Wednesday, December 9, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2511[1 Attachment]

Messages In This Digest (8 Messages)

Messages

1.

IKLAN: acessories kereta

Posted by: "syed mohd syamsi" sya881@yahoo.com   sya881

Tue Dec 8, 2009 2:41 am (PST)



salam dan selamat sejahtera

sesaper yang berminat dengan acessories kereta,
boleh ler terus ker

http://www.mudah.my/syam-syamcorp-shah-alam

sekian,
terima kasih

2.

Jom Bayaq Saman.. Promosi Diskaun 30%...

Posted by: "- Upin@Ipin -" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Dec 8, 2009 5:37 pm (PST)





Jom Bayaq Saman.. Tengah Promosi Diskaun 30%...
Potongan 30% saman bagi pesalah jalan raya

JEMPOL 6 Dis. - Orang ramai yang disaman oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kini boleh menikmati potongan 30 peratus sekiranya membuat pembayaran dalam tempoh 15 hari dari tarikh saman dikeluarkan.

Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Ruhaizah Mohamad Rashid berkata, pihak JPJ akan memberikan potongan kepada pembayar yang mematuhi tempoh tersebut.

"Selepas 15 hari saman itu tidak dibayar, kadar potongan berkurangan kepada 15 peratus dan jika ia tidak dijelaskan dalam tempoh 30 hari dari tarikh saman dikeluarkan maka tiada potongan akan diberikan," kata beliau.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Penyampaian Lesen dan Penutup Program Satu Komuniti dan Satu JPJ (SKSJ) di Dewan Orang Ramai Felda Raja Alias II Jempol di sini, hari ini.

Turut hadir, Pengarah JPJ negeri Mohd. Kamal Saad. Pada majlis berkenaan sebanyak 672 penunggang motosikal di Felda Raja Alias 2 serta kawasan sekitar menerima lesen kelas B2.

Kata Ruhaizah, pembayaran saman boleh dibuat secara dalam talian sekali gus membolehkan pembayar melangsaikan saman mereka dengan pantas selain tidak perlu beratur lama di kaunter JPJ.

''Pesalah lalu lintas ini boleh melakukan pembayaran melalui Internet untuk memudahkan mereka kerana ia dapat menjimatkan masa serta dapat dilakukan dengan pantas.

''Potongan harga ini dikuatkuasakan sejak dua minggu lalu untuk memastikan pesalah lalu lintas membayar saman dengan segera," jelas beliau.

Mengulas lanjut mengenai program SKSJ, beliau memberitahu, seramai 672 peserta yang terdiri daripada warga penduduk Felda Raja Alias II dan masyarakat orang Asli hari ini diberikan lesen motosikal yang sah.

''Ia bertujuan membantu setiap warga Felda dan orang Asli yang kurang berkemampuan untuk memiliki lesen sekali gus mereka boleh menunggang dengan keadaan selamat dan dilindungi insurans.

''Program ini menyasarkan penyertaan individu yang berusia 45 tahun ke atas yang kurang berpengetahuan dan juga tidak berkemampuan," ujar beliau.

Menurut beliau, pelaksanaan program sedemikian adalah bagi membolehkan golongan tersebut memperoleh lesen terutama yang sudah berkali-kali gagal untuk mendapatkannya.

''Selain itu ia juga membantu golongan berpendapatan rendah untuk mendapatkan lesen. Bayaran serendah RM140 dikenakan berbanding yuran di sekolah memandu. Yuran ini berpatutan dan mampu untuk semua golongan miskin," kata beliau.
3a.

Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Posted by: "- Upin@Ipin -" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Dec 8, 2009 5:37 pm (PST)




Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Oleh Info kereta - Posted by aya
Badan kereta yang cantik dan cat berkilat - tidak semestinya kereta terpakai yang ingin anda beli itu dalam keadaan baik terutama bahagian enjin.

Langkah pertama, buka penutup depan untuk melihat enjinnya. Enjin kereta itu sepatutnya bersih, tetapi tidak semestinya sampai berkilat.Kemudian duduk di tempat duduk kereta itu dan cuba rasakan keselesaannya.

Kereta yang anda pilih mestilah sesuai dan selesa untuk anda. Steringnya mestilah hanya dapat digerakkan dalam jarak dua inci pada keadaan biasa dan tidak ada sebarang bunyi apabila memusingkannya.

Periksa penyelaras tempat duduk, kunci pintu, penaik cermin tingkap, hon, lampu, lampu isyarat, radio dan semua kelengkapan yang ada. Sesetengahnya mungkin tidak penting, tetapi ia mungkin dapat menunjukkan kepada anda bagaimana kereta itu dijaga.

Uji Enjin

Selepas itu hidupkan enjin. Ia sepatutnya hidup dengan cepat dan kemudian beransur-ansur perlahan. Biarkan selama satu atau dua saat sebelum anda menekan pedal minyak.

Lihat asap yang keluar di belakang. Asap biru bermakna enjin di'overhaul' sepenuhnya. Jika asap hitam bermakna karburatornya tidak sesuai. Asap putih tidak menandakan kecacatan apa-apa jika enjin dalam keadaan sejuk, tetapi jika enjin telah panas ini bermakna kepala gasket bocor. Ini memerlukan perbelanjaan yang besar. Oleh itu jangan beli kereta itu.

Enjin yang kuat bergegar juga menunjukkan kereta itu tidak begitu baik untuk dibeli. Setelah enjin dipanaskan, matikan sekejap dan cuba anda sapu jari anda ke dalam ekzos (pastikan ekzos itu tidak panas). Keladaknya sepatutnya berwarna kelabu keputih-putihan. Jika ia berwarna hitam atau berminyak, ketepikan saja kereta itu.

Hidupkan enjin semula dan periksa minyak di dalam transmision automatik. Ia mestilah bersih tanpa ada bau terbakar.

Uji Pandu Kereta

Jurujual mungkin cuba meyakinkan anda bahawa membuat uji pandu dalam jarak yang dekat seperti di sekitar sebuah bangunan sudah memadai. Ini tidak benar. Nyatakan kepadanya anda mahu membuat ujian jalan raya terhadap kereta itu. Jika jurujual itu tidak begitu berminat, cari saja kereta di tempat lain.

Jalan yang dirancang untuk dilalui mestilah termasuk jalan kering, jalan yang lengang, jalan berbukit, jalan tidak rata dan ruang letak kereta yang kosong. Semua meter pengukur mestilah berfungsi dengan baik terutama meter tekanan minyak dan suhu enjin. Jika tidak jangan beli kereta itu.

Pandulah ke jalan raya yang lengang dan tingkatkan kelajuan hingga 56 km/j, tranmision automatiknya mestilah bertukar tanpa sebarang bunyi atau tersentak-sentak. Jika kereta itu mempunyai sistem penukaran tangan, ia sepatutnya tidak melekat-lekat atau berkertak.

Perlahankan kereta itu hingga 10 km/j dengan mengenakan brek secara perlahan-lahan. Pastikan tidak ada sebarang bunyi. Kereta itu juga mestilah menjadi perlahan dalam keadaan lurus, tanpa terpusing ke kanan atau ke kiri.

Tingkatkan kelajuan hingga 25 - 30 km/j kemudian tekan brek secara mengejut (pastikan tiada kereta lain dibelakang anda). Kereta itu mestilah berhenti dengan cepat tanpa terpusing. Dalam ruang letak kereta yang kosong dan rata, tekan brek hingga kereta itu betul-betul berhenti.

Tukar kepada gear undur dan undur pada kelajuan 6 km/j. Kemudian tekan brek hingga berhenti, tukar kepada gear depan dan seterusnya. Lakukan ini empat atau lima kali untuk menguji transmision. Semua penukaran mestilah lancar tanpa ada sebarang bunyi.

Pandu dalam corak nombor 8 untuk menguji tindak balas stering. Jika stering agak liat, ia mungkin berpunca daripada linkage atau sistem gantungan depan. Jangan beli kereta itu kecuali anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan dibaiki.

Masih di dalam ruang letak kereta yang kosong. Tingkatkan kelajuan hingga kira-kira 30km/j dan lepaskan tangan dari stering selama beberapa saat. Kereta itu mestilah bergerak lurus dan tidak terbabas. Kemudian tekan brek perlahan-lahan tanpa memegang stering. Kereta itu juga mesti berhenti dalam keadaan lurus. Jika ia terpusing, nyatalah kereta ini ada masalah. Pastikan anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan dibaiki.

Kemudian pandu kereta itu di jalan tidak rata yang anda pilih. Jangan beli kereta yang terlalu kuat bergegar atau melambung-lambung. Kereta itu mungkin mempunyai penyerap hentak spring atau bahagian-bahagian sistem gantungan yang rosak.

Ketika mendaki bukit. Tingkatkan kelajuan sehingga kira-kira 60 km/j. Kereta itu mestilah tidak tersangkut-sangkut. Jika hal ini berlaku, ini bermakna kereta itu mempunyai transmission yang rosak. Turun hingga ke pertengahan bukit, tukar kepada gear bebas dan pasang brek tangan. Kereta mestilah tetap apabila anda melepaskan kaki anda daripada pedal brek.

Setelah itu balik ke jalan raya biasa, hentikan kereta anda perhatikan ke belakang sebelum meneruskan perjalanan semula dan tingkatkan kelajuan hingga kira-kira 80km/j. Peningkatan kelajuan mestilah lancar dan pastikan tiada asap keluar di belakang dan tidak ada sebarang bunyi yang menunjukkan enjin tidak begitu baik. Jika pecutan (peningkatan kelajuan) mengambil masa lebih 15 saat, ini bermakna enjin tidak begitu baik dan mungkin memerlukan pembaikan dengan perbelanjaan yang mahal.

Kembali semula ke ruang letak kereta. Setelah memasuki ruang letak kereta, biarkan enjin selama beberapa minit. Kemudian perhatikan ke bawah kereta sama ada terdapat titisan minyak atau tidak. Angkat penutup enjin dan periksa enjin sekali lagi untuk melihat sebarang kebocoran. Suruh jurujual memandu kereta tersebut melintasi ruang-ruang itu dan kemudian berpatah balik ke arah anda. Perhatikan sebarang keganjilan yang kelihatan pada kereta itu, sama ada bunyinya atau kawalannya.

Ada baiknya anda membawa kereta itu kepada seorang mekanik. Bawalah kereta itu ke stesen servis. Mekanik itu mungkin dapat meneliti beberapa kerosakan yang anda sendiri tidak nampak serta memastikan sama ada kerosakan yang anda kesan itu benar-benar serius atau tidak.

Mereka juga boleh membuat ujian tekanan terhadap enjin untuk memeriksa ring atau injap. Sebelum anda membuat pilihan periksa dulu geran kereta itu atau dokumen-dokumen lain. Nombor enjin dan lain-lain mestilah betul. Jangan sampai anda terbeli kereta curi.
3b.

Re: Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Posted by: "Shahrul Izwan" Shahrul.Izwan@wdc.com

Tue Dec 8, 2009 6:28 pm (PST)



Lagi satu ada baiknya jugak bila kita melayari forum @ bertanya pendapat
mengenai model yg kita minat supaya kita bule kenalpasti sebarang masalah yg
biasa berlaku pada model yg kita nak beli tu...

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf
Of - Upin@Ipin -
Sent: Tuesday, December 08, 2009 10:28 PM
To: zzxrenaultmalaysia
Subject: www.auto.pdniaga.com - Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta
Terpakai

Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Oleh Info kereta - Posted by aya
<http://www.tkodaily.net/v2/modules.php?name=News&file=article&sid=2223&mode
=thread&order=0&thold=0>

Badan kereta yang cantik dan cat berkilat - tidak semestinya kereta
terpakai yang ingin anda beli itu dalam keadaan baik terutama bahagian
enjin.

Langkah pertama, buka penutup depan untuk melihat enjinnya. Enjin kereta itu
sepatutnya bersih, tetapi tidak semestinya sampai berkilat.Kemudian duduk di
tempat duduk kereta itu dan cuba rasakan keselesaannya.

Kereta yang anda pilih mestilah sesuai dan selesa untuk anda. Steringnya
mestilah hanya dapat digerakkan dalam jarak dua inci pada keadaan biasa dan
tidak ada sebarang bunyi apabila memusingkannya.

Periksa penyelaras tempat duduk, kunci pintu, penaik cermin tingkap, hon,
lampu, lampu isyarat, radio dan semua kelengkapan yang ada. Sesetengahnya
mungkin tidak penting, tetapi ia mungkin dapat menunjukkan kepada anda
bagaimana kereta itu dijaga.

Uji Enjin

Selepas itu hidupkan enjin. Ia sepatutnya hidup dengan cepat dan kemudian
beransur-ansur perlahan. Biarkan selama satu atau dua saat sebelum anda
menekan pedal minyak.

Lihat asap yang keluar di belakang. Asap biru bermakna enjin di'overhaul'
sepenuhnya. Jika asap hitam bermakna karburatornya tidak sesuai. Asap putih
tidak menandakan kecacatan apa-apa jika enjin dalam keadaan sejuk, tetapi
jika enjin telah panas ini bermakna kepala gasket bocor. Ini memerlukan
perbelanjaan yang besar. Oleh itu jangan beli kereta itu.

Enjin yang kuat bergegar juga menunjukkan kereta itu tidak begitu baik untuk
dibeli. Setelah enjin dipanaskan, matikan sekejap dan cuba anda sapu jari
anda ke dalam ekzos (pastikan ekzos itu tidak panas). Keladaknya sepatutnya
berwarna kelabu keputih-putihan. Jika ia berwarna hitam atau berminyak,
ketepikan saja kereta itu.

Hidupkan enjin semula dan periksa minyak di dalam transmision automatik. Ia
mestilah bersih tanpa ada bau terbakar.

Uji Pandu Kereta

Jurujual mungkin cuba meyakinkan anda bahawa membuat uji pandu dalam jarak
yang dekat seperti di sekitar sebuah bangunan sudah memadai. Ini tidak
benar. Nyatakan kepadanya anda mahu membuat ujian jalan raya terhadap kereta
itu. Jika jurujual itu tidak begitu berminat, cari saja kereta di tempat
lain.

Jalan yang dirancang untuk dilalui mestilah termasuk jalan kering, jalan
yang lengang, jalan berbukit, jalan tidak rata dan ruang letak kereta yang
kosong. Semua meter pengukur mestilah berfungsi dengan baik terutama meter
tekanan minyak dan suhu enjin. Jika tidak jangan beli kereta itu.

Pandulah ke jalan raya yang lengang dan tingkatkan kelajuan hingga 56 km/j,
tranmision automatiknya mestilah bertukar tanpa sebarang bunyi atau
tersentak-sentak. Jika kereta itu mempunyai sistem penukaran tangan, ia
sepatutnya tidak melekat-lekat atau berkertak.

Perlahankan kereta itu hingga 10 km/j dengan mengenakan brek secara
perlahan-lahan. Pastikan tidak ada sebarang bunyi. Kereta itu juga mestilah
menjadi perlahan dalam keadaan lurus, tanpa terpusing ke kanan atau ke kiri.

Tingkatkan kelajuan hingga 25 - 30 km/j kemudian tekan brek secara mengejut
(pastikan tiada kereta lain dibelakang anda). Kereta itu mestilah berhenti
dengan cepat tanpa terpusing. Dalam ruang letak kereta yang kosong dan rata,
tekan brek hingga kereta itu betul-betul berhenti.

Tukar kepada gear undur dan undur pada kelajuan 6 km/j. Kemudian tekan brek
hingga berhenti, tukar kepada gear depan dan seterusnya. Lakukan ini empat
atau lima kali untuk menguji transmision. Semua penukaran mestilah lancar
tanpa ada sebarang bunyi.

Pandu dalam corak nombor 8 untuk menguji tindak balas stering. Jika stering
agak liat, ia mungkin berpunca daripada linkage atau sistem gantungan depan.
Jangan beli kereta itu kecuali anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan
dibaiki.

Masih di dalam ruang letak kereta yang kosong. Tingkatkan kelajuan hingga
kira-kira 30km/j dan lepaskan tangan dari stering selama beberapa saat.
Kereta itu mestilah bergerak lurus dan tidak terbabas. Kemudian tekan brek
perlahan-lahan tanpa memegang stering. Kereta itu juga mesti berhenti dalam
keadaan lurus. Jika ia terpusing, nyatalah kereta ini ada masalah. Pastikan
anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan dibaiki.

Kemudian pandu kereta itu di jalan tidak rata yang anda pilih. Jangan beli
kereta yang terlalu kuat bergegar atau melambung-lambung. Kereta itu mungkin
mempunyai penyerap hentak spring atau bahagian-bahagian sistem gantungan
yang rosak.

Ketika mendaki bukit. Tingkatkan kelajuan sehingga kira-kira 60 km/j. Kereta
itu mestilah tidak tersangkut-sangkut. Jika hal ini berlaku, ini bermakna
kereta itu mempunyai transmission yang rosak. Turun hingga ke pertengahan
bukit, tukar kepada gear bebas dan pasang brek tangan. Kereta mestilah tetap
apabila anda melepaskan kaki anda daripada pedal brek.

Setelah itu balik ke jalan raya biasa, hentikan kereta anda perhatikan ke
belakang sebelum meneruskan perjalanan semula dan tingkatkan kelajuan hingga
kira-kira 80km/j. Peningkatan kelajuan mestilah lancar dan pastikan tiada
asap keluar di belakang dan tidak ada sebarang bunyi yang menunjukkan enjin
tidak begitu baik. Jika pecutan (peningkatan kelajuan) mengambil masa lebih
15 saat, ini bermakna enjin tidak begitu baik dan mungkin memerlukan
pembaikan dengan perbelanjaan yang mahal.

Kembali semula ke ruang letak kereta. Setelah memasuki ruang letak kereta,
biarkan enjin selama beberapa minit. Kemudian perhatikan ke bawah kereta
sama ada terdapat titisan minyak atau tidak. Angkat penutup enjin dan
periksa enjin sekali lagi untuk melihat sebarang kebocoran. Suruh jurujual
memandu kereta tersebut melintasi ruang-ruang itu dan kemudian berpatah
balik ke arah anda. Perhatikan sebarang keganjilan yang kelihatan pada
kereta itu, sama ada bunyinya atau kawalannya.

Ada baiknya anda membawa kereta itu kepada seorang mekanik. Bawalah kereta
itu ke stesen servis. Mekanik itu mungkin dapat meneliti beberapa kerosakan
yang anda sendiri tidak nampak serta memastikan sama ada kerosakan yang anda
kesan itu benar-benar serius atau tidak.

Mereka juga boleh membuat ujian tekanan terhadap enjin untuk memeriksa ring
atau injap. Sebelum anda membuat pilihan periksa dulu geran kereta itu atau
dokumen-dokumen lain. Nombor enjin dan lain-lain mestilah betul. Jangan
sampai anda terbeli kereta curi.

3c.

Re: Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Posted by: "sukam@yahoogroups.com" sukam@yahoogroups.com

Tue Dec 8, 2009 7:04 pm (PST)



Tuan mode plse hide my id sukam99 je......

...mmg betul....
..tapi jgn lupe salesman pun ade pomen sendiri gak...
...kalau kerosakan yg boleh dicover...dia akan cover dulu...
.. sebulan pas tu boleh timbul dia punye kerosakan...
..adik saya beli Honda ek...mase beli ok...je
..tak sampai sebulan...air cond problem...enjin kna buat top overhaul..
..kira rezeki masing-masing la..

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of Shahrul Izwan
Sent: Wednesday, December 09, 2009 10:24 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai


Lagi satu ada baiknya jugak bila kita melayari forum @ bertanya pendapat mengenai model yg kita minat supaya kita bule kenalpasti sebarang masalah yg biasa berlaku pada model yg kita nak beli tu...

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of - Upin@Ipin -
Sent: Tuesday, December 08, 2009 10:28 PM
To: zzxrenaultmalaysia
Subject: www.auto.pdniaga.com - Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai



Pandu Uji Secukupnya Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Oleh Info kereta - Posted by aya <http://www.tkodaily.net/v2/modules.php?name=News&file=article&sid=2223&mode=thread&order=0&thold=0>
Badan kereta yang cantik dan cat berkilat - tidak semestinya kereta terpakai yang ingin anda beli itu dalam keadaan baik terutama bahagian enjin.
Langkah pertama, buka penutup depan untuk melihat enjinnya. Enjin kereta itu sepatutnya bersih, tetapi tidak semestinya sampai berkilat.Kemudian duduk di tempat duduk kereta itu dan cuba rasakan keselesaannya.
Kereta yang anda pilih mestilah sesuai dan selesa untuk anda. Steringnya mestilah hanya dapat digerakkan dalam jarak dua inci pada keadaan biasa dan tidak ada sebarang bunyi apabila memusingkannya.
Periksa penyelaras tempat duduk, kunci pintu, penaik cermin tingkap, hon, lampu, lampu isyarat, radio dan semua kelengkapan yang ada. Sesetengahnya mungkin tidak penting, tetapi ia mungkin dapat menunjukkan kepada anda bagaimana kereta itu dijaga.

Uji Enjin

Selepas itu hidupkan enjin. Ia sepatutnya hidup dengan cepat dan kemudian beransur-ansur perlahan. Biarkan selama satu atau dua saat sebelum anda menekan pedal minyak.

Lihat asap yang keluar di belakang. Asap biru bermakna enjin di'overhaul' sepenuhnya. Jika asap hitam bermakna karburatornya tidak sesuai. Asap putih tidak menandakan kecacatan apa-apa jika enjin dalam keadaan sejuk, tetapi jika enjin telah panas ini bermakna kepala gasket bocor. Ini memerlukan perbelanjaan yang besar. Oleh itu jangan beli kereta itu.

Enjin yang kuat bergegar juga menunjukkan kereta itu tidak begitu baik untuk dibeli. Setelah enjin dipanaskan, matikan sekejap dan cuba anda sapu jari anda ke dalam ekzos (pastikan ekzos itu tidak panas). Keladaknya sepatutnya berwarna kelabu keputih-putihan. Jika ia berwarna hitam atau berminyak, ketepikan saja kereta itu.

Hidupkan enjin semula dan periksa minyak di dalam transmision automatik. Ia mestilah bersih tanpa ada bau terbakar.

Uji Pandu Kereta

Jurujual mungkin cuba meyakinkan anda bahawa membuat uji pandu dalam jarak yang dekat seperti di sekitar sebuah bangunan sudah memadai. Ini tidak benar. Nyatakan kepadanya anda mahu membuat ujian jalan raya terhadap kereta itu. Jika jurujual itu tidak begitu berminat, cari saja kereta di tempat lain.

Jalan yang dirancang untuk dilalui mestilah termasuk jalan kering, jalan yang lengang, jalan berbukit, jalan tidak rata dan ruang letak kereta yang kosong. Semua meter pengukur mestilah berfungsi dengan baik terutama meter tekanan minyak dan suhu enjin. Jika tidak jangan beli kereta itu.

Pandulah ke jalan raya yang lengang dan tingkatkan kelajuan hingga 56 km/j, tranmision automatiknya mestilah bertukar tanpa sebarang bunyi atau tersentak-sentak. Jika kereta itu mempunyai sistem penukaran tangan, ia sepatutnya tidak melekat-lekat atau berkertak.

Perlahankan kereta itu hingga 10 km/j dengan mengenakan brek secara perlahan-lahan. Pastikan tidak ada sebarang bunyi. Kereta itu juga mestilah menjadi perlahan dalam keadaan lurus, tanpa terpusing ke kanan atau ke kiri.

Tingkatkan kelajuan hingga 25 - 30 km/j kemudian tekan brek secara mengejut (pastikan tiada kereta lain dibelakang anda). Kereta itu mestilah berhenti dengan cepat tanpa terpusing. Dalam ruang letak kereta yang kosong dan rata, tekan brek hingga kereta itu betul-betul berhenti.

Tukar kepada gear undur dan undur pada kelajuan 6 km/j. Kemudian tekan brek hingga berhenti, tukar kepada gear depan dan seterusnya. Lakukan ini empat atau lima kali untuk menguji transmision. Semua penukaran mestilah lancar tanpa ada sebarang bunyi.

Pandu dalam corak nombor 8 untuk menguji tindak balas stering. Jika stering agak liat, ia mungkin berpunca daripada linkage atau sistem gantungan depan. Jangan beli kereta itu kecuali anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan dibaiki.

Masih di dalam ruang letak kereta yang kosong. Tingkatkan kelajuan hingga kira-kira 30km/j dan lepaskan tangan dari stering selama beberapa saat. Kereta itu mestilah bergerak lurus dan tidak terbabas. Kemudian tekan brek perlahan-lahan tanpa memegang stering. Kereta itu juga mesti berhenti dalam keadaan lurus. Jika ia terpusing, nyatalah kereta ini ada masalah. Pastikan anda diberi jaminan bahawa masalah itu akan dibaiki.

Kemudian pandu kereta itu di jalan tidak rata yang anda pilih. Jangan beli kereta yang terlalu kuat bergegar atau melambung-lambung. Kereta itu mungkin mempunyai penyerap hentak spring atau bahagian-bahagian sistem gantungan yang rosak.

Ketika mendaki bukit. Tingkatkan kelajuan sehingga kira-kira 60 km/j. Kereta itu mestilah tidak tersangkut-sangkut. Jika hal ini berlaku, ini bermakna kereta itu mempunyai transmission yang rosak. Turun hingga ke pertengahan bukit, tukar kepada gear bebas dan pasang brek tangan. Kereta mestilah tetap apabila anda melepaskan kaki anda daripada pedal brek.

Setelah itu balik ke jalan raya biasa, hentikan kereta anda perhatikan ke belakang sebelum meneruskan perjalanan semula dan tingkatkan kelajuan hingga kira-kira 80km/j. Peningkatan kelajuan mestilah lancar dan pastikan tiada asap keluar di belakang dan tidak ada sebarang bunyi yang menunjukkan enjin tidak begitu baik. Jika pecutan (peningkatan kelajuan) mengambil masa lebih 15 saat, ini bermakna enjin tidak begitu baik dan mungkin memerlukan pembaikan dengan perbelanjaan yang mahal.

Kembali semula ke ruang letak kereta. Setelah memasuki ruang letak kereta, biarkan enjin selama beberapa minit. Kemudian perhatikan ke bawah kereta sama ada terdapat titisan minyak atau tidak. Angkat penutup enjin dan periksa enjin sekali lagi untuk melihat sebarang kebocoran. Suruh jurujual memandu kereta tersebut melintasi ruang-ruang itu dan kemudian berpatah balik ke arah anda. Perhatikan sebarang keganjilan yang kelihatan pada kereta itu, sama ada bunyinya atau kawalannya.

Ada baiknya anda membawa kereta itu kepada seorang mekanik. Bawalah kereta itu ke stesen servis. Mekanik itu mungkin dapat meneliti beberapa kerosakan yang anda sendiri tidak nampak serta memastikan sama ada kerosakan yang anda kesan itu benar-benar serius atau tidak.

Mereka juga boleh membuat ujian tekanan terhadap enjin untuk memeriksa ring atau injap. Sebelum anda membuat pilihan periksa dulu geran kereta itu atau dokumen-dokumen lain. Nombor enjin dan lain-lain mestilah betul. Jangan sampai anda terbeli kereta curi.

4.

The latest gps and many more...

Posted by: "- Upin@Ipin -" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Dec 8, 2009 5:39 pm (PST)

[Attachment(s) from - Upin@Ipin - included below]

----- Original Message -----
From: MOHAMED JOHARI BIN MOHAMED SIDEK

Subject: The latest gps and many more...

Attachment(s) from - Upin@Ipin -

1 of 1 File(s)

5a.

Re: Perodua Alza

Posted by: "Shahrul Izwan" Shahrul.Izwan@wdc.com

Tue Dec 8, 2009 5:44 pm (PST)



salam,
Alza ni kategori MPV tapi x macam MPV yg lain yg full 7 seater,Alza ni lebih
kepada 5+2seater...maknanya row paling belakang lebih kepada utk bawak
barang drpd bawak org...kalau nak bawak org pulak lebih sesuai utk short
distance saja..setakat ni apa yg saya tgk kalau nak mpv 7-seater bawah
RM100k:-
1.Exora (suspension agak keras tapi daya serapan hentakan bagus,cornering
dan handling memang best,luas,enjin low-end pickup kurang,kena selalu main
RPM)
2.Livina(x penah naik,no komen)
3.Eastar(saya tak berapa rekemen sgt sebab enjin je saiz besar tp power sama
jer cam Exora,tapi interior nampak mewah)
4.Citra(paling sedap naik antara MPV bawah RM100K sebab guna 4wheel
independent suspension,cuma minyak dikatakan kuat tapi enjin power match
ngan body)
5.Avanza(paling savecost tapi paling x selesa in term of suspension)
6.Rush(tak penah naik so x bule komen)


________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf
Of MHZ
Sent: Friday, December 04, 2009 12:12 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Perodua Alza

Alza ni kategori MPV gak ke? tgk gambar mcm kecik jer..

Shahrul Izwan wrote:
>
>
> dlm hal ni saya mmg bersetuju pasal komen mengenai proton dlm artikel di
> bawah...x seperti perodua,proton mempunyai masalah @ tak pandai nak plan
> produk yg nak di pasarkan..kengkadang tu tgk seolah-olah macam syok
> sendirik jer..ikut suka ja nak boh model apa tanpa ambil kira faktor
> pembeli..ambik cth dibwah:-
> small category - Savvy
> mid small - Saga
> Mid - Waja,Gen 2, Persona,Satria Neo (berapa banyak daaa,itu x campur
> lagi ngan Saga1.6)
> Mpv - Exora (nasib baik satu jer..tu pun problem tang enjin x dak power)
> Executive - Perdana (dah lama dahhhhh.....cukup2 la tu...cik det tu pon
> dah resign)
> Proton pun nampak gayanya mempunyai masalah nak ikut perkembangan
> semasa..skang perubahan dlm dunia permotoran berlaku dgn cepat...langkah
> yg proton kena buat:-
> 1.Perbetulkan barisan produk tu,terutama tang Mid level...1 @ 2
> <mailto:level...1@2> model dah cukup..pilih mana yg terbaik utk di
pasarkan
> 2.percepatkan R&D dan ikut perkembangan semasa..kalau ada masalah tang
> enjin,beli je enjin dari kompeni yg lain,design chasis sendiri..Proton
> mempunyai kepakaran mereka bentuk chasis yg baik,cuma tang enjin tu saja
> bermasalah..apa yg proton kena buat ialah design chasis sendirik,beli
> enjin dari kompeni lain yg lebih establish..xyah dah guna enjin campro
> tu...guna jer enjin Toyota misalnya..lagi best...ini akan lebih
> menjimatkan masa dan proton can focus on the thing they do best...
> 3.Dengar pendapat pengguna..ambik cth Satria Neo...design memang cantik
> tapi 2 pintu jer...pernah saya dengar pembeli bagi pendapat kat dealer
> suruh proton buat version 5 pintu ala2 Optra 5 camtu..dealer tu kata
> "dah design Satria memang camtu!!!",apa punya alasan mangkuk hayun
> sekali hampuk!!!Satria Neo tu kalau buat 5 pintu,gerenti nampak cam Audi
> A3...x sempoi ke tu?
> 4.Yg paling utama,TINGKATKAN KUALITI DAN IMPROVE DESIGN...
>
> salam..

6.

Automotive Bush

Posted by: "mohdrohdzi" rohdzipolymer@yahoo.com   rohdzipolymer

Tue Dec 8, 2009 9:08 pm (PST)



Assalamualaikum Semua,
Saya baru join this yahoogroup.
Saya ingin menawarkan khidmat pembuatan produk bush untuk kereta sebagai alternative kepada yang berada dipasaran kepada yang berminat samada untuk kegunaan individu atau berniaga...

FYI syarikat saya telah berkecimpung dlm memproses bahan polimer untuk kegunaan perindustrian dan tahun ini kami baru cuba memasuki pasaran automotive .
Produk pertama adalah bush untuk Anti-Roll Bar .. saya akan post foto disini atau saudara boleh melawat blog saya http://starpolymers.blogspot.com/ untuk keterangan lanjut.

Sekian...
Mohd Rohdzi

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Find it now

Everything you

need in one place.

Yahoo! Groups

Mental Health Zone

Find support for

Mental illnesses

Yahoo! Groups

Going Green

Resources and tips

for green living

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
•      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
•      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
•      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
•      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
•      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
•      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
•      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
•      Jana Iklan – http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: