Tuesday, May 11, 2010

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2638

Messages In This Digest (1 Message)

Message

1a.

Re: RON 95 Mudah Meletup Bila Kemalangan ?

Posted by: "mohdmat" kedai_tayar@yahoo.com   kedai_tayar

Mon May 10, 2010 9:39 pm (PDT)



DIY fuel cutoff system.  saya x bertanggungjawab diatas sebarang apa2 kerosakan ke etc. keta saya yg taun 90an pun dh ada fuel cutoff. prosedure ni bergantung kepada jenis kereta anda dan ini hana secara am saja. apabila switch turn to on (not ignition), circuit fuel pump akan jadi closed circuit utk beberapa saat, waktu tu bole dgr (klu telinga peka) bunyi fuel pump. apabila kita x turn ignition to start, fuel pump akan stop. keadaan ni sama jga apabila engine tiba2 mati tapi @ switch on, so fuel akan cutoff i.e. fuel pump stop. waktu turn on tadi (no ignition), klu kita cabut fuel main line to engine, x akan ada fuel yg akan keluar. tu salah satu cara utk cutoff fuel supply. saya rasa ini hanya dikawal oleh ECU (not sure samada salah satu input dia dari collision sensor). pasal sensor utk kesan accident tu, saya x berapa pasti, rasa2 tu utk trigger airbag je kot (klu ada "kesempatan & rajin" nanti saya check circuit ni- malas gak nk pi check manual
keta ni). kot ada brader lain bole tlg check  lagi baik.
wallahuaklam

--- On Fri, 4/23/10, - eSpAcE 9808 - <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: - eSpAcE 9808 - <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re:RON 95 Mudah Meletup Bila Kemalangan ?
To: "zzxautomobil" <automobil@yahoogroups.com>
Date: Friday, April 23, 2010, 3:26 AM

 


 
----- Original Message -----
From: Zikri Fuad
To: renaultmalaysia@ yahoogroups. com

Bagus & terima kasih banyak untuk input ini.

Pada pendapat saya, sbg seorang Islam, dah memang ajal dia, so mungkin eksiden tu "asbab" la.

Bagaimanapun, "asbab" ni kita boleh kaji dari segi saintifik nye. Pada pendapat saya, ada beberapa kebarangkalian

a- TIADA FUEL CUT-OFF SYSTEM
Kemungkinan kereta beliau (Estima) tiada Fuel Cut Off system. Saya tak berapa pasti ; so minta kekawan lain yang ada info lanjut tlg bantu. Kebanyakan model kenderaan dari Eropah (seperti Renault) mempunyai sistem ini (dari model CBU 1996 dan seterusnya). Jika sensor mengesan ada impact/perlanggaran pada beberapa G-Force yg dikenalpasti, sistem akan cut-off fuel ke enjin untuk mengurangkan risiko terbakar. Maka, mungkin ada members yang ada terlanggar sikit, lepas tu enjin x bule start. so caranya, buka bonnet dan tekan butang merah tu jika keadaan selamat (takda kebocoron minyak, dll)

b- SENSOR FUEL CUT OFF ROSAK
Ini juga boleh berlaku. memandangkan dari gambar yang dihantar oleh rakan-rakan, keretanya tidak teruk berlanggar, kita menolak kemungkinan impact yang kuat sebagai penyebab kebakaran/letupan. Apabila sensor rosak dan tidak dapat memutuskan bekalan petrol ke enjin, ini meninggikan risiko kebakaran tersebut. Ia berkemungkinan sensor tersebut rosak atau ada penambahan AKSESORI yang popular di kalangan MPV Jepun ( DVD Player, front & reverse camera, dll) yang mungkin mengganggu atau terosak semasa pemasangan aksesori tersebut.
 

Oleh itu, pastikan kedai tu tidak potong dan tape wire tu semasa anda pasang apa2 accessori kat kereta anda.
Biasanya kedai nak cut cost, malas nak ambil supply dari bateri dan sebagainya. Jadi, potong di tengah2 dan tape aje.
Carilah kedai yang ikut spec, walaupun mahal sedikit.

PLEASE TENGOK Video di bawah untuk sebahagian test collision secara saintifik, dan insyaAllah anda akan lebih faham

Volvo 940 (besar) v Renault Modus (kecil)
http://www.youtube. com/watch? v=qBDyeWofcLY

NEWER MPV v OLDER MPV
http://www.youtube. com/watch? v=3l4YBf2tjag

4WD v MPV
http://www.youtube. com/watch? v=Ad8dHYAIhZ4

So, hope info ini boleh membantu memberi info rakan-rakan sekelian.

Take care & drive carefully.

ZIKRI FUAD
Moderator

From: - eSpAcE 9808 - <rienacom@yahoo. com.sg>

----- Original Message -----
From: "Rozmal bin Malakan" <rozmal@yahoo. com>

 
Subject:  RON 95 Mudah Meletup Bila Kemalangan ?

> Akhir-akhir ini banyak betul berita kereta terbakar apabila berlaku kemalangan. Kadang-kadang kemalangan yang kecil dan kereta yang baru dan tidak diubahsuai pun terbakar.
>
> Adakah petrol RON 95 yang mula diperkenalkan di Malaysia pada Mei 2009 adalah salah satu punca kenapa kereta mudah terbakar bila kemalangan ?
>
> Diharapkan ada kajian menyeluruh dilakukan terhadap fenomena yang berlaku ini.
>
> Ikuti komen-komen berkaitan RON 95 dan berita kereta terbakar apabila kemalangan pada pautan berikut http://waghih. blogspot. com/2010/ 04/ron-95- mudah-meletup- bila-kemalangan. html 

Kenapa RON 95 Mudah Meletup ?

Assalamualaikum,

Minyak kenderan yang kita gunakan seharian diklasifikasikan sebagai RON (Reaserch Octane Number) yang mempunyai urutan nombor RON 84, 87, 91, 92, 95, 97 dan banyak lagi. Minyak kenderaan ini dihasilkan daripada campuran iso-octane, toluene dan benzene (benzena).

Pernomboran RON menunjukkan semakin tinggi nilai RON semakin banyak jumlah iso-octane yang terdapat di dalam minyak RON berkenaan. Ini bermakna, RON 97 lebih baik daripada RON 95 kerana RON 97 mempunyai kandungan octane lebih banyak daripada RON 95.

RON 95

Saya akui, saya tidak mengetahui secara lengkap formula minyak RON 95 Malaysia. Namun, sebagai ahli Kimia, saya boleh la membuat sedikit hipotesis mengenai kandungan RON 95 Malaysia.

RON 95 Malaysia pada amatan saya berbeza dengan RON 95 yang digunakan di negara Australia dan Eropah. Sebagai seorang ahli kimia, saya sangat biasa dengan bahan-bahan kimia. Pada amatan saya (maaf jika saya silap) RON 95 di Malaysia mengandungi kandungan benzena yang banyak.

Ini kerana semasa saya mengisi minyak RON 95, bau minyak tersebut lebih banyak berbau benzena. (saya biasa dengan bau benzena).... Jadi saya menjangkakan bahawa kandungan RON 95 Malaysia mempunyai benzena yang tinggi.

Benzena mudah terbakar

Benzena adalah sebatian kimia organik dengan formula molekul C6H6. Benzena tergolong dalam kumpulan hidrokarbon aromatik, tidak berwarna dan sangat mudah terbakar. Kadar flash point benzena ialah -11 darjah celcius.

Sedangkan unsur lain dalam minyak RON 95 iaitu octane, walaupun mudah terbakar namun tidaklah semudah benzena iaitu kadar flash point octane adalah 4.5 darjah celcius, manakala flash point toluene adalah 4 darjah celcius.

Ini bermakna, RON 97 kurang mudah terbakar daripada RON 95 kerana kadar benzena RON 97 adalah lebih rendah daripada RON 95 sebab mempunyai kandungan octane yang tinggi. Sedangkan RON 95, sangat mudah terbakar kerana mempunyai kandungan benzena yang tinggi.

Itulah hipotesis yang dapat saya lakukan...(jika tersilap saya mohon maaf kerana saya juga manusia biasa yang tidak lari daripada kesilapan)

Sekadar berkongsi... Wallahualam
 
MPV TERBABAS, TERBAKAR: ACHIK SPIN MAUT NAHAS NGERI
http://www.utusan. com.my/utusan/ info.asp? y=2010&dt=0417&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_39.htm&arc=hive
MPV terbabas, terbakar: Achik Spin maut nahas ngeri

SEREMBAN 17 April â€"
http://www.utusan. com.my/utusan/ info.asp? y=2010&dt=0418&pub=utusan_malaysia&sec=Jenayah&pg=je_07.htm&arc=hive
Dua pemandu maut, 2 parah
ALOR GAJAH 17 April â€" Dua terbunuh termasuk seorang daripadanya rentung manakala dua lagi parah apabila dua kereta bertembung dalam satu kemalangan di Jalan Solok Duku-Tanjung Bidara di sini hari ini.
http://www.utusan. com.my/utusan/ info.asp? y=2009&dt=1215&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_40.htm
Wanita hamil nyaris maut kereta terbakar
KUANTAN 15 Dis. - Seorang wanita hamil nyaris maut apabila kereta yang sedang diisi minyak oleh suaminya disambar api di sebuah stesen di Bandar Indera Mahkota di sini hari ini.
http://www.utusan. com.my/utusan/ info.asp? y=2010&dt=0322&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_10.htm&arc=hive
Pemandu Toyota Harrier rentung dalam nahas
SEREMBAN 21 Mac - Seorang lelaki rentung selepas kereta yang dipandunya terbabas sebelum terbakar di Kilometer 279.9 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) arah selatan di sini malam ini.
http://www.panducer mat.org.my/ Tiga-nyaris- maut-kereta- terbakar- dalam-kemalangan .html
Tiga nyaris maut kereta terbakar dalam kemalangan
BUTTERWORTH 10 Jan. - Tiga nyaris maut apabila terperangkap dalam kereta yang terbakar selepas terlibat dalam kemalangan membabitkan dua buah kenderaan di Jalan Permatang Pauh dekat Ampang Jajar di sini semalam.
http://mstar. com.my/berita/ jenayah/cerita. asp?file= /2010/2/7/ mstar_jenayah/ 20100207180722&sec=mstar_jenayah
Lelaki Rentung Kereta Terbakar Dalam Kemalangan

KUANTAN: Seorang lelaki rentung selepas kereta yang dipandunya terbakar selepas merempuh sebuah kereta lain di Kilometer 139.9 Jalan Kuantan-Seremban dekat Rompin, semalam.
http://www.panducer mat.org.my/ news-Jabatan- Kimia-siasat- punca-kereta- peronda-terbakar .html
Jabatan Kimia siasat punca kereta peronda terbakar
KUALA LUMPUR 21 Mei â€" Kereta peronda Proton Waja yang terbakar dalam satu kemalangan selepas bergesel dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda di Lebuh Raya Shah Alam (Kesas) malam kelmarin telah dihantar ke Jabatan Kimia.
http://www.utusan. com.my/utusan/ info.asp? y=2010&dt=0226&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_20.htm&arc=hive
Lelaki rentung kereta yang dipandunya terbakar
IPOH 26 Feb. - Seorang lelaki yang memandu sendirian rentung selepas kereta yang dipandunya terbakar di Kilometer 19, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands, dekat Pos Slim di sini hari ini.
http://www.utusan. com.my/utusan/ info.asp? y=2009&dt=1019&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_10.htm&arc=hive
Pelakon rentung dalam kemalangan maut semalam
KOTA BHARU 19 Okt. - Salah seorang mangsa yang rentung dalam kemalangan di Jalan Kota Bharu - Kuala Krai di Kampung Bunut Payung di sini semalam adalah pelakon filem Black Maria, Wan Noor Diana Mohd Kamarulzaman, 22.
http://angkasanuri. blogspot. com/2009/ 12/adun-tioman- pahang-kemalanga n.html

ADUN TIOMAN PAHANG KEMALANGAN

Rakan saya Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tioman, Datuk Mohd Johari Hussain, 36, cedera ringan selepas kenderaan pacuan empat roda yang dipandunya terbabas lalu terbakar di Batu 16, Jalan Pekan-Rompin, dekat Pekan, semalam. Kejadian itu berlaku kira-kira jam 11 malam tadi.

http://mtdchenderoh .blogspot. com/2009/ 10/lagi-kereta- terbakar- mungkinkah- kerana.html

 
LAGI KERETA TERBAKAR. MUNGKINKAH KERANA RON95?

 

Kejadian berlaku kira- kira jam 7.30 pagi saya terserempak dengan kebakaran yang berlaku ke atas sebuah kereta di Sauk, jalan Kuala Kangsar- Lenggong berhampiran dengan kuari.

Kadang- kadang saya terfikir, mungkinkah kekerapan kebakaran kenderaan akibat kemalangan disebabkan penggunaan petrol Ron95 yang digunakan secara meluas di negara kita pada masa kini?

Mari kita kaji... dan fikir- fikirkan...

Posted by MTD Chenderoh
 
http://www.malaysia kini.com/ news/104113
 

Petrol RON95 diperkenalkan hari ini
 
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memperkenalkan minyak Petrol RON95 hari ini - yang dijual pada harga RM1.75 seliter.

Recent Activity
Visit Your Group
Stay on top

of your group

activity with

Yahoo! Toolbar

Yahoo! Search

Find it now

Everything you

need in one place.

Check out the

Y! Groups blog

Stay up to speed

on all things Groups!

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

No comments: