Wednesday, January 26, 2011

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 2852[6 Attachments]

Messages In This Digest (8 Messages)

Messages

1a.

Fw: 10 Cara Memanjangkan Hayat Bateri Handpon

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Jan 25, 2011 6:51 am (PST)




10 Cara Memanjangkan Hayat Bateri Handpon

selatanonline

Hampir setiap dari kita mempunyai handfon. Malah kini, percayakah anda bahawa pelajar taska (tadika) pun memilik handpon?

Bagi seorang pemakai handfon yang aktif, masalah utama yang dihadapi ialah terpaksa mengecas bateri setiap kali handfon kehausan tenaga.

Setiap bateri yang boleh dicas semula mempunyai "kitar hayat pengecasan"nya. Belum ada sampai saat ini bateri yang mempunyai hayat seumur hidup. Ertinya setiap kali bateri habis dipakai dan di ulang cas (satu kali pengisian penuh), itu dihitung sebagai 1 kali kitar hayat pengecasan.

Misalnya, kapasiti bateri anda adalah 1000 mAh (milli amph hours), maka 1 "kitar hayat pengecasan"nya perlu menghabiskan 1000 mAh juga. Bila cuma digunakan 500 mAh misalnya dan lalu diisi ulang kembali, maka setelah anda menghabiskan 500 mAh lagi, baru itu dianggap sebagai 1 kali "kitar hayat pengecasan"nya.

Setiap jenis bateri memiliki waktu "kitar hayat pengecasan"nya masing-masing. Biasanya sekitar 300 kitar hayat pengecasannya atau sekitar 2 - 3 tahun masa pemakaian. Namun kerana teknologi terus berkembang, begitulah teknologi bateri pun juga terus mengalami peningkatan. Sekarang mungkin sudah mencapai sekitar 1000 kali kitar hayat pengecasan.

Tips memperpanjang umur bateri handfon:

1. Hemat penggunaan bateri handfon dengan mematikan fitur-fitur yang jarang di gunakan.

Anda ingat bahwa bateri handfon anda ada umur berdasarkan kitar hayat pengecasannya? Semakin boros anda menggunakan kapasiti bateri anda, maka semakin sering anda perlu mengecas ulang bateri berkenaan, itu artinya umur bateri handfon anda bakal cepat habis. Untuk menghindari hal tersebut, anda perlu berhemat dengan mematikan fitur - fitur yang tidak atau jarang anda gunakan.

Ada beberapa fitur yang boros tenaga yang biasanya kita temukan di handfon-handfon canggih/smartphone, yang terkadang kita sendiri tidak begitu sadar kewujudannya, namun tetap aktif meskipun kita tidak ingin menggunakannya seperti Bluetooth, Wi fi, 3G, screen saver dan lain-lain. Matikan fitur tersebut jika ia tidak digunakan.

2. Jangan biasakan menelefon sambil mengecas handfon anda.

Ini juga termasuk kebiasaan buruk beberapa pengguna handfon. Selain tidak baik untuk kesihatan (kerana saat pengecasan tingkat radiasi dan panasnya menjadi bertambah) menelefon sambil mengecas handfon juga akan tetap menyedut sumber daya, sehingga secara tak disedari, itu akan memanjangkan proses pengisian ulang, yang ertinya kinerja bateri bakal lebih berat.

3. Biasakan untuk mematikan handfon atau setidaknya mematikan fitur getar -vibrate-(saat anda sedang mengecas)

Mematikan hanfon saat proses mengecas adalah tindakan bijaksana, tujuannya adalah supaya proses pengecasan berjalan dengan lancar tanpa adanya gangguan, sehingga prosesnya pun bisa berjalan dengan lebih cepat dan tidak membebani bateri yang sedang dicas.

Namun bila ingin tetap memasang handfon, usahakan untuk mematikan fitur getar handfon. Fitur getar adalah salah satu fitur yang memboroskan bateri handfon.

4. Jangan sering - sering terlebih-cas bateri.

Ini juga salah satu kebiasaan buruk lainnya yang sering dipraktikkan. Terkadang kita malas atau lupa untuk segera menghentikan proses mengecas, meskipun sebenarnya bateri handfon kita sudah penuh. Yang paling parah, kita biasanya suka melakukan proses mengecas waktu hendak tidur. Proses mengecas normal untuk bateri modern biasanya sekitar 2-4 jam, bila kita membiarkannya semalaman dalam kondisi cas (anggap kita tidur sekitar 6 jam), maka bateri akan mengalami "overcharge" selama 2 - 3 jam, dan itu bukanlah hal yang baik. "Overcharging" bateri adalah salah satu pembunuh tersembunyi yang dapat mempercepat kematian umur bateri.

5. Jangan menelefon dalam keadaan bergerak

Menerima atau membuat panggilan dalam kenderaan memerlukan tenaga yang tinggi. Ini kerana hanfon berusaha untuk mencari signal dari BTS yang terdekat. Aktiviti inilah yang memakan tenaga bateri yang banyak. Apalagi jika anda menggunakan sambungan internet dalam keadaan bergerak

6. jangan letak anda di tempat yang suhunya melampau.

Suhu udara yang ekstrim adalah musuh utama setiap komponen gadget/peralatan elektronik. Baik panas atau dingin yang berlebihan boleh merosak komponen tersebut, termasuk juga bateri handfon. Tertinggal di dalam kereta di cuaca panas terik, alamatnya and aperlu mencari bateri baru.

7. Gunakan pengecas yang tulen.

Logiknya sederhana, pengecas yang tulen sudah direka dengan tegangan arus yang sesuai untuk mengecas bateri handfon tersebut. Sering pinjam charger atau menggunakan charger yang tidak sesuai bisa mempengaruhi asupan daya ke battery dan dalam jangka panjang boleh merosakkannya.

8. Jangan sering - sering menjatuhkan handfon anda.

Mungkin hanya orang yang kurang waras atau duitnya banyak yang suka menjatuhkan HP sendiri dengan sengaja. Lain soal jika jatuhnya secara tidak sengaja, tapi ini kejadian yang paling sering kita alami. Selain dari mempengaruhi komponen yang lain, ketika jatuh bateri boleh saja mengalami litar pintas, dan bila keadaannya parah, bateri boleh saja langsung mati total.

9. Usahakan jangan terlalu sering menggunakan charger kereta untuk mengisi ulang bateri.

Seperti yang diterangkan sebelumnya, arus daya yang tidak stabil dalam proses charge boleh merosakkan bateri dalam jangka panjang. Arus daya yang dihasilkan oleh kereta melalui lubang "cigarete lighter" sangatlah tidak stabil, terutama ketika kenderaan sedang berjalan.

10. Bersih itu pangkal sihat.

Ternyata bukan cuma tubuh saja yang harus dijaga kebersihannya, menjaga kebersihan handfon, terutama di daerah konektor (logam penghubung) bateri dengan handfon, perlu rajin dibersihkan.

Mencegah selalu lebih baik daripada memperbaiki. -uniqpost/GB

Posted by tok_aji
1b.

Re: Fw: 10 Cara Memanjangkan Hayat Bateri Handpon

Posted by: "Abd Mutalib Hussain" mutalib@dgkom.com.my   mutalibhh

Tue Jan 25, 2011 7:24 pm (PST)



Pening baca, bahasa Indonesia ke bahasa Malaysia artikel ini sebenarnya?

----- Original Message -----
From: :: eSpAcE 9808 ::
To: zzxmelayucyber
Sent: Tuesday, January 25, 2011 9:58 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 10 Cara Memanjangkan Hayat Bateri Handpon

10 Cara Memanjangkan Hayat Bateri Handpon

selatanonline

Hampir setiap dari kita mempunyai handfon. Malah kini, percayakah anda bahawa pelajar taska (tadika) pun memilik handpon?

Bagi seorang pemakai handfon yang aktif, masalah utama yang dihadapi ialah terpaksa mengecas bateri setiap kali handfon kehausan tenaga.

Setiap bateri yang boleh dicas semula mempunyai "kitar hayat pengecasan"nya. Belum ada sampai saat ini bateri yang mempunyai hayat seumur hidup. Ertinya setiap kali bateri habis dipakai dan di ulang cas (satu kali pengisian penuh), itu dihitung sebagai 1 kali kitar hayat pengecasan.

Misalnya, kapasiti bateri anda adalah 1000 mAh (milli amph hours), maka 1 "kitar hayat pengecasan"nya perlu menghabiskan 1000 mAh juga. Bila cuma digunakan 500 mAh misalnya dan lalu diisi ulang kembali, maka setelah anda menghabiskan 500 mAh lagi, baru itu dianggap sebagai 1 kali "kitar hayat pengecasan"nya.

Setiap jenis bateri memiliki waktu "kitar hayat pengecasan"nya masing-masing. Biasanya sekitar 300 kitar hayat pengecasannya atau sekitar 2 - 3 tahun masa pemakaian. Namun kerana teknologi terus berkembang, begitulah teknologi bateri pun juga terus mengalami peningkatan. Sekarang mungkin sudah mencapai sekitar 1000 kali kitar hayat pengecasan.

Tips memperpanjang umur bateri handfon:

1. Hemat penggunaan bateri handfon dengan mematikan fitur-fitur yang jarang di gunakan.

Anda ingat bahwa bateri handfon anda ada umur berdasarkan kitar hayat pengecasannya? Semakin boros anda menggunakan kapasiti bateri anda, maka semakin sering anda perlu mengecas ulang bateri berkenaan, itu artinya umur bateri handfon anda bakal cepat habis. Untuk menghindari hal tersebut, anda perlu berhemat dengan mematikan fitur - fitur yang tidak atau jarang anda gunakan.

Ada beberapa fitur yang boros tenaga yang biasanya kita temukan di handfon-handfon canggih/smartphone, yang terkadang kita sendiri tidak begitu sadar kewujudannya, namun tetap aktif meskipun kita tidak ingin menggunakannya seperti Bluetooth, Wi fi, 3G, screen saver dan lain-lain. Matikan fitur tersebut jika ia tidak digunakan.

2. Jangan biasakan menelefon sambil mengecas handfon anda.

Ini juga termasuk kebiasaan buruk beberapa pengguna handfon. Selain tidak baik untuk kesihatan (kerana saat pengecasan tingkat radiasi dan panasnya menjadi bertambah) menelefon sambil mengecas handfon juga akan tetap menyedut sumber daya, sehingga secara tak disedari, itu akan memanjangkan proses pengisian ulang, yang ertinya kinerja bateri bakal lebih berat.

3. Biasakan untuk mematikan handfon atau setidaknya mematikan fitur getar -vibrate-(saat anda sedang mengecas)

Mematikan hanfon saat proses mengecas adalah tindakan bijaksana, tujuannya adalah supaya proses pengecasan berjalan dengan lancar tanpa adanya gangguan, sehingga prosesnya pun bisa berjalan dengan lebih cepat dan tidak membebani bateri yang sedang dicas.

Namun bila ingin tetap memasang handfon, usahakan untuk mematikan fitur getar handfon. Fitur getar adalah salah satu fitur yang memboroskan bateri handfon.

4. Jangan sering - sering terlebih-cas bateri.

Ini juga salah satu kebiasaan buruk lainnya yang sering dipraktikkan. Terkadang kita malas atau lupa untuk segera menghentikan proses mengecas, meskipun sebenarnya bateri handfon kita sudah penuh. Yang paling parah, kita biasanya suka melakukan proses mengecas waktu hendak tidur. Proses mengecas normal untuk bateri modern biasanya sekitar 2-4 jam, bila kita membiarkannya semalaman dalam kondisi cas (anggap kita tidur sekitar 6 jam), maka bateri akan mengalami "overcharge" selama 2 - 3 jam, dan itu bukanlah hal yang baik. "Overcharging" bateri adalah salah satu pembunuh tersembunyi yang dapat mempercepat kematian umur bateri.

5. Jangan menelefon dalam keadaan bergerak

Menerima atau membuat panggilan dalam kenderaan memerlukan tenaga yang tinggi. Ini kerana hanfon berusaha untuk mencari signal dari BTS yang terdekat. Aktiviti inilah yang memakan tenaga bateri yang banyak. Apalagi jika anda menggunakan sambungan internet dalam keadaan bergerak

6. jangan letak anda di tempat yang suhunya melampau.

Suhu udara yang ekstrim adalah musuh utama setiap komponen gadget/peralatan elektronik. Baik panas atau dingin yang berlebihan boleh merosak komponen tersebut, termasuk juga bateri handfon. Tertinggal di dalam kereta di cuaca panas terik, alamatnya and aperlu mencari bateri baru.

7. Gunakan pengecas yang tulen.

Logiknya sederhana, pengecas yang tulen sudah direka dengan tegangan arus yang sesuai untuk mengecas bateri handfon tersebut. Sering pinjam charger atau menggunakan charger yang tidak sesuai bisa mempengaruhi asupan daya ke battery dan dalam jangka panjang boleh merosakkannya.

8. Jangan sering - sering menjatuhkan handfon anda.

Mungkin hanya orang yang kurang waras atau duitnya banyak yang suka menjatuhkan HP sendiri dengan sengaja. Lain soal jika jatuhnya secara tidak sengaja, tapi ini kejadian yang paling sering kita alami. Selain dari mempengaruhi komponen yang lain, ketika jatuh bateri boleh saja mengalami litar pintas, dan bila keadaannya parah, bateri boleh saja langsung mati total.

9. Usahakan jangan terlalu sering menggunakan charger kereta untuk mengisi ulang bateri.

Seperti yang diterangkan sebelumnya, arus daya yang tidak stabil dalam proses charge boleh merosakkan bateri dalam jangka panjang. Arus daya yang dihasilkan oleh kereta melalui lubang "cigarete lighter" sangatlah tidak stabil, terutama ketika kenderaan sedang berjalan.

10. Bersih itu pangkal sihat.

Ternyata bukan cuma tubuh saja yang harus dijaga kebersihannya, menjaga kebersihan handfon, terutama di daerah konektor (logam penghubung) bateri dengan handfon, perlu rajin dibersihkan.

Mencegah selalu lebih baik daripada memperbaiki. -uniqpost/GB

Posted by tok_aji

--
This message has been scanned for viruses and
dangerous content by MailScanner, and is
believed to be clean.

----------------------------------------------------------

Internal Virus Database is out-of-date.
Checked by AVG.
Version: 7.5.552 / Virus Database: 270.9.12/1823 - Release Date: 12/1/2008 7:59 PM
2a.

Re: Blok Kancil + Head Kelisa

Posted by: "weerra" weerra@yahoo.com   weerra

Tue Jan 25, 2011 9:13 pm (PST)



salam.

enjin yg sama, kancil era 850 ezi, taun produksi 2000/1999 tak ingat .. yg ni twin cam dan injection sama spt kelisa 850 cuma beza valve .. kancil 6 valve .. kelisa 12 valve .. ratio pon beza ..
lagi satu blok kelisa (EJ-DE) boleh pakai ngan head mira 12valve. plug n play.

ada beberapa option modifikasi:

1. blok 850 kancil kacuk dengan turbo .. amik enjin lantai mira L2 .. so dpt 882cc .. blok 850 ni tahan + gearbox 850 .. mmg panas di pasaran ..

2. kancil 850 convert enjin 1000cc (ej-de kelisa) .. driveshaft + gearbox 850 pakai balik ..

selain tu ada lagi option intermediate/advance, cuma tepuk poket tanya selera masing2 .. eheh

--- In automobil@yahoogroups.com, Muaz CK <muazck@...> wrote:
>
> Salam.
>
> Saya terfikir semalam, adakah mungkin, blok enjin kancil 850, boleh
> dimuatkan dengan kepala enjin kelisa 850?
>
> Dan apakah beza kedua2 enjin tersebut? Atau sama tak serupa?
>
> Dan ubahsuaian tersebut boleh kah dapat kuasa kuda seperti kelisa (50hp)
> untuk 850cc. Setahu saya kancil 850 dapat 38hp gitu2.
>
> Sekadar bertanya. Kalau ok, leh beli kancil sebutir...
>

3.

Panel Workshop OilyMan @ Putrajaya

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Tue Jan 25, 2011 9:49 pm (PST)

[Attachment(s) from Azmi OilyMan included below]

Salam,

UPDATE:
Panel Workshop OilyMan, Desa Pinggiran Putra, utk warga Putrajaya, Dengkil,
Kajang dan sekitarnya.
High Power Auto Services..
Tel:03-89264787Dapatkan produk pembersih karbon OilyMan skrg.
Harga kami masih kekal, RM68 utk 350ml

*Adakah karbon ni akan membawa masalah kepada enjin?
*

**Memang. Apabila jumlah karbon semakin meningkat ia akan mengganggu
kesempurnaan pembakaran enjin. Campuran udara dan bahanapi yang tidak
sempurna akan mengakibatkan prestasi enjin semakin menurun, manakala
penggunaan bahanapi pula semakin meningkat. Kesan-kesan sampingan lain pula
yang mungkin akan terasa ialah enjin susah hendak dihidupkan waktu pagi,
kurang kuasa mendaki, kurang kuasa semasa memotong dan juga masalah kepada
penalaan (tuning) enjin. Kepada kenderaan yang menggunakan sistem suntikan
bahanapi, masalah juga akan dihadapi oleh 'throttle body' kenderaan
terbabit, yang boleh menyebabkan kelajuan enjin menjadi tidak stabil, atau
enjin kenderaan mati secara tiba-tiba.

*Bilakah masa yang sesuai untuk menggunakan PROFESSOR ni?*

Kita cadangkan supaya PROFESSOR ini digunakan setiap 20,000km atau setahun
sekali. Jika 'mileage' kenderaan anda masih belum mencecah 20,000km maka
tunggulah sehingga jarak 'milege' tersebut sampai. Jikalau 'mileage'
kenderaan anda telah melebihi 20,000km masa untuk menggunakan PROFESSOR ini
telah tiba. Sebagai contoh, anda telah menggunakan kenderaan selama 2 tahun
dan 'mileage' nya sekarang ialah 50,000km maka amatlah sesuai untuk anda
membersihkan karbon enjin tersebut.

------
Azmi Abdullah
*OILYMAN TECHNOLOGY*
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
FaceBook: http://www.facebook.com/azmi-oilyman
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

Attachment(s) from Azmi OilyMan

3 of 3 Photo(s)

4.

Agen OilyMan @ Kajang/Bangi

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Tue Jan 25, 2011 9:50 pm (PST)

[Attachment(s) from Azmi OilyMan included below]

Salam,

UPDATE:
Agen OilyMan BB.Bangi Sek.8 Tel: En.Faiz ( 013-3686107 )
Dapatkan produk pembersih karbon OilyMan di Perak skrg.
Harga kami masih kekal, RM68 utk 350ml

*Adakah karbon ni akan membawa masalah kepada enjin?
*

**Memang. Apabila jumlah karbon semakin meningkat ia akan mengganggu
kesempurnaan pembakaran enjin. Campuran udara dan bahanapi yang tidak
sempurna akan mengakibatkan prestasi enjin semakin menurun, manakala
penggunaan bahanapi pula semakin meningkat. Kesan-kesan sampingan lain pula
yang mungkin akan terasa ialah enjin susah hendak dihidupkan waktu pagi,
kurang kuasa mendaki, kurang kuasa semasa memotong dan juga masalah kepada
penalaan (tuning) enjin. Kepada kenderaan yang menggunakan sistem suntikan
bahanapi, masalah juga akan dihadapi oleh 'throttle body' kenderaan
terbabit, yang boleh menyebabkan kelajuan enjin menjadi tidak stabil, atau
enjin kenderaan mati secara tiba-tiba.

*Bilakah masa yang sesuai untuk menggunakan PROFESSOR ni?*

Kita cadangkan supaya PROFESSOR ini digunakan setiap 20,000km atau setahun
sekali. Jika 'mileage' kenderaan anda masih belum mencecah 20,000km maka
tunggulah sehingga jarak 'milege' tersebut sampai. Jikalau 'mileage'
kenderaan anda telah melebihi 20,000km masa untuk menggunakan PROFESSOR ini
telah tiba. Sebagai contoh, anda telah menggunakan kenderaan selama 2 tahun
dan 'mileage' nya sekarang ialah 50,000km maka amatlah sesuai untuk anda
membersihkan karbon enjin tersebut.

------
Azmi Abdullah
*OILYMAN TECHNOLOGY*
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
FaceBook: http://www.facebook.com/azmi-oilyman
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

Attachment(s) from Azmi OilyMan

3 of 3 Photo(s)

5a.

Start Avanza kena tutup aircorn dulu ker..?

Posted by: "iskandar" minummilosehatdankuat@googlemail.com   minummilosehatdankuat

Tue Jan 25, 2011 11:24 pm (PST)



Aku bertanya ni sebab dah terbiasa sejak pakai proton dulu memang ada
dlm buku panduan diaorang suruh tutup suiz aircorn dulu sebelum start
enjin,tapi toyota avanza auto perlu ker???

5b.

Re: Start Avanza kena tutup aircorn dulu ker..?

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Tue Jan 25, 2011 11:31 pm (PST)



salam,
rasanya praktik tu untuk semua kereta kot ? logiknya, aircond compressor nih membebankan enjin, kalau masa nak kick-start kita dah paksa enjin kerja keras, kesian kat enjinnya tu. lebih baik off air-cond, biar betul2 enjin running, dah stabil, baru pasang aircond
wallahualam

rgds,Nazri Ahtar

--- On Wed, 1/26/11, iskandar <minummilosehatdankuat@googlemail.com> wrote:

From: iskandar <minummilosehatdankuat@googlemail.com>
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Start Avanza kena tutup aircorn dulu ker..?
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Wednesday, January 26, 2011, 3:23 PM

 

Aku bertanya ni sebab dah terbiasa sejak pakai proton dulu memang ada

dlm buku panduan diaorang suruh tutup suiz aircorn dulu sebelum start

enjin,tapi toyota avanza auto perlu ker???

5c.

Re: Start Avanza kena tutup aircorn dulu ker..?

Posted by: "agai@017" agai_disini@yahoo.com.my

Wed Jan 26, 2011 12:02 am (PST)



ye betul....rasanya perlu dipraktikkan untuk semua keta...
sama jugak klu nak hidupkan radio....hanya hidupkan radio selepas start enjin
...dan sebelum matikan enjin...matikan radio dulu...
ni petua nak jaga bateri :)

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, 26 January 2011 15:31:02
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Start Avanza kena tutup aircorn
dulu ker..?

 
salam,

rasanya praktik tu untuk semua kereta kot ? logiknya, aircond compressor nih
membebankan enjin, kalau masa nak kick-start kita dah paksa enjin kerja keras,
kesian kat enjinnya tu. lebih baik off air-cond, biar betul2 enjin running, dah
stabil, baru pasang aircond

wallahualam

rgds,
Nazri Ahtar

--- On Wed, 1/26/11, iskandar <minummilosehatdankuat@googlemail.com> wrote:

>From: iskandar <minummilosehatdankuat@googlemail.com>
>Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Start Avanza kena tutup aircorn dulu
>ker..?
>To: automobil@yahoogroups.com
>Date: Wednesday, January 26, 2011, 3:23 PM
>
>
> 
>Aku bertanya ni sebab dah terbiasa sejak pakai proton dulu memang ada
>dlm buku panduan diaorang suruh tutup suiz aircorn dulu sebelum start
>enjin,tapi toyota avanza auto perlu ker???
>

Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:

•      The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
•      Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
•      Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
•      OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: