Wednesday, August 25, 2010

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2719

Messages In This Digest (7 Messages)

Messages

1a.

Fw: Derita seorang pemilik kereta lama

Posted by: "- eSpAcE 9808 -" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Aug 24, 2010 11:40 am (PDT)



Salam

Adakah member kita di sini yang baru renew insurance? Ceritalah sikit, terutama yang pakai continental car.
Saya nak renew sebelum raya ni, belum tanya pehak insurance lagi.

----- Original Message -----
From: abgmad

Sebab tu kita boleh tukar kerajaan setiap 5 tahun ..pilih yang mana kita suka..peluang yg ada ramai org tak nak gunakan..kerajaan yg sama kalau terlalu lama
sangat akan "tersumbat" la..depa buat la lagu mana pun ramai lagi yg kunun duk sokong depa..sory la tuan moderator tak leh nak lari gak dari politik

----- Original Message -----
From: rahamah abdul raffar

sekurang-kurangnya kita tukar org yg memerentah tu, depa pun cuma ada 5 tahun aje or tak sampai, kalo buat bodo2 macam yg ada sekarang ni, kita tukar undi lagi...apa yg nak ditakutkan...kalo asyik nak undi yg samo je buat ape nak adakan pilihan raya - tak yah pilih2 le.....tak habis duit!!!

----- Original Message -----
From: Shamri Ahmad

Dah macam tu pun dok nak undi BiiiieN lagi? Heheheheheheheheheheheheheh. Aku pun kena mcm tu jugak.

From: othman_mat_ali@toshibatec-tim.com.my othman_mat_ali@toshibatec-tim.com.my

Mana la puak-puak senang lenang nak pikiooooo bab kita yang susah
ni ..................... kalau depa ni nak pikiiiirrrr dah lama dah orang
susah berkurangan di Malaysia tanah ayer kuuuu .............. tapi kian
berlambak @ berlori-lori orang susah dan fakir miskin ni ...tak caya
tengok TV 3 suku .... bersamaMuuuuuuuuuu .................... dalam dok
tengok pun depa buta , inikan pula bab Ins Ketaaa ....... nasib kita la
orang bawahan !!!!!! menteri-menteri ada keta Kerajaan apa
susah .....keta sendir boleh bayar ngan duit elaun lagiiiiiiiiiii....tang
mana nak rasa susah !!!!!!!!!

Paling senang kita jangan tukaqqq keta ..kita pakat-pakat pikiaoooo tengok
macam mana nak tukaqqq KERAjaan memerintah yang ada maksud aku yang pusat
laaaaa bukan yang lututt !!!!!!!!!

----- Original Message -----
From: norfah manaf

SALAM....

biasalah....saya pun salah seorang pengguna kereta lam...
mmg terasa kenaikan insurance, tapi kena buat juga...
bila di pk2kan...mengalah kan insurnace keta baru lak...
nak beli baru x mampu...syukur ngan apa yg ada...
kpd yg berkenaan....pk2kanlah apa yg patut...
bela2lah nasib kami orang yg kurang kemampuan ini...
salam

----- Forwarded Message ----
From: Direct Insure Online jupyter_shah@yahoo.com

Assalam,,,

alahai banyak2 la bersabar saudara, dah nasib saudara roadtax mati sebelum PRU 13 memang la kena cekik kaw2 sebab Datuk Najib nak kumpul duit tabung nak pilihan raya, xdak duit macam mana nak menang nanti dan kalau kalah pun tak da papa kedana sgt esok. Pusing la kut mana pun rakyat mesti kena balik..dengan kata lain Undilah Barisan Nasional Dulu kini dan selamanya, rakyat didahulukan tue brader..

From: newsfowarder™ 3@pendekarblogger.com

krjn mahu kita pakai kereta baru..dan berhutang sepanjang hidup...
dasar rakyat didahulukan...utk jahanam, yg untung sykt kereta,insuran,bank dan tentunya krjn.

anis adly wrote:

persoalannya, adakah si pembuat dasar @ pemimpin negara memikirkan masalah yang akan di hadapi oleh rakyat yang susah untuk didahulukan? mereka tidak pernah fikir akan kesusahan yang akan dialami oleh masyarakat kebanyakan yang hanya mampu memiliki kereta tua berbanding mereka yang mampu memiliki kereta mewah. memang ternyata benar slogan 1 malaysia.... rakyat didahulukan untuk susah dan pemerintah diutamakan pencapaian kekayaannya..

syabas para pemerintah negara semoga panjang umur untuk melihat kejatuhan parti anda..

----- Original Message -----
From: ahmad sobri mansor

Ntah la aper nak jadi dengan dunia sekarang ni. Kalau ikut alim ulamak, tanda-tanda kiamat nak dekat, salah satu tandanya adalah, segala harga barang kat dunia ni akan melambung tinggi. Mungkin ini adalah salah satu tanda dunia nak kiamat. Jadi banyak-banyakkan lah membuat amal ibadat.

Dunia....oh dunia.....

From: Hadi Arief <salmanfaris04@yahoo.com>

Tunggu sajalah Pilihan raya ni....Jika kezaliman keatas Rakyat Marhain ini berterusan juga maka kita akan lihat akibatnya...

".APABILA PIMPINAN DISERAHKAN KEPADA YANG BUKAN AHLINYA MAKA TUNGGU SAJALAH HARI MUSNAHNYA KERANA DOA ORANG YANG DIZALIMI AKAN DIDENGAR TUHAN. DAH BANYAK KERAJAAN AYNG DULUNYA KUKUH TELAH DIANGKAT OLEH TUHAN...RAKYAT SEKARANG MEMANG RAMAI DAH BENCI KERAJAAN. DENGAR SAJALAH BUAL EMREKA DIKEDAI-KEDAI KOPI....

APAPUN KEBAIKAN DIBUAT EKRAJAAN SEKARANG UNTUK MENGABUI MATA RAKYAT, RASA BENCI SUDAH BERBUNGA"

----- Original Message -----
From: Nu Hairi

Bukan niat saya nak melibatkan hal politik... tp dasar kerajaan sekarang semcm suruh rakyat sentiasa berhutang utk
beli kenderaan... mmg takkan habis laa hutang kenderaan ni sampai bila2.

From: Asal Dari Kampong... <faruqi2001@yahoo.com>

Derita seorang pemilik kereta lama

Anak Melaka

CUKAI jalan (road tax) kereta Proton Iswara saya yang sudah berusia 12 tahun mati baru-baru ini. Untuk memperbaharui cukai jalan, tentulah saya perlu memperbaharui insuransnya. Seperti tahun lalu, saya ke pejabat pos bagi membereskan urusan itu.
Selepas tiba giliran, saya menyerahkan sijil pendaftaran kenderaan dan salinan insurans tahun sebelumnya. Geli hati juga saya melihat kerani pos terkial-kial mengira jumlah wang insurans yang katanya telah meningkat mendadak tahun ini. Kira punya kira akhirnya saya pula hampir tersedak apabila dia memberitahu saya supaya membayar RM460.

Mana tidak terkejut besar saya mendengar jumlah itu. Baru tahun lalu saya hanya membayar RM91 untuk insurans, tahun ini kena bayar lima kali ganda. Disebabkan saya membawa sejumlah wang yang hanya cukup-cukup seperti tahun lalu, saya tidak terus membayarnya sebaliknya meminta kerani itu menyemaknya semula.

Kerani itu akur tetapi kemudian berkata, "memang betul, pak aji kena bayar RM460.00. Tapi kalau pak aji tak mahu, pak aji boleh ke syarikat insurans di seberang jalan sana, mungkin pak aji boleh dapatkan yang lebih murah di sana!"

Apa lagi, saya pun bergegas ke pejabat syarikat insurans itu. Kira punya kira akhirnya, kerani si gadis manis itu memberitahu saya jumlahnya RM405.06. Hai, tak jauh beza dengan apa ditawarkan di pejabat pos tadi. Apabila si kerani bertanya, jadi atau tidak jadi, terpaksalah saya mengaku tidak membawa duit sebanyak itu tetapi memintanya menyiapkan segera insurans berkenaan kerana saya akan ke mesin juruwang automatik.

Apabila sijil insurans siap, saya kembali ke pejabat pos untuk mendapatkan 'road tax'. Kadar cukai jalan bagi kenderaan setaraf Proton Iswara adalah RM70 setahun sedangkan beberapa tahun lalu adalah sebanyak RM179 setahun. Pejabat pos pula mengenakan caj RM2 bagi perkhidmatannya.

Sekalipun kadar cukai jalan sudah dikurangkan lebih daripada separuh, hakikatnya harga insurans melambung tinggi menyebabkan pemilik kereta lama seperti saya menderita juga untuk membayar 'road tax'

Jika pemilik kereta lama yang berusia 12 tahun seperti saya merana ketika hendak membayar 'road tax', tidak dapat saya bayangkan derita pemilik kenderaan berusia lebih 20 tahun yang saya dengar terpaksa melalui karenah lebih teruk.

Dengar khabar, apabila mahu memperbaharui 'road tax', pemilik kenderaan berkenaan terpaksa melalui prosedur yang merumitkan melalui Malaysian Motor Insurance Pool (MMIP) dan Uni Asia untuk memperbaharui insurans kenderaan, selain peningkatan kadar bayaran yang didakwa sehingga 200 peratus berbanding sebelumnya.

Sebagai menyatakan rasa prihatin kepada pemilik kenderaan lama ini, PAS melalui Naib Presidennya, Salahuddin Ayub melancarkan satu gerakan rakyat bagi membela nasib mereka yang dinamakan Gerakan Bela Rakyat (Bela).

Salahuddin berkata pihaknya akan mengadakan persidangan meja bulat seterusnya secara berkumpulan dan hasil perbincangan akan dibawa ke persidangan Parlimen untuk mendapat pertimbangan kerajaan.

Memang benar, prosedur baru ini bukan saja menyusahkan rakyat kebanyakan terutama golongan bawahan tetapi menjejaskan kedudukan kewangan mereka dengan teruk sekali. Jika saya yang terpaksa membayar insurans yang kenaikannya sebanyak 500 peratus begitu tertekan, apa agak nasib Ramli, si tukang gunting yang memiliki sebuah Opel Kadett model 1978 dan Din, bekas askar yang memiliki Ford Escort 1974? Harap-harap mereka berjaya mendapatkan 'road tax' walaupun terpaksa melalui onak dan duri sedangkan hari-hari telinga mereka disumbat slogan dari corong radio dan televisyen, '1Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan'

Selain soal insurans, satu lagi hal yang membebankan pengguna kenderaan adalah saman ekor. Seorang sahabat memberitahu dia mempunyai tiga saman ekor, menyebabkan usahanya untuk memperbaharui cukai jalan tertangguh. Hari pertama dia ke ibu pejabat polis Jalan Bandar, pembayaran tidak dapat dibuat kerana komputer 'offline' manakala hari kedua orang terlalu ramai. Maka pada hari ketiga barulah dia dapat menyelesaikan masalahnya itu.

"Masalahnya sekarang," katanya, "polis tidak melayan sebarang rayuan, setiap saman kena RM300, jadi terbanglah duit saya sebanyak RM900. Kemudian bayar insurans dan 'road tax' yang jumlahnya ribuan ringgit. Saya benar-benar pokai sekarang ini, tapi apa nak buat, tidak bayar saman tidak boleh buat 'road tax'. Tak ada 'road tax', kereta tak boleh bergerak, lagi payah saya dibuatnya."

Selepas dibantah oleh orang ramai, barulah kerajaan bertindak menangguhkan saman ekor itu yang menurut sesetengah pakar perundangan tidak menepati kehendak perundangan, misalnya seseorang itu tidak bersalah sehingga dia dibuktikan bersalah oleh mahkmah termasuklah ketika berada di jalan raya.
1b.

Re: Fw: Derita seorang pemilik kereta lama

Posted by: "Quwarrizxmy Qurraizy" qurraizy@gmail.com

Tue Aug 24, 2010 6:14 pm (PDT)



mengapa kita tidak berani menukarkan kerajaan yang ada?

sekurang2nya kita berusaha

klo sama saja,kita tukar balik

kerajaan yang baik adela yang menjaga kesejahteraan rakyatnya

buka pikir cmne nak memenuhkan poket dia dan kroni2nya

On 24/08/2010, - eSpAcE 9808 - <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
> Salam
>
> Adakah member kita di sini yang baru renew insurance? Ceritalah sikit,
> terutama yang pakai continental car.
> Saya nak renew sebelum raya ni, belum tanya pehak insurance lagi.
>
>
>
>
> ----- Original Message -----
> From: abgmad
>
> Sebab tu kita boleh tukar kerajaan setiap 5 tahun ..pilih yang mana kita
> suka..peluang yg ada ramai org tak nak gunakan..kerajaan yg sama kalau
> terlalu lama
> sangat akan "tersumbat" la..depa buat la lagu mana pun ramai lagi yg kunun
> duk sokong depa..sory la tuan moderator tak leh nak lari gak dari politik
>
>
> ----- Original Message -----
> From: rahamah abdul raffar
>
> sekurang-kurangnya kita tukar org yg memerentah tu, depa pun cuma ada 5
> tahun aje or tak sampai, kalo buat bodo2 macam yg ada sekarang ni, kita
> tukar undi lagi...apa yg nak ditakutkan...kalo asyik nak undi yg samo je
> buat ape nak adakan pilihan raya - tak yah pilih2 le.....tak habis duit!!!
>
>
>
> ----- Original Message -----
> From: Shamri Ahmad
>
> Dah macam tu pun dok nak undi BiiiieN lagi? Heheheheheheheheheheheheheh. Aku
> pun kena mcm tu jugak.
>
>
>
> From: othman_mat_ali@toshibatec-tim.com.my
> othman_mat_ali@toshibatec-tim.com.my
>
>
> Mana la puak-puak senang lenang nak pikiooooo bab kita yang susah
> ni ..................... kalau depa ni nak pikiiiirrrr dah lama dah orang
> susah berkurangan di Malaysia tanah ayer kuuuu .............. tapi kian
> berlambak @ berlori-lori orang susah dan fakir miskin ni ...tak caya
> tengok TV 3 suku .... bersamaMuuuuuuuuuu .................... dalam dok
> tengok pun depa buta , inikan pula bab Ins Ketaaa ....... nasib kita la
> orang bawahan !!!!!! menteri-menteri ada keta Kerajaan apa
> susah .....keta sendir boleh bayar ngan duit elaun lagiiiiiiiiiii....tang
> mana nak rasa susah !!!!!!!!!
>
> Paling senang kita jangan tukaqqq keta ..kita pakat-pakat pikiaoooo tengok
> macam mana nak tukaqqq KERAjaan memerintah yang ada maksud aku yang pusat
> laaaaa bukan yang lututt !!!!!!!!!
>
>
>
>
> ----- Original Message -----
> From: norfah manaf
>
> SALAM....
>
> biasalah....saya pun salah seorang pengguna kereta lam...
> mmg terasa kenaikan insurance, tapi kena buat juga...
> bila di pk2kan...mengalah kan insurnace keta baru lak...
> nak beli baru x mampu...syukur ngan apa yg ada...
> kpd yg berkenaan....pk2kanlah apa yg patut...
> bela2lah nasib kami orang yg kurang kemampuan ini...
> salam
>
>
> ----- Forwarded Message ----
> From: Direct Insure Online jupyter_shah@yahoo.com
>
> Assalam,,,
>
> alahai banyak2 la bersabar saudara, dah nasib saudara roadtax mati sebelum
> PRU 13 memang la kena cekik kaw2 sebab Datuk Najib nak kumpul duit tabung
> nak pilihan raya, xdak duit macam mana nak menang nanti dan kalau kalah pun
> tak da papa kedana sgt esok. Pusing la kut mana pun rakyat mesti kena
> balik..dengan kata lain Undilah Barisan Nasional Dulu kini dan selamanya,
> rakyat didahulukan tue brader..
>
>
> From: newsfowarder™ 3@pendekarblogger.com
>
>
> krjn mahu kita pakai kereta baru..dan berhutang sepanjang hidup...
> dasar rakyat didahulukan...utk jahanam, yg untung sykt kereta,insuran,bank
> dan tentunya krjn.
>
>
> anis adly wrote:
>
> persoalannya, adakah si pembuat dasar @ pemimpin negara memikirkan masalah
> yang akan di hadapi oleh rakyat yang susah untuk didahulukan? mereka tidak
> pernah fikir akan kesusahan yang akan dialami oleh masyarakat kebanyakan
> yang hanya mampu memiliki kereta tua berbanding mereka yang mampu memiliki
> kereta mewah. memang ternyata benar slogan 1 malaysia.... rakyat didahulukan
> untuk susah dan pemerintah diutamakan pencapaian kekayaannya..
>
> syabas para pemerintah negara semoga panjang umur untuk melihat kejatuhan
> parti anda..
>
>
> ----- Original Message -----
> From: ahmad sobri mansor
>
> Ntah la aper nak jadi dengan dunia sekarang ni. Kalau ikut alim ulamak,
> tanda-tanda kiamat nak dekat, salah satu tandanya adalah, segala harga
> barang kat dunia ni akan melambung tinggi. Mungkin ini adalah salah satu
> tanda dunia nak kiamat. Jadi banyak-banyakkan lah membuat amal ibadat.
>
> Dunia....oh dunia.....
>
>
> From: Hadi Arief <salmanfaris04@yahoo.com>
>
> Tunggu sajalah Pilihan raya ni....Jika kezaliman keatas Rakyat Marhain ini
> berterusan juga maka kita akan lihat akibatnya...
>
> ".APABILA PIMPINAN DISERAHKAN KEPADA YANG BUKAN AHLINYA MAKA TUNGGU SAJALAH
> HARI MUSNAHNYA KERANA DOA ORANG YANG DIZALIMI AKAN DIDENGAR TUHAN. DAH
> BANYAK KERAJAAN AYNG DULUNYA KUKUH TELAH DIANGKAT OLEH TUHAN...RAKYAT
> SEKARANG MEMANG RAMAI DAH BENCI KERAJAAN. DENGAR SAJALAH BUAL EMREKA
> DIKEDAI-KEDAI KOPI....
>
> APAPUN KEBAIKAN DIBUAT EKRAJAAN SEKARANG UNTUK MENGABUI MATA RAKYAT, RASA
> BENCI SUDAH BERBUNGA"
>
>
> ----- Original Message -----
> From: Nu Hairi
>
> Bukan niat saya nak melibatkan hal politik... tp dasar kerajaan sekarang
> semcm suruh rakyat sentiasa berhutang utk
> beli kenderaan... mmg takkan habis laa hutang kenderaan ni sampai bila2.
>
>
> From: Asal Dari Kampong... <faruqi2001@yahoo.com>
>
> Derita seorang pemilik kereta lama
>
> Anak Melaka
>
> CUKAI jalan (road tax) kereta Proton Iswara saya yang sudah berusia 12 tahun
> mati baru-baru ini. Untuk memperbaharui cukai jalan, tentulah saya perlu
> memperbaharui insuransnya. Seperti tahun lalu, saya ke pejabat pos bagi
> membereskan urusan itu.
> Selepas tiba giliran, saya menyerahkan sijil pendaftaran kenderaan dan
> salinan insurans tahun sebelumnya. Geli hati juga saya melihat kerani pos
> terkial-kial mengira jumlah wang insurans yang katanya telah meningkat
> mendadak tahun ini. Kira punya kira akhirnya saya pula hampir tersedak
> apabila dia memberitahu saya supaya membayar RM460.
>
> Mana tidak terkejut besar saya mendengar jumlah itu. Baru tahun lalu saya
> hanya membayar RM91 untuk insurans, tahun ini kena bayar lima kali ganda.
> Disebabkan saya membawa sejumlah wang yang hanya cukup-cukup seperti tahun
> lalu, saya tidak terus membayarnya sebaliknya meminta kerani itu menyemaknya
> semula.
>
> Kerani itu akur tetapi kemudian berkata, "memang betul, pak aji kena bayar
> RM460.00. Tapi kalau pak aji tak mahu, pak aji boleh ke syarikat insurans di
> seberang jalan sana, mungkin pak aji boleh dapatkan yang lebih murah di
> sana!"
>
> Apa lagi, saya pun bergegas ke pejabat syarikat insurans itu. Kira punya
> kira akhirnya, kerani si gadis manis itu memberitahu saya jumlahnya
> RM405.06. Hai, tak jauh beza dengan apa ditawarkan di pejabat pos tadi.
> Apabila si kerani bertanya, jadi atau tidak jadi, terpaksalah saya mengaku
> tidak membawa duit sebanyak itu tetapi memintanya menyiapkan segera insurans
> berkenaan kerana saya akan ke mesin juruwang automatik.
>
> Apabila sijil insurans siap, saya kembali ke pejabat pos untuk mendapatkan
> 'road tax'. Kadar cukai jalan bagi kenderaan setaraf Proton Iswara adalah
> RM70 setahun sedangkan beberapa tahun lalu adalah sebanyak RM179 setahun.
> Pejabat pos pula mengenakan caj RM2 bagi perkhidmatannya.
>
> Sekalipun kadar cukai jalan sudah dikurangkan lebih daripada separuh,
> hakikatnya harga insurans melambung tinggi menyebabkan pemilik kereta lama
> seperti saya menderita juga untuk membayar 'road tax'
>
> Jika pemilik kereta lama yang berusia 12 tahun seperti saya merana ketika
> hendak membayar 'road tax', tidak dapat saya bayangkan derita pemilik
> kenderaan berusia lebih 20 tahun yang saya dengar terpaksa melalui karenah
> lebih teruk.
>
> Dengar khabar, apabila mahu memperbaharui 'road tax', pemilik kenderaan
> berkenaan terpaksa melalui prosedur yang merumitkan melalui Malaysian Motor
> Insurance Pool (MMIP) dan Uni Asia untuk memperbaharui insurans kenderaan,
> selain peningkatan kadar bayaran yang didakwa sehingga 200 peratus
> berbanding sebelumnya.
>
> Sebagai menyatakan rasa prihatin kepada pemilik kenderaan lama ini, PAS
> melalui Naib Presidennya, Salahuddin Ayub melancarkan satu gerakan rakyat
> bagi membela nasib mereka yang dinamakan Gerakan Bela Rakyat (Bela).
>
> Salahuddin berkata pihaknya akan mengadakan persidangan meja bulat
> seterusnya secara berkumpulan dan hasil perbincangan akan dibawa ke
> persidangan Parlimen untuk mendapat pertimbangan kerajaan.
>
> Memang benar, prosedur baru ini bukan saja menyusahkan rakyat kebanyakan
> terutama golongan bawahan tetapi menjejaskan kedudukan kewangan mereka
> dengan teruk sekali. Jika saya yang terpaksa membayar insurans yang
> kenaikannya sebanyak 500 peratus begitu tertekan, apa agak nasib Ramli, si
> tukang gunting yang memiliki sebuah Opel Kadett model 1978 dan Din, bekas
> askar yang memiliki Ford Escort 1974? Harap-harap mereka berjaya mendapatkan
> 'road tax' walaupun terpaksa melalui onak dan duri sedangkan hari-hari
> telinga mereka disumbat slogan dari corong radio dan televisyen, '1Malaysia,
> Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan'
>
> Selain soal insurans, satu lagi hal yang membebankan pengguna kenderaan
> adalah saman ekor. Seorang sahabat memberitahu dia mempunyai tiga saman
> ekor, menyebabkan usahanya untuk memperbaharui cukai jalan tertangguh. Hari
> pertama dia ke ibu pejabat polis Jalan Bandar, pembayaran tidak dapat dibuat
> kerana komputer 'offline' manakala hari kedua orang terlalu ramai. Maka pada
> hari ketiga barulah dia dapat menyelesaikan masalahnya itu.
>
> "Masalahnya sekarang," katanya, "polis tidak melayan sebarang rayuan, setiap
> saman kena RM300, jadi terbanglah duit saya sebanyak RM900. Kemudian bayar
> insurans dan 'road tax' yang jumlahnya ribuan ringgit. Saya benar-benar
> pokai sekarang ini, tapi apa nak buat, tidak bayar saman tidak boleh buat
> 'road tax'. Tak ada 'road tax', kereta tak boleh bergerak, lagi payah saya
> dibuatnya."
>
> Selepas dibantah oleh orang ramai, barulah kerajaan bertindak menangguhkan
> saman ekor itu yang menurut sesetengah pakar perundangan tidak menepati
> kehendak perundangan, misalnya seseorang itu tidak bersalah sehingga dia
> dibuktikan bersalah oleh mahkmah termasuklah ketika berada di jalan raya.
>

2a.

Fw: 53 tahun Merdeka, Rakyat makin tak beradab

Posted by: "- eSpAcE 9808 -" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Tue Aug 24, 2010 11:43 am (PDT)



----- Original Message -----
From: Rozmal bin Malakan

Subject: 53 tahun Merdeka, Rakyat makin tak beradab

Kita akan menyambut Hari Kemerdekaan ke 53. Tapi masih ada rakyat yang tidak beradab dan berperikemanusiaan di jalanraya. Media harus memainkan peranan membentuk masyarakat yang berkasih sayang bukan masyarakat yang hidup sendiri, berdendam, hasad dengki, mengejar kemewahan dan hiburan semata-mata.

Dua berita yang memalukan , mengerikan dan menyedihkan di bawah. Seorang penumpang kereta maut apabila batu bata dipercayai dibaling oleh mereka yang tidak bertanggungjawab ketika melalui Jalan Klang-Banting pada jam 12.20 pagi 22 Ogos 2010.

Yang kedua mangsa kemalangan motosikal di Batu Pahat telah dirompak beg duit dan barang kemas pada 21 Ogos 2010.

*************************
Car passenger killed by brick
New Straits Times 24 August 2010

KUALA LANGAT: A car passenger was killed after a brick was thrown at him through the front windscreen along Jalan Klang-Banting early yesterday.
The brick struck Lau Wai Keong, who was seated in the front passenger seat, in the chest, causing internal bleeding.

The driver of the car, Lim Liang Hooi, was unhurt. He told police that he did not see who threw the brick.

The incident occurred at 12.20am when both men were on their way back from work to their homes in Petaling Jaya in a Proton Satria.

The brick was thrown just as the car approached a petrol station at Km21 of Jalan Klang-Banting near Sungai Jarom.

Lau was believed to have suffered several broken ribs. He died at Tengku Ampuan Rahimah Hospital in Klang.

Kuala Langat police chief Superintendent Nordin Manan said the case was classified as murder.

Police are waiting to question Lim further as he was the sole witness to the incident.

"The area was dark and Lim claimed he did not see who threw the brick," Nordin said.

He urged those with information on the case to contact the Kuala Langat police station at 03-31872222.

Meanwhile, Lim was reported to be in a state shock over the incident. His wife said yesterday her husband had not spoken since the incident as he was distressed at the sudden death of his colleague.

***********************
Bukannya simpati, dua beranak mangsa kemalangan dirompak
Utusan Malaysia 24 Ogos 2010

PADA petang Sabtu, 21 Ogos lalu, satu kemalangan berlaku di satu simpang empat berhampiran rumah saya di Batu Pahat.

Kemalangan berlaku antara sebuah MPV Avanza dengan sebuah motosikal.

Ketika saya dan suami keluar untuk melihat kemalangan itu, orang ramai telah mengerumuni mangsa iaitu seorang lelaki bersama anak perempuannya.

Lelaki dan anak perempuannya tidak sedarkan diri walaupun masih kelihatan bernafas, anak perempuan mangsa mengalami luka di bahagian kepala.

Oleh kerana ambulans tidak sampai-sampai, saya cadangkan suami agar menghantar mangsa ke hospital. Sebelum itu saya telah bertanya kepada salah seorang yang membantu mangsa di mana barang-barang berharga mangsa seperti beg atau dompet, tapi dengan selamba lelaki itu memberitahu saya bahawa barang-barang itu telah diambil oleh abang mangsa, sambil menunjukkan kepada saya seorang lelaki yang berkemeja-T putih menaiki motosikal.

Ketika itu tidak terbayang saya akan kemungkinan sesuatu yang tidak diingini akan berlaku kerana pada tanggapan saya semua orang yang berada di tempat kejadian itu benar-benar ikhlas hendak membantu apa lagi di bulan Ramadan ini.

Namun kenyataannya ialah ketika sampai di hospital lelaki yang menjadi mangsa kemalangan itu mula sedarkan diri dan bertanya kepada suami saya di mana dompet duitnya.

Nasib menyebelahi lelaki itu kerana telefon bimbitnya masih ada di saku seluarnya dan baru hendak menghubungi keluarganya. Apa yang masih menjadi tanda tanya ialah ke mana hilangnya dompet dan beg tangan anak perempuan mangsa itu?

Namun saya masih berharap, 'abang' mangsa seperti yang diberitahu kepada saya semasa berada di tempat kejadian akan muncul di Hospital Daerah Batu Pahat, jika benar lelaki itu benar-benar abang mangsa. Suami hanya menghantar mangsa dan pulang ke rumah selepas itu.

Semalam, saya bercadang menziarahi mangsa kemalangan itu di hospital, namun apa yang menyedihkan ialah mangsa telah meninggal dunia pada pukul 5.30 petang semalam kerana kecederaan dalaman sementara anak perempuannya masih berada di hospital kerana patah paha.

Suami menziarahi anak mangsa dan menurutnya, rantai leher yang dipakainya juga hilang, selain daripada dompet duit Allahyarham ayahnya dan beg tangan kepunyaannya.

Apa yang ingin saya kongsikan ialah mengapa ada manusia yang sanggup melakukan perkara seperti itu, memberi bantuan tetapi dalam masa yang sama menggunakan kesempatan dengan 'merompak' orang-orang yang tidak berdaya seperti mangsa kemalangan tersebut.

Saya merayu sangat-sangat kepada yang telah melakukan 'rompakan' tersebut, sedarlah di bulan Ramadan ini orang lain berebut-rebut untuk memperbanyakkan amal jariah dan pahala tetapi anda pula sebaliknya.

Sesungguhnya Allah melihat apa-apa yang kamu kerjakan dan ingatlah walau sebesar zarah pun perbuatan baik yang kita lakukan akan Allah balas apa lagi jika kita melakukan dosa sebesar itu.

AISAH
Batu Pahat
2b.

Re: Fw: 53 tahun Merdeka, Rakyat makin tak beradab

Posted by: "Quwarrizxmy Qurraizy" qurraizy@gmail.com

Tue Aug 24, 2010 6:11 pm (PDT)



selamat menjalani ibadah puasa

terinat saya suatu kisah musim begini yang berlaku di jalan Jerangau Jabor

ada satu selekoh tajam berhampiran bandar Bukit Besi di kiri kanannya
ditemani tasik yang sangat cantik

di kawasan selekoh itu la berlaku kemalangan dimana sebuah kereta
telah terbabas dan terhumban ke dalam tasik itu

apa yg menyedihkan...ade yg terjun ke dalam tasik bukan nak menyelamatkan mangsa

tetapi bebrebut untuk mengambil barang kemas yang dipakai oleh mangsa

kebetulan mangsa adalah tokeh emas dari kelantan

On 24/08/2010, - eSpAcE 9808 - <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
> ----- Original Message -----
> From: Rozmal bin Malakan
>
> Subject: 53 tahun Merdeka, Rakyat makin tak beradab
>
> Kita akan menyambut Hari Kemerdekaan ke 53. Tapi masih ada rakyat yang tidak
> beradab dan berperikemanusiaan di jalanraya. Media harus memainkan peranan
> membentuk masyarakat yang berkasih sayang bukan masyarakat yang hidup
> sendiri, berdendam, hasad dengki, mengejar kemewahan dan hiburan
> semata-mata.
>
> Dua berita yang memalukan , mengerikan dan menyedihkan di bawah. Seorang
> penumpang kereta maut apabila batu bata dipercayai dibaling oleh mereka yang
> tidak bertanggungjawab ketika melalui Jalan Klang-Banting pada jam 12.20
> pagi 22 Ogos 2010.
>
> Yang kedua mangsa kemalangan motosikal di Batu Pahat telah dirompak beg duit
> dan barang kemas pada 21 Ogos 2010.
>
> *************************
> Car passenger killed by brick
> New Straits Times 24 August 2010
>
> KUALA LANGAT: A car passenger was killed after a brick was thrown at him
> through the front windscreen along Jalan Klang-Banting early yesterday.
> The brick struck Lau Wai Keong, who was seated in the front passenger seat,
> in the chest, causing internal bleeding.
>
> The driver of the car, Lim Liang Hooi, was unhurt. He told police that he
> did not see who threw the brick.
>
> The incident occurred at 12.20am when both men were on their way back from
> work to their homes in Petaling Jaya in a Proton Satria.
>
> The brick was thrown just as the car approached a petrol station at Km21 of
> Jalan Klang-Banting near Sungai Jarom.
>
> Lau was believed to have suffered several broken ribs. He died at Tengku
> Ampuan Rahimah Hospital in Klang.
>
> Kuala Langat police chief Superintendent Nordin Manan said the case was
> classified as murder.
>
> Police are waiting to question Lim further as he was the sole witness to the
> incident.
>
> "The area was dark and Lim claimed he did not see who threw the brick,"
> Nordin said.
>
> He urged those with information on the case to contact the Kuala Langat
> police station at 03-31872222.
>
> Meanwhile, Lim was reported to be in a state shock over the incident. His
> wife said yesterday her husband had not spoken since the incident as he was
> distressed at the sudden death of his colleague.
>
> ***********************
> Bukannya simpati, dua beranak mangsa kemalangan dirompak
> Utusan Malaysia 24 Ogos 2010
>
> PADA petang Sabtu, 21 Ogos lalu, satu kemalangan berlaku di satu simpang
> empat berhampiran rumah saya di Batu Pahat.
>
> Kemalangan berlaku antara sebuah MPV Avanza dengan sebuah motosikal.
>
> Ketika saya dan suami keluar untuk melihat kemalangan itu, orang ramai telah
> mengerumuni mangsa iaitu seorang lelaki bersama anak perempuannya.
>
> Lelaki dan anak perempuannya tidak sedarkan diri walaupun masih kelihatan
> bernafas, anak perempuan mangsa mengalami luka di bahagian kepala.
>
> Oleh kerana ambulans tidak sampai-sampai, saya cadangkan suami agar
> menghantar mangsa ke hospital. Sebelum itu saya telah bertanya kepada salah
> seorang yang membantu mangsa di mana barang-barang berharga mangsa seperti
> beg atau dompet, tapi dengan selamba lelaki itu memberitahu saya bahawa
> barang-barang itu telah diambil oleh abang mangsa, sambil menunjukkan kepada
> saya seorang lelaki yang berkemeja-T putih menaiki motosikal.
>
> Ketika itu tidak terbayang saya akan kemungkinan sesuatu yang tidak diingini
> akan berlaku kerana pada tanggapan saya semua orang yang berada di tempat
> kejadian itu benar-benar ikhlas hendak membantu apa lagi di bulan Ramadan
> ini.
>
> Namun kenyataannya ialah ketika sampai di hospital lelaki yang menjadi
> mangsa kemalangan itu mula sedarkan diri dan bertanya kepada suami saya di
> mana dompet duitnya.
>
> Nasib menyebelahi lelaki itu kerana telefon bimbitnya masih ada di saku
> seluarnya dan baru hendak menghubungi keluarganya. Apa yang masih menjadi
> tanda tanya ialah ke mana hilangnya dompet dan beg tangan anak perempuan
> mangsa itu?
>
> Namun saya masih berharap, 'abang' mangsa seperti yang diberitahu kepada
> saya semasa berada di tempat kejadian akan muncul di Hospital Daerah Batu
> Pahat, jika benar lelaki itu benar-benar abang mangsa. Suami hanya
> menghantar mangsa dan pulang ke rumah selepas itu.
>
> Semalam, saya bercadang menziarahi mangsa kemalangan itu di hospital, namun
> apa yang menyedihkan ialah mangsa telah meninggal dunia pada pukul 5.30
> petang semalam kerana kecederaan dalaman sementara anak perempuannya masih
> berada di hospital kerana patah paha.
>
> Suami menziarahi anak mangsa dan menurutnya, rantai leher yang dipakainya
> juga hilang, selain daripada dompet duit Allahyarham ayahnya dan beg tangan
> kepunyaannya.
>
> Apa yang ingin saya kongsikan ialah mengapa ada manusia yang sanggup
> melakukan perkara seperti itu, memberi bantuan tetapi dalam masa yang sama
> menggunakan kesempatan dengan 'merompak' orang-orang yang tidak berdaya
> seperti mangsa kemalangan tersebut.
>
> Saya merayu sangat-sangat kepada yang telah melakukan 'rompakan' tersebut,
> sedarlah di bulan Ramadan ini orang lain berebut-rebut untuk memperbanyakkan
> amal jariah dan pahala tetapi anda pula sebaliknya.
>
> Sesungguhnya Allah melihat apa-apa yang kamu kerjakan dan ingatlah walau
> sebesar zarah pun perbuatan baik yang kita lakukan akan Allah balas apa lagi
> jika kita melakukan dosa sebesar itu.
>
> AISAH
> Batu Pahat

2c.

Re: Fw: 53 tahun Merdeka, Rakyat makin tak beradab

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Tue Aug 24, 2010 7:17 pm (PDT)



1) Adakah pasti yg merompak tu adalah rakyat tempatan? Sebab Malaysia sekarang dah macam United nations ?

2) Jika betul merompak tu rakyat tempatan, mengapa rakyat Malaysia sudah hilang perikemanusiaan dan peradaban ? Adakah sengaja atau terpaksa dari tekanan/keadaan kehidupan di Malaysia sekarang ?

--- In automobil@yahoogroups.com, Quwarrizxmy Qurraizy <qurraizy@...> wrote:
>
> selamat menjalani ibadah puasa
>
> terinat saya suatu kisah musim begini yang berlaku di jalan Jerangau Jabor
>
> ada satu selekoh tajam berhampiran bandar Bukit Besi di kiri kanannya
> ditemani tasik yang sangat cantik
>
> di kawasan selekoh itu la berlaku kemalangan dimana sebuah kereta
> telah terbabas dan terhumban ke dalam tasik itu
>
> apa yg menyedihkan...ade yg terjun ke dalam tasik bukan nak menyelamatkan mangsa
>
> tetapi bebrebut untuk mengambil barang kemas yang dipakai oleh mangsa
>
> kebetulan mangsa adalah tokeh emas dari kelantan
>
>
>
> On 24/08/2010, - eSpAcE 9808 - <rienacom@...> wrote:
> > ----- Original Message -----
> > From: Rozmal bin Malakan
> >
> > Subject: 53 tahun Merdeka, Rakyat makin tak beradab
> >
> > Kita akan menyambut Hari Kemerdekaan ke 53. Tapi masih ada rakyat yang tidak
> > beradab dan berperikemanusiaan di jalanraya. Media harus memainkan peranan
> > membentuk masyarakat yang berkasih sayang bukan masyarakat yang hidup
> > sendiri, berdendam, hasad dengki, mengejar kemewahan dan hiburan
> > semata-mata.
> >
> > Dua berita yang memalukan , mengerikan dan menyedihkan di bawah. Seorang
> > penumpang kereta maut apabila batu bata dipercayai dibaling oleh mereka yang
> > tidak bertanggungjawab ketika melalui Jalan Klang-Banting pada jam 12.20
> > pagi 22 Ogos 2010.
> >
> > Yang kedua mangsa kemalangan motosikal di Batu Pahat telah dirompak beg duit
> > dan barang kemas pada 21 Ogos 2010.
> >
> > *************************
> > Car passenger killed by brick
> > New Straits Times 24 August 2010
> >
> > KUALA LANGAT: A car passenger was killed after a brick was thrown at him
> > through the front windscreen along Jalan Klang-Banting early yesterday.
> > The brick struck Lau Wai Keong, who was seated in the front passenger seat,
> > in the chest, causing internal bleeding.
> >
> > The driver of the car, Lim Liang Hooi, was unhurt. He told police that he
> > did not see who threw the brick.
> >
> > The incident occurred at 12.20am when both men were on their way back from
> > work to their homes in Petaling Jaya in a Proton Satria.
> >
> > The brick was thrown just as the car approached a petrol station at Km21 of
> > Jalan Klang-Banting near Sungai Jarom.
> >
> > Lau was believed to have suffered several broken ribs. He died at Tengku
> > Ampuan Rahimah Hospital in Klang.
> >
> > Kuala Langat police chief Superintendent Nordin Manan said the case was
> > classified as murder.
> >
> > Police are waiting to question Lim further as he was the sole witness to the
> > incident.
> >
> > "The area was dark and Lim claimed he did not see who threw the brick,"
> > Nordin said.
> >
> > He urged those with information on the case to contact the Kuala Langat
> > police station at 03-31872222.
> >
> > Meanwhile, Lim was reported to be in a state shock over the incident. His
> > wife said yesterday her husband had not spoken since the incident as he was
> > distressed at the sudden death of his colleague.
> >
> > ***********************
> > Bukannya simpati, dua beranak mangsa kemalangan dirompak
> > Utusan Malaysia 24 Ogos 2010
> >
> > PADA petang Sabtu, 21 Ogos lalu, satu kemalangan berlaku di satu simpang
> > empat berhampiran rumah saya di Batu Pahat.
> >
> > Kemalangan berlaku antara sebuah MPV Avanza dengan sebuah motosikal.
> >
> > Ketika saya dan suami keluar untuk melihat kemalangan itu, orang ramai telah
> > mengerumuni mangsa iaitu seorang lelaki bersama anak perempuannya.
> >
> > Lelaki dan anak perempuannya tidak sedarkan diri walaupun masih kelihatan
> > bernafas, anak perempuan mangsa mengalami luka di bahagian kepala.
> >
> > Oleh kerana ambulans tidak sampai-sampai, saya cadangkan suami agar
> > menghantar mangsa ke hospital. Sebelum itu saya telah bertanya kepada salah
> > seorang yang membantu mangsa di mana barang-barang berharga mangsa seperti
> > beg atau dompet, tapi dengan selamba lelaki itu memberitahu saya bahawa
> > barang-barang itu telah diambil oleh abang mangsa, sambil menunjukkan kepada
> > saya seorang lelaki yang berkemeja-T putih menaiki motosikal.
> >
> > Ketika itu tidak terbayang saya akan kemungkinan sesuatu yang tidak diingini
> > akan berlaku kerana pada tanggapan saya semua orang yang berada di tempat
> > kejadian itu benar-benar ikhlas hendak membantu apa lagi di bulan Ramadan
> > ini.
> >
> > Namun kenyataannya ialah ketika sampai di hospital lelaki yang menjadi
> > mangsa kemalangan itu mula sedarkan diri dan bertanya kepada suami saya di
> > mana dompet duitnya.
> >
> > Nasib menyebelahi lelaki itu kerana telefon bimbitnya masih ada di saku
> > seluarnya dan baru hendak menghubungi keluarganya. Apa yang masih menjadi
> > tanda tanya ialah ke mana hilangnya dompet dan beg tangan anak perempuan
> > mangsa itu?
> >
> > Namun saya masih berharap, 'abang' mangsa seperti yang diberitahu kepada
> > saya semasa berada di tempat kejadian akan muncul di Hospital Daerah Batu
> > Pahat, jika benar lelaki itu benar-benar abang mangsa. Suami hanya
> > menghantar mangsa dan pulang ke rumah selepas itu.
> >
> > Semalam, saya bercadang menziarahi mangsa kemalangan itu di hospital, namun
> > apa yang menyedihkan ialah mangsa telah meninggal dunia pada pukul 5.30
> > petang semalam kerana kecederaan dalaman sementara anak perempuannya masih
> > berada di hospital kerana patah paha.
> >
> > Suami menziarahi anak mangsa dan menurutnya, rantai leher yang dipakainya
> > juga hilang, selain daripada dompet duit Allahyarham ayahnya dan beg tangan
> > kepunyaannya.
> >
> > Apa yang ingin saya kongsikan ialah mengapa ada manusia yang sanggup
> > melakukan perkara seperti itu, memberi bantuan tetapi dalam masa yang sama
> > menggunakan kesempatan dengan 'merompak' orang-orang yang tidak berdaya
> > seperti mangsa kemalangan tersebut.
> >
> > Saya merayu sangat-sangat kepada yang telah melakukan 'rompakan' tersebut,
> > sedarlah di bulan Ramadan ini orang lain berebut-rebut untuk memperbanyakkan
> > amal jariah dan pahala tetapi anda pula sebaliknya.
> >
> > Sesungguhnya Allah melihat apa-apa yang kamu kerjakan dan ingatlah walau
> > sebesar zarah pun perbuatan baik yang kita lakukan akan Allah balas apa lagi
> > jika kita melakukan dosa sebesar itu.
> >
> > AISAH
> > Batu Pahat
>

3a.

Re: Derita seorang pemilik kereta lama

Posted by: "shidan shidan" syid_dan@yahoo.com   syid_dan

Tue Aug 24, 2010 6:36 pm (PDT)




insuran yg murah dh xda..kena beli yg mahai..tu yg mahai sgt tu..kecuali keta masih berhutang gn bank...aku sok kl habis bayo camna la rasa plak..ish2...
--- On Mon, 8/23/10, abgmad <fuzzyinn@yahoo.com> wrote:

From: abgmad <fuzzyinn@yahoo.com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Derita seorang pemilik kereta lama
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Monday, August 23, 2010, 11:22 PM

 

Sebab tu kita boleh tukar kerajaan setiap 5 tahun ..pilih yang mana kita suka..peluang yg ada ramai org tak nak gunakan..kerajaan yg sama kalau terlalu lama sangat akan "tersumbat" la..depa buat la lagu mana pun ramai lagi yg kunun duk sokong depa..sory la tuan moderator tak leh nak lari gak dari politikSent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.From: Nu Hairi <nmryie@gmail.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 24 Aug 2010 10:22:22 +0700To: <automobil@yahoogroups.com>ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.auto.pdniaga.com - Derita seorang pemilik kereta lama

 

Tuan moderator ... mohon di lepaskan email ni..
 
Bukan niat saya nak melibatkan hal politik... tp dasar kerajaan sekarang semcm suruh rakyat sentiasa berhutang utk
beli kenderaan... mmg takkan habis laa hutang kenderaan ni sampai bila2.

Derita seorang pemilik kereta lama

Anak Melaka  

CUKAI jalan (road tax) kereta Proton Iswara saya yang sudah berusia 12 tahun mati baru-baru ini. Untuk memperbaharui cukai jalan, tentulah saya perlu memperbaharui insuransnya. Seperti tahun lalu, saya ke pejabat pos bagi membereskan urusan itu.

Selepas tiba giliran, saya menyerahkan sijil pendaftaran kenderaan dan salinan insurans tahun sebelumnya. Geli hati juga saya melihat kerani pos terkial-kial mengira jumlah wang insurans yang katanya telah meningkat mendadak tahun ini. Kira punya kira akhirnya saya pula hampir tersedak apabila dia memberitahu saya supaya membayar RM460.

Mana tidak terkejut besar saya mendengar jumlah itu. Baru tahun lalu saya hanya membayar RM91 untuk insurans, tahun ini kena bayar lima kali ganda. Disebabkan saya membawa sejumlah wang yang hanya cukup-cukup seperti tahun lalu, saya tidak terus membayarnya sebaliknya meminta kerani itu menyemaknya semula.

Kerani itu akur tetapi kemudian berkata, “memang betul, pak aji kena bayar RM460.00. Tapi kalau pak aji tak mahu, pak aji boleh ke syarikat insurans di seberang jalan sana, mungkin pak aji boleh dapatkan yang lebih murah di sana!”

Apa lagi, saya pun bergegas ke pejabat syarikat insurans itu. Kira punya kira akhirnya, kerani si gadis manis itu memberitahu saya jumlahnya RM405.06. Hai, tak jauh beza dengan apa ditawarkan di pejabat pos tadi. Apabila si kerani bertanya, jadi atau tidak jadi, terpaksalah saya mengaku tidak membawa duit sebanyak itu tetapi memintanya menyiapkan segera insurans berkenaan kerana saya akan ke mesin juruwang automatik.

Apabila sijil insurans siap, saya kembali ke pejabat pos untuk mendapatkan ‘road tax’. Kadar cukai jalan bagi kenderaan setaraf Proton Iswara adalah RM70 setahun sedangkan beberapa tahun lalu adalah sebanyak RM179 setahun. Pejabat pos pula mengenakan caj RM2 bagi perkhidmatannya.

Sekalipun kadar cukai jalan sudah dikurangkan lebih daripada separuh, hakikatnya harga insurans melambung tinggi menyebabkan pemilik kereta lama seperti saya menderita juga untuk membayar ‘road tax’.

Jika pemilik kereta lama yang berusia 12 tahun seperti saya merana ketika hendak membayar ‘road tax’, tidak dapat saya bayangkan derita pemilik kenderaan berusia lebih 20 tahun yang saya dengar terpaksa melalui karenah lebih teruk.

Dengar khabar, apabila mahu memperbaharui ‘road tax’, pemilik kenderaan berkenaan terpaksa melalui prosedur yang merumitkan melalui Malaysian Motor Insurance Pool (MMIP) dan Uni Asia untuk memperbaharui insurans kenderaan, selain peningkatan kadar bayaran yang didakwa sehingga 200 peratus berbanding sebelumnya.

Sebagai menyatakan rasa prihatin kepada pemilik kenderaan lama ini, PAS melalui Naib Presidennya, Salahuddin Ayub melancarkan satu gerakan rakyat bagi membela nasib mereka yang dinamakan Gerakan Bela Rakyat (Bela).

Salahuddin berkata pihaknya akan mengadakan persidangan meja bulat seterusnya secara berkumpulan dan hasil perbincangan akan dibawa ke persidangan Parlimen untuk mendapat pertimbangan kerajaan.

Memang benar, prosedur baru ini bukan saja menyusahkan rakyat kebanyakan terutama golongan bawahan tetapi menjejaskan kedudukan kewangan mereka dengan teruk sekali. Jika saya yang terpaksa membayar insurans yang kenaikannya sebanyak 500 peratus begitu tertekan, apa agak nasib Ramli, si tukang gunting yang memiliki sebuah Opel Kadett model 1978 dan Din, bekas askar yang memiliki Ford Escort 1974? Harap-harap mereka berjaya mendapatkan ‘road tax’ walaupun terpaksa melalui onak dan duri sedangkan hari-hari telinga mereka disumbat slogan dari corong radio dan televisyen, ‘1Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’.

Selain soal insurans, satu lagi hal yang membebankan pengguna kenderaan adalah saman ekor. Seorang sahabat memberitahu dia mempunyai tiga saman ekor, menyebabkan usahanya untuk memperbaharui cukai jalan tertangguh. Hari pertama dia ke ibu pejabat polis Jalan Bandar, pembayaran tidak dapat dibuat kerana komputer ‘offline’ manakala hari kedua orang terlalu ramai. Maka pada hari ketiga barulah dia dapat menyelesaikan masalahnya itu.

“Masalahnya sekarang,” katanya, “polis tidak melayan sebarang rayuan, setiap saman kena RM300, jadi terbanglah duit saya sebanyak RM900. Kemudian bayar insurans dan ‘road tax’ yang jumlahnya ribuan ringgit. Saya benar-benar pokai sekarang ini, tapi apa nak buat, tidak bayar saman tidak boleh buat ‘road tax’. Tak ada ‘road tax’, kereta tak boleh bergerak, lagi payah saya dibuatnya.”

Selepas dibantah oleh orang ramai, barulah kerajaan bertindak menangguhkan saman ekor itu yang menurut sesetengah pakar perundangan tidak menepati kehendak perundangan, misalnya seseorang itu tidak bersalah sehingga dia dibuktikan bersalah oleh mahkmah termasuklah ketika berada di jalan raya.

 Daftar Ahli Online : Daftar Online

Senarai ahli seluruh dunia : Senarai ahli
Weblog higoat : http://higoat-2009.blogspot.com/

3b.

Re: Derita seorang pemilik kereta lama

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Tue Aug 24, 2010 7:16 pm (PDT)



BUKAN HANYA KERETA…. MOTOSIKAL PUN LOADING DAH TINGGI….

MURAH KAN ROADTAX & PUSING KALU…. KASI UP INSURANS…… MMG BETOL2 OTAK EKONOMI & NAK JUGAK SUSAH KAN RAKYAT…..

SUDAH 3 KALI P.R.U. (SEJAK LAYAK)…… & MMG DAH UNDI YG X PERNAH JADI PUCUK PIMPINAN KERAJAAN…. TAPI MASIH BELOM BERJAYA….

[cid:image001.jpg@01CB4439.62408010]



________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of shidan shidan
Sent: Wednesday, August 25, 2010 9:14 AM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Derita seorang pemilik kereta lama



insuran yg murah dh xda..kena beli yg mahai..tu yg mahai sgt tu..kecuali keta masih berhutang gn bank...aku sok kl habis bayo camna la rasa plak..ish2...
--- On Mon, 8/23/10, abgmad <fuzzyinn@yahoo.com> wrote:

From: abgmad <fuzzyinn@yahoo.com>
Subject: Re: www.auto.pdniaga.com - Derita seorang pemilik kereta lama
To: automobil@yahoogroups.com
Date: Monday, August 23, 2010, 11:22 PM


Sebab tu kita boleh tukar kerajaan setiap 5 tahun ..pilih yang mana kita suka..peluang yg ada ramai org tak nak gunakan..kerajaan yg sama kalau terlalu lama sangat akan "tersumbat" la..depa buat la lagu mana pun ramai lagi yg kunun duk sokong depa..sory la tuan moderator tak leh nak lari gak dari politik

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

________________________________
From: Nu Hairi <nmryie@gmail.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Tue, 24 Aug 2010 10:22:22 +0700
To: <automobil@yahoogroups.com>
ReplyTo: automobil@yahoogroups.com
Subject: www.auto.pdniaga.com - Derita seorang pemilik kereta lama


Tuan moderator ... mohon di lepaskan email ni..

Bukan niat saya nak melibatkan hal politik... tp dasar kerajaan sekarang semcm suruh rakyat sentiasa berhutang utk
beli kenderaan... mmg takkan habis laa hutang kenderaan ni sampai bila2.










Derita seorang pemilik kereta lama<http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=28306:derita-seorang-pemilik-kereta-lama&catid=27:surat-pembaca&Itemid=46>
Anak Melaka


CUKAI jalan (road tax) kereta Proton Iswara saya yang sudah berusia 12 tahun mati baru-baru ini. Untuk memperbaharui cukai jalan, tentulah saya perlu memperbaharui insuransnya. Seperti tahun lalu, saya ke pejabat pos bagi membereskan urusan itu.



Selepas tiba giliran, saya menyerahkan sijil pendaftaran kenderaan dan salinan insurans tahun sebelumnya. Geli hati juga saya melihat kerani pos terkial-kial mengira jumlah wang insurans yang katanya telah meningkat mendadak tahun ini. Kira punya kira akhirnya saya pula hampir tersedak apabila dia memberitahu saya supaya membayar RM460.



Mana tidak terkejut besar saya mendengar jumlah itu. Baru tahun lalu saya hanya membayar RM91 untuk insurans, tahun ini kena bayar lima kali ganda. Disebabkan saya membawa sejumlah wang yang hanya cukup-cukup seperti tahun lalu, saya tidak terus membayarnya sebaliknya meminta kerani itu menyemaknya semula.



Kerani itu akur tetapi kemudian berkata, “memang betul, pak aji kena bayar RM460.00. Tapi kalau pak aji tak mahu, pak aji boleh ke syarikat insurans di seberang jalan sana, mungkin pak aji boleh dapatkan yang lebih murah di sana!”



Apa lagi, saya pun bergegas ke pejabat syarikat insurans itu. Kira punya kira akhirnya, kerani si gadis manis itu memberitahu saya jumlahnya RM405.06. Hai, tak jauh beza dengan apa ditawarkan di pejabat pos tadi. Apabila si kerani bertanya, jadi atau tidak jadi, terpaksalah saya mengaku tidak membawa duit sebanyak itu tetapi memintanya menyiapkan segera insurans berkenaan kerana saya akan ke mesin juruwang automatik.



Apabila sijil insurans siap, saya kembali ke pejabat pos untuk mendapatkan ‘road tax’. Kadar cukai jalan bagi kenderaan setaraf Proton Iswara adalah RM70 setahun sedangkan beberapa tahun lalu adalah sebanyak RM179 setahun. Pejabat pos pula mengenakan caj RM2 bagi perkhidmatannya.



Sekalipun kadar cukai jalan sudah dikurangkan lebih daripada separuh, hakikatnya harga insurans melambung tinggi menyebabkan pemilik kereta lama seperti saya menderita juga untuk membayar ‘road tax’.



Jika pemilik kereta lama yang berusia 12 tahun seperti saya merana ketika hendak membayar ‘road tax’, tidak dapat saya bayangkan derita pemilik kenderaan berusia lebih 20 tahun yang saya dengar terpaksa melalui karenah lebih teruk.

Dengar khabar, apabila mahu memperbaharui ‘road tax’, pemilik kenderaan berkenaan terpaksa melalui prosedur yang merumitkan melalui Malaysian Motor Insurance Pool (MMIP) dan Uni Asia untuk memperbaharui insurans kenderaan, selain peningkatan kadar bayaran yang didakwa sehingga 200 peratus berbanding sebelumnya.



Sebagai menyatakan rasa prihatin kepada pemilik kenderaan lama ini, PAS melalui Naib Presidennya, Salahuddin Ayub melancarkan satu gerakan rakyat bagi membela nasib mereka yang dinamakan Gerakan Bela Rakyat (Bela).

Salahuddin berkata pihaknya akan mengadakan persidangan meja bulat seterusnya secara berkumpulan dan hasil perbincangan akan dibawa ke persidangan Parlimen untuk mendapat pertimbangan kerajaan.



Memang benar, prosedur baru ini bukan saja menyusahkan rakyat kebanyakan terutama golongan bawahan tetapi menjejaskan kedudukan kewangan mereka dengan teruk sekali. Jika saya yang terpaksa membayar insurans yang kenaikannya sebanyak 500 peratus begitu tertekan, apa agak nasib Ramli, si tukang gunting yang memiliki sebuah Opel Kadett model 1978 dan Din, bekas askar yang memiliki Ford Escort 1974? Harap-harap mereka berjaya mendapatkan ‘road tax’ walaupun terpaksa melalui onak dan duri sedangkan hari-hari telinga mereka disumbat slogan dari corong radio dan televisyen, ‘1Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’.



Selain soal insurans, satu lagi hal yang membebankan pengguna kenderaan adalah saman ekor. Seorang sahabat memberitahu dia mempunyai tiga saman ekor, menyebabkan usahanya untuk memperbaharui cukai jalan tertangguh. Hari pertama dia ke ibu pejabat polis Jalan Bandar, pembayaran tidak dapat dibuat kerana komputer ‘offline’ manakala hari kedua orang terlalu ramai. Maka pada hari ketiga barulah dia dapat menyelesaikan masalahnya itu.

“Masalahnya sekarang,” katanya, “polis tidak melayan sebarang rayuan, setiap saman kena RM300, jadi terbanglah duit saya sebanyak RM900. Kemudian bayar insurans dan ‘road tax’ yang jumlahnya ribuan ringgit. Saya benar-benar pokai sekarang ini, tapi apa nak buat, tidak bayar saman tidak boleh buat ‘road tax’. Tak ada ‘road tax’, kereta tak boleh bergerak, lagi payah saya dibuatnya.”

Selepas dibantah oleh orang ramai, barulah kerajaan bertindak menangguhkan saman ekor itu yang menurut sesetengah pakar perundangan tidak menepati kehendak perundangan, misalnya seseorang itu tidak bersalah sehingga dia dibuktikan bersalah oleh mahkmah termasuklah ketika berada di jalan raya.


Daftar Ahli Online : Daftar Online <http://www.emailmeform.com/fid.php?formid=702997>
Senarai ahli seluruh dunia : Senarai ahli<http://susukambingbest.forumotion.com/>
Weblog higoat : http://higoat-2009.blogspot.com/




















DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Search

Find it faster

with Yahoo!

shortcuts.

Stay on top

of your group

activity with

Yahoo! Toolbar

Yahoo! Groups

Mental Health Zone

Schizophrenia groups

Find support

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
•      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
•      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
•      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
•      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
•      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
•      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
•      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
•      Jana Iklan – http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan
MARKETPLACE

Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.


Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.

No comments: