Monday, October 3, 2011

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3090

Messages In This Digest (9 Messages)

1.
Fw: Al Kisah Sang Suami dan facebook sang isteri From: ::-eSpAcE 9808-::
2.
Fw: Ferris wheel crash From: ::-eSpAcE 9808-::
3.
Fw: Kereta Mewah Artis-Artis Malaysia From: ::-eSpAcE 9808-::
4a.
Minta Bantuan From: hud_internee@yahoo.com
4b.
Re: Minta Bantuan From: Harris Bin Haron
4c.
Re: Minta Bantuan From: NagoMakeOre
5.
PROTON MODELS PROMOTION From: hasnanproton
6.
Fw: Ubat Kanser  (  belalai gajah / daun kalingsir / Clinacanthus ) From: bashah
7a.
Re: change gear auto From: almustaqeem

Messages

1.

Fw: Al Kisah Sang Suami dan facebook sang isteri

Posted by: "::-eSpAcE 9808-::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sun Oct 2, 2011 7:22 am (PDT)



----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

Al Kisah Sang Suami dan facebook sang isteri
Posted by KedahLaNie
http://ilmudanulamak.blogspot.com

Soalan:

Salam ustaz, saya seorang suami. Saya amat berbesar hati sekiranya ustaz dapat memberikan saya jawapan dan penjelasan atas soalan-soalan saya di bawah:

1. Sekiranya seorang isteri mempunyai akaun jaringan sosial seperti facebook, yahoo messenger, email peribadi dan seumpamanya, patutkah seorang isteri tersebut memberikan akses kepada akaun akaun tersebut kepada suaminya agar dapat berkongsi sama melihat kandungan, rakan, gamabr, nota, korespondences yang terdapat di dalamnya?

2. Haruskah seorang isteri berkongsi alamat email peribadi kepada lelaki lain yang bukan muhrim walaupun atas dasar berkawan?

3. Haruskah seorang isteri menerima tawaran atau panggilan untuk mejadi kawan/sahabat dari lelaki yang bukan muhrim melalui jaringan social atau email seperti diatas?

4. Salahkah seorang suami meminta seorang isteri meberitahu suaminya sekiranya si isteri ada menerima panggilan atau tawaran dari lelaki lain untuk menjadi sahabat atau rakan dari jaringan social atau email?

5. Sekiranya si isteri tidak bersetuju dengan nasihat dan pandangan suami atas perkara-perkara diatas, apakah yang patut dilakukan oleh si suami?

6. Adakah seorang suami itu bersikap terlalu cemburu kepada isterinya sekiranya si suami berpandangan sedemikian?

Wassalam

Jawapan:

1. Wajib suami menjaga ahli keluarga (isteri dan anak-anak) dari perkara yang boleh memabawa mereka kepada dosa yang akhirnya membawa ke neraka. Firman Allah; "Wahai orang-orang beriman, selamatkanlah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka" (Surah at-Tahrim, ayat 6). Di antara yang dipesan oleh Rasululllah ialah berhati-hati dalam memilih kawan sebagaimana sabda baginda ; "Seseorang itu berada di atas agama kawannya, maka hendaklah setiap dari kamu memerhati dengan siapa dia berkawan" (HR Imam Abu Daud dan at-Tirmizi dari Abu Hurairah. Menurut at-Tirmizi; hadis ini hasan). Facebook adalah jaringan kawan-kawan dan kenalan, maka suami mempunyai hak untuk memantau dengan siapa isteri dan anak-anaknya berhubungan demi membolehkannya melaksanakan kehendak ayat dan hadis tadi.

2. Suami tidak boleh terlalu menyekat isteri dari bergaul dengan orang sekeliling terutama berhubungan dengan keluarga dan rakan-rakan wanita yang solehah. Namun suami wajib menegah isteri dari terlibat dengan hubungan yang dilarang agama seperti hubungan dengan lelaki yang bukan mahram tanpa ada keperluan, bergaul denagn wanita-wanita fasik (yang tidak menjaga agama), bertandang ke tempat maksiat atau yang mendorong kepada maksiat. Suami mempunyai hak untuk menegah isteri dari terlibat dalam pergaulan sedemikian dan ia termasuk dalam kewajipan mencegah munkar (atau menutup ruang kepada mungkar) dengan kuasa yang dimiliki. Sabda Nabi; "Sesiapa dari kamu melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Jika tidak mampu, dengan lidah. Jika tidak mampu, dengan hati dan ia adalah selemah-lemah iman" (HR Imam Muslim dari Abi Sa'id al-Khudri). Menurut ulamak; antara maksud mencegah dengan tangan ialah menggunakan kuasa yang ada untuk mengubah kemungkaran. Dinisbah kepada keluarga, bapa atau suami adalah orang yang berkuasa ke atas ahli-ahli keluarga.

3. Syariat Islam amat mengambil berat hubungan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi (yakni yang tiada hubungan mahram atau hubungan suami-isteri) di mana ia menyempitkan hubungan dan pergaulan antara keduanya hanya kepada keperluan sahaja (bukan kebebasan). Ini kerana kebebasan akan mendorong kepada zina. Ini sebagaimana kata Nabi; "Tidak berduaan seorang lelaki dan seorang wanita melainkan syaitan akan menjadi orang ketiga" (HR Imam at-Tirmizi dari Ibnu 'Umar). Jadi, apabila seorang lelaki dan wanita bebas berhubung dan bercating, syaitan akan membisikkan kepada setiap mereka dan menimbulkan ghairah dan seronok, lalu ingin bertemu dan akhirnya terjerumuslah ke dalam maksiat sekalipun telah bersuami. Kejadian ini tidaklah asing lagi hari ini.

4. Islam tidaklah menyekat kebebasan umatnya, namun Islam memberi peringatan; kebebasan yang terlalu luas akan menjahanamkan. Oleh itu suami perlu mengimbangi kehidupan keluarganya antara kebebasan dan sekatan. Jangan memberi kebebasan tanpa batasan dan jangan pula terlalu mengongkong. Terbaik ialah pertengahan. Suami boleh membenarkan, tetapi pada masa yang sama perlu bertegas dalam perkara tertentu. Sebagai contoh, bila isteri minta nak berlaman sosial, suami menjawab; "Boleh, tetapi saya hanya benarkan dengan wanita sahaja dan jika lelaki, saya hanya benarkan dengan keluarga sahaja".

5. Sikap cemburu suami jika berasas, itu adalah tanda iman. Namun cemburu tanpa berasas, itu adalah tanda penyakit hati. Sabda Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam-; "Cemburu ada dua; satunya disukai Allah dan satu lagi dibenci Allah. Cemburu jika berpunca dari keraguan/kegusaran, ia disukai Allah. Namun jika tidak datang dari sebarang keraguan, ia dibenci Allah" (HR Imam Ahmad, at-Thabrani dan al-Hakim dari 'Uqbah bin 'Amir. Menurut as-Suyuti; hadis ini soleh. Lihat; al-Jami' as-Saghier, hadis no. 5783). Menurut ulamak; maksud cermburu tanpa keraguan ialah cemburu buta, yang timbul dalam hati tanpa sebarang sebab iaitu semata-mata buruk sangka dari suami terhadap isteri atau dari isteri terhadap suami (Faidhul-Qadier).

Di dalam hadis, Rasulullah bersabda; "Tidak akan masuk syurga lelaki yang dayus" (HR Imam at-Tayalisi dari 'Ammar). Maksud dayus ialah; lelaki yang hilang perasaan cemburu terhadap nilai dirinya di mana ia tidak kesah siapa lelaki yang bersama dengan isteri atau anak perempuannya, dengan siapa mereka keluar dan ia tidak mengambil berat akhlak dan tingkah laku mereka (al-Fiqh 'Ala al-Mazahib al-Arba'ah). Sabda Nabi juga; "Tiga manusia akan diharamkan Allah dari syurga:
1. Orang yang ketagih arak
2. Orang yang menderhakai dua ibu-bapanya
3. Lelaki yang dayus, iaitu yang berdiam diri atau menyetujui perbuatan zina yang di kalangan ahli keluarganya.
(HR Imam Ahmad dari Ibnu 'Umar. Hadis Soheh. Al-Jami' as-Saghier, no. 3503)

Wallahu a'lam.

Rujukan:

1. Faidhul-Qadier, Imam an-Minawi, Syarah hadis no. 5783.
2. Fatawa Dar al-Ifta' al-Misriyyah, 10/172.
3. Al-Fiqh 'Ala al-Mazahib al-Arba'ah, Syeikh Abd Rahman al-Jazairi, juz. 5.

2.

Fw: Ferris wheel crash

Posted by: "::-eSpAcE 9808-::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sun Oct 2, 2011 7:23 am (PDT)



----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

Ferris wheel crash
Photo By AP/Carl Muxlow
A small plane crashes into a ferris wheel in Australia

Two men and their ultra-light plane hang from a Ferris wheel while two children sit in a carriage near the top of the ride at a country festival at Old Bar, Australia, Saturday, Oct. 1, 2011. The four people were trapped in the tangled wreckage for hours after the plane crashed into the ride.

People look at a Cheetah S200 airplane stuck in a ferris wheel after it crashed into the fairground attraction in Taree, New South Wales, on October 1. The plane left dangling from the structure trapped its pilot and passenger inside. Two children, a boy and a girl, who were on the ride at the time of the accident were rescued unharmed, according to police

Children trapped on a ferris wheel are seen after an ultra-light plane crashed into it at a fair near Taree, Australia, October 1, 2011.

A rescue crew tries to reach an ultra-light plane after it crashed into a ferris wheel at a fair near Taree, Australia, October 1, 2011.

Emergency personnel rescue two children trapped in a ferris wheel after an ultra-light plane crashed into it at a local fair near Taree, Australia, October 1, 2011.
3.

Fw: Kereta Mewah Artis-Artis Malaysia

Posted by: "::-eSpAcE 9808-::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sun Oct 2, 2011 8:43 am (PDT)



----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

Kereta Mewah Artis-Artis Malaysia
siasahkini

AC Mizal

Adam

Adibah Noor

Ajai

Awal

Aznil

Ekin Mawi

Farah Fauzana

Jummy

Linda Onn

Mila AF5

Nabil

Noryn

Samsul Yusof

Sazzy

Siti Nurhaliza

Stacy

Yusri

Zahid AF2

Hans Issac

Mustafa Kamal

Samsul Ghau Ghau
4a.

Minta Bantuan

Posted by: "hud_internee@yahoo.com" hud_internee@yahoo.com

Sun Oct 2, 2011 7:19 pm (PDT)



Wira saye selalu bunyi bising bila start.bunyi macam kat compresor tapi bila dah jalan jauh bunyi tu hilang.tolong kepada otai-otai untuk bagi pendapat untuk masalah ni.

Sekian.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone
4b.

Re: Minta Bantuan

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Sun Oct 2, 2011 7:22 pm (PDT)



Bearing alternator @ compressor mungkin....

-----Original Message-----
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of hud_internee@yahoo.com
Sent: Sunday, October 02, 2011 2:34 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Minta Bantuan

Wira saye selalu bunyi bising bila start.bunyi macam kat compresor tapi bila dah jalan jauh bunyi tu hilang.tolong kepada otai-otai untuk bagi pendapat untuk masalah ni.

Sekian.
Sent by Maxis from my BlackBerry(r) smartphone

------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web: Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com
Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz
Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com
OILYMAN - http://oilyman.com.myYahoo! Groups Links

DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.

4c.

Re: Minta Bantuan

Posted by: "NagoMakeOre" nagoboror@gmail.com   mkorok

Sun Oct 2, 2011 8:44 pm (PDT)



Just joke.
Cuba tukar plate no. Biasanya hampir semua masalah dpt diatasi bila tukar
no plate.
On 3 Oct 2011 10:19, <hud_internee@yahoo.com> wrote:
5.

PROTON MODELS PROMOTION

Posted by: "hasnanproton" hasnanproton@yahoo.com   hasnanproton

Sun Oct 2, 2011 7:19 pm (PDT)




PROTON MODELS PROMOTION

Proton Inspira 1.8 Manual Executive

Colour avalaible : Plum Red, Solid White, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM78,549.00

Loan : RM70,600.00

D/Payment : RM 7,949.00

Monthly Payment : 7 years = RM1,017.00

: 9 years = RM 830.20

Proton Inspira 1.8 CVT Executive

Colour avalaible : Plum Red, Solid White, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM84,999.00

Loan : RM76,400.00

D/Payment : RM 8,599.00

Monthly Payment : 7 years = RM1,100.50

: 9 years = RM 898.40

Proton Inspira 2.0 CVT Premium

Colour avalaible : Plum Red, Solid White, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM91,999.00

Loan : RM82,700.00

D/Payment : RM 9,299.00

Monthly Payment : 7 years = RM1,191.30

: 9 years = RM 972.50

Proton Exora 1.6 B-Line Manual

Colour avalaible : Solid White, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM59,180.00

Loan : RM59,000.00

D/Payment : RM 180.00

Monthly Payment : 7 years = RM869.50

: 9 years = RM718.40

Proton Exora 1.6 M-Line Manual

Colour avalaible : Solid White, Genetic Silver, Black, Blue Haze, Plum
Red

OTR Price : RM65,998.00

Loan : RM59,300.00

D/Payment : RM 6,698.00

Monthly Payment : 7 years = RM874.00

: 9 years = RM722.00

Proton Exora 1.6 M-Line Auto

Colour avalaible : Solid White, Genetic Silver, Black, Blue Haze, Plum
Red

OTR Price : RM71,154.00

Loan : RM69,300.00

D/Payment : RM 1,854.00

Monthly Payment : 7 years = RM1021.40

: 9 years = RM 843.80

Proton Exora 1.6 H-Line Auto

Colour avalaible : Solid White, Genetic Silver, Black, Blue Haze, Plum
Red

OTR Price : RM76,998.00

Loan : RM69,300.00

D/Payment : RM 7,698.00

Monthly Payment : 7 years = RM1021.40

: 9 years = RM 843.80

Proton Persona Elegance 1.6 B-Line Manual

Colour avalaible : Chiffon Green, Bronze Garnet, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM46,681.00

Loan : RM46,700.00

D/Payment : RM -19.00

Monthly Payment : 7 years = RM680.50

: 9 years = RM558.90

Proton Persona Elegance 1.6 B-Line Auto

Colour avalaible : Chiffon Green, Bronze Garnet, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM49,681.00

Loan : RM49,700.00

D/Payment : RM -19.00

Monthly Payment : 7 years = RM724.20

: 9 years = RM594.80

Proton Persona Elegance 1.6 M-Line Manual

Colour avalaible : Chiffon Green, Bronze Garnet, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM52,999.00

Loan : RM47,600.00

D/Payment : RM 5,399.00

Monthly Payment : 7 years = RM693.60

: 9 years = RM569.70

Proton Persona Elegance 1.6 M-Line Auto

Colour avalaible : Chiffon Green, Bronze Garnet, Genetic Silver, Black

OTR Price : RM56,077.00

Loan : RM53,500.00

D/Payment : RM 2,577.00

Monthly Payment : 7 years = RM779.60

: 9 years = RM640.30

Proton Persona Elegance 1.6 H-Line Auto

Colour avalaible : Chiffon Green, Bronze Garnet, Genetic Silver, Black,
Briliant Red

OTR Price : RM59,499.00

Loan : RM53,500.00

D/Payment : RM 5,999.00

Monthly Payment : 7 years = RM779.60

: 9 years = RM640.30

Proton Saga FLX 1.3 Standard Manual

Colour avalaible : Genetic Silver, Black, Solid White, Blue Rock,
Elegant Brown

OTR Price : RM38,702.00

Loan : RM38,100.00

D/Payment : RM 702.00

Monthly Payment : 7 years = RM561.50

: 9 years = RM463.90

Proton Saga FLX 1.3 Standard CVT

Colour avalaible : Genetic Silver, Black, Solid White, Blue Rock,
Elegant Brown

OTR Price : RM41,676.00

Loan : RM40,400.00

D/Payment : RM 1,276.00

Monthly Payment : 7 years = RM595.40

: 9 years = RM491.90

Proton Saga FLX 1.3 Executive Manual

Colour avalaible : Genetic Silver, Black, Solid White, Blue Rock,
Elegant Brown

OTR Price : RM42,398.00

Loan : RM38,100.00

D/Payment : RM 4,298.00

Monthly Payment : 7 years = RM561.50

: 9 years = RM463.90

Proton Saga FLX 1.3 Executive CVT

Colour avalaible : Genetic Silver, Black, Solid White, Blue Rock,
Elegant Brown

OTR Price : RM44,998.00

Loan : RM40,400.00

D/Payment : RM 4,598.00

Monthly Payment : 7 years = RM595.42

: 9 years = RM491.90

Proton Saga FL 1.6 Executive

Colour avalaible : Solid White

OTR Price : RM46,549.00

Loan : RM41,800.00

D/Payment : RM 4,749.00

Monthly Payment : 7 years = RM616.10

: 9 years = RM509.00

Document needed:

For individual :- 1.) Copy of MyKad @ driving License 2.) Latest
payslip @ 3 months 3.) EA/EPF/Bank statement 3 month.

For Company :- 1.) Form 9, 24, 44, 49, M&A 2.) Bank statement 6 month
3.) MyKad 1 of the Director

Ready Stock

Door to Door service

Please do not hesitate to call.

Autorised Sales Dealer For Proton Edar Sdn Bhd

Hasanan Mohd Hidir

012-975 1934

6.

Fw: Ubat Kanser  (  belalai gajah / daun kalingsir / Clinacanthus )

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Sun Oct 2, 2011 9:05 pm (PDT)





http://ganchinseng.blogspot.com/
>http://ganchinseng.blogspot.com/2011_04_01_archive.html
> 
>
>
>
>
>Subject: FW: Daun Kalingsir
>
>
>I decided to share this with you guys. I was introduced this leaf by a
>friend from Taiping, Perak. In Taiping, there are quite a number of cancer
>patients recovered from cancer after taking this leaf, including last stage
>of cancer and doctor already confirmed he/she only left few months life,
>they all hopeless and tried whatever people recommended to them, surprising
>after trying on the leaf, really can recover. Among them, some just took few
>days, some a month, some few months depends on the seriousness and the
>volume of the leaf that one taken! Sound very unbelievable, right!
>
>now getting more and more people in Taiping knew about this, and it slowly
>spread to other states, that̢۪s why now you and me also know about this!
>Haha! and a lot of people started to plant it at their home, including me
>after knowing it! there are some reporters from various newspaper publishers
>interviewed the people who successfully recovered from cancer after taking
>the leaf in Taiping, the news was published in papers early of this month
>(in perak section only)
>
>I understand that the leaf is not only meant for cancer, it can heal cyst ,
>tumor, etc â€" in fact, any type of ailment, in my opinion it actually good
>at boosting our body immune system, when our own immune system is strong,
>then it can fight and kill all virus and bacteria in our body!
>
>You guys can search more infor from internet about this leaf.
>
>Scientific name: Clinacanthus nutans
>English name: Drooping Clinacanthus
>Malay name: Daun Kalingsir
>Indon name: Dandang Gendis
>Chinese name: 优遁草
>
>Pictures: there are two type 1) small leaf 2) big leaf
>
>(See attached file: you tun.jpg)(See attached file: you tun1.jpg)(See attached file: you tun2.jpg)(See attached file: you tun3.jpg)
7a.

Re: change gear auto

Posted by: "almustaqeem" almustaqeem@yahoo.com   almustaqeem

Sun Oct 2, 2011 9:17 pm (PDT)



x jual pon bro...
simpan buat layan drift... hehehehehe

--- On Sat, 1/10/11, weerra <weerra@yahoo.com> wrote:

From: weerra <weerra@yahoo.com>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Re: change gear auto
To: automobil@yahoogroups.com
Received: Saturday, 1 October, 2011, 4:42 AM

 

dah jual ke iswara rai?? ehehe

--- In automobil@yahoogroups.com, almustaqeem <almustaqeem@...> wrote:

>

> saya tak biasa pandu kenderaan bergear auto.

> boleh tu boleh cuma kurang biasa compare to manual... hehehehe

>

> kemusykilan saya ialah, masa kita tgh syok drive dalam gear D, tiba2 rase nak drop ke gear 2 atau 3, perlu ke kita lepas pedal minyak sekejap atau buat tak tahu tekan jer sambil change gear?

>

Recent Activity
Visit Your Group
Y! Sports for TV

Access it for free

Get Fantasy Sports

stats on your TV.

Yahoo! Groups

Mental Health Zone

Find support for

Mental illnesses

Yahoo! Search

Find it faster

with Yahoo!

shortcuts.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

1 comment:

Dr Purva Pius said...

Hello Everybody,
My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

BORROWERS APPLICATION DETAILS


1. Name Of Applicant in Full:……..
2. Telephone Numbers:……….
3. Address and Location:…….
4. Amount in request………..
5. Repayment Period:………..
6. Purpose Of Loan………….
7. country…………………
8. phone…………………..
9. occupation………………
10.age/sex…………………
11.Monthly Income…………..
12.Email……………..

Regards.
Managements
Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com