Sunday, November 16, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4060[1 Attachment]

7 Messages

Digest #4060

Messages

Sun Nov 16, 2014 12:16 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Menteri Tukar Plat Kenderaan Setelah Dikritik Hebat
greenboc.blogspot
Posted by Green Boc

Tidak sampai 24 jam menteri ubah nombor plat

BR> Setelah dikritik oleh Ahli Parlimen Pembangkang, menteri yang dikesan menggunakan nombor pendaftaran yang tidak mematuhi spesifikasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) segera memperbetulkan kesalahannya.

Seorang menteri yang menggunakan nombor pendafataran WYU 818 telah menukar nombor pendaftarannya tidak sampai 24 jam setelah dikritik.

Melalui pemerhatian Free Malaysia Today, kereta Alphard putih menteri itu dikesan lebih kurang pada jam 5.30 petang di lobi Parlimen, hari ini.

Awal pagi ini, Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng mempersoalkan nombor pendaftaran kenderaan timbalan menteri dan menteri yang tidak mengikut garis panduan yang dibenarkan oleh pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Sebelum ini, JPJ telah menetapkan bahawa huruf, saiz dan jarak haruslah tidak mengelirukan penguatkuasa JPJ. Namun syarat itu telah dilonggarkan dengan mengatakan bahawa nombor pendaftaran kenderaan tidak boleh mengelirukan.

Walaubagaimanapun, kereta timbalan menteri yang bernombor pendaftaran WSW 505 masih menggunakan nombor pendaftaran yang tidak memenuhi spesifikasi JPJ. -FMT

Nombor plat menteri, timbalan kena jadi contoh

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen pembangkang menggesa menteri dan timbalan menteri supaya menunjukkan contoh yang baik kepada rakyat dengan memastikan nombor plat kenderaan rasmi mereka mengikut spesifikasi yang ditetapkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng menegaskan, pemimpin negara tidak sepatutnya mengamalkan sikap 'double standard' dengan mengenakan tindakan tegas terhadap rakyat sedangkan mereka sendiri didakwa ingkar kepada garis panduan nombor plat kenderaan JPJ itu.

"JPJ kata mesti mengikut Font, saiz, jarak dan tidak boleh mengelirukan, malah kelmarin saya baca dalam surat khabar mereka melonggarkan syarat-syarat, tapi nombor plat itu tidak boleh mengelirukan.

"Tapi Isnin lalu saya dapati dua kenderaan milik seorang menteri dan timbalan menteri menggunakan nombor plat mengelirukan iaitu 505 dilihat seperti SOS.

"Font dan jaraknya terlalu rapat juga tidak ikut spesifikasi JPJ, perkara ini dilakukan menteri di Parlimen," katanya kepada pemberita di lobi bangunan Parlimen, di sini hari ini.

Bermula 1 November lalu, JPJ memulakan tindakan keras di seluruh negara terhadap pengguna jalan raya yang melanggar peraturan dan spesifikasi nombor plat dan lampu HID 'head lamp' yang tidak mematuhi standard.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata, kira-kira 1,500 anggota akan terlibat dalam operasi itu yang akan dilaksanakan bersama-sama dengan anggota polis trafik dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). -SH

comments:
Anonymous said...
Aduh perangai ibarat tukul dan pahat dah jadi darah daging dalam semua menteri dalam kerajaan.

TAK APA NANTI APABILA DI AKHIRAT KELAK ALLAH SWT MENGHUKUM DI NERAKA DAN MELAMBAT - LAMBATKAN PROSES LU MASUK SEMULA SYURGA DENGAN MENGAMALKAN KONSEP TUKUL DAN PAHAT SAMA MACAM LU BUAT TIME LU JADI PEMERINTAH.

Anonymous said...
Baguslah sekurang2 menteri akur undang2 negara. Itu Cina laknat plat no yg fancy dan teruk tak tegur pun, inilah Melayu. Undang2 dah ada. Nasib JPJ beri amaran awalan untuk kita patuhi.

Jadi apa masaalahnya. Aku pun tukar balik plat nombor. Tak masaalah pun

Sun Nov 16, 2014 12:20 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Honda reports new exploding Takata-airbag death
By Kyoko Hasegawa | AFP News –

a.. Graphic showing airbag options for cars. Japanese auto parts maker Takata faces lawsuits …

b..
Honda said an explosion involving a defective airbag killed a woman in Malaysia, …

c..
A car showroom for Japanese auto parts maker Takata Corp in Tokyo, where shares in …

d..
Shares in the Japanese auto parts firm Takata plunged nearly 17 percent in Tokyo …

Honda said Thursday that an exploding airbag in one of its cars killed a woman in Malaysia, bringing to five the number of deaths linked to a defect in parts made by embattled Japanese supplier Takata.
The previous four cases happened in the United States, but Honda said another woman died in a July crash after the rupture of a Takata-made airbag.

"An airbag on one of our vehicles exploded abnormally and a Malaysian woman was killed," said a Tokyo-based spokesman for the Civic and Accord maker.

At least three of the five deaths "were caused by an abnormal airbag explosion, including the latest case in Malaysia", Honda said, adding that the airbag's involvement in the other two cases had yet to be confirmed.

The news came as the car giant announced an additional recall of more than 170,000 vehicles worldwide due to the risk that an explosion could send metal shards from the airbag's inflator hurtling at drivers.

Police reportedly investigated at least one driver death in the US as a murder due to woman's grisly injuries, until their focus switched to the vehicle's airbag.

The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), the US auto safety regulator, has expanded its "urgent" warning to owners of cars with affected airbags to take them to dealers to fix the problem.

Takata is facing the biggest test in its 80-year history with lawsuits, calls for a criminal probe, and accusations of "deception and obfuscation" over the potentially deadly defect.

Millions of vehicles produced by some of the world's biggest automakers, including Honda, Toyota and General Motors, are being recalled over the problem.

- Cover-up claims -

Honda has been named in a US lawsuit as a defendant, which alleges it conspired with Takata to hide the flaw for years.

Quoting former Takata employees, the New York Times has reported that secret tests were conducted a decade ago to investigate the issue, but executives ordered the destruction of data that exposed design flaws.

Takata's Tokyo-listed shares have lost about half their value since an investigation was opened in June.

Attention has focused on a Takata plant in Mexico, with suspicions the defect may be linked to a chemical propellant used to inflate the airbags which can more easily rupture in areas with high humidity.

On Thursday, the company confirmed that it had changed the chemical makeup of its airbag propellants, but insisted the move wasn't linked to design flaws.

"We constantly update our products -- it has nothing to do with the recalls," a Takata spokesman told AFP.

Takata has warned over a bigger-than-expected annual loss, but its top executives have stayed largely silent on the crisis.

Founded in 1933 as a textile company, Takata evolved into an automotive parts giant that started selling airbags in the 1980s and now has dozens of plants and offices in 20 countries, including the United States,China and Mexico.

The airbag division accounts for about 40 percent of its total revenue, which amounted to 556.99 billion yen ($4.88 billion) last fiscal year.

Major automakers have shied away from discussing their future relationship with Takata, but a quick switch is unlikely given the Japanese giant's foothold in the sector.

Still, parts sourcing for the 2019-2020 model years is happening right now, and a Toyota executive last month said the world's biggest automaker wants to replace the defective part "with something of better quality".

Sun Nov 16, 2014 12:20 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Tak ada orang sedar model cantik ini jalan-jalan tanpa seluar
bloglist-malaysia.blogspot.
idahsalam.blogspot.
Posted by indah.com

Model bogel berjalan-jalan di New York. ©Model Pranksters

Sebuah program acara televisyen bernama Model Pranksters di Amerika Syarikat mencuba mencari tahu seberapa peduli atau perhatian warga Kota New York terhadap sekitarnya.

Mereka membuat satu percubaan dengan menyuruh seorang model perempuan menyusuri jalanan New York tanpa pakaian alias bogel. Tapi model itu tidak telanjang bulat sepenuhnya. Dia hanya bogel dari pinggang ke bawah, seperti dilansir surat khabar the Daily Mail, Jumaat (14/11).

Untuk menguji seberapa jeli atau perhatian warga kota Big Apple itu, bahagian pinggang hingga ke mata kaki model itu dilukis sangat-sangat mirip seperti dia sedang mengenakan seluar jins warna biru gelap. Lukisan di bahagian bawah tubuh itu sungguh mirip seluar jins sedang dipakai model itu. Padahal jika dilihat dengan cermat, punggung model itu sesungguhnya tidak tertutup sehelai benang pun.

Setelah bahagian bawah tubuhnya dilukis, model bernama Leah Jung itu kemudian mengenakan baju hangat berwarna putih dan topi berwarna putih lalu berjalan-jalan menyusuri kota di tengah lalu-lalang warga New York. Sebagai bentuk dokumentasi percubaan itu dirakam dengan kamera video.

Dari video itu terlihat warga New York yang berpapasan dengan model itu di jalanan tidak menyedari dia bogel dari pinggang ke bawah.

Saat dia berada di dalam kereta bawah tanah, orang-orang juga tidak menyedari model itu sebenarnya bogel. Begitu pula saat dia berada di tengah alun-alun kota Times Square atau saat membeli makanan segera di sebuah restoran.

Namun saat dia sedang berada di depan sebuah mesin anjungan tunai mandiri (ATM) seorang lelaki sedang berdiri di belakangnya menyedari model wanita di depannya itu tidak memakai seluar . Lelaki itu sempat memotret bahagian punggung model itu dengan kamera teleponnya.

Berikut video model berjalan-jalan tanpa seluar itu.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Sun Nov 16, 2014 1:38 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Kalau ajal tiba-tiba menjemput...
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
MUHAMAD MAT YAKIM

ISTERI saya sudah berbelas tahun miliki lesen memandu. Dan dia sememangnya seorang pemandu yang cekap, bukan pemandu lesen kopi O atau lesen terbang, apa yang diistilahkan orang terhadap lesen yang diperoleh secara rasuah oleh mereka yang tidak tahu memandu.

Namun sesuatu yang jadi masalah bagi isteri saya ialah jalan. Dia tidak tahu jalan, dan jenis tidak ingat jalan. Jalan yang dia tahu hanya yang dia lalu untuk pergi dan balik ke tempat kerjanya di Hospital Sungai Buloh setiap hari.

Selain itu, jika dia perlu pergi ke tempat lain, jangankan di luar Lembah Klang, jika di KL sahaja pun, saya yang kena ambil cuti untuk hantar dan jemput dia balik.

Saya tidak boleh ambil sebahagian daripada waktu kerja untuk berbuat begitu kerana rumah kami jauh - lebih 40 kilometer dari pejabat saya di Shah Alam - dan saya perlu masa yang sangat lama untuk pergi dan balik semula ke tempat kerja.

Maka langkah paling selamat bagi saya supaya tidak tergopoh-gapah adalah dengan ambil cuti. Tidak. Ini juga bukan rungutan. Isteri saya jadi begitu, mungkin kerana saya sendiri yang sejak dahulu melarang dia memandu ke mana-mana tempat yang dia tidak biasa.

Ini kerana saya selalu berasa risau memandu dalam keadaan tidak biasa boleh mengakibatkan apa sahaja kemungkinan yang buruk. Siapa yang tidak sayang bini, kan?

Justeru, sejak dahulu juga saya sudah biasa tawar diri untuk hantar dan jemput dia jika ada urusan di mana-mana yang selain tempat kerja biasanya.

Itu bukan masalah bagi saya dan saya masih bersedia untuk melakukannya sampai bila-bila pun. Cuma kadang kala saya terfikir, bagaimana keadaannya dalam urusan yang seperti ini jika tiba-tiba ajal menjemput saya pergi?

Memanglah kalau hendak dikira kesukaran, bukan itu sahaja. Banyak lagi perkara lebih sukar yang akan dilalui oleh seseorang balu selepas pemergian suami.

Bagaimanapun sudah tentu masalah jadi berganda apabila hal yang paling asas iaitu bergerak untuk berurusan di sana sini pun tidak mampu dilakukan secara sempurna. Hendak diharap pada anak-anak, mereka juga tidak mampu.

Zaman dahulu, masalah seperti ini tidak banyak berlaku kerana apa-apa urusan bagi seorang balu akan dibantu oleh anggota keluarga yang tinggal sebelah menyebelah rumah. Tetapi zaman ini, kita hidup di bandar, saudara-mara tinggal berjauhan dan mereka juga sibuk dengan urusan masing-masing.

Kalau dahulu, banyak perkara boleh diuruskan secara mudah tetapi sekarang, sesetengahnya agak rumit. Jadi, inilah antara perkara yang menghantui saya sejak mencapai umur lebih 40 ini. Sama ada saya risau ataupun tidak, kalau sudah tiba ajal, tidak dilambat atau dipercepat barang sesaat.

Mengapa saya lebih memikirkan hal yang seperti itu sejak umur sampai peringkat ini? Sebabnya saya kira kebanyakan kita, apabila usia mencecah 40, baki yang tinggal lazimnya adalah tidak sebanyak yang sudah ditinggalkan.

Maka sudah sampai masa untuk kita lebih memikirkan hal mati, bekalan yang mahu dibawa ke alam yang kekal abadi, juga soal kehidupan anak isteri yang ditinggalkan.

Apakah mereka akan hidup berkali ganda lebih susah setelah ketiadaan kita?

Kepada isteri, kadang kala susah juga untuk berterus-terang apa yang kita rasa dalam hati kerana apabila dikaitkan dengan mati. Ini akan bawa kesedihan hingga mungkin tidak dapat lagi hendak dibincangkan. Isteri mana pun mudah emosi apabila suami sebut hal mati, walhal kita cuma mahu dia lebih bersiap sedia andai kita tiba-tiba dijemput.

Zaman sekarang, banyak berlaku kes mati mengejut. Jadi hal yang semacam ini perlu diperingatkan, diberikan perhatian. Sekurang-kurangnya supaya dia dan anak-anak yang ditinggalkan tidak panik yang menyebabkan keadaan bertambah sulit.

Walau apa pun, seperti yang saya kata tadi, sama ada kita risau atau tidak, ajal tidak akan lewat atau dipercepat. Banyak kes di sekeliling, isteri-isteri sama ada yang kematian suami ataupun diceraikan, yang meskipun sebelum itu hidup mereka terlalu bergantung kepada suami, tiba-tiba sahaja datang keupayaan untuk berdikari setelah ditinggalkan.

Harapnya isteri saya pun begitu juga walaupun sebolehnya, saya mahu hidup seribu tahun lagi untuk dia.

Sun Nov 16, 2014 1:38 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Feri Terbakar Di Jeti Pangkor
bloglist-malaysia.blogspot
kitabantai.info
Kita Bantai

PANGKOR: Sebuah feri penumpang yang berlabuh di Jeti Pangkor di sini musnah selepas bahagian hadapannya terbakar pada Jumaat.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Perak Yahaya Madis berkata seorang anak kapal, yang berada di atas feri telah membuat laporan mengenai kejadian itu pada pukul 2.46 petang.

"Anggota kami berjaya mengawal api daripada merebak dari jambatan dan dek penumpang hadapan ke seluruh kapal tersebut.

"Kami menganggarkan kira-kira 60 peratus daripada kapal telah rosak," katanya, sambil menambah tidak ada sesiapa berada di atas kapal ketika kejadian. - mStar online

Sun Nov 16, 2014 1:40 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

" PENGETAHUAN AM. 10 Jenis Makanan Antara Yang Paling Mahal Di Dunia Sehingga Mencecah RM500,000.00 "
bloglist-malaysia.blogspot
tikaqbuloh.blogspot.

SESETENGAH orang mungkin sanggup berhabisan ribuan ringgit kerana hobi, namun ada segelintir pencinta makanan tidak kisah menghabiskan wang semata-mata untuk menikmati hidangan mewah yang sukar didapati di restoran biasa. Berikut adalah 10 makanan termahal di dunia.

1.Trufel Putih (trifola d'Alba)– $160,406 (RM536,760)

Kulat yang boleh dimakan dan berasal dari Itali ini adalah yang termahal di pasaran. Kesukaran untuk menanam trufel putih ini secara komersial menyebabkan harga untuk kira-kira 1 kilogram boleh mencecah ratusan ribu ringgit.

2.Almas beluga kaviar - AS$28,000 (RM93,701)

Kaviar termahal ini terhasil daripada telur sturgeon albino yang hanya ditemui di Laut Kaspia. Bungkusan hidangan mewah dan istimewa yang diimport dari Iran ini diperbuat daripada emas 24 karat.

3.Tembikai Yubari – AS$22,872 (RM76,522)

Ia dianggap sebagai 'raja buah' kerana rasanya yang manis dan sempurna. Buah ini dihasilkan daripada kacukan dua jenis tembikai eksotik dari daerah Yubari di Jepun.

4.Tembikai Hitam Densuke - AS$6,100 (RM20,407)

Buah ini sukar diperoleh kerana ia hanya ditanam di Hokkaido, Jepun. Rasanya juga manis dan agak rangup berbanding tembikai biasa.

5.Pizza Royale 007' - AS$4,200 (RM14,051)

Piza yang dihasilkan daripada pelbagai bahan mewah termasuk ikan salmon Scotland dan daging rusa. Lapisan atasnya pula diperbuat daripada kepingan emas 24 karat yang juga boleh dimakan.

6.Samundari Khazana Curry – AS$3,200 (RM10,712)

Hidangan digelar 'khazanah makanan laut' berasal dari Bombay Brasserie ini mengandungi pelbagai bahan mewah termasuk trufel putih, udang kara bersalut emas, abalone dan ketam devon.

7.Wagyu Steak - AS$2,800 (RM9,374)

Stik ini merupakan sajian golongan atasan di Jepun dan kelompok elit di seluruh dunia. Rasanya juga jauh lebih enak serta lembut berbanding daging lembu biasa. Bukan calang-calang orang boleh menikmati hidangan ini kerana harga sepinggan stik wagyu boleh mencecah ribuan ringgit.

8.Zillion Dollar Lobster Frittata – AS$1,000 (RM3,347)

Telur dadar biasanya mudah untuk disediakan, namun hidangan serupa di Restoran Norma, Hotel Le Parker Meridien bernilai ribuan ringgit. Frittata tersebut mengandungi kaviar, udang kara dan turut dihidangkan bersama kentang goreng.

9.Westin Hotel Bagel – AS$1,000 (RM3,347)

Roti yang menyerupai donat ini menjadi menu istimewa di Hostel Westin, New York. Ia dihidangkan bersama krim keju trufel putih dan jeli Riesling dengan daun emas.

10.Cendawan Mattake (Matsutake) – AS$1,000 (RM3,347)

Ia sukar didapati dan hanya boleh ditemui di hutan Asia, Amerika Utara dan Eropah. Cendawan termahal di dunia merupakan antara bahan terpenting dalam masakan Jepun. Sumber

Sun Nov 16, 2014 1:42 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Hakikat ekonomi semasa
thecybersniper.blogspot
Dicatat oleh TheSniper

Kepada semua rakyat Malaysia, bersedia hadapi SEPULUH cabaran ekonomi Malaysia terbesar tahun depan :

1. KENAIKAN KOS SARA HIDUP RAKYAT
Langkah Kerajaan menaikkan harga petroleum (naik 20 sen), tarif elektrik (naik 15%), harga gula (naik 30 sen), harga tepung (naik 20 sen) dan kadar tol (minima 50 sen) sedikit sebanyak akan melonjakkan kos sara hidup semua rakyat. Paras inflasi rasmi terkini telah pun meningkat kepada 3.4%, tertinggi dalam setahun. Inflasi tidak rasmi/sebenar mungkin tiga kali ganda lebih 10% setahun.

Harga purata secawan kopi kini ialah RM1.60, harga nasi lemak ialah RM1.80 sementara sekeping roti canai sudah mencecah RM1.20 tidak termasuk GST

2. PARAS HUTANG KERAJAAN YANG TINGGI
Paras hutang kerajaan meningkat sejak tahun 1970. Hutang Kerajaan Persekutuan pada tahun 1970 hanyalah RM2 billion, pada tahun 1999 berjumlah RM95 billion tetapi sekarang telah mencecah RM568.2 bilion atau 53% daripada KDNK menghampiri had siling 55%. Pihak asing pula memiliki kira-kira 15% daripada jumlah hutang dalam negara. Keadaan ini boleh mempengaruhi kadar pertukaran wang asing negara.

Untuk rekod, kerajaan membelanjakan lebih RM10 bilion setahun hanya untuk membayar faedah hutang-hutang yang diambil oleh Kerajaan Persekutuan.

3. PARAS HUTANG ISI RUMAH RAKYAT YANG MEMBAHAYAKAN
Hutang isirumah rakyat Malaysia telah berganda kepada RM750 billion atau 76.2% KDNK dalam Julai tahun ini. Pecahan besar adalah pinjaman perumahan 29%, pinjaman kenderaan 51%, pinjaman peribadi 15% dan pinjaman pelajaran 33%. Ini bermakna rakyat Malaysia secara amnya membuat perbelanjaan dengan membazir dan tidak berhemah.

Jika tidak dikawal, lima tahun lagi hutang isi rumah di Malaysia boleh melebihi 100% kepada KDNK negara bermakna pendapatan yang diperolehi tidak cukup untk membayar hutang terkumpul.

4. PERTUMBUHAN EKONOMI DEKAD YANG LEBIH PERLAHAN
Jumlah keseluruhan ekonomi Malaysia (KDNK) tahun 2014 adalah RM1.07 trillion. Walaupun ekonomi global dijangka meningkat, pertumbuhan KDNK Malaysia purata sepuluh tahun lepas lebih perlahan hanya sebanyak 5% dan banyak didorong oleh permintaan domestik. Berbanding pertumbuhan KDNK purata sebanyak 7% pada tahun 1990an yang didorong oleh sektor eksport dan luaran.

Untuk rekod, semenjak 1945 ke tahun 1998, Malaysia adalah salah satu daripada 13 negara yang telah mencapai pertumbuhan mantap melebihi 7 peratus selama lebih daripada 53 tahun. Walaubagaimanapun selepas 1998, pertumbuhan ekonomi Malaysia telah jatuh dengan perlahan.

5. KOS PENGURUSAN KERAJAAN YANG TINGGI
Daripada tahun 1970 hingga 2013, jumlah perbelanjaan pengurusan kerajaan meningkat daripada RM2.2 bilion kepada RM216.2 bilion. Komponen yang terbesar ialah gaji kakitangan kerajaan. Untuk nota, Malaysia memiliki nisbah kakitangan kerajaan yang tertinggi di dunia seramai 1.4 juta atau 10% dari seluruh tenaga kerja di Malaysia.

6. BEBAN SUBSIDI KERAJAAN YANG TINGGI
Jumlah keseluruhan subsidi kerajaan telah meningkat dengan ketara daripada RM1.1 bilion pada 1999 kepada RM44.1 bilion pada 2013. Ini bermakna 20% dari cukai yang dikutip akan digunakan untuk subsidi rakyat. Subsidi ibarat ganja kerana ia sukar dihentikan apabila telah diberikan. Penamatan subsidi juga boleh mengakibatkan kos politik kepada kerajaan yang memerintah.

Dasar pemberian subsidi adalah dasar yang tidak efektif bagi rakyat miskin. Orang kaya menggunakan bahan api lebih banyak daripada orang miskin yang bermotosikal. Ini bermakna subsidi petroleum lebih banyak dinikmati oleh golongan kaya.

7. PRODUKTIVITI PEKERJA YANG KURANG CEMERLANG
Hanya 80 peratus dari tenaga kerja seluruh Malaysia mempunyai kelayakan pendidikan setakat Sijil Pelajaran Menengah (SPM). Menurut Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC), tahap produktiviti pekerja negara ini adalah jauh lebih rendah daripada negara-negara seperti Amerika Syarikat, Jepun, United Kingdom, Korea Selatan dan Singapura.

Purata pekerja Malaysia mencatatkan nilai produktiviti hanya sebanyak RM43,952 setahun. Berbanding pekerja Amerika Syarikat mengungguli senarai dengan tahap produktiviti sebanyak RM285,558 setahun, diikuti oleh pekerja di Jepun RM229,568 dan Hong Kong RM201,485. Ini bermakna pekerja Malaysia bekerja dalam tempoh yang lebih panjang berbanding negara lain, namun menghasilkan pulangan yang lebih rendah.

8. BELANJAWAN MALAYSIA DEFISIT SETIAP TAHUN SEJAK 1998
Walaupun memiliki komoditi yang kaya seperti minyak dan kelapa sawit, Belanjawan Negara masih defisit selama 16 tahun berturut-turut semenjak krisis kewangan Asia. Untuk rekod, perbelanjaan subsidi untuk rakyat dikurangkan sebanyak RM 7.3 billion bagi tahun 2014. Walaupun paras defisit keseluruhan negara telah turun tetapi masih tinggi sekitar RM 36 billion.

Pada masa yang sama, lebihan akaun semasa (eksport tolak import) juga telah menurun dari RM102 bilion pada 2012 kepada RM37 billion pada 2013. Ini bermakna lebihan akaun sebanyak 3% daripada KDNK pada masa ini adalah kecil kerana Malaysia pernah mencatatkan lebihan akaun semasa sebanyak 10%.

9. KETIRISAN DAN KETELUSAN NEGARA
Dalam Indeks Persepsi Rasuah atau Corruption Perception Index yang dijalankan Transparency International, Malaysia menduduki tangga ke-53 daripada 177 buah negara. Kedudukan ini tidak segagah tahun 2003, Malaysia berada di kedudukan ke-37.

Untuk rekod, dalam Laporan Global Financial Integrity, Malaysia menduduki tempat ke-4 dari segi jumlah kumulatif pengaliran keluar dana secara haram yang berjumlah RM880 billion di antara tahun 2002-2011. Ini bermakna aliran keluar wang haram dari Malaysia mungkin lebih hebat daripada negara-negara seperti Filipina, Nigeria dan Venezuela.

10. KELEMAHAN RINGGIT DAN PENINGKATAN GAJI YANG PERLAHAN
Dengan matawang Ringgit Malaysia terus lemah dibandingkan dengan Dollar Amerika (terendah dalam enam bulan) dan Dollar Singapura (terendah dalam 15 tahun) juga menyumbang kepada lonjakan harga barang dan kos sara hidup di Malaysia. Kesan kelemahan ringgit menyebabkan penurunan kuasa beli individu. Maknanya, setiap ringgit pendapatan akan mampu membeli sedikit barangan dan perkhidmatan import berbanding sebelum ini.

Peningkatan kos sara hidup yang berlaku itu juga tidak selaras dengan kadar kenaikan gaji yang perlahan. Mengikut Payscale.com, kadar purata kenaikan gaji Malaysia hanya sekitar 3.5% berbanding Indonesia 9.8%, Singapore 12% dan Thailand 5.8% dalam tempoh sama.

Kesimpulan, ekonomi adalah tunjang turun naik sesebuah masyarakat, bangsa dan negara. Saya yakin sepuluh isu ini dapat ditangani, kerajaan mapan, ekonomi cemerlang dan rakyat gemilang. Amin.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: