Monday, November 28, 2011

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3138

Messages In This Digest (1 Message)

1.
Fw: Lancia Stratos reborn From: suhaimi ibrahim

Message

1.

Fw: Lancia Stratos reborn

Posted by: "suhaimi ibrahim" designplanet78@yahoo.com   designplanet78

Sun Nov 27, 2011 4:05 am (PST)





 
 ikmsp bash of 96

Teringat kisah-kisah masa jadi student dulu? Ataupun anda nak jadi student? Baca kisah-kisah kami yang penuh dengan humor, teladan, dan erti kawan
 http://ikmsp96.blogspot.com/
 

----- Forwarded Message -----
From: suhaimi ibrahim <designplanet78@gmail.com>
To: designplanet78@yahoo.com
Sent: Sunday, November 27, 2011 3:47 AM
Subject: Lancia Stratos reborn


Lancia Stratos reborn
Tags lancia, resurrection, stratos
  Lancia ialah jenama kereta dari Itali yang terkenal dengan seni automotifnya. Jenama lancia popular dalam tahun 70an dan  80an kerana perlumbaan rally . Saya yakin ramai yang tahu akan kereta Lancia Delta HF Integrale 8V . Kali ini kita akan berbicara tentang sebuah kereta klasik tahap legend yang di jelmakan semula atau pun dengan erti kata lain "resurrection".  Mungkin anda pernah melihat cerita Transformers dari Micheal bay yang menunjukkan robot Bumble Bee iaitu sebuah Camero buruk era zaman emas dan versi baru Camero yang lebih bergaya dan moden. Itu adalah satu contoh rekabentuk yang memberi nafas baru pada model ikonik klasik. Kembali pada Lancia Stratos. Tidak ramai yang mengenali kereta ini. Mungkin bentuknya pelik dan mungkin bilangan 'street version' nya amat kurang. Versi atas jalan untuk model ini hanyalah untuk memuaskan nafsu 'homoglasi'nya sahaja. (cukup syarat untuk masuk rally) 

Setahun selepas 1970 rekabentuk dan kejuruteraan kereta ini telah di tetapkan mengunakan enjin Ferrari Dino V6 dari enjin asal yang kurang berkuasa iaitu enjin Lancia V4 . Dengan ketinggian keseluruhan 1.08m meter dari aras jalan dan  chasis  logam yang pendek berkombinasikan badan gentian kaca yang aerodinamik yang mantap. Ianya adalah jentera yang sangat kejam untuk bersaing dengan pasukan lawan. Pada 1976 kereta ini telah memenangi takhta World Cup secara hatrik setelah mengunakan khidmat pemandu F1 Mike Parkes dan Sandro Munari. (Kereta power + driver skill power = legend....)  Setelah Kumpulan Fiat mengurangkan budjet Lancia Racing pada 1979, maka kereta tersebut telah berkubur. Hanya kumpulan individu kecil sahaja yang berlumba dengan jentera itu. 

Lancia Stratos Rally

40 tahun telah berlalu, Dipendekkan cerita Stratos baru ini adalah hasil gabungan Michael Stoschek, seorang ahli perniagaan pembekal automotif yang suka memandu dan mengumpul kereta rally klasik. Manakala pencetus revolusi idea ini adalah Chris Hrabalek pereka kereta dari Austria. Pada tahun 2002 mereka pernah berjumpa dan Chris memberi lukisan idea pada Michael. Pada 2005 idea tersebut menjadi realiti pada Geneva Motor show dengan model concept diberi nama Phenomenon Stratos. Bagi Michael rekaan concept ini telah membuktikan kereta ini mampu dibina semula. 

Lancia Stratos baru
Untuk mereka bentuk kereta dari kosong (from scratch) mengambil masa yang sangat lama dan modal berpuluh atau beratus juta.  Maka penyelesaian yang mudah ialah mengunakan kereta yang sama rekabentuknya dan mengubahsuainya secara extreme. Extreme makeover kata orang putih. So jawapanya ialah mengubahsuai Ferrari Scuderia kepada Lancia Stratos. Untuk ubahsuai yang begini hebat bukan calang calang bengkel boleh buat, maka tugas berat ini telah diberi pada Pininfarina, automotif design company yang sangat hebat. Michael juga amat menitik beratkan rekabentuk. Dia tidak mahu rekabentuk baru ini lari dari yang asal. Jika di beri contoh Ford GT40 adakah contoh terbaik proses rekabentuk lama kepada yang baharu tanpa menjejaskan imejnya. Pensyarah design saya pernah berkata " rekabentuk/design untuk objek versi 2 mestilah lebih baik dari versi 1. Jika tidak design itu adalah gagal" .  

cun gak...

Dipendekkan cerita Scuderia itu telah dipotong dan dicantas hanya tinggal badan asas dan enjinnya sahaja. Antara rekabentuk yang unik padanya ialah ; integrasi antara chasis monocoque dan roll cage iktiraf FIA, transmisi perlumbaan dan rangka boleh ubah, tangki petrol berkembar di tengah chasis, panel bonet depan dan belakang tanggal sepenuhnya dan yang saya suka adalah tempat letak helmet diintegrasi dengan panel pintu..(smart tu...) Bayangkan scuderia yang laju itu di ringankan dan di lebarkan sedikit . Power...

lakaran menunjukan 430 Scuderia di potong menjadi Stratos

paparan meter carbon dan aliminium, panel pintu dengan tempat helmet

Saya rasa Pininfarina telah berjaya menjalankan tugasnya dengan baik. Michael juga ingin memberi peluang pada pemilik Ferrari lain yang ingin mengubahsuai Scuderia ini kepada lancia Stratos. Akan tetapi ada khabar angin mengatakan Ferrari mengambil langkah tegas kepada Pininfarina dan Michael supaya ubahsuai tersebut tidak dijalankan ke atas model Ferrari yang lain. Jika ingin diteruskan maka hendaklah ubahsuai kederaan yang tidak ada kait mengait dengan Ferrari. Pelik juga kerana ketika sesi pandu uji dan media presiden Ferrari juga sangat kagum dan suka akan model ini . Paling saya kagum potong ferrari tu.. bikin Stratos.. kalau dah minat buat jer yerr dak..

team Pininfirina

the old and the new
http://sembang-automobil.blogspot.com/2011/11/lancia-stratos-reborn.html
Recent Activity
Visit Your Group
Y! Sports for TV

Game Day Companion

Live fantasy league

& game stats on TV.

Dog Groups

on Yahoo! Groups

Share pictures &

stories about dogs.

Yahoo! Search

Start Searching

Find everything

you're looking for.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

No comments: