Wednesday, November 21, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3426

15 New Messages

Digest #3426
1a
3b
Re: Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR by "Nazri Ahtar" littlenoti
3c
Re: Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR by "fuzzyinn@yahoo.com" fuzzyinn
3f
Re: Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR by "Abdul Rahman bin Johari" man_apache
3g
3h
Re: Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR by "Nazri Ahtar" littlenoti
4
Fw: Why AES Should Be Halted by "ong pohhock" wfw7835

Messages

Wed Nov 21, 2012 7:57 am (PST) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



Ternyata (AES) bukan untuk selamatkan nyawa

kerajaanrakyat.blogspot

KUALA LUMPUR 21 NOVEMBER: Datuk Mahfuz Omar mempersoal bagaimana Beta Tegap Sdn Bhd mendapat kontrak mengendali Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) sedangkan pengumuman tender dibuat dua tahun kemudian.
"Beta Tegap didaftar 2004. Sejak 2004 lagi sudah tahu dia dapat. Pengumuman oleh kerajaan pada 2006 menyebut sembilan syarikat masuk (untuk dapatkan tender).
"Sedangkan sejak 2004, Beta Tegap sudah maklum (dapat kontrak). Boleh jawab pada saya?" kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu ketika mencelah perbahasan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Chong Ha pada sesi perbahasan hari ini.
Mahfuz kemudian bangun sekali lagi apabila Chong Ha menafikan pendedahan itu, dengan mengatakan maklumat itu didapati dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
"Ini dari SSM. Ternyata (AES) bukan untuk selamatkan nyawa tapi kayakan kroni (dan) rompak wang rakyat. (Kerajaan) bohong kata hendak selamatkan nyawa," kata Naib Presiden PAS itu.
Sebaliknya, Ahli Parlimen dari BN, antaranya Bung Mokhtar Radin (Kinabatangan) dan Ismail Said (Kuala Krau) bangun untuk membela Kong hingga menimbulkan kekecohan tanpa memberi hujah berfakta.
"Pokok Sena memang kaki gaduh," jerit seorang Ahli Parlimen BN yang merujuk kepada Mahfuz.
Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee berulang kali cuba meredakan ketegangan tetapi ia berterusan waktu rehat.
Sebelum itu lagi, sidang Dewan Rakyat kecoh berikutan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Chong Ha itu enggan memberi laluan kepada Ahli Parlimen Pakatan ketika perbahasan menyentuh isu AES.
"Tuan Yang di-Pertua, Saya tidak akan beri laluan," katanya kepada Fong Po Kuan (Batu Gajah) dan Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena).
Antara Ahli Parlimen Pakatan lain yang mohon mencelah ialah Loh Gwo Burne (Kelana Jaya), Azan Ismail (Indera Mahkota) dan Khalid Samad (Shah Alam).
Selepas beberapa minit 'perang mulut', Chong Ha akhirnya memberi laluan kepada Mahfuz.

Inilah Jadinya: Menteri Mengelak Jawab AES, Kecoh Tak Sangga!!
sedakasejahtera.blogspot.

KUALA LUMPUR: Persidangan Dewan Rakyat kecoh seketika apabila Menteri

Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha enggan memberi laluan kepada ahli-ahli

parlimen Pakatan untuk mencelah bertanyakan soalan berkaitan Sistem

Penguatkuasaan Automatik (AES).

Ketika sesi penggulungan peringkat jawatankuasa Kementerian Pengangkutan

pagi tadi, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar cuba bangun meminta

penjelasan menteri walaupun tidak diberikan peluang bertanya.

"Kenapa menteri enggan memberi ruang untuk kita bertanya dan saya lihat menteri

seolah-olah takut untuk jawab kerana risau ia akan terbongkar.

"Saya pasti ini disebabkan semuanya ada kepentingan sebab itu takut," jelas beliau

walaupun Kong Cho Ha enggan memberi laluan.

Sebelum itu, pada awal sesi penggulungan telah timbul kekecohan apabila menteri

mengatakan akan menjawab isu berkaitan AES pada akhir penggulungan.

Mahfuz ketika itu mengatakan tindakan tersebut adalah alasan menteri untuk tidak

menjawab pertanyaan AES.

Mahfuz yang meneruskan pertanyaan meminta kerajaan memberitahu apakah bukti

kukuh yang mengatakan pemasangan kamera dapat mengurangkan kadar

kemalangan.

"Ada perkara yang tidak betul dalam pelaksanaan projek ini, dan saya pasti ia

bukannya untuk tujuan menyelamatkan nyawa serta mengurangkan kadar

kemalangan.

"Tetapi ia adalah sebenarnya untuk kayakan kroni dengan cara merompak duit dari

rakyat," kata Mahfuz sambil ditentang oleh ahli-ahli parlimen Barisan Nasional.

Tambahnya lagi, kerajaan perlu memberi penjelasan bagaimana syarikat yang tidak

mempunyai pengalaman dalam pelaksanaan AES boleh dilantik untuk melaksanakan

projek tersebut.

Kong Cho Ha dalam jawapan ringkasnya menyatakan apa yang ditimbulkan oleh Ahli

Parlimen Pakatan adalah dengan niat untuk memutar belitkan fakta.

Namun kenyataan tersebut disangkal oleh Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail

yang memberitahu menteri sepatutnya menjawab persoalan yang dibangkit bukannya

mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Penggulungan peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Pengangkutan bersambung

pada jam 2.30 petang.

Mahfuz dan Kong Cho Ha terus menjadi tumpuan apabila kedua-dua mereka terus menimbulkan isu di dalam dewan dan di lobi parlimen.

Wed Nov 21, 2012 6:18 pm (PST) . Posted by:

"Cinan" nan.cinan

selamat diri sendiri jer tu...

 
 

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, 21 November 2012 11:56 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Ternyata (AES) bukan untuk selamatkan nyawa


 

 

Ternyata (AES) bukan untuk selamatkan
nyawa
 
kerajaanrakyat.blogspot
 
KUALA LUMPUR 21 NOVEMBER: Datuk Mahfuz Omar
mempersoal bagaimana Beta Tegap Sdn Bhd mendapat kontrak mengendali Sistem
Penguatkuasaan Automatik (AES) sedangkan pengumuman tender dibuat dua tahun
kemudian.
"Beta Tegap didaftar 2004.
Sejak 2004 lagi sudah tahu dia dapat. Pengumuman oleh kerajaan pada 2006
menyebut sembilan syarikat masuk (untuk dapatkan tender).
"Sedangkan sejak 2004, Beta Tegap sudah maklum (dapat kontrak). Boleh
jawab pada saya?" kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu ketika mencelah perbahasan
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Chong Ha pada sesi perbahasan hari
ini.
Mahfuz kemudian bangun sekali lagi apabila Chong Ha menafikan pendedahan
itu, dengan mengatakan maklumat itu didapati dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia
(SSM).
"Ini dari SSM. Ternyata (AES) bukan untuk selamatkan nyawatapi kayakan kroni (dan) rompak wang rakyat. (Kerajaan) bohong kata
hendak selamatkan nyawa," kata Naib Presiden PAS itu.
Sebaliknya, Ahli Parlimen dari BN, antaranya Bung Mokhtar Radin
(Kinabatangan) dan Ismail Said (Kuala Krau) bangun untuk membela Kong hingga
menimbulkan kekecohan tanpa memberi hujah berfakta.
"Pokok Sena memang kaki gaduh," jerit seorang Ahli Parlimen BN yang
merujuk kepada Mahfuz.
Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee berulang kali cuba
meredakan ketegangan tetapi ia berterusan waktu rehat.
Sebelum itu lagi, sidang Dewan Rakyat kecoh berikutan Menteri
Pengangkutan, Datuk Seri Kong Chong Ha itu enggan memberi laluan kepada Ahli
Parlimen Pakatan ketika perbahasan menyentuh isu AES.
"Tuan Yang di-Pertua, Saya tidak akan beri laluan," katanya kepada Fong
Po Kuan (Batu Gajah) dan Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena).
Antara Ahli Parlimen Pakatan lain yang mohon mencelah ialah Loh Gwo Burne
(Kelana Jaya), Azan Ismail (Indera Mahkota) dan Khalid Samad (Shah
Alam).
Selepas beberapa minit 'perang mulut', Chong Ha akhirnya memberi laluan
kepada Mahfuz.
 
 
 


Inilah Jadinya: Menteri Mengelak Jawab AES, Kecoh Tak
Sangga!!
sedakasejahtera.blogspot.
 
KUALA LUMPUR: Persidangan Dewan
Rakyat kecoh seketika apabila Menteri
 
Pengangkutan, Datuk Seri Kong
Cho Ha enggan memberi laluan kepada ahli-ahli
 
parlimen Pakatan untuk
mencelah bertanyakan soalan berkaitan Sistem
 
Penguatkuasaan Automatik
(AES).

Ketika sesi penggulungan
peringkat jawatankuasa Kementerian Pengangkutan 

pagi tadi, Ahli Parlimen
Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar cuba bangun meminta
 
penjelasan menteri walaupun
tidak diberikan peluang bertanya.

"Kenapa menteri enggan
memberi ruang untuk kita bertanya dan saya lihat menteri
 
seolah-olah takut untuk jawab
kerana risau ia akan terbongkar.

"Saya pasti ini disebabkan
semuanya ada kepentingan sebab itu takut," jelas beliau
 
walaupun Kong Cho Ha enggan
memberi laluan.

Sebelum itu, pada awal sesi
penggulungan telah timbul kekecohan apabila menteri
 
mengatakan akan menjawab isu
berkaitan AES pada akhir penggulungan.

Mahfuz ketika itu mengatakan
tindakan tersebut adalah alasan menteri untuk tidak
 
menjawab pertanyaan
AES.

Mahfuz yang meneruskan
pertanyaan meminta kerajaan memberitahu apakah bukti
 
kukuh yang mengatakan
pemasangan kamera dapat mengurangkan kadar
 
kemalangan.

"Ada perkara yang tidak betul
dalam pelaksanaan projek ini, dan saya pasti ia
 
bukannya untuk tujuan
menyelamatkan nyawa serta mengurangkan kadar
 
kemalangan.

"Tetapi ia adalah sebenarnya
untuk kayakan kroni dengan cara merompak duit dari
 
rakyat," kata Mahfuz sambil
ditentang oleh ahli-ahli parlimen Barisan Nasional.

Tambahnya lagi, kerajaan
perlu memberi penjelasan bagaimana syarikat yang tidak
 
mempunyai pengalaman dalam
pelaksanaan AES boleh dilantik untuk melaksanakan
 
projek tersebut.

Kong Cho Ha dalam jawapan
ringkasnya menyatakan apa yang ditimbulkan oleh Ahli
 
Parlimen Pakatan adalah
dengan niat untuk memutar belitkan fakta.

Namun kenyataan tersebut
disangkal oleh Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail
 
yang memberitahu menteri
sepatutnya menjawab persoalan yang dibangkit bukannya
 
mengeluarkan kenyataan
sedemikian.

Penggulungan peringkat
jawatankuasa bagi Kementerian Pengangkutan bersambung
 
pada jam 2.30
petang.

Mahfuz dan Kong Cho Ha terus
menjadi tumpuan apabila kedua-dua mereka terus menimbulkan isu di dalam dewan
dan di lobi parlimen.
 

Wed Nov 21, 2012 6:34 pm (PST) . Posted by:

"Cinan" nan.cinan

maybe ini yang dikatakan M'sia aman tangga ke **8
mana ada bangsa lain yang merempit...
akibat desprate, malas keja..dia orang bukak Toll sendiri tgh jalan

 
 

________________________________
From: Syahril Riz <Syahril_riz@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, 21 November 2012 11:25 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - PENTING - Untuk Para Penunggang Motorsikal di Lembah Klang [3 Attachments]


 
[Attachment(s) from Syahril Riz included below]

----- Forwarded Message -----
From: Syahril Riz <syahril_riz@yahoo.com>
To: "mahligai@yahoogroups.com" <mahligai@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, November 21, 2012 11:23 PM
Subject: PENTING - Untuk Para Penunggang Motorsikal di Lembah Klang


artikel petikan dari laman sosial tempatan..

1. Kisah Benar Semalam utk Dishare bersama:Semalam aku, Khairul Anuar dan alep (geng CBR) lepak kt R&R Seremban smpi pkl 2.30, ms kami nk balik ke kl tu kami lalu kat petronas tu. Kami dgn mata sendiri ternampak samun kat area kaunter petronas tu oleh mat2 rempit. ms kami lalu tu slh sorg tjk moto kami lalu, apa lg terus pecut top speed la.. rupa2nya diaorg kejo kami beramai sampai ke tol Sg. Besi.
dianggarkan dalam 2 RR, 9biji 125z dan beberapa lg moto berjumlah belasan kejar kami. even smpi ke sg besi pun mereka masih kejar kami tapi syukur alhamdulillah kami sempat lagi laju kedpn tingglkan mereka dan selamat smpi ke umah. siyes aku penah dgr ada operandi geng rempit buat samun beramai kt R&R Seremban, tak sangka terkena diri sendiri, syukur aku selamat. Aku syak pekerja Petronas tu pun slh sorg geng diaorg psl sblm kami balik aku perasan ada 1 moto kapcai lalu dpn kami pusing2 kt R&R tu mcm usya line tgk pondok polis yg berada kt area food court. budak tu runner usya line konon baju petronas org xperasan la dia ahli geng.Pesanan pada semua pemandu dan bikers, kalau lingkungan pukul 12 ke atas hati2 la nk singgah R&R Seremban kalo tak ramai org. memang ada rupanya samseng ni area situ waktu ni. just be
carefull guys.."

Paper metro arini.. (16 Nov 2012)

#sekadar untuk info~

2. Kes Di Selayang
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/644040_508155652542771_820269942_n.jpg

3. Lorong motorsikal di Highway Guthrie & Kesas
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/302806_381926888558767_1679567534_n.jpg

Harap ada warga automobil yg berkelapangan utk memanjangkan perkara ini kepada pihak-pihak yg berkenaan (Polis/JPJ/Kakitangan Guthrie/Kesas
Highway/RELA/Majlis Pembandaran@Pihak Berkuasa Tempatan/Wakil Rakyat) kawasan yang terlibat.. Menyamar ke.. Rondaan ke.. buat la apa-apa yg patut.. Tindakan yg drastik, serius dan segera segera perlu dilakukan.. cegah sebelum parah..

Wed Nov 21, 2012 8:52 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

ini kes terpencil :)

On 22/11/2012 10:34 AM, Cinan wrote:
> maybe ini yang dikatakan M'sia aman tangga ke **8
> mana ada bangsa lain yang merempit...
> akibat desprate, malas keja..dia orang bukak Toll sendiri tgh jalan
>
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 9:02 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

dah masuk paper/internet ....takkan pencil lagi kut ..kes tak perasan kut ? hik hik

________________________________
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, November 22, 2012 12:51 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - PENTING - Untuk Para Penunggang Motorsikal di Lembah Klang


 
ini kes terpencil :)

On 22/11/2012 10:34 AM, Cinan wrote:

maybe ini yang dikatakan M'sia aman tangga ke **8
>mana ada bangsa lain yang merempit...
>akibat desprate, malas keja..dia orang bukak Toll sendiri tgh jalan
>
>
>
>
>
>
>
>


Wed Nov 21, 2012 7:36 pm (PST) . Posted by:

"ML" budubedet

Tapi mmg bukan bnyk yg ada unsur komersial kat keliling kita??

1. Bila xde, rakyat mintak buat,
2. bila x cukup sumber gomen outsource..
3. Bila ada peluang, pembangkang hentam gomen, skrap projek
4 ulang balik nom 1

Highway, telekomunikasi, glc etc contoh2 komersial.. Tp rakyat pakai jugak..

Tapi nak buat camna.. Tugas pembangkang komplen je.. Nak suruh settle problem eksiden kat msia ni, hampeh... Banyak komplen tapi x membantu.

Tapi sy hormati tan sri lee lam thye dap.. Lebih bnyk membantu dari menyusahkan.

:-)

On 21 Nov, 2012, at 3:35 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:

> Ketawa besor sangat bro ni
>
> Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon
>
> brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya .... http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
> so unsur komersial ader...
> kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik
>
>
>
> From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
> To: automobil@yahoogroups.com
> Sent: Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR
>
>
> sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap. baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa.... pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni. pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O K.O hahahahah sekian :)
>
> 2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com>
>
> lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
> kan dah kurang tu..
>
> btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya sama,
> mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
> paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman
> je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK
>
> tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
> yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh
>
> step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada
> masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah behave
> tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti politik
> bising..
>
> nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak setuju AES.
> biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat ke, mesti kena belasah...
>
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 7:59 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

as salam,

saya teringat dulu saya pernah dengar dalam berita mengenai penswastaan... bunyinya lebih kurang 'dengan penswastaan baru boleh rancak pertumbuhan ekonomi...'

infact, (maaf cakap) kalau lebuhraya dikelantan nak diswastakan pun rasanya boleh dipercepatkan. Tapi keputusan kerajaan negeri nak bagi lebuhraya percuma, kenalah ramai yg berbuat amal jariah dan kenalah tunggu duit kutipan mencukupi nak tampung kos.

ada pros n cons lebuhraya kelantan dibuat kutipannya tu.

pros
- free. semua orang boleh guna bila2 masa tanpa perlu pikir masalah tol.
- sesiapa yg buat amal jariah, insyallah dibalas pahala oleh Allah.

cons
- maintenance sapa nak tanggung ? kutipan amal jariah sepanjang masa ? or kerajaan negeri akan tanggung ?
- lambat nak siap. kena tunggu duit cukup utk buat progress payment.

apa kesan siap cepat/lambat lebuhraya ini ?

1. kalau cepat siap.
- pertumbuhan ekonomi lebih cepat berlaku. lebih ramai boleh berniaga diKB walaupun tinggal di besut.
- warga2 kelantan yang tinggal diperantauan nak balik kg lebih cepat... tak perlu tunggu berbulan2 lagi utk cukup duit kutipan tu.
- bila ekonomi meningkat, harga hartanah pun secara tak langsung akan naik. lebih ramai pelabur masuk, boost ekonomi lagi.

2. lambat siap
- lambatlah perkara2 yg disebutkan diatas.

saya rasa ramai bijak pandai dalam ini boleh buat timbang tara mana priority yg patut didahulukan.

saya faham ada sesetengah pihak yg kata kerja pembinaan lebuhraya ini tanggungjawab kerajaan pusat. saya setuju kepada soalan 'kenapa dianak tiri kelantan dari pembinaan lebuhraya itu?'. saya sendiri rasa tindakan melambatkan pembinaan lebuhraya dikelantan adalah tidak patut. kenapa dilambatkan ? saya tak boleh jawab. kena tanya orang yang berkenaan.

apa yang saya nak utarakan disini adalah contoh kepada 'kenapa perlu diswastakan satu2 projek tersebut'

ini cuma pendapat. kalau salah, tolong tegur. bukan perli.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: ML <allmailinglist@gmail.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Cc: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, November 22, 2012 11:30 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
Tapi mmg bukan bnyk yg ada unsur komersial kat keliling kita??

1. Bila xde, rakyat mintak buat, 
2. bila x cukup sumber gomen outsource..
3. Bila ada peluang, pembangkang hentam gomen, skrap projek
4 ulang balik nom 1

Highway, telekomunikasi, glc etc contoh2 komersial.. Tp rakyat pakai jugak.. 

Tapi nak buat camna.. Tugas pembangkang komplen je.. Nak suruh settle problem eksiden kat msia ni, hampeh... Banyak komplen tapi x membantu.

Tapi sy hormati tan sri lee lam thye dap..  Lebih bnyk membantu dari menyusahkan. 

:-)

On 21 Nov, 2012, at 3:35 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:

 
>Ketawa besor sangat bro ni
>
>
>Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon
>
>
>
>brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya ....  http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
>so unsur komersial ader...
>kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik
>
>
>
>
>
>
>
>________________________________
> From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
>To: automobil@yahoogroups.com
>Sent: Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR
>
>

>sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap. baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa.... pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni. pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O K.O hahahahah sekian :)
>
>
>2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com>
>
>
>> 
>>lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
>>kan dah kurang tu..
>> 
>>btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya sama,
>>mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
>>paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman
>>je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK
>> 
>>tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
>>yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh
>> 
>>step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada
>>masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah behave
>>tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti politik
>>bising..
>> 
>>nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak setuju AES.
>>biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat ke, mesti kena belasah...
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 8:56 pm (PST) . Posted by:

"fuzzyinn@yahoo.com" fuzzyinn

Jawapan kepada semua persoalan yg saudara kemukakan itu semua menjurus kepada 7 huruf yg berhantu sahaja .. Tak lain tak bukan "POLITIK" .. Nanti ada pulak yg melenting Panas punggung bila dihurai panjang2 .. Hehehehehehe..
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Thu, 22 Nov 2012 11:59:43
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR

as salam,

saya teringat dulu saya pernah dengar dalam berita mengenai penswastaan... bunyinya lebih kurang 'dengan penswastaan baru boleh rancak pertumbuhan ekonomi...'

infact, (maaf cakap) kalau lebuhraya dikelantan nak diswastakan pun rasanya boleh dipercepatkan. Tapi keputusan kerajaan negeri nak bagi lebuhraya percuma, kenalah ramai yg berbuat amal jariah dan kenalah tunggu duit kutipan mencukupi nak tampung kos.

ada pros n cons lebuhraya kelantan dibuat kutipannya tu.

pros
- free. semua orang boleh guna bila2 masa tanpa perlu pikir masalah tol.
- sesiapa yg buat amal jariah, insyallah dibalas pahala oleh Allah.

cons
- maintenance sapa nak tanggung ? kutipan amal jariah sepanjang masa ? or kerajaan negeri akan tanggung ?
- lambat nak siap. kena tunggu duit cukup utk buat progress payment.


apa kesan siap cepat/lambat lebuhraya ini ?

1. kalau cepat siap.
- pertumbuhan ekonomi lebih cepat berlaku. lebih ramai boleh berniaga diKB walaupun tinggal di besut.
- warga2 kelantan yang tinggal diperantauan nak balik kg lebih cepat... tak perlu tunggu berbulan2 lagi utk cukup duit kutipan tu.
- bila ekonomi meningkat, harga hartanah pun secara tak langsung akan naik. lebih ramai pelabur masuk, boost ekonomi lagi.

2. lambat siap
- lambatlah perkara2 yg disebutkan diatas.

saya rasa ramai bijak pandai dalam ini boleh buat timbang tara mana priority yg patut didahulukan.

saya faham ada sesetengah pihak yg kata kerja pembinaan lebuhraya ini tanggungjawab kerajaan pusat. saya setuju kepada soalan 'kenapa dianak tiri kelantan dari pembinaan lebuhraya itu?'. saya sendiri rasa tindakan melambatkan pembinaan lebuhraya dikelantan adalah tidak patut. kenapa dilambatkan ? saya tak boleh jawab. kena tanya orang yang berkenaan.

apa yang saya nak utarakan disini adalah contoh kepada 'kenapa perlu diswastakan satu2 projek tersebut'

ini cuma pendapat. kalau salah, tolong tegur. bukan perli.
 
rgds,
Nazri Ahtar


________________________________
From: ML <allmailinglist@gmail.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Cc: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, November 22, 2012 11:30 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
Tapi mmg bukan bnyk yg ada unsur komersial kat keliling kita??

1. Bila xde, rakyat mintak buat, 
2. bila x cukup sumber gomen outsource..
3. Bila ada peluang, pembangkang hentam gomen, skrap projek
4 ulang balik nom 1

Highway, telekomunikasi, glc etc contoh2 komersial.. Tp rakyat pakai jugak.. 


Tapi nak buat camna.. Tugas pembangkang komplen je.. Nak suruh settle problem eksiden kat msia ni, hampeh... Banyak komplen tapi x membantu.

Tapi sy hormati tan sri lee lam thye dap..  Lebih bnyk membantu dari menyusahkan. 

:-)

On 21 Nov, 2012, at 3:35 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:


 
>Ketawa besor sangat bro ni
>
>
>Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon
>
>
>
>brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya ....  http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
>so unsur komersial ader...
>kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik
>
>
>
>
>
>
>
>________________________________
> From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
>To: automobil@yahoogroups.com
>Sent: Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR
>
>

>sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap. baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa.... pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni. pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O K.O hahahahah sekian :)
>
>
>2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com>
>
>
>> 
>>lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
>>kan dah kurang tu..
>> 
>>btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya sama,
>>mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
>>paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman
>>je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK
>> 
>>tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
>>yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh
>> 
>>step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada
>>masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah behave
>>tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti politik
>>bising..
>> 
>>nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak setuju AES.
>>biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat ke, mesti kena belasah...
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 9:06 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

komersial tak salah, tapi bila "kuaTkuaSa" di komersialkan tu dah jadi lain.
sekarang kuasa JPJ dikomersialkan esok lusa .nanti KUasa  POLIS , ASKAR, BOMBA pun nak diswastakan/komersialkan..hik hik

________________________________
From: ML <allmailinglist@gmail.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Cc: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, November 22, 2012 11:30 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
Tapi mmg bukan bnyk yg ada unsur komersial kat keliling kita??

1. Bila xde, rakyat mintak buat, 
2. bila x cukup sumber gomen outsource..
3. Bila ada peluang, pembangkang hentam gomen, skrap projek
4 ulang balik nom 1

Highway, telekomunikasi, glc etc contoh2 komersial.. Tp rakyat pakai jugak.. 

Tapi nak buat camna.. Tugas pembangkang komplen je.. Nak suruh settle problem eksiden kat msia ni, hampeh... Banyak komplen tapi x membantu.

Tapi sy hormati tan sri lee lam thye dap..  Lebih bnyk membantu dari menyusahkan. 

:-)

On 21 Nov, 2012, at 3:35 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:

 
>Ketawa besor sangat bro ni
>
>
>Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon
>
>
>
>brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya ....  http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
>so unsur komersial ader...
>kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik
>
>
>
>
>
>
>
>________________________________
> From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
>To: automobil@yahoogroups.com
>Sent: Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR
>
>

>sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap. baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa.... pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni. pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O K.O hahahahah sekian :)
>
>
>2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com>
>
>
>> 
>>lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
>>kan dah kurang tu..
>> 
>>btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya sama,
>>mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
>>paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman
>>je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK
>> 
>>tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
>>yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh
>> 
>>step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada
>>masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah behave
>>tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti politik
>>bising..
>> 
>>nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak setuju AES.
>>biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat ke, mesti kena belasah...
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 9:08 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

rancakkan ekonomi swasta/sendiri aderla...

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, November 22, 2012 11:59 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
as salam,

saya teringat dulu saya pernah dengar dalam berita mengenai penswastaan... bunyinya lebih kurang 'dengan penswastaan baru boleh rancak pertumbuhan ekonomi...'

infact, (maaf cakap) kalau lebuhraya dikelantan nak diswastakan pun rasanya boleh dipercepatkan. Tapi keputusan kerajaan negeri nak bagi lebuhraya percuma, kenalah ramai yg berbuat amal jariah dan kenalah tunggu duit kutipan mencukupi nak tampung kos.

ada pros n cons lebuhraya kelantan dibuat kutipannya tu.

pros
- free. semua orang boleh guna bila2 masa tanpa perlu pikir masalah tol.
- sesiapa yg buat amal jariah, insyallah dibalas pahala oleh Allah.

cons
- maintenance sapa nak tanggung ? kutipan amal jariah sepanjang masa ? or kerajaan negeri akan tanggung ?
- lambat nak siap. kena tunggu duit cukup utk buat progress payment.

apa kesan siap cepat/lambat lebuhraya ini ?

1. kalau cepat siap.
- pertumbuhan ekonomi lebih cepat berlaku. lebih ramai boleh berniaga diKB walaupun tinggal di besut.
- warga2 kelantan yang tinggal diperantauan nak balik kg lebih cepat... tak perlu tunggu berbulan2 lagi utk cukup duit kutipan tu.
- bila ekonomi meningkat, harga hartanah pun secara tak langsung akan naik. lebih ramai pelabur masuk, boost ekonomi lagi.

2. lambat siap
- lambatlah perkara2 yg disebutkan diatas.

saya rasa ramai bijak pandai dalam ini boleh buat timbang tara mana priority yg patut didahulukan.

saya faham ada sesetengah pihak yg kata kerja pembinaan lebuhraya ini tanggungjawab kerajaan pusat. saya setuju kepada soalan 'kenapa dianak tiri kelantan dari pembinaan lebuhraya itu?'. saya sendiri rasa tindakan melambatkan pembinaan lebuhraya dikelantan adalah tidak patut. kenapa dilambatkan ? saya tak boleh jawab. kena tanya orang yang berkenaan.

apa yang saya nak utarakan disini adalah contoh kepada 'kenapa perlu diswastakan satu2 projek tersebut'

ini cuma pendapat. kalau salah, tolong tegur. bukan perli.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: ML <allmailinglist@gmail.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Cc: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, November 22, 2012 11:30 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
Tapi mmg bukan bnyk yg ada unsur komersial kat keliling kita??

1. Bila xde, rakyat mintak buat, 
2. bila x cukup sumber gomen outsource..
3. Bila ada peluang, pembangkang hentam gomen, skrap projek
4 ulang balik nom 1

Highway, telekomunikasi, glc etc contoh2 komersial.. Tp rakyat pakai jugak.. 

Tapi nak buat camna.. Tugas pembangkang komplen je.. Nak suruh settle problem eksiden kat msia ni, hampeh... Banyak komplen tapi x membantu.

Tapi sy hormati tan sri lee lam thye dap..  Lebih bnyk membantu dari menyusahkan. 

:-)

On 21 Nov, 2012, at 3:35 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:

 
>Ketawa besor sangat bro ni
>
>
>Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon
>
>
>
>brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya ....  http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
>so unsur komersial ader...
>kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik
>
>
>
>
>
>
>
>________________________________
> From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
>To: automobil@yahoogroups.com
>Sent: Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR
>
>

>sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap. baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa.... pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni. pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O K.O hahahahah sekian :)
>
>
>2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com>
>
>
>> 
>>lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
>>kan dah kurang tu..
>> 
>>btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya sama,
>>mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
>>paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman
>>je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK
>> 
>>tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
>>yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh
>> 
>>step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada
>>masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah behave
>>tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti politik
>>bising..
>> 
>>nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak setuju AES.
>>biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat ke, mesti kena belasah...
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 9:41 pm (PST) . Posted by:

"Abdul Rahman bin Johari" man_apache

hehehe
nak buat macamana bro
dah namanya politik
nak tahu, kita tukar pihak pulak
yg skrg jg pembangkang
yg pembangkang jd gomen
kita lihat sape lebih pintar
gunanya pembangkang utk memberi pendapat/kritik mana2 idea yg gomen
laksanakan
jika pincang sana sini, mmg kena la
saya bg contoh, cdgan nak scrapkan kete over 15 years
kalau xde pembangkang, alamat la kete kat rumah tu bro
dah jadi arwah
sama juga dengan tindakan membekukan KWSP hingga 60 tahun
bila dibangkang/kritik than baru la nak buat pengeluaran fleksibel la bagai
bukan nak bangkang atas usaha yg gomen buat
tp utk pnambaikan bersama
saya rasa speedtrap yg ada skrg pun dah buat saya tidak memecut, kenapa
perlu lagi AES?

ML wrote:
>
> Tapi mmg bukan bnyk yg ada unsur komersial kat keliling kita??
>
> 1. Bila xde, rakyat mintak buat,
> 2. bila x cukup sumber gomen outsource..
> 3. Bila ada peluang, pembangkang hentam gomen, skrap projek
> 4 ulang balik nom 1
>
> Highway, telekomunikasi, glc etc contoh2 komersial.. Tp rakyat pakai
> jugak..
>
> Tapi nak buat camna.. Tugas pembangkang komplen je.. Nak suruh settle
> problem eksiden kat msia ni, hampeh... Banyak komplen tapi x membantu.
>
> Tapi sy hormati tan sri lee lam thye dap.. Lebih bnyk membantu dari
> menyusahkan.
>
> :-)
>
> On 21 Nov, 2012, at 3:35 PM, bashah <bwasi@yahoo.com
> <mailto:bwasi@yahoo.com>> wrote:
>
>>
>> Ketawa besor sangat bro ni
>>
>> Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon
>>
>> brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya ....
>> http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
>> so unsur komersial ader...
>> kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik
>>
>>
>>
>> ----------------------------------------------------------
>> *From:* Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com <mailto:thaexpired@gmail.com>>
>> *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>> *Sent:* Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
>> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR
>> SELANGOR
>>
>>
>> sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat
>> highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap.
>> baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau
>> dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu
>> malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa....
>> pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni.
>> pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar
>> undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni
>> dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke
>> sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik
>> gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg
>> baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O
>> K.O hahahahah sekian :)
>>
>> 2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com <mailto:allmailinglist@gmail.com>>
>>
>>
>> lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding
>> 110/90 kmj hehe
>> kan dah kurang tu..
>>
>> btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak..
>> prinsip nya sama,
>> mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun
>> dulu mmg tak
>> paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik
>> gambar saman
>> je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK
>>
>> tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap
>> ada murid
>> yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh
>>
>> step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa
>> pendek ada
>> masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2
>> orang dah behave
>> tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi
>> parti politik
>> bising..
>>
>> nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg
>> tak setuju AES.
>> biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan
>> rakyat ke, mesti kena belasah...
>>
>>
>>
>>
>

Wed Nov 21, 2012 9:51 pm (PST) . Posted by:

"ong pohhock" wfw7835

macam mana nak download AES ke Garmin GPS?

________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, November 21, 2012 3:35 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
Ketawa besor sangat bro ni

Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon

brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya ....  http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
so unsur komersial ader...
kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik

________________________________
From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap. baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa.... pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni. pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O K.O hahahahah sekian :)

2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com>


>lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
>kan dah kurang tu..

>btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya sama,
>mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
>paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman
>je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK

>tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
>yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh

>step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada
>masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah behave
>tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti politik
>bising..

>nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak setuju AES.
>biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat ke, mesti kena belasah...

Wed Nov 21, 2012 9:51 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

bolasepak pun nak komersial dah....ambik bangla je ganti player malaysia ? hahaha
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, November 22, 2012 1:06 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
komersial tak salah, tapi bila "kuaTkuaSa" di komersialkan tu dah jadi lain.
sekarang kuasa JPJ dikomersialkan esok lusa .nanti KUasa  POLIS , ASKAR, BOMBA pun nak diswastakan/komersialkan..hik hik

________________________________
From: ML <allmailinglist@gmail.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Cc: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, November 22, 2012 11:30 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR


 
Tapi mmg bukan bnyk yg ada unsur komersial kat keliling kita??

1. Bila xde, rakyat mintak buat, 
2. bila x cukup sumber gomen outsource..
3. Bila ada peluang, pembangkang hentam gomen, skrap projek
4 ulang balik nom 1

Highway, telekomunikasi, glc etc contoh2 komersial.. Tp rakyat pakai jugak.. 

Tapi nak buat camna.. Tugas pembangkang komplen je.. Nak suruh settle problem eksiden kat msia ni, hampeh... Banyak komplen tapi x membantu.

Tapi sy hormati tan sri lee lam thye dap..  Lebih bnyk membantu dari menyusahkan. 

:-)

On 21 Nov, 2012, at 3:35 PM, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:

 
>Ketawa besor sangat bro ni
>
>
>Quote : benda yg baik gomen buat die tak nampak pon
>
>
>
>brader, AES tu bukan 100% gomen punya..itu BETA yg punya ....  http://www.theedgemalaysia.com/mobile/article.php?id=224785
>so unsur komersial ader...
>kalau 100% Gomen punya aku relllaaa..hik hik
>
>
>
>
>
>
>
>________________________________
> From: Mohd Nazmi <thaexpired@gmail.com>
>To: automobil@yahoogroups.com
>Sent: Tuesday, November 20, 2012 3:59 PM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR SELANGOR
>
>

>sangat2 setuju. walaupon saya jugak bukan kaki pecut, tp bila kat highway tak perasan kaki ni menekan minyak. makin laju makin sedap. baru ni balik utara tgh sedap tekan tp pk jgak ade AES tak ni. kalau dah dok line kanan tu mmg tak sempat dh nk tengok signboard. time tu malam, igtkan org bg spotlight.... skali kena petir AES daaa.... pastu trus slow je smpai la destinasi. so ada pros cons la bende ni. pros nye adalah kerana dpt mendidik rakyat kite supaya tidak langgar undang2 dan mengurangkan kemalangan maut. cons nye adalah bende ni dijadikan isu politik oleh pihak yg tak bertanggungjwb. pihak ni suke sgt nmpak kesalahan org drpd kesalahan dia sendiri. benda yg baik gomen buat die tak nampak pon. die pon tak penah nk buat benda yg baik. ni la die politik yg menjahanamkan bangsa dan negara. K.O K.O K.O hahahahah sekian :)
>
>
>2012/11/20 <allmailinglist@gmail.com>
>
>
>> 
>>lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
>>kan dah kurang tu..
>> 
>>btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya sama,
>>mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
>>paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman
>>je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK
>> 
>>tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
>>yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh
>> 
>>step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada
>>masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah behave
>>tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti politik
>>bising..
>> 
>>nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak setuju AES.
>>biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat ke, mesti kena belasah...
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 9:51 pm (PST) . Posted by:

"tanya saya"

pd saya, pokok pangkal terpulang pada diri sendiri. Nk tekan minyak sampai
rapat pn, sendiri punya kehendak. Lebih had laju ke idak ke, sendiri pnye
keputusan. Tp apa kesan drpd keputusan yg kita buat tu.. sapa pn tk dpt
sangka apa yg akan jd lepas tu. Allah dh tetapkan. Mgkn tu la hari terakhir
kita nk nikmati seronoknya bawa laju.. Klu hr tu accident, sempat ke nak
mengucap ni... klu p langgar orang, orang tu meninggal, apa yng kita rase
ek... bersalah sepanjang hayat.. ?? Bnyk persoalan klu kita ambil inisiatif
utk fikir ke dpn.

Psl aes. Kerajaan terpaksa guna cara cam ni utk didik org malaysia jd
pemandu berhemah. Memandu ikut kelajuan dsbnya. Ni satu segi. Bila lihat dr
sisi lain psl projek aes ni, ianya confirm libatkan isu politik. Sapa dpt
tender, berapa kos? Patutke kos sebnyk tu? dn mcm2 lagi.. If bende ni tk
transparent dr awal, mcm2 isu akan timbul. Jd mcm2 persepsi, pndgn bleh
kita tgk. Kumpulkan semua pdgn ni, digest the info, then kita decide masa
pru nanti. Sapa patut kita pilih utk teraju negara nanti...

Secara asasnya, apapn kita buat terpulang pd diri sendiri. Undang2 dh ade,
folo je.
Cth mcam zakat. Salah satu dr rukun islam dan wajib kita buat. Tp berapa
ramai orang byr zakat dn berapa ramai org yg tk byr zakat.. Perlu ke ade
extra effort utk mendidik orng supaya byr zakat??? Ni t/jwb setiap muslim
yg patut faham n sedar bhwa perkara rukun tu tk boleh di buat main2. Tp
stil org yg tk de kesedaran ni pertikaikan, perlu ke aku byr zakat? zakat
fitrah kn dh byr? mcm2 alasan utk pertikaikan.. Bende ni wajib la... tk
perlu pertikaikan lagi.. cuma klu tk faham, tanya... Byk channel kita bleh
tnya, even kwn2 satu ofis pn kita bleh tnya. Tk de isu la kt situ...

Selalu nmpk kete2 kecik cam viva, myvi. Bila bwk laju, mcm nk sondol je
kete depan. Sebenarnya apa yg depa fikir ye..? teringin gak nk tahu.. Klu
dpa langgar kete depan, kete yg melanggar tu akan stay put kt jlnraya n
teruskan journey ke?

2012/11/20 Hazli Izwan Ghazali <hazli@rhb.com.my>

> **
>
>
> Sy bukanlah kaki lari gila babi mencucuk org dan sebagainya, sy ni lebih
> kpd memandu laju utk nikmat sendiri�masih ingat tatasusila jlnraya/masih
> ingat Allah.Kereta tiap tahun teknologi makin hebat tp selagi speed limit
> masih 80/90/110kmj, rasa kalau bwk mcm ni tak terasa�rasa mengantuk ada.**
> **
>
> Tambah plak ada yg bwk lane kanan skali 60kmj�masyaAllah mcm jln dia
> sorang byr roadtax!! Berderet kereta kat blkg ikut dia�rasa org mcm ni pun
> kena didik jugak nih!!! J Mungkin btul org di Malaysia ni kena lebih
> sikit didikan dia dan mkn masa.****
>
> ** **
>
> Tp terus terang AES mmg berjaya( hanya yg byk duit jer yg x takut).****
>
> ** **
>
> Ps: Yg baik jadikan tauladan yg buruk jadikan sempadan. Wallahualam.****
>
> ** **
>
> *From:* automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] *On
> Behalf Of *allmailinglist@gmail.com
> *Sent:* 20 November 2012 3:45 PM
>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: BERITA BAIK UNTUK PR
> SELANGOR****
>
> ** **
>
> ****
>
> lain effect dia kalau langgar orang pada 140 kmj berbanding 110/90 kmj hehe
> ****
>
> kan dah kurang tu..****
>
> ****
>
> btw, tgk kat spore pun warning dia pada jalan lurus jugak.. prinsip nya
> sama, ****
>
> mendidik/mengingatkan orang kawal laju memasing... bbrp tahun dulu mmg tak
> ****
>
> paham kenapa aa spore nak bgtau ada kamera had laju... amik gambar saman**
> **
>
> je la... aaaa sekarang baru tau..MENDIDIK****
>
> ****
>
> tapi ofkos.. dalam satu kelas yg terima didikan yang sama, tetap ada murid
> ****
>
> yg lembab sikit.. :-) tak makan didikan gituh****
>
> ****
>
> step by step aaa atau phase by phase... ada perancangan masa pendek ada **
> **
>
> masa panjang... memula jalan lurus, pastu jalan bahaya, lama2 orang dah
> behave****
>
> tak perlu aa sampai jln kampung pun nak ber AES.. kang ada lagi parti
> politik ****
>
> bising..****
>
> ****
>
> nak buat camana... dah tajuk forum ni pun sebut parti politik yg tak
> setuju AES.****
>
> biasa a dah dekat pru ni apa2 yg dpt political milage ke sokongan rakyat
> ke, mesti kena belasah...****
>
> ****
>
> DISCLAIMER
>
> This message may contain confidential and privileged information for its intended
> recipient(s) only. If you are not an intended recipient, you are hereby notified that
> any review, dissemination and distribution, printing or copying of this message or
> any part thereof is strictly prohibited. Please delete the entire message and inform
> the sender of the error. Any opinions, conclusions and other information in this
> message that are unrelated to official business of RHB Banking Group are those of
> the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor
> endorsed by RHB Banking Group. RHB Banking Group shall not be liable for any
> loss or damage caused by viruses transmitted by this e-mail or its attachments.
> Further, RHB Banking Group is also not responsible for any unauthorised changes
> made to the information or the effect thereto.
>
>
>

Wed Nov 21, 2012 9:54 pm (PST) . Posted by:

"ong pohhock" wfw7835



 
 
Why AES Should Be Halted

 
Getting to the Bottom of the Automatic Enrichment Scandal (AES)
by Koon Yew Yin
 
Slowly but surely, the ugly side of the AES is emerging and revealing itself to be yet another scam of the Barisan regime.  This one aimed at enrichment of a small group has been cleverly camouflaged in the name of public interest.
 
Fortunately, this time around the scope for undeserved enrichment is so overwhelming and the disregard for prudent principles of transparency and accountability so obvious that even some UMNO leaders are protesting.  These late protestors from Barisan are way behind the curve on the issue and are jumping on the bandwagon of opposition political and public protest to prevent damage to their own election prospects but it is an indicator of how unacceptable the current AES proposal is.   
 
I predict that the AES will be dead in the water before long.  But it is important that any suspension or abandonment of the system does not prevent the authorities and the public from having a full and open inquiry on how this particular scam has managed to get through all the responsible authorities, including the cabinet at the highest level. 
 
Such an inquiry is necessary to ensure that the full truth comes out, lessons are learnt and an appropriate speed deterrent system is implemented – a system that is not riddled with weaknesses and drawbacks, and does not enrich a few at the expense of the public.     
 
Who are responsible for the debacle?
 
Poor Minster of Transport, Kong Cho Ha must be having sleepless nights trying to defend the indefensible.  And he must be kicking himself for foolishly putting his job on the line in repeatedly pushing for the implementation of the system.
 
It is likely that Kong will be made the scapegoat for this debacle. But let us not forget that this scam was cooked up some time ago. Various other crooks, sorry - slip of the finger, I mean cooks – as yet unnamed – were involved in the preparation of this billion dollar dish.  According to federal estimates for the budget year 2013, the government expects an additional RM1.02 billion in revenue from AES enforcement – all this coming from the Malaysian road user.
 
The origins of the outsourcing of speed cameras and speeding tickets go back to the Abdullah Badawi administration – possibly during Dr. Ling Liong Sik's time as Minister of Transport.  Apparently, despite objections from some ministers who argued that enforcement should remain within the government's domain, the project was pushed through by the Transport Ministry during Chan Kong Choy's tenure. 
 
After 5 years as the Transport Minister, Chan stepped down officially due to health reasons in the midst of the RM4.6 billion Port Klang Free Zone scandal. Following Kong Choy's resignation, Ong Tee Keat was at the helm of the ministry, and the project was finalized during his time. Since Tee Keat has been dubbed Mr. Clean by his MCA supporters, he should come clean on the AES and provide an explanation on his role in it and answer the questions raised.
 
Why so much outrage?
 
Firstly, there is more than a strong whiff of cronyism about the project and the way in which it has been privatized which runs against principles of responsible government and common sense.
 
Allegations have been made that Ates Sdn Bhd and Beta Tegap Sdn Bhd which have been awarded the contract have strong political connections.  According to PKR assemblyman Chang Lih Kang, the major shareholder of Beta Tegap Sdn Bhd is the niece of a Johor Umno assemblyman and comes from a family of "renowned Umno political figures" whose parents were previously elected to the state legislative assembly.           
 
"With the extraordinary connection between the largest shareholder of Beta Tegap and Umno, another instance of sheer cronyism is evident. If this is not cronyism, how on earth does the government deem a dormant company without expertise in the related field is worth rewarding a lucrative AES contract?"  Chang asked at a recent press conference.
 
Secondly, the system comes embedded with an extremely lucrative revenue sharing arrangement to benefit the project concessionaires.  According to reports, the two companies can claim between RM600 million to RM800 million for the services and the equipment involved in installing 831 cameras in traffic hotspots nation-wide.
 
This disclosure has infuriated members of the public who strongly support road safety but are concerned at the opaqueness of the implementation process and are suspicious that the main purpose appears to be to benefit various cronies.
 
Claim for AES Compensation Coming Up Next
 
The two firms awarded the contract to implement the enforcement system claim to have spent between RM300 million and RM400 million each to set up and operate the system.  If the system is to be abandoned, they will insist on being compensated for their expenses to date. 
 
But how believable are their estimates of expenditure?   One skeptic has worked out in great detail the expenses involved in the establishment of the AES.  According to him a total of $24 million would be more than adequate in setting up the company, main office, staffing , maintenance and vehicles; establishing a roving maintenance team at 8 locations; setting up the server, monitoring and control system; and purchasing cameras for one year's operation (see http://unofficialversion.wordpress.com/for the full breakdown ) 
As a long time engineer and business man, I find the breakdown of expenses provided by the skeptic credible and believable and the concessionaires' estimates incredible and unbelievable. 
 
Should Compensation be Paid
 
We can be sure that the two companies will have insisted on full compensation clauses built into the contract should the Government back out. They will have the paper evidence to show that they have spent hundreds of millions in setting up the system.  
 
So it looks like either way – whether the AES is implemented or not - the two companies could be laughing all the way to the bank with their bloated claims.
 
There is only one way to stop this daylight robbery.  This is for the Malaysian public to kick up the biggest fuss possible and to demand that the full truth of the Automatic Enrichment Scandal - including its real costs – emerge before any compensation is to be paid.      
 
 
 
 
 
 
 

GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: