Tuesday, April 28, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2329

Messages In This Digest (6 Messages)

Messages

1a.

INFO: kod babi pada makanan

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Mon Apr 27, 2009 7:54 pm (PDT)



ada sapa2 tahu tang mana nak check kesahihan E-Codes nih ?

 

________________________________
From: ahmad sopuan abdullah <asafahaha@yahoo.com.my>
To: abangzam@yahoo.com; automobil@yahoogroups.com; azman@kpkt.gov.my; ika_cute@yahoo.com.my; syedhamal@gmail.com; syedhamal@yahoo.com; Taman2Syurga@yahoogroups.com; aida faizal <aidashaza@yahoo.com>; amir kharul b. daud <amei_78@yahoo.com>; angah phg <lynanigina@yahoo.com>; badrul kuis <sym_bd@yahoo.com>; blackriss blackriss <black_kriss@yahoo.com>; fadziltokwi <fadziltokwi@gmail.com>; faezah_pian <aquasix03@yahoo.com>; faiz wahid <mrotai1509@yahoo.com>; hanisah_leman <leave89@yahoo.com.my>; iqbal <iqbal_h@streamyx.com>; manja phg <qa_seh@hotmail.com>; mas_tapa <hmastura@yahoo.com>; mohd azrul mas saud <azrul@doe.gov.my>; Mohd Sulaiman Abdullah <mdsman@tm.com.my>; radzali siput <radzhali@yorke.com.my>; ridzuan a idrus <plexus@tm.net.my>; rosleena <rosleena_88@yahoo.com>; zulhanif zul <yaya12july@yahoo.com>
Sent: Monday, April 27, 2009 12:00:59 AM
Subject: www.auto.pdniaga.com - Fw: ((Tmn2Syurga)) INFO: kod babi pada makanan

Kod Babi Pada Makanan - Penting Untuk Umat Islam
Oleh Dr. M. Anjad Khan

Salah seorang rakan saya bernama Syeikh Sahib bekerja sebagai pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis. Tugasnya adalah mencatat semua mereka barang, makanan dan ubat-ubatan.

Produk apa pun yang akan disajikan suatu perusahaan ke pasaran,bahan- bahan produk tersebut harus terlebih dahulu mendapat izin dari Badan pengawas Ubat dan Makanan Perancis dan Syeikh Sahib bekerja diBadan tersebut bahagian QC , oleh sebab itu dia mengetahui pelbagai jenis bahan makanan yang dipasarkan.

Banyak daripada bahan-bahan tersebut dituliskan dengan istilah ilmiah namun ada juga beberapa yang dituliskan dalam bentuk matematik seperti E-904, E-141. Awalnya, saat Syeikh Sahib menemukan bentuk matematik tersebut, dia ingin tahu dan kemudian menanyakan kod matematik tersebut kepada seorang Perancis yang berwenang dalam bidang itu dan orang tersebut menjawab " KERJAKAN SAJA TUGASMU, DAN JANGAN BANYAK TANYA.

Jawaban tersebut menimbulkan kecurigaan buat Syeikh Sahib dan dia kemudian mula mencari tahu kod matematik tersebut dalam dokumen yang ada. Ternyata apa yang dia temukan cukup memeranjatkan kaum Muslimin didunia.

Hampir di seluruh negara barat termasuk Eropah, pilihan utama untuk daging adalah daging babi. Penternakan babi sangat banyak di negara-negara tersebut. Di Perancis sendiri jumlah penternak babi mencapai lebih dari 42.000.

Jumlah kandungan lemak dalam tubuh babi sangat tinggi dibandingkan dengan haiwan lainnya. Namun orang Eropah dan Amerika berusaha menghindari lemak-lemak tersebut.

Kemudian yang menjadi pertanyaan sekarang;di manakah lemak-lemak babi tersebut ? Jawapannya adalah: Babi-babi tersebut dipotong di tempat perniagaan (secara) kecil-kecilan dalam pengawasan Badan POM dan yang memusingkan badan babi tersebut adalah untuk membuang lemak yang sudah dipisahkan dari daging babi. Dahulu kira-kira 60 tahun yang lalu, lemak-lemak tersebut dibakar.

Kemudian mereka berfikir untuk memanfaatkan lemak-lemak tersebut .Sebagai awal kajian, mereka membuat sabun dengan bahan lemak tersebut dan ternyata itu berhasil.

Lemak-lemak tersebut diproses secara kimiawi, dikemas sedemikian rupa dan dipasarkan Dalam pada itu negara-negara di Eropah memperlakukan aturan yang mengharuskan bahan-bahan dari setiap produk makanan,ubat- ubatan harus dicantumkan pada kemasan.

Oleh karena itu bahan yang terbuat dari lemak babi dicantumkan dengan nama Pig Fat (lemak babi) pada kemasan produk. Mereka yang sudah tinggal di Eropah selama 40 tahun terakhir ini mengetahui hal tersebut.

Namun produk dengan bahan lemak babi tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam pada saat itu sehingga menimbulkan defisit perdagangan bagi negara pengeksport.

Menoleh ke masa lalu, jika anda hubungkan dengan Asia Tenggara, anda mungkin tahu tentang faktor yang menimbulkan perang saudara. Pada saat itu, peluru senapang dibuat di Eropah dan diangkut ke belahan benua melalui jalur laut. Perjalanannya memakan waktu berbulan-bulan hingga mencapai tempat tujuan sehingga bubuk mesiu yang ada di dalamnya mengalami kerosakan karena terkena air laut.

Kemudian mereka punya ide untuk melapisi peluru tersebut dengan lemak babi. Lapisan lemak tersebut harus digigit dengan gigi terlebih dahulu sebelum digunakan. Saat berita mengenai pelapisan tersebut tersebar dan sampai ke telinga tentera yang kebanyakan Muslim dan beberapa Vegetarian (orang yang tidak makan daging), maka tentera - tentera tersebut menolak berperang sehingga mengakibatkan perang saudara ( civil war ).

Negara-negara Eropah mengakui fakta tersebut dan kemudian menggantikan penulisan lemak babi dalam kemasan dengan menuliskan lemak haiwan. Semua orang yang tinggal di Eropah sejak tahun 1970 - an mengetahuinya. .

Saat perusahaan produsen ditanya oleh pihak berwenang dari negara Islam mengenai lemak haiwan tersebut, maka jawapannya bahawa lemak tersebut adalah lemak sapi(lembu) & domba, walaupun demikian lemak-lemak tersebut haram bagi Muslim kerana penyembelihan haiwan ternak tersebut tidak mengikuti syariat Islam. Oleh karena itu produk dengan label baru tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam.

Sebagai akibatnya,pengusaha produk menghadapi masalah kewangan yang sangat serius kerana 75% penghasilan mereka diperoleh dengan menjual produknya ke negara Islam, di mana laba penjualan ke negara Islam bisa mencapai jutaan dolar.

Akhirnya mereka memutuskan untuk membuat kodifikasi bahasa yang hanya diketahui oleh Badan POM sementara orang awam tidak mengetahuinya. Kod tersebut diawalkan dengan kod E-CODES. E-INGREDIENTS ini terdapat di banyak produk perusahaan multinasional termasuk pasta gigi, sejenis permen karet, coklat, gula-gula, biskut, makanan dalam tin, buah-buahan dalam tin dan beberapa multi vitamin dan masih banyak lagi jenis produk makanan & ubat-ubatan lainnya.

Semenjak produk - produk tersebut di atas banyak di konsumsi[penggunaan barang-barang (spt hasil pertanian, perusahaan, dll)]. oleh negara-negara Muslim, kita sebagai masyarakat Muslim tidak terkecuali sedang menghadapi masalah penyakit masyarakat yakni hilangnya rasa malu,kekerasan dan seks bebas.

Oleh itu, saya mohon kepada semua umat Islam untuk memeriksa terlebih dahulu bahan-bahan produk yang akan kita konsumsi dan mencocokkannya dengan daftar kod E-CODES berikut ini. Jika ditemukan kod-kod berikut ini dalam kemasan produk yang akan kita beli, maka hendaknya dapat dihindari karena produk dengan kod-kod tersebut dibawah ini mengandung lemak babi.

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234,
E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474, E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493,
E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.

Adalah tanggung jawab kita semua sebagai umat Islam untuk mengikuti syariat Islam dan juga memberitahukan informasi ini kepada saudara kita.

________________________________
Yahoo! Toolbar kini dikuasa dengan Search Assist. Muat turunnya sekarang.

1b.

Re: INFO: kod babi pada makanan

Posted by: "Muaz CK" muazck@gmail.com   azz95

Tue Apr 28, 2009 3:03 am (PDT)



Beli buku Halal Haram, terbitan CAP, kulit buku warna hijau.

Harga dalam 19 ke 20rm.

2009/4/28 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>

>
>
> ada sapa2 tahu tang mana nak check kesahihan E-Codes nih ?
>
>
>
> ------------------------------
> *From:* ahmad sopuan abdullah <asafahaha@yahoo.com.my>
> *To:* abangzam@yahoo.com; automobil@yahoogroups.com; azman@kpkt.gov.my;
> ika_cute@yahoo.com.my; syedhamal@gmail.com; syedhamal@yahoo.com;
> Taman2Syurga@yahoogroups.com; aida faizal <aidashaza@yahoo.com>; amir
> kharul b. daud <amei_78@yahoo.com>; angah phg <lynanigina@yahoo.com>;
> badrul kuis <sym_bd@yahoo.com>; blackriss blackriss <black_kriss@yahoo.com>;
> fadziltokwi <fadziltokwi@gmail.com>; faezah_pian <aquasix03@yahoo.com>;
> faiz wahid <mrotai1509@yahoo.com>; hanisah_leman <leave89@yahoo.com.my>;
> iqbal <iqbal_h@streamyx.com>; manja phg <qa_seh@hotmail.com>; mas_tapa <
> hmastura@yahoo.com>; mohd azrul mas saud <azrul@doe.gov.my>; Mohd Sulaiman
> Abdullah <mdsman@tm.com.my>; radzali siput <radzhali@yorke.com.my>;
> ridzuan a idrus <plexus@tm.net.my>; rosleena <rosleena_88@yahoo.com>;
> zulhanif zul <yaya12july@yahoo.com>
> *Sent:* Monday, April 27, 2009 12:00:59 AM
> *Subject:* www.auto.pdniaga.com - Fw: ((Tmn2Syurga)) INFO: kod babi pada
> makanan
>
>
>
> *Kod Babi Pada Makanan - Penting Untuk Umat Islam*
> <http://tranungkite.net/modules.php?name=News&new_topic=24>Oleh *Dr. M.
> Anjad Khan*
>
> Salah seorang rakan saya bernama Syeikh Sahib bekerja sebagai pegawai di
> Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis. Tugasnya adalah
> mencatat semua mereka barang, makanan dan ubat-ubatan.
>
> Produk apa pun yang akan disajikan suatu perusahaan ke pasaran,bahan- bahan
> produk tersebut harus terlebih dahulu mendapat izin dari Badan pengawas Ubat
> dan Makanan Perancis dan Syeikh Sahib bekerja diBadan tersebut bahagian QC ,
> oleh sebab itu dia mengetahui pelbagai jenis bahan makanan yang dipasarkan.
>
> Banyak daripada *bahan-bahan tersebut dituliskan dengan istilah ilmiah *namun
> ada juga beberapa yang dituliskan dalam bentuk matematik seperti *E-904,
> E-141*. Awalnya, saat Syeikh Sahib menemukan bentuk matematik tersebut,
> dia ingin tahu dan kemudian *menanyakan kod matematik tersebut kepada
> seorang Perancis *yang berwenang dalam bidang itu dan orang tersebut *menjawab
> " KERJAKAN SAJA TUGASMU, DAN JANGAN BANYAK TANYA. *
>
> Jawaban tersebut menimbulkan *kecurigaan buat Syeikh Sahib *dan dia
> kemudian mula *mencari tahu kod matematik tersebut dalam dokumen yang ada.
> Ternyata apa yang dia temukan cukup memeranjatkan kaum Muslimin didunia. *
>
> Hampir di seluruh negara barat termasuk Eropah, pilihan utama untuk daging
> adalah daging babi. Penternakan babi sangat banyak di negara-negara
> tersebut. Di Perancis sendiri jumlah penternak babi mencapai lebih dari
> 42.000.
>
> Jumlah kandungan lemak dalam tubuh babi sangat tinggi dibandingkan dengan
> haiwan lainnya. Namun orang Eropah dan Amerika berusaha menghindari
> lemak-lemak tersebut.
>
> Kemudian yang menjadi pertanyaan sekarang;di manakah lemak-lemak babi
> tersebut ? Jawapannya adalah: Babi-babi tersebut dipotong di tempat
> perniagaan (secara) kecil-kecilan dalam pengawasan Badan POM dan yang
> memusingkan badan babi tersebut adalah untuk membuang lemak yang sudah
> dipisahkan dari daging babi. Dahulu kira-kira 60 tahun yang lalu,
> lemak-lemak tersebut dibakar.
>
> Kemudian mereka berfikir untuk memanfaatkan lemak-lemak tersebut .Sebagai
> awal kajian, mereka membuat sabun dengan bahan lemak tersebut dan ternyata
> itu berhasil.
>
> Lemak-lemak tersebut diproses secara kimiawi, dikemas sedemikian rupa dan
> dipasarkan Dalam pada itu negara-negara di Eropah memperlakukan aturan yang
> mengharuskan bahan-bahan dari setiap produk makanan,ubat- ubatan harus
> dicantumkan pada kemasan.
>
> Oleh karena itu bahan yang terbuat dari lemak babi dicantumkan dengan nama
> Pig Fat (lemak babi) pada kemasan produk. Mereka yang sudah tinggal di
> Eropah selama 40 tahun terakhir ini mengetahui hal tersebut.
>
> Namun produk dengan bahan lemak babi tersebut dilarang masuk ke
> negara-negara Islam pada saat itu sehingga menimbulkan defisit perdagangan
> bagi negara pengeksport.
>
> Menoleh ke masa lalu, jika anda hubungkan dengan Asia Tenggara, anda
> mungkin tahu tentang faktor yang menimbulkan perang saudara. Pada saat itu,
> peluru senapang dibuat di Eropah dan diangkut ke belahan benua melalui jalur
> laut. Perjalanannya memakan waktu berbulan-bulan hingga mencapai tempat
> tujuan sehingga bubuk mesiu yang ada di dalamnya mengalami kerosakan karena
> terkena air laut.
>
> Kemudian mereka punya ide untuk melapisi peluru tersebut dengan lemak babi.
> Lapisan lemak tersebut harus digigit dengan gigi terlebih dahulu sebelum
> digunakan. Saat berita mengenai pelapisan tersebut tersebar dan sampai ke
> telinga tentera yang kebanyakan Muslim dan beberapa Vegetarian (orang yang
> tidak makan daging), maka tentera - tentera tersebut menolak berperang
> sehingga mengakibatkan perang saudara ( civil war ).
>
> Negara-negara Eropah mengakui fakta tersebut dan kemudian menggantikan
> penulisan lemak babi dalam kemasan dengan menuliskan lemak haiwan. Semua
> orang yang tinggal di Eropah sejak tahun 1970 - an mengetahuinya. .
>
> Saat perusahaan produsen ditanya oleh pihak berwenang dari negara Islam
> mengenai lemak haiwan tersebut, maka jawapannya bahawa lemak tersebut adalah
> lemak sapi(lembu) & domba, walaupun demikian lemak-lemak tersebut haram bagi
> Muslim kerana penyembelihan haiwan ternak tersebut tidak mengikuti syariat
> Islam. Oleh karena itu produk dengan label baru tersebut dilarang masuk ke
> negara-negara Islam.
>
> Sebagai akibatnya,pengusaha produk menghadapi masalah kewangan yang sangat
> serius kerana 75% penghasilan mereka diperoleh dengan menjual produknya ke
> negara Islam, di mana laba penjualan ke negara Islam bisa mencapai jutaan
> dolar.
>
> Akhirnya mereka memutuskan untuk membuat *kodifikasi bahasa *yang *hanya
> diketahui oleh Badan POM sementara orang awam tidak mengetahuinya. Kod *tersebut
> diawalkan dengan kod E-CODES. E-INGREDIENTS ini terdapat di banyak *produk
> perusahaan multinasional termasuk pasta gigi, sejenis permen karet, coklat,
> gula-gula, biskut, makanan dalam tin, buah-buahan dalam tin dan beberapa
> multi vitamin dan masih banyak lagi jenis produk makanan & ubat-ubatan
> lainnya. *
>
> Semenjak produk - produk tersebut di atas banyak di konsumsi[penggunaan
> barang-barang (spt hasil pertanian, perusahaan, dll)]. oleh negara-negara
> Muslim, kita sebagai masyarakat Muslim tidak terkecuali sedang menghadapi
> masalah penyakit masyarakat yakni hilangnya rasa malu,kekerasan dan seks
> bebas.
>
> Oleh itu, saya mohon kepada semua umat Islam untuk memeriksa terlebih
> dahulu bahan-bahan produk yang akan kita konsumsi dan mencocokkannya dengan
> daftar kod E-CODES berikut ini. Jika ditemukan kod-kod berikut ini dalam
> kemasan produk yang akan kita beli, maka hendaknya dapat dihindari karena
> produk dengan kod-kod tersebut dibawah ini mengandung lemak babi.
> *
> E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234,
> E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431,
> E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474, E475,E476,
> E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493,
> E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.*
>
> Adalah tanggung jawab kita semua sebagai umat Islam untuk mengikuti syariat
> Islam dan juga memberitahukan informasi ini kepada saudara kita.
>
>
> ------------------------------
> Yahoo! Toolbar kini dikuasa dengan Search Assist. Muat turunnya sekarang.<http://mys.rd.yahoo.com/search/toolbar/mail/signature/*http://malaysia.toolbar.yahoo.com/>
>
>
>
2a.

Re: Minta Pendapat (Waja vs Gen2)

Posted by: "bAd mood" moodysega@hotmail.com

Mon Apr 27, 2009 7:54 pm (PDT)




waja, gen2,persona
sume beza
persona walaupun lebih kurang sama ngan gen2, tapi pemanduan berbeza, lebih selesa gen2, sebabtu dia mahal dari persona.
waja lagi mantap la. aku ada baca pasal perbezaan proton ni, tapi lupa kat mana. dia ada cerita pasal material, handling, engine dll. kesimpulannya, waja bagus sikit dari gen2, gen2 jauh bagus dari persona.
tapi aku sokong geng yang cakap lebih baik beli kete 2nd conti. jimat. aku pun pakai, kurang problem, selesa dan murah.

To: automobil@yahoogroups.com
From: wan@yahoogroups.com
Date: Sun, 26 Apr 2009 22:34:51 -0700
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Minta Pendapat (Waja vs Gen2)



























tuan mod, hide my id plez

Mr Johari,

saya pakai gen2 dah hmpir 4 tahun, so far mmg agak puas hati, cornering n handling mantap, myk pun boleh tahan jugak safe, nk kata slalu ada prblem x de la sgt..biasa la wear n tear..

kalau nk compare waja dgn gen2..terpulang kpd tujuan u sndiri..utk family car ke atau lebih pd style..dua2 dh ok..quality pn dh byk berubah compare dgn early model dulu..

just my 2 sen thought..daripada u spend about 50k for new car why not consider 2nd hand conti car..for the $10k u can get 405 or 306 yg kualitinya sy berani jamin much more better then new waja/gen2..sy berani kata mcm tu sbb sy ada pakai sebijik 306, model 96..tp handling n kualiti jauh beza dgn my gen2..maintainance lebih kurang gen2 saja n part pulak long lasting longger then proton..n u can safe about 40K...byk tu..dh la tak ada hutang dgn bank..mmg puas hati la..tp kena cari yg tak ada pnyakit la..





Daripada: "kamil@yahoogroups.com" <kamil@yahoogroups.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Isnin, 27 April , 2009 11:15:04
Subjek: RE: www.auto.pdniaga.com - Minta Pendapat (Waja vs Gen2)






Hide ID pls,

Johari,

Sy skrg memiliki sebuah Waja 1.6 (M). Memandangkan keluarga bertambah sy akn mengambil sebuah MPV Toyota. Pada pendapat saya, klu nak di ikutkan keselesaan, Waja mmg baik. Berat hati nak jual Waja nie sbb pemanduan mmg selesa dan ruang dalaman yg luas. Bonet besar, fuel consumption yg economic (saya punya BUKAN Campro). Penukaran gear yg smooth, "cornering" pun stable.

Apa2 pun penjagaan kereta itu penting.


Penukaran minyak hitam (engine oil) setiap 5,000km atau 6 bulan (sekiranya kereta jarang guna)
Minyak gearbox
Suspension (pkai yg standard), klu dh mati tukarlah.
Dan banyaklah lagi yg perlu kita ambil tahu.

Saya pernah memandu Persona (lebih kurang pkai structure Gen 2). Bila saya pandu 100km sudah terasa kereta tu mcm hoyong/ ringan (sy kena pegang stereng kuat2) khuatir lost control. Dan masa cornering, agak membuang skit.

Minta maaf kepada penguna Gen2 dan Persona. Saya bercerita berdasarkan pengalaman saya. Harap jangan marah, anda berhak memberi pendapat tapi bukan kenyataan.





From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of khairul_joey
Sent: Saturday, April 25, 2009 1:05 PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga. com - Minta Pendapat (Waja vs Gen2)








Nama saya Johari.Saya tengah planning nak beli kereta.Di hati saya minat antara Waja 1.6 Manual dgn Gen-2 1.6 Manual.Antara kedua-dua kereta ini,mana yang lebih baik.Contoh dari segi penjimatan,kuasa dan lain-lain lagi yang berkaitan.Harap bantu..


This information transmitted is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by persons or entities other than the intended recipient is prohibited.. If you have received this message and/or its attachment in error, please contact the sender and delete the material received from any computer. Any opinions, conclusions and other information in this message that are unrelated to the official business
of Celcom (Malaysia) Berhad Group ("Celcom") are those of the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor endorsed by Celcom. Celcom accepts no liability for the content of this e-mail, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Layari secara lebih pantas dan bijaksana dengan


















__________________________________________________________
More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/
2b.

Re: Minta Pendapat (Waja vs Gen2)

Posted by: "EAX550mm512" hbabasri@yahoo.com   hbabasri

Tue Apr 28, 2009 3:03 am (PDT)



mesti la Gen2..sporty pun dia jugak handling superb dia jugak
smooth pun dia jugak..cam keter mewah je waja nampak tua sket
pesona nampak skima sket..fuel consumption Gen2 ok je ..
maintenance lebih kurang je ngan waja pesona..
ala amik Gen2 ..kita bawak dr mula beli sampai sekarang
150-170 KM/H  ok je .cam naik kalap terbang je .auto lak tu..
ikut hati nak tekan lagi..keh keh keh !!,
Fully service by proton mahal sket la..ade je extra
ikut scedule dia insyaAllah x de prob...

--- On Tue, 4/28/09, bAd mood <moodysega@hotmail.com> wrote:

From: bAd mood <moodysega@hotmail.com>
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Minta Pendapat (Waja vs Gen2)
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Date: Tuesday, April 28, 2009, 9:15 AM

waja, gen2,persona
sume beza
persona walaupun lebih kurang sama ngan gen2, tapi pemanduan berbeza, lebih selesa gen2, sebabtu dia mahal dari persona.
waja lagi mantap la. aku ada baca pasal perbezaan proton ni, tapi lupa kat mana. dia ada cerita pasal material, handling, engine dll. kesimpulannya, waja bagus sikit dari gen2, gen2 jauh bagus dari persona.
tapi aku sokong geng yang cakap lebih baik beli kete 2nd conti. jimat. aku pun pakai, kurang problem, selesa dan murah.

To: automobil@yahoogrou ps.com
From: wan@yahoogroups. com
Date: Sun, 26 Apr 2009 22:34:51 -0700
Subject: Re: www.auto.pdniaga. com - Minta Pendapat (Waja vs Gen2)

tuan mod, hide my id plez
 
Mr Johari,
 
saya pakai gen2 dah hmpir 4 tahun, so far mmg agak puas hati, cornering n handling mantap, myk pun boleh tahan jugak safe, nk kata slalu ada prblem x de la sgt..biasa la wear n tear..
 
kalau nk compare waja dgn gen2..terpulang kpd tujuan u sndiri..utk family car ke atau lebih pd style..dua2 dh ok..quality pn dh byk berubah compare dgn early model dulu..
 
just my 2 sen thought..daripada u spend about 50k for new car why not consider 2nd hand conti car..for the $10k u can get 405 or 306 yg kualitinya sy berani jamin much more better then new waja/gen2..sy berani kata mcm tu sbb sy ada pakai sebijik 306, model 96..tp handling n kualiti jauh beza dgn my gen2..maintainance lebih kurang gen2 saja n part pulak long lasting longger then proton..n u can safe about 40K...byk tu..dh la tak ada hutang dgn bank..mmg puas hati la..tp kena cari yg tak ada pnyakit la..

Daripada: "kamil@yahoogroups. com" <kamil@yahoogroups. com>
Kepada: automobil@yahoogrou ps.com
Dihantar: Isnin, 27 April , 2009 11:15:04
Subjek: RE: www.auto.pdniaga. com - Minta Pendapat (Waja vs Gen2)

Hide ID pls,
 
Johari,
 
Sy skrg memiliki sebuah Waja 1.6 (M). Memandangkan keluarga bertambah sy akn mengambil sebuah MPV Toyota. Pada pendapat saya, klu nak di ikutkan keselesaan, Waja mmg baik. Berat hati nak jual Waja nie sbb pemanduan mmg selesa dan ruang dalaman yg luas. Bonet besar, fuel consumption yg economic (saya punya BUKAN Campro). Penukaran gear yg smooth, â€Å“corneringâ€� pun stable.
 
Apa2 pun penjagaan kereta itu penting.
 

Penukaran minyak hitam (engine oil) setiap 5,000km atau 6 bulan (sekiranya kereta jarang guna)
Minyak gearbox
Suspension (pkai yg standard), klu dh mati tukarlah.
Dan banyaklah lagi yg perlu kita ambil tahu.
 
Saya pernah memandu Persona (lebih kurang pkai structure Gen 2). Bila saya pandu 100km sudah terasa kereta tu mcm hoyong/ ringan (sy kena pegang stereng kuat2) khuatir lost control. Dan masa cornering, agak membuang skit.
 
Minta maaf kepada penguna Gen2 dan Persona. Saya bercerita berdasarkan pengalaman saya. Harap jangan marah, anda berhak memberi pendapat tapi bukan kenyataan.
 

From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@ yahoogroups. com] On Behalf Of khairul_joey
Sent: Saturday, April 25, 2009 1:05 PM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga. com - Minta Pendapat (Waja vs Gen2)
 

Nama saya Johari.Saya tengah planning nak beli kereta.Di hati saya minat antara Waja 1.6 Manual dgn Gen-2 1.6 Manual.Antara kedua-dua kereta ini,mana yang lebih baik.Contoh dari segi penjimatan,kuasa dan lain-lain lagi yang berkaitan.Harap bantu..

This information transmitted is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by persons or entities other than the intended recipient is prohibited.. If you have received this message and/or its attachment in error, please contact the sender and delete the material received from any computer. Any opinions, conclusions and other information in this message that are unrelated to the official business
of Celcom (Malaysia) Berhad Group ("Celcom") are those of the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor endorsed by Celcom. Celcom accepts no liability for the content of this e-mail, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Layari secara lebih pantas dan bijaksana dengan










check out the rest of the Windows Liveâ„¢.
More than mailâ€"Windows Liveâ„¢ goes way beyond your inbox.
More than messages











3a.

Re: Wiper Silikon dari Dura-Edge

Posted by: "bAd mood" moodysega@hotmail.com

Mon Apr 27, 2009 7:55 pm (PDT)




aku pakai jenama denso je, rm20. tahan 2 or 3 tahun gak. tokey tu kata jenama denso ni pakai kat kete proton baru.
tapi boleh gak cuba produk silikon ni, katanya tak payah ganti.

To: automobil@yahoogroups.com
From: arahman@newhoongfatt.com.my
Date: Mon, 27 Apr 2009 14:32:12 +0800
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Wiper Silikon dari Dura-Edge

pakai jenama bosch pun boleh tahan lasaknya, dalam 2 tahun jugak pakai
baru kena tukar hat baru. hat lama pun masih diguna pakai pada kereta
saga lama milik abang saya, harga dalam RM32.90 sepasang di tesco.
rasanya harga dia sama di mana2 kedai, khas untuk iklim tropika.

rezal_sapuan@amtek.my wrote:

Salam,


Dimana lokasi saudara?


Thanks and regards


"jamal.autoworld2

"

<jamal.autoworld2 To

@yahoo.com> automobil@yahoogroups.com


Sent by: cc

automobil@yahoogr

oups.com Subject

www.auto.pdniaga.com - Wiper

Silikon dari Dura-Edge

10/03/2009 01:41

AM

Please respond to

automobil@yahoogr

oups.com

Pengelap yang tidak perlu diganti - dijamin

Bilah pengelap adalah alat keselamatan yang penting untuk kenderaan.
Mata pengelap

getah konvensional cepat rosak oleh sinaran matahari terik. Oleh itu,
pengelap

perlu kerap ditukar dan mencalarkan cermin kereta serta pemandu akan
menghadapi

bahaya semasa memandu disebabkan penglihatan yang tidak jelas.

Bahan Era Baru

Pengelap Dura-Edge diperbuat daripada silikon berteknologi tinggi dan
hampir tidak

boleh musnah. Bilah pengelap tidak mudah dijejas oleh cuaca panas,
hujan, bahan

kimia atau suhu dibawah paras sifar. Ianya tidak mudah koyak, retak,
reput atau

melekat pada cermin kereta anda. Pengelap Dura-Edge dijamin selama 2
tahun.

Harga

1. Perodua - RM39.00

2. Proton - RM41.00

Hubungi : Jamal - 017 8800 300

__________________________________________________________
Join the Fantasy Football club and win cash prizes here!
http://fantasyfootball.malaysia.msn.com
4a.

Re: siapa dapat selesaikan penemuan ini secara saintifik & diiktiraf

Posted by: "Mr Y" yustaiping2@yahoo.com   yustaiping2

Tue Apr 28, 2009 3:02 am (PDT)




Mengikut dari satu forum, ramai yang dah mencuba..... Ini diantara senarai yang telah menggunakan minyak sawit sebagai minyak egin

http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=59680

ps.... gambar tersebut pon diambil dari forum ini......

Originally Posted by labulabi78


oh kena update yer..ok ok

Jgn lupa masuk senarai bro..

1.Nama : Pakwan

Kereta: Honda City

Minyak Masak Cap : Saji

2.

Nama : ExAvantz

Kereta: Alfa Romeo 2.5 v6

Minyak Masak Cap : Minyak Saji

3.

Nama : ExAvantz

Kereta: Alfa Romeo 1.7 Boxer

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit

4.

Nama : ExAvantz

Kereta: Waja Campro 1.6

Minyak Masak Cap : Minyak Seri Murni

5.

Nama : ExAvantz

Kereta: Skuter Suzuki VS125

Minyak Masak Cap : Minyak Saji

6.

nama : amaar

Kereta : chevrolete optra 1.6

Minyak Masak Cap : Seri murni ( 2000KM )

7.

nama : fariq

Kereta : wira injection 1.3

Minyak Masak Cap : Seri murni 50% ( 300K )

8.

nama : Moolaswiss

Kereta : Iswara Aeroback 1.3

Minyak Masak Cap : Seri murni

oil treatment ; STP

9.

nama : 12daily_pro

Kereta : Honda EK 1.6 Vtec Single Cam

Minyak Masak Cap : Seri murni

10.

nama: hydroxy

kereta :Honda EG si

Minyak masak :seri murni

11.

nama: zainul9

keta: saga megavalve 1.5

myk: seri murni, 2x punyulingan (dh hampir 2000km)

oil treatment: stop oil

12.

nama: esey

kereta: satria 1.6

minyak masak: Vesawit RACING!!!

oil treatment: bardhal 2

13.

nama: fariq

motosikal: modenas kriss 100

minyak masak: seri murni

oil treatment : tak de guna apa2 pun.

14.

nama: nazhif

kereta: waja evo

minyak masak: SAJI

oil treatment: stop oil

15.

nama: manizaj

kereta: Naza Citra

minyak masak: SAJI

oil treatment: Bardhal No 1(yg lmbut)

16.

nama: pak itam

kereta: saga orient

minyak masak: SAJI

oil treatment: stp cair

17.

namaak itam

kereta:wira

minyak masak: SAJI

oil treatment: stp pekat.....

18.

Nama : Sue

Kereta : Vios 2008

Minyak masak : Saji

Oil Treatment : NASA

19.

nama: hangkebun

kereta: Savvy

minyak masak: vesawit

oil treatment: ntah dah lupa(apa Race ntah)RM 18

20.

Nama: naj2921

kerete: Kelisa

minyak masak : Vesawit

Oil treatment: TIADA

21.

Nama : orazly

kerete : waja auto

minyak masak : saji

oil treatment : TIADA (baru test tanpa oil camne)

22.

Nama : buffet2

kereta: proton saga 1.3 01

minyak masak : seri murni (50%)

oil treatment : ada

23.

Nama : papat

motor: Yamaha 135 LC

minyak masak : Vesawit

oil treatment : stp

24.

nama : hantamsajala

kereta: tiara 1.0 1996

minyak masak ; peket (100%)

oil treatment ; tak taruk

dah sebulan lebih... enjin senyap... power... vroom dan sejuk je,,

25.

nama : hantamsajala

kereta: fiat brava 1.6

minyak masak ; peket (100%)

oil treatment ; tak taruk

26.

nama : rezekey

kereta: perodua rusa 1.6

minyak masak ; seri murni

oil treatment ; nasa

27.

nama : emkayzack

kereta : kelisa 1.0 (a)

minyak masak : seri murni

28.

nama : moolaswiss

Motor : Honda Wave 100R

minyak masak : Saji

oil treatment ; N/A

29.

nama : waza

Motor : Honda Wave

minyak masak : Seri Murni

oil treatment ; N/A

30.

Nama : 350Z 8877

Kereta: Toyota Hilux 2.5D

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit

oil treatment : Bardahl

31.

Nama : 350Z 8877

Kereta: Waja 1.6

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit

oil treatment : Bardahl

32.

Nama : 350Z 8877

Kereta: Perdana V6

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit

oil treatment : Bardahl

33.

Nama : aroy

Motor : Motor EX5

Minyak Masak Cap : Minyak Saji

oil treatment

34.

nama : jbtrader

kereta: Proton Wira 1.5 GLI Manual

minyak masak : Saji

oil treatment : Tiada

35.

name : neceolite

kereta : Perodua Kenari 1.0 Manual

Minyak masak : Seri Murni

Oil Treatment : Bardahl - B1

36.

nama : arulgit

moto : modenas kriss

minyak masak : saji

oil treatmen : tiada

37. nama : eapui

kereta : proton waja

minyak masak : saji

oil treatmen : stp

38.

nama : kawetoksedoh

kereta : perodua viva

minyak masak : cap tomato merah

oil treatmen : takde

39.

nama : eusahawan

kereta : kancil

minyak masak : saji

oil treatmen : takde

40.

nama : murasame_85

Motosikal : Honda Wave 100

minyak masak : saji

oil treatmen : max

41.

nama : ExAvantz

kereta : Wira 1.5 Auto

minyak masak : vesawit

oil treatmen : takde

42.

nama : emziza

kereta : Iswara 1995,manual

minyak masak : saji

oil treatment : cap ayam (lupa lak)

43.

nama : eapui

motor : naza

minyak masak : saji

oil treatment : tiada

44.

nama: amuk293

kereta: satria 1.3

minyak masak: vesawit

oil treatment: bardhal 2

45.

nama: Rudy

kereta: wira aeroback 1.3

minyak masak: vesawit

oil treatment: bardhal 2

46.

nama: idzwan

kereta: iswara 1.3

minyak masak: vesawit

oil treatment: bardhal 2

47.

nama: faizal

kereta: wira sedan 1.5

minyak masak: vesawit

oil treatment: tiada

48.

nama: ubaidillah

moto: skuter

minyak masak: sri murni

oil treatment: tiada

49.

nama: yazid

moto: yamaha 125z

minyak masak: vesawit

oil treatment: tiada

50.

nama: sallehuddin

kereta: wira aeroback 1.3

minyak masak: saji

oil treatment: bardhal 2

51.

nama: Rosli

kereta: iswara sedan 1.3

minyak masak: vesawit

oil treatment: bardhal 2

52.

nama: Norjamal

kereta: pro2 kancil

minyak masak: vesawit

oil treatment: bardhal 2

53.

nama: azarulez

kereta: iswara aeroback 1.3

minyak masak: saji

oil treatment: -

54.

nama : mstarkb

kete/motor : honda EX5 dream

minyak masak : vesawit

oil treatment: none

55.

nama : emkayzack

kete/motor : yamaha 135lc

minyak masak : saji

oil treatment : xde

56.

nama : faris07

kereta : iswara aeroback 1.3 ('97)

minyak masak : saji

oil treatment : stop oil

57.

nama : qaz123

kereta : wira 1.5b auto

minyak masak : minyak sawit peket cap keretapi(3peket=3kg)

oil treatment ; N/A

58.

nama : mstarkb

kete/motor : honda civic 1.3 2nd Gen

minyak masak : vesawit

oil treatment: none

59.

nama : tuyuk

kete/motor : 1.Keta wira SE 1.5 manual (2004)

2.Keta kancil (1996)

minyak masak : Saji

oil treatment: Nasa

60.

nama : snooP

kete/motor : 1.Keta kancil 850ex (2001)

2.Keta kancil (2001)

minyak masak : peket jer...x ingat(cap kipas kot????)

oil treatment: None

61.

nama : m61enz

kete/motor : Proton Saga Megavalve 1.5s

minyak masak : Saji

oil treatment: cap itik

62. (Ambik Kira snooP n m61enz no 60 or 61)

nama: Azwak01

kete/motor : Saga aeroback 1.3 JJR5745 (2006)

minyak masak : Saji

oil treatment : Stop Oil (booster)

63.

nama : mstarkb

kete/motor : honda accord SM4 Auto

minyak masak : vesawit

oil treatment: NASA

64.

nama : labulabi78

kete/motor : Proton Iswara a/b

minyak masak : vesawit

oil treatment: STP

65.

nama : neceolite

kete/motor : Nissan Latio 1.6(M)

minyak masak : Seri Murni

oil treatment: Bardhal #1

66.

nama : neceolite

kete/motor : Perodua Kelisa

minyak masak : Minyak Sayuran Carrefour (minyak sawit gak)

oil treatment: Bardhal #1

--- On Wed, 4/22/09, hisyam@yahoogroups.com <hisyam@yahoogroups.com> wrote:

From: hisyam@yahoogroups.com <hisyam@yahoogroups.com>
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - siapa dapat selesaikan penemuan ini secara saintifik & diiktiraf secara sah.
To: automobil@yahoogroups.com, "rosleena" <rosleena_88@yahoo.com>
Date: Wednesday, April 22, 2009, 10:05 AM

Hide ID tokmod,

 

Pada pendapat
saya, kalau sesapa nak jimat tu boleh la guna tapi sebenarnya ada beberapa
limitation dalam menggunakan minyak masak berasaskan sawit sbg minyak enjin.

 

Minyak enjin commercial dibuat berasaskan 'safety
factor' yg tinggi utk memastikan prestasi minyak enjin tu berada
pada tahap yg sesuai utk setiap keadaan yg mungkin. Minyak enjin utk race
car mungkin boleh guna utk kereta biasa, tapi minyak enjin biasa tak
sesuai utk race car.
Minyak masak sawit ni takat beku dia rendah. So, dengan cuaca macam kat Negara kita ni
munkin sesuai lah.. tapi kalau tetiba nak pi jalan2 kat Cameron Highland
atau Genting Highland, and mungkin boleh sampai kesana dgn selamat. Tapi kalau
tidur kat sana, bila anda bangun pagi mungkin anda akan mula merasai
kesannya..
satu lagi kalau kenderaan yg anda guna tu
memang utk daily used.. bukan parking utk weekend vehicle, mungkin sesuai
sebab enjin sentiasa membaurkan minyak masak yg ada dalam enjin tu..

 

Mungkin En.
Hisham Abdullah tak bersetuju dgn saya dalam hal ini sebab katanya dia belum
menghadapi apa2 masalah semasa menggunakan minyak masak sawit ni.

 

Kalau tak silap
tak lama dulu dah ada pihak yg buat research dan dah war2kan utk commercialise
penggunaan minyak sawit sebagai bahan api. Tapi senyap saja sampai sekarang.. Bagus
jugak kalau lanjutkan research tu utk commercialise minyak sawit sebagai minyak
enjin… harap2 bila dah commercialise, harganya mestilah jauh lebih murah
dari minyak enjin fosil.. jangan nanti makcik2 kueh dan tokeh2 dodol gulung tikar
pulak.. kita pulak nak kena beli roti canai lebih mahal 50sen… hehehe…

 

Hisyam

 

From: ahmad sopuan
abdullah [mailto:asafahaha@ yahoo.com. my]

Sent: Wednesday, April 22, 2009
7:59 AM

To: automobil@yahoogrou ps.com ;
rosleena

Subject: www.auto.pdniaga. com -
siapa dapat selesaikan penemuan ini secara saintifik & diiktiraf secara
sah.

 

salam..

 

 

boleh tak fwdkan idea
bernas ini kat pihak2 IPTA/IPTS tempatan, PORIM atau mana2 pihak berkaitan
untuk kajian lanjut dan dapatkan paten sebab jika mat salleh atau jepun dah
buat research, kita kena beli jenama mereka tapi produk kita (sawit kita yg
punya)?


 




 

Minyak
Hitam dari minyak sawit...


 
Ada brani ke gune minyak nyiur
 

Subjek: Minyak SAJI.
 



 


SEREMBAN,(Bernama) -- PERCAYAKAH anda bahawa minyak masak berasaskan
minyak kelapa sawit boleh digunakan sebagai minyak pelincir untuk kenderaan
anda?

Malahan sudah terdapat segelintir penduduk di Negeri Sembilan menggunakan minyak
masak sebagai minyak pelincir atau minyak hitam untuk kereta mereka tanpa
menghadapi sebarang masalah.

Pengurus Pemasaran Sekolah Golf Michael Ismail, Nik Safian Afzani Omar
berkata, beliau telah menggunakan minyak masak yang dibeli pada harga RM2.50
sepaket untuk enjin kereta Kancilnya.

"Kancil saya menggunakan tiga liter minyak hitam. Jadi, saya tuang dua
paket setengah minyak masak untuk menyamai kuantiti itu. Dahulu, kalau
servis minyak hitam, saya berhabis sehingga RM130, tetapi sekarang kurang
RM10," katanya.

Jika dahulu beliau menggunakan minyak hitam semi sentitik jenama Castrol,
kini Nik Safian Afzani menggunakan 'minyak hitam' yang dibelinya dari
sebuah pasar raya.

Menurutnya, selepas menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam, suhu enjinnya
sangat rendah dan meter suhu tidak pernah lebih dari satu takuk.

Nik Safian berkata, ketika menghantar kereta ke sebuah bengkel kenderaan
untuk ditukar penapis minyak, pekerja bengkel tersebut terkejut apabila
mendapati keretanya menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam tetapi
mengakui ini merupakan alternatif terbaik sebab harga minyak pelincir pada
hari ini sudah naik.

Sementara itu, pencipta alat penjimat minyak kereta berasaskan gas hidrogen
dan air, Hisham Abdullah, 43, turut menggunakan minyak masak sebagai minyak
hitam untuk kereta Proton Iswaranya.

Beliau sudah menggunakan bahan itu setahun yang lepas dan mendapati tidak
ada kesan negatif menimpa keretanya.

Bekas jurutera sebuah syarikat Jepun serta graduan dalam bidang ekonomi dan
kejuruteraan dari Universiti Arkansas , Amerika Syarikat
itu berkata: "Minyak kelapa sawit merupakan minyak paling sentitik,
tetapi kita tidak tahu mengenainya. "

Mekanik kereta, Mohd Tajuddin Jalil pula, mula mengetahui mengenai rahsia
minyak masak sebagai ganti minyak hitam kira-kira dua tahun lalu selepas
bertemu dengan seorang pakar minyak dari luar negara.

Sejak itu, beliau menggunakan minyak masak berasaskan kelapa sawit sebagai
minyak hitam keretanya, malahan beliau mengenali 67 pengguna kereta di Negeri
Sembilan yang menggunakan minyak masak sebagai pelincir enjin kereta
mereka.

"Hanya minyak masak berasaskan kelapa sawit sahaja boleh digunakan
sebagai minyak hitam. Jangan pakai minyak masak berasaskan jagung, sayuran
atau kacang kerana minyak ini pada suhu sejuk akan menjadi beku,"
katanya.

Katanya, harga minyak hitam keluaran pelbagai syarikat kini meningkat
dengan sebotol empat liter minyak hitam semi sentitik kini berharga RM160
dan minyak sentitik sepenuhnya, mencecah RM200..

Bagaimanapun, beliau menasihatkan orang ramai supaya menukar gasket kereta
mereka kepada jenama yang lebih baik sebelum menggunakan minyak masak
sebagai pelincir enjin kereta.

Orang ramai juga boleh melayari laman web http://www.nordicgr oup.us/oil. htm
The300 Mile Facts untuk maklumat yang sama. - Bernama




 
 






 

Forward


 


Message #4724 of
4728 < Prev |
Next >



Expand Messages



Author


Sort by Date




INFO:
Minyak SAJI.. [Minyak Hitam dari


 


 



 

Nama
E-mel baru untuk anda!

Dapatkan nama E-mel yang telah lama anda mahukan pada @ymail dan @rocketmail
yang baru.

Cepat sebelum orang lain mendapatkannya!














Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Start Searching

Find exactly

what you want.

Dog Groups

on Yahoo! Groups

Share pictures &

stories about dogs.

Yahoo! Groups

Stay healthy

and discover other

people who can help.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: