Monday, February 16, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4130

3 Messages

Digest #4130

Messages

Sun Feb 15, 2015 10:49 am (PST) . Posted by:


Facebook: Fanpage Automobil
http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520

Group Automobil
http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:
OILYMAN
http://oilyman.com.my

Blog In Malaysia
http://bloginmalaysia.com

Kataloh
http://kataloh.com

Cari Mudah
http://carimudah.com

Find And Book the Best Hotel Resort
http://besthotelreviews.org

Enplegu.com
http://enplegu.com

Choosing the Best Hotel Reviews
http://besthotelreviews.info

Blog Soccers
http://blogsoccers.com

Google Adsense Program
http://googleadsenseprogram.com

Azami Entertainment
http://azamientertainment.com

Din Apartment
http://dinapartment.com

University College Online
http://universitycollegeonline.info

Kad Niaga
http://kadniaga.com

Google Adsense Program Info
http://googleadsenseprogram.info

K-Pop Music Download
http://k-popmusicdownload.info

Health Care Definition
http://healthcaredefinition.com

Laptop Skin Sticker
http://laptopskinsticker.com

Sun Feb 15, 2015 10:49 am (PST) . Posted by:


Fri Nov 30, 2012 9:22 pm
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

Salam Sejahtera semua.

Mulai 28 November 2012, ahli group Automobil tidak boleh "HIDE ID".
In disebabkan polisi baru Yahoo Groups yang tidak membenarkan menukar alamat email asal seperti sebelum ini.

Jadi kepada sesiapa yang ingin "HIDE ID" sila email dan minta pada kawan-kawan anda untuk melakukan posting sekaligus merahsiakan alamat email syarikat tempat anda bekerja.

Group Automobil juga telah memberikan akses penuh kepada kebanyakan ahli yang aktif terus post email ke group tanpa tapisan moderator tetapi masih di pantau.

Sekian,
Terima Kasih.
Iwan

Sun Feb 15, 2015 11:34 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

kalau stop memang la tak tekan minyak. tambah2 auto.

On 12/02/2015 1:08 PM, Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil] wrote:
> Mazda 6, kalau stop, tak tekan minyak, enjin mati.
> Tekan minyak balik, enjin hidup..
> Sesuai la kalau nak nak off enjin time berenti.
>
> Regards,
> -zaied-
>
> 2015-02-11 8:05 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com
> <mailto:bwasi@yahoo.com> [automobil] <automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil@yahoogroups.com>>:
>
> __
>
> """"" dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak""""
>
> Ya, eloklah sangat advice ni..bila nak start balik batt kong pasal
> selalu on-off.
> dan kereta yg enjin mati ni pulak berada disimpang empat atau
> simpang keretapi.
>
>
> On Tuesday, February 10, 2015 11:46 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg <mailto:rienacom@yahoo.com.sg> [automobil]"
> <automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>> wrote:
>
>
> 
> _*Hentikan Memanaskan Enjin Kenderaan Awal Pagi !*
> _
> Dilulus untuk paparan oleh memo
> <http://www.tranungkite.net/v12/PenjagaKubur>
> tranungkite.net <http://tranungkite.net>
>
>
> <http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&new_topic=7>
>
> Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta
> kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.
>
> Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat
> kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama
> satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.
>
> Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan,
> pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk
> kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga.
>
> Golongan kaki panaskan enjin seperti itu mesti bangun awal. Semua
> ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk
> memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.
>
> Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa
> kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak
> laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di
> Malaysia ni?
>
> Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk
> kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin
> adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada
> telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan
> enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di
> Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya
> sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak
> boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3
> minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?
>
> The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara
> yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya.
> Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius,
> mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada
> sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah
> berapa agaknya suhu di Malaysia?
>
> Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat
> iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design
> temperature". Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi
> enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin
> di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di
> dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas
> untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata
> lain stylel Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus. Jadi berikut
> antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.
>
> _*DINDING SILINDER CEPAT HAUS*
>
> _Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam
> keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak
> baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi
> tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap
> membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang
> tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan
> minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang
> terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada
> pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar
> juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak
> pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan
> hilang kecekapannya.
>
> _*PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR*
>
> _Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada
> palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam
> pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor.
> Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan
> bahan api sebanyak 5%.
>
> _*PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT*
>
> _Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan
> wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang
> mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada
> enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam
> keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa
> untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam
> sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.
>
> _*FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK*
>
> _Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen
> yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya.
> Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini
> disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat
> pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman.
> Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan
> karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen
> oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak
> terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah
> yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara
> dapat diminimakan.
>
> Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam
> keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin
> dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan
> berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana
> adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin.
> Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa
> pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam
> sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu
> yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan
> meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan
> dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini
> tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada
> alam sekitar?
>
> _*MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN*
>
> _Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan
> memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir
> bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari
> kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin
> mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara
> yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh
> yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran
> akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke
> bahagian bawah enjin.
>
> Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil
> sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan
> pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen
> dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu
> bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang
> dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh
> pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin
> cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir
> ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing
> laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin
> dalam keadaan idling?
>
> Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang
> kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui
> hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu
> perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup
> pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika
> enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau
> boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu
> cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah
> pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang
> dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.
>
> Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam
> sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika
> kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT,
> berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar
> mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar
> sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi
> sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran
> udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda
> di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup
> dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit
> dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke
> atmosfera yang membawa pemanasan global./-thehypemedia/
> <http://www.thehypermedia.com/2015/02/hentikan-memanaskan-enjin-kenderaan.html>
>
>
>
>
>

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: