Messages In This Digest (5 Messages)
- 1a.
- Masalah Proton Savvy AMT From: moderator_bertugas
- 1b.
- Re: Masalah Proton Savvy AMT From: :: eSpAcE 9808 ::
- 2a.
- Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda From: Fairuz Mohamad
- 2b.
- Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda From: bashah
- 2c.
- Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda From: Quwarrizxmy Qurraizy
Messages
- 1a.
-
Masalah Proton Savvy AMT
Posted by: "moderator_bertugas" encikmie@gmail.com moderator_bertugas
Mon Nov 8, 2010 4:29 pm (PST)
Salam,
Ada sape2 leh kongsi cara nk solve problem gearbox Savvy AMT
Kete kwn sy asyik sadai tgh jln sb xleh gerak bila enjin panas
- 1b.
-
Re: Masalah Proton Savvy AMT
Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg rienacom
Tue Nov 9, 2010 2:08 am (PST)
Waalaikummussalam.
Kadang2 savvyclub join dengan renaultclub untuk sesuatu activity.
Cubalah hang bertanya kat club mereka menerusi link di bawah ni.
Mungkin mereka dapat membantu.
http://www.savoc.com.my atau
http://www.savoc.net
Wassalam.
----- Original Message -----
From: moderator_bertugas
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, November 09, 2010 8:29 AM
Subject: www.auto.pdniaga.com - Masalah Proton Savvy AMT
Salam,
Ada sape2 leh kongsi cara nk solve problem gearbox Savvy AMT
Kete kwn sy asyik sadai tgh jln sb xleh gerak bila enjin panas
- 2a.
-
Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
Posted by: "Fairuz Mohamad" jcf7589@rocketmail.com jcf7589
Mon Nov 8, 2010 10:24 pm (PST)
Melalui pengalaman, semasa renew insurans kenderaan masing2, tolong pastikan
insurans berkenaan termasuk sekali towing servis sekiranya berlaku apa2
kerosakan/kemalangan kepada kenderaan dan cover diseluruh Malaysia. So, kalau
berlaku kerosakan/kemalangan, boleh call insurans company dan minta dia uruskan
semua....
Jarang biasanya motor kena tipu sampai ribu2 kut...kalau macam tu, baik dia beli
motor baru....
A journey of thousand miles starts with one step.
Good judgement comes from experience and experience comes from bad
judgement.."pacat"
_____________________ _________ __
From: baddRi Rozaimi <zordaq@yahoo.com >
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Sat, November 6, 2010 1:24:15 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
mana2 highway kalau kereta ker motor yang rosak mesti kena sembelih punya...
kalau nasib kita baik mungkin tak kena.. pasal peronda tu aku agak diaorang
memang tak pro.. setakat sikit2 jerr.. aku pun pernah kena.. behenti tanya n
terus blah..
Mohd Badri Ibrahim - Badd
0123556142
Zordaq Sdn Bhd
G01 02 Jalan SM02 Taman Subang Mas,
47260 Subang Jaya, Selangor, Malaysia.
http://www.ezordaq.com
Spare Part - High Performance - Accessories Car
_____________________ _________ __
From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg >
To: zzxautomobil <automobil@yahoogroups.com >
Sent: Sat, November 6, 2010 8:58:32 AM
Subject:www.auto.pdniaga. com - Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
Pengalaman Dengan Plus Peronda
Pengalaman saya dengan Plus Peronda apabila kereta saya breakdown di Highway
Plus agak kecewa sekali. Semasa kereta saya breakdown di tepi jalan kerana
enjin panas/overheat saya telah merujuk masalah tersebut dengan kawan saya.
Kawan menasihat supaya berhenti tepi jalan sampai enjin betul-betul sejuk baru
cuba masuk air ke dalam radiator/tangki air. Ini kerana untuk mengelakkan enjin
kereta rosak, terutama gasket blok enjin dan head enjin. Teorinya apabila besi
tengah panas melampau, jangan sesekali menyiram air kepada besi tersebut kerana
akan menyebabkan keretakan pada besi.
Tetapi apabila sampai Peronda Plus yang saya anggap berprofesional, dia terus
masuk air dalam tangki air terkelu lidah saya. Saya tidak pasti sama ada mereka
betul-betul tahu pasal enjin atau sengaja buat begitu. Jika mereka tidak tahu,
atau dengan niat untuk nak bagi kereta pengguna terus jalan tanpa menolong
dengan betul, tindakan ini akan mejahanamkan kereta pengguna. Saya berpendapat
pihak PLUS telah memberi satu kursus senggara kereta asas kepada kakitangan
mereka (Peronda PLUS). Sekiranya mereka tidak tahu hal-hal senggaraan kereta
maka mereka tidak layak jadi Peronda PLUS.
Ataupun mungkin Peronda PLUS telah bersubahat dengan golongan tertentu untuk
mendapatkan Side Income dengan sengaja merosakkan kereta pengguna Highway
supaya lagi teruk kerana ada komisen. Saya tidak pasti kesahihannya. Tetapi
kawan-kawan saya juga ada sebut perkara ini. Jadi kita sebagai pengguna herus
berhati-hati. Jangan percaya habis kepada Peronda Plus.
Pada pendapat saya Peronda PLUS seharusnya memberi perkhidmatan yang lebih
profesional lagi.
1. Mereka mempunyai kemahiran teknikal ASAS untuk senggara kenderaan untuk
mencari punca masalah.
2. Mampu memberi khidmat nasihat untuk pengguna menyelesaikan masalah.
3. Mampu memberi pertolongan kepada pengguna dengan ikhlas.Jika mereka tidak
berprofessional, jangan bekerja dalam bidang ini. Kerana Peronda PLUS kerja
mereka kena membantu/memberi khidmat kepada pengguna jalan raya. TOLONG PAHAM
PERANAN MASING-MASING.
Posted by manoon
Pengalaman Saya Di Highway PLUS
Saya menggunakan highway PLUS setiap hari berulang alik dari Shah Alam dan
Tanjung Malim. Pada 11 Nov 2008 di antara pukul 7 pg hingga 8 pg kereta saya
suhu meningkat mendadak sehingga skil meter penuh dekat kawasan nak sampai tol
bukit tagar. Saya terus berhenti keta di tepi jalan.
Kemudian saya terus call tanya kawan saya. Kawan saya nasihat, biar enjin sejuk
dahulu. Lepas tu baru tambah air dalam tangki air. Semasa menunggu enjin sejuk,
PLUS Peronda pun sampai. Dalam hati dah lega ada orang tolong. Dua orang
PerondaPLUS turun dari keta dan tanya pada saya apa masalah, saya jawab soalan
mereka. Dua Peronda PLUStu buka radiator keta saya dan terus tambah air ke
dalam. Tapi saya tak pasti sama ada mereka sengaja atau betul-betul tak tau
mengenai tindakan tersebut.Tindakan dua Peronda itu memang salah sebenarnya,
telah menjahatnamkan lagi enjin kereta.
Bila air penuh Peronda PLUS tuh suruh saya start keta. Bila enjin hidup Peronda
itu suruh saya tengok meter suhu. Mereka tanya saya suhu ada turun tak? Saya
jawab ya turun. Kemudian Peronda tuh suruh saya jalan. (Senang betul kerja,
mereka suruh saya macam halau tak nak bagi saya berhenti lama2 kat situ.)
Saya pun terusmemandu kereta ke Tanjung Malim. Sampai di antara Lembah Beringin
dan Tanjung Malim suhu enjin kereta saya naik lagi.Saya berhenti di tepi jalan
lagi eloknya tempat selekoh yang kerap berlaku kemalangan. Nasib baik
Perondaikut belakang. Bila saya berhenti, mereka pun sampai. Seperti biasa
mereka turun dari keta dan tanya saya ada air lagi tak dalam keta.Saya jawab
ada. Mereka kata nak pegi tempat lain ada kes dan suruh saya isi air dalam
radiator kemudian jalan. Selepas itu mereka pun terus pergi.
Saya pun buka bonet dan tengok radiator, dapati ada air menitik dari bawah.
(sure radiator telah bocor). Kemudian saya duk sekejap, sampai kereta ulat kat
highway. Dia turun tanya saya. Saya bagitau dia perlu tow servis ke woksyop.
Lawaknya dia kata tunggu jap dia nak call lori tow. Saya kata keta dia pun
boleh tow. Dia baru ingat ada tali dalam keta. (lawak betul). Dia pun tarik
kereta saya ke bengkel yang dia kenal katanya. (woksyop yang dah ada
kepentingan). Saya yang tak cerdik masa tuh.
Sampai ke HAKIM WOKSYOP di Hulu Bernam dekat Tanjung Malim sebelah pam minyak
Esso setentang pam minyak Shell. Tunggu mekanik sampai. Mekanik sampai dia
suruh saya start enjin sambil dia tengok air dalam radiator. Dia kata mungkin
gasket rosak kena buka enjin tengok. Saya tanya berapa habis dia kata dalam
RM300-400.(sebenarnya itu adalah umpan nak senangkan hati). Saya pun suruh dia
buka enjin nak cek. Tunggu lama jugak buka enjin nak tengok gasket dan head
blok. Bila dah buka head, si mekanik tunjukkan keadaan head dan blok enjin. Dia
kata head bengkok dan gasket rosak.
Jai bawa saya ke bilik untuk buat quotation. Banyak dia citer apa kena baiki.
Jumlah quotation RM2200. Saya pun balik naik bas dengan hati tak senang. Saya
ambik cuti pada hari tersebut dan keesokan hari. Petang hari tuh saya call Jai
dia kata ada tambah lagi 2-3 barang. Keesokan hari semasa dalam perjalanan
pergi ambik kereta mekanik call bagi tahu harga baiki jadi RM3000 dia kata
nanti bagi diskaun. Terkejut saya.
Sampai di Hakim Woksyop mekanik pun bagi diskaun lah RM300 jadi saya kena bayar
kat dia RM2700 semua. Setelah selesai, esoknya saya berjumpa dengan kawan saya
yang tahu hal-hal automotif ini MEMANG SAH SAYA TELAH DITIPU DENGAN WOKSYOP
TERSEBUT. BAB KATA KAWAN SAYA KO KENA SEMBELIH.
.............
Posted by manoon
Another Story: Car Overheated at Tanjung Malim
Last week, while my parents were driving to Kuala Lumpur from Penang, their
car broke down somewhere near Tg Malim exit. Therefore, our car was towed to a
workshop in Tanjung Malim for repair. After they dismantled our engine, we only
being told that the repair will caused us a very unreasonable price which is
>RM2k. (Anyway, we managed to get it reduce to RM1850 later). Since it is a
very unreasonable price, we asked if they can put them back since the car
initially still working just that the temperature goes up after sometime. They
threaten us that there is no more warranty once we start our engine after they
put them back. So, we have no choice but to let them repair.
Four days later, after many phone calls being made and visit their workshop
once again, we finally got our car back (of course, after RM1850 being paid).
My sister is the one who went to Tanjung Malim to pick up the car since my
parents and I already back to Penang. When my sister got the car back, the
foreman from this workshop told my sis that one of the paip still leaking, he
didn't repair for us because we keep on rushing them for the car. Since, we
have had a very bad experience dealing with this workshop, we decided to drive
our car back to KL rather than let them repair again.
When my sister reach Subang, she found the car engine mati twice when she slow
down. So, she has to send the car for repair again immediately.
My sister has checked with the foreman in KL, with the stuff Hakim has
repaired, it might only cost us RM600-RM700 in KL......
Second Victim
Posted by manoon
- 2b.
-
Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com bwasi
Mon Nov 8, 2010 11:34 pm (PST)
sapa tau kalau AAM boleh towing ke kalau rosak di highway ?
--- In automobil@yahoogroups.com , Fairuz Mohamad <jcf7589@...> wrote:
>
> Melalui pengalaman, semasa renew insurans kenderaan masing2, tolong pastikan
> insurans berkenaan termasuk sekali towing servis sekiranya berlaku apa2
> kerosakan/kemalangan kepada kenderaan dan cover diseluruh Malaysia. So, kalau
> berlaku kerosakan/kemalangan, boleh call insurans company dan minta dia uruskan
> semua....
>
> Jarang biasanya motor kena tipu sampai ribu2 kut...kalau macam tu, baik dia beli
> motor baru....
>
>
> A journey of thousand miles starts with one step.
> Good judgement comes from experience and experience comes from bad
> judgement.."pacat"
>
>
>
>
> _____________________ _________ __
> From: baddRi Rozaimi <zordaq@...>
> To: automobil@yahoogroups.com
> Sent: Sat, November 6, 2010 1:24:15 PM
> Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
>
>
>
>
> mana2 highway kalau kereta ker motor yang rosak mesti kena sembelih punya...
> kalau nasib kita baik mungkin tak kena.. pasal peronda tu aku agak diaorang
> memang tak pro.. setakat sikit2 jerr.. aku pun pernah kena.. behenti tanya n
> terus blah..
> Mohd Badri Ibrahim - Badd
> 0123556142
> Zordaq Sdn Bhd
> G01 02 Jalan SM02 Taman Subang Mas,
> 47260 Subang Jaya, Selangor, Malaysia.
> http://www.ezordaq.com
> Spare Part - High Performance - Accessories Car
>
>
>
>
> _____________________ _________ __
> From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@...>
> To: zzxautomobil <automobil@yahoogroups.com >
> Sent: Sat, November 6, 2010 8:58:32 AM
> Subject:www.auto.pdniaga. com - Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
>
>
>
> Pengalaman Dengan Plus Peronda
> Pengalaman saya dengan Plus Peronda apabila kereta saya breakdown di Highway
> Plus agak kecewa sekali. Semasa kereta saya breakdown di tepi jalan kerana
> enjin panas/overheat saya telah merujuk masalah tersebut dengan kawan saya.
> Kawan menasihat supaya berhenti tepi jalan sampai enjin betul-betul sejuk baru
> cuba masuk air ke dalam radiator/tangki air. Ini kerana untuk mengelakkan enjin
> kereta rosak, terutama gasket blok enjin dan head enjin. Teorinya apabila besi
> tengah panas melampau, jangan sesekali menyiram air kepada besi tersebut kerana
> akan menyebabkan keretakan pada besi.
>
> Tetapi apabila sampai Peronda Plus yang saya anggap berprofesional, dia terus
> masuk air dalam tangki air terkelu lidah saya. Saya tidak pasti sama ada mereka
> betul-betul tahu pasal enjin atau sengaja buat begitu. Jika mereka tidak tahu,
> atau dengan niat untuk nak bagi kereta pengguna terus jalan tanpa menolong
> dengan betul, tindakan ini akan mejahanamkan kereta pengguna. Saya berpendapat
> pihak PLUS telah memberi satu kursus senggara kereta asas kepada kakitangan
> mereka (Peronda PLUS). Sekiranya mereka tidak tahu hal-hal senggaraan kereta
> maka mereka tidak layak jadi Peronda PLUS.
>
> Ataupun mungkin Peronda PLUS telah bersubahat dengan golongan tertentu untuk
> mendapatkan Side Income dengan sengaja merosakkan kereta pengguna Highway
> supaya lagi teruk kerana ada komisen. Saya tidak pasti kesahihannya. Tetapi
> kawan-kawan saya juga ada sebut perkara ini. Jadi kita sebagai pengguna herus
> berhati-hati. Jangan percaya habis kepada Peronda Plus.
>
> Pada pendapat saya Peronda PLUS seharusnya memberi perkhidmatan yang lebih
> profesional lagi.
>
> 1. Mereka mempunyai kemahiran teknikal ASAS untuk senggara kenderaan untuk
> mencari punca masalah.
>
> 2. Mampu memberi khidmat nasihat untuk pengguna menyelesaikan masalah.
> 3. Mampu memberi pertolongan kepada pengguna dengan ikhlas.Jika mereka tidak
> berprofessional, jangan bekerja dalam bidang ini. Kerana Peronda PLUS kerja
> mereka kena membantu/memberi khidmat kepada pengguna jalan raya. TOLONG PAHAM
> PERANAN MASING-MASING.
>
> Posted by manoon
>
>
> Pengalaman Saya Di Highway PLUS
>
> Saya menggunakan highway PLUS setiap hari berulang alik dari Shah Alam dan
> Tanjung Malim. Pada 11 Nov 2008 di antara pukul 7 pg hingga 8 pg kereta saya
> suhu meningkat mendadak sehingga skil meter penuh dekat kawasan nak sampai tol
> bukit tagar. Saya terus berhenti keta di tepi jalan.
>
> Kemudian saya terus call tanya kawan saya. Kawan saya nasihat, biar enjin sejuk
> dahulu. Lepas tu baru tambah air dalam tangki air. Semasa menunggu enjin sejuk,
> PLUS Peronda pun sampai. Dalam hati dah lega ada orang tolong. Dua orang
> PerondaPLUS turun dari keta dan tanya pada saya apa masalah, saya jawab soalan
> mereka. Dua Peronda PLUStu buka radiator keta saya dan terus tambah air ke
> dalam. Tapi saya tak pasti sama ada mereka sengaja atau betul-betul tak tau
> mengenai tindakan tersebut.Tindakan dua Peronda itu memang salah sebenarnya,
> telah menjahatnamkan lagi enjin kereta.
>
> Bila air penuh Peronda PLUS tuh suruh saya start keta. Bila enjin hidup Peronda
> itu suruh saya tengok meter suhu. Mereka tanya saya suhu ada turun tak? Saya
> jawab ya turun. Kemudian Peronda tuh suruh saya jalan. (Senang betul kerja,
> mereka suruh saya macam halau tak nak bagi saya berhenti lama2 kat situ.)
>
> Saya pun terusmemandu kereta ke Tanjung Malim. Sampai di antara Lembah Beringin
> dan Tanjung Malim suhu enjin kereta saya naik lagi.Saya berhenti di tepi jalan
> lagi eloknya tempat selekoh yang kerap berlaku kemalangan. Nasib baik
> Perondaikut belakang. Bila saya berhenti, mereka pun sampai. Seperti biasa
> mereka turun dari keta dan tanya saya ada air lagi tak dalam keta.Saya jawab
> ada. Mereka kata nak pegi tempat lain ada kes dan suruh saya isi air dalam
> radiator kemudian jalan. Selepas itu mereka pun terus pergi.
>
> Saya pun buka bonet dan tengok radiator, dapati ada air menitik dari bawah.
> (sure radiator telah bocor). Kemudian saya duk sekejap, sampai kereta ulat kat
> highway. Dia turun tanya saya. Saya bagitau dia perlu tow servis ke woksyop.
> Lawaknya dia kata tunggu jap dia nak call lori tow. Saya kata keta dia pun
> boleh tow. Dia baru ingat ada tali dalam keta. (lawak betul). Dia pun tarik
> kereta saya ke bengkel yang dia kenal katanya. (woksyop yang dah ada
> kepentingan). Saya yang tak cerdik masa tuh.
>
> Sampai ke HAKIM WOKSYOP di Hulu Bernam dekat Tanjung Malim sebelah pam minyak
> Esso setentang pam minyak Shell. Tunggu mekanik sampai. Mekanik sampai dia
> suruh saya start enjin sambil dia tengok air dalam radiator. Dia kata mungkin
> gasket rosak kena buka enjin tengok. Saya tanya berapa habis dia kata dalam
> RM300-400.(sebenarnya itu adalah umpan nak senangkan hati). Saya pun suruh dia
> buka enjin nak cek. Tunggu lama jugak buka enjin nak tengok gasket dan head
> blok. Bila dah buka head, si mekanik tunjukkan keadaan head dan blok enjin. Dia
> kata head bengkok dan gasket rosak.
>
> Jai bawa saya ke bilik untuk buat quotation. Banyak dia citer apa kena baiki.
> Jumlah quotation RM2200. Saya pun balik naik bas dengan hati tak senang. Saya
> ambik cuti pada hari tersebut dan keesokan hari. Petang hari tuh saya call Jai
> dia kata ada tambah lagi 2-3 barang. Keesokan hari semasa dalam perjalanan
> pergi ambik kereta mekanik call bagi tahu harga baiki jadi RM3000 dia kata
> nanti bagi diskaun. Terkejut saya.
>
> Sampai di Hakim Woksyop mekanik pun bagi diskaun lah RM300 jadi saya kena bayar
> kat dia RM2700 semua. Setelah selesai, esoknya saya berjumpa dengan kawan saya
> yang tahu hal-hal automotif ini MEMANG SAH SAYA TELAH DITIPU DENGAN WOKSYOP
> TERSEBUT. BAB KATA KAWAN SAYA KO KENA SEMBELIH.
> .............
> Posted by manoon
>
>
> Another Story: Car Overheated at Tanjung Malim
>
> Last week, while my parents were driving to Kuala Lumpur from Penang, their
> car broke down somewhere near Tg Malim exit. Therefore, our car was towed to a
> workshop in Tanjung Malim for repair. After they dismantled our engine, we only
> being told that the repair will caused us a very unreasonable price which is
> >RM2k. (Anyway, we managed to get it reduce to RM1850 later). Since it is a
> very unreasonable price, we asked if they can put them back since the car
> initially still working just that the temperature goes up after sometime. They
> threaten us that there is no more warranty once we start our engine after they
> put them back. So, we have no choice but to let them repair.
>
> Four days later, after many phone calls being made and visit their workshop
> once again, we finally got our car back (of course, after RM1850 being paid).
> My sister is the one who went to Tanjung Malim to pick up the car since my
> parents and I already back to Penang. When my sister got the car back, the
> foreman from this workshop told my sis that one of the paip still leaking, he
> didn't repair for us because we keep on rushing them for the car. Since, we
> have had a very bad experience dealing with this workshop, we decided to drive
> our car back to KL rather than let them repair again.
>
> When my sister reach Subang, she found the car engine mati twice when she slow
> down. So, she has to send the car for repair again immediately.
>
> My sister has checked with the foreman in KL, with the stuff Hakim has
> repaired, it might only cost us RM600-RM700 in KL......
>
> Second Victim
>
> Posted by manoon
>
- 2c.
-
Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
Posted by: "Quwarrizxmy Qurraizy" qurraizy@gmail.com
Mon Nov 8, 2010 11:55 pm (PST)
AAM x boleh masuk
bayar dulu kt panel
belakang baru boleh claim itu sama AAM
On 09/11/2010, bashah <bwasi@yahoo.com > wrote:
> sapa tau kalau AAM boleh towing ke kalau rosak di highway ?
>
> --- In automobil@yahoogroups.com , Fairuz Mohamad <jcf7589@...> wrote:
>>
>> Melalui pengalaman, semasa renew insurans kenderaan masing2, tolong
>> pastikan
>> insurans berkenaan termasuk sekali towing servis sekiranya berlaku apa2
>> kerosakan/kemalangan kepada kenderaan dan cover diseluruh Malaysia. So,
>> kalau
>> berlaku kerosakan/kemalangan, boleh call insurans company dan minta dia
>> uruskan
>> semua....
>>
>> Jarang biasanya motor kena tipu sampai ribu2 kut...kalau macam tu, baik
>> dia beli
>> motor baru....
>>
>>
>> A journey of thousand miles starts with one step.
>> Good judgement comes from experience and experience comes from bad
>> judgement.."pacat"
>>
>>
>>
>>
>> _____________________ _________ __
>> From: baddRi Rozaimi <zordaq@...>
>> To: automobil@yahoogroups.com
>> Sent: Sat, November 6, 2010 1:24:15 PM
>> Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
>>
>>
>>
>>
>> mana2 highway kalau kereta ker motor yang rosak mesti kena sembelih
>> punya...
>> kalau nasib kita baik mungkin tak kena.. pasal peronda tu aku agak
>> diaorang
>> memang tak pro.. setakat sikit2 jerr.. aku pun pernah kena.. behenti tanya
>> n
>> terus blah..
>> Mohd Badri Ibrahim - Badd
>> 0123556142
>> Zordaq Sdn Bhd
>> G01 02 Jalan SM02 Taman Subang Mas,
>> 47260 Subang Jaya, Selangor, Malaysia.
>> http://www.ezordaq.com
>> Spare Part - High Performance - Accessories Car
>>
>>
>>
>>
>> _____________________ _________ __
>> From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@...>
>> To: zzxautomobil <automobil@yahoogroups.com >
>> Sent: Sat, November 6, 2010 8:58:32 AM
>> Subject:www.auto.pdniaga. com - Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda
>>
>>
>>
>> Pengalaman Dengan Plus Peronda
>> Pengalaman saya dengan Plus Peronda apabila kereta saya breakdown di
>> Highway
>> Plus agak kecewa sekali. Semasa kereta saya breakdown di tepi jalan
>> kerana
>> enjin panas/overheat saya telah merujuk masalah tersebut dengan kawan
>> saya.
>> Kawan menasihat supaya berhenti tepi jalan sampai enjin betul-betul sejuk
>> baru
>> cuba masuk air ke dalam radiator/tangki air. Ini kerana untuk mengelakkan
>> enjin
>> kereta rosak, terutama gasket blok enjin dan head enjin. Teorinya apabila
>> besi
>> tengah panas melampau, jangan sesekali menyiram air kepada besi tersebut
>> kerana
>> akan menyebabkan keretakan pada besi.
>>
>> Tetapi apabila sampai Peronda Plus yang saya anggap berprofesional, dia
>> terus
>> masuk air dalam tangki air terkelu lidah saya. Saya tidak pasti sama ada
>> mereka
>> betul-betul tahu pasal enjin atau sengaja buat begitu. Jika mereka tidak
>> tahu,
>> atau dengan niat untuk nak bagi kereta pengguna terus jalan tanpa
>> menolong
>> dengan betul, tindakan ini akan mejahanamkan kereta pengguna. Saya
>> berpendapat
>> pihak PLUS telah memberi satu kursus senggara kereta asas kepada
>> kakitangan
>> mereka (Peronda PLUS). Sekiranya mereka tidak tahu hal-hal senggaraan
>> kereta
>> maka mereka tidak layak jadi Peronda PLUS.
>>
>> Ataupun mungkin Peronda PLUS telah bersubahat dengan golongan tertentu
>> untuk
>> mendapatkan Side Income dengan sengaja merosakkan kereta pengguna Highway
>>
>> supaya lagi teruk kerana ada komisen. Saya tidak pasti kesahihannya.
>> Tetapi
>> kawan-kawan saya juga ada sebut perkara ini. Jadi kita sebagai pengguna
>> herus
>> berhati-hati. Jangan percaya habis kepada Peronda Plus.
>>
>> Pada pendapat saya Peronda PLUS seharusnya memberi perkhidmatan yang
>> lebih
>> profesional lagi.
>>
>> 1. Mereka mempunyai kemahiran teknikal ASAS untuk senggara kenderaan
>> untuk
>> mencari punca masalah.
>>
>> 2. Mampu memberi khidmat nasihat untuk pengguna menyelesaikan masalah.
>>
>> 3. Mampu memberi pertolongan kepada pengguna dengan ikhlas.Jika mereka
>> tidak
>> berprofessional, jangan bekerja dalam bidang ini. Kerana Peronda PLUS
>> kerja
>> mereka kena membantu/memberi khidmat kepada pengguna jalan raya. TOLONG
>> PAHAM
>> PERANAN MASING-MASING.
>>
>> Posted by manoon
>>
>>
>> Pengalaman Saya Di Highway PLUS
>>
>> Saya menggunakan highway PLUS setiap hari berulang alik dari Shah Alam
>> dan
>> Tanjung Malim. Pada 11 Nov 2008 di antara pukul 7 pg hingga 8 pg kereta
>> saya
>> suhu meningkat mendadak sehingga skil meter penuh dekat kawasan nak
>> sampai tol
>> bukit tagar. Saya terus berhenti keta di tepi jalan.
>>
>> Kemudian saya terus call tanya kawan saya. Kawan saya nasihat, biar enjin
>> sejuk
>> dahulu. Lepas tu baru tambah air dalam tangki air. Semasa menunggu enjin
>> sejuk,
>> PLUS Peronda pun sampai. Dalam hati dah lega ada orang tolong. Dua orang
>> PerondaPLUS turun dari keta dan tanya pada saya apa masalah, saya jawab
>> soalan
>> mereka. Dua Peronda PLUStu buka radiator keta saya dan terus tambah air
>> ke
>> dalam. Tapi saya tak pasti sama ada mereka sengaja atau betul-betul tak
>> tau
>> mengenai tindakan tersebut.Tindakan dua Peronda itu memang salah
>> sebenarnya,
>> telah menjahatnamkan lagi enjin kereta.
>>
>> Bila air penuh Peronda PLUS tuh suruh saya start keta. Bila enjin hidup
>> Peronda
>> itu suruh saya tengok meter suhu. Mereka tanya saya suhu ada turun tak?
>> Saya
>> jawab ya turun. Kemudian Peronda tuh suruh saya jalan. (Senang betul
>> kerja,
>> mereka suruh saya macam halau tak nak bagi saya berhenti lama2 kat situ.)
>>
>> Saya pun terusmemandu kereta ke Tanjung Malim. Sampai di antara Lembah
>> Beringin
>> dan Tanjung Malim suhu enjin kereta saya naik lagi.Saya berhenti di tepi
>> jalan
>> lagi eloknya tempat selekoh yang kerap berlaku kemalangan. Nasib baik
>> Perondaikut belakang. Bila saya berhenti, mereka pun sampai. Seperti
>> biasa
>> mereka turun dari keta dan tanya saya ada air lagi tak dalam keta.Saya
>> jawab
>> ada. Mereka kata nak pegi tempat lain ada kes dan suruh saya isi air dalam
>>
>> radiator kemudian jalan. Selepas itu mereka pun terus pergi.
>>
>> Saya pun buka bonet dan tengok radiator, dapati ada air menitik dari
>> bawah.
>> (sure radiator telah bocor). Kemudian saya duk sekejap, sampai kereta
>> ulat kat
>> highway. Dia turun tanya saya. Saya bagitau dia perlu tow servis ke
>> woksyop.
>> Lawaknya dia kata tunggu jap dia nak call lori tow. Saya kata keta dia
>> pun
>> boleh tow. Dia baru ingat ada tali dalam keta. (lawak betul). Dia pun
>> tarik
>> kereta saya ke bengkel yang dia kenal katanya. (woksyop yang dah ada
>> kepentingan). Saya yang tak cerdik masa tuh.
>>
>> Sampai ke HAKIM WOKSYOP di Hulu Bernam dekat Tanjung Malim sebelah pam
>> minyak
>> Esso setentang pam minyak Shell. Tunggu mekanik sampai. Mekanik sampai
>> dia
>> suruh saya start enjin sambil dia tengok air dalam radiator. Dia kata
>> mungkin
>> gasket rosak kena buka enjin tengok. Saya tanya berapa habis dia kata
>> dalam
>> RM300-400.(sebenarnya itu adalah umpan nak senangkan hati). Saya pun
>> suruh dia
>> buka enjin nak cek. Tunggu lama jugak buka enjin nak tengok gasket dan
>> head
>> blok. Bila dah buka head, si mekanik tunjukkan keadaan head dan blok
>> enjin. Dia
>> kata head bengkok dan gasket rosak.
>>
>> Jai bawa saya ke bilik untuk buat quotation. Banyak dia citer apa kena
>> baiki.
>> Jumlah quotation RM2200. Saya pun balik naik bas dengan hati tak senang.
>> Saya
>> ambik cuti pada hari tersebut dan keesokan hari. Petang hari tuh saya
>> call Jai
>> dia kata ada tambah lagi 2-3 barang. Keesokan hari semasa dalam
>> perjalanan
>> pergi ambik kereta mekanik call bagi tahu harga baiki jadi RM3000 dia
>> kata
>> nanti bagi diskaun. Terkejut saya.
>>
>> Sampai di Hakim Woksyop mekanik pun bagi diskaun lah RM300 jadi saya kena
>> bayar
>> kat dia RM2700 semua. Setelah selesai, esoknya saya berjumpa dengan kawan
>> saya
>> yang tahu hal-hal automotif ini MEMANG SAH SAYA TELAH DITIPU DENGAN
>> WOKSYOP
>> TERSEBUT. BAB KATA KAWAN SAYA KO KENA SEMBELIH.
>> .............
>> Posted by manoon
>>
>>
>> Another Story: Car Overheated at Tanjung Malim
>>
>> Last week, while my parents were driving to Kuala Lumpur from Penang,
>> their
>> car broke down somewhere near Tg Malim exit. Therefore, our car was towed
>> to a
>> workshop in Tanjung Malim for repair. After they dismantled our engine,
>> we only
>> being told that the repair will caused us a very unreasonable price which
>> is
>> >RM2k. (Anyway, we managed to get it reduce to RM1850 later). Since it is
>> > a
>> very unreasonable price, we asked if they can put them back since the car
>>
>> initially still working just that the temperature goes up after sometime.
>> They
>> threaten us that there is no more warranty once we start our engine after
>> they
>> put them back. So, we have no choice but to let them repair.
>>
>> Four days later, after many phone calls being made and visit their
>> workshop
>> once again, we finally got our car back (of course, after RM1850 being
>> paid).
>> My sister is the one who went to Tanjung Malim to pick up the car since
>> my
>> parents and I already back to Penang. When my sister got the car back,
>> the
>> foreman from this workshop told my sis that one of the paip still
>> leaking, he
>> didn't repair for us because we keep on rushing them for the car. Since,
>> we
>> have had a very bad experience dealing with this workshop, we decided to
>> drive
>> our car back to KL rather than let them repair again.
>>
>> When my sister reach Subang, she found the car engine mati twice when she
>> slow
>> down. So, she has to send the car for repair again immediately.
>>
>> My sister has checked with the foreman in KL, with the stuff Hakim has
>> repaired, it might only cost us RM600-RM700 in KL......
>>
>> Second Victim
>>
>> Posted by manoon
>>
>
>
>
Need to Reply?
Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.
Senarai Web:
Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz
Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com
Kad Nama Online - http://www.kadnama.com
Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com
Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com
Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
Jana Iklan http://www.janaiklan.com
Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1. automobil-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/automobil
2. HitZ-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3. pdniaga-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga
4. dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik
5. bolasepak-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak
6. auto-chat-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat
7. ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC
8. pd-net-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/pd-net
9. interniaga-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan
Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz
Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com
Kad Nama Online - http://www.kadnama.com
Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com
Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com
Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
Jana Iklan http://www.janaiklan.com
Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1. automobil-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/automobil
2. HitZ-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3. pdniaga-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga
4. dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik
5. bolasepak-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak
6. auto-chat-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat
7. ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC
8. pd-net-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/pd-net
9. interniaga-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Individual | Switch format to Traditional
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe
No comments:
Post a Comment