Friday, March 22, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3539[1 Attachment]

8 New Messages

Digest #3539
1
Fw: Kenapa hidung sering berdarah? by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
2
Fw: Khasiat dan kelebihan daging kambing by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
3a
Fw: Pizza Hut. by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
3b
Re: Fw: Pizza Hut. [1 Attachment] by "apahalnie" apahalnie
4a
Re: Insurance kereta yg murah by "Abdul Rahman bin Johari" man_apache
4b
Re: Insurance kereta yg murah by "Nazri Ahtar" littlenoti
4c
Re: Insurance kereta yg murah by "lan loqius" rxzabd
5a
Re: Interest Keta by "Nazri Ahtar" littlenoti

Messages

Thu Mar 21, 2013 8:51 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



Kenapa hidung sering berdarah?
By Dr. Fresia Juwitasari | Yahoo Newsroom

Soalan:
Sejak berusia 5 tahun, hidung saya sering sangat berdarah. Keadaan itu berlaku secara tiba-tiba. Kadang-kadang darah tiba-tiba keluar dari hidung ketika saya mandi. Perkara yang sama berlaku ketika saya berasa sejuk atau terlalu letih dan biasanya saya juga akan sakit kepala. Saya bingung kerana keadaan ini berlaku sejak saya kecil hinggalah sekarang. Saya pernah menjalani pemeriksaan pada ketika usia remaja dan doktor mengatakan tidak ada sebarang masalah serius. Namun bagi saya keadaan ini adalah suatu perkara ganjil. Mohon penjelasan.

Frances, 20 tahun.

Jawapan:

Helo, Frances.

Dalam istilah perubatan, keadaan yang anda alami ini dikenali sebagai Epistaksis. Tahap keseriusannya boleh jadi ringan hinggalah berat. Namun 90 peratus kes dapat berhenti dengan sendirinya. Epistaksis bukanlah penyakit, tetapi ia adalah gejala daripada suatu kelainan. Sebanyak 95 peratus pendarahan didapati berasal dari rongga hidung di bahagian depan.

Berikut beberapa punca terjadinya Epistaksis:

Kelainan Setempat Pada Hidung
1. Kelainan bawaan sejak lahir (penyakit Osler).
2. Ia disebabkan oleh:
- Trauma akibat membuang hingus terlalu kuat, mengorek hidung, benda asing, bersin, patah tulang hidung, pascapembedahan dan iritasi bahan kimia.
- Jangkitan pada hidung dan sinus.
- Keganasan seperti Hemangioma, Karsinoma.
- Idiopatik / tidak diketahui puncanya.

Kelainan Sistemik
1. Tekanan darah tinggi dan kelainan pembuluh darah.
2. Kelainan darah seperti trombosit terlalu rendah, kelainan pembekuan darah / hemofilia, leukimia.
3. Jangkitan: Demam denggi berdarah.
4. Ubat antipembekuan darah.
5. Perubahan tekanan atmosfera.

Dalam kes anda, terlebih dahulu perlulah diketahui 'sering' yang anda maksudkan itu, sebenarnya berapa kalikah dalam sebulan?

Biasanya pada usia anda, hidung berdarah adalah disebabkan oleh trauma.

Namun oleh kerana dalam kes anda ini hidung berdarah berlaku secara tiba-tiba, maka penyebab yang lain harus dikenal pasti. Ia mungkin disebabkan oleh kelainan pembekuan darah atau kelainan pada pembuluh darah pada hidung yang mengakibatkan ia lebih mudah pecah.

Justeru saya mengesyorkan anda menjalani pemeriksaan lanjut bersama doktor pakar telinga, hidung dan tekak (TNT).

Semoga membantu.

www.meetdoctor.com

comments
a.. Nadim • 3
a.. Kalau darah berterusan bagus pi check,takut ada penyakit lain plak,NPC atau barah hidung,Nauzubillah...
b.. Izzat • 5
mungkin sebab kuran minum air, walau apa pun, PR akan menang, hidup PR!!
c.. Ridzuan •
kerap tengok porn film sb itu hidung selalu berdarah
d.. NOORKASMAWATI •
waktu kecil, hidung saya selalu berdarah kalau demam&badan panas..sampai smua cikgu dh tau..kalau trkena bola wktu PJ pn berdarah..kena sumbat sirih..kelapa letak air sejuk..sekarang, umur dah tua2,dh agak jarang lah..kecuali kalau badan panas sangat..
e.. masura bt bador •
Masa sy kecil dulu.. juga kerap hidung berdarah, nenek sy kata panas di dalam ada kemgkinan juga, utk memberhentikan darah yg keluar, nenek sy gulungkan daun sirih dan sumbat kedlm lubang hidung yg berdarah, selepas tu hidung sy x berdarah lgi..
f.. Ryunaga •
Aku masa kecik-kecik dulu pun selalu ada hidung berdarah, kadang-kadang masa bersin pun terkeluar darah. Pergi HKL pun tak tau kenapa. Hidung aku selalu berdarah sampai cikgu-cikgu sekolah aku (selain cikgu yang kenal aku) ingat aku kuat bergaduh. Lepas umur aku 11 tahun, hidung aku tak berdarah lagi dah.
g.. Nazliah •
Anak saudara aku pun ada masalah yang sama juga, dah bawa pergi hospital & klinik swasta tapi doktor cakap xda apa-apa juga. Bingung-bingung....
h.. Misnah •
saya x pernah kena.....tapi anak2 yang kena...anak sulung saya skrang dah dua puluh tahun tapi hidung masih lagi bedarah...x ada ubat yg saya bagi...cuma bila darah keluar,saya akan sumbatkan dengen daun sirih....darah pun berhenti.....

Thu Mar 21, 2013 8:55 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom


Khasiat dan kelebihan daging kambing
malaysiaberih.blogspot.
hanyzan30.blogspot.
Mohd Hanyzan Al Muari

Ramai orang kata daging kambing ini panaslah, dan macam-macam lagilah akibat makan daging kambing ni. Tetapi, tahukah anda khasiat dan kelebihan daging kambing berbanding daging lain? Okey, tanpa membuang masa dan tenaga, mari kita lihat apa yang ada dalam daging kambing ni sehingga menjadikan ia daging yang terbaek!

Kelebihan Daging Kambing

Mereka yang berpangkat doktor menyarankan kita supaya mengelakkan dari memakan daging kambing, kerana daging kambing boleh menyebabkan panas badan. Ada juga doktor yang mengatakan kandungan lemak dan kolesterol pada daging kambing tinggi serta seringkali daging kambing dituding sebagai penyebab darah tinggi dan sakit jantung.

Sebenarnya, daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah. Setiap sunnah nabi mesti ada kelebihannya. Oleh kerana orang barat (yahudi) tidak mahu kita ikut sunnah nabi, pelbagai kenyataan mereka keluarkan.Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Daging kambing adalah daging yang paling baik

Kajian dari Persatuan Jantung Amerika menyatakan, daging kambing baik untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat. Struktur molekul daging kambing yang berbeza menjadikan daging kambing lebih mudah dihadam. Ia juga amat sesuai untuk mereka yang menjaga kesihatan. Bukan setakat itu sahaja, malah jika dibandingkan, daging kambing mengandungi zat besi dan kandungan potasium yang rendah kandungan mineralnya. Dagingnya lebih pejal dan lebih rendah kalori daripada daging lembu dan ayam tanpa kulit. Kesemua asid amino yang diperlukan ada di dalam daging kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu

Daging kambing yang rendah kandungan protinnya menjadikan ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan yang tidak sihat.

Ikatan kolestrol tepu boleh dielakkan sekiranya Omega 3 terdapat di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan dengan kolestrol kambing sahaja.

Sodium yang digunakan untuk mengawet daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti MonoSodium Glutamat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia boleh menyebabkan strok .

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Lemak di bawah permukaan kulit terbentuk akibat kolestrol yang gagal dicerna oleh hati. Ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan) jika terdapat dalam jumlah yang banyak. Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit

Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida juga terdapat dalam daging kambing. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu serta mencantikkan kulit.

Pengambilan protein yang secara berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan mengakibatkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi sebagai penjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung akan menjadi lebih lembut dan lancar pergerakannya apabila menerima kolestrol daging kambing. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan (kasih sayang).

Mereka yang mengamalkan pemakanan daging kambing akan merasa tenang dan gembira serta mudah merasa getaran kasih sayang. Amalkanlah pemakanan daging kambing sekiranya menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan.

Thu Mar 21, 2013 9:11 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom


Attachments with this message:
1 of 1 File(s)

Thu Mar 21, 2013 4:48 pm (PDT) . Posted by:

"apahalnie" apahalnie

Thank you for the coupon

--- On Fri, 3/22/13, -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Pizza Hut. [1 Attachment]
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Friday, March 22, 2013, 12:11 AM

 

[Attachment(s) from -::eSpAcE9808::- included below]




 

Thu Mar 21, 2013 9:20 pm (PDT) . Posted by:

"Abdul Rahman bin Johari" man_apache

tnya skit hal kereta
kereta ni bila tekan minyak je/start jalan ada bunyi kerek kerek kerek
(repeat)
tekan minyak je ada bunyi tu
tp kalau dah laju, tak kedengaran la pulak
minyak hitam kurang ka
plug kotor ka
compessor ekon kurg minyak ka
apa ka
masalah nya dua kereta pakai, dua2 ada simptom ni
satu daihatsu
satu saga aback

MHZ wrote:
>
>
> Salam,
>
> hahaha dilema betul.. insurans makin lama makin mahal.. bila time
> claim mcm2 alasan diberikan utk bayar serendah mungkin. ada sorang
> hamba Allah ni katanya keta dia exsiden total lost. insurans nk byr
> separuh je sum insured sebab ikut market. dia g report bank negara
> terus dpt full claim.. kalau betul cite ni maknanya dari dulu kini dan
> selamanya kita kena kelentong.
> On 21/03/2013 3:16 PM, lan loqius wrote:
>> Tulah pasal...rtax kete saya tu nak mati dah 15/4 ni. Etiqa pun dah
>> hantar surat siap kirekan sekali. Tu yg suruh bayar RM27x.00 tu cover
>> 8K minimum. Kete pun dah buruk, terpaksa sebab nak renew rtax je.
>> Kalau kete baru x pelah nak cover mahal. SO sekarang ni nak tgk
>> insuran mane yg bayar paling rendah. harap dapat jawapan sebelum rtax
>> mati ni.
>>
>> -Dak Lan-
>
>

Thu Mar 21, 2013 11:48 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

saya rasa tu perlu adjust teped (tapping pad), ekjas valve punya timing atas tu...

atau karbon dah banyak :) cuba tanya brader azmi kita.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfatt.com.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, March 22, 2013 12:20 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Insurance kereta yg murah


 
tnya skit hal kereta
kereta ni bila tekan minyak je/start jalan ada bunyi kerek kerek kerek
(repeat)
tekan minyak je ada bunyi tu
tp kalau dah laju, tak kedengaran la pulak
minyak hitam kurang ka
plug kotor ka
compessor ekon kurg minyak ka
apa ka
masalah nya dua kereta pakai, dua2 ada simptom ni
satu daihatsu
satu saga aback

MHZ wrote:
 
>Salam,
>
>hahaha dilema betul.. insurans makin lama makin mahal.. bila time claim
mcm2 alasan diberikan utk bayar serendah mungkin. ada sorang hamba
Allah ni katanya keta dia exsiden total lost. insurans nk byr separuh
je sum insured sebab ikut market. dia g report bank negara terus dpt
full claim.. kalau betul cite ni maknanya dari dulu kini dan selamanya
kita kena kelentong.
>On 21/03/2013 3:16 PM, lan loqius wrote:
>
>Tulah pasal...rtax kete saya tu nak mati dah 15/4 ni.
Etiqa pun dah hantar surat siap kirekan sekali. Tu yg suruh bayar
RM27x.00 tu cover 8K minimum. Kete pun dah buruk, terpaksa sebab nak
renew rtax je. Kalau kete baru x pelah nak cover mahal. SO sekarang ni
nak tgk insuran mane yg bayar paling rendah. harap dapat jawapan
sebelum rtax mati ni.
>> 
>>-Dak Lan-
>

Thu Mar 21, 2013 11:51 pm (PDT) . Posted by:

"lan loqius" rxzabd

Rasanya distributer tu. Cuba try setting balik distributer tu...dia punya api x setting betul2 kot.
 
-Dak Lan-

________________________________
From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfatt.com.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Friday, March 22, 2013 12:20 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Insurance kereta yg murah


 
tnya skit hal kereta
kereta ni bila tekan minyak je/start jalan ada bunyi kerek kerek kerek
(repeat)
tekan minyak je ada bunyi tu
tp kalau dah laju, tak kedengaran la pulak
minyak hitam kurang ka
plug kotor ka
compessor ekon kurg minyak ka
apa ka
masalah nya dua kereta pakai, dua2 ada simptom ni
satu daihatsu
satu saga aback

MHZ wrote:
 
>Salam,
>
>hahaha dilema betul.. insurans makin lama makin mahal.. bila time claim
mcm2 alasan diberikan utk bayar serendah mungkin. ada sorang hamba
Allah ni katanya keta dia exsiden total lost. insurans nk byr separuh
je sum insured sebab ikut market. dia g report bank negara terus dpt
full claim.. kalau betul cite ni maknanya dari dulu kini dan selamanya
kita kena kelentong.
>On 21/03/2013 3:16 PM, lan loqius wrote:
>
>Tulah pasal...rtax kete saya tu nak mati dah 15/4 ni.
Etiqa pun dah hantar surat siap kirekan sekali. Tu yg suruh bayar
RM27x.00 tu cover 8K minimum. Kete pun dah buruk, terpaksa sebab nak
renew rtax je. Kalau kete baru x pelah nak cover mahal. SO sekarang ni
nak tgk insuran mane yg bayar paling rendah. harap dapat jawapan
sebelum rtax mati ni.
>> 
>>-Dak Lan-
>

Thu Mar 21, 2013 11:58 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

depends la... kalau local car... murah ler tu.. kalau toyota ke .... honda ke....rasanya boleh dapat rendah lagi
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: suhaimi ibrahim <designplanet78@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups com" <automobil@yahoogroups.comrezal_sapuan@amtek.myrezal_sapuan@amtek.my>
Sent: Thursday, March 21, 2013 5:57 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Interest Keta


 
2.4% dah kira murah dah tu
http://sembang-automobil.blogspot.com

________________________________
From: rezal_sapuan@amtek.my <rezal_sapuan@amtek.my>;
To: <automobil@yahoogroups.com>;
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Interest Keta
Sent: Thu, Mar 21, 2013 3:04:09 AM


 

Salam,

Bank mana yg bagi interest terendah utk keta baru??

Bank Muamalat - 2.4%, Bank lain macamana?

Tolong share

----------------------------------------------------------
This e-mail and any attachment(s) is intended solely for the person(s) or
the entity to whom it is addressed and is confidential and may also be
privileged. If you receive this e-mail by mistake, please notify the sender
immediately and you should not copy nor disclose its contents to any other
person. All the contents of this message together with attachments are
subjected to copyright

The sender does not guarantee and is not liable for the security of any
electronically transmitted information or for the proper and complete
transmission of the information contained in this communication, or for any
delay in its receipt. There is no warranty that this message is error or
virus free and has not been tempered with. Amtek and its subsidiaries have
no responsibility for unauthorised access and/or alteration to this
communication, nor for any consequence based on or arising from your use of
information that may have been accessed or altered by any persons other
than the sender. It may be a private communication, and if so, does not
represent the view of the company.

We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: