Tuesday, October 16, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3389

14 New Messages

Digest #3389
4a
Re: Masalah saman by "Mohd Zabidi Majid"
8
FULL LOAN FOR BRAND NEW TOYOTA VIOS & GREAT DISCOUNT by "TOYOTA DEALER" get_toyota_today

Messages

Tue Oct 16, 2012 1:19 am (PDT) . Posted by:

"mohdmat" kedai_tayar

daripada clue kat bawah..
1- kong yg kedua sebab bearing jam, kong yg sebelum tu sebab bearing juga ka? yg tukar altenator 6 kali sebab apa? tak ada charge, x cukup charge, ke bearing jammed etc? 
2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A mcm sikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa istilah melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaan 13.5V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk specs dia) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage akan drop sikit tapi x sepatutnya drop below battery voltage. 
3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah sebenarnya alternator yang baru tukar tu? 

________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, October 16, 2012 3:33 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alternator


 
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warning yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masalah adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mula turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gombak tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol sebab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum masuk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kong ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pulak yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang dah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabkan kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 12A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar depa kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..depa "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak ..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bila on jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cadangkan utk tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak pengikat lain la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tapi tak selesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk kena pikir 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak guna lampu ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala duk melayan kerenah altenator ni.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________

From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800
To: <automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alternator
 
Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik Mat cakap), tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..

2012/10/16 tanya saya <worksplendid@gmail.com>


>tq bro. ilmu yg di kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi kt diri sendiri. Saya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check 2, 3 workshop gak.. rupanya altenator bearing je problemnya. 
>
>
>
>2012/10/15 mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
>
>
>> 
>>salam semua,
>>  memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan juga sebab  kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage sehingga la beberapa bulan  memakainya. setelah sekian lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus
memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah  dimana akan menyusahkan sikit.  so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga dia
RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..
>

Tue Oct 16, 2012 2:04 am (PDT) . Posted by:

"fuzzyinn@yahoo.com" fuzzyinn

Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tukar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah tak "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la memang bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasangkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Dan sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni kereta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jalan malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charge bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "lebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Oct 2012 01:19:15
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alternator

daripada clue kat bawah..
1- kong yg kedua sebab bearing jam, kong yg sebelum tu sebab bearing juga ka? yg tukar altenator 6 kali sebab apa? tak ada charge, x cukup charge, ke bearing jammed etc? 
2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A mcm sikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa istilah melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaan 13.5V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk specs dia) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage akan drop sikit tapi x sepatutnya drop below battery voltage. 
3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah sebenarnya alternator yang baru tukar tu? 


________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, October 16, 2012 3:33 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alternator


 
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warning yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masalah adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mula turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gombak tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol sebab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum masuk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kong ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pulak yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang dah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabkan kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 12A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar depa kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..depa "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak ..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bila on jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cadangkan utk tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak pengikat lain la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tapi tak selesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk kena pikir 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak guna lampu ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala duk melayan kerenah altenator ni.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________

From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800
To: <automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alternator
 
Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik Mat cakap), tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..



2012/10/16 tanya saya <worksplendid@gmail.com>



>tq bro. ilmu yg di kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi kt diri sendiri. Saya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check 2, 3 workshop gak.. rupanya altenator bearing je problemnya. 
>
>
>
>2012/10/15 mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
>
>
>> 
>>salam semua,
>>  memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan juga sebab  kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage sehingga la beberapa bulan  memakainya. setelah sekian lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus
memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah  dimana akan menyusahkan sikit.  so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga dia
RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..
>


Tue Oct 16, 2012 7:01 am (PDT) . Posted by:

"apahalnie" apahalnie

Waalaikumussalam,

Terima kasih, tips yang bagus, saya pun dah mula godek-godek sendiri kereta dengan bantuan google & youtube :)

Cheers

--- On Mon, 10/15/12, mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com> wrote:

From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alternator
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Date: Monday, October 15, 2012, 11:21 AM

 

salam semua,  memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan juga sebab  kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage sehingga la beberapa bulan  memakainya. setelah sekian lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya
bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah  dimana akan menyusahkan sikit.  so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair
alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga dia RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..

Tue Oct 16, 2012 1:21 am (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

kalau tak silap pernah terbaca ada satu model keta ferrari kena panggil
balik utk cek sebab bahan gam yg digunakan pada area enjin mudah
terbakar bila suhu panas. masa tu byk kes terbakar berlaku di sekitar
europe & arab. di malaysia takde satu pun model tu yg mengalami
kebakaran. ada yg komen kat luar negara diorang lenjan kaw2 ferrari tu
tp kt malaysia ferrari hanya berselimut je d banglo2 mewah. kalau jalan
pun just ronda2 KL utk pegi melepak kat club2 high class.. so teorinya
enjin tak sempat panas.

On 16/10/2012 2:25 PM, tanya saya wrote:
>
> biasanya kereta mahal cam ferrari ni tak pakai minyak ron95. utk kes
> ni, tak pasti lak penyebab nya.
>
>
>
> 2012/10/6 ML <allmailinglist@gmail.com <mailto:allmailinglist@gmail.com>>
>
> Teringat kes ferari terbakar tgh hiway dulu terpikir gak takkan
> ferari pakai ron95??
>
> Kalau ron95 pembakarnya, camna pulak ada kereta2 yg lain x
> terbakar..??
>
> Ye ke kereta2 yg terbakar tu xde letak additive lain??? Ye ke kat
> bengkel depa pomen tak terlonggar tercalar kabel2 minyak?
>
> Ke spark plug terlebih api? Ke khianat? Ke enjin panas pasal
> radiotor bocor?? Ke baru modified??
>
> Camno tu boss bomba?? :-)
> Kena siasat tak?? Hehe
>
>
>
> On 4 Oct, 2012, at 9:52 AM, bashah <bwasi@yahoo.com
> <mailto:bwasi@yahoo.com>> wrote:
>
>> Aku pikir kalaulah aku boss bomba satu malaya, suruh buat
>> checklist bomba tanya owner brand minyak & type aper depa pakai
>> 95 atau 97...dah lama tau dah puncanya..
>> takdalah jawab skema ""masih menjalankan siasatan lanjut terutama
>> mengenal pasti punca kejadian.""
>> :)
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> ----------------------------------------------------------
>> *From:* MHZ <cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com>>
>> *To:* automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
>> *Sent:* Thursday, October 4, 2012 9:35 AM
>> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com
>> <http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Metro - Menangis
>> Kereta terbakar
>>
>> aku plak syak additif yg digunakan dalam ron95 tu kuat menghakis
>> menyebabkan ada hos yg cpt bocor tanpa kita sedar. kalau tak
>> tambah additive ni mungkin minyak kurang power (pada pengamatan
>> aku dulu minyak petronas 95 kurang power, sekarang dh ok sket
>> maybe lepas byk org komplen compare dgn shell). ini teori aku
>> takde buat kajian apa2 pun. jangan plak sebar cerita ni sebagai
>> fakta.. setakat sembang2 bleh :)
>> On 03/10/2012 10:21 AM, bashah wrote:
>>> Artikel Metro hari ini...
>>>
>>> SAMA dg kejadian di parking office aku di PJ sebulan lalu bila
>>> ada kereta terbakar tiba2 selepas berhenti parking.
>>>
>>> Aku syak haba panas enjin yg berhenti atau cuaca yg panas boleh
>>> menyebabkan wap petrol (95 ? ) ini mudah terbakar.
>>>
>>> Anak aku selalu tegur wap petrol yg kuat dlm kereta lepas isi
>>> minyak. Aku isi 95,, biasalah kurang duit, bukan tak cukup .
>>>
>>> Oleh itu utk kurangkan risiko - parking kereta anda di tempat
>>> teduh atau pun lapik bonet dg kadbod :) he he
>>>
>>>
>>> **************
>>> MELAKA: �Api ketika itu amat marak dan asap tebal hingga
>>> menyebabkan saya tidak berani mendekati lokasi kejadian kerana
>>> bimbang berlaku letupan,� kata penjaga tempat letak motosikal
>>> dikenali sebagai Ho, 50-an, yang menyaksikan kebakaran tiga
>>> kenderaan di kawasan parkir berdekatan Medan Selera Newtown, di
>>> sini, semalam.
>>> Kebakaran jam 1.10 tengah hari itu menimbulkan tanda tanya
>>> berikutan satu daripada kereta terbabit iaitu Nissan Sentra
>>> dipercayai tiba-tiba terbakar sebelum api merebak dan menyambar
>>> dua kereta berdekatan.
>>>
>>> Kereta Nissan itu musnah manakala Perodua Kenari dan Ford Laser
>>> rosak akibat bahang kebakaran.
>>> Tindakan pantas bomba berjaya mengawal kebakaran daripada lebih
>>> teruk dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku.
>>>
>>> Menurut Ho, dia yang memeriksa kawasan tempat letak motosikal
>>> berdekatan tempat kejadian mencurigai sesuatu apabila ternampak
>>> asap tebal di kawasan terbabit. �Apabila diperiksa, saya
>>> terkejut melihat asap itu rupa-rupanya datang dari sebuah kereta
>>> yang marak terbakar di kawasan lot parkir berkenaan.
>>>
>>> �Melihat keadaan itu, saya yang bimbang keadaan bertambah teruk
>>> menghubungi talian kecemasan untuk tindakan lanjut,� katanya
>>> ketika ditemui di tempat kejadian, semalam. Tinjauan mendapati
>>> seorang daripada pemilik kereta berusia 30-an gagal menahan
>>> sebak dan menitiskan air matanya selepas menyedari kejadian itu.
>>> Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Jalan
>>> Kubu, Pegawai Bomba Kanan II Low Liang Seong berkata, pihaknya
>>> bergegas ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan awam,
>>> pada jam 1.16 tengah hari.
>>>
>>> �Seramai enam pegawai dan anggota bersama sebuah jentera dikerah
>>> memadam kebakaran membabitkan tiga kereta berkenaan.
>>> �Api berjaya dikawal dalam tiga tujuh minit dan padam sepenuhnya
>>> lima minit kemudian. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku,�
>>> katanya. Menurut beliau, pihaknya bagaimanapun masih menjalankan
>>> siasatan lanjut terutama mengenal pasti punca kejadian.
>>
>>
>>
>> Reply via web post
>> <http://groups.yahoo.com/group/automobil/post;_ylc=X3oDMTJxaWI5MnFpBF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzY4NjE0MDYEZ3Jwc3BJZAMxNzA1NjgzODAwBG1zZ0lkAzMxNTI1BHNlYwNmdHIEc2xrA3JwbHkEc3RpbWUDMTM0OTMxNTUyOA--?act=reply&messageNum=31525>
>> Reply to sender
>> <mailto:bwasi@yahoo.com?subject=Re%3A%20www%2Egroupautomobil%2Eblogspot%2Ecom%20-%20%20Metro%20-%20Menangis%20Kereta%20terbakar>
>> Reply to group
>> <mailto:automobil@yahoogroups.com?subject=Re%3A%20www%2Egroupautomobil%2Eblogspot%2Ecom%20-%20%20Metro%20-%20Menangis%20Kereta%20terbakar>
>> Start a New Topic
>> <http://groups.yahoo.com/group/automobil/post;_ylc=X3oDMTJlOXMyZzg3BF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzY4NjE0MDYEZ3Jwc3BJZAMxNzA1NjgzODAwBHNlYwNmdHIEc2xrA250cGMEc3RpbWUDMTM0OTMxNTUyOA-->
>> Messages in this topic
>> <http://groups.yahoo.com/group/automobil/message/31521;_ylc=X3oDMTM2M2xjYWsxBF9TAzk3MzU5NzE0BGdycElkAzY4NjE0MDYEZ3Jwc3BJZAMxNzA1NjgzODAwBG1zZ0lkAzMxNTI1BHNlYwNmdHIEc2xrA3Z0cGMEc3RpbWUDMTM0OTMxNTUyOAR0cGNJZAMzMTUyMQ-->
>> (3)
>>
>> Yahoo! Groups
>> <http://groups.yahoo.com/;_ylc=X3oDMTJkdm11MGJzBF9TAzk3NDc2NTkwBGdycElkAzY4NjE0MDYEZ3Jwc3BJZAMxNzA1NjgzODAwBHNlYwNmdHIEc2xrA2dmcARzdGltZQMxMzQ5MzE1NTI4>
>>
>> Switch to: Text-Only
>> <mailto:automobil-traditional@yahoogroups.com?subject=Change+Delivery+Format:+Traditional>,
>> Daily Digest
>> <mailto:automobil-digest@yahoogroups.com?subject=Email+Delivery:+Digest>
>> � Unsubscribe
>> <mailto:automobil-unsubscribe@yahoogroups.com?subject=Unsubscribe> �
>> Terms of Use <http://docs.yahoo.com/info/terms/> � Send us
>> Feedback
>> <mailto:ygroupsnotifications@yahoogroups.com?subject=Feedback+on+the+redesigned+individual+mail+v1>
>
>
>

Tue Oct 16, 2012 3:01 am (PDT) . Posted by:

"Fahmi Ahmad"

Kereta turbo mmg sedap bila memotong dan naik bukit, tp ada kekurangannya. 
Bila milage dah tinggi [150,000km ke atas] , sistem turbo selalu buat kacau [antaranya minyak enjin cepat kurang dan power kurang]. 
Ramai mekanik bagitau kereta turbo masa muda mmg best, bila dah tua byk perangai dan penyakit....

>________________________________
> From: Din mi16 <dinmi16@yahoo.com>
>To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
>Sent: Sunday, October 14, 2012 10:39 AM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Honda accord 2.4 vs Toyota camry 2.4 vs Peugeot 508
>
>

>Amik pug 508 enjin 1.6T,roadtax rm90 setahun.handling n suspension superb campare honda dgn toyota.Nak kepastian, g test drive dulu ketiga-tiga model nih.
>Dari segi maintenance lebih kurang saja,spare part kete jepun skrg nih lebih mahal dari europe.
>
>
>
>
>
>________________________________
> From: Fhazly Yusop <neoli18@yahoo.com>
>To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
>Sent: Friday, 12 October 2012 5:26 PM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Honda accord 2.4 vs Toyota camry 2.4 vs Peugeot 508
>
>

>kalau x silap, camry skrg pakai 2.5. yg model sblm ni ada 2..4 tp rasanya x jual lg yg baru.
>camry 2.5 148ps, 190nm
>
>accord 2.4 180ps 222nm
>
>pug 508 158ps 240nm
>
>
>
>kalau saya, pilih Pug 508 sbb paling utama pd saya bila bwk kete adalah torque, dan antara ketiga2 ni, pug 508 yg plg tinggi torque walaupun enjin plg kecik.
>
>kalau cite design, sampai esok pun x habis. sy prefer pug 508 juga. 
>
>cuma pug ni, resale value memang teruk. kalau ada plan nk tukar, elok honda dgn toyota.
>
>
>
>
>________________________________
> From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
>To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
>Sent: Friday, October 12, 2012 11:05 AM
>Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Honda accord 2.4 vs Toyota camry 2.4 vs Peugeot 508
>
>Minta pandangan dari suadara2 yg ada pengalaman, pendapat Dan pandangan berkenaan ketiga2 model diatas dari segi kos penyelenggaraan ..performace .. Kelasakan..keselesaan.. @ value for money la org puteh kata ..  memandangkan harga +- sahaja utk ketiga2 model tersebut.. Harap ada yg sudi bagi pandangan.
>Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
>
>------------------------------------
>
>Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
>      Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com
>
>Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
>      Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640
>
>Web:       Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com 
>      The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
>      Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
>      Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com 
>      OILYMAN - http://oilyman.com.myYahoo! Groups Links
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Tue Oct 16, 2012 5:16 am (PDT) . Posted by:

"Mohd Zabidi Majid"

Buat jer aduan kat TV3 ataupun TV9 biar semua tau

On 13/10/2012, Azahar <regniz67@yahoo.com> wrote:
> Salam,Minta pandangan ahli group.pernah hilang motosikal tahun 2002, buat
> laporan polis di USJ, tuntutan insuran pun dah terima.Tiba-tiba 2-3 tahun
> (tak berapa ingat) selepas tu, dapat surat kena hadir di JPJ  Sg.Rasah sebab
> motosikal lari daripada sekatan JPJ di Felda Ulu Selangor. JPJ tak dapat
> tahan orang yang bawa, cari pemunya berdaftar...senangnya kerja depa...kita
> yang rugi masa mengadap depa...siap kena tunjuk laporan polis dan claim
> insuran...bila tanya kenapa dah buat report polis semua tetapi JPJ tak boleh
> trace motor tu kena curi...jawabnya Sistem Polis dengan JPJ tak link...siap
> dia photostate laporan polis dengan claim insuran tu dan buat laporan...so
> ingat dah settle...lega...rupa-rupanya tak abis lagi...cikai betul la sistem
> kat negara ni...yang buat kerja ramai yang makan gaji buta...yang buat
> undang-undang dok nak menindasje...bengang sangat sebab baru-baru ni check
> saman online ada pulak satu saman 300 atas nombor motor yang dah kena
> curi tu...kes nya gagal melaporkan kemalangan dalam tempoh 24 jam, daerah
> subang jaya pulak...beberapa persoalannya..1-bila laporan polis dibuat atas
> kehilangan atau kemalangan kenderaan, adakah mereka masukan kes kedalam
> sistem dan membuat siasatan atau sekadar mengeluarkan laporan untuk tuntutan
> insuran sahaja.2-rekod hakmilik diJPJ masih belum dibatalkan walaupun telah
> dibuktikan kes kecurian dan tuntutan insuran...pihak JPJ tidak pernah
> menghubungi selepas itu...so ingatkan hakmilik telah terbatal secara
> automatik...lagipun logiknya sekiranya pihak insuran telah membayar
> tuntutan, sekiranya kenderaan curi ditemui semula, ia bukan lagi hakmilik
> pemunya tetapi pihak insuran.3-bagaimana si pencuri laknat itu boleh dengan
> beraninya mengunakan kenderaan tesebut tanpa menukar nombor plat..adakah
> sebab dia tau polis tak akan cari...sebab bukan kenderaan mewah milik orang
> kenamaan...atau nombor pendaftaran tersebut telah digunakan oleh sendikit
> pada
> kenderaan lain berdasarkan maklumat yang telah diserahkan kepada
> JPJ4-apakah dalam kecanggihan teknologi masakini belum dibangunkan lagi satu
> sistem antara semua agensi penguatkuasa bagi melindungi hak orang
> awam...kalau sistem mengeluarkan saman ada link pulak...AES dengar sungguh
> canggih mengeluarkan saman...boleh ke AES membantu mencari kenderaan yang
> hilanng juga..
> anyway mintak pandangan...apa nak buat...risau kena blacklist..tak boleh
> renew lesen..
>
>
>

Tue Oct 16, 2012 5:26 am (PDT) . Posted by:

"penampan" penampan

Lokasi Kamera Projek Automated Enforcement System (AES) JPJ Dengan Google Map

Baca di Internet

http://bit.ly/aes-jpj

atau sebar ia dengan Pay With A Tweet

http://www.paywithatweet.com/pay/?id=e782e68affed59efd0c87c3d9de6fe82

Tarikh kuatkuasa : 23 September 2012

Berikut adalah senarai kedudukan dimana kamera Automated Enforcement System (AES) diatas Google Map. Senarai ini boleh anda simpan dalam perisian Google Map telepon Android anda.

Anda boleh melakukan ini dengan cara berikut :-

(A) Import fail KML

1) Lawat laman Google Map http://maps.google.com/ dan login dengan akaun Google anda.

2) Klik butang "My Places" dan klik butang "Create Map". Berikan "title" (tajuk) dan Description yang sesuai seperti Senarai Kamera AES JPJ Aktif. Pilih juga sama ada anda mahu Map anda adalah Public atau Unlisted. Selesaikan dengan tekan butang "Done".

2) Sila lawat Peta Google Senarai Kamera AES JPJ Aktif Pada 23 September 2012 melalui pautan ini

http://goo.gl/maps/1gfyf

https://maps.google.com/maps/ms?msid=215123527052055442384.0004ca562eea20e518172&msa=0

3) Tekan pautan KML dan download Fail KML Google MAP dan simpan dalam komputer anda.

4) Tekan semula butang "My Places" dan dan butang "Maps". Klik kepada pautan peta anda tadi.

5) Tekan butang "Edit" dan klik pada pautan "Import".

6) Tekan butang "Browse" dan pilih fail KML yang anda telah muat turun dan tekan butang "Upload from file".

7) Senarai siap dimasukkan dalam Google Map anda.

Pasang Google Map dalam Android anda dan gunakan fungsi "Layers" untuk melihatnya.

(B) Atau anda boleh "Save" (simpan) hanya lokasi pilihan anda.

1) Sila lawat Peta Google Senarai Kamera AES JPJ Aktif Pada 23 September 2012 melalui pautan ini

http://goo.gl/maps/1gfyf

https://maps.google.com/maps/ms?msid=215123527052055442384.0004ca562eea20e518172&msa=0

Anda juga boleh download Fail KML Google MAP untuk dimasukkan dalam Google Map anda atau Google Earth anda melalui pautan diatas.

2) Klik pada lokasi, sama ada pada senarai iaitu ruang sebelah kiri atau pada ikon kamera di atas peta. Popup maklumat lanjut lokasi akan tertera diatas peta.

3) Klik pautan "Save to map", buat pilihan "Create a new map" dan tekan butang "Save".

4) Selepas ia disimpan, tekan butang "Edit" pula untuk tukarkan tajuk "Title" dengan yang sesuai seperti Senarai Kamera AES JPJ.

5) Ulang semula langkah 1 untuk lokasi yang lain.

Sila berikan komen dan maklum balas disini

https://maps.google.com/maps/ms?authuser=0&msa=19&msid=215123527052055442384.0004ca562eea20e518172

Senarai Kawasan Kerap Kemalangan http://selesa.kkr.gov.my/

Sumbangan dan hasil tangan LinuxMalaysia

23 Sep 2012

Tue Oct 16, 2012 5:55 am (PDT) . Posted by:

"penampan" penampan

Kuiz Kempen Keselamatan Facebook Anda

http://cikgucyber.blogspot.com/2012/10/kuiz-kempen-keselamatan-facebook.html

Tujuan kuiz Kempen Keselamatan Facebook adalah untuk memberikan kesedaran keselamatan Facebook kepada pengguna Internet. Anda dimohon menjawab dengan sejujurnya semua soalan-soalan kuiz yang disediakan bagi menimbulkan kesedaran keselamatan Facebook anda.

Jika jawapan anda adalah "Ya", maka langkah itu telah anda ambil untuk memastikan Facebook anda selamat.

Sekiranya jawapan anda ada yang "Tidak", sila jawab "Tidak" pada kuiz ini dan kemudian ambil tindakan untuk membetulkan ia.

Jawapan anda akan memberikan maklumat penting kepada kami, bahagian mana yang perlu menjadi tumpuan utama bagi meningkatkan lagi kempen kesedaran keselamatan Facebook.

Sila lawat borang kuiz ini untuk mengetahui tips dan panduan keselamatan Facebook anda

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dE1KU1YxZlJRQmpVVGFJUXVfVzdudnc6MQ

Untuk maklumat terkini tentang kuiz ini sila lawat laman Facebook Bukan Sekadar Internet Sahaja.

https://www.facebook.com/Bukan.Sekadar.Internet.Sahaja

Contoh soalan-soalan kuiz diatas :-

1) Adakah anda menggunakan HTTPS dengan Facebook anda?

HTTPS adalah protokol hubungan yang lebih selamat kerana hubungan antara komputer anda dan Facebook adalah dilindungi dalam bentuk encryption. Ia turut digunakan laman web bank-bank dan juga Google Email Gmail.

2) Adakah kata laluan anda 8 atau lebih perkataan.

3) Adakah kata laluan anda mempunyai nombor

4) Adakah kata laluan anda mempunyai huruf khas (contoh @ # $ % )

5) Adakah kata laluan anda mempunyai campuran huruf kecil dan besar

Contoh kata laluan P@ssw00rD

6) Adakah kata laluan Email dan Facebook anda berlainan antara satu sama lain

7) Adakah anda tahu Wireless adalah tidak selamat tanpa penggunaan HTTPS?

8) Adakah anda tukarkan kata laluan anda setiap 90 hari?

9) Adakah anda sentiasa Log Out setiap hari akaun Facebook anda selepas penggunaannya?

10) Adakah anda telah tetapkan dalam Facebook anda "Login Notification" mesti "Enabled" ?

Sila lawat borang kuiz ini untuk mengetahui tips dan panduan keselamatan Facebook anda

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dE1KU1YxZlJRQmpVVGFJUXVfVzdudnc6MQ

Satu usaha sukarela

LinuxMalaysia

15 Okt 2012

Archive di Internet

http://cikgucyber.blogspot.com/2012/10/kuiz-kempen-keselamatan-facebook.html

Tue Oct 16, 2012 6:27 am (PDT) . Posted by:

"Khairul Isham"

caj tambahan keatas usia kenderaan yg melebihi 10 tahun biasanya
From: suhaimi ibrahim <designplanet78@yahoo.com>
Sent : 10/15/2012 12:30:48 PM
To: automobil@yahoogroups com <automobil@yahoogroups.com>; cekelatgetah@gmail.com <cekelatgetah@gmail.com>
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke kereta baru

Pasal caj loading tu saya dengar bahasa pasarnya di caj insuran atas penumpang. Betul? Kalau salah tlg betulkan

artikel menarik di sembang-automobil.blogspot.com

From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>;
To: <automobil@yahoogroups.com>;
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke kereta baru
Sent: Mon, Oct 15, 2012 4:20:57 AM

boleh sape2 terangkan apa sebenarnya makna caj loading ni?

On 14/10/2012 3:13 AM, suhaimi ibrahim wrote:

walaikumsalam.

terima kasih atas penjelasan kawan kawan, satu lagi. sekarang ni kereta yang lebih 15 tahun dah start kene charge tambahan pada loading. adakah sampai. 100% cas loading nih.

sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com

From: SEektruTH <sethyusof@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, October 12, 2012 9:19 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke kereta baru

assalamualaikum suhaimi,

boleh..tidak ada masalah. kete lama mesti terminate polisi lama dulu.
moga bermanfaat

mohd seth
012-967 6021
takaful ikhlas sdn bhd

2012/10/13 suhaimi ibrahim <designplanet78@yahoo.com>

Senario : amat ada sebuah kereta yang dah abis bayar. katakanlah die nak beli kereta lagi sebijik, bolehkah NCD kereta lamanya transfer ke kereta baru tanpa menjual kereta lamanya. kira macam kes sayang kereta lama la ni. Sekadar untuk ilmu dan info, saya rasa ramai yang nak tahu, biasanya orang trade in kereta terus transfer NCD.

sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com/

Tue Oct 16, 2012 6:42 am (PDT) . Posted by:

"Khairul Isham"

boleh tp kena cancel dulu insuran sedia ada....tp nak buat apa macam tu

mail.com>
Sent : 10/15/2012 3:12:49 PM
To: automobil@yahoogroups.com <automobil@yahoogroups.com>
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke kereta baru

nak tanya jugaklah..

kalau insuran belum tamat tempoh, boleh tukar syarikat insuran tak?

2012/10/15 iskandar <minummilosehatdankuat@googlemail.com>

takaful etiqa..mantop..pernah hilang kereta kurang 3bln dpt claim...ada free towing...hargapun murah...maybank punya.

2012/10/15 Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>

Salam.

Alang² dah ada orang buka cerita pasal insurance ni, saya nak tumpang la tanya sekali.

Sekarang ni saya guna AXA untuk kereta tapi plan nanti macam nak tukar insurance lain tapi nak tau juga daripada groupians semua apa insurance yang paling sempoi. ie; free towing, breakdown support dsb..

Wassalam..

2012/10/15 suhaimi ibrahim <designplanet78@yahoo.com>

Pasal caj loading tu saya dengar bahasa pasarnya di caj insuran atas penumpang. Betul? Kalau salah tlg betulkan

artikel menarik di sembang-automobil.blogspot.com

From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>;
To: <automobil@yahoogroups.com>;
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke kereta baru
Sent: Mon, Oct 15, 2012 4:20:57 AM

boleh sape2 terangkan apa sebenarnya makna caj loading ni?

On 14/10/2012 3:13 AM, suhaimi ibrahim wrote:

walaikumsalam.

terima kasih atas penjelasan kawan kawan, satu lagi. sekarang ni kereta yang lebih 15 tahun dah start kene charge tambahan pada loading. adakah sampai. 100% cas loading nih.

sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com

From: SEektruTH <sethyusof@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, October 12, 2012 9:19 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke kereta baru

assalamualaikum suhaimi,

boleh..tidak ada masalah. kete lama mesti terminate polisi lama dulu.
moga bermanfaat

mohd seth
012-967 6021
takaful ikhlas sdn bhd

2012/10/13 suhaimi ibrahim <designplanet78@yahoo.com>

Senario : amat ada sebuah kereta yang dah abis bayar. katakanlah die nak beli kereta lagi sebijik, bolehkah NCD kereta lamanya transfer ke kereta baru tanpa menjual kereta lamanya. kira macam kes sayang kereta lama la ni. Sekadar untuk ilmu dan info, saya rasa ramai yang nak tahu, biasanya orang trade in kereta terus transfer NCD.

sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com/

Tue Oct 16, 2012 7:24 am (PDT) . Posted by:

"tanya saya"

sekarang dh tak sampai umur kereta 10 tahun kena loading...

2012/10/15 Khairul Isham <khairul@spgib.com.my>

> **
>
>
> ** caj tambahan keatas usia kenderaan yg melebihi 10 tahun biasanya
> ------------------------------
> From: suhaimi ibrahim <designplanet78@yahoo.com>
> Sent : 10/15/2012 12:30:48 PM
> To: automobil@yahoogroups com <automobil@yahoogroups.com>;
> cekelatgetah@gmail.com <cekelatgetah@gmail.com>
>
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke kereta
> baru
>
>
>
> Pasal caj loading tu saya dengar bahasa pasarnya di caj insuran atas
> penumpang. Betul? Kalau salah tlg betulkan
>
>
> artikel menarik di sembang-automobil.blogspot.com
>
>
> ------------------------------
> * From: * MHZ <cekelatgetah@gmail.com>;
> * To: * <automobil@yahoogroups.com>;
> * Subject: * Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke
> kereta baru
> * Sent: * Mon, Oct 15, 2012 4:20:57 AM
>
>
>
> boleh sape2 terangkan apa sebenarnya makna caj loading ni?
>
> On 14/10/2012 3:13 AM, suhaimi ibrahim wrote:
>
>
> walaikumsalam.
>
> terima kasih atas penjelasan kawan kawan, satu lagi. sekarang ni kereta
> yang lebih 15 tahun dah start kene charge tambahan pada loading. adakah
> sampai. 100% cas loading nih.
>
>
> sembang-automobil <http://sembang-automobil.blogspot.com/>
>
> Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu
> denganya
> http://sembang-automobil.blogspot.com
>
>
> ------------------------------
> *From:* SEektruTH <sethyusof@gmail.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Friday, October 12, 2012 9:19 PM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - NCD kereta lama ke
> kereta baru
>
>
> assalamualaikum suhaimi,
>
> boleh..tidak ada masalah. kete lama mesti terminate polisi lama dulu.
> moga bermanfaat
>
> mohd seth
> 012-967 6021
> takaful ikhlas sdn bhd
>
> 2012/10/13 suhaimi ibrahim <designplanet78@yahoo.com>
>
>
> Senario : amat ada sebuah kereta yang dah abis bayar. katakanlah die
> nak beli kereta lagi sebijik, bolehkah NCD kereta lamanya transfer ke
> kereta baru tanpa menjual kereta lamanya. kira macam kes sayang kereta lama
> la ni. Sekadar untuk ilmu dan info, saya rasa ramai yang nak tahu, biasanya
> orang trade in kereta terus transfer NCD.
>
> sembang-automobil <http://sembang-automobil.blogspot.com/>
>
> Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu
> denganya
> http://sembang-automobil.blogspot.com/
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> ------------------------------
>
> Disclaimer
> -------------
> This message may contain confidential and/ or privileged information
> and is intended solely for the use of the addressee. If you have received
> this message in error, please notify the sender and delete all its
> contents.
> Opinions, conclusions and other information in this message that do not
> relate to the official business of SP&G Insurance Brokers Sdn Bhd shall be
> understood as neither given nor endorsed by it.
>
>
>

Tue Oct 16, 2012 7:05 am (PDT) . Posted by:

"TOYOTA DEALER" get_toyota_today

Dear friends,

Warm greetings and Vanakam to all club members!

I'm an authorised TOYOTA dealer sells all types of TOYOTA cars would like
to share our monthly

PROMOTION details

TOYOTA DISCOUNTZ GRAB IT NOW

TOYOTA VIOS - RM 3000.00

TOYOTA ALTIS - RM 2500.00

TOYOTA CAMRY - RM 4000.00

TOYOTA AVANZA - RM 1000.00

TOYOTA RUSH - RM 2000.00

TOYOTA INNOVA - RM 2000.00

TOYOTA PRIUS C - RM 3000

TOYOTA PRIUS 1.8 - RM 4000

We also accept used cars with HIGH TRADE-IN VALUE and hassle free transaction.

Thank you for your time and look forward for your support. If you have any
friends or relatives who is having an intention to buy cars, I would
appreciate if you could this forward this email for their reference and
support.

-Fast loan approval
-ready stock
-fast delivery

LOCATION-> KL - SELANGOR - N.SEMBILAN
Call / SMS / Email now for more details.

Thanks again & have a blessed day!

With warm regards,

Suresh Raj

Mobile: 013-225-8181

Email : drivewheels18@yahoo.com

Tue Oct 16, 2012 7:20 am (PDT) . Posted by:

"automobil@yahoogroups.com"

Salam
hide id

from zam

1) Nak tanya kengkawan, stereng rack re-cond sendiri punya
berapa harga. Ada kedai minta RM550. Adakah berbaloi?

Harap boleh advise.

Thank you and B.Rgds

Tue Oct 16, 2012 7:28 am (PDT) . Posted by:

"Jebat Setia"

utk berjimat alternator
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="part2598-boundary-760098752-576976245"

--part2598-boundary-760098752-576976245
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"

As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg kt group ni tp
sbb psal atenator ni ada menarik skit.... Saya selalu kene dgn bende
ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala bateri tu,
rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit sbb ada
load, jd dia charge la tu...

Sent from my Windows Phone
From: fuzzyinn@yahoo.com
Sent: 16/10/2012 5:32 PM
To: Automobil
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri-
tip utk berjimat alternator
Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.
Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Oct 2012 01:19:15=20
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator

daripada clue kat bawah..
1- kong yg kedua sebab bearing jam, kong yg sebelum tu sebab bearing juga k=
a? yg tukar altenator 6 kali sebab apa? tak ada charge, x cukup charge, ke =
bearing jammed etc?=C2=A0
2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A mcm s=
ikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa istila=
h melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaan 13.5=
V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk specs dia=
) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage akan dro=
p sikit tapi x sepatutnya drop below battery voltage.=C2=A0
3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah sebenarnya alternator yang baru=
tukar tu?=C2=A0

________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>=20
Sent: Tuesday, October 16, 2012 3:33 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator
=20

=C2=A0=20
Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bila o=
n jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cadangkan ut=
k tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak pengikat lai=
n la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tapi tak se=
lesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk kena piki=
r 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak guna lampu =
..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.
Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
________________________________

From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>=20
Sender: automobil@yahoogroups.com=20
Date: Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800
To: <automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com=20
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
k berjimat alternator
=C2=A0=20
Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik Mat cakap),=
tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..

2012/10/16 tanya saya <worksplendid@gmail.com>

=20
>=C2=A0=20
>tq bro. ilmu yg di kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi =
kt diri sendiri. Saya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check=
2, 3 workshop gak.. rupanya altenator bearing je problemnya.=C2=A0
>
>
>
>2012/10/15 mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
>
>=20
>>=C2=A0=20
>>salam semua,
>>=C2=A0 memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, s=
aya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta sa=
ya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnost=
ic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (ke=
y-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun be=
gitu, saya biarkan juga sebab =C2=A0kereta saya ada voltmeter so saya bole =
monitor voltage sehingga la beberapa bulan =C2=A0memakainya. setelah sekian=
lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, s=
aya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, al=
ternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik=
, perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya bergantung ke=
pada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, =
fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus
memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dal=
am perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampa=
i minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah=
nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp n=
i byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus b=
attery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya ken=
a beli battery baru or tow sampai rumah =C2=A0dimana akan menyusahkan sikit=
. =C2=A0so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dap=
at dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. =
x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya =
ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair alternator.. klu nak re=
pair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 m=
onths warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga di=
a
RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alter=
nator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk =
buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik=
dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke =
etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dar=
i beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) th=
en beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari p=
enulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu na=
k cerita lagi-- ada lagi..
>

=20

--part2598-boundary-760098752-576976245
Content-Type: text/html; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

<html><head><meta content=3D"text/html; charset=3Dutf-8" http-equiv=3D"Cont=
ent-Type"></head><body><div><div style=3D"font-family: Calibri,sans-serif; =
font-size: 11pt;">As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg k=
t group ni tp sbb psal atenator ni ada menarik skit....&nbsp; Saya selalu k=
ene dgn bende ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala =
bateri tu, rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit =
sbb ada load, jd dia charge la tu... <br><br>Sent from my Windows Phone<br>=
</div></div><hr><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 1=
0pt; font-weight: bold;">From: </span><span style=3D"font-family: Tahoma,sa=
ns-serif; font-size: 10pt;">fuzzyinn@yahoo.com</span><br><span style=3D"fon=
t-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Sent: </s=
pan><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">16/10/=
2012 5:32 PM</span><br><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-=
size: 10pt; font-weight: bold;">To: </span><span style=3D"font-family: Taho=
ma,sans-serif; font-size: 10pt;">Automobil</span><br><span style=3D"font-fa=
mily: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Subject: </sp=
an><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">Re: www=
.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alter=
nator</span><br><br></body></html>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
l4/strict.dtd">
<html>
<head>
</head>

<body style=3D"background-color: #fff;">
<span style=3D"display:none">&nbsp;</span>

<!--~-|**|PrettyHtmlStartT|**|-~-->
<div id=3D"ygrp-mlmsg" style=3D"position:relative;">
<div id=3D"ygrp-msg" style=3D"z-index: 1;">
<!--~-|**|PrettyHtmlEndT|**|-~-->

<div id=3D"ygrp-text" >
=20
=20
<p>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
l4/strict.dtd">

Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.<=
div>Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobil=
e.</div><hr><div><b>From: </b> mohdmat &lt;kedai_tayar@yahoo.com&gt;
</div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 01:19:15 -0700 (PDT)</div><div><b>=
To: </b>automobil@yahoogroups.com&lt;automobil@yahoogroups.com&gt;</div><di=
v><b>ReplyTo: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
ta sendiri- tip utk berjimat alternator</div><div><br></div>
<span>&nbsp;</span>

<div id=3D"ygrp-text">
=20
=20
<p><div style=3D"color:#000;background-color:#fff;font-family:times n=
ew roman, new york, times, serif;font-size:14pt;"><div><span>daripada clue =
kat bawah..</span></div><div style=3D"color: rgb(0, 0, 0);font-size: 19px;f=
ont-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;background-color: t=
ransparent;font-style: normal;"><span>1- kong yg kedua sebab bearing jam, k=
ong yg sebelum tu sebab bearing juga ka? yg tukar altenator 6 kali sebab ap=
a? tak ada charge, x cukup charge, ke bearing jammed etc?&nbsp;</span></div=
><div>2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A=
mcm sikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa =
istilah melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaa=
n 13.5V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk spe=
cs dia) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage ak=
an drop sikit tapi x sepatutnya drop below battery
voltage.&nbsp;</div><div>3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah seben=
arnya alternator yang baru tukar tu?&nbsp;</div><div><br></div> <div style=
=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;font-size: 14p=
t;"> <div style=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif=
;font-size: 12pt;"> <div dir=3D"ltr"> <font size=3D"2" face=3D"Arial"> <hr =
size=3D"1"> <b><span style=3D"font-weight:bold;">From:</span></b> "fuzzyin=
n@yahoo.com" &lt;fuzzyinn@yahoo.com&gt;<br> <b><span style=3D"font-weight: =
bold;">To:</span></b> Automobil &lt;automobil@yahoogroups.com&gt; <br> <b><=
span style=3D"font-weight: bold;">Sent:</span></b> Tuesday, October 16, 201=
2 3:33 PM<br> <b><span style=3D"font-weight: bold;">Subject:</span></b> Re:=
www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat a=
lternator<br> </font> </div> <br>
<div id=3D"yiv573054537">

<div>
<span>&nbsp;</span>

<div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
=20
=20
<div>

Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp &#43;+ dlm injin idle tapi bi=
la on jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp&#43;+ saja..so Pomen cada=
ngkan utk tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak peng=
ikat lain la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tap=
i tak selesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk k=
ena pikir 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak gun=
a lampu ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
duk melayan kerenah altenator ni.</div><div>Sent from my BlackBerry=C2=AE w=
ireless device via Vodafone-Celcom Mobile.</div><hr><div><b>From: </b> Zaie=
dishaq &lt;zaiedishaq@gmail.com&gt;
</div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
</div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 &#43;0800</div><div><b>To=
: </b>&lt;automobil@yahoogroups.com&gt;</div><div><b>ReplyTo: </b> automobi=
l@yahoogroups.com
</div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
ta sendiri- tip utk
berjimat alternator</div><div><br></div>
<span>&nbsp;</span>

<div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
=20
=20
<div>Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik =
Mat cakap), tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..</div=
><div><br><br><div class=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/16 tanya saya =
<span dir=3D"ltr">&lt;<a rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:worksplendid@gm=
ail.com" target=3D"_blank" href=3D"mailto:worksplendid@gmail.com">worksplen=
did@gmail.com</a>&gt;</span><br>

<blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
solid;">

<u></u>

<div>
<span>&nbsp;</span>

<div>
<div>

<div>
=20
=20
<div><font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif">tq bro. ilmu yg di=
kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi kt diri sendiri. Sa=
ya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check 2, 3 workshop gak.=
. rupanya altenator bearing je problemnya.&nbsp;</font></font></div>

<div>

<font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif"><br></font></font><br><div cl=
ass=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/15 mohdmat <span dir=3D"ltr">&lt;<a=
rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com" target=3D"_blank=
" href=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com">kedai_tayar@yahoo.com</a>&gt;</span=
><br>

<blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
solid;">

<u></u>

<div>
<span>&nbsp;</span>

<div>
<div>

<div>
=20
=20
<div></div><div style=3D"font-size: 14pt;font-family: 'times new roma=
n', 'new york', times, serif;"><div>salam semua,</div><div>&nbsp; memandang=
kan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi s=
edikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator k=
ong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada O=
BD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) t=
erdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan=
juga sebab &nbsp;kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage se=
hingga la beberapa bulan &nbsp;memakainya. setelah sekian lama, maka semaki=
n teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawa=
ng utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x =
leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at leas=
t 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya
bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk=
la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad=
tu dan trus memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan e=
lektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery =
tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak g=
elap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sb=
b headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan r=
umah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai =
maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah &nbsp;dimana akan menyu=
sahkan sikit. &nbsp;so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta w=
ira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at le=
ast rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marha=
en mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair
alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alter=
nator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg j=
ual spare part, harga dia RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli=
dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty d=
an tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah=
dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai keret=
a yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk rep=
air alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak b=
erjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat n=
ilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah=
, maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..</div>

</div><div></div>

</div>
=20

=20
=20

</div>

=20

</div></div></blockquote></div><br></div>
<div></div>

</div>
=20

=20
=20

</div>

=20

</div></div></blockquote></div><br></div>

</div>
=20

=20

</div>
=20

</div>

</div><br><br> </div> </div> </div></p>

</div>
=20

=20

<!-- end group email -->

</p>

</div>
=20

<!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
<div style=3D"color: #fff; height: 0;"></div>
<!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->

</body>

<!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
<head>
<style type=3D"text/css">
<!--
#ygrp-mkp {
border: 1px solid #d8d8d8;
font-family: Arial;
margin: 10px 0;
padding: 0 10px;
}

#ygrp-mkp hr {
border: 1px solid #d8d8d8;
}

#ygrp-mkp #hd {
color: #628c2a;
font-size: 85%;
font-weight: 700;
line-height: 122%;
margin: 10px 0;
}

#ygrp-mkp #ads {
margin-bottom: 10px;
}

#ygrp-mkp .ad {
padding: 0 0;
}

#ygrp-mkp .ad p {
margin: 0;
}

#ygrp-mkp .ad a {
color: #0000ff;
text-decoration: none;
}
#ygrp-sponsor #ygrp-lc {
font-family: Arial;
}

#ygrp-sponsor #ygrp-lc #hd {
margin: 10px 0px;
font-weight: 700;
font-size: 78%;
line-height: 122%;
}

#ygrp-sponsor #ygrp-lc .ad {
margin-bottom: 10px;
padding: 0 0;
}

#actions {
font-family: Verdana;
font-size: 11px;
padding: 10px 0;
}

#activity {
background-color: #e0ecee;
float: left;
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
padding: 10px;
}

#activity span {
font-weight: 700;
}

#activity span:first-child {
text-transform: uppercase;
}

#activity span a {
color: #5085b6;
text-decoration: none;
}

#activity span span {
color: #ff7900;
}

#activity span .underline {
text-decoration: underline;
}

.attach {
clear: both;
display: table;
font-family: Arial;
font-size: 12px;
padding: 10px 0;
width: 400px;
}

.attach div a {
text-decoration: none;
}

.attach img {
border: none;
padding-right: 5px;
}

.attach label {
display: block;
margin-bottom: 5px;
}

.attach label a {
text-decoration: none;
}
=20
blockquote {
margin: 0 0 0 4px;
}

.bold {
font-family: Arial;
font-size: 13px;
font-weight: 700;
}

.bold a {
text-decoration: none;
}

dd.last p a {
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}

dd.last p span {
margin-right: 10px;
font-family: Verdana;
font-weight: 700;
}

dd.last p span.yshortcuts {
margin-right: 0;
}

div.attach-table div div a {
text-decoration: none;
}

div.attach-table {
width: 400px;
}

div.file-title a, div.file-title a:active, div.file-title a:hover, div.fi=
le-title a:visited {
text-decoration: none;
}

div.photo-title a, div.photo-title a:active, div.photo-title a:hover, div=
.photo-title a:visited {
text-decoration: none;
}

div#ygrp-mlmsg #ygrp-msg p a span.yshortcuts {
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
font-weight: normal;
}

.green {
color: #628c2a;
}

.MsoNormal {
margin: 0 0 0 0;
}

o {
font-size: 0;
}

#photos div {
float: left;
width: 72px;
}

#photos div div {
border: 1px solid #666666;
height: 62px;
overflow: hidden;
width: 62px;
}

#photos div label {
color: #666666;
font-size: 10px;
overflow: hidden;
text-align: center;
white-space: nowrap;
width: 64px;
}

#reco-category {
font-size: 77%;
}

#reco-desc {
font-size: 77%;
}

.replbq {
margin: 4px;
}

#ygrp-actbar div a:first-child {
/* border-right: 0px solid #000;*/
margin-right: 2px;
padding-right: 5px;
}

#ygrp-mlmsg {
font-size: 13px;
font-family: Arial, helvetica,clean, sans-serif;
*font-size: small;
*font: x-small;
}

#ygrp-mlmsg table {
font-size: inherit;
font: 100%;
}

#ygrp-mlmsg select, input, textarea {
font: 99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;
}

#ygrp-mlmsg pre, code {
font:115% monospace;
*font-size:100%;
}

#ygrp-mlmsg * {
line-height: 1.22em;
}

#ygrp-mlmsg #logo {
padding-bottom: 10px;
}

#ygrp-msg p a {
font-family: Verdana;
}

#ygrp-msg p#attach-count span {
color: #1E66AE;
font-weight: 700;
}

#ygrp-reco #reco-head {
color: #ff7900;
font-weight: 700;
}

#ygrp-reco {
margin-bottom: 20px;
padding: 0px;
}

#ygrp-sponsor #ov li a {
font-size: 130%;
text-decoration: none;
}

#ygrp-sponsor #ov li {
font-size: 77%;
list-style-type: square;
padding: 6px 0;
}=20

#ygrp-sponsor #ov ul {
margin: 0;
padding: 0 0 0 8px;
}

#ygrp-text {
font-family: Georgia;
}

#ygrp-text p {
margin: 0 0 1em 0;
}

#ygrp-text tt {
font-size: 120%;
}

#ygrp-vital ul li:last-child {
border-right: none !important;=20
}=20
-->
</style>
</head>

<!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->
</html>
<!-- end group email -->

--part2598-boundary-760098752-576976245--

GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: