4 New Messages
Digest #3376
Messages
Sat Oct 6, 2012 4:33 am (PDT) . Posted by:
"tanya saya"
Kerap nampak kamera ni kuar flash bila ade kereta yang lebih speed limit.
So kena hati2.. ni real time system.
2012/9/23 -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg >
> **
>
>
> **
> *Senarai Lokasi Pemasangan Kamera AES*
>
> <http://portal.jpj.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=149%3Asenarai-lokasi-pemasangan-kamera-aes&catid=20%3Apenguatkuasaan&Itemid=45&lang=ms# >
> http://portal.jpj.gov.my/
>
>
> Pelaksanaan AES akan dilakukan secara berperingkat, untuk fasa pertama,
> kamera AES telah dipasang di 14 lokasi blackspots yang merupakan lokasi
> yang sering berlaku kemalangan maut di negeri Perak, Selangor, Kuala Lumpur
> dan Putrajaya. Berikut adalah senarai lokasi pemasangan kamera AES tersebut.
>
> *Soalan Lazim - Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES)*
>
> *FAQ – AUTOMATED ENFORCEMENT SYSTEM (AES) *
>
> 1. Apakah AES?
>
>
> Penguatkuasaan secara automatik iaitu kesinambungan daripada Pelan
> Keselamatan Jalan Raya 2006-2010.
>
> Usaha berterusan aktivis keselamatan jalanraya (JPJ, PDRM, JKJR, MIROS,
> JKR) memberi tumpuan kepada 4E (*Engineering, Enforcement, Education and
> Environment*).
>
> Perlu adaptasi sistem penguatkuasaan yang mapan (*sustainable*) dalam
> terus kekal mengubah sikap pemanduan tanpa mengira kadar pertambahan
> kenderaan, pemandu atau kekangan penguatkuasaan.
>
> Pendekatan kepada *system based approach *yang mampu mengubah sikap
> pemanduan rakyat Malaysia.
>
> Satu sistem pengesanan dan merakam secara automatik kesalahan lalu
> lintas menggunakan alat pengesan yang dipasang di atas jalan dan perakam
> imej kesalahan menggunakan kamera (gambar dan video).
> *
>
> 2. Kenapa Perlu AES?
> *
>
> Penguatkuasaan kesalahan lalulintas secara elektronik adalah salah satu
> daripada kaedah penguatkuasaan.
>
> AES adalah pemboleh (*enabler*) yang merangkumi (*embody*) semua usaha
> ke arah mencapai sasaran Pelan Keselamatan Jalanraya 2006-2010 dalam
> mengurangkan kematian akibat kemalangan.
>
> Adaptasi sistem penguatkuasaan yang mapan (*sustainable*) dalam terus
> kekal mengubah sikap pemanduan tanpa mengira kadar pertambahan kenderaan,
> pemandu atau kekangan penguatkuasaan.
>
> AES mampu mengubah sikap, tingkah laku (*behaviour*) dan budaya
> pemanduan melalui penguatkuasaan:
>
> o
> 24 jam
>
> o
> Tidak bermusim
>
> o
> Tiada campur tangan manusia
>
> Meningkatkan tahap
> *PERCEPTION OF BEING CAUGHT (POBC) *di kalangan pengguna jalanraya. (Pada
> hari biasa 25%, meningkat ke 50% di musin perayaan semasa Ops SIKAP
> berbanding di negara maju – 80% hingga 90%).
>
> Penyelesaian kepada kos rawatan dan pemulihan kawasan sering berlaku
> kemalangan yang jumlahnya lebih 800 (
> *blackspot*) di seluruh Negara yang amat tinggi dan memakan masa yang
> lama. *
>
> 3. Bagaimana AES berfungsi?
> *
>
> AES berupaya mengesan dan merakam secara automatik sebaik sahaja
> mana-mana kesalahan lalulintas di lakukan di kawasan sering berlaku
> kemalangan sahaja.
>
> Pelaksanaan AES meliputi kesalahan:
>
> o
> Tidak mematuhi lampu isyarat
>
> o
> Memandu melebihi had laju
>
> Maklumat kesalahan ini kemudiannya dihantar secara
> *real time online *ke Pusat Kawalan AES (*Control Center*). Maklumat
> diproses bagi mengenal pasti pemandu/pemilik kenderaan berdasarkan kepada
> maklumat pemilik/pemandu yang terdapat dalam pangkalan data JPJ.
>
> Saman akan dikeluarkan secara automatik dan dihantar melalui pos kepada
> Orang Kena Saman (OKS).
>
> Sistem juga secara automatik menghantar maklumat kes ke mahkamah untuk
> tujuan perbicaraan jika OKS memilih untuk gagal membayar kompaun atau
> dibicarakan.
> *
>
> 4. Apakah kelebihan penguatkuasaan kesalahan lalulintas melalui AES
> berbanding kaedah sedia ada?
> *
>
> Meningkatkan keberkesanan tindakan penguatkuasaan melalui pengesanan (*
> detection*) dan pengeluaran saman secara telus, tepat dan berterusan.
>
>
> Tidak perlu anggota penguatkuasa merakam kesalahan secara manual di tepi
> jalan setiap masa.
>
> Sistem penguatkuasaan yang selamat, kerahsiaan, integriti dan kesediaan
> (24 jam). Mampu beroperasi 24X 7 X 360 siang dan malam dalam semua keadaan
> cuaca.
>
> Tanpa campur tangan manusia. Ini akan meningkatkan integriti
> penguatkuasaan (tidak bermusim, tiada interaktif dengan pesalah dan unsur
> rasuah di tepi jalan).
>
> Mampu mengesan kesalahan yang dilakukan oleh kenderaan persendirian,
> komersial dan kenderaan pengangkutan awam.
>
> Tentusah ukur (
> *Calibration*) bagi setiap peralatan pengesanan dan perakam imej
> kesalahan dibuat mengikut Akta pengukuran Kebangsaan 2007 agar kesalahan
> menjadi kes *prima facie*.
>
> Penghantaran data/gambar sukar diceroboh (
> *encryption) *kerana dihantar secara automatik setelah kesalahan dikesan.
>
> AES secara langsung menjadi pencetus bagi tujuan mengajar/membentuk
> pemandu agar sentiasa mematuhi peraturan lalulintas jalan.
>
> Struktur sistem direkabentuk agar tindakan undang-undang tidak boleh
> disangkal atau dipertikai di mahkamah oleh pesalah. Memudahkan proses
> pendakwaan melalui penyediaan bahan bukti yang boleh diterima mahkamah (
> *Control Centre *di *link *ke semua Mahkamah Trafik melalui IT).
>
> Tidak akan menyebabkan kesesakan lalulintas.
>
> AES boleh digunakan untuk menguatkuasakan kesalahan-kesalahan lain di
> masa akan datang seperti:-
>
> i. Memotong di garisan berkembar;
>
> ii. Memotong di sebelah kiri jalan;
>
> iii. Lebih Muatan;
>
> iv. Potong barisan;
>
> v. Sekatan ke atas kenderaan berat yang memasuki kawasan bandar;
>
> vi. Penguatkuasaan laluan bas.
> *
>
> 5. Apakah AES berkesan dalam mengurangkan kadar kemalangan jalanraya?
> *
>
> Sistem penguatkuasaan elektronik telah dilaksanakan di 90 negara lain
> di seluruh dunia.
>
> Di Asia Tenggara, Thailand dan Vietnam telah mlaksanakan *system
> digital traffic enforcement system. *
>
> Contoh keberkesanan AES di Negara-negara lain:
>
> i. PERANCIS - Di Perancis kadar kematian turun 27% dalam tempoh 3 tahun
> sejak penggunaan sistem penguatkuasaan automatik.
>
> ii. JERMAN - Di lokasi yang dipasang, penurunan kelajuan telah menjadi
> budaya di kawasan dipasang sistem AES (penurunan kelajuan kenderaan dan
> pematuhan sebanyak 80% di mana kamera pengesan kelajuan dipasang).
>
> iii. KUWAIT - Kemalangan menurun 48%.
>
> iv. UNITED KINGDOM - Kadar pelanggaran peraturan trafik menurun pada kadar
> 6% daripada jumlah kenderaan berdaftar.
> *
>
> 6. Jikalau AES begitu efektif, tidakkah sistem ini tidak lagi diperlukan
> pada masa hadapan?
> *
>
> Kalau AES begitu efektif, jumlah saman akan menurun namun begitu masih
> perlu diambilkira:
>
> o
> 9% pengguna jalanraya adalah yang tegar melakukan kesalahan (*habitual
> offender*).
>
> o
> *Volume *kenderaan bertambah pada kadar 10% setiap tahun.
>
> o
> Jumlah pemegang lesen bertambah.
>
> o
> Kilometer jalanraya bertambah.
>
> o
> Lokasi *blackspot *juga akan berubah jika kerja-kerja pembaikan dibuat di
> kawasan tersebut.
>
> o
> Isu yang penting adalah bukan jumlah saman dikeluarkan tapi perlu
> penyelesaian terhadap saman yang tidak diselesaikan. *
>
> 7. Agensi manakah yang akan bertanggungjawab terhadap pelaksanaan AES?
> *
>
> Kementerian Pengangkutan Malaysia merupakan tuanpunya *(owner) *kepada
> AES.
>
> Agensi-agensi di bawah Kementerian Pengangkutan adalah terlibat secara
> langsung dalam pelaksanaan AES:
>
> o
> JPJ bertanggungjawab melaksanakan AES secara langsung dan merupakan *end
> user *kepada sistem AES.
>
> o
> MIROS bertanggungjawab dalam penentuan lokasi pemasangan kamera daripada *blackspot
> *(kawasan sering berlaku kemalangan) dan kajian keberkesanan AES.
>
> o
> JKJR bertanggungjawab dalam advokasi dan kempen kesedaran jalanraya
> mengenai AES. *
>
> 8. Apakah peranan PDRM di dalam AES?
> *
>
> PDRM akan menggunakan AES untuk mengesan jenayah dan tugas-tugas
> trafik.
>
> *Control Centre AES *mempunyai Bilik Kawalan PDRM dan JPJ.
>
> *Mobile *unit AES akan dikendalikan PDRM dan JPJ.
> *
>
> 9. Apakah asas penentuan lokasi pemasangan kamera?
> *
>
> Penentuan lokasi pemasangan kamera bagi sistem AES dilaksanakan oleh
> MIROS dengan bantuan JPJ, PDRM dan JKJR.
>
> Maklumat asas yang digunakan adalah berdasarkan dari laporan kemalangan
> PDRM (Pol.27).
>
> Data daripada maklumat laporan ini dianalisa oleh pihak MIROS bagi
> mengenalpasti koordinat kawasan lokasi-lokasi kemalangan.
>
>
> Seterusnya lokasi-lokasi tersebut diberi markah (*ranking) *mengikut
> kes-kes kemalangan. Kes kemalangan diberikan markah mengikut susunan tinggi
> ke rendah – kes kemalangan, cedera parah, cedera ringan dan kemalangan
> kecil. Lokasi yang mengumpul markah tertinggi diberi keutamaan untuk
> pemasangan kamera AES. Lokasi-lokasi juga dibuat sah. *
>
> 10. Berapa bilangan kamera yang akan dipasang?
> *
>
> Jumlah kamera *speeding *566 buah.
>
> Jumlah kamera *traffic light *265 buah.
>
> Jumlah keseluruhan kamera 831 buah.
>
> Mobile kamera (30%) 250 unit – operasi kamera-kamera mudah alih adalah
> bagi kawasan-kawasan kemalangan yang tiada infrastruktur (bekalan elektrik,
> liputan komunikasi dan sebagainya) untuk di pasang kamera statik.
> *
>
> 11. Adakah rakyat akan marah dengan tindakan kerajaan melaksanakan AES?
> *
>
> Risiko kepada pelaksanaan sistem AES adalah '*public outcry*' kerana
> sistem secara drastik akan mengubah sikap pemanduan dalam masa yang
> singkat. Namun begitu rakyat mempunyai pilihan untuk tidak melanggar
> undang-undang.
>
> AES akan dilaksanakan secara berperingkat. Dijangka siap sepenuhnya 100%
> dalam tempoh 18 bulan dari ianya mula dilaksanakan. Tempoh ini adalah cukup
> bagi kerajaan melaksanakan program kesedaran dan advokasi.
>
> Program advokasi adalah di bawah tanggungjawab Jabatan Keselamaatn Jalan
> Raya (JKJR) bagi memastikan pemahaman dan penerimaan rakyat terhadap
> pematuhan undang-undang jalanraya, tanggungjawab menyelesaikan kes
> kesalahan trafik dan kesedaran keselamatan jalanraya.
>
> Lokasi pemasangan kamera tetap AES bukan rahsia tetapi diwar-warkan
> sebagai peringatan kepada pengguna jalanraya. Papan
>
> tanda amaran akan dipasang sebelum pengguna jalanraya menempuh kawasan
> yang dilengkapi kamera AES.
>
> *12. Bagaimanakan fizikal kamera AES? *
>
>
> Kamera statik
>
> *Vehicle Mounted Mobile Unit *
>
> **
>
>
> *Stand alone mobile unit *
>
> **
> *
>
> 13. Bagaimankah contoh output AES?
>
> *
>
>
So kena hati2.. ni real time system.
2012/9/23 -::eSpAcE9808:
> **
>
>
> **
> *Senarai Lokasi Pemasangan Kamera AES*
>
> <http://portal.
> http://portal.
>
>
> Pelaksanaan AES akan dilakukan secara berperingkat, untuk fasa pertama,
> kamera AES telah dipasang di 14 lokasi blackspots yang merupakan lokasi
> yang sering berlaku kemalangan maut di negeri Perak, Selangor, Kuala Lumpur
> dan Putrajaya. Berikut adalah senarai lokasi pemasangan kamera AES tersebut.
>
> *Soalan Lazim - Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES)*
>
> *FAQ – AUTOMATED ENFORCEMENT SYSTEM (AES) *
>
> 1. Apakah AES?
>
>
> Penguatkuasaan secara automatik iaitu kesinambungan daripada Pelan
> Keselamatan Jalan Raya 2006-2010.
>
> Usaha berterusan aktivis keselamatan jalanraya (JPJ, PDRM, JKJR, MIROS,
> JKR) memberi tumpuan kepada 4E (*Engineering, Enforcement, Education and
> Environment*
>
> Perlu adaptasi sistem penguatkuasaan yang mapan (*sustainable*
> terus kekal mengubah sikap pemanduan tanpa mengira kadar pertambahan
> kenderaan, pemandu atau kekangan penguatkuasaan.
>
> Pendekatan kepada *system based approach *yang mampu mengubah sikap
> pemanduan rakyat Malaysia.
>
> Satu sistem pengesanan dan merakam secara automatik kesalahan lalu
> lintas menggunakan alat pengesan yang dipasang di atas jalan dan perakam
> imej kesalahan menggunakan kamera (gambar dan video).
> *
>
> 2. Kenapa Perlu AES?
> *
>
> Penguatkuasaan kesalahan lalulintas secara elektronik adalah salah satu
> daripada kaedah penguatkuasaan.
>
> AES adalah pemboleh (*enabler*) yang merangkumi (*embody*) semua usaha
> ke arah mencapai sasaran Pelan Keselamatan Jalanraya 2006-2010 dalam
> mengurangkan kematian akibat kemalangan.
>
> Adaptasi sistem penguatkuasaan yang mapan (*sustainable*
> kekal mengubah sikap pemanduan tanpa mengira kadar pertambahan kenderaan,
> pemandu atau kekangan penguatkuasaan.
>
> AES mampu mengubah sikap, tingkah laku (*behaviour*
> pemanduan melalui penguatkuasaan:
>
> o
> 24 jam
>
> o
> Tidak bermusim
>
> o
> Tiada campur tangan manusia
>
> Meningkatkan tahap
> *PERCEPTION OF BEING CAUGHT (POBC) *di kalangan pengguna jalanraya. (Pada
> hari biasa 25%, meningkat ke 50% di musin perayaan semasa Ops SIKAP
> berbanding di negara maju – 80% hingga 90%).
>
> Penyelesaian kepada kos rawatan dan pemulihan kawasan sering berlaku
> kemalangan yang jumlahnya lebih 800 (
> *blackspot*) di seluruh Negara yang amat tinggi dan memakan masa yang
> lama. *
>
> 3. Bagaimana AES berfungsi?
> *
>
> AES berupaya mengesan dan merakam secara automatik sebaik sahaja
> mana-mana kesalahan lalulintas di lakukan di kawasan sering berlaku
> kemalangan sahaja.
>
> Pelaksanaan AES meliputi kesalahan:
>
> o
> Tidak mematuhi lampu isyarat
>
> o
> Memandu melebihi had laju
>
> Maklumat kesalahan ini kemudiannya dihantar secara
> *real time online *ke Pusat Kawalan AES (*Control Center*). Maklumat
> diproses bagi mengenal pasti pemandu/pemilik kenderaan berdasarkan kepada
> maklumat pemilik/pemandu yang terdapat dalam pangkalan data JPJ.
>
> Saman akan dikeluarkan secara automatik dan dihantar melalui pos kepada
> Orang Kena Saman (OKS).
>
> Sistem juga secara automatik menghantar maklumat kes ke mahkamah untuk
> tujuan perbicaraan jika OKS memilih untuk gagal membayar kompaun atau
> dibicarakan.
> *
>
> 4. Apakah kelebihan penguatkuasaan kesalahan lalulintas melalui AES
> berbanding kaedah sedia ada?
> *
>
> Meningkatkan keberkesanan tindakan penguatkuasaan melalui pengesanan (*
> detection*) dan pengeluaran saman secara telus, tepat dan berterusan.
>
>
> Tidak perlu anggota penguatkuasa merakam kesalahan secara manual di tepi
> jalan setiap masa.
>
> Sistem penguatkuasaan yang selamat, kerahsiaan, integriti dan kesediaan
> (24 jam). Mampu beroperasi 24X 7 X 360 siang dan malam dalam semua keadaan
> cuaca.
>
> Tanpa campur tangan manusia. Ini akan meningkatkan integriti
> penguatkuasaan (tidak bermusim, tiada interaktif dengan pesalah dan unsur
> rasuah di tepi jalan).
>
> Mampu mengesan kesalahan yang dilakukan oleh kenderaan persendirian,
> komersial dan kenderaan pengangkutan awam.
>
> Tentusah ukur (
> *Calibration*
> kesalahan dibuat mengikut Akta pengukuran Kebangsaan 2007 agar kesalahan
> menjadi kes *prima facie*.
>
> Penghantaran data/gambar sukar diceroboh (
> *encryption) *kerana dihantar secara automatik setelah kesalahan dikesan.
>
> AES secara langsung menjadi pencetus bagi tujuan mengajar/membentuk
> pemandu agar sentiasa mematuhi peraturan lalulintas jalan.
>
> Struktur sistem direkabentuk agar tindakan undang-undang tidak boleh
> disangkal atau dipertikai di mahkamah oleh pesalah. Memudahkan proses
> pendakwaan melalui penyediaan bahan bukti yang boleh diterima mahkamah (
> *Control Centre *di *link *ke semua Mahkamah Trafik melalui IT).
>
> Tidak akan menyebabkan kesesakan lalulintas.
>
> AES boleh digunakan untuk menguatkuasakan kesalahan-kesalahan lain di
> masa akan datang seperti:-
>
> i. Memotong di garisan berkembar;
>
> ii. Memotong di sebelah kiri jalan;
>
> iii. Lebih Muatan;
>
> iv. Potong barisan;
>
> v. Sekatan ke atas kenderaan berat yang memasuki kawasan bandar;
>
> vi. Penguatkuasaan laluan bas.
> *
>
> 5. Apakah AES berkesan dalam mengurangkan kadar kemalangan jalanraya?
> *
>
> Sistem penguatkuasaan elektronik telah dilaksanakan di 90 negara lain
> di seluruh dunia.
>
> Di Asia Tenggara, Thailand dan Vietnam telah mlaksanakan *system
> digital traffic enforcement system. *
>
> Contoh keberkesanan AES di Negara-negara lain:
>
> i. PERANCIS - Di Perancis kadar kematian turun 27% dalam tempoh 3 tahun
> sejak penggunaan sistem penguatkuasaan automatik.
>
> ii. JERMAN - Di lokasi yang dipasang, penurunan kelajuan telah menjadi
> budaya di kawasan dipasang sistem AES (penurunan kelajuan kenderaan dan
> pematuhan sebanyak 80% di mana kamera pengesan kelajuan dipasang).
>
> iii. KUWAIT - Kemalangan menurun 48%.
>
> iv. UNITED KINGDOM - Kadar pelanggaran peraturan trafik menurun pada kadar
> 6% daripada jumlah kenderaan berdaftar.
> *
>
> 6. Jikalau AES begitu efektif, tidakkah sistem ini tidak lagi diperlukan
> pada masa hadapan?
> *
>
> Kalau AES begitu efektif, jumlah saman akan menurun namun begitu masih
> perlu diambilkira:
>
> o
> 9% pengguna jalanraya adalah yang tegar melakukan kesalahan (*habitual
> offender*).
>
> o
> *Volume *kenderaan bertambah pada kadar 10% setiap tahun.
>
> o
> Jumlah pemegang lesen bertambah.
>
> o
> Kilometer jalanraya bertambah.
>
> o
> Lokasi *blackspot *juga akan berubah jika kerja-kerja pembaikan dibuat di
> kawasan tersebut.
>
> o
> Isu yang penting adalah bukan jumlah saman dikeluarkan tapi perlu
> penyelesaian terhadap saman yang tidak diselesaikan. *
>
> 7. Agensi manakah yang akan bertanggungjawab terhadap pelaksanaan AES?
> *
>
> Kementerian Pengangkutan Malaysia merupakan tuanpunya *(owner) *kepada
> AES.
>
> Agensi-agensi di bawah Kementerian Pengangkutan adalah terlibat secara
> langsung dalam pelaksanaan AES:
>
> o
> JPJ bertanggungjawab melaksanakan AES secara langsung dan merupakan *end
> user *kepada sistem AES.
>
> o
> MIROS bertanggungjawab dalam penentuan lokasi pemasangan kamera daripada *blackspot
> *(kawasan sering berlaku kemalangan) dan kajian keberkesanan AES.
>
> o
> JKJR bertanggungjawab dalam advokasi dan kempen kesedaran jalanraya
> mengenai AES. *
>
> 8. Apakah peranan PDRM di dalam AES?
> *
>
> PDRM akan menggunakan AES untuk mengesan jenayah dan tugas-tugas
> trafik.
>
> *Control Centre AES *mempunyai Bilik Kawalan PDRM dan JPJ.
>
> *Mobile *unit AES akan dikendalikan PDRM dan JPJ.
> *
>
> 9. Apakah asas penentuan lokasi pemasangan kamera?
> *
>
> Penentuan lokasi pemasangan kamera bagi sistem AES dilaksanakan oleh
> MIROS dengan bantuan JPJ, PDRM dan JKJR.
>
> Maklumat asas yang digunakan adalah berdasarkan dari laporan kemalangan
> PDRM (Pol.27).
>
> Data daripada maklumat laporan ini dianalisa oleh pihak MIROS bagi
> mengenalpasti koordinat kawasan lokasi-lokasi kemalangan.
>
>
> Seterusnya lokasi-lokasi tersebut diberi markah (*ranking) *mengikut
> kes-kes kemalangan. Kes kemalangan diberikan markah mengikut susunan tinggi
> ke rendah – kes kemalangan, cedera parah, cedera ringan dan kemalangan
> kecil. Lokasi yang mengumpul markah tertinggi diberi keutamaan untuk
> pemasangan kamera AES. Lokasi-lokasi juga dibuat sah. *
>
> 10. Berapa bilangan kamera yang akan dipasang?
> *
>
> Jumlah kamera *speeding *566 buah.
>
> Jumlah kamera *traffic light *265 buah.
>
> Jumlah keseluruhan kamera 831 buah.
>
> Mobile kamera (30%) 250 unit – operasi kamera-kamera mudah alih adalah
> bagi kawasan-kawasan kemalangan yang tiada infrastruktur (bekalan elektrik,
> liputan komunikasi dan sebagainya) untuk di pasang kamera statik.
> *
>
> 11. Adakah rakyat akan marah dengan tindakan kerajaan melaksanakan AES?
> *
>
> Risiko kepada pelaksanaan sistem AES adalah '*public outcry*' kerana
> sistem secara drastik akan mengubah sikap pemanduan dalam masa yang
> singkat. Namun begitu rakyat mempunyai pilihan untuk tidak melanggar
> undang-undang.
>
> AES akan dilaksanakan secara berperingkat. Dijangka siap sepenuhnya 100%
> dalam tempoh 18 bulan dari ianya mula dilaksanakan. Tempoh ini adalah cukup
> bagi kerajaan melaksanakan program kesedaran dan advokasi.
>
> Program advokasi adalah di bawah tanggungjawab Jabatan Keselamaatn Jalan
> Raya (JKJR) bagi memastikan pemahaman dan penerimaan rakyat terhadap
> pematuhan undang-undang jalanraya, tanggungjawab menyelesaikan kes
> kesalahan trafik dan kesedaran keselamatan jalanraya.
>
> Lokasi pemasangan kamera tetap AES bukan rahsia tetapi diwar-warkan
> sebagai peringatan kepada pengguna jalanraya. Papan
>
> tanda amaran akan dipasang sebelum pengguna jalanraya menempuh kawasan
> yang dilengkapi kamera AES.
>
> *12. Bagaimanakan fizikal kamera AES? *
>
>
> Kamera statik
>
> *Vehicle Mounted Mobile Unit *
>
> **
>
>
> *Stand alone mobile unit *
>
> **
> *
>
> 13. Bagaimankah contoh output AES?
>
> *
>
>
Sat Oct 6, 2012 5:00 am (PDT) . Posted by:
"MDROZALI MOHDNOR"
kalau bab bab BAIL OUT tu aku suka..
mmg tu perancangan awal dia orng
hahahaha
------- Original Message -------
Sender : muazck@gmail.
Date : Sep 27, 2012 06:40 (GMT+07:00)
Title : RE: www.groupautomobil.
Dalam 5 Hari,
Salam
Memasang kamera dan sistem pengawasan ni semua memang pada saya,
suatu usaha yang murni.
Tetapi bila memberitahu pada orang awam kedudukan kamera dan
kawasan perangkap, semacam bakal menggagalkan projek ini pula.
Sebagai pengguna jalanraya yang selalunya agak berhemah
(perasan), saya memang sakit hati melihat kenderaan yang rata2
mengikut kelajuan sendiri sahaja, tanpa peduli dengan hadlaju.
Pendek kata, 80persen pemandu takkan ikut hadlaju 70 atau 80.
Terutamanya di Putrajaya. Apa lagi hadlaju 60 seperti antara Gua
Musang - Kuala Krai, atau Bidor - Teluk Intan. Lagi tak ada yang
nak patuh.
Jadi saya antara segelintir yang sebenarnya bersetuju, lokasi
kamera dirahsiakan.
Tak ada isu saman ekor disini. Kita sepatutnya ikut semua arahan
di papan tanda isyarat, seperti yang kita belajar di Buku Kod
Lebuhraya. Siapa yang tak ikut, memang patut kena.
Jadi bila dah tau kedudukan kamera, rasa2 banyak tak saman yang
akan dikeluarkan? Karang dua syarikat ni bakal di bail-out pula.
-original message-
Subject: www.groupautomobil.
5 Hari,
From: "-::eSpAcE9808:
<mailto:rienacom%
Date: 26.09.2012 12:00 AM
[WASPADA] Saman Automatik Bermula Malam Ini
Posted by greenboc
AES Mula Beroperasi Malam Ini
PETALING JAYA: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan mula
beroperasi pada malam Sabtu di 14 'kawasan panas' untuk menangkap
mereka yang memandu melebihi had laju dan melanggar lampu
isyarat.
Bagi fasa pertama AES, sebanyak 14 kamera telah dipasang di
Perak, Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur dengan 10 daripada
kamera tersebut adalah untuk mengesan mereka yang memandu
melebihi had laju manakala empat lagi untuk mengesan mereka yang
melanggar lampu isyarat.
Lebih banyak kamera akan dipasang di 817 'lokasi panas' pada fasa
kedua yang akan menyaksikan AES dilaksanakan secara menyeluruh di
negara ini.
Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat
Hassan berkata pelaksanaan AES merupakan satu tindakan tegas
kerajaan untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya.
"Kamera AES dipasang di 'kawasan panas' atau lokasi
yang dikenalpasti sebagai lokasi maut yang mencatatkan jumlah
kematian yang tinggi," kata Solah dalam satu kenyataan pada
Sabtu.
Solah berkata orang ramai boleh menyemak lokasi kamera AES di
laman web JPJ, www.jpj.gov.
mengetahui mengenai zon operasi kamera AES melalui papan tanda
yang diletakkan di kawasan yang berhampiran.
"Dengan mengetahui lokasi kamera AES diletakkan, pengguna jalan
raya akan lebih berhati-hati dan mereka memandu mengikut
undang-undang. Ini dapat mengurangkan jumlah kematian dan
objektif kami adalah bagi memastikan pengguna jalan raya, dan
bukannya untuk memberikan kuasa yang lebih besar kepada JPJ untuk
mengeluarkan saman," kata Solah.
Beliau berkata kamera AES bagi papan tanda untuk mengesan
kenderaan yang melebihi had laju di lihat dua hingga tiga
kilometer sebelum lokasi kamera tersebut.
Bagi kamera untuk mencatatkan jumlah pemandu yang melanggar lampu
merah, papan tanda yang diletakkan adalah 50 hingga 500 meter
daripada lampu isyarat berkenaan.
Solah berkata imej yang ditangkap oleh kamera AES akan dihantar
secara automatik kepada pusat kawalan AES dan nombor plat
kenderaan yang melanggar peraturan tersebut akan dikesan oleh
pangkalan data JPJ, sebelum saman dikenluarkan kepada pemilik
kenderaan tersebut.
"Proses semakan, mengenalpasti pasti kesalahan dan pengeluaran
notis sama dibuat oleh pegawai JPJ terlatih yang ditempatkan di
pusat kawalan AES.
"Jika imej yang ditangkap tidak sepadan dengan nombor pendaftaran
kederaan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ, siasatan lanjut
akan dijalankan. Ini ialah bagi memastikan saman yang dikeluarkan
sah menurut undang-undang jalan raya, serta dapat mengelakkan
daripada saman dikeluarkan kepada pihak yang tidak bersalah,"
katanya.
Notis sama yang telah diproses dan ditentusahkan sebelum dihantar
kepada pemilih kenderaan berdaftar dalam tempoh lima hari
daripada tarikh kesalahan serta imej kenderaan yang dirakamkan.
"Bagaimanapun, jika pemilik berdaftar bukan pemandu kenderaan
tersebut ketika kesalahan direkodkan, mereka boleh mengemukakan
butiran pemandu terbabit kepada JPJ selepas 30 hari daripada
tarikh menerima notis saman tersebut.
"Jika mereka memilih untuk hadir ke mahkamah, mereka boleh
berbuat demikian pada mas dan tarikh yang ditetapkan dalam notis
berkenaan," kata Solah.
Solah berkata mereka yang menerima notis saman AES boleh
menghubungi pusat kawalan AES untuk mengetahui butiran lanjut
mengenainya ditalian 03-78464400, bagi kesalahan yang direkodkan
di Perak, sementara bagi kesalahan yang direkodkan di Selangor,
Putrajaya dan Kuala Lumpur mereka boleh menghubungi talian
03-7628 8268.-mstar
comments:
Karya SMKSB said...
Terbaik, Harapan agar saman ini menjadi iktibar kepada semua
bukan dilaksanakan semata-mata kerana untuk poket pilihanraya
Anonymous said...
Satu lagi cara mudah kerjaan untuk punggut hasil dari keringat
rakyat yang kais pagi makan pagi bial pulang dapat surat saman,
sepatutnya sebelum kuatkuasakan undang-undang hutan ini hendaklah
terlebih dulu selesaikan masaalah kesesakan lalulintas
ditempat-tempat yang selalu berlaku kemalangan atau buat kajian
ini tidak semua ketua-ketua pengarah hanya tahu macam mana nak
kutip duit rakyat melalui saman atau mahkamah saja, apakah
sebabnya pehak JPJ sendiri tidak menjalankan kuatkuasa ini kenapa
mesti diswastakan?
dengan tindakan bakal dikenakan keatas rakyat.
Anonymous said...
najib dah habiskan banyak wang, sekarang nak memeras rakyat pula
Anonymous said...
Selepas 2 ke 3 km, kita pecut lagi.....hahaha.
Anonymous said...
Undi lagi BN yang tak mahu hapus saman ekor dan PTPTN..KAMI
PELAJAR IPT TOLAK BN
Anonymous said...
Kalau BN ditolak PRU13 rakyat tak dibebankan dengan saman
Kamera AES : TERIMA SAMAN Dalam 5 Hari, JELASKAN Dalam 60 Hari
pulakdah.blogspot.
Posted by author faethal
Salah sebuah kamera AES yang terletak di Ipoh, Perak.
Penggunaan kamera AES yang berkuatkuasa sejak malam tadi menjadi
perhatian ramai pengguna hari ini. Kamera AES yang terletak di
persimpangan lampu isyarat di Ipoh contohnya mampu merakamkan
kesalahAN pengguna jalan raya yang melanggar lampu merah.
Sebaik kesalahan pengguna berjaya dirakamkan, mereka akan
menerima saman dalam masa 5 hari. Setiap kompaun saman yang
bernilai RM300 ini perlu dijelaskan dalam tempoh masa 60 hari.
Kamera AES ini mampu mengesan kesalahan pengguna jalanraya dari
jarak 50 meter hingga 500 meter.
BERSIHbe a good ctzen
Mohd Rozali Mohd Nor
( QUALITYCONTROL)
easydail : 5222
Sat Oct 6, 2012 5:19 am (PDT) . Posted by:
"automobil@yahoogroups.com"
Salam MOD,hide my mail add. jugak (office mail).
Agree dgn bro kat bawah ni. Saya rasa Rafizi tak sebongok tu bila announce bende nih, sure ade jalannya, sebab saya boleh digest benda nih dari sudut positif.
Let say harga keta turun 30% ke 40%, kerajaan pemerintah mesti had kan tempoh pinjaman dari max 9 tahun ke 4 atau 5 tahun. Secara logiknya, monthly installment
keta lebih kurang sama dgn sekarang je. Sebab majority org nak beli keta pakai loan, so tak sume orang boleh beli keta jugak. Jadi momokkan bro yg sebelum
nih, takdelah seburuk yang digambarkan.
Benefitnya, biasa keta 5 tahun masih elok lagi, tak yah tukar. Duit installment yang biasa org bayar sampai 9 tahun, lepas tahun ke 5 dah boleh labur kat tempat lain.
Banyak penjimatan tuh. So TAK NAK ke? Kalau sekarang, dah lah kena pau dgn gomen, pastu kena pau duit interest lagi ngan bank.
________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com ]
Sent: Monday, October 01, 2012 12:29 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
Salam MOD,hide my mail add. (office mail).
Saya rasa semua hal melibatkan politik termasuk juga Automobil,tapi mesti kena cara olahan biar bersesuaian dng skop,kias sikit2 jngan direct nanti ada orang
marah.Ruang Automobil ni tak semestinya berbincang pasal enjin,tayar,ekzos atau tntang sewaktu dengannya,boleh luaskan skop tu tapi mesti berkisar
pada asas automobile.Kalau basikal pakai bateri tu pun rasanya boleh juga kut kalau ada yg nak tanya..he..he..
Kalau luaskan skop perbincangan saya pasti ruang ni lebih seronok dan meriah,ada active reply dari orang lain.
Tentang komen Nazri dibawah ni saya kurang setuju,pendapatnya lebih kepada utamakan diri sendiri,mungkin dia orang berkemampuan,mampu bayar serba-serbi dan belum berkeluarga atau pun anak Cuma 2 orang saja,boleh pakai kereta sedan,tak perlu beli MPV.
**pakai MPV tak semestinya menunjukkan kemewahan tapi untuk keselesaan keluarga.Kalau cukai kereta diturunkan ramai yang mampu beli,justeru lebih
Selesa dan Selamat.
Soal jual balik kereta yang masih berhutang tak de masalah kerana proses penurunan cukai oleh PR dibuat secara berperingkat sehingga sampai ke Satu tahap yg dikira bersesuaian,bukan terus dihapuskan sekaligus.
KAMI RAKYAT MARHAIN BUKAN NAK HIDUP MEWAH PUN,CUKUPLAH SEKADAR SENANG SIKIT,HIDUP SELESA DIBUMI MSIA YG KAYA NI.
**saya bukan penyokong tegar PR,tapi sokong mana yang membawa kebaikan pada rakyat biasa macam saya.…kesian kami orang susah,
Nak menyimpan sekarang pun susah bro,nak bayar downpayment tinggi,loan pun tinggi..adusss susahnya hidup sekarang….
Mzi…
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com ] On Behalf Of Nazri Ahtar
Sent: Monday, 10, 2012 10:01 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
yeah, harga kereta murah, minyak murah..... fuh !!!
lepas nih makin banyaklah kereta bertaburan kat jalan.. makin semak la jem nak pi kerja pagi2 dari elok2 kena bangun pukul 6.... mungkin lepas nih kena bangun pukul 5 pulak.
lepas tu kita mintak pulak besarkan jalan.... yeah gomen mesti ada duit nak besarkan jalan....tak perlu bayar tol. yeah... best giler la weh....
aku yang baru beli kereta, tak da harapan la nak jual kereta....sebab dah sign kontrak harga lama yang mahal. alamatnya pakai sampai jadi besi buruk baru boleh merasa beli kereta baru... yeah !!!
terbaik !!
** masing2 ada pendapat sendiri, masing2 boleh nak sokong secara cerdik pandai mahupun semberono, negara bebas bukan?. secara ikhlas, saya rasa makin lama makin banyak topik politik dalam group automobil. politik is a never ending story. this has got to stop.**
rgds,
Nazri Ahtar
ps: pada pendapat saya, ini ruang borak2 pasal automobil. BUKAN RUANG POLITIK. mohon tok mod tegur saya kalau saya silap.
yang baik dari Allah, yang buruk dari saya
________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg >
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com >
Sent: Friday, September 28, 2012 11:50 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
Legal Disclaimer:
The information contained in this message may be privileged and confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this message in error, please immediately notify the sender and delete or destroy any copy of this message!
Agree dgn bro kat bawah ni. Saya rasa Rafizi tak sebongok tu bila announce bende nih, sure ade jalannya, sebab saya boleh digest benda nih dari sudut positif.
Let say harga keta turun 30% ke 40%, kerajaan pemerintah mesti had kan tempoh pinjaman dari max 9 tahun ke 4 atau 5 tahun. Secara logiknya, monthly installment
keta lebih kurang sama dgn sekarang je. Sebab majority org nak beli keta pakai loan, so tak sume orang boleh beli keta jugak. Jadi momokkan bro yg sebelum
nih, takdelah seburuk yang digambarkan.
Benefitnya, biasa keta 5 tahun masih elok lagi, tak yah tukar. Duit installment yang biasa org bayar sampai 9 tahun, lepas tahun ke 5 dah boleh labur kat tempat lain.
Banyak penjimatan tuh. So TAK NAK ke? Kalau sekarang, dah lah kena pau dgn gomen, pastu kena pau duit interest lagi ngan bank.
____________
From: automobil@yahoogrou
Sent: Monday, October 01, 2012 12:29 PM
To: automobil@yahoogrou
Subject: RE: www.groupautomobil.
Salam MOD,hide my mail add. (office mail).
Saya rasa semua hal melibatkan politik termasuk juga Automobil,tapi mesti kena cara olahan biar bersesuaian dng skop,kias sikit2 jngan direct nanti ada orang
marah.Ruang Automobil ni tak semestinya berbincang pasal enjin,tayar,
pada asas automobile.Kalau basikal pakai bateri tu pun rasanya boleh juga kut kalau ada yg nak tanya..he..he.
Kalau luaskan skop perbincangan saya pasti ruang ni lebih seronok dan meriah,ada active reply dari orang lain.
Tentang komen Nazri dibawah ni saya kurang setuju,pendapatnya lebih kepada utamakan diri sendiri,mungkin dia orang berkemampuan,
**pakai MPV tak semestinya menunjukkan kemewahan tapi untuk keselesaan keluarga.Kalau cukai kereta diturunkan ramai yang mampu beli,justeru lebih
Selesa dan Selamat.
Soal jual balik kereta yang masih berhutang tak de masalah kerana proses penurunan cukai oleh PR dibuat secara berperingkat sehingga sampai ke Satu tahap yg dikira bersesuaian,
KAMI RAKYAT MARHAIN BUKAN NAK HIDUP MEWAH PUN,CUKUPLAH SEKADAR SENANG SIKIT,HIDUP SELESA DIBUMI MSIA YG KAYA NI.
**saya bukan penyokong tegar PR,tapi sokong mana yang membawa kebaikan pada rakyat biasa macam saya.…kesian kami orang susah,
Nak menyimpan sekarang pun susah bro,nak bayar downpayment tinggi,loan pun tinggi..adusss susahnya hidup sekarang….
Mzi…
From: automobil@yahoogrou
Sent: Monday, 10, 2012 10:01 AM
To: automobil@yahoogrou
Subject: Re: www.groupautomobil.
yeah, harga kereta murah, minyak murah..... fuh !!!
lepas nih makin banyaklah kereta bertaburan kat jalan.. makin semak la jem nak pi kerja pagi2 dari elok2 kena bangun pukul 6.... mungkin lepas nih kena bangun pukul 5 pulak.
lepas tu kita mintak pulak besarkan jalan.... yeah gomen mesti ada duit nak besarkan jalan....tak perlu bayar tol. yeah... best giler la weh....
aku yang baru beli kereta, tak da harapan la nak jual kereta....sebab dah sign kontrak harga lama yang mahal. alamatnya pakai sampai jadi besi buruk baru boleh merasa beli kereta baru... yeah !!!
terbaik !!
** masing2 ada pendapat sendiri, masing2 boleh nak sokong secara cerdik pandai mahupun semberono, negara bebas bukan?. secara ikhlas, saya rasa makin lama makin banyak topik politik dalam group automobil. politik is a never ending story. this has got to stop.**
rgds,
Nazri Ahtar
ps: pada pendapat saya, ini ruang borak2 pasal automobil. BUKAN RUANG POLITIK. mohon tok mod tegur saya kalau saya silap.
yang baik dari Allah, yang buruk dari saya
____________
From: -::eSpAcE9808:
To: zzxmelayucyber <melayucyber@
Sent: Friday, September 28, 2012 11:50 PM
Subject: www.groupautomobil.
Legal Disclaimer:
The information contained in this message may be privileged and confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this message in error, please immediately notify the sender and delete or destroy any copy of this message!
Sat Oct 6, 2012 5:36 am (PDT) . Posted by:
"zifah" nzifah
sy pun nak komen la .. ni bkn psl politik .. tp psl kete ... hehehe ..
pada pendapat sy kete kat lembah klang ni mmg dah sedia byk ... harga mahal pun org terpaksa beli jgk .. sbb kereta tu keperluan ..
plat wilayah leh abis lebih dr 2k dlm satu hari ... cuma bila harga kereta turun ... mungkin org yg masih lg pakai saga dapat la merasa kereta persona ...
org yg pakai kancil dapatlah bertukar kepada myvi .... sbb mereka dah mampu ... org kg pun .. leh tukar kereta jgk ...
psl jalan sesak plak ... sy rasa jln raya sama je .. yg naik motosikal sekarang ni pun .. bkn sbb x de kereta .. tp sbb nak elak kesesakan ...
sekadar pendapat jgk ... sy x layak mengundi pun .. sbb saya lupa nak daftar ... huhuhuhu ....
________________________________
From: "automobil@yahoogroups.com " <automobil@yahoogroups.com >
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, 1 October 2012, 12:29
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
Salam MOD,hide my mail add. (office mail).
Saya rasa semua hal melibatkan politik termasuk juga Automobil,tapi mesti kena cara olahan biar bersesuaian dng skop,kias sikit2 jngan direct nanti ada orang
marah.Ruang Automobil ni tak semestinya berbincang pasal enjin,tayar,ekzos atau tntang sewaktu dengannya,boleh luaskan skop tu tapi mesti berkisar
pada asas automobile.Kalau basikal pakai bateri tu pun rasanya boleh juga kut kalau ada yg nak tanya..he..he..
Kalau luaskan skop perbincangan saya pasti ruang ni lebih seronok dan meriah,ada active reply dari orang lain.
Tentang komen Nazri dibawah ni saya kurang setuju,pendapatnya lebih kepada utamakan diri sendiri,mungkin dia orang berkemampuan,mampu bayar serba-serbi dan belum berkeluarga atau pun anak Cuma 2 orang saja,boleh pakai kereta sedan,tak perlu beli MPV.
**pakai MPV tak semestinya menunjukkan kemewahan tapi untuk keselesaan keluarga.Kalau cukai kereta diturunkan ramai yang mampu beli,justeru lebih
Selesa dan Selamat.
Soal jual balik kereta yang masih berhutang tak de masalah kerana proses penurunan cukai oleh PR dibuat secara berperingkat sehingga sampai ke Satu tahap yg dikira bersesuaian,bukan terus dihapuskan sekaligus.
KAMI RAKYAT MARHAIN BUKAN NAK HIDUP MEWAH PUN,CUKUPLAH SEKADAR SENANG SIKIT,HIDUP SELESA DIBUMI MSIA YG KAYA NI.
**saya bukan penyokong tegar PR,tapi sokong mana yang membawa kebaikan pada rakyat biasa macam saya.…kesian kami orang susah,
Nak menyimpan sekarang pun susah bro,nak bayar downpayment tinggi,loan pun tinggi..adusss susahnya hidup sekarang….
Mzi…
From:automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com ] On Behalf Of Nazri Ahtar
Sent: Monday, 10, 2012 10:01 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
yeah, harga kereta murah, minyak murah..... fuh !!!
lepas nih makin banyaklah kereta bertaburan kat jalan.. makin semak la jem nak pi kerja pagi2 dari elok2 kena bangun pukul 6.... mungkin lepas nih kena bangun pukul 5 pulak.
lepas tu kita mintak pulak besarkan jalan.... yeah gomen mesti ada duit nak besarkan jalan....tak perlu bayar tol. yeah... best giler la weh....
aku yang baru beli kereta, tak da harapan la nak jual kereta....sebab dah sign kontrak harga lama yang mahal. alamatnya pakai sampai jadi besi buruk baru boleh merasa beli kereta baru... yeah !!!
terbaik !!
** masing2 ada pendapat sendiri, masing2 boleh nak sokong secara cerdik pandai mahupun semberono, negara bebas bukan?. secara ikhlas, saya rasa makin lama makin banyak topik politik dalam group automobil. politik is a never ending story. this has got to stop.**
rgds,
Nazri Ahtar
ps: pada pendapat saya, ini ruang borak2 pasal automobil. BUKAN RUANG POLITIK. mohon tok mod tegur saya kalau saya silap.
yang baik dari Allah, yang buruk dari saya
________________________________
From:-::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg >
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com >
Sent: Friday, September 28, 2012 11:50 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
pada pendapat sy kete kat lembah klang ni mmg dah sedia byk ... harga mahal pun org terpaksa beli jgk .. sbb kereta tu keperluan ..
plat wilayah leh abis lebih dr 2k dlm satu hari ... cuma bila harga kereta turun ... mungkin org yg masih lg pakai saga dapat la merasa kereta persona ...
org yg pakai kancil dapatlah bertukar kepada myvi .... sbb mereka dah mampu ... org kg pun .. leh tukar kereta jgk ...
psl jalan sesak plak ... sy rasa jln raya sama je .. yg naik motosikal sekarang ni pun .. bkn sbb x de kereta .. tp sbb nak elak kesesakan ...
sekadar pendapat jgk ... sy x layak mengundi pun .. sbb saya lupa nak daftar ... huhuhuhu ....
____________
From: "automobil@yahoogrou
To: automobil@yahoogrou
Sent: Monday, 1 October 2012, 12:29
Subject: RE: www.groupautomobil.
Salam MOD,hide my mail add. (office mail).
Saya rasa semua hal melibatkan politik termasuk juga Automobil,tapi mesti kena cara olahan biar bersesuaian dng skop,kias sikit2 jngan direct nanti ada orang
marah.Ruang Automobil ni tak semestinya berbincang pasal enjin,tayar,
pada asas automobile.Kalau basikal pakai bateri tu pun rasanya boleh juga kut kalau ada yg nak tanya..he..he.
Kalau luaskan skop perbincangan saya pasti ruang ni lebih seronok dan meriah,ada active reply dari orang lain.
Tentang komen Nazri dibawah ni saya kurang setuju,pendapatnya lebih kepada utamakan diri sendiri,mungkin dia orang berkemampuan,
**pakai MPV tak semestinya menunjukkan kemewahan tapi untuk keselesaan keluarga.Kalau cukai kereta diturunkan ramai yang mampu beli,justeru lebih
Selesa dan Selamat.
Soal jual balik kereta yang masih berhutang tak de masalah kerana proses penurunan cukai oleh PR dibuat secara berperingkat sehingga sampai ke Satu tahap yg dikira bersesuaian,
KAMI RAKYAT MARHAIN BUKAN NAK HIDUP MEWAH PUN,CUKUPLAH SEKADAR SENANG SIKIT,HIDUP SELESA DIBUMI MSIA YG KAYA NI.
**saya bukan penyokong tegar PR,tapi sokong mana yang membawa kebaikan pada rakyat biasa macam saya.…kesian kami orang susah,
Nak menyimpan sekarang pun susah bro,nak bayar downpayment tinggi,loan pun tinggi..adusss susahnya hidup sekarang….
Mzi…
From:automobil@yahoogrou
Sent: Monday, 10, 2012 10:01 AM
To: automobil@yahoogrou
Subject: Re: www.groupautomobil.
yeah, harga kereta murah, minyak murah..... fuh !!!
lepas nih makin banyaklah kereta bertaburan kat jalan.. makin semak la jem nak pi kerja pagi2 dari elok2 kena bangun pukul 6.... mungkin lepas nih kena bangun pukul 5 pulak.
lepas tu kita mintak pulak besarkan jalan.... yeah gomen mesti ada duit nak besarkan jalan....tak perlu bayar tol. yeah... best giler la weh....
aku yang baru beli kereta, tak da harapan la nak jual kereta....sebab dah sign kontrak harga lama yang mahal. alamatnya pakai sampai jadi besi buruk baru boleh merasa beli kereta baru... yeah !!!
terbaik !!
** masing2 ada pendapat sendiri, masing2 boleh nak sokong secara cerdik pandai mahupun semberono, negara bebas bukan?. secara ikhlas, saya rasa makin lama makin banyak topik politik dalam group automobil. politik is a never ending story. this has got to stop.**
rgds,
Nazri Ahtar
ps: pada pendapat saya, ini ruang borak2 pasal automobil. BUKAN RUANG POLITIK. mohon tok mod tegur saya kalau saya silap.
yang baik dari Allah, yang buruk dari saya
____________
From:-::eSpAcE9808:
To: zzxmelayucyber <melayucyber@
Sent: Friday, September 28, 2012 11:50 PM
Subject: www.groupautomobil.
GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
Web: Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com
Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz
Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
Web: Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com
Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz
Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com
OILYMAN - http://oilyman.com.my
No comments:
Post a Comment