Tuesday, December 20, 2011

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3159

Messages In This Digest (3 Messages)

Messages

1.

Fw: PROTON EXORA PRIME CFE!

Posted by: "::-eSpAcE 9808-::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Mon Dec 19, 2011 7:47 am (PST)



----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

SPYSHOT : PROTON EXORA PRIME CFE!
By iz
Today we have the exclusive pictures / spyshots of Exora Prime from bro Kizz Kazz (state leader of EOCM Terengganu).According to bro Kizz Kazz, the soft launch of this Exora Bold / Prime CFE is on 16th December and will be officially launched early January 2012.Thank you bro Kizz Kazz for these pictures. To other readers, enjoy these pictures !

The new Exora will be powered by CFE Engine that will produce 138 hp and 205 Nm of torque between 2,000 and 4,000 rpm.This engine will be mated with CVT or manual transmission.

http://kizzkazz65.blogspot.com/2011/12/exora-bold-cfe.html

This is another spyshot of exora turbo with cvt gearbox and CFE campro fuel efficient soft turbo engine on a truck. Seems that the Exora CFE will be out soon. A great news for those who needs more power on their full size 7 seater mpv. This is the exora turbo test drive car for proton showroom

PROTON CFE ENGINE
By iz .

This photo was submitted by bro Nasri Ahmad to us for all of you KDI readers.Thank you Nasri Ahmad for sharing with us.The CFE engine is a 1.6 litre Campro engine fitted with a turbocharger.What is CFE? Campro Fuel Efficient? Charged Fuel Efficient? or Charged Fuel Enhancement?.For us, we believe that it is Charged Fuel Efficient as told by our source at Proton.This engine will be mated with CVT or manual transmission.This engine will produce 138 hp and 205 Nm of torque between 2,000 and 4,000 rpm.
2a.

Fw: Pinjaman Bank : Syarat Makin Susah Bermula 1 Januari 2012

Posted by: "::-eSpAcE 9808-::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Mon Dec 19, 2011 7:48 am (PST)



----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

----- Original Message -----
From: akmal anne

betul2...saya sokong......klu org kerja suwasta punya susah......tp gov senanga jer...bak kate org ...yg senang tu lah tak kekal....berhutang sane sini.....last2 muflis

From: Khairani Darus <kbdarus@yahoo.com>

rasanya yg senang sgt dpt loan bank tanpa byk kerenah, ialah staf kerajaan. yg kerja swasta, confirm bank mntak pelbagai dokumen.

yg keje gomen, tunjuk je staf kad, bank terus lelap mata dan lulus loan.

sebab tu ramai yg keje gomen, bila dh tolak semua loan pnjman, akhir wang baki tuk belanja tak smpai Rm500.00

pelbagai loan koperasi stf gomen leh dpat dlm tempoh 1 mggu je.
ramai juga staf gomen yg berusia bwh 35, tapi dh muflis,.

From: Zack Karin zackkarin78@yahoo.com

ada pro & kon. jika kita lihat secara kasar, memang bagus BNM memperketatkan syarat2 pinjaman bank tapi secara tidak langsung sudah tentu ada pihak yg akan mengambil kesempatan atas dasar ini, umpamanya ALONG akan memudahkan lagi syarat2 pinjaman yg mereka tawarkan kpd orang ramai. Orang ramai yg tidak mempunyai pilihan teraksa membuat pinjaman dari CETI HARAM ini kerana terdesak utk menggunakan wang. FIKIR-FIKIRKAN...

From: Aziz Daud azizgeoexpro@gmail.com

Seelok2nya 1 sen pun jgn buat pinjaman dgn mane2 bank ckp ke x ckp terimalah yg seadanya lagi bagus.

----- Original Message -----
From: Zulhairie Ramli

ketaTkan peraturan ka?.tapi untuk membeli rumah dan kereta tetap memerlukan pinjaman..kekadang pinjaman dan faedah yang di kenakan sama banyak..kenapa BNM xnak kaji jumlah pinjaman dan faedah pinjaman..RASA2 JIKA UNTUK PINJAMAN PERUMAHAN FAEDAHNYA SAMA BANYK DENGAN PINJAMAN..mahu ka tak jadi kena la ambil pinjaman jugak..terpaksa terima juga la faedah pinjaman walaupun dh terpaksa meminjam dari bank..jika tak pinjam xda rumah laa..ketatkan pinjaman atau longarkan pinjamn tapi faedah pinjaman tetap sama..
bukan tk patot untuk feadah pinjaman tapi keterlaluan yang menguntungkan 1 pihak..membebankan 1 pihak iaitu pengguna yang tiada pilihan..

From: sharul amen othertune@yahoo.com

masalah setiap org adalah lain2.. org buat loan semuanya bersebab.. x semua org kt mesia ni hidup sng..

mohd fairul ab wahid <fairulabwahid@gmail.com>

Bgs gak kdg2 BNM wt mcm tu.. sbb sometimes kita akan over budjet. mcm bile jdi benda yang tidak dijangkakan...
Tpi still sempat utk lock price utk wat loan rumah lg.. :-)

amir jamal <savy2000@gmail.com>

Syarat Makin Susah Bermula 1 Januari 2012

Ada yang di sini baru atau telah hantar permohonan pinjaman bank? Nampaknya anda mungkin "sedikit sahaja bernasib baik", kerana bermula awal tahun 2012,pinjaman bank akan mula diperketatkan dalam erti lain, makin sukar untuk mendapatkan pinjaman bank.

Berkuat kuasa 1 Januari 2012
Bank perlu beri maklumat terperinci pinjaman
Ambil kira pendapatan bersih

KUALA LUMPUR: Institusi kewangan tempatan akan membuat penilaian lebih ketat terhadap kemampuan pembayaran balik individu yang memohon mendapatkan pinjaman bank, berkuat kuasa 1 Januari depan. Di bawah garis panduan baru Bank Negara Malaysia, institusi kewangan kini perlu mengambil kira pendapatan bersih, iaitu selepas ditolak potongan wajib seperti caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), potongan cukai berjadual (PCB) serta semua tanggungan hutang lain ketika menilai kemampuan pemohon membayar balik pinjaman.

Sebelum ini institusi kewangan hanya mengambil kira jumlah pendapatan kasar. (Sumber : Berita Harian)

Antara garis panduan terbaru Bank Negara Malaysia kepada semua intitusi kewangan di Malaysia, suapaya hanya menawarkan pinjaman bank kepada yang benar-benar layak sahaja, antaranya ialah :

Pihak bank mesti pastikan pemohon pinjaman bank benar-benar faham dan jelas tentang jumlah bayaran balik yang perlu diselesaikan peminjam, jumlah kos kadar faedah yang akan ditanggung sepanjang tempoh pembiayaan, risiko pinjaman bank, serta kesan kenaikan kadar faedah terhadap pembiayaan yang diambil sehingga peminjam benar-benar yakin dengan keputusan yang dibuatnya

Manakala institusi kewangan mesti memberikan maklumat terperinci mengenai produk pembiayaan yang dimohon

Garis panduan ini baru oleh Bank Negara ini tertakluk kepada :

Semua permohonan baru yang dibuat oleh individu dan pemilik tunggal perniagaan untuk produk pinjaman perumahan

Pinjaman kereta

Kad kredit dan kad caj

Pinjaman peribadi termasuk overdraf

Pembiayaan untuk beli saham kecuali pembiayaan margin saham yang tertakluk kepada peraturan Bursa Malaysia

Dan kalau sebelum ini kita banyak melihat pinjaman kereta mampu melangkaui lebih 9 tahun, bermula awal tahun 2011 tiada lagi pinjaman kereta melebihi 9 tahun dan 9 tahun adalah tempoh pinjaman maksimum yang dibenarkan. Nampaknya hanya angka 9 tahun yang mampu dipertahankan untuk pinjaman kereta, menampakkan itu sahaja kemampuan kebanyakan rakyat Malaysia membeli kereta-kereta yang ada di Malaysia sekarang, baik kereta Nasional mahupun kereta import.

Bagi kami langkah Bank Negara kali ini, kami agak bersetuju walaupun kami tahu ianya memang pahit untuk ditelan kerana sekarang ini :

Kadar NPL makin meruncing

Kebanyakan pinjaman peribadi contohnya digunakan dengan sewenang-wenangnya untuk "tujuan-tujuan yang tidak berfaedah". Tidak perlu kami huraikan, kami rasa anda-anda semua lebih mengetahuinya

Diharapkan apabila kemudahan kredit dikurangkan, sekurang-kurangnya harga rumah akan jatuh sedikit demi sedikit dan kembali ke paras yang munasabah walaupun hakikatnya kelompok daripada REDHA tidak akan mudah "merestuinya"

Elakkan lebih ramai muda-mudi daripada termasuk kelompok "blacklist"

Pinjaman Bank Diperketatkan. Langkah Kerajaan?

Tetapi langkah sendirian Bank Negara tidak cukup selagi tiada kerjasama daripada pihak kerajaan kerana, ketahuilah rakyat Malaysia sekarang ini menanggung :

Hutang kereta = 9 tahun? Betapa makin tak mampunya rakyat Malaysia
Hutang rumah = 30 tahun ? Betapa makin tak mampunya rakyat Malaysia. Penyelesaiannya, skim rumah pertamaku? Erm….
Hutang PTPTN = Rombak skim pinjaman yang ada
Hutang Kahwin =Biar papa asal bergaya?
Hutang kredit kad = Anda tanggung sendiri

Kita ambil secara majoritinya dengan mengenepikan golongan miniroti yang boros berbelanja. Okey…..yang menyebabkan rakyat Malaysia buat pinjaman bank ini semua, sebab majoriti pendapatan rakyat Malaysia tidak setara ataupun setimpal dengan kos sara hidup di Malaysia.

Hutang paling besar rakyat Malaysia datang daripada pinjaman perumahan & pinjaman kereta. Rumah di Malaysia sekarang memang sudah melampau-lampau mahalnya dan begitu juga harga kereta di Malaysia, sedangkan zaman sekarang rumah dan kereta satu kemestian.

Dan……kita sebenarnya sekarang ini berada dalam "kesenangan" yang

Pinjaman bank : Kepincangan sistem kewangan moden hari ini :

Disebalik garis panduan terbaru Bank Negara ini, golongan yang pasti akan terkesan adalah golongan pertengahan dan juga pendapatan yang "suam-suam kuku sahaja". Golongan yang kaya-raya tidak terkesan pun. Malah suka atau tidak, hakikatnya mereka sering diberikan layanan "kelas pertama" oleh pihak bank untuk buat pinjaman bank.

Golongan berpendapatan rendah : Jumlah pinjaman lebih kecil dengan kadar yang lebih tinggi

Golongan kaya : Jumlah pinjaman lebih besar dengan kadar yang lebih rendah. Yang pastinya, pinjaman bank untuk mereka lebih mudah untuk diluluskan

Walaubagaimanapun, kalau disebabkan pelaksanaan syarat baru pinjaman bankini menyebabkan ramai orang tak mampu nak meminjam disebabkan kurang mampu untuk membayar hutang. Dengan tidak memberikan memberi pinjaman bank kepada golongan ini, bermakna mereka sebenarnya telah dijauhkan daripada masalah yang boleh timbul akibat tak bayar hutang. Adakah ini sesuatu yang baik kepada golongan ini?

Okey, kami berikan contoh. Katakan :

Sebelum syarat baru pinjaman bank dilaksanakan, hutang boleh dinilai sehingga 70% daripada pendapatan isi rumah

Selepas syarat baru pinjaman bank dilaksanakan, katakan jumlah hutang terhadap pendapatan isi rumah dikurangkan kepada 50%.

Ini bagus, kerana jumlah pembayaran bagi sesuatu hutang yang ditanggung sudah dikurangkan.

Sekiranya kalau terjadi musibah yang tidak disangka (masalah tak dapat gaji, kena buang kerja atau ditipu

sehingga mengalami kerugian yang banyak), anda kurang merasakan beban tersebut.

Semestinya, Bank Negara Malaysia (BNM) merangka & melaksanakan garis panduan seperti ini ada sebab musababnya daripada segi makro-ekonominya di Malaysia
2b.

Re: Fw: Pinjaman Bank : Syarat Makin Susah Bermula 1 Januari 2012

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Mon Dec 19, 2011 5:31 pm (PST)



Asik ubah peraturan  - ubah sana ubah sini - benda macam ni yg tidak stabilkan pasaran dan menyebabkan org panik.

Yg ketawa dg peraturan ni ialah Along , ceti dan  menteri.

org gomen senang buat loan tapi lebih senang kalau jadi menteri - tak payah bayar balik 
budak sekarang belajar pun dah berhutang dg PTPTN - macamnaa kalau nak bayar balik kalau Indon dan Bangla yg asik dapat kerja ?

________________________________
From:
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Monday, December 19, 2011 11:48 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pinjaman Bank : Syarat Makin Susah Bermula 1 Januari 2012


 

----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

----- Original Message -----
From: akmal anne
 
betul2...saya sokong......klu org kerja suwasta punya
susah......tp gov senanga jer...bak kate org ...yg senang tu lah tak
kekal....berhutang sane sini.....last2 muflis
 
 
From: Khairani Darus <kbdarus@yahoo.com>
 
 
rasanya yg  senang sgt dpt loan bank tanpa byk
kerenah, ialah staf kerajaan. yg kerja swasta, confirm bank mntak pelbagai
dokumen.
 
yg keje gomen, tunjuk je staf kad, bank terus lelap mata
dan lulus loan.
 
sebab tu ramai yg keje gomen, bila dh tolak semua loan
pnjman, akhir wang baki tuk belanja tak smpai Rm500.00
 
pelbagai loan koperasi stf gomen leh dpat dlm tempoh 1
mggu je.
ramai juga staf gomen yg berusia bwh 35, tapi dh
muflis,.
 
 
From: Zack Karin zackkarin78@yahoo.com
 
 
ada pro & kon. jika kita lihat secara
kasar, memang bagus BNM memperketatkan syarat2 pinjaman bank tapi secara tidak
langsung sudah tentu ada pihak yg akan mengambil kesempatan atas dasar ini,
umpamanya ALONG akan memudahkan lagi syarat2 pinjaman yg mereka tawarkan kpd
orang ramai. Orang ramai yg tidak mempunyai pilihan teraksa membuat pinjaman
dari CETI HARAM ini kerana terdesak utk menggunakan wang.
FIKIR-FIKIRKAN...
 
 
From: Aziz Daud azizgeoexpro@gmail.com
 

Seelok2nya 1 sen pun jgn buat pinjaman dgn
mane2 bank ckp ke x ckp terimalah yg seadanya lagi bagus.
 
 
----- Original Message -----
From: Zulhairie Ramli
 
 
ketaTkan peraturan ka?.tapi untuk membeli rumah
dan kereta tetap memerlukan pinjaman..kekadang pinjaman dan faedah yang di
kenakan sama banyak..kenapa BNM xnak kaji jumlah pinjaman dan faedah
pinjaman..RASA2 JIKA UNTUK PINJAMAN PERUMAHAN FAEDAHNYA SAMA BANYK DENGAN
PINJAMAN..mahu ka tak jadi kena la ambil pinjaman jugak..terpaksa terima juga la
faedah pinjaman walaupun dh terpaksa meminjam dari bank..jika tak pinjam xda
rumah laa..ketatkan pinjaman atau longarkan pinjamn tapi faedah pinjaman tetap
sama..
bukan tk patot untuk feadah pinjaman tapi keterlaluan yang
menguntungkan 1 pihak..membebankan 1 pihak iaitu pengguna yang tiada
pilihan..
 
 
From: sharul amen othertune@yahoo.com
 
 
masalah setiap org adalah lain2.. org buat
loan semuanya bersebab.. x semua org kt mesia ni hidup sng..
 
 
mohd fairul ab wahid <fairulabwahid@gmail.com>
 
 
Bgs gak kdg2 BNM wt mcm tu.. sbb sometimes kita
akan over budjet. mcm bile jdi benda yang tidak dijangkakan...
Tpi still
sempat utk lock price utk wat loan rumah lg.. :-)
 
 
amir jamal <savy2000@gmail.com>
 
Syarat Makin Susah Bermula 1 Januari
2012
 
Ada yang di sini baru atau telah hantar
permohonan pinjaman bank? Nampaknya anda mungkin "sedikit sahaja bernasib baik",
kerana bermula awal tahun 2012,pinjaman bank akan mula diperketatkan
dalam erti lain, makin sukar untuk mendapatkan pinjaman bank. 
 
Berkuat kuasa 1 Januari 2012
Bank perlu beri maklumat terperinci pinjaman
Ambil kira pendapatan bersih
 
KUALA LUMPUR: Institusi kewangan tempatan akan membuat
penilaian lebih ketat terhadap kemampuan pembayaran
balik individu yang memohon mendapatkan pinjaman bank, berkuat kuasa 1 Januari
depan. Di bawah garis panduan baru Bank Negara Malaysia, institusi kewangan kini
perlu mengambil kira pendapatan bersih, iaitu selepas ditolak potongan wajib
seperti caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), potongan cukai berjadual
(PCB) serta semua tanggungan hutang lain ketika menilai kemampuan pemohon
membayar balik pinjaman.
 
Sebelum ini institusi kewangan hanya mengambil kira jumlah
pendapatan kasar. (Sumber : Berita Harian)
 
Antara garis panduan terbaru Bank Negara Malaysia kepada semua
intitusi kewangan di Malaysia, suapaya hanya menawarkan pinjaman
bank kepada yang benar-benar layak sahaja, antaranya ialah
:
 
Pihak bank mesti pastikan pemohon pinjaman bank benar-benar
faham dan jelas tentang jumlah bayaran balik yang perlu diselesaikan
peminjam, jumlah kos kadar faedah yang akan
ditanggung sepanjang tempoh pembiayaan, risiko
pinjaman bank, serta kesan kenaikan kadar faedah terhadap
pembiayaan yang diambil sehingga peminjam
benar-benar yakin dengan keputusan yang dibuatnya
 
Manakala institusi kewangan mesti memberikan maklumat
terperinci mengenai produk pembiayaan yang dimohon
 
Garis panduan ini baru oleh Bank Negara ini tertakluk kepada
:
 
Semua permohonan baru yang dibuat oleh individu dan pemilik
tunggal perniagaan untuk produk pinjaman perumahan
 
Pinjaman kereta
 
Kad kredit dan kad caj
 
Pinjaman peribadi termasuk overdraf
 
Pembiayaan untuk beli saham kecuali pembiayaan margin saham
yang tertakluk kepada peraturan Bursa Malaysia
 
Dan kalau sebelum ini kita banyak melihat pinjaman kereta
mampu melangkaui lebih 9 tahun, bermula awal tahun 2011 tiada lagi pinjaman
kereta melebihi 9 tahun dan 9 tahun adalah tempoh pinjaman maksimum yang
dibenarkan. Nampaknya hanya angka 9 tahun yang mampu dipertahankan untuk
pinjaman kereta, menampakkan itu sahaja kemampuan kebanyakan rakyat Malaysia
membeli kereta-kereta yang ada di Malaysia sekarang, baik kereta Nasional
mahupun kereta import.
 
Bagi kami langkah Bank Negara kali ini, kami agak bersetuju
walaupun kami tahu ianya memang pahit untuk ditelan kerana sekarang ini
:
 
Kadar NPL makin meruncing
 
Kebanyakan pinjaman peribadi contohnya digunakan dengan
sewenang-wenangnya untuk "tujuan-tujuan yang tidak berfaedah". Tidak perlu kami
huraikan, kami rasa anda-anda semua lebih mengetahuinya
 
Diharapkan apabila kemudahan kredit dikurangkan,
sekurang-kurangnya harga rumah akan jatuh sedikit demi sedikit dan kembali ke
paras yang munasabah walaupun hakikatnya kelompok daripada REDHA tidak akan
mudah "merestuinya"
 
Elakkan lebih ramai muda-mudi daripada
termasuk kelompok "blacklist"
 
Pinjaman Bank Diperketatkan. Langkah Kerajaan?
 
Tetapi langkah sendirian Bank Negara tidak cukup selagi tiada
kerjasama daripada pihak kerajaan kerana, ketahuilah rakyat Malaysia sekarang
ini menanggung :
 
Hutang kereta = 9 tahun? Betapa makin tak mampunya rakyat
Malaysia
Hutang rumah = 30 tahun ? Betapa makin tak mampunya rakyat
Malaysia. Penyelesaiannya, skim rumah pertamaku? Erm….
Hutang PTPTN = Rombak skim pinjaman yang
ada
Hutang Kahwin =Biar papa asal bergaya?
Hutang kredit kad = Anda tanggung sendiri
 
Kita ambil secara majoritinya dengan mengenepikan golongan
miniroti yang boros berbelanja. Okey…..yang menyebabkan rakyat Malaysia buat
pinjaman bank ini semua, sebab majoriti pendapatan rakyat Malaysia tidak setara
ataupun setimpal dengan kos sara hidup di Malaysia.
 
Hutang paling besar rakyat Malaysia datang daripada pinjaman
perumahan & pinjaman kereta. Rumah di Malaysia sekarang memang sudah
melampau-lampau mahalnya dan begitu juga harga kereta di Malaysia, sedangkan
zaman sekarang rumah dan kereta satu kemestian.
 
Dan……kita sebenarnya sekarang ini berada dalam "kesenangan"
yang
 
Pinjaman bank : Kepincangan sistem kewangan moden hari ini
:
 
Disebalik garis panduan terbaru Bank Negara ini, golongan yang
pasti akan terkesan adalah golongan pertengahan dan juga pendapatan yang
"suam-suam kuku sahaja". Golongan yang kaya-raya tidak terkesan pun. Malah suka
atau tidak, hakikatnya mereka sering diberikan layanan "kelas pertama" oleh
pihak bank untuk buat pinjaman bank.
 
Golongan berpendapatan rendah : Jumlah pinjaman lebih
kecil dengan kadar yang lebih tinggi
 
Golongan kaya : Jumlah pinjaman lebih besar dengan kadar yang
lebih rendah. Yang pastinya, pinjaman bank untuk mereka lebih mudah untuk
diluluskan
 
Walaubagaimanapun, kalau disebabkan pelaksanaan syarat
baru pinjaman bankini
menyebabkan ramai orang tak mampu nak meminjam disebabkan kurang mampu untuk
membayar hutang. Dengan tidak memberikan memberi pinjaman bank kepada
golongan ini, bermakna mereka sebenarnya telah dijauhkan daripada masalah yang
boleh timbul akibat tak bayar hutang. Adakah ini sesuatu yang baik kepada
golongan ini?
 
Okey, kami berikan contoh. Katakan :
 
Sebelum syarat baru pinjaman bank dilaksanakan, hutang boleh
dinilai sehingga 70% daripada pendapatan isi rumah
 
Selepas syarat baru pinjaman bank dilaksanakan, katakan jumlah
hutang terhadap pendapatan isi rumah dikurangkan kepada 50%.
 
Ini bagus, kerana jumlah pembayaran bagi sesuatu hutang yang
ditanggung sudah dikurangkan.
 
Sekiranya kalau terjadi musibah yang tidak disangka (masalah
tak dapat gaji, kena buang kerja atau ditipu
 
sehingga mengalami kerugian yang banyak), anda kurang
merasakan beban tersebut.
 
Semestinya, Bank Negara Malaysia (BNM) merangka
& melaksanakan garis panduan seperti ini ada
sebab musababnya daripada segi makro-ekonominya di Malaysia
 
Recent Activity
Visit Your Group
Y! Sports for TV

Access it for free

Get Fantasy Sports

stats on your TV.

Yahoo! Groups

Small Business Group

Ask questions,

share experiences

Yahoo! Search

Try a shortcut

Get local weather

faster.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

No comments: