Wednesday, August 5, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2413[2 Attachments]

Messages In This Digest (6 Messages)

Messages

1a.

Re: Perlu Info: Enjin CAMPRO

Posted by: "Yasmi Yahaya" yasmi@ymail.com   wnh8067

Tue Aug 4, 2009 8:15 am (PDT)



warranty habis sebab tak beli minyak dari servis centre tu.. kalau beli kat dia.. mesti tak habis warranty punya..
 
 

--- On Mon, 7/27/09, Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfatt.com.my> wrote:

From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfatt.com.my>
Subject: www.auto.pdniaga.com - Perlu Info: Enjin CAMPRO
To: respeks_group@yahoogroups.com, SahabatInteraktif@yahoogroups.com, Kelakar@yahoogroups.com, automobil@yahoogroups.com
Date: Monday, July 27, 2009, 1:24 AM

 

Salam, nak tanya betul ke kereta baru dengan enjin CAMPRO tidak sesuai menggunakan minyak fully sintetik? Ada kawan yang ingin tukar minyak hitam di servis centre dan telah membawa minyak hitam sendiri(fully sintetik) tetapi diberitahu oleh service centre yang waranty kereta akan jadi void jika menggunakan minyak hitam tersebut. Benarkah begitu, ingin penjelasan.. .

2a.

Re: iklan-KIT PENJIMAT MINYAK DAN POWER BOOSTER MOTOSIKAL

Posted by: "shah mad" ssmad77@gmail.com   ssmad

Tue Aug 4, 2009 8:16 am (PDT)



Kedua-duanya boleh di gunakan, jika saudara berminat jangan lupa masukkan
kod "auto" di depan nama saudara. promosi ini hanya saya buka di group ini
sahaja.

2009/8/4 Hidzir Abdullah <hidzir.abdullah.ingress@gmail.com>

>
>
> En Shah,
> Kalu moto Kristar Modenass, guna Type R ke Type Z?
>
> 2009/8/4 shah mad <ssmad77@gmail.com>
>
>> [Attachment(s)<http://mail.google.com/mail/?ui=2&view=js&name=js&ver=dhoNEGyIrDA.en.&am=!75bEz2Ep7uO5TfXmwdQ-QqG1SYoYR1q59p3lgHqhoQ#122e366c4375c074_122e308454989ee0_TopText>from shah mad included below]
>>
>> *Promosi Pra Ramadan
>> *
>> Moderator mohon lepaskan untuk iklan
>>
>> Khas untuk ahli group automobil sahaja yang mengguna motosikal
>>
>> myBIKES TypeR RM80 => RM75
>> myBIKES TypeZ RM65 => RM60
>>
>> Promosi ini sehingga 1 Ramadan sahaja, cas penghantaran percuma
>> Di dalam borang di ruang 'NAMA ANDA' sila letak auto di hadapan nama
>> contoh=> *auto SHAHRANI BIN MAMAD
>> untuk membezakan dengan pembeli biasa*
>> **
>> Maklumat produk dan tempahan sila layari www.kedaishah.com
>>
>> Terima kasih
>> Selamat menjalani ibadah puasa
>> SHAHRANI - WWW.KEDAISHAH.COM <http://www.kedaishah.com/>
>>
>>
>
>
> --
> Hidzir Abdullah
> 013-6785985
>
>
>
>

--
http://www.1alphalipid.com
susu kolostrum terbaik. Sarapan terbaik buat pengguna bijak
http://infosaje.blogspot.com
3.

Musim Untuk Cuci Karbon Enjin Tiba Lagi

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Tue Aug 4, 2009 7:27 pm (PDT)

[Attachment(s) from Azmi OilyMan included below]

Salam,

Musim utk cuci karbon? Ya, sb biasanya pelanggan2 saya akan cuci karbon
sebelum balik beraya. Dan dah menjadi amalan rakyat Malaysia, last minute
baru nak buat apa2, termasuk la cuci karbon. Mcm tahun2 lepas...saya on the
way balik kampung pun masih ramai nak cuci karbon enjin kenderaan
mereka...esok dah nak raya.

Oleh yg demikian saya ambil kesempatan utk mengiklankan produk &
perkhidmatan saya lebih awal supaya tuan/puan tak kecewa.. Mulai skrg dah
boleh cuci karbon enjin tuan/puan.. InsyaAllah perjalanan enjin akan lebih
lancar, jalan jauh lagi jimat minyak.

Kos cuci karbon ni cuma RM68, guna setahun sekali atau 20,000km

Utk maklumat lanjut dan tempahan, sila hubungi;

*Stokis OilyMan*
* 019-2764645 (En.Azmi) Shah Alam
* 019-3867811 (En.Boby) K.Lumpur
* 017-7199556 (En.Farid) J.Bharu
* 016-8977392 (En.Mawardi) Kuching, Srwk

*Agen OilyMan*
* 03-87067169 (Sepang PitStop Wshop**) Kosmopleks, Bandar Baru Salak Tinggi
* 019-4470864 (En. Abdul Rozak) Kulim, Kedah

Nota: Kpd yg berminat utk jadi agen juga dialu-alukan, modal permulaan cuma
RM500/.

* Sekiranya enjin kenderaan anda telah mencapai usia*

* 1 Tahun atau 20,000km*

* Masa untuk menggunakan ProfessoR� telah tiba.*

Apa itu karbon?

Bagi enjin petrol atau gas, enapan karbon ini boleh dilihat pada palam
pencucuh. Biasanya palam pencucuh perlu ditukar setiap 20,000km, ini kerana
enapan karbon akan mengganggu percikan api, yang akan menyebabkan pembakaran
tidak sempurna.

Bagi enjin disel, gangguan enapan karbon nampak ketara apabila ekzos mula
mengeluarkan asap hitam. Pembakaran bahanapi adalah tidak sempurna, prestasi
enjin akan mula menurun sementara penggunaan bahanapi pula semakin
meningkat.

Untuk lain-lain soalan lazim, sila klik sini<http://www.oilyman.com.my/faq.htm>

Untuk maklumat lebih lanjut sila lihat FORUM
OILYMAN<http://www.oilyman.com.my/forum>

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

Attachment(s) from Azmi OilyMan

2 of 2 Photo(s)

4.1.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "agai@017" agai_disini@yahoo.com.my

Tue Aug 4, 2009 8:26 pm (PDT)



Tuan dan kawan2 semua

keta sy tu sy dah anta repair...perrgghh....banyak la kena tuka termasuk sebijik throttle body
sebabnya dah tak boleh nak buat apa.....dorang ckp getah kat bawah tu dah cair.....so tak boleh nak servis

ok la....keta dah ok cumanya....
pomen tu ckp...dia tak letak mintak semi sintetik kat keta sy mcm yg sy mintak
dia cuma letak minyak biasa...sebabnya:

1) bila dia bukak plug....dia ckp minyak dah smpi ke plug....dia jangkakan samada piston ring dah longgar/tak elok atau piston yang problem
dia kata sekarang ni keta dah start makan minyak hitam....klu sy nak buat jugak...kena tinggal keta kat situ dalam 2-3 hari....dia akan tuka piston ring atau tuka piston terus...

kalau tuka piston ring je....dia jangkakan akan bertahan selama 1 tahun lebih je...lepas tu akan jadi balik
kalau tuka piston/overhaul terus....dia jangkakan...still tak tahan lama jugak...kos dalam RM800+-
bila dia ckp camtu....sy tanya apa option yg ada?
dia kata....sy boleh buat mcm dia rekomen atau pun carik enjin half cut satu....masuk kat keta sy...abis cita

soalan sy:

1) betul ke kata dia .....klu overhaul balik tak tahan lama? sampai nak kena guna enjin baru?
untuk pengetahuan semua...sy dah pernah buat full overhaul hujung tahun lepas
2) klu amik half cut punya enjin...1.3 jugak....bape lak kos enjin + upah pemasangan?

harap2 dapat tuan2 membantu jawab 2 persoalan sy tu...
terima kasih..

________________________________
Daripada: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Khamis, 23 Julai, 2009 1:17:20
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

 
bro agai,

ntah2 carbon brush motor aircond dah nak kaput ? kalu dapat pomen yg sanggup tukar carbon brush tu... leh la mencuba... hehehhehe

hidrolik ? aeroback ye ? rasa cam murah je bendealah tu. boleh DIY tu bro.... harga tak tau....wira saya sedan. guna spring. tak guna hidrolik tu...

good luck.

________________________________
From: "agai@017" <agai_disini@ yahoo.com. my>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Thursday, July 23, 2009 7:59:17 AM
Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...

 
betul tu....
ni la akibat klu keta banyak sgt tangan yg guna
nak jual bape sgt nilai dia....market price dalm RM11k-12k je
itu harga karket tu...klu jual kat used car mau rendah lagi drpd tu
nak jual kat tangan org lain...mana nak keta lama...
sume nak keta baru...
takpela...sy maintain je la keta tu...
sekurang2nya dah nak abis bayar
cuma tu la....menggigal jugak la tangan nak bayo kt pomen nanti :)

bro nazri
ekon sy tu memang camtu...
sepatutnya bila tekan je suis ekon tu kipas terus berpusing
ni tak....dia rilek2 dulu...lepak2 jap
agak2 dia nak pusing dia pusing la...
dah tu bila pusing je dia dah jadi tak betul
kejap pusing kejap stop...sampaikan klu tekan minyak nak jalan jadi tersengguk2
ikut kipas tu....

satu lagi...boot belakang tu kan ada 2 benda mcm hidrolik tu
yang sebelah kanan ada lagi...sebelah kiri dah tercabut
skang ni klu nak bukak lelama...kena tongkat lelama...
gila vintage siut....
agak2 bape ek sebatang benda tu?

________________________________
Daripada: ZUL AWIN <zulawins@yahoo. com>
Kepada: automobil@yahoogrou ps.com
Dihantar: Rabu, 22 Julai, 2009 3:22:26
Subjek:Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...

 
banyak betul masalah kete bro nie..
kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..
tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:

>From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM
>
>

>bro khairul, 
>
>
>sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?
>
>
>untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).
>
>
>kalu salah tolong betulkan. tq
>
>
>salam.
>
>
>rgds,
>Nazri Ahtar
>
>
>
________________________________
From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
>Subject:RE: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>

>Mod hide id plzÃÆ'¢â‚¬Â¦

>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..

>Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakangÃÆ'¢â‚¬Â¦

>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....

>Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan beltÃÆ'¢â‚¬Â¦

>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

>Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.

>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?

>Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.

>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

>Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.



>
________________________________

>From:automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
>Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Subject:www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...


>Tuan Mod n kawan2
>sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
>dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
>skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...
>masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
>cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...

>1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...
>sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..

>2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....

>3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)

>4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?

>5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...

>yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....

>p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
>n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...
>k kengkawan... sori la banyak problem ni....
>kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...

>
________________________________

>Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
>Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!
>

________________________________
Berhubung dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web peribadi anda?
Buat Pingbox terkini anda hari ini!

Mula berbual dengan rakan di Yahoo! Pingbox serba baru hari ini! Mudah untuk membuat ruang bual peribadi di blog anda. http://my.messenger.yahoo.com/pingbox/
4.2.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Tue Aug 4, 2009 9:43 pm (PDT)



Salam,

Ada sorang kenalan saya. Dia buat full overhaul enjin proton 1.8 DOHC habis
RM3k..
Semua parts dalaman dia tukar baru, terutama bearing. Dia ckp mmg berbaloi
dari tukar enjin.

Tp ramai buat keputusan tukar enjin seketul 2nd kedai potong.

Mgkn ada yg ada pglmn tukar enjin, boleh cerita sikit kosnya..

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/8/5 agai@017 <agai_disini@yahoo.com.my>

>
>
> Tuan dan kawan2 semua
>
> keta sy tu sy dah anta repair...perrgghh....banyak la kena tuka termasuk
> sebijik throttle body
> sebabnya dah tak boleh nak buat apa.....dorang ckp getah kat bawah tu dah
> cair.....so tak boleh nak servis
>
> ok la....keta dah ok cumanya....
> pomen tu ckp...dia tak letak mintak semi sintetik kat keta sy mcm yg sy
> mintak
> dia cuma letak minyak biasa...sebabnya:
>
> 1) bila dia bukak plug....dia ckp minyak dah smpi ke plug....dia jangkakan
> samada piston ring dah longgar/tak elok atau piston yang problem
> dia kata sekarang ni keta dah start makan minyak hitam....klu sy nak buat
> jugak...kena tinggal keta kat situ dalam 2-3 hari....dia akan tuka piston
> ring atau tuka piston terus...
>
> kalau tuka piston ring je....dia jangkakan akan bertahan selama 1 tahun
> lebih je...lepas tu akan jadi balik
> kalau tuka piston/overhaul terus....dia jangkakan...still tak tahan lama
> jugak...kos dalam RM800+-
> bila dia ckp camtu....sy tanya apa option yg ada?
> dia kata....sy boleh buat mcm dia rekomen atau pun carik enjin half cut
> satu....masuk kat keta sy...abis cita
>
> soalan sy:
>
> 1) betul ke kata dia .....klu overhaul balik tak tahan lama? sampai nak
> kena guna enjin baru?
> untuk pengetahuan semua...sy dah pernah buat full overhaul hujung tahun
> lepas
> 2) klu amik half cut punya enjin...1.3 jugak....bape lak kos enjin + upah
> pemasangan?
>
> harap2 dapat tuan2 membantu jawab 2 persoalan sy tu...
> terima kasih..
>
> ------------------------------
> *Daripada:* Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
> *Kepada:* automobil@yahoogroups.com
> *Dihantar:* Khamis, 23 Julai, 2009 1:17:20
> *Subjek:* Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>
> bro agai,
>
> ntah2 carbon brush motor aircond dah nak kaput ? kalu dapat pomen yg
> sanggup tukar carbon brush tu... leh la mencuba... hehehhehe
>
> hidrolik ? aeroback ye ? rasa cam murah je bendealah tu. boleh DIY tu
> bro.... harga tak tau....wira saya sedan. guna spring. tak guna hidrolik
> tu...
>
> good luck.
>
> ------------------------------
> *From:* "agai@017" <agai_disini@ yahoo.com. my>
> *To:* automobil@yahoogrou ps.com
> *Sent:* Thursday, July 23, 2009 7:59:17 AM
> *Subject:* Re: www.auto.pdniaga. com <http://www.auto.pdniaga.com/> -
> Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>
> betul tu....
> ni la akibat klu keta banyak sgt tangan yg guna
> nak jual bape sgt nilai dia....market price dalm RM11k-12k je
> itu harga karket tu...klu jual kat used car mau rendah lagi drpd tu
> nak jual kat tangan org lain...mana nak keta lama...
> sume nak keta baru...
> takpela...sy maintain je la keta tu...
> sekurang2nya dah nak abis bayar
> cuma tu la....menggigal jugak la tangan nak bayo kt pomen nanti :)
>
> bro nazri
> ekon sy tu memang camtu...
> sepatutnya bila tekan je suis ekon tu kipas terus berpusing
> ni tak....dia rilek2 dulu...lepak2 jap
> agak2 dia nak pusing dia pusing la...
> dah tu bila pusing je dia dah jadi tak betul
> kejap pusing kejap stop...sampaikan klu tekan minyak nak jalan jadi
> tersengguk2
> ikut kipas tu....
>
> satu lagi...boot belakang tu kan ada 2 benda mcm hidrolik tu
> yang sebelah kanan ada lagi...sebelah kiri dah tercabut
> skang ni klu nak bukak lelama...kena tongkat lelama...
> gila vintage siut....
> agak2 bape ek sebatang benda tu?
>
> ------------------------------
> *Daripada:* ZUL AWIN <zulawins@yahoo. com>
> *Kepada:* automobil@yahoogrou ps.com
> *Dihantar:* Rabu, 22 Julai, 2009 3:22:26
> *Subjek:* Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>
> banyak betul masalah kete bro nie..
> kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..
> tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..
>
> --- On *Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>* wrote:
>
>
> From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
> Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
> To: automobil@yahoogrou ps.com
> Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM
>
> bro khairul,
>
> sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak
> cakap pasal timing gun kot ?
>
> untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri ,
> dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi
> kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate).
> nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil
> 'advance' atau ape ntah satu lagik).
>
> kalu salah tolong betulkan. tq
>
> salam.
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
> ------------------------------
> *From:* "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
> *To:* automobil@yahoogrou ps.com
> *Sent:* Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
> *Subject:* RE: www.auto.pdniaga. com <http://www.auto.pdniaga.com/> -
> Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>
> Mod hide id plzÃÆ'¢â‚¬Â¦
>
>
>
> 1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan
> bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je
> bunyi camtu...
>
> sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>
> bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak
> pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak
> jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan
> ..
>
>
>
> Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober
> belakangÃÆ'¢â‚¬Â¦
>
>
>
> 2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas
> punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm
> biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam
> penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk
> info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa
> mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih
> ke....
>
>
>
> Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan
> beltÃÆ'¢â‚¬Â¦
>
>
>
> 3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm
> ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak
> tu klu tuko disc satu set)
>
>
>
> Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje
> 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain
> takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.
>
>
>
> 4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke
> tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing
> tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy
> pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy
> dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni
> hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang
> original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>
> klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor
> baru?
>
>
>
> Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade
> satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui
> betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut
> compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai
> sensor). Sensor tu payah nak cari.
>
>
>
> 5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana
> ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>
> so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan
> sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection?
> klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak
> syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>
>
> Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk)
> problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.
>
>
>
>
>
>
> ------------------------------
>
> *From:* automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] *On
> Behalf Of *agai@017
> *Sent:* Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
> *To:* automobil@yahoogrou ps.com
> *Subject:* www.auto.pdniaga. com - Banyak masalah keta aku ni...
>
>
>
>
>
> Tuan Mod n kawan2
>
> sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000
>
> dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy
> yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa
>
> skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak
> pakai la...
>
> masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....
>
> cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri
> pandangan...
>
>
>
> 1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan
> bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je
> bunyi camtu...
>
> sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"
>
> bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak
> pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak
> jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan
> ..
>
>
>
> 2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas
> punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm
> biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam
> penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk
> info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa
> mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih
> ke....
>
>
>
> 3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm
> ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak
> tu klu tuko disc satu set)
>
>
>
> 4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke
> tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing
> tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy
> pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy
> dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni
> hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang
> original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...
>
> klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor
> baru?
>
>
>
> 5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana
> ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...
>
> so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan
> sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection?
> klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak
> syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...
>
>
>
> yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta
> kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....
>
>
>
> p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang
> berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua
> barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro
> kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....
>
> n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out
> dah tu...asyik mati2 je enjin...
>
> k kengkawan... sori la banyak problem ni....
>
> kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...
>
>
> ------------------------------
>
> Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC?
> <http://malaysia.answers.yahoo.com/question/index;_ylt=Aism9Ue2buhkOg_ZUff7E7IPahV.;_ylv=3?qid=20080913001316AAMihiX>
> Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!
>
>
>
> ------------------------------
> Berhubung dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web
> peribadi anda?
> <http://sg.rd.yahoo.com/my/messenger/pingbox/mailtagline/*http://my.messenger.yahoo.com/pingbox/>
> Buat Pingbox terkini anda hari ini!
>
>
> ------------------------------
> Dapatkan alamat E-mel baru anda!
> <http://sg.rd.yahoo.com/my/mail/domainchoice/mail/signature/*http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/>
> Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain
> mendapatkannya!
>
>
4.3.

Re: Banyak masalah keta aku ni...

Posted by: "kairul@yahoogroups.com" kairul@yahoogroups.com

Tue Aug 4, 2009 10:43 pm (PDT)



Mod hide id plz…

Agai.. kalau enjin kosong 1.3 tu dalam rm500 boleh dapat.. tapi problem nye kena register balik. Kalau nak tukor alang alang ambik 1.5 nye injin (proton). Tapi break depan pon kena pakai 1.5 gaks takut inspection kat puspakom tak lepas kalau pakai break 1.3 tu. Jumlah duit yang kena keluor tu lebih kurang ngan overhaul tapi kalau overhaul tu dah tentu tak de masalah dalam masa terdekat.

Sekrang orang banyak masuk halfcut 4G91. Tapi rega dia 5k la.. belum masuk upah tukor enjin dan barang barang lain (dalam 2k)

kalau pistons ring dah kacau lebih balik rebore block, tapi kalau rebore block kena tukor pistons (4 bijik). Kalau setakat tukor ring memang pakai tak lame dalam (1 ~ 2 tahun).

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of agai@017
Sent: Wednesday, August 05, 2009 11:11 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

Tuan dan kawan2 semua

keta sy tu sy dah anta repair...perrgghh....banyak la kena tuka termasuk sebijik throttle body

sebabnya dah tak boleh nak buat apa.....dorang ckp getah kat bawah tu dah cair.....so tak boleh nak servis

ok la....keta dah ok cumanya....

pomen tu ckp...dia tak letak mintak semi sintetik kat keta sy mcm yg sy mintak

dia cuma letak minyak biasa...sebabnya:

1) bila dia bukak plug....dia ckp minyak dah smpi ke plug....dia jangkakan samada piston ring dah longgar/tak elok atau piston yang problem

dia kata sekarang ni keta dah start makan minyak hitam....klu sy nak buat jugak...kena tinggal keta kat situ dalam 2-3 hari....dia akan tuka piston ring atau tuka piston terus...

kalau tuka piston ring je....dia jangkakan akan bertahan selama 1 tahun lebih je...lepas tu akan jadi balik

kalau tuka piston/overhaul terus....dia jangkakan...still tak tahan lama jugak...kos dalam RM800+-

bila dia ckp camtu....sy tanya apa option yg ada?

dia kata....sy boleh buat mcm dia rekomen atau pun carik enjin half cut satu....masuk kat keta sy...abis cita

soalan sy:

1) betul ke kata dia .....klu overhaul balik tak tahan lama? sampai nak kena guna enjin baru?

untuk pengetahuan semua...sy dah pernah buat full overhaul hujung tahun lepas

2) klu amik half cut punya enjin...1.3 jugak....bape lak kos enjin + upah pemasangan?

harap2 dapat tuan2 membantu jawab 2 persoalan sy tu...

terima kasih..

________________________________

Daripada: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Khamis, 23 Julai, 2009 1:17:20
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - Banyak masalah keta aku ni...

bro agai,

ntah2 carbon brush motor aircond dah nak kaput ? kalu dapat pomen yg sanggup tukar carbon brush tu... leh la mencuba... hehehhehe

hidrolik ? aeroback ye ? rasa cam murah je bendealah tu. boleh DIY tu bro.... harga tak tau....wira saya sedan. guna spring. tak guna hidrolik tu...

good luck.

________________________________

From: "agai@017" <agai_disini@ yahoo.com. my>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Thursday, July 23, 2009 7:59:17 AM
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com <http://www.auto.pdniaga.com/> - Banyak masalah keta aku ni...

betul tu....

ni la akibat klu keta banyak sgt tangan yg guna

nak jual bape sgt nilai dia....market price dalm RM11k-12k je

itu harga karket tu...klu jual kat used car mau rendah lagi drpd tu

nak jual kat tangan org lain...mana nak keta lama...

sume nak keta baru...

takpela...sy maintain je la keta tu...

sekurang2nya dah nak abis bayar

cuma tu la....menggigal jugak la tangan nak bayo kt pomen nanti :)

bro nazri

ekon sy tu memang camtu...

sepatutnya bila tekan je suis ekon tu kipas terus berpusing

ni tak....dia rilek2 dulu...lepak2 jap

agak2 dia nak pusing dia pusing la...

dah tu bila pusing je dia dah jadi tak betul

kejap pusing kejap stop...sampaikan klu tekan minyak nak jalan jadi tersengguk2

ikut kipas tu....

satu lagi...boot belakang tu kan ada 2 benda mcm hidrolik tu

yang sebelah kanan ada lagi...sebelah kiri dah tercabut

skang ni klu nak bukak lelama...kena tongkat lelama...

gila vintage siut....

agak2 bape ek sebatang benda tu?

________________________________

Daripada: ZUL AWIN <zulawins@yahoo. com>
Kepada: automobil@yahoogrou ps.com
Dihantar: Rabu, 22 Julai, 2009 3:22:26
Subjek: Re: www.auto.pdniaga <http://www.auto.pdniaga/> . com - Banyak masalah keta aku ni...

banyak betul masalah kete bro nie..

kalo saya da lama juai amik rebat 5k beli keter lain.. setel..

tp kalo sanggup nak repair & sakit kepala kira oklah..

--- On Tue, 7/21/09, Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com> wrote:


From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga <http://www.auto.pdniaga/> . com - Banyak masalah keta aku ni...
To: automobil@yahoogrou ps.com
Date: Tuesday, July 21, 2009, 8:20 PM



bro khairul,



sorry nak celah sikit je utk jawapan bro kat masalah no 2. rasanya bro nak cakap pasal timing gun kot ?



untuk check timing, diaorang guna timing gun (wire +ve dan -ve ke bateri , dan trigger wire ke plug no 1). timing gun ni pulak dihala ke pully (bagi kereta wira la...kereta daihatsu G11 timing gun tala ke area clutch plate). nih biasanya orang ekjas untuk lambat/cepatkan spark (pomen panggil 'advance' atau ape ntah satu lagik).



kalu salah tolong betulkan. tq



salam.



rgds,

Nazri Ahtar




________________________________

From: "kairul@yahoogroups .com" <kairul@yahoogroups. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Wednesday, July 22, 2009 9:36:41 AM
Subject: RE: www.auto.pdniaga. com <http://www.auto.pdniaga.com/> - Banyak masalah keta aku ni...



Mod hide id plzÃÆ'¢â‚¬Â¦



1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...

sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"

bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..



Saya rasa benda ni kalau tak tulang anjing atau xsober belakangÃÆ'¢â‚¬Â¦



2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....



Pegi cek timming (tuning enjin) yang tembak pakai lampu kat fan beltÃÆ'¢â‚¬Â¦



3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)



Kalau dah kuat makan nye kena ganti disc dah tak boleh skim atau cari aje 1.5 nye disc depan tu. Boleh plug and play aje ngan 1.3 tu. Masalah lain takut caliper break tu tak cantik. Kena service caliper break tu.



4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...

klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?



Kat area throttle body (dekat ngan pembukak minyak itam) kalau perasa ade satu sensor 2 wire. Cari kat host air dair radiator ke enjin Benda tu betui betui lepas host air tu. Tu sensor untuk compressor. Fungsi nye utk cut compressor kalau enjin overheat. Nak murah by pas kan aje (tak payah pakai sensor). Sensor tu payah nak cari.



5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...

so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...



Relay payah rosak, Selalu sensor kat bawah radiator tu (ade wire masuk) problem kena ganti sensor tu. Pas tu kena sambung balik wire by pass tu.








________________________________

From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of agai@017
Sent: Tuesday, July 21, 2009 3:34 PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga <http://www.auto.pdniaga/> . com - Banyak masalah keta aku ni...





Tuan Mod n kawan2

sy ada sebijik keta lama iaitu keta wira aeroback 1.3 tahun 2000

dulu memang sy pakai keta ni....tp since tahun 2006...sy bagi kat sepupu sy yg sedang belajar kat IPTA untuk dia pakai n buat keta sewa

skang sy dah amik balik keta tu sebab utang pun dah habis...so kiranya nak pakai la...

masalahnya.. .ffuuhh.. ..banyak tu nak kena buat....

cuma beberapa benda yg sy nak tanya kat sini...kot2 ada yg boleh bantu beri pandangan...



1) Bila keta jalan....kedengaran bunyi "kedok2..kedok2. .kedok2 (lajukan bunyi tu)" kat sebelah tayar depan...kiri dan kanan...bila keta jalan je bunyi camtu...

sy pernah alami benda ni masa sy pakai saga dulu...iaitu "ball joint"

bila tuka ball joint ni...ilang masalah...so untuk wira ni sy tak pasti...betul ke ball joint? klu absorber sy rasa tak...in case klu sy nak jimat...apa yg patut sy beli dulu? bila dah ada kira upah pasang je la kan ..



2) Masa di gear satu....guna ekon ke tak guna ekon ke...berat gila babas punya...kena main minyak....baru jalan...tapi bila dah laju ok..pick up mcm biasa biasa....masa nak mula je...kena klu lampu merah kat bukit...kat dalam penuh 5 orang...alamat orang belakang jenuh menunggu la jawabnya...untuk info...sy baru je tuka clutch plate satu set awal tahun aritu...so sy rasa mcm bukan clutch plate...mungkin setting timing ke....atau minyak itam lebih ke....



3) Brake disc sebelah depan kira tu mcm dah kena sagat lebih ngan pad...mcm ada line sikit...so boleh ke buat skimming je atau kena tuko disc...? (masak tu klu tuko disc satu set)



4) Ekon- masalah kipas dia tak pusing....ikut suka2 dia je nak pusing ke tak...klu time pusing tu sejuk la (mcm takde masalah)...klu tak pusing tu...adoi... azab beb...mcm kuar angin panas...bila sy bukak bonet....sy pusingkan kipas tu sendiri....tak jalan gak.....tunggu lama sikit....baru sy dengar bunyi compressor engaged...n baru kipas pusing....so soalan sy...ni hal kipas ke compressor? untuk info....sy dah tuko compressor tu dari yang original (UCM) ke brand nippon denso sebelum sy jadikan keta tu keta sewa...

klu kipas yg problem...kena beli kipas ke apa....atau kena beli compressor baru?



5) Masalah kecil yg lain mcm kipas utama kat radiator tu...ntah pomen mana ntah buat direct connection.. ..bila on kunci je...terus kipas pusing...

so kipas tu takkan stop selagi enjin tak stop n kunci dicabut...soalan sy...ni masalah relay atau sensor ni yang pomen tu buat direct connection? klu sy nak buat mcm biasa...ikut sensor....apa yg kena sy beli n buat? tak syok la ini mcm...dah mcm keta cacat la plak...



yang lain2....ada la nak kena touch up sikit2...lantaklah. ...nak buat keta kebal ni....luar buruk takpe...janji dalam mau bersih....



p/s: klu ada sesapa yg ada bengkel yang boleh buat keta sy ni yang berkonsepkan "barang mana yg boleh pakai, pakai dulu" n bukan tuka semua barang (sebab klu buat semua sekali gus mau RM2k gak tu).....boleh la intro kat sy...sy duduk kat area2 taman melati....

n klu boleh kedai tu leh buat computer timing sekali....timing pun dah out dah tu...asyik mati2 je enjin...

k kengkawan... sori la banyak problem ni....

kot2 ada yg ada masa terluang boleh bantu....sy ucapkan terima kasih...




________________________________

Bagaimana untuk ke jambatan langit (sky bridge) KLCC? <http://malaysia.answers.yahoo.com/question/index;_ylt=Aism9Ue2buhkOg_ZUff7E7IPahV.;_ylv=3?qid=20080913001316AAMihiX>
Ketahuilah jawapannya di Yahoo! Answers!



________________________________

Berhubung dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web peribadi anda? <http://sg.rd.yahoo.com/my/messenger/pingbox/mailtagline/*http:/my.messenger.yahoo.com/pingbox/>
Buat Pingbox terkini anda hari ini!

________________________________

Dapatkan alamat E-mel baru anda! <http://sg.rd.yahoo.com/my/mail/domainchoice/mail/signature/*http:/mail.promotions.yahoo.com/newdomains/my/>
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya!

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Try a shortcut

Get local weather

faster.

Cat Groups

on Yahoo! Groups

Share pictures &

stories about cats.

Yahoo! Groups

Mom Power

Find wholesome recipes

and more. Go Moms Go!

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: