10 New Messages
Digest #3773
Messages
Sun Nov 24, 2013 7:50 am (PST) . Posted by:
"-:eSpAcE9808:-" rienacom
Lagi Maut Kemalangan Motorsikal Kuasa Tinggi Di LPT
telokbakong.
pahangdaily.
KARAK, 24 Nov [6.38 pm] - Seorang lelaki yang dipercayai sedang dalam perjalanan secara konvoi dengan motorsikal berkuasa tinggi maut dalam kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur berhampiran dekat sini sebentar tadi. Motorsikalnya terbakar dalam kemalangan itu dan mangsa didapati terjatuh hampir 50 meter.
comment:
Anonymous said...
innalillah. takziah kepada keluarga mangsa :(
so sad to hear this kind of news. to all riders out there, please be more careful.
ps: a bike doesn't make a rider. rides according to your skill.
Sun Nov 24, 2013 5:35 pm (PST) . Posted by:
"bashah" bwasi
Naik motor risiko tinggi dari keta,
Super bike lagi tambah super risk,
Jln jauh, lagi extra risk
Jalan tak pernah lalu, more risk.
Konvoi, kena keep up dg konvoi risk.
Jalanraya malaysia, dg pasir batu di selekoh. up up lagi risk.
Al fatihah. RIP bro.
On Sunday, November 24, 2013 11:50 PM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
Lagi Maut
Kemalangan Motorsikal Kuasa Tinggi Di LPT
telokbakong.blogspot.
pahangdaily.blogspot.
KARAK, 24 Nov [6.38 pm] - Seorang lelaki yang dipercayai
sedang dalam perjalanan secara konvoi dengan motorsikal berkuasa tinggi maut
dalam kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur berhampiran dekat sini sebentar tadi.
Motorsikalnya terbakar dalam kemalangan itu dan mangsa didapati terjatuh hampir
50 meter.
comment:
Anonymous said...
innalillah. takziah kepada keluarga mangsa :(
so
sad to hear this kind of news. to all riders out there, please be more
careful.
ps: a bike doesn't make a rider. rides according to your
skill.
Super bike lagi tambah super risk,
Jln jauh, lagi extra risk
Jalan tak pernah lalu, more risk.
Konvoi, kena keep up dg konvoi risk.
Jalanraya malaysia, dg pasir batu di selekoh. up up lagi risk.
Al fatihah. RIP bro.
On Sunday, November 24, 2013 11:50 PM, -:eSpAcE9808:
Lagi Maut
Kemalangan Motorsikal Kuasa Tinggi Di LPT
telokbakong.
pahangdaily.
KARAK, 24 Nov [6.38 pm] - Seorang lelaki yang dipercayai
sedang dalam perjalanan secara konvoi dengan motorsikal berkuasa tinggi maut
dalam kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur berhampiran dekat sini sebentar tadi.
Motorsikalnya terbakar dalam kemalangan itu dan mangsa didapati terjatuh hampir
50 meter.
comment:
Anonymous said...
innalillah. takziah kepada keluarga mangsa :(
so
sad to hear this kind of news. to all riders out there, please be more
careful.
ps: a bike doesn't make a rider. rides according to your
skill.
Sun Nov 24, 2013 7:58 am (PST) . Posted by:
"-:eSpAcE9808:-" rienacom
Rayuan Derma Bagi Pembinaan Asrama Pelajar
telokbakong.
kraiutara.blogspot.
Oh! Krai Utara
Pembinaan Asrama Pelajar Lelaki 4 tingkat (cadangan asal : 3 tingkat) masih berjalan dan pada 29 Mei 2013 kerja-kerja plaster dinding dan mengecat sedang giat dijalankan. Kami amat memerlukan sumbangan daripada tuan/puan semua. Sesiapa yang ingin menderma dan menyumbang bagi pembinaan asrama tersebut, boleh lah disalurkan melalui akaun bank :-
Nama Akaun: MADRASAH MUHAMMADIAHNo. Akaun : 03-072-01-011983-
No. Akaun : 5530-2961-0334 (Maybank).
SILA MAKLUMKAN SUMBANGAN ANDA MELALUI EMAIL ( pondoksgdurian@
Atau hubungi:
Abu Anas (09-9664161)
jika anda juga berminat untuk menyiarkan laman ini di blog atau laman sesawang anda, amatlah di alu-alukan.
Kami mengalu-alukan sumbangan daripada tuan/puan semua
KLIK GAMBAR UNTUK PAPARAN LEBIH BESAR
09 Dis 2012 - kerja-kerja menaikkan bata (atap) sedang dijalankan
29 Mei 2013 : Kerja-kerja plaster dinding dan mengecat sedang giat dijalankan
29 Mei 2013 : Bilik air dan dapur yang akan dipasang mozek
Sun Nov 24, 2013 7:58 am (PST) . Posted by:
"-:eSpAcE9808:-" rienacom
Tunggu separuh abad tunai haji
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Oleh MULLER ASEN
muller.asen@kosmo.com.my
JAMIL (empat dari kiri) tertarik mendengar penerangan Menteri Perumahan Sarawak, Datuk Abang Johari Tun Abang Openg mengenai model Kompleks Tabung Haji dan TH Hotel Sarawak di Kuching semalam. Turut kelihatan Taib Mahmud (kiri)
KUCHING – Umat Islam di negara yang mendaftar untuk menunaikan haji kini terpaksa menunggu selama 50 tahun sebelum dapat menunaikan Rukun Islam kelima itu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Beliau berkata, keadaan itu memang meresahkan kerana kuota 0.1 peratus yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi menyebabkan Malaysia yang mempunyai 28 juta penduduk hanya layak menghantar 28,000 jemaah haji setahun.
Ini diburukkan lagi dengan kerja-kerja pembesaran kawasan Masjidil Haram yang menyebabkan jumlah jemaah haji di malaysia tahun ini dikurangkan kepada 22,320 orang tahun ini.
Katanya, ketika ini terdapat 1.2 juta daripada 8.2 juta pendeposit Tabung Haji (TH) sedang menunggu giliran menunaikan ibadat itu.
"TH menggunakan sistem komputer bagi menetapkan tarikh dan tahun bagi setiap individu berdaftar dengan kami.
"Bagaimanapun tempoh waktu menunggu akan berkurangan jika ada bakal jemaah yang dipilih untuk mengerjakan haji itu meninggal dunia atau mengalami sakit berpanjangan," katanya.
Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1124&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2lVugzrC3
Hakcipta terpelihara
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Oleh MULLER ASEN
muller.asen@
JAMIL (empat dari kiri) tertarik mendengar penerangan Menteri Perumahan Sarawak, Datuk Abang Johari Tun Abang Openg mengenai model Kompleks Tabung Haji dan TH Hotel Sarawak di Kuching semalam. Turut kelihatan Taib Mahmud (kiri)
KUCHING – Umat Islam di negara yang mendaftar untuk menunaikan haji kini terpaksa menunggu selama 50 tahun sebelum dapat menunaikan Rukun Islam kelima itu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Beliau berkata, keadaan itu memang meresahkan kerana kuota 0.1 peratus yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi menyebabkan Malaysia yang mempunyai 28 juta penduduk hanya layak menghantar 28,000 jemaah haji setahun.
Ini diburukkan lagi dengan kerja-kerja pembesaran kawasan Masjidil Haram yang menyebabkan jumlah jemaah haji di malaysia tahun ini dikurangkan kepada 22,320 orang tahun ini.
Katanya, ketika ini terdapat 1.2 juta daripada 8.2 juta pendeposit Tabung Haji (TH) sedang menunggu giliran menunaikan ibadat itu.
"TH menggunakan sistem komputer bagi menetapkan tarikh dan tahun bagi setiap individu berdaftar dengan kami.
"Bagaimanapun tempoh waktu menunggu akan berkurangan jika ada bakal jemaah yang dipilih untuk mengerjakan haji itu meninggal dunia atau mengalami sakit berpanjangan," katanya.
Artikel Penuh: http://kosmo.
Hakcipta terpelihara
Sun Nov 24, 2013 5:22 pm (PST) . Posted by:
"bashah" bwasi
T. Haji kata :"Bagaimanapun tempoh waktu menunggu akan berkurangan jika ada bakal jemaah yang dipilih untuk mengerjakan haji itu meninggal dunia atau mengalami sakit berpanjangan," katanya.
Jika dah mati, tempoh menunggu kurang ?
Ni aper punya cakap ni.
Sepatutnya buat peraturan , setiap org hanya boleh pergi HJ SEKALI Seumur HIDUP.
Barulah TH tu nampak mcm bijak....
lagi satu TH kata, sapa daftar dulu...logik tak , nampak mcm logik, tapi tak cukup bijakk
patut ikut sapa daftar dulu DAN sapa TUA dulu yg hampir2 OKU...
lagi satu aku pelik la dg fesyen org kita ni yg pergi haji lebih dari sekali: 2x 3x, 4x nih.
kalau hangpa kaya gila, aku tau lah hangpa banyak duit... kalau nak bawak anak kecik remaja pergi hj tu boleh, tapi pikirlah dia banyak masa (nyawa) lagi, insyaALLAH
Lagi, kalau nak pi Mekah banyak kali, pergi hj sekali, yg lain pi umrah lah ....
aku pelik juga T Haji bagi depa yg dah pergi ...pergi lagi. Kat tempat kerja aku ni berlambak kes pergi lebih sekali nih.
tapi ramai lagi orang tua2 beruban rambut dan mata pun dah katarak yg jenuh dok tunggu naik kapalterbang## nak pi HJ
aku rasa senarai nama di tangan malaikat maut lagi cepat jalan dari TH.
p.s. pesanan ini juga utk diri sendiri.
## automobil
On Sunday, November 24, 2013 11:58 PM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
Tunggu separuh abad
tunai haji
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Oleh MULLER
ASEN
muller.asen@kosmo.com.my
JAMIL (empat dari kiri) tertarik mendengar
penerangan Menteri Perumahan Sarawak, Datuk Abang Johari Tun Abang Openg
mengenai model Kompleks Tabung Haji dan TH Hotel Sarawak di Kuching semalam.
Turut kelihatan Taib Mahmud (kiri)
KUCHING
– Umat Islam di negara yang mendaftar untuk menunaikan haji kini terpaksa
menunggu selama 50 tahun sebelum dapat menunaikan Rukun Islam kelima itu, kata
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Beliau
berkata, keadaan itu memang meresahkan kerana kuota 0.1 peratus yang ditetapkan
oleh kerajaan Arab Saudi menyebabkan Malaysia yang mempunyai 28 juta penduduk
hanya layak menghantar 28,000 jemaah haji setahun.
Ini
diburukkan lagi dengan kerja-kerja pembesaran kawasan Masjidil Haram yang
menyebabkan jumlah jemaah haji di malaysia tahun ini dikurangkan kepada 22,320
orang tahun ini.
Katanya, ketika ini terdapat 1.2 juta daripada 8.2 juta pendeposit
Tabung Haji (TH) sedang menunggu giliran menunaikan ibadat itu.
"TH
menggunakan sistem komputer bagi menetapkan tarikh dan tahun bagi setiap
individu berdaftar dengan kami.
"Bagaimanapun tempoh waktu menunggu akan berkurangan jika ada bakal
jemaah yang dipilih untuk mengerjakan haji itu meninggal dunia atau mengalami
sakit berpanjangan," katanya.
Artikel
Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1124&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2lVugzrC3
Hakcipta terpelihara
Jika dah mati, tempoh menunggu kurang ?
Ni aper punya cakap ni.
Sepatutnya buat peraturan , setiap org hanya boleh pergi HJ SEKALI Seumur HIDUP.
Barulah TH tu nampak mcm bijak....
lagi satu TH kata, sapa daftar dulu...logik tak , nampak mcm logik, tapi tak cukup bijakk
patut ikut sapa daftar dulu DAN sapa TUA dulu yg hampir2 OKU...
lagi satu aku pelik la dg fesyen org kita ni yg pergi haji lebih dari sekali: 2x 3x, 4x nih.
kalau hangpa kaya gila, aku tau lah hangpa banyak duit... kalau nak bawak anak kecik remaja pergi hj tu boleh, tapi pikirlah dia banyak masa (nyawa) lagi, insyaALLAH
Lagi, kalau nak pi Mekah banyak kali, pergi hj sekali, yg lain pi umrah lah ....
aku pelik juga T Haji bagi depa yg dah pergi ...pergi lagi. Kat tempat kerja aku ni berlambak kes pergi lebih sekali nih.
tapi ramai lagi orang tua2 beruban rambut dan mata pun dah katarak yg jenuh dok tunggu naik kapalterbang#
aku rasa senarai nama di tangan malaikat maut lagi cepat jalan dari TH.
p.s. pesanan ini juga utk diri sendiri.
## automobil
On Sunday, November 24, 2013 11:58 PM, -:eSpAcE9808:
Tunggu separuh abad
tunai haji
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Oleh MULLER
ASEN
muller.asen@
JAMIL (empat dari kiri) tertarik mendengar
penerangan Menteri Perumahan Sarawak, Datuk Abang Johari Tun Abang Openg
mengenai model Kompleks Tabung Haji dan TH Hotel Sarawak di Kuching semalam.
Turut kelihatan Taib Mahmud (kiri)
KUCHING
– Umat Islam di negara yang mendaftar untuk menunaikan haji kini terpaksa
menunggu selama 50 tahun sebelum dapat menunaikan Rukun Islam kelima itu, kata
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Beliau
berkata, keadaan itu memang meresahkan kerana kuota 0.1 peratus yang ditetapkan
oleh kerajaan Arab Saudi menyebabkan Malaysia yang mempunyai 28 juta penduduk
hanya layak menghantar 28,000 jemaah haji setahun.
Ini
diburukkan lagi dengan kerja-kerja pembesaran kawasan Masjidil Haram yang
menyebabkan jumlah jemaah haji di malaysia tahun ini dikurangkan kepada 22,320
orang tahun ini.
Katanya, ketika ini terdapat 1.2 juta daripada 8.2 juta pendeposit
Tabung Haji (TH) sedang menunggu giliran menunaikan ibadat itu.
"TH
menggunakan sistem komputer bagi menetapkan tarikh dan tahun bagi setiap
individu berdaftar dengan kami.
"Bagaimanapun tempoh waktu menunggu akan berkurangan jika ada bakal
jemaah yang dipilih untuk mengerjakan haji itu meninggal dunia atau mengalami
sakit berpanjangan," katanya.
Artikel
Penuh: http://kosmo.
Hakcipta terpelihara
Facebook: Fanpage Automobil
http://www.facebook
Group Automobil
http://www.facebook
Web:
OILYMAN
http://oilyman.
Blog In Malaysia
http://bloginmalays
Kataloh
http://kataloh.
Cari Mudah
http://carimudah.
Find And Book the Best Hotel Resort
http://besthotelrev
Enplegu.com
http://enplegu.
Choosing the Best Hotel Reviews
http://besthotelrev
Blog Soccers
http://blogsoccers.
Google Adsense Program
http://googleadsens
Azami Entertainment
http://azamienterta
Din Apartment
http://dinapartment
University College Online
http://universityco
Kad Niaga
http://kadniaga.
Google Adsense Program Info
http://googleadsens
K-Pop Music Download
http://k-popmusicdo
Health Care Definition
http://healthcarede
Laptop Skin Sticker
http://laptopskinst
Fri Nov 30, 2012 9:22 pm
http://autos.
Salam Sejahtera semua.
Mulai 28 November 2012, ahli group Automobil tidak boleh "HIDE ID".
In disebabkan polisi baru Yahoo Groups yang tidak membenarkan menukar alamat email asal seperti sebelum ini.
Jadi kepada sesiapa yang ingin "HIDE ID" sila email dan minta pada kawan-kawan anda untuk melakukan posting sekaligus merahsiakan alamat email syarikat tempat anda bekerja.
Group Automobil juga telah memberikan akses penuh kepada kebanyakan ahli yang aktif terus post email ke group tanpa tapisan moderator tetapi masih di pantau.
Sekian,
Terima Kasih.
Iwan
Sun Nov 24, 2013 4:39 pm (PST) . Posted by:
"Mohd Syaril Matsali" nesta41
Ini isu yg sama mcm kes tinted yg byk kali kita citer kat sini
pengimport, pembekal, kedai pasang tinted x penah pun dikenakan saman atau
kompaun
sebab jual tinted yg x benarkan oleh JPJ,
kenapa JPJ, KDN x serbu, rampas tinted2 yg lebih had spesifikasi jpj kat
premis mereka ni...
alasan tiada peruntukan undang2 tu dah lama sgt kita dgr...
so sama mcm kes ni juga... kita terperangkap dgn undang2 yg mereka sendiri
cipta tanpa fikir kesusahan org lain
pendapat seposen saya je... :-P
From: ML <allmailinglist@gmail.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
Date: 23/11/2013 06:32 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cermin gelap
MPV, akta tidak munasabah
Sent by: automobil@yahoogroups.com
Kalau MPV atas dasar keselesaan dan
"Import dah memang mcm tu", lepas kereta
import pun blh a order cermin gelap..
sebab atas dasar "keselesaan" dan "import"
:-)
On 23 Nov, 2013, at 12:53 am, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:
kesian ....
dah lah bayar AP, bayar mahal,
kereta pulak kereta lama ;;
recond...
kena saman lagik...
dah masuk perangkap, ingat senang nak lepas ?
On Saturday, November 23, 2013 12:25 AM, -:eSpAcE9808:- <
rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
Cermin gelap MPV, akta yang tidak munasabah di kuatkuasakan oleh JPJ
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
PENGGUNA MPV
Darul Aman
<1281400036_113055183_2-Toyota-Estima-Aeras-24-G-Edition-Petaling-Jaya-1281400036.jpg>
SAYA memohon kerajaan menimbang isu besar yang melibatkan pengguna dan
pemilik kenderaan MPV di Malaysia khususnya pemilik Wish, Estima, Honda
Stream, Cardina, Alphard dan Vellfire.
Sebagai pengguna MPV import, kami adalah mangsa seksyen 61(1) APJ 1987
yang sudah tidak relevan dengan keadaan zaman.
Bagi memahami isu saya catatkan kejadian yang berlaku. Untuk makluman
pembaca, pada bulan lalu kenderaan MPV saya telah diarahkan berhenti oleh
penguatkuasa JPJ di sebuah kawasan di Utara.
Setelah mencari kesalahan yang tidak ditemui, mereka melihat cermin MPV
saya dan mengeluarkan 'Notis pemeriksaan kenderaan di bawah Seksyen 61(1)
APJ 1987'.
Ini merupakan kejadian pertama sejak 2008 menggunakan kenderaan MPV import
kerana keperluan keluarga yang ramai dan keselesaan perjalanan jauh.
Saya mengemukakan alasan MPV berkenaan telah mempunyai cermin asal (bukan
tinted) bahagian belakang seperti yang dikeluarkan oleh negara asal
(Jepun).
Malah bahagian pemandu saya adalah mematuhi peraturan dan cerah. Mereka
menjelaskan bahawa tindakan pemasangan cermin putih dilakukan oleh
pengedar kenderaan sebelum diluluskan PUSPAKOM.
Seperti yang dimaklumi, kesemua kenderaan MPV yang bercermin gelap
bahagian belakang diluluskan oleh JPJ dengan taktik yang sama dan hampir
semua orang tahu mengenainya.
Kejadian ini mengundang beberapa persoalan kepada Jabatan Kastam yang
membenarkan kenderaan ini diimport serta Kementerian Pengangkutan
khususnya JPJ untuk mencari penyelesaian terbaik kepada ramai rakyat
Malaysia yang menjadi pengguna MPV seperti yang dialami.
Malah iklan-iklan kenderaan MPV ini secara terang mempamerkan keadaan asal
cermin kenderaan berkenaan sedangkan arahan sebenarnya cermin berkenaan
mesti berwarna cerah.
Sebagai pengguna, kami mempunyai empat pilihan berdasarkan notis di bawah
Akta Pengangkutan Jalan 1987 seksyen 61(1), iaitu menukar cermin cerah
yang kosnya melibatkan beribu ringgit tetapi risikonya adalah cermin
berkenaan bukan asli (buatan Taiwan atau China). Kaedah kedua ialah
menyewa cermin putih seperti yang dilakukan oleh pengedar kenderaan dan
berlakon untuk mendapatkan pembatalan notis. Paling menarik saya telah
diberikan pilihan ketiga iaitu 'merasuah pegawai JPJ' iaitu tanpa membawa
kenderaan dan notis akan diserahkan kepada 'orang dalam JPJ' untuk
pembatalan dan kosnya ialah RM400. Namun perkara yang menjijikkan ini
tidak terfikir untuk dilakukan sekalipun bayaran RM100.
Pilihan keempat ialah mengemukakan Borang Cermin Gelap (CG1) yang perlu
mendapat kelulusan Menteri Pengangkutan atau Pengarah Penguatkuasa JPJ.
Untuk makluman, kemungkinan besar permohonan ini tidak akan diluluskan
kerana ianya khusus untuk mereka yang mempunyai faktor kesihatan
(berpenyakit kulit) dan faktor keselamatan (VIP yang kemungkinan akan
ditembak atau dirompak). Borang CG1 ini pula perlu mendapat surat sokongan
berbagai agensi.
Namun bila difikirkan (sekadar gurauan) dengan melihat kejadian tembak,
ianya mungkin boleh dipohon oleh sesiapa sahaja tanpa melibatkan golongan
vip yang mempunyai alasan di rompak atau ditembak. Akhirnya keputusan saya
ialah menyewa cermin cerah dari sebuah kedai mengecat milik kaum cina
kerana bimbang sekatan terhadap cukai jalan yang dijadikan cara terakhir
oleh JPJ bagi memastikan pengguna akur.
Bimbang kos bertambah kerana terdapat denda lewat maka saya merugikan masa
selama 3 hari untuk perkara berkenaan. Sehari untuk menukar dan pemasangan
cermin cerah. Pada hari kedua membawa kenderaan ke JPJ untuk mendapatkan
surat PG,10-Pin.2/83 sebagai akuan pemeriksaan kenderaan.
Selepas itu kenderaan dimasukkan semula ke bengkel untuk dipasang semula
cermin asal yang gelap. Kadar sewa yang dikenakan kepada saya ialah RM500.
Bayangkan berapa banyak keuntungan kedai kereta milik kaum Cina yang
menjalankan operasi berkenaan hasil inisiatif JPJ melalui notis berkenaan.
Inilah modus operandi syarikat pengedar kenderaan import sejak sekian lama
dan ia sudah sedia diketahui oleh JPJ. Persoalannya sampai bila ianya
harus dibiarkan dan pihak pekedai mengaut keuntungan lumayan?
Bersabit isu ini, saya mengajak pemilik MPV yang membawa isu ini ketengah.
Sebagai pengguna yang terkilan dan ditekan dengan akta ini, kita
memerlukan tindakan bersepadu untuk mendesak kerajaan Malaysia agar
menilai semula akta ini. Isunya pengguna MPV bukannya mahu memasang cermin
gelap di keseluruhan kenderaan MPV, tetapi hanya mahu mengekalkan cermin
gelap asal yang sedia ada di bahagian belakang dan tempat letak barang
sahaja.
Berikut adalah sebab dan alasan yang relevan untuk dinilaikan:
1 Kerajaan perlu mengkaji semula undang-undang kaedah kenderaan motor
(Larangan mengenai jenis-jenis kaca tertentu) 1991 dengan memberikan
kelonggaran kepada kenderaan MPV.
2 Standard penggunaan cermin gelap bahagian belakang MPV adalah amalan
perkilangan antarabangsa dan digunapakai di seluruh dunia kecuali
Malaysia.
3 MPV merupakan sejenis caravan untuk keluarga dan keselesaan penumpang
bahagian belakang harus diberikan perhatian. Selain keperluan akibat
faktor cuaca panas di Malaysia, MPV seperti mana caravan dan van barang
perlu yang menutup keseluruhan tempat barang mereka atas faktor mengundang
kecurian
4 Justeru sebagai pengeluar kenderaan, pihak pengilang telah menjangkakan
segala keperluan bagi kenderaan MPV ini sebelum direkabentuk untuk
memastikan keselamatan barang kerana ianya direkabentuk tanpa bonet.
Tarikan utama dan 'kecantikan dan sifat MPV' yang direkabentuk dari Jepun
pada asalnya dengan bercermin gelap di bahagian belakang menyebabkan
kenderaan ini laris di pasaran.
5 Bayangkan jika ia bercermin cerah, mungkin kenderaan ini tidak akan
menjadi idaman dan tidak ramai orang berminat memilikinya. Melalui
permintaan yang tinggi JPJ mendapat manfaat kewangan dan kerajaan mengaut
keuntungan melalui duti import yang dkenakan oleh Kastam Diraja Malaysia.
6 Jika kerajaan Malaysia masih mahu mengekalkan akta ini, maka Jabatan
Kastam tidak harus membenarkan kemasukan MPV import dengan cermin gelap ke
negara ini. Sebelum kenderaan ini di bawa masuk, ia mestilah dipastikan
bercermin cerah yang asli dari negara pengeluar.
7 Kepada penguatkuasa JPJ yang bertugas, letakkanlah sifat peka dan nilai
kemanusiaan sebelum menghukum dan mengenakan kami.
Artikel Penuh:
http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20131118/fo_02/Cermin-gelap-MPV-akta-yang-tidak-munasabah#ixzz2lDaz07cS
© Utusan Melayu (M) Bhd
pengimport, pembekal, kedai pasang tinted x penah pun dikenakan saman atau
kompaun
sebab jual tinted yg x benarkan oleh JPJ,
kenapa JPJ, KDN x serbu, rampas tinted2 yg lebih had spesifikasi jpj kat
premis mereka ni...
alasan tiada peruntukan undang2 tu dah lama sgt kita dgr...
so sama mcm kes ni juga... kita terperangkap dgn undang2 yg mereka sendiri
cipta tanpa fikir kesusahan org lain
pendapat seposen saya je... :-P
From: ML <allmailinglist@
To: "automobil@yahoogrou
Date: 23/11/2013 06:32 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.
MPV, akta tidak munasabah
Sent by: automobil@yahoogrou
Kalau MPV atas dasar keselesaan dan
"Import dah memang mcm tu", lepas kereta
import pun blh a order cermin gelap..
sebab atas dasar "keselesaan&qu
:-)
On 23 Nov, 2013, at 12:53 am, bashah <bwasi@yahoo.
kesian ....
dah lah bayar AP, bayar mahal,
kereta pulak kereta lama ;;
recond...
kena saman lagik...
dah masuk perangkap, ingat senang nak lepas ?
On Saturday, November 23, 2013 12:25 AM, -:eSpAcE9808:
rienacom@yahoo.
Cermin gelap MPV, akta yang tidak munasabah di kuatkuasakan oleh JPJ
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
PENGGUNA MPV
Darul Aman
<1281400036_
SAYA memohon kerajaan menimbang isu besar yang melibatkan pengguna dan
pemilik kenderaan MPV di Malaysia khususnya pemilik Wish, Estima, Honda
Stream, Cardina, Alphard dan Vellfire.
Sebagai pengguna MPV import, kami adalah mangsa seksyen 61(1) APJ 1987
yang sudah tidak relevan dengan keadaan zaman.
Bagi memahami isu saya catatkan kejadian yang berlaku. Untuk makluman
pembaca, pada bulan lalu kenderaan MPV saya telah diarahkan berhenti oleh
penguatkuasa JPJ di sebuah kawasan di Utara.
Setelah mencari kesalahan yang tidak ditemui, mereka melihat cermin MPV
saya dan mengeluarkan 'Notis pemeriksaan kenderaan di bawah Seksyen 61(1)
APJ 1987'.
Ini merupakan kejadian pertama sejak 2008 menggunakan kenderaan MPV import
kerana keperluan keluarga yang ramai dan keselesaan perjalanan jauh.
Saya mengemukakan alasan MPV berkenaan telah mempunyai cermin asal (bukan
tinted) bahagian belakang seperti yang dikeluarkan oleh negara asal
(Jepun).
Malah bahagian pemandu saya adalah mematuhi peraturan dan cerah. Mereka
menjelaskan bahawa tindakan pemasangan cermin putih dilakukan oleh
pengedar kenderaan sebelum diluluskan PUSPAKOM.
Seperti yang dimaklumi, kesemua kenderaan MPV yang bercermin gelap
bahagian belakang diluluskan oleh JPJ dengan taktik yang sama dan hampir
semua orang tahu mengenainya.
Kejadian ini mengundang beberapa persoalan kepada Jabatan Kastam yang
membenarkan kenderaan ini diimport serta Kementerian Pengangkutan
khususnya JPJ untuk mencari penyelesaian terbaik kepada ramai rakyat
Malaysia yang menjadi pengguna MPV seperti yang dialami.
Malah iklan-iklan kenderaan MPV ini secara terang mempamerkan keadaan asal
cermin kenderaan berkenaan sedangkan arahan sebenarnya cermin berkenaan
mesti berwarna cerah.
Sebagai pengguna, kami mempunyai empat pilihan berdasarkan notis di bawah
Akta Pengangkutan Jalan 1987 seksyen 61(1), iaitu menukar cermin cerah
yang kosnya melibatkan beribu ringgit tetapi risikonya adalah cermin
berkenaan bukan asli (buatan Taiwan atau China). Kaedah kedua ialah
menyewa cermin putih seperti yang dilakukan oleh pengedar kenderaan dan
berlakon untuk mendapatkan pembatalan notis. Paling menarik saya telah
diberikan pilihan ketiga iaitu 'merasuah pegawai JPJ' iaitu tanpa membawa
kenderaan dan notis akan diserahkan kepada 'orang dalam JPJ' untuk
pembatalan dan kosnya ialah RM400. Namun perkara yang menjijikkan ini
tidak terfikir untuk dilakukan sekalipun bayaran RM100.
Pilihan keempat ialah mengemukakan Borang Cermin Gelap (CG1) yang perlu
mendapat kelulusan Menteri Pengangkutan atau Pengarah Penguatkuasa JPJ.
Untuk makluman, kemungkinan besar permohonan ini tidak akan diluluskan
kerana ianya khusus untuk mereka yang mempunyai faktor kesihatan
(berpenyakit kulit) dan faktor keselamatan (VIP yang kemungkinan akan
ditembak atau dirompak). Borang CG1 ini pula perlu mendapat surat sokongan
berbagai agensi.
Namun bila difikirkan (sekadar gurauan) dengan melihat kejadian tembak,
ianya mungkin boleh dipohon oleh sesiapa sahaja tanpa melibatkan golongan
vip yang mempunyai alasan di rompak atau ditembak. Akhirnya keputusan saya
ialah menyewa cermin cerah dari sebuah kedai mengecat milik kaum cina
kerana bimbang sekatan terhadap cukai jalan yang dijadikan cara terakhir
oleh JPJ bagi memastikan pengguna akur.
Bimbang kos bertambah kerana terdapat denda lewat maka saya merugikan masa
selama 3 hari untuk perkara berkenaan. Sehari untuk menukar dan pemasangan
cermin cerah. Pada hari kedua membawa kenderaan ke JPJ untuk mendapatkan
surat PG,10-Pin.2/
Selepas itu kenderaan dimasukkan semula ke bengkel untuk dipasang semula
cermin asal yang gelap. Kadar sewa yang dikenakan kepada saya ialah RM500.
Bayangkan berapa banyak keuntungan kedai kereta milik kaum Cina yang
menjalankan operasi berkenaan hasil inisiatif JPJ melalui notis berkenaan.
Inilah modus operandi syarikat pengedar kenderaan import sejak sekian lama
dan ia sudah sedia diketahui oleh JPJ. Persoalannya sampai bila ianya
harus dibiarkan dan pihak pekedai mengaut keuntungan lumayan?
Bersabit isu ini, saya mengajak pemilik MPV yang membawa isu ini ketengah.
Sebagai pengguna yang terkilan dan ditekan dengan akta ini, kita
memerlukan tindakan bersepadu untuk mendesak kerajaan Malaysia agar
menilai semula akta ini. Isunya pengguna MPV bukannya mahu memasang cermin
gelap di keseluruhan kenderaan MPV, tetapi hanya mahu mengekalkan cermin
gelap asal yang sedia ada di bahagian belakang dan tempat letak barang
sahaja.
Berikut adalah sebab dan alasan yang relevan untuk dinilaikan:
1 Kerajaan perlu mengkaji semula undang-undang kaedah kenderaan motor
(Larangan mengenai jenis-jenis kaca tertentu) 1991 dengan memberikan
kelonggaran kepada kenderaan MPV.
2 Standard penggunaan cermin gelap bahagian belakang MPV adalah amalan
perkilangan antarabangsa dan digunapakai di seluruh dunia kecuali
Malaysia.
3 MPV merupakan sejenis caravan untuk keluarga dan keselesaan penumpang
bahagian belakang harus diberikan perhatian. Selain keperluan akibat
faktor cuaca panas di Malaysia, MPV seperti mana caravan dan van barang
perlu yang menutup keseluruhan tempat barang mereka atas faktor mengundang
kecurian
4 Justeru sebagai pengeluar kenderaan, pihak pengilang telah menjangkakan
segala keperluan bagi kenderaan MPV ini sebelum direkabentuk untuk
memastikan keselamatan barang kerana ianya direkabentuk tanpa bonet.
Tarikan utama dan 'kecantikan dan sifat MPV' yang direkabentuk dari Jepun
pada asalnya dengan bercermin gelap di bahagian belakang menyebabkan
kenderaan ini laris di pasaran.
5 Bayangkan jika ia bercermin cerah, mungkin kenderaan ini tidak akan
menjadi idaman dan tidak ramai orang berminat memilikinya. Melalui
permintaan yang tinggi JPJ mendapat manfaat kewangan dan kerajaan mengaut
keuntungan melalui duti import yang dkenakan oleh Kastam Diraja Malaysia.
6 Jika kerajaan Malaysia masih mahu mengekalkan akta ini, maka Jabatan
Kastam tidak harus membenarkan kemasukan MPV import dengan cermin gelap ke
negara ini. Sebelum kenderaan ini di bawa masuk, ia mestilah dipastikan
bercermin cerah yang asli dari negara pengeluar.
7 Kepada penguatkuasa JPJ yang bertugas, letakkanlah sifat peka dan nilai
kemanusiaan sebelum menghukum dan mengenakan kami.
Artikel Penuh:
http://www.utusan.
© Utusan Melayu (M) Bhd
Sun Nov 24, 2013 5:43 pm (PST) . Posted by:
"MHZ" mohamad_hadi
aku boleh bagitau apa sebabnya jadi macam ni. tapi korang kena sain OSA
dulu baru aku story hehe..
On 11/25/2013 8:39 AM, Mohd Syaril Matsali wrote:
> Ini isu yg sama mcm kes tinted yg byk kali kita citer kat sini
> pengimport, pembekal, kedai pasang tinted x penah pun dikenakan saman
> atau kompaun
> sebab jual tinted yg x benarkan oleh JPJ,
> kenapa JPJ, KDN x serbu, rampas tinted2 yg lebih had spesifikasi jpj kat
> premis mereka ni...
> alasan tiada peruntukan undang2 tu dah lama sgt kita dgr...
> so sama mcm kes ni juga... kita terperangkap dgn undang2 yg mereka
> sendiri cipta tanpa fikir kesusahan org lain
>
> pendapat seposen saya je... :-P
>
>
>
> From: ML <allmailinglist@gmail.com>
> To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
> Date: 23/11/2013 06:32 AM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com- Fw: Cermin gelap MPV,
> akta tidak munasabah
> Sent by: automobil@yahoogroups.com
>
> ----------------------------------------------------------
>
>
>
> Kalau MPV atas dasar keselesaan dan
>
> "Import dah memang mcm tu", lepas kereta
> import pun blh a order cermin gelap..
> sebab atas dasar "keselesaan" dan "import"
>
> :-)
>
>
>
> On 23 Nov, 2013, at 12:53 am, bashah <_bwasi@yahoo.com_
> <mailto:bwasi@yahoo.com>> wrote:
>
> kesian ....
> dah lah bayar AP, bayar mahal,
> kereta pulak kereta lama ;;
> recond...
> kena saman lagik...
> dah masuk perangkap, ingat senang nak lepas ?
>
>
> On Saturday, November 23, 2013 12:25 AM, -:eSpAcE9808:-
> <_rienacom@yahoo.com.sg_ <mailto:rienacom@yahoo.com.sg>> wrote:
>
>
> *_Cermin gelap MPV, akta yang tidak munasabah di kuatkuasakan oleh JPJ_***
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> PENGGUNA MPV
> Darul Aman
> <1281400036_113055183_2-Toyota-Estima-Aeras-24-G-Edition-Petaling-Jaya-1281400036.jpg>
> SAYA memohon kerajaan menimbang isu besar yang melibatkan pengguna dan
> pemilik kenderaan MPV di Malaysia khususnya pemilik Wish, Estima, Honda
> Stream, Cardina, Alphard dan Vellfire.
>
> Sebagai pengguna MPV import, kami adalah mangsa seksyen 61(1) APJ 1987
> yang sudah tidak relevan dengan keadaan zaman.
>
> Bagi memahami isu saya catatkan kejadian yang berlaku. Untuk makluman
> pembaca, pada bulan lalu kenderaan MPV saya telah diarahkan berhenti
> oleh penguatkuasa JPJ di sebuah kawasan di Utara.
>
> Setelah mencari kesalahan yang tidak ditemui, mereka melihat cermin MPV
> saya dan mengeluarkan 'Notis pemeriksaan kenderaan di bawah Seksyen
> 61(1) APJ 1987'.
>
> Ini merupakan kejadian pertama sejak 2008 menggunakan kenderaan MPV
> import kerana keperluan keluarga yang ramai dan keselesaan perjalanan jauh.
> Saya mengemukakan alasan MPV berkenaan telah mempunyai cermin asal
> (bukan tinted) bahagian belakang seperti yang dikeluarkan oleh negara
> asal (Jepun).
>
> Malah bahagian pemandu saya adalah mematuhi peraturan dan cerah. Mereka
> menjelaskan bahawa tindakan pemasangan cermin putih dilakukan oleh
> pengedar kenderaan sebelum diluluskan PUSPAKOM.
>
> Seperti yang dimaklumi, kesemua kenderaan MPV yang bercermin gelap
> bahagian belakang diluluskan oleh JPJ dengan taktik yang sama dan hampir
> semua orang tahu mengenainya.
>
> Kejadian ini mengundang beberapa persoalan kepada Jabatan Kastam yang
> membenarkan kenderaan ini diimport serta Kementerian Pengangkutan
> khususnya JPJ untuk mencari penyelesaian terbaik kepada ramai rakyat
> Malaysia yang menjadi pengguna MPV seperti yang dialami.
>
> Malah iklan-iklan kenderaan MPV ini secara terang mempamerkan keadaan
> asal cermin kenderaan berkenaan sedangkan arahan sebenarnya cermin
> berkenaan mesti berwarna cerah.
>
> Sebagai pengguna, kami mempunyai empat pilihan berdasarkan notis di
> bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 seksyen 61(1), iaitu menukar cermin
> cerah yang kosnya melibatkan beribu ringgit tetapi risikonya adalah
> cermin berkenaan bukan asli (buatan Taiwan atau China). Kaedah kedua
> ialah menyewa cermin putih seperti yang dilakukan oleh pengedar
> kenderaan dan berlakon untuk mendapatkan pembatalan notis. Paling
> menarik saya telah diberikan pilihan ketiga iaitu 'merasuah pegawai JPJ'
> iaitu tanpa membawa kenderaan dan notis akan diserahkan kepada 'orang
> dalam JPJ' untuk pembatalan dan kosnya ialah RM400. Namun perkara yang
> menjijikkan ini tidak terfikir untuk dilakukan sekalipun bayaran RM100.
>
> Pilihan keempat ialah mengemukakan Borang Cermin Gelap (CG1) yang perlu
> mendapat kelulusan Menteri Pengangkutan atau Pengarah Penguatkuasa JPJ.
> Untuk makluman, kemungkinan besar permohonan ini tidak akan diluluskan
> kerana ianya khusus untuk mereka yang mempunyai faktor kesihatan
> (berpenyakit kulit) dan faktor keselamatan (VIP yang kemungkinan akan
> ditembak atau dirompak). Borang CG1 ini pula perlu mendapat surat
> sokongan berbagai agensi.
>
> Namun bila difikirkan (sekadar gurauan) dengan melihat kejadian tembak,
> ianya mungkin boleh dipohon oleh sesiapa sahaja tanpa melibatkan
> golongan vip yang mempunyai alasan di rompak atau ditembak. Akhirnya
> keputusan saya ialah menyewa cermin cerah dari sebuah kedai mengecat
> milik kaum cina kerana bimbang sekatan terhadap cukai jalan yang
> dijadikan cara terakhir oleh JPJ bagi memastikan pengguna akur.
>
> Bimbang kos bertambah kerana terdapat denda lewat maka saya merugikan
> masa selama 3 hari untuk perkara berkenaan. Sehari untuk menukar dan
> pemasangan cermin cerah. Pada hari kedua membawa kenderaan ke JPJ untuk
> mendapatkan surat PG,10-Pin.2/83 sebagai akuan pemeriksaan kenderaan.
>
> Selepas itu kenderaan dimasukkan semula ke bengkel untuk dipasang semula
> cermin asal yang gelap. Kadar sewa yang dikenakan kepada saya ialah
> RM500. Bayangkan berapa banyak keuntungan kedai kereta milik kaum Cina
> yang menjalankan operasi berkenaan hasil inisiatif JPJ melalui notis
> berkenaan. Inilah modus operandi syarikat pengedar kenderaan import
> sejak sekian lama dan ia sudah sedia diketahui oleh JPJ. Persoalannya
> sampai bila ianya harus dibiarkan dan pihak pekedai mengaut keuntungan
> lumayan?
>
> Bersabit isu ini, saya mengajak pemilik MPV yang membawa isu ini
> ketengah. Sebagai pengguna yang terkilan dan ditekan dengan akta ini,
> kita memerlukan tindakan bersepadu untuk mendesak kerajaan Malaysia agar
> menilai semula akta ini. Isunya pengguna MPV bukannya mahu memasang
> cermin gelap di keseluruhan kenderaan MPV, tetapi hanya mahu mengekalkan
> cermin gelap asal yang sedia ada di bahagian belakang dan tempat letak
> barang sahaja.
>
> Berikut adalah sebab dan alasan yang relevan untuk dinilaikan:
>
> 1 Kerajaan perlu mengkaji semula undang-undang kaedah kenderaan motor
> (Larangan mengenai jenis-jenis kaca tertentu) 1991 dengan memberikan
> kelonggaran kepada kenderaan MPV.
>
> 2 Standard penggunaan cermin gelap bahagian belakang MPV adalah amalan
> perkilangan antarabangsa dan digunapakai di seluruh dunia kecuali Malaysia.
>
> 3 MPV merupakan sejenis caravan untuk keluarga dan keselesaan penumpang
> bahagian belakang harus diberikan perhatian. Selain keperluan akibat
> faktor cuaca panas di Malaysia, MPV seperti mana caravan dan van barang
> perlu yang menutup keseluruhan tempat barang mereka atas faktor
> mengundang kecurian
>
> 4 Justeru sebagai pengeluar kenderaan, pihak pengilang telah
> menjangkakan segala keperluan bagi kenderaan MPV ini sebelum
> direkabentuk untuk memastikan keselamatan barang kerana ianya
> direkabentuk tanpa bonet. Tarikan utama dan 'kecantikan dan sifat MPV'
> yang direkabentuk dari Jepun pada asalnya dengan bercermin gelap di
> bahagian belakang menyebabkan kenderaan ini laris di pasaran.
>
> 5 Bayangkan jika ia bercermin cerah, mungkin kenderaan ini tidak akan
> menjadi idaman dan tidak ramai orang berminat memilikinya. Melalui
> permintaan yang tinggi JPJ mendapat manfaat kewangan dan kerajaan
> mengaut keuntungan melalui duti import yang dkenakan oleh Kastam Diraja
> Malaysia.
>
> 6 Jika kerajaan Malaysia masih mahu mengekalkan akta ini, maka Jabatan
> Kastam tidak harus membenarkan kemasukan MPV import dengan cermin gelap
> ke negara ini. Sebelum kenderaan ini di bawa masuk, ia mestilah
> dipastikan bercermin cerah yang asli dari negara pengeluar.
>
> 7 Kepada penguatkuasa JPJ yang bertugas, letakkanlah sifat peka dan
> nilai kemanusiaan sebelum menghukum dan mengenakan kami.
>
> Artikel Penuh:
> _http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20131118/fo_02/Cermin-gelap-MPV-akta-yang-tidak-munasabah#ixzz2lDaz07cS_
>
> � Utusan Melayu (M) Bhd
>
>
>
>
dulu baru aku story hehe..
On 11/25/2013 8:39 AM, Mohd Syaril Matsali wrote:
> Ini isu yg sama mcm kes tinted yg byk kali kita citer kat sini
> pengimport, pembekal, kedai pasang tinted x penah pun dikenakan saman
> atau kompaun
> sebab jual tinted yg x benarkan oleh JPJ,
> kenapa JPJ, KDN x serbu, rampas tinted2 yg lebih had spesifikasi jpj kat
> premis mereka ni...
> alasan tiada peruntukan undang2 tu dah lama sgt kita dgr...
> so sama mcm kes ni juga... kita terperangkap dgn undang2 yg mereka
> sendiri cipta tanpa fikir kesusahan org lain
>
> pendapat seposen saya je... :-P
>
>
>
> From: ML <allmailinglist@
> To: "automobil@yahoogrou
> Date: 23/11/2013 06:32 AM
> Subject: Re: www.groupautomobil.
> akta tidak munasabah
> Sent by: automobil@yahoogrou
>
> ------------
>
>
>
> Kalau MPV atas dasar keselesaan dan
>
> "Import dah memang mcm tu", lepas kereta
> import pun blh a order cermin gelap..
> sebab atas dasar "keselesaan&qu
>
> :-)
>
>
>
> On 23 Nov, 2013, at 12:53 am, bashah <_bwasi@yahoo.
> <mailto:bwasi@yahoo.
>
> kesian ....
> dah lah bayar AP, bayar mahal,
> kereta pulak kereta lama ;;
> recond...
> kena saman lagik...
> dah masuk perangkap, ingat senang nak lepas ?
>
>
> On Saturday, November 23, 2013 12:25 AM, -:eSpAcE9808:
> <_rienacom@yahoo.
>
>
> *_Cermin gelap MPV, akta yang tidak munasabah di kuatkuasakan oleh JPJ_***
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> PENGGUNA MPV
> Darul Aman
> <1281400036_
> SAYA memohon kerajaan menimbang isu besar yang melibatkan pengguna dan
> pemilik kenderaan MPV di Malaysia khususnya pemilik Wish, Estima, Honda
> Stream, Cardina, Alphard dan Vellfire.
>
> Sebagai pengguna MPV import, kami adalah mangsa seksyen 61(1) APJ 1987
> yang sudah tidak relevan dengan keadaan zaman.
>
> Bagi memahami isu saya catatkan kejadian yang berlaku. Untuk makluman
> pembaca, pada bulan lalu kenderaan MPV saya telah diarahkan berhenti
> oleh penguatkuasa JPJ di sebuah kawasan di Utara.
>
> Setelah mencari kesalahan yang tidak ditemui, mereka melihat cermin MPV
> saya dan mengeluarkan 'Notis pemeriksaan kenderaan di bawah Seksyen
> 61(1) APJ 1987'.
>
> Ini merupakan kejadian pertama sejak 2008 menggunakan kenderaan MPV
> import kerana keperluan keluarga yang ramai dan keselesaan perjalanan jauh.
> Saya mengemukakan alasan MPV berkenaan telah mempunyai cermin asal
> (bukan tinted) bahagian belakang seperti yang dikeluarkan oleh negara
> asal (Jepun).
>
> Malah bahagian pemandu saya adalah mematuhi peraturan dan cerah. Mereka
> menjelaskan bahawa tindakan pemasangan cermin putih dilakukan oleh
> pengedar kenderaan sebelum diluluskan PUSPAKOM.
>
> Seperti yang dimaklumi, kesemua kenderaan MPV yang bercermin gelap
> bahagian belakang diluluskan oleh JPJ dengan taktik yang sama dan hampir
> semua orang tahu mengenainya.
>
> Kejadian ini mengundang beberapa persoalan kepada Jabatan Kastam yang
> membenarkan kenderaan ini diimport serta Kementerian Pengangkutan
> khususnya JPJ untuk mencari penyelesaian terbaik kepada ramai rakyat
> Malaysia yang menjadi pengguna MPV seperti yang dialami.
>
> Malah iklan-iklan kenderaan MPV ini secara terang mempamerkan keadaan
> asal cermin kenderaan berkenaan sedangkan arahan sebenarnya cermin
> berkenaan mesti berwarna cerah.
>
> Sebagai pengguna, kami mempunyai empat pilihan berdasarkan notis di
> bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 seksyen 61(1), iaitu menukar cermin
> cerah yang kosnya melibatkan beribu ringgit tetapi risikonya adalah
> cermin berkenaan bukan asli (buatan Taiwan atau China). Kaedah kedua
> ialah menyewa cermin putih seperti yang dilakukan oleh pengedar
> kenderaan dan berlakon untuk mendapatkan pembatalan notis. Paling
> menarik saya telah diberikan pilihan ketiga iaitu 'merasuah pegawai JPJ'
> iaitu tanpa membawa kenderaan dan notis akan diserahkan kepada 'orang
> dalam JPJ' untuk pembatalan dan kosnya ialah RM400. Namun perkara yang
> menjijikkan ini tidak terfikir untuk dilakukan sekalipun bayaran RM100.
>
> Pilihan keempat ialah mengemukakan Borang Cermin Gelap (CG1) yang perlu
> mendapat kelulusan Menteri Pengangkutan atau Pengarah Penguatkuasa JPJ.
> Untuk makluman, kemungkinan besar permohonan ini tidak akan diluluskan
> kerana ianya khusus untuk mereka yang mempunyai faktor kesihatan
> (berpenyakit kulit) dan faktor keselamatan (VIP yang kemungkinan akan
> ditembak atau dirompak). Borang CG1 ini pula perlu mendapat surat
> sokongan berbagai agensi.
>
> Namun bila difikirkan (sekadar gurauan) dengan melihat kejadian tembak,
> ianya mungkin boleh dipohon oleh sesiapa sahaja tanpa melibatkan
> golongan vip yang mempunyai alasan di rompak atau ditembak. Akhirnya
> keputusan saya ialah menyewa cermin cerah dari sebuah kedai mengecat
> milik kaum cina kerana bimbang sekatan terhadap cukai jalan yang
> dijadikan cara terakhir oleh JPJ bagi memastikan pengguna akur.
>
> Bimbang kos bertambah kerana terdapat denda lewat maka saya merugikan
> masa selama 3 hari untuk perkara berkenaan. Sehari untuk menukar dan
> pemasangan cermin cerah. Pada hari kedua membawa kenderaan ke JPJ untuk
> mendapatkan surat PG,10-Pin.2/
>
> Selepas itu kenderaan dimasukkan semula ke bengkel untuk dipasang semula
> cermin asal yang gelap. Kadar sewa yang dikenakan kepada saya ialah
> RM500. Bayangkan berapa banyak keuntungan kedai kereta milik kaum Cina
> yang menjalankan operasi berkenaan hasil inisiatif JPJ melalui notis
> berkenaan. Inilah modus operandi syarikat pengedar kenderaan import
> sejak sekian lama dan ia sudah sedia diketahui oleh JPJ. Persoalannya
> sampai bila ianya harus dibiarkan dan pihak pekedai mengaut keuntungan
> lumayan?
>
> Bersabit isu ini, saya mengajak pemilik MPV yang membawa isu ini
> ketengah. Sebagai pengguna yang terkilan dan ditekan dengan akta ini,
> kita memerlukan tindakan bersepadu untuk mendesak kerajaan Malaysia agar
> menilai semula akta ini. Isunya pengguna MPV bukannya mahu memasang
> cermin gelap di keseluruhan kenderaan MPV, tetapi hanya mahu mengekalkan
> cermin gelap asal yang sedia ada di bahagian belakang dan tempat letak
> barang sahaja.
>
> Berikut adalah sebab dan alasan yang relevan untuk dinilaikan:
>
> 1 Kerajaan perlu mengkaji semula undang-undang kaedah kenderaan motor
> (Larangan mengenai jenis-jenis kaca tertentu) 1991 dengan memberikan
> kelonggaran kepada kenderaan MPV.
>
> 2 Standard penggunaan cermin gelap bahagian belakang MPV adalah amalan
> perkilangan antarabangsa dan digunapakai di seluruh dunia kecuali Malaysia.
>
> 3 MPV merupakan sejenis caravan untuk keluarga dan keselesaan penumpang
> bahagian belakang harus diberikan perhatian. Selain keperluan akibat
> faktor cuaca panas di Malaysia, MPV seperti mana caravan dan van barang
> perlu yang menutup keseluruhan tempat barang mereka atas faktor
> mengundang kecurian
>
> 4 Justeru sebagai pengeluar kenderaan, pihak pengilang telah
> menjangkakan segala keperluan bagi kenderaan MPV ini sebelum
> direkabentuk untuk memastikan keselamatan barang kerana ianya
> direkabentuk tanpa bonet. Tarikan utama dan 'kecantikan dan sifat MPV'
> yang direkabentuk dari Jepun pada asalnya dengan bercermin gelap di
> bahagian belakang menyebabkan kenderaan ini laris di pasaran.
>
> 5 Bayangkan jika ia bercermin cerah, mungkin kenderaan ini tidak akan
> menjadi idaman dan tidak ramai orang berminat memilikinya. Melalui
> permintaan yang tinggi JPJ mendapat manfaat kewangan dan kerajaan
> mengaut keuntungan melalui duti import yang dkenakan oleh Kastam Diraja
> Malaysia.
>
> 6 Jika kerajaan Malaysia masih mahu mengekalkan akta ini, maka Jabatan
> Kastam tidak harus membenarkan kemasukan MPV import dengan cermin gelap
> ke negara ini. Sebelum kenderaan ini di bawa masuk, ia mestilah
> dipastikan bercermin cerah yang asli dari negara pengeluar.
>
> 7 Kepada penguatkuasa JPJ yang bertugas, letakkanlah sifat peka dan
> nilai kemanusiaan sebelum menghukum dan mengenakan kami.
>
> Artikel Penuh:
> _http://www.utusan.
>
> � Utusan Melayu (M) Bhd
>
>
>
>
Sun Nov 24, 2013 8:35 pm (PST) . Posted by:
"-:eSpAcE9808:-" rienacom
Bisnes Air Liur - Perangkap pengguna Kad Kredit dedah 3 digit 'security kode'
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
PENDEDAHAN INI MUNGKIN MENGELAKKAN PEMBACA DARIPADA DIPERDAYA
Beberapa hari selepas menukilkan entri ini, saya dihubungi oleh wanita melalui private message Facebook dan memperkenalkan dirinya sebagai 'Elis', 26 tahun.
Saya kemudian menemuinya pada jam 4 petang semalam di Kuala Lumpur.
"Saya mula bekerja di agensi telemarketing, sebagai kerani pentadbiran kira-kira dua tahun lalu dan kemudian berhenti kerana agensi terbabit tidak membayar gaji saya. Ruang pejabat di tingkat dua dibahagikan kepada banyak partition diduduki telemarketer bertugas menghubungi pemegang kad kredit dan kad debit menggunakan telefon. Jumlah mereka mencecah lebih empat puluh orang, majoriti berbangsa Melayu dan India, tiada Cina.
Lebih menarik, kebanyakkan mereka graduan institusi pengajian tinggi atau individu biasa tetapi mempunyai kemahiran bercakap secara berkesan. Sepanjang tempoh latihan seminggu, pihak pengurusan agensi memberikan bakal telemarketer skrip sebagai rujukan untuk membuat panggilan dan kaedah menjawab soalan untuk dihafal.
Antara pengisian utama modul, cara untuk menyakinkan pelanggan agar akhirnya bersetuju mendedahkan tiga nombor kod di belakang kredit kad dan debit mereka atau lebih dikenali sebagai security code bank," kata anak kelahiran Johor itu saya temui di restoran mamak.
"Baik, ini kad kredit. Nombor manakah awak maksudkan?," soal saya.
Elis kemudian spontan mengangkat kad kredit saya letakkan di atas meja.
"Nombor di belakang kad ini, di sebelah kanan tandatangan pemilik. Nombor tiga digit ini amat penting kepada telemarketer," responnya.
Saya mendengar dengan teliti sambil merakamkan kenyataan Elis menggunakan perakam suara jenis Sony.
"Sewaktu membuat panggilan, kami mulakan dengan kenyataan standard. Assalamulaikum encik! Saya Elis daripada bank A dan bekerjasama dengan syarikat insuran B untuk menawarkan skim insuran kepada pemegang kad kredit. Memang semua telemarketer tidak menggunakan nama sebenar. Kemudian kami sambung ... nama encik, Mazidul Akmal Sidik, terlebih dahulu saya ingin membuat semakan nombor kad pengenalan encik, 670319 ..... Betul?
Pemilik kad lazimnya berkata 'ya' kerana kami memang dibekalkan semua perincian peribadi bakal mangsa seperti alamat, alamat rumah, nama pewaris dan termasuk nombor kad kredit visa dan mastercard mereka," jelas Elis.
"Kemudian?," celah saya.
Ternyata wanita itu amat petah berkomunikasi.
"Kemudian kita cakap, baiklah encik, sekarang saya ingin mengesahkan nombor kad kredit visa encik. Katalah 6080-0978-0800, bolehkah encik tolong bacakan tiga nombor di belakang kad, bersebelahan tandatangan? Sebenarnya ramai tidak mengetahui itu security code bank. Kami sengaja bertanya walhal selalunya kami memang mempunyai maklumat itu tersenarai," katanya.
"Kalau sudah memiliki nombor kad kredit dan security code mengapakah awak harus bertanya kepada pemilik kad?," tanya saya keraguan.
"Itu memang syarat ditetapkan oleh agensi. Sebelum itu saya terangkan kepada dia, skim insuran ditawarkan mengenakan bayaran RM399 untuk setahun. Apapun, ayat terakhir setiap telemarketer lebih kurang sama sahaja, jadi encik bersetuju kami akan cajkan RM399 ke akaun kad kredit encik? Penolakan amaun itu akan bermula pada awal bulan hadapan dan kami kemudian akan menghantarkan sijil insuran kepada encik.
Kami mesti menunggu sehingga dia berkata, saya bersetuju atau ok terlebih dahulu, sebelum nombor kad kredit dan security code digunakan untuk tujuan pembayaran. Biarpun pada awalnya kami memaklumkan dia penolakan bermula pada bulan hadapan, sebenarnya kami akan caj kad kredit dia, pada hari sama. Setiap telemarketer dimestikan membuat minimum dua sale sehari. Setiap pemilik kad bersetuju dengan transaksi terbabit, telemarketer meraih komisyen RM100 manakala syarikat mengaut keuntungan berbekalkan modal air liur, RM299," ujar Elis.
"Sebenarnya wujudkah hubungan di antara agensi, bank serta syarikat insuran itu? Sijil insuran itu datang dari mana pula?," tanya saya sekaligus.
"Tidak! Itu semua penipuan! Sijil dijanjikan kepada mangsa dicetak sendiri di pejabat. Bertujuan mengelakkan pemilik kad datang menyerang, kami sedaya-upaya cuba untuk tidak akan memberikan alamat lengkap kepada mereka. Manakala nombor telefon digunakan oleh telemarketer bukan nombor talian tetap tetapi nombor telefon bimbit seperti 019, 017, 014 atau private number," jelas Elis.
Kata Elis, purata bil telefon bulanan mencecah RM10,000 namun itu hanya sekelumit berbanding jumlah keuntungan diperolehi oleh pengusaha agensi.
Tambah bekas pekerja agensi penipuan itu, majoriti mangsa mereka, pengguna baru kad kredit atau kad debit.
Elis bekerja di antara jam 10 pagi dan 6 petang setiap hari dan diberikan senarai ratusan data perbankan pemilik kad untuk dihubungi.
"Semua individu kami telefon itu tidak semestinya memberikan layanan baik. Kebanyakkannya kami attack pengguna kad kredit baru kerana mereka tidak begitu arif mengenai transaksi kad kredit jauh sekali kegiatan sindiket penipuan. Tambahan pula barangkali sebilangan bank gagal memperingatkan pelanggan agar tidak mendedahkan security code kad kredit atau debit melalui panggilan telefon.
Beberapa individu kami hubungi, acapkali melontarkan soalan, kalau benar awak daripada bank, mengapakah perlu bertanya dan mendapatkan security code kad kredit saya? Kami akan balas dengan kenyataan, kami ingin membuat pengesahan, betulkah encik pemegang sah kad kredit itu? Itu trick digunakan," responnya.
Menurut Elis, pengusaha agensi penipuan sebegitu meraih keuntungan ribuan ringgit setiap sehari. Tidak hairan jika mereka hidup senang-lenang dan memandu kereta mewah. Agensi terbabit lazimnya hanya beroperasi kurang setahun di pejabat sama sebelum berpindah ke lokasi lain dan sekaligus menukar nombor telefon untuk menjalankan kegiatan sama.
Di bawah, gambar bekas pejabat Elis.
Kini pejabat di tingkat satu dan dua terbabit telah ditinggalkan.
"Tingkat dua tempat telemarketer beroperasi manakala tingkat satu bekas pejabat kakitangan pentadbiran termasuk bos. Tiada papan tanda syarikat dipaparkan dan selalunya semua tingkap ditutupi tirai. Pejabat tempat saya bekerja dahulu, pernah diserbu oleh kakitangan Suruhanjaya Syarikat Malaysia.
Sewaktu kejadian itu telemarketer diarahkan keluar dari pejabat. Ada sekali, wakil syarikat insuran datang ke pejabat secara mengejut. Mungkin berikutan terdapat aduan mengatakan agensi kami menggunakan nama syarikat itu secara tidak sah untuk memperdayakan orang ramai," katanya.
"Semasa awak bekerja, berapakah jumlah sale sehari?," soal saya.
"Satu atau dua sale sahaja SEBULAN sebab saya bekerja sebagai kerani pengurusan dan cuma sesekali diarahkan bertugas sebagai telemarketer. Pekerja lain? Mereka memang seronok. Contohnya, andai telemarketer mampu menipu purata enam orang pemegang kad kredit baru, pendapatan harian mereka mencecah RM600
Kalau telemarketer tidak membuat sale langsung, mereka akan dibuang kerja. Kaedah digunakan oleh agensi, mudah. Bayar sahaja gaji pokok telemarketer tidak perform separuh atau jangan membayar langsung. Maka pekerja itu tidak akan mampu bertahan dan dengan sendirinya terpaksa berhenti," kongsi wanita itu.
Gaji pokok telemarketer, di antara RM800 dan RM1,500 sebulan dan majoriti pekerja, wanita.
"Adakah selama waktu bekerja, awak tahu agensi terbabit menipu ramai orang?," tanya saya lagi tanpa jemu.
"Saya tahu, sebab itu saya tidak suka membuat sale. Saya juga pernah berbual bersama kawan, bekerja sebagai marketer. Dia sudah berkeluarga dan mempunyai anak. Saya bertanya kepada dia, sampai bilakah awak hendak memberikan anak makan duit hasil penipuan?," balasnya.
Saya kemudian mengemukakan soalan berikut.
"Pernah terdengar rungutan di kalangan telemarketer? Mungkin mereka tertekan kerana terpaksa membuat terlalu banyak panggilan sehari?"
"Pernah! Namun kakitangan pihak pengurusan amat bijak memainkan peranan mereka. Untuk mengalihkan pandangan dan tumpuan telemarketer, mereka mengajak kami makan dan berkata, hari ini awak semua tidak perlu membuat panggilan, kita semua boleh berehat. Mereka juga membuat pekerja gembira menggunakan elemen kejutan.
Baiklah, minggu ini kita akan pergi melancong ke Melaka! Semua kos dibiayai sepenuhnya oleh agensi. Di samping itu, pakej insentif berkumpulan juga ditawarkan kepada telemarketer. Contohnya, jika sale mencecah sasaran, 60 sehari, pakej pelancongan lebih istimewa ditawarkan kepada mereka. Bagaimanapun melalui pengalaman saya, purata tempoh telemarketer bekerja di agensi itu hanya di antara lima dan enam bulan sahaja," kata Elis.
"Adakah semua telemarketer menyedari mereka bekerja di agensi menipu orang ramai?," soal saya.
"Tidak semua. Saya lebih banyak tahu kerana bekerja sebagai kerani pengurusan tetapi itupun atas tujuan mencari rezeki, terpaksalah. Telemarketer tidak tahu langsung berhubung keuntungan ditangguk oleh agensi apatah lagi status nama bank dan syarikat insuran mereka gunakan untuk memperdaya pemegang kad kredit dan debit sewaktu menjalankan tugas.
Pihak pengurusan terlebih dahulu memaklum dan menyakinkan telemarketer, operasi dijalankan itu kononnya sah dan dokumen peribadi pemilik kad dibekalkan oleh pihak bank," ujar Elis.
Tambah Elis, kebanyakkan telemarketer, pemegang diploma dan ijazah. Justeru mereka mampu berkomunikasi dalam dwi bahasa, bahasa Melayu dan Inggeris tatkala berkomunikasi dengan bakal mangsa.
"Kalau betul betul bekerja berbekalkan mulut manis, daya pujuk dan telinga tebal, mereka boleh meraih pendapatan bulanan di antara RM3,000 dan RM4,000. Andai kata bakal mangsa marah, telemarketer harus bersikap sabar kerana kakitangan pengurusan berkata, penjawab panggilan bukan berada di hadapan awak. Jadi, mengapakah awak harus berasa takut?
Semua bertugas di pejabat agensi sama dilatih untuk menjawab pelbagai soalan dilontarkan oleh pemegang kad kredit dan debit, kekadang dihubungi berulang kali menggunakan teknik dicetak sebagai panduan. Adakalanya bakal mangsa bertindak bijak. Mereka memberikan alasan kononnya sedang bermesyuarat dan meminta untuk dihubungi kemudian dan selepas itu tidak akan melayan panggilan kami. Hanya mereka bersikap lalai sahaja terpedaya," kongsi Elis.
Jika kini tiba-tiba dihubungi telemarketer, apakah respon awak? Soalan itu saya lontarkan kepada wanita hanya meminum teh 'O' ais limau ketika saya temui.
"Saya pernah bekerja seperti kamu sebelum ini dan kamu tidak perlu menipu saya sebab kamu cuma ingin mendapatkan security code tiga digit itu, kan? Terima kasih," balasnya yakin.
Elis turut membawa saya ke lokasi agensi dipercayai masih beroperasi.
"Berikan saya tiga bank seringkali data peribadi pelanggan mereka diperolehi oleh agensi secara mudah," soal saya dengan debaran.
"M....., R..... dan C.... Itu bank paling popular dan mangsa sebelum ini, ramai pelanggan institusi kewangan terbabit," responnya tanpa kelihatan teragak-agak.
"Soalan terakhir, adakah senarai nama dan maklumat perbankan peribadi individu menjadi mangsa atau tidak, dibekalkan oleh kakitangan syarikat telekomunikasi atau ...?," tanya saya.
Memang saya membiarkan soalan itu tergantung.
"Sekali, saya dan kakitangan pengurusan agensi pernah bertemu dengan lelaki mendakwa kakitangan bank. Kami bertemu di restoran mamak. Dia menyerahkan senarai kira-kira 200 nama, lengkap beserta data peribadi perbankan pelanggan dalam bentuk pen drive. Setiap satu data dijual dengan harga di antara RM1 dan RM1.50. Apapun pastinya bukan semua kakitangan institusi perbankan terbabit," jelas Elis.
"Wow! Semurah itu?
Saya terkejut.
"Ya dan lazimnya dalam tempoh dua minggu, secara rutin agensi akan membeli senarai data lain pula, dibekalkan individu sama atau berbeza. Melalui pengalaman, saya boleh mengesahkan, syarikat telekomunikasi tidak terbabit dalam sindiket penipuan ini," balasnya.
Klik di sini, untuk melihat bukti dokumen diperolehi oleh agensi.
NOTA
Perkataan 'telemarketer39; dalam entri ini secara spesifik HANYA merujuk kepada pekerja di bekas agensi Elis pernah bertugas sekaligus BUKAN ditujukan kepada SEMUA telemarketer di seluruh negara.
Justeru telemarketer lain, tidak terbabit dengan kegiatan penipuan, usah terasa mahupun melenting.
SILA SEBARKAN KANDUNGAN ENTRI INI DI FACEBOOK, BLOG DAN TWITTER UNTUK MEMPERTINGKATKAN KESEDARAN MASYARAKAT AGAR TIDAK KERUGIAN AKIBAT DIPERDAYA.
http://www.mazidulakmal.com/2012/12/pendedahan-ini-mungkin-mengelakkan.html
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
PENDEDAHAN INI MUNGKIN MENGELAKKAN PEMBACA DARIPADA DIPERDAYA
Beberapa hari selepas menukilkan entri ini, saya dihubungi oleh wanita melalui private message Facebook dan memperkenalkan dirinya sebagai 'Elis'
Saya kemudian menemuinya pada jam 4 petang semalam di Kuala Lumpur.
"Saya mula bekerja di agensi telemarketing, sebagai kerani pentadbiran kira-kira dua tahun lalu dan kemudian berhenti kerana agensi terbabit tidak membayar gaji saya. Ruang pejabat di tingkat dua dibahagikan kepada banyak partition diduduki telemarketer bertugas menghubungi pemegang kad kredit dan kad debit menggunakan telefon. Jumlah mereka mencecah lebih empat puluh orang, majoriti berbangsa Melayu dan India, tiada Cina.
Lebih menarik, kebanyakkan mereka graduan institusi pengajian tinggi atau individu biasa tetapi mempunyai kemahiran bercakap secara berkesan. Sepanjang tempoh latihan seminggu, pihak pengurusan agensi memberikan bakal telemarketer skrip sebagai rujukan untuk membuat panggilan dan kaedah menjawab soalan untuk dihafal.
Antara pengisian utama modul, cara untuk menyakinkan pelanggan agar akhirnya bersetuju mendedahkan tiga nombor kod di belakang kredit kad dan debit mereka atau lebih dikenali sebagai security code bank," kata anak kelahiran Johor itu saya temui di restoran mamak.
"Baik, ini kad kredit. Nombor manakah awak maksudkan?," soal saya.
Elis kemudian spontan mengangkat kad kredit saya letakkan di atas meja.
"Nombor di belakang kad ini, di sebelah kanan tandatangan pemilik. Nombor tiga digit ini amat penting kepada telemarketer,
Saya mendengar dengan teliti sambil merakamkan kenyataan Elis menggunakan perakam suara jenis Sony.
"Sewaktu membuat panggilan, kami mulakan dengan kenyataan standard. Assalamulaikum encik! Saya Elis daripada bank A dan bekerjasama dengan syarikat insuran B untuk menawarkan skim insuran kepada pemegang kad kredit. Memang semua telemarketer tidak menggunakan nama sebenar. Kemudian kami sambung ... nama encik, Mazidul Akmal Sidik, terlebih dahulu saya ingin membuat semakan nombor kad pengenalan encik, 670319 ..... Betul?
Pemilik kad lazimnya berkata 'ya' kerana kami memang dibekalkan semua perincian peribadi bakal mangsa seperti alamat, alamat rumah, nama pewaris dan termasuk nombor kad kredit visa dan mastercard mereka," jelas Elis.
"Kemudian?
Ternyata wanita itu amat petah berkomunikasi.
"Kemudian kita cakap, baiklah encik, sekarang saya ingin mengesahkan nombor kad kredit visa encik. Katalah 6080-0978-0800, bolehkah encik tolong bacakan tiga nombor di belakang kad, bersebelahan tandatangan? Sebenarnya ramai tidak mengetahui itu security code bank. Kami sengaja bertanya walhal selalunya kami memang mempunyai maklumat itu tersenarai," katanya.
"Kalau sudah memiliki nombor kad kredit dan security code mengapakah awak harus bertanya kepada pemilik kad?," tanya saya keraguan.
"Itu memang syarat ditetapkan oleh agensi. Sebelum itu saya terangkan kepada dia, skim insuran ditawarkan mengenakan bayaran RM399 untuk setahun. Apapun, ayat terakhir setiap telemarketer lebih kurang sama sahaja, jadi encik bersetuju kami akan cajkan RM399 ke akaun kad kredit encik? Penolakan amaun itu akan bermula pada awal bulan hadapan dan kami kemudian akan menghantarkan sijil insuran kepada encik.
Kami mesti menunggu sehingga dia berkata, saya bersetuju atau ok terlebih dahulu, sebelum nombor kad kredit dan security code digunakan untuk tujuan pembayaran. Biarpun pada awalnya kami memaklumkan dia penolakan bermula pada bulan hadapan, sebenarnya kami akan caj kad kredit dia, pada hari sama. Setiap telemarketer dimestikan membuat minimum dua sale sehari. Setiap pemilik kad bersetuju dengan transaksi terbabit, telemarketer meraih komisyen RM100 manakala syarikat mengaut keuntungan berbekalkan modal air liur, RM299," ujar Elis.
"Sebenarnya wujudkah hubungan di antara agensi, bank serta syarikat insuran itu? Sijil insuran itu datang dari mana pula?," tanya saya sekaligus.
"Tidak! Itu semua penipuan! Sijil dijanjikan kepada mangsa dicetak sendiri di pejabat. Bertujuan mengelakkan pemilik kad datang menyerang, kami sedaya-upaya cuba untuk tidak akan memberikan alamat lengkap kepada mereka. Manakala nombor telefon digunakan oleh telemarketer bukan nombor talian tetap tetapi nombor telefon bimbit seperti 019, 017, 014 atau private number," jelas Elis.
Kata Elis, purata bil telefon bulanan mencecah RM10,000 namun itu hanya sekelumit berbanding jumlah keuntungan diperolehi oleh pengusaha agensi.
Tambah bekas pekerja agensi penipuan itu, majoriti mangsa mereka, pengguna baru kad kredit atau kad debit.
Elis bekerja di antara jam 10 pagi dan 6 petang setiap hari dan diberikan senarai ratusan data perbankan pemilik kad untuk dihubungi.
"Semua individu kami telefon itu tidak semestinya memberikan layanan baik. Kebanyakkannya kami attack pengguna kad kredit baru kerana mereka tidak begitu arif mengenai transaksi kad kredit jauh sekali kegiatan sindiket penipuan. Tambahan pula barangkali sebilangan bank gagal memperingatkan pelanggan agar tidak mendedahkan security code kad kredit atau debit melalui panggilan telefon.
Beberapa individu kami hubungi, acapkali melontarkan soalan, kalau benar awak daripada bank, mengapakah perlu bertanya dan mendapatkan security code kad kredit saya? Kami akan balas dengan kenyataan, kami ingin membuat pengesahan, betulkah encik pemegang sah kad kredit itu? Itu trick digunakan," responnya.
Menurut Elis, pengusaha agensi penipuan sebegitu meraih keuntungan ribuan ringgit setiap sehari. Tidak hairan jika mereka hidup senang-lenang dan memandu kereta mewah. Agensi terbabit lazimnya hanya beroperasi kurang setahun di pejabat sama sebelum berpindah ke lokasi lain dan sekaligus menukar nombor telefon untuk menjalankan kegiatan sama.
Di bawah, gambar bekas pejabat Elis.
Kini pejabat di tingkat satu dan dua terbabit telah ditinggalkan.
"Tingkat dua tempat telemarketer beroperasi manakala tingkat satu bekas pejabat kakitangan pentadbiran termasuk bos. Tiada papan tanda syarikat dipaparkan dan selalunya semua tingkap ditutupi tirai. Pejabat tempat saya bekerja dahulu, pernah diserbu oleh kakitangan Suruhanjaya Syarikat Malaysia.
Sewaktu kejadian itu telemarketer diarahkan keluar dari pejabat. Ada sekali, wakil syarikat insuran datang ke pejabat secara mengejut. Mungkin berikutan terdapat aduan mengatakan agensi kami menggunakan nama syarikat itu secara tidak sah untuk memperdayakan orang ramai," katanya.
"Semasa awak bekerja, berapakah jumlah sale sehari?," soal saya.
"Satu atau dua sale sahaja SEBULAN sebab saya bekerja sebagai kerani pengurusan dan cuma sesekali diarahkan bertugas sebagai telemarketer. Pekerja lain? Mereka memang seronok. Contohnya, andai telemarketer mampu menipu purata enam orang pemegang kad kredit baru, pendapatan harian mereka mencecah RM600
Kalau telemarketer tidak membuat sale langsung, mereka akan dibuang kerja. Kaedah digunakan oleh agensi, mudah. Bayar sahaja gaji pokok telemarketer tidak perform separuh atau jangan membayar langsung. Maka pekerja itu tidak akan mampu bertahan dan dengan sendirinya terpaksa berhenti," kongsi wanita itu.
Gaji pokok telemarketer, di antara RM800 dan RM1,500 sebulan dan majoriti pekerja, wanita.
"Adakah selama waktu bekerja, awak tahu agensi terbabit menipu ramai orang?," tanya saya lagi tanpa jemu.
"Saya tahu, sebab itu saya tidak suka membuat sale. Saya juga pernah berbual bersama kawan, bekerja sebagai marketer. Dia sudah berkeluarga dan mempunyai anak. Saya bertanya kepada dia, sampai bilakah awak hendak memberikan anak makan duit hasil penipuan?," balasnya.
Saya kemudian mengemukakan soalan berikut.
"Pernah terdengar rungutan di kalangan telemarketer? Mungkin mereka tertekan kerana terpaksa membuat terlalu banyak panggilan sehari?"
"Pernah! Namun kakitangan pihak pengurusan amat bijak memainkan peranan mereka. Untuk mengalihkan pandangan dan tumpuan telemarketer, mereka mengajak kami makan dan berkata, hari ini awak semua tidak perlu membuat panggilan, kita semua boleh berehat. Mereka juga membuat pekerja gembira menggunakan elemen kejutan.
Baiklah, minggu ini kita akan pergi melancong ke Melaka! Semua kos dibiayai sepenuhnya oleh agensi. Di samping itu, pakej insentif berkumpulan juga ditawarkan kepada telemarketer. Contohnya, jika sale mencecah sasaran, 60 sehari, pakej pelancongan lebih istimewa ditawarkan kepada mereka. Bagaimanapun melalui pengalaman saya, purata tempoh telemarketer bekerja di agensi itu hanya di antara lima dan enam bulan sahaja," kata Elis.
"Adakah semua telemarketer menyedari mereka bekerja di agensi menipu orang ramai?," soal saya.
"Tidak semua. Saya lebih banyak tahu kerana bekerja sebagai kerani pengurusan tetapi itupun atas tujuan mencari rezeki, terpaksalah. Telemarketer tidak tahu langsung berhubung keuntungan ditangguk oleh agensi apatah lagi status nama bank dan syarikat insuran mereka gunakan untuk memperdaya pemegang kad kredit dan debit sewaktu menjalankan tugas.
Pihak pengurusan terlebih dahulu memaklum dan menyakinkan telemarketer, operasi dijalankan itu kononnya sah dan dokumen peribadi pemilik kad dibekalkan oleh pihak bank," ujar Elis.
Tambah Elis, kebanyakkan telemarketer, pemegang diploma dan ijazah. Justeru mereka mampu berkomunikasi dalam dwi bahasa, bahasa Melayu dan Inggeris tatkala berkomunikasi dengan bakal mangsa.
"Kalau betul betul bekerja berbekalkan mulut manis, daya pujuk dan telinga tebal, mereka boleh meraih pendapatan bulanan di antara RM3,000 dan RM4,000. Andai kata bakal mangsa marah, telemarketer harus bersikap sabar kerana kakitangan pengurusan berkata, penjawab panggilan bukan berada di hadapan awak. Jadi, mengapakah awak harus berasa takut?
Semua bertugas di pejabat agensi sama dilatih untuk menjawab pelbagai soalan dilontarkan oleh pemegang kad kredit dan debit, kekadang dihubungi berulang kali menggunakan teknik dicetak sebagai panduan. Adakalanya bakal mangsa bertindak bijak. Mereka memberikan alasan kononnya sedang bermesyuarat dan meminta untuk dihubungi kemudian dan selepas itu tidak akan melayan panggilan kami. Hanya mereka bersikap lalai sahaja terpedaya," kongsi Elis.
Jika kini tiba-tiba dihubungi telemarketer, apakah respon awak? Soalan itu saya lontarkan kepada wanita hanya meminum teh 'O' ais limau ketika saya temui.
"Saya pernah bekerja seperti kamu sebelum ini dan kamu tidak perlu menipu saya sebab kamu cuma ingin mendapatkan security code tiga digit itu, kan? Terima kasih," balasnya yakin.
Elis turut membawa saya ke lokasi agensi dipercayai masih beroperasi.
"Berikan saya tiga bank seringkali data peribadi pelanggan mereka diperolehi oleh agensi secara mudah," soal saya dengan debaran.
"M.....
"Soalan terakhir, adakah senarai nama dan maklumat perbankan peribadi individu menjadi mangsa atau tidak, dibekalkan oleh kakitangan syarikat telekomunikasi atau ...?," tanya saya.
Memang saya membiarkan soalan itu tergantung.
"Sekali, saya dan kakitangan pengurusan agensi pernah bertemu dengan lelaki mendakwa kakitangan bank. Kami bertemu di restoran mamak. Dia menyerahkan senarai kira-kira 200 nama, lengkap beserta data peribadi perbankan pelanggan dalam bentuk pen drive. Setiap satu data dijual dengan harga di antara RM1 dan RM1.50. Apapun pastinya bukan semua kakitangan institusi perbankan terbabit," jelas Elis.
"Wow! Semurah itu?
Saya terkejut.
"Ya dan lazimnya dalam tempoh dua minggu, secara rutin agensi akan membeli senarai data lain pula, dibekalkan individu sama atau berbeza. Melalui pengalaman, saya boleh mengesahkan, syarikat telekomunikasi tidak terbabit dalam sindiket penipuan ini," balasnya.
Klik di sini, untuk melihat bukti dokumen diperolehi oleh agensi.
NOTA
Perkataan 'telemarketer
Justeru telemarketer lain, tidak terbabit dengan kegiatan penipuan, usah terasa mahupun melenting.
SILA SEBARKAN KANDUNGAN ENTRI INI DI FACEBOOK, BLOG DAN TWITTER UNTUK MEMPERTINGKATKAN KESEDARAN MASYARAKAT AGAR TIDAK KERUGIAN AKIBAT DIPERDAYA.
http://www.mazidula
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com
----------------------------------------
Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com
----------------------------------------
Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
----------------------------------------
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
----------------------------------------
Weblist:
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com
----------------------------------------
Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com
----------------------------------------
Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069
----------------------------------------
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
----------------------------------------
Weblist:
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com
No comments:
Post a Comment