Tuesday, July 30, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3662[2 Attachments]

10 New Messages

Digest #3662
1a
Fw: penjagaan kenderaaan anda.. by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
1c
Re: Fw: penjagaan kenderaaan anda.. by "Nazri Ahtar" littlenoti
2
Fw: ALAMAI KRISIS BEKALAN DIESEL by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3a
Alert Information: Anti-Carjacking by "Mohd Syaril Matsali" nesta41
5
Ubat Kereta! by "Muaz CK" azz95

Messages

Mon Jul 29, 2013 3:39 pm (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

penjagaan kenderaaan anda..

selatanonline.net
Oleh Mat Kacau

Apa Yang Perlu Ditukar Masa Servis Kereta
Maklumat ni berguna untuk sume orang. Jadi gua post kat sini. Senang nak buat rujukan akan datang.

Apa yang perlu ditukar masa servis kereta.

1. Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.

2. filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

3. spark plug - 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...

4. bateri kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong!

Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!

Aku ada kawan dekat Puchong keje kat warehouse distribute battery ke kedai kedai spareparts...dia yang bagitahu ilmu kat aku camner nak kenal bateri baik dengan yang tak baik! Bateriyg baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik ( compare bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu kau kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!

5. timing belt - 60,000km untuk kereta proton wira,saga. WAJA bole tahan sampai90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la diapakai apa keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa tolak rezeki!

6.clutch plat - clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman aku, aku hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yang susah nak terangkan,sebab tu mereka kata 100,000km...tukar clutch!

7.Fuel Filter - tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah RM15-20je.

8.Air Filter atau Filter Udara - yang ni di tukar setiap 20,000km....tapipada mereka yang tukar kepada K&N type...benda ni tak payah tukar,tapi mampu dibersihkan.

9.ATF - Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan (contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perluTransmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre.Ini membazir untuk kita...tapi bukan pada pihak yang bikin servis. Cajsekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar ATF, hanya tukar biasaaje....yang budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta anda!

10.Gear Oil - untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakaiATF, sebaliknya pakai Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.

11.Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km. Aku sendiri tak buat....sebab aku malas! Lagipun aku tahu sedikit sebanyak pasal mekanikal, bila ada kuar simptom, barulah aku tukar!he he...jangan ikut saya ya!

12.Radiator Coolant -sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna clear aje...maknanya air paipbiasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!

13.Air-Cond Belt/ Alternator Belt - Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengantiming belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak.Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini. Akhir sekali, ingin aku ingatkan maintenance schedule yang ikut "km" atau masa"3bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau omputih kata "preventive maintenance"

Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar...preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikaldimasa akan datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran....

Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg disyorkan oleh pembuat alatganti. Contohnya "shock absorber".. perlu diganti setiap 20,000km....! Tentu kita tidak mampu mengikutnya!

Okies..bye*********

Mengikut pengalaman aku yg dah lebih 10tahun membuat DIY service kereta:-

Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli minyak hitam di kedai spare part sebab byk minyak cap ayam. Botol mungkin ada cap castrol, shell, petronas, eneos, etc,etc tp dlm mungkin minyak murah made in china. Dlm satu hari ada berapa ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel. Sesiapa sahaja boleh ambik botol-botol ini dan refil dan bubuh seal baru. Elok beli minyak di stesen minyak - confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn kedai spare part yg kita beli tu.

Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km utk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di atas.

Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km pun boleh dgn syarat guna air suling or RO water. Timing belt - ditukar setiap 80,000km. Tapi aku pernah stretch sampai 110,000km(wira 1.6xli) tanpa masalah sebab aku guna timing ori mitsubishi dan aku suka inspect timing belt. Merekah takde, gigi still elok - tak perlu tukar. Aircond belt, altrnator belt, power steering belt - tukar semasa tukar timing belt atau apabila nampak crack.

Water pump - ditukar apabila menukar timing belt utk kali ke-2. Let's say kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor charge. Spark plug - every 20,000km. Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira major work jugak. Head gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.

Biasanya top overhaul tidak diperlukan dek kereta bawah 7 tahun atau 200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah kena top overhaulsebab suka lenjan engine. Dok main red line manjang. Ini pun major work la jugakskit. Brake pad - tukar bila haus atau bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake - pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg lain.

Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di letak di dalam blok enjin...erm..takmo citer panjang2 lah. Secara standardnya pertukaran timing belt pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun. tetapi jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yg dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih awal, maybe 60,000km. Sy tak begitu pasti.

Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing belt padajarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan juga enjin V6 bagi model sblm thn 1999. Masa aku keja di alfa romeo thn 96 dulu, ada juga pemilik yg kerek dan cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000km. Tak perlu tukar pada 30,000km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt putus dan enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service dan penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sbg ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu :-

Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc

Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala.

Posted by ahmadi

Mon Jul 29, 2013 5:51 pm (PDT) . Posted by:

"tanya saya"

tq bro. berguna info mcm ni.

2013/7/30 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>

> **
>
>
> **
> *penjagaan kenderaaan anda..*
>
> selatanonline.net
>
> Oleh Mat Kacau <https://www.facebook.com/ujang.sengal.full>
> <http://subangjaya.olx.com.my/kerata-untuk-dijual-cash-iid-85108383>
>
> Apa Yang Perlu Ditukar Masa Servis Kereta
> Maklumat ni berguna untuk sume orang. Jadi gua post kat sini. Senang nak
> buat rujukan akan datang.
>
> Apa yang perlu ditukar masa servis kereta.
>
> *1. Minyak hitam.
> *Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3 bulan
> whichever is earlier.
> Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.
>
> *2. filter - sama seperti minyak enjin.
> *Minyak mineral biasa - 5000km
> Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
> Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter
> minyak tu sekali (oil filter)
>
> *3. spark plug* - 20,000 km ikut schedule maintenance book!
> Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical
> sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah
> nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...
>
> *4. bateri kereta -* 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara
> penggunaan...kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh tahan sampai
> 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6 bulan pun bateri
> boleh kong!
>
> Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air ,
> harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam
> aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri dari
> jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga jenama yang
> tak terkenal tapi elok!
>
> Aku ada kawan dekat Puchong keje kat warehouse distribute battery ke kedai
> kedai spareparts...dia yang bagitahu ilmu kat aku camner nak kenal bateri
> baik dengan yang tak baik! Bateriyg baik biasanya lebih berat dari bateri
> yang kurang baik ( compare bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau
> NS50 tu kau kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil
> tak silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!
>
> *5. timing belt* - 60,000km untuk kereta proton wira,saga. WAJA bole
> tahan sampai90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt
> ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus
> tukar tak kira la diapakai apa keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa
> tolak rezeki!
>
> *6.clutch plat -* clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut
> pengalaman aku, aku hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku
> sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yang susah nak terangkan,sebab tu mereka
> kata 100,000km...tukar clutch!
>
> *7.Fuel Filter -* tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun
> murah RM15-20je.
>
> *8.Air Filter atau Filter Udara -* yang ni di tukar setiap
> 20,000km....tapipada mereka yang tukar kepada K&N type...benda ni tak payah
> tukar,tapi mampu dibersihkan.
>
> *9.ATF - Automatic Transmission Fluid.* Minyak ni memang penting bagi
> yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi
> boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni
> memang penting ditukar...jangan abaikan (contohnya tak tukar lebih dari
> 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar.
> Kalau kita rajin tukar, kereta tak perluTransmission Flush seperti yg
> disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai
> 7-9 litre.Ini membazir untuk kita...tapi bukan pada pihak yang bikin
> servis. Cajsekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar ATF, hanya tukar
> biasaaje....yang budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta anda!
>
> *10.Gear Oil -* untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak
> perlu pakaiATF, sebaliknya pakai Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km
> sekali.
>
> *11.Brake Fluid dan Power Steering Fluid -* Kalau rajin boleh flush
> keluar ganti baru setiap 60,000 km. Aku sendiri tak buat....sebab aku
> malas! Lagipun aku tahu sedikit sebanyak pasal mekanikal, bila ada kuar
> simptom, barulah aku tukar!he he...jangan ikut saya ya!
>
> *12.Radiator Coolant -*sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau!
> 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna clear
> aje...maknanya air paipbiasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas
> dan juga tak mudah mendidih!
>
> *13.Air-Cond Belt/ Alternator Belt -* Belt-belt ni perlu ditukar sama
> waktu dengantiming belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu servis
> sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah dikenal pasti
> akan perlunya ditukar atau tidak.Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar
> dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah ada"crack-crack" yang
> halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt
> nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini. Akhir sekali, ingin aku ingatkan
> maintenance schedule yang ikut "km" atau masa"3bulan&quot; "6 bulan" dan
> seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan
> penyelengaraan atau omputih kata "preventive maintenance"
>
> Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah
> tukar...preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta
> menghadapi kerosakan yang kritikaldimasa akan datang! Tapi dalam dunia ni,
> mana ada yang perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut
> tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap
> alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran....
>
> Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg disyorkan oleh pembuat
> alatganti. Contohnya "shock absorber".. perlu diganti setiap 20,000km....!
> Tentu kita tidak mampu mengikutnya!
>
> Okies..bye*********
>
> Mengikut pengalaman aku yg dah lebih 10tahun membuat DIY service kereta:-
>
> Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk
> 10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Kalau
> boleh elakkan beli minyak hitam di kedai spare part sebab byk minyak cap
> ayam. Botol mungkin ada cap castrol, shell, petronas, eneos, etc,etc tp dlm
> mungkin minyak murah made in china. Dlm satu hari ada berapa ribu botol
> minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel. Sesiapa sahaja boleh ambik
> botol-botol ini dan refil dan bubuh seal baru. Elok beli minyak di stesen
> minyak - confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn kedai spare part
> yg kita beli tu.
>
> Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km utk kereta baru (kurang 5
> tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift
> rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh gearbox treatment. Minyak
> gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di atas.
>
> Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun sama -
> 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km
> pun boleh dgn syarat guna air suling or RO water. Timing belt - ditukar
> setiap 80,000km. Tapi aku pernah stretch sampai 110,000km(wira 1.6xli)
> tanpa masalah sebab aku guna timing ori mitsubishi dan aku suka inspect
> timing belt. Merekah takde, gigi still elok - tak perlu tukar. Aircond
> belt, altrnator belt, power steering belt - tukar semasa tukar timing belt
> atau apabila nampak crack.
>
> Water pump - ditukar apabila menukar timing belt utk kali ke-2. Let's say
> kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita menukar timing
> belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar sekali water pump kerana
> hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So
> kalau buat sekali, tiada extra labor charge. Spark plug - every 20,000km.
> Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar. So
> kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah agak uzur
> dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak
> adalah tanda piston ring haus i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan
> service biasa. Dah kira major work jugak. Head gasket - tukar apabila
> minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari
> blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.
>
> Biasanya top overhaul tidak diperlukan dek kereta bawah 7 tahun atau
> 200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah kena top
> overhaulsebab suka lenjan engine. Dok main red line manjang. Ini pun major
> work la jugakskit. Brake pad - tukar bila haus atau bila rasa brake kurang
> mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake - pun sama. Anyway
> brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap
> tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft),
> ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg lain.
>
> Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di letak di
> dalam blok enjin...erm..takmo citer panjang2 lah. Secara standardnya
> pertukaran timing belt pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar
> jepun. tetapi jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca
> di malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear
> timingbelt yg dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu,
> adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km.
> Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih
> awal, maybe 60,000km. Sy tak begitu pasti.
>
> Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing
> belt padajarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan
> juga enjin V6 bagi model sblm thn 1999. Masa aku keja di alfa romeo thn 96
> dulu, ada juga pemilik yg kerek dan cakap timing belt boleh tahan sampai
> 100,000km. Tak perlu tukar pada 30,000km. Then, keta dia kena tarik masuk
> sebab timing belt putus dan enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu
> = 35,000km. Maka moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service dan
> penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah
> menggunakan timing chain sbg ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan,
> Honda dan Toyota .Toyota misalannya menggunakan timing chain bagi semua
> kenderaan penumpangnya iaitu :-
>
> Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
> Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE 1600cc
> Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc
>
> Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV
> baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui
> enjin i-VTEC. ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah
> 500,00km lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya
> mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing
> dan segalanya pulih spt sedia kala.
>
> Posted by ahmadi<http://www.selatanonline.net/modules.php?name=News&file=article&sid=4719&mode=thread&order=0&thold=0>
>
>
>

Mon Jul 29, 2013 6:00 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

tak semua ikut seperti saranan.
yang penting, baca maintenance(service) manual, ikut schedule dalam manufacturer service manual tu.

lain kereta, lain parts. contoh:-

timing belt - timing chain.

spark plug biasa, spark plug iridium

sekarang gear box dah ada cvt, guna belt... dah bukan minyak ATF. CVT ada fluid dia sendiri.

brake pads, brake lining. (disc brake, drum)

wallahualam.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, July 30, 2013 12:14 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: penjagaan kenderaaan anda..


 

penjagaan kenderaaan
anda..
 
selatanonline.net
OlehMat Kacau
Apa Yang Perlu Ditukar Masa Servis
Kereta
Maklumat ni berguna untuk sume orang. Jadi gua post kat sini. Senang
nak buat rujukan akan datang.

Apa yang perlu ditukar masa servis
kereta.

1. Minyak
hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km
atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau
10,000km.

2. filter - sama seperti minyak
enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic -
7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka
tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

3. spark plug - 20,000 km ikut schedule
maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni
bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun
dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4
biji...

4. bateri kereta - 18
bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup
airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan
selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong!

Free maintenance battery
lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri
biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak
barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH,
CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!

Aku ada
kawan dekat Puchong keje kat warehouse distribute battery ke kedai kedai
spareparts...dia yang bagitahu ilmu kat aku camner nak kenal bateri baik dengan
yang tak baik! Bateriyg baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik (
compare bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu kau kena compare
dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau
NS40L..begitu la citernya!

5. timing
belt - 60,000km untuk kereta proton wira,saga. WAJA bole tahan
sampai90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut
jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak
kira la diapakai apa keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa tolak
rezeki!

6.clutch plat - clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman aku, aku hanya
tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni
perkara yang susah nak terangkan,sebab tu mereka kata 100,000km...tukar
clutch!

7.Fuel Filter - tukar
aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah
RM15-20je.

8.Air Filter atau Filter Udara
- yang ni di tukar setiap 20,000km....tapipada mereka yang tukar
kepada K&N type...benda ni tak payah tukar,tapi mampu
dibersihkan.

9.ATF - Automatic Transmission
Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam
manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km
kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan
(contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox
perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak
perluTransmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel.
Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre.Ini membazir untuk kita...tapi
bukan pada pihak yang bikin servis. Cajsekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar
ATF, hanya tukar biasaaje....yang budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta
anda!

10.Gear Oil - untuk
mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakaiATF, sebaliknya pakai
Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.

11.Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau
rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km. Aku sendiri tak
buat....sebab aku malas! Lagipun aku tahu sedikit sebanyak pasal mekanikal, bila
ada kuar simptom, barulah aku tukar!he he...jangan ikut saya
ya!

12.Radiator Coolant
-sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km boleh la
tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna clear aje...maknanya air
paipbiasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah
mendidih!

13.Air-Cond Belt/ Alternator Belt
- Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengantiming belt. Kalau
kita terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga
alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak.Ini kerana
belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah
ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu
masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini. Akhir sekali, ingin
aku ingatkan maintenance schedule yang ikut "km" atau masa"3bulan&quot; "6 bulan" dan
seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan
atau omputih kata "preventive maintenance"

Maksudnya, benda yang kita
tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar...preventive maintenance ni
mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikaldimasa
akan datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance
Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi
atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi
suatu pembaziran....

Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg
disyorkan oleh pembuat alatganti. Contohnya "shock absorber".. perlu diganti
setiap 20,000km....! Tentu kita tidak mampu mengikutnya!

Okies..bye*********

Mengikut pengalaman aku
yg dah lebih 10tahun membuat DIY service kereta:-

Minyak hitam mineral
utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully
sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli minyak hitam di
kedai spare part sebab byk minyak cap ayam. Botol mungkin ada cap castrol,
shell, petronas, eneos, etc,etc tp dlm mungkin minyak murah made in china. Dlm
satu hari ada berapa ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel.
Sesiapa sahaja boleh ambik botol-botol ini dan refil dan bubuh seal baru. Elok
beli minyak di stesen minyak - confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn
kedai spare part yg kita beli tu.

Minyak gear manual ditukar setiap
40,000km utk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5
tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh
gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di
atas.

Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun
sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap
50,000km pun boleh dgn syarat guna air suling or RO water. Timing belt - ditukar
setiap 80,000km. Tapi aku pernah stretch sampai 110,000km(wira 1.6xli) tanpa
masalah sebab aku guna timing ori mitsubishi dan aku suka inspect timing belt.
Merekah takde, gigi still elok - tak perlu tukar. Aircond belt, altrnator belt,
power steering belt - tukar semasa tukar timing belt atau apabila nampak
crack.

Water pump - ditukar apabila menukar timing belt utk kali ke-2.
Let's say kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita menukar
timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar sekali water pump kerana
hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau
buat sekali, tiada extra labor charge. Spark plug - every 20,000km. Atau selagi
plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar. So kena check spark
plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab
piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus
i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira major work
jugak. Head gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya
berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org
panggil nie top-overhaul.

Biasanya top overhaul tidak diperlukan dek
kereta bawah 7 tahun atau 200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah
kena top overhaulsebab suka lenjan engine. Dok main red line manjang. Ini pun
major work la jugakskit. Brake pad - tukar bila haus atau bila rasa brake kurang
mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake - pun sama. Anyway
brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap
tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya
berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg lain.

Pada asalnya, enjin
pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di letak di dalam blok
enjin...erm..takmo citer panjang2 lah. Secara standardnya pertukaran timing belt
pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun. tetapi jepun adalah negara
bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di malaysia lebih panas dan mampu
mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yg dibuat dari adunan getah,
plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat
lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah,
kita perlu menukar lebih awal, maybe 60,000km. Sy tak begitu
pasti.

Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran
timing belt padajarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan
juga enjin V6 bagi model sblm thn 1999. Masa aku keja di alfa romeo thn 96 dulu,
ada juga pemilik yg kerek dan cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000km.
Tak perlu tukar pada 30,000km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt
putus dan enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka
moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service dan penyelenggaraan
pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sbg
ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota
misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu
:-

Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin
1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc

Model seperti CRV pada
mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda
juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak
memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos dan
menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu
tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala.
 
Posted by ahmadi

Mon Jul 29, 2013 6:18 pm (PDT) . Posted by:

adlinrotu

Betul..betul..ini laa info yg sesuai dlm group begini bkn unsur2
diselitkan politics sokmo.
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
From: tanya sayaSent: Selasa, 30 Julai 2013 08:52 PMTo:
automobilReply To: automobil@yahoogroups.comCc:
zzxmelayucyberSubject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw:
penjagaan kenderaaan anda..


tq bro. berguna info mcm ni.

2013/7/30 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg
<mailto:rienacom@yahoo.com.sg> >


penjagaan kenderaaan anda.. selatanonline.net
<http://selatanonline.net>
Oleh Mat Kacau <https://www.facebook.com/ujang.sengal.full>

<http://subangjaya.olx.com.my/kerata-untuk-dijual-cash-iid-851083&#92;
83
>
Apa Yang Perlu Ditukar Masa Servis Kereta
Maklumat ni berguna untuk sume orang. Jadi gua post kat sini.
Senang nak buat rujukan akan datang.

Apa yang perlu ditukar masa servis kereta.

1. Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3 bulan
whichever is earlier.
Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.

2. filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga
la filter minyak tu sekali (oil filter)

3. spark plug - 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan
critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya
electrode pun dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25
untuk 4 biji...

4. bateri kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara
penggunaan...kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh
tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu
kering...6 bulan pun bateri boleh kong!

Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up
air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri,
jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang
tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH,
CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!

Aku ada kawan dekat Puchong keje kat warehouse distribute
battery ke kedai kedai spareparts...dia yang bagitahu ilmu kat
aku camner nak kenal bateri baik dengan yang tak baik! Bateriyg
baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik ( compare
bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu kau kena
compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak
silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!

5. timing belt - 60,000km untuk kereta proton wira,saga. WAJA
bole tahan sampai90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km.
Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu,
depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la diapakai apa
keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa tolak rezeki!

6.clutch plat - clutch plate ni ialah perkara subjektif.
Biasanya ikut pengalaman aku, aku hanya tukar bila ada simptom
"clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara
yang susah nak terangkan,sebab tu mereka kata 100,000km...tukar
clutch!

7.Fuel Filter - tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni
pun murah RM15-20je.

8.Air Filter atau Filter Udara - yang ni di tukar setiap
20,000km....tapipada mereka yang tukar kepada K&N type...benda
ni tak payah tukar,tapi mampu dibersihkan.

9.ATF - Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting
bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km
tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yang
nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan
(contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada
AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin
tukar, kereta tak perluTransmission Flush seperti yg disyorkan
oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai
7-9 litre.Ini membazir untuk kita...tapi bukan pada pihak yang
bikin servis. Cajsekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar ATF,
hanya tukar biasaaje....yang budget kurang dari RM100...ikut saiz
kereta anda!

10.Gear Oil - untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda
tak perlu pakaiATF, sebaliknya pakai Gear Oil. Benda ni boleh la
tukar 60,000km sekali.

11.Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau rajin boleh
flush keluar ganti baru setiap 60,000 km. Aku sendiri tak
buat....sebab aku malas! Lagipun aku tahu sedikit sebanyak pasal
mekanikal, bila ada kuar simptom, barulah aku tukar!he
he...jangan ikut saya ya!

12.Radiator Coolant -sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau!
60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang
warna clear aje...maknanya air paipbiasa aje tu! Pakai coolant,
enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!

13.Air-Cond Belt/ Alternator Belt - Belt-belt ni perlu ditukar
sama waktu dengantiming belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu
servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator
mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak.Ini kerana
belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian
"ribs"nya dah ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar
belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru
nak ditukar belt-belt ini. Akhir sekali, ingin aku ingatkan
maintenance schedule yang ikut "km" atau masa"3bulan&quot; "6 bulan"
dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta
melakukan penyelengaraan atau omputih kata "preventive
maintenance"

Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita
dah tukar...preventive maintenance ni mampu mengelak dari
pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikaldimasa akan
datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive
Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit
sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu
perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran....

Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg disyorkan oleh
pembuat alatganti. Contohnya "shock absorber".. perlu diganti
setiap 20,000km....! Tentu kita tidak mampu mengikutnya!

Okies..bye*********

Mengikut pengalaman aku yg dah lebih 10tahun membuat DIY service
kereta:-

Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik
utk 10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1
tahun. Kalau boleh elakkan beli minyak hitam di kedai spare part
sebab byk minyak cap ayam. Botol mungkin ada cap castrol, shell,
petronas, eneos, etc,etc tp dlm mungkin minyak murah made in
china. Dlm satu hari ada berapa ribu botol minyak hitam kosong
wujud di bengkel-bengkel. Sesiapa sahaja boleh ambik botol-botol
ini dan refil dan bubuh seal baru. Elok beli minyak di stesen
minyak - confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn kedai
spare part yg kita beli tu.

Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km utk kereta baru
(kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5 tahun atau
apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama -
bubuh gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap
20,000km. Sama mcm di atas.

Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter
pun sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak
tukar tiap-tiap 50,000km pun boleh dgn syarat guna air suling or
RO water. Timing belt - ditukar setiap 80,000km. Tapi aku pernah
stretch sampai 110,000km(wira 1.6xli) tanpa masalah sebab aku
guna timing ori mitsubishi dan aku suka inspect timing belt.
Merekah takde, gigi still elok - tak perlu tukar. Aircond belt,
altrnator belt, power steering belt - tukar semasa tukar timing
belt atau apabila nampak crack.

Water pump - ditukar apabila menukar timing belt utk kali ke-2.
Let's say kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila
kita menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok
tukar sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak
tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali,
tiada extra labor charge. Spark plug - every 20,000km. Atau
selagi plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar.
So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - engine
dah agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap
biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus i.e. minyak
hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira major work
jugak. Head gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu.
Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head
gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.

Biasanya top overhaul tidak diperlukan dek kereta bawah 7 tahun
atau 200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah kena
top overhaulsebab suka lenjan engine. Dok main red line manjang.
Ini pun major work la jugakskit. Brake pad - tukar bila haus
atau bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun
sekali. Minyak brake - pun sama. Anyway brake belakang tahan
lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap tentang
timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft),
ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg lain.

Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di
letak di dalam blok enjin...erm..takmo citer panjang2 lah.
Secara standardnya pertukaran timing belt pada setiap 100,000km
ikut ketetapan pengeluar jepun. tetapi jepun adalah negara
bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di malaysia lebih panas
dan mampu mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yg
dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu,
adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara
90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita
perlu menukar lebih awal, maybe 60,000km. Sy tak begitu pasti.

Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran
timing belt padajarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4
twin spark dan juga enjin V6 bagi model sblm thn 1999. Masa aku
keja di alfa romeo thn 96 dulu, ada juga pemilik yg kerek dan
cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000km. Tak perlu tukar
pada 30,000km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt
putus dan enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu =
35,000km. Maka moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi
service dan penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman
sekarang telah menggunakan timing chain sbg ganti kepada timing
belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota misalannya
menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu
:-

Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc

Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi
untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan
timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak memerlukan
pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos
dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai
mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan
segalanya pulih spt sedia kala. Posted by ahmadi
<http://www.selatanonline.net/modules.php?name=News&file=article&&#92;
sid=4719&mode=thread&order=0&thold=0
>





Mon Jul 29, 2013 6:44 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Lagi satu, pastikan automobil anda tak pakai diesel..aku nampak notis distesen minyak kta diesel habis stok ;)

________________________________
From: "adlinrotu@yahoo.com" <adlinrotu@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com; automobil <automobil@yahoogroups.com>
Cc: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, January 1, 1970 8:00 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: penjagaan kenderaaan anda..


 
Betul..betul..ini laa info yg sesuai dlm group begini bkn unsur2 diselitkan politics sokmo.
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
From: tanya saya
Sent: Selasa, 30 Julai 2013 08:52 PM
To: automobil
Reply To: automobil@yahoogroups.com
Cc: zzxmelayucyber
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: penjagaan kenderaaan anda..

 
tq bro. berguna info mcm ni.

2013/7/30 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>


>
>penjagaan kenderaaan
anda..

>selatanonline.net
>OlehMat Kacau
>Apa Yang Perlu Ditukar Masa Servis
Kereta
>Maklumat ni berguna untuk sume orang. Jadi gua post kat sini. Senang
nak buat rujukan akan datang.
>
>Apa yang perlu ditukar masa servis
kereta.
>
>1. Minyak
hitam.
>Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km
atau 3 bulan whichever is earlier.
>Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau
10,000km.
>
>2. filter - sama seperti minyak
enjin.
>Minyak mineral biasa - 5000km
>Minyak Synthetic -
7500km hingga 10000 km
>Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka
tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)
>
>3. spark plug - 20,000 km ikut schedule
maintenance book!
>Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni
bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun
dah nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4
biji...
>
>4. bateri kereta - 18
bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...kalau kita selalu topup
airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan
selalu kering...6 bulan pun bateri boleh kong!
>
>Free maintenance battery
lain pulak ceritanya...tak payah top up air , harga lebih mahal dari bateri
biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak
barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH,
CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!
>
>Aku ada
kawan dekat Puchong keje kat warehouse distribute battery ke kedai kedai
spareparts...dia yang bagitahu ilmu kat aku camner nak kenal bateri baik dengan
yang tak baik! Bateriyg baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik (
compare bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu kau kena compare
dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau
NS40L..begitu la citernya!
>
>5. timing
belt - 60,000km untuk kereta proton wira,saga. WAJA bole tahan
sampai90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut
jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak
kira la diapakai apa keretapun! Mekanik sengeh aje la, buat apa tolak
rezeki!
>
>6.clutch plat - clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman aku, aku hanya
tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni
perkara yang susah nak terangkan,sebab tu mereka kata 100,000km...tukar
clutch!
>
>7.Fuel Filter - tukar
aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah
RM15-20je.
>
>8.Air Filter atau Filter Udara
- yang ni di tukar setiap 20,000km....tapipada mereka yang tukar
kepada K&N type...benda ni tak payah tukar,tapi mampu
dibersihkan.
>
>9.ATF - Automatic Transmission
Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam
manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km
kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan
(contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox
perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak
perluTransmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel.
Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre.Ini membazir untuk kita...tapi
bukan pada pihak yang bikin servis. Cajsekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar
ATF, hanya tukar biasaaje....yang budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta
anda!
>
>10.Gear Oil - untuk
mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakaiATF, sebaliknya pakai
Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.
>
>11.Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau
rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km. Aku sendiri tak
buat....sebab aku malas! Lagipun aku tahu sedikit sebanyak pasal mekanikal, bila
ada kuar simptom, barulah aku tukar!he he...jangan ikut saya
ya!
>
>12.Radiator Coolant
-sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km boleh la
tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna clear aje...maknanya air
paipbiasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah
mendidih!
>
>13.Air-Cond Belt/ Alternator Belt
- Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengantiming belt. Kalau
kita terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga
alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak.Ini kerana
belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah
ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu
masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini. Akhir sekali, ingin
aku ingatkan maintenance schedule yang ikut "km" atau masa"3bulan&quot; "6 bulan" dan
seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan
atau omputih kata "preventive maintenance"
>
>Maksudnya, benda yang kita
tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar...preventive maintenance ni
mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikaldimasa
akan datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance
Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi
atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi
suatu pembaziran....
>
>Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg
disyorkan oleh pembuat alatganti. Contohnya "shock absorber".. perlu diganti
setiap 20,000km....! Tentu kita tidak mampu mengikutnya!
>
>Okies..bye*********
>
>Mengikut pengalaman aku
yg dah lebih 10tahun membuat DIY service kereta:-
>
>Minyak hitam mineral
utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully
sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli minyak hitam di
kedai spare part sebab byk minyak cap ayam. Botol mungkin ada cap castrol,
shell, petronas, eneos, etc,etc tp dlm mungkin minyak murah made in china. Dlm
satu hari ada berapa ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel.
Sesiapa sahaja boleh ambik botol-botol ini dan refil dan bubuh seal baru. Elok
beli minyak di stesen minyak - confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn
kedai spare part yg kita beli tu.
>
>Minyak gear manual ditukar setiap
40,000km utk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5
tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh
gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di
atas.
>
>Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun
sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap
50,000km pun boleh dgn syarat guna air suling or RO water. Timing belt - ditukar
setiap 80,000km. Tapi aku pernah stretch sampai 110,000km(wira 1.6xli) tanpa
masalah sebab aku guna timing ori mitsubishi dan aku suka inspect timing belt.
Merekah takde, gigi still elok - tak perlu tukar. Aircond belt, altrnator belt,
power steering belt - tukar semasa tukar timing belt atau apabila nampak
crack.
>
>Water pump - ditukar apabila menukar timing belt utk kali ke-2.
Let's say kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita menukar
timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar sekali water pump kerana
hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau
buat sekali, tiada extra labor charge. Spark plug - every 20,000km. Atau selagi
plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar. So kena check spark
plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab
piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus
i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira major work
jugak. Head gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya
berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org
panggil nie top-overhaul.
>
>Biasanya top overhaul tidak diperlukan dek
kereta bawah 7 tahun atau 200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah
kena top overhaulsebab suka lenjan engine. Dok main red line manjang. Ini pun
major work la jugakskit. Brake pad - tukar bila haus atau bila rasa brake kurang
mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake - pun sama. Anyway
brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap
tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya
berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg lain.
>
>Pada asalnya, enjin
pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di letak di dalam blok
enjin...erm..takmo citer panjang2 lah. Secara standardnya pertukaran timing belt
pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun. tetapi jepun adalah negara
bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di malaysia lebih panas dan mampu
mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yg dibuat dari adunan getah,
plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat
lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah,
kita perlu menukar lebih awal, maybe 60,000km. Sy tak begitu
pasti.
>
>Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran
timing belt padajarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan
juga enjin V6 bagi model sblm thn 1999. Masa aku keja di alfa romeo thn 96 dulu,
ada juga pemilik yg kerek dan cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000km.
Tak perlu tukar pada 30,000km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt
putus dan enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka
moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service dan penyelenggaraan
pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sbg
ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota
misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu
:-
>
>Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
>Corolla Altis ZZE121 - enjin
1ZZ-FE 1600cc
>Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc
>
>Model seperti CRV pada
mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda
juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak
memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos dan
menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu
tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala.

>Posted by ahmadi

Mon Jul 29, 2013 3:39 pm (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

NEGARA ALAMAI KRISIS BEKALAN DIESEL : MENTERI GAGAL HARUS LETAK JAWATAN
Posted by Kedah Lanie

Hari ini berlaku fonomena kebanyakan stesen minyak di seluruh negara telah kehabisan minyak diesel.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa pihak bertanggungjawab agar segera tampil menjelaskan situasi sebenar yang berlaku, serta menyediakan pelan terbaik untuk selesaikan krisis ini.

Che'GuBard sendiri sudah 6 jam terperangkap di pekan Bentong kerana kenderaan yang dinaiki telah kehabisan diesel. Che'GuBard dalam rangka lawatan ke pantai timur, dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuantan untuk progam bersama SAMM Pahang sebelum ke Kemaman lewat malam ini untuk program seterusnya.

Satu pengalaman yang luar dugaan apabila mendapati dari Gombak hingga ke pekan Bentong, 9 stesen minyak yang disinggahai semuanya kehabisan minyak diesel. Di hampir semua stesen minyak kelihatan lori dan kenderaan yang menggunakan diesel tersadai.

Dari maklumat rambang yang diperolehi, banyak stesen minyak di seluruh negara mengalami kehabisan diesel, pengguna khususnya pemandu lori mengeluh. Krisis ini dikatakan bukan hanya berlaku di semenanjung tetapi turut berlaku di Sabah dan Sarawak.

Perkara kehabisan diesel ini juga sebenarnya telah banyak terjadi kebelakangan ini dan hari ini merupakan keadaan paling parah kerana hampir semua stesen di laluan utama negara kehabisan diesel.

SAMM dengan ini turut menuntut penjelasan dari menteri di Kementerian Hal Ehwal Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan Datuk Hasan Malek, mendesak kegagalan ini menteri harus ambil tanggungjawab penuh.

Sudahlah baru-baru ini menteri yang sama 'berotak ayam' apabila memberi respon terhadap kenaikan harga ayam dengan jawapan jangan makan ayam. Apakah kali ini kehabisan diesel maka menteri akan cakap jangan guna diesel?

Apakah ini juga bibit-bibit permulaan untuk mengolah alasan kenaikkan harga diesel selepas ini? Atau adakah ada pihak 'atasan&#39; sendiri terlibat dalam penjualan atau menyorokkan diesel berkuota subsidi?

Menteri 'berotak ayam' jelas memalukan kabinet kerana gagal hingga menyebabkan krisis yang menyusahkan rakyat. Bukan rakyat minta percuma, tetapi soalnya bekalan gagal disediakan kerana tidak diuruskan dengan baik.

Justeru, jika menteri gagal tampil memberikan penjelasan munasabah, menteri tersebut haruslah letak jawatan.

CHE'GUBARD
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

**Kenyataan ini ditulis jam 10.10mlm ketika tersadai di stesen shell pekan Bentong bersama puluhan pemandu lori

Mon Jul 29, 2013 6:28 pm (PDT) . Posted by:

"Mohd Syaril Matsali" nesta41

Info berguna sempena hari perayaan
especially yg drive sorang, yg bawa kereta mewah, ladies drivers

this looks very helpful to stay alert in current situation.

Mon Jul 29, 2013 7:49 pm (PDT) . Posted by:

"tanya saya"

tq bro. sgt berguna...

2013/7/30 Mohd Syaril Matsali <syaril.matsali@my.panasonic.com>

> **
>
>
> Info berguna sempena hari perayaan
> especially yg drive sorang, yg bawa kereta mewah, ladies drivers
>
> ------------------------------
>
>
>
>
> *this looks very helpful to stay alert in current situation.** *
>
>
>
>
>

Mon Jul 29, 2013 8:09 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Max mungkin 7 tahun saja nanti, so sapa nak beli kereta , kena plan skrg.
http://www.beritaterkini.my/pinjaman-kereta-2013-7-tahun

Mon Jul 29, 2013 10:38 pm (PDT) . Posted by:

"Muaz CK" azz95

Salaam.

Sebelum raya menjelang, elok la kita mencuci karbon dalam enjin kereta
dahulu.

RM78 je sebotol. Perbatuan tinggi disyorkan 2 botol minima.

Lembah Kelang, Selangor Selatan, NS Utara dan yang berdekatan insyallah
akan dilayan. Tempat2 lain mari kita nego.

Lawati FB kami Ubat
Kereta<https://www.facebook.com/groups/543164049074849/?directed_target_id=142980482426591>
untuk
maklumat lanjut, atau hubungi saya 0109029909
Attachments with this message:
2 of 2 Photo(s)
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: