Friday, December 4, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2507[1 Attachment]

Messages In This Digest (5 Messages)

1.1.
Re: RON 95 dan RON 97:: From: wan
2.
New Proton Waja GT RM85K From: Yasmi Yahaya
3a.
Re: Perodua Alza From: Shahrul Izwan
3b.
Re: Perodua Alza From: MHZ
3c.
Re: Perodua Alza From: Nazri Ahtar

Messages

1.1.

Re: RON 95 dan RON 97::

Posted by: "wan" reduanhanif@yahoo.com   reduanhanif

Thu Dec 3, 2009 4:41 am (PST)




saya try 4 stesen shell yang berlainan..

satu dekat2 area ofis saya...satu lagi on the way balik dari ofis saya... satu lagi on the nak ke ofis saya.. satu lagi on the way nak balik kampung saya... result sume sama jer..mmg agak lemau kualiti dia....pick up pun sama...then minyak lebih cepat habis compare dgn petronas..
tp skrg sy isi bhp dekat2 area ofis nih... mmg rasa lebih mantap...ringan...mileage pun mmg rasa lebih...

--- In automobil@yahoogroups.com, hisyam@yahoogroups.com wrote:
>
> Hide ID tokmod,
>
>
>
> En Wan biasa isi RON95 Shell tu dari stesen yg sama atau stesen
> berlainan..? takut2 stesen tu ja yg problem.. sebab ikut pengalaman
> saya, sekitar rumah/tempat kerja saya (dalam radius +/- 6KM) ada 3
> stesen caltex, 3 petronas, 1 BHP dan 1 Shell. Saya pernah try semua
> stesen2 tu bergilir2 (kecuali BHP tak pernah try lagi pasal stesen dia
> terlanjur sikit dari tempat kerja, jarang lajak kesana).. antara stesen2
> caltex tu, setiap kali kalau saya isi minyak dari satu stesen tu, memang
> rasa pick-up drop sikit (perasaan je la.. takder ujian saintifik pun).
> Stesen tu pun memang bukan stesen besar berbanding dua stesen lagi..
> secara peribadinya saya agak mungkin sebab tangki dia kurang bersih kot
> berbanding tangki di stesen2 lain.. Saya biasa isi petrol kalau lampu
> fuel dah mula menyala. itu telahan secara bodoh2 je la..
>
>
>
> _____
>
> From: wan [mailto:reduanhanif@...]
> Sent: Tuesday, December 01, 2009 3:42 PM
> To: automobil@yahoogroups.com
> Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: RON 95 dan RON 97::
>
>
>
>
>
>
> untuk enjin proton wira saya.... BHP RON 95 still the best...second
> Petronas RON95...pastu Caltex...Esso tak penah try..tp Shell lembab
> sgt... especially bile lepas 5000 - 7000 rpm..dan tak jimat la...tak
> best.
>
> --- In automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ,
> "Shahrul Izwan" <Shahrul.Izwan@> wrote:
> >
> > Salam,
> >
> > Ingatkan debat ni dah abis..info dari mekanik ialah salah satu punca
> utama
> > pasai pa enjin kurang responsive bila guna minyak octana lagi rendah
> ialah
> > disebabkan oleh enjin tu secara otomatik akan membelakangkan skit
> timing
> > spark plug utk mengurangkan kesan knocking...ini betul utk keta EFI
> sebab
> > kebanyakanya mempunyai knock sensor..kalau keta kaburetor plak
> biasanya
> > mekanik sendiri secara manual akan membelakangkan skit timing enjin
> kalau
> > keta tu ada masalah knocking...
> >
> >
> >
> > Berdasarkan pemerhatian saya, semua minyak ron 95 lani sama jer, x
> macam
> > awal2 dulu yg mana ada yg elok dan ada yg x elok...mungkin bahana 1st
> batch
> > kot...lepas tu plak mungkin ada enjin yg serasi ngan minyak A tapi x
> serasi
> > ngan minyak B...factor ni pun kena amik kira gak...
> >
> >
> >
> > ________________________________
> >
> > From: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> [mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
> On Behalf
> > Of MHZ
> > Sent: Monday, November 23, 2009 12:53 PM
> > To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> > Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Re: RON 95 dan RON 97::
> >
> >
> >
> >
> >
> > saya pun undi shell 95.. betul2 ho liaw berbanding petronas 95 hoh hoh
> hoh..
> >
> > Syahril Riz wrote:
> > >
> > >
> > > yes.. untuk mivec & semua turbo charge engine x buleh pakai ron95
> sbb
> > > sistem enjin jenis 'hi-compression'. perkara ni disahkan oleh byk
> ahli2
> > > forum kelab kereta di internet.
> > >
> > > Setakat ni myk RON95 yg OK utk enjin wira saya hanya Shell. Engine
> more
> > > kick than before.
> >
>

2.

New Proton Waja GT RM85K

Posted by: "Yasmi Yahaya" yasmi@ymail.com   wnh8067

Thu Dec 3, 2009 6:18 pm (PST)

[Attachment(s) from Yasmi Yahaya included below]

Ini adalah berita terkini daripada Bahagian Komunikasi Korporat Proton sendiri memberitahu bahawa telah ada satu MOU terbaru antara Proton dan Mitsubishi. Perjanjian tersebut bagi mengeluarkan model baru replacement Waja sekarang dengan model Mitsubishi Lancer 2.0 secara konsep "produk berlesen".Menurut sumber, Mitsubishi akan hentikan penjualan model Lancer di Malaysia mulai 2010 memandangkan kurang sambutan sebab persaingan drp model Honda Civic dan Toyota Altis yang lebih menjadi pilihan utama pembeli.Model Lancer ini menggunakan enjin MIVEC 2.0 dan akan ditukar logo/rebadge sebagai Proton Waja 2.0 yang baru pada awal tahun 2010 nanti dengan harga atas jalan lingkungan RM85 ribu yang begitu berbaloi memandangkan harga Lancer sekarang hampir RM120 ribu.Blog automotif Paultan.org turut memberi ulasan lanjut berkenaan model terbaru yang bakal dikeluarkan oleh Proton ini.

Attachment(s) from Yasmi Yahaya

1 of 1 Photo(s)

3a.

Re: Perodua Alza

Posted by: "Shahrul Izwan" Shahrul.Izwan@wdc.com

Thu Dec 3, 2009 6:20 pm (PST)



dlm hal ni saya mmg bersetuju pasal komen mengenai proton dlm artikel di
bawah...x seperti perodua,proton mempunyai masalah @ tak pandai nak plan
produk yg nak di pasarkan..kengkadang tu tgk seolah-olah macam syok sendirik
jer..ikut suka ja nak boh model apa tanpa ambil kira faktor pembeli..ambik
cth dibwah:-
small category - Savvy
mid small - Saga
Mid - Waja,Gen 2, Persona,Satria Neo (berapa banyak daaa,itu x campur lagi
ngan Saga1.6)
Mpv - Exora (nasib baik satu jer..tu pun problem tang enjin x dak power)
Executive - Perdana (dah lama dahhhhh.....cukup2 la tu...cik det tu pon dah
resign)
Proton pun nampak gayanya mempunyai masalah nak ikut perkembangan
semasa..skang perubahan dlm dunia permotoran berlaku dgn cepat...langkah yg
proton kena buat:-
1.Perbetulkan barisan produk tu,terutama tang Mid level...1 @ 2
<mailto:level...1@2> model dah cukup..pilih mana yg terbaik utk di pasarkan
2.percepatkan R&D dan ikut perkembangan semasa..kalau ada masalah tang
enjin,beli je enjin dari kompeni yg lain,design chasis sendiri..Proton
mempunyai kepakaran mereka bentuk chasis yg baik,cuma tang enjin tu saja
bermasalah..apa yg proton kena buat ialah design chasis sendirik,beli enjin
dari kompeni lain yg lebih establish..xyah dah guna enjin campro tu...guna
jer enjin Toyota misalnya..lagi best...ini akan lebih menjimatkan masa dan
proton can focus on the thing they do best...
3.Dengar pendapat pengguna..ambik cth Satria Neo...design memang cantik tapi
2 pintu jer...pernah saya dengar pembeli bagi pendapat kat dealer suruh
proton buat version 5 pintu ala2 Optra 5 camtu..dealer tu kata "dah design
Satria memang camtu!!!",apa punya alasan mangkuk hayun sekali
hampuk!!!Satria Neo tu kalau buat 5 pintu,gerenti nampak cam Audi A3...x
sempoi ke tu?
4.Yg paling utama,TINGKATKAN KUALITI DAN IMPROVE DESIGN...

salam..

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
Behalf Of - Upin@Ipin -
Sent: Monday, November 30, 2009 12:04 AM

To: zzxautomobil



Subject: www.auto.pdniaga.com - Perodua Alza

Perodua Alza
Oleh:Irwan Asri Mohd Nor

Menjadi MPV pertama daripada Perodua, mampukah Alza meneruskan kejayaan
model Myvi dan Viva?AWAL tahun ini, saya berkesempatan ke Jepun membuat
liputan Tokyo Auto Salon 2009. Bagi sebuah negara yang memiliki industri
automotif terbesar dunia, pengeluar kereta daripada pelbagai segmen, model
baru yang hampir saban minggu memasuki pasaran, Jepun memiliki landskap
automotif yang unik.Saya percaya, jika anda sekadar rakyat biasa, adalah
mustahil untuk megenali setiap model yang terdapat di Jepun.

Daripada model K-Car yang banyak macam basikal, MPV ibarat Yamaha LC dengan
bermacam-macam varian.

Pameran Tokyo Auto Salon itu juga menjadi tumpuan penala (tuner) aftermarket
untuk mempersembahkan produk yang bakal memasuki pasaran. Saya tidak akan
bercerita mengenai industri aftermarket di sana, cuma saya tertarik di satu
sudut tapak pameran terdapat beberapa buah model Passo Sette talaan khas,
Modellista dan Admiration.

MPV Perodua

Ketika itu juga, Malaysia sedang hangat dengan desas-desus bahawa Perodua
bakal memperkenalkan MPV pada 2009. Secara jujurnya, saya tidak langsung
menjangka bahawa Perodua akan mengambil Passo Sette/Boon Luminas sebagai
asas kerana logiknya, Daihatsu Luxio ialah calon paling sesuai.

Daihatsu Luxio ialah projek luar Jepun yang berjaya, sama seperti Gran Max
yang amat popular di Indonesia. Ia seperti masyhurnya dengan Toyota Lite
Ace. Cuma vanmini itu lebih kecil. Namun jika melihat kepada poliferasi dan
strategi Toyota-Daihatsu di Asia dan Malaysia khususnya, model Luxio adalah
yang paling hampir sifatnya. Lihat sahaja segmentasi mini dan midi MPV yang
dikuasai Avanza dan Innova. Tiada Estima, Ipsum atau Isis sekalipun.

ENJIN bersesaran 1.5 liter ini juga agak menjimatkan.
________________________________

Apabila khabar angin tentang Perodua MPV D46T bertiup kencang, gambar
spyshot mula kelihatan di laman web, saya kembali mencari dalam cakera keras
gambar yang dirakam. Ya. Ia kereta yang sama disaksikan awal tahun ini.
Passo Sette dan Boon Luminas yang telah pun saya tulis dalam artikel dua
bulan yang lalu. Perodua secara rasminya telah melancarkan Alza, model MPV
'tempatan' kedua selepas Proton Exora.

Ia dijual pada harga bermula RM56,000 hingga RM64,000 untuk varian standard
dan premium. Sama dengan strategi sebelum ini, Perodua turut menawarkan
varian advance pada harga RM67,000 hingga RM70,000. Ia merupakan versi pakej
penuh bersama badan, sistem navigasi GPS dengan kamera undur, tinted dan
tempat duduk kulit.

Terlalu banyak pilihan

Perodua memang bijak mencari peluang. Kini ia menguasai pasaran kenderaan
penumpang menerusi hanya dua model, Myvi dan Viva. Mungkin pelik, tetapi
itulah ajaibnya tentang Perodua, mereka berjaya mengisi kekosongan dengan
hanya dua model yang menguasai senarai jualan setiap bulan.

Jika mengambil kira persaingan terus Perodua dengan Proton, jualan Myvi dan
Viva setiap bulan sentiasa mendahului angka jualan gabungan model Saga,
Persona, Exora, Waja dan Satria Neo.

TUIL gear yang diletakkan pada konsol tengah membuatkan papan pemuka Alza
nampak kemas.
________________________________

Terlalu banyak pilihan kepada pengguna juga tidak bagus. Perodua belajar
tentang pasaran dengan berhati-hati. Kalau kemampuan yang menjadi ukuran,
mereka mampu memperkenalkan dua atau tiga model setiap tahun. Namun
realitinya, banyak jenis kereta dalam satu segmen, tidak bagus untuk jumlah
pembeli yang terhad.

Lihat sahaja Proton, mereka ada model yang saling bersaing sesama sendiri.
Strategi pasarannya membingungkan, malah pelan mereka kadangkala bercanggah
dengan kehendak pasaran.

Mereka ada Saga dan Savvy untuk pembeli kereta kecil. Model Persona, Gen2
dan Waja untuk pembeli kereta sedan. Segmentasi Proton memang
tunggang-langgang. Pada satu ketika, mereka memperkenalkan Waja sebagai
membuktikan mereka pembuat kereta yang bebas. Kemudian, muncul pula Gen2 dan
tidak lama selepas itu Persona.

Apabila jualan Gen2 jatuh, mereka ubahsuai Gen2 sebagai model sporty.
Bukankah sporty itu pasaran Satria Neo? Kemudian Savvy dengan reka bentuk
yang saya percaya tidak ramai rakyat Malaysia boleh menerima rekaan
keterlaluan sebegitu.

RUANG penyimpanan barang untuk kegunaan semua.
________________________________

Lebih memeranjatkan, mereka sekali lagi bergabung dengan Renault. Sedangkan
Tiara sudah membuktikan prestasinya. Tidak lama kemudian, Saga dilancarkan.
Walaupun ia laris bak goreng pisang panas, saya percaya sehingga ke hari
ini, pelaburan Savvy belum pun balik modal.

Pasaran kerap kali bergantung kepada permintaan. Dalam hal ini saya terpaksa
mengakui bahawa Perodua sentiasa berjaya mencari formula yang terbaik. Alza
dikatakan memenuhi pasaran semasa buat pembeli yang mahukan sebuah MPV
kecil. Ia boleh bersifat MPV ataupun sebuah kereta (station wagon lagi
sesuai rasanya).

Kajian mendalam

Mereka telah membuat kajian bahawa hanya sebilangan kecil sahaja yang
menggunakan tempat duduk barisan ketiga dalam MPV. Kehendak pasaran juga
mahukan sebuah MPV yang sporty yang mampu mereka miliki.

Mampu dimiliki? Ia mungkin Avanza, sporty? Sudah tentu Alza. Kuasa? Tiada
MPV yang berkuasa dalam kelas ini, baik Avanza, Exora atau Grand Livina.
Jika anda mahukan kuasa, beli sahaja Swift Sport, MPV bukan dicipta untuk
menjadi juara di lampu isyarat.

TEMPAT duduk pemandu yang boleh dilaras ketinggiannya.
________________________________

Kajian pasaran dilakukan dengan serius. Perodua benar-benar bertuah kerana
telah memperoleh pengalaman luas Toyota dalam mengenali pasaran. Kajian yang
dilakukan di Malaysia, jelas bahawa profil keluarga Malaysia telah berubah
sejak sedekad lalu. Purata bilangan ahli keluarga berkurangan daripada enam
kepada empat orang.

Malah golongan itu melihat MPV tidak hanya perlu ada ruang luas, mereka
lebih mementingkan faktor sporty, penjimatan bahan api dan harga yang mampu
dimiliki. Ringkasnya, mereka mahukan sesuatu seperti Toyota Wish dan Honda
Stream pada harga yang mampu dibeli.

Alza penuhi citarasa

Perodua menyasarkan jualan sebanyak 3,500 hingga 4,000 unit Alza sebulan.
Mereka juga optimis bahawa pasaran MPV akan berkembang mencecah 30 peratus
pada tahun hadapan.

Angka tersebut mungkin nampak tidak realistik. Namun sejarah telah
membuktikan bahawa ketika awal pengenalan Avanza, TIV (Total Industry
Volume) untuk MPV pernah mencecah 21 peratus. Angka itu bersandarkan kepada
kajian dalaman yang telah mereka lakukan. Jika Avanza yang dibina berasaskan
kerangka trak (ladder frame) itu laris, sudah tentu badan monocoque Alza
akan lakukannya dengan lebih baik.

RUANG kabin yang cukup selesa untuk membawa seluruh ahli keluarga.
________________________________

Ketika Myvi diperkenalkan juga ramai yang tidak mempedulikannya, sehinggalah
ia menguasai pasaran hampir setiap bulan dari hari pertama ia dilancarkan.
Saya pernah meramal model itu bakal meletup di pasaran. Asasnya ketika itu,
jika orang boleh membeli Hyundai Getz, Chevrolet Aveo dan Suzuki Swift sudah
tentu Myvi mempunyai banyak kelebihan dari segi harga. Ia paling murah,
sesuatu yang sukar anda ketepikan.

Kalau anda biasa meninjau di laman web dan blog automotif tempatan, kereta
seperti Viva menerima pelbagai kritikan dan tohmahan. Tetapi hakikat yang
tidak dapat diubah, kereta itu nombor dua larisnya di Malaysia.

Ia ada pakej sebuah kereta pemanduan bandar yang diperlukan oleh anak muda
yang baru mula bekerja, suri rumah dan pelajar kolej. Realitinya, segmentasi
pasarannya tepat, harganya munasabah untuk kereta yang berstatus tempatan.

Perodua diyakini kualiti binaannya. Kereta Perodua jarang sekali menimbulkan
masalah kepada pemiliknya. Alat gantinya murah dan mudah didapati,
teknologinya asas.

________________________________

Walaupun pengendaliannya menyakitkan hati, tetapi berapa ramai pembeli yang
kisah? Pembeli pentingkan sesuatu yang bernilai untuk dibayar. Mereka tidak
kisah pun tentang rating keselamatan yang tinggi atau pengendalian terlalu
bagus. Apa lebih penting, kereta yang ekonomikal dan mempunyai nilai jualan
balik yang tinggi.

Alza memenuhi citarasa keluarga kecil dan anak muda yang ingin bergaya.
Bukan saya yang kata, tetapi ia berdasarkan data daripada kajian pasaran.

________________________________

Alza sebenarnya tidak sesuai digelar MPV. Perodua sendiri menyedari hakikat
itu dengan meletakkan tagline 'Car One Moment, MPV The Next'. Kenderaan itu
adalah transisi antara sebuah kereta, station wagon kepada MPV.

Jika anda mengharapkan tujuh dewasa dengan bagasi dan keselesaan, Alza bukan
pilihan yang tepat. Namun jika anda mahukan kereta yang boleh mengangkut
perkakasan dari Ikea, membawa kawan atau keluarga bersantai di hujung
minggu, Alza mungkin calon terbaik.-/kosmo

Posted by aya
<http://www.tkodaily.net/v2/modules.php?name=News&file=article&sid=2196>


Comments

by andromeda

Kasihan dengan rakyat Malaysia, diperbodohkan oleh dasar kereta tempatan
dengan perlu membuat pinjaman sehingga 9 tahun untuk sebuah kereta. Sila
congak buat yang bergaji RM2000. RM500-700 dibelanjakan sebulan hanya untuk
besi buruk.

3b.

Re: Perodua Alza

Posted by: "MHZ" cekelatgetah@gmail.com   mohamad_hadi

Thu Dec 3, 2009 11:04 pm (PST)



Alza ni kategori MPV gak ke? tgk gambar mcm kecik jer..

Shahrul Izwan wrote:
>
>
> dlm hal ni saya mmg bersetuju pasal komen mengenai proton dlm artikel di
> bawah...x seperti perodua,proton mempunyai masalah @ tak pandai nak plan
> produk yg nak di pasarkan..kengkadang tu tgk seolah-olah macam syok
> sendirik jer..ikut suka ja nak boh model apa tanpa ambil kira faktor
> pembeli..ambik cth dibwah:-
> small category - Savvy
> mid small - Saga
> Mid - Waja,Gen 2, Persona,Satria Neo (berapa banyak daaa,itu x campur
> lagi ngan Saga1.6)
> Mpv - Exora (nasib baik satu jer..tu pun problem tang enjin x dak power)
> Executive - Perdana (dah lama dahhhhh.....cukup2 la tu...cik det tu pon
> dah resign)
> Proton pun nampak gayanya mempunyai masalah nak ikut perkembangan
> semasa..skang perubahan dlm dunia permotoran berlaku dgn cepat...langkah
> yg proton kena buat:-
> 1.Perbetulkan barisan produk tu,terutama tang Mid level...1 @ 2
> <mailto:level...1@2> model dah cukup..pilih mana yg terbaik utk di pasarkan
> 2.percepatkan R&D dan ikut perkembangan semasa..kalau ada masalah tang
> enjin,beli je enjin dari kompeni yg lain,design chasis sendiri..Proton
> mempunyai kepakaran mereka bentuk chasis yg baik,cuma tang enjin tu saja
> bermasalah..apa yg proton kena buat ialah design chasis sendirik,beli
> enjin dari kompeni lain yg lebih establish..xyah dah guna enjin campro
> tu...guna jer enjin Toyota misalnya..lagi best...ini akan lebih
> menjimatkan masa dan proton can focus on the thing they do best...
> 3.Dengar pendapat pengguna..ambik cth Satria Neo...design memang cantik
> tapi 2 pintu jer...pernah saya dengar pembeli bagi pendapat kat dealer
> suruh proton buat version 5 pintu ala2 Optra 5 camtu..dealer tu kata
> "dah design Satria memang camtu!!!",apa punya alasan mangkuk hayun
> sekali hampuk!!!Satria Neo tu kalau buat 5 pintu,gerenti nampak cam Audi
> A3...x sempoi ke tu?
> 4.Yg paling utama,TINGKATKAN KUALITI DAN IMPROVE DESIGN...
>
> salam..

3c.

Re: Perodua Alza

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Thu Dec 3, 2009 11:04 pm (PST)



salam,

kan ke proton tgh workout dengan lotus utk design new engine ? setakat ni yang saya tahu ada 2 version.
1. compressed.... cc1.6 tapi power output macam 2.0
2. hybrid.

expected to deliver by 2012. tak lama lagik la tu....

bab masalah minor2 (power windows especially), nih rasanya diaorang patut bagi focus dan tekan sikit on kualiti. (design power window waja paling hampeh saya rasa), maintenance senang....tapi kos....giler babas !!!!!!! (not to mention this year saja dah tukar 2 kali power window utk driver side for the same car !! damn!)

body design proton ok la.....dah matang sikit kot.... dan saya setuju kalau satria neo buat 5 pintu...... .... boleh jadi replacement utk wira aeroback ape.....silap2 leh hit macam wira aeroback dulu2....
 rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: Shahrul Izwan <Shahrul.Izwan@wdc.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Fri, December 4, 2009 7:19:39 AM
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Perodua Alza

 
dlm hal ni saya mmg bersetuju pasal komen mengenai proton dlm artikel di bawah...x seperti perodua,proton mempunyai masalah @ tak pandai nak plan produk yg nak di pasarkan..kengkadan g tu tgk seolah-olah macam syok sendirik jer..ikut suka ja nak boh model apa tanpa ambil kira faktor pembeli..ambik cth dibwah:-
small category - Savvy
mid small - Saga
Mid - Waja,Gen 2, Persona,Satria Neo (berapa banyak daaa,itu x campur lagi ngan Saga1.6)
Mpv - Exora (nasib baik satu jer..tu pun problem tang enjin x dak power)
Executive - Perdana (dah lama dahhhhh..... cukup2 la tu...cik det tu pon dah resign)
Proton pun nampak gayanya mempunyai masalah nak ikut perkembangan semasa..skang perubahan dlm dunia permotoran berlaku dgn cepat...langkah yg proton kena buat:-
1.Perbetulkan barisan produk tu,terutama tang Mid level...1 @ 2 model dah cukup..pilih mana yg terbaik utk di pasarkan
2.percepatkan R&D dan ikut perkembangan semasa..kalau ada masalah tang enjin,beli je enjin dari kompeni yg lain,design chasis sendiri..Proton mempunyai kepakaran mereka bentuk chasis yg baik,cuma tang enjin tu saja bermasalah.. apa yg proton kena buat ialah design chasis sendirik,beli enjin dari kompeni lain yg lebih establish..xyah dah guna enjin campro tu...guna jer enjin Toyota misalnya..lagi best...ini akan lebih menjimatkan masa dan proton can focus on the thing they do best...
3.Dengar pendapat pengguna..ambik cth Satria Neo...design memang cantik tapi 2 pintu jer...pernah saya dengar pembeli bagi pendapat kat dealer suruh proton buat version 5 pintu ala2 Optra 5 camtu..dealer tu kata "dah design Satria memang camtu!!!",apa punya alasan mangkuk hayun sekali hampuk!!!Satria Neo tu kalau buat 5 pintu,gerenti nampak cam Audi A3...x sempoi ke tu?
4.Yg paling utama,TINGKATKAN KUALITI DAN IMPROVE DESIGN...
 
salam.. 

 
 

________________________________

 
 
 From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of - Upin@Ipin -
Sent: Monday, November 30, 2009 12:04 AM
 
 To: zzxautomobil
 
 
 
 Subject: www.auto.pdniaga. com - Perodua Alza

 

Perodua AlzaOleh:Irwan Asri Mohd Nor
Menjadi MPV pertama daripada Perodua, mampukah Alza meneruskan kejayaan model Myvi dan Viva?AWAL tahun ini, saya berkesempatan ke Jepun membuat liputan Tokyo Auto Salon 2009. Bagi sebuah negara yang memiliki industri automotif terbesar dunia, pengeluar kereta daripada pelbagai segmen, model baru yang hampir saban minggu memasuki pasaran, Jepun memiliki landskap automotif yang unik.Saya percaya, jika anda sekadar rakyat biasa, adalah mustahil untuk megenali setiap model yang terdapat di Jepun.
Daripada model K-Car yang banyak macam basikal, MPV ibarat Yamaha LC dengan bermacam-macam varian.
Pameran Tokyo Auto Salon itu juga menjadi tumpuan penala (tuner) aftermarket untuk mempersembahkan produk yang bakal memasuki pasaran. Saya tidak akan bercerita mengenai industri aftermarket di sana, cuma saya tertarik di satu sudut tapak pameran terdapat beberapa buah model Passo Sette talaan khas, Modellista dan Admiration.
MPV Perodua
Ketika itu juga, Malaysia sedang hangat dengan desas-desus bahawa Perodua bakal memperkenalkan MPV pada 2009. Secara jujurnya, saya tidak langsung menjangka bahawa Perodua akan mengambil Passo Sette/Boon Luminas sebagai asas kerana logiknya, Daihatsu Luxio ialah calon paling sesuai.
Daihatsu Luxio ialah projek luar Jepun yang berjaya, sama seperti Gran Max yang amat popular di Indonesia. Ia seperti masyhurnya dengan Toyota Lite Ace. Cuma vanmini itu lebih kecil. Namun jika melihat kepada poliferasi dan strategi Toyota-Daihatsu di Asia dan Malaysia khususnya, model Luxio adalah yang paling hampir sifatnya. Lihat sahaja segmentasi mini dan midi MPV yang dikuasai Avanza dan Innova. Tiada Estima, Ipsum atau Isis sekalipun.

ENJIN bersesaran 1.5 liter ini juga agak menjimatkan.

________________________________

Apabila khabar angin tentang Perodua MPV D46T bertiup kencang, gambar spyshot mula kelihatan di laman web, saya kembali mencari dalam cakera keras gambar yang dirakam. Ya. Ia kereta yang sama disaksikan awal tahun ini. Passo Sette dan Boon Luminas yang telah pun saya tulis dalam artikel dua bulan yang lalu. Perodua secara rasminya telah melancarkan Alza, model MPV 'tempatan' kedua selepas Proton Exora.
Ia dijual pada harga bermula RM56,000 hingga RM64,000 untuk varian standard dan premium. Sama dengan strategi sebelum ini, Perodua turut menawarkan varian advance pada harga RM67,000 hingga RM70,000. Ia merupakan versi pakej penuh bersama badan, sistem navigasi GPS dengan kamera undur, tinted dan tempat duduk kulit.
Terlalu banyak pilihan
Perodua memang bijak mencari peluang. Kini ia menguasai pasaran kenderaan penumpang menerusi hanya dua model, Myvi dan Viva. Mungkin pelik, tetapi itulah ajaibnya tentang Perodua, mereka berjaya mengisi kekosongan dengan hanya dua model yang menguasai senarai jualan setiap bulan.
Jika mengambil kira persaingan terus Perodua dengan Proton, jualan Myvi dan Viva setiap bulan sentiasa mendahului angka jualan gabungan model Saga, Persona, Exora, Waja dan Satria Neo.

TUIL gear yang diletakkan pada konsol tengah membuatkan papan pemuka Alza nampak kemas.

________________________________

Terlalu banyak pilihan kepada pengguna juga tidak bagus. Perodua belajar tentang pasaran dengan berhati-hati. Kalau kemampuan yang menjadi ukuran, mereka mampu memperkenalkan dua atau tiga model setiap tahun. Namun realitinya, banyak jenis kereta dalam satu segmen, tidak bagus untuk jumlah pembeli yang terhad.
Lihat sahaja Proton, mereka ada model yang saling bersaing sesama sendiri. Strategi pasarannya membingungkan, malah pelan mereka kadangkala bercanggah dengan kehendak pasaran.
Mereka ada Saga dan Savvy untuk pembeli kereta kecil. Model Persona, Gen2 dan Waja untuk pembeli kereta sedan. Segmentasi Proton memang tunggang-langgang. Pada satu ketika, mereka memperkenalkan Waja sebagai membuktikan mereka pembuat kereta yang bebas. Kemudian, muncul pula Gen2 dan tidak lama selepas itu Persona.
Apabila jualan Gen2 jatuh, mereka ubahsuai Gen2 sebagai model sporty. Bukankah sporty itu pasaran Satria Neo? Kemudian Savvy dengan reka bentuk yang saya percaya tidak ramai rakyat Malaysia boleh menerima rekaan keterlaluan sebegitu.

RUANG penyimpanan barang untuk kegunaan semua.

________________________________

Lebih memeranjatkan, mereka sekali lagi bergabung dengan Renault. Sedangkan Tiara sudah membuktikan prestasinya. Tidak lama kemudian, Saga dilancarkan. Walaupun ia laris bak goreng pisang panas, saya percaya sehingga ke hari ini, pelaburan Savvy belum pun balik modal.
Pasaran kerap kali bergantung kepada permintaan. Dalam hal ini saya terpaksa mengakui bahawa Perodua sentiasa berjaya mencari formula yang terbaik. Alza dikatakan memenuhi pasaran semasa buat pembeli yang mahukan sebuah MPV kecil. Ia boleh bersifat MPV ataupun sebuah kereta (station wagon lagi sesuai rasanya).
Kajian mendalam
Mereka telah membuat kajian bahawa hanya sebilangan kecil sahaja yang menggunakan tempat duduk barisan ketiga dalam MPV. Kehendak pasaran juga mahukan sebuah MPV yang sporty yang mampu mereka miliki.
Mampu dimiliki? Ia mungkin Avanza, sporty? Sudah tentu Alza. Kuasa? Tiada MPV yang berkuasa dalam kelas ini, baik Avanza, Exora atau Grand Livina. Jika anda mahukan kuasa, beli sahaja Swift Sport, MPV bukan dicipta untuk menjadi juara di lampu isyarat.

TEMPAT duduk pemandu yang boleh dilaras ketinggiannya.

________________________________

Kajian pasaran dilakukan dengan serius. Perodua benar-benar bertuah kerana telah memperoleh pengalaman luas Toyota dalam mengenali pasaran. Kajian yang dilakukan di Malaysia, jelas bahawa profil keluarga Malaysia telah berubah sejak sedekad lalu. Purata bilangan ahli keluarga berkurangan daripada enam kepada empat orang.
Malah golongan itu melihat MPV tidak hanya perlu ada ruang luas, mereka lebih mementingkan faktor sporty, penjimatan bahan api dan harga yang mampu dimiliki. Ringkasnya, mereka mahukan sesuatu seperti Toyota Wish dan Honda Stream pada harga yang mampu dibeli.
Alza penuhi citarasa
Perodua menyasarkan jualan sebanyak 3,500 hingga 4,000 unit Alza sebulan. Mereka juga optimis bahawa pasaran MPV akan berkembang mencecah 30 peratus pada tahun hadapan.
Angka tersebut mungkin nampak tidak realistik. Namun sejarah telah membuktikan bahawa ketika awal pengenalan Avanza, TIV (Total Industry Volume) untuk MPV pernah mencecah 21 peratus. Angka itu bersandarkan kepada kajian dalaman yang telah mereka lakukan. Jika Avanza yang dibina berasaskan kerangka trak (ladder frame) itu laris, sudah tentu badan monocoque Alza akan lakukannya dengan lebih baik.

RUANG kabin yang cukup selesa untuk membawa seluruh ahli keluarga.

________________________________

Ketika Myvi diperkenalkan juga ramai yang tidak mempedulikannya, sehinggalah ia menguasai pasaran hampir setiap bulan dari hari pertama ia dilancarkan. Saya pernah meramal model itu bakal meletup di pasaran. Asasnya ketika itu, jika orang boleh membeli Hyundai Getz, Chevrolet Aveo dan Suzuki Swift sudah tentu Myvi mempunyai banyak kelebihan dari segi harga. Ia paling murah, sesuatu yang sukar anda ketepikan.
Kalau anda biasa meninjau di laman web dan blog automotif tempatan, kereta seperti Viva menerima pelbagai kritikan dan tohmahan. Tetapi hakikat yang tidak dapat diubah, kereta itu nombor dua larisnya di Malaysia.
Ia ada pakej sebuah kereta pemanduan bandar yang diperlukan oleh anak muda yang baru mula bekerja, suri rumah dan pelajar kolej. Realitinya, segmentasi pasarannya tepat, harganya munasabah untuk kereta yang berstatus tempatan.
Perodua diyakini kualiti binaannya. Kereta Perodua jarang sekali menimbulkan masalah kepada pemiliknya. Alat gantinya murah dan mudah didapati, teknologinya asas.

________________________________

Walaupun pengendaliannya menyakitkan hati, tetapi berapa ramai pembeli yang kisah? Pembeli pentingkan sesuatu yang bernilai untuk dibayar. Mereka tidak kisah pun tentang rating keselamatan yang tinggi atau pengendalian terlalu bagus. Apa lebih penting, kereta yang ekonomikal dan mempunyai nilai jualan balik yang tinggi.
Alza memenuhi citarasa keluarga kecil dan anak muda yang ingin bergaya. Bukan saya yang kata, tetapi ia berdasarkan data daripada kajian pasaran.

________________________________

Alza sebenarnya tidak sesuai digelar MPV. Perodua sendiri menyedari hakikat itu dengan meletakkan tagline 'Car One Moment, MPV The Next'. Kenderaan itu adalah transisi antara sebuah kereta, station wagon kepada MPV.
Jika anda mengharapkan tujuh dewasa dengan bagasi dan keselesaan, Alza bukan pilihan yang tepat. Namun jika anda mahukan kereta yang boleh mengangkut perkakasan dari Ikea, membawa kawan atau keluarga bersantai di hujung minggu, Alza mungkin calon terbaik.-/kosmoPosted by aya
 
 
Comments
 
by andromeda
 
Kasihan dengan rakyat Malaysia, diperbodohkan oleh dasar kereta tempatan dengan perlu membuat pinjaman sehingga 9 tahun untuk sebuah kereta. Sila congak buat yang bergaji RM2000. RM500-700 dibelanjakan sebulan hanya untuk besi buruk.

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Yahoo! Groups

Mom Power

Community just for Moms

Join the discussion

Yahoo! Groups

Going Green

Find green

groups and tips

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: