Friday, June 15, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3296

Messages In This Digest (4 Messages)

1.
Fw: Samsung Galaxy S3 lwn HTC One X From: -::eSpAcE9808::-
2.
Fw: Peristiwa Pelik Tapi Benar From: -::eSpAcE9808::-
3a.
Fw: Solat Atas Kenderaan Ketika Musafir From: -::eSpAcE9808::-
3b.
Re: Fw: Solat Atas Kenderaan Ketika Musafir From: ahmad sopuan abdullah

Messages

1.

Fw: Samsung Galaxy S3 lwn HTC One X

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Thu Jun 14, 2012 10:06 am (PDT)





Samsung Galaxy S3 lwn HTC One X
By AH Mohd | Daunpisang

Setakat ini, kalau anda bercakap tentang telefon pintar berasaskan OS Android Ice Cream Sandwich 4.0 (ICS) yang terbaik, ada 2 model yang betul-betul boleh dipertimbangkan iaitu HTC One X dan Samsung Galaxy S3. Sebabnya? Jom kita jelas di bawah.
Kita bandingkan ciri-ciri pemprose, harga, skrin dan lain-lain di antara dua telefon Android yang paling penting tahun ini.

Akhirnya, ada dua telefon Android yang paling dinantikan tahun ini berada di sini iaitu yang terbaru - Samsung Galaxy S3 yang baru tiba cuba untuk menggugat raja ICS ketika ini,, HTC Satu X. Kedua-duanya mempunyai pemproses quad-core, skrin melebihi 4 inci dengan skrin 720p dan body yang nipis. Jadi, mana satu telefon Android yang paling penting pada pertengahan tahun 2012?

Harga
Samsung Galaxy S3 — RM2,199
HTC One X - RM 1950 - 2050

Tidak perlu dinyatakan mengenai kontrak yang ditawarkan beberapa syarikat telekomunikasi kerana harganya berbeza-beza. Oleh itu, kita melihat sendiri harga seunit bagi dua-dua model tanpa kontrak. Jika diteliti, One X lebih murah memandangkan ia sedikit laman di pasaran berbanding dengan Galaxy S3 yang baru saja dipasarkan.

Saiz dan body
Samsung Galaxy S3 — 136.6 x 70.6 x 8.6mm, beratnya 133g, diperbuat daripada plastik
HTC Satu X - 134 x 70 x 8.9mm, beratnya 130g, diperbuat daripada plastik

Memasuki tahun 2012 menyaksikan pembuat telefon mula mencipta peranti yang benar-benar besar melebihi 4.0 inci. Mereka juga cenderung untuk mengemukakan rekaan senipis 8-9mm, berat pula ditetapkan sekitar 120g hingga 135g saja dan untuk itu, bahannnya mesti diperbuat daripada plastik dan bukan logam. Samsung Galaxy S3 mempunyai bahan yang agak pelik jika anda kaitkan dengan formula yang dinyatakan tadi apabila bahagian atas telefon lebih ringan daripada bahagian bawah. Bermakna jumlah beratnya lebih terasa di bawah dan nampak tidak seimbang. Bahagian depannya dengan skrin dan gelas memang terbaik tetapi penutup baterinya agak nipis macam memegang mainan. Anda kurang rasa peranti yang benar-benar premium dan seolah tidak setanding dengan nilai RM2,199.

HTC One X juga menggunakan bahan plastik, tetapi ia lebih baik dari segi bahan dan tahap solid telefon tersebut.. Ia disebabkan One X tidak memberi anda akses kepada bateri. Semuanya sudah ditutup rapi seperti iPhone. Secara praktikalnya, ia tindakan bijak, tapi kesannya sangat minimum di mata kasar kita. Sedikit luar topik, ciri ini juga bermakna Samsung Galaxy S3 membolehkan anda mengambil beberapa bateri ganti dibawa bersama anda sekiranya habis.

Skrin
Samsung Galaxy S3 — 4.8 inci Super AMOLED, resolusi 720p
HTC One X — 4.7 inci Super IPS, resolusi 720p

Bagi perbandingan ciri ini, kita akan lebih bercakap soal paparan dan bukannya spesifikasi teknologi itu sendiri. HTC datang dengan skrin 4.7 inci manakala Samsung hadir dengan 4.8 inci dan kedua-duanya menggunakan paparan 720p.

Secara saiz skrin, Samsung memenangi pertandingan...

Perbezaan yang besar jelas kelihatan pada penggunaan Super IPS oleh HTC One X manakala Samsung Galaxy S3 tegar menggunakan panel Super AMOLED. Skrin IPS menggunakan 'backlights' atau pencahayaan belakang berbanding dengan Super AMOLED yang mempunyai piksel pemancar cahaya.

Penggunaan AMOLED kelihatan lebih baik dalam keadaan gelap, di mana cahaya latar akan jelas kelihatan di kawasan gelap, tetapi kita akan mendapati HTC One X menawarkan reproduksi warna yang lebih tepat dan putihnya lebih menyerlah daripada Super AMOLED yang saya telah lihatnya dengan mata sendiri. Skrin One X juga lebih rapat dengan permukaan secara keseluruhannya, membuatkan imej yang lebih kelihatan. Dalam hal ini, adakah Samsung lebih baik? Mungkin tidak.

Pemproses
Samsung Galaxy S3 - Quad-core 1.4GHz, cip Exynos
HTC One X — Quad-core 1.5GHz, cip Tegra 3

Kedua-dua Samsung Galaxy S3 dan HTC Satu X mempunyai pemproses quad-teras yang bakal menjadi kebiasaan bagi telefon pada permulaan separuh kedua tahun ini. HTC One X menggunakan susulan kepada produk Tegra 2, yang telah digunakan oleh banyak peranti Android pada tahun 2011.

Ia berkuasa, betul sudah pasti, tetapi tidak cukup sebagai kuat seperti yang anda mungkin jangkakan. Kalau dilihat dalam beberapa ujian, pemproses TI OMAP dual-core Samsung Galaxy Nexus dulu pun bergerak pantas mengikut beberapa penanda aras. Samsung Galaxy S3 pula menggunakan pemproses Exynos 4212 quad-core 1.4GHz, yang menewaskan Tegra 3 dalam beberapa aspek, sama seperti Galaxy Samsung S2 yang menewaskan banyak pesaing yang menggunakan pemproses lain tahun lepas.

Walau bagaimanapun, dengan beberapa ciri yang ada pada pemproses itu sendiri tidak mencerminkan kuasa sebenar telefon di mata kasar pengguna biasa apatah lagi untuk membezakan secara teknikal mungkin membosankan bagi sesetengah pengguna. Jadi, kita mudahkannya begini, pemproses quad-core mampu mengendalikan video 1080p pada kadar bit tinggi dalam telefon - dan Samsung adalah pemenang yang jelas jika dibezakan kedua-duanya, dengan lebih sokongan kodek video lebih maju.

Storan
Samsung Galaxy S3 - 16/32/64GBGB, RAM 1GB, slot microSD
HTC One X - 16/32GB, RAM 1GB

Sangat bagus, terutama jika anda mahu beli Samsung sebab ternyata Galaxy S3 nyata lebih berupaya dengan simpanan tambahan malah dibungkus pula dengan slot microSD, menjadikannya sangat mudah dan sangat murah jika anda bercakap soal harga+storan untuk meningkatkan memori dalaman. Jauh meninggalkan HTC One X.

Samsung Galaxy S3 juga menawarkan pelbagai pilihan memori dalaman - 16GB, 32GB 64GB. Sudah tentu, melainkan jika ada hanya perbezaan harga yang remeh-temeh di antara mereka, lebih baik memilih untuk model 16GB dan melabur dalam kad microSD sebanyak 32G untuk muzik atau filem. Tak cukup? Beli dua terus!

Satu lagi yang meyakinkan ialah model 64GB dan ciri lebih itu nyata meninggalkan HTC berkapasiti 16/32GB yang tidak boleh bersaing.

Ciri Sendiri
Samsung Galaxy S3 - Android 4.0 dengan Touchwiz
HTC One X - Android 4.0 dengan HTC Sense 4.0

Perbezaan di antara mereka adalah pada antaramuka pengguna yang terpampang di atas skrin. One X menggunakan Sense 4.0 dan Samsung Galaxy S3 menggunakan kemaskini versi TouchWiz.

HTC Sense kekal cantik dari aspek visual, tetapi Samsung mempunyai pakej beberapa ciri-ciri sambungan yang menarik seperti jam loceng dan aplikasi mereka termasuk S-Beam dan S-Voice. S-Beam menggunakan campuran NFC dan Wi-Fi untuk memberitahu anda untuk memindahkan fail, besar atau kecil antara peralatan lain dan S3 anda. S-Voice pula adalah suara pengiktirafan terbaru dihasilkan perisian Samsung. Sama Siri oleh Apple yang menukarkan telefon anda menjadi 'kawan baik'.

Kedua-dua telefon juga menggunakan kemaskakini kamera depan pengguna tetapi dalam cara yang berbeza. HTC One X membolehkan anda membuka kunci telefon dengan wajah anda, ia lengkap dengan imbasan ciri-ciri wajah anda untuk mengenali muka anda dan Samsung Galaxy mencari muka anda sebelum beralih kepada mod sedia - jadi ia tidak akan matikan telefon semasa anda membaca beberapa halaman dalam internet misalnya (secara teori). Adakah ia hanya gimik, rasanya ya.

Kamera
Samsung Galaxy S3 — 8 megapiksel, LED flash, rakaman video 1080p
HTCOne X - 8 megapiksel, LED flash, rakaman video 1080p

Kedua-dua telefon mempunyai kamera yang baik, tetapi untuk gaya dan kreativiti, kedua-duanya tewas sebenarnya, kalah kepada iPhone 4.

Walau bagaimanapun, Samsung telah menghasilkan beberapa kamera yang mengagumkan sejak kebelakangan ini dan sensor 8 megapiksel dalam S3 Galaxy boleh menjadi standard baru (sekurang-kurang sehingga iPhone 5 keluar). Bagaimanapun kiraan piksel tidak penting.

Sebagai satu cara yang bukan saja menumpukan kepada pertambahan piksel semata-mata, pengilang juga telah meletakkan tumpuan yang lebih kepada saiz sensor dan aperture. Terdapat juga segelintir mod maju dalam telefon. Mod 'burst' membolehkan anda mengambil 20 rakaman sesaat, ada HDR terbina dalam dan mod rakaman terbaik. Walau bagaimanapun, HTC One X juga menawarkan beberapa ciri-ciri foto maju.

Namun, Samsung Galaxy S3 tidak kurang hebatnya, apabila kamera benar-benar pantas ketika merakam serta cantik juga gambarnya terutama pada waktu petang dan pagi.

Kesimpulan
Dalam bahasa Inggeris, ia boleh dipanggil 'tough call'. Memang payah untuk mengetahui siapa paling bagus. Samsung Galaxy S3 lebih berkuasa daripada HTC One X dari segi storan. Tapi tidak dilupakan kelebihan storan cloud oleh Dropbox yang ditawarkan kedua-duanya. Walau bagaimanapun, body HTC One X lebih kemas dan nampak menarik. Audio? Samsung Galaxy S3 yang menang. Aduh! Tepuk dada tanya selera.
2.

Fw: Peristiwa Pelik Tapi Benar

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Thu Jun 14, 2012 10:08 am (PDT)




Fulamak !!!! Peristiwa Pelik Tapi Benar
kachipemas.blogspot.

Pelik ye.basikal tak remuk , mesti basikal ni mahal..mungkin RM 30,000

Betul ka durian ni, hampa pikir sendiri la

kalau nak solat mana mana pun boleh..

Macam mana minah ni, boleh sampai masuk longkang..

Posting ni sekadar renungan sahaja..untuk kita berfikir sejenak. dari Abu Luqman

Posted by Abu Luqman

comments:

Abu Luqman said...
semua perkara adalah kehendak allah

Sally Yatiey said...
Memang pelik :D hee
3a.

Fw: Solat Atas Kenderaan Ketika Musafir

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Thu Jun 14, 2012 10:08 am (PDT)




FEQH SOLAT : Solat Atas Kenderaan Ketika Musafir

selatanonline
Blog Ibn75.wordpress.com

TIDAK sah solat fardhu yang ditunaikan dalam keadaan tidak mengadap kiblat. Begitulah halnya ketika menunaikan solat sunat.

Oleh yang demikian, bagaimana pula menunaikan solat atas kenderaan ketika musafir yang sememangnya tidak mengadap ke kiblat?

Jawapan :

1) Jika solat yang ditunaikan itu ialah solat sunat, maka ia adalah harus kerana bersandarkan perbuatan Rasulullah saw sendiri – lihat hadis riwayat Amir bin Rabi'ah.

2) Imam Syafie menyatakan keharusan tersebut diberikan bagi musafir yang tidak dengan tujuan maksiat.

3) Adapun bagi menunaikan solat yang fardu, fuqaha' telah meletakkan syarat atas keharusannya. Ia adalah seperti berikut,
a- Ketika berperang dengan musuh sama ada kafir atau sebagainya. Walaubagaimanapun jika dia mampu turun dari kenderaannya dan menunaikan solat dalam keadaan mengadap kiblat maka wajib dia berbuat demikian.
b- Keadaan takut sama ada kepada binatang, musuh, pencuri, perompak atau sebagainya.
c- Menunggang kenderaan yang tidak boleh diberhentikan seperti atas sampan, kapal, kapal terbang dan sebagainya.
d- Orang sakit yang tidak boleh turun dari kenderaannya.

4) Jika kenderaan berhenti ketika solat sedang ditunaikan, tidak selesai solat lagi maka pada masa itu wajib kepada musalli mengadap kiblat. Jika tidak batal solatnya.

5) sekiranya musalli menunaikan solat di sesuatu tempat yang luas maka wajib kepadanya mengadap koiblat pada segala solatnya. Sekiranya dengan berbuat demikian mengakibatkan kepayahan untuk menunaikan solat maka sah solatnya dalam keadaan arah mana dia hadap.

MASALAH

1) Sekiranya seseorang musalli yang berijtihad telah tersalah pada kiblatnya maka jangan dibatalkan solatnya. Akan tetapi hendaklah dia berpaling terus kepada arah kiblat yang diyakini tersebut.

2) Adapun jika nyata kepadanya akan kesilapan kiblat solatnya setelah dia sudah memberi salam, maka tidak wajib dia mengqadakkan solat tersebut.

3) Imam Hambali menyatakan pula, barangsiapa yang telah tersalah kiblatnya di depan kaabah lalu nyata akan kesilapan tersebut setelah selesai menunaikan solat. Maka wajib dia mengqadakkan akan solat tersebut. Ini kerana solat di depan kaabah tidak dikira sebagai sesuatu yang dizankan. Akan tetapi ia adalah suatu yang diyakini.

4) Berkata Imam Nawawi : Barangsiapa yang solat tanpa zan atau yakin akan mengadap kiblat iaitu dia mengadap kiblat kerana taqlid (ikut orang) maka solatnya tidak sah walaupun solatnya mengadap kiblat.

Posted by ibn_bacoks
3b.

Re: Fw: Solat Atas Kenderaan Ketika Musafir

Posted by: "ahmad sopuan abdullah" asafahaha@yahoo.com.my   asafahaha

Thu Jun 14, 2012 4:39 pm (PDT)



salam bro..

sangat2 membantu infi ini.

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Friday, 15 June 2012 1:08 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Solat Atas Kenderaan Ketika Musafir


 

 
FEQH SOLAT : Solat Atas Kenderaan
Ketika Musafir
 
selatanonline
Blog Ibn75.wordpress.com
 
TIDAK sah solat fardhu
yang ditunaikan dalam keadaan tidak mengadap kiblat. Begitulah halnya ketika
menunaikan solat sunat.

Oleh yang demikian, bagaimana pula menunaikan
solat atas kenderaan ketika musafir yang sememangnya tidak mengadap ke
kiblat?

Jawapan :

1) Jika solat yang ditunaikan itu ialah solat
sunat, maka ia adalah harus kerana bersandarkan perbuatan Rasulullah saw sendiri
– lihat hadis riwayat Amir bin Rabi'ah.

2) Imam Syafie menyatakan keharusan tersebut
diberikan bagi musafir yang tidak dengan tujuan maksiat.

3) Adapun bagi menunaikan solat yang fardu,
fuqaha' telah meletakkan syarat atas keharusannya. Ia adalah seperti
berikut,
a- Ketika berperang dengan musuh sama ada kafir
atau sebagainya. Walaubagaimanapun jika dia mampu turun dari kenderaannya dan
menunaikan solat dalam keadaan mengadap kiblat maka wajib dia berbuat
demikian.
b- Keadaan takut sama ada kepada binatang,
musuh, pencuri, perompak atau sebagainya.
c- Menunggang kenderaan yang tidak boleh
diberhentikan seperti atas sampan, kapal, kapal terbang dan
sebagainya.
d- Orang sakit yang tidak boleh turun dari
kenderaannya.

4) Jika kenderaan berhenti ketika solat sedang
ditunaikan, tidak selesai solat lagi maka pada masa itu wajib kepada musalli
mengadap kiblat. Jika tidak batal solatnya.

5) sekiranya musalli menunaikan solat di sesuatu
tempat yang luas maka wajib kepadanya mengadap koiblat pada segala solatnya.
Sekiranya dengan berbuat demikian mengakibatkan kepayahan untuk menunaikan solat
maka sah solatnya dalam keadaan arah mana dia hadap.

MASALAH

1) Sekiranya seseorang musalli yang berijtihad
telah tersalah pada kiblatnya maka jangan dibatalkan solatnya. Akan tetapi
hendaklah dia berpaling terus kepada arah kiblat yang diyakini
tersebut.

2) Adapun jika nyata kepadanya akan kesilapan
kiblat solatnya setelah dia sudah memberi salam, maka tidak wajib dia
mengqadakkan solat tersebut.

3) Imam Hambali menyatakan pula, barangsiapa
yang telah tersalah kiblatnya di depan kaabah lalu nyata akan kesilapan tersebut
setelah selesai menunaikan solat. Maka wajib dia mengqadakkan akan solat
tersebut. Ini kerana solat di depan kaabah tidak dikira sebagai sesuatu yang
dizankan. Akan tetapi ia adalah suatu yang diyakini.

4) Berkata Imam Nawawi : Barangsiapa yang solat
tanpa zan atau yakin akan mengadap kiblat iaitu dia mengadap kiblat kerana
taqlid (ikut orang) maka solatnya tidak sah walaupun solatnya mengadap
kiblat.
 
Posted by ibn_bacoks
Recent Activity
Visit Your Group
Y! Sports for TV

Access it for free

Get Fantasy Sports

stats on your TV.

Y! Groups blog

the best source

for the latest

scoop on Groups.

Yahoo! Search

Start Searching

Find everything

you're looking for.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: