Monday, March 12, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3227

Messages In This Digest (1 Message)

1.
Fw: Kerabat Kei Kar. From: suhaimi ibrahim

Message

1.

Fw: Kerabat Kei Kar.

Posted by: "suhaimi ibrahim" designplanet78@yahoo.com   designplanet78

Mon Mar 12, 2012 3:03 am (PDT)





 

Kerabat Kei Kar. sibuk dengan kerja partime buat sementara waktu. Oleh itu dengan sedih
blog ini terbiar seketika. Kenapa buat kerja partime? Kerana duit lah..
Kerana duit juga kita berjimat cermat. Sebut pasal cermat mesti ingat
kereta cc kecil atau Kei car. Kenderaan kelas ini juga dibayangi saiz
dan enjin  yang kecil. Tahukah anda kelas Kei pernah dibina sekecil
2.8meter  panjang dan terdapat enjin  150cc empat lejang dan 100cc dua
lejang. Kei kar bukan dibina untuk kepantasan. Saya tahu pemilik kancil
turbo menentang kenyataan ini. Ada sebab kereta-kereta comel ini
di-turbo kan.

Pembinaan Kei kar bermula pada tahun 1949 setelah tamat perang dunia
kedua. Kebanyakan rakyat Jepun miskin dan kadang kala tidak mampu untuk
memiliki kereta apatah lagi motosikal. Untuk mengalakkan industri
automotif, kerajaan telah mengenalkan kelas Kei car. (keijidosha =
kereta ringan). Tetapi pada tahun 1970'an jualan semakin kurang dan akta
Kei car diubah menjadi saiz enjin kepada maksimum 550cc.

Ketika semua pengeluar membina Kei car yang agak perlahan pick-up nya.
Pada tahun 1982 Honda telah menghasilkan Honda City Turbo. 1.3cc SOHC
turbo. Manakala Nissan mengeluarkan enjin turbo untuk kereta kereta
mereka dengan hasil Garrett turbocharger pada enjin E15ET 1.5cc. Tapi
kedua keduanya agak terlalu besar untuk dilihat sebagai Kei car. Tetapi
kereta ini telah memperlihatkan kepada dunia bahawa kereta kecil tidak
memestinya perlahan dan membosankan.


honda city
'bulldog"



G11 detomaso

Mengambil iktibar dari peristiwa itu Daihatsu telah menghasilkan G11
turbo 3 silinder dengan IHI turbo carburator. Akan tetapi dengan saiz
enjin 993cc, ianya masih dikira besar. Versi DeTomaso yang menjadi
kegilaan ramai telah dihasilkan tahun  berikutnya. Lewat tahun 1983
lahirlah kereta Kei car yang menjadi ikon untuk nama Mira. Dengan enjin
dua silinder berkapisiti 550cc. Kereta ini telah mengalahkan Fiat Panda
30 dan Citroen Visa Club dari segi prestasi dan keseronokan memandu.
Menggunakan chasis L55 yang nampak sederhana ianya menjadi satu model
yang menarik. Terdapat juga versi 4WD turbo dihasilkan tahun berikutnya.

mira L55



MMC Minica
Mitsubishi mengikut rentak ini dan menghasilkan Minica. Chasis 2 pintu
dengan enjin G23B SOHC karbutaror 546cc dengan berat 560 kilo. Cukup
ringan untuk menghasilkan impak. Di tahun 1984 Subaru dan Suzuki telah
mengambil keputusan untuk menyertai pesta Kei car dan menghasilkan
Subaru Rex (adik bongsu manja WRX)  chasis 2 pintu dengan enjin EK23
Sohc, 544cc pengecas turbo. Terdapat juga versi 4wd dengan berat
tambahan 85kg. Penghujung 1985 Nissan mengeluarkan March Turbo.
Berbekalkan kuasa MA10ET  dengan beban 710kg chasis 2 pintu, ia memberi
makna baru keseronokan kereta cc kecil. Tapi ramai yang berkata ianya
bukan DNA Kei car sebenar. Kerana di Jepun Kei car terhad kepada 660cc
sahaja.

iklan march turbo


1984 subaru rex
turbo 4wd

Daihatsu tampil dengan kecemerlangan kali ini lewat 1985dengan siri
Mira/Cuore. Siri Mira TRXX ini didatangkan dengan chasis 2 pintu dengan
enjin EB 547cc IHI turbocharger. Tidak lama selepas itu versi 4 pintu
dan versi 4WD juga untuk tujuan biasa dan cargo.


1985 mira turbo
Selepas Mira TRXX bermulalah perang kuasa antara kereta kereta Kei car.
BANZAI!!! prraanngg......... keepishh! " ape die ingat kompeni die je
buat henjin turbo, siap ko"

baca artikel penuh di sini =klick=

sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara
yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Find it faster

with Yahoo!

shortcuts.

Y! Groups blog

The place to go

to stay informed

on Groups news!

Health Zone

Look your best!

Groups to help you

look & feel great.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: