Saturday, October 19, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3745

3 New Messages

Digest #3745
2
Fw: Gambar pelajar perempuan pecah kepala by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
Fw: Bahaya Hidup Membujang by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Fri Oct 18, 2013 9:45 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



33.8% Isi Rumah di Malaysia (Pendapatan RM1,500-RM3000. Adakah Anda Orangnya? Kelantan & Sabah Termiskin!
telokbakong.blogspot
penpasksgb.blogspot.
Dicatat oleh ELBI RISALAH
Staff Berita Semasa

Hutang isi rumah di Malaysia yang terkini telah pun dikeluarkan (DI SINI). Terbaru, Laporan Statistik Pendapatan Isi Rumah Rakyat Malaysia antara tempoh tahun 1970 sehinggalah tahun 2012 telah pun dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Negara.

Berdasarkan semakan Berita Semasa, di atas kertas tampak berlakunya peningkatan terutamanya melibatkan kelas yang berpendapatan serdahana & tinggi. Ini butirannya….
Pendapatan Isi Rumah di Malaysia : Kumpulan Pendapatan?
1.. 33.6% isirumah mempunyai purata pendapatan melebihi RM5,000 sebulan
2.. 27.8% isirumah mempunyai purata pendapatan antara RM3,000-RM5,000 sebulan
3.. 33.8% isirumah mempunyai purata pendapatan antara RM1,500-RM3,0003 sebulan
4.. 5.0% isirumah mempunyai purata pendapatan kurang RM1,500 sebulan. (Nota : Ralat -0.2%)
Walauapun kepada kalangan anda di sini yang memiliki pendapatan melebihi RM5,000. Tahniah dan jangan lupa bersedekah dan bermala jariah. Tunaikan hak kepada si miskin. Dan kepada anda yang memiliki pendapatan antara RM3000 hingga RM5000. Jangan berasa selesa apatah lagi dengan lonjakan kos sara hidup yang semakin melonjak tinggi ketika ini dari hari ke sehari.

Manakala kalangan rakyat Malaysia yang berpendapatan RM3000 dan ke bawah. Lipat gandakan usaha anda. Hentikan sikap "biar papa asal bergaya". Ini kerana kos sara hidup di Malaysia semakin kejam dan tidak mengenal mangsa dan bangsa.

Akhirnya sekali, kepada mereka yang berada di kelompok berpendapatan RM1,500 ke bawah. Jangan putus asa. rezeki ada di mana-mana. Usaha tangga kejayaan. Insyaallah. Amin.
Butiran Lengkap Statistik Pendapatan isi Rumah di Malaysia





P/S : Golongan berpendapatan RM3,000 dan ke bawah iaitu sekitar (38.8%) layak menerima BR1M Mungkin juga akan ditambah paras kelayakan menjalang Bajet 2014 (SEPERTI DI SINI).

PP/S : Anda di kelompok yang mana satu?

Bajet 2014 Bonus Dua Bulan, Elaun Sara Hidup (Cola) RM300 & Pinjaman Perumahan 1%!
beritaterkini.my
by Staff Berita Semasa

Bajet 2014 Malaysia akan berlangsung tidak lama lagi iaitu pada 25 Oktober 2013. Seperti biasa, Cuepacs yang membawa suara & tuntutan 1.4 juta kakitangan telah menuntut daripada kerajaan Malaysia supaya menunaikan segala permintaan kakitangan awam Malaysia. Antara lain intipatinya ialah :

Bajet 2014 : Bonus 2 Bulan, Elaun COLA RM300, Pinjaman Perumahan 1%
1.. Bonus 2 bulan kakitangan awam sempena pembentangan Bajet 2014 Malaysia. Alasan Cuepacs : Kenaikan kos sara hidup kakitangan awam apatah lagi selepas harga petrol naik baru-baru ini.
2.. Elaun sara hidup RM300 untuk kakitangan kerajaan diselaraskan antara kawasan bandar dan luar bandar. Alasan Cuepacs : Juga alasan yang sama. Kenaikan harga barang dan kos sara hidup di Malaysia yang mana kakitangan awam ramai yang terasa bebanannya. Apatah lagi, kos sara hidup di semua kawasan tidak banyak berbeza.
3.. Imbuhan tetap perumahan naik mengikut gred. Alasan Cuepacs : Setelah 15 tahun, Imbuhan tetap perumahan masih diberikan pada kadar yang sama. Sedangkan ramai penjawat awam yang terdiri daripada golongan rendah dan sederhana yang tidak mampu memiliki rumah sendiri berikutan harga rumah semakin melonjak tinggi sekarang ini. (contohnya perbandingan harga rumah VS gaji : DI SINI)
4.. Kadar faedah pinjaman perumahan kakitangan awam turun 1% berbanding 4% sekarang ini. Alasan Cuepacs : Kenaikan harga rumah yang semakin tidak munasabah & membebankan kakitangan awam.
Apa respon balas 1.4 juta kakitangan awam dengan cadangan yang lebih konkrit daripada Cuepacs menjelang pembentangan Bajet 2014 Malaysia pada 25 Oktober 2013 ini? Ada cadangan lain daripada anda selain Bajet 2014 bonus, elaun COLA?

Antara 1970-2012 : Harga Rumah VS Peningkatan Pendapatan? Teres Setingkat RM300K-RM400K!
beritaterkini.my

by Staff Berita Semasa

Jikalau sebelum ini pembaca Berita Semasa mungkin sudah membaca laporan DI SINI yang menjangkakan rakyat Malaysia perlu berpandapatan RM12,000 sebulan untuk membeli sebuah rumah teres yang berharga RM800,000. Iaitu 8 tahun daripada sekarang. Bersedialah semua di sini….

Hakikat dan realiti harga rumah semakin melonjak tinggi berkali ganda ketika ini sedangkan….. perbezaan peningkatan GAJI rakyat Malaysia tidak banyak berubah. Belum dimasukkan sekali peningkatan kos barang-barang lain….

Akhirnya golongan pertengahan dan berpendapatan rendah memiliki rumah akibat harganya yang semakin tinggi saban tahun.

a.. Kos sara hidup meningkat tinggi tak seimbang dengan pendapatan kalangan rakyat Malaysia
b.. Gaji nak 13% harga barang pula naik sehingga 70%. Itupun kenaikan gaji tidak tidak meliputi kesemua golongan yang berkerja di Malaysia. Bergantung dengan majikan masing-masing. Ada yang naik ada yang tidak……Ada yang terpaksa menuntut berkali-kali, ada yang hampir pasti menunggu habuan besar setiap tahun
c.. Manakala, kenaikan kos sara hidup tetap perlu ditempuh
d.. Akhirnya golongan pertengahan dan berpendapatan rendah memiliki rumah akibat harganya yang semakin tinggi saban tahun.
Dan bagi sudah tiba masanya untuk Dasar Perumahan Negara perlu dikaji semula supaya dilihat sesuai dengan peredaran zaman & realiti yang berlaku hari ini. Sedangkan, kita masih lagi menggunakan dasar lama yang masih tidak dikaji semula

Keadaan (harga) tanah semakin tinggi, tetapi dasar kita masih dasar yang ke belakang

a.. Penetapan kadar harga rumah mampu milik juga perlu dikaji semula kerana kadar RM200,000 hingga RM400,000 pada masa ini masih tidak mampu dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana dan rendah di bandar.
b.. Pemaju yang sanggup bina rumah mampu milik, pelannya diproses dengan kadar segera supaya dapat membantu menurunkan 'holding cost' dan rumah boleh dibina pada kadar harga lebih murah
c.. Kerajaan mewujudkan bank tanah dengan bertindak membeli tanah yang boleh dibangunkan di seluruh negara bagi mengawal kenaikan harga rumah di masa akan datang
d.. Lain? Ada nak tambah?

Satu Lagi Masalah Riba di Malaysia :
Ini satu lagi masalah bagi kami perlu sangat dikaji semula. Sangat menindas rakyat!

Pinjaman Tanpa Faedah(andaikata ia wujud di Malaysia)

a.. harga rumah rm200,000
b.. tempoh bayar balik 25 tahun (300 bulan)
c.. pengiraan pinjaman:-RM200,000/300 BULAN = RM666 SEBULAN! Ini jumlah yang sepatutnya anda bayar setiap bulan
Pinjaman Dengan Faedah (Inilah realiti yang berlaku hari ini)

a.. Harga rumah RM200,000
b.. Tempoh bayar balik 25 tahun (300 bulan)
c.. Faedah (riba) 6% setahun (ikut standard)
d.. Pengiraan pinjaman:- 6% setahun x RM200,000 = RM12,000 setahun (faedah = riba)
e.. RM12,000 x 25 tahun (tempoh pinjaman) = RM300,000!! (faedah = riba)
f.. Jadi, harga rumah RM200,000 + RM300,000 (faedah =r iba) = RM500,000
g.. RM500,000 / 300 bulan = RM1666
h.. Kepada pembuat dasar negara? Adakah mereka sedar atau tidak? RIBA yang bagi kami sangat-sangat tidak munasabah dan berperikemanusiaan kepada golongan yang berpendapatan rendah dan pertengahan di Malaysia!!
P/S : Persoalannya, berapa ramaikah orang muda memiliki pendapatan RM6,000 sebulan sekarang bagi mengadapi beberapa lonjakan harga rumah untuk beberapa tahun mendatang?

Pinjaman Peribadi Diperketatkan BNM : Kesan Kepada Penjawat Awam? Koperasi? BNM Akan Naik..
beritaterkini.my

by Staff Berita Semasa

Pinjaman Peribadi : Semua orang tahu, BNM telah mula mengejutkan kalangan peminjam terutamanya penjawat awam daripada "tidur" bahawa apa yang kalangan peminjam miliki selama ini & bakal ingin "miilki" hasil daripada kemudahan pinjaman peribadi contohnya telah ditarik kelebihan sedikit demi sedikit. Dalam erti kata lain, permohonan pinjaman tidak semudah dahulu. Apa yang cuba BNM……

Apa yang BNM cuba lakukan sekarang ini bertujuan untuk mengawal peningkatan hutang isi rumah dengan cara mengetatkan setiap permohonan pinjaman. Ketakutan mula timbul, apabila kalangan peminjam yang dilihat agak sukar selepas ini mula cuba memohon pinjaman dengan "orang lain" atau mendapatkan duit daripada "orang lain"

Dengan dasar baru Bank Negara Malaysia (BNM), pastinya pekerja daripada sektor awam & swasta yang akan terjejas, bagi pendapatkan kemudahan pinjaman daripada bank-bank ataupun institusi kewangan bukan bank (NBFIs).

Dengan BNM memperkenalkan langkah-langkah penyejukan baru, akan ada dua kemungkinan, samada :

1.. Peminjam akan cenderung untuk terlibat dengan rasuah bagi mendapat duit dengan jalan mudah
2.. Ataupun meminjam dengan Along, penyedia pinjaman berlesen
Jikalau ditanya, adakah Berita Semasa bersetuju dengan langkah Bank Negara Malaysia (BNM) kali ini? Semestinya Berita Semasa bersetuju. Tetapi ia tidak boleh terhenti setakat mengurangkan had tempoh pinjaman semata. Tetapi sepatutnya BNM mengeluarkan juga pekeliling seperti mengurangkan kadar faedah. Mungkin tidak lama lagi. Siapa tahu? Tan Sri Zeti…..Tan Sri Zeti…..Ok.

Jumlah Hutang Peribadi RM133 Bilion
Berdasarkan semakan Berita Semasa melalui laporan statistik BNM, setakat Mac 2013 :

1.. Jumlah hutang peribadi : RM133 bilion
2.. Hutang Pinjaman peribadi : RM56 bilion (42.1%) diuruskan oleh bank-bank
3.. Hutang Pinjaman peribadi : RM77 bilion (57.9) diuruskan oleh institusi kewangan bukan bank (NBFIs). Antaranya didahului Bank Rakyat (59%), MBSB (26%) & BSN (13%).
Antara ini, yang mana paling terjejas dengan dasar baru BNM?

Institusi kewangan bukan bank seperti yang Berita Semasa senaraikan di atas sememangnya mensasarkan kalangan pelanggan kesayangan mereka, iaitu penjawat awam yang mempunyai akses kepada Angkatan Koperasi kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA).

Tinjauan kami Berita Semasa di Bank Rakyat semalam, mendapati ramai kalangan penjawat sudah mula "datang meminang" dengan harapan dapat kelulusan bagi pinjaman peribadi mereka tujuan overlap, overlap dan overlap contohnya sejurus penjawat awam sudah mendapat akses untuk semakan status KGT mereka melalui slip gaji online.

Tetapi malangnya ramai juga yang tidak lepas, disebabkan dasar baru BNM ini.

Hutang Isi Rumah Malaysia Berjumlah RM800 bilion
Hakikatnya hutang isi rumah terus melonjak daripada :

a.. 60.4% daripada KDNK pada tahun 2008 kepada
b.. 83% tahun ini, tahun 2013 ini yang bernilai RM800 bilion
c.. bermakna kadar purata kenaikan setiap tahun adalah sejumlah 12% sepanjang tempoh 5 tahun ini.
Daripada jumlah RM800 bilion hutang terkumpul ini, pecahannya ada di bawah ini :

a.. Hutang rumah (45%)
b.. Hutang kereta (19%)
c.. Hutang pinjaman peribadi (16.8%)

Melihatkan kadar hutang isi rumah yag terus melonjak tinggi, Pasukan BNM yang diketuai Tan Sri Zeti tidak boleh berdiam diri walaupun ekonomi Malaysia dilihat terus berkembang pada kadar 4%-6%

Jadi, adakah kita mahu BNM terus-menerus berpeluk tubuh lagi membiarkan rakyat Malaysia membuat pembiayaan tanpa kawalan yang akhirnya nanti, siapa yang susah, siapa yang rugi? Walaubagaimnapun, seperti yang berita Semasa katakan tadi, BNM perlu terus membuat langkah susulan.

Walaubagaimanapun, secara tersiratnya berdasarkan maklumat yang Berita Semasa perolehi, jika tiada aral melintang di mana ekonomi negara terus berkembang & bertambah baik pada tahun hadapan, sebenarnya BNM dijangka akan menaikkan kembali Kadar Dasar Semalam (OPR) yang mana sekarang berada pada paras 3.0% sejak sekian lama.

Apa apa yang BNM lakukan sekarang adalah bertujuan untuk mengawal hutang isi rumah, dan terdapat isyarat jelas dijangka pada tahun hadapan juga BNM lebih memfokuskan & komited untuk terus memperlahan peningkatan dalam hutang isi rumah dan dalam pada masa yang sama mengurangkan pembelian hartanah secara spekulatif. Apa respon balas dan pendapat anda pula?

a.. Mohd Yusof Abdullah · Kuala Terengganu
hidup didunianya pinjam pinjaman akhirat jua kekal abadi.... pinjamlah selagi orang nak bagi

a..
Tg Dinn Tg Ibrahim · SMK Panji Alam, Kuala Terengganu
pinjaman koperasi dah sama sistem bank.....dulu pinjaman koperasi ctos layak..sekarang tak layak....

a.. Laser

padan muka. nilah org kata. biar papa asal bergaya. kakitangan kerajaan buat personal selain utk berkahwin, guna utk join MLM…….

beli kamera DSLR, tukar rim sukan, modify keta, dan lain2 kerja mengarut….

a..

huha

semua cakap macam xpernah berhutang…PTPTN dh bayo ke blum.???..huhahuha….

b..

cigu men men

mengarut la lu ni…

c..

abu

ang laser da umah ke….bape biji ade

a..

Kuntao

Bagus aja tempoh pinjaman di pendekkan.xmampu jgn pinjam.ni mentang2 mudah pinjam.mcm2 dibuatnya. kakitangan awam terkenal dengan akal pendek pergi masuk skim mlm bodoh pun sggup,nak kawin pun pinjaman,pg jalan pun pinjaman,lps tu mengadu gaji xcukup,raya mtk bonus,akhir tahun anak sekolah pun mtk lg.

a..

aniff

Salam…bagus usaha BNM tu dlm mengurangkan kadar hutang…dlm hal ini usaha bersungguh sungguh di ambil…
Sepatutnya kajian dibuat. MENGAPA hutang meningkat?…
1.Kos sara hidu meningkat..baru umum gaji naik.blm masuk gaji lagi harga barang dah naik..apa cerita? Ayam naik jgn mkn ayam itu kah jwbpanny?
2.Sewa rumah skrg paling tidak di kawasan luar bandar sudah menjangkau 300 sebln..kalau bandar cecah 800
Sewa umah naik duduk bwh titi.itukah jawapanny?
Bila gaji tidak setimpal dgn harga brg dan keperluan.makan wujudlah istilah pinjaman perinadi?
Klu dah BNM ketatkan syarat..xdpt hutang bank nescaya ALONG bermaharajalela…
Apa kata kwn2

a..

zacq

Pada pendapat saya,jika BNM teruskan agenda tersebut Penjawat Kerajaan dan Swasta akan mengalami perubahan mendadak dari segi tanggungan hutang yang berst dibahu mereka.Selain itu,ramai yang akan diiktiraf bankruffcy.

d..

Peace

Xyah bising la..bkn pkai duit lu pon laaa..duk situ senyap2 sudah la k

e..

saja jer

aku xtau la btl ke dak.. org kata sbnrnya BNM bt mcm ni sbb duit dlm rizab dah kurg…nak tggu peminjam byr blk smp 20 thn t'lalu lmbt sbb tu kurgkn jd 10 thn..tp interest ttp sama. Bg aku la..klu nk kawal pun ketatkan kelayakkan seseorg tu ambik loan dan untuk ape..klu utk bina rmh ke nk bt kenduri anak ke ptt bg kelulusan. Abaikan klu salah.

b..

Dayah Sabry

Ai sokong je lgkah BNM kali ni..bagus. Kalau x mampu jgn berhutang..

a..

Anak Kedah

alhamdulillah sya bebas hutang, pay slip bln2 besih hanya ada potongan rm 400 je simpan asb, jd pelabur bijak, jgn jd penghutang.. kalau nak hidup selamat jgn berhutang.. elakan lah kalau boleh..

a..

RoTiLempung

Riaknya…. xperlu nak bagitahu kat sini… boleh jadi kufur dengan nikmat Allah. Tak perlu lah bagitahu kat sini

b..

deirsyam

Asb. Cerita dari sahabat saya. Ayahnya nak ke Mekah utk ibadah haji. Kluar duit ASB. Masa kluar terdetik dihati " duit ni syariah compliance tak?" Dan terus simpan dalam dompet…

Sampai di Mekah, bila nak guna duit ASB tu..x lepas kluar dari dompet..Allahuakbar…siap minta bantuan org lain lg minta tolong tarikkan duit tapi x boleh kluar…bila kluar dari tanah haram, x salah kat jeddah..dgn senang duit tu kluar dari dompet…Wallahualam….

c..

bapak kau

ye ke pelabur bijak???????
ko tau kalau PL RM400 2 dpt 60k. bayar 20 thn.
60k kalau labur dlm asb utk 20 thn boleh dpt 220k++.
tu blm kira kemudahan Over Draf yg ko boleh buat.
dgn 400 tu ko cuma boleh dpt sekitar 110k ++. nak buat OD kena tunggu sampai tua la…….
work smart beb….. gunakan kemudahan sebaik mungkin…..

a..

Golok

aku ingat effectnya kat bank jer rupanya koperasi pun tak terkecuali…bank takpe la dah kaya…lagipun tak byk koperasi2 ada dana yg banyak

d..

Sam N9

Anak Kedah.Syabas sebab masih 'bersih'.Dulu waktu saya mula berkerja pun macam tu jugak, hidup tanpa hutang tapi saya perlukan rumah sendiri jadi saya berhutang kerana tak mampu untuk bayar tunai harga rumah rm100k dengan gaji sebanyak RM 3k sbln.saya perlukan kereta sendiri untuk keperluan keluarga saya jadi saya berhutang.Saya tak nampak jalan lain,sama seperti kebanyakan orang lain untuk memiliki harta/barang keperluan dengan cara berhutang.kecualilah kalau saya mewarisi harta atau wang dari keluarga saya yang kata raya..Ermm yg tu dlm mimpilah.Mungkin hari Anak Kedah berhutang akan sampai juga bila keperluan tu tiba.Terima kasih.

b..

iskandar

sb xmampu la org berhutang ngokk…bodoh

a..

Anonymous

Betul tu:-)
c..

jenglot

setuju pendapat BS. pinjaman untuk jangka pendek sangat x membantu
kalau betol nak kawal
kawal lah kualiti peminjam dan purpose pinjaman

a..

eir

mmg x stuju.kalu nak mengelakkan ada yang muflis, ketatkan syarat kelulusan pinjaman.kena tgk pinjaman yang telah dilakukan.Bukankan semua dah link ke BNM.Kalu ada yang muflis kerana banyak potongan tolong siasat kenapa bank/koperasi masih luluskan permohonan yang dipohon,mesti ada sesuatu disebaliknya.Kalau bagi kadar flat rate 1% utk 10 tahun ok jugak kot…tempoh masa pinjaman yang pjg sebenarnya utk kecikkan bayaran bulanan saje…tq

a..

balas

pinjaman yang dibuat tak kira peribadi, perumahan da kenderaan adalah satu kehendak bukan keperluan di masa kini.TAPI kini kami rakyat tak kiralah kerajaan ataupun swasta dah menjadi susah kerana BNM ini….Kalau gji kami melebihi 5k ke atas tak kisahlah diketatkan. Dahlah harga barangan semuanya naik….gaji sikit….pinjaman takleh dibuat.Hidup merempatlah kami yang gaji sikit nie…

d..

mainisa

ini kerana kos kehidupan yang tinggi ..kena faham jg perut hari2 nak di isi…

e..

Penjawat Awam Juga

Saya menyokong penuh tindakan ini dalam usaha mengurangkan semakin ramai orang terlibat pinjaman peribadi yang mana penuh dengan RIBA.

Riba ada 70 level di mana level yang paling cikai sekali (dosanya) adalah seperti BERZINA dengan ibu sendiri

Kalau boleh juga harap kerajaan ketatkan juga syarat kad kredit dan naikkan juga charge kewangan/caj kerajaan kepada pengguna kad kredit supaya ramai tidak ambil kad kredit sewenang-wenangnya

f..

Atuk

Kenapa Org berhutang .. ?
kerana memerlukan wang untuk kegunaan kehidupan.
Kenapa Bank bagi pinjaman ?
kerana interest nya tinggi dan menjadi salah satu pendapatan yg menguntungkan untuk Bank.

Jadi kedua-dua nya saling memerlukan…

Klu BNM memperketatkan kemudahan pinjaman kepada rakyat, (Arahan ini musti dari Kementrian Kewangan, Siapa Mentri Kewangan ??? )
Banyak pihak akan terjejas terutama Syarikat2 Perumahan,Syarikat2 Automotive, Kontraktor2,Peniaga2 dan lain2.. termasuk rakyat jelata.

Pendapatan Bank2 juga akan menurun dan Pendapatan Along2 akan naik secara mendadak dan akan banyak lah kes2 pukol2,culik, simbah cat dan lain2…

a..

WANIMAAMIES

SY SOKONG!!!!!!!!!

a..

Sam N9

Pendapat yg bernas..GOOD.

g..

Anwar Ibrahim

ini semua salah UMNO-BN!

a..

RoTiLempung

jangan suka menyalahkan orang lain. cuba kita lihat pada diri kita sendiri.

h..

Atuk

Kenapa org berhutang ??
Untuk memenohi keperluan hidup.
Kenapa Bank2 bagi pinjaman ???
Kerana pulangan kadar feadah yg tinggi dan menjadi salah satu pendapatan yg menguntungkan untuk Bank

BNM akan memperketatkan pinjaman2 kepada rakyat, Ini mesti arahan dari Kementrian Kewangan, Siapa Mentri Kewangan ??

Jika ini di jalankan maka pendapatan Bank2 akan menurun dan banyak pihak akan terjejas seperti Syarikat2 Perumahan, Syrikat2 Automotive, Kontraktor2, Peniaga2 dan lain2 termasuk rakyat jelata dan tidak hairan lah Syarikat Along2 akan tumbuh macam cendawan lepas ujan dan akan banyak lah kejadian2 atau kes2 simbah cat, colik dan pukol olih kuncu2 along bagi peminjam yg gagal menyelesaikan pinjaman nya…

1Malaysia – Rakyat didahulukan …

a..

bad

setuju

i..

golongan pertengahan

sebagai org kerajaan juga,saya setuju 101%..sbb selama berkhidmat di jabatan kerajaan senario 'overlapse' sering berlaku setiap tahun,untuk tujuan yg sia2 spt membeli handset,gadget baru,melancong dll..jika utk pelaburan jangka panjang spt membeli tanah,saham kpf,membeli rumah itu digalakkan utk pelaburan jangka panjang.pk2 kan lah..

j..

cigu men men

Zeti bukan boleh cakap melayu pun …..macam mana nak bela kita kakitangan awam orang melayu ni….dasar di buat dengan mengejut mcm ni menyusahkan orang saja……..jangan terkejut kalau kakitangan awam selepas ni tak brapa nak sokong kerajaan…itu pandangan saja tetapi hakikatnya setakat ni saya masih penyokong kuat kerajaan ….apa jadi pada saya lepas ni????

a..

lachau

taktik lapuk lah wei..
sikit2 nak ugut.
klu tak puas hati berenti kerja kerajaan lah wei..
ada bran?

k..

Shah

Setuju Sangat2!! saya bekerja dgn sebuah syarikat swasta yg menguruskan payroll kakitangan kerajaan ni..xsemua tapi ada segelintir yg berhutang sampai negatif gaji mereka. maksudnya dah buat penolakan pinjaman lebih dari had gaji. better jgn berhutang. tu yg kakitangan kerajaan dok mengeluh gaji sikit,mana xsikit..dah byk kena potong. tu baru soal gaji. kalo soal keje,jgn ckp la..

a..

portdy

saya kurang setuju pendapat tuan di atas.

Kakitangan kerajaan telah dilarang membuat pinjaman melebihi 60% dari gaji mereka. sekiranya ada pun pihak Jabatan Akauntan Negara akan mengeluarkan laporan mereka yang melebihi potongan. tindakan akan diambil bagi PA ini.

agak mustahil sekiranya slip gaji sampai Negatif? tanpa diketahui oleh JANM dan tanpa diambil tindakan oleh Ketua Jabatan masing masing.

a..

Siti

Itula…yoyo'oo je ckp sembarangan…sila semak pekeliling/arahan la mn ada PA boleh pinjam sampai gaji negatif.

a..

Shah

mmg la xleh..sbb tu gaji diorg xde la..di set kepada kosong..bukan nk ckp pe..kes2 mcm ni la yg slalu hilang kat ofis..

b..

Shah

sejauh mana pelaksanaanya? memang betul2 berlaku..xcaya tanya la ngn Jabatan Kewangan,Unit Penggajian..mesti ada kes yg camni..camne leh terlepas pon xtahu

a..

ina

saya keje jab akauntan..mmg ad payslip -ve tp mostly yg buat loan before govern tetapkan syarat 60% tue..n bila selidik unofficially kebanyakan ad side income lain..
just sharing

b..

mbiakbait

payroll sampai negatif memang tipu banyak.. wakakaka… aku buat gaji aku tau lah ye…

a..

BETUL3X

SAYA PNAH TGOK SLIP GAJI NEGATIF…TENTERA.

a..

huha

tentera bukan penjawat awam la wei…balaci kontrak je…

b..

mbiakbait

kah3…. bengong tol… kenali dulu mana 1 PA tetap ok.. jgn main sebut je…

b..

Shah

apa ko gelak..xcaya ko g la mana2 agensi..tanya ada x yg negatif..of course la pastu diorg adjust..mana leh payroll smpai negatif..xkan nk byr balik kat kerajaan..ko duk kampung mana tahu pe2
a..

Shah2

Shah, orang kampung ramai penjawat awam der… jgn bagi point orang kampung kalau nak lari dari kenyataan… cari la point lain…
c..

Rakyat miskin

Kenapa Kerajaan tak fikir cara naik gaji /pendapatan rakyat? Kalau tak dapat pinjaman, seumur hidup tidak mampu beli rumah. Gajiku hanya cukup untuk.
1)makan dan kegunaan harian
2) bayar ptptn,
3) sewa bilik,
4) petrol kereta
5) bayar loan kereta.
Itu sahaja. Tak bagi pinjaman sewa bilik seja seumur hidup walaupun ku miliki ijazah dari uni tempatan.

a..

Bakal Peminjam Tak Jadi

Betul tuh Rakyat Miskin..

nampaknya impian saya untuk membuat rumah dengan membuat pinjaman peribadi ni akan terkuburla gamaknya..
ntah bila la agaknya dapat merasa pegang duit banyak kalo xloan ni..tggu pencen esok2 kut..20 tahun akan datang..

Time kasih kerajaan…:(

a..

sama

saya pun sama dengan awak…. saya nak buat rumah sebiji (lebih mnguntungkan) sebab rumah skrg mahal sgt2x wlpn brkongsi dinding… tapi skrg tak boleh dah sebab hutang xboleh pinjam lebih….. frust sgt.

l..

myvitrd

Ada baik dan buruknya..

Baiknya : dapat kawal aliran keluar wang peminjam.. jika nak berhutang semata-mata untuk asal papa janji bergaya..

Buruknya : kalau ada orang yg betul2 perlukan pinjaman untuk kecemasan seperti kos bayaran hospital.. nak beli rumah pasti akan sukar dapat pinjaman..

Sebenarnya masih boleh diperbaiki sistem yang dilaksanakn oleh Bank Negara..

* Confirm lepas ni staff bank rakyat dah tak boleh dapat bonus 12 bulan gajilah.. hehehe

m..

Neo

Ada persoalan, BANK NEGARA MALAYSIA, adakah dibawah kuasa kerajaan persekutuan atau BANK DUNIA (aka Zionist World Banker)???

n..

Cikgu Asyraf

PETALING JAYA – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) membantah tindakan Bank Negara memendekkan tempoh pinjaman.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata tempoh yang diberikan bank berkenaan amat pendek dan boleh memudarat pekerja yang membuat pinjaman.

"Cuepacs berharap agar Bank Negara dapat melihat semula pekeliling itu sebelum pihak kami berjumpa dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menyelesaikan perkara ini," kepadanya pemberita selepas bermesyuarat dengan Angkasa berhubung isu keberhutangan isi rumah rakyat Malaysia yang berkaitan dengan koperasi di sini hari ini.

Pada 5 Julai lepas, Bank Negara mengeluarkan pekeliling memendekkan tempoh pinjaman peribadi dari 25 kepada 10 tahun, dan pinjaman perumahan kepada 35 tahun.

Omar berkata pekeliling itu sepatutnya memudahkan penjawat awam seperti mengurangkan kadar faedah agar dapat membantu mereka meringankan kos sara hidup yang tinggi.

Beliau berkata antara tujuan penjawat awam membuat pinjaman peribadi adalah untuk pendidikan, bencana dan menyelesaikan hutang tertunggak.

"Sekarang ini umur 45 tahun baru nak beli rumah dan pada jangka 15 tahun lagi nak servis, alamatnya pencen nanti papa kedana," katanya.

Sementara itu, Presiden Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata langkah Bank Negara memberi kesan kepada koperasi kredit dan pendapatan Angkasa kerana ia dianggotai penjawat awam.

"Pinjaman peribadi memang untuk kakitangan awam, jadi apabila pendapatan berkurangan, untung yang diperoleh pun kurang dan dividen yang diperoleh penjawat awam turut berkurangan serta menjejaskan pendapatan sampingan mereka," katanya.

Beliau berkata Angkasa turut berpendirian Bank Negara perlu menangguhkan pelaksanaan pekeliling berkenaan untuk dikaji semula demi kepentingan koperasi dan kakitangan awam.

Menjawab soalan lain, Omar mengulangi harapannya agar kerajaan menimbang untuk memberi bonus kepada kakitangan awam, termasuk menjelang Aidilfitri ini. – Bernama

Habislah acik Omar sudah marah

a..

WANIMAAMIES

SAYA SOKONG KAJI SEMULA HAD PINJAMAN PERIBADI….

a..

abu

buat kajian semula,jangan meresahkan PA.PA ini merupakan pengerak negara tidak kira apa jua jawatan mereka..dan sebahagian bergantung penuh dengan pendapatan yg ada,tidak spt golongan tertentu mereka bijak mengambil peluang,dpt projek sana sini dan mcm2 lagi.jadi kerajaan BN yg prihatin,utamakan rakyat…
o..

rajjak

padan muka staff kjaan…kul 10 dok kat kedai kopi lagi

a..

emmmm

hang duk meroyan tak dpt keje kerajaan dengki plak… keje swasta ke, keje sendiri ke… klu dasar nak ngular masa keje siapa2 saja boleh…
p..

ciki

ade bnyk pendapat ulama' mengenai pinjaman bank ok, tp sebaik baiknya jauhilah, ce bace: http://www.alkhoirot.net/2012/04/hukum-bank-konvensional-dalam-islam.html

a..

rocky

kaya sungguh ulama ulama semua barang beli cash tak hutang.baca doa je duit turun dari langit minta je berapa nak.
a..

yyy

Woi rocky…klu hg ada depan aku nescaya dh kena terajang ngan aku..bodoh mcm keldai..bahalol..tolol.

b..

Hanif

saudara rocky,
tolong hormati agama islam.
jgn biadap.
q..

alessandro

lagi baik BNM mengetatkan syarat pinjaman untuk sewa beli kereta. secara tidak langsung dapat menggurangkan kesesakan lalulintas. berkenaan pinjaman maksimum perumahan dipendekkan kepada 35 tahun, bermakna semakin sukar untuk membuat pelaburan hartanah, mungkin kesan lain seperti melembapkan aktiviti jual-beli hartanah…
bukan semua rakyat negara ni boros berbelanja :(
a..

sengal

org ramai pakai keta sebab pengangkutan awam x cekap@meluas.rakyat2 tahap balaci terpaksa sewa rumah yg murah di area yg tiada pengangkutan awam jadi terpaksalah pakai kereta.
r..

zuraimi

Salam. Apa pun keputusan BNM ada yg suka dan ada yg x suka…aku melihat dari segi "keperluan terdesak". Satu keadaan yg mn kita sendiri x menjangkakan keadaan keperluan duit ketika terdesak. Adakah kawan kita mampu memberi pinjaman? adakah sanggup kita menjual tanah pusaka? adakah ALONG yg kita cari selepas ini? sebelum BNM buat syarat baru ni pun dah ramai yg terlibat dengan pinjaman ALONG….inikan pula bila syarat baru ini dilaksanakan. Kita kena lihat kembali syarat BNM adakah tempoh pinjaman peribadi dan perumahan itu diturunkan kadar faedahnya? atau adakah ada lagi potongan sampingan seperti duit memproses…insuran dan sebagainya…atau pun pinjaman diberi 100% dari jumlah pinjaman?!! saya rasa kalu syarat pendekkan pinjaman ini diselaraskan dengan penurunan kadar faedah pinjaman mengikut tempoh yg ditetapkan dengan berbaloi ini x jadi masalah kepada bakal peminjam. JANGAN PENDEKAN TEMPOH PINJAMAN JE FAEDAHNYA TAK DITURUNKAN PLAK…MCM BNM NAK UNTUNG CEPAT JE…NI MCM "MEMBUNUH" KAUM BUMIPUTRA JE…ye la kadang2 orang pinjam dengan bank bukan apa…ada yang nak berniaga juga
a..

yop

sy bersetuju, kerajaan patut mengawal KADAR FAEDAH yg semakin tinggi..

s..

alessandro

ada baik kalau BNM memperketatkan pinjaman sewa-beli kenderaan secara tidak langsung dapat menggurangkan kesesakan lalu lintas.
tidak bersetuju dengan tempoh maksimum untuk pinjaman perumahan dipendekkan menjadi 35 tahun..

t..

ejai

Terpulang pda individu la nk guna duit 2 mcm mna bg sya ok la bnm bt mcm nie x la rmai pnjawat awam yg berhutang semata2 ingin bergaya kdang 2 duit dh pkai hbis utang 25 thun baru nk hbis byar pas 2 meyesal duit dpt byak mana pun hbis kta mnusia x penah puas bersyukur la kita dgn apa yg ada rezeki dri ALLAH walaupun sdikit Allah bg tp berkat InsyALLAH ckup

u..

she

sepatutya dibgtau sblm berkuatkuasa serta merta..dh menyusahkan rmai penjawat awam yg terdesak nk guna dt..diorg yg bercakap gji besar ley la..yg sekadar gji kerani dan pra mmg xmmpu la dgn kptsn BNM nie..frustnye..
v..

idup pakatan

isu dia bukan terletak pd, hutang isi rumah yg tinggi !!!.. tapi kadar bunga yg d kenakan terlalu tinggi… x berbaloi dgn kos sara idup skrg… sebenarnya gov m'sia x ade sumber kewangan yg mencukupi nk menapung " hidden cost ".. mcm biasa la ,, rakyat akan jd mangsa peindasan & ketidaktelusan perbelanjaan kerajaaan
a..

Kecewa

Sy stuju dgn idup pakatan. Rakyat sntiasa jd mangsa penindasan & ketidaktelusan perbelanjaan kerajaan. Selepas pilihanraya..biasalah perkara2 sebegini akan terjadi. Kenapa selepas pilihanraya muncul perkara ni sme? Tipikal.. X naikkn harga myk..mereka cri jln ln..seperti kata Dato Omar pinjaman peribadi kakitangan awam adalah terkawal..kerana tp2 bln potongan akan terus dr slip gji dan xde lgsung isu potongan gji smpi negatif..sbb pemotongan tidak boleh dari 60% gji itu sdri.
w..

apakejadah

ada baik ada buruk gak tindakan BNM ni..
kalo pndekan tempoh pinjaman..knala rendahkan sikit kadar faedah baru selari..tak membebankan peminjam dan tak merugikan bank2..
apa2 pun….ini smua slh anuuuuuwaarrrr..haha!
x..

kePaLa

BT, loan kerajaan termasuk jgk x dlm list BNM ni?
y..

wosss

Hutang rumah (45%)
-juga keperluan asas…nafkah wajib pemerintah kepada rakyat..
-jangkaan aku bila BNM wat macam nie…developer akan sakit..so developer punya ajing ( macam Rehda) akan push government ubah polisi yg merugikan malaysians macam polisi foreigner like singaporean/expetariat beli property di negara ini terutama di johor/selangor/penang dan lain2.Developer akan terus fokus kpd projek mewah since untung lebih besar kat situ berbanding projek mampu/mesra rakyat.

Hutang kereta (19%)
-terus terang kegagalan kerajaan merangka plan transportation di malaysia meyebabkan rakyat terpaksa memiliki transport sendiri yg dilihat lebih selesa,reliable dan practical.
-selagi prasarana public transport hanya ditumpu dicertain area ( mcm KL dan selangor ) ,selagi itu masalah transportation ini dan kesan tidak langsung seperti hutang kenderaan,masalah kesesakan dan kemalangan terus meningkat.
-jika diiukutkan sifir mudah…….lagi byk kereta ,lagi kaya kerajaan dan kroni ( dlam bidang insuran,pengeluar kereta nasinal dan lain) serta saman dari JPJ/SPAD/polis trafik dan lain….termasuk kroni2 empunya jalan swasta mcm Plus,MAJU express dan lain2..anda sebutkan.

Hutang pinjaman peribadi (16.8%)
-nama je peribadi…tp sebenarnya hutang yg disebabkan secara tidak lansung dari kerajaan..pemilikan hutang wajib ) seperti kereta/umah) menyebabkan kos hidup meningkat..contoh mudah kalo gaji 3ribu…boleh dikatakan rm1000 untuk bayar rumah…rm800-rm1000 untuk bayar hutang kereta dan kos menyara kereta(minyak,service,tol dan lain)…baki rm 1000 ubtuk hidup/dan lain….so,klau 2 orang kerja…ada 2 orang anak dan tinggal di bandar..anda pikir sendiri laa…pendapatan bersama rm6000 pun tolak epf (swasta),yuranitu ini…????

apapun..terpulang kpd individu sendiri nak balanja cam mana…pakai kereta secondhand ke…sewa umah ke even duduk bawah jambatan ke..yg pasti orang kaya makin kaya….orang miskin kais sebulan makan 2 minggu jee….yang benar dari saya..yg salah dari BN…hahahaha

z..

wosss

article ini memberi aku satu maksud tersirat sahaja yakni
BNM dan tekan "panic button" dan ekonomi kita terancam..takut jadi mcm US..

kalau bank local mampus…maka aktiviti peniagaan maybe stop dan pengangguran meningkat pada sektor swasta…bila swasta dan down..berjangkit ke kerajaan..then hura hara.

aa..

ry

dlm kgidupan manusia hari ini klau x brhutang mcmana nk kita nk buat hrta kita ini bukanya golongan org-org kya

a..

rocky

betul tu orang kaya tak pernah hutang.mcm mana boleh kaya,duit banyak datang dari mana?lain le yang dapat percuma.macam minyak masak le kalau sekilo 1 ribu pn apa mereka nk kisah,mereka tu kerap makan free.

ab..

barua

bodoh la korang smua

ac..

tak hingin

saya setuju langkah ini dgn syarat..naik gaji lagi 50% dan elaun rumah naik ke rm450..lepas tu jgn kasi loan lagi dah..baru fair pada staf gomen

a..

Kirana84

Sokong sgat…purata gaji penjawat dgn tgga gaji RM6k baru xprlu pinjam kt bank lagi. sesuai dgn dasar Bank Negara Malaysia sekarang. Kalau stkat gji RM4k, xhdup skrg. Kt kmpung pn sewa umah RM400 ke atas. Elaun rumah org tmpatan RM250 je. Kan kh tu negatif jgak.

b..

Kirana84

Sokong sgat…purata gaji penjawat awam dgn tgga gaji RM6k baru xprlu pinjam kt bank lagi. sesuai dgn dasar Bank Negara Malaysia sekarang. Kalau stkat gji RM4k, xhdup skrg. Kt kmpung pn sewa umah RM400 ke atas. Elaun rumah org tmpatan RM250 je. Kan kh tu negatif jgak.

c..

Kirana84

Sokong sgat…purata gaji penjawat awam dgn tgga gaji RM6k baru xprlu pinjam kt bank lagi. sesuai dgn dasar Bank Negara Malaysia sekarang. Kalau stkat gji RM4k (trmasuk elaun), xhdup skrg. Kt kmpung pn sewa umah RM400 ke atas. Elaun rumah org tmpatan RM250 je. Kan kh tu negatif jgak.

d..

Kirana84

Stkat kenaikan gaji thunan yg brjumlah RM250 tu xda mkna pn. Krja keras brtahun2 tp gji naik stkt tu, xda bwa apa2 pn. Cba bnding gji rkyat Mlaysia dgn rakyat Singapore? Sbb tu diaorg xbrhutang dgn bank sbb gaji selari dgn kos hdup di sana. Di Malaysia, gji penjawat awam tdak stimpal dgn kos sra hdup yg smkin mngkat. Hrga brg dan sewa rumah yg naik. Logik lh skit BNM, DASAR baru anda akan memudaratkan org. Org yg brhutang tu bkn mntak gji org lain pn tlg byarkan, gji sndri jgak. Ttp jgak dibayar kn wlau smpai 20 thun. Pnjawat awam xlari pn klau dh pnjam kt bank. Kiralh jumlah pnjwat awam yg buat pnjaman biaya pribadi, kmdian smua byar tiap2 bulan mlalui Angkasa. so, jumlahkan lh. Bkan org xbyar pn. Gaji rkyat bkan nya mcm gji mnteri yg cecah RM30k sblan pn. Cba korang trmasuk Zeti sndri yg dpt gji RM3k sblan, anda mmpu nk ubah dasar ini?

ad..

Kaput

PADAN MUKA… BIAR DIA RASA…
ae..

kekasih

Saya menyokong sepenuhnya usaha murni BNM.
a..

malunyer

hutang nfc macam ne? 250juta tuh..

af..

samperit hangit

bagus betol tindakan BNM.saya dah tunggu lama dah untuk BNM buat tindakan mcm ni. biar menagis kakitangan kerajaan yg selama ni sgt enjoi membuat hutang sampai lupa nak cermin dr gaji anda berapa yang tingal setiap bulan. hutang Pl umpanya,mak ai jagi berapa sen jer sebulan tp leh amik pinjaman sampai cecah ratusan ribu?bank lak lg satu hal, asal jer gomen servant pasti LULUS PMOHONAN walupun bulan2 gaji alahai tinggai berapa hengget jer yang tinggai, pada bank 'ADAAKU KESAH????' secure payment maaaa melalui angkasa. kalau wat PL untuk tujuan yang baik x per la, ni bhutang sebab nak modify keta?nak bcuti ke obersi?wah! betollah, biar papa asalkan bergaya kan!kalau org swasta yg gaji cipit leh hidup tanpa loan banyak, asal org gomen x leh?SYABAS tansri zeti,kasi bukak mata sikit kakitangan kerajaan yang x cermin diri ni. si omar tu kot yer pun nak bela nasib org gomen ni, agak2 la sikit…x perlu tegakkan benang yang basah sbb di luar sana org dah muntah bila cakap bab org gomen wat hutang, tahu sgt peel dorang ni. harap tansri zeti x perlu tergugat dgn response org gomen ni. Perlu DIINGAT, BNM bukan untuk jaga kepentingan kaktangan gomen jer, tp untuk semua rakyat. So sapa yang tersangkut dalam hal ni, pandai2 lah nak idup yer..buang2 lah sikap spoon feed tu,caman negara nak maju kalau mentaliti spoon feed berleluasa. kesimpulan, SAYA SOKONG perubahan yang BNM buat ni. swasta ka, gomen ka… nak berhutang kalu, SEDAR SIKIT DIRI KAMU TU DI TAHAP mana, rasa mampu berhutanglah, x mampu dok diam2 or usaha tmbah pndapatan dgn cara lain, bukan dgn tambah hutang jer…
a..

anuar

bukan pakai duit bapak kamu pun wat loan tu bodoh..

b..

ade aku kesah

yang bayar kami sendiri.yang nak melalak sangat sokong BNM wat apa???pikir la sikit bukan staff gomen je yang buat pinjaman.,orang yang keje swasta kat luar nun tu buat jugak.kalau dh mcm ni kktangan swasta lagi susah nak buat pinjaman bodoooo….mana yg kejer swasta lepas nie lagi parah la nmpknye kalo nak wat pinjaman.pakai otak la sikit!!skang kita kena sama2. bodoooo……x kira keje gomen ker atau pon swasta!!!!cik gabenor tu mmg dh tentunya dh kaya.,,umah besar,keta besar,mkn mewah,!!!!baju mahal2!!!!tapi kita semua ade ker semua tu skang!!!!ckp biar guna akal jgn pakai kepala lutut jiran sebelah umah.kalo ade yang cakap kat dalam ni dgn bangga sebab xde hutang nie semua pembongak(bak kata nabil).

a..

rehman

mang ada yang mau rakyat susah sebab kalau dah senang nanti hampa tak sokong aku bila aku bagi duit he..he..

c..

Tan Sri Ceti

Nama yang sangat sesuai dengan empunya badan…

d..

kokok

bengap,bodoh,hasad dengki,busuk hati..o publisiti murah saja org ni…nk kena reply lebih2 ckit bt la komen merapu..bnk xda mslh ngan benda ni..ble bt mcm2 pakej len..org tetap pnjm gk..nk kwal utang isi umh?mengarut saja la jwpny..len la klu kadar faedh d- yg terjejas skng ni rkyt la kena tanggung bulanan tinggi, bnk dpt pungut utang cepat..abis klu arga aptmen 1bilik da 200k tgl tepi jln la jwpnya…keta keck pn hrga bukn men mhl..public trnspot pn xble pkai..brg nek gila2… kesimpulnnya brg++, umh++,keta++, minyk++, brg++, faedh++(utng ckit bulanan++), kos sara hidup++++++++ = gaji-ve = Rakyat mati+++++++++++++…………..

ag..

Jieeeha

Terima kasih pada bank sebab bagi peluang kat aku pinjam loan peribadi sehingga 20 tahun. kalau tidak smpi bila pun aku rak dapat miliki rumah dgn deposit 34k. walaupun hidup berhutang aku bahagia sbb memilik rumah dan kini bebas dr beban masalah peribadi. selepas ini, situasi akan kembali pinjam pd ALONG….mcm dulu2. kesian kat org yg pendptn rendah….Apapun kita masih ada ALONG…

ah..

Orang Hutan

Risau la ambo macam nie.. Baru je nak membangun..
ai..

My Lady

Tindakan BNM hanya akan menjeratkan individu yg gaji tak seberapa kepada Abg ALONG & Kak CETI. Zaman ini, hanya duit sahajalah penyambung nyawa. Cara BNM takkan mbantu dan menyekat kemahuan dan keinginan rakyat, lebih2 lagi bila terdesak….

Akhirnya riba yng abg long & kak ceti kenakan hanya akan menyebabkan institusi kekeluargaan makin rapuh, hidup dalam ketakutan, yg mungkin akan berlaku perceraian…

AKHIRnya nyawa melayang….

aj..

bapak angkat kak senah!!!!!

jabatan swasta,pak cik goreng pisang,staff gomen,selepas ni boleh la cari abang2 along yg terdekat kalo nak pakai duit.(along bank baik hati punyer…)

ak..

berhemah

ada baik & buruk pgurangan tempoh pinjaman ni.. apa yg kita ble bt skrg bajet btl2 prblnjaan.. yang penting didahulukan yg kurang dan x penting ssgt dibelakangkn..

al..

iskandar73

Terpulang pd keperihatinan kerajaan dan kebijaksanaan peminjam …..saya kalau nak kumpul duit utk beli rumah atau kereta tak tahu bila dapat….dgn adanya pinjaman saya boleh dapat rumah dan kereta utk keselesaan keluarga saya………yg penting setiap pinjaman ada pulangan…..sikit2 utk jalan-jalan atau apa2 aje …..boleh…jgn pinjam utk sia2…

am..

irwanshah

salam 1 malaysia….saya memang tak setuju BNM memendekkan tempoh pinjaman..ini kerana akan mengundangkan rakyat malaysia akan di istiharkan muflis kerana tidak boleh overlap pinjaman sedia ada.sebelum ini tempoh pinjaman 20 tahun,kalau nk buat ovelap yg baru mesti kena 20 tahun..baru boleh bayar balik pinjaman overlap….BNM fikir lah masalah rakyat kita..yang akan mengambil langkah lain untuk meminjam….terutama AHLONGGGG.

a..

Kk

Nak beli motor harga 30,000…disebabkan takde slip gaji walaupun dillampirkan statement bank yg lebih separuh harga motor sbulan tak smp 1 hari dapat berita kene reject..atas sbb takde gaji tetap..kau teliti ke main tgk dokumen sambil borak main game?tolak buta2..lg 1 kesian kat kwn2 askar yg org kata balaci kontrak ko bodo ke apa

b..

Kk

Statement cantek.bayran loan yg lain sblm pun cantek tak blacklist pun TAPI sbb bukan penjawat awam buta2 kene tolak..tapi harga hartanah makin tinggi..yg pelik ya ..prg singapore kat johor tu senang2 boleh beli harta ..tolong pk tolong pk Bank Rakyat..tak semua prg mampu bayar cash beli umah 300k..
an..

Kk

Nak beli motor harga 30,000…disebabkan takde slip gaji walaupun dillampirkan statement bank yg lebih separuh harga motor sbulan tak smp 1 hari dapat berita kene reject..atas sbb takde gaji tetap..kau teliti ke main tgk dokumen sambil borak main game?tolak buta2..lg 1 kesian kat kwn2 askar yg org kata balaci kontrak ko bodo ke apa
ao..

Kk

Statement bnk plus ada kwsp ada siap tolak every month ok wlupun bukan kerjaaan.pinjaman lain ansuran sblm ni tak ade yg smp blacklist
Ctoz clear..cuma takde takde slip gaji je.,tibe2 soalan yg di tanya ada kad kredit tak?ada income tax tak?eh.kadang rasa mcm bumiputera pulak kene layan tu.kontrak kerja baucer byrn yg selari dgn bank di tak sentuh n tgk pun ..kdg2 cawagan bank sendiri dah bg kata putis 70^% InsaAllah lepas tak smp 3 hari reject..hutang negara dah byk sape yg bg peluang smp pinjaman kete smp 20 tahun.tu yg makin manja kaki kerjaaan ni..teliti betul2 dokumen..plzzla..yg nak kahwin ke holiday ke g la usha duit sendiri tolongla..BEROTAK sikit

ap..

KK

bukan nak kata apa lah..benda2 mcm ni berlaku semua salah semua pihak..pihak BNM yg sangkak ni pun 1, kalo semua loan tolak walaupun xbaca n nilai permohonan yg dibuat xleh gak..kalo mcm tu baik xpayah simpan duit kat bank langsung..suruh menyimpan dlm bank konon dpt menstabilkn ekonomi..pppuuihhh!!!! bila mintak buat loan haram xdpt..yg PEMIMJAM sebelum ni pun BENAK..dah tau pinjam, bayar la balik..org lain pun nak pinjam jugak oiiii!!!! kan dah susah nak pinjam..yg MAK CIK2 PAKCIK2 pekerja bank ni pun BENGAP gak..kalau keje GOV je bukan main lg tolong uruskan dr A-Z..sbb apa?? dapat komisyen lebih n jangka masa pun panjang..kalo NON GOV ni layan pun mcm layan KERBAU BALAU nak xnak sbb apa?? komisyen xde sgt..

aq..

Kk

Saya sape2 yg mengkan akan dtg Kuasa AHLONG Semakin berleluasa..

ar..

Kk

Sy penyokong kerajaan walaupun tak bekerja sbg kakitangan kerajaan ..Tp wawasan sy utk jadi usahawan hanya sia2..sbb tak di bantu sokong langsung BNM

a..

Mr Ahlong

bukan nak kata apa lah..benda2 mcm ni berlaku semua salah semua pihak..pihak bnm yg sangkak ni pun 1, kalo semua loan tolak walaupun xbaca n nilai permohonan yg dibuat xleh gak..kalo mcm tu baik xpayah simpan duit kat bank langsung..suruh menyimpan dlm bank konon dpt menstabilkn ekonomi..pppuuihhh!!!! bila mintak buat loan haram xdpt..yg peminjam sebelum ni pun sengkuang..dah tau pinjam, bayar la balik..org lain pun nak pinjam jugak oiiii!!!! kan dah susah nak pinjam..yg pekerja bank ni pun x adil gak..kalau keje gov je bukan main lg tolong uruskan dr a-z ..sbb apa?? dapat komisyen lebih n jangka masa pun panjang..kalo non gov ni layan pun mcm layan sampah nak xnak sbb apa?? komisyen xde sgt..

as..

Mr Ahlong

bila mintak buat loan haram xdpt..yg peminjam sebelum ni pun sengkuang..dah tau pinjam, bayar la balik..org lain pun nak pinjam jugak oiiii!!!! kan dah susah nak pinjam..yg pekerja bank ni pun x adil gak..kalau keje gov je bukan main lg tolong uruskan dr a-z ..sbb apa?? dapat komisyen lebih n jangka masa pun panjang..kalo non gov ni layan pun mcm layan sampah nak xnak sbb apa?? komisyen xde sgt..

at..

Kk

Sokong semperit hangit

a..

Mr Ahlong

bukan nak kata apa lah..benda2 mcm ni berlaku semua salah semua pihak..pihak bnm yg sangkak ni pun 1, kalo semua loan tolak walaupun xbaca n nilai permohonan yg dibuat xleh gak..kalo mcm tu baik xpayah simpan duit kat bank langsung..suruh menyimpan dlm bank konon dpt menstabilkn ekonomi

b..

Kk

See?bila jadi mcm ni timbul isu politik..pandang dan bukan mata usahawan muda melayu..pinjaman tak semua utk yg nak kahwin la honeymoon la.kdh2 yg direject tu sbnrn usahawan yg muda perlu sokongan..dan kebanyakan sy pasti kebanyakan penyokong kerajaan..yg biarkan hati rakyat berpaling..

c..

Kk

Kalau kata pinjaman peribadi perlukan kenyataa utk apa duit itu diperlukan letak terus dkt syarat kelayakan jadi nampak tujuan pinjam tu dilakukan..jadi pada masa tu nak reject atau tidak logik atau berbaloi atau mengurangkan sedikit jumlah pinjaman still ok ..ini sah2 lampiran dokumen hanya nak slip gaji.kwsp statement bank shj..kalau mcm tu kalau rasa nak ketatkan pinjaman peribadi takyah buat terus

au..

110

ww2020

Dasar BNM yg diperkenalkan oleh org kanan BNM dan menteri yg tak munasabah. Kalau nak bantu rakyat dan selesaikan masalah rakyat bkn itu caranya, bkn kurangkan tempoh pinjaman, tpi kurangkan jumlah bunga bagi pinjaman peribadi, perumahan dan kenderaan di Bank kerajaan, bkn kerajaan dan agensi kewangan,

kenapa singkat sgt nak bodek PM dan putihkan rekod, hadkan tempoh pinjaman, tapi kenyataannya, rakyat akan buat pinjaman kat along..
Sementara kakitangan awam naikkan gai setaraf polis, tentera, cikgu dan perubatan.. begitu juga elaun perumahan ktgn awam,.
ktgn awam disisihkan,,, gaji kurang baik, harga rumah, harga kereta dan juga kadar bunga pinjaman yang tionggi dan syarat yang ketat menindas mereka dan ini memberikan peluang kepada orangramai membuat pinjaman ke agensi luar dan along. Gerenti beban hutang rakyat bertambah 4 atau 5 kali ganda…walaupun kat kajian lain,, kenyataannya lebih tinggi dari sebelumnya.

Dasar BNM hanya membunuh lebih ramai kakitangan awam dan juga rakyat lain. Hakikat dan kenyetaan sebenar yang dialami rakyat bawahan dan sederhana ialah dasar BNM adalah dasar bodoh, gila dan memusnahkan lebih ramai keluarga, rakyat dan selutruh rakyat Malaysia… Wahai menteri yang berkenaan, letaKKAN diri anda di tempat rakyat yang berpendapatan rendah dan susah,,, bukan hanya teori bodoh anda itu,,,,

a..

gemox

alaa kalau keje gov camtu laa sume nk murah..org kje swasta ni yg dok nanggung intrest korg ni dok diam..nk wt loan pn ssah..gji ckup pn pyah nk lpas pdahal tkde cmitment ap pn..yg dok bsing2 ni sume org kje gov n swasta yg ad Angkasa..org swasta dok perhati je..nk bsing tak bleh sebb da tau mmg pyh nk wt loan..ad pn sume interest mcm pnjam along..ntah ape2

av..

rehman

memang ada orang mau rakyat susah sebab kalau senang nanti rakyat dah tak mau sokong orang yang nak bagi duit nanti.

aw.. gemox

org kerajaan len laa senang wt loan..ni org swasta ni kalo tkde ANGKASA jgn hrp laa..bio pn gji cukup takde spe nk pndang..yg duk memekak dalam ni sume org kerajaan jerr..owg swasta dok diam je..sebab da bese ssah..org GOV ni yg mnje sgt nk tu nk ni..kje mcam sial gak..smpai ank nk sekolah pun nk minta bnus tuk ank msuk skolah..tau nak nyalak je..lantak laa ape BNM nk wt..

ax..

Ah Fai

Everything gonna be allright..

ay..

sagawa

Pinjaman yg lpas tetibe naek smpai 30k sape nk byr…bagang sungguh keputusan yg dibuat…prjanjian mane boleh naik nilai sesuke aty ..lu pikir along ka

az..

saudara islam

di sini saya ingin brkgsi cerita mengenai rakan saya,rakan saya merupakan harapan keluarga,maknya x bekeja,sebab barah thp 4,ayahnya hanya petani,adik beradik seramai 10 orang,beliau anak sulung dan merupakan satu-satunya dalam keluarga yang bekeja sedangkan adik yang lain masih bersekolah,selepas habis belajar,beliau dapat bekerja di dalam kakitangan kerajaan,belumpun smpi sthn bekeja,umahnya di kampung di landa ribut,bumbung tercabut perlukan kos pembaikian 30k,beliau terfikir mcm mn nk selesaikan masalah ni sdgkan beliau bru 6 bln bekerja,blm da smpanan tahap tu,

ba.. kmudian beliau bt loan,utk baiki bumbung yg trcbut dan bahagian rumah yg rsk,bila org bca bhgian ni mgkin org akn kta,tu la,sapa suh mak bapak dia x belajar pandai2 dulu,wallahualam,dh takdir,x lm slps tu dia bertemua jdh dgn isterinya,ank yatim jgk,sma mcm beliau,bru bekerja gvrnment,adik beradik da 8,7 msh bersekolah,mgkin org akn kta knp x cri org kaya,padan muka kawin org ssh,dh jdh,ketentuan tuhan,beliau nk kawin pn bt loan-50k utk kos sblh beliau dan jgk sblh isteri beliau krn isteri beliau penah bt loan sbyk 50k dulu sbb tnh nk kna tarik,kn byr,kalo x mn ibunya dan adik2 yg lain nk tinggal,mgkin org akn kta,padan muka,cri la mslh kawin ngn org miskin,wallahuallam,

bb.. slps di kurniakan seorg ank,mak beliau plak sakit dan memerlukan duit segera utk pembedahan,smua kjadian tu brlaku dlm tmph xsmpi 2 thn beliau bekerja,mmg beliau xda duit sbyk tu,trpksa lg overlap sbyk 50k,alhmdulillah,dgn izin ma beliau sembuh,baki sedikit dr loan tu dia bw mak ayh n ibu mrtuanya bercuti,seuumur hidup mak n ayhnya hnya di kg,xpenah keluar kg,trfikir di fikirannya utk membawa keluarganya bercuti,bila org nmpk,org akn kta,tu org keja goverment la tu,belagak,kompem guna duit loan bercutii,waallahualam,dh nsib mulut org suka mngata,disebabkan beliau tggl di ibu ngara,kos hidup yg tggi utk menyewa iaitu 900 sebulan,

bc.. beliau trfikir,knp aku x bli umh,lbh krg je byrn dgn sewa,keluarga pn dpt ddk lbh selesa,beliau pn bli rumah dgn byrn ansuran sebulan hmpr 1k,xpa beliau fikir,kmdhn jgka masa pjg,w'pn xbsr umh,ckp la sbg tmpt berteduh,msk thn ketiga beliau bekerja,makin ramai la adik serta adik ipar menumpang tggl di umh krn abg dan kakak keja kerajaan,gji BESAR org kta,tpi kalo diikutkan ptngan gji beliau yg tggl 1.5k srta gji bini beliau dgunakan utk bil elektri,air,ansuran keta,keperluan ank, dan brg dapur smuanya lbh krg 2k,mmg xmampu,beliau bekerja sambilan utk menampung kos sara hidup yg tggi,

bd.. bila org nmpk beliau sng skit dan thu beliau penah bt loan,jiran2 mula mngata,tu gn duit loan la tu nk jolly,biar papa asl brgaya,dh lumrah,org suka pndg negatif trhadap org lain,sdgkan mereka xthu,beliau memerah keringt utk menampung keluar sehinggakan hnya tido 2 jam shari,tpi x pnh beliau mngeluh,x lma kemudian adik beliau srta iprnya dpt melanjutkan pelajaran,memerlukan kos yg tinggi sbb 2 org sekaligus,beliau bt lgi loan ssb beliau hnya mampu menyimpan sbln sepuluh ringgit x 10 bln bru seratus,trpksa,tiada cra lain aslkan adik2 brjyaa,org mula la mngata bila baca bhgian ni,tu la,,,dulu xnk mnympn awl2,anda kira sndiri smua loan dan gji beliau brp sgt dan sbb pa jdi begitu dr awl sy cerita,beliau tmbh lgi 40k,knp 40k?

be.. di sebbkan wktu itu adik beliau yg kecik da mslh kesihatan,kos pembedahan 30k dan slbhnya sbgi blnja adik2 utk ke universiti,org akn kta,mcm x logik je crita ni,xpala,trplg pa org nk kata,alhmdulillah,adiknya smbuh,tpi skrg gjinya hnya tggl 1k,xblh nk mnympan lgsung utk smpnan,gj keja sambilan beliau sbg cashier sbuah pasaraya hnya 500,gj bininya pula smuanya di gunakan utk prblnjaan lain dan umh yg sememangnya keprluan,bkn kehendak,tpi bbeliau xpenah peduli pa org nk kta dan knp nsb beliau bgitu,cukup stakat itu ceritanya,jdi sy sgt lah x bersetuju dgn pndapat org yg mngatakan org gvrnment ni bt loan utk brgaya,mgkin da,tp x smua bgitu,mgkn anda hnya nmpk yg jenis itu,tp x mengenali hati budinya atau x thu latar belakangnya,

bf.. kmudian da lg komen kta sy bebas loan potongan pn 400 shaja tu pun sbb potongan asb,anda mgkin bertuah sbb dilahirkan dlm keluarga kaya atau sederhana,atau xpenah mngalami situasi seperti cerita di atas,jd jgn pndai nk kta org berhutang krn nk bli gajet la,nk bercuti la,nk bergaya la,sbb bnda anda nmpk,bnda yg x nmpk mmg org xakan mngata,kmudian da jgk komen kta,tu la,spa suh bt loan,kan gji kna potong dh tggl skit,nk gji byk jgn la bt loan,anda mgkin xpenah hdp ssh seperti saudara dlm cerita di atas,bersyukur la krn tuhan memberikan anda kesenangan sekarang,tpi blm tentu lgi di masa hadapan,wallahualam,

bg.. kmudian da plak komen yg lwn mngutuk diri msg2,keja gvrnnment suka bt loan la,tgk keja swasta,xpenah bt loan,jgn kata bgitu saudara,kita x dpt melihat masa depan,apa yg akan brlaku ke atas diri kita,kmudian da lgi org kta,knpa xbt loan utk disimpan dlm asb,ni x tau bersuka2 ja,anda tau x,xsmua org mampu nk bt loan utk smpanan,hnya mampu berkorban demi keluarga yg membesarkan kita dgn ssh pyh dri kecik,mgkin beliau ssh di dunia,akhirat insyaallah mgkin bahagia krn pngorbanan beliau,

bh.. kmudian org mngata,knp bt kad kredit kalo xmampu,penah ke kita selami btl2 prsn org yg pki kad kredit tu,di sebabkan gji xblh smpn,bla terdesak kad kredit da jgk gnnya utk membntu,anda mgkin kta mcm tu di sebabkan anda nmpk org pki kad kredit tu smuanya pki smart,brgaya,tu org lain,di perspektif yg lain,org lain,blm tntu lg,bt tmbh doas sahaja mngumpat orgkmuudian da lgi komen kta sya keja swasta yg yg mnguruskan payrol kakitgn krjaan,gji smpi negatif,sbbnya bt loan,anda thu smua ke org yg anda uruskan tu jns boros atau trpaksa demi sesuatu bnda yg kita xthu,kalo xpsti,xperlu lg tmbh dosa…kmudian da lgi komen kta padan muka krajaan…kul 10 dok kt kdai kopi lg,anda thu ke situasi sbnr org tu,da mslh ke,tgh dlm tgs ke,bt pemantauan ke,xperlu nk tggu keja krajaan bru nk ponteng keja,keja sndiri atau swasta pn sma,tpi dh lumrah bnda org nmpk,,kompem mngata,bkn sya nk skong sp2 smaada krajaan atau swasta atau sesiapa sahaja.

bi.. cuma kesaal saya tgk dlm komen rata2 yg mngata org melayu kita,cuba jdkan cth org cina,bgsa dorg,dorg snggup sokong walau dlm pa jua situasi,kalo ikt hierarki org trkaya,sp no 1,cina,no 2,india,melayu,mng dlm mngumpat,mmg btl kta tun dlu,mlayu mdh lupa,ingt la saudara,kita xperlu slhkan sesiapa,kalo kita rsa kita leka,btlkan diri kita,kalo bnda tu baik.kita ikt,kalo bnda tu xbtl,kita elakkan,xkira sp2 pn yg memegang tampuk pemerintahan,seandainya utk kebaikan rkyt,kita sokong kalo x,kita redha dan berusaha utk berubah,bkn nya bertelagah sesama agama atau kaum2 yg lain,xdpt hdiah pn kalo mng,dpt kepuasan je yg blm tentu dosa pahalanya,

bj.. sy kta bnda ni pn utk mngingatkan diri saya jgk,suaya x trleka,insyaalah,maaf di atas cerita sy tdi da yg tersinggung atau meluat atau benci,smua tu sekadar perkgsian pengalaman,mgkin da lgi kisah yg lbh memilukan dri kisah yg saya ceritakan tdi,wallahualam,terima kasih diatas kesudian anda semua meluangkan ms mmbaca crita saya ini,smua yg buruk dtg dri saya,yg baik dtg dri tuhan,sm2 la kita memajukan diri tanpa da prssan bnci dan umpatan,terima kasih

bk..

anita grava

Hello,

Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anita Tulis pemberi pinjaman pinjaman peribadi untuk membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% untuk individu , firma-firma dan syarikat-syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami . Hubungi kami hari ini melalui e-mel untuk: ( anitagrava@live.co.uk )

peminjam TARIKH

1) Nama Penuh: ……………………………………… ……….

2 ) Negara: ………………………………………. ………….

3) Alamat: ………………………………………. …………

4) Negara: ………………………………………. …………….

5 ) Seks : ………………………………………. ………………

6 ) Status: ……………………………………… ….

7 ) Pekerjaan : ………………………………………. …….

8) Nombor Telefon: …………………………………….. ….

9) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: …………………

10 ) Pendapatan Bulanan: ………………………………………

11) Jumlah Pinjaman Diperlukan : ……………………………….

12) Tempoh Pinjaman: ……………………………………… …

13) Tujuan Pinjaman : ……………………………………..

14) Agama : ………………………………………. ……….

15) Anda telah digunakan sebelum ……………………………

terima kasih,

Puan Anita

bl..

pororo si penguin gagah

bagus lah ketatkan pinjaman.

Pororo pun banyak hutangnya sebab beli kereta dan rumah. Gaji Rm6000 tolak rumah 1500 sebulan, keta 1100 sebulan, nursery anak 300 sebulan, astro api air handphone 400 sebulan, pinjaman pribadi sebab nak bayar muka rumah 800 sebulan.

Tinggal berapa? Umur 33 hutang keliling pinggang sebab bekerja di kota metropolitan yang harga rumah lebih 500k. Terpaksalah kot…

Pokoknya, jika gomen kawal harga rumah maka soalhutang pribadi tak akan timbul…

bm..

Faraniza Adilla

Hidup harus berhutang juga….jgnlah dok seronok pd yg tak dpt buat pinjaman…sy masa usia 23 tahun dah
Mula berhutang….beli rumah…takkanlah nak beli cash? Mn nk cekau duit? Kpd bro yg bangga pd payslip nya yang kelihatan cantik tu…janganlah nak hipokrik sgt….takkan buat potongan asb je? Mungkin loan rumah kena bayar sendiri pada bank kot? Sbb tulah payslip bersih….kalau nak crite pun tak baik…tapi mgkn ada sikap kedekut pun adalah salah satu cara utk berjimat cermat…

Fri Oct 18, 2013 9:46 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Gambar pelajar perempuan pecah kepala
telokbakong.blogspot.
btmmari.blogspot
Written By canang

Seorang pelajar perempuan sekolah menengah bersama neneknya telah dilanggar dengan teruk oleh lori mengikut sumber tempat kejadian adalah di Batu Pahat, Johor.

Perkara ini terjadi mungkin disebabkan kelalaian lori ataupun pihak mangsa. Kita haruslah berhati-hati di jalan raya, bak kata pepatah malang tidak berbau. Apabila ajal sudah sampai, maka tidak akan terlewat walau sesaat pun kita dapat mengelaknya.

Sumber : duniaku-layan.blogspot.com

Fri Oct 18, 2013 9:46 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Bahaya Hidup Membujang
telokbakong.blogspot
greenboc.blogspot.
Posted by greenboc

Sungguh, hampir saja kaki kita tergelincir kepada maksiat-maksiat besar kalau Allah tidak menyelamatkan kita. Dan kita boleh benar-benar memasukinya (na'udzubillahi min dzalik tsumma na'udzubillahi min dzalik) kalau kita tidak segera meniatkan untuk menjaga kesucian kemaluan kita dengan menikah.

Awalnya menumbuhkan niat yang sungguh-sungguh untuk suatu saat menghalalkan pandangan mata dengan akad nikah yang sah. Mudah-mudahan Allah menolong kita dan tidak mematikan kita dalam keadaan masih membujang.

Rasulullah Muhammad saw. pernah mengingatkan:
"Orang meninggal di antara kalian yang berada dalam kehinaan adalah si bujangan."

Rasulullah saw. juga mengingatkan bahwa, "Sebagian besar penghuni neraka adalah orang-orang yang bujang."

Seorang laki-laki yang membujang harus menanggung beban syahwat yang sangat berat. Apalagi pada masa seperti sekarang ini ketika hampir segala hal memanfaatkan gejolak syahwat untuk mencapai keinginan. Perusahaan-perusaan obat memanfaatkan gambar-gambar wanita untuk menarik pembeli. Perusahaan-perusaan rokok juga memanfaatkan gadis-gadis muda yang seronok untuk mempromosikan rokoknya di stesyen-stesyen dengan merelakan diri mengambilkan sebatang rokok sekaligus menyalakan apinya ke laki-laki yang sedang lengah ataupun sengaja "melengahkan" diri.

Tidak sekadar sampai di situ, acara-acara TV, radio bahkan artikel-artikel kesihatan dan olahraga di akhbar dimanfaatkan untuk mendedahkan rangsang pornografi demi meningkatkan jualan. Kadang malah acara-acara keislaman yang diselenggarakan organisasi keislaman, tanpa sadar tergelincir untuk untuk ikut memanfaatkan hal-hal semacam ini lantaran terikut-ikut dengan prosedur protokol di TV.

Maka, tak semua dapat menahan fikiran dan angan-angannya. Dorongan-dorongan alamiah untuk mempunyai teman hidup yang khusus ini telah menyita konsentrasi. Daya serap terhadap ilmu tidak tajam. Apalagi untuk solat, sulit merasakan kekhusyukan. Ketika mengucapkan iyyaKa na'budu wa iyyaKa nasta'in yang muncul bukan kesadaran mengenai kebesaran Allah yang patut disembah, melainkan bayangan-bayangan kalau suatu saat telah menikah. Malah, sebagian membayangkan pertemuan-pertemuan.

Solat orang yang masih belum menikah memang sulit mencapai kekhusyukan, apalagi memberi bekas dalam akhlak sehari-hari. Barangkali itu sebabnya Rasulullah Muhammad saw. menyatakan, "Solat dua rakaat yang didirikan oleh orang yang menikah lebih baik daripada shalat malam dan berpuasa pada siang harinya yang dilakukan oleh seorang lelaki bujang."

Maka, bagaimana seorang yang masih membujang dapat mengejar derajat orang-orang yang sudah menikah, kalau solat malam yang disertai puasa di siang hari saja tak mampu disejajarkan dengan derajat shalat dua rakaat mereka yang telah didampingi isteri. Padahal mereka yang telah mencapai ketenangan batin, penyejuk mata dan ketenteraman jiwa dengan seorang isteri yang sangat besar cintanya, bisa jadi melakukan solat sunnah yang jauh lebih banyak dibandingkan yang belum menikah. Maka, apa yang dapt mengangkat seorang bujang kepada kemuliaan di akhirat?

Alhasil, membujang rasanya lebih dekat dengan kehinaan, sekalipun janggut yang lebat telah membungkus kefasihan mengucapkan dalil-dalil suci Al-Qur'an dan Al-Hadis. Benarlah apa yang disabdakan oleh Rasulullah, "Orang meninggal di antara kalian yang berada dalam kehinaan adalah bujangan." Bujangan. Tanpa seorang pendamping yang dapat membantunya bertakwa kepada Allah, hati dapat terombang-ambing oleh gharizah (instink) untuk memenuhi panggilan biologis, oleh kerinduan untuk mempunyai sahabat khusus yang hanya kepadanya kita bisa menceritakan sisi-sisi hati yang paling sakral, serta oleh panjangnya angan-angan yang sulit sekali memangkasnya. Dalam keadaan demikian, agaknya sedikit sekali yang sempat merasakan khusyuknya shalat dan tenangnya hati kerana zikir. Dalam keadaan demikian, kita boleh disibukkan oleh maksiat yang terus-menerus.

Sesekali dapat melepaskan diri dari maksiat memandang wanita ajnabi (bukan muhrim), tetapi masuk kepada maksiat lainnya. Fikiran disibukkan oleh hal-hal yang kurang maslahat, sedang mulut mengucapkan kalimat-kalimat yang memiriskan hati.

Semoga Allah 'Azza wa Jalla melindungi kita dari kematian dalam keadaan membujang, sementara niat yang sungguh-sungguh untuk segera melangsungkan pernikahan, belum tumbuh. Semoga Allah Swt. menolong mereka yang telah mempunyai niat. Kalau belum lurus niatnya, mudah-mudahan Allah mensucikan niat dan prasangkanya. Kalau telah kuat tekadnya ('azam), semoga Allah menyegerakan terlaksananya pernikahan yang barakah dan dipenuhi ridha-Nya. Kalau mereka masih terhalang, mudah-mudahan Allah melapangkan dan kelak memberikan keturunan yang memberi bobot kepada bumi dengan kalimat laa ilaha illaLlah.

Ingatlah terhadap hal-hal yang sangat dikecam dan diberikan peringatan mengenai bahayanya, biasanya Islam memberikan penghormatan yang tinggi untuk hal-hal yang merupakan kebalikannya. Kalau membujang sangat tidak disukai, kita mendapati bahawa menikah mendekatkan manusia kepada syurga-Nya. Ketika dikabarkan kepada kita bahawa kebanyakan penghuni neraka adalah bujangan, kita banyak mendapati di dalam hadis tentang kemuliaan akhirat dan bahkan keindahan hidup di dunia yang insya-Allah akan didapatkan melalui pernikahan. Seorang yang menikah, berarti menyelamatkan setengah dari agamanya. Bahkan, bagi seorang remaja, menikah berarti menyelamatkan dua pertiga dari agamanya.

Kita menjumpai hadis yang memberikan pertanyaan retoris sebagai sindiran, "Apa yang menghalangi seorang mukmin untuk mempersunting isteri? Mudah- mudahan Allah mengaruniainya keturunan yang memberi bobot kepada bumi dengan kalimat laa ilaha illaLlah." Maka kita juga menjumpai hadis-hadis yang menjaminkan kepada kita yang ingin menikah demi menjaga kehormatan dan kesucian farjinya.

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah Saw. bersabda, "Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt., seorang penulis yang selalu memberi penawar, dan seorang yang menikah untuk menjaga kehormatannya." (HR. Thabrani)

Dalam hadis lain dalam derajat shahih, Rasulullah Saw. bersabda:
"Tiga golongan orang yang pasti mendapat pertolongan Allah, yaitu hamba mukatab yang bermaksud untuk melunasi perjanjiannya, orang yang menikah dengan maksud memelihara kehormatannya, dan orang yang berjihad di jalan Allah." (HR Turmudzi, An-Nasa'i, Al-Hakim dan Daruquthni).

Masih ada hadis senada. Namun demikian, ada baiknya kalau kita alihkan perhatian sejenak kepada peringatan yang disampaikan oleh Rasulullah, "Bukan termasuk golonganku orang yang merasa khawatir akan terkungkung hidupnya kerana menikah kemudian ia tidak menikah." (HR Thabrani).

Mudah-mudahan kita termasuk orang-orang yang memiliki keyakinan. Tanpa keyakinan, ilmu akan kosong maknanya. -islampos
We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: