Wednesday, July 22, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2403

Messages In This Digest (13 Messages)

1.
Off topic: Masih mahu makan udang geragau !? From: hisyam@yahoogroups.com
2.1.
Re: Banyak masalah keta aku ni... From: kairul@yahoogroups.com
2.2.
Re: Banyak masalah keta aku ni... From: Nazri Ahtar
2.3.
Re: Banyak masalah keta aku ni... From: Nazri Ahtar
2.4.
Re: Banyak masalah keta aku ni... From: RAHIMAH SIS
2.5.
Re: Banyak masalah keta aku ni... From: ZUL AWIN
2.6.
Re: Banyak masalah keta aku ni... From: Nazri Ahtar
3.
IKLAN:D'CARBO Shop From: az mn
4a.
Re: Nak Beli Toyota Caldina From: aizad affandi
5a.
Toyota Venza: Harrier Replacement.. From: hisyam@yahoogroups.com
5b.
Re: Toyota Venza: Harrier Replacement.. From: adef@yahoogroups.com
6a.
Re: Grounding From: yusriismail78
7a.
Re: Pertanyaan: enjin berbunyi nyaring ketika aircond dipasang From: S Mune

Messages

1.

Off topic: Masih mahu makan udang geragau !?

Posted by: "hisyam@yahoogroups.com" hisyam@yahoogroups.com   hisyam_ahmad

Tue Jul 21, 2009 6:58 pm (PDT)



Hide ID tokmod,

Just sharing..

Hisyam

_____

KERIAN 1: INDUSTRI GERAGAU
<http://www.bluehikari.com/nikki/2009/07/13/larut-matang-1-industri-gera
gau/>

Posted in bebas
<http://www.bluehikari.com/nikki/category/uncategorized/> by Rudy

http://www.bluehikari.com/nikki/2009/07/13/larut-matang-1-industri-gerag
au/

Selama 3 hari bermula 10-12 Julai 2009, aku berkesempatan mengiringi
Ketua Jabatan ke lawatan penyelidikan ke Daerah Larut Matang dan Kerian,
Perak. InsyaAllah bermula dengan entri pada hari ini, aku akan
menyelitkan apa yang menarik di daerah tersebut. Mana yang baik ambillah
ia dijadikan contoh. Manakala yang tidak dijadikan ingatan sepanjang
hidup.

Aku pasti, bila ditanya tentang udang geragau. Pasti kalian rasa teruja
dengan rasanya. Udang geragau ini apabila dimasak dengan nasi goreng
memang menyelerakan. Itu belum lagi di tambah dalam masakan-masakan lain
dan ada sesetengah mereka menjadikannya bahan utama utama untuk resipi
sambal dan kuah bagi mee.

Aku terjumpa secara tidak sengaja industri ini ketika hari terakhir
selepas tiba di jeti Kuala Gula, Kerian semalam. Aku lihat masyarakat
Cina di sini yang merupakan nelayan kebanyakannya, menjadikan udang
geragau sebagai hasil pendapatan mereka. Aku agak terkejut dengan
penemuan ini. Lihat sajalah udang yang dijemur itu hanya diletakkan di
atas kanvas di atas tanah. Selalunya bagi mereka yang arif, penjemuran
seperti ini dibuat di atas pangkin khas.

Udang geragau yang basah dijemur. Kemudian pekerja Indonesia
membalik-balikkan udang itu supaya ia cepat kering. Apa yang tidak
sepatutnya berlaku ialah, pakaian pekerja berkenaan.

Lihatlah mereka hanya berpakaian seluar pendek sahaja. Rambut dan peluh
bila-bila masa sahaja boleh tercampur sekali dengan geragau tersebut.

Lihat juga kasut yang mereka pakai. Kasut itulah juga digunakan untuk
memijak tanah di luar kanvas. Sedap bukan udang geragau yang kita makan?

Ini pula penemuan yang lebih mengejutkan! Tiba-tiba aku ternampak dua
ekor anjing berkeliaran di kawasan jemuran tersebut.

Anjing-anjing tersebut dengan selamba melalui kawasan kanvas jemuran.
Manakala pekerja industri itu hanya membiarkan anjing-anjing itu tanpa
dihalau.

Lihatlah betapa enaknya geragau yang bakal tiba di rumah kita dikongsi
bersama dengan anjing-anjing ini. Malah dapat dilihat anjing-anjing
berkenaan memijak geragau yang sedang dijemur tersebut.

Aku semakin teruja melihat gelagat anjing-anjing tersebut dan terus
menghalakan D60 untuk meneruskan kerja-kerja mengambil gambar. Dan......

Gambar di atas menjadi finale kepada industri geragau yang aku lihat!
Lihatlah kelibat sang anjing di kiri gambar yang sengaja kencing hanya
beberapa sentimeter sahaja dari kanvas jemuran! Astagfirullah! Jadi
kalian, masih mahu makan udang geragau lagi? Entah mengapa aku geleng
kepala. Dalam keadaan kita gegak gempita dengan isu makanan halal di
Malaysia, kita masih terlupa melihat perkara syubhah seperti ini.
Aduhai!

2.1.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "kairul@yahoogroups.com" kairul@yahoogroups.com

Tue Jul 21, 2009 6:58 pm (PDT)



Mod hide id plz...

1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2..kedok2 (lajukan
bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je
bunyi camtu...

sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"

bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak
pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy
nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je
la kan..

Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakang...

2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas
punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up
mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat
bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu
la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal
tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing
ke....atau minyak itam lebih ke....

Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan belt...

3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan
pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko
disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari
aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah
lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.

4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke
tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing
tu...adoi...azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy
pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama
sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas
pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy
dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso
sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...

klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli
compressor baru?

Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa
ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda
tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye
utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak
payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.

5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen
mana ntah buat direct connection....bila on kunci je...terus kipas
pusing...

so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan
sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct
connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy
beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk)
problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
Behalf Of agai@017
Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

Tuan Mod n kawan2

sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000

dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu
sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa

skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya
nak pakai la...

masalahnya...ffuuhh....banyak tu nak kena buat....

cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu
beri pandangan...

1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2..kedok2 (lajukan
bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je
bunyi camtu...

sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"

bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak
pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy
nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je
la kan..

2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas
punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up
mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat
bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu
la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal
tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing
ke....atau minyak itam lebih ke....

3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan
pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko
disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke
tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing
tu...adoi...azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy
pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama
sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas
pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy
dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso
sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...

klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli
compressor baru?

5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen
mana ntah buat direct connection....bila on kunci je...terus kipas
pusing...

so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan
sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct
connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy
beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah....nak buat
keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....

p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang
berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua
barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la
intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....

n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah
out dah tu...asyik mati2 je enjin...

k kengkawan...sori la banyak problem ni....

kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...

________________________________

Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
<http://malaysia.answers.yahoo.com/question/index;_ylt=Aism9Ue2buhkOg_ZU
ff7E7IPahV.;_ylv=3?qid=20080913001316AAMihiX>
Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!

2.2.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Tue Jul 21, 2009 10:50 pm (PDT)



bro khairul,

sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?

untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).

kalu salah tolong betulkan. tq

salam.

rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: "kairul@yahoogroups.com" <kairul@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
Subject:RE: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

Mod hide id plz…

1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2
(lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta
jalan je bunyi camtu...
sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu
"ball joint"
bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni
sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy
nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..

Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing
atau xsober belakang…

2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon
ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah
laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat
bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la
jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun
aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau
minyak itam lebih ke....

Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak
pakai lampu kat fan belt…

3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat
lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena
tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc
dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje
ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service
caliper break tu.

4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je
nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak
pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak
bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama
sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so
soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu
dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta
sewa...
klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena
beli compressor baru?

Kat area throttle body (dekat ngan pembukak
minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair
radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk
compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by
pas kan aje
(tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.

5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator
tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci
je...terus kipas pusing...
so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci
dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct
connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n
buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah
radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung
balik wire by pass tu.




________________________________

From:automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34
PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject:www.auto.pdniaga. com -
Banyak masalah keta aku ni...


Tuan Mod n kawan2
sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun
2000
dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy
bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah
habis...so kiranya nak pakai la...
masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena
buat....
cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg
boleh bantu beri pandangan...

1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2
(lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta
jalan je bunyi camtu...
sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu
"ball joint"
bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni
sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy
nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..

2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon
ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah
laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat
bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la
jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun
aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau
minyak itam lebih ke....

3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat
lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena
tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je
nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak
pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak
bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama
sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so
soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu
dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta
sewa...
klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena
beli compressor baru?

5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator
tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci
je...terus kipas pusing...
so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci
dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct
connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n
buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak
buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....

p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy
ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan
tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh
la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
n klu boleh kedai tu leh buat computer timing
sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
k kengkawan... sori la banyak problem ni....
kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan
terima kasih...


________________________________

Bagaimana
untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!


2.3.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Tue Jul 21, 2009 10:51 pm (PDT)



Salam bro,

nak bagi jawapan, bukan terer sangat pun. tapi sekadar berkongsi pengalaman boleh.

untuk permasalahan 1 & 2 no idea.

untuk permasalahan 3, kalau disc tu tak pernah buat skimming sebelum nih, boleh la cuba buat. dulu saya pernah buat kat sri gombak. ok jugak kerjanya. kalau dah pernah buat skimming sebelum ni, takut nipis sangat. bila nipis sangat, cepat panas, cepat makan brake pad.

untuk permasalahan 4, kipas ekon pusing sama timing dengan compressor ? pelik nih. ntah2 wiring je kot. patutnya kipas pusing bila petik suis aircond. compressor trigger bila termostat sensor bagi signal udara panas. cuba borak2 dengan kedai yang biasa buat aircond. kat kajang saya selalu pergi kedai Bobby. (berseberang jalan KFC pekan kajang. bukan kat kajang metro.

untuk permasalahan 5. kipas radiator auto nih bergantung pada radiator kita sendiri. samada radiator kita ada soket untuk termostatnya atau tidak. kalau tak ada, tak dapek nak nolong (unless nak tukar radiator seketul la). kalau ada termostatnya, mungkin dah pernah termostat rosak. jalan mudah (dan kos murah bagi baikpulih) ada buat direct connection dengan suis. jadi saya cadangkan check dulu kat bawah radiator samada ada tidak semacam soket masuk ke dalam radiator. duduknya biasa dihujung. kalau lubang drain air radiator sebelah kiri, soket termostat sebelah kanan.
Kalau ada termostatnya, bawak gi kedai wiring, suruh diaorang buat balik wiring ke termostat. masa tu boleh tahu samada termostat rosak atau tidak.
Kalau tak ada. tak dapek den nak nolong.

termostat untuk radiator tak sampai seratus. dalam 70-80 ringgit je. carik kedai sparepart. leh tukar sendiri (provided wiring dah buat ar.... hehehhe)

itu saje yg nak dikongsi.

good luck haaa....

salam.

________________________________
From: "agai@017" <agai_disini@yahoo.com.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:33:31 PM
Subject:www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

Tuan Mod n kawan2
sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...
masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...

1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan..

2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....

3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?

5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....

p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
k kengkawan... sori la banyak problem ni....
kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...
________________________________
Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!


2.4.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "RAHIMAH SIS" adeynaz@yahoo.com.my   adeynaz

Tue Jul 21, 2009 10:52 pm (PDT)



kalau tak keberatan untuk encik datang workshop saya di setapak jaya
(taman sri rampai) mungkin kita bolih cx dulu apa yang patut ditukar, direpair, serta mengenal pasti kerosakkan sebenar.tunning computerpun ada.kita tengok budget dulu..buat tak buat lain cerita....kalau encik nak datang tolong hubungi no. 0192730417 khayree rk.sampai area taman sri rampai tolong call saya akan jemput, sebsb bengkel dekat dalam sikit...terima kasih.

--- Pada Sel, 21/7/09, agai@017 <agai_disini@yahoo.com.my> menulis:

Daripada: agai@017 <agai_disini@yahoo.com.my>
Subjek: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Tarikh: Selasa, 21 Julai, 2009, 3:33 PM

 

Tuan Mod n kawan2
sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...
masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...
 
1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan..
 
2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
 
3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
 
4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
 
5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy....ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
 
yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....
 
p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
k kengkawan... sori la banyak problem ni....
kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...

Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!

Tampilkan gaya anda dengan kulit hebat terkini. Cuba Yahoo! Messenger 9.0 terbaru hari ini http://my.messenger.yahoo.com/
2.5.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "ZUL AWIN" zulawins@yahoo.com   zulawins

Wed Jul 22, 2009 1:58 am (PDT)



banyak betul masalah kete bro nie..
kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..
tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com> wrote:

From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM

 

bro khairul, 

sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?

untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).

kalu salah tolong betulkan. tq

salam.

rgds,
Nazri Ahtar

From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
Subject: RE: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...

 

Mod hide id plz…
 
1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..
 
Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakang…
 
2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
 
Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan belt…
 
3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
 
Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.
 
4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
 
Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.
 
5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
 
Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.
 
 
 

From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
 
 

Tuan Mod n kawan2

sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000

dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa

skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...

masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....

cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...

 

1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...

sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"

bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..

 

2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....

 

3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

 

4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...

klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?

 

5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...

so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

 

yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....

 

p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....

n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...

k kengkawan... sori la banyak problem ni....

kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...
 

Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!

2.6.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Wed Jul 22, 2009 4:29 am (PDT)



bagi orang yang mampu mungkin boleh la kot ambik rebate RM 5K, tapi bagi orang yg tak mampu macam saya nih (masih guna kereta yg dah berumur 25 tahun), dari bayar bulanan hutang kat bank, baik buat bela sikit2 kereta tu. sekurang2nya tak perlu komit pada hutang bulan2. instalment kereta baru pun tetap ada regular maintenance (tukar tayar / minyak hitam / minyak gear , belum masuk repair barang kalau rosak / tambah accessories / pasang power amp...thehhe). kereta baru = installment + regular maintenance. kereta lama takde hutang = regular maintenance... mungkin lebih sikit la kot..sebab kreta lama... :)

jgn marah haa....

________________________________
From: ZUL AWIN <zulawins@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 3:22:26 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

banyak betul masalah kete bro nie..
kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..
tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

>From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM
>
>
>
>bro khairul,
>
>
>sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?
>
>
>untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).
>
>
>kalu salah tolong betulkan. tq
>
>
>salam.
>
>
>rgds,
>Nazri Ahtar
>
>
>
________________________________
From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
>Subject:RE: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>Mod hide id plzâ€Â¦
>
>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..
>
>Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakangâ€Â¦
>
>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
>
>Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan beltâ€Â¦
>
>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
>
>Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.
>
>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
>
>Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.
>
>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.
>
>
>
>
________________________________

>From:automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
>Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Subject:www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>Tuan Mod n kawan2
>sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
>dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
>skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...
>masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
>cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...
>
>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..
>
>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....
>
>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)
>
>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?
>
>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....
>
>p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
>n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
>k kengkawan... sori la banyak problem ni....
>kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...
>
>
________________________________

>Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
>Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!
>

3.

IKLAN:D'CARBO Shop

Posted by: "az mn" dcarbon1959@yahoo.com   dcarbon1959

Tue Jul 21, 2009 10:51 pm (PDT)



Salam,
Tuan moderator,harap luluskan iklan dan info kami ini.Terima kasih dr kami. Sedikit info terkini dari kami.
D'CARBO Shop
No.18,Jln Kristal K7/K,
Seksyen7,Shah Alam.
 
Konsep "Budget Performance & Handling"
 
-Menyediakan khidmat nasihat dan pemasangan utk suspension.Antara jenama yang boleh didapati di premis  D"CARBO.
 
1)       D'CARBO-carbon cleaner.
2)       Three Bond-throttle body conditional.
3)       Engine tuning.
4)       AGIP performance lubricant.(Cars and motorcycle 4T,transmission oil)
5)       CAVIAGA lubricant.
6)       Proride absorber and coil spring-lowered and standard.
7)       All ULTRA Racing product(stabilizer and anti roll bar)
8)       All spare parts for proton dan Perodua.
9)       Barang2 penjagaan kereta(car wash&wax-OTTER product)
 
Lain-lain produk dan perkhidmatan.
 
1)       RECARO seat.
2)       MOMO and NARDI steering.
3)       Drag and Rally(tyre,rim dan roll cage)
4)       Advance driving(trek dan rally).
5)       Pengubahsuain enjin utk drag,rally dan trek.
6)       Dan pelbagai lagi.
 
1.       D'CARBO adalah  pembersih karbon yang sangat berkesan.Pembersihan karbon membantu mengoptimakan prestasi  enjin.
2.       CIRI-CIRI UTAMA D'CARBO
3.       -Menanggalkan  karbon didalam ruang pembakaran  enjin seperti  injap-injap,kepala piston dan palam pencucuh.
4.       -Sesuai untuk semua enjin petrol,diesel dan NGV.
5.       -Mengesan sebarang kebocoran sistem ekzos.
6.       -Kesan perubahan positif yang segera.
7.       -Memulihkan prestasi enjin hampir ketahap asal.
8.       -PMT(Preventive Maintenance Technology).
9.       Kelebihan Formula D'CARBO
10.   Tidak mengandungi sebarang bahan kimia yang berbahaya ataupun solvent.
 D'CARBO is the most effective carbon cleaner.Carbon cleaning will help to restore the engine's performance up to the optimum level and automatically reduce the fuel comsumption.D'CARBO is the latest advanced technology named preventive maintenance technology(PMT).
11.    MAIN FEATURES
12.    -Removing carbon deposits inside the combustion chamber (spark plug,pistons and valves).
13.    -Suitable for all petrol,diesel and natural gas(NGV).
14.    -Suitable for all NA,turbocharged or supercharger engines.
15.    -Identifying exhaust system leaks.
16.    -Easy to apply,quick and proved.
17.    -Quick positive results(in just +-10minutes).
18.    -No top overhaul needed.
19.    -PMT(Preventive Maintenance Technology).
20.    (Contains no harmful chemicals or solvent)
 
Hubungi-Call/SMS
019-663 1974.(Azmi MN)
Waktu perniagaan       :ISNIN-RABU           :11am-10pm.
                                    KHAMIS                    :11am-6pm.
                                    JUMAAT                    :3pm-10pm
                                    SABTU                       :10am-11pm
                                    AHAD            /PH                  :CLOSED. 

4a.

Re: Nak Beli Toyota Caldina

Posted by: "aizad affandi" aizadaffandi@yahoo.com.my   aizadaffandi

Tue Jul 21, 2009 10:51 pm (PDT)



toyota caldina
around 130k jenis gt4 turbo enjin recond unreg
second hand below 110k
caldina zt murah dalm 90k....
loan bleh dapt 10% down pay
depend on ur financial rating by the bank....smua jenis keta bank akan tgk financial rating dulu seblum diorng lulus kan...

nak caldina bleh 0176608871
bleh toong urus kan dr loan sampi deliver..

--- Pada Ahd, 19/7/09, Amin Azrul Aa <aa_1503@yahoo.com> menulis:

Daripada: Amin Azrul Aa <aa_1503@yahoo.com>
Subjek: www.auto.pdniaga.com - Nak Beli Toyota Caldina
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Tarikh: Ahad, 19 Julai, 2009, 4:37 PM

 

salam..
nak tau harga pasaran caldina
still bleh 10% lg ke dwnpymnt
bdget how mch mothly











Nama E-mel baru untuk anda!
Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail yang baru.
Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/
5a.

Toyota Venza: Harrier Replacement..

Posted by: "hisyam@yahoogroups.com" hisyam@yahoogroups.com   hisyam_ahmad

Tue Jul 21, 2009 10:53 pm (PDT)

5b.

Re: Toyota Venza: Harrier Replacement..

Posted by: "adef@yahoogroups.com" adef@yahoogroups.com

Wed Jul 22, 2009 1:59 am (PDT)



hide id tokmod, Ad

Malaysian Price?

________________________________
From: "hisyam@yahoogroups.com" <hisyam@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 1:46:48 PM
Subject: www.auto.pdniaga.com - Toyota Venza: Harrier Replacement..

 
Hide ID tokmod,
Hisyam
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

6a.

Re: Grounding

Posted by: "yusriismail78" yusriismail78@yahoo.com   yusriismail78

Wed Jul 22, 2009 1:58 am (PDT)




>ape kelebihan pakai benda alah tu

>
>
>
> ________________________________
> From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@...>
> To: Eone 0108 <eone_0108@...>; Mohd Faizul Bin Mohd Isri <mfaizul@...>; automobil@yahoogroups.com
> Sent: Monday, April 20, 2009 12:35:10 AM
> Subject: www.auto.pdniaga.com - Grounding
>
>
>
>
>
> Ada betulka aku pasang kabel grounding ni?
>

7a.

Re: Pertanyaan: enjin berbunyi nyaring ketika aircond dipasang

Posted by: "S Mune" smunes4@yahoo.com   smunes4

Wed Jul 22, 2009 1:58 am (PDT)



mungkin belting aircond yang dah keras..
sebab tu bunyi..belting aicond ada 2..dekat ngan timing belt tu..
tuka kedua2nya..tak mahal sangat xspi 120..tp upahnya mgkin mahal..

--- On Thu, 6/25/09, mastura manap <masturamanap@yahoo.co.uk> wrote:

From: mastura manap <masturamanap@yahoo.co.uk>
Subject: www.auto.pdniaga.com - Pertanyaan: enjin berbunyi nyaring ketika aircond dipasang
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Thursday, June 25, 2009, 2:05 AM

Salam,
 
Saya ingin mendapatkan pandangan ahli2 automobil sebelum pergi ke kedai servis aircond.  Takut kena tipu.
 
Pertanyaan saya : kenapa enjin berbunyi nyaring ketika aircond dipasang?  Kalau tutup aircond serta merta bunyi tu hilang.
 
Terima kasih

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Find it faster

with Yahoo!

shortcuts.

You can help

Support Our Troops

At Home

DonorsChoose.org

Yahoo! Groups

Mental Health Zone

Find support for

Mental illnesses

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: