Thursday, September 27, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3368

8 New Messages

Digest #3368
1
Fw: Setiap perkataan Menunjukan keperibadian by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
2a
Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
2b
Re: Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, by "muazck@gmail.com" azz95
2c
Re: Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, by "fuzzyinn@yahoo.com" fuzzyinn
2d
Re: Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, by "Syahril Riz" syahril_riz
4
Fw: Dua Kemalangan Maut Berasingan Di Melaka by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
5
Fw: Berjalan Gunakan Tangan Ke Sekolah by "-::eSpAcE9808::-" rienacom

Messages

Wed Sep 26, 2012 7:15 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Setiap perkataan dibicarakan Menunjukan keperibadian
ustazcambodia.com
by ustaz cambodia

ALLAH SWT menjadikan manusia amat istimewa dan berbeza dengan makhluk-Nya yang lain, maka manusialah yang menjadi hala suruhan bersopan santun sewaktu bermuamalah dengan sesiapa saja, termasuk kepada binatang dan alam.

Keistimewaannya paling utama ialah Allah menciptakan akal supaya manusia berfikir, maka fikirlah setiap satu matlamat dan akibat setiap perbuatan kita dan Dia juga hadiahkan buat sementara lidah untuk berbicara, maka sampaikanlah apa yang terasa dalam hati dan terlintas dalam fikiran manusia jika tidak menyakitkan hati sesiapa.

Keupayaan berbicara adalah nikmat Allah yang begitu besar kepada seseorang manusia meskipun hanya menggunakan dua tangan sebagai isyarat. Firman Allah SWT dalam Surah Ar-Rahman, ayat 1-4 bermaksud: "Allah Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmat-Nya, Dialah yang mengajarkan Al-Quran, Dialah yang menciptakan manusia, Dialah yang membolehkan manusia memberi dan menerima pernyataan."

Justeru, nikmat kebolehan berbicara ini wajib dihargai, disyukuri dan digunakan dengan sebaik-baiknya mengikut landasan syarak. Islam menggariskan tatacara terbaik untuk menggunakan lidah yang sentiasa merungkaikan kalimah agar setiap bicara mendapat keredaan Allah.
Berbicara sama ada secara langsung atau melalui tulisan, media cetak mahupun elektronik mempunyai tatacara dan adab tertentu. Setiap perbicaraan yang keluar daripada seseorang menunjukkan apa yang ada dalam fikirannya serta perangainya.

Berbicara sesuatu yang perlu dan menghindari perbicaraan yang tidak berfaedah adalah ibadah yang besar pahalanya. Sabda Rasulullah SAW mafhumnya: "Daripada kebaikan iman seseorang ialah meninggalkan apa yang tidak bermakna baginya." (Hadith Riwayat at-Tirmidzi)
Perkara yang paling utama apabila kita berbicara ialah jangan sekali-kali kita berbicara sesuatu yang tidak berkaitan dengan diri kita kerana ia adalah bicara yang tidak perlu dan tidak akan menyelamatkan kita daripada dosa.

Malah mungkin kita dipertanggungjawabkan dengan dosa dan sumpah palsu yang dibuat kerana keseronokan mengata sesuatu yang tidak pasti tanpa bukti yang menyokong. Abu Darda menceritakan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Sesungguhnya orang pengutuk tidak boleh menjadi saksi dan memberi pertolongan (bagi saudara-saudaranya) pada Hari Kiamat." (Riwayat Muslim)

Selain itu, ada juga bicara yang disampaikan kepada orang lain mengenai sesuatu sedangkan masanya belum tiba untuk menyentuh hal berkaitan. Ini perlu dielakkan kerana jika membabitkan bahan bukti mahkamah, ia boleh mengganggu perbicaraan sekiranya perbicaraan belum selesai atau menimbulkan hal yang memalukan.
Apabila seseorang yang tidak berilmu perlu berdebat dalam berbicara, jangan pula berdebat dengan orang yang sabar atau bijaksana, kerana orang yang sedemikian tidak akan menghiraukan orang yang tidak tahu bersopan santun dan mengaplikasikan pengetahuan dalam berbicara. Jangan pula berdebat dengan orang yang berperangai buruk kerana mereka akan menyakitkan hati saja.
Sewajarnya berdebatlah jika perlu dengan orang yang bijak dan santun, manakala kita juga perlu penuhkan dada dengan ilmu dan beradab sopan. Tutur kata seseorang dapat mengukur sejauh mana kemahiran, pengetahuan, buah fikiran, sopan santun, budi pekerti, pemarah, kasar, sombong atau kerendahan hatinya.

Oleh itu, setiap insan harus berbicara menurut pertimbangan akal waras. Sebagai manusia, kita mempunyai hak untuk menyuarakan pendapat mengenai apa saja sama ada dalam percakapan, penulisan atau perdebatan.

Bagaimanapun, ia mestilah tidak menyakitkan hati kerana ia boleh merenggangkan hubungan silaturahim, menimbulkan rasa marah, rasa benci, permusuhan dan jika keterlaluan mungkin menimbulkan kekacauan dan perbalahan.

Oleh itu, bagi mengelak berlakunya sebarang perselisihan dan suasana tidak menyenangkan, kita perlu berwaspada dan berhati-hati sebelum berkata. Banyak ayat Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW memberi peringatan dan panduan mengenai adab dalam percakapan.

Justeru, jangan kita biarkan lidah yang diam di dalam mulut kita menjadi sebab untuk kita fasik dan kufur sedangkan dengan lidah jugalah kita boleh menghuni syurga-Nya yang mengalir sungai yang luhur dan tanah subur. Biar kita diuji dengan tohmahan jika bercakap benar tetapi jangan sekali-kali kita memfitnah diri sendiri dan orang lain hanya kerana cintakan dunia dan isinya yang fana.

Wed Sep 26, 2012 7:15 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

[WASPADA] Saman Automatik Bermula Malam Ini
Posted by greenboc

AES Mula Beroperasi Malam Ini

PETALING JAYA: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan mula beroperasi pada malam Sabtu di 14 'kawasan panas' untuk menangkap mereka yang memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat.

Bagi fasa pertama AES, sebanyak 14 kamera telah dipasang di Perak, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur dengan 10 daripada kamera tersebut adalah untuk mengesan mereka yang memandu melebihi had laju manakala empat lagi untuk mengesan mereka yang melanggar lampu isyarat.

Lebih banyak kamera akan dipasang di 817 'lokasi panas' pada fasa kedua yang akan menyaksikan AES dilaksanakan secara menyeluruh di negara ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan berkata pelaksanaan AES merupakan satu tindakan tegas kerajaan untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya.

"Kamera AES dipasang di 'kawasan panas' atau lokasi yang dikenalpasti sebagai lokasi maut yang mencatatkan jumlah kematian yang tinggi," kata Solah dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Solah berkata orang ramai boleh menyemak lokasi kamera AES di laman web JPJ, www.jpj.gov.my, sambil menambah pengguna boleh mengetahui mengenai zon operasi kamera AES melalui papan tanda yang diletakkan di kawasan yang berhampiran.

"Dengan mengetahui lokasi kamera AES diletakkan, pengguna jalan raya akan lebih berhati-hati dan mereka memandu mengikut undang-undang. Ini dapat mengurangkan jumlah kematian dan objektif kami adalah bagi memastikan pengguna jalan raya, dan bukannya untuk memberikan kuasa yang lebih besar kepada JPJ untuk mengeluarkan saman," kata Solah.

Beliau berkata kamera AES bagi papan tanda untuk mengesan kenderaan yang melebihi had laju di lihat dua hingga tiga kilometer sebelum lokasi kamera tersebut.

Bagi kamera untuk mencatatkan jumlah pemandu yang melanggar lampu merah, papan tanda yang diletakkan adalah 50 hingga 500 meter daripada lampu isyarat berkenaan.

Solah berkata imej yang ditangkap oleh kamera AES akan dihantar secara automatik kepada pusat kawalan AES dan nombor plat kenderaan yang melanggar peraturan tersebut akan dikesan oleh pangkalan data JPJ, sebelum saman dikenluarkan kepada pemilik kenderaan tersebut.

"Proses semakan, mengenalpasti pasti kesalahan dan pengeluaran notis sama dibuat oleh pegawai JPJ terlatih yang ditempatkan di pusat kawalan AES.

"Jika imej yang ditangkap tidak sepadan dengan nombor pendaftaran kederaan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ, siasatan lanjut akan dijalankan. Ini ialah bagi memastikan saman yang dikeluarkan sah menurut undang-undang jalan raya, serta dapat mengelakkan daripada saman dikeluarkan kepada pihak yang tidak bersalah," katanya.

Notis sama yang telah diproses dan ditentusahkan sebelum dihantar kepada pemilih kenderaan berdaftar dalam tempoh lima hari daripada tarikh kesalahan serta imej kenderaan yang dirakamkan.

"Bagaimanapun, jika pemilik berdaftar bukan pemandu kenderaan tersebut ketika kesalahan direkodkan, mereka boleh mengemukakan butiran pemandu terbabit kepada JPJ selepas 30 hari daripada tarikh menerima notis saman tersebut.

"Jika mereka memilih untuk hadir ke mahkamah, mereka boleh berbuat demikian pada mas dan tarikh yang ditetapkan dalam notis berkenaan," kata Solah.

Solah berkata mereka yang menerima notis saman AES boleh menghubungi pusat kawalan AES untuk mengetahui butiran lanjut mengenainya ditalian 03-78464400, bagi kesalahan yang direkodkan di Perak, sementara bagi kesalahan yang direkodkan di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur mereka boleh menghubungi talian 03-7628 8268.-mstar

comments:

Karya SMKSB said...
Terbaik, Harapan agar saman ini menjadi iktibar kepada semua bukan dilaksanakan semata-mata kerana untuk poket pilihanraya

Anonymous said...
Satu lagi cara mudah kerjaan untuk punggut hasil dari keringat rakyat yang kais pagi makan pagi bial pulang dapat surat saman, sepatutnya sebelum kuatkuasakan undang-undang hutan ini hendaklah terlebih dulu selesaikan masaalah kesesakan lalulintas ditempat-tempat yang selalu berlaku kemalangan atau buat kajian ini tidak semua ketua-ketua pengarah hanya tahu macam mana nak kutip duit rakyat melalui saman atau mahkamah saja, apakah sebabnya pehak JPJ sendiri tidak menjalankan kuatkuasa ini kenapa mesti diswastakan?, soalan ini saja rakyat telah mulai ragu dengan tindakan bakal dikenakan keatas rakyat.

Anonymous said...
najib dah habiskan banyak wang, sekarang nak memeras rakyat pula

Anonymous said...
Selepas 2 ke 3 km, kita pecut lagi.....hahaha.

Anonymous said...
Undi lagi BN yang tak mahu hapus saman ekor dan PTPTN..KAMI PELAJAR IPT TOLAK BN

Anonymous said...
Kalau BN ditolak PRU13 rakyat tak dibebankan dengan saman

Kamera AES : TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, JELASKAN Dalam 60 Hari
pulakdah.blogspot.
Posted by author faethal

Salah sebuah kamera AES yang terletak di Ipoh, Perak.

Penggunaan kamera AES yang berkuatkuasa sejak malam tadi menjadi perhatian ramai pengguna hari ini. Kamera AES yang terletak di persimpangan lampu isyarat di Ipoh contohnya mampu merakamkan kesalahAN pengguna jalan raya yang melanggar lampu merah.

Sebaik kesalahan pengguna berjaya dirakamkan, mereka akan menerima saman dalam masa 5 hari. Setiap kompaun saman yang bernilai RM300 ini perlu dijelaskan dalam tempoh masa 60 hari.

Kamera AES ini mampu mengesan kesalahan pengguna jalanraya dari jarak 50 meter hingga 500 meter.

Wed Sep 26, 2012 4:40 pm (PDT) . Posted by:

"muazck@gmail.com" azz95

Salam

Memasang kamera dan sistem pengawasan ni semua memang pada saya, suatu usaha yang murni.

Tetapi bila memberitahu pada orang awam kedudukan kamera dan kawasan perangkap, semacam bakal menggagalkan projek ini pula.

Sebagai pengguna jalanraya yang selalunya agak berhemah (perasan), saya memang sakit hati melihat kenderaan yang rata2 mengikut kelajuan sendiri sahaja, tanpa peduli dengan hadlaju.

Pendek kata, 80persen pemandu takkan ikut hadlaju 70 atau 80. Terutamanya di Putrajaya. Apa lagi hadlaju 60 seperti antara Gua Musang - Kuala Krai, atau Bidor - Teluk Intan. Lagi tak ada yang nak patuh.

Jadi saya antara segelintir yang sebenarnya bersetuju, lokasi kamera dirahsiakan.

Tak ada isu saman ekor disini. Kita sepatutnya ikut semua arahan di papan tanda isyarat, seperti yang kita belajar di Buku Kod Lebuhraya. Siapa yang tak ikut, memang patut kena.

Jadi bila dah tau kedudukan kamera, rasa2 banyak tak saman yang akan dikeluarkan? Karang dua syarikat ni bakal di bail-out pula.

-original message-
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari,
From: "-::eSpAcE9808::-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Date: 26.09.2012 12:00 AM

[WASPADA] Saman Automatik Bermula Malam Ini
Posted by greenboc

AES Mula Beroperasi Malam Ini

PETALING JAYA: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan mula beroperasi pada malam Sabtu di 14 'kawasan panas' untuk menangkap mereka yang memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat.

Bagi fasa pertama AES, sebanyak 14 kamera telah dipasang di Perak, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur dengan 10 daripada kamera tersebut adalah untuk mengesan mereka yang memandu melebihi had laju manakala empat lagi untuk mengesan mereka yang melanggar lampu isyarat.

Lebih banyak kamera akan dipasang di 817 'lokasi panas' pada fasa kedua yang akan menyaksikan AES dilaksanakan secara menyeluruh di negara ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan berkata pelaksanaan AES merupakan satu tindakan tegas kerajaan untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya.

"Kamera AES dipasang di 'kawasan panas' atau lokasi yang dikenalpasti sebagai lokasi maut yang mencatatkan jumlah kematian yang tinggi," kata Solah dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Solah berkata orang ramai boleh menyemak lokasi kamera AES di laman web JPJ, www.jpj.gov.my, sambil menambah pengguna boleh mengetahui mengenai zon operasi kamera AES melalui papan tanda yang diletakkan di kawasan yang berhampiran.

"Dengan mengetahui lokasi kamera AES diletakkan, pengguna jalan raya akan lebih berhati-hati dan mereka memandu mengikut undang-undang. Ini dapat mengurangkan jumlah kematian dan objektif kami adalah bagi memastikan pengguna jalan raya, dan bukannya untuk memberikan kuasa yang lebih besar kepada JPJ untuk mengeluarkan saman," kata Solah.

Beliau berkata kamera AES bagi papan tanda untuk mengesan kenderaan yang melebihi had laju di lihat dua hingga tiga kilometer sebelum lokasi kamera tersebut.

Bagi kamera untuk mencatatkan jumlah pemandu yang melanggar lampu merah, papan tanda yang diletakkan adalah 50 hingga 500 meter daripada lampu isyarat berkenaan.

Solah berkata imej yang ditangkap oleh kamera AES akan dihantar secara automatik kepada pusat kawalan AES dan nombor plat kenderaan yang melanggar peraturan tersebut akan dikesan oleh pangkalan data JPJ, sebelum saman dikenluarkan kepada pemilik kenderaan tersebut.

"Proses semakan, mengenalpasti pasti kesalahan dan pengeluaran notis sama dibuat oleh pegawai JPJ terlatih yang ditempatkan di pusat kawalan AES.

"Jika imej yang ditangkap tidak sepadan dengan nombor pendaftaran kederaan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ, siasatan lanjut akan dijalankan. Ini ialah bagi memastikan saman yang dikeluarkan sah menurut undang-undang jalan raya, serta dapat mengelakkan daripada saman dikeluarkan kepada pihak yang tidak bersalah," katanya.

Notis sama yang telah diproses dan ditentusahkan sebelum dihantar kepada pemilih kenderaan berdaftar dalam tempoh lima hari daripada tarikh kesalahan serta imej kenderaan yang dirakamkan.

"Bagaimanapun, jika pemilik berdaftar bukan pemandu kenderaan tersebut ketika kesalahan direkodkan, mereka boleh mengemukakan butiran pemandu terbabit kepada JPJ selepas 30 hari daripada tarikh menerima notis saman tersebut.

"Jika mereka memilih untuk hadir ke mahkamah, mereka boleh berbuat demikian pada mas dan tarikh yang ditetapkan dalam notis berkenaan," kata Solah.

Solah berkata mereka yang menerima notis saman AES boleh menghubungi pusat kawalan AES untuk mengetahui butiran lanjut mengenainya ditalian 03-78464400, bagi kesalahan yang direkodkan di Perak, sementara bagi kesalahan yang direkodkan di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur mereka boleh menghubungi talian 03-7628 8268.-mstar

comments:

Karya SMKSB said...
Terbaik, Harapan agar saman ini menjadi iktibar kepada semua bukan dilaksanakan semata-mata kerana untuk poket pilihanraya

Anonymous said...
Satu lagi cara mudah kerjaan untuk punggut hasil dari keringat rakyat yang kais pagi makan pagi bial pulang dapat surat saman, sepatutnya sebelum kuatkuasakan undang-undang hutan ini hendaklah terlebih dulu selesaikan masaalah kesesakan lalulintas ditempat-tempat yang selalu berlaku kemalangan atau buat kajian ini tidak semua ketua-ketua pengarah hanya tahu macam mana nak kutip duit rakyat melalui saman atau mahkamah saja, apakah sebabnya pehak JPJ sendiri tidak menjalankan kuatkuasa ini kenapa mesti diswastakan?, soalan ini saja rakyat telah mulai ragu dengan tindakan bakal dikenakan keatas rakyat.

Anonymous said...
najib dah habiskan banyak wang, sekarang nak memeras rakyat pula

Anonymous said...
Selepas 2 ke 3 km, kita pecut lagi.....hahaha.

Anonymous said...
Undi lagi BN yang tak mahu hapus saman ekor dan PTPTN..KAMI PELAJAR IPT TOLAK BN

Anonymous said...
Kalau BN ditolak PRU13 rakyat tak dibebankan dengan saman

Kamera AES : TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, JELASKAN Dalam 60 Hari
pulakdah.blogspot.
Posted by author faethal

Salah sebuah kamera AES yang terletak di Ipoh, Perak.

Penggunaan kamera AES yang berkuatkuasa sejak malam tadi menjadi perhatian ramai pengguna hari ini. Kamera AES yang terletak di persimpangan lampu isyarat di Ipoh contohnya mampu merakamkan kesalahAN pengguna jalan raya yang melanggar lampu merah.

Sebaik kesalahan pengguna berjaya dirakamkan, mereka akan menerima saman dalam masa 5 hari. Setiap kompaun saman yang bernilai RM300 ini perlu dijelaskan dalam tempoh masa 60 hari.

Kamera AES ini mampu mengesan kesalahan pengguna jalanraya dari jarak 50 meter hingga 500 meter.

Wed Sep 26, 2012 5:57 pm (PDT) . Posted by:

"fuzzyinn@yahoo.com" fuzzyinn

Apa sebenarnya niat KERAjaan ..nak berniaga dgn rakyat atau nak mendidik rakyat atau nak menghukum rakyat atau nak membuat keuntungan daripada rakyat?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: muazck@gmail.com
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Thu, 27 Sep 2012 07:40:17
To: <automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com
- Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari,

Salam

Memasang kamera dan sistem pengawasan ni semua memang pada saya, suatu usaha yang murni.

Tetapi bila memberitahu pada orang awam kedudukan kamera dan kawasan perangkap, semacam bakal menggagalkan projek ini pula.

Sebagai pengguna jalanraya yang selalunya agak berhemah (perasan), saya memang sakit hati melihat kenderaan yang rata2 mengikut kelajuan sendiri sahaja, tanpa peduli dengan hadlaju.

Pendek kata, 80persen pemandu takkan ikut hadlaju 70 atau 80. Terutamanya di Putrajaya. Apa lagi hadlaju 60 seperti antara Gua Musang - Kuala Krai, atau Bidor - Teluk Intan. Lagi tak ada yang nak patuh.

Jadi saya antara segelintir yang sebenarnya bersetuju, lokasi kamera dirahsiakan.

Tak ada isu saman ekor disini. Kita sepatutnya ikut semua arahan di papan tanda isyarat, seperti yang kita belajar di Buku Kod Lebuhraya. Siapa yang tak ikut, memang patut kena.

Jadi bila dah tau kedudukan kamera, rasa2 banyak tak saman yang akan dikeluarkan? Karang dua syarikat ni bakal di bail-out pula.


-original message-
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari,
From: "-::eSpAcE9808::-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Date: 26.09.2012 12:00 AM

[WASPADA] Saman Automatik Bermula Malam Ini
Posted by greenboc

AES Mula Beroperasi Malam Ini

PETALING JAYA: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan mula beroperasi pada malam Sabtu di 14 'kawasan panas' untuk menangkap mereka yang memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat.

Bagi fasa pertama AES, sebanyak 14 kamera telah dipasang di Perak, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur dengan 10 daripada kamera tersebut adalah untuk mengesan mereka yang memandu melebihi had laju manakala empat lagi untuk mengesan mereka yang melanggar lampu isyarat.

Lebih banyak kamera akan dipasang di 817 'lokasi panas' pada fasa kedua yang akan menyaksikan AES dilaksanakan secara menyeluruh di negara ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan berkata pelaksanaan AES merupakan satu tindakan tegas kerajaan untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya.

"Kamera AES dipasang di 'kawasan panas' atau lokasi yang dikenalpasti sebagai lokasi maut yang mencatatkan jumlah kematian yang tinggi," kata Solah dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Solah berkata orang ramai boleh menyemak lokasi kamera AES di laman web JPJ, www.jpj.gov.my, sambil menambah pengguna boleh mengetahui mengenai zon operasi kamera AES melalui papan tanda yang diletakkan di kawasan yang berhampiran.

"Dengan mengetahui lokasi kamera AES diletakkan, pengguna jalan raya akan lebih berhati-hati dan mereka memandu mengikut undang-undang. Ini dapat mengurangkan jumlah kematian dan objektif kami adalah bagi memastikan pengguna jalan raya, dan bukannya untuk memberikan kuasa yang lebih besar kepada JPJ untuk mengeluarkan saman," kata Solah.

Beliau berkata kamera AES bagi papan tanda untuk mengesan kenderaan yang melebihi had laju di lihat dua hingga tiga kilometer sebelum lokasi kamera tersebut.

Bagi kamera untuk mencatatkan jumlah pemandu yang melanggar lampu merah, papan tanda yang diletakkan adalah 50 hingga 500 meter daripada lampu isyarat berkenaan.

Solah berkata imej yang ditangkap oleh kamera AES akan dihantar secara automatik kepada pusat kawalan AES dan nombor plat kenderaan yang melanggar peraturan tersebut akan dikesan oleh pangkalan data JPJ, sebelum saman dikenluarkan kepada pemilik kenderaan tersebut.

"Proses semakan, mengenalpasti pasti kesalahan dan pengeluaran notis sama dibuat oleh pegawai JPJ terlatih yang ditempatkan di pusat kawalan AES.

"Jika imej yang ditangkap tidak sepadan dengan nombor pendaftaran kederaan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ, siasatan lanjut akan dijalankan. Ini ialah bagi memastikan saman yang dikeluarkan sah menurut undang-undang jalan raya, serta dapat mengelakkan daripada saman dikeluarkan kepada pihak yang tidak bersalah," katanya.

Notis sama yang telah diproses dan ditentusahkan sebelum dihantar kepada pemilih kenderaan berdaftar dalam tempoh lima hari daripada tarikh kesalahan serta imej kenderaan yang dirakamkan.

"Bagaimanapun, jika pemilik berdaftar bukan pemandu kenderaan tersebut ketika kesalahan direkodkan, mereka boleh mengemukakan butiran pemandu terbabit kepada JPJ selepas 30 hari daripada tarikh menerima notis saman tersebut.

"Jika mereka memilih untuk hadir ke mahkamah, mereka boleh berbuat demikian pada mas dan tarikh yang ditetapkan dalam notis berkenaan," kata Solah.

Solah berkata mereka yang menerima notis saman AES boleh menghubungi pusat kawalan AES untuk mengetahui butiran lanjut mengenainya ditalian 03-78464400, bagi kesalahan yang direkodkan di Perak, sementara bagi kesalahan yang direkodkan di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur mereka boleh menghubungi talian 03-7628 8268.-mstar





comments:



Karya SMKSB said...
Terbaik, Harapan agar saman ini menjadi iktibar kepada semua bukan dilaksanakan semata-mata kerana untuk poket pilihanraya

Anonymous said...
Satu lagi cara mudah kerjaan untuk punggut hasil dari keringat rakyat yang kais pagi makan pagi bial pulang dapat surat saman, sepatutnya sebelum kuatkuasakan undang-undang hutan ini hendaklah terlebih dulu selesaikan masaalah kesesakan lalulintas ditempat-tempat yang selalu berlaku kemalangan atau buat kajian ini tidak semua ketua-ketua pengarah hanya tahu macam mana nak kutip duit rakyat melalui saman atau mahkamah saja, apakah sebabnya pehak JPJ sendiri tidak menjalankan kuatkuasa ini kenapa mesti diswastakan?, soalan ini saja rakyat telah mulai ragu dengan tindakan bakal dikenakan keatas rakyat.

Anonymous said...
najib dah habiskan banyak wang, sekarang nak memeras rakyat pula

Anonymous said...
Selepas 2 ke 3 km, kita pecut lagi.....hahaha.

Anonymous said...
Undi lagi BN yang tak mahu hapus saman ekor dan PTPTN..KAMI PELAJAR IPT TOLAK BN

Anonymous said...
Kalau BN ditolak PRU13 rakyat tak dibebankan dengan saman


Kamera AES : TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, JELASKAN Dalam 60 Hari
pulakdah.blogspot.
Posted by author faethal



Salah sebuah kamera AES yang terletak di Ipoh, Perak.

Penggunaan kamera AES yang berkuatkuasa sejak malam tadi menjadi perhatian ramai pengguna hari ini. Kamera AES yang terletak di persimpangan lampu isyarat di Ipoh contohnya mampu merakamkan kesalahAN pengguna jalan raya yang melanggar lampu merah.

Sebaik kesalahan pengguna berjaya dirakamkan, mereka akan menerima saman dalam masa 5 hari. Setiap kompaun saman yang bernilai RM300 ini perlu dijelaskan dalam tempoh masa 60 hari.

Kamera AES ini mampu mengesan kesalahan pengguna jalanraya dari jarak 50 meter hingga 500 meter.


Wed Sep 26, 2012 9:07 pm (PDT) . Posted by:

"Syahril Riz" syahril_riz



Kerajaan telah memulakan perlaksanaan
AES dengan pemasangan hampir 1000 unit kamera berdefinasi tinggi
(menurut data
yang dikeluarkan oleh media cetak tempatan) di lokasi-lokasi terpilih
lebuhraya/jalanraya seluruh Malaysia bermula hujung bulan September ini. Berdasarkan komen dari artikel dari laman
web automotif tempatan terkenal iaitu pautan.org, hampir 85% menyatakan
perasaan marah dengan perlaksanaan undang-undang baru ini.

Hasil bancian dari utusan online juga mendapati lebih 50% membuat undian agar
jalanraya di Malaysia dibaiki keadaannya oleh pihak bertanggungjawab (faktor jalan berlubang, berlopak di sana sini, tidak rata, turapan
aspal tidak mengikut spesifikasi, baru sahaja tampal, turap balik tidak
sampai seminggu berlubang balik - mungkin akibat dilalui oleh
lori/trailer lebih muatan (berat lebih 60tan) dan ini diakui sendiri oleh kakitangan JKR.

 

Di Jerman,
lebuhraya digunakan bersama-sama perlaksaan peraturan autobarn (pengguna
lebuhraya mesti mengekalkan atau melebihi kelajuan 160km sejam) sesuai dengan tujuan
ianya dicipta.
 
Nampaknya
fungsi sebenar penciptaan lebuhraya oleh Adolf Hitler telah menyimpang jauh.
Ternyata ilham beliau mencipta laluan lurus untuk mencapai destinasi
dengan
cara terpantas, tetapi lain pula di negara kita. Sudahlah pengguna 4
tayar ke atas dikenakan bayaran tol, dihadkan kelajuan dan dikenakan
denda pula sekiranya melebihi kelajuan yang ditetapkan.

Mungkinkah ada di antara mereka yg diberi pengecualian (doktor,
paramedik & jururawat yg bertugas atas panggilan (oncall) perlu
sampai ke hospital dlm jangkamasa segera apabila berlaku kes kecemasan
dan dipanggil).
 
Pastinya komuniti GPS garmin, papago, malsingmap & imap di Malaysia akan
mengemaskini dan memasukan koordinat di dalam data GPS mereka bagi
mengelakkan 'speeding ticket' ini.

Tapi penulis paling takut yang ini, "Don't
speed and you will not get a ticket" Right? WRONG!!! Radar speed cameras are prone to false readings and calibration
errors. You can get a speeding ticket even doing the speed limit. Don't believe
me? Then Google "speed camera refunds" You can't count on a lucky
break refund. Did you know that your new car's speedo can be up to 10% out of
calibration while speed cameras only allow 1 to 2% tolerance before giving you
a ticket? How fair is that? No way!!! They are after your hard earned cash.

EVEN INNOCENT DRIVERS ARE WRONGFULLY CHARGED
FOR SPEEDING - RADAR REFLECTIONS - FAULTY CAMERAS - POORLY SETUP CAMERAS, ALL
CONTRIBUTE TO INNOCENT CONVICTIONS!

Individu yang bertanggungjawab mengilhamkan penciptaan lebuhraya = Adolf Hitler
Lebuhraya mengikut takrifan Adolf Hitler = Laluan lurus untuk mencapai destinasi
dengan
cara terpantas
* Habis rim kereta penulis bengkok, alignment lari

________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, September 27, 2012 8:57 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari,


 
Apa sebenarnya niat KERAjaan ..nak berniaga dgn rakyat atau nak mendidik rakyat atau nak menghukum rakyat atau nak membuat keuntungan daripada rakyat?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________

From: muazck@gmail.com
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Thu, 27 Sep 2012 07:40:17 +0800
To: <automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari,
 
Salam

Memasang kamera dan sistem pengawasan ni semua memang pada saya, suatu usaha yang murni.

Tetapi bila memberitahu pada orang awam kedudukan kamera dan kawasan perangkap, semacam bakal menggagalkan projek ini pula.

Sebagai pengguna jalanraya yang selalunya agak berhemah (perasan), saya memang sakit hati melihat kenderaan yang rata2 mengikut kelajuan sendiri sahaja, tanpa peduli dengan hadlaju.

Pendek kata, 80persen pemandu takkan ikut hadlaju 70 atau 80. Terutamanya di Putrajaya. Apa lagi hadlaju 60 seperti antara Gua Musang - Kuala Krai, atau Bidor - Teluk Intan. Lagi tak ada yang nak patuh.

Jadi saya antara segelintir yang sebenarnya bersetuju, lokasi kamera dirahsiakan.

Tak ada isu saman ekor disini. Kita sepatutnya ikut semua arahan di papan tanda isyarat, seperti yang kita belajar di Buku Kod Lebuhraya. Siapa yang tak ikut, memang patut kena.

Jadi bila dah tau kedudukan kamera, rasa2 banyak tak saman yang akan dikeluarkan? Karang dua syarikat ni bakal di bail-out pula.

-original message-
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari,
From: "-::eSpAcE9808::-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Date: 26.09.2012 12:00 AM

[WASPADA] Saman Automatik Bermula Malam Ini
Posted by greenboc

AES Mula Beroperasi Malam Ini

PETALING JAYA: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan mula beroperasi pada malam Sabtu di 14 'kawasan panas' untuk menangkap mereka yang memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat.

Bagi fasa pertama AES, sebanyak 14 kamera telah dipasang di Perak, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur dengan 10 daripada kamera tersebut adalah untuk mengesan mereka yang memandu melebihi had laju manakala empat lagi untuk mengesan mereka yang melanggar lampu isyarat.

Lebih banyak kamera akan dipasang di 817 'lokasi panas' pada fasa kedua yang akan menyaksikan AES dilaksanakan secara menyeluruh di negara ini.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan berkata pelaksanaan AES merupakan satu tindakan tegas kerajaan untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya.

"Kamera AES dipasang di 'kawasan panas' atau lokasi yang dikenalpasti sebagai lokasi maut yang mencatatkan jumlah kematian yang tinggi," kata Solah dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Solah berkata orang ramai boleh menyemak lokasi kamera AES di laman web JPJ, www.jpj.gov.my, sambil menambah pengguna boleh mengetahui mengenai zon operasi kamera AES melalui papan tanda yang diletakkan di kawasan yang berhampiran.

"Dengan mengetahui lokasi kamera AES diletakkan, pengguna jalan raya akan lebih berhati-hati dan mereka memandu mengikut undang-undang. Ini dapat mengurangkan jumlah kematian dan objektif kami adalah bagi memastikan pengguna jalan raya, dan bukannya untuk memberikan kuasa yang lebih besar kepada JPJ untuk mengeluarkan saman," kata Solah.

Beliau berkata kamera AES bagi papan tanda untuk mengesan kenderaan yang melebihi had laju di lihat dua hingga tiga kilometer sebelum lokasi kamera tersebut.

Bagi kamera untuk mencatatkan jumlah pemandu yang melanggar lampu merah, papan tanda yang diletakkan adalah 50 hingga 500 meter daripada lampu isyarat berkenaan.

Solah berkata imej yang ditangkap oleh kamera AES akan dihantar secara automatik kepada pusat kawalan AES dan nombor plat kenderaan yang melanggar peraturan tersebut akan dikesan oleh pangkalan data JPJ, sebelum saman dikenluarkan kepada pemilik kenderaan tersebut.

"Proses semakan, mengenalpasti pasti kesalahan dan pengeluaran notis sama dibuat oleh pegawai JPJ terlatih yang ditempatkan di pusat kawalan AES.

"Jika imej yang ditangkap tidak sepadan dengan nombor pendaftaran kederaan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ, siasatan lanjut akan dijalankan. Ini ialah bagi memastikan saman yang dikeluarkan sah menurut undang-undang jalan raya, serta dapat mengelakkan daripada saman dikeluarkan kepada pihak yang tidak bersalah," katanya.

Notis sama yang telah diproses dan ditentusahkan sebelum dihantar kepada pemilih kenderaan berdaftar dalam tempoh lima hari daripada tarikh kesalahan serta imej kenderaan yang dirakamkan.

"Bagaimanapun, jika pemilik berdaftar bukan pemandu kenderaan tersebut ketika kesalahan direkodkan, mereka boleh mengemukakan butiran pemandu terbabit kepada JPJ selepas 30 hari daripada tarikh menerima notis saman tersebut.

"Jika mereka memilih untuk hadir ke mahkamah, mereka boleh berbuat demikian pada mas dan tarikh yang ditetapkan dalam notis berkenaan," kata Solah.

Solah berkata mereka yang menerima notis saman AES boleh menghubungi pusat kawalan AES untuk mengetahui butiran lanjut mengenainya ditalian 03-78464400, bagi kesalahan yang direkodkan di Perak, sementara bagi kesalahan yang direkodkan di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur mereka boleh menghubungi talian 03-7628 8268.-mstar

comments:

Karya SMKSB said...
Terbaik, Harapan agar saman ini menjadi iktibar kepada semua bukan dilaksanakan semata-mata kerana untuk poket pilihanraya

Anonymous said...
Satu lagi cara mudah kerjaan untuk punggut hasil dari keringat rakyat yang kais pagi makan pagi bial pulang dapat surat saman, sepatutnya sebelum kuatkuasakan undang-undang hutan ini hendaklah terlebih dulu selesaikan masaalah kesesakan lalulintas ditempat-tempat yang selalu berlaku kemalangan atau buat kajian ini tidak semua ketua-ketua pengarah hanya tahu macam mana nak kutip duit rakyat melalui saman atau mahkamah saja, apakah sebabnya pehak JPJ sendiri tidak menjalankan kuatkuasa ini kenapa mesti diswastakan?, soalan ini saja rakyat telah mulai ragu dengan tindakan bakal dikenakan keatas rakyat.

Anonymous said...
najib dah habiskan banyak wang, sekarang nak memeras rakyat pula

Anonymous said...
Selepas 2 ke 3 km, kita pecut lagi.....hahaha.

Anonymous said...
Undi lagi BN yang tak mahu hapus saman ekor dan PTPTN..KAMI PELAJAR IPT TOLAK BN

Anonymous said...
Kalau BN ditolak PRU13 rakyat tak dibebankan dengan saman

Kamera AES : TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, JELASKAN Dalam 60 Hari
pulakdah.blogspot.
Posted by author faethal

Salah sebuah kamera AES yang terletak di Ipoh, Perak.

Penggunaan kamera AES yang berkuatkuasa sejak malam tadi menjadi perhatian ramai pengguna hari ini. Kamera AES yang terletak di persimpangan lampu isyarat di Ipoh contohnya mampu merakamkan kesalahAN pengguna jalan raya yang melanggar lampu merah.

Sebaik kesalahan pengguna berjaya dirakamkan, mereka akan menerima saman dalam masa 5 hari. Setiap kompaun saman yang bernilai RM300 ini perlu dijelaskan dalam tempoh masa 60 hari.

Kamera AES ini mampu mengesan kesalahan pengguna jalanraya dari jarak 50 meter hingga 500 meter.

Wed Sep 26, 2012 7:23 am (PDT) . Posted by:

"Syahril Riz" syahril_riz



Asslmkum wrb.

Minta maaf kawan2 semua kerana sudah lama tidak mengirim e-mel kerana kesibukan kerja. Kali ni nak cerita sikit pasal tempat makan yang
best2.

1. Nasi Kandar Pertama - Pulau Pinang

Ni port aku dengan kawan-kawan aku singgah untuk makan masa study/practical di Pulau Pinang dulu. Bila rasa teringin saja nak makan nasi kandar, tak kira waktu sarapan pagi, makan tengahari (siap beratur panjang nak ambik nasik tak kira Melayu, Cina & India) atau keluar makan lepas tengah malam (Nasi Kandar Pertama cawangan Jalan Macalister bukak 24 jam).
Seingat aku masa tahun 2000 dulu harga untuk sepinggan nasi kandar bersama lauk ayam madu + bendi rebus/kubis goreng baru RM3.

http://www.penangnet.com/pertama/

* lani nasik kandaq pertama telah dikenali sebagai Kayu Nasi Kandar & Restoren Nasi Kandar Pertama di Jalan Macalister adalah restoren yg pertama mula sekali dibuka..

2. NASI LEMAK ALI/NASI LEMAK ROYALE - Kedah
    Nasi Lemak Hijau Kuning
Jenis: Makan Tengahari/Makan Malam
Masa: 12.00pm-2.00am
Bajet: RM5-RM10

Nasi Lemak Haji Ali - http://www.trymakan.my/nasi-lemak-haji-ali
The Road So Far -
http://sbarakbah.blogspot.com/2012/06/legendary-nasi-lemak-ali.html

Ingin saya nyatakan di sini bila
orang 'Aloq Setaq' menyebut 'nasi lemak', ia adalah bersamaan 'nasi minyak' bagi penduduk negeri lain di Malaysia. Ini kerana 'nasi lemak' di sebelah sini adalah berwarna kekuningan dan rasanya tak seperti mana-mana nasi lemak berwarna putih yang dijual dengan telur rebus, sambal ikan bilis dan kacang di tempat-tempat lain.

Arwah Pak Ali mula-mula membuka gerai ini di Restoran Bunga Tanjung di Seberang Perak, di kawasan kelahiran bekas PM kita dahulu. Bila perniagaan meningkat maju, beliau menyewa sebuah kedai di seberang jalan dari restoran asal dalam tahun 1980an, yang dikenali sebagai Restoran Haji Ali. Tapi satu-satunya makanan yang ada hanyalah Nasi Lemak Ali... jadi janganlah dengan macho anda memesan "roti canai" atau "tomyam ayam" jika ke sini.

Kisah-kisah mengenai Nasi Lemak Ali ni memang klasik dan ada antaranya dah jadi "urban legend". Seorang pakcik saya dahulu yang pernah menjadi pengerusi sebuah bank di Malaysia sanggup
menaiki pesawat dari KL pada jam 7.30pm, tiba di Alor Setar, tapau Nasi Lemak Ali dan lauk pauknya berbungkus-bungkus dan kemudian menaiki pesawat yang kemudiannya pulang ke KL. Hampir setiap minggu.

DYM Sultan Kedah juga dari masa ke semasa akan menghantar pengawalnya untuk membeli Nasi Lemak Ali untuk santapan keluarga. Dan bersedialah untuk berbaris untuk memesan makanan, yang mana barisannya mungkin terdiri dari 10 hingga 30 orang pada mana-mana masa, bergantung kepada hari.

Cara penjaga kaunter nasi mencedok kuah dan lauk merupakan satu 'seni' yang tersendiri. Secara peribadi, saya menggemari lauk hati ayam dan telur rebus dengan kuah campur. Simply divine! Ayam goreng pula digoreng 'fresh' di restoran tersebut juga.

Ketika berkunjung ke sini sewaktu pulang berhari raya tempoh hari, meja bersebelahan saya dipenuhi oleh satu keluarga yang mana bapanya begitu asyik menjamah makanan. Ketika mahu membayar di kaunter selepas itu,
kebetulan mereka beratur di belakang saya. Isteri lelaki tersebut menegur isteri saya dan ringan mulut menceritakan; "Kami ni baru sampai dari KL. Masuk je Alor Setar, terus ke sini dulu...".

Secara alternatif, anda juga boleh mendapatkan Nasi Lemak Royale yang mempunyai kira-kira 6 cawangan di sekitar Alor Setar.

Namun perlulah dinyatakan juga di sini bahawa kebanyakan "orang luar" yang makan Nasi Lemak Ali ni tidak begitu menggemari rasanya. Ada juga yang menyatakan Nasi Lemak Royale lebih sedap dari Nasi Lemak Ali dan sebaliknya. Pada saya, selagi masih ada kederat berulang-alik ke Alor Setar.... SEMUA SAYA SAPU!!!

3. Nasi Ganja
(Seriap, Kangar, Perlis)
budget - RM2 ke atas

http://9w2bcb.blogspot.com/2011/03/nasi-ganja-perlis.html
http://makanmalaya.com/nasi-ganja-rm200-sahaja-kat-kangar-perlis-hehe/

 
Untuk yang berkunjung ke Negeri Perlis, jangan lupa menikmati kelazatan 'Nasi Ganja'. Dengar nama punya lah takut, Nasi Ganja! Tapi itulah panggilan
orang-orang di negeri utara tanah air ini. Walaupun lauk pauk yang
dimakan bersama-sama nasi agak sama tapi rasanya agak berbeza dengan
nasi kandar di Pulau Pinang (mungkin perbezaan bahan rempah yang
digunakan untuk nasi).
 
Sejarahnya tidak dapat dipastikan
tapi kalau anda makan sekali, lepas tu mesti nak makan lagi dan lagi dan lagi.
Mungkin sebab tu kot Orang Perlis panggil Nasi Ganja. :) 
 
to be cont. on Part 2..

syahril_riz @ automobil
rakan cyber anda

Wed Sep 26, 2012 8:24 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



Dua Kemalangan Maut Berasingan Di Melaka
Posted by greenboc

Kemalangan 1
Nahas 10 kenderaan, 2 maut

AYER KEROH - Seorang pemandu lori maut selepas hampir empat jam tersepit di tempat duduk hadapan apabila lori dipandunya yang merempuh empat motosikal, tiga kereta dan dua lori di persimpangan Seri Negeri-Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), di sini, petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 petang itu, mangsa, R R Chandran, 47, maut di tempat kejadian bersama seorang lagi penunggang motosikal, R Mukeudan @ Mukundan, 62.

Nahas yang berlaku berhampiran Pasar Raya Mydin itu membabitkan 10 kenderaan itu turut mengakibatkan tiga cedera, termasuk seorang lelaki parah.

Difahamkan, lori terbabit melanggar kereta Perodua Kancil dari arah Plaza Tol Ayer Keroh menuju pusat bandar raya sebelum merempuh lapan kenderaan lain yang berhenti di lampu isyarat merah di laluan bandar raya menghala Plaza Tol Ayer Keroh.

Lori hadapi masalah brek.

Kelindan lori yang terselamat dalam kejadian itu, N Balan, 30, berkata, sebelum lori yang dipandu Chandran melanggar kenderaan lain, dia menyedari lori yang dinaiki mempunyai masalah brek apabila lori tersebut meluncur laju ketika menuruni bukit menghala lampu isyarat.

"Saya yang terkejut kemudian terus menundukkan kepala dan beberapa saat selepas itu saya berasa hentakan kuat di bahagian hadapan.

"Apabila saya mendongak kepala, lori yang saya naiki kemalangan dan melihat Chandran sudah tidak bergerak.

Ketika itulah saya segera menendang cermin hadapan lori untuk keluar," katanya yang cedera kaki kanan.

Seorang lagi mangsa, S Yogananthini, 20, berkata, ketika kejadian dia bersama lima ahli keluarganya dalam perjalanan pulang ke rumah di Taman Kesang Damai, Jasin, berhenti di lampu merah persimpangan tersebut selepas keluar dari Pasar Raya Mydin.

"Kami yang menaiki kereta Iswara mahu balik ke rumah melalui Jalan Bemban berada di laluan kanan, sedang menunggu lampu merah di belakang kereta Honda City. Tiba-tiba sebuah lori yang datang dari arah Seri Negeri melanggar bahagian tengah antara kereta saya dan Honda City yang dipandu seorang wanita.

"Lori itu kemudian melanggar sebuah motosikal, namun penunggangnya sempat melompat meninggalkan motosikalnya sebelum merempuh dua lori dan beberapa motosikal yang lain," katanya yang tidak mengalami kecederaan.

Seorang saksi yang mahu dikenali sebagai Zul, 38, berkata, dia yang sedang memakir motosikal di bangunan Kota Cemerlang di sini, terdengar bunyi dentuman sebelum berlari ke tempat kejadian.

"Ketika sampai, saya lihat seorang lelaki sudah ditimbus tanah, seorang penunggang motosikal cedera parah, seorang wanita di dalam kereta Honda City, sebuah keluarga menaiki kereta Iswara dan seorang lelaki dalam keadaan 'nyawa-nyawa ikan' berada antara dua lori dan Honda City," katanya.

Empat jam keluarkan mangsa

Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) negeri, Lokman Hakim berkata, pihaknya mengambil masa hampir empat jam bagi mengeluarkan mangsa iaitu pemandu lori dedak yang maut akibat tersepit di bahagian pemandu.

Katanya, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian kira-kira jam 3.30 petang, sebelum mengerahkan seramai 24 anggota dari Balai Bomba Ayer Keroh dan Balai Bomba Bukit Katil ke lokasi terbabit.

"Bomba mengalami kesukaran iaitu kira-kira tiga jam setengah untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit antara lori. Mangsa hanya dapat dikeluarkan jam 6.40 petang," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Salehhudin Abd Rahman berkata, siasatan awal mendapati Chandran yang memandu lori dari arah bulatan Seri Negeri dipercayai terbabas sebelum melanggar sembilan kenderaan lain.

Menurutnya, siasatan masih diteruskan di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan.

Kemalangan 2

Lelaki rentung rempuh belakang lori penyeludup

Alor Gajah: Seorang lelaki rentung selepas keretanya merempuh belakang sebuah lori penyeludup di Kilometer 194.9, Lebuh Raya Utara Selatan, awal pagi semalam.

Mangsa, Lor Kuan Chuan, 26, dalam perjalanan ke arah utara apabila kereta Perodua Myvi dipandunya gagal dikawal dan merempuh belakang lori membawa muatan rokok dan minuman keras yang diseludup sebelum kenderaan diseret kira-kira 100 meter dalam kejadian jam 6 pagi itu. Mayat dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat.

Mangsa tersepit di tempat duduk apabila kereta terperosok di bawah lori manakala pemandu lori berkenaan melarikan diri.

Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin, yang mengesahkan kejadian itu berkata, identiti pemandu lori belum dikenal pasti namun berdasarkan maklumat Jabatan Pengangkutan Jalan, lori berkenaan milik seorang lelaki di Pontian, Johor.

"Siasatan awal mendapati lori berkenaan didaftarkan menggunakan alamat di Ipoh, Perak. Kes sedang disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu menyebabkan kematian," katanya.

Lori bawa barang seludup

Pengarah Kastam Diraja Malaysia Melaka, Datuk Mohd Nasir Said, mengesahkan barang yang dibawa lori berkenaan diseludup dan bernilai sekitar RM350,000 dengan jumlah cukai lebih RM2 juta.

"Siasatan lanjut masih dilakukan bagi mengenal pasti bagaimana barang itu dibawa masuk dan ke mana hendak dihantar," katanya.

Penguasa Kanan II Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh, Hadzar Hasan, berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 6.16 pagi dan menghantar empat jentera, dua dari balai Ayer Keroh dan masing-masing satu dari Jasin dan Bukit Katil.

"Seramai 18 anggota mengambil sedikit masa untuk sampai kerana perlu melalui Tol Lipat Kajang untuk ke lokasi.

"Kerja memadam api selesai jam 7.35 pagi dan mangsa didapati tersepit dan rentung 80 peratus manakala kenderaannya hangus," katanya.

Thu Sep 27, 2012 7:15 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Remaja China Berjalan Gunakan Tangan Ke Sekolah
idahsalam.blogspot.
Posted by indah.com

BEIJING - Walaupun kedua kakinya lumpuh, tidak menyurutkan
tekad seorang remaja di China untuk bersekolah. Selama empat
tahun terakhirmajaren tersebut mengandalkan kedua
tangannya untuk berjalan ke sekolah.

Menurut Orange, Khamis (20/9/2012) remaja 10 tahun
bernama Yan Yuhong yang berasal dari Desa Jiaba, Yibin,
Provinsi Hubei, China itu mengalami lumpuh sejak masih
kanak-kanak.

Awalnya Yan belajar merangkak, namun dalam empat tahun
terakhir dia mulai mahir menggunakan kedua tangannya
untuk berjalan.

Saat ingin berangkat ke sekolah Yan dikhabarkan harus
bangun lebih awal dibanding teman-teman sekelasnya.
Kerana waktu tempuhnya untuk berangkat ke sekolah
berbeza dengan anak-anak lainnya.

Yan bukannya tidak memiliki tongkat namun baginya
berjalan dengan mengandalkan kedua tangan lebih cepat.

Ayah Yan diketahui juga menderita kelumpuhan yang sama.
Kini hanya sang ibu yang menjadi tulang belakang
keluarga dengan menjadi penjual roti. Namun Yan
bertekad dia akan menyelesaikan sekolahnya.

"Saya tidak ingin berhenti. Saya ingin belajar dengan
sungguh-sungguh dan menggapai masa depan
saya," ujar Yan.(rhs)okezone.com
GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: