Friday, July 24, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2404[3 Attachments]

Messages In This Digest (12 Messages)

Messages

1.1.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "riXal" irief2@yahoo.com   irief2

Wed Jul 22, 2009 7:03 pm (PDT)



btul la bro nazri aku pon sependapat ng ko.. xsggup aku duk nunggu utang abis...
pe2 pon keter wira ni sparepart dia murah lg.. kt psaran pon bnyk...usahakanlah pelan2, lama2 elok la keter tu...

PLEASE READ !!
DISCLAIMER: This e-mail and any files transmitted with it ("Message") is intended only for the use of the recipient(s) named above and may contain confidential information. You are hereby notified that the taking of any action in reliance upon, or any review, retransmission, dissemination, distribution, printingor copying of this Message or any part thereof by anyone other than the intended recipient(s) is strictly prohibited. If you have received this Message in error, you should delete this Message immediately and advise the sender by return e-mail. Opinions, conclusions, and other information in this Message that do not relate to the official business of riXal@irief2 shall be understood as neither given nor endorsed by riXal@irief2 Sdn.Bhd

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 2:26:14 AM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

bagi orang yang mampu mungkin boleh la kot ambik rebate RM 5K, tapi bagi orang yg tak mampu macam saya nih (masih guna kereta yg dah berumur 25 tahun), dari bayar bulanan hutang kat bank, baik buat bela sikit2 kereta tu. sekurang2nya tak perlu komit pada hutang bulan2. instalment kereta baru pun tetap ada regular maintenance (tukar tayar / minyak hitam / minyak gear , belum masuk repair barang kalau rosak / tambah accessories / pasang power amp...thehhe) . kereta baru = installment + regular maintenance. kereta lama takde hutang = regular maintenance. .. mungkin lebih sikit la kot..sebab kreta lama... :)

jgn marah haa....

________________________________
From: ZUL AWIN <zulawins@yahoo. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 3:22:26 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...

banyak betul masalah kete bro nie..
kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..
tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

>From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM
>
>
>
>bro khairul,
>
>
>sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?
>
>
>untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).
>
>
>kalu salah tolong betulkan. tq
>
>
>salam.
>
>
>rgds,
>Nazri Ahtar
>
>
>
________________________________
From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
>Subject:RE: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>Mod hide id plz…
>
>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..
>
>Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakang…
>
>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
>
>Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan belt…
>
>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
>
>Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.
>
>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
>
>Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.
>
>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.
>
>
>
>
________________________________

>From:automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
>Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Subject:www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>Tuan Mod n kawan2
>sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
>dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
>skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...
>masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
>cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...
>
>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..
>
>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
>
>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
>
>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
>
>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....
>
>p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
>n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
>k kengkawan... sori la banyak problem ni....
>kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...
>
>
________________________________

>Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
>Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!
>

1.2.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "agai@017" agai_disini@yahoo.com.my

Wed Jul 22, 2009 7:03 pm (PDT)



betul tu....
ni la akibat klu keta banyak sgt tangan yg guna
nak jual bape sgt nilai dia....market price dalm RM11k-12k je
itu harga karket tu...klu jual kat used car mau rendah lagi drpd tu
nak jual kat tangan org lain...mana nak keta lama...
sume nak keta baru...
takpela...sy maintain je la keta tu...
sekurang2nya dah nak abis bayar
cuma tu la....menggigal jugak la tangan nak bayo kt pomen nanti :)

bro nazri
ekon sy tu memang camtu...
sepatutnya bila tekan je suis ekon tu kipas terus berpusing
ni tak....dia rilek2 dulu...lepak2 jap
agak2 dia nak pusing dia pusing la...
dah tu bila pusing je dia dah jadi tak betul
kejap pusing kejap stop...sampaikan klu tekan minyak nak jalan jadi tersengguk2
ikut kipas tu....

satu lagi...boot belakang tu kan ada 2 benda mcm hidrolik tu
yang sebelah kanan ada lagi...sebelah kiri dah tercabut
skang ni klu nak bukak lelama...kena tongkat lelama...
gila vintage siut....
agak2 bape ek sebatang benda tu?

________________________________
Daripada: ZUL AWIN <zulawins@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Rabu, 22 Julai, 2009 3:22:26
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

 
banyak betul masalah kete bro nie..
kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..
tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

>From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM
>
>

>bro khairul, 
>
>
>sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?
>
>
>untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).
>
>
>kalu salah tolong betulkan. tq
>
>
>salam.
>
>
>rgds,
>Nazri Ahtar
>
>
>
________________________________
From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
>Subject:RE: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>

>Mod hide id plz…

>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..

>Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakang…

>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....

>Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan belt…

>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

>Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.

>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?

>Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.

>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

>Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.



>
________________________________

>From:automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
>Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Subject:www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...


>Tuan Mod n kawan2
>sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
>dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
>skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...
>masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
>cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...

>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..

>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....

>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?

>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

>yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....

>p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
>n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
>k kengkawan... sori la banyak problem ni....
>kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...

>
________________________________

>Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
>Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!
>

Nama E-mel baru untuk anda!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
1.3.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Wed Jul 22, 2009 9:31 pm (PDT)



Betol tu…..



Tak pun kalau nak lagi senang….. & ada duit lebih….. beli je haf cut 1.5 dohc auto jepon…



Tukar seketul siap ngn dashboard….. lagi sedap dr 1.5 auto proton… 4 speed auto… minyak pun jimat…. Bwk pun relax….



H
MAAB
LCM



________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of riXal
Sent: Wednesday, July 22, 2009 10:57 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...





btul la bro nazri aku pon sependapat ng ko.. xsggup aku duk nunggu utang abis...
pe2 pon keter wira ni sparepart dia murah lg.. kt psaran pon bnyk...usahakanlah pelan2, lama2 elok la keter tu...






PLEASE READ !!

DISCLAIMER: This e-mail and any files transmitted with it ("Message") is intended only for the use of the recipient(s) named above and may contain confidential information. You are hereby notified that the taking of any action in reliance upon, or any review, retransmission, dissemination, distribution, printing or copying of this Message or any part thereof by anyone other than the intended recipient(s) is strictly prohibited. If you have received this Message in error, you should delete this Message immediately and advise the sender by return e-mail. Opinions, conclusions, and other information in this Message that do not relate to the official business of riXal@irief2 shall be understood as neither given nor endorsed by riXal@irief2 Sdn.Bhd





________________________________

From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 2:26:14 AM
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com <http://www.auto.pdniaga.com> - Banyak masalah keta aku ni...



bagi orang yang mampu mungkin boleh la kot ambik rebate RM 5K, tapi bagi orang yg tak mampu macam saya nih (masih guna kereta yg dah berumur 25 tahun), dari bayar bulanan hutang kat bank, baik buat bela sikit2 kereta tu. sekurang2nya tak perlu komit pada hutang bulan2. instalment kereta baru pun tetap ada regular maintenance (tukar tayar / minyak hitam / minyak gear , belum masuk repair barang kalau rosak / tambah accessories / pasang power amp...thehhe) . kereta baru = installment + regular maintenance. kereta lama takde hutang = regular maintenance. .. mungkin lebih sikit la kot..sebab kreta lama... :)



jgn marah haa....



________________________________

From: ZUL AWIN <zulawins@yahoo. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 3:22:26 PM
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com <http://www.auto.pdniaga.com> - Banyak masalah keta aku ni...



banyak betul masalah kete bro nie..

kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..

tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:


From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM



bro khairul,



sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?



untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).



kalu salah tolong betulkan. tq



salam.



rgds,

Nazri Ahtar




________________________________


From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
Subject: RE: www.auto.pdniaga. com <http://www.auto.pdniaga.com/> - Banyak masalah keta aku ni...



Mod hide id plz…



1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...

sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"

bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..



Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakang…



2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....



Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan belt…



3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)



Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.



4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...

klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?



Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.



5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...

so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...



Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.








________________________________


From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga <http://www.auto.pdniaga/> . com - Banyak masalah keta aku ni...





Tuan Mod n kawan2

sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000

dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa

skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...

masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....

cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...



1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...

sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"

bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..



2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....



3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)



4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...

klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?



5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...

so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...



yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....



p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....

n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...

k kengkawan... sori la banyak problem ni....

kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...




________________________________


Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC? <http://malaysia.answers.yahoo.com/question/index;_ylt=Aism9Ue2buhkOg_ZUff7E7IPahV.;_ylv=3?qid=20080913001316AAMihiX>
Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!












DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.
1.4.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Wed Jul 22, 2009 10:20 pm (PDT)



bro agai,

ntah2 carbon brush motor aircond dah nak kaput ? kalu dapat pomen yg sanggup tukar carbon brush tu... leh la mencuba... hehehhehe

hidrolik ? aeroback ye ? rasa cam murah je bendealah tu. boleh DIY tu bro.... harga tak tau....wira saya sedan. guna spring. tak guna hidrolik tu...

good luck.

________________________________
From: "agai@017" <agai_disini@yahoo.com.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, July 23, 2009 7:59:17 AM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

betul tu....
ni la akibat klu keta banyak sgt tangan yg guna
nak jual bape sgt nilai dia....market price dalm RM11k-12k je
itu harga karket tu...klu jual kat used car mau rendah lagi drpd tu
nak jual kat tangan org lain...mana nak keta lama...
sume nak keta baru...
takpela...sy maintain je la keta tu...
sekurang2nya dah nak abis bayar
cuma tu la....menggigal jugak la tangan nak bayo kt pomen nanti :)

bro nazri
ekon sy tu memang camtu...
sepatutnya bila tekan je suis ekon tu kipas terus berpusing
ni tak....dia rilek2 dulu...lepak2 jap
agak2 dia nak pusing dia pusing la...
dah tu bila pusing je dia dah jadi tak betul
kejap pusing kejap stop...sampaikan klu tekan minyak nak jalan jadi tersengguk2
ikut kipas tu....

satu lagi...boot belakang tu kan ada 2 benda mcm hidrolik tu
yang sebelah kanan ada lagi...sebelah kiri dah tercabut
skang ni klu nak bukak lelama...kena tongkat lelama...
gila vintage siut....
agak2 bape ek sebatang benda tu?

________________________________
Daripada: ZUL AWIN <zulawins@yahoo. com>
Kepada: automobil@yahoogrou ps.com
Dihantar: Rabu, 22 Julai, 2009 3:22:26
Subjek:Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...

banyak betul masalah kete bro nie..
kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..
tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

>From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM
>
>
>
>bro khairul,
>
>
>sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?
>
>
>untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).
>
>
>kalu salah tolong betulkan. tq
>
>
>salam.
>
>
>rgds,
>Nazri Ahtar
>
>
>
________________________________
From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
>Subject:RE: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>Mod hide id plz…
>
>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..
>
>Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakang…
>
>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
>
>Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan belt…
>
>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
>
>Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.
>
>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
>
>Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.
>
>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.
>
>
>
>
________________________________

>From:automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
>Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Subject:www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>Tuan Mod n kawan2
>sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
>dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
>skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...
>masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
>cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...
>
>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..
>
>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
>
>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
>
>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
>
>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....
>
>p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
>n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
>k kengkawan... sori la banyak problem ni....
>kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...
>
>
________________________________

>Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
>Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!
>

________________________________
Berhubung dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web peribadi anda?
Buat Pingbox terkini anda hari ini!


2.

Alarm kereta kadang berbunyi

Posted by: "Jonit, Mohd Hanip" hanip@ti.com

Wed Jul 22, 2009 9:56 pm (PDT)



Salam Tuan Mod,

Harap beri laluan.

Saya ingin bertanya pada para sahabat yang berpengalaman,kereta saya Kembara DvvT,
Terdapat ketika alarm berbunyi sekejap-sekejap,apabila kereta sedang dipandu

Harap para sahabat dapat memberi nasihat.

Wasallam,

Hanip
3.

2 Hari Lagi Undangan "New Yaris Go... Green"

Posted by: "Oky L. Hakim" oky.lukman@yahoo.co.id   oky.lukman

Wed Jul 22, 2009 10:20 pm (PDT)

[Attachment(s) from Oky L. Hakim included below]



Dear All,

Bersama ini kami mengundang Bapak dan Ibu untuk mengunjungi showroom kami dalam acara "New Yaris".

Promo kendaraan Toyota "New Yaris" dengan rate bunga 3,55% untuk 1 Tahun dan Promo Spektakul AIR (Avanza, Innova, Rush) dengan Rate Bunga Mulai 3,5% untuk 1 Tahun dan DP mulai 10%.

Info :
Oky L. Hakim
PT Astra International - TSO
Auto 2000 - Radio Dalam
Jl. Radio Dalam No.124
Jakarta Selatan
Telp.(021) 3309-8787
Email : oky.lukman@yahoo.co.id

Attachment(s) from Oky L. Hakim

1 of 1 Photo(s)

1 of 1 File(s)

4a.

convert manual jd auto -wira

Posted by: "Brad Tech" storm_rider11@yahoo.com   storm_rider11

Thu Jul 23, 2009 3:45 am (PDT)




Salam semua,

nak tanya kpd otai2 semua, kete saya wira 1.5SE, kononnya nak tukar jadi auto (bini nak bawak). mulanya sy consider kononnya nak tukar je enjin tp mcm tak berani la pulak (dengar mcm2 crite kononnya pkai half-cut ni susah). tp andai ada yg boleh rekmen half-cut yg bagus, ok gak... so option lain ialah tukar gear box auto.... ada idea tak berapa harga dan mungkin boleh rekmen ape2 tips or pomen ke sblm sy tukar... atau kalau ada sesape yg sudi tukar suka sama suka pun ok gak... hehehe

terima kasih in advance di atas pandangan yg diberi...

fauzi

4b.

Re: convert manual jd auto -wira

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Thu Jul 23, 2009 9:07 pm (PDT)



salam,

yang satu tau perbezaan antara gearbox auto dengan gearbox manual.....
1. radiatornya lain..... ada section utk minyak gear masuk kat radiator (cooling system)
2. wiring lain (nih carburator, kalau injection mungkin ECU pun lain)

gearbox lagi mahal. average gearbox manual wira 1.5 = RM 700 (tradein gearbox lama). auto lebih kurang 1000. tu belum masuk radiator yg lain... wiring....

rgds,
Nazri Ahtar

ps: kalau salah tolong tunjukkan

________________________________
From: Brad Tech <storm_rider11@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, July 23, 2009 5:07:37 PM
Subject:www.auto.pdniaga.com - convert manual jd auto -wira

Salam semua,

nak tanya kpd otai2 semua, kete saya wira 1.5SE, kononnya nak tukar jadi auto (bini nak bawak). mulanya sy consider kononnya nak tukar je enjin tp mcm tak berani la pulak (dengar mcm2 crite kononnya pkai half-cut ni susah). tp andai ada yg boleh rekmen half-cut yg bagus, ok gak... so option lain ialah tukar gear box auto.... ada idea tak berapa harga dan mungkin boleh rekmen ape2 tips or pomen ke sblm sy tukar... atau kalau ada sesape yg sudi tukar suka sama suka pun ok gak... hehehe

terima kasih in advance di atas pandangan yg diberi...

fauzi

4c.

Re: convert manual jd auto -wira

Posted by: "Brad Tech" storm_rider11@yahoo.com   storm_rider11

Thu Jul 23, 2009 11:28 pm (PDT)



Thanks bro nazri.... so berbaloi ke andai saya tukar enjin skali? angkat half-cut terus

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, July 24, 2009 11:46:04 AM
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - convert manual jd auto -wira

 
salam,

yang satu tau perbezaan antara gearbox auto dengan gearbox manual.....
1. radiatornya lain..... ada section utk minyak gear masuk kat radiator (cooling system)
2. wiring lain (nih carburator, kalau injection mungkin ECU pun lain)

gearbox lagi mahal. average gearbox manual wira 1.5 = RM 700 (tradein gearbox lama). auto lebih kurang 1000. tu belum masuk radiator yg lain... wiring....

rgds,
Nazri Ahtar

ps: kalau salah tolong tunjukkan

________________________________
From: Brad Tech <storm_rider11@ yahoo.com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Thursday, July 23, 2009 5:07:37 PM
Subject:www.auto.pdniaga. com - convert manual jd auto -wira

 

Salam semua,

nak tanya kpd otai2 semua, kete saya wira 1.5SE, kononnya nak tukar jadi auto (bini nak bawak). mulanya sy consider kononnya nak tukar je enjin tp mcm tak berani la pulak (dengar mcm2 crite kononnya pkai half-cut ni susah). tp andai ada yg boleh rekmen half-cut yg bagus, ok gak... so option lain ialah tukar gear box auto.... ada idea tak berapa harga dan mungkin boleh rekmen ape2 tips or pomen ke sblm sy tukar... atau kalau ada sesape yg sudi tukar suka sama suka pun ok gak... hehehe

terima kasih in advance di atas pandangan yg diberi...

fauzi

4d.

Re: convert manual jd auto -wira

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Fri Jul 24, 2009 1:28 am (PDT)



bro,

nak tukar enjin ada beberapa kategori (refer kat laman web jpj ye)
1. tukar enjin kepada CC yang lebih kecil tetapi tidak lebih dari 30% CC asal.
2. tukar enjin kepada CC yang lebih besar tetapi tidak lebih dari 30% CC asal.
3. tukar enjin kepada CC yang lebih besar/kecil dan melebihi dari 30% CC asal. (mesti dapat kelulusan dari bahagian kejuruteraan. diaorang nak tengok safety features masuk skalik atau idak - disc brake depan belakang dah tentu kene beli sekali)
4. tukar enjin kepada jenis pembakaran yang lain (petrol-diesel).
5. tukar enjin kepada CC yang sama besar.
semua tu JPJ benarkan dengan syarat JANGAN SEKALI2 USIK MOUNTING PADA BODY ENJIN. usik je, terus rejek. maka jadi la street ILLEGAL.heh! leh masuk track je la lagik.

nak tukar enjin yg macam mana ? half-cut kalau enjin jenis sama tapi tranmission lain, kos upah mungkin murah. tapi barang2 lain yang boleh guna (head/block/injection/ecu/drive shaft/stereng rack) rugi la pulak.....

kalau tukar enjin mivec ke gsr ke apa2 ke (saya tak familiar sangat dengan kod enjin nih / 4g95 la 4g98 la ape lagi ntah), kos pemasangan pulak gilo punya harga.

saya cadangkan, carik gear auto 4 transmissi (saya tak tahu dari enjin kereta mitsubishi yang mana), dan terus pasang kat kedai potong tersebut. budget rasanya tak burst 2K kot. (gearbox / wiring / radiator / termostat utk kipas radiator automatik). sebabnya, kos yang rendah berbanding tukar enjin. boleh jual balik gearbox lama pada pengguna kereta wira... rasanya wira 1.5SE guna sama gearbox dengan enjin magma (nih kene tanya pomen...saya tak arif). kalau betul enjin magma..... maka ramailah yg boleh guna....dari zaman proton saga megavalve....sampai la ke wira... :)

DAN, jangan lupa pi endorse kat JPJ. tukar transmisi kene declare kat JPJ. kalau tak nanti sangkut bab insuran (kalau terjadi kemalangan - mintak simpang). bila declare JPJ dah tentu kene pi check kat puspakom.... nak pakai runner boleh, nak buat sendiri pun boleh.

FYI, puspakom bandar baru bangi tak banyak cekadak pun (atleast bab motor arr, kereta tak tau.) saya pi puspakom BBBangi sebab nak hidupkan balik roadtax motor yg dah mati lebih dari 3 tahun. upah runner siap roadtax + insurans = RM 450. kos buat sendiri = Insurans (90+) + roadtax (0-buat kat JPJ terus) + puspakom (20)... jauh beza kan ?

good luck

rgds,
Nazri Ahtar

ps : kalau gi kedai potong, tolong tanyakan complete dashboard G11 (daihatsu charade CX cat eye tahun 85). terima kasih.

________________________________
From: Brad Tech <storm_rider11@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, July 24, 2009 2:06:40 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - convert manual jd auto -wira

Thanks bro nazri.... so berbaloi ke andai saya tukar enjin skali? angkat half-cut terus

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Friday, July 24, 2009 11:46:04 AM
Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - convert manual jd auto -wira

salam,

yang satu tau perbezaan antara gearbox auto dengan gearbox manual.....
1. radiatornya lain..... ada section utk minyak gear masuk kat radiator (cooling system)
2. wiring lain (nih carburator, kalau injection mungkin ECU pun lain)

gearbox lagi mahal. average gearbox manual wira 1.5 = RM 700 (tradein gearbox lama). auto lebih kurang 1000. tu belum masuk radiator yg lain... wiring....

rgds,
Nazri Ahtar

ps: kalau salah tolong tunjukkan

________________________________
From: Brad Tech <storm_rider11@ yahoo.com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Thursday, July 23, 2009 5:07:37 PM
Subject:www.auto.pdniaga. com - convert manual jd auto -wira

Salam semua,

nak tanya kpd otai2 semua, kete saya wira 1.5SE, kononnya nak tukar jadi auto (bini nak bawak). mulanya sy consider kononnya nak tukar je enjin tp mcm tak berani la pulak (dengar mcm2 crite kononnya pkai half-cut ni susah). tp andai ada yg boleh rekmen half-cut yg bagus, ok gak... so option lain ialah tukar gear box auto.... ada idea tak berapa harga dan mungkin boleh rekmen ape2 tips or pomen ke sblm sy tukar... atau kalau ada sesape yg sudi tukar suka sama suka pun ok gak... hehehe

terima kasih in advance di atas pandangan yg diberi...

fauzi

5.

IKLAN: LIST ACESSORIES KERETA

Posted by: "syed mohd syamsi" sya881@yahoo.com   sya881

Thu Jul 23, 2009 7:07 pm (PDT)

[Attachment(s) from syed mohd syamsi included below]



SALAM N SEJAHTERA.

TUMPANG LALU TUAN MODERATOR...
PLEASE ATTACH FILES.
KALO BERMINAT CONTACT ME..
SYED: 0132622181.
LOCATION: SHAH ALAM.
STOK: BANYAK, AMBIK BANYAK BOLEH RUNDING HARGA...

Attachment(s) from syed mohd syamsi

1 of 1 File(s)

6.1.

Re: Off topic: Theme genting outdoor ticket selling cheap..turn harg

Posted by: "sukam@yahoogroups.com" sukam@yahoogroups.com

Thu Jul 23, 2009 7:07 pm (PDT)



Mintak tolong tuan mode sukam99

Tiket turun harge 4 tiket rm200 ..harge boleh runding..
Telepon no. dibawah...

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
Behalf Of sukam@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, July 21, 2009 9:21 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.auto.pdniaga.com - Off topic: Theme genting outdoor ticket
selling cheap


Tuan mode plse hide just sukam99.......

Mintak tolong tuan moderator iklan off-topic
Tiket genting theme outdoor park dijual rege rm60, 4 keping...rege biasa
rm75..expired 31July09.
Call Sukri-017-2083824/013-3937205


Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Try a shortcut

Get local weather

faster.

They fight

For our freedom

Support their kids

Fund learning

Dog Fanatics

on Yahoo! Groups

Find people who are

crazy about dogs.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: