Tuesday, October 19, 2010

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2764

Messages In This Digest (8 Messages)

1.
Fw: Banyak Kes Kereta Terbakar, Uji Semula RON95 From: :: eSpAcE 9808 ::
2a.
Re: METER MINYAK TIDAK TEPAT From: agai@017
2b.
Re: METER MINYAK TIDAK TEPAT From: zaman khan
3a.
Re: Espace tiba2 enjin mati From: zaman khan
4a.
Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI From: Hide ID
4b.
Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI From: Quwarrizxmy Qurraizy
4c.
Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI From: Hide ID
4d.
Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI From: Quwarrizxmy Qurraizy

Messages

1.

Fw: Banyak Kes Kereta Terbakar, Uji Semula RON95

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Mon Oct 18, 2010 9:08 am (PDT)



----- Original Message -----
From: Suara Rakyat

Subject: Banyak Kes Kereta Terbakar, Uji Semula RON95

Dari Blog Singalatmetro

TAHUN ini boleh diiktiraf sebagai Tahun Kereta Terbakar! Sejak Januari lalu, hampir 100 kes dilaporkan media mengenai kebakaran kereta, sesetengahnya membabitkan korban dan kecederaan kekal. Itu belum dianggarkan kejadian kebakaran yang tidak dilaporkan, seperti terbakar di tepi jalan dan dibiarkan sahaja oleh pemilik kenderaan!

Banyak pihak sedar tragedi yang sedang berlaku ini. Malah banyak pihak juga cuba membuat rumusan dan kesimpulan mengenai punca kebakaran kenderaan yang dilaporkan meningkat. Namun tiada satu pun rumusan yang boleh dijadikan asas untuk kita memberi fokus penyelesaiannya, kecuali banyak dikatakan orang tentang minyak RON95!

Barangkali kerajaan kena bersikap terbuka terhadap semakin banyak dakwaan terhadap punca banyak kes kebakaran kenderaan kebelakangan ini, adalah berpunca daripada RON 95. Tidak salah ujian, penelitian dan timbang uji secara berkala atau bertubi dilakukan kerana kadang-kala sesuatu kekurangan itu hanya dapat ditemui selepas ia diuji berkali-kali.

Diturunkan di bawah ini sebahagian daripada kejadian kereta terbakar di negara ini:

27 Januari 2010 - Sebuah kereta terbakar dan gagal dipadamkan di Seksyen 7 Shah Alam

29 Julai 2010 - Seorang lelaki tua maut apabila keretanya terbakar dirempuh lori di km 313 Lebuh Raya Utara Selatan Hubungan Tengah (Elite) pada jam 8.55 malam

14 Oktober 2010 - Sebuah kereta terbakar di km 24.4 Jalan Lingkaran Tengah 2 Ampang, Selangor

14 Oktober 2010 -Sebuah kereta Honda City terbakar apabila melanggar pokok mengakibatkan enam terbunuh di Kampar Perak.

14 Oktober 2010 - Sebuah kereta Honda City terbakar dilanggar Honda CRV di Kuala Lumpur.

14 Oktober 2010 - sebuah kereta jenis Ford Escape tiba-tiba terbakar di Lingkaran 2, Hulu Klang menuju ke Ampang.

http://singalautmetro.blogspot.com/2010/10/banyak-kes-kereta-terbakar-uji-semula.html

Hari Kereta Terbakar
By admin

32Share
KM 24.4
Jalan Lingkaran Tengah 2
Ampang, Selangor
14 Okt 2010
4.30 ptg

Hari ini saja 7 kematian dalam 2 kemalangan jalanraya - kedua-dua akibat kenderaan yang terlibat, terbakar.

Di Kampar Perak, jam 2 pagi tadi, 6 orang maut apabila kereta Honda City yang dinaiki merempuh pokok lalu terbakar.

Di Kuala Lumpur, jam 4 pagi tadi, seorang wanita maut apabila kereta Honda City dinaiki, dirempuh sebuah Honda CRV, lalu terbakar.

Dan sebentar tadi, jam 4.30 petang, seorang pemandu nyaris turut menjadi mangsa, apabila Ford Escape yang dipandu, tiba-tiba terbakar.

Pemandu terbabit, sempat keluar menyelamatkan diri.

Mangsa sebelum itu tidak menyedari enjin keretanya terbakar, sehinggalah dimaklumkan pemandu lain.

Asap dilihat oleh beberapa pengguna jalanraya lain, keluar dari sisi bawah sebelah kiri bahagian enjin Ford Escape ini.

Kejadian berlaku di Jalan Lingkaran Tengah 2 dari arah Hulu Klang ke Ampang, berhampiran susur Lebuhraya Duke.

Setelah menyedari sesuatu tidak kena kerana beberapa pemandu memberi isyarat kepadanya, pemandu terbabit, segera memberhentikan keretanya di tepi jalan dan segera keluar.

Dan sebaik keluar, api teruk marak membakar bahagian enjin sebelum merebak ke hampir keseluruhan kereta.

Orangramai turut membantu memadam kebakaran menggunakan alat pemadam api sebelum pasukan bomba dan menyelamat tiba membantu memedamkan keseluruhan kebakaran.

Kejadian kali ini tidak membabitkan perlanggaran dengan kenderaan lain malah tiada juga boleh dikaitkan dengan teori Ron 95 itu.

Dan, seperti juga Honda City dan Honda CRV, kenderaan ini juga bukan buatan Malaysia.

Nas menulis:

Jika diperhatikan betul2 sejak diperkenalkan petrol ron95 sejak itulah kereta2 yg kemalangan dan tiba2 terbakar kerap berlaku, tak semua masuk dlm berita tapi jika bekerja memandu dijalanraya dan ke banyak destinasi akan kelihatan kereta2 terbakar yg ditinggalkan ditepi jalan kebanyakkannya bukan sebab kemalangan dan ada kereta baru dan lama, sudah tentu kereta lama owner malas nak tarik sebab insurans 3rd party mana leh claim maka terbiar je tepi jalan.
Sesuatu perlu dilakukan dan siasatan perlu dijalankan kepada petrol ron95 baru ni, jika didapati tidak selamat mudah terbakar mana boleh dijual kepada pengguna.

sayapdewa menulis:

memang sah RON95 punca dia.kalau tak percaya boleh baca detail pasal RON95.memang semua petrol mudah terbakar.tapi utk pengetahuan semua, RON95 ni berbeza sedikit, dia dikategori kan amat mudah terbakar apabila terkena panas (tu tak kena api) pon boleh terbakar.
lagi pon pembakaran RON95 menghasilkan byk karbon yg boleh merosakkan gasket di injin. maka api akan mudah keluar dari enjin dan menyebabkan pembakaran di sekitar enjin.

ramai org ckp lintar pintas, sedangkan kereta baru pon kena jugak ape crita??? mulai skarang jgn la guna RON95.dh byk terbukti..RON95 minyak yg murah sudah tentu kurang kualiti nya.BMW pon sarankan kereta dia pakai RON97 keatas..

Along menulis:

a.. RON 95 lebih banyak carbon? cuba saudara berikan bukti teknikal macam data-data untuk support hujah saudara?link internet pun jadilah. saranan setengah kereta guna RON 97 berikutan spesifikasi enjinnya. sebagai contoh enjin berkuasa tinggi dan jenis compression tinggi seperti Type R, Swift sport,Golf GTi dimana rata-rata guna compression ratio 10.0:1 dan ke atas memerlukan RON97 untuk elakkan pre ignition dan jika ini berlaku knocking (minyak terbakar pra matang sebelum spark plug menyala berikutan tekanan tinggi) boleh rosakkan enjin.tetapi sekarang tidak lagi kerana ada knock sensor dimana ianya akan me retardkan ignition untuk elakkan knocking, tetapi retard ini mengurangkan keupayaan enjin.

amzari menulis:

Salam. pada pandangan saya, tidak perlulah kita bertelagah dalam hal ini, masing masing mempunyai pandangan masing -masing. Cuba kita lihat dari sudut positif..beberapa pembaca sekadar menyatakan persoalan."Adakah RON 95 penyebab kebakaran"..yang mana objektif persoalan ini ditimbulkan, adalah agar kajian lanjutan dapat dilaksanakan oleh pihak berkaitan. Disamping itu dapat membuka minda pengguan dan memberi ruang agar lebih banyak persoalan\jawapan dikemukan oleh pebaca ondscene.

Pada saya tidak perlu mengeluarkan komen -komen yang 'sarcastic'. Kadang kala soalan yang "dianggap kurang cerdik' merupakan pencetus kepada idea/jalan penyelesaian.

p/s; 7.40 pagi semalam di federal highway Shah alam -Kuala Lumpur di depan cycle carriage sebuah kereta satria neo terbakar (tanpa melibatkan kemalangan)

aril menulis:

memang laa petrol tu mudah terbakar encik2 sekali, maksud En Nas, sejal petrol 95 di perkenalkan, terjadi byk kes kenderaan terbakar sana sini. Memang ada kajian di jalankan.. Saya tak belajar kimia pon en pomen_gtr, tetapi kajian yg sampai ke pengetahuan saya ini mengatakan terdapat byk kandungan benzin di dalam RON 95 berbanding RON Ron yang lain dimana ia amat mudah mengeluarkan api sekiranya keadaan sekeliling terlalu panas. Enjin panaskan? itu yg terjadi ...

wallahualam

Nas menulis:

Salam,

Come on la, sya tak lah sebenggong tu tak tahu petrol ni sifat kimianya mudah terbakar, sya bukan baru keluar perut ibu semalam. Jgn menilai seseorang tanpa mengenali siapa sebenarnya org tersebut.
Maksud sya pun bukan target semata2 ron95, maksud sya semua jenis petrol baru yg dijual SEKARANG di sini perlu dikaji semula dari aspek keselamatan kepada pengguna, sya telah membuat kajian sendiri dgn cara mudah sahaja, curahkan petrol baru atas lantai simen dan boleh dilihat petrol baru mudah resap meruap cepat kering tanpa meninggalkan kesan minyak, berbeza petrol lama yg lambat resap meruap dan ada kesan minyak walaupun telah seharian. Petrol baru boleh dikatakan lebih bersifat liquid gas daripada minyak. Ujian kedua curahkan petrol baru pada lantai simen dan lalukan api diatasnya ia akan mudah menyambar api tersebut sebab ia bersifat mudah meruap bertukar kepada gas, berbeza dgn petrol lama jika dicurahkan di lantai simen api perlu disentuh pd minyak tersebut baru menyambar. Ujian lain, sya kerap kerja outstation dan parking kereta di tempat terbuka(berjemur), biasanya sya akan ingat dimana lever meter fuel gauge, bila pulang setelah 4 - 5 hari akan dapati lever meter tu akan turun dari takuk asal dan tiada kebocoran pd mana2 tempat dibahagian kereta sya, berbanding dgn petrol lama lever meter gauge tidak berubah tempat, rumusannya petrol baru juga lebih mudah meruap bila terdedah pada hawa haba/kepanasan sebab lebih bersifat gas sekaligus ia meninggikan risiko kebakaran sekalipun disebabkan oleh punca2 yg tidak sepatutnya boleh menyebabkan kebakaran pada petrol lama, sebagai contoh jika berlaku kebocoran kecil pd mana2 bahagian piping laluan petrol dan petrol meresap pada sistem ekzos terutama pada catalytic converter ataupun pada sistem pendawaian yg sedang panas petrol baru akan terbakar sebab bersifat gas berbanding petrol lama hanya akan berasap jika tersentuh benda yg amat panas dan tidak akan terbakar melainkan jika disentuh dgn api.
Ingin sya maklumkan kepada pembaca bahawa di Negara Thailand telah lama praktikkan penjualan petrol campuran 50% petrol tulen dan 50% alcohol dijual pada harga lebih murah dari petrol tulen 100% dan dinegara mereka penjualan tersebut lebih telus dgn memberikan beza warna pd pam dan ada papan kenyataan memberitau pembeli bahawa ini adalah petrol campuran, maka pembeli boleh memilih dan membuat keputusan samada mahu yg tulen atau campuran. Perlu juga difahamkan disini bahawa sifat petrol campuran alcohol juga bersifat mudah terbakar berbanding petrol tulen kerana alcohol itu sendiri sebenarnya adalah liquid gas dan mudah meruap dan hilang jika terdedah di tempat terbuka dan haba. Harap maklum. Maaf kpd tuan rumah atas penjelasan sya yg panjang lebar

Pak Kertopo menulis:

Banyak orang salah faham pasal petrol RON 95 dan RON 97. Sebenarnya kedua-duanya mudah terbakar termasuklah minyak petrol lama - RON 92.
Yang membezakan semuanya itu ialah RON bermaksud pengkelasan bahanapi secara saintifik dimakmal - Research Octane Number.
Bermakna jika lebih tingga kadar octane bermakna lebih mudah terbakar secara perbandingan saja dengan kadar octane yang lebih rendah. Ujian ini bukannya dibuat di tempat terbuka, tetapi dimakmal dan didalam kebuk piston. Jika ujian dilakukan ditempat terbuka, keputusannya sudah tentu semuanya mudah terbakar..

KERETA TERBAKAR - WHY CAR BURNED?

By kdi
by Abg Nizam

Kenderaan Semakin Banyak Terbakar Kebelakangan Ini, Kenapa???

6 termasuk suami isteri rentung

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
syakir.sazili@kosmo.com.my

Keadaan kereta Honda City yang terbakar dan mengakibatkan enam orang terbunuh di Jalan Ipoh-Kampar dekat Kuala Dipang semalam.

KAMPAR - Enam sahabat termasuk sepasang suami isteri maut apabila kereta Honda City yang dinaiki mereka merempuh dua batang pokok dan terbakar di Kilometer 30.1, Jalan Ipoh-Kampar dekat Kuala Dipang di sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 2 pagi itu, kereta yang dipandu oleh seorang lelaki, Lim Kar Wai, 20, gagal dikawal sebelum ia terbabas masuk ke lorong bersebelahan dan melanggar pokok.

Semasa kejadian, kesemua mangsa dalam perjalanan ke Ipoh untuk bertemu kenalan mereka di bandar raya berkenaan.

"Mulanya kereta itu merempuh sebatang pokok sebelum mengenai sebatang lagi pokok kira-kira empat meter dari pokok pertama.

"Akibat rempuhan itu, kereta dinaiki kesemua mangsa itu remuk sebelum terbakar," kata Ketua Polis Daerah Kampar, Supritendan Abdul Aziz Salleh ketika ditemui di lokasi kejadian di sini semalam.

Menurut beliau, Kar Wai dan empat penumpang lain iaitu Yap Heng Loong, 21, Soo Poi Wan, 18, Wong Chee Keong, 23, dan Tang Wai Leong, 18, mati rentung di tempat kejadian.

Seorang lagi penumpang yang juga isteri kepada Chee Keong, Foong Siew Ling, 20-an, meninggal dunia di Hospital Kampar pada pukul 4.50 pagi.

2a.

Re: METER MINYAK TIDAK TEPAT

Posted by: "agai@017" agai_disini@yahoo.com.my

Mon Oct 18, 2010 5:16 pm (PDT)





Bro Bashah

Memang nak jual...tp masalah berapa sen sgt la yg dapatnya....hehehehe
baik pakai sendiri...buat kereta kebal...

tapi klu nak kata meter proton memang camtu...yg baru2 punya ok pulak kan?
pelik tul...apa masalahnya...

________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, 18 October 2010 21:12:15
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: METER MINYAK TIDAK TEPAT

 
Brader agai..meter proton MEMANG macam tu..orang kata tukar 'kabel' ...kabel yg
mana aku tak pasti ...masalah meter teman tu cuma selesai bila teman jual balik
kereta tu keseluruhannya.. lepas seminggu..pembeli tu tanya teman..kenapa meter
tak naik.. isi penuh...''jentik sikit" ..bila dia jentik di cermin terus naik
mencanak..aku cakap meter proton memang macam tu..'iyer ke?" iyer....ish ish
ish...jenis tongkat ali..:-)

--- In automobil@yahoogroups.com, "agai@..." <agai_disini@...> wrote:
>
> Salam semua
>
> Mohon kerjasama semua untuk memberitahu saya mana2 KEDAI WIRING yang mempunyai

> wireman
> yang betul2 bagus dan dapat menyelesaikan masalah di sekitar Gombak, Keramat,
> Wangsa Maju atau Melawati.
>
> Keta wira saya mempunyai bacaan minyak yang amat tidak tepat (meter wira 1.3).
> Selepas isi minyak tak kiralah berapa RM pun, bacaannya sentiasa tidak tepat.
> kalau diisi penuh
> jarum akan menunjukkan satu takuk kurang. Begitulah seterusnya apa jarum sampai
>
> di tahap minimum.
> Kalau isi dalam RM20, meter warning tetap menyala kerana jarum tidak
>menunjukkan
>
> takuk yang
>
> selepas takuk pertama (hampir setengah). Pendek kata, klu nak tau bacaan tepat,
>
> ikena baca setakuk atas dari jarum
> tu duduk kat mana. Masalahnya mata sakit setiap kali bawak keta,meter warning
> menyala tak henti2 walaupun baru lepas isi
> RM20.
>
> Saya pernah bawak gi satu kedai...dia kata pelampung yg rosak. Dah tuka, tapi
> still masalah yang sama.
> Apa sebenarnya yg rosak agaknya? Mintak bantuan kenalkan sy dengan wireman yang
>
> boleh selesaikan masalah
> meter minyak gila ni.
>
> terima kasih
>

2b.

Re: METER MINYAK TIDAK TEPAT

Posted by: "zaman khan" rambutansz@yahoo.com   rambutansz

Mon Oct 18, 2010 9:18 pm (PDT)



meter tu memang macam tu kalau dah lama... contek dia dah kotor..
kalau nak servis kedai tak buat.. tukar baru je selesai masaalah...

________________________________
From: "agai@017" <agai_disini@yahoo.com.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, 19 October 2010 8:16:40
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Re: METER MINYAK TIDAK TEPAT

Bro Bashah

Memang nak jual...tp masalah berapa sen sgt la yg dapatnya....hehehehe
baik pakai sendiri...buat kereta kebal...

tapi klu nak kata meter proton memang camtu...yg baru2 punya ok pulak kan?
pelik tul...apa masalahnya...

________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, 18 October 2010 21:12:15
Subject:www.auto.pdniaga.com - Re: METER MINYAK TIDAK TEPAT

Brader agai..meter proton MEMANG macam tu..orang kata tukar 'kabel' ...kabel yg
mana aku tak pasti ...masalah meter teman tu cuma selesai bila teman jual balik
kereta tu keseluruhannya.. lepas seminggu..pembeli tu tanya teman..kenapa meter
tak naik.. isi penuh...''jentik sikit" ..bila dia jentik di cermin terus naik
mencanak..aku cakap meter proton memang macam tu..'iyer ke?" iyer....ish ish
ish...jenis tongkat ali..:-)

--- In automobil@yahoogroups.com, "agai@..." <agai_disini@...> wrote:
>
> Salam semua
>
> Mohon kerjasama semua untuk memberitahu saya mana2 KEDAI WIRING yang mempunyai

> wireman
> yang betul2 bagus dan dapat menyelesaikan masalah di sekitar Gombak, Keramat,
> Wangsa Maju atau Melawati.
>
> Keta wira saya mempunyai bacaan minyak yang amat tidak tepat (meter wira
1.3).
> Selepas isi minyak tak kiralah berapa RM pun, bacaannya sentiasa tidak tepat.
> kalau diisi penuh
> jarum akan menunjukkan satu takuk kurang. Begitulah seterusnya apa jarum sampai
>
> di tahap minimum.
> Kalau isi dalam RM20, meter warning tetap menyala kerana jarum tidak
>menunjukkan
>
> takuk yang
>
> selepas takuk pertama (hampir setengah). Pendek kata, klu nak tau bacaan tepat,
>
> ikena baca setakuk atas dari jarum
> tu duduk kat mana. Masalahnya mata sakit setiap kali bawak keta,meter warning
> menyala tak henti2 walaupun baru lepas isi
> RM20.
>
> Saya pernah bawak gi satu kedai...dia kata pelampung yg rosak. Dah tuka, tapi
> still masalah yang sama.
> Apa sebenarnya yg rosak agaknya? Mintak bantuan kenalkan sy dengan wireman yang
>
> boleh selesaikan masalah
> meter minyak gila ni.
>
> terima kasih
>

3a.

Re: Espace tiba2 enjin mati

Posted by: "zaman khan" rambutansz@yahoo.com   rambutansz

Mon Oct 18, 2010 9:17 pm (PDT)




ooo... itu aku rasa bateri buat hal...aku penah kena bateri baru setahun lebih
sikit.. semua lampu dan hon macam biasa, tapi bila stat dia tarik semacam je..
lepas tu langsung tak leh stat..
tukar bateri baru baru ok...

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, 18 October 2010 17:04:36
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - Espace tiba2 enjin mati

Salam,

mungkin ada a few contact point yg ke sensor longgar kot. pada ECU nya ke, pada
sensornya ka. bawak pi wireman, suruh dia check tengok connector2 semua ok lagi
ka...atau ada locking pada penyambung yg dah patah2 ke....

mungkin la kan....

rgds,
Nazri Ahtar

--- On Mon, 10/18/10, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

>From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
>Subject: www.auto.pdniaga.com - Espace tiba2 enjin mati
>To: "zzxrenaultmalaysia" <renaultmalaysia@yahoogroups.com>
>Date: Monday, October 18, 2010, 3:20 PM
>
>
>
>Salam.
>
>Plan memang nak join pergi Ulu Yam baru2 ni, tapi espace saya pula problem.
>Semasa sedang tunggu anak masukkan barang di asrama, saya onkan enjin + air
>cond + radio,
>adalah dalam setengah jam. Anak memang nak ikut jika ada program macam ni.
>Kemudian jalan dalam 100 meter, tiba2 cahaya lampu kat LED display tu, nampak
>malap2 (blurr)
>
>dan tiba2 aje enjin mati. Nak start semula tak boleh - macam start tapi gear
>di kedudukan D
> - tak ada bunyi.
>
>Kemudian baru perasan ada sign
>Saya check minyak hitam dan sebagainya ok. Lagipun dah buat semua ni sebelum
>raya dulu.
>Saya juga check semua connector dan fius, semuanya ok.
>
>Lepas tu perasan lagi lampu indicator "abs" tu menyala aje, tak padam2.
>Sepatutnya lampu abs tu akan padam selepas beberapa saat switch on.
>Saya on semua lampupun ok dan hon pun berbunyi kuat lagi. Jadi, saya tak
>expectlah
>
>bateri problem. Umur bateri (maintenance free) baru setahun 3 bulan aje.
>
>Saya call member saya (mekanik peugeot) kerana dia yang dekat. Dia kata
mungkin
>alternator. Oleh kerana dah nak maghrib, diapun bawa 3 biji bateri supaya
kalau
>alternator problem, tentu tak boleh cas, nanti tukar bateri lain pula. Janji
>boleh
>sampai ke rumah dulu.
>
>Bila dia sampai, dia check bateri voltage dalam 12 volts aje. Gunakan jumping
>start
>dari bateri yang dia bawa, espace saya boleh hidup. Lega rasanya. Dia check
>alternator, dia kata ada cas.
>
>Sayapun bawa balik ke rumah dalam perjalanan lebih kurang sejam, dan tak ada
>apa2 problem. Sampai rumah, on semua lampu, on air cond, on radio, dan start
>enjin, tak ada problem. Sampai sekarangpun ok.
>
>Sign oil level tupun tak keluar lagi dan lampu abs tupun macam biasa aje. Saya
>plan
>nak tukar bateri, member saya tu kata tak perlu kerana ok. Diapun tak tahu
>actual
>problem. Apa pendapat kawan2? Apa perlu saya buat lagi?
>

4a.

Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI

Posted by: "Hide ID" Hide ID   cirit3

Mon Oct 18, 2010 10:59 pm (PDT)



Hide ID just black_canary

Masalah bateri, tanpa kita menyedari, kebanyakan dari kita sebenarnya
TELAH ditipu semasa membeli bateri.tapi ramai yg tidak menyedarinya...

Saya bercakap demekian adalah kerana saya pun pernah di tipu, dan bila
abis warranty (1 tahun 1 bulan sahaja) bateri saya dah kong, padahal
penjagaan air bateri saya lakukan 2 minggu sekali...saya dapat tahu pun
setelah saya bawa kereta saya ke satu kedai di Bandar Baru Sungai Buluh
(kedai sebelah KFC)..

Taukeh cina tu memberi tahu saya yg saya telah TERBELI bateri
PALSU...walaupun jenamanya agak terkenal...tapi dia kata bahawa bateri
saya tu ialah bateri curi ayam (istilah yg dia gunakan bagi menunjukkan
bahawa bateri tersebut adalah palsu dimana pembuat bateri tersebut
mengurangkan kandungan plet timah (timah ke tembaga haa...udah lupa
pulak) ) dia ada beberapa cara untuk mengetahui bahawa bateri tu palsu
atau tidak.. (kat kedai dia mmg ada beberapa contoh bateri)

1. mula mula dia menunjukkan saya dua jenis bateri yg sama..dia
suruh saya angkat bateri tersebut...mmg ada perbezaan antara dua dua
bateri terebut dimana satu bateri terasa berat dan satu bateri terasa
agak ringan..so dia memberi tahu yg ringan tu ialah bateri curia yam
dimana kuantiti timah yg digunakan adalah kurang (kalau bateri tu jenis
plastic yg putih kita boleh tengok ketinggian plet timah tersebut adalah
berbeza)
2. Dia menunjukkan beberapa jenis bateri free maintenance dan pada
zahir nya kita melihat ia adalah bateri yg free maintenance tapi bila
dia kopek bahagian atas, kita akan lihat bahawa bateri tersebut ialah
bateri biasa sahaja tapi belah atas nya telah di tutup seperti bateri
free maintenance (so tak heranlah kalau kita terbeli bateri tersebut ia
akan cepat rosak)

So itulah serba sedikit berkenaan bateri, kalau nak tahu lebih lanjut
boleh lah dtg ke kedai cina ni di Bandar Baru Sungai Buluh dan Tanya
dengan dia...dia ni jenis tak kedekut ilmu..

So pada saya kalau kita nak beli bateri ni kena check dulu supaya kita
tidak terbeli bateri yg palsu...pasal kereta saya yg saya gunakan bateri
free maintenance dan dah dekat 7 bulan tak bergerak (sebab tgk kumpul
modal nak repair gearbox dan buat balik semuanya) dan Cuma seminggu
sekali saya start still baterinya bertenaga....

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
Behalf Of Quwarrizxmy Qurraizy
Sent: 14 October, 2010 5:42 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI

pasal tahan berapa lama

susah nak buat rumusan

kerana ia bergantung kepada cara kita menggunanya

macam saya guna untuk AM,DVD,TV

jadi agak lasak sikit

tentula tak sama dengan kegunaan biasa

On 14/10/2010, Shahrul Izwan <Shahrul.Izwan@wdc.com
<mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> > wrote:
> Biasa la tu..kalau keta ada problem dgn elektrikal mmg beteri cepat
> kong..Cuma kita ambik dari perspektif keta yg betul2 OK...
>
>
>
> ________________________________
>
> From: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
[mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
On Behalf
> Of abgmad
> Sent: Thursday, October 14, 2010 4:35 PM
> To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>
>
>
>
>
> Tapi kalau kereta kurang berjalan baik tak yah pakai MF ..bateri pun
akan
> cepat Kong jugak
>
> Sent from my BlackBerry(r) wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
>
> ________________________________
>
> From: "Shahrul Izwan" <Shahrul.Izwan@wdc.com
<mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> >
>
> Sender: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>

>
> Date: Thu, 14 Oct 2010 16:17:23 +0800
>
> To: <automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> >
>
> ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>
> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>
>
>
>
>
> kebanyakan air beteri berjenama mmg ada memiliki sedikit asid...dlm
sesetgh
> keadaan penggunaan air beteri berjenama bule memanjangkan hayat beteri
> kenderaan...kalau yg murah dok jual kat tesco tu mmg semata-mata air
> tulin...sebab tu beteri kengkadang cepat lingkup kalau pakai yg murah
nie...
>
>
>
> paling terbaik guna je beteri MF (maintenance free)...xyah pening
kepala nak
> cek air beteri tiap bulan...
>
>
>
> ________________________________
>
> From: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
[mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
On Behalf
> Of Quwarrizxmy Qurraizy
> Sent: Thursday, October 14, 2010 5:55 AM
> To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>
>
>
> air bateri adalah bahan kimia yang dipanggil 'asid lemah'
>
> saah satu sifat asid adelah 'mengkakis'
>
> sebabtu ia boleh menyebabkab sweeter tu jadi begitu
>
> On 13/10/2010, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg
<mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>
> <mailto:rienacom%40yahoo.com.sg> > wrote:
>>
>> BAHAYA AIR BATERI
>> Post by Almy
>>
>> Memang kalau dilihat, air bateri kereta atau motorsikal seperti tidak
ada
>> kesan apa-apa. Tetapi sebenarnya air bateri memberi kesan yang sangat
> buruk
>> kepada pakaian kita. Aku ceritakan sedikit pengalaman aku bersama air
>> bateri.
>>
>>
>> Satu hari aku bawa bateri kereta ke kedai untuk di cas disebabkan
bateri
> tu
>> habis power. keesokannya aku pun pergi la ambil dan disebabkan sibuk,
aku
>> tinggalkan bateri tu kat bonet belakang kereta. Selepas dua hari baru
la
> aku
>> teringat untuk pasangkan bateri tu kat kereta yang satu lagi. Bila
aku
> buka
>> bonet nak ambil bateri, ini yang aku lihat..
>>
>>
>>
>>
>> Korang lihat yang berbulat merah tu adalah cebisan-cebisan sweater
aku
> yang
>> kena air bateri, paper pula tak da effect apa pun..
>>
>>
>>
>>
>> Begini la keadaan sweater aku selepas 5 hari..
>>
>>
>>
>>
>>
>> **Sekadar ingin berkongsi, sama-sama lah berhati-hati selepas ini.
>
>
>
>

__________________________________________________________
This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
__________________________________________________________

DISCLAIMER:-
This email and any attachments are confidential and intended only for the use of the individual or entity named above and may contain information that is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that any dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited. If you have received this email in error, please notify us immediately by return email, delete the original message and destroy all copies made. Any views expressed are those of the individual sender, and not necessarily the views of Cycle & Carriage Bintang Bhd and/or any of its related corporations. Although reasonable precautions have been taken to scan incoming and outgoing emails and attachments for viruses, Cycle & Carriage Bintang Group can not guarantee this communication to be free of all viruses nor accept any responsibility for any consequences caused by viruses.
__________________________________________________________
This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
__________________________________________________________
4b.

Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI

Posted by: "Quwarrizxmy Qurraizy" qurraizy@gmail.com

Tue Oct 19, 2010 1:24 am (PDT)



betul setuju

mmg bnyak barangab sekarang ini yang tiruan

hatta kopi radix pon ade yg tiruan

berhati2 la semsa membelinya

On 19/10/2010, <> wrote:
> Hide ID just black_canary
>
>
>
> Masalah bateri, tanpa kita menyedari, kebanyakan dari kita sebenarnya
> TELAH ditipu semasa membeli bateri.tapi ramai yg tidak menyedarinya...
>
>
>
> Saya bercakap demekian adalah kerana saya pun pernah di tipu, dan bila
> abis warranty (1 tahun 1 bulan sahaja) bateri saya dah kong, padahal
> penjagaan air bateri saya lakukan 2 minggu sekali...saya dapat tahu pun
> setelah saya bawa kereta saya ke satu kedai di Bandar Baru Sungai Buluh
> (kedai sebelah KFC)..
>
>
>
> Taukeh cina tu memberi tahu saya yg saya telah TERBELI bateri
> PALSU...walaupun jenamanya agak terkenal...tapi dia kata bahawa bateri
> saya tu ialah bateri curi ayam (istilah yg dia gunakan bagi menunjukkan
> bahawa bateri tersebut adalah palsu dimana pembuat bateri tersebut
> mengurangkan kandungan plet timah (timah ke tembaga haa...udah lupa
> pulak) ) dia ada beberapa cara untuk mengetahui bahawa bateri tu palsu
> atau tidak.. (kat kedai dia mmg ada beberapa contoh bateri)
>
>
>
> 1. mula mula dia menunjukkan saya dua jenis bateri yg sama..dia
> suruh saya angkat bateri tersebut...mmg ada perbezaan antara dua dua
> bateri terebut dimana satu bateri terasa berat dan satu bateri terasa
> agak ringan..so dia memberi tahu yg ringan tu ialah bateri curia yam
> dimana kuantiti timah yg digunakan adalah kurang (kalau bateri tu jenis
> plastic yg putih kita boleh tengok ketinggian plet timah tersebut adalah
> berbeza)
> 2. Dia menunjukkan beberapa jenis bateri free maintenance dan pada
> zahir nya kita melihat ia adalah bateri yg free maintenance tapi bila
> dia kopek bahagian atas, kita akan lihat bahawa bateri tersebut ialah
> bateri biasa sahaja tapi belah atas nya telah di tutup seperti bateri
> free maintenance (so tak heranlah kalau kita terbeli bateri tersebut ia
> akan cepat rosak)
>
> So itulah serba sedikit berkenaan bateri, kalau nak tahu lebih lanjut
> boleh lah dtg ke kedai cina ni di Bandar Baru Sungai Buluh dan Tanya
> dengan dia...dia ni jenis tak kedekut ilmu..
>
>
>
> So pada saya kalau kita nak beli bateri ni kena check dulu supaya kita
> tidak terbeli bateri yg palsu...pasal kereta saya yg saya gunakan bateri
> free maintenance dan dah dekat 7 bulan tak bergerak (sebab tgk kumpul
> modal nak repair gearbox dan buat balik semuanya) dan Cuma seminggu
> sekali saya start still baterinya bertenaga....
>
>
>
>
>
>
>
> ________________________________
>
> From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
> Behalf Of Quwarrizxmy Qurraizy
> Sent: 14 October, 2010 5:42 PM
> To: automobil@yahoogroups.com
> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>
>
>
>
>
> pasal tahan berapa lama
>
> susah nak buat rumusan
>
> kerana ia bergantung kepada cara kita menggunanya
>
> macam saya guna untuk AM,DVD,TV
>
> jadi agak lasak sikit
>
> tentula tak sama dengan kegunaan biasa
>
> On 14/10/2010, Shahrul Izwan <Shahrul.Izwan@wdc.com
> <mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> > wrote:
>> Biasa la tu..kalau keta ada problem dgn elektrikal mmg beteri cepat
>> kong..Cuma kita ambik dari perspektif keta yg betul2 OK...
>>
>>
>>
>> ________________________________
>>
>> From: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> [mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
> On Behalf
>> Of abgmad
>> Sent: Thursday, October 14, 2010 4:35 PM
>> To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>
>>
>>
>>
>>
>> Tapi kalau kereta kurang berjalan baik tak yah pakai MF ..bateri pun
> akan
>> cepat Kong jugak
>>
>> Sent from my BlackBerry(r) wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
>>
>> ________________________________
>>
>> From: "Shahrul Izwan" <Shahrul.Izwan@wdc.com
> <mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> >
>>
>> Sender: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>
>>
>> Date: Thu, 14 Oct 2010 16:17:23 +0800
>>
>> To: <automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> >
>>
>> ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>
>> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>
>>
>>
>>
>>
>> kebanyakan air beteri berjenama mmg ada memiliki sedikit asid...dlm
> sesetgh
>> keadaan penggunaan air beteri berjenama bule memanjangkan hayat beteri
>> kenderaan...kalau yg murah dok jual kat tesco tu mmg semata-mata air
>> tulin...sebab tu beteri kengkadang cepat lingkup kalau pakai yg murah
> nie...
>>
>>
>>
>> paling terbaik guna je beteri MF (maintenance free)...xyah pening
> kepala nak
>> cek air beteri tiap bulan...
>>
>>
>>
>> ________________________________
>>
>> From: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> [mailto:automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
> On Behalf
>> Of Quwarrizxmy Qurraizy
>> Sent: Thursday, October 14, 2010 5:55 AM
>> To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>
>>
>>
>> air bateri adalah bahan kimia yang dipanggil 'asid lemah'
>>
>> saah satu sifat asid adelah 'mengkakis'
>>
>> sebabtu ia boleh menyebabkab sweeter tu jadi begitu
>>
>> On 13/10/2010, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg
> <mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>
>> <mailto:rienacom%40yahoo.com.sg> > wrote:
>>>
>>> BAHAYA AIR BATERI
>>> Post by Almy
>>>
>>> Memang kalau dilihat, air bateri kereta atau motorsikal seperti tidak
> ada
>>> kesan apa-apa. Tetapi sebenarnya air bateri memberi kesan yang sangat
>> buruk
>>> kepada pakaian kita. Aku ceritakan sedikit pengalaman aku bersama air
>>> bateri.
>>>
>>>
>>> Satu hari aku bawa bateri kereta ke kedai untuk di cas disebabkan
> bateri
>> tu
>>> habis power. keesokannya aku pun pergi la ambil dan disebabkan sibuk,
> aku
>>> tinggalkan bateri tu kat bonet belakang kereta. Selepas dua hari baru
> la
>> aku
>>> teringat untuk pasangkan bateri tu kat kereta yang satu lagi. Bila
> aku
>> buka
>>> bonet nak ambil bateri, ini yang aku lihat..
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Korang lihat yang berbulat merah tu adalah cebisan-cebisan sweater
> aku
>> yang
>>> kena air bateri, paper pula tak da effect apa pun..
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Begini la keadaan sweater aku selepas 5 hari..
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> **Sekadar ingin berkongsi, sama-sama lah berhati-hati selepas ini.
>>
>>
>>
>>
>
>
>
>
> __________________________________________________________
> This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
> For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
> __________________________________________________________
>
>
> DISCLAIMER:-
> This email and any attachments are confidential and intended only for the
> use of the individual or entity named above and may contain information that
> is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that
> any dissemination, distribution or copying of this email is strictly
> prohibited. If you have received this email in error, please notify us
> immediately by return email, delete the original message and destroy all
> copies made. Any views expressed are those of the individual sender, and not
> necessarily the views of Cycle & Carriage Bintang Bhd and/or any of its
> related corporations. Although reasonable precautions have been taken to
> scan incoming and outgoing emails and attachments for viruses, Cycle &
> Carriage Bintang Group can not guarantee this communication to be free of
> all viruses nor accept any responsibility for any consequences caused by
> viruses.
> __________________________________________________________
> This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
> For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
> __________________________________________________________

4c.

Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI

Posted by: "Hide ID" Hide ID   kamillyn01

Tue Oct 19, 2010 4:17 am (PDT)



Pls hide ID...

Quwarrizxmy Qurraizy
Betul ker kopi Radix pun ada yg tiruan... mcmana nak check..
Saya mmg pengemar kopi Radix HPA.

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of Quwarrizxmy Qurraizy
Sent: Tuesday, October 19, 2010 4:25 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI

betul setuju

mmg bnyak barangab sekarang ini yang tiruan

hatta kopi radix pon ade yg tiruan

berhati2 la semsa membelinya

On 19/10/2010, <> wrote:
> Hide ID just black_canary
>
>
>
> Masalah bateri, tanpa kita menyedari, kebanyakan dari kita sebenarnya
> TELAH ditipu semasa membeli bateri.tapi ramai yg tidak menyedarinya...
>
>
>
> Saya bercakap demekian adalah kerana saya pun pernah di tipu, dan bila
> abis warranty (1 tahun 1 bulan sahaja) bateri saya dah kong, padahal
> penjagaan air bateri saya lakukan 2 minggu sekali...saya dapat tahu pun
> setelah saya bawa kereta saya ke satu kedai di Bandar Baru Sungai Buluh
> (kedai sebelah KFC)..
>
>
>
> Taukeh cina tu memberi tahu saya yg saya telah TERBELI bateri
> PALSU...walaupun jenamanya agak terkenal...tapi dia kata bahawa bateri
> saya tu ialah bateri curi ayam (istilah yg dia gunakan bagi menunjukkan
> bahawa bateri tersebut adalah palsu dimana pembuat bateri tersebut
> mengurangkan kandungan plet timah (timah ke tembaga haa...udah lupa
> pulak) ) dia ada beberapa cara untuk mengetahui bahawa bateri tu palsu
> atau tidak.. (kat kedai dia mmg ada beberapa contoh bateri)
>
>
>
> 1. mula mula dia menunjukkan saya dua jenis bateri yg sama..dia
> suruh saya angkat bateri tersebut...mmg ada perbezaan antara dua dua
> bateri terebut dimana satu bateri terasa berat dan satu bateri terasa
> agak ringan..so dia memberi tahu yg ringan tu ialah bateri curia yam
> dimana kuantiti timah yg digunakan adalah kurang (kalau bateri tu jenis
> plastic yg putih kita boleh tengok ketinggian plet timah tersebut adalah
> berbeza)
> 2. Dia menunjukkan beberapa jenis bateri free maintenance dan pada
> zahir nya kita melihat ia adalah bateri yg free maintenance tapi bila
> dia kopek bahagian atas, kita akan lihat bahawa bateri tersebut ialah
> bateri biasa sahaja tapi belah atas nya telah di tutup seperti bateri
> free maintenance (so tak heranlah kalau kita terbeli bateri tersebut ia
> akan cepat rosak)
>
> So itulah serba sedikit berkenaan bateri, kalau nak tahu lebih lanjut
> boleh lah dtg ke kedai cina ni di Bandar Baru Sungai Buluh dan Tanya
> dengan dia...dia ni jenis tak kedekut ilmu..
>
>
>
> So pada saya kalau kita nak beli bateri ni kena check dulu supaya kita
> tidak terbeli bateri yg palsu...pasal kereta saya yg saya gunakan bateri
> free maintenance dan dah dekat 7 bulan tak bergerak (sebab tgk kumpul
> modal nak repair gearbox dan buat balik semuanya) dan Cuma seminggu
> sekali saya start still baterinya bertenaga....
>
>
>
>
>
>
>
> ________________________________
>
> From: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> [mailto:automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>] On
> Behalf Of Quwarrizxmy Qurraizy
> Sent: 14 October, 2010 5:42 PM
> To: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>
>
>
>
>
> pasal tahan berapa lama
>
> susah nak buat rumusan
>
> kerana ia bergantung kepada cara kita menggunanya
>
> macam saya guna untuk AM,DVD,TV
>
> jadi agak lasak sikit
>
> tentula tak sama dengan kegunaan biasa
>
> On 14/10/2010, Shahrul Izwan <Shahrul.Izwan@wdc.com<mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com>
> <mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> > wrote:
>> Biasa la tu..kalau keta ada problem dgn elektrikal mmg beteri cepat
>> kong..Cuma kita ambik dari perspektif keta yg betul2 OK...
>>
>>
>>
>> ________________________________
>>
>> From: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> [mailto:automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
> On Behalf
>> Of abgmad
>> Sent: Thursday, October 14, 2010 4:35 PM
>> To: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>
>>
>>
>>
>>
>> Tapi kalau kereta kurang berjalan baik tak yah pakai MF ..bateri pun
> akan
>> cepat Kong jugak
>>
>> Sent from my BlackBerry(r) wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
>>
>> ________________________________
>>
>> From: "Shahrul Izwan" <Shahrul.Izwan@wdc.com<mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com>
> <mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> >
>>
>> Sender: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>
>>
>> Date: Thu, 14 Oct 2010 16:17:23 +0800
>>
>> To: <automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com> >
>>
>> ReplyTo: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>
>> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>
>>
>>
>>
>>
>> kebanyakan air beteri berjenama mmg ada memiliki sedikit asid...dlm
> sesetgh
>> keadaan penggunaan air beteri berjenama bule memanjangkan hayat beteri
>> kenderaan...kalau yg murah dok jual kat tesco tu mmg semata-mata air
>> tulin...sebab tu beteri kengkadang cepat lingkup kalau pakai yg murah
> nie...
>>
>>
>>
>> paling terbaik guna je beteri MF (maintenance free)...xyah pening
> kepala nak
>> cek air beteri tiap bulan...
>>
>>
>>
>> ________________________________
>>
>> From: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> [mailto:automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
> On Behalf
>> Of Quwarrizxmy Qurraizy
>> Sent: Thursday, October 14, 2010 5:55 AM
>> To: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>
>>
>>
>> air bateri adalah bahan kimia yang dipanggil 'asid lemah'
>>
>> saah satu sifat asid adelah 'mengkakis'
>>
>> sebabtu ia boleh menyebabkab sweeter tu jadi begitu
>>
>> On 13/10/2010, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg<mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>
> <mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>
>> <mailto:rienacom%40yahoo.com.sg> > wrote:
>>>
>>> BAHAYA AIR BATERI
>>> Post by Almy
>>>
>>> Memang kalau dilihat, air bateri kereta atau motorsikal seperti tidak
> ada
>>> kesan apa-apa. Tetapi sebenarnya air bateri memberi kesan yang sangat
>> buruk
>>> kepada pakaian kita. Aku ceritakan sedikit pengalaman aku bersama air
>>> bateri.
>>>
>>>
>>> Satu hari aku bawa bateri kereta ke kedai untuk di cas disebabkan
> bateri
>> tu
>>> habis power. keesokannya aku pun pergi la ambil dan disebabkan sibuk,
> aku
>>> tinggalkan bateri tu kat bonet belakang kereta. Selepas dua hari baru
> la
>> aku
>>> teringat untuk pasangkan bateri tu kat kereta yang satu lagi. Bila
> aku
>> buka
>>> bonet nak ambil bateri, ini yang aku lihat..
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Korang lihat yang berbulat merah tu adalah cebisan-cebisan sweater
> aku
>> yang
>>> kena air bateri, paper pula tak da effect apa pun..
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Begini la keadaan sweater aku selepas 5 hari..
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> **Sekadar ingin berkongsi, sama-sama lah berhati-hati selepas ini.
>>
>>
>>
>>
>
>
>
>
> __________________________________________________________
> This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
> For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
> __________________________________________________________
>
>
> DISCLAIMER:-
> This email and any attachments are confidential and intended only for the
> use of the individual or entity named above and may contain information that
> is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that
> any dissemination, distribution or copying of this email is strictly
> prohibited. If you have received this email in error, please notify us
> immediately by return email, delete the original message and destroy all
> copies made. Any views expressed are those of the individual sender, and not
> necessarily the views of Cycle & Carriage Bintang Bhd and/or any of its
> related corporations. Although reasonable precautions have been taken to
> scan incoming and outgoing emails and attachments for viruses, Cycle &
> Carriage Bintang Group can not guarantee this communication to be free of
> all viruses nor accept any responsibility for any consequences caused by
> viruses.
> __________________________________________________________
> This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
> For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
> __________________________________________________________

________________________________
DISCLAIMER
This information transmitted is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by persons or entities other than the intended recipient is prohibited. If you have received this message and/or its attachment in error, please contact the sender and delete the material received from any computer. Any opinions, conclusions and other information in this message that are unrelated to the official business of Celcom Axiata Berhad (167469-A) (formerly known as Celcom (Malaysia) Berhad) Group ("Celcom") are those of the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor endorsed by Celcom. Celcom accepts no liability for the content of this e-mail, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.
4d.

Re: Fw: BAHAYA AIR BATERI

Posted by: "Quwarrizxmy Qurraizy" qurraizy@gmail.com

Tue Oct 19, 2010 4:39 am (PDT)



yg ni mmg sukar nak jawab

klo awak' kaki ' radix pasti taw rasenya

cara yg paling selamat

beli la di tempat yang sah seperti wakil 2 yg sah atau kios2 HPA

On 19/10/2010, <> wrote:
> Pls hide ID...
>
> Quwarrizxmy Qurraizy
> Betul ker kopi Radix pun ada yg tiruan... mcmana nak check..
> Saya mmg pengemar kopi Radix HPA.
>
>
>
>
>
>
> From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf
> Of Quwarrizxmy Qurraizy
> Sent: Tuesday, October 19, 2010 4:25 PM
> To: automobil@yahoogroups.com
> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>
>
>
> betul setuju
>
> mmg bnyak barangab sekarang ini yang tiruan
>
> hatta kopi radix pon ade yg tiruan
>
> berhati2 la semsa membelinya
>
> On 19/10/2010, <> wrote:
>> Hide ID just black_canary
>>
>>
>>
>> Masalah bateri, tanpa kita menyedari, kebanyakan dari kita sebenarnya
>> TELAH ditipu semasa membeli bateri.tapi ramai yg tidak menyedarinya...
>>
>>
>>
>> Saya bercakap demekian adalah kerana saya pun pernah di tipu, dan bila
>> abis warranty (1 tahun 1 bulan sahaja) bateri saya dah kong, padahal
>> penjagaan air bateri saya lakukan 2 minggu sekali...saya dapat tahu pun
>> setelah saya bawa kereta saya ke satu kedai di Bandar Baru Sungai Buluh
>> (kedai sebelah KFC)..
>>
>>
>>
>> Taukeh cina tu memberi tahu saya yg saya telah TERBELI bateri
>> PALSU...walaupun jenamanya agak terkenal...tapi dia kata bahawa bateri
>> saya tu ialah bateri curi ayam (istilah yg dia gunakan bagi menunjukkan
>> bahawa bateri tersebut adalah palsu dimana pembuat bateri tersebut
>> mengurangkan kandungan plet timah (timah ke tembaga haa...udah lupa
>> pulak) ) dia ada beberapa cara untuk mengetahui bahawa bateri tu palsu
>> atau tidak.. (kat kedai dia mmg ada beberapa contoh bateri)
>>
>>
>>
>> 1. mula mula dia menunjukkan saya dua jenis bateri yg sama..dia
>> suruh saya angkat bateri tersebut...mmg ada perbezaan antara dua dua
>> bateri terebut dimana satu bateri terasa berat dan satu bateri terasa
>> agak ringan..so dia memberi tahu yg ringan tu ialah bateri curia yam
>> dimana kuantiti timah yg digunakan adalah kurang (kalau bateri tu jenis
>> plastic yg putih kita boleh tengok ketinggian plet timah tersebut adalah
>> berbeza)
>> 2. Dia menunjukkan beberapa jenis bateri free maintenance dan pada
>> zahir nya kita melihat ia adalah bateri yg free maintenance tapi bila
>> dia kopek bahagian atas, kita akan lihat bahawa bateri tersebut ialah
>> bateri biasa sahaja tapi belah atas nya telah di tutup seperti bateri
>> free maintenance (so tak heranlah kalau kita terbeli bateri tersebut ia
>> akan cepat rosak)
>>
>> So itulah serba sedikit berkenaan bateri, kalau nak tahu lebih lanjut
>> boleh lah dtg ke kedai cina ni di Bandar Baru Sungai Buluh dan Tanya
>> dengan dia...dia ni jenis tak kedekut ilmu..
>>
>>
>>
>> So pada saya kalau kita nak beli bateri ni kena check dulu supaya kita
>> tidak terbeli bateri yg palsu...pasal kereta saya yg saya gunakan bateri
>> free maintenance dan dah dekat 7 bulan tak bergerak (sebab tgk kumpul
>> modal nak repair gearbox dan buat balik semuanya) dan Cuma seminggu
>> sekali saya start still baterinya bertenaga....
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> ________________________________
>>
>> From: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> [mailto:automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>] On
>> Behalf Of Quwarrizxmy Qurraizy
>> Sent: 14 October, 2010 5:42 PM
>> To: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>
>>
>>
>>
>>
>> pasal tahan berapa lama
>>
>> susah nak buat rumusan
>>
>> kerana ia bergantung kepada cara kita menggunanya
>>
>> macam saya guna untuk AM,DVD,TV
>>
>> jadi agak lasak sikit
>>
>> tentula tak sama dengan kegunaan biasa
>>
>> On 14/10/2010, Shahrul Izwan
>> <Shahrul.Izwan@wdc.com<mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com>
>> <mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> > wrote:
>>> Biasa la tu..kalau keta ada problem dgn elektrikal mmg beteri cepat
>>> kong..Cuma kita ambik dari perspektif keta yg betul2 OK...
>>>
>>>
>>>
>>> ________________________________
>>>
>>> From: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> [mailto:automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
>> On Behalf
>>> Of abgmad
>>> Sent: Thursday, October 14, 2010 4:35 PM
>>> To: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Tapi kalau kereta kurang berjalan baik tak yah pakai MF ..bateri pun
>> akan
>>> cepat Kong jugak
>>>
>>> Sent from my BlackBerry(r) wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
>>>
>>> ________________________________
>>>
>>> From: "Shahrul Izwan"
>>> <Shahrul.Izwan@wdc.com<mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com>
>> <mailto:Shahrul.Izwan%40wdc.com> >
>>>
>>> Sender: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>
>>>
>>> Date: Thu, 14 Oct 2010 16:17:23 +0800
>>>
>>> To: <automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com> >
>>>
>>> ReplyTo: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>>
>>> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> kebanyakan air beteri berjenama mmg ada memiliki sedikit asid...dlm
>> sesetgh
>>> keadaan penggunaan air beteri berjenama bule memanjangkan hayat beteri
>>> kenderaan...kalau yg murah dok jual kat tesco tu mmg semata-mata air
>>> tulin...sebab tu beteri kengkadang cepat lingkup kalau pakai yg murah
>> nie...
>>>
>>>
>>>
>>> paling terbaik guna je beteri MF (maintenance free)...xyah pening
>> kepala nak
>>> cek air beteri tiap bulan...
>>>
>>>
>>>
>>> ________________________________
>>>
>>> From: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> [mailto:automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com> ]
>> On Behalf
>>> Of Quwarrizxmy Qurraizy
>>> Sent: Thursday, October 14, 2010 5:55 AM
>>> To: automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
>>> Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Fw: BAHAYA AIR BATERI
>>>
>>>
>>>
>>> air bateri adalah bahan kimia yang dipanggil 'asid lemah'
>>>
>>> saah satu sifat asid adelah 'mengkakis'
>>>
>>> sebabtu ia boleh menyebabkab sweeter tu jadi begitu
>>>
>>> On 13/10/2010, :: eSpAcE 9808 ::
>>> <rienacom@yahoo.com.sg<mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>
>> <mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>
>>> <mailto:rienacom%40yahoo.com.sg> > wrote:
>>>>
>>>> BAHAYA AIR BATERI
>>>> Post by Almy
>>>>
>>>> Memang kalau dilihat, air bateri kereta atau motorsikal seperti tidak
>> ada
>>>> kesan apa-apa. Tetapi sebenarnya air bateri memberi kesan yang sangat
>>> buruk
>>>> kepada pakaian kita. Aku ceritakan sedikit pengalaman aku bersama air
>>>> bateri.
>>>>
>>>>
>>>> Satu hari aku bawa bateri kereta ke kedai untuk di cas disebabkan
>> bateri
>>> tu
>>>> habis power. keesokannya aku pun pergi la ambil dan disebabkan sibuk,
>> aku
>>>> tinggalkan bateri tu kat bonet belakang kereta. Selepas dua hari baru
>> la
>>> aku
>>>> teringat untuk pasangkan bateri tu kat kereta yang satu lagi. Bila
>> aku
>>> buka
>>>> bonet nak ambil bateri, ini yang aku lihat..
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Korang lihat yang berbulat merah tu adalah cebisan-cebisan sweater
>> aku
>>> yang
>>>> kena air bateri, paper pula tak da effect apa pun..
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Begini la keadaan sweater aku selepas 5 hari..
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> **Sekadar ingin berkongsi, sama-sama lah berhati-hati selepas ini.
>>>
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>>
>>
>> __________________________________________________________
>> This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
>> For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
>> __________________________________________________________
>>
>>
>> DISCLAIMER:-
>> This email and any attachments are confidential and intended only for the
>> use of the individual or entity named above and may contain information
>> that
>> is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified
>> that
>> any dissemination, distribution or copying of this email is strictly
>> prohibited. If you have received this email in error, please notify us
>> immediately by return email, delete the original message and destroy all
>> copies made. Any views expressed are those of the individual sender, and
>> not
>> necessarily the views of Cycle & Carriage Bintang Bhd and/or any of its
>> related corporations. Although reasonable precautions have been taken to
>> scan incoming and outgoing emails and attachments for viruses, Cycle &
>> Carriage Bintang Group can not guarantee this communication to be free of
>> all viruses nor accept any responsibility for any consequences caused by
>> viruses.
>> __________________________________________________________
>> This email has been scanned by the MessageLabs Email Security System.
>> For more information please visit http://www.messagelabs.com/email
>> __________________________________________________________
>
>
> ________________________________
> DISCLAIMER
> This information transmitted is intended only for the person or entity to
> which it is addressed and may contain confidential and/or privileged
> material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or
> taking of any action in reliance upon, this information by persons or
> entities other than the intended recipient is prohibited. If you have
> received this message and/or its attachment in error, please contact the
> sender and delete the material received from any computer. Any opinions,
> conclusions and other information in this message that are unrelated to the
> official business of Celcom Axiata Berhad (167469-A) (formerly known as
> Celcom (Malaysia) Berhad) Group ("Celcom") are those of the individual
> sender and shall be understood as neither explicitly given nor endorsed by
> Celcom. Celcom accepts no liability for the content of this e-mail, or for
> the consequences of any actions taken on the basis of the information
> provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.
>

Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: