Friday, October 19, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3392

12 New Messages

Digest #3392
1a
Re: Throttle body - Wira by "Amiruddin Mohd Noor" reeboxdmx1998
1b
Re: Throttle body - Wira by "Hazli Izwan Ghazali" gt_wan
1c
Re: Throttle body - Wira by "Zainoon, Muhamad Zahir" ad_butet
1d
Re: Throttle body - Wira by "MHZ" mohamad_hadi
2a
Re: baiki kereta sendiri- tip by "Faisal Yunus" mfmy8892
3a
Fw: 'Superman' tersangkut atas bumbung by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
4
Fw: Dirompak di dalam Bas, dpn Penumpang, by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
5
Fw: baca la..kejadian baru lagi by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
6
Fw: Bina Lebuh Raya Sendiri by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
7
Fw: VIDEO HIRIS TANGAN SENDIRI.. by "-::eSpAcE9808::-" rienacom

Messages

Thu Oct 18, 2012 7:13 am (PDT) . Posted by:

"Amiruddin Mohd Noor" reeboxdmx1998

Saya pakai satria 1.5m thn 96...penah jd gak throttle body ni
...skali tukar servo kit dlm rm50 tp tak lama jd lg..tanya yg br rm600 ke
rm800..pegi kedai potong die bg yg mitsubishi 6a10 siap pasang kat kedai
tu Rm 380 sampai la ni dr thn 2006 alhamdulillah takde masalah.tp TPS
SENSOR wiring kene tarik sket dgn hos air kene adjust sket.
On Oct 18, 2012 12:56 PM, "Zaiedishaq" <zaiedishaq@gmail.com> wrote:

> **
>
>
> Salam,
> Mohon laluan bertanya ye..
>
> Saya memandu P.Wira A/B 1.5A dan nak tanya pasal 2 benda ni;
> a) Throttle body
> b) Injection
>
> a) sejak saya drive kete ni dah 2 kali throttle body rosak. Bila saya
> tanya pomen dia cakap wira punya throttle body memang takleh repair. Kalau
> nak buat kena tukar seketul terus. Kalau harga cam alternator takpe la.. ni
> sampai RM800~900 seketul. Kalau nak yang boleh repair kena masuk Lancer
> punya.
> Soalan: 1a. Betul ke throttle body standard proton takleh repair?
> 2a. Ada cara tak nak service/maintenance throttle body?
> 3a. Iye ke kena masuk Lancer punya baru bole repair?
> 4b. Berapa sebenarnya harga throttle body wira & lancer
> (baru/recond)?
>
> b) Buat masa sekarang ni injection tak/belum rosak lagi tapi ngeri jugak
> kalau dibuatnya rosak time² camni (musim saving surut) sebab dengar
> ceritanya injection ni memang mahal.
> Soalan: 1b. Camna nak tau injection ni nak rosak?
> 2b. Ada cara tak untuk service/maintenance injection ni?
>
> Sekian, Wassalam.
> -zaied-
>
>

Thu Oct 18, 2012 7:50 am (PDT) . Posted by:

"Hazli Izwan Ghazali" gt_wan

Salam, Throttle Body penyakit biasa bg wira. Sy pun penah kena, 1st time beli baru kat kedai spare part (cina tu ckp leh tahan dlm 5 taun jer) N ngam2 5 taun kena balik thread besi kat TB tu haus.

So saya carik dlm mudah.my lancer nya, perghh puas hati pakai lancernya TB pick-up pun sedap N tahan lasak sampai la ni.

Nak TB recon standard wira saya rasa dlm rm250 jer dlm Mudah.my leh carik.



Harap membantu.



From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of Tajul Amir Darus
Sent: 18 October 2012 4:30 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Throttle body - Wira





Saya pun pernah kena throttle body kong kat Wira 1.6 auto saya.Kes sama mcm Zaiedishaq ni la,ada satu resin warna hitam kat bawah throttle body tu dah lebur.Timing kadang2 tinggi,kadang2 rendah sampai bergegar-gegar kereta.Pastu tukar pakai throttle body Perdana,waktu tu harga dlm RM600 juga la untuk yang 2nd hand nih.settle problem sampai sekarang.



________________________________

From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Thursday, October 18, 2012 4:06 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Throttle body - Wira





kat throttle body ni ada 1 connector yang dibawahnya dicover with some kind of resin. Once that resin start to melt time tu la dah kena tukar tu kata pomen aku la. One more thing, kete punya timing jadi haru biru. Kadang tinggi kadang rendah.

....

So maksud kata En. Worksplendid ni throttle body ni memang serviceable la.. Gitu?





2012/10/18 tanya saya <worksplendid@gmail.com>



sy pernah pakai proton wira 1.5 AB manual. Pernah ade masalah throttle body. Mula2 tak tahu jugak, sebab bila time naik tempat tinggi sket je enjin mati. Nasib baik kete blakang sempat brek. P worksyop sana sini, tk bleh jwb. Last skali p proton servis center kt taman kosas. Dier kata, throttle body kotor. So cuci je.. Masalah setel. Selamat poket. Smpi la kete wira tu dh di tukar pemilik. Tp kete saya tu tahun 2002. Problem ni jadi pn lepas lepas waranti habis. Psl injection, tk de pulak hadapi apa2 masalah. So far ok je la.



Mungkin member2 group ini ada pengalaman yg boleh d kongsikan.



2012/10/18 Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>



Salam,

Mohon laluan bertanya ye..



Saya memandu P.Wira A/B 1.5A dan nak tanya pasal 2 benda ni;

a) Throttle body

b) Injection



a) sejak saya drive kete ni dah 2 kali throttle body rosak. Bila saya tanya pomen dia cakap wira punya throttle body memang takleh repair. Kalau nak buat kena tukar seketul terus. Kalau harga cam alternator takpe la.. ni sampai RM800~900 seketul. Kalau nak yang boleh repair kena masuk Lancer punya.

Soalan: 1a. Betul ke throttle body standard proton takleh repair?

2a. Ada cara tak nak service/maintenance throttle body?

3a. Iye ke kena masuk Lancer punya baru bole repair?

4b. Berapa sebenarnya harga throttle body wira & lancer (baru/recond)?



b) Buat masa sekarang ni injection tak/belum rosak lagi tapi ngeri jugak kalau dibuatnya rosak time² camni (musim saving surut) sebab dengar ceritanya injection ni memang mahal.

Soalan: 1b. Camna nak tau injection ni nak rosak?

2b. Ada cara tak untuk service/maintenance injection ni?



Sekian, Wassalam.

-zaied-










DISCLAIMER

This message may contain confidential and privileged information for its intended
recipient(s) only. If you are not an intended recipient, you are hereby notified that
any review, dissemination and distribution, printing or copying of this message or
any part thereof is strictly prohibited. Please delete the entire message and inform
the sender of the error. Any opinions, conclusions and other information in this
message that are unrelated to official business of RHB Banking Group are those of
the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor
endorsed by RHB Banking Group. RHB Banking Group shall not be liable for any
loss or damage caused by viruses transmitted by this e-mail or its attachments.
Further, RHB Banking Group is also not responsible for any unauthorised changes
made to the information or the effect thereto.

Thu Oct 18, 2012 8:01 am (PDT) . Posted by:

"Zainoon, Muhamad Zahir" ad_butet

Salam all
Kereta sya 1.8LE…setahu sya setelah diberitahu oleh pomen peribadi sya yg throttle body utk kereta sya memang kena tukar seketul..biasa terjadi sekali terus tukar dari halfcut ok smp sekarang…dari apa yg pomen sya ckp utk wira 1.5 ni boleh repair..cost x ingat le plak



From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of Bin Musa Noor Azam
Sent: Thursday, October 18, 2012 2:06 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Throttle body - Wira



Ako hanya boleh jawab thorttle body aje ler......selalunye...kalau untuk keta wira yang throttle body dia yang sampai jangka hayat......kita akan tambah F.I.C.D toyota......harga F.I.C.D nie..murah aje..bawah rm80......kalau termasuk pasang....mungkin bawah rm 200 kot....

itu aje ler.......mungkin otai-otai lain boleh jawab....

________________________________
From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com<mailto:zaiedishaq@gmail.com>>
To: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, 18 October 2012, 12:55
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com<http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Throttle body - Wira


Salam,
Mohon laluan bertanya ye..

Saya memandu P.Wira A/B 1.5A dan nak tanya pasal 2 benda ni;
a) Throttle body
b) Injection

a) sejak saya drive kete ni dah 2 kali throttle body rosak. Bila saya tanya pomen dia cakap wira punya throttle body memang takleh repair. Kalau nak buat kena tukar seketul terus. Kalau harga cam alternator takpe la.. ni sampai RM800~900 seketul. Kalau nak yang boleh repair kena masuk Lancer punya.
Soalan: 1a. Betul ke throttle body standard proton takleh repair?
2a. Ada cara tak nak service/maintenance throttle body?
3a. Iye ke kena masuk Lancer punya baru bole repair?
4b. Berapa sebenarnya harga throttle body wira & lancer (baru/recond)?

b) Buat masa sekarang ni injection tak/belum rosak lagi tapi ngeri jugak kalau dibuatnya rosak time² camni (musim saving surut) sebab dengar ceritanya injection ni memang mahal.
Soalan: 1b. Camna nak tau injection ni nak rosak?
2b. Ada cara tak untuk service/maintenance injection ni?

Sekian, Wassalam.
-zaied-


Thu Oct 18, 2012 7:04 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

saya wira 1.5 manual 2002. alhamdulillah x penah tukar throtle body just
cuci. bleh cuci sendiri setiap 2-3 bulan. kalu x cuci simpton yg akan
timbul idling jadi x stable & enjin mungkin akan mati masa nk tukar gear
/ tekan cluth. nk cantik lagi cuci karbon dgn en azmi oilyman setiap 20k.

On 18/10/2012 12:55 PM, Zaiedishaq wrote:
>
> Salam,
>
> Mohon laluan bertanya ye..
>
> Saya memandu P.Wira A/B 1.5A dan nak tanya pasal 2 benda ni;
> a) Throttle body
> b) Injection
>
> a) sejak saya drive kete ni dah 2 kali throttle body rosak. Bila saya
> tanya pomen dia cakap wira punya throttle body memang takleh repair.
> Kalau nak buat kena tukar seketul terus. Kalau harga cam alternator
> takpe la.. ni sampai RM800~900 seketul. Kalau nak yang boleh repair
> kena masuk Lancer punya.
> Soalan: 1a. Betul ke throttle body standard proton takleh repair?
> 2a. Ada cara tak nak service/maintenance throttle body?
> 3a. Iye ke kena masuk Lancer punya baru bole repair?
> 4b. Berapa sebenarnya harga throttle body wira & lancer
> (baru/recond)?
>
> b) Buat masa sekarang ni injection tak/belum rosak lagi tapi ngeri
> jugak kalau dibuatnya rosak time² camni (musim saving surut) sebab
> dengar ceritanya injection ni memang mahal.
> Soalan: 1b. Camna nak tau injection ni nak rosak?
> 2b. Ada cara tak untuk service/maintenance injection ni?
>
> Sekian, Wassalam.
> -zaied-
>

Thu Oct 18, 2012 8:02 am (PDT) . Posted by:

"Faisal Yunus" mfmy8892

Salam,

Setuju dgn komen sdr Tajul, kalau cepat sangat habih bateri tu kemungkinan besar Ada litar pintas atau item yang menggunakan kuasa elektrik walaupun kereta tak dihidupkan. Contoh mcm lampu kat bonet, pastikan ia tertutup bila kita tutup bonet tu. lampu dlm kereta. Etc.

Faisal Yunus
Strategic Renewable Resources
(Sent from my iPad)

On Oct 18, 2012, at 3:18 PM, Tajul Amir Darus <tajul_amir@yahoo.com> wrote:

> Saya rasa lebih baik pi check wiring takut ada power leakage.Sebab kalau power leakage dia akan drain out power yang batteri simpan.
>
>
> From: iskandar <minummilosehatdankuat@googlemail.com>
> To: automobil@yahoogroups.com
> Sent: Thursday, October 18, 2012 11:59 AM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip
>
>
> untuk bantuan sementara dapat selesai masalah..apa kata bro cabut terminal? kat bateri setiap kali balik rumah,dulu masa bujang jarang pakai kereta gi kerja..selalu pakai motor...guna kereta seminggu kadang 2 minggu sekali..jadi saya selalu cabut terminal bateri masa nak guna baru pasang balik...boleh lah bantu sedikit sebanyak..sebelum dapat selesai masalah bateri kereta bro yg cepat habis.
>
> 2012/10/17 Bin Musa Noor Azam <okumasb@yahoo.com>
>
> sebut tentang alternator nie, keta wira saya pun mengalami masalah alternator nie....(blom gi check wiring - short circuit, atau alternator dah kong ker)....sebb dah cuba cabut terminal kat bateri....tapi keta masih lagi hidup...
>
> masalah bermula masa tukar alternator dulu....gi beli alternator kat kedai halfcut...lepas tu hantar kepada pomen untuk pasang....masa beli tu....test okay....pulley jalan....lepas pasang ker kereta....terus sangkut...pulley terus jem....buka semula alternator tu.....pergi tukar alternator lain pulok....test kat sana pulley okay....berpusing....lepas pasang kat keta....masa nak start keta..terus pulley jem....sangkut terus......2 kali dah tukar alternator.....kali ketiga tukar.....tokey kedai beri sekali pulley tu......lepas pasang ker kereta......alternator...jalan...cantik.....pulley pun berpusing dah tak jem.......pakai ler keta macam biasa.....nak jadi citer.....baru pakai 3 minggu aje...lepas tu..bateri terus kong......check alternator...okay (cabut terminal bateri ler)........terus hantar bateri untuk di charge semula......sekarang nie, bateri pun dah di tukar baru....tapi masalah sama timbul jugak........keta mesti di start engine setiap hari......kalau engine tak start selama 2 hari.....bateri akan terus kong.....tak ada power langsung.....kena pergi kedai bateri untuk charge semula.........mengapa jadi macam tu....?..ada sapa-sapa tahu tak..nak sattle cam mana...?..............
>
> Akomaza....
>
> From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
> To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
> Sent: Wednesday, 17 October 2012, 10:51
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip [1 Attachment]
>
>
> dah faham. memandangkan dah check wiring (interested to know mcamana mechanic tu check) dan alternator kat luar (berminat juga nk tahu mcamana mekanik to confirm kata ok),then conclusion dia - wiring & alternator ok- then ok la.
>
> penambahan: klu nak check alternator ni, byk website yg bole pi tengok tunjukkan cara2nya.
> klu berminat nak tahu lagi details, disertakan document utk check electrical system kat kereta menggunakan DMM. cara ni pakai multimeter je. cuma nak check alternator field current tu susah sikitsebab nak kena pakai inductive capacitance ammeter. alat ni mahal sikit, saya pun tak beli. anyway, pada "kebanyakan" kes, bole check macam kat bawah je utk tentukan problem alternator,
> Measure voltage (pastikan voltmeter tu accurate)
> 1-ukur waktu ignition off (battery voltage)
> 2-waktu idling
> 3-waktu idling dgn full load
>
> - part 1- voltage dalam 12.5-12.8 (battery voltage selepas buang surface charge)
> -part 2- dalam 13.8V-14.8V (bergantung kepada alternator specs- tapi lebihkurang la)
> -part 3- sekurang2nya 0.5V lebih tinggi dari part 1. paling tinggi yg rekomen (ASE- dlm 2V- still depend pada alternator specs)
>
> so klu keta u tu dalam range kat atas, so should be ok, pasal belt putus, tu mmg possible sbb alternator bearing jammed.
> klu alternator & belt & belt tension & system lain yg connect ke belt ok, then patut ok. klu nak check wiring ok ke tak, paling senang bole buat voltage drop test. refer dokumen tadi. klu ikut yg saya baca dlm servis manual tak leh lebih dari 0.2V.
> tu berdasarkan pengetahuan saya je, klu ada yg salah, pembetulan amat dialu-alukan. :)
>
> pasal sahabat kita suggest utk "cabutkan kepala bateri". cara mcm tu byk tok guru kereta kat internet tak setuju terutamanya untuk kereta pakai ECU sbb bole bagi voltage spike dan merosakkan alat electrical kereta. kata mereka lagi battery tu act sebagai buffer.
>
>
> From: Jebat Setia <aljasinie@gmail.com>
> To: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>; Automobil <automobil@yahoogroups.com>
> Sent: Tuesday, October 16, 2012 7:31 PM
> Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip
>
>
> utk berjimat alternator
> MIME-Version: 1.0
> Content-Type: multipart/alternative;
> boundary="part2598-boundary-760098752-576976245"
>
> --part2598-boundary-760098752-576976245
> Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
> Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
>
> As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg kt group ni tp
> sbb psal atenator ni ada menarik skit.... Saya selalu kene dgn bende
> ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala bateri tu,
> rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit sbb ada
> load, jd dia charge la tu...
>
> Sent from my Windows Phone
> From: fuzzyinn@yahoo.com
> Sent: 16/10/2012 5:32 PM
> To: Automobil
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri-
> tip utk berjimat alternator
> Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
> ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
> k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
> g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
> Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
> ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
> penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
> n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
> eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
> n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
> e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
> ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
> dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
> tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.
> Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
>
> -----Original Message-----
> From: mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
> Sender: automobil@yahoogroups.com
> Date: Tue, 16 Oct 2012 01:19:15=20
> To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
> Reply-To: automobil@yahoogroups.com
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
> k berjimat alternator
>
> daripada clue kat bawah..
> 1- kong yg kedua sebab bearing jam, kong yg sebelum tu sebab bearing juga k=
> a? yg tukar altenator 6 kali sebab apa? tak ada charge, x cukup charge, ke =
> bearing jammed etc?=C2=A0
> 2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A mcm s=
> ikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa istila=
> h melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaan 13.5=
> V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk specs dia=
> ) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage akan dro=
> p sikit tapi x sepatutnya drop below battery voltage.=C2=A0
> 3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah sebenarnya alternator yang baru=
> tukar tu?=C2=A0
>
> ________________________________
> From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
> To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>=20
> Sent: Tuesday, October 16, 2012 3:33 PM
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
> k berjimat alternator
> =20
>
> =C2=A0=20
> Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
> ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
> bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
> h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
> ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
> a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
> k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
> bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
> suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
> g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
> k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
> ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
> n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
> selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
> hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
> 2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
> a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
> yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
> a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
> ..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp ++ dlm injin idle tapi bila o=
> n jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp++ saja..so Pomen cadangkan ut=
> k tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak pengikat lai=
> n la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tapi tak se=
> lesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk kena piki=
> r 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak guna lampu =
> ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
> turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
> duk melayan kerenah altenator ni.
> Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
> ________________________________
>
> From: Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>=20
> Sender: automobil@yahoogroups.com=20
> Date: Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 +0800
> To: <automobil@yahoogroups.com>
> ReplyTo: automobil@yahoogroups.com=20
> Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip ut=
> k berjimat alternator
> =C2=A0=20
> Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik Mat cakap),=
> tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..
>
> 2012/10/16 tanya saya <worksplendid@gmail.com>
>
> =20
> >=C2=A0=20
> >tq bro. ilmu yg di kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi =
> kt diri sendiri. Saya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check=
> 2, 3 workshop gak.. rupanya altenator bearing je problemnya.=C2=A0
> >
> >
> >
> >2012/10/15 mohdmat <kedai_tayar@yahoo.com>
> >
> >=20
> >>=C2=A0=20
> >>salam semua,
> >>=C2=A0 memandangkan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, s=
> aya ingin kongsi sedikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta sa=
> ya ni alternator kong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnost=
> ic (saya tak ada OBD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (ke=
> y-on , key -off) terdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun be=
> gitu, saya biarkan juga sebab =C2=A0kereta saya ada voltmeter so saya bole =
> monitor voltage sehingga la beberapa bulan =C2=A0memakainya. setelah sekian=
> lama, maka semakin teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, s=
> aya pegi ulu klawang utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, al=
> ternator tu dah x leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik=
> , perlukan at least 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya bergantung ke=
> pada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk la injector, =
> fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad tu dan trus
> memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan elektrik. dal=
> am perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery tu dah sampa=
> i minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak gelap sbb dah=
> nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sbb headlamp n=
> i byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan rumah terus b=
> attery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai maknanya ken=
> a beli battery baru or tow sampai rumah =C2=A0dimana akan menyusahkan sikit=
> . =C2=A0so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta wira bole dap=
> at dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at least rm1000. =
> x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marhaen mcm saya =
> ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair alternator.. klu nak re=
> pair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alternator dlm rm140 with 2 m=
> onths warranty). alternatively saya call kedai yg jual spare part, harga di=
> a
> RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli dekat kedai repair alter=
> nator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty dan tukar sendiri. so utk =
> buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah dan berjaya pasang balik=
> dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai kereta yang special (conti ke =
> etc) klu rosak alternator, ada alternative utk repair alternator selain dar=
> i beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak berjimat (ada byk duit) th=
> en beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat nilai2 pembelajaran dari p=
> enulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah, maaf diucapkan.. klu na=
> k cerita lagi-- ada lagi..
> >
>
> =20
>
> --part2598-boundary-760098752-576976245
> Content-Type: text/html; charset="utf-8"
> Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
>
> <html><head><meta content=3D"text/html; charset=3Dutf-8" http-equiv=3D"Cont=
> ent-Type"></head><body><div><div style=3D"font-family: Calibri,sans-serif; =
> font-size: 11pt;">As salam.... Maaf, nk celah skit. X penah pn hantar msg k=
> t group ni tp sbb psal atenator ni ada menarik skit....&nbsp; Saya selalu k=
> ene dgn bende ni.. Selalu saya nak cek dia charge ke x, sy cabutkan kepala =
> bateri tu, rpm engine ada naik skai., kalau psang balik rpm dia turun skit =
> sbb ada load, jd dia charge la tu... <br><br>Sent from my Windows Phone<br>=
> </div></div><hr><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 1=
> 0pt; font-weight: bold;">From: </span><span style=3D"font-family: Tahoma,sa=
> ns-serif; font-size: 10pt;">fuzzyinn@yahoo.com</span><br><span style=3D"fon=
> t-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Sent: </s=
> pan><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">16/10/=
> 2012 5:32 PM</span><br><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-=
> size: 10pt; font-weight: bold;">To: </span><span style=3D"font-family: Taho=
> ma,sans-serif; font-size: 10pt;">Automobil</span><br><span style=3D"font-fa=
> mily: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold;">Subject: </sp=
> an><span style=3D"font-family: Tahoma,sans-serif; font-size: 10pt;">Re: www=
> .groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat alter=
> nator</span><br><br></body></html>
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
> l4/strict.dtd">
> <html>
> <head>
> </head>
>
> <body style=3D"background-color: #fff;">
> <span style=3D"display:none">&nbsp;</span>
>
> <!--~-|**|PrettyHtmlStartT|**|-~-->
> <div id=3D"ygrp-mlmsg" style=3D"position:relative;">
> <div id=3D"ygrp-msg" style=3D"z-index: 1;">
> <!--~-|**|PrettyHtmlEndT|**|-~-->
>
> <div id=3D"ygrp-text" >
> =20
> =20
> <p>
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/htm=
> l4/strict.dtd">
>
> Opssss maaf tersilap bukan Amp tapi voltage .. Altenator yg sebelum2 ni tuk=
> ar bila bawak kereta ka Pomen ..depa kata alternator dah kondem@Kong dah ta=
> k "masuk charge" masih berpusing macam biasa ..cuma yg terakhir ni la meman=
> g bearing dia jam sampai putus belting ..semasa kena tu dlm perjalanan dari=
> Rumah +- jarak 30km ..talipon Pomen ..dia mai bawak belting spare Dan pasa=
> ngkan tapi tak tegangkan..kereta dipandu pulang ka bengkel dgn meminimakan =
> penggunaan bateri ..Aircond pun tak pasang ..sempat la sampai ka bengkel Da=
> n sejak itu la masalah altenator ni tak selesai sampai sekarang ..la ni ker=
> eta boleh berjalan tapi macam saya cerita sebelum ni la tak berani nak jala=
> n malam lama2 bimbang jika lampu dipasang alternator tu tak mampu nak charg=
> e bateri ..Pomen tu cadangkan nak ubahsuai sikit nak pasang altenator yg "l=
> ebih besar" yg lebih "power" katanya tapi saya dah jadi was2 la ni ..ya la =
> dah nampak macam "try and error" jer la pulak ..klu menjadi tak apa la klu =
> tak menjadi duit abis ratus2 lagi ..hati pun jadi makin bengkek jer nanti.<=
> div>Sent from my BlackBerry=C2=AE wireless device via Vodafone-Celcom Mobil=
> e.</div><hr><div><b>From: </b> mohdmat &lt;kedai_tayar@yahoo.com&gt;
> </div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
> </div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 01:19:15 -0700 (PDT)</div><div><b>=
> To: </b>automobil@yahoogroups.com&lt;automobil@yahoogroups.com&gt;</div><di=
> v><b>ReplyTo: </b> automobil@yahoogroups.com
> </div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
> ta sendiri- tip utk berjimat alternator</div><div><br></div>
> <span>&nbsp;</span>
>
> <div id=3D"ygrp-text">
> =20
> =20
> <p><div style=3D"color:#000;background-color:#fff;font-family:times n=
> ew roman, new york, times, serif;font-size:14pt;"><div><span>daripada clue =
> kat bawah..</span></div><div style=3D"color: rgb(0, 0, 0);font-size: 19px;f=
> ont-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;background-color: t=
> ransparent;font-style: normal;"><span>1- kong yg kedua sebab bearing jam, k=
> ong yg sebelum tu sebab bearing juga ka? yg tukar altenator 6 kali sebab ap=
> a? tak ada charge, x cukup charge, ke bearing jammed etc?&nbsp;</span></div=
> ><div>2- Amp +-12A and +-14A --- yg tu betul ukur amp ke voltage? sebab 14A=
> mcm sikit je. utk measure current, ammeter tu kena in series (tak tau apa =
> istilah melayu nya). klau ukur voltage- normally alternator akan bagi bacaa=
> n 13.5V +-0.5V (ni berdasarkan satu voltage regulator yg saya penah tgk spe=
> cs dia) . bila ada load (cthnya headlamp, kipas aircond ke etc), voltage ak=
> an drop sikit tapi x sepatutnya drop below battery
> voltage.&nbsp;</div><div>3- tak berapa faham--- sekarang apa masalah seben=
> arnya alternator yang baru tukar tu?&nbsp;</div><div><br></div> <div style=
> =3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif;font-size: 14p=
> t;"> <div style=3D"font-family: 'times new roman', 'new york', times, serif=
> ;font-size: 12pt;"> <div dir=3D"ltr"> <font size=3D"2" face=3D"Arial"> <hr =
> size=3D"1"> <b><span style=3D"font-weight:bold;">From:</span></b> "fuzzyin=
> n@yahoo.com" &lt;fuzzyinn@yahoo.com&gt;<br> <b><span style=3D"font-weight: =
> bold;">To:</span></b> Automobil &lt;automobil@yahoogroups.com&gt; <br> <b><=
> span style=3D"font-weight: bold;">Sent:</span></b> Tuesday, October 16, 201=
> 2 3:33 PM<br> <b><span style=3D"font-weight: bold;">Subject:</span></b> Re:=
> www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kereta sendiri- tip utk berjimat a=
> lternator<br> </font> </div> <br>
> <div id=3D"yiv573054537">
>
> <div>
> <span>&nbsp;</span>
>
> <div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
> =20
> =20
> <div>
>
> Saya pernah jugak terkena ..duk ingatkan bateri yg kondem sebab lampu warni=
> ng yg biasa nyala klu charge tak masuk tu tak nyala ..kebetulan pulak usia =
> bateri tu pun dah 1 tahun lebih memang la langsung tak syak yg punca masala=
> h adalah altenator ..jadinya tukar la bateri baru ..kereta hidup Dan jalan =
> ok la dari bukit beruntung tapi bila dah nak sampai ka tol gombak hujan mul=
> a turun ..wiper makin lama makin perlahan ..betul2 sebelum sampai tol gomba=
> k tu mati terus injin ..panggil tow truck ..terpaksa la bayar 2 kali tol se=
> bab kena buat U-turn selepas tol(sebab apa depa tutup jln u-turn sebelum ma=
> suk tol?)..tarik bawak p wshop ..Pomen check ..confirm altenator yg dah Kon=
> g ...tu 2 tahun lepas ..baru2 ni kena lagi ..kali ni bearing altenator pula=
> k yg jam ..Dan sejak Saya guna kereta ini dari tahun 2001 sampai sekarang d=
> ah 6 kali Saya tukar altenator..kepada sesiapa yg arif apakah yg menyebabka=
> n kereta "kuat makan" altenator..yg terkini la ni masih belum
> selesai lagi masalah altenator ni ..yg last sekali ni ..mula2 tukar yg 2nd=
> hand ..tapi bila diuji dikereta ini dia "tak masuk charge pulak'..AmP +- 1=
> 2A sahaja bila lampu depan di on kan tapi bila Pomen buat test kat luar dep=
> a kata alternator tu ok tak ada masalah ..Saya tukar pulak kepada altenator=
> yg baru ..pun begitu jugak jadinya ..Pomen check wiRing depa kata ok ..dep=
> a "tarik" wiring lain pun direct dari alternator ka bateri pun cam tu jugak=
> ..klu lampu depan tak on amp akan jadi 14amp &#43;+ dlm injin idle tapi bi=
> la on jer lampu depan amp akan turun kepada 12amp&#43;+ saja..so Pomen cada=
> ngkan utk tukar kepada altenator yg lebih "besar" tapi kena buat tapak peng=
> ikat lain la pulak ..dah beratus2 abis utk melayan kerenah altenator ni tap=
> i tak selesai2 jugak lagi ..la ni nAk jalan kereta tu waktu malam pun duk k=
> ena pikir 2 ..3 kali takut mati kat tengah jalan..siang2 tak apa la tak gun=
> a lampu ..lupa nak tulis kereta kecik jer kancil yg dah ditukar injin L2
> turbo auto...harap2 Pomen2 yg pakar bab2 altenator ni ..poning dah kepala =
> duk melayan kerenah altenator ni.</div><div>Sent from my BlackBerry=C2=AE w=
> ireless device via Vodafone-Celcom Mobile.</div><hr><div><b>From: </b> Zaie=
> dishaq &lt;zaiedishaq@gmail.com&gt;
> </div><div><b>Sender: </b> automobil@yahoogroups.com
> </div><div><b>Date: </b>Tue, 16 Oct 2012 14:05:25 &#43;0800</div><div><b>To=
> : </b>&lt;automobil@yahoogroups.com&gt;</div><div><b>ReplyTo: </b> automobi=
> l@yahoogroups.com
> </div><div><b>Subject: </b>Re: www.groupautomobil.blogspot.com - baiki kere=
> ta sendiri- tip utk
> berjimat alternator</div><div><br></div>
> <span>&nbsp;</span>
>
> <div id=3D"yiv573054537ygrp-text">
> =20
> =20
> <div>Saya pulak siap tukar alternator (wira tak mahal mana - cam Cik =
> Mat cakap), tukar batery. Tapi rupa-rupanya main pulley yang problem..</div=
> ><div><br><br><div class=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/16 tanya saya =
> <span dir=3D"ltr">&lt;<a rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:worksplendid@gm=
> ail.com" target=3D"_blank" href=3D"mailto:worksplendid@gmail.com">worksplen=
> did@gmail.com</a>&gt;</span><br>
>
> <blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
> solid;">
>
> <u></u>
>
> <div>
> <span>&nbsp;</span>
>
> <div>
> <div>
>
> <div>
> =20
> =20
> <div><font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif">tq bro. ilmu yg di=
> kongsi ni tk guna sekarang, tp amat perlu bila dh jadi kt diri sendiri. Sa=
> ya sendiri pun alami.. kelam kabut dibuatnya. Pegi check 2, 3 workshop gak.=
> . rupanya altenator bearing je problemnya.&nbsp;</font></font></div>
>
> <div>
>
> <font><font face=3D"comic sans ms,sans-serif"><br></font></font><br><div cl=
> ass=3D"yiv573054537gmail_quote">2012/10/15 mohdmat <span dir=3D"ltr">&lt;<a=
> rel=3D"nofollow" ymailto=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com" target=3D"_blank=
> " href=3D"mailto:kedai_tayar@yahoo.com">kedai_tayar@yahoo.com</a>&gt;</span=
> ><br>
>
> <blockquote class=3D"yiv573054537gmail_quote" style=3D"border-left:1px #ccc=
> solid;">
>
> <u></u>
>
> <div>
> <span>&nbsp;</span>
>
> <div>
> <div>
>
> <div>
> =20
> =20
> <div></div><div style=3D"font-size: 14pt;font-family: 'times new roma=
> n', 'new york', times, serif;"><div>salam semua,</div><div>&nbsp; memandang=
> kan hari ni tak berapa sibuk dan co pun dah kena tutup, saya ingin kongsi s=
> edikit pengalaman saya membaiki kereta sendiri. kereta saya ni alternator k=
> ong. pada mulanya, saya terperasan sbb bila buat diagnostic (saya tak ada O=
> BD scanner- maklum la saya tidak mampu) secara manual (key-on , key -off) t=
> erdapat kod yg relate to electrical voltage.. walaupun begitu, saya biarkan=
> juga sebab &nbsp;kereta saya ada voltmeter so saya bole monitor voltage se=
> hingga la beberapa bulan &nbsp;memakainya. setelah sekian lama, maka semaki=
> n teruk la keadaan alternator ni. utk dijadikan cerita, saya pegi ulu klawa=
> ng utk buat offroad dan bila sampai je kat kaki bukit, alternator tu dah x =
> leh charge lagi. so dah suspense sbb nk balik ke kl balik, perlukan at leas=
> t 1 jam drive. ini bermakna kereta tu hanya
> bergantung kepada bateri sahaja utk support semua electrical load termasuk=
> la injector, fuel pump etc. jadi terpaksa la membatalkan hasrat nk offroad=
> tu dan trus memandu balik dgn kadar yg segera dan meminimakan penggunaan e=
> lektrik. dalam perjalanan yg jauh tu, bertawakal la sahaja sbb klu battery =
> tu dah sampai minimum voltage, kereta tu akan mati. walaupun hari tu agak g=
> elap sbb dah nak maghrib- terpaksa la meminimizekan penggunaan headlamp (sb=
> b headlamp ni byk consume power).. dan alhamdulillah bila sampai je depan r=
> umah terus battery abis dan kreta mati dgn sendiri. klu abis sbelum sampai =
> maknanya kena beli battery baru or tow sampai rumah &nbsp;dimana akan menyu=
> sahkan sikit. &nbsp;so nak tak nak, kena tukar la alternator tu. klu keta w=
> ira bole dapat dgn harga tak sampai 200 (baru). tapi klu jeep saya tu at le=
> ast rm1000. x campur labor cost lagi. utk menjimatkan kos (utk rakyat marha=
> en mcm saya ni), saya search internet dan jumpa kedai yg repair
> alternator.. klu nak repair cost dia murah sikit (dekat kedai repair alter=
> nator dlm rm140 with 2 months warranty). alternatively saya call kedai yg j=
> ual spare part, harga dia RM250 (recon but no warranty). jadi saya pun beli=
> dekat kedai repair alternator utk menjimatkan cost dan mendapat warranty d=
> an tukar sendiri. so utk buka alternator kena tgk youtube dan alhamdulillah=
> dan berjaya pasang balik dan setakat ni ok je. so sesiapa yang pakai keret=
> a yang special (conti ke etc) klu rosak alternator, ada alternative utk rep=
> air alternator selain dari beli recond @ sparepart shop. tapi kalau x nak b=
> erjimat (ada byk duit) then beli la yg baru. sekian la saja. klu terdapat n=
> ilai2 pembelajaran dari penulisan ni, bagus la. tapi klu x bagi apa2 faedah=
> , maaf diucapkan.. klu nak cerita lagi-- ada lagi..</div>
>
> </div><div></div>
>
> </div>
> =20
>
> =20
> =20
>
> </div>
>
> =20
>
> </div></div></blockquote></div><br></div>
> <div></div>
>
> </div>
> =20
>
> =20
> =20
>
> </div>
>
> =20
>
> </div></div></blockquote></div><br></div>
>
> </div>
> =20
>
> =20
>
> </div>
> =20
>
> </div>
>
> </div><br><br> </div> </div> </div></p>
>
> </div>
> =20
>
> =20
>
> <!-- end group email -->
>
> </p>
>
> </div>
> =20
>
> <!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
> <div style=3D"color: #fff; height: 0;"></div>
> <!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->
>
> </body>
>
> <!--~-|**|PrettyHtmlStart|**|-~-->
> <head>
> <style type=3D"text/css">
> <!--
> #ygrp-mkp {
> border: 1px solid #d8d8d8;
> font-family: Arial;
> margin: 10px 0;
> padding: 0 10px;
> }
>
> #ygrp-mkp hr {
> border: 1px solid #d8d8d8;
> }
>
> #ygrp-mkp #hd {
> color: #628c2a;
> font-size: 85%;
> font-weight: 700;
> line-height: 122%;
> margin: 10px 0;
> }
>
> #ygrp-mkp #ads {
> margin-bottom: 10px;
> }
>
> #ygrp-mkp .ad {
> padding: 0 0;
> }
>
> #ygrp-mkp .ad p {
> margin: 0;
> }
>
> #ygrp-mkp .ad a {
> color: #0000ff;
> text-decoration: none;
> }
> #ygrp-sponsor #ygrp-lc {
> font-family: Arial;
> }
>
> #ygrp-sponsor #ygrp-lc #hd {
> margin: 10px 0px;
> font-weight: 700;
> font-size: 78%;
> line-height: 122%;
> }
>
> #ygrp-sponsor #ygrp-lc .ad {
> margin-bottom: 10px;
> padding: 0 0;
> }
>
> #actions {
> font-family: Verdana;
> font-size: 11px;
> padding: 10px 0;
> }
>
> #activity {
> background-color: #e0ecee;
> float: left;
> font-family: Verdana;
> font-size: 10px;
> padding: 10px;
> }
>
> #activity span {
> font-weight: 700;
> }
>
> #activity span:first-child {
> text-transform: uppercase;
> }
>
> #activity span a {
> color: #5085b6;
> text-decoration: none;
> }
>
> #activity span span {
> color: #ff7900;
> }
>
> #activity span .underline {
> text-decoration: underline;
> }
>
> .attach {
> clear: both;
> display: table;
> font-family: Arial;
> font-size: 12px;
> padding: 10px 0;
> width: 400px;
> }
>
> .attach div a {
> text-decoration: none;
> }
>
> .attach img {
> border: none;
> padding-right: 5px;
> }
>
> .attach label {
> display: block;
> margin-bottom: 5px;
> }
>
> .attach label a {
> text-decoration: none;
> }
> =20
> blockquote {
> margin: 0 0 0 4px;
> }
>
> .bold {
> font-family: Arial;
> font-size: 13px;
> font-weight: 700;
> }
>
> .bold a {
> text-decoration: none;
> }
>
> dd.last p a {
> font-family: Verdana;
> font-weight: 700;
> }
>
> dd.last p span {
> margin-right: 10px;
> font-family: Verdana;
> font-weight: 700;
> }
>
> dd.last p span.yshortcuts {
> margin-right: 0;
> }
>
> div.attach-table div div a {
> text-decoration: none;
> }
>
> div.attach-table {
> width: 400px;
> }
>
> div.file-title a, div.file-title a:active, div.file-title a:hover, div.fi=
> le-title a:visited {
> text-decoration: none;
> }
>
> div.photo-title a, div.photo-title a:active, div.photo-title a:hover, div=
> .photo-title a:visited {
> text-decoration: none;
> }
>
> div#ygrp-mlmsg #ygrp-msg p a span.yshortcuts {
> font-family: Verdana;
> font-size: 10px;
> font-weight: normal;
> }
>
> .green {
> color: #628c2a;
> }
>
> .MsoNormal {
> margin: 0 0 0 0;
> }
>
> o {
> font-size: 0;
> }
>
> #photos div {
> float: left;
> width: 72px;
> }
>
> #photos div div {
> border: 1px solid #666666;
> height: 62px;
> overflow: hidden;
> width: 62px;
> }
>
> #photos div label {
> color: #666666;
> font-size: 10px;
> overflow: hidden;
> text-align: center;
> white-space: nowrap;
> width: 64px;
> }
>
> #reco-category {
> font-size: 77%;
> }
>
> #reco-desc {
> font-size: 77%;
> }
>
> .replbq {
> margin: 4px;
> }
>
> #ygrp-actbar div a:first-child {
> /* border-right: 0px solid #000;*/
> margin-right: 2px;
> padding-right: 5px;
> }
>
> #ygrp-mlmsg {
> font-size: 13px;
> font-family: Arial, helvetica,clean, sans-serif;
> *font-size: small;
> *font: x-small;
> }
>
> #ygrp-mlmsg table {
> font-size: inherit;
> font: 100%;
> }
>
> #ygrp-mlmsg select, input, textarea {
> font: 99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;
> }
>
> #ygrp-mlmsg pre, code {
> font:115% monospace;
> *font-size:100%;
> }
>
> #ygrp-mlmsg * {
> line-height: 1.22em;
> }
>
> #ygrp-mlmsg #logo {
> padding-bottom: 10px;
> }
>
> #ygrp-msg p a {
> font-family: Verdana;
> }
>
> #ygrp-msg p#attach-count span {
> color: #1E66AE;
> font-weight: 700;
> }
>
> #ygrp-reco #reco-head {
> color: #ff7900;
> font-weight: 700;
> }
>
> #ygrp-reco {
> margin-bottom: 20px;
> padding: 0px;
> }
>
> #ygrp-sponsor #ov li a {
> font-size: 130%;
> text-decoration: none;
> }
>
> #ygrp-sponsor #ov li {
> font-size: 77%;
> list-style-type: square;
> padding: 6px 0;
> }=20
>
> #ygrp-sponsor #ov ul {
> margin: 0;
> padding: 0 0 0 8px;
> }
>
> #ygrp-text {
> font-family: Georgia;
> }
>
> #ygrp-text p {
> margin: 0 0 1em 0;
> }
>
> #ygrp-text tt {
> font-size: 120%;
> }
>
> #ygrp-vital ul li:last-child {
> border-right: none !important;=20
> }=20
> -->
> </style>
> </head>
>
> <!--~-|**|PrettyHtmlEnd|**|-~-->
> </html>
> <!-- end group email -->
>
> --part2598-boundary-760098752-576976245--
>
>
>
>
>
>
>
>

Thu Oct 18, 2012 8:40 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom


'Superman' tersangkut atas bumbung di Jengka.
utaranews.com

Penduduk Felda Jengka 4 digemparkan dengan kejadian motosikal terbang dan tersangkut di atas atap garaj salah sebuah rumah milik peneroka tanah rancangan terbabit, petang kelmarin.

Motosikal terbabit yang dinaiki tiga remaja berusia 16 tahun itu dikatakan terbabas sebaik sahaja keluar dari satu simpang kerana gagal mengawal brek lalu merempuh atap garaj rumah milik Ramlah Seman, 55, yang berada dalam kedudukan kira-kira tiga meter lebih rendah dari jalan tersebut. Ramlah berkata, ketika kejadian, dia dan anak serta cucunya sedang berehat di dapur rumahnya.

“Tiba-tiba saya terdengar satu dentuman kuat seakan-akan bunyi guruh namun tidak mengesyaki apa-apa. “Tidak lama kemudian saya mendengar riuh rendah di luar rumah memanggil nama saya dan memberitahu ada motosikal tersangkut di atap garaj rumah saya,” katanya. Sebaik sahaja keluar rumah, Ramlah memberitahu, orang ramai sedang berkerumun di hadapan rumahnya menyaksikan kejadian yang belum pernah terjadi sepanjang tinggal di tanah rancangan terbabit.

“Saya meminta jiran-jiran untuk menurunkan dua orang remaja yang tercampak di atas atap rumah saya,” katanya yang memberitahu jiran-jiran turut membantu menurunkan motosikal tersebut dari bumbung rumahnya. Suaminya, Mat Yusuf Noh, 66, berkata, kejadian yang berlaku sekitar jam 4.30 petang itu menyebabkan sebahagian atap garaj rumahnya rosak.

“Kejadian ini sebenarnya bukan kejadian pertama menimpa keluarga saya di mana sebelum ini, rumah ini pernah dilanggar sebuah kereta yang terbabas di simpang di hadapan rumah saya ini. “Sebahagian dinding batu roboh, namun bernasib baik kerana secara kebetulan, tiada kereta diletakkan di bawah garaj tersebut,” katanya.

Penunggang motosikal terbabit, Muhammad Fikri Saridan, 16, yang patah kaki dan tangan, sempat terjun dari motosikal tersebut sebelum tercampak ke atas atap. Media dimaklumkan, dua rakan sebaya Muhammad Fikri yang membonceng motosikal tersebut turut tercampak ke atas atap. Salah seorangnya patah tangan dan masih di rawat di Hospital Jengka manakala seorang lagi cedera ringan.

Thu Oct 18, 2012 6:09 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Sebijik macam cerita P.Ramlee - moto naik ke bumbung ..

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, October 18, 2012 11:39 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 'Superman' tersangkut atas bumbung


 

 
'Superman' tersangkut atas
bumbung di Jengka.
utaranews.com
 
Penduduk Felda Jengka 4 digemparkan dengan
kejadian motosikal terbang dan tersangkut di atas atap garaj salah sebuah rumah
milik peneroka tanah rancangan terbabit, petang kelmarin.
 
Motosikal terbabit yang dinaiki tiga remaja
berusia 16 tahun itu dikatakan terbabas sebaik sahaja keluar dari satu simpang
kerana gagal mengawal brek lalu merempuh atap garaj rumah milik Ramlah Seman,
55, yang berada dalam kedudukan kira-kira tiga meter lebih rendah dari jalan
tersebut. Ramlah berkata, ketika kejadian, dia dan anak serta cucunya sedang
berehat di dapur rumahnya.

 “Tiba-tiba saya terdengar satu dentuman
kuat seakan-akan bunyi guruh namun tidak mengesyaki apa-apa. “Tidak lama
kemudian saya mendengar riuh rendah di luar rumah memanggil nama saya dan
memberitahu ada motosikal tersangkut di atap garaj rumah saya,” katanya. Sebaik
sahaja keluar rumah, Ramlah memberitahu, orang ramai sedang berkerumun di
hadapan rumahnya menyaksikan kejadian yang belum pernah terjadi sepanjang
tinggal di tanah rancangan terbabit.
 
“Saya meminta jiran-jiran untuk menurunkan
dua orang remaja yang tercampak di atas atap rumah saya,” katanya yang
memberitahu jiran-jiran turut membantu menurunkan motosikal tersebut dari
bumbung rumahnya. Suaminya, Mat Yusuf Noh, 66, berkata, kejadian yang berlaku
sekitar jam 4.30 petang itu menyebabkan sebahagian atap garaj rumahnya
rosak.

 “Kejadian ini sebenarnya bukan kejadian pertama menimpa
keluarga saya di mana sebelum ini, rumah ini pernah dilanggar sebuah kereta yang
terbabas di simpang di hadapan rumah saya ini. “Sebahagian dinding batu roboh,
namun bernasib baik kerana secara kebetulan, tiada kereta diletakkan di bawah
garaj tersebut,” katanya.
 
Penunggang motosikal terbabit, Muhammad
Fikri Saridan, 16, yang patah kaki dan tangan, sempat terjun dari motosikal
tersebut sebelum tercampak ke atas atap. Media dimaklumkan, dua rakan sebaya
Muhammad Fikri yang membonceng motosikal tersebut turut tercampak ke atas atap.
Salah seorangnya patah tangan dan masih di rawat di Hospital Jengka manakala
seorang lagi cedera ringan.

Thu Oct 18, 2012 8:42 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



Kumpulan gangster lakukan jenayah samun tapi dilindungi pihak Polis?
milosuam.blogspot

KITA sedia maklum, kejadian jenayah di negara ini semakin hari semakin menakutkan. Pelbagai kes dilaporkan di dada-dada akhbar melibatkan kes samun, bunuh, rogol dan sebagainya. Malah baru-baru ini ibu ReJaM sendiri menjadi mangsa kes samun.

Terbaru salah seorang sahabat pembaca MiLo SuaM mengirimkan beberapa keping gambar kenalannya yang telah menjadi mangsa jenayah samun di Klang.

Mangsa samun itu mendapat kecederaan yang teruk di bahagian kepala, tangan kanan, belakang badan dan kaki kanan. Mangsa ditikam dengan banet, dibelasah dengan kayu dan batang besi akibatnya dia mendapat 36 jahitan.

Malah ketika pergelutan, mangsa yang cuba mempertahankan diri telah bertindak nekad menyepak sebilah banet tajam di tangan penjenayah, akibatnya banet itu tembus di betisnya sedalam kira-kira 4.5 cm.

Meskipun laporan polis sudah dibuat, difahamkan pihak Polis, enggan mengambil tindakan terhadap penjenayah ini meskipun identitinnya sudah dikenal pasti. Di bawah ini pengakuan pengirim email yang dihubungi melalui BBM (Blackberry Messengger)

Menurut pengirim email lagi, Pegawai Penyiasat (IO) yang bertugas mengendalikan kes ini bernama Andrew, daripada IPD Klang.

Mangsa juga didatangi oleh kumpulan gangster tersebut yang menawarkan RM3,000 untuk menarik balik report Polis yang sudah dibuat, apabila mangsa enggan menerimanya, lima hari kemudian, gangster ini datang lagi dan kali ini menawarkan RM10,000 agar mangsa menutup kes.

Diharap dengan pendedahan ini, pihak berkuasa akan mengambil tindakan yang sewajarnya.

ReJaM© "Patutlah jenayah samun tak surut-surut, rupa-rupanyanya ada tali barut... "

Read more: http://milosuam.blogspot.com/2012/10/kumpulan-gangster-lakukan-jenayah-samun.html#ixzz29YeZImzX

Wanita Dirompak di dalam Bas, di hadapan Penumpang, Malaysia Negara Paling Selamat?
duniacacamarba.blogspot

[HM] KUALA LUMPUR: “Saya diacu parang sebelum diarah menyerahkan wang dan telefon bimbit,” kata Nurhidayah Muhammad, 23, mangsa samun dua lelaki dalam bas awam di ibu kota, baru-baru ini.

Menceritakan semula detik cemas itu, Nurhidayah yang bekerja sebagai operator telefon berkata, dia menaiki bas berkenaan untuk pulang ke rumahnya di Setapak sebaik tamat kerja, kira-kira jam 8 malam. Menurutnya, ketika kejadian bas berkenaan berhenti di Masjid Jamek, di sini, apabila tiba-tiba dua lelaki meluru masuk ke dalam kenderaan awam itu dan menuju ke arahnya.

“Hanya Tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika itu apabila seorang daripada lelaki terbabit mengugut mahu menikam saya jika melawan.

“Saya diarahkan duduk dan mengeluarkan segala barang yang ada dalam beg tangan sambil diacu parang. Dalam keadaan panik, saya terpaksa menyerahkan wang RM200 dan telefon bimbit kepada lelaki itu,” katanya.

Katanya, bukan dia seorang saja yang disamun penjenayah terbabit, malah seorang lagi penumpang lelaki warga asing yang duduk di sebelahnya turut menjadi mangsa.

“Namun, penumpang warga asing itu enggan menurut arahan lelaki terbabit supaya menyerahkan wang dan barangan berharga mengakibatkan dia dibelasah.

“Kejadian ini turut disaksikan pemandu dan penumpang lain, tetapi mereka tidak berani membantu kerana bimbang turut menerima nasib sama.,” katanya.

Nurhidayah berkata, ketika seorang lelaki terbabit menyamunnya dan penumpang warga asing itu, rakannya pula mengawasi keadaan dengan berkawal di bahagian tempat duduk penumpang belakang.

“Kedua-duanya tidak mengganggu penumpang lain dan terus melarikan diri selepas memperoleh wang daripada saya.

“Akibat kejadian itu, saya mengalami trauma untuk menggunakan pengangkutan awam untuk berulang-alik ke tempat kerja setiap hari,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi sejurus kejadian.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad, mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

P/s: Gila selamat!

Graduan dakwa dipukau

selatanonline
Web Sinarharian.com.my

PASIR GUDANG â€" Hasrat bakal graduan Universiti Malaysia Sabah membeli kasut konvokesyen di sebuah pasar raya, di sini 9 Oktober lepas bertukar detik hitam apabila kerugian RM8,000 selepas mendakwa dipukau seorang lelaki yang tidak dikenali.

Mangsa yang ingin dikenali sebagai Nadzirah berkata, lelaki yang memperkenalkan diri sebagai pelajar pondok berasal dari Brunei itu bertanyakan kedai buku Islam dalam pasar raya berkenaan.

Menurutnya, lelaki berkenaan memintanya bertanyakan kepada seorang lelaki lain yang kebetulan berada berhampiran selepas dimaklumkan tidak mengetahui lokasi kedai buku itu.

“Sebelum berlalu pergi, lelaki yang mengaku pelajar pondok itu memberikan sebiji batu berwarna merah kepada saya dan lelaki yang menunjukkan lokasi kedai buku sebagai tanda terima kasih.

“Lelaki itu memanggil pelajar pondok itu kembali dan bertanyakan kegunaan batu itu sebelum mengajak saya ke restoran makanan segera dalam pasar raya itu,” katanya pada sidang media di Pusat Aduan Rakyat (PAR), di sini, semalam.

Nadzirah berkata, dia menjadi teruja apabila pelajar pondok itu membacakan sesuatu pada batu itu sambil menoreh tangannya menggunakan pisau, tetapi tidak berdarah.

Menurutnya, pelajar pondok itu memintanya menanggalkan rantai leher dan dua gelang tangan emas yang dipakai supaya memasukkannya ke dalam sampul surat untuk keselamatan.

“Saya tanpa sedar menurut semua perintahnya supaya memasukkan kad ATM milik ayah berserta nombor pin, duit RM50, dua gelang tangan, seutas rantai leher berserta loket ke dalam sampul surat yang diberikan.

“Dia memulangkan sampul surat itu kepada saya, tapi tak sangka selepas pulang ke rumah lebih kurang jam 9 malam saya mendapati sampul surat itu berisi duit syiling RM1.70, kad ATM milik individu lain dan sehelai surat khabar,” katanya.

Sementara itu, Penyelia PAR Permas, Syed Othman Syed Abdullah berkata, pihaknya menerima tiga aduan berkaitan kes yang sama dipercayai pukau di lokasi yang sama.

Menurutnya, aduan pertama melibatkan seorang wanita yang kerugian sebanyak RM10,000, manakala aduan kedua melibatkan seorang lelaki kerugian sebanyak RM30,000 pada tahun lepas.

“Jalan cerita yang saya dengar daripada ketiga-tiga pengadu adalah sama, malah lokasi kejadian juga di sebuah pasar raya yang sama.

“Jadi saya minta pendedahan yang dibuat ini boleh menjadi pengajaran kepada orang lain agar lebih berhati-hati walau di mana sahaja berada,” katanya.

Posted by ibn_bacoks

Kulim panas dengan jenayah 'pukau' diketika ini..!!
Posted by Kedah Lanie
Dipukau wanita berjubah hitam
Oleh ABD. RAZAK OSMAN
berita@komso.com.my

SITI SHAMSHIAH menunjukkan beg tangan yang menjadi tempat dia menyimpan barangan kemas di Kulim semalam.

----------------------------------------------------------

KULIM â€" Seorang bekas pekerja Telekom Malaysia kerugian lebih RM20,000 selepas barang kemas dan jam tangan miliknya dilarikan oleh seorang wanita berjubah hitam di Padang Serai di sini Jumaat lalu.

Mangsa, Siti Shamshiah Ahmad, 60, mendakwa, dia tidak menyedari kehilangan barangan tersebut kerana telah dipukau oleh wanita tersebut.

Ceritanya, ketika kejadian, dia bersama suami serta beberapa ahli keluarga lain keluar untuk membeli barangan keperluan di pekan Padang Serai kira-kira pukul 10.30 pagi.

Ujarnya, ketika singgah di sebuah gerai menjual ubat tradisional, dia tiba-tiba dihampiri oleh seorang wanita yang tidak dikenalinya.

“Wanita itu mendakwa dia mengalami sakit mata dan meminta saya melihat ke arah matanya yang merah.

“Saya mengikut arahannya dan sebaik melihat mata wanita itu secara dekat, saya tidak sedar apa yang berlaku selepas itu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Keladi Lambok di sini semalam.

"Kau silap orang kalau nak ragut" kata gadis 19 tahun

sentiasa.blogspot
Posted by normuhammed

Seorang remaja perempuan 19 tahun berkata “Kau silap orang lah kalau nak ragut,” kata nya yang berang selepas berjaya menangkap seorang lelaki yang meragut begnya di Telok Emas, di sini, malam kelmarin.

Peragut yang salah sasaran bukan sahaja tidak dapat menikmati RM2 hasil aktiviti jenayahnya, malah lebih malang dia turut ‘diganyang’ mangsa berusia 19 tahun. Mangsa nekad mengejar lelaki terbabit selepas mengejarnya sejauh kira-kira dua kilometer dengan menunggang motosikalnya.
Sinar Harian difahamkan, penduduk kampung berhampiran turut membantu mangsa menghalang suspek berumur 21 tahun itu melarikan diri sebelum menghubungi pihak polis. Sementara itu, mangsa ketika ditemui berkata, dia yang mengesyaki sesuatu terus menghafal nombor pendaftaran motosikal suspek sebaik sahaja suspek menutup lampu hadapan motosikalnya ketika di persimpangan lampu isyarat Kandang/Alai.

“Saya meneruskan perjalanan dan tidak sedar bila dia menghampiri kerana laluan di situ gelap. Tiba-tiba dia ragut beg saya hingga menyebabkan telefon bimbit saya dalam jaket yang pakai turut terjatuh. “Tanpa berfikir panjang, apatah lagi keselamatan diri, saya terus kejar lelaki terbabit yang melarikan beg saya memasuki simpang ke Taman Seri Emas,” katanya.

Menurut anak sulung daripada tiga beradik ini, suspek jatuh terpelanting dari motosikal selepas cuba menendang motosikalnya. “Dia cuba tendang motosikal saya tetapi saya dapat elak, malah saya sempat baling air minuman yang saya bawa balik dari tempat kerja. Selepas itu dia jatuh di sebelah longkang.

“Mula-mula saya ingat dia sudah mati sebab dia langsung tak bergerak tetapi seorang pakcik memeriksanya berkata dia masih hidup. Saya tidak dapat kawal diri lalu memukulnya.

Menurutnya, dia yang masih trauma bagaimanapun menguatkan semangat untuk ke tempat kerja keesokan hari apabila disuruh ibunya dan menasihatkan supaya wanita lain berhati-hati serta tidak cuai sepertinya. “Jangan letak beg dalam raga motosikal kerana memudahkan peragut mencapainya," katanya.

Mangsa membuat laporan polis di Balai Polis Kandang, sementara suspek yang cedera seluruh anggota badan dihantar ke Hospital Melaka. - SITI SHAHROSAMIRAH SHAHARMAN s/h

Thu Oct 18, 2012 9:21 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



----- Original Message -----
From: Gobiraj Charles Jeyaraj

Subject: baca la..kejadian baru lagi

Untuk Perhatian!!!!

Assalamualaikum wbt & Salam sejahtera

Sekadar berkongsi kejadian yang menimpa adik ipar saya baru2 ini.

Seperti biasa pada hari jumaat selepas pulang dari pejabat, si suami jika tidak pulang
ke kampong sendiri di Perak akan mengajak isterinya pulang ke Gelang Patah
(kampung sebelah isteri).

Lebih kurang pukul 8.30 mlm kereta pun dipandu dengan penuh cermat menelusuri
lebuhraya Plus menghala ke Johor Bahru.

Di dalam kereta, isteri serta anak yang masih kecil duduk dibelakang (mudah bagi si ibu
menyusukan anak yang baru berumur beberapa bulan) manakala anak yang sulung
duduk disebelah ayah. (menemani ayah memandu barangkali)

Disebabkan mata mulai layu (lebih kurang pukul 11.00 malam), si suami tadi pun exit
sebentar di R&R Simpang Renggam untuk membeli minuman di Petronas yang ada di
R&R berkenaan.

Sejurus perking kereta di dalam kawasan Petronas, disebabkan terlalu mengantuk
si suami pun terus keluar dari kereta tanpa mengejutkan isteri serta anak yang sedang
nyenyak tidur. Barangkali hanya untuk seketika pergi membeli minuman, kereta yang
ditinggalkan tidak pula dikunci pintunya dan enjin juga dibiarkan hidup kerana air-cond
masih terpasang. Diletakkan di dalam kawasan Petronas yang terang benderang
meyakinkan lagi si suami tentang keselamatan keluarga yang ditinggalkan buat seketika.

Pada ketika ini sesuatu yang tidak dijangka berlaku……

Semasa si suami sibuk membeli minuman, seorang lelaki berbangsa Cina menuru masuk
ke dalam kereta lalu menghempas kuat pintu menyebabkan si isteri
yang sedang tidur tadi terjaga sebab kebiasaannya suami tidak tutup pintu sekuat itu.

Kereta terus dipecut laju meninggalkan suami yang masih belum menyedari isteri serta
anak-anak kesayangan telah dilarikan suspek. Manakala isteri menjerit sekuat hati meminta
mereka dilepaskan dan anak sulung yang duduk di depan menangis ketakutan.
Suspek yang berang dek tangisan anak tadi menumbuk dada anak supaya dia diam.
Disebabkan sakit akibat tumbukan yang kuat anak kecil tadi meluru mendapatkan ibunya
di belakang sambil menangis teresak-esak.

Si suami yang baru menyedari keretanya tiada ditempat mula-mula dia parking, segera
mengelilingi petronas mengangkakan si isteri telah mengubahnya ke tempat yang lain.
Apabila menyedari kereta memang tiada, si suami segera meminta tolong kakitangan
petronas yang ada di situ. Dan si suami segera menelefon isteri tapi tak dijawab.

Beberapa ketika kemudian isteri membuat panggilan senyap-senyap dari tempat duduk
belakang suspek. Bagi mengelakkan panggilan itu disedari suspek, sambil telefon bersambung
dengan suami, si isteri tidak meminta tolong daripada suami melalui telefon tetapi menjerit
meminta tolong daripada suspek supaya dilepaskan mereka anak-beranak sambil menyebut
setiap lokasi yang dilalui menerusi papan tanda yang tertera di lebuhraya. Mujur ketua stesen
petronas ada ketika itu lalu meminjamkan keretanya kepada si suami untuk mengejar kereta
yang dilarikan tadi. Sambil memandu talian masih bersambung dengan isteri bagi menjejaki
lokasi pada ketika itu.

Apabila sampai di tol Machap, suspek meminta duit daripada isteri untuk membayar tol tapi
isteri memberitahu duit semuanya ada pada suami. Sambil membuka tingkap kereta isteri tadi
menjerit kepada jurutol memberitahu dia diculik. Tapi malangnya tanpa perlu membayar duit
tiket tol, palang dibuka oleh jurutol. Mungkin jurutol pun turut panik…..agaknya

Sejurus melepasi tol, suspek memperlahankan kenderaan sambil memberitahu dia akan
melepaskan si isteri tapi ingin mengambil anaknya untuk dijual bersama kenderaan yang
dirampas. Selepas kereta diberhentikan, suspek menempik kepada si isteri supaya cepat
keluar sambil tangan suspek mencapai anak sulung tadi.

Maka berlaku pergelutan antara isteri dan suspek untuk merebut anak yang cuba dijadikan
mangsa pemerdagangan manusia. Dengan kuasa Allah swt, kereta yang diparking ditepi
jalan tadi bergerak perlahan-lahan mungkin disebabkan keadaan jalan yang sedikit curam.
Apabila melihatkan kereta yang hendak dicuri bergerak dengan sendirinya, suspek segera
melepaskan tangan anak kecil tadi lalu meluru mendapatkan kereta. Seketika kemudian kereta
pun dipecut laju meninggalkan isteri dan anak-anak yang baru sahaja sejengkal terlepas
daripada bahaya.

Ini hanyalah secebis kisah benar yang berlaku baru-baru ini yang telah menimpa ahli keluarga
saya. Sekadar peringatan kepada kita semua :
i. Lengkapkan kenderaan kita dengan alat kunci tambahan (alarm security) / lebih baik
lagi dipasang dengan peranti GPS untuk mengesan jika berlaku kecurian
ii. Kejutkan isteri atau orang yang duduk disebelah kita jika dia sedang tidur untuk
maklumkan jika kita ingin berhenti untuk ke tandas/ membeli jajan
iii. Amalkan sikap sentiasa berwaspada (highly alert) dengan sekeliling sebelum
keluar daripada kenderaan
iv. Amalkan prinsip keselamatan “turun dan kunci” serta merta. Semua pintu depan
dan belakang samada dikunci dari luar atau minta orang di dalam kenderaan
kuncikan kenderaan
(boleh diamalkan utk kereta dan motosikal => secara prinsipnya biar kita hilang 2 minit utk
kunci kenderaan kita daripada hilang berjam-jam utk mencari kenderaan sekiranya dicuri)

v. Sentiasa simpan skru driver/ benda yang tajam selain daripada pisau di dalam
kenderaan . Utk digunakan jika berlaku kecemasan
vi. Jangan cepat panik â€" ambil masa dan cuba fikirkan tindakan yang perlu. Faktor
utama ialah “keselamatan”
vii. Amalkan radius scanning sebelum dan sejurus turun daripada kenderaan â€" utk
memastikan tiada sesiapa sedang memerhatikan kita
viii. Nasihatkan isteri atau orang disebelah jika berlaku apa yang tidak diingini
segera tekan hon (nada panjang) - Emergency Code
ix. Tindakan terjun daripada kenderaan melalui pintu sebelah kiri adalah tindakan
terakhir sekiranya usaha lain gagal (jgn terjun sekali-kali ikut pintu kanan)
x. Sentiasa amalkan doa penggerak semasa dalam perjalanan. baca sebanyak mana
yang boleh (at least 7 kali menurut Dr. Haron Din)

Semoga kita dipelihara daripada kecelakaan dan sentiasa berwaspada sepanjang perjalanan….
Untuk makluman kejadian berlaku pada 5.10.2012 baru-baru ini (11.30 malam : R&R Simpang Renggam)

Thu Oct 18, 2012 9:21 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Rakyat Kelantan Bina Lebuh Raya Sendiri : Kerajaan Umno-BN Patut Malu
Posted by greenboc

KKerajaan Pusat pimpinan Umno-BN patut merasa malu apabila rakyat Kelantan mengambil inisiatif sendiri untuk membina lebuh raya Kota Bharu ke Kuala Krai.

Sikap Kementerian Kerja Raya memberikan jawapan berdolak dalik berkenaan isu lebuh raya itu menyebabkan Kerajaan Negeri Kelantan menyelar tindakan Kerajaan Pusat kerana menafikan hak rakyat.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, Kerajaan Pusat yang kononnya bermaruah seharusnya berasa malu dengan tindakan Kerajaan Negeri Kelantan untuk membina lebuh raya itu menggunakan derma dan waqaf rakyat.

“Rakyat sebaliknya atas inisiatif sendiri mengguna sistem waqaf untuk memenuhi hak keperluan rakyat membina lebuh raya itu,” katanya dalam sidang media di lobi Parlimen.

Sebelum itu, dalam perbahasan rang Undang-Undang Perbekalan 2013, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor menjelaskan kementeriannya tidak pernah menerima permohonan rasmi daripada Kerajaan Negeri Kelantan berhubung pembinaan lebuh raya itu.

Bagaimanapun Shaziman berkata, beliau hanya menerima panggilan telefon daripada salah seorang Exco Negeri Kelantan mengenai majlis pecah tanah untuk projek itu.

Sementara itu, Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar berkata, kenyataan Shaziman di Dewan Rakyat itu adalah cubaan menutup janji Kerajaan Pusat untuk projek itu dalam Rancangan Malaysia Ke-8(RMK-8).

“Kami tidak berpuas hati dengan jawapan menteri itu, dulu Kerajaan Pusat pernah janji pada tahun 1996.

“Oleh kerana kami sedar, jadi PAS Kelantan mengambil inisiatif itu,” katanya.

Beliau menambah setakat ini Kerajaan Negeri Kelantan berjaya mengutip RM4juta daripada RM1.8 bilion yang diperlukan untuk pembinaan lebuh raya itu.

Lebuh raya: Menteri cuba alih kepada air Kelantan

KUALA LUMPUR: Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor cuba menutup kegagalan kerajaan pusat membina lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu yang pernah dijanjikan semenjak tahun 1996 apabila cuba mengalih kepada isu air Kelantan.

Ahli Parlimen PAS melahirkan rasa tidak puas hati apabila menteri berkenaan terus berdolak-dalik setelah mereka membangkitkan isu lebuh raya berkenaan.

Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, pembinaan lebuh raya itu adalah sebahagian daripada cadangan kerajaan pusat yang bermula di Pahang seterusnya ke Kota Bharu.

Malah katanya, menteri juga akui walaupun ada cadangan untuk meningkatkan taraf jalan tersebut tetapi kos terlalu tinggi menyebabkan kerajaan pusat membatalkan rancangan tersebut.

Katanya, kerajaan Kelantan sedar akan keperluan lebuh raya tersebut amat mendesak dan kegagalan kerajaan pusat untuk melaksanakannya maka kerajaan negeri terpaksa memulakan inisiatif untuk melaksanakan lebuh raya tersebut.

"Saya menyeru supaya kerajaan pusat khususnya Kementerian Kerja Raya mengambil inisiatif untuk berbincang tetapi jawapan mereka negatif dan mengalih kepada isu air dan sebagainya," katanya dalam sidang media di lobi parlimen. Menurutnya, Kelantan mempunyai banyak sejarah misalnya kerajaan negeri membina Jambatan Sultan Yahya pertama pada tahun 1960 tanpa memerlukan bantuan pusat walaupun ia adalah tanggungjawab kerajaan pusat.

"Ternyata dalam kes pembangunan negeri Kelantan, kerajaan pusat amat negatif. Setelah kerajaan negeri ingin menambah Jambatan Sultan Yahya yang baru kerajaan pusat tiba-tiba dengan segera membina jambatan yang baru, sehingga hari ini masih tidak siap.

"Inilah yang kita kesalkan kerajaan pusat tidak mempunyai sikap positif dan ikhlas membina jambatan tersebut," katanya.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, pemberian royalti sebanyak RM10.4 billion akan memberi kemampuan kepada Kelantan untuk mendapatkan RM1.8 billion bagi membina lebuh raya berkenaan.

Malangnya, kata beliau rakyat sudah berputus asa dengan janji Kerajaan Pusat sehingga terpaksa menggunakan sistem wakaf untuk membina lebuh raya yang menjadi keperluan mereka.

"Kerajaan pusat seolah-olah tidak faham peranan dan tanggungjawab mereka. Saya akan katakan kerajaan pusat tetap menganatirikan rakyat kelantan," katanya.

Ahli Parlimen Pasir Putih Mohammad Husin kecewa apabila kerajaan menanguhkan projek lebuh raya itu ke dalam RMK-11.

"Projek ini diumumkan zaman Abdullah Badawi bermula dalam RMK-8, kemudian ditangguhkan ke RMK-9, RMK-10 dan akhirnya hari ini ditangguh lagi ke RMK-11," katanya kesal.

Terdahulu, Shahziman dalam penggulungan Kementerian Kerja Raya memberitahu kerajaan tidak pernah membatalkan projek lebuh raya ini sebaliknya hanya menangguhkan untuk penilaian semula.

Shahziman juga tidak yakin sebanyak RM1.8 billion boleh dicapai melalui kutipan yang dilancarkan oleh kerajaan Kelantan. -HD

Ulasan GB

Diskriminasi Kerajaan Persekutuan terhadap pembangunan di negeri Kelantan adalah satu kezaliman dan kekejaman UMNO BN.

Dengan sebab kezaliman dan kekejaman itu, hukum kebenaran dan keadilan menetapkan UMNO BN akan dihumban keluar dari Putrajaya.

Hanya menunggukan masa dan saat ketikanya!!

comments:

Anonymous said...
Mana-mana menteri BN atau exco BN negeri mahupun pusat , kalian tunggu ajelah di padang mahsyar nanti , kerana seluruh rakyat kelantan khasnya dan rakyat malaysia amnya akan menuntut janji2 kalian yang tidak ditunaikan semasa di dunia dahulu. Ingat mati itu benar , soal munkar nakir itu benar dan syurga neraka juga benar.

Thu Oct 18, 2012 9:23 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom


VIDEO HIRIS TANGAN SENDIRI...GILA!!!
aiyangdisayang.blogspot
Posted by aiyang

comments:

Khalilah MNor said...
Aiyang... Sy harap sy cume tengok gambar citer kartun~! Berderau darah menengok.

hajar said...
ish3... da x de keje la tu...

Raudzah Zahari said...
Oh no...so scary...

Thu Oct 18, 2012 5:21 pm (PDT) . Posted by:

"Razali Bin Md Yusoff"



Hi All,

We are organizing a weekend walk-in interview for Production Operator.

Please find the details of the program as below:

Date: 20 October 2012 (Saturday)

Time : 9.00am - 4.00pm

Venue : PEN 3, Interview Room Level 1 (beside Guard House Post)

Please help to disseminate this information to your friends and family
members.

We're looking forward to meet & welcome them to join our OSRAM family.

OSRAM Penang HR

Making OSRAM The Preferred Employer

Best Regards,
Nur Hazirah Mat Hashim
I OSR OS COO AST HR S&A
PEN 3 Level 2
TEL: +604-631 8213

GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: