Tuesday, December 28, 2010

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 2825[6 Attachments]

Messages In This Digest (20 Messages)

Messages

1a.

Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Mon Dec 27, 2010 6:38 am (PST)




Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat apa kita nak buat..

Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"

kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.

Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.

Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting daripada teks asal.
1b.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "shidan shidan" syid_dan@yahoo.com   syid_dan

Mon Dec 27, 2010 5:15 pm (PST)



aduusss... naya ni...

--- On Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis
To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM

 

 

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat
apa kita nak buat..

Lagi
mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"
kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan
dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang
sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000
hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan
kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam
keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan
terancam seandainya beliau membuat laporan polis.
Demikianlah pengalaman
Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika
ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh
luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan
bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh
orang anggota sehingga muntah darah.
Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati
buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari
darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik
ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk
berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.
Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke
Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera,
berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa
dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk
menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi
selepas dibawa keluar mahkamah.
Demikianlah pengalaman
lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli
parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing
akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin
mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat
aduan selepas itu.
Sembunyikan diri dalam
longkang
Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan,
tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu
peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli
parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah
Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di
balai.
Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka
mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu
takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala
penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada
Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat,
dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi.
Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih
kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."
Chia Buang Hing menyeru,
"Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni
berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat,
banyak yang dipukul mati..."
Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang
berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat,
jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil
dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak
apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari
ni..."
Polis nampak wang nota
Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18
November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari
rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang
buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk
menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika
beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang
daripadanya, tetapi ditolak Chia.
Chia (gambar kiri) berkata
kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau
you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia
lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di
tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak
besar."
Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba
mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan
dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis
mahu duit!"
Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU
3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang
berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul,
ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah
darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.
Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang
nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di
atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut
Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau
hanya keluar balai dengan RM5,000.
Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai
pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor.
Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya
pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau
membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini
menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika
ditahan.
Diugut polis
Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan
bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu
dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang
menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh
parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you
supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."
Pada jam 3 pagi 19
November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan
dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal
berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya,
polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke
dalamnya.
Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga
jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia
mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah
muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima
anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan
akhirnya dibawa ke hospital.
Selepas pemeriksaan di
Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan
Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia
kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin
membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia
tidak bersalah dan diseksa polis.
Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat
aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip
Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya,
dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.
Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah
mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota
Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.
*Ong
Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah
dan disunting daripada teks
asal.

1c.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Mon Dec 27, 2010 5:31 pm (PST)



aku tunggu Hishamuddin komen.....
tauke besar tu

________________________________
From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxingatan <ingatan@yahoogroups.com>
Sent: Mon, December 27, 2010 10:08:32 PM
Subject:www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat apa
kita nak buat..
Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"
kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya,
terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling
dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa
buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut
untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya,
keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat
laporan polis.
Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok
polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang
dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman
dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau
dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.
Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock
secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari,
cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak
dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air
kencingnya ketika dipukul polis.
Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk
permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk
berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya
diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya,
tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar
mahkamah.
Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu
sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri),
pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai
Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis,
malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.
Sembunyikan diri dalam longkang
Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke
balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara
Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng
membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka
tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.
Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang
Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai
Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang
Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya
masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ...
saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak
hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya
percaya saya akan mati."
Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap
peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang
tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."
Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu,
berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada
orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia
berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya),
tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."
Polis nampak wang nota
Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing
memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota
Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di
PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis
nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut
Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.
Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya
mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akanreport balai." Menurut
Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada
di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."
Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan
kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun
beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"
Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah
kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai
Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh
orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata,
kening sebelah kiri dan di bawah dagu.
Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah
kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit
ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya
mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.
Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi
kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya
memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar
jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk
seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau
membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.
Diugut polis
Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan
kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri
dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalauyou
tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah
dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long
term."
Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk
menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik,
tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul
polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan
memasukkan sesuatu ke dalamnya.
Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari
tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi
"Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di
mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang
dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.
Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah
untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak
dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat
bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang
memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.
Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai
polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh
kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya
masih mampu cam polis yang memukulnya.
Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan
menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil
keterangan daripada mangsa kes ini.
*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan
disunting daripada teks asal.


1d.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "rezal_sapuan@amtek.my" rezal_sapuan@amtek.my

Mon Dec 27, 2010 5:46 pm (PST)

[Attachment(s) from rezal_sapuan@amtek.my included below]

Surat khabar Cina berani tulis .... akhbar melayu seperti utusan & bharian
berani ke nak tulis ....

From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Date: 28/12/2010 09:29 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa
keganasan polis
Sent by: automobil@yahoogroups.com

aku tunggu Hishamuddin komen.....
tauke besar tu

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxingatan <ingatan@yahoogroups.com>
Sent: Mon, December 27, 2010 10:08:32 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat
apa kita nak buat..
Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"

kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah
darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh
berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah
ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan
kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam
keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan
terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

(Embedded image moved to file: pic14604.jpg)Demikianlah pengalaman Chia
Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika
ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati
tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas
dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai
polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock
secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari,
cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau
tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana
habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya
untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak
terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul
polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi
isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi
selepas dibawa keluar mahkamah.

(Embedded image moved to file: pic03902.jpg)Demikianlah pengalaman lima
hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli
parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang
Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO)
Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah
menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk
ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN
Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen
Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam
semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di
balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia
Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk
ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan
ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan,
kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat,
dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan
lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya
dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

(Embedded image moved to file: pic00153.jpg)Chia Buang Hing menyeru, "Saya
mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni
berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat,
banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu,
berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang
pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya,
kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi
(kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang
Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana
menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan
jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen
memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau
menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang
daripadanya, tetapi ditolak Chia.

(Embedded image moved to file: pic00292.jpg)Chia (gambar kiri) berkata
kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau
you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi, anggota
polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja
berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan
kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta
walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini,
malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau
dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan
dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera
di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang
berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "
You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa
bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar
balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan
Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan
bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari
itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau
membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya.
Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada
dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya
disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk
menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya
berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang
berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau
(dahsyat), dan lokap sama lu long term."

(Embedded image moved to file: pic12382.jpg)Pada jam 3 pagi 19 November,
Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah.
Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal
berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis.
Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan
memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling
dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis
berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah
dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota
polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan
akhirnya dibawa ke hospital.

(Embedded image moved to file: pic17421.jpg)Selepas pemeriksaan di
Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman.
Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan
majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama
Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang
memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai
polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi
menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa
dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan
menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil
keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah
dan disunting daripada teks asal.

Attachment(s) from rezal_sapuan@amtek.my

6 of 6 File(s)

1e.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Mon Dec 27, 2010 6:07 pm (PST)



NI CERITA DI PIHAK YG KENA PUKUL...TAK TAU CERITA PIHAK YG MEMUKUL......

HARAP2 DPT DI BICARA DGN ADIL....

[cid:image001.jpg@01CBA670.E8EFAAC0]
________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of shidan shidan
Sent: Tuesday, December 28, 2010 9:15 AM
To: zzxingatan; automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

aduusss... naya ni...

--- On Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis
To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat apa kita nak buat..<http://kedahlanie.blogspot.com/2010/12/ada-polis-baik-ada-polis-jahat-yang.html>

Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"

kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

[cid:image002.jpg@01CBA670.E8EFAAC0]Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

[cid:image003.jpg@01CBA670.E8EFAAC0]Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

[cid:image004.jpg@01CBA670.E8EFAAC0]Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.

[cid:image005.jpg@01CBA670.E8EFAAC0]Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

[cid:image006.jpg@01CBA670.E8EFAAC0]Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.

[cid:image007.jpg@01CBA670.E8EFAAC0]Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview<http://www.merdekareview.com/bm/>, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting daripada teks asal<http://www.merdekareview.com/news/n/16293.html>.

DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.
1f.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "shidan shidan" syid_dan@yahoo.com   syid_dan

Mon Dec 27, 2010 10:44 pm (PST)



di ugut letak parang dgn dadah tu..mcm kes aminul rashid la...tiba2 ada parang, punya la nk kata arwah bdk tu penyamun...aku dgr kata la ni kl kena thn polis lebih dr pkl 12 mlm kl xberenti terus tembak ...

--- On Mon, 12/27/10, Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my> wrote:

From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>, "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
Date: Monday, December 27, 2010, 5:34 PM

 

NI CERITA DI PIHAK YG KENA PUKUL…TAK TAU CERITA PIHAK YG MEMUKUL……
 
HARAP2 DPT DI BICARA DGN ADIL….
 

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com]
On Behalf Of shidan shidan

Sent: Tuesday, December 28, 2010 9:15 AM

To: zzxingatan; automobil@yahoogroups.com

Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

 

aduusss... naya ni...

--- On Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>

Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>

Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM

 


 

Ada
polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat apa kita nak buat..


Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"
kedahlanie
Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding.
Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah,
perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.
Demikianlah
pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi
oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.
Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan
cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.
Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang
sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa
keluar mahkamah.
Demikianlah
pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada
22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.
Sembunyikan diri dalam longkang
Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian.
Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.
Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang
kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam
balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."
Chia Buang
Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."
Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam,
rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."
Polis nampak wang nota
Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya
dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan
lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.
Chia (gambar
kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau
you angkat duit saya, saya akan report
balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana
banyak besar, banyak besar."
Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila
cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"
Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan
apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.
Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya
dan taburkan di atas lantai. "You
mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.
Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor.
Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa
beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.
Diugut polis
Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya
beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you
tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi
you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu
long term."
Pada jam
3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan
kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.
Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat
ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh
lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.
Selepas
pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat
panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.
Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember
bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.
Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis
Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.
*Ong Vic Kee ialah wartawan
MerdekaReview,
edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting daripada teks
asal.

 

DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.

1g.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Mon Dec 27, 2010 10:50 pm (PST)



KES AMINULRASYID TU MMG BYK KERAGUAN......SEMOGA KES DI ADILI DENGAN TELUS & JUJUR....

[cid:image001.jpg@01CBA69C.1E996730]
________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of shidan shidan
Sent: Tuesday, December 28, 2010 2:43 PM
To: automobil@yahoogroups.com; zzxingatan
Cc: mahligai
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

di ugut letak parang dgn dadah tu..mcm kes aminul rashid la...tiba2 ada parang, punya la nk kata arwah bdk tu penyamun...aku dgr kata la ni kl kena thn polis lebih dr pkl 12 mlm kl xberenti terus tembak ...

--- On Mon, 12/27/10, Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my> wrote:

From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>, "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
Date: Monday, December 27, 2010, 5:34 PM

NI CERITA DI PIHAK YG KENA PUKUL...TAK TAU CERITA PIHAK YG MEMUKUL......

HARAP2 DPT DI BICARA DGN ADIL....

[cid:image001.jpg@01CBA69C.1E996730]

________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of shidan shidan
Sent: Tuesday, December 28, 2010 9:15 AM
To: zzxingatan; automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

aduusss... naya ni...

--- On Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis
To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat apa kita nak buat..<http://kedahlanie.blogspot.com/2010/12/ada-polis-baik-ada-polis-jahat-yang.html>

Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"

kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

[cid:image002.jpg@01CBA69C.1E996730]Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

[cid:image003.jpg@01CBA69C.1E996730]Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

[cid:image004.jpg@01CBA69C.1E996730]Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.

[cid:image005.jpg@01CBA69C.1E996730]Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

[cid:image006.jpg@01CBA69C.1E996730]Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.

[cid:image007.jpg@01CBA69C.1E996730]Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview<http://www.merdekareview.com/bm/>, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting daripada teks asal<http://www.merdekareview.com/news/n/16293.html>.

DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the use of the individual or entity named above and may contain information that is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that any dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited. If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message. Thank you.

DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.
1h.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "MHZ" cekelatgetah@gmail.com   mohamad_hadi

Tue Dec 28, 2010 12:27 am (PST)



Kabar angin aje kot tapi kalau ianya betul pun mungkin bukan arahan
bertulis.. arahan paham2 sendiri. tujuannya nak senang kerja. tak mau
susah2 kejar.. apa pun kalau kita tak buat kesalahan melampau(setakat
kesalahan jalan raya..melainkan langgar orang) buat apa nak lari?? lain
la kes adik aminulrashid tu budak lagi mesti terlampau gelabah.

Aku pernah dengar cerita seorang polis pencen (UTK).. polis ni kalau
diorang dapat report gaduh memang diorang buat donno je. alasannya leceh
nak cari bukti la.. apa la. diorang akan tunggu ada kematian baru buka
kes.. senang nak tangkap dan buat tuduhan katanya. itu pun aku rasa
prosedur ni bukan ada hitam putih pun.. paham-paham sendiri gak :)

minta maaf ye kalau cerita ni tak betul bukan tujuan nak menghasut cuma
nak berkongsi. aku dengar cerita ni dari mulut bekas polis. kelentong
dia, kelentonglah aku..

On 28/12/2010 2:43 PM, shidan shidan wrote:
> di ugut letak parang dgn dadah tu..mcm kes aminul rashid la...tiba2 ada
> parang, punya la nk kata arwah bdk tu penyamun...aku dgr kata la ni kl
> kena thn polis lebih dr pkl 12 mlm kl xberenti terus tembak ...
>
> --- On *Mon, 12/27/10, Harris Bin Haron /<Harris@maa.com.my>/* wrote:
>
>
> From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
> Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa
> keganasan polis
> To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
> "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
> Date: Monday, December 27, 2010, 5:34 PM
>
> NI CERITA DI PIHAK YG KENA PUKUL…TAK TAU CERITA PIHAK YG MEMUKUL……
>
> HARAP2 DPT DI BICARA DGN ADIL….
>
> ----------------------------------------------------------
>
> *From:*automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com]
> *On Behalf Of *shidan shidan
> *Sent:* Tuesday, December 28, 2010 9:15 AM
> *To:* zzxingatan; automobil@yahoogroups.com
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa
> keganasan polis
>
> aduusss... naya ni...
>
> --- On *Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: /<rienacom@yahoo.com.sg>/*
> wrote:
>
>
> From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
> Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan
> polis
> To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
> Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM
>
>
> *Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah..
> Yang jahat apa kita nak buat..
> <http://kedahlanie.blogspot.com/2010/12/ada-polis-baik-ada-polis-jahat-yang.html>*
>
> *Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"*
>
> *kedahlanie*
>
> Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah
> darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh
> berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang
> entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini
> disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah
> dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan
> dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat
> laporan polis.
>
> Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan
> menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan
> kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia
> meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan
> bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis,
> dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.
>
> Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh
> Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada
> dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika
> dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk
> berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.
>
> Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling
> Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan
> tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya
> dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon
> untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli.
> Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.
>
> Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan
> dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng
> (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan
> pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin
> mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh
> Chia membuat aduan selepas itu.
>
> **Sembunyikan diri dalam longkang**
>
> Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk
> masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi
> ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli
> parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai
> polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang
> Hing setelah tiba di balai.
>
> Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa
> Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut
> untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui
> segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya
> berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila
> keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya
> akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta
> nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat...
> Jadi saya percaya saya akan mati."
>
> Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak
> berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya
> berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."
>
> Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari
> lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara
> ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan
> menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor
> kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala
> saja beberapa hari ni..."
>
> **Polis nampak wang nota**
>
> Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia
> Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di
> Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang
> buat halangan jalan (//road block//) di PJU 3/15, yang memintanya
> untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota
> RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia,
> polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.
>
> Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi
> duit, saya mahu saman saje. Kalau //you// angkat duit saya, saya
> akan//report //balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad
> VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata,
> "//You// Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."
>
> Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis
> dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul
> dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang.
> Polis mahu duit!"
>
> Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian
> ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku.
> Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul,
> ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia
> muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di
> bawah dagu.
>
> Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia
> yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas
> lantai. "//You //mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut
> Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya,
> dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.
>
> Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan
> Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia
> menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga
> kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di
> restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut
> agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau
> membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.
>
> **Diugut polis**
>
> Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya
> disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan
> untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang
> menggarinya berkata, "Kalau//you //tak buat report itu, saya akan
> taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak
> kasi //you// supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu //long term//."
>
> Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis
> untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di
> Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis
> air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan
> kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.
>
> Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh
> berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia
> mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika
> itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia
> lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan
> ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.
>
> Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke
> mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan
> permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa
> untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin
> membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya,
> mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.
>
> Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di
> balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau
> tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya,
> dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.
>
> Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka
> akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan
> mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.
>
> *Ong Vic Kee ialah wartawan //MerdekaReview//
> <http://www.merdekareview.com/bm/>, edisi bahasa Cina. Diterjemah
> dan disunting daripada teks asal
> <http://www.merdekareview.com/news/n/16293.html>.
>
> DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the
> use of the individual or entity named above and may contain
> information that is privileged. If you are not the intended
> recipient, you are notified that any dissemination, distribution or
> copying of this email is strictly prohibited. If you have received
> this email in error, please notify us immediately by return email or
> telephone and destroy the original message. Thank you.
>
>

1i.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "Hide ID" Hide ID   kamillyn01

Tue Dec 28, 2010 2:17 am (PST)



Please hide ID….

Kesian pada mangsa kejadian ini.
Ni mcm provokasi jer…. Kalau di war-warkan bole jadi perkauman.
Biarlah pihak yg berkuasa menyiasat. Dan mengenakan tindakan yg setimpal dgn kesalahan.

Kita jgn terus menunding jari pada PDRM sahaja. Jgn pertikaikan tugasan PDRM.
Dalam PDRM pun 99% rasanya bangsa Melayu. Saya khuathir ni salah satu agenda utk mengumbal undang2.

Renung-renungkan.

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of shidan shidan
Sent: Tuesday, December 28, 2010 9:15 AM
To: zzxingatan; automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

aduusss... naya ni...

--- On Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis
To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat apa kita nak buat..<http://kedahlanie.blogspot.com/2010/12/ada-polis-baik-ada-polis-jahat-yang.html>

Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"

kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

[cid:image001.jpg@01CBA677.DF38C5F0]Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

[cid:image002.jpg@01CBA677.DF38C5F0]Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

[cid:image003.jpg@01CBA677.DF38C5F0]Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.

[cid:image004.jpg@01CBA677.DF38C5F0]Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

[cid:image005.jpg@01CBA677.DF38C5F0]Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.

[cid:image006.jpg@01CBA677.DF38C5F0]Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview<http://www.merdekareview.com/bm/>, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting daripada teks asal<http://www.merdekareview.com/news/n/16293.html>.

________________________________
DISCLAIMER
This information transmitted is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by persons or entities other than the intended recipient is prohibited. If you have received this message and/or its attachment in error, please contact the sender and delete the material received from any computer. Any opinions, conclusions and other information in this message that are unrelated to the official business of Celcom Axiata Berhad (167469-A) (formerly known as Celcom (Malaysia) Berhad) Group ("Celcom") are those of the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor endorsed by Celcom. Celcom accepts no liability for the content of this e-mail, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.
1j.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis [6 Attachments]

Posted by: "Hide ID" Hide ID

Tue Dec 28, 2010 2:17 am (PST)



Mod,hide ID PLEASE...email syarikat.

Just pendapat peribadi,

Kita jngn dengar crite dari sebelah pihak je,lojik ke dia dipukul teruk
tanpa apa2 sebab yg munasabah.

Mustahil jika x bagi duit terus polis pukul dia bertubi2,mesti ada
sebab2 lain..mungkin cino tu kurang ajar ke,

Maki-hamun ke dll,maklumlah skarang ni cino/india dah berani kurang ajar
kerana ada back up dari pemimpin&peguam

tertentu,tuntut macam2 perkara,tak macam dulu2,mereka senyap je.Ada kes
skit mesti ada ketua dtng back up..jngn ada yg

komplen plak itu hak peribadi,kalau camtu huru-hara lah Negara,x guna
ada laws.

Polis ada procedurnya,tak boleh suka2 pukul orng nanti mereka kena
balik.Ramai lawyer2 kat luar sana dok

tunggu kalau ada kes yg sensasi...nak cari duit dan nama/popularity.

Kalau baca btul2 jalan cerita cina ni agak berat pada sebelah pihak
je,macam filem tamil dulu2 pun ada.

**berhati2 lah pada zaman sekarang,fitnah terlalu kuat/berleluasa
dimana-mana.

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
Behalf Of rezal_sapuan@amtek.my
Sent: Tuesday, 12, 2010 9:44 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan
polis [6 Attachments]

[Attachment(s) from rezal_sapuan@amtek.my included below]

Surat khabar Cina berani tulis .... akhbar melayu seperti utusan &
bharian
berani ke nak tulis ....

From: bashah <bwasi@yahoo.com <mailto:bwasi%40yahoo.com> >
To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>
Date: 28/12/2010 09:29 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa
keganasan polis
Sent by: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil%40yahoogroups.com>

aku tunggu Hishamuddin komen.....
tauke besar tu

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg
<mailto:rienacom%40yahoo.com.sg> >
To: zzxingatan <ingatan@yahoogroups.com
<mailto:ingatan%40yahoogroups.com> >
Sent: Mon, December 27, 2010 10:08:32 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan
polis

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat
apa kita nak buat..
Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"

kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah
darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh
berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang
entah
ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan
kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam
keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya
akan
terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

(Embedded image moved to file: pic14604.jpg)Demikianlah pengalaman Chia
Buang Hing (gambar kanan), yang enggan menyogok polis dengan rasuah
ketika
ditahan kerana cukai jalan kereta isteri yang dipandunya telah melewati
tarikh luput. Chia meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas
dengan tumbukan bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai
polis, dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng
Hock
secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding,
almari,
cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke sana.
Beliau
tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat demikian kerana
habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya
untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak
terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul
polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk
menghubungi
isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia dipukul lagi
selepas dibawa keluar mahkamah.

(Embedded image moved to file: pic03902.jpg)Demikianlah pengalaman lima
hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama
ahli
parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang
Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat
(IO)
Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah
menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk
masuk
ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN
Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen
Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam
semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di
balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia
Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk
masuk
ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan
ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada
Tuhan,
kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya
ingat,
dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan
lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya
dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

(Embedded image moved to file: pic00153.jpg)Chia Buang Hing menyeru,
"Saya
mengharapkan bantuan anda. Saya tidak berharap peristiwa macam ni
berulang. Seorang yang pukul saya berkata, banyak kes yang tidak
disiasat,
banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari
lalu,
berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini
berulang
pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan menyuarakannya,
kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata tidak apa lagi
(kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang
Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana
menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan
jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen
memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau
menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang
daripadanya, tetapi ditolak Chia.

(Embedded image moved to file: pic00292.jpg)Chia (gambar kiri) berkata
kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje.
Kalau
you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi,
anggota
polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat
meja
berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis
dengan
kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta
walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian
ini,
malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau
dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang
dan
dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah,
cedera
di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang
berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "
You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia
mendakwa
bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar
balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan
Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan
bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada
hari
itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau
membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan
kuil-nya.
Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada
dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya
disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan
untuk
menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang
menggarinya
berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar
yang
berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau
(dahsyat), dan lokap sama lu long term."

(Embedded image moved to file: pic12382.jpg)Pada jam 3 pagi 19 November,
Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis untuk menyuntik Chia dengan
dadah.
Chia diarahkan untuk kencing di Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal
berbuat demikian kerana habis air kencingnya semasa dipukul polis.
Menurutnya, polis memasukkan kencing polis sendiri ke dalam botol dan
memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling
dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara
polis
berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah darah
dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima anggota
polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan
akhirnya dibawa ke hospital.

(Embedded image moved to file: pic17421.jpg)Selepas pemeriksaan di
Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon
reman.
Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan
majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama
Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang
memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di
balai
polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi
menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau
mendakwa
dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan
menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil
keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah
dan disunting daripada teks asal.

1k.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "Hide ID" Hide ID   hisyam_ahmad

Tue Dec 28, 2010 2:18 am (PST)



Tokmod, hide ID pls.

Betul tu. Bukan nak berat kepada mana2 pihak, tapi kita tak boleh buat
kesimpulan dgn satu sumber saja. Biarlah kebenaran ditentukan oleh bukti
dan hujjah yg sah dari kedua-dua pihak. Yg salah wajib dihukum
selayaknya.

Hisyam

_____

From: Harris Bin Haron [mailto:Harris@maa.com.my]
Sent: Tuesday, December 28, 2010 9:34 AM
To: automobil@yahoogroups.com; zzxingatan
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan
polis

NI CERITA DI PIHAK YG KENA PUKUL...TAK TAU CERITA PIHAK YG MEMUKUL......

HARAP2 DPT DI BICARA DGN ADIL....

_____

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
Behalf Of shidan shidan
Sent: Tuesday, December 28, 2010 9:15 AM
To: zzxingatan; automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan
polis

aduusss... naya ni...

--- On Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan
polis
To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com>
Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM

Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah.. Yang jahat
apa kita nak buat..
<http://kedahlanie.blogspot.com/2010/12/ada-polis-baik-ada-polis-jahat-y
ang.html>

Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"

kedahlanie

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah
darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh
berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang
entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan
kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam
keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya
akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan
menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan kereta
isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia meminta agar
polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan bertubi-tubi oleh
anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis, dibelasah tujuh orang
anggota sehingga muntah darah.

Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh Beng
Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada dinding,
almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika dibawa ke
sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk berbuat
demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.

Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya
untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan tidak
terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya dipukul
polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon untuk
menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli. Dia
dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.

Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam
satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar
kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22
Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau
tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan
selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang

Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk
masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN
Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen
Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam
semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di
balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia
Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk
masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala
penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih
kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai
polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya
rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu,
mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan
mati."

Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak
berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya berkata,
banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."

Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari
lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara ini
berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan
menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor kata
tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala saja
beberapa hari ni..."

Polis nampak wang nota

Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia Buang
Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di Tropicana
menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang buat halangan
jalan (road block) di PJU 3/15, yang memintanya untuk menunjukkan lesen
memandu. Chia berkata polis nampak wang nota RM50-nya, ketika beliau
menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia, polis meminta wang
daripadanya, tetapi ditolak Chia.

Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi
duit, saya mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akan report
balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya,
seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana
banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis
dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam
kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu
duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian
ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku.
Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul,
ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia
muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah
dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang
berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai.
"You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia
mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau
hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan
Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan
bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada
hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah,
beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan
kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu
banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya
disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan
untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang
menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh
parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you
supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis
untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di
Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis air
kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan kencing
polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.

Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh berguling-guling
dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia mendengar suara
polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika itu, Chia sudah muntah
darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia lagi, beliau dibawa oleh lima
anggota polis ke satu padang dan ditolak jatuh, namun beliau tidak mati,
dan akhirnya dibawa ke hospital.

Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke
mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan
permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk
disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat
panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia
tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di
balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak
lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau
mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan
menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil
keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview
<http://www.merdekareview.com/bm/> , edisi bahasa Cina. Diterjemah dan
disunting daripada teks asal
<http://www.merdekareview.com/news/n/16293.html> .

DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the use of
the individual or entity named above and may contain information that is
privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that
any dissemination, distribution or copying of this email is strictly
prohibited. If you have received this email in error, please notify us
immediately by return email or telephone and destroy the original
message. Thank you.

1l.

Re: Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Posted by: "Hide ID" Hide ID

Tue Dec 28, 2010 2:20 am (PST)



…tok mode plse hide my id jus sukam99…

…yg saya dengo tak tahu betul ke idak….
..kalau malam-malam bute bawak kete jenis saga,wira,waja….
…dalam kete isi penuh 4,5 orang ….
..ini ade chance polis tahan …sbb suspek nak g mencuri…..
..ade logik gak….sbb dlm tv tu…byk perompak pakai kete-kete jenis ini….yg kena tembak…
..so awarelah sape yg pakai kete jenis ini…..termasuk saya le…

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of MHZ
Sent: Tuesday, December 28, 2010 4:27 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan polis

Kabar angin aje kot tapi kalau ianya betul pun mungkin bukan arahan
bertulis.. arahan paham2 sendiri. tujuannya nak senang kerja. tak mau
susah2 kejar.. apa pun kalau kita tak buat kesalahan melampau(setakat
kesalahan jalan raya..melainkan langgar orang) buat apa nak lari?? lain
la kes adik aminulrashid tu budak lagi mesti terlampau gelabah.

Aku pernah dengar cerita seorang polis pencen (UTK).. polis ni kalau
diorang dapat report gaduh memang diorang buat donno je. alasannya leceh
nak cari bukti la.. apa la. diorang akan tunggu ada kematian baru buka
kes.. senang nak tangkap dan buat tuduhan katanya. itu pun aku rasa
prosedur ni bukan ada hitam putih pun.. paham-paham sendiri gak :)

minta maaf ye kalau cerita ni tak betul bukan tujuan nak menghasut cuma
nak berkongsi. aku dengar cerita ni dari mulut bekas polis. kelentong
dia, kelentonglah aku..

On 28/12/2010 2:43 PM, shidan shidan wrote:
> di ugut letak parang dgn dadah tu..mcm kes aminul rashid la...tiba2 ada
> parang, punya la nk kata arwah bdk tu penyamun...aku dgr kata la ni kl
> kena thn polis lebih dr pkl 12 mlm kl xberenti terus tembak ...
>
> --- On *Mon, 12/27/10, Harris Bin Haron /<Harris@maa.com.my<mailto:Harris%40maa.com.my>>/* wrote:
>
>
> From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my<mailto:Harris%40maa.com.my>>
> Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa
> keganasan polis
> To: "automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>" <automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>>,
> "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com<mailto:ingatan%40yahoogroups.com>>
> Date: Monday, December 27, 2010, 5:34 PM
>
> NI CERITA DI PIHAK YG KENA PUKUL…TAK TAU CERITA PIHAK YG MEMUKUL……
>
> HARAP2 DPT DI BICARA DGN ADIL….
>
> ----------------------------------------------------------
>
> *From:*automobil@yahoogroups.com<mailto:%2Aautomobil%40yahoogroups.com> [mailto:automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>]
> *On Behalf Of *shidan shidan
> *Sent:* Tuesday, December 28, 2010 9:15 AM
> *To:* zzxingatan; automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil%40yahoogroups.com>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa
> keganasan polis
>
> aduusss... naya ni...
>
> --- On *Mon, 12/27/10, :: eSpAcE 9808 :: /<rienacom@yahoo.com.sg<mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>>/*
> wrote:
>
>
> From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg<mailto:rienacom%40yahoo.com.sg>>
> Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Lagi mangsa keganasan
> polis
> To: "zzxingatan" <ingatan@yahoogroups.com<mailto:ingatan%40yahoogroups.com>>
> Date: Monday, December 27, 2010, 6:08 AM
>
>
> *Ada polis baik.. Ada polis jahat.. Yang baik Alhamdulillah..
> Yang jahat apa kita nak buat..
> <http://kedahlanie.blogspot.com/2010/12/ada-polis-baik-ada-polis-jahat-yang.html>*
>
> *Lagi mangsa keganasan polis: "Polis pukul saya kerana mahu duit!"*
>
> *kedahlanie*
>
> Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah
> darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh
> berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang
> entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini
> disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah
> dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan
> dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat
> laporan polis.
>
> Demikianlah pengalaman Chia Buang Hing (gambar kanan), yang enggan
> menyogok polis dengan rasuah ketika ditahan kerana cukai jalan
> kereta isteri yang dipandunya telah melewati tarikh luput. Chia
> meminta agar polis menyaman dirinya, tetapi dibalas dengan tumbukan
> bertubi-tubi oleh anggota polis. Beliau dibawa ke balai polis,
> dibelasah tujuh orang anggota sehingga muntah darah.
>
> Chia Buang Hing yang takut dirinya "mati buta-buta" seperti Teoh
> Beng Hock secara senyap-senyap meninggalkan cop jari darahnya pada
> dinding, almari, cermin dan pintu tandas di Jabatan Nakrotik ketika
> dibawa ke sana. Beliau tidak dapat kencing lagi ketika disuruh untuk
> berbuat demikian kerana habis air kencingnya ketika dipukul polis.
>
> Lelaki yang berumur 34 tahun ini pernah dibawa ke Mahkamah Petaling
> Jaya untuk permohonan reman. Beliau yang sudah cedera, berdarah dan
> tidak terdaya untuk berdiri mengadu kepada majistret, bahawa dirinya
> dipukul polis dan duitnya diambil polis. Chia Buang Hing memohon
> untuk menghubungi isteri dan ibunya, tetapi semuanya tidak dipeduli.
> Dia dipukul lagi selepas dibawa keluar mahkamah.
>
> Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan
> dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng
> (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan
> pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin
> mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh
> Chia membuat aduan selepas itu.
>
> **Sembunyikan diri dalam longkang**
>
> Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk
> masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi
> ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli
> parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai
> polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang
> Hing setelah tiba di balai.
>
> Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa
> Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut
> untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui
> segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya
> berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila
> keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya
> akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta
> nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat...
> Jadi saya percaya saya akan mati."
>
> Chia Buang Hing menyeru, "Saya mengharapkan bantuan anda. Saya tidak
> berharap peristiwa macam ni berulang. Seorang yang pukul saya
> berkata, banyak kes yang tidak disiasat, banyak yang dipukul mati..."
>
> Beliau menahan sebak ketika mengenang apa yang berlaku beberapa hari
> lalu, berkata "Dengan bantuan YB dan peguam, rakyat, jangan perkara
> ini berulang pada orang lain... Saya masih berani untuk tampil dan
> menyuarakannya, kerana ia berlaku pada diri saya. Walaupun doktor
> kata tidak apa lagi (kecederaannya), tapi saya asyik pening kepala
> saja beberapa hari ni..."
>
> **Polis nampak wang nota**
>
> Peristiwa ini berlaku pada jam 11 malam, 18 November, apabila Chia
> Buang Hing memandu Proton Waja milikan isterinya dari rumahnya di
> Tropicana menuju ke Kota Damansara. Beliau ditahan polis yang sedang
> buat halangan jalan (//road block//) di PJU 3/15, yang memintanya
> untuk menunjukkan lesen memandu. Chia berkata polis nampak wang nota
> RM50-nya, ketika beliau menyeluk saku depan seluarnya. Menurut Chia,
> polis meminta wang daripadanya, tetapi ditolak Chia.
>
> Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi
> duit, saya mahu saman saje. Kalau //you// angkat duit saya, saya
> akan//report //balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad
> VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata,
> "//You// Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."
>
> Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis
> dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul
> dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang.
> Polis mahu duit!"
>
> Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian
> ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku.
> Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul,
> ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia
> muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di
> bawah dagu.
>
> Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia
> yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas
> lantai. "//You //mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut
> Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya,
> dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.
>
> Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan
> Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia
> menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga
> kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di
> restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut
> agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau
> membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.
>
> **Diugut polis**
>
> Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya
> disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan
> untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang
> menggarinya berkata, "Kalau//you //tak buat report itu, saya akan
> taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak
> kasi //you// supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu //long term//."
>
> Pada jam 3 pagi 19 November, Chia dibawa ke IPD PJ, dan diugut polis
> untuk menyuntik Chia dengan dadah. Chia diarahkan untuk kencing di
> Jabatan Nakrotik, tetapi beliau gagal berbuat demikian kerana habis
> air kencingnya semasa dipukul polis. Menurutnya, polis memasukkan
> kencing polis sendiri ke dalam botol dan memasukkan sesuatu ke dalamnya.
>
> Chia ditolak oleh polis yang menggarinya sehingga jatuh
> berguling-guling dari tingkat ketujuh hingga ke tingkat ketiga. Chia
> mendengar suara polis berbunyi "Mahu tolak lu mati". Pada ketika
> itu, Chia sudah muntah darah dan berbuih di mulut. Menurut Chia
> lagi, beliau dibawa oleh lima anggota polis ke satu padang dan
> ditolak jatuh, namun beliau tidak mati, dan akhirnya dibawa ke hospital.
>
> Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke
> mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan
> permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa
> untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin
> membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya,
> mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.
>
> Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di
> balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau
> tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya,
> dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.
>
> Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka
> akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan
> mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.
>
> *Ong Vic Kee ialah wartawan //MerdekaReview//
> <http://www.merdekareview.com/bm/>, edisi bahasa Cina. Diterjemah
> dan disunting daripada teks asal
> <http://www.merdekareview.com/news/n/16293.html>.
>
> DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the
> use of the individual or entity named above and may contain
> information that is privileged. If you are not the intended
> recipient, you are notified that any dissemination, distribution or
> copying of this email is strictly prohibited. If you have received
> this email in error, please notify us immediately by return email or
> telephone and destroy the original message. Thank you.
>
>

2.

Fw: Pertolongan tuan dan puan amat diperlukan

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Mon Dec 27, 2010 6:43 am (PST)




Pertolongan tuan dan puan amat diperlukan
telokbakongonline

KEPADA SAHABAT YANG PERIHATIN , ANAK SAHABAT KITA SHAHRUL NIZAM BIN DAUD @ JEGE TELAH DI MASUKKAN KE HOSPITAL IJN.KINI ANAKNYA MASIH DI IJN. KOS PEMBEDAHAN RM 25000 . 00 . ITU ADALAH KOS YANG PALING MINIMA. BAGI MERINGANKAN BEBAN KELUARGA MEREKA DENGAN INI BSL MELANCARKAN TABUNG BANTUAN MUHAMMAD MUIZZUDDIN BIN SHAHRUL NIZAM.

.
NO AKAUN SHAHRUL CIMB 1431 0000 462207
TELEFON 012 973 0476
3a.

Re: Mohon pandangan for 2nd car

Posted by: "nazrul15" nazrulizam@gmail.com   nazrul15

Tue Dec 28, 2010 2:15 am (PST)



nak beli cash x mampu le.. rm40k tu pun dah ambik kira buat loan & bayaran
bulanan.. tu je yg termampu..

2010/12/26 <>

>
>
> Tokmod, hide ID pls.
>
>
>
> Bro.. camana bro bleh dapat 6.6 liter / 100km? wa punya wira (manual)
> lebih kurang 7.5~8 liter/100km dan wa punya Getz (auto) 9.2 liter / 100km.
>
>
>
> Share la bro apa yg bro dah buat utk dapat camtu?
>
>
>
> Thanks in advance!
>
>
> ------------------------------
>
> *From:* Rahman [mailto:man_apache@yahoo.com]
> *Sent:* Friday, December 24, 2010 7:25 PM
> *To:* automobil@yahoogroups.com
>
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Re: Mohon pandangan for
> 2nd car
>
>
>
>
>
> kalau wa, wa suruh je bro angkat detomaso sekor...takpun kurang2 espri or
> ascend, dengan bajet anda tadi anda dah boleh buat kereta2 tadi menjadi
> super power dengan barang2/alat ganti yang baru...
>
> bajet tu dalam cash or kredit(loan bank)? hehehe...
>
> masuk kelab DOC, join TT derang tiap2 minggu...
>
> FC,fuel consumption paling rendah aku boleh dapat tahun ni 6.6 liter
> /100km. ni time minyak Ron97 RM2.05, Ron95 RM1.80.
>
>
>
>
> ------------------------------
>
> *From:* bashah <bwasi@yahoo.com>
> *To:* automobil@yahoogroups.com
> *Sent:* Fri, December 24, 2010 4:26:07 PM
> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Re: Mohon pandangan for 2nd
> car
>
>
>
> kalau hang tanya otai, jawabnyer otai lah jugak...
>
> 1. katalah hang nak decide beli 2nd - katalah kereta Proton/Perodua...dah
> dapat test drive.
> 2. lepas tu hang test drive pulak toyota SEG 1.6 1992-1994 camtulah, cari
> yg buruk pun tak per...sebab mudah2an keta A tu lagi bagus dari SEG buruk...
> 3. lepas tu , kalau hang pikir keta A tu bagus tak dari SEG buruk tu,
> barulah hang proceed dg keta idaman hati tu....
>
> --- In automobil@yahoogroups.com <automobil%40yahoogroups.com>, nazrul15
> <nazrulizam@...> wrote:
> >
> > Salam to all auto otai & friends..
> >
> > Saya dlm perancangan utk beli 2nd car.. bajet keta cc kecik je.. target
> pun
> > dlm rm40k je.. dlm kepada dok target keta savvy, saga fl or viva.. mohon
> > pendapat pakar2 auto.. ade gak terfikir nak beli keta test drive (apa2
> model
> > yg termasuk dlm bajet), tp xtau camne nk beli, xde kabel..
> >
> > Terima kasih kpd yg sudi beri pendapat..
> >
>
>
>
>
>
3b.

Re: Mohon pandangan for 2nd car

Posted by: "Rahman" man_apache@yahoo.com   man_apache

Tue Dec 28, 2010 2:16 am (PST)



aku pun tak pasti apa sebab dia begitu, tp mmg objektif aku kalau boleh lagi nak
bagi fc lebih rendah serendah yang boleh...

maybe sebab kereta tu ade EFI, enjin lak daihatsu 1.6 body ringan walaupun auto
sedan
ada surge tank
install grounding n VS
bawak menten 100~110kmj

la ni kete tu dah ade kat adik ipar aku...

________________________________
From: "Hide@yahoo.com" <Hide@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Mon, December 27, 2010 9:56:25 AM
Subject:RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Re: Mohon pandangan for 2nd car

Tokmod, hide ID pls.

Bro.. camana bro bleh dapat 6.6 liter / 100km? wa punya wira (manual) lebih
kurang 7.5~8 liter/100km dan wa punya Getz (auto) 9.2 liter / 100km.

Share la bro apa yg bro dah buat utk dapat camtu?

Thanks in advance!


________________________________

From:Rahman [mailto:man_apache@yahoo.com]
Sent: Friday, December 24, 2010 7:25 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Re: Mohon pandangan for 2nd car


kalau wa, wa suruh je bro angkat detomaso sekor...takpun kurang2 espri or
ascend, dengan bajet anda tadi anda dah boleh buat kereta2 tadi menjadi super
power dengan barang2/alat ganti yang baru...

bajet tu dalam cash or kredit(loan bank)? hehehe...

masuk kelab DOC, join TT derang tiap2 minggu...

FC,fuel consumption paling rendah aku boleh dapat tahun ni 6.6 liter /100km. ni
time minyak Ron97 RM2.05, Ron95 RM1.80.

________________________________

From:bashah <bwasi@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Fri, December 24, 2010 4:26:07 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Re: Mohon pandangan for 2nd car

kalau hang tanya otai, jawabnyer otai lah jugak...

1. katalah hang nak decide beli 2nd - katalah kereta Proton/Perodua...dah dapat
test drive.
2. lepas tu hang test drive pulak toyota SEG 1.6 1992-1994 camtulah, cari yg
buruk pun tak per...sebab mudah2an keta A tu lagi bagus dari SEG buruk...
3. lepas tu , kalau hang pikir keta A tu bagus tak dari SEG buruk tu, barulah
hang proceed dg keta idaman hati tu....

--- In automobil@yahoogroups.com, nazrul15 <nazrulizam@...> wrote:
>
> Salam to all auto otai & friends..
>
> Saya dlm perancangan utk beli 2nd car.. bajet keta cc kecik je.. target pun
> dlm rm40k je.. dlm kepada dok target keta savvy, saga fl or viva.. mohon
> pendapat pakar2 auto.. ade gak terfikir nak beli keta test drive (apa2 model
> yg termasuk dlm bajet), tp xtau camne nk beli, xde kabel..
>
> Terima kasih kpd yg sudi beri pendapat..
>



4a.

Re: Cuci Karbon @ Penang [1 Attachment]

Posted by: "nazrul15" nazrulizam@gmail.com   nazrul15

Tue Dec 28, 2010 2:16 am (PST)



camner nak dapatkan utk area putrajaya?

On Sun, Dec 26, 2010 at 8:44 PM, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com> wrote:

>
> [Attachment(s) <#12d26323e18b3a1a_TopText> from Azmi OilyMan included
> below]
>
> Salam,
>
> Kpd pemilik2 kenderaan yg nak cuci karbon di Pulau Pinang boleh call/sms
> agen saya.
> En.Amir
> 013-4477440 atau 019-4137101
>
> Beliau akan siap pasang.
>
> FB: http://www.facebook.com/home.php#!/profile.php?id=100001810437060
> Youtube: http://www.youtube.com/user/amirdecarbonize
> ------
> Azmi Abdullah
> *OILYMAN TECHNOLOGY*
> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
> Tel: +60192764645 or +60176930306
> E-Mail: azmi@oilyman.com.my
> Web: www.oilyman.com.my
> Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
> Forum: http://oilyman.com.my/forum
> FaceBook: http://www.facebook.com/azmi-oilyman
> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>
>
4b.

Re: Cuci Karbon @ Penang

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Tue Dec 28, 2010 2:32 am (PST)



Sila tel atau sms saya 019-2764645
------
Azmi Abdullah
*OILYMAN TECHNOLOGY*
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
FaceBook: http://www.facebook.com/azmi-oilyman
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2010/12/27 nazrul15 <nazrulizam@gmail.com>

>
>
> camner nak dapatkan utk area putrajaya?
>
> On Sun, Dec 26, 2010 at 8:44 PM, Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com>wrote:
>
>>
>> [Attachment(s) <#12d2c7a513c04e3b_12d26323e18b3a1a_TopText> from Azmi
>> OilyMan included below]
>>
>> Salam,
>>
>> Kpd pemilik2 kenderaan yg nak cuci karbon di Pulau Pinang boleh call/sms
>> agen saya.
>> En.Amir
>> 013-4477440 atau 019-4137101
>>
>> Beliau akan siap pasang.
>>
>> FB: http://www.facebook.com/home.php#!/profile.php?id=100001810437060<http://www.facebook.com/home.php#%21/profile.php?id=100001810437060>
>> Youtube: http://www.youtube.com/user/amirdecarbonize
>> ------
>> Azmi Abdullah
>> *OILYMAN TECHNOLOGY*
>> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
>> Tel: +60192764645 or +60176930306
>> E-Mail: azmi@oilyman.com.my
>> Web: www.oilyman.com.my
>> Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
>> Forum: http://oilyman.com.my/forum
>> FaceBook: http://www.facebook.com/azmi-oilyman
>> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>>
>
>
>
5a.

Re: Pomen wiring kereta di Bangi/Kajang.

Posted by: "izad bangi" rizad74@gmail.com

Tue Dec 28, 2010 2:19 am (PST)



WIRA 1.5

2010/12/25 baddRi Rozaimi <zordaq@yahoo.com>

>
>
> APA KERETA?
>
> *Mohd Badri Ibrahim - Badd*
> 0123556142
> *Zordaq Sdn Bhd*
> G01 02 Jalan SM02 Taman Subang Mas,
> 47260 Subang Jaya, Selangor, Malaysia.
> http://www.ezordaq.com
> *Spare Part - High Performance - Accessories Car*
>
>
> ------------------------------
> *From:* bAd mood <moodysega@hotmail.com>
> *To:* "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
> *Sent:* Thu, December 23, 2010 10:36:16 PM
> *Subject:* RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Re: Pomen wiring kereta
> di Bangi/Kajang.
>
>
>
> signal tak nyala
> -mentol
> -kabel putus- kalau kete buruk
> -check fius
> -kalau fius ok, dia punya flasher rosak (nama lain aku dah lupa) - aku
> punya toyota rm30 siap pasang.
>
> kedai kat bandar baru bangi aku tak rekomen la, sebab banyak member aku
> yang komplen- mahal. aku pun nak kena aritu, nasib baik tak buat. kalau
> bangi=area mpi tu ok la.
> ------------------------------
> To: automobil@yahoogroups.com
> From: bwasi@yahoo.com
> Date: Thu, 23 Dec 2010 09:45:37 +0000
> Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Re: Pomen wiring kereta di
> Bangi/Kajang.
>
>
> 1. Tukar mentol
> 2. cek skru lampu
> 3. kalau tak pakai wayar tapi pakai logam keping, sagat dg kertas pasir
> dulu.
> 4. kalau tak ok gak, barulah pi pomen... pomen lampu kerja senang...pi
> jerla kedai aksesori kereta..
>
> --- In automobil@yahoogroups.com, izad bangi <rizad74@...> wrote:
> >
> > Salam;
> >
> > Nak tanya kawan2 kat sini yang tahu pomen wiring yang bagus di
> Kajang/Bangi.
> > Kereta saya ada problem wiring kat lampu signal. Lampu signal tak menyala
> > ketika 'ON'.
> >
> > Harap dapat membantu. Terima kasih.
> >
> > Izad bangi
> >
>
>
>
>
>
6.

Fw: Aseelah - Arab saudi joint venture with lotus proton

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Dec 28, 2010 3:08 am (PST)



----- Original Message -----
From: Zakie

Subject: Aseelah - Arab saudi joint venture with lotus proton

7.

Fw: Lamborghini Accident

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Dec 28, 2010 3:27 am (PST)



----- Original Message -----
From: Zakie

Lamborghini Accident

Banyak lamborghini yang menyondol dari belakang. Dah lambang pun lembu,
mesti lah menyondol kan. kereta bila laju sangat macamni lah jadinya..hehe
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:

�      The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
�      Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
�      Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
�      OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: