Thursday, August 21, 2008

Honda Stream lebih kuasa

Oleh Mohd Razlan Salleh

KENDERAAN pelbagai guna (MPV) masih menjadi pilihan bagi mereka yang mencari kenderaan keluarga bersaiz sederhana walaupun kadangkala harga ditawarkan dianggap terlalu tinggi.

KENDERAAN pelbagai guna (MPV) masih menjadi pilihan bagi mereka yang mencari kenderaan keluarga bersaiz sederhana walaupun kadangkala harga ditawarkan dianggap terlalu tinggi.

Bagaimanapun, nilai pelaburan yang dikeluarkan dianggap berbaloi jika kenderaan yang dibeli itu memberi kepuasan kepada pemiliknya.

Honda Stream yang dibawa masuk Honda Malaysia jelas memberi keselesaan yang optimum dengan kuasa, reka bentuk dan ruang dalaman yang dianggap memuaskan bagi sebuah MPV berharga lebih RM150,000.

Model MPV generasi terbaru ini didatangkan dengan enjin baru iaitu R18A 1.8L yang lebih berkuasa berbanding model terdahulu.

Malah, enjin baru ini menawarkan penggunaan minyak seperti sebuah enjin kapasiti 1.6L selain kuasanya bagai sebuah jentera berkuasa 2.0 liter.

Dari sudut luaran, terserlah gaya kemewahan dengan padanan lampu depan yang garang selain lambang ‘H’ yang besar menghiasi ruang hadapan Stream.

Malah, bentuknya yang rendah memudahkan penumpang keluar masuk terutama bagi mereka yang berada pada baris kerusi paling belakang.

Stream baru lebih luas sehingga baris tempat duduk ketiga boleh diduduki orang dewasa berbanding model terdahulu yang hanya dikhaskan untuk kanak-kanak.

Jurutera Honda berjaya menyelesaikan masalah ini walaupun bumbung nampak rendah, lantai dalam direka agar ruang kabin boleh memuatkan dewasa, baik di depan mahupun di barisan paling akhir.

Keistimewaan MPV terletak pada bahagian belakang yang boleh menjadi ruang kargo luas apabila kerusi baris ketiga dilipat terus ke dalam lantai.

Papan pemuka nampak seperti adunan daripada Civic yang nampak ringkas tetapi kemas dengan tombol gear yang memudahkan pemandu mengawalnya.

Kualiti plastik buatan Jepun nyata tinggi dan semuanya nampak tahan lasak. Ruang tempat duduk juga dibalut dengan fabrik lembut yang cukup sinonim dengan kereta buatan Jepun iaitu kain yang halus seperti baldu.

Ruang dalaman Stream yang berwarna cerah membolehkan ia kelihatan luas tetapi kotoran mudah kelihatan.

Memandu jentera ini di atas jalan raya terasa amat lancar dan senyap. Enjinnya agak kuat di putaran enjin rendah tetapi memberi kuasa yang cukup untuk menggerakkan tubuhnya yang panjang.

Malah, stereng yang ringan banyak membantu ketika mengambil posisi meletak kenderaan dan tidak hairanlah ramai wanita lebih banyak dilihat memandu Stream berbanding lelaki.

Sistem brek amat responsif kerana dibekalkan dengan sistem ABS dan EBD selain bantuan suspensi yang tidak terlalu keras atau lembut, sesuai untuk sebuah MPV keluarga bersaiz sederhana.

Kelemahan yang boleh diatasi cuma ketiadaan corong penyaman udara pada bahagian tengah yang menyukarkan penumpang baris kedua dan ketiga menikmati hawa dingin lebih cepat.

Bagaimanapun, kehadiran bumbung suria memberi kelebihan kepada jentera ini untuk bersaing dengan pesaing terdekatnya yang turut menawarkan rupa bentuk yang memikat.

Kesimpulannya, Honda Stream baru ini sesuai bagi mereka yang mencari kenderaan untuk keselesaan ketika mengharungi perjalanan jauh sama ada untuk bercuti atau pulang ke kampung.



>Spesifikasi

Honda Stream 1.8L

Enjin: R18A 1,799cc, 16-injap SOHC i-VTEC PGM-Fi

Kuasa maksimum: 138hp pada 6,300rpm

Tork maksimum: 174Nm pada 4,300rpm

Transmisi: Automatik lima kelajuan

Ciri keselamatan: ABS, EBD dan beg udara SRS berkembar

Harga: RM149,800 termasuk insurans

Tayar yang dicadangkan: ComfortContact 1 205/65R15 94V TL

myMetro

No comments: