Thursday, July 2, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2383[7 Attachments]

Messages In This Digest (15 Messages)

Messages

1a.

Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

Posted by: "Brad Tech" storm_rider11@yahoo.com   storm_rider11

Wed Jul 1, 2009 7:02 pm (PDT)



heheheh suke baca email nagomakeore... penuh dgn nasihat.... apa2 pun mcm yg ahli group selalu bgtau, tepuk dada tanya selera... myV pembawa kualiti toyota, itu yg byk org kata la... so andai beli proton, dah tentu ada team yg anti kete proton...

________________________________
From: FoRensiC <paroys_9@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, July 1, 2009 3:06:35 PM
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

eh kelisa pun maintain 130km/j  aper, stering tak gegar pun...  lagipun 130km/j jek bukan 180km/j... bg aku 130km/j tue normal speed, taklah laju sgt pun

p/s: yang pastinya, kelisa takleh tapaw myvi, byk kali test wooo.. saga BLM leh hehehe, pernah test ngan kete adik aku...

--- On Wed, 7/1/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

>From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Date: Wednesday, July 1, 2009, 2:36 PM
>
>
>salam,
>
>
>saya bersetuju dengan en. nagomakeore. saya yakin myvi boleh cecah 130km/j. sebab saya pernah kene potong dek myvi masa maintain 120km/j kat highway plus. kompom myvi tu lebih laju dari 120km/h.
>
>
>rgds,
>Nazri Ahtar
>
>
>ps : dalam group kita tak ada polis kan ? kang tak pepasal kene saman aku nih.....
>
>
>
>
>
>
>
________________________________
From: mohdmat <kedai_tayar@ yahoo.com>
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Sent: Wednesday, July 1, 2009 12:29:18 PM
>Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
>
>
>pasal bot tu bila lepas 100km/h, mungkin mamat yg test ni org yg peka to ride & handling. org biasa kdg2 x leh notis. klu dh test drive byk keta, bole la rasa. even bmw x5 yg baru pun x ok steeringnya feeling compare to other car on its class klu yg test tu mmg experience. i x test la tapi i  baca report dari UK on dynamic performance. pasal handling tu nanti i komen sbb time internet kat ofis dh nk tamat.
>
>--- On Tue, 6/30/09, NagoMakeOre <nagoboror@gmail. com> wrote:
>
>
>>From: NagoMakeOre <nagoboror@gmail. com>
>>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
>>To: automobil@yahoogrou ps.com
>>Date: Tuesday, June 30, 2009, 1:04 AM
>>
>>
>>Bro,
>>
>>
>>Cuba test drive dulu Myvi baru boleh buat komen, especially for Special Edition (SE). Kenyataan anda bahawa Myvi tak lepas 100km/j adalah pembohongan semata-mata.
>>
>>
>>I owned Myvi SE (auto) as my second car, kalau setakat 130km/h tu kacang je. Kat LPT it is normal for me to drive at 130km/h dan masa naik bukit kat Genting Sempah, Myvi boleh maintain at 90km/j, leave other branded car behind. For me Myvi at par with Nissan masa naik bukit.
>>
>>
>>The true story, I drove Perdana (auto) and masa naik bukit kat Genting Sempah, need to drop gear to 2, gear D tak larat naik bukit. Itu Perdana 2.0, apatah lagi kalau Saga 1.3.
>>
>>
>>Bro, kalau Myvi tak bagus, tak kan harganya jauh lebih tinggi dari Saga dan terus kekal utk 3 tahun berturut2 sebagai kereta terlaris.
>>
>>
>>I have test drive saga 1.3 auto and memang terasa ke_underpoweran_ nya. Itu kat jalan rata, belum panjat bukit lagi. Masa nak memotong sesak nafas dibuatnya, bimbang tak lepas.
>>
>>
>>Cuma kekurangan Myvi adalah ia compact car with small boot dan sesuai utk 2nd car.
>>
>>
>>Need to think before buy saga or Myvi.... the price difference is quite big.. Myvi 1.3 minimum RM44K and maximum RM53K... but saga it is around RM30K++ and not even more than RM40K. So think it wisely.
>>
>>
>>Reminder to all drivers especially for new driver / car owner:
>>Drive safely, kalau kereta tu 1300 cc, pandulah macam 1300 cc jangan nak pandu macam sport car pulak. Bagi saya semua kereta boleh laju cuma think about safety... kereta cc besar, dia punya kelengkapan keselamatan tinggi, kalau saga tu ABS dan Airbag pun tak ada, so teramatlah kurang ciri2 keselamatannya, so please drive wisely.
>>
>>
>>2009/6/30 wan <reduanhanif@ yahoo.com>
>>
>>
>>>
>>>
>>>salam,
>>>
>>>bagi xperience saya:
>>>
>>>1.Comfort : Saga Blm.Jalan tak rata still selesa.Myvi melambung
>>>lambung.Untuk long distance, Saga mmg bagus sgt dari
>>>Myvi.Myvi long distance boleh sakit pinggang.
>>>
>>>2.Handling :Saga mantap.layan corner selamba je.Myvi pulak rasa nak
>>>terbalik.Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih
>>>100km/h.macam bot jadinya.
>>>
>>>3.Keluasan :Kalau tempat duduk mmg lebih Myvi kot.tapi tmpt letak
>>>barang Myvi sempit.letak beg baju utk sorang boleh la.klu
>>>plan utk guna long term, better Saga.sesuai untuk guna
>>>spi ade family.
>>>
>>>4.Minyak :Myvi kuat makan minyak dari Saga.
>>>
>>>5.Harga :Saga lagi murah, sedan lak tu. Myvi dah la mahal tp dpt
>>>kete kontot jer.
>>>
>>>6.Interior :Saga lagi lawa.Design dlm nmpk kemas.Myvi mcm kartun.
>>>CD player Saga at least guna Clarion, Myvi?sendiri mau
>>>ingat la.huhu.
>>>
>>>7.kualiti :Tak jauh beza pun.takde dengar lak Saga ni byk ragam.
>>>Myvi dua kali aku nampak arm depan dia patah. Bayangkan
>>>klu tgh laju, mau membawa maut.
>>>
>>>Sekian.itu pada experience aku lah.Pape pun, aku sokong ko beli Saga baru sbb jimat, murah, better handling dan boleh guna utk long term.
>>>
>>>--- In automobil@yahoogrou ps.com, "zulawins" <zulawins@...> wrote:
>>>>
>>>> SALAM..
>>>>
>>>> minta pandangan drpd rakan2 semua yg dah pakai kete nie..
>>>> bole bg full review tak dr segi kualiti, interior, keselesaan, value, engine dia compare dgn myvi..
>>>> which one is more worth to buy to used for long term??
>>>> myvi ni kalo bontot panjang da lama da beli.. BLM ni cam ok jer tp nak dpt pandangan drpd rakan2 yg da pakai kete nie..
>>>> tolong yer.. tq
>>>>
>>>
>>>
>>
>
>

1b.

Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

Posted by: "wan" reduanhanif@yahoo.com   reduanhanif

Wed Jul 1, 2009 11:21 pm (PDT)





Bro,

Baca ape yang aku tulis sebelum komen.kalau tak baca meh aku tulis balik pasal 100km/h tu. ni ayat dia "Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih 100km/h.macam bot jadinya"ade tak dalam ayat tu mana2 perkataan yang aku tulis Myvi tak leh sampai 100km/h????aku pnh bawak myvi 160km/h.tapi handling mmg macam hampeh.lain kali kalau nak komen, baca dulu.bukan main komen.dan untuk mengatakan orang lain tak pnh drive Myvi tu adalah kenyataan yang paling jahil.

Pasal harga lak, dia mahal sbb part dia banyak kene bayar mould dari japan.lagi2 perodua takde design sendiri.sume design part kene bayar royalti kat jepun.mana tak mahalnye.

dan sebelum komen, baca ape soalan yang pertama dari orang yang create topic nih.

ada faham kaaa??

.--- In automobil@yahoogroups.com, NagoMakeOre <nagoboror@...> wrote:
>
> Bro,
> Cuba test drive dulu Myvi baru boleh buat komen, especially for Special
> Edition (SE). Kenyataan anda bahawa Myvi tak lepas 100km/j *adalah
> pembohongan semata-mata*.
>
> I owned Myvi SE (auto) as my second car, kalau setakat 130km/h tu kacang je.
> Kat LPT it is normal for me to drive at 130km/h dan masa naik bukit kat
> Genting Sempah, Myvi boleh maintain at 90km/j, leave other branded car
> behind. For me Myvi at par with Nissan masa naik bukit.
>
> The true story, I drove Perdana (auto) and masa naik bukit kat Genting
> Sempah, need to drop gear to 2, gear D tak larat naik bukit. Itu Perdana
> 2.0, apatah lagi kalau Saga 1.3.
>
> Bro, kalau Myvi tak bagus, tak kan harganya jauh lebih tinggi dari Saga dan
> terus kekal utk 3 tahun berturut2 sebagai kereta terlaris.
>
> I have test drive saga 1.3 auto and memang terasa ke_underpoweran_nya. Itu
> kat jalan rata, belum panjat bukit lagi. Masa nak memotong sesak nafas
> dibuatnya, bimbang tak lepas.
>
> Cuma kekurangan Myvi adalah ia compact car with small boot dan sesuai utk
> 2nd car.
>
> Need to think before buy saga or Myvi.... the price difference is quite
> big.. Myvi 1.3 minimum RM44K and maximum RM53K... but saga it is around
> RM30K++ and not even more than RM40K. So think it wisely.
>
> Reminder to all drivers especially for new driver / car owner:
> Drive safely, kalau kereta tu 1300 cc, pandulah macam 1300 cc jangan nak
> pandu macam sport car pulak. Bagi saya semua kereta boleh laju cuma think
> about safety... kereta cc besar, dia punya kelengkapan keselamatan tinggi,
> kalau saga tu ABS dan Airbag pun tak ada, so teramatlah kurang ciri2
> keselamatannya, so please drive wisely.
>
> 2009/6/30 wan <reduanhanif@...>
>
> >
> >
> > salam,
> >
> > bagi xperience saya:
> >
> > 1.Comfort : Saga Blm.Jalan tak rata still selesa.Myvi melambung
> > lambung.Untuk long distance, Saga mmg bagus sgt dari
> > Myvi.Myvi long distance boleh sakit pinggang.
> >
> > 2.Handling :Saga mantap.layan corner selamba je.Myvi pulak rasa nak
> > terbalik.Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih
> > 100km/h.macam bot jadinya.
> >
> > 3.Keluasan :Kalau tempat duduk mmg lebih Myvi kot.tapi tmpt letak
> > barang Myvi sempit.letak beg baju utk sorang boleh la.klu
> > plan utk guna long term, better Saga.sesuai untuk guna
> > spi ade family.
> >
> > 4.Minyak :Myvi kuat makan minyak dari Saga.
> >
> > 5.Harga :Saga lagi murah, sedan lak tu. Myvi dah la mahal tp dpt
> > kete kontot jer.
> >
> > 6.Interior :Saga lagi lawa.Design dlm nmpk kemas.Myvi mcm kartun.
> > CD player Saga at least guna Clarion, Myvi?sendiri mau
> > ingat la.huhu.
> >
> > 7.kualiti :Tak jauh beza pun.takde dengar lak Saga ni byk ragam.
> > Myvi dua kali aku nampak arm depan dia patah. Bayangkan
> > klu tgh laju, mau membawa maut.
> >
> > Sekian.itu pada experience aku lah.Pape pun, aku sokong ko beli Saga baru
> > sbb jimat, murah, better handling dan boleh guna utk long term.
> >
> > --- In automobil@yahoogroups.com <automobil%40yahoogroups.com>, "zulawins"
> > <zulawins@> wrote:
> > >
> > > SALAM..
> > >
> > > minta pandangan drpd rakan2 semua yg dah pakai kete nie..
> > > bole bg full review tak dr segi kualiti, interior, keselesaan, value,
> > engine dia compare dgn myvi..
> > > which one is more worth to buy to used for long term??
> > > myvi ni kalo bontot panjang da lama da beli.. BLM ni cam ok jer tp nak
> > dpt pandangan drpd rakan2 yg da pakai kete nie..
> > > tolong yer.. tq
> > >
> >
> >
> >
>

1c.

Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

Posted by: "eddy" badut_sarkes@yahoo.com   badut_sarkes

Wed Jul 1, 2009 11:57 pm (PDT)



tepok dada tanye la hati kan senang....
pas2 tepok kocek kalau cukup ok ar..

1d.

Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

Posted by: "Mohmad Abdullah" mbabest@hotmail.com   matdollahmy

Wed Jul 1, 2009 11:58 pm (PDT)




Cool....cool...cool...jangan marah nanti kena jual .

Saya tengok sebuah kancil memotong saya dgn kelajuan lebih 160 km/j . Kalau kita bawa 160 km dgn sebelah tangan saja (kereta besar boleh buat cam ni, tak caya cuba) member ni bawa kancil macam formula 1 , tingkap bukak macam orang tension saja .

jawapannya dua x 5 kecuali kalau pakai kereta besar , jangan marah ye?

By the way , GM Proton pun pakai BMW X5 walaupun proton kasi kereta free Perdana, camane le?

To: automobil@yahoogroups.com
From: reduanhanif@yahoo.com
Date: Thu, 2 Jul 2009 04:41:07 +0000
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

Bro,

Baca ape yang aku tulis sebelum komen.kalau tak baca meh aku tulis balik pasal 100km/h tu. ni ayat dia "Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih 100km/h.macam bot jadinya"ade tak dalam ayat tu mana2 perkataan yang aku tulis Myvi tak leh sampai 100km/h????aku pnh bawak myvi 160km/h.tapi handling mmg macam hampeh.lain kali kalau nak komen, baca dulu.bukan main komen.dan untuk mengatakan orang lain tak pnh drive Myvi tu adalah kenyataan yang paling jahil.

Pasal harga lak, dia mahal sbb part dia banyak kene bayar mould dari japan.lagi2 perodua takde design sendiri.sume design part kene bayar royalti kat jepun.mana tak mahalnye.

dan sebelum komen, baca ape soalan yang pertama dari orang yang create topic nih.

ada faham kaaa??

.--- In automobil@yahoogroups.com, NagoMakeOre <nagoboror@...> wrote:

>

> Bro,

> Cuba test drive dulu Myvi baru boleh buat komen, especially for Special

> Edition (SE). Kenyataan anda bahawa Myvi tak lepas 100km/j *adalah

> pembohongan semata-mata*.

>

> I owned Myvi SE (auto) as my second car, kalau setakat 130km/h tu kacang je.

> Kat LPT it is normal for me to drive at 130km/h dan masa naik bukit kat

> Genting Sempah, Myvi boleh maintain at 90km/j, leave other branded car

> behind. For me Myvi at par with Nissan masa naik bukit.

>

> The true story, I drove Perdana (auto) and masa naik bukit kat Genting

> Sempah, need to drop gear to 2, gear D tak larat naik bukit. Itu Perdana

> 2.0, apatah lagi kalau Saga 1.3.

>

> Bro, kalau Myvi tak bagus, tak kan harganya jauh lebih tinggi dari Saga dan

> terus kekal utk 3 tahun berturut2 sebagai kereta terlaris.

>

> I have test drive saga 1.3 auto and memang terasa ke_underpoweran_nya. Itu

> kat jalan rata, belum panjat bukit lagi. Masa nak memotong sesak nafas

> dibuatnya, bimbang tak lepas.

>

> Cuma kekurangan Myvi adalah ia compact car with small boot dan sesuai utk

> 2nd car.

>

> Need to think before buy saga or Myvi.... the price difference is quite

> big.. Myvi 1.3 minimum RM44K and maximum RM53K... but saga it is around

> RM30K++ and not even more than RM40K. So think it wisely.

>

> Reminder to all drivers especially for new driver / car owner:

> Drive safely, kalau kereta tu 1300 cc, pandulah macam 1300 cc jangan nak

> pandu macam sport car pulak. Bagi saya semua kereta boleh laju cuma think

> about safety... kereta cc besar, dia punya kelengkapan keselamatan tinggi,

> kalau saga tu ABS dan Airbag pun tak ada, so teramatlah kurang ciri2

> keselamatannya, so please drive wisely.

>

> 2009/6/30 wan <reduanhanif@...>

>

> >

> >

> > salam,

> >

> > bagi xperience saya:

> >

> > 1.Comfort : Saga Blm.Jalan tak rata still selesa.Myvi melambung

> > lambung.Untuk long distance, Saga mmg bagus sgt dari

> > Myvi.Myvi long distance boleh sakit pinggang.

> >

> > 2.Handling :Saga mantap.layan corner selamba je.Myvi pulak rasa nak

> > terbalik.Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih

> > 100km/h.macam bot jadinya.

> >

> > 3.Keluasan :Kalau tempat duduk mmg lebih Myvi kot.tapi tmpt letak

> > barang Myvi sempit.letak beg baju utk sorang boleh la.klu

> > plan utk guna long term, better Saga.sesuai untuk guna

> > spi ade family.

> >

> > 4.Minyak :Myvi kuat makan minyak dari Saga.

> >

> > 5.Harga :Saga lagi murah, sedan lak tu. Myvi dah la mahal tp dpt

> > kete kontot jer.

> >

> > 6.Interior :Saga lagi lawa.Design dlm nmpk kemas.Myvi mcm kartun.

> > CD player Saga at least guna Clarion, Myvi?sendiri mau

> > ingat la.huhu.

> >

> > 7.kualiti :Tak jauh beza pun.takde dengar lak Saga ni byk ragam.

> > Myvi dua kali aku nampak arm depan dia patah. Bayangkan

> > klu tgh laju, mau membawa maut.

> >

> > Sekian.itu pada experience aku lah.Pape pun, aku sokong ko beli Saga baru

> > sbb jimat, murah, better handling dan boleh guna utk long term.

> >

> > --- In automobil@yahoogroups.com <automobil%40yahoogroups.com>, "zulawins"

> > <zulawins@> wrote:

> > >

> > > SALAM..

> > >

> > > minta pandangan drpd rakan2 semua yg dah pakai kete nie..

> > > bole bg full review tak dr segi kualiti, interior, keselesaan, value,

> > engine dia compare dgn myvi..

> > > which one is more worth to buy to used for long term??

> > > myvi ni kalo bontot panjang da lama da beli.. BLM ni cam ok jer tp nak

> > dpt pandangan drpd rakan2 yg da pakai kete nie..

> > > tolong yer.. tq

> > >

> >

> >

> >

>










__________________________________________________________
Insert movie times and more without leaving Hotmail�.
http://windowslive.com/Tutorial/Hotmail/QuickAdd?ocid=TXT_TAGLM_WL_HM_Tutorial_QuickAdd_062009
1e.

Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

Posted by: "x men" daytona_2004@yahoo.com

Thu Jul 2, 2009 1:06 am (PDT)



wakakakaka....
 
Bro Abdullah.....,
 
General Manager Proton (perdana) nak tukar status guna General Motor Jerman (BMW X5) diluar waktu ofis...Start masuk dalam kawasan bangunan Proton, dia tukar naik perdana pula...round2 dalam tu jer....heheheheeheh!!!!!!!
 
 
Gurau-gurau je selepas lalu dpn surau....miahahahaha!!!

--- On Thu, 7/2/09, Mohmad Abdullah <mbabest@hotmail.com> wrote:

From: Mohmad Abdullah <mbabest@hotmail.com>
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
To: "group krerta" <automobil@yahoogroups.com>
Date: Thursday, July 2, 2009, 7:29 AM

Cool....cool. ..cool... jangan marah nanti kena jual .

Saya tengok sebuah kancil memotong saya dgn kelajuan lebih 160 km/j . Kalau kita bawa 160 km dgn sebelah tangan saja (kereta besar boleh buat cam ni, tak caya cuba)  member ni bawa kancil macam formula 1 , tingkap bukak macam orang tension saja .

jawapannya dua x 5 kecuali kalau pakai kereta besar , jangan marah ye?

By the way , GM Proton pun pakai BMW X5 walaupun proton kasi kereta free Perdana, camane le?

To: automobil@yahoogrou ps.com
From: reduanhanif@ yahoo.com
Date: Thu, 2 Jul 2009 04:41:07 +0000
Subject: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

Bro,

Baca ape yang aku tulis sebelum komen.kalau tak baca meh aku tulis balik pasal 100km/h tu. ni ayat dia "Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih 100km/h.macam bot jadinya"ade tak dalam ayat tu mana2 perkataan yang aku tulis Myvi tak leh sampai 100km/h????aku pnh bawak myvi 160km/h.tapi handling mmg macam hampeh.lain kali kalau nak komen, baca dulu.bukan main komen.dan untuk mengatakan orang lain tak pnh drive Myvi tu adalah kenyataan yang paling jahil.

Pasal harga lak, dia mahal sbb part dia banyak kene bayar mould dari japan.lagi2 perodua takde design sendiri.sume design part kene bayar royalti kat jepun.mana tak mahalnye.

dan sebelum komen, baca ape soalan yang pertama dari orang yang create topic nih.

ada faham kaaa??

.--- In automobil@yahoogrou ps.com, NagoMakeOre <nagoboror@. ..> wrote:
>
> Bro,
> Cuba test drive dulu Myvi baru boleh buat komen, especially for Special
> Edition (SE). Kenyataan anda bahawa Myvi tak lepas 100km/j *adalah
> pembohongan semata-mata* .
>
> I owned Myvi SE (auto) as my second car, kalau setakat 130km/h tu kacang je.
> Kat LPT it is normal for me to drive at 130km/h dan masa naik bukit kat
> Genting Sempah, Myvi boleh maintain at 90km/j, leave other branded car
> behind. For me Myvi at par with Nissan masa naik bukit.
>
> The true story, I drove Perdana (auto) and masa naik bukit kat Genting
> Sempah, need to drop gear to 2, gear D tak larat naik bukit. Itu Perdana
> 2.0, apatah lagi kalau Saga 1.3.
>
> Bro, kalau Myvi tak bagus, tak kan harganya jauh lebih tinggi dari Saga dan
> terus kekal utk 3 tahun berturut2 sebagai kereta terlaris.
>
> I have test drive saga 1.3 auto and memang terasa ke_underpoweran_ nya. Itu
> kat jalan rata, belum panjat bukit lagi. Masa nak memotong sesak nafas
> dibuatnya, bimbang tak lepas.
>
> Cuma kekurangan Myvi adalah ia compact car with small boot dan sesuai utk
> 2nd car.
>
> Need to think before buy saga or Myvi.... the price difference is quite
> big.. Myvi 1.3 minimum RM44K and maximum RM53K... but saga it is around
> RM30K++ and not even more than RM40K. So think it wisely.
>
> Reminder to all drivers especially for new driver / car owner:
> Drive safely, kalau kereta tu 1300 cc, pandulah macam 1300 cc jangan nak
> pandu macam sport car pulak. Bagi saya semua kereta boleh laju cuma think
> about safety... kereta cc besar, dia punya kelengkapan keselamatan tinggi,
> kalau saga tu ABS dan Airbag pun tak ada, so teramatlah kurang ciri2
> keselamatannya, so please drive wisely.
>
> 2009/6/30 wan <reduanhanif@ ...>
>
> >
> >
> > salam,
> >
> > bagi xperience saya:
> >
> > 1.Comfort : Saga Blm.Jalan tak rata still selesa.Myvi melambung
> > lambung.Untuk long distance, Saga mmg bagus sgt dari
> > Myvi.Myvi long distance boleh sakit pinggang.
> >
> > 2.Handling :Saga mantap.layan corner selamba je.Myvi pulak rasa nak
> > terbalik.Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih
> > 100km/h.macam bot jadinya.
> >
> > 3.Keluasan :Kalau tempat duduk mmg lebih Myvi kot.tapi tmpt letak
> > barang Myvi sempit.letak beg baju utk sorang boleh la.klu
> > plan utk guna long term, better Saga.sesuai untuk guna
> > spi ade family.
> >
> > 4.Minyak :Myvi kuat makan minyak dari Saga.
> >
> > 5.Harga :Saga lagi murah, sedan lak tu. Myvi dah la mahal tp dpt
> > kete kontot jer.
> >
> > 6.Interior :Saga lagi lawa.Design dlm nmpk kemas.Myvi mcm kartun.
> > CD player Saga at least guna Clarion, Myvi?sendiri mau
> > ingat la.huhu.
> >
> > 7.kualiti :Tak jauh beza pun.takde dengar lak Saga ni byk ragam.
> > Myvi dua kali aku nampak arm depan dia patah. Bayangkan
> > klu tgh laju, mau membawa maut.
> >
> > Sekian.itu pada experience aku lah.Pape pun, aku sokong ko beli Saga baru
> > sbb jimat, murah, better handling dan boleh guna utk long term.
> >
> > --- In automobil@yahoogrou ps.com <automobil%40yahoog roups.com> , "zulawins"
> > <zulawins@> wrote:
> > >
> > > SALAM..
> > >
> > > minta pandangan drpd rakan2 semua yg dah pakai kete nie..
> > > bole bg full review tak dr segi kualiti, interior, keselesaan, value,
> > engine dia compare dgn myvi..
> > > which one is more worth to buy to used for long term??
> > > myvi ni kalo bontot panjang da lama da beli.. BLM ni cam ok jer tp nak
> > dpt pandangan drpd rakan2 yg da pakai kete nie..
> > > tolong yer.. tq
> > >
> >
> >
> >
>

Insert movie times and more without leaving Hotmail®. See how.

2a.

Re: dvvt,vvti,i-vtec n cps

Posted by: "almustaqeem" almustaqeem@yahoo.com   almustaqeem

Wed Jul 1, 2009 7:03 pm (PDT)



saya tambah satu lagi - MIVEC (mitsubishi)

!shoot aje lah!

--- On Wed, 7/1/09, agai@017 <agai_disini@yahoo.com.my> wrote:

From: agai@017 <agai_disini@yahoo.com.my>
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: dvvt,vvti,i-vtec n cps
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Wednesday, July 1, 2009, 3:29 PM

jom bukak cita pasal dvvt(myvi), vvti(toyota) , i-vtec(honda) n cps(campro)
nak tau gak benda tu
konsep tau la, minyak jimat, dual mode la...mcm2... tp in detail tak tau

Daripada: almustaqeem <almustaqeem@ yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogrou ps.com
Dihantar: Rabu, 1 Julai, 2009 3:08:49
Subjek: Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

if u care about performance, go for myvi
if you care about comfort, then go for saga.
nothing is perfect!

dah... bukak cerita lain pulak!

!shoot aje lah!

--- On Wed, 7/1/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Wednesday, July 1, 2009, 2:36 PM

salam,

saya bersetuju dengan en. nagomakeore. saya yakin myvi boleh cecah 130km/j. sebab saya pernah kene potong dek myvi masa maintain 120km/j kat highway plus. kompom myvi tu lebih laju dari 120km/h.

rgds,
Nazri Ahtar

ps : dalam group kita tak ada polis kan ? kang tak pepasal kene saman aku nih.....

From: mohdmat <kedai_tayar@ yahoo.com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, July 1, 2009 12:29:18 PM
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi

pasal bot tu bila lepas 100km/h, mungkin mamat yg test ni org yg peka to ride & handling. org biasa kdg2 x leh notis. klu dh test drive byk keta, bole la rasa. even bmw x5 yg baru pun x ok steeringnya feeling compare to other car on its class klu yg test tu mmg experience. i x test la tapi i  baca report dari UK on dynamic performance. pasal handling tu nanti i komen sbb time internet kat ofis dh nk tamat.

--- On Tue, 6/30/09, NagoMakeOre <nagoboror@gmail. com> wrote:

From: NagoMakeOre <nagoboror@gmail. com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Tuesday, June 30, 2009, 1:04 AM

Bro,

Cuba test drive dulu Myvi baru boleh buat komen, especially for Special Edition (SE). Kenyataan anda bahawa Myvi tak lepas 100km/j adalah pembohongan semata-mata.

I owned Myvi SE (auto) as my second car, kalau setakat 130km/h tu kacang je. Kat LPT it is normal for me to drive at 130km/h dan masa naik bukit kat Genting Sempah, Myvi boleh maintain at 90km/j, leave other branded car behind. For me Myvi at par with Nissan masa naik bukit.

The true story, I drove Perdana (auto) and masa naik bukit kat Genting Sempah, need to drop gear to 2, gear D tak larat naik bukit. Itu Perdana 2.0, apatah lagi kalau Saga 1.3.

Bro, kalau Myvi tak bagus, tak kan harganya jauh lebih tinggi dari Saga dan terus kekal utk 3 tahun berturut2 sebagai kereta terlaris.

I have test drive saga 1.3 auto and memang terasa ke_underpoweran_ nya. Itu kat jalan rata, belum panjat bukit lagi. Masa nak memotong sesak nafas dibuatnya, bimbang tak lepas.

Cuma kekurangan Myvi adalah ia compact car with small boot dan sesuai utk 2nd car.

Need to think before buy saga or Myvi.... the price difference is quite big.. Myvi 1.3 minimum RM44K and maximum RM53K... but saga it is around RM30K++ and not even more than RM40K. So think it wisely.

Reminder to all drivers especially for new driver / car owner:
Drive safely, kalau kereta tu 1300 cc, pandulah macam 1300 cc jangan nak pandu macam sport car pulak. Bagi saya semua kereta boleh laju cuma think about safety... kereta cc besar, dia punya kelengkapan keselamatan tinggi, kalau saga tu ABS dan Airbag pun tak ada, so teramatlah kurang ciri2 keselamatannya, so please drive wisely.

2009/6/30 wan <reduanhanif@ yahoo.com>

salam,

bagi xperience saya:

1.Comfort : Saga Blm.Jalan tak rata still selesa.Myvi melambung
lambung.Untuk long distance, Saga mmg bagus sgt dari
Myvi.Myvi long distance boleh sakit pinggang.

2.Handling :Saga mantap.layan corner selamba je.Myvi pulak rasa nak
terbalik.Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih
100km/h.macam bot jadinya.

3.Keluasan :Kalau tempat duduk mmg lebih Myvi kot.tapi tmpt letak
barang Myvi sempit.letak beg baju utk sorang boleh la.klu
plan utk guna long term, better Saga.sesuai untuk guna
spi ade family.

4.Minyak :Myvi kuat makan minyak dari Saga.

5.Harga :Saga lagi murah, sedan lak tu. Myvi dah la mahal tp dpt
kete kontot jer.

6.Interior :Saga lagi lawa.Design dlm nmpk kemas.Myvi mcm kartun.
CD player Saga at least guna Clarion, Myvi?sendiri mau
ingat la.huhu.

7.kualiti :Tak jauh beza pun.takde dengar lak Saga ni byk ragam.

Myvi dua kali aku nampak arm depan dia patah. Bayangkan
klu tgh laju, mau membawa maut.

Sekian.itu pada experience aku lah.Pape pun, aku sokong ko beli Saga baru sbb jimat, murah, better handling dan boleh guna utk long term.

--- In automobil@yahoogrou ps.com, "zulawins" <zulawins@...> wrote:
>
> SALAM..
>
> minta pandangan drpd rakan2 semua yg dah pakai kete nie..
> bole bg full review tak dr segi kualiti, interior, keselesaan, value, engine dia compare dgn myvi..
> which one is more worth to buy to used for long term??
> myvi ni kalo bontot panjang da lama da beli.. BLM ni cam ok jer tp nak dpt pandangan drpd rakan2 yg da pakai kete nie..
> tolong yer.. tq
>

Nama E-mel baru untuk anda!

Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.

Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!












2b.

Re: dvvt,vvti,i-vtec n cps

Posted by: "ghazali@yahoogroups.com" ghazali@yahoogroups.com

Wed Jul 1, 2009 7:37 pm (PDT)



Salam, En Moderator tolong hidekan ID saya TQ...

Sedikit bahan bacaan VVT vs VTEC...

http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm

Terima kasih.

________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of kairul@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, July 01, 2009 3:56 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Re: dvvt,vvti,i-vtec n cps

Mod hide id plz..
DVVt, VVti dan Vanos (BMW) dia boleh control cam pully dengan advance atau retard deg rotation bila berada pada rpm tertentu.
Mivec, I-vtec ngan CPS ni dia ade 2 profile cam, Bila drive biasa biasa cam akan ade di profile 1, tapi drive aggressive sampai di sesuatu rpm (mivec dalam 5k rpm) baru dia bertukar ke profile satu lagi (vtec atau mivec).
VVT-i ngan - i-vtec tu i tu sendiri bermaksud intelligent. Selalunye enjin perlu berada pada rpm tertentu baru benda ni active. TETAPI dengan ade i tu bila dia rasakan kita perlukan power (padel tekan habis) dia akan terus aktivi kan system vvt atau vtec.
System system ni semua tak de save minyak. Jangan selalu aktifkan kalau nak jimat minyak...heheheh
p/s: teringat dulu ade saleman cakat DVVt ni system dia macam vtec...

________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of agai@017
Sent: Wednesday, July 01, 2009 3:29 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: dvvt,vvti,i-vtec n cps

jom bukak cita pasal dvvt(myvi), vvti(toyota), i-vtec(honda) n cps(campro)
nak tau gak benda tu
konsep tau la, minyak jimat, dual mode la...mcm2...tp in detail tak tau
________________________________
Daripada: almustaqeem <almustaqeem@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Rabu, 1 Julai, 2009 3:08:49
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
if u care about performance, go for myvi
if you care about comfort, then go for saga.
nothing is perfect!

dah... bukak cerita lain pulak!

!shoot aje lah!<http://nukilancahaya.blogspot.com/>

--- On Wed, 7/1/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Wednesday, July 1, 2009, 2:36 PM
salam,
saya bersetuju dengan en. nagomakeore. saya yakin myvi boleh cecah 130km/j. sebab saya pernah kene potong dek myvi masa maintain 120km/j kat highway plus. kompom myvi tu lebih laju dari 120km/h.
rgds,
Nazri Ahtar
ps : dalam group kita tak ada polis kan ? kang tak pepasal kene saman aku nih.....
________________________________
From: mohdmat <kedai_tayar@ yahoo.com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, July 1, 2009 12:29:18 PM
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com<http://www.auto.pdniaga.com/> - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
pasal bot tu bila lepas 100km/h, mungkin mamat yg test ni org yg peka to ride & handling. org biasa kdg2 x leh notis. klu dh test drive byk keta, bole la rasa. even bmw x5 yg baru pun x ok steeringnya feeling compare to other car on its class klu yg test tu mmg experience. i x test la tapi i baca report dari UK on dynamic performance. pasal handling tu nanti i komen sbb time internet kat ofis dh nk tamat.

--- On Tue, 6/30/09, NagoMakeOre <nagoboror@gmail. com> wrote:

From: NagoMakeOre <nagoboror@gmail. com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga<http://www.auto.pdniaga/>. com - Re: Minta komen: Saga BLM vs Myvi
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Tuesday, June 30, 2009, 1:04 AM
Bro,
Cuba test drive dulu Myvi baru boleh buat komen, especially for Special Edition (SE). Kenyataan anda bahawa Myvi tak lepas 100km/j adalah pembohongan semata-mata.
I owned Myvi SE (auto) as my second car, kalau setakat 130km/h tu kacang je. Kat LPT it is normal for me to drive at 130km/h dan masa naik bukit kat Genting Sempah, Myvi boleh maintain at 90km/j, leave other branded car behind. For me Myvi at par with Nissan masa naik bukit.
The true story, I drove Perdana (auto) and masa naik bukit kat Genting Sempah, need to drop gear to 2, gear D tak larat naik bukit. Itu Perdana 2.0, apatah lagi kalau Saga 1.3.
Bro, kalau Myvi tak bagus, tak kan harganya jauh lebih tinggi dari Saga dan terus kekal utk 3 tahun berturut2 sebagai kereta terlaris.
I have test drive saga 1.3 auto and memang terasa ke_underpoweran_ nya. Itu kat jalan rata, belum panjat bukit lagi. Masa nak memotong sesak nafas dibuatnya, bimbang tak lepas.
Cuma kekurangan Myvi adalah ia compact car with small boot dan sesuai utk 2nd car.
Need to think before buy saga or Myvi.... the price difference is quite big.. Myvi 1.3 minimum RM44K and maximum RM53K... but saga it is around RM30K++ and not even more than RM40K. So think it wisely.
Reminder to all drivers especially for new driver / car owner:
Drive safely, kalau kereta tu 1300 cc, pandulah macam 1300 cc jangan nak pandu macam sport car pulak. Bagi saya semua kereta boleh laju cuma think about safety... kereta cc besar, dia punya kelengkapan keselamatan tinggi, kalau saga tu ABS dan Airbag pun tak ada, so teramatlah kurang ciri2 keselamatannya, so please drive wisely.
2009/6/30 wan <reduanhanif@ yahoo.com<http://us.mc353.mail.yahoo.com/mc/compose?to=reduanhanif@yahoo.com>>
salam,

bagi xperience saya:

1.Comfort : Saga Blm.Jalan tak rata still selesa.Myvi melambung
lambung.Untuk long distance, Saga mmg bagus sgt dari
Myvi.Myvi long distance boleh sakit pinggang.

2.Handling :Saga mantap.layan corner selamba je.Myvi pulak rasa nak
terbalik.Klu kat hiway takyah cite la nak bwk Myvi lebih
100km/h.macam bot jadinya.

3.Keluasan :Kalau tempat duduk mmg lebih Myvi kot.tapi tmpt letak
barang Myvi sempit.letak beg baju utk sorang boleh la.klu
plan utk guna long term, better Saga.sesuai untuk guna
spi ade family.

4.Minyak :Myvi kuat makan minyak dari Saga.

5.Harga :Saga lagi murah, sedan lak tu. Myvi dah la mahal tp dpt
kete kontot jer.

6.Interior :Saga lagi lawa.Design dlm nmpk kemas.Myvi mcm kartun.
CD player Saga at least guna Clarion, Myvi?sendiri mau
ingat la.huhu.

7.kualiti :Tak jauh beza pun.takde dengar lak Saga ni byk ragam.
Myvi dua kali aku nampak arm depan dia patah. Bayangkan
klu tgh laju, mau membawa maut.

Sekian.itu pada experience aku lah.Pape pun, aku sokong ko beli Saga baru sbb jimat, murah, better handling dan boleh guna utk long term.

--- In automobil@yahoogrou ps.com<http://us.mc353.mail.yahoo.com/mc/compose?to=automobil%40yahoogroups.com>, "zulawins" <zulawins@...> wrote:
>
> SALAM..
>
> minta pandangan drpd rakan2 semua yg dah pakai kete nie..
> bole bg full review tak dr segi kualiti, interior, keselesaan, value, engine dia compare dgn myvi..
> which one is more worth to buy to used for long term??
> myvi ni kalo bontot panjang da lama da beli.. BLM ni cam ok jer tp nak dpt pandangan drpd rakan2 yg da pakai kete nie..
> tolong yer.. tq
>

________________________________
Nama E-mel baru untuk anda! <http://sg.rd.yahoo.com/my/mail/domainchoice/mail/signature/*http:/mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/>
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!

3.

Re: Fully Bio-Degradable Lube (Photo)

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Wed Jul 1, 2009 7:28 pm (PDT)

[Attachment(s) from Azmi OilyMan included below]

Salam,

Ini gambar seperti yg dijanjikan.
Kereta Peugeot 806 (MPV) 2.0

Guna minyak sawit olein brand Saji (5kg)

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

Attachment(s) from Azmi OilyMan

7 of 7 Photo(s)

4.

Re: Fully Bio-Degradable Lube (Photo) [7 Attachments]

Posted by: "suratin sapuan" sssuratin@yahoo.com   sssuratin

Wed Jul 1, 2009 7:49 pm (PDT)



Berapa km untuk tukaran minyak saji yg baru.Kalau minyak enjin biasa 5,000 km atau 10,000 km.

--- On Thu, 2/7/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com> wrote:

From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com>
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: Fully Bio-Degradable Lube (Photo) [7 Attachments]
To: "group krerta" <automobil@yahoogroups.com>
Date: Thursday, 2 July, 2009, 10:26 AM

[Attachment(s) from Azmi OilyMan included below]


Salam,

Ini gambar seperti yg dijanjikan.
Kereta Peugeot 806 (MPV) 2.0

Guna minyak sawit olein brand Saji (5kg)

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA

Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman. com.my
Web: www.oilyman. com.my
Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak

Forum: http://oilyman. com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)











Get your new Email address!
Grab the Email name you&#39;ve always wanted before someone else does!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/aa/
5.

Model Evora S bakal naikkan jualan Lotus

Posted by: "Encik Mie" encikmie@gmail.com   moderator_bertugas

Wed Jul 1, 2009 9:12 pm (PDT)



Model Evora S bakal naikkan jualan Lotus Oleh SHAWKATH AZDE
shawkath.azde@kosmo.com.my

SYED ZAINAL ABIDIN
------------------------------

KUALA LUMPUR - Model terbaru kereta Lotus, Evora S yang bakal memasuki
pasaran negara pada suku keempat tahun ini dijangka meningkatkan lagi jualan
Proton Holdings Bhd., syarikat pegangan Lotus Group International Ltd.
(Lotus).

Menurut Pengarah Urusan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir,
kemasukan model baru itu juga disasarkan bagi mengukuhkan lagi pasaran sedia
ada kereta itu.

Jelasnya, kereta sport mewah itu memiliki permintaan yang menggalakkan
daripada sekumpulan peminatnya yang tersendiri.

Beliau berkata, sehingga kini syarikat itu mempunyai tiga model Lotus iaitu
Elise S, Europa S dan Exige S.

"Kami menyasarkan untuk menjual sekurang- kurangnya 50 hingga 60 unit kereta
Lotus setahun.

"Apabila model terbaru Evora S memasuki pasaran, ia dijangka meluaskan
penguasaan pasaran kami dalam segmen ini," katanya selepas majlis perasmian
Pameran Lotus 2009 di sini semalam.
6a.

Memandu dengan tabiat negatif

Posted by: "Encik Mie" encikmie@gmail.com   moderator_bertugas

Wed Jul 1, 2009 9:15 pm (PDT)



Memandu dengan tabiat negatif Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR
irwan@majalahkereta.com.my

*Ramai orang kerap meletakkan kesalahan tragedi kemalangan jalan raya kerana
pelbagai faktor persekitaran, sedangkan sebahagian besarnya adalah berpunca
daripada diri sendiri.*

------------------------------

TAHUKAH anda bahawa kebanyakan pemandu hari ini hanya menggunakan separuh
daripada kemahiran mereka semasa memandu di jalan raya?

Usah terkejut, kerana itu adalah realiti. Dorongan itu terjadi berikutan
naluri semula jadi manusia yang memberi input salah tentang apa yang
sepatutnya dilakukan semasa memandu.

Menggunakan telefon bimbit, menaip teks khidmat pesanan ringkas (SMS),
membetulkan siaran radio dan juga mencari arah menerusi sistem navigasi
ketika kereta sedang bergerak. Malah ada yang boleh makan, minum serta
bersolek ketika memandu.

Memandu memang tidak sukar lebih lagi kenderaan moden yang dilengkapi dengan
pelbagai ciri contohnya kenderaan automatik.

Kini, jurutera GM di Amerika Syarikat (AS) dan beberapa universiti di Jepun
sedang merancang mengurangkan keterlibatan manusia dalam mengendalikan
kenderaan.

RISIKO kemalangan dapat dielakkan jika pemandu mempraktikkan kemahiran
memandu yang sepenuhnya ketika di atas jalan raya.
------------------------------

Mereka cuba menjadikan sistem automasi berfungsi sepenuhnya. Daripada lebuh
raya yang membolehkan kereta dipandu tanpa memegang stereng, hinggalah ujian
pergerakan mekanikal yang diintegrasikan bersama sistem GPS. Desakan itu
timbul berikutan sebahagian besar faktor kemalangan yang berlaku berpunca
daripada kesilapan manusia.

Secara relatifnya, semua orang dewasa boleh memandu. Namun, apa yang
membezakan pemandu yang cekap dan sebaliknya adalah corak pemanduan. Cekap,
bukan semestinya anda seorang pelumba litar atau pemandu ujian seperti Tiff
Needell atau Quentin Willson.

Kecekapan pemanduan berdasarkan naluri dan keupayaan mengesan sesuatu
kecelakaan beberapa saat sebelum ia berlaku. Perbezaan jumlah saat itu
kadangkala menentukan sama ada anda mampu atau tidak menyerap kemalangan,
mengelak kemalangan atau terus sahaja menghentam dengan momentum penuh.

Kurang kosentrasi

Kesilapan yang sering berpunca daripada manusia adalah kurangnya konsentrasi
semasa memandu. Jika anda menggunakan telefon bimbit dengan kit bebas tangan
sekalipun, sebenarnya tumpuan memandu kini terbahagi kepada dua situasi yang
berbeza.

Malah, beberapa kajian mendapati konsentrasi memandu boleh hilang sehingga
70 peratus ketika berbual menerusi talian, tidak kira sama ada menggunakan
kit bebas tangan atau sebaliknya.

MEMANDU sambil menaip SMS, menggunakan GPRS malah bersolek adalah kecuaian
umum yang selalu kita lakukan.
------------------------------

Pernahkah anda terlepas memasuki simpang jalan kerana sibuk berbual dengan
rakan sebelah? Ini adalah contoh jelas mengenai konsentrasi yang terganggu.

Konsentrasi bukan sahaja melibatkan mata. Ia berkaitan dengan naluri dan
keupayaan deria lain untuk berinteraksi bersama sewaktu memandu.

Tali pinggang keledar

Ingat, secanggih manapun kenderaan ia tidak akan berfungsi menyelamatkan
pemandu jika anda mengabaikan fakta keselamatan yang telah disediakan secara
asas. Setiap komponen perlu berhubung untuk memastikan setiap satunya
berfungsi menyelamatkan pemandu ketika kemalangan.

Beg udara, jika pengeluar kenderaan memasang 30 unit sekalipun tidak akan
berguna sekiranya tali pinggang keledar tidak dipakai.

Tragedi kemalangan Mercedes Puteri Diana pada tahun 1998 adalah antara
contoh komponen semudah tali pinggang keledar mampu menyelamatkan nyawa.

PIHAK berkuasa memperkenalkan peraturan baru memakai tali pinggang keledar
untuk penumpang belakang, tetapi berapa ramai yang mematuhinya?
------------------------------

Daripada empat orang yang berada di dalam kereta, Puteri Diana, Dodi Al
Fayed dan pemandu-Henri Paul hanya Trevor rees-Jones (pengawal peribadi Dody
Fayed) yang terselamat dalam kejadian tersebut.

Sebabnya, hanya Jones yang memakai tali pinggang keledar. Ringkasnya, untuk
menjadi seorang pemandu yang cekap, semuanya harus bermula daripada asas.
Pakai tali pinggang keselamatan, tidak kira anda duduk di barisan mana
sekalipun.

Kerusi, cermin belakang dan titik buta

Sebaik melabuhkan punggung ke kerusi kenderaan, perkara utama yang perlu
dilakukan adalah melaras tempat duduk mengikut kedudukan yang sesuai dan
selesa. Selesa bukan bermaksud dalam kedudukan seperti di kerusi malas.

Selesa maksudnya anda mempunyai genggaman stereng yang kemas, jarak kaki
menekan kesemua pedal yang betul, selain ketinggian sesuai dengan tahap
penglihatan depan serta kedudukan stereng yang sepatutnya.

Kemudian, laraskan ketiga-tiga cermin pandang belakang agar mendapat sudut
pandangan yang sesuai. Cermin kiri dan kanan perlu berada dalam posisi yang
memberi perspektif pandangan secukupnya dan meminimumkan titik buta.

Hidupkan suis penghawa dingin, audio dan laras sistem navigasi, sebelum
memakai tali pinggang keledar dengan kemas. Sekarang anda sudah bersedia
untuk memandu.

MELARASKAN kedudukan kerusi agar selesa bukan bermaksud bersandar seperti
di kerusi malas.
------------------------------

Pemandu yang cekap juga bermaksud pemandu mengawal kereta dan bukannya
kereta yang mengawal pemandu. Kawalan terletak 100 peratus pada tubuh badan
anda dan gunakan sebaiknya segala fungsi yang ada pada kereta.

Jangan lupa memberikan isyarat membelok untuk keluar masuk simpang dan
menukar lorong. Jangan lupa menggunakan cermin pandang belakang yang anda
laras tadi sebelum menukar sebarang haluan kenderaan.

Kelajuan mengikut situasi

Latih diri untuk menduga apa yang berlaku dan akan berlaku di hadapan anda.
Bayangkan perspektif pemanduan melebihi sempadan. Di hadapan anda mungkin
sebuah kereta Perodua Kancil dan ingat, bukan hanya Kancil sahaja yang perlu
anda perhatikan. Jangkakan juga dua atau tiga kenderaan di hadapan anda.

Ketika melalui selekoh yang panjang atau jalan berbukit, pandu dalam
kelajuan yang sesuai agar anda mempunyai masa secukupnya untuk membrek
sekiranya terdapat halangan di hadapan.

Kelajuan yang sesuai bukan bermaksud 20km/sejam di jalan yang berkelebaran
15 kaki. Anda mungkin dilanggar dari belakang jika memandu terlalu perlahan.
Kelajuan yang sesuai juga adalah berdasarkan situasi dan cuaca.

HIDUPKAN lampu signal jika membelok sewaktu pemanduan.
------------------------------

Jalan berbukit juga antara faktor yang sering menyebabkan kemalangan. Ia
berikutan titik buta yang terjadi akibat halangan geografi.

Sekarang, anda sudah mendapat perspektif betul bagaimana seharusnya memandu
dengan cara yang selamat.

Ingat, jika semua orang di jalan raya mengamalkan corak pemanduan serupa,
akhirnya jalan raya akan menjadi tempat yang lebih selamat.

Bertoleransi sesama pemandu. Anda tidak perlu membayar cukai jalan berganda
kerana mengangkat tangan meminta maaf sekiranya membuat silap.

Tiada siapa yang sempurna semasa memandu, namun akhirnya anda akan menjadi
semakin cekap jika mengamalkan corak pemanduan yang betul. Bukankah itu
bagus untuk kita semua?
6b.

Re: Memandu dengan tabiat negatif

Posted by: "Mohmad Abdullah" mbabest@hotmail.com   matdollahmy

Wed Jul 1, 2009 11:58 pm (PDT)




Paparan majalah yang bagus. Cuma nak komen, pernahkah orang Malaysia mengkaji faktor penyumbang kemalangan di Negara Kita? Atau cuma cedok fakta dari luar?

Mungkin sensitif, tapi kita perlu membuka mata, kajian dari luar mungkin tak berapa tepat dari negara sendiri . Bagaimana dgn lebuhraya PLUS, dan LPT yang sentiasa tutup sebelah jalan di kawasan tertentu? Bagaimana dengan kontraktor yang tutup atau tutup jalan sesuka hati , adakah penyumbang kepada kemalangan? bagaimana dengan mat rempit atau kaki curi besi ? Bagaimana pula faktor makan nasi lemak berlebihan kemudian memandu dengan laju ? Adakah ia membahayakan pengguna lain ?

To: automobil@yahoogroups.com
From: encikmie@gmail.com
Date: Thu, 2 Jul 2009 12:14:39 +0800
Subject: www.auto.pdniaga.com - Memandu dengan tabiat negatif

Memandu dengan tabiat negatif
Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR
irwan@majalahkereta.com.my
Ramai orang kerap meletakkan kesalahan tragedi kemalangan
jalan raya kerana pelbagai faktor persekitaran, sedangkan sebahagian
besarnya adalah berpunca daripada diri sendiri.

TAHUKAH anda bahawa kebanyakan pemandu hari ini hanya menggunakan
separuh daripada kemahiran mereka semasa memandu di jalan raya?

Usah terkejut, kerana itu adalah realiti. Dorongan itu terjadi
berikutan naluri semula jadi manusia yang memberi input salah tentang
apa yang sepatutnya dilakukan semasa memandu.

Menggunakan telefon bimbit, menaip teks khidmat pesanan ringkas
(SMS), membetulkan siaran radio dan juga mencari arah menerusi sistem
navigasi ketika kereta sedang bergerak. Malah ada yang boleh makan,
minum serta bersolek ketika memandu.

Memandu memang tidak sukar lebih lagi kenderaan moden yang dilengkapi dengan pelbagai ciri contohnya kenderaan automatik.

Kini, jurutera GM di Amerika Syarikat (AS) dan beberapa universiti
di Jepun sedang merancang mengurangkan keterlibatan manusia dalam
mengendalikan kenderaan.

RISIKO kemalangan dapat dielakkan jika pemandu mempraktikkan kemahiran memandu yang sepenuhnya ketika di atas jalan raya.

Mereka cuba menjadikan sistem automasi berfungsi sepenuhnya.
Daripada lebuh raya yang membolehkan kereta dipandu tanpa memegang
stereng, hinggalah ujian pergerakan mekanikal yang diintegrasikan
bersama sistem GPS. Desakan itu timbul berikutan sebahagian besar
faktor kemalangan yang berlaku berpunca daripada kesilapan manusia.

Secara relatifnya, semua orang dewasa boleh memandu. Namun, apa yang
membezakan pemandu yang cekap dan sebaliknya adalah corak pemanduan.
Cekap, bukan semestinya anda seorang pelumba litar atau pemandu ujian
seperti Tiff Needell atau Quentin Willson.

Kecekapan pemanduan berdasarkan naluri dan keupayaan mengesan
sesuatu kecelakaan beberapa saat sebelum ia berlaku. Perbezaan jumlah
saat itu kadangkala menentukan sama ada anda mampu atau tidak menyerap
kemalangan, mengelak kemalangan atau terus sahaja menghentam dengan
momentum penuh.

Kurang kosentrasi

Kesilapan yang sering berpunca daripada manusia adalah kurangnya
konsentrasi semasa memandu. Jika anda menggunakan telefon bimbit dengan
kit bebas tangan sekalipun, sebenarnya tumpuan memandu kini terbahagi
kepada dua situasi yang berbeza.

Malah, beberapa kajian mendapati konsentrasi memandu boleh hilang
sehingga 70 peratus ketika berbual menerusi talian, tidak kira sama ada
menggunakan kit bebas tangan atau sebaliknya.

MEMANDU sambil menaip SMS, menggunakan GPRS malah bersolek adalah kecuaian umum yang selalu kita lakukan.

Pernahkah anda terlepas memasuki simpang jalan kerana sibuk berbual
dengan rakan sebelah? Ini adalah contoh jelas mengenai konsentrasi yang
terganggu.

Konsentrasi bukan sahaja melibatkan mata. Ia berkaitan dengan naluri
dan keupayaan deria lain untuk berinteraksi bersama sewaktu memandu.

Tali pinggang keledar

Ingat, secanggih manapun kenderaan ia tidak akan berfungsi
menyelamatkan pemandu jika anda mengabaikan fakta keselamatan yang
telah disediakan secara asas. Setiap komponen perlu berhubung untuk
memastikan setiap satunya berfungsi menyelamatkan pemandu ketika
kemalangan.

Beg udara, jika pengeluar kenderaan memasang 30 unit sekalipun tidak
akan berguna sekiranya tali pinggang keledar tidak dipakai.

Tragedi kemalangan Mercedes Puteri Diana pada tahun 1998 adalah
antara contoh komponen semudah tali pinggang keledar mampu
menyelamatkan nyawa.

PIHAK berkuasa
memperkenalkan peraturan baru memakai tali pinggang keledar untuk
penumpang belakang, tetapi berapa ramai yang mematuhinya?

Daripada empat orang yang berada di dalam kereta, Puteri Diana, Dodi
Al Fayed dan pemandu-Henri Paul hanya Trevor rees-Jones (pengawal
peribadi Dody Fayed) yang terselamat dalam kejadian tersebut.

Sebabnya, hanya Jones yang memakai tali pinggang keledar.
Ringkasnya, untuk menjadi seorang pemandu yang cekap, semuanya harus
bermula daripada asas. Pakai tali pinggang keselamatan, tidak kira anda
duduk di barisan mana sekalipun.

Kerusi, cermin belakang dan titik buta

Sebaik melabuhkan punggung ke kerusi kenderaan, perkara utama yang
perlu dilakukan adalah melaras tempat duduk mengikut kedudukan yang
sesuai dan selesa. Selesa bukan bermaksud dalam kedudukan seperti di
kerusi malas.

Selesa maksudnya anda mempunyai genggaman stereng yang kemas, jarak
kaki menekan kesemua pedal yang betul, selain ketinggian sesuai dengan
tahap penglihatan depan serta kedudukan stereng yang sepatutnya.

Kemudian, laraskan ketiga-tiga cermin pandang belakang agar mendapat
sudut pandangan yang sesuai. Cermin kiri dan kanan perlu berada dalam
posisi yang memberi perspektif pandangan secukupnya dan meminimumkan
titik buta.

Hidupkan suis penghawa dingin, audio dan laras sistem navigasi,
sebelum memakai tali pinggang keledar dengan kemas. Sekarang anda sudah
bersedia untuk memandu.

MELARASKAN kedudukan kerusi agar selesa bukan bermaksud bersandar seperti di kerusi malas.

Pemandu yang cekap juga bermaksud pemandu mengawal kereta dan
bukannya kereta yang mengawal pemandu. Kawalan terletak 100 peratus
pada tubuh badan anda dan gunakan sebaiknya segala fungsi yang ada pada
kereta.

Jangan lupa memberikan isyarat membelok untuk keluar masuk simpang
dan menukar lorong. Jangan lupa menggunakan cermin pandang belakang
yang anda laras tadi sebelum menukar sebarang haluan kenderaan.

Kelajuan mengikut situasi

Latih diri untuk menduga apa yang berlaku dan akan berlaku di
hadapan anda. Bayangkan perspektif pemanduan melebihi sempadan. Di
hadapan anda mungkin sebuah kereta Perodua Kancil dan ingat, bukan
hanya Kancil sahaja yang perlu anda perhatikan. Jangkakan juga dua atau
tiga kenderaan di hadapan anda.

Ketika melalui selekoh yang panjang atau jalan berbukit, pandu dalam
kelajuan yang sesuai agar anda mempunyai masa secukupnya untuk membrek
sekiranya terdapat halangan di hadapan.

Kelajuan yang sesuai bukan bermaksud 20km/sejam di jalan yang
berkelebaran 15 kaki. Anda mungkin dilanggar dari belakang jika memandu
terlalu perlahan. Kelajuan yang sesuai juga adalah berdasarkan situasi
dan cuaca.

HIDUPKAN lampu signal jika membelok sewaktu pemanduan.

Jalan berbukit juga antara faktor yang sering menyebabkan
kemalangan. Ia berikutan titik buta yang terjadi akibat halangan
geografi.

Sekarang, anda sudah mendapat perspektif betul bagaimana seharusnya memandu dengan cara yang selamat.

Ingat, jika semua orang di jalan raya mengamalkan corak pemanduan
serupa, akhirnya jalan raya akan menjadi tempat yang lebih selamat.

Bertoleransi sesama pemandu. Anda tidak perlu membayar cukai jalan
berganda kerana mengangkat tangan meminta maaf sekiranya membuat silap.

Tiada siapa yang sempurna semasa memandu, namun akhirnya anda akan
menjadi semakin cekap jika mengamalkan corak pemanduan yang betul.
Bukankah itu bagus untuk kita semua?










__________________________________________________________
Windows Live�: Keep your life in sync.
http://windowslive.com/explore?ocid=TXT_TAGLM_WL_BR_life_in_synch_062009
7.

Model baru MPV Perodua

Posted by: "Encik Mie" encikmie@gmail.com   moderator_bertugas

Wed Jul 1, 2009 9:17 pm (PDT)



Model baru MPV Perodua Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR
irwan@majalahkereta.com.my

*Sama seperti model-model sebelum ini, indikasi paling jelas untuk MPV baru
perodua ialah Toyota Passo Sette atau Daihatsu Boon Luminas. *

------------------------------

DI mana-mana pun, orang sibuk memperkatakan tentang MPV tempatan, Proton
Exora. Buat kali pertama dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pasaran MPV
begitu sensitif sehinggakan semua pengeluar kelihatan mahu mengambil
bahagian.

Pembuat kereta terkemuka telah lama menyedari hakikat dan masa depan
kenderaan pelbagai guna ini. Namun apa yang berlaku dalam pasaran hari ini
adalah ia melebihi jangkaan sesiapa. Ia ibarat pasaran kenderaan pikap cab
berkembar yang tiba-tiba meletup satu ketika dahulu.

Di Malaysia<http://203.142.6.171/utusan/c.php?c=6&t=http://www.utusan.com.my>,
Toyota Avanza dianggap sebagai penanda aras terhadap MPV kelas ekonomi yang
berjaya. Diilhamkan di Indonesia yang memiliki pasaran MPV yang besar,
Avanza telah diperkenalkan di Malaysia pada 2004 dan masih mendahului
senarai jualan MPV di Malaysia.

Sehingga suku pertama tahun ini, sebanyak 1,332 unit Avanza terjual daripada
1,987 unit model keseluruhan Toyota untuk tiga bulan pertama 2009. Malah
sehingga ke hari ini sebanyak 117,946 buah Avanza berjaya dijual dalam
tempoh kurang lima tahun di pasaran.

Perodua sudah mengumumkan untuk menyertai pertandingan liga pasaran MPV ini.
Setakat ini, ia hanya dikenali dengan kod nama D46T, masih dalam peringkat
ujian dan akan dilancarkan pada suku ketiga tahun ini, sekitar bulan Julai
hingga September. Pelancarannya bakal menambah satu lagi model dalam segmen
MPV ekonomi kompak dalam segmennya.

WALAUPUN kompak, MPV ini masih menyediakan ruang sewajarnya kepada setiap
penumpang.
------------------------------

Sama seperti model-model sebelum ini, Perodua kekal dengan polisi asal iaitu
memasang kembali model Daihatsu/Toyota sebagai strategi pemasaran mereka.

Jika mengambil kira trend beberapa model terkini Perodua yang merupakan
model terkini Daihatsu, maka indikasi paling jelas untuk MPV perodua ialah
Toyota Passo Sette atau Daihatsu Boon Luminas.

Ia merupakan model baru, daripada platform Passo (MyVi) yang disesuaikan
dengan jarak roda yang lebih panjang untuk memuatkan barisan tempat duduk
ketiga, menjadikannya tujuh tempat duduk secara keseluruhan.

Malah di laman web berkaitan automotif yang sering memperoleh *spyshot* juga
sudah mula kelihatan foto Sette ini diambil di jalan raya Malaysia.

Meskipun dilitupi pelekat hitam di bahagian hadapan dan belakang, lengkok
badan dan bentuk lampunya memang dapat dicam sebagai Sette/Luminas.

BAHAGIAN paparan pemuka yang mungkin dipasang pada MPV pertama keluaran
Perodua.
------------------------------

Di Jepun, versi Toyota dipanggil Toyota Passo Sette atau bermaksud Passo
Seven atau Toyota Passo versi 7 tempat duduk. Sette bermaksud tujuh dalam
bahasa Itali. Versi Daihatsu pula dipanggil Daihatsu Boon Luminas. Luminas
membawa maksud kombinasi perkataan ruang dan sinar.

Spesifikasi asal menampilkan Passo Sette dan Boon Luminas dijana oleh enjin
1.5 liter 3SZ-VE yang berkuasa 109PS pada 6,000rpm dan tork pada 4,400rpm.
Enjin ini merupakan versi baru, namun tidak dapat disahkan sama ada ia turut
dipasangkan pada model Perodua.

Versi pacuan hadapan ini berupaya mencapai kadar 15.6 kilometer (km) untuk
setiap liter bahan api setelah diuji di Jepun. Corak pemanduan pula boleh
dipantau dengan mudah menerusi indikator pada papan pemuka yang akan
memberitahu pemandu sama ada cara pemanduannya ekonomikal atau tidak.

Model kompak Toyota Passo Sette ini berukuran 4,180 milimeter (mm) panjang,
1,695mm lebar dan ketinggiannya adalah 1,620mm dengan 2,750mm kepanjangan
titik rodanya untuk memaksimumkan ruang dalam sepanjang 2,550mm.

Boon Luminas CX dengan bodykit agak panjang sedikit dengan 4,195mm. Dimensi
lain yang disediakan oleh Toyota termasuklah 1,630mm ruang di antara barisan
tempat duduk hadapan dan barisan tempat duduk belakang.

Jarak pintu boleh dibuka bagi penumpang adalah sehingga 935mm lebar untuk
keluar masuk dan bagi pemandu, kelebarannya adalah 630mm. Sungguhpun
mempunyai *wheelbase* yang panjang, roda diletakkan di tempat yang strategik
yang membolehkan model ini memiliki radius pusingan 5.2 meter.

MPV ini dilihat mampu menggugat penguasaan pengeluar MPV yang sedia ada.
------------------------------

Toyota telah menyediakan Toyota Passo Sette ini dengan pelbagai penampilan
yang menarik termasuklah sistem hiburan bagi tempat duduk belakang dengan
monitor selebar 177 mm, pemain DVD dengan kebolehan untuk memainkan media
yang berasingan bagi ruang hadapan dan belakang. Ia juga terdapat pilihan
tanpa kunci iaitu dengan menggunakan key fob.

Banyak lagi spesifikasi menarik yang ditawarkan kepada pembeli di Jepun
sebagai model JDM (Japan Domestic Market). Boon Luminas dilengkapi
dengan *music
server* yang membolehkan anda menyalin 660 minit lagu-lagu daripada CD ke
sistem hiburan kereta.

Jadi, anda tidak perlu bersusah-payah untuk membawa CD ke mana-mana di dalam
kereta. Pilihan ini juga terdapat pada Toyota Passo Sette. Bagi spesifikasi
Jepun, ia menawarkan ciri-ciri keselamatan yang mungkin juga terdapat pada
spesifikasi Perodua kelak.

Secara keseluruhannya, Passo Sette dan Boon Luminas ini mempunyai enam
SRS *Airbags
vehicle stability control* (VSC), *Dynamic Support Headrests* dan sistem
brek ABS.

Kepada anda yang berhasrat untuk membeli MPV, ini adalah salah satu pilihan
yang bakal ada di pasaran tidak lama lagi.

Tidak salah menunggu beberapa bulan lagi demi membuat pilihan yang tepat
untuk memastikan bahawa pembelian kita berbaloi dengan wang yang dilaburkan.
8.

Austin Mini ceriakan hari

Posted by: "Encik Mie" encikmie@gmail.com   moderator_bertugas

Wed Jul 1, 2009 9:18 pm (PDT)



Austin Mini ceriakan hari Oleh FAIZAL SAHARUNI
mfaizal@kosmo.com.my

*Kereta yang dibeli pada harga RM12,000 itu diberi nama Hip Hop. Azharina
mengakui keretanya setakat ini mudah dikendalikan tanpa perlu berdepan
dengan banyak masalah.*

TIDAK akan membawa kereta ini untuk tujuan membeli-belah kerana bimbang
tidak cukup ruang untuk mengisi barang.
------------------------------

SEMUANYA bermula apabila penyanyi bersuara serak-serak basah, Azharina Azhar
atau Azharina ingin membelikan sebuah kereta untuk adik kesayangan, Mohd.
Adam My. Ahmad Al-Azhar, 15.

Waktu itu, adik lelakinya ingin memiliki sebuah kenderaan yang dapat
digunakan untuk ke sekolah dan berjalan-jalan di sekitar tempat tinggal
mereka di Puchong, Selangor.

Ditambah pula, Adam merupakan seorang individu yang cukup menggilai kereta
yang juga menjadi kegilaan seluruh ahli keluarga. Justeru, Azharina sanggup
memperuntukkan sejumlah wang untuk melunaskan hajat adiknya.

SANGGUP berhabis RM23,500 untuk mencantikkan kereta Austin Mini 850 tahun
1976 miliknya.
------------------------------

------------------------------

Menurut Azharina, kereta Austin Mini 850 buatan tahun 1976 itu dibeli
melalui seorang jirannya yang berbangsa Cina kira-kira empat tahun lalu.

"Pada mulanya, adik saya mahukan Volkswagen lama sebagai kereta pertama
miliknya.

"Suatu hari, saya terlihat kereta ini dan hati terus menyukainya sedangkan
adik saya yang ingin membelinya.

"Keterujaan saya pula yang lebih berbanding adik sendiri. Saya segera ke
rumah pemilik kenderaan itu dan menunggu di luar rumahnya.

"Terkejut tidak terkata apabila anjing tuan rumah tiba-tiba muncul di depan
dan menyalak bagai hendak gila.

"Nasib baiklah kami tidak diterkam oleh haiwan itu," katanya sambil tertawa
ketika ditemui pada sesi fotografi *Ini Mobilku* di Cheras, Kuala Lumpur
baru-baru ini.

Sambung wanita berusia 24 tahun itu, dia kemudian bertemu dengan pemilik
Austin Mini berkenaan dan berbincang lebih lanjut tentang penjualan kereta
tersebut.

Alhamdulillah, saya dapat membeli kereta itu pada harga RM12,000. Dicampur
dengan prosedur tukar hak milik dan menukar dokumen, jumlah keseluruhan
pembelian kereta ini adalah sebanyak RM14,000.

"Sewaktu kali pertama mendapat kereta ini, saya terkejut besar melihat
kondisinya yang teruk dan nampak macam besi buruk sahaja.

"Saya tidak mampu membayangkan bagaimana keadaannya. Hanya Allah sahaja yang
tahu rupanya pada waktu itu," jawab Azharina.

Enggan membuang masa disebabkan hati sudah tidak sabar-sabar untuk melakukan
modifikasi terhadap kereta klasik itu, maka Azharina segera menghantarnya ke
bengkel.

"Banyak jugalah wang yang saya keluarkan untuk memperbaiki kereta ini
menjadi sebuah fizikal yang antik dan menarik.

"Saya tukar enjin, tempat duduk kulit, penghawa dingin, memasang kipas dan
bermacam-macam lagi hingga wang saya habis dalam anggaran RM23,500.

"Biarpun begitu, saya gembira dengan perubahan kereta ini. Ia kelihatan
comel apabila berada di jalan raya," jelas Azharina sambil tertawa riang.

Cuma apa yang membuatkan Azharina tersentak apabila adiknya tidak menjaga
kereta tersebut dengan sebaik-baiknya.

"Adik saya sekadar bawa kereta ini tanpa menjaga kebajikannya yang
disifatkan sebagai kereta klasik. Hakikatnya, ia memerlukan sepenuh
penjagaan apatah lagi usianya sudah mencapai hampir setengah abad.

"Suatu hari apabila adik saya ingin pulang dan menetap semula di kampung
halaman saya di Sabah, dia minta kebenaran saya untuk membawa sekali kereta
ini bersama-samanya.

"Saya tidak setuju sebab tahu dia tidak akan menjaganya dengan baik. Biarlah
kereta ini terus tinggal dengan saya.

"Sekurang-kurangnya, saya boleh memandu ke mana-mana. Bentuknya yang kecil
memudahkan pergerakan untuk saya ke mana-mana.

"Kini, saya menjadi pemilik sebenar kepada Austin Mini ini," terang Azharina
yang kini semakin popular dengan lagu terbarunya, *Rasa*.

Ceriakan hari orang lain

Bercakap pengalaman memandu kereta tersebut, Azharina memberitahu, ia mudah
dikendalikan tanpa perlu berdepan dengan banyak masalah.

"Selalunya kereta lama, ada sahaja ragamnya sehingga menyusahkan pemiliknya.
Namun, hal itu tidak terjadi pada kereta ini," ujarnya yang memberitahu
bahawa dia lebih suka memandu kereta ini ke pejabat yang terletak hanya lima
minit dari kediamannya di Puchong, Selangor.

Menurutnya, selain itu, saiznya yang kecil memudahkan Azharina meletakkannya
di parkir walaupun terpaksa 'menyelit' di antara kenderaan yang banyak
terdapat di kawasan pejabat.

"Kalau hendak lepak atau bersantai di pusat beli-belah sekitar Kuala Lumpur,
saya juga akan memandu kereta ini.

"Biasanya, saya akan pandu kereta ini ke Pavilion pada waktu petang
bersama-sama pekerja saya.

"Lebih mudah untuk kereta ini 'mencelah' di sana dan sini jika berlaku
kesesakan lalu lintas.

"Cuma, saya tidak boleh bawa kereta ini kalau hendak membeli-belah. Setakat
berjalan-jalan okeylah, sebab takut tidak cukup ruang untuk saya masukkan
barang-barang yang dibeli nanti," akui Azharina yang sudah menanam impian
untuk membeli sebuah lagi kenderaan sama ada baru atau lama pada tahun
depan.

KERETA comel kesayangan Azharina ini tidak banyak menimbulkan masalah.
------------------------------

Dalam pada itu, Azharina melihat kereta miliknya ada signifikan kepada orang
lain. Jangan terkejut kerana beritahunya, Austin Mini itu mampu menceriakan
hari sesiapa sahaja yang melihatnya di jalanan.

"Saya pernah berdepan dengan peristiwa sekumpulan budak-budak yang terlihat
kereta ini tersenyum sendirian melihat warnanya yang cukup unik.

"Bukan sahaja budak-budak, malah ada juga warga tua yang tergelak melihat
keistimewaan kereta saya," ungkit Azharina tentang kereta yang dimilikinya
itu.

Sempat membongkar rahsia diri, Azharina mengakui kereta Austin Mini itu
mempunyai nama yang agak menarik. Barangkali ada sesetengah pihak
beranggapan gelarannya tidak sesuai dengan rupa kereta itu.

"Jangan main-main kerana kereta ini saya namakannya * Hip Hop.* Ia
menunjukkan bahawa tuan punya kereta ini juga gila-gila dan santai,"
katanya.
9.

AILDILFITRI NAK DEKAT: CAR SALES!!! Can RM'O' D/Payment!!! Enquiries

Posted by: "prestigecars_knh" prestigecars_knh@yahoo.com   prestigecars_knh

Thu Jul 2, 2009 3:53 am (PDT)



AILDILFITRI TAK LAMA LAGI : CAR SALES!!! Can RM'O' D/Payment!!! Enquiries Now...

Assalammualaikum & Salam sejahtera semua...
CAR SALES!!! Can RM'O' D/Payment!!! Enquiries Now...

http://autozoneknh.blogspot.com
http://knh-7.blogspot.com (Bengkel cetak T-shirt/ID Card/Mug/Keychain)

Beli kereta RM'O' muka!!! Nikmati interest serendah 2.38% untuk model Toyota.
3.5%-3.75% untuk model Proton/Perodua / Serendah 2.38% utk model Honda/Suzuki/
NAZA.

Anda beri dokumen, saya uruskan!!! kelulusan & stok segera, Penghantaran cepat,
Pinjaman islam boleh diuruskan, mudah & cepat lulus, Skim Graduan/siswazah,
Tukar beli diuruskan,

Muka 'O' lepasan Ijazah/Diploma/ K/tangan Kerajaan/Swasta,
Service pintu ke pintu, Hanya dokumen lengkap diperlukan.

Dapatkan Gifts menarik!!! hp NOKIA , Voucher Tinted RM350 (with nano tecnology),
Stereng Lock, Touch 'n' Go, Car premium -alat penjagaan kereta,
Astro, Payung, Petrol, Jumper & Full tank!!!

Dokumen yg perlu:-
1) IC & LESEN depan+belakang
2) 3 bulan payslip
3) 3 bulan penyata bank @ penyata EPF dll (jika kerja swasta)
____________ _________ _________ _________ _________ _____
PROMOSI HARI RAYA TAHUN 2009 !!! PROMOSI HARI RAYA TAHUN 2009 !!!

KIA SPECTRA Novus 1.6 (A)

18 Freegift! untuk pembelian:-
1) KIA SPECTRA Novus 1.6 (A) 2008 brand new sahaja 100% loan
2) KIA PREGIO 2.7 (M)-Diesel
3) KIA SPORTAGE 2.0 (A)
4) NISSAN X-TRAIL 2.0 (A)

(Untuk lihat senarai freegift Layari http://autozoneknh.blogspot.com)

____________ _________ _________ _________ _________ _____
PELBAGAI PILIHAN KERETA BARU 100% loan UNTUK ANDA

Pilihan Kereta baru NAZA:-

Naza Sutera - RM377.71
Naza Suria 1.1 (A) - RM475
Naza Bestari 206 - RM652.20
Spectra 1.6 (A) - RM449
Spectra 5 - RM756
Pregio (diesel) - RM796.25
Naza Citra 2.0 (A) - RM828
Naza Citra 11 RONDO 2.0 (A) - RM974.10
Nazaria 2.5 (A) - RM829
Optima Novus - RM1,139
Sportage 4WD - RM1,160
Sorento (diesel turbo) - RM1,439

Pilihan Kereta baru PERODUA:-

KANCIL - RM252.35
VIVA - RM318.56
KENARI - RM438.49
MYVI - RM437.24

Diskaun sehingga RM3000!!!

Pilihan Kereta baru PROTON:-

BLM - RM361.17
WIRA - RM489.53
SAVVY - RM479.46
WAJA - RM672.00
GEN 2 - RM531.06
PERSONA - RM513.44
NEO - RM490.79
PERDANA V6 - RM1,148

Pilihan kereta baru HONDA:-

CITY - RM842.52
CIVIC - RM1,194.34
ACCORD - RM1,484.96
CRV - RM1,555.11
JAZZ - RM1,094.42
STREAM - RM1,566.81
ODDESSEY - RM2,486.97

Pilihan kereta baru TOYOTA:-

VIOS - RM767
CAMRY - RM1,550
AVANZA - RM674
RUSH - RM943
ALTIS - RM1,131
INNOVA - RM1,042
YARIS - RM1,042
____________ _________ _________ _________ _________ _____

Juga menjual kereta Terpakai / 2nd hand :-
(Kancil, Wira, Perdana - Lebih murah dari Used Car!!!)

http://autozoneknh.blogspot.com

REBUTLAH PELUANG INI UNTUK MEMANDU KERETA IDAMAN ANDA

kami akan ke tempat anda di mana jua & menerima pelanggan dari luar Kuala
Lumpur.

hubungi kami:-
KHAIRUL NIZAM (Sri Petaling)

H/P : 012-5435574 / 018-2117672
Email: prestigecars_ knh@yahoo. com
ym : prestigecars_ knh
http://autozoneknh.blogspot.com
Dokumen boleh email: prestigecars_ knh@yahoo.com
faks : 03-92841300 / 03-90582906

AILDILFITRI NAK DEKAT: CAR SALES!!! Can RM'O' D/Payment!!! Enquiries Now...

Juga menjual kereta Terpakai / 2nd hand :-
(Kancil, Wira, Perdana - Lebih murah dari Used Car!!!)

http://knh-7.blogspot.com (Bengkel cetak T-shirt/ID Card/Mug/Keychain)

TERIMA KASIH....... .

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Yahoo! Groups

Auto Enthusiast Zone

Discover Car Groups

Auto Enthusiast Zone

Y! Groups blog

the best source

for the latest

scoop on Groups.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: