Thursday, March 16, 2017

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4705

2 Messages

Digest #4705

Messages

Thu Mar 16, 2017 7:58 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Foto Menyayat Hati Bapa Hanya Lihat Anak-Anaknya Nikmati Makanan di Restoran Makanan Segera Dikongsi Lebih 70,000 Kali
siakapkeli.my

Satu foto - yang memaparkan seorang bapa duduk di atas kerusi sambil memerhati dua orang anaknya menikmati makanan di sebuah restoran makanan segera - menjadi viral sehingga dikongsi lebih 70,000 kali oleh netizen.

Difahamkan, foto itu dirakam di Filipina.

Pengguna Facebook, Jhunnel Sarajan memuat naik foto berkenaan yang diambil di Jollibee ketika bapa itu sedang sabar menunggu anaknya menikmati makanan di restoran berkenaan.

Jhunnel berkata dia berada di tempat kejadian ketika foto itu diambil.

"Saya tak dapat kawal emosi saya ketika melihat mereka di Jollibee. Lelaki ini tidak makan, hanya melihat anaknya makan.

Foto berkenaan viral sehingga mendapat perhatian dari pemberita tempatan.

Ketika ditemui oleh wartawan, lelaki dalam gambar tersebut, yang dikenali sebagai Ryan Arebuabo, berkata dia menjual jagung rebus di kawasan kejiranan sejak empat tahun yang lalu. Namun, dia tidak dapat bekerja berbulan-bulan lamanya kerana diserang strok.

Kini, Ryan bekerja sebagai penjual jajan di gerai kecil (yang disumbangkan oleh badan kebajikan) di sebatang jalan.

Foto: ABS-CBN

Difahamkan juga, Ryan adalah bapa tunggal. Pada awalnya si isterinya meninggalkannya dengan membawa kedua-dua anak, Rose Ann, 8 dan Rosa Mae, 6. Bagaimanapun, Ryan melawan balik dan berjaya mendapatkan hak jagaan untuk kedua-dua anaknya itu.

Dia juga berjaya memberikan pendidikan dan makanan secukupnya untuk anak-anaknya dengan bantuan kewangan bulanan dari kerajaan berjumlah P2,200 (~RM500) dan juga hasil jualan jajannya sekitar P150 (RM 30) sehari.

Kata Ryan, pada petang foto viral itu ditangkap, dia pergi ke Jollibee untuk meraikan anaknya, Rosa, yang akan habis sekolah tidak lama lagi.

Dia membenarkan kedua-dua anaknya memesan makanan kegemaran mereka namun tidak memesan apa-apa untuk dirinya. Cukup sekadar melihat anak-anak kesayangannya gembira menikmati makanan.

"Saya tidak makan. Saya cuma tengok mereka kenyang. Saya okay." kata Ryan.

Sumber: ABS-CBN

Jhunnel Sarajan
#KwentongJollibee

I can't contain my emotion when I saw them in Jollibee. Walang kinakain si kuya, mapakain lang ang kanyang mga anak.

This is a photograph of a father's love. A depiction of genuine selflessness.

UPDATE: If you want to help him. You can check all the details in a separate post in my profile. Click it here:

https://www.facebook.com/jhunnel.sarajan/posts/1480278891984585

Also, you can visit the official page of Tatay Ryan to monitor the activities of the developmental program:

https://m.facebook.com/theselflessfather/

Jhunnel Sarajan
LET US CONVERT OUR COMPASSION INTO ACTION

For the questions of many, here is the complete details to help Tatay Ryan (The Selfless Father).

ANO ANG KANYANG KAILANGAN?

Matapos ng aking panayam sa pamilya ni Tatay Ryan, narito ang kanyang kinakailangan na tulong:

1 MEDICAL ASSISTANCE
Pagkatapos ng kanyang Mild Stroke ay hindi na siya nakapag pa therapy. Lubos na kinakailangan ito ayon sa kanyang kamag-anak.

2 LIVELIHOOD ASSISTANCE
Sa kinikita niyang 100-200 piso kada araw. Malaking tulong kung lalaki ang kanyang tindahan.

3 EDUCATIONAL ASSISTANCE
Napakahalaga ng kinabukasan ng kanyang anak. Ninanais lamang ni Tatay Ryan na makapagtapos ang kanyang dalawang anak.

SINO ANG PWEDENG KAUSAPIN?

Dahil sa kalagayan ni Tatay Ryan na hirap kumilos at magsalita, maaari lamang po na kausapin ang mga mahal sa buhay ni Tatay Ryan.

JR AREBUABO
+63 947 767 0020
Tiyuhin ni Tatay Ryan

RIA AREBUABO
+63 915 657 3634
Kapatid ni Tatay Ryan

TULONG PINANSYAL

Sa mga nagnanais magpadala ng tulong pinansyal, narito ang bank account details mismo ni Tatay Ryan:

003910283955
Banco de Oro (BDO)
RYAN R. AREBUABO

(Kasalukuyang inaayos ang BPI bank account ni Tatay Ryan Arebuabo)

ADDRESS NI TATAY RYAN

1700 Juan Luna Tondo Manila (Near SeaOil and Super 8 in Pritil)

MONITOR YOUR HELP

Also, you can visit the official page of Tatay Ryan to monitor the activities of the developmental program:

https://m.facebook.com/theselflessfather/

"ALWAYS BE A BLESSING TO OTHERS"

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Thu Mar 16, 2017 7:59 am (PDT) . Posted by:

"~:eSpAcE9808:~" rienacom



Ilmu Yang Perlu Diajar Pada Anak-Anak Kita, Mengenai Apa Yang Harus Dilakukan Di Rumah Sementara Menunggu Jenazah Dikebumikan
siakapkeli.my

Ilmu sememangnya satu pengajaran hidup yang tidak pernah habis, ia perlu dituntut walau di mana jua kita berada. Jika diikutkan, ilmu yang kita belajar di sekolah, adalah ilmu formal yang mana memberi kita pendedahan kepada fakta-fakta yang ada, dan ilmu tersebut akan digunakan sehingga akhir hayat.

Begitu juga dengan pengetahuan untuk menguruskan mereka yang sudah tiada, ibu bapa seharusnya menerapkan ilmu ini dalam diri anak-anak, supaya mereka tahu apa yang perlu dilakukan, dan dapat mempraktikkan dalam hidup, untuk insan yang mereka sayangi.

Menurut perkongsian dari Heliza Helmi, yang mana dikongsikan akan ilmu yang seharusnya diketahui oleh kita, dalam memberi penghormatan buat mereka yang telah tiada, akan persiapan yang perlu anak-anak kita lakukan di rumah sementara menunggu jenazah kita dikebumikan.

*Ilmu yang perlu diajar pada anak-anak kita*

Lepas confirm takde nyawa lagi, apa yang perlu anak-anak kita lakukan di rumah sementara menunggu jenazah kita dikebumikan:

1. Beritahu anak-anak di mana kain batik lepas disimpan;
2. Sentiasa sediakan wipes & gunting bersama kain-kain batik;
3. Potong seluar dalam, bersihkan najis-najis besar n kecil. Penting, sebab, setiap manusia yg diambik nyawa akan dalam keadaan terperanjat sehingga terkeluar najis dan terkencing. Tak mahu najis-najis tadi lama dibadan dan berbau busuk pada jenazah. Lagi pun susah untuk dibasuh kalau dah kering;
4. Gunting baju supaya tak perlu dibalik-balik jenazah;
5. Ambik minyak zaiton atau vaseline, sapu pada sendi lengan supaya senang dilipat tangan dalam keadaan solat;
6. Ambik kain, ikat dari mulut naik ke kepala supaya mulut tertutup rapat;
7. Tutup rambut dengan selendang;
8. Ambik kain batik lepas, ditutup jenazah;
9. Posisikan jenazah dalam keadaan kepala ke arah kiblat; dan
10. Dimandikan

Paling utama, buat dengan lembut dan penuh kasih sayang sebagaimana sayangnya jenazah pada semua anak-anak semasa hayat beliau.

Sebarkan kepada setiap orang Islam agar anak-anak tahu dan bersedia. Jangan diaibkan jenazah dengan bau-bau yang kurang enak. *Berbaktilah kepada jenazah, mungkin ibu, ayah, datuk, nenek kita buat kali terakhir*.

- Siakap Keli

"Bila Tengok Barang-Barang Ni Kau Akan Sedar Diri. Kau Akan Faham Tujuan Hidup." Wanita Kongsi Saat Pilu Bila Parcel Itu Ada Depan Mata
siakapkeli.my

Seperti yang kita tahu, ajal dan maut adalah ketentuan dariNya, tiada seorang pun dari manusia yang dapat mengetahui bila tarikh akhir kita akan dipertemukan denganNya. Jadi persiapan sewaktu hayat dikandung badan ini perlulah digunakan dengansebaik mungkin, mendekatkan diri padaNya.

Namun begitu persiapan yang bagaimanakah seharusnya kita persiapkan sebelum tiba waktunya?

Menurut perkongsian dari saudari Azlia Idha ini, yang sedikit sebanyak membuka mata kita akan apa yang seharusnya kita lakukan dalam menanti saat yang tiada siapa tahu waktunya.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.

Sebenarnya saya dah hadiahkan benda ni untuk diri sendiri ketika birthday saya bulan Januari lepas. Tiada kekuatan nak share..Insyaallah hari ini dibukakan jalan moga ramai yang dapat manfaat dengan perkongsian ini.

Dah bertahun niat nak beli tapi biasalah saya rasa benda ni tak berapa penting maka duit lebih gembira dihabiskan untuk kehendak lain yang harganya lagi berganda daripada barang ni. Terkubur saja niat tertangguh dimakan masa.

Nak dijadikan cerita, saya dipertemukan dengan founder Furaiha Syarifah Furaiha (Fara) ketika event #HIC17 . Muda lagi orangnya. Dari butir katanya saya tahu ketinggian ilmunya tak padan dengan umur.

Dalam perbincangan hingga larut malam kami berborak-borak topik bisnes, kehidupan sampailah dekat topik ni yang semuanya tak terfikir lansung nak cerita.

"BILA TARIKH NAK MATI?"

Beliau bertanya dengan bersahaja kepada salah seorang kenalan yang hampir sebaya dengannya. Nadanya bukan sinikal, dia sempoi bersahaja memang nak kongsi ilmu.

krik..krik.. kami semua berpandangan sesama sendiri.

Haaa seriously seumur hidup saya inilah 'soalan maut' pertama yang saya pernah dengar. Berat mulut nak jawab.

Anggaran Umur Saya Mati.

Anda pernah fikir? Ada target?

Ok estimate saya mati umur 60tahun (wallahualam ini anggaran saja) Maka tolak dengan umur sekarang saya ada berbaki lebih kurang 25tahun lagi..aduhai pejam celik sekejap je sebenarnya..

Masa tu beliau terus capai pen melakar-lakar atas kertas tentang MATLAMAT KEMATIAN.

Saya terfikir ok mungkin dia nak cerita tentang Syurga Neraka kot.

Rupanya telahan saya salah.

Matlamat Kematian ini adalah pelan hidup menuju kematian. Maksudnya bila buat formula ni kita dah tahu berapa banyak yang perlu kita 'invest' saham akhirat setiap bulan.

Saya ulang. Setiap bulan.

Maknanya kita dah peruntukkan duit tu siap-siap ke cabang saham selepas mati iaitu Ilmu yang bermanfaat, Anak soleh dan Sedekah.

Kita akan nampak berapa figure sebenar yang patut invest berdasarkan Matlamat Kematian masing-masing setiap bulan. Ada lagi detail pecahan tapi panjang ceritanya sebab ada berkesinambungan dengan BIG WHY.

Kemudian entah macam mana buka cerita tentang set jenazah. Fara dah beli pun set tu. Saya pun minta nombor telefon tempat dia beli. Save nama "KAIN KAPAN", dengan harapan saya insaf.

Balik rumah malam tu pandang ceiling. Pandang kipas berpusing..

Saya selalu terfikir "Adakah aku punya banyak masa lagi? "

Itu kalau ikut target umur. Kalau buatnya esok lusa aku pergi macam mana?

Beberapa hari selepas tu saya belek nombor telefon tu balik. Saya text nombor tu. Tapi tak harap pun prompt reply siap fikir tak reply pun takpelah (teruk kan?)

Tak lama lepas tu orang tu reply. Ok finally lepas berperang perasaan (kejap nak kejap tak nak) saya nekad order set tersebut. Letak alamat dekat rumah parents dekat Seremban (nampak tak excited pun kan nak dapat?)

Sebelum tarikh birthday saya, mak kata ada dapat parcel poslaju. Seriously bila balik rumah tengok bungkusan tu saya rasa kosong.

Takde perasaan. Nak bukak pun takde mood.

"Kan dah kata..Siapa suruh beli.." bisik suara duniawi.
Perlahan-lahan saya buka kotak yang terbalut kemas.

Nampak kain putih ... Ada kapas..

Ada bungkusan barang-barang lain dalam plastik. Saya hidu sikit botol tu bau minyak mawar tu menusuk hidung mengingatkan saya kepada jenazah arwah ayah 2 tahun lepas...

Inilah yang aku pakai nanti..
Aku pun bakal menjadi jenazah..
Aku pun bakal ikut jejak Ayah..

Tiada lagi baju cantik bergaya bila bekerja..
Tiada lagi tudung lilit yang selalu kupakai..
Tiada lagi makeup hatta eyeliner kegemaran..
Tiada apa-apa..

Hanya kain kapan ini yang menungguku.

Saya beritahu "Mak kalau ada apa-apa terjadi dekat kakngah atau sesapa , mak guna set ni ya. Orang letak siap-siap dekat hujung katil ni"

Entah macam mana datang kekuatan terkeluar dialog tu depan mak. Beliau terpinga-pinga mengiakan saja barangkali blur kot anak dia buang tebiat.

Masuk bilik balik air mata mengalir deras.

Perasaan yang semacam sebak, takut, insaf semuanya bercampur. Redha memang ini pengakhiranku. Bila tengok barang-barang ni kau akan sedar diri. Kau akan faham tujuan hidup. Kalau nak cerita lebih pun susah sebab kau kena hadap sendiri baru tahu feel nya..

Benarlah kata-kata "Cukuplah Kematian itu Sebaik-baik Pengajaran."

dan inilah cara saya mengingati kematianku.

Terima kasih banyak-banyak Fara. Moga Allah membalas segala kebaikanmu.

Saya dah setting akaun fesbuk saya kepada link contact pewaris sekiranya saya dah tiada. Kalau nak tahu caranya anda boleh check dekat Account Setting>Security Settings>Legacy Contact

Misi menyebarkan ilmu saya teruskan setiap hari. Itu salah satu saham akhirat dalam Pelan Matlamat Kematian. Saya tak pandai bab agama tapi saya lebih bab ilmu imej, bagi manfaat juga. Apa saja ilmu yang anda ada asal bermanfaat dikira saham akhirat.

Mohon sesiapa yang saya hutang terlupa nak bayar sila pm saya ya. Mohon maaf atas sebarang kesilapan andai ada terkasar bahasa terguris rasa..saya akui saya manusia yang terlalu banyak buat silap dan salah. Moga Allah mengampuni kita semua. Amin.

- Siakap Keli

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: