14 New Messages
Digest #3605
Messages
Wed May 29, 2013 6:17 pm (PDT) . Posted by:
"bashah" bwasi
Salam, diperpanjangkan email dari Persatuan Bekas Pelajar MRSM Kulim Kedah, sebab dulu saya pernah forward email derma ke grup automobil ini dan mungkin ada yg telah menyumbang dan perlu tahu hasilnya. Saya di maklumkan bahawa ada derma2 diberi oleh kawan ATAs kawan, maka email ini diperpanjangkan. Terimakasih.
-Bashah
On Thursday, May 30, 2013, Anuar Omar wrote:
>
>Assalamualaikum wbt
>
>
>
>
>Atas sumbangan murni pihak tuan/puan, kita berjaya menyumbang 122 buah basikal kepada pelajar-pelajar miskin di sekitar kampung kampung di kawasan Mahang, Padang Serai, Baling, Sik dan Kota Kuala Muda (berdekatan Pantai Merdeka)
>
>
>
>
>AnsaraKu telah sekali lagi berganding dengan wargakilang, sebuah NGO Amal yang diketuai oleh bekas pelajar MRSM Kulim juga, dimana mereka telah masuk segenap kampung di daerah tersebut untuk mengenal pasti sendiri pelajar pelajar dari keluarga miskin yang memerlukan basikal untuk ke sekolah.
>
>
>
>
>Wargakilang telah membawa kami, AnsaraKu menyaksikan sendiri, khusus nya di kawasan pendalaman Baling di mana ada mereka yang terpaksa ke sekolah sejauh 3 km, melalui jalan biasa, iaitu tidak ber tar de celah celah pohon getah.
>
>
>
>
>Oleh kerana saya dan juga Saudara Anuar Ali yang bertindak meneraju Program Basikal ini bukan lah pakar menulis berita, maka dengan ini saya ingin berkongsi artikel yang di tulis oleh Saudara Monier, bekas pelajar MRSM Kulim dan juga YDP wargakilang.
>
>
>
>
>Sekian, ribuan terima kasih atas sumbangan semua pihak yang telah menjayakan program ini.
>
>
>
>
>
>********
>
>
>
>
>WEDNESDAY, MAY 29, 2013
>WARGAKILANG: Kisah Budak Kempunan Tak Dpt Basikal
>
>Alhamdulillah, setelah beberapa lama dirancang, di weekend yang lalu, kami sekali lagi diberi masa dan kelapangan untuk menyempurnakan satu lagi program JJMK (Jln-Jln Masuk Kg) NGO Wargakilang, kali ini bersama team alumni ex-MRSM Kulim (ANSARAku) untuk menyampaikan sumbangan basikal kepada pelajar-pelajar di desa pedalaman dan mereka dari keluarga yang memerlukan.
>
>Di awal pagi 25 Mei itu kami bawakan team ANSARAku, yang rata-ratanya turun dari KL, menjelajahi permatang bendang, yang muat cukup-cukup satu kereta, menuju ke rumah seorang sahabat, sebagai pusat agihan – di sebuah perkampungan sawah bendang di mukim Sidam/Padang Serai Kedah Darul Aman.
>
>(13 buah kereta semuanya, termasuk dua buah kereta team Wargakilang)
>
>Mewakili orang-orang kampung, kami amat berbesar hati menerima kunjungan team ANSARAku yang bukan calang-calang orang ini, kami dimaklumkan ada yang berpangkat besar sebagai Director di sektor Perbankan, Pengarah R&D, Pengurus Besar GLC, Pensyarah University, Guru Sekolah, CEO, Businessman, Kontraktor, Consultant dan sebagainya.
>
>(Sdra Anuar Omar, selaku Presiden ANSARAku memulakan majlis sumbangan. Kami di Wargakilang hanyalah sebagai tukang tunjuk jalan dan menyusun atur majlis sumbangan)
>
>(Photo dari lensa seorang sahabat: seolah-olah anak-anak ini sedang berlumba-lumba mengayuh pulang – tidak sabar sabar mahu menunjukkan basikal baru kepada adik-adik dan bonda tersayang)
>
>Perjalanan seterusnya membawa kami ke sebuah perkampungan penoreh getah di kaki Gunung Inas bersempadan Perak, nun jauh di pedalaman daerah Baling, Kedah.
>
>(Bagi mereka yang sesekali masuk kg, perjalanan sebegini amat mengasyikkan)
>
>
>(Salah sebuah kereta "mewah" dari Kuala Lumpur sedang mencuba melintas titi)
>
>Kawasan perkampungan ini teramat istimewa buat saya kerana tak jauh dari situ, tak sampai pun 3 km rasanya, di situlah terletaknya kampung halaman, tanah tumpah darah saya. Di kawasan perkampungan penoreh getah, di bumi Baling inilah saya dilahirkan, berpuluh tahun yang silam.
>
>Dalam keadaan harga getah yang terus merudum mencecah RM2.70 sekilo; basikal kanak-kanak yang berharga RM200 ke RM300 ini adalah sesuatu yang luxury (brg mewah) buat anak-anak ini. Ibu dan ayah mereka lebih rela menghantar anak-anak ke sekolah dengan motosikal menoreh getah – bersesak sesak dua tiga orang dan kadang-kadang empat orang satu motosikal – daripada menghabiskan wang dua tiga ratus itu untuk membeli basikal buat anak-anak ke sekolah.
>
>(Anak-anak ini begitu girang sekali, membawa pulang basikal baru masing-masing, di celah-celah jalan hutan getah, tempat di mana ibu dan ayah mereka mencari rezeki)
>
>Saya pernah menerima aduan/mohon bantuan daripada seorang guru sekolah di Baling, Kedah menceritakan kpd saya kisah seorang Ibu Tunggal yang awal-awal pagi terpaksa mengayuh basikal menghantar anak ke sekolah, kemudian kayuh balik lebih 1km untuk pergi menoreh getah. Alhamdulillah, adik malang itu sudah ada insan yang belikan basikal baru untuknya.
>
>(Saya difahamkan oleh sahabat saya di kampung bahawa ada di antara penerima ini dari keluarga Ibu Tunggal – terima kasih ANSARAku dan terima kasih kepada semua yang membantu)
>
>Seterusnya kami menuju ke sebuah lagi perkampungan penoreh getah di kampung Bukit Ndoi, terletak di sempadan daerah Baling dan daerah Sik, Kedah. Di situ, majlis sumbangan diteruskan lagi untuk 20 orang penerimanya.
>
>Pada sebelah petangnya pula, selepas family gathering team ANSARAku di Pantai Merdeka, kami bawa mereka ke hentian terakhir – di Sek Keb Rantau Panjang, Kuala Muda Kedah. Kesemua sekali ada 29 orang pelajar dari keluarga susah dan anak-anak yatim yang termasuk dalam list penerimanya.
>
>(Majlis penyerahan basikal di sini lebih teratur berbanding majlis yang kami uruskan di dalam hutan getah dan di tepi petak bendang pagi tadi – kerana majlis di sini diuruskan secara formal oleh pihak Guru Sekolah)
>
>Apa-apa pun, padang kenangan saya tak dapat melupakan kelibat wajah sedih seorang anak kecil sewaktu di perkampungan penoreh getah di Baling, pagi tadi. Selepas habis majlis, ada seorang budak dlm usia 12 tahun datang berjumpa saya bertanya:
>
>"Pakcik, SIKAL ada tak lagi Pakcik?"
>
>Pasal apa?
>
>"Adik saya – dia cemburu, Dia tak dapat, SIKAL ada lagi ka Pakcik?"
>
>Bila saya tanya mana adik dia, budak ni tunjuk kat saya seorang budak yang sedang berduka - sedih tersandar di banir pokok getah di hujung sana. Saya panggil budak itu mai, bila tanya dia pasal apa, dia kata dia pun nak basikal juga.
>
>(Wajah seorang anak kecil – yang kempunan tak dapat basikal)
>
>Deep inside, saya tak sampai hati bila melihat wajah sayu budak ini – sebab ianya terus mengingatkan saya kepada kenangan pahit sewaktu saya kecil-kecil dulu; saya kempunan teringin nak dapat basikal dari darjah satu hinggalah habis darjah 6, dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke MRSM Kulim.
>
>Waktu di sekolah rendah, hampir sebaya si anak kecil ini - saya tak punyai basikal, pergi sekolah jalan kaki saja – teringin dan amat amat teringin sangat-sangat nak dapat basikal, tapi tak dapat. Saya masih ingat lagi – saya pernah hantar peraduan apa entah dalam majalah UTUSAN PELAJAR waktu itu, di mana 3 hadiah utama merupakan sebuah basikal jenama CHOPPER RALEIGH kalau tak silap.
>
>Saya menunggu dan terus menunggu basikal CHOPPER RALEIGH tersebut, yang tidak pernah kunjung tiba hinggalah ke hari ini. Awat la team ANSARAku dan NGO WARGAKILANG tak bawa mai basikal sebuah kat saya di tahun 1970an dulu?
>
>(Kerana itu, saya mohon jasabaik team ANSARAku minta ambik sebuah basikal budget untuk lokasi lain dan diberi kepada anak kecil ini, nanti boleh ganti lain)
>
>Melihat jernihnya kelopak mata si anak kecil ini, seronok tak sangga dapat basikal walaupun tiada nama dalam senarai, dan bila kami dengar dia berjanji "Saya akan belajar rajin-rajin", kami merasakan penat lelah kami mengikut belakang lori menghantar 122 buah basikal ke beberapa lokasi yang berbeda, bermula jam 3 petang hari sebelumnya, dan berakhir kurang hampir jam 12 tengah malam ini, memang amat berbaloi.
>
>(Sdra Aznee, Senior Engineer dari kilang INTEL cakap, escort lori basikal depan belakang di tengah-tengah malam buta, masuk ke kg-kg ini, rasa macam escort Cargo IC/Chips kilang INTEL lah pula)
>
>Ya, walau pun dalam lori ini, harganya bukanlah bernilai juta-juta dollar seperti Cargo IC dan Chips INTEL, tetapi nilainya amat-amat berharga. Apatah lagi untuk si anak kecik yang kempunan tak dapat basikal tadi. Sekurang-kurangnya, beliau tidak perlu hidup dalam kempunan – tak perlu terkilan sehingga berpuluh puluh tahun selepas itu, terperangkap dalam diri orang dewasa seperti saya.
>
>Terima kasih kepada ANSARAku dan para penyumbang, terima kasih kepada rakan-rakan di NGO WARGAKILANG yang tak reti erti penat dan lelah menyusun atur program ini sepanjang perjalanan.
>
>Moga kerja buat kita ini ada manafaatnya buat semua.
>
>Mana-mana ALUMNI yang berminat nak lakukan aktiviti yang serupa, kami di NGO Wargakilang sedia membantu, kecil tapak tangan nyiru kami tadahkan.
>
>Sekian.
>
>moniermatdin@
>29.5.13
>http://www.monierma
>http://www.facebook
>
>
>Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
>Recent Activity:
>Visit Your Group
>
>Switch to: Text-Only, Daily Digest • Unsubscribe • Terms of Use • Send us Feedback
>.
Wed May 29, 2013 7:49 pm (PDT) . Posted by:
"bashah" bwasi
Tak perlu bayar AES dan Tol di Sabah Sarawak.
Wed May 29, 2013 8:43 pm (PDT) . Posted by:
"Mohd Nazmi" thaexpired
tak professional betul kenyataan daripada KASE ni. mcm merajuk, menyalahkan
org lain pulak. nampak sgt kerja tak ikhlas. ada kepentingan. ape pon saya
setuju dengan cadangan supaya AES diletakkan di traffic light.
very simple, sape ikot peraturan, tak kena saman. sapa langgar kena la
tanggung.dh terang2 ada papantanda AES kalo nk langgar jugak sendiri mau
igt la.
2013/5/29 <allmailinglist@gmail.com >
> **
>
>
> Salam
> Kita maklum Malaysia kita antara negara yang mempunyai kadar kemalangan
> yang tinggi di dunia. JPJ sudah mencuba bermacam cara untuk mengurangkan
> kemalangan dan AES merupakan satu daripadanya. Secara peribadi saya
> nampak AES paling berjaya bila rakan2 mula berhati2 dan perlahankan
> kenderaan apabila melalui kawasan yang mereka tidak biasa. Ini bertepatan
> dengan objektif AES iaitu untuk melatih pemandu agar mematuhi peraturan
> lalulintas.
>
> Dalam masa yang sama tunggu juga, mana tahu pihak pembangkang ada
> cadangan terbaik tapi apa yang saya nampak setiap perlaksaan kempen ada
> saja cubaan pihak pembangkang ni untuk memperlekehkan usaha agensi
> kerajaan dan mereka yang bekerja untuk melaksanakan.
>
> Jangkaan bahawa tindakan tawaran perkhidmatan percuma KASE untuk
> menggagalkan inisiatif JPJ hanyalah berbentuk gula-gula politik dan
> tindakan
> terdesak untuk mendapat sokongan pengundi ternyata benar apabila mereka
> membuat keputusan untuk menarik perkhidmatan tersebut dengan nada
> merajuk sebaik sahaja pembangkang kalah semasa PRU13 yang lepas.
>
> Saya cadangkan agar KASE dapat mengubah nama dan halatuju agar dapat
> bersama-sama membantu mengurangkan kemalangan di Malaysia bukan hanya
> memikirkan keuntungan politik. Rakyat boleh melihat sama ada KASE
> membantu mengurangkan kadar kemalangan ataupun ingin mendapatkan pengaruh
> politik semata2.
>
>
> Ini kali la tolong kerajaan kurangkan kemalangan..! ..itupun kalau berani
> :-)
>
>
>
org lain pulak. nampak sgt kerja tak ikhlas. ada kepentingan. ape pon saya
setuju dengan cadangan supaya AES diletakkan di traffic light.
very simple, sape ikot peraturan, tak kena saman. sapa langgar kena la
tanggung.dh terang2 ada papantanda AES kalo nk langgar jugak sendiri mau
igt la.
2013/5/29 <allmailinglist@
> **
>
>
> Salam
> Kita maklum Malaysia kita antara negara yang mempunyai kadar kemalangan
> yang tinggi di dunia. JPJ sudah mencuba bermacam cara untuk mengurangkan
> kemalangan dan AES merupakan satu daripadanya. Secara peribadi saya
> nampak AES paling berjaya bila rakan2 mula berhati2 dan perlahankan
> kenderaan apabila melalui kawasan yang mereka tidak biasa. Ini bertepatan
> dengan objektif AES iaitu untuk melatih pemandu agar mematuhi peraturan
> lalulintas.
>
> Dalam masa yang sama tunggu juga, mana tahu pihak pembangkang ada
> cadangan terbaik tapi apa yang saya nampak setiap perlaksaan kempen ada
> saja cubaan pihak pembangkang ni untuk memperlekehkan usaha agensi
> kerajaan dan mereka yang bekerja untuk melaksanakan.
>
> Jangkaan bahawa tindakan tawaran perkhidmatan percuma KASE untuk
> menggagalkan inisiatif JPJ hanyalah berbentuk gula-gula politik dan
> tindakan
> terdesak untuk mendapat sokongan pengundi ternyata benar apabila mereka
> membuat keputusan untuk menarik perkhidmatan tersebut dengan nada
> merajuk sebaik sahaja pembangkang kalah semasa PRU13 yang lepas.
>
> Saya cadangkan agar KASE dapat mengubah nama dan halatuju agar dapat
> bersama-sama membantu mengurangkan kemalangan di Malaysia bukan hanya
> memikirkan keuntungan politik. Rakyat boleh melihat sama ada KASE
> membantu mengurangkan kadar kemalangan ataupun ingin mendapatkan pengaruh
> politik semata2.
>
>
> Ini kali la tolong kerajaan kurangkan kemalangan..
> :-)
>
>
>
Wed May 29, 2013 9:15 pm (PDT) . Posted by:
"Mohd Syaril Matsali" nesta41
ikut pd pemahaman saya pd article sblm ni... bukan AES ni yg jadi masalah,
cara implementation dia yg ada sedikit kekurangan.dgn cara lantik syarikat
lain utk kendali system AES, tlg kutipkn saman utk sebuah jabatan
kerajaan. kenapa tidak JPJ atau bahagian trafik yg kendalikn AES ini
sendiri. sudah tentu sebuah syarikat yg biasanye profit base akan amik
keuntungan dari kelailaian kita... maybe JPJ atau pdrm lantik vendor hanya
utk maintain, repair AES tersebut shj dan bukan utk kutip saman. saya juga
bersetuju dgn perlaksanaan AES ni tapi biar la dgn cara atau perlaksaan yg
betul dan telus. tu pendapat 15 sen saya... heeee
"KASE tetap dengan pendirian bahawa perlaksanaan AES bukan penyelesaian
kepada kemalangan maut. KASE tetap dengan pendirian bahawa perlaksanaan
AES hanya menguntungkan pembekal perkhidmatan kamera iaitu dua (2)
syarikat swasta yang akan mendapat keuntungan hasil kelalaian pengguna."
From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com >
To: automobil@yahoogroups.com ,
Cc: kempenantisamanekor@gmail.com
Date: 05/30/2013 11:43 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pendirian KASE
berkenaan AES selepas PRU13
Sent by: automobil@yahoogroups.com
tak professional betul kenyataan daripada KASE ni. mcm merajuk,
menyalahkan org lain pulak. nampak sgt kerja tak ikhlas. ada kepentingan.
ape pon saya setuju dengan cadangan supaya AES diletakkan di traffic
light.
very simple, sape ikot peraturan, tak kena saman. sapa langgar kena la
tanggung.dh terang2 ada papantanda AES kalo nk langgar jugak sendiri mau
igt la.
2013/5/29 <allmailinglist@gmail.com >
Salam
Kita maklum Malaysia kita antara negara yang mempunyai kadar kemalangan
yang tinggi di dunia. JPJ sudah mencuba bermacam cara untuk mengurangkan
kemalangan dan AES merupakan satu daripadanya. Secara peribadi saya
nampak AES paling berjaya bila rakan2 mula berhati2 dan perlahankan
kenderaan apabila melalui kawasan yang mereka tidak biasa. Ini bertepatan
dengan objektif AES iaitu untuk melatih pemandu agar mematuhi peraturan
lalulintas.
Dalam masa yang sama tunggu juga, mana tahu pihak pembangkang ada
cadangan terbaik tapi apa yang saya nampak setiap perlaksaan kempen ada
saja cubaan pihak pembangkang ni untuk memperlekehkan usaha agensi
kerajaan dan mereka yang bekerja untuk melaksanakan.
Jangkaan bahawa tindakan tawaran perkhidmatan percuma KASE untuk
menggagalkan inisiatif JPJ hanyalah berbentuk gula-gula politik dan
tindakan
terdesak untuk mendapat sokongan pengundi ternyata benar apabila mereka
membuat keputusan untuk menarik perkhidmatan tersebut dengan nada
merajuk sebaik sahaja pembangkang kalah semasa PRU13 yang lepas.
Saya cadangkan agar KASE dapat mengubah nama dan halatuju agar dapat
bersama-sama membantu mengurangkan kemalangan di Malaysia bukan hanya
memikirkan keuntungan politik. Rakyat boleh melihat sama ada KASE
membantu mengurangkan kadar kemalangan ataupun ingin mendapatkan pengaruh
politik semata2.
Ini kali la tolong kerajaan kurangkan kemalangan..! ..itupun kalau berani
:-)
cara implementation dia yg ada sedikit kekurangan.dgn cara lantik syarikat
lain utk kendali system AES, tlg kutipkn saman utk sebuah jabatan
kerajaan. kenapa tidak JPJ atau bahagian trafik yg kendalikn AES ini
sendiri. sudah tentu sebuah syarikat yg biasanye profit base akan amik
keuntungan dari kelailaian kita... maybe JPJ atau pdrm lantik vendor hanya
utk maintain, repair AES tersebut shj dan bukan utk kutip saman. saya juga
bersetuju dgn perlaksanaan AES ni tapi biar la dgn cara atau perlaksaan yg
betul dan telus. tu pendapat 15 sen saya... heeee
"KASE tetap dengan pendirian bahawa perlaksanaan AES bukan penyelesaian
kepada kemalangan maut. KASE tetap dengan pendirian bahawa perlaksanaan
AES hanya menguntungkan pembekal perkhidmatan kamera iaitu dua (2)
syarikat swasta yang akan mendapat keuntungan hasil kelalaian pengguna."
From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.
To: automobil@yahoogrou
Cc: kempenantisamanekor
Date: 05/30/2013 11:43 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.
berkenaan AES selepas PRU13
Sent by: automobil@yahoogrou
tak professional betul kenyataan daripada KASE ni. mcm merajuk,
menyalahkan org lain pulak. nampak sgt kerja tak ikhlas. ada kepentingan.
ape pon saya setuju dengan cadangan supaya AES diletakkan di traffic
light.
very simple, sape ikot peraturan, tak kena saman. sapa langgar kena la
tanggung.dh terang2 ada papantanda AES kalo nk langgar jugak sendiri mau
igt la.
2013/5/29 <allmailinglist@
Salam
Kita maklum Malaysia kita antara negara yang mempunyai kadar kemalangan
yang tinggi di dunia. JPJ sudah mencuba bermacam cara untuk mengurangkan
kemalangan dan AES merupakan satu daripadanya. Secara peribadi saya
nampak AES paling berjaya bila rakan2 mula berhati2 dan perlahankan
kenderaan apabila melalui kawasan yang mereka tidak biasa. Ini bertepatan
dengan objektif AES iaitu untuk melatih pemandu agar mematuhi peraturan
lalulintas.
Dalam masa yang sama tunggu juga, mana tahu pihak pembangkang ada
cadangan terbaik tapi apa yang saya nampak setiap perlaksaan kempen ada
saja cubaan pihak pembangkang ni untuk memperlekehkan usaha agensi
kerajaan dan mereka yang bekerja untuk melaksanakan.
Jangkaan bahawa tindakan tawaran perkhidmatan percuma KASE untuk
menggagalkan inisiatif JPJ hanyalah berbentuk gula-gula politik dan
tindakan
terdesak untuk mendapat sokongan pengundi ternyata benar apabila mereka
membuat keputusan untuk menarik perkhidmatan tersebut dengan nada
merajuk sebaik sahaja pembangkang kalah semasa PRU13 yang lepas.
Saya cadangkan agar KASE dapat mengubah nama dan halatuju agar dapat
bersama-sama membantu mengurangkan kemalangan di Malaysia bukan hanya
memikirkan keuntungan politik. Rakyat boleh melihat sama ada KASE
membantu mengurangkan kadar kemalangan ataupun ingin mendapatkan pengaruh
politik semata2.
Ini kali la tolong kerajaan kurangkan kemalangan..
:-)
Wed May 29, 2013 9:50 pm (PDT) . Posted by:
"bashah" bwasi
Tragedi bot sungai di sarawak semalam...SSarawak perlu highwaylah, sekarang bukan zaman batu...
tapi bila Srawak Sabah penuh dg jalan ..kenalah ada pulak Tol dan AES..
lepas tu buatlah ceramah sampai tanggal gigi pasal AES boleh kurangkan accident, mahukah Dayak Sarawak percaya ?
bila sampai PRayaU ....bye bye AES
ps politik sikit saja.
****************
Wednesday May 29, 2013
Second Sarawak river boat tragedy since 2010
KUALA LUMPUR: The express boat service, which is one of the popular mode of transportation in Sarawak, has witnessed another accident, since the last incident on Oct 18, 2010 that claimed 13 lives.
Following the incident yesterday, the image of the late Jennifer Yak has resurfaced.
She was 10 months old when authorities found her body floating in the river and she was among 13 people who died when an express boat collided with a tug boat at a sharp bend in Anap Tatau river, Kuching.
Yesterday, a number of passengers were still missing while others managed to swim to safety when an express boat packed with 100 passengers returning home for the Gawai Dayak Festival this weekend sank at the Jeram Tukok/Jeram Bungan, about four hours journey upriver from Sibu.
The tragedy occurred between 8.30am and 9am when the boat, with a load capacity for 67 seated passengers, crashed onto a rock in the area.
As there are many rivers in the 124,000 sq km that make up the state of Sarawak, express boats are a popular means of cheap transportation including in the Rajang basin that also serves to transport logs down river.
________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com >
To: "automobil@yahoogroups.com " <automobil@yahoogroups.com >
Sent: Thursday, May 30, 2013 10:49 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pendirian KASE berkenaan AES selepas PRU13
Tak perlu bayar AES dan Tol di Sabah Sarawak.
tapi bila Srawak Sabah penuh dg jalan ..kenalah ada pulak Tol dan AES..
lepas tu buatlah ceramah sampai tanggal gigi pasal AES boleh kurangkan accident, mahukah Dayak Sarawak percaya ?
bila sampai PRayaU ....bye bye AES
ps politik sikit saja.
************
Wednesday May 29, 2013
Second Sarawak river boat tragedy since 2010
KUALA LUMPUR: The express boat service, which is one of the popular mode of transportation in Sarawak, has witnessed another accident, since the last incident on Oct 18, 2010 that claimed 13 lives.
Following the incident yesterday, the image of the late Jennifer Yak has resurfaced.
She was 10 months old when authorities found her body floating in the river and she was among 13 people who died when an express boat collided with a tug boat at a sharp bend in Anap Tatau river, Kuching.
Yesterday, a number of passengers were still missing while others managed to swim to safety when an express boat packed with 100 passengers returning home for the Gawai Dayak Festival this weekend sank at the Jeram Tukok/Jeram Bungan, about four hours journey upriver from Sibu.
The tragedy occurred between 8.30am and 9am when the boat, with a load capacity for 67 seated passengers, crashed onto a rock in the area.
As there are many rivers in the 124,000 sq km that make up the state of Sarawak, express boats are a popular means of cheap transportation including in the Rajang basin that also serves to transport logs down river.
____________
From: bashah <bwasi@yahoo.
To: "automobil@yahoogrou
Sent: Thursday, May 30, 2013 10:49 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.
Tak perlu bayar AES dan Tol di Sabah Sarawak.
Wed May 29, 2013 10:00 pm (PDT) . Posted by:
budubedet
Sabah Sarawak tak bawak kereta lebih 200kmj... diorang berhemah...
On Thu, May 30, 2013 at 12:49 PM, bashah <bwasi@yahoo.com > wrote:
> **
>
>
> Tragedi bot sungai di sarawak semalam...SSarawak perlu highwaylah,
> sekarang bukan zaman batu...
> tapi bila Srawak Sabah penuh dg jalan ..kenalah ada pulak Tol dan AES..
> lepas tu buatlah ceramah sampai tanggal gigi pasal AES boleh kurangkan
> accident, mahukah Dayak Sarawak percaya ?
> bila sampai PRayaU ....bye bye AES
>
>
> ps politik sikit saja.
> ****************
>
>
> Wednesday May 29, 2013
>
> Second Sarawak river boat tragedy since 2010
>
>
>
>
> KUALA LUMPUR: The express boat service, which is one of the popular mode
> of transportation in Sarawak, has witnessed another accident, since the
> last incident on Oct 18, 2010 that claimed 13 lives.
>
> Following the incident yesterday, the image of the late Jennifer Yak has
> resurfaced.
>
> She was 10 months old when authorities found her body floating in the
> river and she was among 13 people who died when an express boat collided
> with a tug boat at a sharp bend in Anap Tatau river, Kuching.
>
> Yesterday, a number of passengers were still missing while others managed
> to swim to safety when an express boat packed with 100 passengers returning
> home for the Gawai Dayak Festival this weekend sank at the Jeram
> Tukok/Jeram Bungan, about four hours journey upriver from Sibu.
>
> The tragedy occurred between 8.30am and 9am when the boat, with a load
> capacity for 67 seated passengers, crashed onto a rock in the area.
>
> As there are many rivers in the 124,000 sq km that make up the state of
> Sarawak, express boats are a popular means of cheap transportation
> including in the Rajang basin that also serves to transport logs down river.
>
>
>
> ------------------------------
> *From:* bashah <bwasi@yahoo.com >
> *To:* "automobil@yahoogroups.com " <automobil@yahoogroups.com >
> *Sent:* Thursday, May 30, 2013 10:49 AM
>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pendirian KASE
> berkenaan AES selepas PRU13
>
>
>
> *Tak perlu bayar AES dan Tol di Sabah Sarawak.*
>
>
>
>
>
On Thu, May 30, 2013 at 12:49 PM, bashah <bwasi@yahoo.
> **
>
>
> Tragedi bot sungai di sarawak semalam...SSarawak perlu highwaylah,
> sekarang bukan zaman batu...
> tapi bila Srawak Sabah penuh dg jalan ..kenalah ada pulak Tol dan AES..
> lepas tu buatlah ceramah sampai tanggal gigi pasal AES boleh kurangkan
> accident, mahukah Dayak Sarawak percaya ?
> bila sampai PRayaU ....bye bye AES
>
>
> ps politik sikit saja.
> ************
>
>
> Wednesday May 29, 2013
>
> Second Sarawak river boat tragedy since 2010
>
>
>
>
> KUALA LUMPUR: The express boat service, which is one of the popular mode
> of transportation in Sarawak, has witnessed another accident, since the
> last incident on Oct 18, 2010 that claimed 13 lives.
>
> Following the incident yesterday, the image of the late Jennifer Yak has
> resurfaced.
>
> She was 10 months old when authorities found her body floating in the
> river and she was among 13 people who died when an express boat collided
> with a tug boat at a sharp bend in Anap Tatau river, Kuching.
>
> Yesterday, a number of passengers were still missing while others managed
> to swim to safety when an express boat packed with 100 passengers returning
> home for the Gawai Dayak Festival this weekend sank at the Jeram
> Tukok/Jeram Bungan, about four hours journey upriver from Sibu.
>
> The tragedy occurred between 8.30am and 9am when the boat, with a load
> capacity for 67 seated passengers, crashed onto a rock in the area.
>
> As there are many rivers in the 124,000 sq km that make up the state of
> Sarawak, express boats are a popular means of cheap transportation
> including in the Rajang basin that also serves to transport logs down river.
>
>
>
> ------------
> *From:* bashah <bwasi@yahoo.
> *To:* "automobil@yahoogrou
> *Sent:* Thursday, May 30, 2013 10:49 AM
>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.
> berkenaan AES selepas PRU13
>
>
>
> *Tak perlu bayar AES dan Tol di Sabah Sarawak.*
>
>
>
>
>
Wed May 29, 2013 11:42 pm (PDT) . Posted by:
"bashah" bwasi
Tak perlu 200 utk pekena AES...
Nak tau depa berhemah atau tidak...buat cepat2 sikit highway & AES di SSrawak...silap2 BN pasang AES bawah jambatan tepi sungai khas utk bot laju ;)
________________________________
From: "allmailinglist@gmail.com " <allmailinglist@gmail.com >
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, May 30, 2013 1:00 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pendirian KASE berkenaan AES selepas PRU13
Sabah Sarawak tak bawak kereta lebih 200kmj... diorang berhemah...
On Thu, May 30, 2013 at 12:49 PM, bashah <bwasi@yahoo.com > wrote:
>
>Tragedi bot sungai di sarawak semalam...SSarawak perlu highwaylah, sekarang bukan zaman batu...
>tapi bila Srawak Sabah penuh dg jalan ..kenalah ada pulak Tol dan AES..
>lepas tu buatlah ceramah sampai tanggal gigi pasal AES boleh kurangkan accident, mahukah Dayak Sarawak percaya ?
>bila sampai PRayaU ....bye bye AES
>
>
>
>
>ps politik sikit saja.
>****************
>
>
>
>
>Wednesday May 29, 2013
>
>
>Second Sarawak river boat tragedy since 2010
>
>
>
>
>
>
>
>KUALA LUMPUR: The express boat service, which is one of the popular mode of transportation in Sarawak, has witnessed another accident, since the last incident on Oct 18, 2010 that claimed 13 lives.
>
>
>Following the incident yesterday, the image of the late Jennifer Yak has resurfaced.
>
>
>She was 10 months old when authorities found her body floating in the river and she was among 13 people who died when an express boat collided with a tug boat at a sharp bend in Anap Tatau river, Kuching.
>
>
>Yesterday, a number of passengers were still missing while others managed to swim to safety when an express boat packed with 100 passengers returning home for the Gawai Dayak Festival this weekend sank at the Jeram Tukok/Jeram Bungan, about four hours journey upriver from Sibu.
>
>
>The tragedy occurred between 8.30am and 9am when the boat, with a load capacity for 67 seated passengers, crashed onto a rock in the area.
>
>
>As there are many rivers in the 124,000 sq km that make up the state of Sarawak, express boats are a popular means of cheap transportation including in the Rajang basin that also serves to transport logs down river.
>
>
>
>
>
>
>
>________________________________
> From: bashah <bwasi@yahoo.com >
>To: "automobil@yahoogroups.com " <automobil@yahoogroups.com >
>Sent: Thursday, May 30, 2013 10:49 AM
>
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pendirian KASE berkenaan AES selepas PRU13
>
>
>
>
>
>
>Tak perlu bayar AES dan Tol di Sabah Sarawak.
>
>
>
>
Nak tau depa berhemah atau tidak...buat cepat2 sikit highway & AES di SSrawak...silap2 BN pasang AES bawah jambatan tepi sungai khas utk bot laju ;)
____________
From: "allmailinglist@
To: automobil@yahoogrou
Sent: Thursday, May 30, 2013 1:00 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.
Sabah Sarawak tak bawak kereta lebih 200kmj... diorang berhemah...
On Thu, May 30, 2013 at 12:49 PM, bashah <bwasi@yahoo.
>
>Tragedi bot sungai di sarawak semalam...SSarawak perlu highwaylah, sekarang bukan zaman batu...
>tapi bila Srawak Sabah penuh dg jalan ..kenalah ada pulak Tol dan AES..
>lepas tu buatlah ceramah sampai tanggal gigi pasal AES boleh kurangkan accident, mahukah Dayak Sarawak percaya ?
>bila sampai PRayaU ....bye bye AES
>
>
>
>
>ps politik sikit saja.
>********
>
>
>
>
>Wednesday May 29, 2013
>
>
>Second Sarawak river boat tragedy since 2010
>
>
>
>
>
>
>
>KUALA LUMPUR: The express boat service, which is one of the popular mode of transportation in Sarawak, has witnessed another accident, since the last incident on Oct 18, 2010 that claimed 13 lives.
>
>
>Following the incident yesterday, the image of the late Jennifer Yak has resurfaced.
>
>
>She was 10 months old when authorities found her body floating in the river and she was among 13 people who died when an express boat collided with a tug boat at a sharp bend in Anap Tatau river, Kuching.
>
>
>Yesterday, a number of passengers were still missing while others managed to swim to safety when an express boat packed with 100 passengers returning home for the Gawai Dayak Festival this weekend sank at the Jeram Tukok/Jeram Bungan, about four hours journey upriver from Sibu.
>
>
>The tragedy occurred between 8.30am and 9am when the boat, with a load capacity for 67 seated passengers, crashed onto a rock in the area.
>
>
>As there are many rivers in the 124,000 sq km that make up the state of Sarawak, express boats are a popular means of cheap transportation including in the Rajang basin that also serves to transport logs down river.
>
>
>
>
>
>
>
>________
> From: bashah <bwasi@yahoo.
>To: "automobil@yahoogrou
>Sent: Thursday, May 30, 2013 10:49 AM
>
>Subject: Re: www.groupautomobil.
>
>
>
>
>
>
>Tak perlu bayar AES dan Tol di Sabah Sarawak.
>
>
>
>
Thu May 30, 2013 1:54 am (PDT) . Posted by:
"MHZ" mohamad_hadi
sokong 100%..
pasang AES utk elak bawak laju melampau.. bukan di lorong 70km/j
Duit saman terus ke Gomen.. tak perlu melalui main-con/sub-con.
On 29/05/2013 11:15 AM, afie east wrote:
> Kawan pun setuju jugak kamera AES ni di pasang untuk mengelakkan orang
> bawa laju melampau sangat
> & langgar lampu isyarat. Yang kawan tak setuju syarikat dapat
> bahagian dari setiap saman yang
> dikeluarkan. Ini dah kira berniaga, takut dia manupulasi data untuk
> keuntungan.
pasang AES utk elak bawak laju melampau.. bukan di lorong 70km/j
Duit saman terus ke Gomen.. tak perlu melalui main-con/sub-
On 29/05/2013 11:15 AM, afie east wrote:
> Kawan pun setuju jugak kamera AES ni di pasang untuk mengelakkan orang
> bawa laju melampau sangat
> & langgar lampu isyarat. Yang kawan tak setuju syarikat dapat
> bahagian dari setiap saman yang
> dikeluarkan. Ini dah kira berniaga, takut dia manupulasi data untuk
> keuntungan.
Thu May 30, 2013 2:06 am (PDT) . Posted by:
"patin_buah1" patin_buah1
Salam semua. sy bawa kereta Nissan Serena 1.6M 2000, enjin tiba-tiba mati tengah drive 110km/j. Dah check fuel filter OK, temp OK, minyak enjin baru tukar dan radiator baru servis. Tapi bila enjin sejuk sikit boleh start semula dan drive beberapa ketika sebelum mati semula. Dh hantar workshop tapi belum jumpa puncanya.Terima kasih kepada yg membantu. (Amin, Meru)
Thu May 30, 2013 2:16 am (PDT) . Posted by:
"MHZ" mohamad_hadi
wiring & ecu dah cek? agak2 jela..
On 19/05/2013 8:13 PM, patin_buah1 wrote:
> Salam semua. sy bawa kereta Nissan Serena 1.6M 2000, enjin tiba-tiba
> mati tengah drive 110km/j. Dah check fuel filter OK, temp OK, minyak
> enjin baru tukar dan radiator baru servis. Tapi bila enjin sejuk sikit
> boleh start semula dan drive beberapa ketika sebelum mati semula. Dh
> hantar workshop tapi belum jumpa puncanya.Terima kasih kepada yg
> membantu. (Amin, Meru)
On 19/05/2013 8:13 PM, patin_buah1 wrote:
> Salam semua. sy bawa kereta Nissan Serena 1.6M 2000, enjin tiba-tiba
> mati tengah drive 110km/j. Dah check fuel filter OK, temp OK, minyak
> enjin baru tukar dan radiator baru servis. Tapi bila enjin sejuk sikit
> boleh start semula dan drive beberapa ketika sebelum mati semula. Dh
> hantar workshop tapi belum jumpa puncanya.Terima kasih kepada yg
> membantu. (Amin, Meru)
Thu May 30, 2013 2:50 am (PDT) . Posted by:
"bashah" bwasi
cek electronic sensor injection dan macam2 sensor lagi ..mungkin dia dah tak tahan panas . Elok pi pengedar sah Nissan terus. Good luck
________________________________
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com >
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, May 30, 2013 5:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Nissan Serena 1.6M (2000) enjin tiba-tiba mati tengah drive 110km/j - resend
wiring & ecu dah cek? agak2 jela..
On 19/05/2013 8:13 PM, patin_buah1 wrote:
> Salam semua. sy bawa kereta Nissan Serena 1.6M 2000, enjin tiba-tiba
> mati tengah drive 110km/j. Dah check fuel filter OK, temp OK, minyak
> enjin baru tukar dan radiator baru servis. Tapi bila enjin sejuk sikit
> boleh start semula dan drive beberapa ketika sebelum mati semula. Dh
> hantar workshop tapi belum jumpa puncanya.Terima kasih kepada yg
> membantu. (Amin, Meru)
____________
From: MHZ <cekelatgetah@
To: automobil@yahoogrou
Sent: Thursday, May 30, 2013 5:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.
wiring & ecu dah cek? agak2 jela..
On 19/05/2013 8:13 PM, patin_buah1 wrote:
> Salam semua. sy bawa kereta Nissan Serena 1.6M 2000, enjin tiba-tiba
> mati tengah drive 110km/j. Dah check fuel filter OK, temp OK, minyak
> enjin baru tukar dan radiator baru servis. Tapi bila enjin sejuk sikit
> boleh start semula dan drive beberapa ketika sebelum mati semula. Dh
> hantar workshop tapi belum jumpa puncanya.Terima kasih kepada yg
> membantu. (Amin, Meru)
Thu May 30, 2013 2:39 am (PDT) . Posted by:
"Irwan Mohd Nor" irwannurjamal
Sya suka dan sgt2 stuju dgn jawapan@pendapat anda!!
-----Original Message-----
From: tanya saya <worksplendid@gmail.com >
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Mon, 20 May 2013 16:10:34
To: automobil<automobil@yahoogroups.com >
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Menukar Tayar -
Pemandu Teksi Maut Dirempuh
saat kecemasan, minda kena cepat berfikir...
Pesan dari ustaz. Sekiranya selalu berzikir, sentiasa ingat pada Allah
dalam keadaan senang, insyaAllah dalam keadaan terdesak, Allah membantu
kita.
2013/5/17 Ibn Muhd <adekchik@yahoo.com >
> Dari apa yang di pelajari semasa amik kursus DDT-defensive driving
> technic, apabila mata kita melihat pada sesuatu objek dengan sendirinya
> tangan kita yg memegang stereng akan menghalakan ke arah objek tersebut.
> Ini memang terbukti bila kami buat kelas amali... Bila kami diminta buat
> emergency brek dengan kon2 yg bersusun kt depan. Seriuosly, bila brek dan
> mata duk tgk kat kon, memang duk tala kat kon la jawapnya. So kami diajar
> bila berada dlm situasi, mata kena cari way out, jgn tgk kt apa2 problem kt
> depan. Benda2 ni semua patutnya diajar masa amik lesen la.
>
> Sent from Yahoo! Mail on Android
>
> ------------------------------
> * From: * bashah <bwasi@yahoo.com >;
> * To: * automobil@yahoogroups.com <automobil@yahoogroups.com >;
> * Subject: * Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Menukar
> Tayar - Pemandu Teksi Maut Dirempuh
> * Sent: * Fri, May 17, 2013 2:02:50 AM
>
> Al fatihah....cadangan aku pd PLUS dan TOL2 yg lain, sediakan safety
> cones siap2 disebelah telfon kcemasan utk di pinjam oleh para pengguna yg
> kenderaan mereka rosak, so depa selamat dan pengguna highway lain terutama
> motor pun selamat - letak 3 cones pd setiap lokasi.
>
> ------------------------------
> *From:* Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com >
> *To:* "automobil@yahoogroups.com " <automobil@yahoogroups.com >
> *Sent:* Friday, May 17, 2013 8:45 AM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Tragedi Menukar
> Tayar - Pemandu Teksi Maut Dirempuh
>
>
> Salam,
> Al-fatihah..
>
> Lebih kurang 2 tahun lepas kejadian yang sama juga "hampir"
> jadi pada saya. Tayar belakang sebelah kanan koyak. Nak turn
> tepi lagi dah tak boleh sebab ada pengadang jalan. Setelah 2 kali 'near
> missed', saya decided to call highway patrol., mintak diorang setupcones.
>
> *sapa la yang buang gunting kat highway tu..
>
>
> 2013/5/17 -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg >
>
> **
>
> **
>
>
> Dia adalah xstaff tempat kerja saya. Berhenti ambil VSS.
> Semuga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama
> roh orang2 yang beriman. Al Fatihah.
> **
> **
> *Tragedi Menukar Tayar : Pemandu Teksi Maut Dirempuh*
>
> ondscene.my
> Written by *ondscene <http://ondscene.my/author/admin >*
>
> KM 9.2, KLIA Sepang, Selangor 13 Mei 2013 4 petang
> * Nama mangsa : Othman Yahaya, 57 thn.*
> Malang bagi seorang pemandu teksi, yang menemui ajal dalam keadaan amat
> tragis- dirempuh sebuah kenderaan ketika sedang menukar tayar teksinya yang
> pecah.
> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://i1284.photobucket.com/albums/a569/ondscene/130513%20klia/130513-klia3_zps69758178.jpg >
> Kejadian malang ini berlaku kira-kira jam 4 petang tadi berhampiran tol
> KLIA dari arah terminal .
> Teksi ini sebelumnya berhenti di lorong kecemasan setelah tayar belakang
> sebelah kanannya pecah.
> Pemandu kemudian keluar untuk menukar tayarnya dan ketika inilah malang
> menimpanya apabila dirempuh sebuah kenderaan MPV Nazaria.
> Akibatnya, mangsa tercampak ke arah cermin hadapan Nazaria dan terhumban
> beberapa meter ke arah laluan kiri lebuhraya.
> <http://www.gophoto.it/view.php?i=http://i1284.photobucket.com/albums/a569/ondscene/130513%20klia/130513-klia2_zps3548ddf3.jpg >
> Othman Yahaya, 57 tahun, maut akibat cedera parah di kepala dan ketika
> kejadian, cuaca cerah , berlaku di laluan lurus lebuhraya 4 lorong ini.
> ===============================
> Saya telah membuat liputan ratusan kes-kes kemalangan dan kemalangan yang
> berlaku di laluan kecemasan selalunya menimbulkan tanda-tanya dan menjadi
> mistri.
> Banyak kes � seluas-luas jalan, tetapi mengapa kenderaan yang melanggar
> akan menuju tepat ke objek yang berada di laluan kecemasan.
> Ada kes, kenderaan hilang kawalan dari laluan paling kanan, dan terbabas
> serta tepat menuju ke arah kenderaan yang berada di laluan kecemasan.
> Banyak juga kes, walau diletak kon-kon keselamatan dan pelbagai penanda,
> kenderaan tetap merempuhnya�
> Sukar untuk ditafsirkan, tetapi, secara kasarnya, seolah-olah ada �magnet�
> yang menarik kenderaan untuk merempuhnya.
> Saya sendiri tidak faham dan tidak akan mengerti fenomena ini, melainkan
> semuanya kuasa dan kehendak Allah.
> *Berhati-hatilah di jalanraya, kelajuan yang keterlaluan, mampu mengubah
> segala-galanya.*
> *Comments*
>
> - Anyss <http://annieyss.blogspot.com/ > menulis:
>
> Assalamualaikum,
> dariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah. semoga
> rohnya dirahmati Allah.
> - Mat Teksi menulis:
>
> Innalillah��. sebagai rakan sepemandu teksi saya berasa dukacita
> kejadian ini. Takziah untuk keluarga arwah.
> Memang susah melihat pemandu teksi kemalangan walaupun kerjanya
> sentiasa dijalan raya, tapi bila dah sampai masa ajal menjemput tiada siapa
> yang mampu menghalang.
> Pendapat saya pemandu MPV mungkin tidak menumpukan perhatian pada
> pemanduan walaupun telah mengurangkan kelajuan, sebenarnya cukup untuk
> menganggu kosentrasi (spt kata admin) mudah menjadi magnet terus ke objek
> yang sebenarnya bukannya gangguan utama berbanding (spt) call, sms, marah
> anak dll.
> - hashim menulis:
>
> Takziah. Moga menjadi iktibar kepada yang masih hidup.
> - firdaus menulis:
>
> pada saya itu bukan satu kepelikan�itu la asbab Allah nak ambil nyawa
> seseorang..
>
> - man ahmad menulis:
>
> selalu sangat jumpa driver yg drive di lorong paling kiri, menggunakan
> handphone samada call atau SMS�bila telinga dan mulut asyik di telefon,
> bila mata asyik belek skrin, mereka x perasaan ada kenderaan di lorong
> kecemasan�dah dekat, x sempat elak�kepada semua pemandu2, jgn ingat dengan
> memandu di lorong perlahan, anda boleh menggunakan handphone ye!
>
> - zee menulis:
>
> setujuuuuuuuu. boleh jadi juga dan penah nampak.
>
> - Gixxer menulis:
>
> Fenomana ini kadang2 dipanggil view lock.. kalau rider moto selalu
> kena�
> view lock ni berlaku.. bila kita berada dlm keadaan panik atau kelam
> kabut.. contoh.. bila kita nak langgar tembok kita tgk tembok tu.. kita mmg
> lock pandangan kita ke arah tembok tu.. automatik kita arahkan seluruh
> anggota badan kita ke memandu atau menunggang ke arah tembok.. sedangkan
> kalau kita alih pandangan ke tempat lain.. kita pasti boleh elak.. sbb itu
> menunggag moto pun juga kereta jika nak ambil selekoh.. mata lihat jalan
> menuju selehkoh bukan straight mengadap depan.. cuba lihat mcm mana motoGP
> ambik selekoh.. arah moto dan kepala mereka..
> view lock ni boleh dielakkan kalau kita selalu practice..
> Dalam kes diatas� mungkin naza ini.. last minit terperasan.. kereta
> mangsa.. dan pandangannya lock ke arah kereta mangsa�
>
> - effort lab <http://effortlab.com/ > menulis:
>
> mungkin tgh guna fon agaknya. dulu mesej, sekarang we chat. teruk2.
> takziah buat keluarganya..
>
> - RED menulis:
>
> Betul sekali kata brader Gixxer. View Lock, nak amik corner mmg kena
> belajar view lock ni. Contohnya nak elak lubang jgn tgk kat lubang, tgk
> tepi lubang yang kita nak elak,
>
>
>
>
>
-----Original Message-----
From: tanya saya <worksplendid@
Sender: automobil@yahoogrou
Date: Mon, 20 May 2013 16:10:34
To: automobil<automobil@yahoogrou
Reply-To: automobil@yahoogrou
Subject: Re: www.groupautomobil.
Pemandu Teksi Maut Dirempuh
saat kecemasan, minda kena cepat berfikir...
Pesan dari ustaz. Sekiranya selalu berzikir, sentiasa ingat pada Allah
dalam keadaan senang, insyaAllah dalam keadaan terdesak, Allah membantu
kita.
2013/5/17 Ibn Muhd <adekchik@yahoo.
> Dari apa yang di pelajari semasa amik kursus DDT-defensive driving
> technic, apabila mata kita melihat pada sesuatu objek dengan sendirinya
> tangan kita yg memegang stereng akan menghalakan ke arah objek tersebut.
> Ini memang terbukti bila kami buat kelas amali... Bila kami diminta buat
> emergency brek dengan kon2 yg bersusun kt depan. Seriuosly, bila brek dan
> mata duk tgk kat kon, memang duk tala kat kon la jawapnya. So kami diajar
> bila berada dlm situasi, mata kena cari way out, jgn tgk kt apa2 problem kt
> depan. Benda2 ni semua patutnya diajar masa amik lesen la.
>
> Sent from Yahoo! Mail on Android
>
> ------------
> * From: * bashah <bwasi@yahoo.
> * To: * automobil@yahoogrou
> * Subject: * Re: www.groupautomobil.
> Tayar - Pemandu Teksi Maut Dirempuh
> * Sent: * Fri, May 17, 2013 2:02:50 AM
>
> Al fatihah....cadangan aku pd PLUS dan TOL2 yg lain, sediakan safety
> cones siap2 disebelah telfon kcemasan utk di pinjam oleh para pengguna yg
> kenderaan mereka rosak, so depa selamat dan pengguna highway lain terutama
> motor pun selamat - letak 3 cones pd setiap lokasi.
>
> ------------
> *From:* Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.
> *To:* "automobil@yahoogrou
> *Sent:* Friday, May 17, 2013 8:45 AM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.
> Tayar - Pemandu Teksi Maut Dirempuh
>
>
> Salam,
> Al-fatihah..
>
> Lebih kurang 2 tahun lepas kejadian yang sama juga "hampir"
> jadi pada saya. Tayar belakang sebelah kanan koyak. Nak turn
> tepi lagi dah tak boleh sebab ada pengadang jalan. Setelah 2 kali 'near
> missed', saya decided to call highway patrol., mintak diorang setupcones.
>
> *sapa la yang buang gunting kat highway tu..
>
>
> 2013/5/17 -::eSpAcE9808:
>
> **
>
> **
>
>
> Dia adalah xstaff tempat kerja saya. Berhenti ambil VSS.
> Semuga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama
> roh orang2 yang beriman. Al Fatihah.
> **
> **
> *Tragedi Menukar Tayar : Pemandu Teksi Maut Dirempuh*
>
> ondscene.my
> Written by *ondscene <http://ondscene.
>
> KM 9.2, KLIA Sepang, Selangor 13 Mei 2013 4 petang
> * Nama mangsa : Othman Yahaya, 57 thn.*
> Malang bagi seorang pemandu teksi, yang menemui ajal dalam keadaan amat
> tragis- dirempuh sebuah kenderaan ketika sedang menukar tayar teksinya yang
> pecah.
> <http://www.gophoto.
> Kejadian malang ini berlaku kira-kira jam 4 petang tadi berhampiran tol
> KLIA dari arah terminal .
> Teksi ini sebelumnya berhenti di lorong kecemasan setelah tayar belakang
> sebelah kanannya pecah.
> Pemandu kemudian keluar untuk menukar tayarnya dan ketika inilah malang
> menimpanya apabila dirempuh sebuah kenderaan MPV Nazaria.
> Akibatnya, mangsa tercampak ke arah cermin hadapan Nazaria dan terhumban
> beberapa meter ke arah laluan kiri lebuhraya.
> <http://www.gophoto.
> Othman Yahaya, 57 tahun, maut akibat cedera parah di kepala dan ketika
> kejadian, cuaca cerah , berlaku di laluan lurus lebuhraya 4 lorong ini.
> ============
> Saya telah membuat liputan ratusan kes-kes kemalangan dan kemalangan yang
> berlaku di laluan kecemasan selalunya menimbulkan tanda-tanya dan menjadi
> mistri.
> Banyak kes � seluas-luas jalan, tetapi mengapa kenderaan yang melanggar
> akan menuju tepat ke objek yang berada di laluan kecemasan.
> Ada kes, kenderaan hilang kawalan dari laluan paling kanan, dan terbabas
> serta tepat menuju ke arah kenderaan yang berada di laluan kecemasan.
> Banyak juga kes, walau diletak kon-kon keselamatan dan pelbagai penanda,
> kenderaan tetap merempuhnya�
> Sukar untuk ditafsirkan, tetapi, secara kasarnya, seolah-olah ada �magnet�
> yang menarik kenderaan untuk merempuhnya.
> Saya sendiri tidak faham dan tidak akan mengerti fenomena ini, melainkan
> semuanya kuasa dan kehendak Allah.
> *Berhati-hatilah di jalanraya, kelajuan yang keterlaluan, mampu mengubah
> segala-galanya.
> *Comments*
>
> - Anyss <http://annieyss.
>
> Assalamualaikum,
> dariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah. semoga
> rohnya dirahmati Allah.
> - Mat Teksi menulis:
>
> Innalillah��. sebagai rakan sepemandu teksi saya berasa dukacita
> kejadian ini. Takziah untuk keluarga arwah.
> Memang susah melihat pemandu teksi kemalangan walaupun kerjanya
> sentiasa dijalan raya, tapi bila dah sampai masa ajal menjemput tiada siapa
> yang mampu menghalang.
> Pendapat saya pemandu MPV mungkin tidak menumpukan perhatian pada
> pemanduan walaupun telah mengurangkan kelajuan, sebenarnya cukup untuk
> menganggu kosentrasi (spt kata admin) mudah menjadi magnet terus ke objek
> yang sebenarnya bukannya gangguan utama berbanding (spt) call, sms, marah
> anak dll.
> - hashim menulis:
>
> Takziah. Moga menjadi iktibar kepada yang masih hidup.
> - firdaus menulis:
>
> pada saya itu bukan satu kepelikan�itu la asbab Allah nak ambil nyawa
> seseorang..
>
> - man ahmad menulis:
>
> selalu sangat jumpa driver yg drive di lorong paling kiri, menggunakan
> handphone samada call atau SMS�bila telinga dan mulut asyik di telefon,
> bila mata asyik belek skrin, mereka x perasaan ada kenderaan di lorong
> kecemasan�dah dekat, x sempat elak�kepada semua pemandu2, jgn ingat dengan
> memandu di lorong perlahan, anda boleh menggunakan handphone ye!
>
> - zee menulis:
>
> setujuuuuuuuu. boleh jadi juga dan penah nampak.
>
> - Gixxer menulis:
>
> Fenomana ini kadang2 dipanggil view lock.. kalau rider moto selalu
> kena�
> view lock ni berlaku.. bila kita berada dlm keadaan panik atau kelam
> kabut.. contoh.. bila kita nak langgar tembok kita tgk tembok tu.. kita mmg
> lock pandangan kita ke arah tembok tu.. automatik kita arahkan seluruh
> anggota badan kita ke memandu atau menunggang ke arah tembok.. sedangkan
> kalau kita alih pandangan ke tempat lain.. kita pasti boleh elak.. sbb itu
> menunggag moto pun juga kereta jika nak ambil selekoh.. mata lihat jalan
> menuju selehkoh bukan straight mengadap depan.. cuba lihat mcm mana motoGP
> ambik selekoh.. arah moto dan kepala mereka..
> view lock ni boleh dielakkan kalau kita selalu practice..
> Dalam kes diatas� mungkin naza ini.. last minit terperasan.. kereta
> mangsa.. dan pandangannya lock ke arah kereta mangsa�
>
> - effort lab <http://effortlab.
>
> mungkin tgh guna fon agaknya. dulu mesej, sekarang we chat. teruk2.
> takziah buat keluarganya.
>
> - RED menulis:
>
> Betul sekali kata brader Gixxer. View Lock, nak amik corner mmg kena
> belajar view lock ni. Contohnya nak elak lubang jgn tgk kat lubang, tgk
> tepi lubang yang kita nak elak,
>
>
>
>
>
Thu May 30, 2013 5:56 am (PDT) . Posted by:
"yusrie parnie" yusrie888
minta pendapat crv 2013,dibandingkan dengan suv lain
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com >
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, 7 May 2013 6:04 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - minta pandangan peugeot 408
ten q.. dah tukar.. bukan tukar kerajaan.. tukar model keta je haha..
On 02/05/2013 10:12 PM, Din mi16 wrote:
> masih lagi ada masa kalau nak tukar tu..he2..tapi terpulang pada
> saudara..saya cuma cdagkan saja..
From: MHZ <cekelatgetah@
To: automobil@yahoogrou
Sent: Tuesday, 7 May 2013 6:04 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.
ten q.. dah tukar.. bukan tukar kerajaan.. tukar model keta je haha..
On 02/05/2013 10:12 PM, Din mi16 wrote:
> masih lagi ada masa kalau nak tukar tu..he2..tapi terpulang pada
> saudara..saya cuma cdagkan saja..
Thu May 30, 2013 8:06 am (PDT) . Posted by:
hamdanilb
jerome%20dasilvamot
GROUP FOOTER MESSAGE
Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
Web:
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
Web:
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com
No comments:
Post a Comment