Tuesday, November 10, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2491

Messages In This Digest (2 Messages)

Messages

1a.

Re: FW: semua kenderaan persendirian berusia  15 tahun keatas

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Mon Nov 9, 2009 5:52 pm (PST)



berbalik pada kronologi yg aku crita ari tu, puspakom tak terima apa2 surat pun dari gomen utk periksa kenderaan melebihi 15 tahun. depa nih main test market plaks..... sok kalau gulung tikar.... jangan marah rakyat ler kalau rakyat pun nak test market......

rgds,Nazri Ahtar

ps : depa ingat kita nih bahan ujikaji ke ?

________________________________
From: Muhd Amran Mad desa <joe_spray@yahoo.com.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Fri, November 6, 2009 5:13:04 AM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas

Salam..semua,
Dalam bab ni kerajaan perlu ambil pendapat rakyat untuk buat undang-undang baru
seperti 'yang berlaku sekarang'..rata- rata rakyat m'sia/keseluruhanny a tak setuju pun pasal
kes ni.
Jika di perhatikan sikit sangat logiknya nak bawak kereta atas 15 tahun pi puspakom.
Jika anda perhatikan jugak sebenarnya di dalam panel workshop..boleh di katakan keseluruhannya yang masuk
hancur remuk adalah kereta-kereta BARU & MEWAH!!! ' repair balik,jalan. .
aku cakap berdasarkan apa yang aku nampak sebab aku terlibat dalam bidang ni,lagi pun jika dalam kehidupan seharian
kebanyakan apa yang kita nampak banyak kereta yang sebelum usia 15 tahun kemalangan,yang atas 15 tahun tu berapa kerat je.
,aku kerja cat kereta kat panel workshop..anda boleh pi jenguk sendiri kat mana-mana panel workshop...
Ramai ahli dan bukan ahli auto pdniaga yang emosional bila cakap bab ni..MEMANG pun.
Wasalam.

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Monday, 2 November 2009 10:02:56
Subject:Fw: www.auto.pdniaga. com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas

Salam,

email yang sebelum nih dengan keadaan yg beremosi. nih email dalam keadaan fikiran yang waras.

kronologi.
9.15am - aku tepon puspakom, sembang ngan operator.... first soklan aku..."PUSPAKOM ADA ISO KE ?". operator tak tau ape bende ISO tu. dia pass kat PR dept. aku lupa nama dia. bila aku tanya soklan yang sama, PRO tu pun blur sambil dok cakap deras2 tanya kat orang sekeliling dia....'eh kita ada ISO ape ek ?' . last2 dia cakap kat aku..."macam ni la encik...saya pass pada bahagian kualiti, boleh ?". aku ok je.

encik Anuar dari bahagian kualiti yang bercakap ngan aku. soklan yang sama jugak aku bantai, dan jawapan dia....puspakom ada ISO9001/2000. ok fine, ada ISO..tapi aku belum tahu lagi apa ISO9001 tu.

soklan kedua aku...."saya ni keje bahagian IT, mesin2 test gear kami tiap2 6 bulan atau setahun mesti kena pi calibrate, puspakom sapa yang calibrate ?", aku tanya dia.
"kami ada dua tempat yang buat calibration, SIRIM dan JPJ sendiri. 6 bulan sirim, 6 bulan lepas tu JPJ pula", dia jawab.

soklan ketiga aku... "ada tak kat dalam website PUSPAKOM ni, dalam 10 checkpoint tu, bagitau tahap kelulusan utk satu2 inspection ?", tanya aku.
"tak ada", dia jawab. so aku bagi cadangan suh dia letak. (nanti aku crita pasal pa aku suh dia letak)

"tapi kami belum dapat apa2 surat dari kerajaan untuk buat inspection bagi kereta melebihi 15 tahun", en anuar tu tambah. JENG JENG JENG !!!!!!!!!!

9.33am abis borak.

aku cari apa maksud ISO9001/2000. mengikut kefahaman aku dalam website www.iso.org , ISO9001 nih jatuh pada Quality management system. (kualiti pengurusan sistem). tapi tak plak letak dalam website.

Dalam kepala aku sekarang nih....

1. puspakom nih cuma dilantik, dia bukan badan kerajaan. sapa share holder PUSPAKOM, ntah. aku malas nak carik. giler gemuk tuan2 puspakom camnih.

2. puspakom sendiri belum dapat hitam putih dari kerajaan untuk buat inspection bagi kereta melebihi 15 tahun. pesal ada yg dah kena ?

3. sapa tahu tahap kelulusan bagi 10 checkpoint puspakom tu ? cth: lampu terang mana ? tinggi kereta macam mana ? brake berapa jauh drag @ berapa speed ? skidding test lari macam mana ? kalau ada sesapa dalam ni yang tahu, tolong sebarkan2 maklumat tu. jadi sama2 kita manfaatkan maklumat tu utk bagi kereta kita tip-top. jadi nak pi test pun tak takut... ops! bab takut..... nak tau pasal apa ? baca point 4.

4. bila staff puspakom buat test, kita dok mana ? kita tengok sama ka .... atau kita dok tepi dengan penuh debaran ? sapa nak verify test result kereta kita ? bergantung harap pada staff puspakom tu je ? mana ketelusan ? kalau betul nak buat test, bawak sekali owner perhati test/meter/gauge what so ever test gear yg depa guna before and after test. baru la telus, jujur dan ikhlas. dan masa tu owner pun kalau kereta kantoi, tak leh cakap banyak. kalau kilang keluar barang...DO, mesti dua dua pihak sign document. apa benda sekali pun mesti ada dua pihak yang berasingan utk setuju transaksi tersebut.... ... nih test puspakom, harap pada dia je ?

5. apa jadik kalau salah satu test failed ? kalau ikut buku, bawak test result yg fail ke mana2 puspakom centre dan retest inspection yang FAIL SAHAJA. tak perlu retest semua. (refer kat website puspakom ye abg2, kakak2.)

6. kalau puspakom dibenarkan memeriksa kereta kita, kita mesti dibenarkan utk periksa test gear puspakom. sticker / cop logo SIRIM / JPJ mesti terpampang dengan JELAS pada semua TEST GEAR puspakom. aku sangsi PUSPAKOM ni badan kerajaan walaupun dia 'member of DRB-HICOM'. satu syarikat dengan nama puspakom sdn bhd.

7. cadangan aku, adalah lebih baik guna merit point. kereta yang tak pernah eksiden tak payah la nak check. kereta yang eksiden yang claim insurans sampai 40% (contoh la... mungkin 25% ke... 50% ke.....) value of the car ke.... patut le re-check kat puspakom utk tahu tahap kekemasan kereta tu semula. pada keadaan normal, semua kereta ada rosaknya, tapi kalau kereta tu tak pernah eksiden, rosaknya biasa2 je. brake haus, lampu terbakar dan lain2 minor point la. kalau kereta eksiden nih, sampai dah chasis bengkok ke, kemek sana sini ke.... bengkel yang tarik body tu bukan dapat buat perfect balik macam keluar kilang, mesti ada side effect, jadi patut la pun kalau nak pi buat inspection. tapi tak yah la sampai tiap2 tahun. cukup pada tahun yang dia eksiden sudah la.

kereta perfect macam mana pun, kalau dah nak eksiden, tetap eksiden juga. tak orang lain langgar, kita sendiri sebagai pemandu bawak kereta seolah2 macam racing kat litar sepang. tu belum kira lagi tukar lane tak bagi lampu signal, nak masuk simpang tak bagi lampu isyarat, haih !! macam2 lagik la. pokok pangkalnya pada pemandu, kereta tu ikut arahan pemandu je.

sok2 kalau ada lagik akal aku berfikir.... aku kongsikan lagik.
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Sun, November 1, 2009 10:11:42 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas

salam,

kereta aku termasuk dalam kategori antik..... yang hok molek sikit nih pun dah dua belas tahun.. cukup 14 tahun, hutang habis...sempat nak bernafas setahun sebelum dok tarik nafas balik tiap kali pi puspakom. (malas nak crita bab kereta yg molek, tapi test tetap sampai 4 - 5 kali gaks.....sendiri pikir boleh kan ?)

nih suma kalut pasal AFTA (tapi aku nak cakap lebih pasal AFTA pun tak tau gaks), kereta CBU la....CKD la... tukaq logo la.... (oh ya, keluar dalam paper minggu lepas.... budget 2010....setiap kereta AP bakal dikenakan RM10K ye...... bukan setiap lesen AP tau), 'dia' kena buang 300% tax rate utk kereta luaq kan kan ??, tapi 'dia' dah ready backup plan 'C', sok2 bila 'dia' kena paksa ikut AFTI ke.. AFTER ke APE ke... dia dah ready plan 'Z' plak kot ? - sat.... aku dah melalut jauh.... emosional sikit.

yg pasti, aku akan terasa bebannya. nak maintain kereta lama, dengan masalah spare part dah susah nak carik, lepas tu nak kena pi test pulak tiap2 tahun, fuh.... beban beb. kepala dah mula pikir nak tukar kereta lain.....tapi mampukah aku ? loan umah, loan blaja, susu, pampers anak2... tu belum masuk taska, tadika, buku2 dia, baju sekolah dia..... pengsan. tahap sekarang nih pun jenuh pekin (ikat perut), nih nak kena test tiap2 tahun. kalau lori ka.... bas ka....depa transfer checkup fees dan apa benda lagik pada customer (harga naik sebab kos transport naik la..itu la..ini la...).... kita punya checkup fees nak transfer kat sapa ? pusing pi pusing mai, kena kat kita.....end user yang selama nih tak hingaq (kalau hingaq pun rasa2 depa dengaq ka ?)

depa nak suruh orang beli kereta baru....nampak sangat paksa....jadik buat la cara2 cengini (menyusahkan) , jadi secara terpaksa-rela, kita akhirnya akan mengalah dan tukaq jugak kereta...... .. dulu niat hati nak beli exora, tapi buat banyak songeh macam nih, hilang dah semangat nasionalisma aku. tungggguuuuuuu laa kereta wira buruk tu habis loan.... no more proton...... . bye bye proton.
rgds,
Nazri Ahtar

molek - lawa, cun, perfect.
kalut - kelam kelibut
tukaq - tukar
luaq - luar
melalut - merapu
jenuh - susah payah
pekin - ikat perut
hingaq - bising2
cengini - macam ni
songeh aka cekadak - mengada2

________________________________
From: Jemix Mr <jemix_8606@yahoo. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Fri, October 30, 2009 5:59:04 AM
Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas

motif sebenar kerajaan adlah menggalakkn rakyat menukar kpd keta baru,lbih2 lg kluaran malaysia (proton/produa) .takut keta mlaysia x laku la tue.kena lak org yg kais pg mkn pg,kais ptg mkn ptg...cmner nk pkai keta br...muka lg, bln2 kna byr lg....klau menteri2 nk byrkn x per gak.....
pstue duit puspakom kena byr sndiri....bkn dier nk tnggung..... ....aku gerenti,duit puspakom klau skang rm30....pasnie grenti naik...sbb
org besau nk ckit....silap2 bhgi % lg.ko 70% aku 30% dh ler.....mane tau...satu keta rm15, klau 2.7 juta keta dh brp?.....
MAKAN DUIT HARAM....... ATAS ANGIN......SENANG CITER,BRP RMAI ANAK2 YATIM YG DUITNYA KENA MAKAN DEK ORG2 BESAU NIE....?
*MAKAN DUIT ANAK YATIM*----->dlm quran pn ade sebut....



________________________________
From: Kamarul <b.kamarl@sem. sharp-world. com>
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Thu, October 29, 2009 12:18:21 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga. com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas

ÃÆ'ƒÂ¯ÃÆ'‚»ÃÆ'‚¿
masalahnya.. kena ambik cuti tu gi puspakom...silap2 kalau kerja boleh dapat rm120..untungler rm20..hehehe
inilah namanya "Rakyat didahulukan Pencapaian diutamakan". ..rakyat jugak yg kena...kena tukar motto ni..


----- Original Message -----
>From: Fhazly Yusop
>To: automobil@yahoogrou ps.com
>Sent: Thursday, October 29, 2009 11:46 AM
>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas
>
>
>sebaik-baiknya kena pantau bebetul keje puspakom ni untuk mengelakkan penyelewengan, dah tentu RM100 duit runner tu x yah bayar. tuan punya pegi sendiri puspakom.
>
>--- On Thu, 10/29/09, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com> wrote:
>
>
>>From: Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com>
>>Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas
>>To: automobil@yahoogrou ps.com
>>Date: Thursday, October 29, 2009, 10:25 AM
>>
>>
>>
>>Salam,
>>
>>Saya turut sependapat. Ingat tak suatu ketika pemandu Teksi mengeluh krn mereka terpaksa buang masa yg sgt lama utk pemeriksaan meter baru. Itu baru teksi, brp byk jer..
>>
>>Mengikut laporan berita hampir 2 juta kenderaan bakal melalui Puspakom. Itu tak termasuk lori2 yg tiap2 hari jem kat Puspakom tu.
>>
>>Yg Positif
>>1) Puspakom dpt tambah income: RM30 x 2 juta = RM60 juta setahun
>>2) Lebih banyak cwgn kecil Puspakom: Byk peluang kerja
>>3) Peluang kerja sebagai runner: Satu kete caj RM100
>>4) Pendapatan kerajaan juga bertambah
>>5) Condition kereta yg melebihi 15 tahun lebih tip top, terutama brek
>>6) Pendapatan mekanik juga akan bertambah
>>
>>Yg Negatif
>>1) Rakyat yg kena bayar semua tu
>>2) Terpaksa luangkan masa 1 hari utk lepak kat Puspakom
>>3) Kalau tak pass kena masuk 1x lagi.. byr 1x lagi..
>>
>>Banyak point POSITIF, saya sokong je cdgn
>> ni, cuma kena pastikan kapasiti Puspakom tu betul2 boleh selesaikan masalah, bukan tambah masalah
>>
>>------
>>Azmi Abdullah
>>OILYMAN TECHNOLOGY
>>Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
>>Tel: +60192764645 or +60176930306
>>E-Mail: azmi@oilyman. com.my
>>Web: www.oilyman. com.my
>>Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak
>>Forum: http://oilyman. com.my/forum
>>WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>>
>>
>>
>>2009/10/29 fuzzy 1 <fuzzyinn@yahoo. com>
>>
>>
>>>persoalannya sekarang mampu ka dengan kemudahan yang ada di puspakom untuk betul2 menjalankan pemeriksaan tersebut .. jangan lak nanti ini semua hanya untuk membebankan rakyat kerana tujuan sebenar adalah hanya semata2 untuk mendapat dan "merampas dan merompak" duit rakyat secara "berlesen" kerana sudah pasti akan ada yuran yang akan dikenakan nanti.. dah la insuran naik gila2...
>>>
>>>
>>>
>>>
________________________________
From: Shahrul Izwan <Shahrul.Izwan@ wdc.com>
>>>To: automobil@yahoogrou ps.com
>>>Sent: Thu, October 29, 2009 9:42:54 AM
>>>Subject:www.auto.pdniaga. com - FW: semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun keatas
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>KUALA LUMPUR - Berkuat kuasa 1 Januari 2010, semua kenderaan
>>>persendirian berusia 15 tahun atau lebih diwajibkan menjalani
>>>pemeriksaan komprehensif tahunan ekoran kajian semula Dasar Automotif
>>>Nasional (DAN) yang diumumkan semalam.
>>>Ia mensyaratkan kelulusan daripada Puspakom Sdn. Bhd. sebelum pemilik
>>>boleh memperbaharui cukai jalan.
>>>Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed
>>>berkata, tindakan tersebut adalah langkah awal pelaksanaan sepenuhnya
>>>Dasar Tempoh Jangka Hayat (ELV).
>>>Menurut beliau, pelan ELV akan dirangka oleh Kementerian Pengangkutan.
>>>Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta
>>>kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.
>>>Mengikut rekod Jabatan Pengangkutan Jalan, jumlah kenderaan persendirian
>>>yang berdaftar dan berusia 10 tahun ke atas ialah sebanyak 2.7 juta
>>>buah.
>>>"Kita telah
>>> berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif
>>>sebelum menguatkuasakan peraturan ini," katanya pada sidang media yang
>>>turut dihadiri timbalannya, Datuk Mukhriz Mahathir dan Ketua Setiausaha
>>>kementerian itu, Tan Sri Abdul Rahman Mamat semalam.
>>>
>>
>

________________________________
Feel safer online.Upgrade to the new, safer Internet Explorer 8 optimized for Yahoo! to put your mind at peace. It's free.
Get IE8 here!


2a.

Re: Syarat kereta 15 tahun masuk Puspakom ditarik balik

Posted by: "shidan shidan" syid_dan@yahoo.com   syid_dan

Mon Nov 9, 2009 11:36 pm (PST)



Bagus tarik balik. Lain kali nk bt keputusan tanya rakyat dulu, Ini tidak main ikut suka ati mak tok wan dia, ikut negara lain bt pa. Negara lain maju lain dikira la, depa dh maju siap ada keretapi laju, yang kita ni???? Maju tahap mcm mana lak???? jalan raya pon pecah belubang xnak kerajaan kira ikut spec negara maju, pebetul jln raya yg dok ada dulu, itu salah sbb kemalangan yg selalu dok jadi. Bkn kereta tua semata2.

Aku sokong kalu betul, aku bangkang kalu dah byk sgt tak betul.

--- On Fri, 11/6/09, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:

From: bashah <bwasi@yahoo.com>
Subject: www.auto.pdniaga.com - Syarat kereta 15 tahun masuk Puspakom ditarik balik
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Friday, November 6, 2009, 7:45 PM

 

Tunjuk baikla tu.....

NAP Pi NAP Mai...

Siam dah penuh dengan kilang kereta jepun...

************ ********* ********* *******

Syarat kereta 15 tahun masuk Puspakom ditarik balik

KUALA LUMPUR: Kerajaan bersetuju menarik balik Dasar Tempoh Jangka Hayat Kenderaan yang mewajibkan kereta berusia 15 tahun ke atas menjalani pemeriksaan di Pusat Pemeriksaan Berkomputer (Puspakom) sebagai keperluan pembaharuan cukai jalan.

Menurut kenyataan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti), semalam, keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pandangan rakyat dan selaras dengan konsep rakyat didahulukan.

Sejak dasar itu diumumkan, kerajaan menerima banyak aduan daripada orang ramai yang tidak bersetuju dengan langkah berkenaan yang dianggap membebankan golongan berpendapatan rendah.

Peraturan itu yang dianggar membabitkan sejuta kenderaan, adalah antara 18 langkah baru dalam kajian semula Dasar Automotif Nasional (NAP) yang diumumkan Miti pada 28 Oktober lalu, bagi meningkatkan daya saing industri automotif tempatan serta menawarkan kenderaan lebih selamat, mesra alam dan berteknologi tinggi.

Rabu lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kerajaan bersedia meneliti semula peraturan itu jika ia membebankan rakyat.

Sehubungan itu, beliau mengarahkan Kementerian Pengangkutan menyediakan laporan terperinci berhubung bantahan pelbagai pihak terhadap dasar berkenaan.

Sebelum ini, pelbagai pihak mendesak kerajaan mengkaji semula peraturan itu kerana ia membebankan golongan berpendapatan rendah yang tidak mampu membeli kereta lain atau membaik pulihnya jika kenderaan yang dibawa gagal melepasi pemeriksaan Puspakom.

Selain itu, Puspakom dibimbangi tidak mempunyai kemampuan membuat pemeriksaan sehingga menyebabkan pelanggan menunggu lama di pusat pemeriksaan apabila peraturan itu dilaksanakan.

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Yahoo! Groups

Mental Health Zone

Learn about issues

Find support

Group Charity

Loans that

change lives

Kiva.org

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: