Sunday, December 26, 2010

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 2823

Messages In This Digest (1 Message)

Message

1a.

Re: Wira Clarion 2-Din CD Player Wiring

Posted by: "Mat Yie" silingkapur@gmail.com

Sun Dec 26, 2010 3:59 am (PST)



w'salam.

nazri.. aku dah test dah dgn adapter walkman tu.. mmg tak idup...
cuma bleh dgr bunyi motor cd player initialized je... hehehe .. betul kata
kau..
mmg radio keta ni nak supply high current..

nampak gayanya aku nak kena cari dc power supply 12V, 3A @ 4A kalau aku nak
guna jgk. duit lg... mahal jgk dc power supply tu aku rasa... sekitar dlm
RM60 jgk tu...
tgklah dulu...

Aku asalnya malas nak biarkan radio tu tersadai dlm plastik simpanan..
tu yg aku nak try tu... ingatkan nak hidupkan radio tu kat luar takyah guna
duit..
Kalau dah mcm ni aku kena consider balik laa...

2010/12/23 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>

>
>
> Salam,
>
> berapa power output untuk adapter walkman tu ? FYI, kalau 1A (1 ampere),
> tak cukup kuat untuk power up Head Unit (HU) clarion tu. walaupun dipasang
> moderate volume pada HU tersebut.
>
> atleast 12V 3A baru kuat untuk hidupkan HU yg disambungkan pada speaker
> 4ohm*. typical clarion built-in amplifier nih 40W rasanya.
>
> baik, untuk penyambungan pula.
>
> power connector
> hitam biasanya mewakili ground, dan merah mewakili positive. mungkin dalam
> kes tuan merah belang hitam itu sambung pada +ve terminal. dan hitam pada
> -ve terminal adapter.
>
> bagi wayar hijau, putih dan biru. ada 3 fungsi yg saya dapat fikirkan.
> 1. power feeder untuk motor antena elektrik.
> 2. power feeder untuk swicthing power amplifier.
> 3. power feeder untuk disc changer.
>
> saya tak pasti yang mana satu untuk ketiga2nya.
>
> bagi penyambungan connector 1 & 2 (merah putih), biasanya ini penyambungkan
> ke amplifier. memandangkan ada 2, saya jangkakan salah satu untuk sambungan
> dari cd changer ke HU, dan satu lagi dari HU ke power amplifier. penyambung
> ini bukan untuk speaker.
>
> HU radio kereta biasanya ada 4 speaker. 2 front, 2 rear. sebab tu ada 8
> wayar. dan penyambungan diaorang buat biasanya in pair. cuba kombinasi
> berikut dengan mengunakan speaker kecil, dan kemudian laras fader (front &
> back), dan juga balance (left & right) untuk tahu kombinasi yang mana yang
> betul. guna satu speaker pun sudah cukup.
>
> kombinasi pair pertama
> 1&2, 5&6, 3&4, 7&8
>
> kombinasi pair kedua
> (front) 1&5, 2&6,
> (back) 3&7, 4&8
>
> saya rasa kombinasi kedua adalah betul, tapi check dulu :).
>
> cuba bagi model number untuk HU tersebut. rasanya ada sticker atas badan
> HU tu.
>
> * - speaker kereta 4ohm, speaker rumah 8ohm, secara teknikal saya tak pasti
> kenapa berbeza. tapi yg saya tahu, mmg macam tu.
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> --- On *Wed, 12/22/10, Mat Yie <silingkapur@gmail.com>* wrote:
>
>
> From: Mat Yie <silingkapur@gmail.com>
> Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Wira Clarion 2-Din CD Player
> Wiring [2 Attachments]
> To:
> Date: Wednesday, December 22, 2010, 4:31 PM
>
>
>
> Assalamualaikum,
>
> Saya nak mohon bantuan kepada pakar2 wiring radio keta, kot2
> ada yang boleh membantu saya.
>
> Saya nak pasang radio cd player keta seperti dlm attachment
> yang disertakan bersama email ini kepada adapter/transformer walkman
> yang bleh laras sampai 12V maximum. Saya nak guna radio ni kat tpt
> keje daripada dok tersadai mcm tu je.
>
> Kiranya dari adaptor / transformer tu ada terminal (+) positive dan
> terminal (-) negative.
>
> Oleh itu saya nak tahu terminal pada power connector
> yang mana satu perlu saya pasangkan agar radio ini boleh
> dihidupkan menggunakan adaptor tersebut.
>
> Dan kalau boleh utk speaker connector, saya nak tahu wayar mana
> utk front speaker ( left and right ) dan rear speaker (left and right).
>
> Mohon kerjasama kepada pakar2 yang dapat membantu
> agar bleh isi jadual dlm file excel yg saya sertakan sekali dan bleh
> send file tersebut ke group utk dikongsi atau direct ke email saya ->
> silingkapur@gmail.com
>
> Jasa dan perkongsian ilmu anda amatlah saya hargai dan saya ucapkan
> terima kasih.
>
> sekian.
>
>
>
>
>
>
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:

•      The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
•      Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
•      Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
•      OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: