Monday, May 21, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3278

Messages In This Digest (12 Messages)

Messages

1a.

Re: Mana lebih baik - top overhaul/overhaul/half cut

Posted by: "Abdul Rahman bin Johari" arahman@newhoongfatt.com.my   man_apache

Mon May 21, 2012 6:32 am (PDT)



kalau nak pakai lama ye bro
hehehe
kalau nak pakai kejap lepastu jual, ok gak buat top saje.
hehehe
jangan mare ha

fuzzyinn@yahoo.com wrote:
>
>
> Pendapat 2 sen saya ..kalau nak pakai lama lagi ..baik buat top
> overhaul/overhaul jer ..tapi cam bro kita tulis la ..kena bagi kat
> Pomen yg betul2 "ikhlas Dan halal" la bukan Pomen yg setakat injin
> hidup kereta boleh jalan jerrrrr..kalau hantar kat Pomen yg setakat
> sembang jer lebih memang sakit hati nanti lebih parah dari kos baiki
> injin atau tukar injin.
>
> Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
> ----------------------------------------------------------
> *From: * "agai@017" <agai_disini@yahoo.com.my>
> *Sender: * automobil@yahoogroups.com
> *Date: *Thu, 10 May 2012 10:38:15 +0800 (SGT)
> *To: *automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
> *ReplyTo: * automobil@yahoogroups.com
> *Subject: *Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Mana lebih baik - top
> overhaul/overhaul/half cut
>
>
> bro nazri....
>
> itu cita top overhaul ke atau overhaul?
>
> *From:* Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
> *To:* "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
> *Sent:* Thursday, 10 May 2012 10:29 AM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Mana lebih baik - top
> overhaul/overhaul/half cut
>
>
> wasalam,
>
> bro agai,
> wira saya yg dahulu masih bermasalah, FC tinggi, leaking, enjin timing
> tak tetap, susah nak start pagi2.
>
> pendapat saya, nak overhaul tu boleh, tapi biar kena dengan pomen yg
> betul2 buat kerja kat kereta kita seolah2 kereta tu kereta dia
> sendiri, bukan jenis repair kereta asal boleh, janji payment masuk.
>
> kos overhaul nih bergantung pada tahap keadaan enjin sekarang. cam
> shaft ok tak, piston ring dah bocor (asap hitam byk), piston kerak
> tebal atau tak, valve ok lagi atau dah bengkang bengkok.
>
> overhaul yg asas rasanya,
> 1. gasket dah tentu.
> 2.piston ring mungkin tukar
> 3. grind-valve dah pasti
> 4. valve seal dah tentu.
> 5. oil seals
>
> parts2 lain, (valve bengkok, kebok piston dah besar nak kena tukar
> piston (rebore dan ganti piston), bearing dsbgnya).
>
> to otai2 sekalian, kalau tak betul, mintak dibetulkan.
>
> tqvm!
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> *From:* "agai@017" <agai_disini@yahoo.com.my>
> *To:* "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
> *Sent:* Thursday, May 10, 2012 10:15 AM
> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Mana lebih baik - top
> overhaul/overhaul/half cut
>
>
> Assalamualaikum...
>
> Nak bertanya pendapat...
> saya ada sebuah keta wira yang dah berumur 12 tahun. Biasa la dah tak
> sedap nak bawak...
> Cadangnya nak bagi dia ok balik la....sedap nak bawak kesana kemari
>
> Mana agaknya yg lebih elok....samada buat top overhaul...overhaul atau
> tuka enjin...
> rasanya tuka enjin tu tak la kot...sbb mistsubishi punya enjin ni
> harga dia naik balik...
> aritu tanya wira 1.5 punya dlm RM5k....nak endorse JPJ lagi...sy punya 1.3
>
> klu top overhaul tu dia buat apa ye.....apakah kesan kat keta klu
> lepas buat top overhaul?
> bape bajet agak2 klu buat top overhaul?
> klu overhaul rasanya dlm RM2k ++ kot....
>
> mintak pandangan kawan2 semua....
> terima kasih
>
>
>
>
>
2a.

Re: Computer Scarp Collector

Posted by: "BLH7288" kenari7288@yahoo.com   kenari7288

Mon May 21, 2012 6:32 am (PDT)



Bro komputer tu masih bnoleh digunakan atau dah memang dah lupus????

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

-----Original Message-----
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Fri, 11 May 2012 17:20:10
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Computer Scarp Collector

as salam,

ref --> http://forum.lowyat.net/topic/420861/all 

 
contact number = yuri - 012-6981360

rgds,
Nazri Ahtar


________________________________
From: "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
To:
Sent: Friday, May 11, 2012 11:00 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Computer Scarp Collector


 

Salam semua,

Ada sesiapa yg menjalankan bisnis scrap collector untuk barang-barang
computer tak?

Company saya ada nak jual computer lama (monitor, CPU, UPS, printer etc...)

Thanks and regards

----------------------------------------------------------
This e-mail and any attachment(s) is intended solely for the person(s) or
the entity to whom it is addressed and is confidential and may also be
privileged. If you receive this e-mail by mistake, please notify the sender
immediately and you should not copy nor disclose its contents to any other
person. All the contents of this message together with attachments are
subjected to copyright

The sender does not guarantee and is not liable for the security of any
electronically transmitted information or for the proper and complete
transmission of the information contained in this communication, or for any
delay in its receipt. There is no warranty that this message is error or
virus free and has not been tempered with. Amtek and its subsidiaries have
no responsibility for unauthorised access and/or alteration to this
communication, nor for any consequence based on or arising from your use of
information that may have been accessed or altered by any persons other
than the sender. It may be a private communication, and if so, does not
represent the view of the company.



2b.

Re: Computer Scarp Collector

Posted by: "Bin Musa Noor Azam" okumasb@yahoo.com   okumasb

Mon May 21, 2012 6:32 am (PDT)




Kat shah alam seksyen 27, ada beli....1"barang rm10 ringgit...call akomaza...kalau nak tahu lokasi..... 016 637 7675

------------------------------
On Fri, May 11, 2012 11:00 AM CST (China) rezal_sapuan@amtek.my wrote:

>
>Salam semua,
>
>Ada sesiapa yg menjalankan bisnis scrap collector untuk barang-barang
>computer tak?
>
>Company saya ada nak jual computer lama (monitor, CPU, UPS, printer etc...)
>
>Thanks and regards
>
>----------------------------------------------------------
>This e-mail and any attachment(s) is intended solely for the person(s) or
>the entity to whom it is addressed and is confidential and may also be
>privileged. If you receive this e-mail by mistake, please notify the sender
>immediately and you should not copy nor disclose its contents to any other
>person. All the contents of this message together with attachments are
>subjected to copyright
>
>The sender does not guarantee and is not liable for the security of any
>electronically transmitted information or for the proper and complete
>transmission of the information contained in this communication, or for any
>delay in its receipt. There is no warranty that this message is error or
>virus free and has not been tempered with. Amtek and its subsidiaries have
>no responsibility for unauthorised access and/or alteration to this
>communication, nor for any consequence based on or arising from your use of
>information that may have been accessed or altered by any persons other
>than the sender. It may be a private communication, and if so, does not
>represent the view of the company.
>

3a.

Re: Fw: Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah

Posted by: "Lutsinar" lutsinar@gmail.com   membiru

Mon May 21, 2012 6:33 am (PDT)



Sewajarnya proton menyediakan kereta yang berkualiti first class dan high
star services, sebab harga lebih mahal dari kereta yang berjenama dari luar
negera. kalau tada cukai import 2-3 kali ganda produk luar negara. dah
lama, ia tumbang.
4.

kereta bargegar....

Posted by: "ANGAHKU ALONG" angahku@yahoo.com   angahku

Mon May 21, 2012 6:34 am (PDT)




As-salam... minta tolong beri idea drpd shabat2 sklian,
mslh sy, sy guna 4wheel ditngh prjlnan balik kpg (1 jam drv). bla speed 110 keatas, kereta sy jadi bergegar dgn kuat. Klu dtekan lagi is bergegar mcm lost power... sdangkn sblum tu x ada mslh apa2. adakah prob drive shaft??, tayar?? r dll.

5a.

Re: Re: www.groupautomobil.blogspot.com -  Fw:  Prevé sedan terb

Posted by: "Inarizal" inarizal@streamyx.com

Mon May 21, 2012 6:34 am (PDT)



alasan standard untuk proton walaupun umur dah dekat 27 tahun...

utk maju kena compare dgn yg lebih maju, kalau tak maju kena la compare dgn yg mundur, baru la kita nampak lebih maju...! buat kpi syok sendiri, bila tak leh achieve adjust la kpi tu...

-proud ex-vsicks owner-

----- Original Message -----
From: suhaimi ibrahim
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, May 15, 2012 9:30 AM
Subject: Re: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

betul jugak kata sedara bashah, takleh compare ngan proton dan VW, lagi pun harga POLO dah bertambah sebab cukai. Nanti kalau Preve dah masuk pasaran luar baru leh compare harga dan spec. sekadar my 2 cent..

sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com

----------------------------------------------------------
From: "littlenoti@yahoo.com" <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, May 15, 2012 7:17 AM
Subject: RE: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Tak adil compare dgn VW, diaorb punya pengalaman jauh lebih byk dr proton, dan diaorg punha budget R&D dah tentu lebih besar dr proton. Cuba compare dbn cherry, or kia sekalipun...
-----Original Message-----
From: bashah
Sent: 13/05/2012, 10:20 AM
To: "automobil@yahoogroups.com"
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

apebende pun kena compare - cuba compare dg VW Polo Sedan 1.6 = harga, spec dan yg paling penting :-berbaloi factor

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 8:30 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini



Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Diterbitkan oleh:
Adminwarkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak
fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL
masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu
pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan
secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru
ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan,
sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran
luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih
kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A.
Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila
ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal
tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton.
Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding
model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula
hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya,
sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah
berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai
kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan
mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan
Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya
tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan
kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah
model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran
paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek
keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan
sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya
hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih
sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh
diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan
pengendaliannya.

5 Bintang
MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi
perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada
padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced
Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake
Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC)
dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat
penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme
(MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton
seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan
enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang
dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora
Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih
linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft
turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat
lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan
memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin
itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu
turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara
manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut
membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j).
Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan
statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton
mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai
mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT
(VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin
yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga
1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai
temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna
hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol
tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti
berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya
bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama
sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan
pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi
dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540
hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu
daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan
coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu
menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di
landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan
berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang
perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan
saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun,
membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar
daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu
jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh
Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif
terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet
di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

6a.

Re: Ferrari crash shows speed of high-impact collision [1 Attachment

Posted by: "Tajul Amir Darus" tajul_amir@yahoo.com   tajul_amir

Mon May 21, 2012 6:35 am (PDT)



Ma Chi *** betul la Ferrari Driver tu...

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, May 15, 2012 11:34 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Ferrari crash shows speed of high-impact collision [1 Attachment]


 
[Attachment(s) from -::eSpAcE9808::- included below]
Video of Ferrari crash shows speed of
high-impact collisionYahoo! Newsroom
A video of the horrific accident involving a Ferrari which killed
three people has been posted on YouTube.

The 29-second video, which was
uploaded on Monday by a user called TheMockymocky, clearly shows the exact
moment the Ferrari smashes head-on into the side of the taxi at the
junction of Rochor Road and Victoria Street in the early hours of Saturday
morning.

The video clip, which has so far been viewed 300 times, was shot
from the video camera from a fellow cab driver who was just a mere two car
lengths behind the taxi that was hit as it slowly moved off after the traffic
light turned green.

The second cabby can be heard muttering "Wah, wah,
wah" seconds after the collision which happened at exactly 4:09am as shown in
the recording. Other passengers in the cab can also be heard expressing
shock.

Watch the shocking video.

The Ferrari driver was killed on the spot while the first taxidriver and his passenger both later
died in hospital.

The sports car driver has been identified as
31-year-old Chinese businessman Ma Chi, a financial investor from Sichuan who
had relocated to Singapore and with this wife and child four years
ago.

The taxi driver, Cheng Teck Hock, 52 died in Tan Tock Seng
Hospital on Sunday evening after his heart stopped.

His passenger has
been identified as Shigemi Ito, a Japanese woman in her 20s who is believed to be
living and working in Singapore.

Another two people -- 26-year-old
motorcyclist Muhammad Najib Ghazali and a 20-something female passenger in the
Ferrari were also injured.
6b.

Re: Ferrari crash shows speed of high-impact collision [1 Attachment

Posted by: "Fahmi Ahmad" fahmisc@yahoo.com

Mon May 21, 2012 6:35 am (PDT)



ngeri.......ferrari tu mcm langsung tak tekan brek......

tgk dlm laman web zerotohundred , disebabkan hentaman terlalu kuat , enjin ferrari tu tercabut keluar.....

>________________________________
> From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
>To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
>Sent: Tuesday, May 15, 2012 11:34 PM
>Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Ferrari crash shows speed of high-impact collision [1 Attachment]
>
>

>[Attachment(s) from -::eSpAcE9808::- included below]
>Video of Ferrari crash shows speed of
high-impact collisionYahoo! Newsroom
>A video of the horrific accident involving a Ferrari which killed
three people has been posted on YouTube.
>
>The 29-second video, which was
uploaded on Monday by a user called TheMockymocky, clearly shows the exact
moment the Ferrari smashes head-on into the side of the taxi at the
junction of Rochor Road and Victoria Street in the early hours of Saturday
morning.
>
>The video clip, which has so far been viewed 300 times, was shot
from the video camera from a fellow cab driver who was just a mere two car
lengths behind the taxi that was hit as it slowly moved off after the traffic
light turned green.
>
>The second cabby can be heard muttering "Wah, wah,
wah" seconds after the collision which happened at exactly 4:09am as shown in
the recording. Other passengers in the cab can also be heard expressing
shock.
>
>Watch the shocking video.
>
>The Ferrari driver was killed on the spot while the first taxidriver and his passenger both later
died in hospital.
>
>The sports car driver has been identified as
31-year-old Chinese businessman Ma Chi, a financial investor from Sichuan who
had relocated to Singapore and with this wife and child four years
ago.
>
>The taxi driver, Cheng Teck Hock, 52 died in Tan Tock Seng
Hospital on Sunday evening after his heart stopped.
>
>His passenger has
been identified as Shigemi Ito, a Japanese woman in her 20s who is believed to be
living and working in Singapore.
>
>Another two people -- 26-year-old
motorcyclist Muhammad Najib Ghazali and a 20-something female passenger in the
Ferrari were also injured.
>
>
>
7.

Kereta wira 1.5

Posted by: "hud_internee@yahoo.com" hud_internee@yahoo.com

Mon May 21, 2012 6:36 am (PDT)



Minta pendapat..
1. Apekah jenis absober n spring yg bagus untuk digunakan pada proton wira sekiranya kita mahukan nampak lowed tp tidak menjejaskan pemanduan n tayar ketika membawa penumpang yg ramai..
Sent by Maxis from my BlackBerry� smartphone
8a.

Re: Fw: Trend Gantung Patung Di Kereta Rosakkan Aqidah

Posted by: "Lutsinar" lutsinar@gmail.com   membiru

Mon May 21, 2012 6:36 am (PDT)



Macam itu juga yang mengantung patung-patung dalam kereta. secara tidak
langsung kita memujanya, mungkin kerana cantik ataupun comel kerana itu
digantung. Hanya allah sahaja yang layak dipuja.
9a.

Re: Fw: PROTON INSPIRA VS MITSUBISHI LANCER

Posted by: "Abd Mutalib Hussain" mutalib@dgkom.com.my   mutalibhh

Mon May 21, 2012 6:37 am (PDT)




----- Original Message -----
From: -::eSpAcE9808::-
To: zzxautomobil
Sent: Saturday, May 19, 2012 12:07 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: PROTON INSPIRA VS MITSUBISHI LANCER



----- Original Message -----
From: "Delivery" <delivery@hicomtecksee.com.my>

Subject: PROTON INSPIRA VS MITSUBISHI LANCER....VERY2 BAD ENDING

Renungan......

Al Fatihah kepada arwah... kesian baby ni xde parents dah…
Moral..kelajuan membunuh...Kalau ada orang cucuk blakang bagi jer jalan...

Ingat yang tersayang....


-- Forwarded by Nurull Firdaus Bt Hassim/GWB-TB/Maybank

Cerita daripada seorang kawan c99limited.com<http://c99limited.com/>

Lebih kurang pukul 6 petang 6-may-12, aku masuk hiway Plus dari kuantan nak ke KL. Aku maintain crusing 180km/j tetiba aku perasan ada kereta belakang lagi laju. Aku tengok Inspira makin dekat dgn keta aku then aku masuk lane kiri bagi laluan dia memotong. Pastu aku terus follow inspira tu, meter dah jadi 200km/j. Wow hati kering driver inspira tu! Keta standard, absober standard, rim dan tayar pun standard kilang.

Memandangkan speed dah 200km/j then aku follow je dalam jarak lebih dari 5 biji kereta demi keselamatan. Enjoy pasal inspira tu rajin hi beam halau kereta ke tepi so aku kat belakang dia just follow je la. Time coner jalan tak rata aku nampak inspira tu body dah goyang tapi dia tetap maintain speed. Ada jugak terdetik nak potong dia tapi memandangkan aku plan nak crusing je so aku maintain je la speed 200km/j kat belakang dia.

Tetiba kat depan ada sebijik Mitsubishi Lenser 2.0 kat lane kanan dalam kelajuan 140km/j. Lancer tu taknak ketepi tapi terus tekan minyak dan inspira tu terus cucuk. Hmmm kereta yg sama cuma pengilang yg berlainan. Proton Inspira vs Mitsubishi Lenser

aku pun ikut je la dari belakang untuk melihat aksi mereka. Meter naik balik ke 200km/j. Kalau ikut darah pahlawan time ni sedap potong kedua-dua tu tapi angin tengah baik lagipun lately tak tau la aku macam gerun sikit nak rembat kaw-kaw, hmmmm mungkin ada hikmah tu. so aku ikut je dari belakang.

Dalam 5 minit aku follow melihat aksi mereka ada pulak sebuah bas di belakang antara beberapa buah kereta yg bawak pada kelajuan biasa kat lane kiri. Inpira masih mencucuk lenser dgn rapat dan aku makin menjarakkan sikit demi keselamatan.

Tetiba aku nampak inspira, lenser, bas dan beberapa kereta kat depan macam ada kacau bilau. Terus aku nampak lenser tu melanggar pagar kiri hiway dan melintas depan keta aku lalu langgar pagar kanan pulak dan melompat sambil berpusing ke udara lalu jatuh ke laluan sebelah yg menghala ke terengganu.

Sewaktu Lancer tu diudara sebuah kereta di laluan sebelah betul2 berada dibawah lenser tu. Nasib kereta tu memang baik tapi bila lenser tu dah terempas ke laluan sebelah ada sebuah kereta lain terlanggar serpihan lenser tu lalu terbabas dan langgar pagar.

Kereta Inspira tu aku perasan slow sekejap pastu terus menghilangkan diri. Masa aku pelahankan kereta untuk berenti aku perasan penumpang lenser yg duduk di depan dah kaku.

Sebaik je aku berenti aku terus berlari ke lenser tu untuk membantu. Aku antara org terawal sampai dan masa aku tengah melintas pagar kat tengah hiway untuk ke laluan sebelah ada sorang brother yg berlari lebih awal bagi tau ada baby kat tengah jalan.

Ya Allah!!!!! menggigil kepala lutut aku dan rasa sebak cam nak nangis nampak baby yg aku rasa baru beberapa bulan dah tercampak keluar dan ada kat tengah-tengah jalan. Aku terus jerit kat brother tu suruh angkat je baby yg tengah menangis tu. Brother tu pun macam panik tapi aku jerit je suruh dia angkat baby tu.

Syukur kereta di laluan tu suma terus berenti. Aku terus pergi kat ke lenser tu dan ada orang suruh mangsa mengucap. Bila aku tengok kedua-dua penumpang dah diam.

Aku nampak penumpang depan perempuan, masih dalam ber'seatbelt' dan air bag dah kempis. Kepala penumpang tu dah tunduk kedepan tapi aku yakin tengkok patah pasal nampak tulang tengkok macam nak terkeluar. Dia dah tak bernyawa.

Aku periksa pemandu, lelaki, masih memakai seatbelt dan airbag dah kempis. Pemandu tu pun terlentok kaku. Ada kesan lebam di leher. Aku yakin dia pun dah tak bernyawa.

Aku terus pesan pada dua tiga orang yg ada kat situ supaya jgn sentuh mangsa yg dah tak bernyawa. Apa-apa hal tunggu polis. Pastu ada brother terus jaga lalu lintas dan aku pun bersihkan serpihan lenser tu untuk bukak jalan. Aku ternampak beberapa document peribadi mangsa atas jalan terus aku kutip dan kumpulkan satu tempat.

Aku periksa baby tu pulak, dahi dia luka kena jalan. Nampak isi warna putih dan berdarah. Aku terus kumpulkan beg-beg yg tercampak keluar dan untuk carik beg baby lalu aku kumpulkan setempat. Alhamdulilah ada sorang pakcik dan anak perempuan dia datang bantu tolong pegangkan baby tu. Aku keluarkan tuala dari beg baby tu untuk tutup kepala dia. Aku carik susu tapi dah takde dalam beg.

Aku selongkar beg mangsa untuk cek document yg mungkin boleh membantu aku menghubungi ahli keluarga mangsa tapi semuanya cuma document peribadi mangsa je dan takde no ahli keluarga mangsa.

Dalam masa 20 minit lepas kejadian tetiba ada pakcik tu ambih phone mangsa dan call ahli keluarga mangsa. Rupa-rupanya ada ahli keluarga mangsa ada convoi bersama mangsa hampir sampai ke tempat kejadian. Bila hali keluarga mangsa sampai terus kitorang suruh ambik baby tu dulu dan hantar ke hospital.

Aku rasa macam nak ambik gambar mangsa tapi tak sampai hati. So aku ambik gambar kereta mangsa je dari depan.

Pastu dalam beberapa minit polis, bomba, ambulan pun sampai.

Aku kat tempat kejadian ada la dalam sejam dan berulang2 kali aku terpaksa bercerita dari awal hingga habis. Sempat jugak aku bercerita pada ahli keluarga mangsa yg datang ambik baby tu.

Aku tinggalkan tempat tu dgn kaki yg mengigil. Live depan mata excident 200km/j. Dalam masa beberapa saat je 2 nyawa melayang, baby terpelanting keluar kereta dan baby yg tak tau apa-apa kehilangan ibubapa selamanya.

Aku teruskan perjalanan ke KL dgn kelajuan yg tak sampai 160km/j. isteri aku kat sebelah troma dan ketakutan. Dalam kereta sunyi sepi tak berborak, radio pun tak on. Sampai tol gombak baru aku bukak radio dan cuba bercakap dgn wife aku untuk tenangkan dia.

Lancer crash at 200km/j. Dari laluan kuantan ke KL terpelanting ke laluan sebelah (KL ke Kuantan)
minyak engine + coolen mengalir keluar
dua pictures ni je aku ambik. Aku tak sampai hati nak ambik gambar mangsa.


Created by Norhafizah Mohd Osman/HRD/Maybank

Click here for Bulletin Details

It is with deep sadness that we announce our colleague from Maybank Group Customer Care (MGCC), Siti Rohani Binti Abd Ahalim passed away yesterday, 6 May 2012 in a car accident at Lebuhraya Pantai Timur. Allahyarhamah Siti Rohani's husband was also a fatal victim in the same accident.

Allahyarhamah Siti Rohani, 26, was a Customer Service Executive at MGCC. Both of them were laid to rest at Kajang this morning. Their 6-month year old baby survived and is now being treated at Hospital Besar Kuantan, Pahang.

The demise of Allahyarhamah Siti Rohani is indeed not only a great loss to her colleagues and her loved ones but also to the Maybank Group. She will be deeply missed by all.

Al-Fatihah

Regards

Fadzilah Zainal Abidin
Bancassurance Department
Allianz General Insurance (Company) Berhad

----------------------------------------------------------

Internal Virus Database is out-of-date.
Checked by AVG.
Version: 7.5.552 / Virus Database: 270.9.12/1823 - Release Date: 12/1/2008 7:59 PM
10.

cermin belakang innova

Posted by: "Cresh Ibi" angel8.babe@gmail.com   creshibi

Mon May 21, 2012 6:37 am (PDT)



assalamualaikum,

semalam saya Accident, langgar lori masa undur..habis pecah cermin belakang innova. Nak Tanya berapa ek harga nak ganti cermin belakang?

Recent Activity
Visit Your Group
Y! Sports for TV

Access it for free

Get Fantasy Sports

stats on your TV.

Yahoo! Groups

Small Business Group

Improve your business

by community exchange

Yahoo! Search

Start Searching

Find everything

you're looking for.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: