Tuesday, June 16, 2009

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2369[12 Attachments]

Messages In This Digest (25 Messages)

1a.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: Nazri Ahtar
1b.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: hisyam@yahoogroups.com
1c.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: kasim@yahoogroups.com
1d.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: MHZ
1e.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: rezal_sapuan@amtek.my
1f.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: faren@yahoogroups.com
1g.
FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: Nik Azrie
1h.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? [2 Attachments] From: azizan a.aziz
1i.
Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? From: almustaqeem
2a.
Re: Tanya Pasal Cat From: MHZ
2b.
Re: Tanya Pasal Cat From: Nik Azrie
2c.
Re: Tanya Pasal Cat From: Mohmad Abdullah
2d.
Re: Tanya Pasal Cat From: Noor Hisyam Ahmad
2e.
Re: Tanya Pasal Cat From: bashah
2f.
Re: Tanya Pasal Cat From: Mohmad Abdullah
3a.
Re: FW: pemanasan enjin perlu ke x? From: Jambul@yahoogroups.com
4.
FW: Minyak SAJI. From: hazli@yahoogroups.com
5.
Fw: Sale of VOLVO 240, WAL 9666, YR MFG : 1984 AT MIN RM2500 From: awie533
6.
Fw: Mudarat Kesihatan JIka Menghidupkan Aircond sebaik menaiki keret From: sheerina reen
7.
TIPS MEMBELI ENJIN POTONG HALFCUT (YANG TIP TOP) From: Syahril Riz
8a.
Engine Overheated Bila Panjat Bukit From: Mohmad Abdullah
8b.
Re: Engine Overheated Bila Panjat Bukit [1 Attachment] From: Azmi OilyMan
8c.
Re: Engine Overheated Bila Panjat Bukit [1 Attachment] From: sukri@yahoogroups.com
8d.
Re: Engine Overheated Bila Panjat Bukit From: Mohmad Abdullah
9.1.
Re: minyak petrons vs shell From: bashah

Messages

1a.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "Nazri Ahtar" littlenoti@yahoo.com   littlenoti

Tue Jun 16, 2009 1:59 am (PDT)



adeh, ada pandangan, tak ada kesimpulan.ya ampun !!

tambahan.

kesimpulannya, pada pandangan saya, saya akan tetap panaskan enjin kereta setiap pagi. walaupun tak ada research mana2 ke, tak ada statement mana2 ke, tapi 'panaskan' enjin sebelum gerakkan kereta tu practicaly proven (atleast bagi saya). kalau tak panaskan enjin, mula la datang masalah semput, masalah enjin senang mati, jalan senguk2. kalau tak proven utk kereta baru pun, sekurang2nya untuk kereta fiat buruk 131s bapak saya, kereta buruk daihatsu G11 cat eye saya tu, wira buruk saya, kancil buruk bini yang company dia bagi pinjam dulu.

sekian.

________________________________
From: "agai@017" <agai_disini@yahoo.com.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 4:06:15 PM
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

so? kena panaskan ke tak ni?
aku dah konpius

________________________________
Daripada: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Selasa, 16 Jun, 2009 2:49:07
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

salam,

aku sempat baca separuh je. tak larat nak baca karangan panjang sangat.

padangan saya. kalau tak perlu panas enjin, tak perlu la adanya autochoke kat carburator. tak perlu la enjin RPM tinggi masa pagi2 start. tak perlu ada termostat pada enjin.

sekian.

 

________________________________
From: "hisyam@yahoogroups.com" <hisyam@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 1:22:38 PM
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Hide ID tokmod..
 
Idling = Pepura = pura-pura… hehehehe… kalau masa study dulu buku versi bahasa Melayu translatekan "idling" tu dgn "melahu" J
 
Hisyam
 

________________________________

From:Razali Bin Md Yusoff [mailto:razali. mdyusoff@ osram-os. com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 9:52 AM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga. com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya. . Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature" . Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

.
 
 
 

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ***** Privileged/confiden tial information may be contained in this message. If you are not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use review, disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In such a case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly regarding such unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions, statements and other information in this message that do not relate to the official business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named recipient or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and unauthorised use by any other person. ************ ********* ********* ********* ********* ********* *********
*****

________________________________
Berhubung dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web peribadi anda?
Buat Pingbox terkini anda hari ini!

1b.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "hisyam@yahoogroups.com" hisyam@yahoogroups.com   hisyam_ahmad

Tue Jun 16, 2009 1:59 am (PDT)



Hide ID tokmod..

Aku pun dekat2 nak pening jugak.. masa aku keja kilang roda getah kat
penang dulu, kilang tu ada satu compression roller yg sangat besar
running 12 jam sehari.. kalau tak warm up at least 10 minit dulu, main
tibai masuk material, hah memang siap ler geng maintenance nak repair
lepas tu..

Aku rasa sama la dgn enjin moto atau kereta nih.. Cuma mungkin berapa
lama nak kena warm up tu lah yg kita tak tau sebab manufacturer tak bg
tau... (ye ke manufacturer tak bgtau.. cuba bukak manual....)

Hisyam

_____

From: agai@017 [mailto:agai_disini@yahoo.com.my]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 4:06 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

so? kena panaskan ke tak ni?

aku dah konpius

_____

Daripada: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Selasa, 16 Jun, 2009 2:49:07
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

salam,

aku sempat baca separuh je. tak larat nak baca karangan panjang sangat.

padangan saya. kalau tak perlu panas enjin, tak perlu la adanya
autochoke kat carburator. tak perlu la enjin RPM tinggi masa pagi2
start. tak perlu ada termostat pada enjin.

sekian.

_____

From: "hisyam@yahoogroups.com" <hisyam@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 1:22:38 PM
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Hide ID tokmod..

Idling = Pepura = pura-pura... hehehehe... kalau masa study dulu buku
versi bahasa Melayu translatekan "idling" tu dgn "melahu" :-)

Hisyam

_____

From: Razali Bin Md Yusoff [mailto:razali. mdyusoff@ osram-os. com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 9:52 AM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga. com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir
semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu
kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah
dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada
waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama
5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah,
sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh
masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15
minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya.
Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk
memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini
diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun
cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil
kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di
univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada
menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di
mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan
enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua
start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar.
Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk
gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum
nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya. . Kemudian
bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut
panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu
pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa
kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana,
siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk
kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin
adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah
memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang
tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United
Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu
undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam
keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan
ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara
yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun
suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan
enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum
meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ?
Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta
terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat
iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature"
. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap,
bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah
selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura
(idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan
enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika,
lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan
berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat
dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk
kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun
ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di
dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan
mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan
api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke
bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak
pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam
pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh
yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang
demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api
sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap
dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami
kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang
sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura
(idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini
menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana
akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang
dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta
Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan
bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau
hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang
dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada
karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air,
mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan
air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen
ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam
keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan
sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya
pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu
yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak
menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang
kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat
dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang
perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama
enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga
Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya
yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan
memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir
bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita
lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin
mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang
disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak
lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun
meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah
enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil
sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan
pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen
dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap
enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak
pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin
laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing
seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk
memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat?
Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang
kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui
hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara
yang asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri pun cukup pantang
kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin
cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak
lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan
tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga
keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin
kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam
sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika
kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT,
berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar
mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar
sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi
sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran
udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di
dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam
keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit
dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke
atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh
menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

.

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********
***** Privileged/confiden tial information may be contained in this
message. If you are not the named recipient or addressee, you are hereby
notified that any use review, disclosure or copying of the contents
herein is strictly prohibited. In such a case, kindly discard all its
contents and notify sender accordingly regarding such unauthorized
disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions, statements
and other information in this message that do not relate to the official
business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed
by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named
recipient or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or
liability whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of
prohibited and unauthorised use by any other person. ************
********* ********* ********* ********* ********* ********* *****

_____

Berhubung dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web
peribadi anda?
<http://sg.rd.yahoo.com/my/messenger/pingbox/mailtagline/*http:/my.messe
nger.yahoo.com/pingbox/>
Buat Pingbox terkini anda hari ini!

1c.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "kasim@yahoogroups.com" kasim@yahoogroups.com

Tue Jun 16, 2009 2:00 am (PDT)



hide id tok mod ye..
kasim je..

kesimpulannya.. terpulang kepada empunya keta la...
pokok dek kau la jang nak panehkan ko tidak enjin keto kau tu...

-----Original Message-----
From: agai@017 [mailto:agai_disini@yahoo.com.my]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 4:06 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

so? kena panaskan ke tak ni?
aku dah konpius

_____

Daripada: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Selasa, 16 Jun, 2009 2:49:07
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

salam,

aku sempat baca separuh je. tak larat nak baca karangan panjang sangat.

padangan saya. kalau tak perlu panas enjin, tak perlu la adanya autochoke kat carburator. tak perlu la enjin RPM tinggi masa pagi2 start. tak perlu ada termostat pada enjin.

sekian.


_____

From: "hisyam@yahoogroups.com" <hisyam@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 1:22:38 PM
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Hide ID tokmod..

Idling = Pepura = pura-pura… hehehehe… kalau masa study dulu buku versi bahasa Melayu translatekan "idling" tu dgn "melahu" :-)

Hisyam

_____

From: Razali Bin Md Yusoff [mailto:razali. mdyusoff@ osram-os. com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 9:52 AM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga. com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya. . Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature" . Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

.

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ***** Privileged/confiden tial information may be contained in this message. If you are not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use review, disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In such a case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly regarding such unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions, statements and other information in this message that do not relate to the official business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named recipient or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and unauthorised use by any other person. ************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* *****

_____

Berhubung <http://sg.rd.yahoo.com/my/messenger/pingbox/mailtagline/*http://my.messenger.yahoo.com/pingbox/> dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web peribadi anda?
Buat Pingbox terkini anda hari ini!

1d.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "MHZ" cekelatgetah@gmail.com   mohamad_hadi

Tue Jun 16, 2009 3:16 am (PDT)



Aku pun sebelum bawak, warm up gak dulu.. bila temperature dia naik &
stable baru aku gerak. teori aku la.. sama macam orang gak.. kalau
pepagi bangun tido tup tup terus berlari pecut 100m mau pecah jantung.
Kena ambik masa.. geliat sket, basuh muka, smayang, sarapan, senaman
ringan sket then barulah henjut jogging..

Nazri Ahtar wrote:
> adeh, ada pandangan, tak ada kesimpulan.ya ampun !!
>
> tambahan.
>
> kesimpulannya, pada pandangan saya, saya akan tetap panaskan enjin
> kereta setiap pagi. walaupun tak ada research mana2 ke, tak ada
> statement mana2 ke, tapi 'panaskan' enjin sebelum gerakkan kereta tu
> practicaly proven (atleast bagi saya). kalau tak panaskan enjin, mula la
> datang masalah semput, masalah enjin senang mati, jalan senguk2. kalau
> tak proven utk kereta baru pun, sekurang2nya untuk kereta fiat buruk
> 131s bapak saya, kereta buruk daihatsu G11 cat eye saya tu, wira buruk
> saya, kancil buruk bini yang company dia bagi pinjam dulu.
>
> sekian.
>

1e.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "rezal_sapuan@amtek.my" rezal_sapuan@amtek.my

Tue Jun 16, 2009 3:18 am (PDT)

[Attachment(s) from rezal_sapuan@amtek.my included below]

Salam,

Aku pulak takde nak set berapa lama nak warm up engine. Tutup pintu rumah,
start engine, bukan pintu pagar, undurkan keta, tutup pintu pagar then
teruss pandu. Kekadang tu kalau awal sket siram sket pokok yang ada kt
laman rumah...

Thanks and regards

From: "Razali Bin Md Yusoff" <razali.mdyusoff@osram-os.com>

To: <automobil@yahoogroups.com>

Date: 16/06/2009 12:46 PM

Subject: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Sent by: automobil@yahoogroups.com


Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua
pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori,
van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya
termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke
tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.
Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai
stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk
memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader
macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi
untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan
sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar?
Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang
pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun
tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar.
Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus
pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah
dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin
kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila
dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu.
Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin
Volvo kegemarannya.. Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua
pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab
gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan
apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula
panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia
yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan
sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka
untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut
dilakukan di Jepun, United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya
sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan
hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan
ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang
terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu
persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin
kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke
jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia? Gua rasa memang dah tak
payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les
Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature". Berdasarkan
kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien
hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan
enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik
atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan
kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura
(idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya
ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna.
Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan
api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak
pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding
silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya.
Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke
bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan
berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam
pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak
berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan
mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos.
Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah
wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu
lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin
mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di
dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan
Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok
dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap
toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran
dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon
monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen
dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida
dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini
ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati
dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang
sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan
tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada
alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang
mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta
hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka
semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak
apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin.
Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam
sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan
enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah
satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh
yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun
meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi
apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk
memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar
di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin
telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam
minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft
berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak
pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing
laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam
keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi
lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya.
Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita
rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin
keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang
kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus
blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena
roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi
enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan
pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak
bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan
telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik
sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak
memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran
udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam
tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura
(idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan
perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan
global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh
menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.


.














***********************************************************************
Privileged/confidential information may be contained in this message. If you are
not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use review,
disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In such a
case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly regarding such
unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions,
statements and other information in this message that do not relate to the
official business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed
by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named recipient
or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability
whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and unauthorised
use by any other person.
***********************************************************************


[attachment "ATT00263.jpg" deleted by Rezal_Sapuan/AE_TECH]

Attachment(s) from rezal_sapuan@amtek.my

2 of 2 Photo(s)

1f.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "faren@yahoogroups.com" faren@yahoogroups.com

Tue Jun 16, 2009 8:46 pm (PDT)



hide my id..

sebenarnya benda apa2 pun kene ajar dulu...mcm ajar anak2 la kan...aku punya moto pun dulu mcm tu gak..kalau start terus jln..enjin senang mati...tp bila aku asyik ajar je...start je terus jln..skrg ni enjin dh tak mati...pokok pangkal kene ajar dulu...

so sama la mcm kete kan..dulu masa aku pki iswara mcm tu gak..start terus jln..enjin semput..lama2 aku buat mcm tu tiap2 ari..dh tk semput...

so skrg aku pki kia spectra..takde masalah kalau start terus jln..kete kia aku dh 7 thn..start beli baru dulu smpi skrg..ok je kalau start terus jln..itula pengalaman aku..apa2 benda pun kene ajar dulu walau benda tu tak bernyawa mcm manusia.

________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of Mohmad Abdullah [mbabest@hotmail.com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 2:52 PM
To: group krerta
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Ya la, saya check kamus Dwi bahasa Oxford fajar, "Idle" untuk enjin "melahu" .

Tak apa lah, member kita ni pun tak guna bahasa baku , guna "gua" sahaja , macam gua dot com tu.

Macamana pun , content boleh faham cuma saya tak berapa setuju; sebab motor saya kalau tak warm up dulu , seminit dua , kalau terus jalan, engin senang mati. begitu jugak dengan Jeep Jimny saya yg telah dibuang thermostatnya, kena warm up dulu , kalau tak semput dia. Mungkin kereta baru ok le kot

Sekian

________________________________
To: automobil@yahoogroups.com
From: hisyam@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Jun 2009 13:22:38 +0800
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Hide ID tokmod..

Idling = Pepura = pura-pura� hehehehe� kalau masa study dulu buku versi bahasa Melayu translatekan �idling� tu dgn �melahu� :)

Hisyam

________________________________

From: Razali Bin Md Yusoff [mailto:razali.mdyusoff@osram-os.com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 9:52 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

[cid:image001.jpg@01C9EE85.AD58F880]

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya.. Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun, United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature". Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

.

*********************************************************************** Privileged/confidential information may be contained in this message. If you are not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use review, disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In such a case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly regarding such unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions, statements and other information in this message that do not relate to the official business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named recipient or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and unauthorised use by any other person. ***********************************************************************

________________________________
Microsoft brings you a new way to search the web. Try Bing� now<http://windowslive.com/explore?ocid=TXT_TAGLM_WL_BR_life_in_synch_062009>

1g.

FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "Nik Azrie" jdq1771@yahoo.com   jdq1771

Tue Jun 16, 2009 8:48 pm (PDT)



Salam,

Wa punya kete mmg nk kena warm up..sistem turbo biasanya perlukan sikit masa utk gerak esp yg dh di upgrade..oil pump nk supply minyak keseluruh bahagian enjin dan juga sistem turbo kurang2 1 - 2 minit..sb kadang2 akan bunyi tepet klu terus jalan...itu keta wa la...lain org suka ati la nk kasi panasss ke x..tq

________________________________
From: "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 17:23:06
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x? [2 Attachments]

[Attachment(s) from rezal_sapuan@amtek.my included below]

Salam,

Aku pulak takde nak set berapa lama nak warm up engine. Tutup pintu rumah,
start engine, bukan pintu pagar, undurkan keta, tutup pintu pagar then
teruss pandu. Kekadang tu kalau awal sket siram sket pokok yang ada kt
laman rumah...

Thanks and regards

From: "Razali Bin Md Yusoff" <razali.mdyusoff@ osram-os. com>

To: <automobil@yahoogrou ps.com>

Date: 16/06/2009 12:46 PM

Subject: www.auto.pdniaga. com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Sent by: automobil@yahoogrou ps.com

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua
pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori,
van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya
termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke
tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.
Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai
stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk
memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader
macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi
untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan
sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar?
Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang
pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun
tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar.
Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus
pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah
dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin
kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila
dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu.
Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin
Volvo kegemarannya. . Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua
pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab
gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan
apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula
panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia
yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan
sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka
untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut
dilakukan di Jepun, United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya
sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan
hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan
ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang
terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu
persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin
kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke
jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia? Gua rasa memang dah tak
payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les
Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature" . Berdasarkan
kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien
hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan
enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik
atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan
kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura
(idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya
ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna.
Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan
api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak
pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding
silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya.
Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke
bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan
berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam
pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak
berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan
mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos.
Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah
wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu
lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin
mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di
dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan
Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok
dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap
toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran
dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon
monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen
dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida
dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini
ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati
dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang
sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan
tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada
alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang
mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta
hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka
semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak
apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin.
Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam
sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan
enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah
satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh
yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun
meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi
apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk
memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar
di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin
telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam
minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft
berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak
pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing
laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam
keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi
lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya.
Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita
rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin
keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang
kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus
blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena
roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi
enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan
pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak
bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan
telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik
sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak
memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran
udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam
tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura
(idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan
perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan
global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh
menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

.

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* *****
Privileged/confiden tial information may be contained in this message. If you are
not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use review,
disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In such a
case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly regarding such
unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions,
statements and other information in this message that do not relate to the
official business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed
by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named recipient
or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability
whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and unauthorised
use by any other person.
************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* *****

[attachment "ATT00263.jpg" deleted by Rezal_Sapuan/ AE_TECH]

New Email addresses available on Yahoo!
Get the Email name you&#39;ve always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
Hurry before someone else does!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/aa/
1h.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x? [2 Attachments]

Posted by: "azizan a.aziz" lxus7905@yahoo.com   lxus7905

Tue Jun 16, 2009 8:49 pm (PDT)



Salam,
Nie pengalaman aku dulu pakai kancil 660 manual thn 2001. perjalanan aku hari2 g keje kena ikut jln biasa dlm 5 minit, then terus masuk highway, perjalanan dlm sejam. so kalo time aku bgn lambat,aku start terus jer jln, kancil aku tu leh pegi paling abis pun dlm 120 jer,tapi kalo aku kasi panas dulu,sampai jarum temp. tu gerak sikit then baru jln, top speed terus leh dapat 140. so saper kata xder effect. pasal environment tu pun betul gak lah.

________________________________
From: "rezal_sapuan@amtek.my" <rezal_sapuan@amtek.my>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 5:23:06 PM
Subject:Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x? [2 Attachments]

[Attachment(s) from rezal_sapuan@amtek.my included below]

Salam,

Aku pulak takde nak set berapa lama nak warm up engine. Tutup pintu rumah,
start engine, bukan pintu pagar, undurkan keta, tutup pintu pagar then
teruss pandu. Kekadang tu kalau awal sket siram sket pokok yang ada kt
laman rumah...

Thanks and regards

From: "Razali Bin Md Yusoff" <razali.mdyusoff@ osram-os. com>

To: <automobil@yahoogrou ps.com>

Date: 16/06/2009 12:46 PM

Subject: www.auto.pdniaga. com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Sent by: automobil@yahoogrou ps.com

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua
pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori,
van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya
termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke
tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.
Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai
stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk
memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader
macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi
untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan
sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar?
Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang
pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun
tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar.
Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus
pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah
dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin
kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila
dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu.
Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin
Volvo kegemarannya. . Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua
pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab
gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan
apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula
panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia
yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan
sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka
untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut
dilakukan di Jepun, United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya
sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan
hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan
ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang
terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu
persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin
kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke
jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia? Gua rasa memang dah tak
payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les
Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature" . Berdasarkan
kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien
hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan
enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik
atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan
kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura
(idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya
ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna.
Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan
api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak
pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding
silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya.
Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke
bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan
berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam
pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak
berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan
mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos.
Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah
wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu
lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin
mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di
dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan
Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok
dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap
toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran
dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon
monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen
dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida
dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini
ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati
dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang
sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan
tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada
alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang
mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta
hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka
semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak
apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin.
Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam
sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan
enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah
satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh
yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun
meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi
apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk
memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar
di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin
telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam
minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft
berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak
pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing
laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam
keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi
lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya.
Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita
rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin
keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang
kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus
blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena
roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi
enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan
pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak
bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan
telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik
sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak
memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran
udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam
tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura
(idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan
perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan
global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh
menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.

.

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* *****
Privileged/confiden tial information may be contained in this message. If you are
not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use review,
disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In such a
case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly regarding such
unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions, conclusions,
statements and other information in this message that do not relate to the
official business of CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed
by it. The contents herein are meant strictly for the use of the named recipient
or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability
whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and unauthorised
use by any other person.
************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* *****

[attachment "ATT00263.jpg" deleted by Rezal_Sapuan/ AE_TECH]


1i.

Re: FW:  pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "almustaqeem" almustaqeem@yahoo.com   almustaqeem

Tue Jun 16, 2009 8:49 pm (PDT)



manucfaturer x inform sebab nak bagi kete / enjin cepat rosak.
bila cepat rosak, mesti org nak beli lagi & lagi...
siapa yang untung???
hehehehe... logik ke kesimpulanku ini?

apa pun buat mcm biasa... kalo selesa panas enjin, panaskan aje...
mcm saya yg amalkan tabiat memanaskan enjin, alhamdullillah... walau pun 1.3, karburator pulak tu, 7 tahun pakai takde masalah.

!shoot aje lah!

--- On Tue, 6/16/09, hisyam@yahoogroups.com <hisyam@yahoogroups.com> wrote:

From: hisyam@yahoogroups.com <hisyam@yahoogroups.com>
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Tuesday, June 16, 2009, 4:42 PM

Hide ID tokmod..

 

Aku pun dekat2
nak pening jugak.. masa aku keja kilang roda getah kat penang dulu, kilang tu
ada satu compression roller yg sangat besar running 12 jam sehari.. kalau tak
warm up at least 10 minit dulu, main tibai masuk material, hah memang siap ler
geng maintenance nak repair lepas tu..

 

Aku rasa sama la
dgn enjin moto atau kereta nih.. Cuma mungkin berapa lama nak kena warm up tu
lah yg kita tak tau sebab manufacturer tak bg tau… (ye ke manufacturer
tak bgtau.. cuba
bukak manual….)

 

Hisyam

 

From: agai@017
[mailto:agai_ disini@yahoo. com.my]

Sent: Tuesday, June 16, 2009 4:06
PM

To: automobil@yahoogrou ps.com

Subject: Re: www.auto.pdniaga. com
- FW: pemanasan enjin perlu ke x?

 

so? kena panaskan ke tak ni?

aku dah konpius

 

Daripada: Nazri
Ahtar <littlenoti@yahoo. com>

Kepada: automobil@yahoogrou ps.com

Dihantar: Selasa, 16 Jun, 2009
2:49:07

Subjek: Re: www.auto.pdniaga. com -
FW: pemanasan enjin perlu ke x?

salam,

 

aku sempat baca separuh je. tak larat nak baca karangan panjang sangat.

 

padangan saya. kalau tak perlu panas enjin, tak perlu la adanya
autochoke kat carburator. tak perlu la enjin RPM tinggi masa pagi2 start. tak
perlu ada termostat pada enjin.

 

sekian.

 

 

 

From:
"hisyam@yahoogroups. com" <hisyam@yahoogroups. com>

To: automobil@yahoogrou ps.com

Sent: Tuesday, June 16, 2009
1:22:38 PM

Subject: RE: www.auto.pdniaga. com
- FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Hide ID tokmod..

 

Idling = Pepura = pura-pura… hehehehe…
kalau masa study dulu buku versi bahasa Melayu translatekan
"idling" tu dgn "melahu" J

 

Hisyam

 

From: Razali Bin Md Yusoff [mailto:razali. mdyusoff@
osram-os. com]

Sent: Tuesday, June 16, 2009 9:52
AM

To: automobil@yahoogrou ps.com

Subject: www.auto.pdniaga. com -
FW: pemanasan enjin perlu ke x?

 

 

 

 

 

 



 



 



 




 



Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim
dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak
kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta
kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk
helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum
ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang
memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5
minit. Ada
yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan,
pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh
masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam
15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal
punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk
memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip
top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin
ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun
cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi
ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam
ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat
pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran
mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara
pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula
mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi
sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai
kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu.
Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah
juga enjin Volvo kegemarannya. . Kemudian bila gua dah besar, dah
pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta.
Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan
tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya
sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa
kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak
laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia
ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk
kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin
adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada
telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan
enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di
Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu
undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup
dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi
kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa
cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya.
Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius,
mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada
sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah
berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa
memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta
terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat
iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design
temperature" . Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi
enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin
di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang
di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik
atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya
atau dengan kata lain stail Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu
terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam
keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak
baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi
tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap
membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang
tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan
minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang
terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat
tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak
terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian
takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir
akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada
palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam
pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor.
Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan
bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan
wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang
mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada
enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam
keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa
untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam
sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen
yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok
dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan
tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah
enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini
termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida,
mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan
hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan
sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini
ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam
keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin
dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan
berfungsi hanya pada tahap

suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar
suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan
bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada
bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan
komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh
beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta
hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura
(idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan
tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam
sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan
memanaskan enjin. Ada
tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api,
mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat
apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan
memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang
disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang
agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan
turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke
bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin,
kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat
memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap
inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa
setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil
pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan
crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam
bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke
bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing
laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan
enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang
kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak
diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini
bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia
. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin
keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti
lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja
enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini
karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan
teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta
terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam
sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika
kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT,
berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk
pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan
pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak
memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah
pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit.
Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin
dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan
beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan
tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi
boleh menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.





.













 




 







 




 

************
********* ********* ********* ********* ********* ********* *****
Privileged/confiden tial information may be contained in this message. If you
are not the named recipient or addressee, you are hereby notified that any use
review, disclosure or copying of the contents herein is strictly prohibited. In
such a case, kindly discard all its contents and notify sender accordingly
regarding such unauthorized disclosure or transmission by email. Opinions,
conclusions, statements and other information in this message that do not
relate to the official business of CIMB Group shall be understood as neither
given or endorsed by it. The contents herein are meant strictly for the use of
the named recipient or addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility
or liability whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited
and unauthorised use by any other person. ************ ********* *********
********* ********* ********* ********* *****

 

 

Berhubung
dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web peribadi anda?

Buat Pingbox terkini anda hari ini!











2a.

Re: Tanya Pasal Cat

Posted by: "MHZ" cekelatgetah@gmail.com   mohamad_hadi

Tue Jun 16, 2009 3:17 am (PDT)



..tapi lepas 5000km dlm enjin, dia jadi hitam gak :)

Jambul@yahoogroups.com wrote:
>
>
>
> hide id...jambul je tok mod
>
> OOoo.. ye ker...bukan ape ingat nak tukau color warna oren... sebab minyak
> hitam bukannyer berwarna hitam...
>
> rgds

2b.

Re: Tanya Pasal Cat

Posted by: "Nik Azrie" jdq1771@yahoo.com   jdq1771

Tue Jun 16, 2009 8:49 pm (PDT)



Salam Bro Hisyam,

Biasanya tukar color klu xde revise geran no big issues la..blh setel punya..sb sy sendri pun ada exp.. K klu psl gear transmission xkira auto gi manual @ manual gi auto mmg wajib kena bt revise itu undang2 dr JPJ...xnk revise xde mslh klu blm jd apa2..nnt pepehal ssh la..dia nyer procedur,lbh krg nk endos enjin jgk..tq

________________________________
From: "hisyam@yahoogroups.com" <hisyam@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 16:14:06
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat

Hide ID tokmod.
 
En. Mohmad, kalau tukar dari manual transmission ke auto lak camner? Kena revise geran ke? Apa prosedur yg nak kena follow?
 
Huh.. banyak lak soalan aku..
 
Hisyam
 

________________________________

From:Mohmad Abdullah [mailto:mbabest@ hotmail.com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 3:17 PM
To: group krerta
Subject: RE: www.auto.pdniaga. com - Tanya Pasal Cat
 

Good question, kalau tengok clause modification, memang void , adjuster sangat suka bab bab ni . (I was one of them =) .

________________________________

To: automobil@yahoogrou ps.com
From: Jambul@yahoogroups. com
Date: Tue, 16 Jun 2009 11:07:56 +0800
Subject: www.auto.pdniaga. com - Tanya Pasal Cat

Salam...

Hide id tok... Jambul jer..

Cerita pasal minyak hitam...
aku teringat nak tukau cat kete...
kena revised dlm geran ker color baru tu... kalau tak revised dlm
geran...insuran akan void ker...

Harap member2 boleh membantu...

Sekian...

Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail. com>@yahoogroups. com on 06/12/2009 04:44:27
PM

Please respond to automobil@yahoogrou ps.com

Sent by: automobil@yahoogrou ps.com

To: automobil@yahoogrou ps.com
cc:
Subject: www.auto.pdniaga. com - Myk Hitam Apa Yg Bagus??

Salam,

Dulu mmg saya buat myk hitam sendiri. Jenama RADZONE kalau kawan2 masih
ingat. Tapi dah lama stop sb tak cukup modal pusingan.... Kami ni nelayan
kecil je, hehehe

Dulu saya sendiri pernah hantar myk pelincir tu ke SIRIM utk test. Lps test
saya tanya mrk.. Saya tanya minyak pelincir ni bagus tak??

Jawapan org SIRIM...."itu terpulang kpd customer"

So, skrg saya tak nak komen lebih2... terpulang kat korang la nak pakai myk
apa pun...heheheh

p/s: motor ex5 aku dah masuk Seri Murni....dah sebulan belum tukar lagi.

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor , MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman. com.my
Web: www.oilyman. com.my
Video:  http://www.youtube. com/user/ mienyak
Forum: http://oilyman. com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/6/12 Kamarul <b.kamarl@sem. sharp-world. com>

bang  bashah,

pakar enjin buat enjin..pakar minyak buat minyak...
betul ke minyak brand toyota tu toyota yg buat..entah2 dia sub balik
kat syarikat minyak..hehehe. ..
ni kena confirm dgn org mienyak(oilyman) sebab dia expert bab2 minyak
:)

----- Original Message -----
From: bashah
To: automobil@yahoogrou ps.com
Sent: Thursday, June 11, 2009 2:38 PM
Subject: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons vs shell

sorilah geng,,asik aku jer yg jawab hari ni...aku baru baik
demam kot...

isi minyak petronas kena ada style..style dia isi penuh...bila
isi penuh 'kemeruapan gas ' rendah. So minyak jimat kat situ...

kalau nak isi sikit2, lebih baik isi Shell..sebab kemeruapan
dia rendah sikit dari Petronas..kalau korang tak caya, sepetkan
mata...(kalau hidu memanglah Shell lebih wangi)...

kalau nak meruap tinggi pakailah V-Power....tapi bayor
lebihlah.

walaupun keta aku keta antik 1989, aku isi penuh. Sebab tu aku
pakai Petronas. Malas nak berhenti kat stesen. (Bila berhenti
jer, anak aku kenakan aku tol gula2, air gas...etc..Bini aku
letak tol dia jugak...asam masinla apala)...Aku pakai kredit
kad -CIMB sekarang sebab ada diskaun Petronas.

kalau minyak HITAM pulak. Aku TAK rekemen dua2 Shell atau
Petronas. Korang ambik BHP OIL EnGINE lagi baguZ. Susah aku
buktikan atau cakap kat sini. Kalau brand lain, pakai Castrol.
Tapi kalau korang nak lagi JIMAT, pi kedai Spare part beli
minyak NISSAN ke, TOYOTA ke, INGAT TU mINYAK ENJIN...so beli
minyak engine SYARiKAT KETA.

ADAKE SHELL CIPTA ENGINE, ka PETRONAS buat ENGINE ? Pikior
baik2 YEop...

. ...aku beli Toyota 20w50 harga RM38 4 liter.
BHP RM56 hinggit 4liter..Gilor ke apor ko... punya mahai.

(Tapi kalau FELDA cipta engine kereta, aku kena pakai SRI MURNI
lah..keke)

--- In automobil@yahoogrou ps.com, Azmi OilyMan <mr.oilyman@ ...>
wrote:
>
> Salam,
>
> Saya baru sampai dari Kelantan ptg smlm.
>
> Masa sampai di Kuala Krai Kelantan, saya isi petrol Shell
(masa tu dah
> warning) RM50. Pakai pusing merata2 siap gi Tok Bali.
>
> Masa nak balik KL smlm pam myk Shell habis stok. Terpaksa isi
Petronas. Saya
> isi dlm RM20 dulu. Dari Pasir Puteh jln clear takde jam
sampai Shell Kuala
> Krai (stesen hari tu). Saya rasa mcm kuat myk pulak dr
P.Puteh-K.Krai habis
> RM20... (warning to warning)..
>
> Kawan saya ckp bukan sb myk shell jimat myk, tapi mrk
lebihkan kuantiti.
> Saya tak pernah check lagi.
> Kalau ada sape2 yg ada kelapangan boleh lah buat
perbandingan, isi masing2 1
> liter, tgk myk mana yg lebih banyak..
>
> ------
> Azmi Abdullah
> OILYMAN TECHNOLOGY
> Shah Alam, Selangor , MALAYSIA
> Tel: +60192764645 or +60176930306
> E-Mail: azmi@...
> Web: www.oilyman. com.my
> Video: http://www.youtube. com/user/ mienyak
> Forum: http://oilyman. com.my/forum
> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER
(DECARBONIZER)
>
>
> 2009/6/11 Abdul Rahman bin Johari <arahman@... >
>
> >
> >
> > nak pick-up jugak, aku cadangkan pakai jerla surbo tu.
korang nak letak
> > single surbo ke twin surbo ke tak kisah, mmg terasa pick-up
nya. isila
> > minyak shell ke, minyak petronas ke, BHP ke...aku jamin mmg
ada pick-up,
> > sebab aku dah test pasang kt kete aku minggu lepas. pinjam
member punya
> > dulu, nak rasa betul ke ada improvement. malam esok iallah
balik kampung aku
> > nak test pick-up kete aku tu naik bukit sikit punya baik
janda tu. kete aku
> > auto, kalau dapat cucuk angin wira ekzos besar tu dah kira
ok la tu. nak
> > kejar singa 806 cik mie rasanya tercicir jauh dah... aku
test minyak shell
> > ngan petronas tu kat motor KIPS aku, tu yang tau asap
banyak ke tak banyak.
> > reason kenapa ada asap tu tak tatau la pulak, mungin betul
pembakaran tak
> > lengkap tp mungkin juga sebab additive dalam minyak tu. ni
minyak petrol,
> > kalau minyak hitam plak sape lagi best? petronas synthium
ke shell helix? ha
> > jawab jgn tak jawab.....
> >
> > Mohmad Abdullah wrote:
> >
> > Ada orang kata kalau isi minyak tak penuh, bahagian yang
kena wap air tu
> > mudah karat, nanti tangki karat pulak .
> >
> > Mungkin gilir -gilir ok kot, kejap penuh kejap tak , jadi
lapisan minya
> > selaput tak mudah karat .
> >
> > Belum kaji lagi
> >
> > ------------ --------- ---------
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> > From: Ijam@yahoogroups. com
> > Date: Thu, 11 Jun 2009 08:26:15 +0800
> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons
vs shell
> >
> >
> >
> > tok mode , id sorok..
> > Ijam je...
> >
> > kalau nak pick up..kurang kan beban kereta..cth ...jgn isi
minyak penuh...
> > sekali isi..letak rm 20~30 je...kurang skit beban
keta...minyak consumption
> > pun kurang ....
> > kalau keta lama..service kena kerap...sebelum normal
servicing... .
> > kalau gear manual...kena ler pandai main gear...baru pick
up...
> > dlm town...jgn bawa laju..ikut had laju...kalau tak
...bazir minyak....
> > so conclusion.. .pakai je minyak petronas...atau shell..
> > pilih ler yg banyak ganjaran....
> > aku pakai petronas je...
> >
> > rgds
> >
> > mohdmat <kedai_tayar@ ...>@yahoogroups .com on 06/07/2009
05:32:35 PM
> >
> > Please respond to automobil@yahoogrou ps.com
> >
> > Sent by: automobil@yahoogrou ps.com
> >
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> > cc:
> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons
vs shell
> >
> > saja je nk menyampuk dah lama x tulis, rasa gatal tgn nk
menaip.
> >
> >
> > I guess only (sorry aa), ni semua experiment ni hanya pada
perasaan sahaja.
> >
> > "..pickup takde, berat tapi asap sikit...berbanding kalau
pakai shell,
> > pickup mmg pickup tp asap banyak..." asap apa yg byk ni
brader. my opinion,
> > kalau asap byk maksudnya combustion process tu x efficient
so directly
> > related to torque produced (pickup). wondering mcm mana
petronas yg asap
> > sikit bole takde pickup tapi shell yg asap byk bole bagi
tinggi. pollutant
> > yg keluar apa namanya, smog ka? smoke + fog. without
complete fuel specs
> > from shell & petronas, susah nk buat judgement mana lebih
baik. kat sini
> > ada link yg discuss pasal isu tapi kat US. bole la amik
sikit2 yg related.
> >
> >
> >
http://www.stopbuyi ngcrap.com/ stop-buying- crap/brand- conscious- buying-3- gasoline/

> >
> > klu nk terus kan discuss lagi berdasarkan
pengalaman/experime nt sendiri
> > bole teruskan utk menghangatkan group ni tapi valid ke tak
tu x tau la . klu
> >
> > technical byk sgt, boring gak.
> >
> > --- On Tue, 6/2/09, omar@yahoogroups. com <
omar@yahoogroups. com> wrote:
> >
> > From: omar@yahoogroups. com <omar@yahoogroups. com>
> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons
vs shell
> > To: "automobil@yahoogrou ps.com" <automobil@yahoogrou ps.com>
> > Date: Tuesday, June 2, 2009, 3:28 AM
> >
> >
> >
> > Salam. Tok Mod sorok ID yeeeâ€Â¦
> >
> >
> > Saya dah pakai Petronas dan skrg pengguna tetap Shell sejak
berbelas tahun
> > dahuluâ€Â¦
> >
> >
> > Bukan tak nak guna Petronas tapi performance kete tak
memuaskan. Pikap
> > lembap satu hal,tapi bila speeding jerking semacam je.
> >
> >
> > Lagipun guna Shell boleh kumpul model kete Ferrari he he he
> >
> >
> >
> >
> >
> > From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@
<automobil@> yahoogroups. com] On Behalf Of awie533
> > Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:36 PM
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak
petrons vs shell
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > aku pun setuju sbb aku dah test pakai petronas langsung
takda pickup dan
> > juga berat gila...shell best!!!!!!!! !!
> > tak percaya kau org test sendiri tp kat unser aku perbezaan
ketara
> > sangat.mengapa eek??
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfa t t.com.my
>
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> > Sent: Monday, June 1, 2009 11:48:27 PM
> > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak
petrons vs shell
> >
> >
> > ntahla, pada aku minyak petronas kalau pakai..pickup takde,
berat tapi asap
> > sikit...berbanding kalau pakai shell, pickup mmg pickup tp
asap
> > banyak...minyak petronas ni awal2 dulu je kata bersihla,
mmg awal2 pakai
> > bersih tapi lama2 dah tak bersih
> >
> > m wrote:
> > Petronas vs Shell, mana paling bagus? Errr paling best oil
price below
> > RM1.50 seliter, ha ha hah! sorry melawak lak! Pada aku
Shell best
> > la! Pickup dan penjimatan ada la sket,
> >
> >
> > ---------- Forwarded message ----------
> > From: wan <reduanhanif@ yahoo.com>
> > Date: 2009/6/2
> > Subject: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons vs
shell
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > salam,
> >
> > aku pun ade jugak buat ujikaji petronas dgn shell nih.aku
try kat moto aku
> > gak.dan aku dapati mmg petronas lagi pikap,power dan lebih
> > jimat.top speed pun lebih kepada petronas.shell bile gune
enjin mmg kasar
> > dan pikap takde.enjin motor aku bunyi bising.dari segi
> > jimat.klu pegi balik keje setiap ari, aku leh dpt extra
lebih sehari kalau
> > guna minyak petronas compare dgn shell. kesimpulannye,
> > petronas lebih pikap,power dan jimat dari shell.petronas
mmg boleh pegi
> > lebih jauh...shell lebih kilometer je.jauh2 tak leh
pegi.keke
> >
> > --- In automobil@yahoogrou ps.com, idea_um idea_um07
<idea_um07@ .>
> > wrote:
> > >
> > > aku ada bt skit ujikaji tentang perbezaan minyak petrons
ngn shell, ak
> > dapat rasa bila aku isi minyak petronas ak bw motor tu rasa
> > lebih pikap dan rasa smooth je enjin nye xdela kasar, mean
the performance
> > is very good jika dibandingkan bila aku isi minyak shell ,
> > aku rasa enjim motor rasa rough jer dan sangat kasar bunyi
enjin motor tu.
> > ni experience aku la masa aku blaja dulu . ak xpuas ati gak
> > dan aku repeat ujian ni tp the result is still same. minatk
ulsan member
> > sume.
> > >
> > >
> > > menurut member aku, ms kj dulu, die ckp minyak petronas
klu dari segi
> > performance mmg bgs coz lebih pikap tp klu save minyak
shell lbh
> > save.
> > > so, aku ada bt experiment mengenai perkara ni, tp sebelum
tu ak bersetuju
> > la dgn die bahawa minyak petronas lbh pikat dan smooth coz
> > ak dapat rasai nye before this. yang mengenai save tu ak bt
la skit kajian
> > dan result nye petronas lbh kilometer yan ak dapt tp the
> > result can be question la coz the parameter is not properly
well. ak bt
> > dlam tiga replicate. mintak ulasan sume pihak demi kebaikan
> > bersama.
> > >
> > > nnti ak nk bli minyak ltk dlam botol plak, ak sampi skang
still xpuas ati
> > coz ramai yang ckp minyak petrons skit je dapt.jika bnr nk
> > tukar minyak lain lak .
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > This email is confidential and intended only for the use of
the individual
> > or entity named above and may contain information that is
privileged. If
> > you are not the intended recipient, you are notified that
any
> > dissemination, distribution or copying of this email is
strictly prohibited.
> > If you
> > have received this email in error, please notify us
immediately by return
> > email or telephone and destroy the original message. - This
mail is sent
> > via Sony Asia Pacific Mail Gateway..
> >
> >
> >
> >
> > ------------ --------- ---------
> > Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for
you.<
http://www.microsof t.com/windows/ choosepc/ ?ocid=ftp_ val_wl_290>
> >
> >
> >
>

 

________________________________

Lauren found her dream laptop. Find the PC that̢۪s right for you.

Get your new Email address!
Grab the Email name you&#39;ve always wanted before someone else does!
http://mail.promotions.yahoo.com/newdomains/aa/
2c.

Re: Tanya Pasal Cat

Posted by: "Mohmad Abdullah" mbabest@hotmail.com   matdollahmy

Tue Jun 16, 2009 8:51 pm (PDT)




Konsepnya mudah saja , apa saja yang tercatat dalam geran , kena sama dgn kereta. Kalau geran tercatat manual, tapi lepas accident adjuster check nampak auto , ia termasuk dlm kategori modified , ..tak sah la tu .

Dari segi warna pulak, kalau kereta langgar , biasa tak kisah sangat , tapi kalau kereta hilang , part ni yang paling susah.

Teori saja , tak ramai ikut. Basically , engine, transmission & color kena ikut geran . Sport rim tak mention dlm geran, tak kisah la ...hee...hee..


To: automobil@yahoogroups.com
From: hisyam@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Jun 2009 16:14:06 +0800
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat




































Hide ID tokmod.



En. Mohmad,
kalau tukar dari manual transmission ke auto lak camner? Kena revise geran ke? Apa
prosedur yg nak kena follow?



Huh.. banyak lak
soalan aku..



























































Hisyam



































































From: Mohmad Abdullah
[mailto:mbabest@hotmail.com]

Sent: Tuesday, June 16, 2009 3:17
PM

To: group krerta

Subject: RE: www.auto.pdniaga.com
- Tanya Pasal Cat





















Good question, kalau tengok clause modification,
memang void , adjuster sangat suka bab bab ni . (I was one of them =) .








To: automobil@yahoogroups.com

From: Jambul@yahoogroups.com

Date: Tue, 16 Jun 2009 11:07:56 +0800

Subject: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat











Salam...



Hide id tok... Jambul jer..



Cerita pasal minyak hitam...

aku teringat nak tukau cat kete...

kena revised dlm geran ker color baru tu... kalau tak revised dlm

geran...insuran akan void ker...



Harap member2 boleh membantu...



Sekian...



Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com>@yahoogroups.com
on 06/12/2009 04:44:27

PM



Please respond to automobil@yahoogroups.com



Sent by: automobil@yahoogroups.com



To: automobil@yahoogroups.com

cc:

Subject: www.auto.pdniaga.com - Myk Hitam Apa Yg Bagus??



Salam,



Dulu mmg saya buat myk hitam sendiri. Jenama RADZONE kalau kawan2 masih

ingat. Tapi dah lama stop sb tak cukup modal pusingan.... Kami ni nelayan

kecil je, hehehe



Dulu saya sendiri pernah hantar myk pelincir tu ke SIRIM utk test. Lps test

saya tanya mrk.. Saya tanya minyak pelincir ni bagus tak??



Jawapan org SIRIM...."itu terpulang kpd customer"



So, skrg saya tak nak komen lebih2... terpulang kat korang la nak pakai myk

apa pun...heheheh



p/s: motor ex5 aku dah masuk Seri Murni....dah sebulan belum tukar lagi.



------

Azmi Abdullah

OILYMAN TECHNOLOGY

Shah Alam, Selangor, MALAYSIA

Tel: +60192764645 or +60176930306

E-Mail: azmi@oilyman.com.my

Web: www.oilyman.com.my

Video: http://www.youtube.com/user/mienyak

Forum: http://oilyman.com.my/forum

WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)



2009/6/12 Kamarul <b.kamarl@sem.sharp-world.com>



bang bashah,



pakar enjin buat enjin..pakar minyak buat minyak...

betul ke minyak brand toyota tu toyota yg buat..entah2 dia sub balik

kat syarikat minyak..hehehe...

ni kena confirm dgn org mienyak(oilyman) sebab dia expert bab2 minyak

:)



----- Original Message -----

From: bashah

To: automobil@yahoogroups.com

Sent: Thursday, June 11, 2009 2:38 PM

Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons vs shell



sorilah geng,,asik aku jer yg jawab hari ni...aku baru baik

demam kot...



isi minyak petronas kena ada style..style dia isi penuh...bila

isi penuh 'kemeruapan gas ' rendah. So minyak jimat kat situ...



kalau nak isi sikit2, lebih baik isi Shell..sebab kemeruapan

dia rendah sikit dari Petronas..kalau korang tak caya, sepetkan

mata...(kalau hidu memanglah Shell lebih wangi)...



kalau nak meruap tinggi pakailah V-Power....tapi bayor

lebihlah.



walaupun keta aku keta antik 1989, aku isi penuh. Sebab tu aku

pakai Petronas. Malas nak berhenti kat stesen. (Bila berhenti

jer, anak aku kenakan aku tol gula2, air gas...etc..Bini aku

letak tol dia jugak...asam masinla apala)...Aku pakai kredit

kad -CIMB sekarang sebab ada diskaun Petronas.



kalau minyak HITAM pulak. Aku TAK rekemen dua2 Shell atau

Petronas. Korang ambik BHP OIL EnGINE lagi baguZ. Susah
aku

buktikan atau cakap kat sini. Kalau brand lain, pakai Castrol.

Tapi kalau korang nak lagi JIMAT, pi kedai Spare part beli

minyak NISSAN ke, TOYOTA
ke, INGAT TU mINYAK ENJIN...so beli

minyak engine SYARiKAT KETA.



ADAKE SHELL CIPTA ENGINE, ka PETRONAS buat ENGINE ? Pikior

baik2 YEop...



. ...aku beli Toyota
20w50 harga RM38 4 liter.

BHP RM56 hinggit 4liter..Gilor ke apor ko... punya mahai.



(Tapi kalau FELDA cipta engine kereta, aku kena pakai SRI MURNI

lah..keke)



--- In automobil@yahoogroups.com,
Azmi OilyMan <mr.oilyman@...>

wrote:

>

> Salam,

>

> Saya baru sampai dari Kelantan ptg smlm.

>

> Masa sampai di Kuala Krai Kelantan, saya isi petrol Shell

(masa tu dah

> warning) RM50. Pakai pusing merata2 siap gi Tok Bali.

>

> Masa nak balik KL smlm pam myk Shell habis stok. Terpaksa isi

Petronas. Saya

> isi dlm RM20 dulu. Dari Pasir Puteh jln clear takde jam

sampai Shell Kuala

> Krai (stesen hari tu). Saya rasa mcm kuat myk pulak dr

P.Puteh-K.Krai habis

> RM20... (warning to warning)..

>

> Kawan saya ckp bukan sb myk shell jimat myk, tapi mrk

lebihkan kuantiti.

> Saya tak pernah check lagi.

> Kalau ada sape2 yg ada kelapangan boleh lah buat

perbandingan, isi masing2 1

> liter, tgk myk mana yg lebih banyak..

>

> ------

> Azmi Abdullah

> OILYMAN TECHNOLOGY

> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA

> Tel: +60192764645 or +60176930306

> E-Mail: azmi@...

> Web: www.oilyman.com.my

> Video: http://www.youtube.com/user/mienyak

> Forum: http://oilyman.com.my/forum

> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER

(DECARBONIZER)

>

>

> 2009/6/11 Abdul Rahman bin Johari <arahman@...>

>

> >

> >

> > nak pick-up jugak, aku cadangkan pakai jerla surbo tu.

korang nak letak

> > single surbo ke twin surbo ke tak kisah, mmg terasa pick-up

nya. isila

> > minyak shell ke, minyak petronas ke, BHP ke...aku jamin mmg

ada pick-up,

> > sebab aku dah test pasang kt kete aku minggu lepas. pinjam

member punya

> > dulu, nak rasa betul ke ada improvement. malam esok iallah

balik kampung aku

> > nak test pick-up kete aku tu naik bukit sikit punya baik

janda tu. kete aku

> > auto, kalau dapat cucuk angin wira ekzos besar tu dah kira

ok la tu. nak

> > kejar singa 806 cik mie rasanya tercicir jauh dah... aku

test minyak shell

> > ngan petronas tu kat motor KIPS aku, tu yang tau asap

banyak ke tak banyak.

> > reason kenapa ada asap tu tak tatau la pulak, mungin betul

pembakaran tak

> > lengkap tp mungkin juga sebab additive dalam minyak tu. ni

minyak petrol,

> > kalau minyak hitam plak sape lagi best? petronas synthium

ke shell helix? ha

> > jawab jgn tak jawab.....

> >

> > Mohmad Abdullah wrote:

> >

> > Ada
orang kata kalau isi minyak tak penuh, bahagian yang

kena wap air tu

> > mudah karat, nanti tangki karat pulak .

> >

> > Mungkin gilir -gilir ok kot, kejap penuh kejap tak , jadi

lapisan minya

> > selaput tak mudah karat .

> >

> > Belum kaji lagi

> >

> > ------------------------------

> > To: automobil@yahoogroups.com

> > From: Ijam@yahoogroups.com

> > Date: Thu, 11 Jun 2009 08:26:15 +0800

> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons

vs shell

> >

> >

> >

> > tok mode , id sorok..

> > Ijam je...

> >

> > kalau nak pick up..kurang kan
beban kereta..cth ...jgn isi

minyak penuh...

> > sekali isi..letak rm 20~30 je...kurang skit beban

keta...minyak consumption

> > pun kurang ....

> > kalau keta lama..service kena kerap...sebelum normal

servicing....

> > kalau gear manual...kena ler pandai main gear...baru pick

up...

> > dlm town...jgn bawa laju..ikut had laju...kalau tak

...bazir minyak....

> > so conclusion...pakai je minyak petronas...atau shell..

> > pilih ler yg banyak ganjaran....

> > aku pakai petronas je...

> >

> > rgds

> >

> > mohdmat <kedai_tayar@...>@yahoogroups.com on
06/07/2009

05:32:35 PM

> >

> > Please respond to automobil@yahoogroups.com

> >

> > Sent by: automobil@yahoogroups.com

> >

> > To: automobil@yahoogroups.com

> > cc:

> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons

vs shell

> >

> > saja je nk menyampuk dah lama x tulis, rasa gatal tgn nk

menaip.

> >

> >

> > I guess only (sorry aa), ni semua experiment ni hanya pada

perasaan sahaja.

> >

> > "..pickup takde, berat tapi asap sikit...berbanding kalau

pakai shell,

> > pickup mmg pickup tp asap banyak..." asap apa yg byk ni

brader. my opinion,

> > kalau asap byk maksudnya combustion process tu x efficient

so directly

> > related to torque produced (pickup). wondering mcm mana

petronas yg asap

> > sikit bole takde pickup tapi shell yg asap byk bole bagi

tinggi. pollutant

> > yg keluar apa namanya, smog ka? smoke + fog. without

complete fuel specs

> > from shell & petronas, susah nk buat judgement mana lebih

baik. kat sini

> > ada link yg discuss pasal isu tapi kat US. bole la amik

sikit2 yg related.

> >

> >

> >

http://www.stopbuyingcrap.com/stop-buying-crap/brand-conscious-buying-3-gasoline/



> >

> > klu nk terus kan
discuss lagi berdasarkan

pengalaman/experiment sendiri

> > bole teruskan utk menghangatkan group ni tapi valid ke tak

tu x tau la . klu

> >

> > technical byk sgt, boring gak.

> >

> > --- On Tue, 6/2/09, omar@yahoogroups.com
<

omar@yahoogroups.com> wrote:

> >

> > From: omar@yahoogroups.com
<omar@yahoogroups.com>

> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons

vs shell

> > To: "automobil@yahoogroups.com"
<automobil@yahoogroups.com>

> > Date: Tuesday, June 2, 2009, 3:28 AM

> >

> >

> >

> > Salam. Tok Mod sorok ID yeee…

> >

> >

> > Saya dah pakai Petronas dan skrg pengguna tetap Shell sejak

berbelas tahun

> > dahulu…

> >

> >

> > Bukan tak nak guna Petronas tapi performance kete tak

memuaskan. Pikap

> > lembap satu hal,tapi bila speeding jerking semacam je.

> >

> >

> > Lagipun guna Shell boleh kumpul model kete Ferrari he he he

> >

> >

> >

> >

> >

> > From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@

<automobil@>yahoogroups. com] On Behalf Of awie533

> > Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:36 PM

> > To: automobil@yahoogrou ps.com

> > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak

petrons vs shell

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> > aku pun setuju sbb aku dah test pakai petronas langsung

takda pickup dan

> > juga berat gila...shell best!!!!!!!! !!

> > tak percaya kau org test sendiri tp kat unser aku perbezaan

ketara

> > sangat.mengapa eek??

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> > From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfat t.com.my

>

> > To: automobil@yahoogrou ps.com

> > Sent: Monday, June 1, 2009 11:48:27 PM

> > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak

petrons vs shell

> >

> >

> > ntahla, pada aku minyak petronas kalau pakai..pickup takde,

berat tapi asap

> > sikit...berbanding kalau pakai shell, pickup mmg pickup tp

asap

> > banyak...minyak petronas ni awal2 dulu je kata bersihla,

mmg awal2 pakai

> > bersih tapi lama2 dah tak bersih

> >

> > m wrote:

> > Petronas vs Shell, mana paling bagus? Errr paling best oil

price below

> > RM1.50 seliter, ha ha hah! sorry melawak lak! Pada aku

Shell best

> > la! Pickup dan penjimatan ada la sket,

> >

> >

> > ---------- Forwarded message ----------

> > From: wan <reduanhanif@ yahoo.com>

> > Date: 2009/6/2

> > Subject: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons vs

shell

> > To: automobil@yahoogrou ps.com

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> > salam,

> >

> > aku pun ade jugak buat ujikaji petronas dgn shell nih.aku

try kat moto aku

> > gak.dan aku dapati mmg petronas lagi pikap,power dan lebih

> > jimat.top speed pun lebih kepada petronas.shell bile gune

enjin mmg kasar

> > dan pikap takde.enjin motor aku bunyi bising.dari segi

> > jimat.klu pegi balik keje setiap ari, aku leh dpt extra

lebih sehari kalau

> > guna minyak petronas compare dgn shell. kesimpulannye,

> > petronas lebih pikap,power dan jimat dari shell.petronas

mmg boleh pegi

> > lebih jauh...shell lebih kilometer je.jauh2 tak leh

pegi.keke

> >

> > --- In automobil@yahoogrou ps.com, idea_um idea_um07

<idea_um07@ .>

> > wrote:

> > >

> > > aku ada bt skit ujikaji tentang perbezaan minyak petrons

ngn shell, ak

> > dapat rasa bila aku isi minyak petronas ak bw motor tu rasa

> > lebih pikap dan rasa smooth je enjin nye xdela kasar, mean

the performance

> > is very good jika dibandingkan bila aku isi minyak shell ,

> > aku rasa enjim motor rasa rough jer dan sangat kasar bunyi

enjin motor tu.

> > ni experience aku la masa aku blaja dulu . ak xpuas ati gak

> > dan aku repeat ujian ni tp the result is still same. minatk

ulsan member

> > sume.

> > >

> > >

> > > menurut member aku, ms kj dulu, die ckp minyak petronas

klu dari segi

> > performance mmg bgs coz lebih pikap tp klu save minyak

shell lbh

> > save.

> > > so, aku ada bt experiment mengenai perkara ni, tp sebelum

tu ak bersetuju

> > la dgn die bahawa minyak petronas lbh pikat dan smooth coz

> > ak dapat rasai nye before this. yang mengenai save tu ak bt

la skit kajian

> > dan result nye petronas lbh kilometer yan ak dapt tp the

> > result can be question la coz the parameter is not properly

well. ak bt

> > dlam tiga replicate. mintak ulasan sume pihak demi kebaikan

> > bersama.

> > >

> > > nnti ak nk bli minyak ltk dlam botol plak, ak sampi skang

still xpuas ati

> > coz ramai yang ckp minyak petrons skit je dapt.jika bnr nk

> > tukar minyak lain lak .

> > >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> >

> > This email is confidential and intended only for the use of

the individual

> > or entity named above and may contain information that is

privileged. If

> > you are not the intended recipient, you are notified that

any

> > dissemination, distribution or copying of this email is

strictly prohibited.

> > If you

> > have received this email in error, please notify us

immediately by return

> > email or telephone and destroy the original message. - This

mail is sent

> > via Sony Asia Pacific Mail Gateway..

> >

> >

> >

> >

> > ------------------------------

> > Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for

you.<

http://www.microsoft.com/windows/choosepc/?ocid=ftp_val_wl_290>

> >

> >

> >

>















Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for you.
































__________________________________________________________
Bing™ brings you maps, menus, and reviews organized in one place. Try it now.
http://www.bing.com/search?q=restaurants&form=MLOGEN&publ=WLHMTAG&crea=TEXT_MLOGEN_Core_tagline_local_1x1
2d.

Re: Tanya Pasal Cat

Posted by: "Noor Hisyam Ahmad" noorhisyam.ahmad@acmsb.com.my   hisyam_ahmad

Tue Jun 16, 2009 9:26 pm (PDT)



Ok.. camana lak kalau dah setahun tukar gear box, tapi tak belom revise geran. Ada apa2 masalah tak kalau sekarang baru nak gi revise geran?



Hisyam



_____

From: Mohmad Abdullah [mailto:mbabest@hotmail.com]
Sent: Wednesday, June 17, 2009 11:05 AM
To: group krerta
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat








Konsepnya mudah saja , apa saja yang tercatat dalam geran , kena sama dgn kereta. Kalau geran tercatat manual, tapi lepas accident adjuster check nampak auto , ia termasuk dlm kategori modified , ..tak sah la tu .

Dari segi warna pulak, kalau kereta langgar , biasa tak kisah sangat , tapi kalau kereta hilang , part ni yang paling susah.

Teori saja , tak ramai ikut. Basically , engine, transmission & color kena ikut geran . Sport rim tak mention dlm geran, tak kisah la ...hee...hee..



_____

To: automobil@yahoogroups.com
From: hisyam@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Jun 2009 16:14:06 +0800
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat





Hide ID tokmod.



En. Mohmad, kalau tukar dari manual transmission ke auto lak camner? Kena revise geran ke? Apa prosedur yg nak kena follow?



Huh.. banyak lak soalan aku..



Hisyam



_____

From: Mohmad Abdullah [mailto:mbabest@hotmail.com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 3:17 PM
To: group krerta
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat







Good question, kalau tengok clause modification, memang void , adjuster sangat suka bab bab ni . (I was one of them =) .

_____

To: automobil@yahoogroups.com
From: Jambul@yahoogroups.com
Date: Tue, 16 Jun 2009 11:07:56 +0800
Subject: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat



Salam...

Hide id tok... Jambul jer..

Cerita pasal minyak hitam...
aku teringat nak tukau cat kete...
kena revised dlm geran ker color baru tu... kalau tak revised dlm
geran...insuran akan void ker...

Harap member2 boleh membantu...

Sekian...

Azmi OilyMan <mr.oilyman@gmail.com <mailto:mr.oilyman@gmail.com> >@yahoogroups.com on 06/12/2009 04:44:27
PM

Please respond to automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>

Sent by: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>

To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
cc:
Subject: www.auto.pdniaga.com - Myk Hitam Apa Yg Bagus??

Salam,

Dulu mmg saya buat myk hitam sendiri. Jenama RADZONE kalau kawan2 masih
ingat. Tapi dah lama stop sb tak cukup modal pusingan.... Kami ni nelayan
kecil je, hehehe

Dulu saya sendiri pernah hantar myk pelincir tu ke SIRIM utk test. Lps test
saya tanya mrk.. Saya tanya minyak pelincir ni bagus tak??

Jawapan org SIRIM...."itu terpulang kpd customer"

So, skrg saya tak nak komen lebih2... terpulang kat korang la nak pakai myk
apa pun...heheheh

p/s: motor ex5 aku dah masuk Seri Murni....dah sebulan belum tukar lagi.

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my <mailto:azmi@oilyman.com.my>
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak <http://www.youtube.com/user/mienyak>
Forum: http://oilyman.com.my/forum <http://oilyman.com.my/forum>
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/6/12 Kamarul <b.kamarl@sem.sharp-world.com <mailto:b.kamarl@sem.sharp-world.com> >

bang bashah,

pakar enjin buat enjin..pakar minyak buat minyak...
betul ke minyak brand toyota tu toyota yg buat..entah2 dia sub balik
kat syarikat minyak..hehehe...
ni kena confirm dgn org mienyak(oilyman) sebab dia expert bab2 minyak
:)

----- Original Message -----
From: bashah
To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, June 11, 2009 2:38 PM
Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons vs shell

sorilah geng,,asik aku jer yg jawab hari ni...aku baru baik
demam kot...

isi minyak petronas kena ada style..style dia isi penuh...bila
isi penuh 'kemeruapan gas ' rendah. So minyak jimat kat situ...

kalau nak isi sikit2, lebih baik isi Shell..sebab kemeruapan
dia rendah sikit dari Petronas..kalau korang tak caya, sepetkan
mata...(kalau hidu memanglah Shell lebih wangi)...

kalau nak meruap tinggi pakailah V-Power....tapi bayor
lebihlah.

walaupun keta aku keta antik 1989, aku isi penuh. Sebab tu aku
pakai Petronas. Malas nak berhenti kat stesen. (Bila berhenti
jer, anak aku kenakan aku tol gula2, air gas...etc..Bini aku
letak tol dia jugak...asam masinla apala)...Aku pakai kredit
kad -CIMB sekarang sebab ada diskaun Petronas.

kalau minyak HITAM pulak. Aku TAK rekemen dua2 Shell atau
Petronas. Korang ambik BHP OIL EnGINE lagi baguZ. Susah aku
buktikan atau cakap kat sini. Kalau brand lain, pakai Castrol.
Tapi kalau korang nak lagi JIMAT, pi kedai Spare part beli
minyak NISSAN ke, TOYOTA ke, INGAT TU mINYAK ENJIN...so beli
minyak engine SYARiKAT KETA.

ADAKE SHELL CIPTA ENGINE, ka PETRONAS buat ENGINE ? Pikior
baik2 YEop...

. ...aku beli Toyota 20w50 harga RM38 4 liter.
BHP RM56 hinggit 4liter..Gilor ke apor ko... punya mahai.

(Tapi kalau FELDA cipta engine kereta, aku kena pakai SRI MURNI
lah..keke)

--- In automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com> , Azmi OilyMan <mr.oilyman@...>
wrote:
>
> Salam,
>
> Saya baru sampai dari Kelantan ptg smlm.
>
> Masa sampai di Kuala Krai Kelantan, saya isi petrol Shell
(masa tu dah
> warning) RM50. Pakai pusing merata2 siap gi Tok Bali.
>
> Masa nak balik KL smlm pam myk Shell habis stok. Terpaksa isi
Petronas. Saya
> isi dlm RM20 dulu. Dari Pasir Puteh jln clear takde jam
sampai Shell Kuala
> Krai (stesen hari tu). Saya rasa mcm kuat myk pulak dr
P.Puteh-K.Krai habis
> RM20... (warning to warning)..
>
> Kawan saya ckp bukan sb myk shell jimat myk, tapi mrk
lebihkan kuantiti.
> Saya tak pernah check lagi.
> Kalau ada sape2 yg ada kelapangan boleh lah buat
perbandingan, isi masing2 1
> liter, tgk myk mana yg lebih banyak..
>
> ------
> Azmi Abdullah
> OILYMAN TECHNOLOGY
> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
> Tel: +60192764645 or +60176930306
> E-Mail: azmi@...
> Web: www.oilyman.com.my
> Video: http://www.youtube.com/user/mienyak <http://www.youtube.com/user/mienyak>
> Forum: http://oilyman.com.my/forum <http://oilyman.com.my/forum>
> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER
(DECARBONIZER)
>
>
> 2009/6/11 Abdul Rahman bin Johari <arahman@...>
>
> >
> >
> > nak pick-up jugak, aku cadangkan pakai jerla surbo tu.
korang nak letak
> > single surbo ke twin surbo ke tak kisah, mmg terasa pick-up
nya. isila
> > minyak shell ke, minyak petronas ke, BHP ke...aku jamin mmg
ada pick-up,
> > sebab aku dah test pasang kt kete aku minggu lepas. pinjam
member punya
> > dulu, nak rasa betul ke ada improvement. malam esok iallah
balik kampung aku
> > nak test pick-up kete aku tu naik bukit sikit punya baik
janda tu. kete aku
> > auto, kalau dapat cucuk angin wira ekzos besar tu dah kira
ok la tu. nak
> > kejar singa 806 cik mie rasanya tercicir jauh dah... aku
test minyak shell
> > ngan petronas tu kat motor KIPS aku, tu yang tau asap
banyak ke tak banyak.
> > reason kenapa ada asap tu tak tatau la pulak, mungin betul
pembakaran tak
> > lengkap tp mungkin juga sebab additive dalam minyak tu. ni
minyak petrol,
> > kalau minyak hitam plak sape lagi best? petronas synthium
ke shell helix? ha
> > jawab jgn tak jawab.....
> >
> > Mohmad Abdullah wrote:
> >
> > Ada orang kata kalau isi minyak tak penuh, bahagian yang
kena wap air tu
> > mudah karat, nanti tangki karat pulak .
> >
> > Mungkin gilir -gilir ok kot, kejap penuh kejap tak , jadi
lapisan minya
> > selaput tak mudah karat .
> >
> > Belum kaji lagi
> >
> > ------------------------------
> > To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > From: Ijam@yahoogroups.com <mailto:Ijam@yahoogroups.com>
> > Date: Thu, 11 Jun 2009 08:26:15 +0800
> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons
vs shell
> >
> >
> >
> > tok mode , id sorok..
> > Ijam je...
> >
> > kalau nak pick up..kurang kan beban kereta..cth ...jgn isi
minyak penuh...
> > sekali isi..letak rm 20~30 je...kurang skit beban
keta...minyak consumption
> > pun kurang ....
> > kalau keta lama..service kena kerap...sebelum normal
servicing....
> > kalau gear manual...kena ler pandai main gear...baru pick
up...
> > dlm town...jgn bawa laju..ikut had laju...kalau tak
...bazir minyak....
> > so conclusion...pakai je minyak petronas...atau shell..
> > pilih ler yg banyak ganjaran....
> > aku pakai petronas je...
> >
> > rgds
> >
> > mohdmat <kedai_tayar@...>@yahoogroups.com on 06/07/2009
05:32:35 PM
> >
> > Please respond to automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> >
> > Sent by: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> >
> > To: automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
> > cc:
> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons
vs shell
> >
> > saja je nk menyampuk dah lama x tulis, rasa gatal tgn nk
menaip.
> >
> >
> > I guess only (sorry aa), ni semua experiment ni hanya pada
perasaan sahaja.
> >
> > "..pickup takde, berat tapi asap sikit...berbanding kalau
pakai shell,
> > pickup mmg pickup tp asap banyak..." asap apa yg byk ni
brader. my opinion,
> > kalau asap byk maksudnya combustion process tu x efficient
so directly
> > related to torque produced (pickup). wondering mcm mana
petronas yg asap
> > sikit bole takde pickup tapi shell yg asap byk bole bagi
tinggi. pollutant
> > yg keluar apa namanya, smog ka? smoke + fog. without
complete fuel specs
> > from shell & petronas, susah nk buat judgement mana lebih
baik. kat sini
> > ada link yg discuss pasal isu tapi kat US. bole la amik
sikit2 yg related.
> >
> >
> >
http://www.stopbuyingcrap.com/stop-buying-crap/brand-conscious-buying-3-gasoline/ <http://www.stopbuyingcrap.com/stop-buying-crap/brand-conscious-buying-3-gasoline/>

> >
> > klu nk terus kan discuss lagi berdasarkan
pengalaman/experiment sendiri
> > bole teruskan utk menghangatkan group ni tapi valid ke tak
tu x tau la . klu
> >
> > technical byk sgt, boring gak.
> >
> > --- On Tue, 6/2/09, omar@yahoogroups.com <mailto:omar@yahoogroups.com> <
omar@yahoogroups.com <mailto:omar@yahoogroups.com> > wrote:
> >
> > From: omar@yahoogroups.com <mailto:omar@yahoogroups.com> <omar@yahoogroups.com <mailto:omar@yahoogroups.com> >
> > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons
vs shell
> > To: "automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com> " <automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com> >
> > Date: Tuesday, June 2, 2009, 3:28 AM
> >
> >
> >
> > Salam. Tok Mod sorok ID yeee…
> >
> >
> > Saya dah pakai Petronas dan skrg pengguna tetap Shell sejak
berbelas tahun
> > dahulu…
> >
> >
> > Bukan tak nak guna Petronas tapi performance kete tak
memuaskan. Pikap
> > lembap satu hal,tapi bila speeding jerking semacam je.
> >
> >
> > Lagipun guna Shell boleh kumpul model kete Ferrari he he he
> >
> >
> >
> >
> >
> > From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@
<automobil@>yahoogroups. com] On Behalf Of awie533
> > Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:36 PM
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak
petrons vs shell
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > aku pun setuju sbb aku dah test pakai petronas langsung
takda pickup dan
> > juga berat gila...shell best!!!!!!!! !!
> > tak percaya kau org test sendiri tp kat unser aku perbezaan
ketara
> > sangat.mengapa eek??
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfat t.com.my
>
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> > Sent: Monday, June 1, 2009 11:48:27 PM
> > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak
petrons vs shell
> >
> >
> > ntahla, pada aku minyak petronas kalau pakai..pickup takde,
berat tapi asap
> > sikit...berbanding kalau pakai shell, pickup mmg pickup tp
asap
> > banyak...minyak petronas ni awal2 dulu je kata bersihla,
mmg awal2 pakai
> > bersih tapi lama2 dah tak bersih
> >
> > m wrote:
> > Petronas vs Shell, mana paling bagus? Errr paling best oil
price below
> > RM1.50 seliter, ha ha hah! sorry melawak lak! Pada aku
Shell best
> > la! Pickup dan penjimatan ada la sket,
> >
> >
> > ---------- Forwarded message ----------
> > From: wan <reduanhanif@ yahoo.com>
> > Date: 2009/6/2
> > Subject: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons vs
shell
> > To: automobil@yahoogrou ps.com
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > salam,
> >
> > aku pun ade jugak buat ujikaji petronas dgn shell nih.aku
try kat moto aku
> > gak.dan aku dapati mmg petronas lagi pikap,power dan lebih
> > jimat.top speed pun lebih kepada petronas.shell bile gune
enjin mmg kasar
> > dan pikap takde.enjin motor aku bunyi bising.dari segi
> > jimat.klu pegi balik keje setiap ari, aku leh dpt extra
lebih sehari kalau
> > guna minyak petronas compare dgn shell. kesimpulannye,
> > petronas lebih pikap,power dan jimat dari shell.petronas
mmg boleh pegi
> > lebih jauh...shell lebih kilometer je.jauh2 tak leh
pegi.keke
> >
> > --- In automobil@yahoogrou ps.com, idea_um idea_um07
<idea_um07@ .>
> > wrote:
> > >
> > > aku ada bt skit ujikaji tentang perbezaan minyak petrons
ngn shell, ak
> > dapat rasa bila aku isi minyak petronas ak bw motor tu rasa
> > lebih pikap dan rasa smooth je enjin nye xdela kasar, mean
the performance
> > is very good jika dibandingkan bila aku isi minyak shell ,
> > aku rasa enjim motor rasa rough jer dan sangat kasar bunyi
enjin motor tu.
> > ni experience aku la masa aku blaja dulu . ak xpuas ati gak
> > dan aku repeat ujian ni tp the result is still same. minatk
ulsan member
> > sume.
> > >
> > >
> > > menurut member aku, ms kj dulu, die ckp minyak petronas
klu dari segi
> > performance mmg bgs coz lebih pikap tp klu save minyak
shell lbh
> > save.
> > > so, aku ada bt experiment mengenai perkara ni, tp sebelum
tu ak bersetuju
> > la dgn die bahawa minyak petronas lbh pikat dan smooth coz
> > ak dapat rasai nye before this. yang mengenai save tu ak bt
la skit kajian
> > dan result nye petronas lbh kilometer yan ak dapt tp the
> > result can be question la coz the parameter is not properly
well. ak bt
> > dlam tiga replicate. mintak ulasan sume pihak demi kebaikan
> > bersama.
> > >
> > > nnti ak nk bli minyak ltk dlam botol plak, ak sampi skang
still xpuas ati
> > coz ramai yang ckp minyak petrons skit je dapt.jika bnr nk
> > tukar minyak lain lak .
> > >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > This email is confidential and intended only for the use of
the individual
> > or entity named above and may contain information that is
privileged. If
> > you are not the intended recipient, you are notified that
any
> > dissemination, distribution or copying of this email is
strictly prohibited.
> > If you
> > have received this email in error, please notify us
immediately by return
> > email or telephone and destroy the original message. - This
mail is sent
> > via Sony Asia Pacific Mail Gateway..
> >
> >
> >
> >
> > ------------------------------
> > Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for
you.<
http://www.microsoft.com/windows/choosepc/?ocid=ftp_val_wl_290 <http://www.microsoft.com/windows/choosepc/?ocid=ftp_val_wl_290> >
> >
> >
> >
>



_____

Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for you. <http://www.microsoft.com/windows/choosepc/?ocid=ftp_val_wl_290>





_____

Bing™ brings you maps, menus, and reviews organized in one place. Try it now. <http://www.bing.com/search?q=restaurants&form=MLOGEN&publ=WLHMTAG&crea=TEXT_MLOGEN_Core_tagline_local_1x1>



2e.

Re: Tanya Pasal Cat

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Tue Jun 16, 2009 9:27 pm (PDT)



Kalau owner lama tukar color, boleh tak kita modified kat GERAN kereta, sepatutnya bOLeHLAH kan ? Lagi senang modified kat geran dari modified kat keta.... ke kena bayar denda JPJ ? Bab tukar maklumat kat geran ni aku tak retilah...tolong advise.

--- In automobil@yahoogroups.com, Mohmad Abdullah <mbabest@...> wrote:
>
>
> Konsepnya mudah saja , apa saja yang tercatat dalam geran , kena sama dgn kereta. Kalau geran tercatat manual, tapi lepas accident adjuster check nampak auto , ia termasuk dlm kategori modified , ..tak sah la tu .
>
> Dari segi warna pulak, kalau kereta langgar , biasa tak kisah sangat , tapi kalau kereta hilang , part ni yang paling susah.
>
> Teori saja , tak ramai ikut. Basically , engine, transmission & color kena ikut geran . Sport rim tak mention dlm geran, tak kisah la ...hee...hee..
>
>
> To: automobil@yahoogroups.com
> From: hisyam@yahoogroups.com
> Date: Tue, 16 Jun 2009 16:14:06 +0800
> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Hide ID tokmod.
>
>
>
> En. Mohmad,
> kalau tukar dari manual transmission ke auto lak camner? Kena revise geran ke? Apa
> prosedur yg nak kena follow?
>
>
>
> Huh.. banyak lak
> soalan aku..
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Hisyam
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> From: Mohmad Abdullah
> [mailto:mbabest@...]
>
> Sent: Tuesday, June 16, 2009 3:17
> PM
>
> To: group krerta
>
> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com
> - Tanya Pasal Cat
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Good question, kalau tengok clause modification,
> memang void , adjuster sangat suka bab bab ni . (I was one of them =) .
>
>
>
>
>
>
>
>
> To: automobil@yahoogroups.com
>
> From: Jambul@yahoogroups.com
>
> Date: Tue, 16 Jun 2009 11:07:56 +0800
>
> Subject: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Salam...
>
>
>
> Hide id tok... Jambul jer..
>
>
>
> Cerita pasal minyak hitam...
>
> aku teringat nak tukau cat kete...
>
> kena revised dlm geran ker color baru tu... kalau tak revised dlm
>
> geran...insuran akan void ker...
>
>
>
> Harap member2 boleh membantu...
>
>
>
> Sekian...
>
>
>
> Azmi OilyMan <mr.oilyman@...>@yahoogroups.com
> on 06/12/2009 04:44:27
>
> PM
>
>
>
> Please respond to automobil@yahoogroups.com
>
>
>
> Sent by: automobil@yahoogroups.com
>
>
>
> To: automobil@yahoogroups.com
>
> cc:
>
> Subject: www.auto.pdniaga.com - Myk Hitam Apa Yg Bagus??
>
>
>
> Salam,
>
>
>
> Dulu mmg saya buat myk hitam sendiri. Jenama RADZONE kalau kawan2 masih
>
> ingat. Tapi dah lama stop sb tak cukup modal pusingan.... Kami ni nelayan
>
> kecil je, hehehe
>
>
>
> Dulu saya sendiri pernah hantar myk pelincir tu ke SIRIM utk test. Lps test
>
> saya tanya mrk.. Saya tanya minyak pelincir ni bagus tak??
>
>
>
> Jawapan org SIRIM...."itu terpulang kpd customer"
>
>
>
> So, skrg saya tak nak komen lebih2... terpulang kat korang la nak pakai myk
>
> apa pun...heheheh
>
>
>
> p/s: motor ex5 aku dah masuk Seri Murni....dah sebulan belum tukar lagi.
>
>
>
> ------
>
> Azmi Abdullah
>
> OILYMAN TECHNOLOGY
>
> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
>
> Tel: +60192764645 or +60176930306
>
> E-Mail: azmi@...
>
> Web: www.oilyman.com.my
>
> Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
>
> Forum: http://oilyman.com.my/forum
>
> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)
>
>
>
> 2009/6/12 Kamarul <b.kamarl@...>
>
>
>
> bang bashah,
>
>
>
> pakar enjin buat enjin..pakar minyak buat minyak...
>
> betul ke minyak brand toyota tu toyota yg buat..entah2 dia sub balik
>
> kat syarikat minyak..hehehe...
>
> ni kena confirm dgn org mienyak(oilyman) sebab dia expert bab2 minyak
>
> :)
>
>
>
> ----- Original Message -----
>
> From: bashah
>
> To: automobil@yahoogroups.com
>
> Sent: Thursday, June 11, 2009 2:38 PM
>
> Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons vs shell
>
>
>
> sorilah geng,,asik aku jer yg jawab hari ni...aku baru baik
>
> demam kot...
>
>
>
> isi minyak petronas kena ada style..style dia isi penuh...bila
>
> isi penuh 'kemeruapan gas ' rendah. So minyak jimat kat situ...
>
>
>
> kalau nak isi sikit2, lebih baik isi Shell..sebab kemeruapan
>
> dia rendah sikit dari Petronas..kalau korang tak caya, sepetkan
>
> mata...(kalau hidu memanglah Shell lebih wangi)...
>
>
>
> kalau nak meruap tinggi pakailah V-Power....tapi bayor
>
> lebihlah.
>
>
>
> walaupun keta aku keta antik 1989, aku isi penuh. Sebab tu aku
>
> pakai Petronas. Malas nak berhenti kat stesen. (Bila berhenti
>
> jer, anak aku kenakan aku tol gula2, air gas...etc..Bini aku
>
> letak tol dia jugak...asam masinla apala)...Aku pakai kredit
>
> kad -CIMB sekarang sebab ada diskaun Petronas.
>
>
>
> kalau minyak HITAM pulak. Aku TAK rekemen dua2 Shell atau
>
> Petronas. Korang ambik BHP OIL EnGINE lagi baguZ. Susah
> aku
>
> buktikan atau cakap kat sini. Kalau brand lain, pakai Castrol.
>
> Tapi kalau korang nak lagi JIMAT, pi kedai Spare part beli
>
> minyak NISSAN ke, TOYOTA
> ke, INGAT TU mINYAK ENJIN...so beli
>
> minyak engine SYARiKAT KETA.
>
>
>
> ADAKE SHELL CIPTA ENGINE, ka PETRONAS buat ENGINE ? Pikior
>
> baik2 YEop...
>
>
>
> . ...aku beli Toyota
> 20w50 harga RM38 4 liter.
>
> BHP RM56 hinggit 4liter..Gilor ke apor ko... punya mahai.
>
>
>
> (Tapi kalau FELDA cipta engine kereta, aku kena pakai SRI MURNI
>
> lah..keke)
>
>
>
> --- In automobil@yahoogroups.com,
> Azmi OilyMan <mr.oilyman@>
>
> wrote:
>
> >
>
> > Salam,
>
> >
>
> > Saya baru sampai dari Kelantan ptg smlm.
>
> >
>
> > Masa sampai di Kuala Krai Kelantan, saya isi petrol Shell
>
> (masa tu dah
>
> > warning) RM50. Pakai pusing merata2 siap gi Tok Bali.
>
> >
>
> > Masa nak balik KL smlm pam myk Shell habis stok. Terpaksa isi
>
> Petronas. Saya
>
> > isi dlm RM20 dulu. Dari Pasir Puteh jln clear takde jam
>
> sampai Shell Kuala
>
> > Krai (stesen hari tu). Saya rasa mcm kuat myk pulak dr
>
> P.Puteh-K.Krai habis
>
> > RM20... (warning to warning)..
>
> >
>
> > Kawan saya ckp bukan sb myk shell jimat myk, tapi mrk
>
> lebihkan kuantiti.
>
> > Saya tak pernah check lagi.
>
> > Kalau ada sape2 yg ada kelapangan boleh lah buat
>
> perbandingan, isi masing2 1
>
> > liter, tgk myk mana yg lebih banyak..
>
> >
>
> > ------
>
> > Azmi Abdullah
>
> > OILYMAN TECHNOLOGY
>
> > Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
>
> > Tel: +60192764645 or +60176930306
>
> > E-Mail: azmi@
>
> > Web: www.oilyman.com.my
>
> > Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
>
> > Forum: http://oilyman.com.my/forum
>
> > WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER
>
> (DECARBONIZER)
>
> >
>
> >
>
> > 2009/6/11 Abdul Rahman bin Johari <arahman@>
>
> >
>
> > >
>
> > >
>
> > > nak pick-up jugak, aku cadangkan pakai jerla surbo tu.
>
> korang nak letak
>
> > > single surbo ke twin surbo ke tak kisah, mmg terasa pick-up
>
> nya. isila
>
> > > minyak shell ke, minyak petronas ke, BHP ke...aku jamin mmg
>
> ada pick-up,
>
> > > sebab aku dah test pasang kt kete aku minggu lepas. pinjam
>
> member punya
>
> > > dulu, nak rasa betul ke ada improvement. malam esok iallah
>
> balik kampung aku
>
> > > nak test pick-up kete aku tu naik bukit sikit punya baik
>
> janda tu. kete aku
>
> > > auto, kalau dapat cucuk angin wira ekzos besar tu dah kira
>
> ok la tu. nak
>
> > > kejar singa 806 cik mie rasanya tercicir jauh dah... aku
>
> test minyak shell
>
> > > ngan petronas tu kat motor KIPS aku, tu yang tau asap
>
> banyak ke tak banyak.
>
> > > reason kenapa ada asap tu tak tatau la pulak, mungin betul
>
> pembakaran tak
>
> > > lengkap tp mungkin juga sebab additive dalam minyak tu. ni
>
> minyak petrol,
>
> > > kalau minyak hitam plak sape lagi best? petronas synthium
>
> ke shell helix? ha
>
> > > jawab jgn tak jawab.....
>
> > >
>
> > > Mohmad Abdullah wrote:
>
> > >
>
> > > Ada
> orang kata kalau isi minyak tak penuh, bahagian yang
>
> kena wap air tu
>
> > > mudah karat, nanti tangki karat pulak .
>
> > >
>
> > > Mungkin gilir -gilir ok kot, kejap penuh kejap tak , jadi
>
> lapisan minya
>
> > > selaput tak mudah karat .
>
> > >
>
> > > Belum kaji lagi
>
> > >
>
> > > ------------------------------
>
> > > To: automobil@yahoogroups.com
>
> > > From: Ijam@yahoogroups.com
>
> > > Date: Thu, 11 Jun 2009 08:26:15 +0800
>
> > > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons
>
> vs shell
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > tok mode , id sorok..
>
> > > Ijam je...
>
> > >
>
> > > kalau nak pick up..kurang kan
> beban kereta..cth ...jgn isi
>
> minyak penuh...
>
> > > sekali isi..letak rm 20~30 je...kurang skit beban
>
> keta...minyak consumption
>
> > > pun kurang ....
>
> > > kalau keta lama..service kena kerap...sebelum normal
>
> servicing....
>
> > > kalau gear manual...kena ler pandai main gear...baru pick
>
> up...
>
> > > dlm town...jgn bawa laju..ikut had laju...kalau tak
>
> ...bazir minyak....
>
> > > so conclusion...pakai je minyak petronas...atau shell..
>
> > > pilih ler yg banyak ganjaran....
>
> > > aku pakai petronas je...
>
> > >
>
> > > rgds
>
> > >
>
> > > mohdmat <kedai_tayar@>@yahoogroups.com on
> 06/07/2009
>
> 05:32:35 PM
>
> > >
>
> > > Please respond to automobil@yahoogroups.com
>
> > >
>
> > > Sent by: automobil@yahoogroups.com
>
> > >
>
> > > To: automobil@yahoogroups.com
>
> > > cc:
>
> > > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons
>
> vs shell
>
> > >
>
> > > saja je nk menyampuk dah lama x tulis, rasa gatal tgn nk
>
> menaip.
>
> > >
>
> > >
>
> > > I guess only (sorry aa), ni semua experiment ni hanya pada
>
> perasaan sahaja.
>
> > >
>
> > > "..pickup takde, berat tapi asap sikit...berbanding kalau
>
> pakai shell,
>
> > > pickup mmg pickup tp asap banyak..." asap apa yg byk ni
>
> brader. my opinion,
>
> > > kalau asap byk maksudnya combustion process tu x efficient
>
> so directly
>
> > > related to torque produced (pickup). wondering mcm mana
>
> petronas yg asap
>
> > > sikit bole takde pickup tapi shell yg asap byk bole bagi
>
> tinggi. pollutant
>
> > > yg keluar apa namanya, smog ka? smoke + fog. without
>
> complete fuel specs
>
> > > from shell & petronas, susah nk buat judgement mana lebih
>
> baik. kat sini
>
> > > ada link yg discuss pasal isu tapi kat US. bole la amik
>
> sikit2 yg related.
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> http://www.stopbuyingcrap.com/stop-buying-crap/brand-conscious-buying-3-gasoline/
>
>
>
> > >
>
> > > klu nk terus kan
> discuss lagi berdasarkan
>
> pengalaman/experiment sendiri
>
> > > bole teruskan utk menghangatkan group ni tapi valid ke tak
>
> tu x tau la . klu
>
> > >
>
> > > technical byk sgt, boring gak.
>
> > >
>
> > > --- On Tue, 6/2/09, omar@yahoogroups.com
> <
>
> omar@yahoogroups.com> wrote:
>
> > >
>
> > > From: omar@yahoogroups.com
> <omar@yahoogroups.com>
>
> > > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons
>
> vs shell
>
> > > To: "automobil@yahoogroups.com"
> <automobil@yahoogroups.com>
>
> > > Date: Tuesday, June 2, 2009, 3:28 AM
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > Salam. Tok Mod sorok ID yeeeâ€Â¦
>
> > >
>
> > >
>
> > > Saya dah pakai Petronas dan skrg pengguna tetap Shell sejak
>
> berbelas tahun
>
> > > dahuluâ€Â¦
>
> > >
>
> > >
>
> > > Bukan tak nak guna Petronas tapi performance kete tak
>
> memuaskan. Pikap
>
> > > lembap satu hal,tapi bila speeding jerking semacam je.
>
> > >
>
> > >
>
> > > Lagipun guna Shell boleh kumpul model kete Ferrari he he he
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@
>
> <automobil@>yahoogroups. com] On Behalf Of awie533
>
> > > Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:36 PM
>
> > > To: automobil@yahoogrou ps.com
>
> > > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak
>
> petrons vs shell
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > aku pun setuju sbb aku dah test pakai petronas langsung
>
> takda pickup dan
>
> > > juga berat gila...shell best!!!!!!!! !!
>
> > > tak percaya kau org test sendiri tp kat unser aku perbezaan
>
> ketara
>
> > > sangat.mengapa eek??
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfat t.com.my
>
> >
>
> > > To: automobil@yahoogrou ps.com
>
> > > Sent: Monday, June 1, 2009 11:48:27 PM
>
> > > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak
>
> petrons vs shell
>
> > >
>
> > >
>
> > > ntahla, pada aku minyak petronas kalau pakai..pickup takde,
>
> berat tapi asap
>
> > > sikit...berbanding kalau pakai shell, pickup mmg pickup tp
>
> asap
>
> > > banyak...minyak petronas ni awal2 dulu je kata bersihla,
>
> mmg awal2 pakai
>
> > > bersih tapi lama2 dah tak bersih
>
> > >
>
> > > m wrote:
>
> > > Petronas vs Shell, mana paling bagus? Errr paling best oil
>
> price below
>
> > > RM1.50 seliter, ha ha hah! sorry melawak lak! Pada aku
>
> Shell best
>
> > > la! Pickup dan penjimatan ada la sket,
>
> > >
>
> > >
>
> > > ---------- Forwarded message ----------
>
> > > From: wan <reduanhanif@ yahoo.com>
>
> > > Date: 2009/6/2
>
> > > Subject: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons vs
>
> shell
>
> > > To: automobil@yahoogrou ps.com
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > salam,
>
> > >
>
> > > aku pun ade jugak buat ujikaji petronas dgn shell nih.aku
>
> try kat moto aku
>
> > > gak.dan aku dapati mmg petronas lagi pikap,power dan lebih
>
> > > jimat.top speed pun lebih kepada petronas.shell bile gune
>
> enjin mmg kasar
>
> > > dan pikap takde.enjin motor aku bunyi bising.dari segi
>
> > > jimat.klu pegi balik keje setiap ari, aku leh dpt extra
>
> lebih sehari kalau
>
> > > guna minyak petronas compare dgn shell. kesimpulannye,
>
> > > petronas lebih pikap,power dan jimat dari shell.petronas
>
> mmg boleh pegi
>
> > > lebih jauh...shell lebih kilometer je.jauh2 tak leh
>
> pegi.keke
>
> > >
>
> > > --- In automobil@yahoogrou ps.com, idea_um idea_um07
>
> <idea_um07@ .>
>
> > > wrote:
>
> > > >
>
> > > > aku ada bt skit ujikaji tentang perbezaan minyak petrons
>
> ngn shell, ak
>
> > > dapat rasa bila aku isi minyak petronas ak bw motor tu rasa
>
> > > lebih pikap dan rasa smooth je enjin nye xdela kasar, mean
>
> the performance
>
> > > is very good jika dibandingkan bila aku isi minyak shell ,
>
> > > aku rasa enjim motor rasa rough jer dan sangat kasar bunyi
>
> enjin motor tu.
>
> > > ni experience aku la masa aku blaja dulu . ak xpuas ati gak
>
> > > dan aku repeat ujian ni tp the result is still same. minatk
>
> ulsan member
>
> > > sume.
>
> > > >
>
> > > >
>
> > > > menurut member aku, ms kj dulu, die ckp minyak petronas
>
> klu dari segi
>
> > > performance mmg bgs coz lebih pikap tp klu save minyak
>
> shell lbh
>
> > > save.
>
> > > > so, aku ada bt experiment mengenai perkara ni, tp sebelum
>
> tu ak bersetuju
>
> > > la dgn die bahawa minyak petronas lbh pikat dan smooth coz
>
> > > ak dapat rasai nye before this. yang mengenai save tu ak bt
>
> la skit kajian
>
> > > dan result nye petronas lbh kilometer yan ak dapt tp the
>
> > > result can be question la coz the parameter is not properly
>
> well. ak bt
>
> > > dlam tiga replicate. mintak ulasan sume pihak demi kebaikan
>
> > > bersama.
>
> > > >
>
> > > > nnti ak nk bli minyak ltk dlam botol plak, ak sampi skang
>
> still xpuas ati
>
> > > coz ramai yang ckp minyak petrons skit je dapt.jika bnr nk
>
> > > tukar minyak lain lak .
>
> > > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > This email is confidential and intended only for the use of
>
> the individual
>
> > > or entity named above and may contain information that is
>
> privileged. If
>
> > > you are not the intended recipient, you are notified that
>
> any
>
> > > dissemination, distribution or copying of this email is
>
> strictly prohibited.
>
> > > If you
>
> > > have received this email in error, please notify us
>
> immediately by return
>
> > > email or telephone and destroy the original message. - This
>
> mail is sent
>
> > > via Sony Asia Pacific Mail Gateway..
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> > > ------------------------------
>
> > > Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for
>
> you.<
>
> http://www.microsoft.com/windows/choosepc/?ocid=ftp_val_wl_290>
>
> > >
>
> > >
>
> > >
>
> >
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Lauren found her dream laptop. Find the PC that̢۪s right for you.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> __________________________________________________________
> Bing̢㢠brings you maps, menus, and reviews organized in one place. Try it now.
> http://www.bing.com/search?q=restaurants&form=MLOGEN&publ=WLHMTAG&crea=TEXT_MLOGEN_Core_tagline_local_1x1
>

2f.

Re: Tanya Pasal Cat

Posted by: "Mohmad Abdullah" mbabest@hotmail.com   matdollahmy

Tue Jun 16, 2009 10:49 pm (PDT)




Pergi JPJ, bawak geran , isi borang , pas tu cat baru diarong nanti endorse kat bawah atau belakang geran . Dulu free , sekarang tak tau pulak .

To: automobil@yahoogroups.com
From: bwasi@yahoo.com
Date: Wed, 17 Jun 2009 04:20:28 +0000
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat

Kalau owner lama tukar color, boleh tak kita modified kat GERAN kereta, sepatutnya bOLeHLAH kan ? Lagi senang modified kat geran dari modified kat keta.... ke kena bayar denda JPJ ? Bab tukar maklumat kat geran ni aku tak retilah...tolong advise.

--- In automobil@yahoogroups.com, Mohmad Abdullah <mbabest@...> wrote:

>

>

> Konsepnya mudah saja , apa saja yang tercatat dalam geran , kena sama dgn kereta. Kalau geran tercatat manual, tapi lepas accident adjuster check nampak auto , ia termasuk dlm kategori modified , ..tak sah la tu .

>

> Dari segi warna pulak, kalau kereta langgar , biasa tak kisah sangat , tapi kalau kereta hilang , part ni yang paling susah.

>

> Teori saja , tak ramai ikut. Basically , engine, transmission & color kena ikut geran . Sport rim tak mention dlm geran, tak kisah la ...hee...hee..

>

>

> To: automobil@yahoogroups.com

> From: hisyam@yahoogroups.com

> Date: Tue, 16 Jun 2009 16:14:06 +0800

> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

> Hide ID tokmod.

>

>

>

> En. Mohmad,

> kalau tukar dari manual transmission ke auto lak camner? Kena revise geran ke? Apa

> prosedur yg nak kena follow?

>

>

>

> Huh.. banyak lak

> soalan aku..

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

> Hisyam

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

> From: Mohmad Abdullah

> [mailto:mbabest@...]

>

> Sent: Tuesday, June 16, 2009 3:17

> PM

>

> To: group krerta

>

> Subject: RE: www.auto.pdniaga.com

> - Tanya Pasal Cat

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

> Good question, kalau tengok clause modification,

> memang void , adjuster sangat suka bab bab ni . (I was one of them =) .

>

>

>

>

>

>

>

>

> To: automobil@yahoogroups.com

>

> From: Jambul@yahoogroups.com

>

> Date: Tue, 16 Jun 2009 11:07:56 +0800

>

> Subject: www.auto.pdniaga.com - Tanya Pasal Cat

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

> Salam...

>

>

>

> Hide id tok... Jambul jer..

>

>

>

> Cerita pasal minyak hitam...

>

> aku teringat nak tukau cat kete...

>

> kena revised dlm geran ker color baru tu... kalau tak revised dlm

>

> geran...insuran akan void ker...

>

>

>

> Harap member2 boleh membantu...

>

>

>

> Sekian...

>

>

>

> Azmi OilyMan <mr.oilyman@...>@yahoogroups.com

> on 06/12/2009 04:44:27

>

> PM

>

>

>

> Please respond to automobil@yahoogroups.com

>

>

>

> Sent by: automobil@yahoogroups.com

>

>

>

> To: automobil@yahoogroups.com

>

> cc:

>

> Subject: www.auto.pdniaga.com - Myk Hitam Apa Yg Bagus??

>

>

>

> Salam,

>

>

>

> Dulu mmg saya buat myk hitam sendiri. Jenama RADZONE kalau kawan2 masih

>

> ingat. Tapi dah lama stop sb tak cukup modal pusingan.... Kami ni nelayan

>

> kecil je, hehehe

>

>

>

> Dulu saya sendiri pernah hantar myk pelincir tu ke SIRIM utk test. Lps test

>

> saya tanya mrk.. Saya tanya minyak pelincir ni bagus tak??

>

>

>

> Jawapan org SIRIM...."itu terpulang kpd customer"

>

>

>

> So, skrg saya tak nak komen lebih2... terpulang kat korang la nak pakai myk

>

> apa pun...heheheh

>

>

>

> p/s: motor ex5 aku dah masuk Seri Murni....dah sebulan belum tukar lagi.

>

>

>

> ------

>

> Azmi Abdullah

>

> OILYMAN TECHNOLOGY

>

> Shah Alam, Selangor, MALAYSIA

>

> Tel: +60192764645 or +60176930306

>

> E-Mail: azmi@...

>

> Web: www.oilyman.com.my

>

> Video: http://www.youtube.com/user/mienyak

>

> Forum: http://oilyman.com.my/forum

>

> WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

>

>

>

> 2009/6/12 Kamarul <b.kamarl@...>

>

>

>

> bang bashah,

>

>

>

> pakar enjin buat enjin..pakar minyak buat minyak...

>

> betul ke minyak brand toyota tu toyota yg buat..entah2 dia sub balik

>

> kat syarikat minyak..hehehe...

>

> ni kena confirm dgn org mienyak(oilyman) sebab dia expert bab2 minyak

>

> :)

>

>

>

> ----- Original Message -----

>

> From: bashah

>

> To: automobil@yahoogroups.com

>

> Sent: Thursday, June 11, 2009 2:38 PM

>

> Subject: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons vs shell

>

>

>

> sorilah geng,,asik aku jer yg jawab hari ni...aku baru baik

>

> demam kot...

>

>

>

> isi minyak petronas kena ada style..style dia isi penuh...bila

>

> isi penuh 'kemeruapan gas ' rendah. So minyak jimat kat situ...

>

>

>

> kalau nak isi sikit2, lebih baik isi Shell..sebab kemeruapan

>

> dia rendah sikit dari Petronas..kalau korang tak caya, sepetkan

>

> mata...(kalau hidu memanglah Shell lebih wangi)...

>

>

>

> kalau nak meruap tinggi pakailah V-Power....tapi bayor

>

> lebihlah.

>

>

>

> walaupun keta aku keta antik 1989, aku isi penuh. Sebab tu aku

>

> pakai Petronas. Malas nak berhenti kat stesen. (Bila berhenti

>

> jer, anak aku kenakan aku tol gula2, air gas...etc..Bini aku

>

> letak tol dia jugak...asam masinla apala)...Aku pakai kredit

>

> kad -CIMB sekarang sebab ada diskaun Petronas.

>

>

>

> kalau minyak HITAM pulak. Aku TAK rekemen dua2 Shell atau

>

> Petronas. Korang ambik BHP OIL EnGINE lagi baguZ. Susah

> aku

>

> buktikan atau cakap kat sini. Kalau brand lain, pakai Castrol.

>

> Tapi kalau korang nak lagi JIMAT, pi kedai Spare part beli

>

> minyak NISSAN ke, TOYOTA

> ke, INGAT TU mINYAK ENJIN...so beli

>

> minyak engine SYARiKAT KETA.

>

>

>

> ADAKE SHELL CIPTA ENGINE, ka PETRONAS buat ENGINE ? Pikior

>

> baik2 YEop...

>

>

>

> . ...aku beli Toyota

> 20w50 harga RM38 4 liter.

>

> BHP RM56 hinggit 4liter..Gilor ke apor ko... punya mahai.

>

>

>

> (Tapi kalau FELDA cipta engine kereta, aku kena pakai SRI MURNI

>

> lah..keke)

>

>

>

> --- In automobil@yahoogroups.com,

> Azmi OilyMan <mr.oilyman@>

>

> wrote:

>

> >

>

> > Salam,

>

> >

>

> > Saya baru sampai dari Kelantan ptg smlm.

>

> >

>

> > Masa sampai di Kuala Krai Kelantan, saya isi petrol Shell

>

> (masa tu dah

>

> > warning) RM50. Pakai pusing merata2 siap gi Tok Bali.

>

> >

>

> > Masa nak balik KL smlm pam myk Shell habis stok. Terpaksa isi

>

> Petronas. Saya

>

> > isi dlm RM20 dulu. Dari Pasir Puteh jln clear takde jam

>

> sampai Shell Kuala

>

> > Krai (stesen hari tu). Saya rasa mcm kuat myk pulak dr

>

> P.Puteh-K.Krai habis

>

> > RM20... (warning to warning)..

>

> >

>

> > Kawan saya ckp bukan sb myk shell jimat myk, tapi mrk

>

> lebihkan kuantiti.

>

> > Saya tak pernah check lagi.

>

> > Kalau ada sape2 yg ada kelapangan boleh lah buat

>

> perbandingan, isi masing2 1

>

> > liter, tgk myk mana yg lebih banyak..

>

> >

>

> > ------

>

> > Azmi Abdullah

>

> > OILYMAN TECHNOLOGY

>

> > Shah Alam, Selangor, MALAYSIA

>

> > Tel: +60192764645 or +60176930306

>

> > E-Mail: azmi@

>

> > Web: www.oilyman.com.my

>

> > Video: http://www.youtube.com/user/mienyak

>

> > Forum: http://oilyman.com.my/forum

>

> > WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER

>

> (DECARBONIZER)

>

> >

>

> >

>

> > 2009/6/11 Abdul Rahman bin Johari <arahman@>

>

> >

>

> > >

>

> > >

>

> > > nak pick-up jugak, aku cadangkan pakai jerla surbo tu.

>

> korang nak letak

>

> > > single surbo ke twin surbo ke tak kisah, mmg terasa pick-up

>

> nya. isila

>

> > > minyak shell ke, minyak petronas ke, BHP ke...aku jamin mmg

>

> ada pick-up,

>

> > > sebab aku dah test pasang kt kete aku minggu lepas. pinjam

>

> member punya

>

> > > dulu, nak rasa betul ke ada improvement. malam esok iallah

>

> balik kampung aku

>

> > > nak test pick-up kete aku tu naik bukit sikit punya baik

>

> janda tu. kete aku

>

> > > auto, kalau dapat cucuk angin wira ekzos besar tu dah kira

>

> ok la tu. nak

>

> > > kejar singa 806 cik mie rasanya tercicir jauh dah... aku

>

> test minyak shell

>

> > > ngan petronas tu kat motor KIPS aku, tu yang tau asap

>

> banyak ke tak banyak.

>

> > > reason kenapa ada asap tu tak tatau la pulak, mungin betul

>

> pembakaran tak

>

> > > lengkap tp mungkin juga sebab additive dalam minyak tu. ni

>

> minyak petrol,

>

> > > kalau minyak hitam plak sape lagi best? petronas synthium

>

> ke shell helix? ha

>

> > > jawab jgn tak jawab.....

>

> > >

>

> > > Mohmad Abdullah wrote:

>

> > >

>

> > > Ada

> orang kata kalau isi minyak tak penuh, bahagian yang

>

> kena wap air tu

>

> > > mudah karat, nanti tangki karat pulak .

>

> > >

>

> > > Mungkin gilir -gilir ok kot, kejap penuh kejap tak , jadi

>

> lapisan minya

>

> > > selaput tak mudah karat .

>

> > >

>

> > > Belum kaji lagi

>

> > >

>

> > > ------------------------------

>

> > > To: automobil@yahoogroups.com

>

> > > From: Ijam@yahoogroups.com

>

> > > Date: Thu, 11 Jun 2009 08:26:15 +0800

>

> > > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons

>

> vs shell

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > tok mode , id sorok..

>

> > > Ijam je...

>

> > >

>

> > > kalau nak pick up..kurang kan

> beban kereta..cth ...jgn isi

>

> minyak penuh...

>

> > > sekali isi..letak rm 20~30 je...kurang skit beban

>

> keta...minyak consumption

>

> > > pun kurang ....

>

> > > kalau keta lama..service kena kerap...sebelum normal

>

> servicing....

>

> > > kalau gear manual...kena ler pandai main gear...baru pick

>

> up...

>

> > > dlm town...jgn bawa laju..ikut had laju...kalau tak

>

> ...bazir minyak....

>

> > > so conclusion...pakai je minyak petronas...atau shell..

>

> > > pilih ler yg banyak ganjaran....

>

> > > aku pakai petronas je...

>

> > >

>

> > > rgds

>

> > >

>

> > > mohdmat <kedai_tayar@>@yahoogroups.com on

> 06/07/2009

>

> 05:32:35 PM

>

> > >

>

> > > Please respond to automobil@yahoogroups.com

>

> > >

>

> > > Sent by: automobil@yahoogroups.com

>

> > >

>

> > > To: automobil@yahoogroups.com

>

> > > cc:

>

> > > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons

>

> vs shell

>

> > >

>

> > > saja je nk menyampuk dah lama x tulis, rasa gatal tgn nk

>

> menaip.

>

> > >

>

> > >

>

> > > I guess only (sorry aa), ni semua experiment ni hanya pada

>

> perasaan sahaja.

>

> > >

>

> > > "..pickup takde, berat tapi asap sikit...berbanding kalau

>

> pakai shell,

>

> > > pickup mmg pickup tp asap banyak..." asap apa yg byk ni

>

> brader. my opinion,

>

> > > kalau asap byk maksudnya combustion process tu x efficient

>

> so directly

>

> > > related to torque produced (pickup). wondering mcm mana

>

> petronas yg asap

>

> > > sikit bole takde pickup tapi shell yg asap byk bole bagi

>

> tinggi. pollutant

>

> > > yg keluar apa namanya, smog ka? smoke + fog. without

>

> complete fuel specs

>

> > > from shell & petronas, susah nk buat judgement mana lebih

>

> baik. kat sini

>

> > > ada link yg discuss pasal isu tapi kat US. bole la amik

>

> sikit2 yg related.

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> http://www.stopbuyingcrap.com/stop-buying-crap/brand-conscious-buying-3-gasoline/

>

>

>

> > >

>

> > > klu nk terus kan

> discuss lagi berdasarkan

>

> pengalaman/experiment sendiri

>

> > > bole teruskan utk menghangatkan group ni tapi valid ke tak

>

> tu x tau la . klu

>

> > >

>

> > > technical byk sgt, boring gak.

>

> > >

>

> > > --- On Tue, 6/2/09, omar@yahoogroups.com

> <

>

> omar@yahoogroups.com> wrote:

>

> > >

>

> > > From: omar@yahoogroups.com

> <omar@yahoogroups.com>

>

> > > Subject: RE: Fwd: www.auto.pdniaga.com - Re: minyak petrons

>

> vs shell

>

> > > To: "automobil@yahoogroups.com"

> <automobil@yahoogroups.com>

>

> > > Date: Tuesday, June 2, 2009, 3:28 AM

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > Salam. Tok Mod sorok ID yeee…

>

> > >

>

> > >

>

> > > Saya dah pakai Petronas dan skrg pengguna tetap Shell sejak

>

> berbelas tahun

>

> > > dahulu…

>

> > >

>

> > >

>

> > > Bukan tak nak guna Petronas tapi performance kete tak

>

> memuaskan. Pikap

>

> > > lembap satu hal,tapi bila speeding jerking semacam je.

>

> > >

>

> > >

>

> > > Lagipun guna Shell boleh kumpul model kete Ferrari he he he

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > From: automobil@yahoogrou ps.com [mailto:automobil@

>

> <automobil@>yahoogroups. com] On Behalf Of awie533

>

> > > Sent: Tuesday, June 02, 2009 3:36 PM

>

> > > To: automobil@yahoogrou ps.com

>

> > > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak

>

> petrons vs shell

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > aku pun setuju sbb aku dah test pakai petronas langsung

>

> takda pickup dan

>

> > > juga berat gila...shell best!!!!!!!! !!

>

> > > tak percaya kau org test sendiri tp kat unser aku perbezaan

>

> ketara

>

> > > sangat.mengapa eek??

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfat t.com.my

>

> >

>

> > > To: automobil@yahoogrou ps.com

>

> > > Sent: Monday, June 1, 2009 11:48:27 PM

>

> > > Subject: Re: Fwd: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak

>

> petrons vs shell

>

> > >

>

> > >

>

> > > ntahla, pada aku minyak petronas kalau pakai..pickup takde,

>

> berat tapi asap

>

> > > sikit...berbanding kalau pakai shell, pickup mmg pickup tp

>

> asap

>

> > > banyak...minyak petronas ni awal2 dulu je kata bersihla,

>

> mmg awal2 pakai

>

> > > bersih tapi lama2 dah tak bersih

>

> > >

>

> > > m wrote:

>

> > > Petronas vs Shell, mana paling bagus? Errr paling best oil

>

> price below

>

> > > RM1.50 seliter, ha ha hah! sorry melawak lak! Pada aku

>

> Shell best

>

> > > la! Pickup dan penjimatan ada la sket,

>

> > >

>

> > >

>

> > > ---------- Forwarded message ----------

>

> > > From: wan <reduanhanif@ yahoo.com>

>

> > > Date: 2009/6/2

>

> > > Subject: www.auto.pdniaga. com - Re: minyak petrons vs

>

> shell

>

> > > To: automobil@yahoogrou ps.com

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > salam,

>

> > >

>

> > > aku pun ade jugak buat ujikaji petronas dgn shell nih.aku

>

> try kat moto aku

>

> > > gak.dan aku dapati mmg petronas lagi pikap,power dan lebih

>

> > > jimat.top speed pun lebih kepada petronas.shell bile gune

>

> enjin mmg kasar

>

> > > dan pikap takde.enjin motor aku bunyi bising.dari segi

>

> > > jimat.klu pegi balik keje setiap ari, aku leh dpt extra

>

> lebih sehari kalau

>

> > > guna minyak petronas compare dgn shell. kesimpulannye,

>

> > > petronas lebih pikap,power dan jimat dari shell.petronas

>

> mmg boleh pegi

>

> > > lebih jauh...shell lebih kilometer je.jauh2 tak leh

>

> pegi.keke

>

> > >

>

> > > --- In automobil@yahoogrou ps.com, idea_um idea_um07

>

> <idea_um07@ .>

>

> > > wrote:

>

> > > >

>

> > > > aku ada bt skit ujikaji tentang perbezaan minyak petrons

>

> ngn shell, ak

>

> > > dapat rasa bila aku isi minyak petronas ak bw motor tu rasa

>

> > > lebih pikap dan rasa smooth je enjin nye xdela kasar, mean

>

> the performance

>

> > > is very good jika dibandingkan bila aku isi minyak shell ,

>

> > > aku rasa enjim motor rasa rough jer dan sangat kasar bunyi

>

> enjin motor tu.

>

> > > ni experience aku la masa aku blaja dulu . ak xpuas ati gak

>

> > > dan aku repeat ujian ni tp the result is still same. minatk

>

> ulsan member

>

> > > sume.

>

> > > >

>

> > > >

>

> > > > menurut member aku, ms kj dulu, die ckp minyak petronas

>

> klu dari segi

>

> > > performance mmg bgs coz lebih pikap tp klu save minyak

>

> shell lbh

>

> > > save.

>

> > > > so, aku ada bt experiment mengenai perkara ni, tp sebelum

>

> tu ak bersetuju

>

> > > la dgn die bahawa minyak petronas lbh pikat dan smooth coz

>

> > > ak dapat rasai nye before this. yang mengenai save tu ak bt

>

> la skit kajian

>

> > > dan result nye petronas lbh kilometer yan ak dapt tp the

>

> > > result can be question la coz the parameter is not properly

>

> well. ak bt

>

> > > dlam tiga replicate. mintak ulasan sume pihak demi kebaikan

>

> > > bersama.

>

> > > >

>

> > > > nnti ak nk bli minyak ltk dlam botol plak, ak sampi skang

>

> still xpuas ati

>

> > > coz ramai yang ckp minyak petrons skit je dapt.jika bnr nk

>

> > > tukar minyak lain lak .

>

> > > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > This email is confidential and intended only for the use of

>

> the individual

>

> > > or entity named above and may contain information that is

>

> privileged. If

>

> > > you are not the intended recipient, you are notified that

>

> any

>

> > > dissemination, distribution or copying of this email is

>

> strictly prohibited.

>

> > > If you

>

> > > have received this email in error, please notify us

>

> immediately by return

>

> > > email or telephone and destroy the original message. - This

>

> mail is sent

>

> > > via Sony Asia Pacific Mail Gateway..

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> > > ------------------------------

>

> > > Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for

>

> you.<

>

> http://www.microsoft.com/windows/choosepc/?ocid=ftp_val_wl_290>

>

> > >

>

> > >

>

> > >

>

> >

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

> Lauren found her dream laptop. Find the PC that's right for you.

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

>

> __________________________________________________________

> Bing™ brings you maps, menus, and reviews organized in one place. Try it now.

> http://www.bing.com/search?q=restaurants&form=MLOGEN&publ=WLHMTAG&crea=TEXT_MLOGEN_Core_tagline_local_1x1

>










__________________________________________________________
Insert movie times and more without leaving Hotmail�.
http://windowslive.com/Tutorial/Hotmail/QuickAdd?ocid=TXT_TAGLM_WL_HM_Tutorial_QuickAdd_062009
3a.

Re: FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Posted by: "Jambul@yahoogroups.com" Jambul@yahoogroups.com

Tue Jun 16, 2009 3:18 am (PDT)

[Attachment(s) from Jambul@yahoogroups.com included below]


hide id bos... jumpbull je

aku rasa kena warm up dulu engine at least 1/2 minute...sebab bukan
ape..nak bagi tau engine control unit yg kita dah nak mulakan
perjalanan...so.. bangun..
cam computer jugak...

rgds

hisyam@yahoogroups.com@yahoogroups.com on 06/16/2009 04:42:37 PM

Please respond to automobil@yahoogroups.com

Sent by: automobil@yahoogroups.com

To: <automobil@yahoogroups.com>
cc:
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Hide ID tokmod..

Aku pun dekat2 nak pening jugak.. masa aku keja kilang roda getah kat
penang dulu, kilang tu ada satu compression roller yg sangat besar running
12 jam sehari.. kalau tak warm up at least 10 minit dulu, main tibai masuk
material, hah memang siap ler geng maintenance nak repair lepas tu..

Aku rasa sama la dgn enjin moto atau kereta nih.. Cuma mungkin berapa lama
nak kena warm up tu lah yg kita tak tau sebab manufacturer tak bg tau? (ye
ke manufacturer tak bgtau.. cuba bukak manual?.)

Hisyam

From: agai@017 [mailto:agai_disini@yahoo.com.my]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 4:06 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

so? kena panaskan ke tak ni?

aku dah konpius

Daripada: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Kepada: automobil@yahoogroups.com
Dihantar: Selasa, 16 Jun, 2009 2:49:07
Subjek: Re: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

salam,

aku sempat baca separuh je. tak larat nak baca karangan panjang sangat.

padangan saya. kalau tak perlu panas enjin, tak perlu la adanya autochoke
kat carburator. tak perlu la enjin RPM tinggi masa pagi2 start. tak perlu
ada termostat pada enjin.

sekian.

From: "hisyam@yahoogroups.com" <hisyam@yahoogroups.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, June 16, 2009 1:22:38 PM
Subject: RE: www.auto.pdniaga.com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

Hide ID tokmod..

Idling = Pepura = pura-pura? hehehehe? kalau masa study dulu buku versi
bahasa Melayu translatekan "idling" tu dgn "melahu" J

Hisyam

From: Razali Bin Md Yusoff [mailto:razali. mdyusoff@ osram-os. com]
Sent: Tuesday, June 16, 2009 9:52 AM
To: automobil@yahoogrou ps.com
Subject: www.auto.pdniaga. com - FW: pemanasan enjin perlu ke x?

(Embedded image moved to file: pic28253.jpg)

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir
semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu
kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah
dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada
waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi.

Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5
minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan,
pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk
kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit
juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini
dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan
jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini
diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu
yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di
JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada
belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di
dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin
telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start
panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian
bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa
nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi
kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya. . Kemudian bila gua dah
besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin
kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan
tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang
adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa
keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang
mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan
dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak
digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen
nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan.
Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika
Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa
enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling)
melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini
ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang
terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu
persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin
kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur
ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa
memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan
saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu
Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature" .
Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap,
bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah
selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura
(idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan
enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika,
lagi 'gentle' kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan
berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat
dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk
kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke
dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding
silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami
kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang
tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian
takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan
berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam
pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang
tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia
akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari
ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan.
Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi
apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling),
bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap
air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan
paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang
dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia
pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk
mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran
sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini
termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida,
mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan
hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan
sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah
pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan
pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka
hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
suhu 400 - 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang
sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar
bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang
berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan
dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah
memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin
dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic
Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang
terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan
enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api,
mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa
pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan
enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa
enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin
sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen
yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita
mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk
memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan
beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin.

Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap
enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak
pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin
laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing
seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk
memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat?
Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya
lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung
pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang
asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri pun cukup pantang kalau
orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat
rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas
hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini
karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu
sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar
dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu
orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan
bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur,
dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan
dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh
menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran
wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan
enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan
beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas
rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Akhir kata setujukah anda bahawa memanaskan enjin di waktu pagi boleh
menjahanamkan enjin dan dunia?

Save The Planet.




.













************ ********* ********* ********* ********* ********* *********
***** Privileged/confiden tial information may be contained in this
message. If you are not the named recipient or addressee, you are hereby
notified that any use review, disclosure or copying of the contents herein
is strictly prohibited. In such a case, kindly discard all its contents and
notify sender accordingly regarding such unauthorized disclosure or
transmission by email. Opinions, conclusions, statements and other
information in this message that do not relate to the official business of
CIMB Group shall be understood as neither given or endorsed by it. The
contents herein are meant strictly for the use of the named recipient or
addressee of CIMB Group. No assumption of responsibility or liability
whatsoever is undertaken by CIMB Group in respect of prohibited and
unauthorised use by any other person. ************ ********* *********
********* ********* ********* ********* *****

Berhubung dengan pantas dengan lebih ramai rakan di blog dan tapak web
peribadi anda?
Buat Pingbox terkini anda hari ini!

Attachment(s) from Jambul@yahoogroups.com

1 of 1 Photo(s)

4.

FW: Minyak SAJI.

Posted by: "hazli@yahoogroups.com" hazli@yahoogroups.com

Tue Jun 16, 2009 8:47 pm (PDT)

[Attachment(s) from hazli@yahoogroups.com included below]

Tok Mod Hide ID pls....tlg forward jer nih!!

Subjek: Minyak SAJI.

PERCAYAKAH anda bahawa minyak masak berasaskan minyak kelapa sawit
boleh
digunakan sebagai minyak pelincir untuk kenderaan anda?

Malahan sudah terdapat segelintir penduduk di Negeri Sembilan
menggunakan
minyak masak sebagai minyak pelincir atau minyak hitam untuk kereta

mereka tanpa menghadapi sebarang masalah.

Pengurus Pemasaran Sekolah Golf Michael Ismail, Nik Safian Afzani Omar

berkata, beliau telah menggunakan minyak masak yang dibeli pada harga

RM2.50 sepaket untuk enjin kereta Kancilnya.

"Kancil saya menggunakan tiga liter minyak hitam. Jadi, saya tuang dua

paket setengah minyak masak untuk menyamai kuantiti itu. Dahulu, kalau

servis minyak hitam, saya berhabis sehingga RM130, tetapi sekarang
kurang
RM10," katanya.

Jika dahulu beliau menggunakan minyak hitam semi sentitik jenama
Castrol,
kini Nik Safian Afzani menggunakan 'minyak hitam' yang dibelinya dari

sebuah pasar raya.

Menurutnya, selepas menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam,
suhu
enjinnya sangat rendah dan meter suhu tidak pernah lebih dari satu
takuk.


Nik Safian berkata, ketika menghantar kereta ke sebuah bengkel
kenderaan
untuk ditukar penapis minyak, pekerja bengkel tersebut terkejut
apabila
mendapati keretanya menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam
tetapi
mengakui ini merupakan alternatif terbaik sebab harga minyak pelincir

pada hari ini sudah naik.

Sementara itu, pencipta alat penjimat minyak kereta berasaskan gas

hidrogen dan air, Hisham Abdullah, 43, turut menggunakan minyak masak

sebagai minyak hitam untuk kereta Proton Iswaranya.

Beliau sudah menggunakan bahan itu setahun yang lepas dan mendapati
tidak
ada kesan negatif menimpa keretanya.

Bekas jurutera sebuah syarikat Jepun serta graduan dalam bidang
ekonomi
dan kejuruteraan dari Universiti Arkansas, Amerika Syarikat itu
berkata:
"Minyak kelapa sawit merupakan minyak paling sentitik, tetapi kita
tidak
tahu mengenainya."

Mekanik kereta, Mohd Tajuddin Jalil pula, mula mengetahui mengenai
rahsia
minyak masak sebagai ganti minyak hitam kira-kira dua tahun lalu
selepas
bertemu dengan seorang pakar minyak dari luar negara.

Sejak itu, beliau menggunakan minyak masak berasaskan kelapa sawit

sebagai minyak hitam keretanya, malahan beliau mengenali 67 pengguna

kereta di Negeri Sembilan yang menggunakan minyak masak sebagai
pelincir
enjin kereta mereka.

"Hanya minyak masak berasaskan kelapa sawit sahaja boleh digunakan

sebagai minyak hitam. Jangan pakai minyak masak berasaskan jagung,

sayuran atau kacang kerana minyak ini pada suhu sejuk akan menjadi
beku,"
katanya.

Katanya, harga minyak hitam keluaran pelbagai syarikat kini meningkat

dengan sebotol empat liter minyak hitam semi sentitik kini berharga
RM160
dan minyak sentitik sepenuhnya, mencecah RM200.

Bagaimanapun, beliau menasihatkan orang ramai supaya menukar gasket

kereta mereka kepada jenama yang lebih baik sebelum menggunakan minyak

masak sebagai pelincir enjin kereta.

Orang ramai juga boleh melayari laman web

http://www.nordicgroup.us/oil.htm# The300 Mile Facts untuk maklumat
yang
sama. - Bernama

DISCLAIMER : This e-mail and any files transmitted with it ("Message")
is
intended only for the use of the recipient(s) named above and may
contain
confidential information. You are hereby notified that the taking of any
action in reliance upon, or any review, retransmission, dissemination,
distribution, printing or copying of this Message or any part thereof by
anyone other than the intended recipient(s) is strictly prohibited. If
you
have received this Message in error, you should delete this Message
immediately and advise the sender by return e-mail. Opinions,
conclusions
and other information in this Message that do not relate to the official
business of PETRONAS or its Group of Companies shall be understood as
neither given nor endorsed by PETRONAS or any of the companies within
the
Group.

Attachment(s) from hazli@yahoogroups.com

2 of 2 Photo(s)

5.

Fw: Sale of VOLVO 240, WAL 9666, YR MFG : 1984 AT MIN RM2500

Posted by: "awie533" awie7072@yahoo.com   awie7072

Tue Jun 16, 2009 8:48 pm (PDT)

[Attachment(s) from awie533 included below]

kau org nak cari volvo ni ada satu....

----- Forwarded Message ----
From: Ashrin MD <joey_ash@hotmail.com>
To: Anuar Janor Eon <abj_naim@yahoo.com>; donnyngyc88@yahoo.com; din eon <deenkz@yahoo.com.my>; EON Azman AK <azmanakay@yahoo.com>; EON Laini <mohd_laini@yahoo.com.my>; EON Mawi <awie7072@yahoo.com>; EON Zamri 2 Min <puteraimpiannn@yahoo.com>; hasnol <hasnolfaizal@gmail.com>; KP Tam <loee8@hotmail.com>; rodzi eon <rodzi_razak@yahoo.co.uk>; Rosly Edar Branch <offroad_karkey@yahoo.com>; Suhaizi nice network <suhaiziam@yahoo.com>; zainie_2020@yahoo.com; zattul.mz@etiqa.com.my
Sent: Tuesday, June 16, 2009 2:13:40 PM
Subject: FW: Sale of VOLVO 240, WAL 9666, YR MFG : 1984 AT MIN RM2500

 
________________________________
From: mwlee@chungmeng.com
To: joey_ash@hotmail.com
Subject: Sale of VOLVO 240, WAL 9666, YR MFG : 1984 AT MIN RM2500
Date: Tue, 16 Jun 2009 17:28:29 +0800

Dear all,
 
Hi, I'm Ms Lee from Chung Meng Ind. Supply S/Bhd.
 
Regarding the VOLVO that I told you that I want to disposed of, the details are as below : -
 
(Please help to ask around see if anybody is interested to buy, you can get the profit from the car after deducting RM2,500 - URGENT!)
 
Registration number    : WAV 9666, 
Model                         : VOLVO 240 GLE
Date of manufacturing : 25/4/1984
Price of selling            : min RM2,500 (you can sell the car at higher price and gain from the difference on your own)
            Car conditions             : good condition, accident free, still in use and c/w with  tinted glass
(Please refer to the 6 attachments in this e-mail.)
 
Should you need to  contact me, you can call me at my office tel. no. : 03 - 9223 6370, or my H/Phone : 019 – 818 1368,  you  can also
contactmy husband, Mr. Koh Yong Heng, at his office at : 03 – 2162 2155 ext 2406, or his   H/Phone    : 019 – 888 1368 .
 
Our bank details are :  
           
Name           : Koh Yong Heng
            MBB A/C No : 5640-5210-7043
 
Tks& rgds,
 
From,
Ms Lee Mei Wan & Mr Koh Yong Heng
 
 
 
________________________________
Make the most of what you can do on your PC and the Web, just the way you want. Windows Live

Attachment(s) from awie533

4 of 4 Photo(s)

2 of 2 File(s)

6.

Fw: Mudarat Kesihatan JIka Menghidupkan Aircond sebaik menaiki keret

Posted by: "sheerina reen" chomels76@yahoo.com

Tue Jun 16, 2009 8:49 pm (PDT)





Subject: FW: Mudarat Kesihatan JIka Menghidupkan Aircond sebaik menaiki kereta.

 
 Subject: FW: Mudarat Kesihatan JIka Menghidupkan Aircond sebaik menaiki kereta.
 
 
 
Towards healthy lifestyle…
 

 

 
Dilarang menghidupkan pendingin hawa sebaik menaiki kereta..!

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard,sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.

Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika diparkir di kawasan bebumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan... dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.

Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila.

"When someone shares something of value with you and you benefit from it,  you have a moral obligation to share it with others".

__._,_.__

7.

TIPS MEMBELI ENJIN POTONG HALFCUT (YANG TIP TOP)

Posted by: "Syahril Riz" Syahril_riz@yahoo.com   syahril_riz

Tue Jun 16, 2009 8:50 pm (PDT)




Atikel dalam bahasa pasar
maaf tak dan nak semak dan betulkan ejaan dan tatabahasa disalin terus dari forum di internet
TIPS MEMILIH enjin HALFCUT (TIP TOP)

1)Bukak radiator cap. pastikan air dalam tu  ijau cantik punyer...pastu jgn ttp...biar je
terbuka...pastikan air dalam tangki spare  cukup...

2)Bukak oil cap.tengok keadaan dalam enjin sama ada berkarat atau kekuningan...kalo
karat,bermakna enjin sudah lama tak hidup..kalo kuning, ok la tu...kalo depan
kesan hangus...(bau minyak hangus) sendiri mau ingat.

3)Tarik deep dtick...lap 1x...tengok ade kesan minyak tak...(biase kalo ade
akan jd berbelang)...kalo ade belang tu...maksudnye enjin sudah lame tak hidup
atau minyak enjin sudah lama tak tukar. bila check dipstick tu... make sure
warna minyak itam tu bukan kelabu...  kalau kelabu.. maknanye enjin dah
masuk air..... trang tang tang... penah aku nak beli halfcut L5 air tu.. tauke
tu kata boleh tukar minyak itam kompem ok.... aku kata.. kepala otak ko!!! in
the 1st place camne pulak air boleh masuk ke dalam enjin kalau bukan head
gasket dah problem...

lagi satu yg jarang orang buat... compression test... bawak ler pomen atau
pinjam ler tools tu... tak rugi check.. nak2 pulak kalau korang ambil halfcut
yang harga2 mahal... GSR contohnye... ataupun halfcut yg sparepart/ top set nye
boleh buat rahang korang jatuh.. hehehe

4)Kalo enjin turbo...cube tengok sekeliling turbo (terutama pada bahagian
ekzos) sama ada leaking atau tak...kalo leaking...tak yah amik.

5)Biasenye halfcut,ade ekzos sparuh...korbankan skit tangan korang yang bersih
tu,"colek"skit kat bhgn dlm ekzos tu...tgk ade minyak ke x...kalo ade
minyak...(atau kesan minyak enjin)...maksudnye valve seal da bocor...

6)tengok mileage...(jangan percaye sgt, ade yang meter pusing)

7)perhatikan juga sekeliling head dan rocker cover...kat sini biasa ada banyak
habuk melekat,jadi hitam...tu takpe...boleh cuci...tapi kalo basah ngan
minyak,tak payah amik.

8)Apabila korang betul2 dah puas ati dgn kriteria di atas, barulah korang suruh
die start enjin...dgr die punye autochoke,jalan ke tidak...rpm akan jadi tinggi
mase autochoke ni on...

9)kat no 1 tu, aku cakap jgn tutup radiator cap kan?...ha...mase enjin baru nk
start ni la byk rahsia ttg enjin tu yg korang boleh tau...tengok sama ada air
dlm radiator tu,melompat keluar atau tak...kalo melompat je...korang suruh
tokey tu matikan enjin, simpan balik halfcut tu, takyah amik...comfirm byk
problem halfcut tu...lepas tu korang biar je sambil tengok air dalam radiator
tu,kurang atau tak...dlm mase yg same, tgk dkt ekzos, mesti ade sedikit asap
warna putih atau itam (normal ni, sbb pembakaran belum lengkap, enjin tgh
sejuk) dan sedikit air akan meleleh atau merecik melalui ekzos... ini tandanye enjin
tersebut berada pada tip top condition...

10)Perkara paling penting skali mase bli halfcut ni, biar enjin hidup sampai
kipas automatik jalan sendiri...jgn buka air cond dulu...biar die jalan
dulu...lantakla kalo tak cukup minyak pun...suruh tokey tu tambah lagi
petrol...cakapla yang kite nak beli...die mesti layan punye...dengar betul2 die
punye idling,elok ke tidak...

11)Bila kipas da pusing...em...kalo bole biar smpi cut...tgk sama ada semput ke
tak...kalo semput...mintak turun harga...mungkin plug da tak elok...(sampai
stage ni,korang mesti beli,kalo tak beli,siap la korang kene hamun ngan tokey
tu)

12)Lepas tu...barulah korang check functional setiap controller...aircond,lampu
hujan,lampu besar,lampu highbeam,signal-yang penting nyala,kelp ke tak kelip
ke,bukan salah lampu tu,sebab signal blakang takde,so relay jadi tak betul,lps
tu tgk lampu2 meter,temperature tu jgn lupe,jgn lebih separuh jam...kalo salah
satu dari ni tak function,mintak turun harge kaw2 punye...

13)Pastikan korang dapat complete ngan disc blakang skali,absorber,tangki
minyak dan floor mat...kalo xde,mintak turun harga lagi...

14)Yang penting skali...lps idupkan enjin...biarkan dlm 5 minit pastu tekan
clutch...kalo RPM drop maknenye main bearing da lingkup (utk halfcut manual sahaja)

best regards,Syahril @ rakan automobil andainfoketa.blogspot.com

8a.

Engine Overheated Bila Panjat Bukit

Posted by: "Mohmad Abdullah" mbabest@hotmail.com   matdollahmy

Tue Jun 16, 2009 8:50 pm (PDT)

[Attachment(s) from Mohmad Abdullah included below]


Engine overheated la bila panjat bukit pada jarak yang panjang, ada tips ke?

__________________________________________________________
Insert movie times and more without leaving Hotmail®.
http://windowslive.com/Tutorial/Hotmail/QuickAdd?ocid=TXT_TAGLM_WL_HM_Tutorial_QuickAdd_062009

Attachment(s) from Mohmad Abdullah

1 of 1 Photo(s)

8b.

Re: Engine Overheated Bila Panjat Bukit [1 Attachment]

Posted by: "Azmi OilyMan" mr.oilyman@gmail.com   oilymantech

Tue Jun 16, 2009 9:27 pm (PDT)



Salam bro..

Bukit mana yg panjang sangat tu... tips yg aku selalu amal ialah aku ambik
lajak selajak yg boleh, henjut full throttle, kemudian drop gear ikut
kesesuaian. Biasanya naik bukit karak tu dgn gear 4 jer, jrg pakai gear 3
kecuali ada wira ekzos besar blocking kat depan...heheheh jgn marah..aaaa

Tapi temp naik sikit tu perkara biasa bro...jgn sampai redline dah ler. Itu
mgkn ada masalah water pump uzur atau radiator sumbat atau kipas tak cukup
laju..

Dah check ke semua item tu..?

------
Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my
Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/6/17 Mohmad Abdullah <mbabest@hotmail.com>

> [Attachment(s) <#121ec5af00f8f73a_TopText> from Mohmad Abdullah included
> below]
>
> Engine overheated la bila panjat bukit pada jarak yang panjang, ada tips
> ke?
>
> ------------------------------
> Insert movie times and more without leaving Hotmail�. See how.<http://windowslive.com/Tutorial/Hotmail/QuickAdd?ocid=TXT_TAGLM_WL_HM_Tutorial_QuickAdd_062009>
>
>
8c.

Re: Engine Overheated Bila Panjat Bukit [1 Attachment]

Posted by: "sukri@yahoogroups.com" sukri@yahoogroups.com

Tue Jun 16, 2009 10:49 pm (PDT)



Tuan mode plse hide my id...

Ini ade masalah ngan system penyejukan enjin....
Kena check same ade kipas radiator pusing tak kuat...
radiator bermasalah......karat ade lebih.....
________________________________

From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
Behalf Of Mohmad Abdullah
Sent: Wednesday, June 17, 2009 9:39 AM
To: group krerta
Subject: www.auto.pdniaga.com - Engine Overheated Bila Panjat Bukit [1
Attachment]

[Attachment(s) from Mohmad Abdullah included below]

Engine overheated la bila panjat bukit pada jarak yang panjang, ada tips
ke?
________________________________

Insert movie times and more without leaving Hotmail(r). See how.
<http://windowslive.com/Tutorial/Hotmail/QuickAdd?ocid=TXT_TAGLM_WL_HM_T
utorial_QuickAdd_062009>

8d.

Re: Engine Overheated Bila Panjat Bukit

Posted by: "Mohmad Abdullah" mbabest@hotmail.com   matdollahmy

Tue Jun 16, 2009 10:50 pm (PDT)




Bukit dari Baling ke Tanah Merah, timur barat , kalau memanjat tu temperature mesti naik , sama jugak macam genting . Kalau bukak heater turun sikit , tapi kalau bukak heater panas pulak kat dalam kereta

To: automobil@yahoogroups.com
From: mr.oilyman@gmail.com
Date: Wed, 17 Jun 2009 12:09:23 +0800
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Engine Overheated Bila Panjat Bukit

Salam bro..

Bukit mana yg panjang sangat tu... tips yg aku selalu amal ialah aku ambik lajak selajak yg boleh, henjut full throttle, kemudian drop gear ikut kesesuaian. Biasanya naik bukit karak tu dgn gear 4 jer, jrg pakai gear 3 kecuali ada wira ekzos besar blocking kat depan...heheheh jgn marah..aaaa

Tapi temp naik sikit tu perkara biasa bro...jgn sampai redline dah ler. Itu mgkn ada masalah water pump uzur atau radiator sumbat atau kipas tak cukup laju..

Dah check ke semua item tu..?
------

Azmi Abdullah
OILYMAN TECHNOLOGY
Shah Alam, Selangor, MALAYSIA
Tel: +60192764645 or +60176930306
E-Mail: azmi@oilyman.com.my
Web: www.oilyman.com.my

Video: http://www.youtube.com/user/mienyak
Forum: http://oilyman.com.my/forum
WE SUPPLY BEST QUALITY OF ENGINE CARBON CLEANER (DECARBONIZER)

2009/6/17 Mohmad Abdullah <mbabest@hotmail.com>

[Attachment(s) from Mohmad Abdullah included below]


Engine overheated la bila panjat bukit pada jarak yang panjang, ada tips ke?

Insert movie times and more without leaving Hotmail�. See how.























__________________________________________________________
Microsoft brings you a new way to search the web. Try Bing� now
http://www.bing.com?form=MFEHPG&publ=WLHMTAG&crea=TEXT_MFEHPG_Core_tagline_try bing_1x1
9.1.

Re: minyak petrons vs shell

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Tue Jun 16, 2009 9:26 pm (PDT)



Petronas TIDAK bayar Zakat , tetapi KAKITANGAN petronas bayar zakat
Beza,
memang berbeza. Harap MAKLUM.

*****

refer : A& B di bawah (sumber dari Parlimen dan PPZ)( 2008 )

sumber A:

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat, menteri sudah kata ada tindakan, Yang Berhormat. Tidak perlulah tanya lagi..

Tuan Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Akan tetapi itu saya katakan bahawa kenapa selama ini hanya GLCs ini, saya sebut di sini ya, Telekom Berhad, Tenaga Nasional, Bank Pembangunan Malaysia Berhad, Bank Pertanian Malaysia, Bank Perusahaan Kecil dan Sederhana, FELDA Holdings dan FELCRA Berhad. Itu sahaja, sedangkan berapa banyak GLCs yang ada.

Apa masalah kepada GLCs lain yang juga turut membuat keuntungan. Petronas, satusatu GLC yang terunggul dalam negara kita yang banyak membuat keuntungan, tiba-tiba tidak tersenarai sebagai satu GLC yang mengeluarkan zakat. Apa masalah dia? Ini persoalannya, sehingga hendak kena tunggu satu arahan, hendak minta pandangan pula daripada mereka.

Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi: Tuan Yang di-Pertua, Ahli Yang Berhormat belum jadi kerajaan. Jadi perkara-perkara yang bersangkutan dengan soal koordinasi pentadbiran harus kita hayati sebenarnya. Mungkin dalam senarai yang diberikan itu Tabung Haji tidak termasuk tetapi Tabung Haji adalah organisasi pertama yang mengeluarkan zakat, bagi pihak pencarum dan bagi pihak keuntungan syarikat.

Walaupun soal pemberian zakat pencarum itu adalah ibadah badaniah, tetapi kita mendapat persetujuan daripada pencarum-pencarum untuk melakukan, dengan izin, empowerment, kepada Tabung Haji untuk melakukannya.

Alhamdulillahlah, ada barakah yang diperolehi daripada kaedah-kaedah yang telah saya lakukan dan jalankan, dan insya-Allah apa yang Yang Berhormat sarankan, soal ini bukan soal yang mudah sebenarnya, ada beberapa perkara yang harus diselesaikan dan insya-Allah dalam waktu terdekat, ada pengumuman yang penting akan saya buat.

Rujukan: Pencelahan penggulungan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi, 29 Oktober 2008 ms 160-163

sumber B:

Petronas majikan potong gaji zakat tertinggi 2008
Oleh: Norazlina Mohd Nordin

Kuala Lumpur 20 Februari 2009 – Wakil pengurusan Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wialayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) mengadakan kunjungan ke Bahagian Gaji Petronas, Tingkat 57 Menara Satu Petronas hari ini. Dalam kunjungan itu, satu majlis ringkas diadakan bagi menghargai majikan potong gaji zakat tertinggi tahun 2008.

Majlis penghargaan itu diadakan sebagai penghargaan Petronas sebagai majikan yang sentiasa memberi peluang kepada para pekerjanya membayar zakat melalui potongan gaji zakat bulanan kepada PPZ.

Menurut Pengurus Besar PPZ, Haji Mohd Rais Haji Alias bagi tahun 2008 mengikut rekod PPZ kakitangan Petronas adalah pembayar zakat tertinggi menerusi potongan gaji. Kesungguhan dan kerjasama majikan Petronas yang membantu kakitangan mereka untuk menunaikan rukun Islam terutamanya zakat amat dihargai.

Haji Mohd Rais Haji Alias menyampaikan sebuah plak kepada Ketua Bahagian Gaji Petronas, Mohd Hazzari Mohd Saim sebagai tanda penghargaan kepada pihak Petronas.

Turut hadir Pengurus Operasi PPZ, Abdul Hakim Amir Osman, Pegawai Bahagian Potong Gaji Petronas, Siti Sabariah Zakaria.

--- In automobil@yahoogroups.com, mohd ridzuan rahman <reezoneuitm@...> wrote:
>
> Perbezaan antara dua gergasi minyak tu sebenarnya terletak pada satu faktor besar yang sangat jarang korang semua pikirkan dan ambil iktibar. Petronas adalah syarikat Konglomerat yang pasti tiap-tiap tahun bayar ZAKAT pada pihak berwajib, manakala SHELL tak pernah mengeluarkannya sebab yang empunya syarikat ialah orang asing yang hanya mengaut keuntungan dan hantar balik ke negara asalnya,Belanda.Macam nak melawan Komunis...kita semua kena ada semangat Patriotik dan cintakan Malaysia.
>
> Best Regards,
> Ang Wan
>
> --- On Mon, 6/1/09, idea_um idea_um07 <idea_um07@...> wrote:
>
> From: idea_um idea_um07 <idea_um07@...>
> Subject: www.auto.pdniaga.com - minyak petrons vs shell
> To: automobil@yahoogroups.com
> Date: Monday, June 1, 2009, 10:48 AM
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> aku ada bt skit ujikaji tentang perbezaan minyak petrons ngn shell, ak dapat rasa bila aku isi minyak petronas ak bw motor tu rasa lebih pikap dan rasa smooth je enjin nye xdela kasar, mean the performance is very good jika dibandingkan bila aku isi minyak shell , aku rasa enjim motor rasa rough jer dan sangat kasar bunyi enjin motor tu. ni experience aku la masa aku blaja dulu . ak xpuas ati gak dan aku repeat ujian ni tp the result is still same. minatk ulsan member sume.
>  
>  
> menurut member aku, ms kj dulu, die ckp minyak petronas klu dari segi performance mmg bgs coz lebih pikap tp klu save minyak shell lbh save.
> so, aku ada bt experiment mengenai perkara ni, tp sebelum tu ak bersetuju la dgn die bahawa minyak petronas lbh pikat dan smooth coz ak dapat rasai nye before this. yang mengenai save tu ak bt la skit kajian dan result nye petronas lbh kilometer yan ak dapt tp the result can be question la coz the parameter Â is not properly well. ak bt dlam tiga replicate. mintak ulasan sume pihak demi kebaikan bersama.
>  
> nnti ak nk bli minyak ltk dlam botol plak, ak sampi skang still xpuas ati coz ramai yang ckp minyak petrons skit je dapt.jika bnr nk tukar minyak lain lak .
>  
>  
>

Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Find it now

Everything you

need in one place.

Yahoo! Green

Make It Green

Browse ideas that

better our planet

Yahoo! Groups

Mom Power

Kids, family & home

Join the discussion

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: