Tuesday, May 15, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3271[1 Attachment]

Messages In This Digest (8 Messages)

Messages

1a.

Re: Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Posted by: "littlenoti@yahoo.com" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Mon May 14, 2012 4:18 pm (PDT)



Tak adil compare dgn VW, diaorb punya pengalaman jauh lebih byk dr proton, dan diaorg punha budget R&D dah tentu lebih besar dr proton. Cuba compare dbn cherry, or kia sekalipun...
-----Original Message-----
From: bashah
Sent: 13/05/2012, 10:20 AM
To: "automobil@yahoogroups.com"
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

apebende pun kena compare - cuba compare dg VW Polo Sedan 1.6 = harga, spec dan yg paling penting :-berbaloi factor

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 8:30 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini




Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Diterbitkan oleh:
Adminwarkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak
fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL
masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu
pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan
secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru
ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan,
sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran
luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih
kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A.
Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila
ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal
tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton.
Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding
model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula
hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya,
sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah
berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai
kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan
mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan
Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya
tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan
kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah
model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran
paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek
keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan
sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya
hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih
sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh
diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan
pengendaliannya.

5 Bintang
MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi
perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada
padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced
Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake
Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC)
dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat
penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme
(MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton
seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan
enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang
dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora
Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih
linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft
turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat
lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan
memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin
itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu
turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara
manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut
membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j).
Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan
statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton
mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai
mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT
(VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin
yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga
1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai
temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna
hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol
tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti
berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya
bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama
sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan
pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi
dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540
hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu
daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan
coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu
menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di
landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan
berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang
perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan
saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun,
membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar
daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu
jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh
Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif
terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet
di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my


1b.

Re: Re: www.groupautomobil.blogspot.com -  Fw:  Prevé sedan terb

Posted by: "suhaimi ibrahim" designplanet78@yahoo.com   designplanet78

Mon May 14, 2012 6:30 pm (PDT)



betul jugak kata sedara bashah, takleh compare ngan proton dan VW, lagi pun  harga POLO dah bertambah sebab cukai. Nanti kalau Preve dah masuk pasaran luar baru leh compare harga dan spec. sekadar my 2 cent..

 
sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com
 

________________________________
From: "littlenoti@yahoo.com" <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, May 15, 2012 7:17 AM
Subject: RE: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini


 
Tak adil compare dgn VW, diaorb punya pengalaman jauh lebih byk dr proton, dan diaorg punha budget R&D dah tentu lebih besar dr proton. Cuba compare dbn cherry, or kia sekalipun...
-----Original Message-----
From: bashah
Sent: 13/05/2012, 10:20 AM
To: "automobil@yahoogroups.com"
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

apebende pun kena compare - cuba compare dg VW Polo Sedan 1.6 = harga, spec dan yg paling penting :-berbaloi factor

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 8:30 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini



Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Diterbitkan oleh:
Adminwarkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak
fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL
masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu
pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan
secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru
ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan,
sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran
luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih
kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A.
Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila
ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal
tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton.
Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding
model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula
hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya,
sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah
berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai
kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan
mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan
Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya
tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan
kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah
model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran
paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek
keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan
sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya
hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih
sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh
diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan
pengendaliannya.

5 Bintang
MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi
perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada
padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced
Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake
Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC)
dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat
penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme
(MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton
seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan
enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang
dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora
Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih
linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft
turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat
lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan
memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin
itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu
turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara
manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut
membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j).
Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan
statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton
mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai
mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT
(VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin
yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga
1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai
temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna
hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol
tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti
berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya
bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama
sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan
pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi
dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540
hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu
daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan
coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu
menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di
landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan
berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang
perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan
saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun,
membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar
daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu
jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh
Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif
terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet
di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

1c.

Re: Re: www.groupautomobil.blogspot.com -  Fw:  Prevé sedan terb

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Mon May 14, 2012 6:45 pm (PDT)



kita compare dari sudut consumer, sebab kita ni consumer.
kita bukan pengilang.
lagipun aku pikir kita lebih banyak sumbang tax/cukai utk kemajuan Malaysia jika kita beli Polo Sedan berbanding P.Preve ...hehe

________________________________
From: "littlenoti@yahoo.com" <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, May 15, 2012 7:17 AM
Subject: RE: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

 
Tak adil compare dgn VW, diaorb punya pengalaman jauh lebih byk dr proton, dan diaorg punha budget R&D dah tentu lebih besar dr proton. Cuba compare dbn cherry, or kia sekalipun...
-----Original Message-----
From: bashah
Sent: 13/05/2012, 10:20 AM
To: "automobil@yahoogroups.com"
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

apebende pun kena compare - cuba compare dg VW Polo Sedan 1.6 = harga, spec dan yg paling penting :-berbaloi factor

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 8:30 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini



Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Diterbitkan oleh:
Adminwarkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak
fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL
masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu
pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan
secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru
ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan,
sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran
luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih
kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A.
Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila
ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal
tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton.
Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding
model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula
hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya,
sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah
berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai
kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan
mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan
Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya
tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan
kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah
model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran
paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek
keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan
sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya
hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih
sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh
diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan
pengendaliannya.

5 Bintang
MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi
perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada
padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced
Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake
Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC)
dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat
penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme
(MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton
seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan
enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang
dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora
Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih
linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft
turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat
lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan
memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin
itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu
turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara
manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut
membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j).
Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan
statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton
mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai
mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT
(VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin
yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga
1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai
temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna
hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol
tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti
berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya
bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama
sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan
pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi
dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540
hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu
daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan
coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu
menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di
landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan
berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang
perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan
saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun,
membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar
daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu
jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh
Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif
terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet
di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

1d.

Re: Re: www.groupautomobil.blogspot.com -  Fw:  Prevé sedan terb

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Mon May 14, 2012 7:35 pm (PDT)



 bab bayar cukai lebih dengan beli kereta mahal tu....logik la jugak... haha
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, May 15, 2012 9:45 AM
Subject: Re: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini


 
kita compare dari sudut consumer, sebab kita ni consumer.
kita bukan pengilang.
lagipun aku pikir kita lebih banyak sumbang tax/cukai utk kemajuan Malaysia jika kita beli Polo Sedan berbanding P.Preve ...hehe

From: "littlenoti@yahoo.com" <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, May 15, 2012 7:17 AM
Subject: RE: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

 
Tak adil compare dgn VW, diaorb punya pengalaman jauh lebih byk dr proton, dan diaorg punha budget R&D dah tentu lebih besar dr proton. Cuba compare dbn cherry, or kia sekalipun...
-----Original Message-----
From: bashah
Sent: 13/05/2012, 10:20 AM
To: "automobil@yahoogroups.com"
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

apebende pun kena compare - cuba compare dg VW Polo Sedan 1.6 = harga, spec dan yg paling penting :-berbaloi factor

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 8:30 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini



Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Diterbitkan oleh:
Adminwarkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak
fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL
masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu
pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan
secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru
ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan,
sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran
luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih
kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A.
Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila
ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal
tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton.
Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding
model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula
hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya,
sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah
berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai
kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan
mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan
Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa,
setiap model ada peminatnya
tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan
kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah
model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran
paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek
keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan
sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya
hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih
sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh
diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan
pengendaliannya.

5 Bintang
MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi
perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada
padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS
(Reinforced
Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake
Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC)
dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat
penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme
(MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton
seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan
enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang
dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora
Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih
linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft
turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat
lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but
belakang kini boleh dibuka dengan
memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin
itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu
turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara
manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut
membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j).
Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan
statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton
mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai
mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT
(VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin
yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga
1.6.

Meninjau ke ruang
kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai
temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna
hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol
tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti
berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya
bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama
sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan
pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi
dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540
hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu
daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan
coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu
menekan butang penghidup.

Proton boleh
dianggap berada di
landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan
berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang
perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan
saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun,
membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar
daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu
jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh
Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif
terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet
di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

2a.

Re: Fw: Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah

Posted by: "littlenoti@yahoo.com" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Mon May 14, 2012 4:18 pm (PDT)



Turbo, cvt ?
Enjin cpe yg preve pakai ke? Or enjin cps + turbo?
-----Original Message-----
From: bashah
Sent: 13/05/2012, 9:17 PM
To: "automobil@yahoogroups.com"
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah

Ada tak geng automobil yg pakai Exora Bold? ..jika ada harap komen

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 3:41 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah



Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah selepas 2 minggu
By: faizal

Aduan Rakyat 2 April 2012 - Saya membeli sebuah Proton Exora Bold Premium yang menggunakan enjin turbo dan gearbox CVT pada awal Mac 2012. 2 minggu digunakan, gearbox mula rosak. Apabila gear reverse dimasukan, enjin akan mati. Setelah mencuba banyak kali, barulah saya dapat menggunakan gear reverse.

Itupun enjin begegar seolah-olah nak mati. Saya menghubungi pusat servis di Johor Jaya memaklumkan masalah yang dihadapi dan pihak pusat sevis meminta saya untuk menghantar kereta untuk diperiksa.

Pemeriksaan pertama pihak pusat servis cuma mengetatkan kabel bateri dan meminta saya untuk pulang dan mencuba kereta telebih dahulu. Tak sampai setengah jam saya ambil kereta dari pusat servis, masalaah sama tetap berulang. Saya kemudian merujuk terus kereta saya ke Pusat Servis 3S di Plentong.

Pemeriksaan kedua, ECU kereta saya direset semula dan saya diminta untuk membawa pulang kereta sepertimana selepas pemeriksaan yang pertama. Tidak sampai 2 jam, masalah sama berulang. Saya terpaksa menunggu selama 3 hari untuk menghantar kereta berikutan hari Sabtu hanya dikhaskan untuk servis sahaja.

Pada hari Isnin saya menghantar kereta saya ke pusat servis dan kereta saya terpaksa ditinggalkan selama 2 hari untuk diperiksa. Keputusannya memang menyakitkan hati saya. Mengikut kata petugas yang incharge problem kereta saya tu, laporan dah dihantar ke headquarters bekenaan masalah yg dihadapi dan saya diminta tunggu sehingga jawapan diberikan semula oleh HQ.

Saya dah dapat bayangkan maksudnya itu tetapi atas dasar percaya, saya ia kan saja dan masih lagi menunggu, mengikut kata petugas tu lebih kurang seminggu lebih untuk saya dapatkan jawapan.

Sekarang dah masuk 4 hari saya tunggu, tinggal lagi beberapa hari untuk saya dihubungi oleh petugas tesebut (janjinya nak telefon dan maklumkan saya).

Apa yang saya nak highlightkan di sini ialah, kenapa begitu teruk produk Proton ni? Takkanlah baru 2 minggu pakai dah rosak? Bunga tayar kereta pun tak sempat haus lagi enjin dan gearbox dah meragam? Adakah Proton main tangkap muat je barang-barang yang digunakan?

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/gearbox-cvt-exora-bold-turbo-bermasalah-selepas-2-minggu#more-12140

3.

Fw: Batang Pokok Yang Tumbang Lalu Membengkok Untuk Selamatkan Keret

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Mon May 14, 2012 7:03 pm (PDT)



 
Subject: Fw: Batang Pokok Yang Tumbang Lalu Membengkok Untuk Selamatkan Kereta Seorang Ustaz

Subhanallah!...Kuasa terletak d tangan Allah!..

Kisah ini mengenai seorang wali keturunan Bani Mu'awiyah yang kini hidup
sebagai orang biasa, mengajar di sekolah Islam biasa di London, mengalami
kejadian yang menakjubkan.

Ustaz itu mempunyai sebuah rumah biasa, dan berkereta ke sekolah. Kereta
itu pula dah tua, dan dia tak dapat beli kereta baru walaupun gajinya lebih
dari cukup untuk duit muka kereta. Kereta sana murah, kan. Tapi dia kata,
kekayaan yang dia ada bukan milik dia seorang. Selain keenakan kereta baru,
dia letak prioriti duit itu pada tempat lain. So, dia lebihkan derma
daripada tukar kereta. Tak macam orang kita, kan.

Satu hari berlaku ribut taufan di perkampungan beliau, dan sebatang pokok
telah tumbang di laman depan rumahnya. Dia sangka anjung rumah dia akan
rosak, apatah lagi keretanya. Namun, dalam curiosity tu, dia tetap reda
kalau jadi apa-apa. Apabila dia keluar dan melihat apa yang terjadi, dia
tak percaya. Anjung rumahnya tak rosak, dan keretanya seolah-olah
'diselamatkan' oleh malaikat.

Batang pokok itu membengkok agar tidak mengenai bahagian belakang kereta
beliau. Kelihatan dalam gambar beliau cerita sepatutnya trajektori pokok
itu akan hempap keretanya, dan batang pokok itu seingat dia lurus. Kalau
tak silap lah, katanya. Tapi dah tumbang jadi bengkok.
4.

(no subject)

Posted by: "false" jaynoll@yahoo.com   jaynoll

Tue May 15, 2012 6:41 am (PDT)

5.

Ferrari crash shows speed of high-impact collision

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue May 15, 2012 8:35 am (PDT)

[Attachment(s) from -::eSpAcE9808::- included below]

Video of Ferrari crash shows speed of high-impact collision
Yahoo! Newsroom
A video of the horrific accident involving a Ferrari which killed three people has been posted on YouTube.

The 29-second video, which was uploaded on Monday by a user called TheMockymocky, clearly shows the exact moment the Ferrari smashes head-on into the side of the taxi at the junction of Rochor Road and Victoria Street in the early hours of Saturday morning.

The video clip, which has so far been viewed 300 times, was shot from the video camera from a fellow cab driver who was just a mere two car lengths behind the taxi that was hit as it slowly moved off after the traffic light turned green.

The second cabby can be heard muttering "Wah, wah, wah" seconds after the collision which happened at exactly 4:09am as shown in the recording. Other passengers in the cab can also be heard expressing shock.

Watch the shocking video.

The Ferrari driver was killed on the spot while the first taxi driver and his passenger both later died in hospital.

The sports car driver has been identified as 31-year-old Chinese businessman Ma Chi, a financial investor from Sichuan who had relocated to Singapore and with this wife and child four years ago.

The taxi driver, Cheng Teck Hock, 52 died in Tan Tock Seng Hospital on Sunday evening after his heart stopped.

His passenger has been identified as Shigemi Ito, a Japanese woman in her 20s who is believed to be living and working in Singapore.

Another two people -- 26-year-old motorcyclist Muhammad Najib Ghazali and a 20-something female passenger in the Ferrari were also injured.

Attachment(s) from -::eSpAcE9808::-

1 of 1 File(s)

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Y! Sports for TV

Access it for free

Get Fantasy Sports

stats on your TV.

Check out the

Y! Groups blog

Stay up to speed

on all things Groups!

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: