5 New Messages
Digest #3390
Messages
Tue Oct 16, 2012 7:51 am (PDT) . Posted by:
"-::eSpAcE9808::-" rienacom
Perut hancur digilis lori tanah - Tragis
kakisembang.
Posted by Kaki Sembang
KUALA LUMPUR - Malang berganda.Hanya itu perkataan yang sesuai untuk menggambarkan mengenai satu kemalangan yang mengorbankan dua nyawa di Jalan Cheras-Kajang menghala ke pusat bandar berhampiran Taman Midah, Cheras di sini kelmarin.
Kejadian pukul 11.05 malam itu mengakibatkan Muhamad Fikri Khairol Anuar, 22, dan seorang lagi pejalan kaki yang belum dikenal pasti identitinya maut. Muhamad Fikri menunggang motosikal jenis Yamaha FZ.
Kemalangan berlaku apabila Muhamad Fikri yang merupakan juruteknik gagal mengelak lalu terlanggar lelaki warga asing tersebut yang tiba-tiba melintas di lorong kanan.
Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan Trafik Kuala Lumpur, Deputi Superintendan Abdullah Roning berkata, ekoran itu, Muhamad Fikri telah hilang kawalan lalu terjatuh hingga ke lorong tengah sebelum dilenyek oleh sebuah lori membawa muatan tanah dari arah sama.
Katanya, pemandu lori itu dipercayai tidak sempat membrek untuk mengelak daripada terlanggar mangsa yang terjatuh.
"Mangsa terseret beberapa meter hingga mengakibatkan bahagian dari perut ke kaki Muhamad Fikri hancur digilis.
"Pejalan kaki itu juga maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala. Kita percaya kejadian berpunca apabila pejalan kaki tersebut tidak menggunakan jejantas untuk melintas di jalan yang agak sibuk itu," katanya.
Sumber: Kosmo
Tue Oct 16, 2012 7:51 pm (PDT) . Posted by:
"mohdmat" kedai_tayar
dah faham. memandangkan dah check wiring (interested to know mcamana mechanic tu check) dan alternator kat luar (berminat juga nk tahu mcamana mekanik to confirm kata ok),then conclusion dia - wiring & alternator ok- then ok la.
penambahan: klu nak check alternator ni, byk website yg bole pi tengok tunjukkan cara2nya.
klu berminat nak tahu lagi details, disertakan document utk check electrical system kat kereta menggunakan DMM. cara ni pakai multimeter je. cuma nak check alternator field current tu susah sikitsebab nak kena pakai inductive capacitance ammeter. alat ni mahal sikit, saya pun tak beli. anyway, pada "kebanyakan" kes, bole check macam kat bawah je utk tentukan problem alternator,
Measure voltage (pastikan voltmeter tu accurate)
1-ukur waktu ignition off (battery voltage)
2-waktu idling
3-waktu idling dgn full load
- part 1- voltage dalam 12.5-12.8 (battery voltage selepas buang surface charge)
-part 2- dalam 13.8V-14.8V (bergantung kepada alternator specs- tapi lebihkurang la)
-part 3- sekurang2nya 0.5V lebih tinggi dari part 1. paling tinggi yg rekomen (ASE- dlm 2V- still depend pada alternator specs)
so klu keta u tu dalam range kat atas, so should be ok, pasal belt putus, tu mmg possible sbb alternator bearing jammed.
klu alternator & belt & belt tension & system lain yg connect ke belt ok, then patut ok. klu nak check wiring ok ke tak, paling senang bole buat voltage drop test. refer dokumen tadi. klu ikut yg saya baca dlm servis manual tak leh lebih dari 0.2V.
tu berdasarkan pengetahuan saya je, klu ada yg salah, pembetulan amat dialu-alukan. :)
pasal sahabat kita suggest utk "cabutkan kepala bateri". cara mcm tu byk tok guru kereta kat internet tak setuju terutamanya untuk kereta pakai ECU sbb bole bagi voltage spike dan merosakkan alat electrical kereta. kata mereka lagi battery tu act sebagai buffer.
________________________________
From: Jebat Setia <aljasinie@gmail.com >
To: "fuzzyinn@yahoo.com " <fuzzyinn@yahoo.com >; Automobil <automobil@yahoogroups.com >
Sent: Tuesday, October 16, 2012 7:31 PM
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip
utk berjimat alternator
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="part2598-boundary-760098752-576976245"
--part2598-boundary-760098752-576976245
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg kt group ni tp
sbb psal atenator ni ada menarik skit.... Saya selalu kene dgn bende
ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala bateri tu,
rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit sbb ada
load, jd dia charge la tu...
Sent from my Windows Phone
From: fuzzyinn@yahoo.com
Sent: 16/10/2012 5:32 PM
To: Automobil
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri-
tip utk berjimat alternator
Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.
Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
-----Original Message-----
From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com >
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Oct 2012 01:19:15=20
To: automobil@yahoogroups.com <automobil@yahoogroups.com >
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator
daripada clue kat bawah..
1- kong yg kedua sebab bearing jam, kong yg sebelum tu sebab bearing juga k=
a? yg tukar altenator 6 kali sebab apa? tak ada charge, x cukup charge, ke =
bearing jammed etc?=C2=A0
2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A mcm s=
ikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa istila=
h melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaan 13.5=
V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk specs dia=
) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage akan dro=
p sikit tapi x sepatutnya drop below battery voltage.=C2=A0
3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah sebenarnya alternator yang baru=
tukar tu?=C2=A0
________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com " <fuzzyinn@yahoo.com >
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com >=20
Sent: Tuesday, October 16, 2012 3:33 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator
=20
=C2=A0=20
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bila o=
n jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cadangkan ut=
k tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak pengikat lai=
n la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tapi tak se=
lesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk kena piki=
r 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak guna lampu =
..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.
Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________
From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com >=20
Sender: automobil@yahoogroups.com =20
Date: Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800
To: <automobil@yahoogroups.com >
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com =20
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator
=C2=A0=20
Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik Mat cakap),=
tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..
2012/10/16 tanya saya <worksplendid@gmail.com >
=20
>=C2=A0=20
>tq bro. ilmu yg di kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi =
kt diri sendiri. Saya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check=
2, 3 workshop gak.. rupanya altenator bearing je problemnya.=C2=A0
>
>
>
>2012/10/15 mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com >
>
>=20
>>=C2=A0=20
>>salam semua,
>>=C2=A0 memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, s=
aya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta sa=
ya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnost=
ic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (ke=
y-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun be=
gitu, saya biarkan juga sebab =C2=A0kereta saya ada voltmeter so saya bole =
monitor voltage sehingga la beberapa bulan =C2=A0memakainya. setelah sekian=
lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, s=
aya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, al=
ternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik=
, perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya bergantung ke=
pada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, =
fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus
memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dal=
am perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampa=
i minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah=
nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp n=
i byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus b=
attery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya ken=
a beli battery baru or tow sampai rumah =C2=A0dimana akan menyusahkan sikit=
. =C2=A0so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dap=
at dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. =
x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya =
ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair alternator.. klu nak re=
pair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 m=
onths warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga di=
a
RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alter=
nator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk =
buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik=
dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke =
etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dar=
i beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) th=
en beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari p=
enulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu na=
k cerita lagi-- ada lagi..
>
=20
--part2598-boundary-760098752-576976245
Content-Type: text/html; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
<html><head><meta content=3D"text/html; charset=3Dutf-8" http-equiv=3D"Cont=
ent-Type"></head><body><div><div style=3D"font-family: Calibri,sans-serif; =
font-size: 11pt;">As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg k=
t group ni tp sbb psal atenator ni ada menarik skit.... Saya selalu k=
ene dgn bende ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala =
bateri tu, rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit =
sbb ada load, jd dia charge la tu... <br><br>Sent from my Windows Phone<br>=
</div></div><hr><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 1=
0pt; font-weight: bold;">From: </span><span style=3D"font-family: Tahoma,sa=
ns-serif; font-size: 10pt;">fuzzyinn@yahoo.com </span><br><span style=3D"fon=
t-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Sent: </s=
pan><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">16/10/=
2012 5:32 PM</span><br><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-=
size: 10pt; font-weight: bold;">To: </span><span style=3D"font-family: Taho=
ma,sans-serif; font-size: 10pt;">Automobil</span><br><span style=3D"font-fa=
mily: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Subject: </sp=
an><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">Re: www=
.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alter=
nator</span><br><br></body></html>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
l4/strict.dtd">
<html>
<head>
</head>
<body style=3D"background-color: #fff;">
<span style=3D"display:none"> </span>
<!--~-|**|PrettyHtmlStartT|**|-~-->
<div id=3D"ygrp-mlmsg" style=3D"position:relative;">
<div id=3D"ygrp-msg" style=3D"z-index: 1;">
<!--~-|**|PrettyHtmlEndT|**|-~-->
<div id=3D"ygrp-text" >
=20
=20
<p>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
l4/strict.dtd">
Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.<=
div>Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobil=
e.</div><hr><div><b>From: </b> mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com >
</div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 01:19:15 -0700 (PDT)</div><div><b>=
To: </b>automobil@yahoogroups.com <automobil@yahoogroups.com ></div><di=
v><b>ReplyTo: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
ta sendiri- tip utk berjimat alternator</div><div><br></div>
<span> </span>
<div id=3D"ygrp-text">
=20
=20
<p><div style=3D"color:#000;background-color:#fff;font-family:times n=
ew roman, new york, times, serif;font-size:14pt;"><div><span>daripada clue =
kat bawah..</span></div><div style=3D"color: rgb(0, 0, 0);font-size: 19px;f=
ont-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;background-color: t=
ransparent;font-style: normal;"><span>1- kong yg kedua sebab bearing jam, k=
ong yg sebelum tu sebab bearing juga ka? yg tukar altenator 6 kali sebab ap=
a? tak ada charge, x cukup charge, ke bearing jammed etc? </span></div=
><div>2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A=
mcm sikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa =
istilah melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaa=
n 13.5V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk spe=
cs dia) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage ak=
an drop sikit tapi x sepatutnya drop below battery
voltage. </div><div>3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah seben=
arnya alternator yang baru tukar tu? </div><div><br></div> <div style=
=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;font-size: 14p=
t;"> <div style=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif=
;font-size: 12pt;"> <div dir=3D"ltr"> <font size=3D"2" face=3D"Arial"> <hr =
size=3D"1"> <b><span style=3D"font-weight:bold;">From:</span></b> "fuzzyin=
n@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com ><br> <b><span style=3D"font-weight: =
bold;">To:</span></b> Automobil <automobil@yahoogroups.com > <br> <b><=
span style=3D"font-weight: bold;">Sent:</span></b> Tuesday, October 16, 201=
2 3:33 PM<br> <b><span style=3D"font-weight: bold;">Subject:</span></b> Re:=
www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat a=
lternator<br> </font> </div> <br>
<div id=3D"yiv573054537">
<div>
<span> </span>
<div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
=20
=20
<div>
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bi=
la on jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cada=
ngkan utk tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak peng=
ikat lain la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tap=
i tak selesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk k=
ena pikir 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak gun=
a lampu ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.</div><div>Sent from my BlackBerry=C2=AE w=
ireless device via Vodafone-Celcom Mobile.</div><hr><div><b>From: </b> Zaie=
dishaq <zaiedishaq@gmail.com >
</div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800</div><div><b>To=
: </b><automobil@yahoogroups.com ></div><div><b>ReplyTo: </b> automobi=
l@yahoogroups.com
</div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
ta sendiri- tip utk
berjimat alternator</div><div><br></div>
<span> </span>
<div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
=20
=20
<div>Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik =
Mat cakap), tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..</div=
><div><br><br><div class=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/16 tanya saya =
<span dir=3D"ltr"><<a rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:worksplendid@gm=
ail.com" target=3D"_blank" href=3D"mailto:worksplendid@gmail.com ">worksplen=
did@gmail.com</a>></span><br>
<blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
solid;">
<u></u>
<div>
<span> </span>
<div>
<div>
<div>
=20
=20
<div><font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif">tq bro. ilmu yg di=
kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi kt diri sendiri. Sa=
ya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check 2, 3 workshop gak.=
. rupanya altenator bearing je problemnya. </font></font></div>
<div>
<font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif"><br></font></font><br><div cl=
ass=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/15 mohdmat <span dir=3D"ltr"><<a=
rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com " target=3D"_blank=
" href=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com ">kedai_tayar@yahoo.com </a>></span=
><br>
<blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
solid;">
<u></u>
<div>
<span> </span>
<div>
<div>
<div>
=20
=20
<div></div><div style=3D"font-size: 14pt;font-family: 'times new roma=
n', 'new york', times, serif;"><div>salam semua,</div><div> memandang=
kan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi s=
edikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator k=
ong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada O=
BD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) t=
erdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan=
juga sebab kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage se=
hingga la beberapa bulan memakainya. setelah sekian lama, maka semaki=
n teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawa=
ng utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x =
leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at leas=
t 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya
bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk=
la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad=
tu dan trus memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan e=
lektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery =
tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak g=
elap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sb=
b headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan r=
umah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai =
maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah dimana akan menyu=
sahkan sikit. so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta w=
ira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at le=
ast rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marha=
en mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair
alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alter=
nator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg j=
ual spare part, harga dia RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli=
dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty d=
an tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah=
dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai keret=
a yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk rep=
air alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak b=
erjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat n=
ilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah=
, maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..</div>
</div><div></div>
</div>
=20
=20
=20
</div>
=20
</div></div></blockquote></div><br></div>
<div></div>
</div>
=20
=20
=20
</div>
=20
</div></div></blockquote></div><br></div>
</div>
=20
=20
</div>
=20
</div>
</div><br><br> </div> </div> </div></p>
</div>
=20
=20
<!-- end group email -->
</p>
</div>
=20
<!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
<div style=3D"color: #fff; height: 0;"></div>
<!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->
</body>
<!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
<head>
<style type=3D"text/css">
<!--
#ygrp-mkp {
border: 1px solid #d8d8d8;
font-family: Arial;
margin: 10px 0;
padding: 0 10px;
}
#ygrp-mkp hr {
border: 1px solid #d8d8d8;
}
#ygrp-mkp #hd {
color: #628c2a;
font-size: 85%;
font-weight: 700;
line-height: 122%;
margin: 10px 0;
}
#ygrp-mkp #ads {
margin-bottom: 10px;
}
#ygrp-mkp .ad {
padding: 0 0;
}
#ygrp-mkp .ad p {
margin: 0;
}
#ygrp-mkp .ad a {
color: #0000ff;
text-decoration: none;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc {
font-family: Arial;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc #hd {
margin: 10px 0px;
font-weight: 700;
font-size: 78%;
line-height: 122%;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc .ad {
margin-bottom: 10px;
padding: 0 0;
}
#actions {
font-family: Verdana;
font-size: 11px;
padding: 10px 0;
}
#activity {
background-color: #e0ecee;
float: left;
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
padding: 10px;
}
#activity span {
font-weight: 700;
}
#activity span:first-child {
text-transform: uppercase;
}
#activity span a {
color: #5085b6;
text-decoration: none;
}
#activity span span {
color: #ff7900;
}
#activity span .underline {
text-decoration: underline;
}
.attach {
clear: both;
display: table;
font-family: Arial;
font-size: 12px;
padding: 10px 0;
width: 400px;
}
.attach div a {
text-decoration: none;
}
.attach img {
border: none;
padding-right: 5px;
}
.attach label {
display: block;
margin-bottom: 5px;
}
.attach label a {
text-decoration: none;
}
=20
blockquote {
margin: 0 0 0 4px;
}
.bold {
font-family: Arial;
font-size: 13px;
font-weight: 700;
}
.bold a {
text-decoration: none;
}
dd.last p a {
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}
dd.last p span {
margin-right: 10px;
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}
dd.last p span.yshortcuts {
margin-right: 0;
}
div.attach-table div div a {
text-decoration: none;
}
div.attach-table {
width: 400px;
}
div.file-title a, div.file-title a:active, div.file-title a:hover, div.fi=
le-title a:visited {
text-decoration: none;
}
div.photo-title a, div.photo-title a:active, div.photo-title a:hover, div=
.photo-title a:visited {
text-decoration: none;
}
div#ygrp-mlmsg #ygrp-msg p a span.yshortcuts {
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
font-weight: normal;
}
.green {
color: #628c2a;
}
.MsoNormal {
margin: 0 0 0 0;
}
o {
font-size: 0;
}
#photos div {
float: left;
width: 72px;
}
#photos div div {
border: 1px solid #666666;
height: 62px;
overflow: hidden;
width: 62px;
}
#photos div label {
color: #666666;
font-size: 10px;
overflow: hidden;
text-align: center;
white-space: nowrap;
width: 64px;
}
#reco-category {
font-size: 77%;
}
#reco-desc {
font-size: 77%;
}
.replbq {
margin: 4px;
}
#ygrp-actbar div a:first-child {
/* border-right: 0px solid #000;*/
margin-right: 2px;
padding-right: 5px;
}
#ygrp-mlmsg {
font-size: 13px;
font-family: Arial, helvetica,clean, sans-serif;
*font-size: small;
*font: x-small;
}
#ygrp-mlmsg table {
font-size: inherit;
font: 100%;
}
#ygrp-mlmsg select, input, textarea {
font: 99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;
}
#ygrp-mlmsg pre, code {
font:115% monospace;
*font-size:100%;
}
#ygrp-mlmsg * {
line-height: 1.22em;
}
#ygrp-mlmsg #logo {
padding-bottom: 10px;
}
#ygrp-msg p a {
font-family: Verdana;
}
#ygrp-msg p#attach-count span {
color: #1E66AE;
font-weight: 700;
}
#ygrp-reco #reco-head {
color: #ff7900;
font-weight: 700;
}
#ygrp-reco {
margin-bottom: 20px;
padding: 0px;
}
#ygrp-sponsor #ov li a {
font-size: 130%;
text-decoration: none;
}
#ygrp-sponsor #ov li {
font-size: 77%;
list-style-type: square;
padding: 6px 0;
}=20
#ygrp-sponsor #ov ul {
margin: 0;
padding: 0 0 0 8px;
}
#ygrp-text {
font-family: Georgia;
}
#ygrp-text p {
margin: 0 0 1em 0;
}
#ygrp-text tt {
font-size: 120%;
}
#ygrp-vital ul li:last-child {
border-right: none !important;=20
}=20
-->
</style>
</head>
<!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->
</html>
<!-- end group email -->
--part2598-boundary-760098752-576976245--
penambahan: klu nak check alternator ni, byk website yg bole pi tengok tunjukkan cara2nya.
klu berminat nak tahu lagi details, disertakan document utk check electrical system kat kereta menggunakan DMM. cara ni pakai multimeter je. cuma nak check alternator field current tu susah sikitsebab nak kena pakai inductive capacitance ammeter. alat ni mahal sikit, saya pun tak beli. anyway, pada "kebanyakan" kes, bole check macam kat bawah je utk tentukan problem alternator,
Measure voltage (pastikan voltmeter tu accurate)
1-ukur waktu ignition off (battery voltage)
2-waktu idling
3-waktu idling dgn full load
- part 1- voltage dalam 12.5-12.8 (battery voltage selepas buang surface charge)
-part 2- dalam 13.8V-14.8V (bergantung kepada alternator specs- tapi lebihkurang la)
-part 3- sekurang2nya 0.5V lebih tinggi dari part 1. paling tinggi yg rekomen (ASE- dlm 2V- still depend pada alternator specs)
so klu keta u tu dalam range kat atas, so should be ok, pasal belt putus, tu mmg possible sbb alternator bearing jammed.
klu alternator & belt & belt tension & system lain yg connect ke belt ok, then patut ok. klu nak check wiring ok ke tak, paling senang bole buat voltage drop test. refer dokumen tadi. klu ikut yg saya baca dlm servis manual tak leh lebih dari 0.2V.
tu berdasarkan pengetahuan saya je, klu ada yg salah, pembetulan amat dialu-alukan. :)
pasal sahabat kita suggest utk "cabutkan kepala bateri". cara mcm tu byk tok guru kereta kat internet tak setuju terutamanya untuk kereta pakai ECU sbb bole bagi voltage spike dan merosakkan alat electrical kereta. kata mereka lagi battery tu act sebagai buffer.
____________
From: Jebat Setia <aljasinie@gmail.
To: "fuzzyinn@yahoo.
Sent: Tuesday, October 16, 2012 7:31 PM
Subject: RE: www.groupautomobil.
utk berjimat alternator
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternati
boundary="part2598-
--part2598-boundary
Content-Transfer-
Content-Type: text/plain; charset="utf-
As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg kt group ni tp
sbb psal atenator ni ada menarik skit.... Saya selalu kene dgn bende
ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala bateri tu,
rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit sbb ada
load, jd dia charge la tu...
Sent from my Windows Phone
From: fuzzyinn@yahoo.
Sent: 16/10/2012 5:32 PM
To: Automobil
Subject: Re: www.groupautomobil.
tip utk berjimat alternator
Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.
Sent from my BlackBerry=C2=
-----Original Message-----
From: mohdmat <kedai_tayar@
Sender: automobil@yahoogrou
Date: Tue, 16 Oct 2012 01:19:15=20
To: automobil@yahoogrou
Reply-To: automobil@yahoogrou
Subject: Re: www.groupautomobil.
k berjimat alternator
daripada clue kat bawah..
1- kong yg kedua sebab bearing jam, kong yg sebelum tu sebab bearing juga k=
a? yg tukar altenator 6 kali sebab apa? tak ada charge, x cukup charge, ke =
bearing jammed etc?=C2=A0
2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A mcm s=
ikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa istila=
h melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaan 13.5=
V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk specs dia=
) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage akan dro=
p sikit tapi x sepatutnya drop below battery voltage.=C2=
3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah sebenarnya alternator yang baru=
tukar tu?=C2=A0
____________
From: "fuzzyinn@yahoo.
To: Automobil <automobil@yahoogrou
Sent: Tuesday, October 16, 2012 3:33 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.
k berjimat alternator
=20
=C2=A0=20
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bila o=
n jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cadangkan ut=
k tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak pengikat lai=
n la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tapi tak se=
lesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk kena piki=
r 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak guna lampu =
..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.
Sent from my BlackBerry=C2=
____________
From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.
Sender: automobil@yahoogrou
Date: Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800
To: <automobil@yahoogrou
ReplyTo: automobil@yahoogrou
Subject: Re: www.groupautomobil.
k berjimat alternator
=C2=A0=20
Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik Mat cakap),=
tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..
2012/10/16 tanya saya <worksplendid@
=20
>=C2=A0=20
>tq bro. ilmu yg di kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi =
kt diri sendiri. Saya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check=
2, 3 workshop gak.. rupanya altenator bearing je problemnya.=
>
>
>
>2012/10/15 mohdmat <kedai_tayar@
>
>=20
>>=C2=A0=20
>>salam semua,
>>=C2=A0 memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, s=
aya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta sa=
ya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnost=
ic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (ke=
y-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun be=
gitu, saya biarkan juga sebab =C2=A0kereta saya ada voltmeter so saya bole =
monitor voltage sehingga la beberapa bulan =C2=A0memakainya. setelah sekian=
lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, s=
aya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, al=
ternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik=
, perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya bergantung ke=
pada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, =
fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus
memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dal=
am perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampa=
i minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah=
nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp n=
i byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus b=
attery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya ken=
a beli battery baru or tow sampai rumah =C2=A0dimana akan menyusahkan sikit=
. =C2=A0so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dap=
at dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. =
x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya =
ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair alternator.. klu nak re=
pair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 m=
onths warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga di=
a
RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alter=
nator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk =
buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik=
dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke =
etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dar=
i beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) th=
en beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari p=
enulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu na=
k cerita lagi-- ada lagi..
>
=20
--part2598-boundary
Content-Type: text/html; charset="utf-
Content-Transfer-
<html><head>
ent-Type"></
font-size: 11pt;">As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg k=
t group ni tp sbb psal atenator ni ada menarik skit.... Saya selalu k=
ene dgn bende ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala =
bateri tu, rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit =
sbb ada load, jd dia charge la tu... <br><br>Sent from my Windows Phone<br>=
</div></div>
0pt; font-weight: bold;">From: </span><span style=3D"font-
ns-serif; font-size: 10pt;">fuzzyinn@yahoo.
t-family: Tahoma,sans-
pan><span style=3D"font-
2012 5:32 PM</span><br>
size: 10pt; font-weight: bold;">To: </span><span style=3D"font-
ma,sans-serif; font-size: 10pt;">Automobil<
mily: Tahoma,sans-
an><span style=3D"font-
.groupautomobil.
nator</span>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.
l4/strict.dtd"
<html>
<head>
</head>
<body style=3D"background
<span style=3D"display:
<!--~-|**|PrettyHtm
<div id=3D"ygrp-mlmsg" style=3D"position:
<div id=3D"ygrp-msg" style=3D"z-index: 1;">
<!--~-|**|PrettyHtm
<div id=3D"ygrp-text" >
=20
=20
<p>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.
l4/strict.dtd"
Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.<=
div>Sent from my BlackBerry=C2=
e.</div><hr>
</div><div><
</div><div><
To: </b>automobil@yahoogrou
v><b>ReplyTo: </b> automobil@yahoogrou
</div><div><
ta sendiri- tip utk berjimat alternator</
<span>
<div id=3D"ygrp-text"
=20
=20
<p><div style=3D"color:
ew roman, new york, times, serif;font-size:
kat bawah..</span>
ont-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;background-
ransparent;font-
ong yg sebelum tu sebab bearing juga ka? yg tukar altenator 6 kali sebab ap=
a? tak ada charge, x cukup charge, ke bearing jammed etc? </
><div>2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A=
mcm sikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa =
istilah melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaa=
n 13.5V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk spe=
cs dia) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage ak=
an drop sikit tapi x sepatutnya drop below battery
voltage.
arnya alternator yang baru tukar tu? </div>
=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;font-size: 14p=
t;"> <div style=3D"font-
;font-size: 12pt;"> <div dir=3D"ltr"> <font size=3D"2" face=3D"Arial"
size=3D"1"> <b><span style=3D"font-
n@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.
bold;">To:</
span style=3D"font-
2 3:33 PM<br> <b><span style=3D"font-
www.groupautomobil.
lternator<br> </font> </div> <br>
<div id=3D"yiv573054537"
<div>
<span>
<div id=3D"yiv573054537y
=20
=20
<div>
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bi=
la on jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cada=
ngkan utk tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak peng=
ikat lain la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tap=
i tak selesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk k=
ena pikir 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak gun=
a lampu ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.</div><div>
ireless device via Vodafone-Celcom Mobile.</div>
dishaq <zaiedishaq@gmail.
</div><div><
</div><div><
: </b><automobil@yahoogrou
l@yahoogroups.
</div><div><
ta sendiri- tip utk
berjimat alternator</
<span>
<div id=3D"yiv573054537y
=20
=20
<div>Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik =
Mat cakap), tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..</div=
><div><br><br>
<span dir=3D"ltr">
ail.com" target=3D"_blank" href=3D"mailto:worksplendid@
did@gmail.com</a>></span>
<blockquote class=3D"yiv5730545
solid;">
<u></u>
<div>
<span>
<div>
<div>
<div>
=20
=20
<div><font><
kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi kt diri sendiri. Sa=
ya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check 2, 3 workshop gak.=
. rupanya altenator bearing je problemnya.&
<div>
<font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif"
ass=3D"yiv573054537
rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:kedai_tayar@
" href=3D"mailto:kedai_tayar@
><br>
<blockquote class=3D"yiv5730545
solid;">
<u></u>
<div>
<span>
<div>
<div>
<div>
=20
=20
<div></div><
n', 'new york', times, serif;"><div>
kan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi s=
edikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator k=
ong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada O=
BD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) t=
erdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan=
juga sebab kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage se=
hingga la beberapa bulan memakainya. setelah sekian lama, maka semaki=
n teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawa=
ng utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x =
leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at leas=
t 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya
bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk=
la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad=
tu dan trus memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan e=
lektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery =
tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak g=
elap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sb=
b headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan r=
umah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai =
maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah dimana akan menyu=
sahkan sikit. so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta w=
ira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at le=
ast rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marha=
en mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair
alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alter=
nator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg j=
ual spare part, harga dia RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli=
dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty d=
an tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah=
dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai keret=
a yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk rep=
air alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak b=
erjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat n=
ilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah=
, maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..</div>
</div><div><
</div>
=20
=20
=20
</div>
=20
</div></div>
<div></div>
</div>
=20
=20
=20
</div>
=20
</div></div>
</div>
=20
=20
</div>
=20
</div>
</div><br><br> </div> </div> </div></p>
</div>
=20
=20
<!-- end group email -->
</p>
</div>
=20
<!--~-|**|PrettyHtm
<div style=3D"color: #fff; height: 0;"></div>
<!--~-|**|PrettyHtm
</body>
<!--~-|**|PrettyHtm
<head>
<style type=3D"text/
<!--
#ygrp-mkp {
border: 1px solid #d8d8d8;
font-family: Arial;
margin: 10px 0;
padding: 0 10px;
}
#ygrp-mkp hr {
border: 1px solid #d8d8d8;
}
#ygrp-mkp #hd {
color: #628c2a;
font-size: 85%;
font-weight: 700;
line-height: 122%;
margin: 10px 0;
}
#ygrp-mkp #ads {
margin-bottom: 10px;
}
#ygrp-mkp .ad {
padding: 0 0;
}
#ygrp-mkp .ad p {
margin: 0;
}
#ygrp-mkp .ad a {
color: #0000ff;
text-decoration: none;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc {
font-family: Arial;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc #hd {
margin: 10px 0px;
font-weight: 700;
font-size: 78%;
line-height: 122%;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc .ad {
margin-bottom: 10px;
padding: 0 0;
}
#actions {
font-family: Verdana;
font-size: 11px;
padding: 10px 0;
}
#activity {
background-color: #e0ecee;
float: left;
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
padding: 10px;
}
#activity span {
font-weight: 700;
}
#activity span:first-child {
text-transform: uppercase;
}
#activity span a {
color: #5085b6;
text-decoration: none;
}
#activity span span {
color: #ff7900;
}
#activity span .underline {
text-decoration: underline;
}
.attach {
clear: both;
display: table;
font-family: Arial;
font-size: 12px;
padding: 10px 0;
width: 400px;
}
.attach div a {
text-decoration: none;
}
.attach img {
border: none;
padding-right: 5px;
}
.attach label {
display: block;
margin-bottom: 5px;
}
.attach label a {
text-decoration: none;
}
=20
blockquote {
margin: 0 0 0 4px;
}
.bold {
font-family: Arial;
font-size: 13px;
font-weight: 700;
}
.bold a {
text-decoration: none;
}
dd.last p a {
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}
dd.last p span {
margin-right: 10px;
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}
dd.last p span.yshortcuts {
margin-right: 0;
}
div.attach-table div div a {
text-decoration: none;
}
div.attach-table {
width: 400px;
}
div.file-title a, div.file-title a:active, div.file-title a:hover, div.fi=
le-title a:visited {
text-decoration: none;
}
div.photo-title a, div.photo-title a:active, div.photo-title a:hover, div=
.photo-title a:visited {
text-decoration: none;
}
div#ygrp-mlmsg #ygrp-msg p a span.yshortcuts {
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
font-weight: normal;
}
.green {
color: #628c2a;
}
.MsoNormal {
margin: 0 0 0 0;
}
o {
font-size: 0;
}
#photos div {
float: left;
width: 72px;
}
#photos div div {
border: 1px solid #666666;
height: 62px;
overflow: hidden;
width: 62px;
}
#photos div label {
color: #666666;
font-size: 10px;
overflow: hidden;
text-align: center;
white-space: nowrap;
width: 64px;
}
#reco-category {
font-size: 77%;
}
#reco-desc {
font-size: 77%;
}
.replbq {
margin: 4px;
}
#ygrp-actbar div a:first-child {
/* border-right: 0px solid #000;*/
margin-right: 2px;
padding-right: 5px;
}
#ygrp-mlmsg {
font-size: 13px;
font-family: Arial, helvetica,clean, sans-serif;
*font-size: small;
*font: x-small;
}
#ygrp-mlmsg table {
font-size: inherit;
font: 100%;
}
#ygrp-mlmsg select, input, textarea {
font: 99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;
}
#ygrp-mlmsg pre, code {
font:115% monospace;
*font-size:100%
}
#ygrp-mlmsg * {
line-height: 1.22em;
}
#ygrp-mlmsg #logo {
padding-bottom: 10px;
}
#ygrp-msg p a {
font-family: Verdana;
}
#ygrp-msg p#attach-count span {
color: #1E66AE;
font-weight: 700;
}
#ygrp-reco #reco-head {
color: #ff7900;
font-weight: 700;
}
#ygrp-reco {
margin-bottom: 20px;
padding: 0px;
}
#ygrp-sponsor #ov li a {
font-size: 130%;
text-decoration: none;
}
#ygrp-sponsor #ov li {
font-size: 77%;
list-style-type: square;
padding: 6px 0;
}=20
#ygrp-sponsor #ov ul {
margin: 0;
padding: 0 0 0 8px;
}
#ygrp-text {
font-family: Georgia;
}
#ygrp-text p {
margin: 0 0 1em 0;
}
#ygrp-text tt {
font-size: 120%;
}
#ygrp-vital ul li:last-child {
border-right: none !important;=
}=20
-->
</style>
</head>
<!--~-|**|PrettyHtm
</html>
<!-- end group email -->
--part2598-boundary
Attachments with this message:
1 of 1 File(s)
Tue Oct 16, 2012 11:01 pm (PDT) . Posted by:
"tanya saya"
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=en_announcement&pg=en_announcement_all&ac=191&lang=en
Financial Consumer Alert: List of unauthorised companies and websites has
been updated.
The Bank has updated the Financial Consumer Alert list. The list consists
of companies and websites which are neither authorised nor approved under
the relevant laws and regulations administered by BNM. Please take note
that the list is not exhaustive and only serves as a guide to members of
the public based on information and queries received by BNM. The list will
be updated regularly for public's reference. To view the updated list,
click on the link below
http://www.bnm.gov.my/documents/2012/20121015_EN_FCA_list.pdf
*Last Updated Date* : 17 October 2012
Financial Consumer Alert: List of unauthorised companies and websites has
been updated.
The Bank has updated the Financial Consumer Alert list. The list consists
of companies and websites which are neither authorised nor approved under
the relevant laws and regulations administered by BNM. Please take note
that the list is not exhaustive and only serves as a guide to members of
the public based on information and queries received by BNM. The list will
be updated regularly for public's reference. To view the updated list,
click on the link below
http://www.bnm.
*Last Updated Date* : 17 October 2012
Wed Oct 17, 2012 4:24 am (PDT) . Posted by:
"ML" budubedet
Tak tau tv brand lain tp kalau sony 29" mmg dibekalkn sekali semacam kabel utk ikat blkg tv dgn dinding belakang...
Tujuannya utk elak tv tu melingkup ke depan mcm kes bebudak tu..
Mungkin semua brand ada tapi x nmpak psl x baca manual..
Moralnya: rajin2 a baca manual.. Mcm2 ada..
On 16 Oct, 2012, at 4:09 PM, MHZ <cekelatgetah@gmail.com > wrote:
> aku masih pakai crt 29". nk angkat kena 2 orang. rak tv murah yg biasa
> beli tesco tak dpt nk tampung jadi melengkung.. aku tukar dgn solid wood
> baru stabil. maybe perkara yg sama berlaku.. bila budak tu cuit sket rak
> tu terus roboh.
>
> On 16/10/2012 12:19 AM, Tajul Amir Darus wrote:
> > Sebelum ni pun pernah jadi dah kat Penang seorang budak perempuan
> > berbangsa Cina mati dihempap televisyen.Kedua-dua kes ni melibatkan TV
> > jenis CRT(Cathode Ray Tube)yang memang berat hampit 50kg.Tapi sekarang
> > dah ada TV jenis LCD & LED yang jauh lebih ringan tak sampai 20kg pun
> > untuk size 32inchi.Pada pandangan saya Syarikat pengeluar telah
> > mematuhi syarat2 keselamatan,yang terjadi pada kanak2 ini adalah
> > kemalangan.Wallahua'lam.
>
>
Tujuannya utk elak tv tu melingkup ke depan mcm kes bebudak tu..
Mungkin semua brand ada tapi x nmpak psl x baca manual..
Moralnya: rajin2 a baca manual.. Mcm2 ada..
On 16 Oct, 2012, at 4:09 PM, MHZ <cekelatgetah@
> aku masih pakai crt 29". nk angkat kena 2 orang. rak tv murah yg biasa
> beli tesco tak dpt nk tampung jadi melengkung.. aku tukar dgn solid wood
> baru stabil. maybe perkara yg sama berlaku.. bila budak tu cuit sket rak
> tu terus roboh.
>
> On 16/10/2012 12:19 AM, Tajul Amir Darus wrote:
> > Sebelum ni pun pernah jadi dah kat Penang seorang budak perempuan
> > berbangsa Cina mati dihempap televisyen.Kedua-
> > jenis CRT(Cathode Ray Tube)yang memang berat hampit 50kg.Tapi sekarang
> > dah ada TV jenis LCD & LED yang jauh lebih ringan tak sampai 20kg pun
> > untuk size 32inchi.Pada pandangan saya Syarikat pengeluar telah
> > mematuhi syarat2 keselamatan,
> > kemalangan.Wallahua
>
>
Wed Oct 17, 2012 5:50 am (PDT) . Posted by:
"automobil@yahoogroups.com"
As salam To MOD, pls hide my ID
From JMJ
As Salam Warga Automobil...
Saya nak minta jasa baik dari Tn2 beri pendapat, komen dan sbginya bagi
persoalan dibawah..
Begini, saya plan nak beli satu keta Honda Import (Japan) model DBA-CL7
(Mftg -2005; Imported -2009; Registered - 2012) dari seorang diplomatik
Iran yang sekarang bertugas di Konsulat Iran, Malaysia. Menurut beliau,
kereta ini dah tiada hutang bank lagi.. so saya pun plan nak beli dengan
harga tunai dari beliau.
Persoalanya,
1. Apakah dokumen yang harus ada semasa usrusan jual beli dan
urusan tukar nama??
2. Apakah dokumen yang harus diserahkan dari beliau kepada saya ??
3. Dan untuk urusan tukar nama, setau saya, kereta harus dibawa ke
Puspakom utk check dan bila lulus urusan tukar nama boleh dibuat...
adakah urusan ini sama bagi urusan untuk kereta import ??
4. Ada juga teman2 kata, pastikan surat kastam ada masa penyerahan
kereta tu nanti... apakah surat Kastam yang dimaksudkan itu ?? adakah AP
??
Harap warga automobile dapat bantu saya dalam hal ini..
Wassalam...
Legal Disclaimer:
The information contained in this message may be privileged and confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this message in error, please immediately notify the sender and delete or destroy any copy of this message!
From JMJ
As Salam Warga Automobil...
Saya nak minta jasa baik dari Tn2 beri pendapat, komen dan sbginya bagi
persoalan dibawah..
Begini, saya plan nak beli satu keta Honda Import (Japan) model DBA-CL7
(Mftg -2005; Imported -2009; Registered - 2012) dari seorang diplomatik
Iran yang sekarang bertugas di Konsulat Iran, Malaysia. Menurut beliau,
kereta ini dah tiada hutang bank lagi.. so saya pun plan nak beli dengan
harga tunai dari beliau.
Persoalanya,
1. Apakah dokumen yang harus ada semasa usrusan jual beli dan
urusan tukar nama??
2. Apakah dokumen yang harus diserahkan dari beliau kepada saya ??
3. Dan untuk urusan tukar nama, setau saya, kereta harus dibawa ke
Puspakom utk check dan bila lulus urusan tukar nama boleh dibuat...
adakah urusan ini sama bagi urusan untuk kereta import ??
4. Ada juga teman2 kata, pastikan surat kastam ada masa penyerahan
kereta tu nanti... apakah surat Kastam yang dimaksudkan itu ?? adakah AP
??
Harap warga automobile dapat bantu saya dalam hal ini..
Wassalam...
Legal Disclaimer:
The information contained in this message may be privileged and confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this message in error, please immediately notify the sender and delete or destroy any copy of this message!
GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
Web: Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com
Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz
Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
Web: Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com
Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz
Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com
OILYMAN - http://oilyman.com.my
No comments:
Post a Comment