Friday, September 4, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2436

Messages In This Digest (12 Messages)

Messages

1a.

Re: Pasang Alat Jimat Petrol- 3-6 Bulan dapat Balik Modal! ( http://

Posted by: "fuzzy 1" fuzzyinn@yahoo.com   fuzzyinn

Thu Sep 3, 2009 3:32 pm (PDT)



meter GTI ... RPM VS speed tu cam injin 1.8 jer....

________________________________
From: Razali Bin Md Yusoff <razali.mdyusoff@osram-os.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, September 3, 2009 5:10:08 PM
Subject:www.auto.pdniaga.com - Pasang Alat Jimat Petrol- 3-6 Bulan dapat Balik Modal! ( http://www.petrolsavers.blogspot.com / http://carwashcafe.blogspot.com/)

Maaf mengganggu J
Salam, Tolong fwd pada rakan2 anda…TQ
JANGAN
RISAU, ANDA AKAN DAPAT BALIK MODAL ANDA DALAM HANYA 3 ~ 6 BULAN SAHAJA...malah boleh
dipindahkan ke kereta lain jika anda tukar kereta kelak…
(HASIL DARI PENJIMATAN PERTOL
YANG ANDA GUNAKAN)
Pembelian melalui
bank transfer (rujuk bawah) & PosLaju juga boleh.
Website: http://www.petrolsa vers.blogspot. com
www.surbo.net
Test drive
Wira 1.6
Gear1 =
70km/j
Gear2 =
100km/j
Gear3 =
135km/j
Gear4 =
170km/j
Gear5 =
220km/j
1) JIMAT
PETROL SEHINGGA 20 ~ 35%
2) TAMBAH PICKUP SEHINGGA 20% ~
35%
3) TAMBAH TOP SPEED SEHINGGA 30%
4) PICKUP LEBIH CEPAT KETIKA
MEMOTONG
5) MUDAH MENDAKI BUKIT WALAUPUN
MUATAN PENUH
6) TIADA MAINTENANCE (TAHAN
SEPANJANG HAYAT)
7) TIADA KESAN SAMPINGAN PADA
ENJIN
8) ENJIN MENJADI LEBIH RINGAN
WALAUPUN AIRCOND SENTIASA DIPASANG
9) SESUAI UNTUK SEMUA JENIS
KERETA BARU DAN LAMA, CARBURATOR & INJECTION
10) PEMASANGAN SECARA PERCUMA
single surbo:RM150(harga biasa RM170)
twin surbo:RM290(harga biasa RM340)
Call/SMS: 016-4831769
Luar kawasan: Pos Laju + RM10

RTECOffer:RM130(harga biasa RM188)
Call/SMS: 016-4831769
Luar kawasan: Pos Laju + RM10

MAXSPEEDOffer:RM130(harga biasa RM199)
Call/SMS: 016-4831769
Luar kawasan: Pos Laju + RM10

D1
Spec Offer:RM100(harga biasa RM199)
Call/SMS: 016-4831769
Luar kawasan: Pos Laju + RM10
DYNOJET USA Offer:RM240(harga biasa RM280)
Call/SMS: 016-4831769
Luar kawasan: Pos Laju + RM10

Harga Offer:RM150(harga biasa RM298)
Call/SMS: 016-4831769
Luar kawasan: Pos Laju + RM10

Tempahlah sekarang pada harga promosi ini
Bagi Luar Kawasan Pulau Pinang
boleh order melalui Online. Sila Bank in ke
akaun dibawah dan sms saya jenis barang yang hendak ditempah.

107143131880 ( Razali Md
Yusoff)
Atau

07140119007524 ( Razali Md
Yusoff)

Setelah pembayaran dibuat,sila sms ke 016-4831769 (Zali)
1. nama anda
2. no transaksi
3. masa bayaran
4. tarikh bayaran
5. Alamat anda



2a.

Re: Chery Eastar vs Proton Exora

Posted by: "mohdmat" kedai_tayar@yahoo.com   kedai_tayar

Thu Sep 3, 2009 3:35 pm (PDT)



klu saya, klu bagi exora or easter, i akan ambil exora. klu ada choice lain, i x ambil dua2. sbb apa, first sekali u kena tgk, eventhough easter uses 2.4 l engine tapi engine tu enjin version lama, bole pergi check easter specs and tgk code engine tu & search dekat wikipedia, dlm specs easter tu bole tgk max power dlm 9? KW power which is abt the same as CPS exora (tapi exora only 1.6L). i x pernah test drive easter yg baru tapi i penah sewa & naik easter yg 2yrs kat china. condition tu x la bagus sgt if to compare dgn keta poton yg abt the same age (in term of NVH). tapi itu keta sewa, maybe sbb tu teruk sgt. dari segi kualiti, i rasa proton quality is better. kwn i ada keja chery & ada keja proton, dari cerita dia, i rasa better ambil proton. sbnrnya panjang nk eloborate tapi terpaksa disingkatkan sbb wife x bagi spend byk masa kat internet.  jiran beberapa belah rumah i ada pakai easter tapi i tgk setiap kali parking, dia letak bata kat belakang
tayar kat keta tu, x tau kenapa & i pun x pernah tanya (tapi klu nk tgk bole dtg kat taman saya). ari tu i ada jugak pegi nk survey easter tapi salaesman dia sombong je, mungkin dia igt i x mampu beli kot. exora i ada test drive bulan lepas tapi i x suka gear shift patterm dia, i ni aggressive sikit patttern driving & the salesman kata i x pandai bawa keta AT. dia kata TCU tu akan adjust based on driving pattern tapi i rasa mcm tak pun.  i dah test drive Nabira AT kwn I,  x pulak jadi mcm tu. so i bukan x pandai bawa AT car. klu nk ambil exora, i prefer MT. tapi it's up to you, better pegi test drive 2-2 and buat judgement. abt the quality after so many years, Proton u bole nampak kat jln tapi Chery ni x ada sbb baru lagi kat m'sia. From my simple observation kat china, i rasa Proton qualiti after so many years baik sikit. U bole search internet utk tau lebih lanjut pasal used Chery. satu lagi, waktu i pegi kat test drive Exora, proton bole bagi 5
yrs warranty so it quite good. chery tak tau la berapa lama bole bagi warranty. to add extra point, i dgr romours exora ni akan dtg dgn version turbo x lama (maybe years) lagi so i x tau samada itu akan affect exora yg dibeli pada masa ni. tu la seadanya.

--- On Wed, 9/2/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com> wrote:

From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Chery Eastar vs Proton Exora
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Wednesday, September 2, 2009, 9:51 PM

 

salam,

rata2 orang akan bagi nasihat "macam mana sekali pun tepuk dada tanya selera"

bagi saya, mesti nak yg lawaa.... yg canggih, tapi yg murah. cuma disebabkan saya sedar diri saya tak mampu nak beli kereta tu menyebabkan tak submit kat bank pi mintak loan utk tukar kereta (baik exora maupun easter).hehe.

ada orang akan cakap, "jangan tengok pada installment bulanan..... tengok juga maintenance kereta.... senang rosak ka...susah rosak ka...spareparts senang dapat ka" . ada juga yang akan cakap "kalau dah suka...sambar je, yang penting kita enjoy". tapi semua tu sebenarnya terpulang pada tuan empunya diri.... bak kata nabil....'lu pikir la sendiri'

cadangan : pi test drive dua dua dulu. pi survey kedai sparepart tentang susah senang nak carik parts kereta berkenaan... . lepas tu timbang tara sendiri. 

tips : antara yg selalu makan duit.....
1. servis kereta
2. tayar
3. aksesori (kurang2 mesti teringin nak pasang lcd screen ka.......tinted ka.... kapet bulu2 kat lantai tu ka....)

tapi lepas buat keputusan tu jgn lupa bagi feedback kat sini (nak tau jugak beli kereta apa tu.....nanti leh jadik sumber rujukan....hehehehh e)

apa pun bro, semoga tercapai hasrat dihati.
 

rgds,
Nazri Ahtar

From: masry_s <masrimansor@ hotmail.com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, September 2, 2009 11:59:32 PM
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Chery Eastar vs Proton Exora

 

minta maaf kereta perodua (daihatsu) tu luar dr tajuk. Kasihan org yg
tanya pasal easter ngan exora. pd saya dua-dua ok, cuma tengok belanja
kita itu aje. Salam Ramadhan.

--- In automobil@yahoogrou ps.com, "Shahrul Izwan" <Shahrul.Izwan@ ...>
wrote:
>
> salam,
> saya org lama..dulu ada masuk e-grup ni tapi guna emel lain..emel tu
dah
> jahanam dah...
>
> dalm hal ni pendapat saya pa kata tunggu skit sampai bulan 11
nie..perodua
> nak bawak kuar model mpvnya...saiz enjin 1.5liter DVVT...
>
> ____________ _________ _________ __
>
> From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@yahoogrou ps.com] On
Behalf
> Of Azmi OilyMan
> Sent: Wednesday, September 02, 2009 3:56 PM
> To: automobil@yahoogrou ps.com
> Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Chery Eastar vs Proton Exora
>
>
>
>
> Salam,
>
> Pendapat saya....pilih Exora
> Eastar enjin 2.4cc takut rasa mahal la pulak byr roadtax
>
> Kalau nak rasa puas, cari kete continental la... Citroen ka, Renault
ka,
> murah jer 2nd, tapi lebih mantap dari Exora baru..
>
> Eastar vs Exora = Exora (skrg krjaan tgh kempen beli brg buatan m'sia)
>
> ------
> Azmi Abdullah
> OILYMAN TECHNOLOGY
> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
> Tel: +60192764645 or +60176930306
> E-Mail: azmi@.... <mailto:azmi@ ...
> Web: www.oilyman. com.my <http://www.oilyman. com.my>
> Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak
> <http://www.youtube. com/user/ mienyak>
> Forum: http://oilyman. com.my/forum <http://oilyman. com.my/forum>
> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>
>
>
> 2009/9/2 bwasi bwasi@... <mailto:bwasi@ ... >
>
>
>
>
> Kawan2..nak tanya...antara Chery Eastar & Proton Exora..mana satu yg
> lebih umphh ??
>

3a.

Re: proton wira keluar asap byk dari ekzos..

Posted by: "mohdmat" kedai_tayar@yahoo.com   kedai_tayar

Thu Sep 3, 2009 3:37 pm (PDT)



bergantung kepada jenis asap & condition keta u. +pomen sebelum ni buat dgn betul tukar piston ring ,bla bla. pd pandangan saya, ini disebabkan oleh valve stem seal dkt cylinder head. klu x tukar lagi valve seal, chances utk leak thru the valve is high. ini berdasarkan keta u carb so maybe more than 10 yrs old & byk enjin mitsu yg kena tukar valve seal at this age. klu disebabkan oleh valve seal (klu valve seal x tukar lagi), kosnya x la mahal sgt. klu nk buat sendiri x sampai pun rm40 (beli set siap complete dgn all the gaskets waktu buka cyl head), klu nk mahal sikit bole ambil set dari jepun rm80. klu suruh pomen buat dlm abt RM350 tapi pastikan pomen tu buat betul2 terutamanya waktu nk tighten kan cyl head to cyl block, lagi baik klu dia pakai torque wrench. this is critical sbb klu x betul tightening, bole leak thru head gasket . klu nk buat sendiri & x ada torque wrench bole sewa kat saya. klu valve seal dah leak, sembur la apa2 pun
pencuci karbon ke hydrogen ke, oksigen ke, mmg x leh cure punya sbb dh leak. satu lagi method yg bole dibuat klu nk save lagi, cuma tukar valve seal tanpa buka cyl head, maybe x sampai rm20 ( x sure kedai spare part jual seal saja) tapi kena ada compressor utk maintain valve position waktu keluarkan collet + spring. mechanic kat m'sia x tau samada praktis method ni.  itu hanya andaian saya thru alam siber ni. klu x betul , minta maaf byk2. for correct procedure, pls refer to manufacturer manual/recommendation.
 

--- On Wed, 9/2/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com> wrote:

From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - proton wira keluar asap byk dari ekzos..
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Wednesday, September 2, 2009, 12:44 AM

 

Salam,

Pencuci karbon tu kita guna jika enjin masih elok, sb fungsi ia cuma cuci karbon bukannya merapatkan gap piston ring tu..

Saya syorkan u rebore (korek/potong) blok tu, pakai piston baru (saiz besar dari ori), ring pun baru. InsyaAllah boleh jimat kos berbanding tukar enjin seketul..

Setahun lps tu baru jumpa saya utk cuci karbon...hehehe

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman. com.my
Web: www.oilyman. com.my
Video:  http://www.youtube. com/user/ mienyak
Forum: http://oilyman. com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/9/2 Izatt <evo98my@yahoo. com>

 

En Azmi...

cadang nak tukar ke 4G91 tu memng ada..bajet je belum ada...hehehe. ..sya tanya kat bangi nie pun kos lebih kurang RM 5k...utk tukar ke half cut 4G91 auto

kalo sya guna keluaran en Azmi tu (carbon cleaner) tu boleh ke..saja tanya je..sya belum cuba lagi laa...

sya ada tuka grand vavle sama ke tu valve seal...

--- On Wed, 9/2/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. .com> wrote:

From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - proton wira keluar asap byk dari ekzos..
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Wednesday, September 2, 2009, 11:30 AM

 

Salam,

Bila masa asap tu keluar? Kalau waktu pagi2 biasa lah... kalau waktu enjin panas tu luarbiasa

Apa warna asap? Kalau hitam bermakna tuning kaburetor tak betul. Kalau putih kebiru-biruan tu makan minyak hitam lah..

Minyak hitam ada kurang tak?

Kalau takat tukar ring tak cukup...valve seal ada tukar? Kalau satu set semua dah tukar, mgkn selinder tu dah haus banyak, masuk ring baru pun takleh cover gap tu. Mgkn boleh buat overhaul dgn cara rebore...tapi piston pun kena tukar.

Mgkn boleh cuba "smoke treatment" keluaran STP, ada jual kat Tesco RM19.50 sebotol, tambah dalam minyak hitam.

Kalau itu pun tak jadi, baik tukar enjin jer...masuk 4G91 baru besh...
Atau jual je kete tu, beli kete lain...

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman. com.my
Web: www.oilyman. com.my
Video:  http://www.youtube. com/user/ mienyak
Forum: http://oilyman. com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/9/2 Izatt <evo98my@yahoo. com>

 

Salam..semua. .

saya menggunakan kereta model wira 1.5 karberator.. .
masalah kereta saya ialah keluar asap yg byk dari ekzos..
utk pengetahuan. ..piston ring, top head gasket saya dah tukar...
apa lagi yaa masalah kete saya nie....

tq

3b.

Re: proton wira keluar asap byk dari ekzos..

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Thu Sep 3, 2009 9:17 pm (PDT)



salam,

kat KL tak tau kedai mana boleh tukar valve seal guna air compressor tu (masuk angin melalui lubang spark plug). kat taiping ada la... hehehhe.... mmg cepat, tak banyak bukak sana sini. kena tanya2 pomen mana guna method tu... :)

good luck.

rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, September 3, 2009 9:35:44 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - proton wira keluar asap byk dari ekzos..

bergantung kepada jenis asap & condition keta u. +pomen sebelum ni buat dgn betul tukar piston ring ,bla bla. pd pandangan saya, ini disebabkan oleh valve stem seal dkt cylinder head. klu x tukar lagi valve seal, chances utk leak thru the valve is high. ini berdasarkan keta u carb so maybe more than 10 yrs old & byk enjin mitsu yg kena tukar valve seal at this age. klu disebabkan oleh valve seal (klu valve seal x tukar lagi), kosnya x la mahal sgt. klu nk buat sendiri x sampai pun rm40 (beli set siap complete dgn all the gaskets waktu buka cyl head), klu nk mahal sikit bole ambil set dari jepun rm80. klu suruh pomen buat dlm abt RM350 tapi pastikan pomen tu buat betul2 terutamanya waktu nk tighten kan cyl head to cyl block, lagi baik klu dia pakai torque wrench. this is critical sbb klu x betul tightening, bole leak thru head gasket . klu nk buat sendiri & x ada torque wrench bole sewa kat saya. klu valve seal dah leak, sembur la apa2 pun pencuci karbon
ke hydrogen ke, oksigen ke, mmg x leh cure punya sbb dh leak. satu lagi method yg bole dibuat klu nk save lagi, cuma tukar valve seal tanpa buka cyl head, maybe x sampai rm20 ( x sure kedai spare part jual seal saja) tapi kena ada compressor utk maintain valve position waktu keluarkan collet + spring. mechanic kat m'sia x tau samada praktis method ni. itu hanya andaian saya thru alam siber ni. klu x betul , minta maaf byk2. for correct procedure, pls refer to manufacturer manual/recommendati on.


--- On Wed, 9/2/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com> wrote:

>From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com>
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - proton wira keluar asap byk dari ekzos..
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Date: Wednesday, September 2, 2009, 12:44 AM
>
>
>
>Salam,
>
>Pencuci karbon tu kita guna jika enjin masih elok, sb fungsi ia cuma cuci karbon bukannya merapatkan gap piston ring tu..
>
>Saya syorkan u rebore (korek/potong) blok tu, pakai piston baru (saiz besar dari ori), ring pun baru. InsyaAllah boleh jimat kos berbanding tukar enjin seketul..
>
>Setahun lps tu baru jumpa saya utk cuci karbon...hehehe
>
>------
>Azmi Abdullah
>OILYMAN TECHNOLOGY
>Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
>Tel: +60192764645 or +60176930306
>E-Mail: azmi@oilyman. com.my
>Web: www.oilyman. com.my
>Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak
>Forum: http://oilyman. com.my/forum
>WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>
>
>
>2009/9/2 Izatt <evo98my@yahoo. com>
>
>
>>En Azmi...
>>
>>cadang nak tukar ke 4G91 tu memng ada..bajet je belum ada...hehehe. ..sya tanya kat bangi nie pun kos lebih kurang RM 5k...utk tukar ke half cut 4G91 auto
>>
>>kalo sya guna keluaran en Azmi tu (carbon cleaner) tu boleh ke..saja tanya je..sya belum cuba lagi laa...
>>
>>sya ada tuka grand vavle sama ke tu valve seal...
>>
>>
>>--- On Wed, 9/2/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. .com> wrote:
>>
>>
>>>From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com>
>>>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - proton wira keluar asap byk dari ekzos..
>>>To: automobil@yahoogrou ps.com
>>>Date: Wednesday, September 2, 2009, 11:30 AM
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>Salam,
>>>
>>>Bila masa asap tu keluar? Kalau waktu pagi2 biasa lah... kalau waktu enjin panas tu luarbiasa
>>>
>>>Apa warna asap? Kalau hitam bermakna tuning kaburetor tak betul. Kalau putih kebiru-biruan tu makan minyak hitam lah..
>>>
>>>Minyak hitam ada kurang tak?
>>>
>>>Kalau takat tukar ring tak cukup...valve seal ada tukar? Kalau satu set semua dah tukar, mgkn selinder tu dah haus banyak, masuk ring baru pun takleh cover gap tu. Mgkn boleh buat overhaul dgn cara rebore...tapi piston pun kena tukar.
>>>
>>>Mgkn boleh cuba "smoke treatment" keluaran STP, ada jual kat Tesco RM19.50 sebotol, tambah dalam minyak hitam.
>>>
>>>Kalau itu pun tak jadi, baik tukar enjin jer...masuk 4G91 baru besh...
>>>Atau jual je kete tu, beli kete lain...
>>>
>>>------
>>>Azmi Abdullah
>>>OILYMAN TECHNOLOGY
>>>Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
>>>Tel: +60192764645 or +60176930306
>>>E-Mail: azmi@oilyman. com.my
>>>Web: www.oilyman. com.my
>>>Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak
>>>Forum: http://oilyman. com.my/forum
>>>WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>>>
>>>
>>>
>>>2009/9/2 Izatt <evo98my@yahoo. com>
>>>
>>>
>>>>Salam..semua. .
>>>>
>>>>saya menggunakan kereta model wira 1.5 karberator.. .
>>>>masalah kereta saya ialah keluar asap yg byk dari ekzos..
>>>>utk pengetahuan. ..piston ring, top head gasket saya dah tukar...
>>>>apa lagi yaa masalah kete saya nie....
>>>>
>>>>tq
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>
>

3c.

Re: proton wira keluar asap byk dari ekzos..

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Thu Sep 3, 2009 10:07 pm (PDT)



Salam,

Workshop pomen saya di kg.subang pakai special tool utk tukar valve seal.
Dia caj RM100 lebih (all in)
Masa +- 1 jam
Tak perlu buka head, cuma buka cover jer..

Tembak kut lubang plug ni cara baru ker?
------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/9/4 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>

>
>
> salam,
> kat KL tak tau kedai mana boleh tukar valve seal guna air compressor tu
> (masuk angin melalui lubang spark plug). kat taiping ada la... hehehhe....
> mmg cepat, tak banyak bukak sana sini. kena tanya2 pomen mana guna method
> tu... :)
>
> good luck.
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> ------------------------------
> *From:* mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Thursday, September 3, 2009 9:35:44 PM
> *Subject:* Re: www.auto.pdniaga.com - proton wira keluar asap byk dari
> ekzos..
>
>
>
> bergantung kepada jenis asap & condition keta u. +pomen sebelum ni buat
> dgn betul tukar piston ring ,bla bla. pd pandangan saya, ini
> disebabkan oleh valve stem seal dkt cylinder head. klu x tukar lagi valve
> seal, chances utk leak thru the valve is high. ini berdasarkan keta u carb
> so maybe more than 10 yrs old & byk enjin mitsu yg kena tukar valve seal at
> this age. klu disebabkan oleh valve seal (klu valve seal x tukar
> lagi), kosnya x la mahal sgt. klu nk buat sendiri x sampai pun rm40 (beli
> set siap complete dgn all the gaskets waktu buka cyl head), klu nk mahal
> sikit bole ambil set dari jepun rm80. klu suruh pomen buat dlm abt RM350
> tapi pastikan pomen tu buat betul2 terutamanya waktu nk tighten kan cyl head
> to cyl block, lagi baik klu dia pakai torque wrench. this is critical sbb
> klu x betul tightening, bole leak thru head gasket . klu nk buat sendiri & x
> ada torque wrench bole sewa kat saya. klu valve seal dah leak, sembur la
> apa2 pun pencuci karbon ke hydrogen ke, oksigen ke, mmg x leh cure punya sbb
> dh leak. satu lagi method yg bole dibuat klu nk save lagi, cuma tukar valve
> seal tanpa buka cyl head, maybe x sampai rm20 ( x sure kedai spare part jual
> seal saja) tapi kena ada compressor utk maintain valve position waktu
> keluarkan collet + spring. mechanic kat m'sia x tau samada praktis method
> ni. itu hanya andaian saya thru alam siber ni. klu x betul , minta maaf
> byk2. for correct procedure, pls refer to manufacturer manual/recommendati
> on.
>
>
> --- On *Wed, 9/2/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com>* wrote:
>
>
> From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com>
> Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - proton wira keluar asap byk dari
> ekzos..
> To: automobil@yahoogrou ps.com
> Date: Wednesday, September 2, 2009, 12:44 AM
>
> Salam,
>
> Pencuci karbon tu kita guna jika enjin masih elok, sb fungsi ia cuma cuci
> karbon bukannya merapatkan gap piston ring tu..
>
> Saya syorkan u rebore (korek/potong) blok tu, pakai piston baru (saiz besar
> dari ori), ring pun baru. InsyaAllah boleh jimat kos berbanding tukar enjin
> seketul..
>
> Setahun lps tu baru jumpa saya utk cuci karbon...hehehe
>
> ------
> Azmi Abdullah
> OILYMAN TECHNOLOGY
> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
> Tel: +60192764645 or +60176930306
> E-Mail: azmi@oilyman. com.my<http://us.mc1126.mail.yahoo.com/mc/compose?to=azmi@oilyman.com.my>
> Web: www.oilyman. com.my <http://www.oilyman.com.my/>
> Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak<http://www.youtube.com/user/mienyak>
> Forum: http://oilyman. com.my/forum <http://oilyman.com.my/forum>
> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>
>
> 2009/9/2 Izatt <evo98my@yahoo. com<http://us.mc1126.mail.yahoo.com/mc/compose?to=evo98my@yahoo.com>
> >
>
>>
>> En Azmi...
>>
>> cadang nak tukar ke 4G91 tu memng ada..bajet je belum ada...hehehe. ..sya
>> tanya kat bangi nie pun kos lebih kurang RM 5k...utk tukar ke half cut 4G91
>> auto
>>
>> kalo sya guna keluaran en Azmi tu (carbon cleaner) tu boleh ke..saja tanya
>> je..sya belum cuba lagi laa...
>>
>> sya ada tuka grand vavle sama ke tu valve seal...
>>
>>
>> --- On *Wed, 9/2/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. .com>* wrote:
>>
>>
>> From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com<http://us.mc1126.mail.yahoo.com/mc/compose?to=mr.oilyman@gmail.com>
>> >
>> Subject: Re: www.auto.pdniaga. com <http://www.auto.pdniaga.com/> -
>> proton wira keluar asap byk dari ekzos..
>> To: automobil@yahoogrou ps.com<http://us.mc1126.mail.yahoo.com/mc/compose?to=automobil@yahoogroups.com>
>> Date: Wednesday, September 2, 2009, 11:30 AM
>>
>> Salam,
>>
>> Bila masa asap tu keluar? Kalau waktu pagi2 biasa lah... kalau waktu enjin
>> panas tu luarbiasa
>>
>> Apa warna asap? Kalau hitam bermakna tuning kaburetor tak betul. Kalau
>> putih kebiru-biruan tu makan minyak hitam lah..
>>
>> Minyak hitam ada kurang tak?
>>
>> Kalau takat tukar ring tak cukup...valve seal ada tukar? Kalau satu set
>> semua dah tukar, mgkn selinder tu dah haus banyak, masuk ring baru pun
>> takleh cover gap tu. Mgkn boleh buat overhaul dgn cara rebore...tapi piston
>> pun kena tukar.
>>
>> Mgkn boleh cuba "smoke treatment" keluaran STP, ada jual kat Tesco RM19.50
>> sebotol, tambah dalam minyak hitam.
>>
>> Kalau itu pun tak jadi, baik tukar enjin jer...masuk 4G91 baru besh...
>> Atau jual je kete tu, beli kete lain...
>>
>> ------
>> Azmi Abdullah
>> OILYMAN TECHNOLOGY
>> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
>> Tel: +60192764645 or +60176930306
>> E-Mail: azmi@oilyman. com.my <http://mc/compose?to=azmi@oilyman.com.my>
>> Web: www.oilyman. com.my <http://www.oilyman.com.my/>
>> Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak<http://www.youtube.com/user/mienyak>
>> Forum: http://oilyman. com.my/forum <http://oilyman.com.my/forum>
>> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>>
>>
>> 2009/9/2 Izatt <evo98my@yahoo. com<http://mc/compose?to=evo98my@yahoo.com>
>> >
>>
>>>
>>> Salam..semua. .
>>>
>>> saya menggunakan kereta model wira 1.5 karberator.. .
>>> masalah kereta saya ialah keluar asap yg byk dari ekzos..
>>> utk pengetahuan. ..piston ring, top head gasket saya dah tukar...
>>> apa lagi yaa masalah kete saya nie....
>>>
>>> tq
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
>
>
4a.

Re: Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.

Posted by: "mohdmat" kedai_tayar@yahoo.com   kedai_tayar

Thu Sep 3, 2009 3:37 pm (PDT)



pada saya, symtom keta u byk sangat sebabnya. kena check kat keta baru bole tau, selain dari yg diceritakn oleh kwn kita kat bawah ni (kecuali pakai kacip tu) baru bole determine exact cause. satu cara senang ialah pegi byk kedai aircond suruh diaorang check & bagi solution. lepas tu pi tanya 2-3 kedai. satu lagi cara, pegi kat patco service center klu u kat shah alam. klu pegi kedai ni, diaorang akan bagi diagnose yg betul & ganti spare yg betul. sbb diaoragn ni keja dgn company so x mcm kedai apek aircond cuma nk tukar spare part je utk untung walaupun part tu x rosak. maaf klu tersilap.

--- On Tue, 9/1/09, automobil@yahoogroups.com <automobil@yahoogroups.com> wrote:

From: automobil@yahoogroups.com <automobil@yahoogroups.com>
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Tuesday, September 1, 2009, 1:02 AM

 

Hide id tokmod..
 
Bro, benda dah lama kot… itu yg loose tu.. kasi kacip fatimah sikit ketat balik le tuu… hehehe… sori, gurau jer..
 

Hisyam
 

From: eastrex_icf@ tm.net.my [mailto:east_ icf@tm.net. my]
Sent: Tuesday, September 01, 2009 2:48 PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: RE: www.auto.pdniaga. com - Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.
 
 

  

 

Assalamualaikum

 

Nak menyampuk sikit...Benda Pulas Pulas tu thermostat tu ker...boleh tukar ke tu??? Saya punya dah lonngar la mcm dah loose jer..

 

 
-----Original Message-----
From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com]On Behalf Of agai@017
Sent: Tuesday, September 01, 2009 2:26 PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.
 

tuan

 

keta tuan ni seakan sama masalah keta wira saya...

saya dah bawak gi servis baru2 ni....masalahnya ialah

suis pada temperature control tu dah rosak. Kan ada butang yang kita

leh pulas2 tu kan ...nak sejuk sikit ke...atau nak sejuk banyak ke..

kat dalam dia ada suis...so suis tu yang rosak...dia dah tak boleh baca

suhu yg kita nak camana...bila ganti suis tu dah ok balik...

hatga suis tu dalam RM 35.00

 

nanti nak servis aircond...make sure harga servis taklebih RM80.00

aritu sy servis....tuka suis tu...n tuka sensor yg kat cooling coil tu...

cuma RM150.00 sahaja...puas hati....aircond sejuk walaupun waktu tengahari.. 

 

Daripada: HAMIDI SAIDIN <shamidis@yahoo. com.my>
Kepada: automobil@yahoogrou ps.com
Dihantar: Selasa, 1 September, 2009 1:51:27
Subjek: www.auto.pdniaga. com - Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.

 

Tuan Mod,

 

Nak minta  nasihatt dari otai mengenai kereta  Proton Wira saya ,

aircond yang pada mulanya sejuk tiba-tiba jadi panas dan suhu enjin pun naik mendadak.

 

Kejadian ini berlaku kadang kadang aje, dan selepas beberapa minit , aircond sejuk balik

dan suhu enjin balik kepada biasa.

 

Tolong bagi pendapat tuan apakah masalahnya ... sebab nanti  nak hantar bengkel  

 takut kena tipu.

 

Terima  Kasih   

 

Hamidi
 

Searching for all friends on Yahoo! Messenger?
You can easily invite your friends from Hotmail, Gmail to Yahoo! Messenger today!
 

Enjoy more chat on blogs and websites
Experience it with the Online Pingbox Creation Wizard!

4b.

Re: Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.

Posted by: "agai@017" agai_disini@yahoo.com.my

Thu Sep 3, 2009 6:38 pm (PDT)



kat keramat bro...
carik lrt setiawangsa....
sebelah dia ada ofis KRU
kedai ni belakang ofis KRU...
dia join ngan kedai accessori.....
klu carik kedai aircond memang tak jumpa
kena carik kedai accessori....
sebelah kedai tu ada kedai hardware n kedai perabot...
kedai ni betul2 menghadap parking atau tapak pasar malam

bila sampai situ...ckp nak carik air cond man...
so far alhamdulillah....keja bagus...murah
n hasilnya berbaloi...
boleh la try nak servis air cond sebelum balik raya ni..

________________________________
Daripada: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Selasa, 1 September, 2009 3:06:02
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.

 
salam bro agai,

servis kat mana RM 150 siap tukar barang tu ? leh kata murah gaks tu.

rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: "agai@017" <agai_disini@ yahoo.com. my>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Tuesday, September 1, 2009 2:26:20 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.

 
tuan

keta tuan ni seakan sama masalah keta wira saya...
saya dah bawak gi servis baru2 ni....masalahnya ialah
suis pada temperature control tu dah rosak. Kan ada butang yang kita
leh pulas2 tu kan...nak sejuk sikit ke...atau nak sejuk banyak ke..
kat dalam dia ada suis...so suis tu yang rosak...dia dah tak boleh baca
suhu yg kita nak camana...bila ganti suis tu dah ok balik...
hatga suis tu dalam RM 35.00

nanti nak servis aircond...make sure harga servis taklebih RM80.00
aritu sy servis....tuka suis tu...n tuka sensor yg kat cooling coil tu...
cuma RM150.00 sahaja...puas hati....aircond sejuk walaupun waktu tengahari.. 

________________________________
Daripada: HAMIDI SAIDIN <shamidis@yahoo. com.my>
Kepada: automobil@yahoogrou ps.com
Dihantar: Selasa, 1 September, 2009 1:51:27
Subjek:www.auto.pdniaga. com - Kereta Wira aircond jadi panas dan suhu enjin naik.

 
Tuan Mod,

Nak minta  nasihatt dari otai mengenai kereta  Proton Wira saya ,
aircond yang pada mulanya sejuk tiba-tiba jadi panas dan suhu enjin pun naik mendadak.

Kejadian ini berlaku kadang kadang aje, dan selepas beberapa minit , aircond sejuk balik
dan suhu enjin balik kepada biasa.

Tolong bagi pendapat tuan apakah masalahnya ... sebab nanti  nak hantar bengkel  
 takut kena tipu.

Terima  Kasih   

Hamidi

________________________________
Searching for all friends on Yahoo! Messenger?
You can easily invite your friends from Hotmail, Gmail to Yahoo! Messenger today!
________________________________
Enjoy more chat on blogs and websites
Experience it with the Online Pingbox Creation Wizard!
start: 0000-00-00 end: 0000-00-00

__________________________________________________________
Get your preferred Email name!
Now you can @ymail.com and @rocketmail.com
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
5a.

Re: kereta lepas cuci dgn chemical di bahagian  filter tu rm 150 mas

Posted by: "kamal sahar" kamalsahar@yahoo.co.uk   kamalsahar

Thu Sep 3, 2009 3:38 pm (PDT)



satria 1.3. baru overhaul, dah tukar clutch plate, dah tukar plug, dah tukar ekzos kononnya ada sumbat, dah cuci dgn chemical kat mende bulat tu (filter) sampai keluar asap puith. lepas buat semput gak. rasa angin je dgn bengkel tu. bengkel ada suggest cuci karborator tapi dia kata cuci ngan chemical je. benci betoi.

terima kasih ada yg nak bantu bagi pendapat










5b.

Re: kereta lepas cuci dgn chemical di bahagian  filter tu rm 150 mas

Posted by: "pyeso" ees_bk@yahoo.com

Thu Sep 3, 2009 7:40 pm (PDT)



Fuel pump dah check ker?
hose minyak sumbat ke...

 

________________________________
From: kamal sahar <kamalsahar@yahoo.co.uk>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, September 4, 2009 12:31:26 AM
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - kereta lepas cuci dgn chemical di bahagian filter tu rm 150 masih semput

 
satria 1.3.. baru overhaul, dah tukar clutch plate, dah tukar plug, dah tukar ekzos kononnya ada sumbat, dah cuci dgn chemical kat mende bulat tu (filter) sampai keluar asap puith. lepas buat semput gak. rasa angin je dgn bengkel tu. bengkel ada suggest cuci karborator tapi dia kata cuci ngan chemical je. benci betoi.

terima kasih ada yg nak bantu bagi pendapat


5c.

Re: kereta lepas cuci dgn chemical di bahagian filter tu rm 150 masi

Posted by: "Mas Fawzi" masfawzi@gmail.com   mf3000x

Fri Sep 4, 2009 3:27 am (PDT)



saya pernah kena masalah yg hampir sama mcm ni..
kete iswara 1.3, bukan setakat semput je tapi sengguk2 lagi..
mcm2 dah buat tapi tak la sampai overhaul..
lepas tukar karburetor terus ok..

2009/9/4 kamal sahar <kamalsahar@yahoo.co.uk>

>
>
> satria 1.3.. baru overhaul, dah tukar clutch plate, dah tukar plug, dah
> tukar ekzos kononnya ada sumbat, dah cuci dgn chemical kat mende bulat tu
> (filter) sampai keluar asap puith. lepas buat semput gak. rasa angin je dgn
> bengkel tu. bengkel ada suggest cuci karborator tapi dia kata cuci ngan
> chemical je. benci betoi.
>
> terima kasih ada yg nak bantu bagi pendapat
> **
>
>
>
6.

Fwd: mexican technology....

Posted by: "Mohd Zaini Hj Bisri" zainie_2020@yahoo.com   zainie_2020

Thu Sep 3, 2009 6:43 pm (PDT)




Mexican Technology


PUERTA PROVISIONAL...


TAPA PARA GASOLINA...


PINTADO CON COLOR FIEL...


UNA LLANTITA...


AIRE ACONDICIONADO...


PRINGLES AUTOMOTRIZ...


PARA EL PAPEL...


SI CABE...


FAROS DE NIEBLA...


ASIENTO DEPORTIVO...


LINDO MERCEDEZ...


PARA REGAR EL PASTO...


TALADRO EN LA COCINA...


<http://windowslive.ninemsn.com.au/article.aspx?id=823454>
<http://a.ninemsn.com.au/b.aspx?URL=http%3A%2F%2Fninemsn%2Edomain\
%2Ecom%2Eau%2F%3Fs%5Fcid%3DFDMedia%3ANineMSN%5FHotmail%5FTagline&\
_t=774152450&_r=Domain_tagline&_m=EXT
>


7.

RON 95 dan RON 97::

Posted by: "Nu Hairi" nmryie@gmail.com

Thu Sep 3, 2009 8:53 pm (PDT)



* *
*Ada** orang menyatakan petrol A lebih baik daripada petrol B atau minyak B
lebih bagus daripada bahan api C. Adakah itu benar?**
**
DI Eropah, klasifikasi keseragaman kelas bahan bakar petrol dibahagikan
kepada tiga kelas utama. RON91, RON95 dan RON98. Pembahagian itu dibuat
berdasarkan jenis keperluan bahan bakar yang diperlukan pada setiap jenis
enjin berlainan pengeluar.

RON91 dicipta untuk enjin yang mampu menerima petrol berplumbum, RON95 untuk
petrol tanpa plumbum yang juga disebut petrol premium dan RON98 atau disebut
juga sebagai Super Plus atau Super Premium.

Bermula 1 September ini, klasifikasi penjualan minyak petrol di negara ini
akan diselaraskan kepada dua jenis RON (Research Octane Number) iaitu RON95
dan RON97.

Dalam jangka masa kurang dua bulan dari sekarang, RON95 akan menggantikan
RON92 yang berharga RM1.75 seliter, manakala RON97 akan menjadi petrol
premium pada harga RM2.

Apakah kesannya kepada pengguna? Sebenarnya, banyak yang perlu diketahui
tentang asas RON itu sendiri.

Di seluruh dunia, pencemaran bahan api fosil telah meningkatkan kesedaran
umum. Justeru itu, kualiti bahan bakar ditingkatkan. Jurutera bertungkus
lumus memikirkan idea untuk mencipta enjin dengan sistem pembakaran moden
yang mampu beroperasi menggunakan petrol spesifikasi RON yang dibangunkan.
Kandungan sulfur juga diminimumkan.
Adakah semua petrol RON95 sesuai dengan kereta anda? Bagaimana mengetahui
kesesuaian tersebut? Langkah paling mudah adalah melihat pada penutup
petrol.

Jika ia tidak dinyatakan, rujuk buku panduan kenderaan. Biarpun begitu,
tidak semua pengeluar kereta menulisnya dalam bentuk angka. Sebahagiannya
ditulis dalam istilah leaded dan unleaded.

Jangan khuatir, majoriti petrol yang dijual di Malaysia (termasuk RON92)
adalah petrol jenis tanpa plumbum (unleaded). Adakah RON97 lebih baik
daripada RON95? Secara teorinya, ya tetapi secara paraktiknya, tidak. Petrol
RON95 di stesen A mungkin lebih baik daripada petrol RON97 di stesen B.

Perlu diingatkan bahawa setiap petrol yang dijual oleh Petronas, Shell, BHP,
Esso, Caltex dan Mobil adalah tidak sama. Setiap syarikat mempunyai ramuan
tersendiri untuk meningkatkan keupayaan kualiti petrol masing-masing.

Techron, Primax dan Infiniti merupakan antara petrol yang dihasilkan
menerusi kajian dan pembangunan yang serius. Anda mungkin biasa menonton
iklan bagaimana petrol di stesen A berupaya membersihkan enapan karbon pada
injap dan omboh. Adakah ia sekadar gimik?

Adakah petrol RON95 berkualiti rendah? Ini adalah pandangan yang salah. RON
berkaitan dengan campuran dua unsur asas iaitu oktana dan pentana yang
melengkapkan sifatnya menjadi bahan bakar petrol.

RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah oktana dan selebihnya
pentana. Begitu juga dengan RON97 iaitu hanya tiga peratus pentana dan
selebihnya oktana.

Gandingan itu akan memutlakkan tahap pembakaran enjin yang bakal digunakan.
Sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu
membazir membeli petrol RON97? Adakah jam Breitling memberi maklumat waktu
yang lebih tepat berbanding jam Casio?

Sebaliknya, jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah
tidak memadai menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan
(knocking).

Ini kerana enjin silinder bergerak dengan membakar petrol menjadi gas.
Asasnya, enjin yang dicipta untuk RON95 adalah kebuk pembakaran yang
berupaya membakar sejumlah 95 peratus oktana.
Perlu diingat bahawa sifat oktana adalah kemampuannya untuk menahan tekanan
dalam kebuk pembakaran. Jadi, dengan enjin yang dicipta untuk pembakaran 95
peratus oktana, memadai kita menggunakan petrol RON95.

Namun, jika enjin tersebut dicipta untuk tekanan 97 peratus oktana, maka
penggunaan RON95 tidak sesuai. Oktana mempunyai keupayaan mengembangkan
tekanan dengan baik, tetapi bukan pentana. Pentana hanya akan melambatkan
proses timbal-balik dan di sinilah masalah ketukan berlaku.

Petrol yang baik bergantung kepada pengeluar petrol itu sendiri. Seperti
yang diterangkan pada awal nota ini tadi, setiap petrol tidak sama.

Dakwaan mengatakan semakin tinggi RON adalah lebih baik dan mampu
menghasilkan enjin yang lebih berkuasa juga tidak benar. Petrol yang baik
adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan oleh enjin.** *
.

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Get in Shape

on Yahoo! Groups

Find a buddy

and lose weight.

Yahoo! Groups

Mental Health Zone

Mental Health

Learn More

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: