Tuesday, March 2, 2010

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2581[5 Attachments]

Messages In This Digest (8 Messages)

1a.
Re: KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM From: bashah
1b.
Re: KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM From: Shahrul Izwan
2a.
Re: kERETA BERGEGAR GEMPABUMI From: Shahrul Izwan
3.
VIDEO: Decarbonise Toyota Wish From: Azmi OilyMan
4a.
Re: Trootle body From: bashah
5.
MARCH TOYOTA PROMO CALL NOW!!! From: TOYOTA DEALER
6.
FW: WAJA REPLACEMENT MODEL From: Harris Bin Haron
7.
VIDEO: Decarbonise Proton Savvy From: Azmi OilyMan

Messages

1a.

Re: KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Mon Mar 1, 2010 6:03 pm (PST)



bila bukak plug....ada banyak benda terkumpul kat plug...daripada 4 plug 2 yang teruk..lagi satu...dalam kelajuan 110km/j...bunyi mengaum tu dah start kedengaran dulu2 cecah 130 km/h baru ngauman tu kuat

>> kalu asap pun takde, kesan minyak pun takde, kalu POWER TAK HILANG... aku pikir

1) ignition problem --plug kotor, cable lama, wiring, fius, short circuit, battery/alternator nak weak,

2) timing engine dah tak betui (kadang masa tukar belt depa adjust TAK betui .. adjust pakai alat apanama benda tu..strobe ??)

2) getah/lining skru lubang bawah enjin dah nipis- minyak keluar masa jalan2..kalu betui, jangan buang skru tu, tukar lining dia jer..harga 5 kupang jer, sekarang dah ada KPI mahai sikit kut.

3) check ada satu valve kat engine yg bersambung dengan airfilter. kalu valve ni sumbat, maka compression engine kacau > timing engine pun boleh lari, minyak engine cepat jadi kong..apanama PV valve ka apanama...

--- In automobil@yahoogroups.com, Abdul Rahman bin Johari <arahman@...> wrote:
>
> haha mungkin jugakla leaking kt distributor, pengalaman aku. masa pasang
> kabel grounding mmg aku cabut satu skru ikat distributor tu untuk
> masukkan kabel grounding tu. kalau aku tau klip kabel grounding tu boleh
> gosok jadi Y tak perlu aku susah2 bukak skru distributor tu. lps 2-3
> hari pada tu, aku dapati ada kesan minyak kat lantai porch. aduh apa
> plak yg bocor ni, last2 aku tengok mmg ada minyak meleleh dan bertakung
> kat atas alternator bawah distributor tu. aku pun pi la ketatkan balik
> kaw2 lpstu masalah selesai, 1 lg aku ada skodeng bawah enjin aku tu. aku
> duk cari kepala penutup radiator tu, tiba2 aku terpandang pada mcm
> takung minyak hitam la kot sbb dia bawah enjin. ada minyak kt 1-2 skru
> pengikat tu, aku pun ketatkan kaw2 skru tu semula. maybe dia longgar
> lepas aku terlanggar seketul batu bata kat tengah highway kt sg siput
> masa balik dari kg kedah, igt dah lepas sbb aku tak langgar. tp ada
> bunyi ketak 1 kali bila lps batu bata tu, sah kena apa2 kt bawah nih.
> kalau aku langgar, mahu kereta aku terbang time tu.
>
> Nazri Ahtar wrote:
> >
> >
> > salam,
> >
> > bahagian luar gearbox ek ? atasnya tu kan distributor.... dalam
> > distributor pun ada oil seal gaks.
> >
> > bro, mana2 kedai pun beli barang harga lebih kurang je. yg penting
> > hasil kerja tangan... ada yang repair kereta kita macam pejam sebelah
> > mata, ada yg repair kereta kita seolah2 kereta tu dia yang punya
> > (pomen macam ni yang kita carik, tapi susah nak jumpa)
> >
> > kalau tak ada asap putih tu, rasanya leaking luar enjin je tu...
> >
> > kita tengok brader2 lain punya pendapat camne :)
> >
> >
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> >
> > --- On *Mon, 3/1/10, agai@017 /<agai_disini@...>/* wrote:
> >
> >
> > From: agai@017 <agai_disini@...>
> > Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM
> > To: automobil@yahoogroups.com
> > Date: Monday, March 1, 2010, 4:11 PM
> >
> >
> > bro nazri @ master
> >
> > 1) pada timing belt tak mungkin...sebab baru lepas tuka timing
> > belt lepas raya aritu
> > yang lain2 tak tau
> >
> > 2) yang ni mungkin ...
> >
> > kesan basah minyak hitam tak dapat dikesan...yang ada pun kat
> > bahagian luar gearbox tu..
> > air radiator setakat ni masih mcm nampak air mineral....cuma aritu
> > nak letak coolant pomen tak bagi...sebab dia tak sure bape kuat
> > lagi radiator tu...(apa maksudnya pun aku tak tau)
> >
> > 3) asap putih tak sure lak....bila start enjin...biarkan idle tak
> > nampak pulak...
> > tak tau la bila masa bawak keta...
> >
> > 4) piston ring mungkin jugak...
> > lagi satu....masa idle...tap pad memang bunyik kuat....dah mcm
> > bunyi EX-5 punya tap pad pun ada
> >
> > aku dah tanya 2 kedai bro....satu bajet dalam RM600
> > satu lagi dalam RM 1000...pening betul pale aku ni
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > *From:* Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
> > *To:* automobil@yahoogrou ps.com
> > *Sent:* Monday, 1 March 2010 3:26:39
> > *Subject:* Re: www.auto.pdniaga. com - KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM
> >
> >
> >
> > salam,
> >
> > minyak hitam kurang nih banyak sebab bro. biasanya pomen tak boleh
> > nak buat anggaran, melainkan dibukak dulu head enjin tu.
> >
> > antara penyebab minyak hitam hilang:-
> > 1. oil seal dah bocor
> > - banyak tempat gaks nih. pada timing belt ada 2 oil seal, pada
> > petrol pump ada satu, pada distributor ada satu, oil seal kat
> > gearbox pun ada satu, oil filter pun ada satu.
> > 2. gasket bocor.
> > - gasket kat head & block, dan juga block & oil sum.
> >
> > cara nak tau, tengok ler kat enjin ada nampak basah kesan minyak
> > hitam tak.... tak pun, air radiator dah tukar jadik warna air nescafe.
> >
> > nak lebih kepastian, gi basuh dulu enjin, pakai dalam 2-3
> > hari..... lepas tu tengok balik kesan kotor tu timbul kat mana....
> > distributor ke... oil sum ke, oil filter ke...
> >
> > 3. valve seal dah longgar.
> > - asap putih banyak keluar tak kira siang malam pagi petang sejuk
> > panas enjin tu... bila tekan minyak jadik macam mesin halau nyamuk
> > tu... huhu
> >
> > 3. piston ring dah haus.
> > - nih pun sama, asap banyak keluar kat exzos tu.
> >
> > yang ni biasanya tukar valve seal dulu, lepas tu ekjas tap-pad.
> > kalau jadik gak, baru le usaha hantar buat top-overhaul. time ni
> > biasanya pomen boleh kenal pasti la samada piston ring haus atau
> > idak. kalau dah haus, terus ler buat overhaul.
> >
> > kalau tiap kali nak cecah masa utk servis (tukar minyak hitam),
> > level minyak hitam dah bawah limit.... banyak juga kurangnya tu.
> > bukan sikit2 dah.
> >
> > banyak 'bende' terkumpul kat plug tu sebab karbon tu...mungkin kat
> > piston blok sparkplug kotor tu dah ada leaking minyak hitam...
> >
> > top overhaul (kalau tak tukar barang ape sekali pun), paling murah
> > pernah dapat RM 200 lebih, tak cecah RM 300 (itu pomen kedai
> > berkenaan yg cakap). lokasi bandar baru bangi, seksyen 1. kedai2
> > lain biasanya dalam 300-400. kalau tukar barang, depends ler
> > barang ape yg kene tukar... cam shaft ke (nih paling mahal ler),
> > valve ke... valve seal, gasket, minyak hitam dah pasti tukar.
> >
> > rgds,
> > Nazri Ahtar
> >
> >
> > --- On *Mon, 3/1/10, agai@017 /<agai_disini@ yahoo.com. my>/* wrote:
> >
> >
> > From: agai@017 <agai_disini@ yahoo.com. my>
> > Subject: www.auto.pdniaga. com - KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> > Date: Monday, March 1, 2010, 2:07 PM
> >
> >
> >
> > Salam semua..
> >
> > nak tanya sikit....keta kita klu dah 10 tahun...n dah start
> > makan minyak hitam...apa yang
> >
> > perlu kita buat? kena overhaul ke? atau kena top overhaul je ke?
> >
> > grind valve?etc...
> >
> > pengurangan minyak enjin/hitam tak banyak sgt
> >
> > cuma klu dah smpi masa nak servis tu kena top up sikit minyak
> > hitam
> >
> > sebab nak elakkan cecah level yang paling bawah sekali(pada
> > penanda aras tu)...
> >
> > bila bukak plug....ada banyak benda terkumpul kat
> > plug...daripada 4 plug
> >
> > 2 yang teruk..
> >
> >
> >
> > lagi satu...dalam kelajuan 110km/j...bunyi mengaum tu dah
> > start kedengaran
> >
> > dulu2 cecah 130 km/h baru ngauman tu kuat
> >
> >
> >
> > klu nak buat tu agak2 kos bape hengget?
> >
> > keta saya wira 1.3 manual
> >
> >
> >
> > terima kasih
> >
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > Surf faster and smarter with Firefox 3
> > <http://mys.rd.yahoo.com/search/firefox/mail/signature/*http://my.downloads.yahoo.com/firefox/>!
> >
> >
> >
> >
> > ----------------------------------------------------------
> > Surf faster.
> > <http://us.lrd.yahoo.com/_ylc=X3oDMTFncjBrcDc4BHRtX2RtZWNoA1RleHQgTGluawR0bV9sbmsDVTExMDM0NjYEdG1fbmV0A1lhaG9vIQ--/SIG=11kliekco/**http%3A//downloads.yahoo.com/my/internetexplorer/>
> > Internet Explorer 8 optmized for Yahoo! auto launches 2 of your
> > favorite pages everytime you open your browser.Get IE8 here! (It's
> > free)
> > <http://us.lrd.yahoo.com/_ylc=X3oDMTFnNHZxc2k1BHRtX2RtZWNoA1RleHQgTGluawR0bV9sbmsDVTExMDM0NjUEdG1fbmV0A1lhaG9vIQ--/SIG=11k7khaee/**http%3A//downloads.yahoo.com/my/internetexplorer/>
> >
> >
> >
> >
>

1b.

Re: KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM

Posted by: "Shahrul Izwan" Shahrul.Izwan@wdc.com

Mon Mar 1, 2010 6:04 pm (PST)



salam,
nak carik mekanik yg layan keta customer macam keta sendiri mmg susah nak
dapat...biasanya mekanik melayu yg mempunyai sifat begini..kebanyakan
mekanik bangsa lain mmg susah la...bukan kita racist tapi ayat ni
dikeluarkan hasil pengalaman sendiri...kebanyakan mekanik melayu yg saya
jumpa apabila sesuatu tu rosak dia akan verify betul2 dan dia akan cuba
repair sendiri..kalau x bule sesangat dah baru la dia tukar..itu pun tukar
yg perlu jer...
kes yg sama utk kedai aksesori..kalau setakat wiring radio rosak sikit2 tu
kalau nak perbetul pegi la kedai melayu..kalau pi kedai cina depa xkan layan
punyala..pengalaman sendiri gak nie...buat sikit2 tatak untung depa kata heh
heh..
cuma tang kedai motor saja saya tgk terbalik..mekanik cina lebih rajin dari
melayu...mmmm...

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf
Of Nazri Ahtar
Sent: Monday, March 01, 2010 4:38 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM

salam,

bahagian luar gearbox ek ? atasnya tu kan distributor.... dalam distributor
pun ada oil seal gaks.

bro, mana2 kedai pun beli barang harga lebih kurang je. yg penting hasil
kerja tangan... ada yang repair kereta kita macam pejam sebelah mata, ada yg
repair kereta kita seolah2 kereta tu dia yang punya (pomen macam ni yang
kita carik, tapi susah nak jumpa)

kalau tak ada asap putih tu, rasanya leaking luar enjin je tu...

kita tengok brader2 lain punya pendapat camne :)

rgds,
Nazri Ahtar

--- On Mon, 3/1/10, agai@017 <agai_disini@yahoo.com.my> wrote:

From: agai@017 <agai_disini@yahoo.com.my>
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Monday, March 1, 2010, 4:11 PM






bro nazri @ master

1) pada timing belt tak mungkin...sebab baru lepas tuka timing belt
lepas raya aritu
yang lain2 tak tau

2) yang ni mungkin ...

kesan basah minyak hitam tak dapat dikesan...yang ada pun kat
bahagian luar gearbox tu..
air radiator setakat ni masih mcm nampak air mineral....cuma aritu
nak letak coolant pomen tak bagi...sebab dia tak sure bape kuat lagi
radiator tu...(apa maksudnya pun aku tak tau)

3) asap putih tak sure lak....bila start enjin...biarkan idle tak
nampak pulak...
tak tau la bila masa bawak keta...

4) piston ring mungkin jugak...
lagi satu....masa idle...tap pad memang bunyik kuat....dah mcm bunyi
EX-5 punya tap pad pun ada

aku dah tanya 2 kedai bro....satu bajet dalam RM600
satu lagi dalam RM 1000...pening betul pale aku ni



________________________________

From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Monday, 1 March 2010 3:26:39
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM




salam,

minyak hitam kurang nih banyak sebab bro. biasanya pomen tak boleh nak buat
anggaran, melainkan dibukak dulu head enjin tu.

antara penyebab minyak hitam hilang:-
1. oil seal dah bocor
- banyak tempat gaks nih. pada timing belt ada 2 oil seal, pada petrol pump
ada satu, pada distributor ada satu, oil seal kat gearbox pun ada satu, oil
filter pun ada satu.
2. gasket bocor.
- gasket kat head & block, dan juga block & oil sum.

cara nak tau, tengok ler kat enjin ada nampak basah kesan minyak hitam
tak.... tak pun, air radiator dah tukar jadik warna air nescafe.

nak lebih kepastian, gi basuh dulu enjin, pakai dalam 2-3 hari..... lepas tu
tengok balik kesan kotor tu timbul kat mana.... distributor ke... oil sum
ke, oil filter ke...

3. valve seal dah longgar.
- asap putih banyak keluar tak kira siang malam pagi petang sejuk panas
enjin tu... bila tekan minyak jadik macam mesin halau nyamuk tu... huhu

3. piston ring dah haus.
- nih pun sama, asap banyak keluar kat exzos tu.

yang ni biasanya tukar valve seal dulu, lepas tu ekjas tap-pad. kalau jadik
gak, baru le usaha hantar buat top-overhaul. time ni biasanya pomen boleh
kenal pasti la samada piston ring haus atau idak. kalau dah haus, terus ler
buat overhaul.

kalau tiap kali nak cecah masa utk servis (tukar minyak hitam), level minyak
hitam dah bawah limit.... banyak juga kurangnya tu. bukan sikit2 dah.

banyak 'bende' terkumpul kat plug tu sebab karbon tu...mungkin kat piston
blok sparkplug kotor tu dah ada leaking minyak hitam...

top overhaul (kalau tak tukar barang ape sekali pun), paling murah pernah
dapat RM 200 lebih, tak cecah RM 300 (itu pomen kedai berkenaan yg cakap).
lokasi bandar baru bangi, seksyen 1. kedai2 lain biasanya dalam 300-400.
kalau tukar barang, depends ler barang ape yg kene tukar... cam shaft ke
(nih paling mahal ler), valve ke... valve seal, gasket, minyak hitam dah
pasti tukar.

rgds,
Nazri Ahtar

--- On Mon, 3/1/10, agai@017 <agai_disini@ yahoo.com. my> wrote:

From: agai@017 <agai_disini@ yahoo.com. my>
Subject: www.auto.pdniaga. com - KERETA SUDAH MAKAN MINYAK HITAM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Monday, March 1, 2010, 2:07 PM






Salam semua..

nak tanya sikit....keta kita klu dah 10 tahun...n dah start makan
minyak hitam...apa yang

perlu kita buat? kena overhaul ke? atau kena top overhaul je ke?

grind valve?etc...

pengurangan minyak enjin/hitam tak banyak sgt

cuma klu dah smpi masa nak servis tu kena top up sikit minyak hitam

sebab nak elakkan cecah level yang paling bawah sekali(pada penanda
aras tu)...

bila bukak plug....ada banyak benda terkumpul kat plug...daripada 4
plug

2 yang teruk..



lagi satu...dalam kelajuan 110km/j...bunyi mengaum tu dah start
kedengaran

dulu2 cecah 130 km/h baru ngauman tu kuat



klu nak buat tu agak2 kos bape hengget?

keta saya wira 1.3 manual



terima kasih

________________________________

Surf faster and smarter with Firefox 3
<http://mys.rd.yahoo.com/search/firefox/mail/signature/*http://my.downloads.
yahoo.com/firefox/> !

________________________________

Surf faster.
<http://us.lrd.yahoo.com/_ylc=X3oDMTFncjBrcDc4BHRtX2RtZWNoA1RleHQgTGluawR0bV
9sbmsDVTExMDM0NjYEdG1fbmV0A1lhaG9vIQ--/SIG=11kliekco/**http%3A//downloads.ya
hoo.com/my/internetexplorer/>
Internet Explorer 8 optmized for Yahoo! auto launches 2 of your
favorite pages everytime you open your browser.Get IE8 here! (It's free)
<http://us.lrd.yahoo.com/_ylc=X3oDMTFnNHZxc2k1BHRtX2RtZWNoA1RleHQgTGluawR0bV
9sbmsDVTExMDM0NjUEdG1fbmV0A1lhaG9vIQ--/SIG=11k7khaee/**http%3A//downloads.ya
hoo.com/my/internetexplorer/>

2a.

Re: kERETA BERGEGAR GEMPABUMI

Posted by: "Shahrul Izwan" Shahrul.Izwan@wdc.com

Mon Mar 1, 2010 6:04 pm (PST)



Salam,

Spring memang payah nak rosak tapi ianya buleh jadi lusuh..terutama kalau
kita sering bawak byk penumpang atau barang banyak..selalu jadik kat Wira
1.3/1.5 dan Honda yg mana spring belakangnya kecik dan lebih
lembut..kebanyakan keta member saya terutama yg guna Wira semua kena spring
lusuh..bila bwak byk sikit org keta jadik serupa motobot...ada baiknya jugak
kalau time tuka absorber tu tuka spring sama...kalau Wira saya rekemen
spring belakang tukar guna spring 1.6..ianya lebih keras dan lebih
sedap..rega sepasang kalau xsalah dlm rm80++ gitu2...

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf
Of bashah
Sent: Monday, March 01, 2010 11:12 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: kERETA BERGEGAR GEMPABUMI

kalau dah buat:

alignmnet
balancing
driveshaft

PERLU CHECK:

1. absorber (kalau dah 3 tahun, maklum sajerlah)

2. spring (tapi spring bukan kot, sebab spring susah rosak, kecuali kalau
hang potong spring)

3. mounting absorber - dah haus, senget sebelah, memang boleh gegar - check
4empat sekali - janagn depan jer...

4. bearing (jack roda - tarik roda kedalam keluar- kalau hang boleh tarik
camtu, bukan makna hang superman, tapi bearing dah kong..kereta boleh gegar
gak)

5. tayar haus tak rata atau tayar dah bunting - ni bengkel 'rojak'(semua
depa buat) selalu tak check - depa main belasah alignment dan balancing jer.
tapi kalau kedai specialist tayar depa tau sekali tengok jer....

6. ada skru longgar kat palang besi bawah tu antara 2 roda belakang.

7. ada skru longgar antara stering dg roda depan (mekanik cakap skru ni
mustahil boleh tercabut, tapi kat kereta aku boleh tercabut sekalitu,
alhamdulillah aku hidup lagi.... kereta memang gegar gerudi...)

8. check gear - smooth tak ? kalau dah keras, power engine telah
di'brek'oleh gear, so boleh gegar jugak...ni ilmu fizik nih

9. check spark plug - kot cable, spark plug tak bakar betul, boleh gegar
jugak, tapi kalau masa berhenti , enjin mengaum baik, mungkin tidakkk...

10. Body kereta pernah accident, bengkel tarik tulang tak betul, so body
senget....

--- In automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ,
Tiada Nama <alhanzoli@...> wrote:
>
> Assalamualaikum. nk tanya sikit la dari otai2 sekalian.
>
> Psal keerta wira aeroback 1.3 GLi.
>
> bergegar gempa bumi la bila bawak... tak kira berapa kmj... 70... 100...
120... 140.. 160.. semua kelajuan ia bergegar...
> kalau 40 tu tak rasa la ...
>
> alignment dah buat...
> balancing dah buat
> drive shaft pun baru tukar...
>
> ada idea tak otai2 sekalian....
>
> budi dan jasa kalian dihargai oleh allah.
>

3.

VIDEO: Decarbonise Toyota Wish

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Mon Mar 1, 2010 6:36 pm (PST)



*VIDEO: Decarbonise Toyota Wish
( http://www.youtube.com/watch?v=d6QfpxcNzDM )
*
Enjin: 2.0 D4 VVTi
Mileage: 80,000km

*Sekiranya enjin kenderaan anda telah mencapai usia*

* 1 Tahun atau 20,000km*

*Masa untuk menggunakan ProfessoR™ telah tiba.*

Apa itu karbon?

Bagi enjin petrol atau gas, enapan karbon ini boleh dilihat pada palam
pencucuh. Biasanya palam pencucuh perlu ditukar setiap 20,000km, ini kerana
enapan karbon akan mengganggu percikan api, yang akan menyebabkan pembakaran
tidak sempurna.

Bagi enjin disel, gangguan enapan karbon nampak ketara apabila ekzos mula
mengeluarkan asap hitam. Pembakaran bahanapi adalah tidak sempurna, prestasi
enjin akan mula menurun sementara penggunaan bahanapi pula semakin
meningkat.

Untuk lain-lain soalan lazim, sila klik sini<http://www.oilyman.com.my/faq.htm>

Untuk maklumat lebih lanjut sila lihatFORUM
OILYMAN<http://www.oilyman.com.my/forum>

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
4a.

Re: Trootle body

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Mon Mar 1, 2010 7:52 pm (PST)



""ada tak cara lain nak cek kabel plug yg tak merbahaya mcm bro muaz tu""

aku ada satu CERitaPENdek pasai kabel plug ni...

Once upon a time, in a land nearnearhere, aku bawak keta aku, bila press minyak... engine bunyi 'tus tus' power hilang 0.05sec camtulah..suruh mekanik tengok..dia kata tukar plug dan kabel...ok tukar...lepas tukar pun sama gak ' tus tus '...test drive, buat macam2 contoh tukaq plug set sampai 5 kali...ha ha ha.., cuci la throttel body, distributor, ketatkan cable, etc etc .

'tus tus' gak . Bunyi macam driveshaft, tapi driveshaft baru tukaq.... Last2 dia giveup, Dia panggil mekanik otai...pun sama...cam cam lah otai ni buat..sembur ubat cuci, cek tekanan engine, sampai tahap tiup engine kat bawah airfilter tuh"...

Last2 dia suruh aku tukaq enjin..tukaq enjin ? extreme ni...aku dah tahap gaban..aku bawak pi jumpa mekanik lain utk 2nd opinion...dia cusi tempat2 elektrik tu...elok sekejap, tapi lepas tu sama jugak...

kat bawah pokok pelam depan rumah, dg rupa aku dah jadi macam rupa org putus cinta dalam drama...aku pikir camna nak settle nih...anak bini dah bising nih, tapi keta problem tak settle2.

entah camna Allah kasi idea, aku start engine, aku pegang cable plug baru tu (cable warna kuning)..zapp.. ish. Kepala cable pun asik longgar dg kepala plug..takdak qualitylah cable yg mekanik ni beli ..Takkan baru pun problem ??

aku naik motor, beli sendiri cable baru plug. Yg warna merah. Cabut yg kuning pasang yg merah.Sendiri bikin.

on engine, jalan...

smooooooooooootthhhhhhhhhh....yes! yes! alhamdulillah, selamat duit dan masa aku.

Moral of the story:

1) jangan beli cable kuning atau yang tak fit pada plug, beli yg merah atau yg fit pada plug.
2) cek cable plug dg cara pegang dia masa engin on, kalau ada rasa zapp. confirm cable kong. tak kira cable lama atau baru. Cuma make sure tak dak sakit jantung.

--- In automobil@yahoogroups.com, "Shahrul Izwan" <Shahrul.Izwan@...> wrote:
>
> salam.
> sebelum nak tukar kabel plug,cek dulu dari mata kasar kot ada
> rekahan,insulator koyak,kabel mengelembung dsbgnya...pastu kat terminal
> kabel cek kot ada karat atau kotoran yg keterlaluan..masa cabut dan pasang
> balik plug cable tu rasa ketat lagi ke atau dah longgar..kalau visual
> inspection pass, cek pulak plug satu demi satu utk tanda2 seperti kehitaman
> karbon yg berlebihan,bau petrol pada plug..bandingkan dgn plug yg
> lain..kalau ada perbezaan atau nampak salah satu plug xelok tapi yg lain
> masih ok, mungkin salah satu kable plug tu dah x elok walaupun luaran nampak
> ok...tapi ini hanya relevan kalau sedara sentiasa menukar plug secara
> berkala @ berjadual sebab takut plug tu pun mungkin problem kalau dah lama x
> tukar...
> terdapat tool yg berbentuk seperti plug yg mana kita sendiri bule cek kadar
> nyalaan api pada setiap kabel tu..biasa pomen yg serba lengkap ada tool
> nie...ianya akan memberi gambaran lebih jelas mengenai performance setiap
> plug cable keta dan performance ignition system secara keseluruhan...saya
> dok carik tool ni tapi x jumper lagi...
> buleh kalau sedara nak DIY utk tukar/cek distributor tapi kena pastikan
> sedara tau apa yg sedara buat dan pemasangan balik kena betul..takut kang
> timing ignition lari...
> menda yg perlu dicek utk distributor:-
> 1.visual inspection - cek kalau ada rekahan, retak, terlalu kotor..
> 2.cek terminal distributor utk retakan, karat, kekotoran dll.
> sewaktu bukak distributor cap tu:-
> 1.cek terminal blah dlm cap samada sudah haus atau tidak
> 2.cek kondisi rotor distributor utk sebarang tanda macam terbakar dan
> kehausan
> 3.cek kondisi cap dari sebelah dalam utk sebarang tanda retakan.
> retakan bule menyebabkan current leaking.terminal yg terlalu haus plak akan
> mengurangkan jumlah voltage/current yg akan sampai ke plug..jadik api plug
> akan jadik lemah..
> kalau sedara x biasa adalah lebik baik serahkan pada pomen..kalau malas nak
> cek tukar je terus..distributor biasanya payah nak buat hal tapi ada baiknya
> ditukar cap dan rotor secara berkala,cthnya setiap 5 tahun sekali ker supaya
> performance ignition system sentiasa maintain...rega pun x mahal..kalau x
> salah saya cap distributor proton dlm rm30-50 camtu..tapi sedara kompom ke
> keta sedara guna distributor?.setahu saya proton model 2002 keatas (kecuali
> iswara pasal enjin kaburetor)dah start guna electronic ignition...
>
> ________________________________
>
> From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf
> Of MHZ
> Sent: Monday, March 01, 2010 10:51 AM
> To: automobil@yahoogroups.com
> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Trootle body
>
>
>
>
> Salam,
>
> Ok keta saya dah berusia 8 tahun dan tak pernah tukar kabel plug. kalau
> macam tu saya akan cek kabel plug dululah memandangkan ia termurah. ada
> tak cara lain nak cek kabel plug yg tak merbahaya mcm bro muaz tu?
>
> distributor tu pulak mcm mana nak cek ye? tukar distributor boleh diy ke?
>
> tq.
>
> On 24/02/2010 5:43 PM, Shahrul Izwan wrote:
> >
> >
> > Salam,
> > Saya penah kena cam sedara..apa saya buat ialah tukar kable plug..ok terus
> > lepas tu..kalau keta sedara dah berusia 7 tahun keatas dan x penah tukar
> > kable lagi,ada baiknya jugak kalau pemeriksaan dibuat..kalau bule tukar,
> > elokl la tukar..rega x mahal.guna yg biasa dahla..kat kedai sparepart bule
> > dapat dlm RM28/= utk satu set..kalau keta sedara menggunakan enjin 12V
> Gen1
> > yg masih lagi guna mechanical distributor, elok jugak cek condition
> > distributor..enjin 12V Gen2 yg Wira SE guna tu tidak menggunakan
> mechanical
> > distributor...penyalaan plug menggunakan sistem elektronik
> sepenuhnya..cara
> > nak kenal senang jer..kalau nampak tang distributor tu kotak 4
> segi,maknanya
> > keta sedara guna enjin 12V Gen2..yg kotak 4 segi tu sebenarnya bukan
> > distributor tapi kita panggil coil-pack..coil pack ni biasanya payah nak
> > rosak sebab xder bahagian mekanikal...Enjin Campro pun guna coil pack
> nie...
> >
> > -----Original Message-----
>

5.

MARCH TOYOTA PROMO CALL NOW!!!

Posted by: "TOYOTA DEALER" get_toyota_today@yahoo.com   get_toyota_today

Mon Mar 1, 2010 8:06 pm (PST)



HI
GOOD DAY

TOYOTA VIOS -RM2000
TOYOTA ALTIS -RM 1000
TOYOTA CAMRY - RM 1000
TOYOTA AVANZA - RM1000
TOYOTA RUSH - RM1500
TOYOTA INNOVA - RM1000
TOYOTA HILUX - RM1500

FOR MORE INFO CALL/SMS

SURESH RAJ
016-878-8681
sureshraj@hotmail.co.uk

6.

FW: WAJA REPLACEMENT MODEL

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Mon Mar 1, 2010 11:41 pm (PST)

[Attachment(s) from Harris Bin Haron included below]

<<Taiwan_Lancer_Fortis_5.jpg>>
<<Taiwan_Lancer_Fortis_1.jpg>> MO <<Taiwan_Lancer_Fortis_2.jpg>> DE
<<Taiwan_Lancer_Fortis_3.jpg>> L <<Taiwan_Lancer_Fortis_4.jpg>> RUJUKAN
YG DI JANGKA AKAN MENGGANTIKAN WAJA PENGHUJUNG TAHUN INI.....

DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.

Attachment(s) from Harris Bin Haron

5 of 5 Photo(s)

7.

VIDEO: Decarbonise Proton Savvy

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Tue Mar 2, 2010 6:35 am (PST)



*VIDEO: Decarbonise Proton Savvy
http://www.youtube.com/watch?v=YDLredyZzxk**
*
Enjin: 1.2 (Fuel Injection)
Mileage: 40,000km

*Sekiranya enjin kenderaan anda telah mencapai usia*

* 1 Tahun atau 20,000km*

*Masa untuk menggunakan ProfessoR™ telah tiba.*

Apa itu karbon?

Bagi enjin petrol atau gas, enapan karbon ini boleh dilihat pada palam
pencucuh. Biasanya palam pencucuh perlu ditukar setiap 20,000km, ini kerana
enapan karbon akan mengganggu percikan api, yang akan menyebabkan pembakaran
tidak sempurna.

Bagi enjin disel, gangguan enapan karbon nampak ketara apabila ekzos mula
mengeluarkan asap hitam. Pembakaran bahanapi adalah tidak sempurna, prestasi
enjin akan mula menurun sementara penggunaan bahanapi pula semakin
meningkat.

Untuk lain-lain soalan lazim, sila klik sini<http://www.oilyman.com.my/faq.htm>

Untuk maklumat lebih lanjut sila lihatFORUM
OILYMAN<http://www.oilyman.com.my/forum>
------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Cat Zone

on Yahoo! Groups

Join a Group

all about cats.

Group Charity

Stop Cyberbullying

Keep your kids

safe from bullying

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
•      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
•      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
•      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
•      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
•      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
•      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
•      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
•      Jana Iklan – http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: