Saturday, November 6, 2010

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2778

Messages In This Digest (6 Messages)

1.
Fw: Tips Penjagaan/Tukar/Beli Tayar Kereta From: :: eSpAcE 9808 ::
2a.
Fw: Honda Stream RSZ 2009 From: :: eSpAcE 9808 ::
2b.
Re: Fw: Honda Stream RSZ 2009 From: masyuk masyuk
3.
Fw: Save Even More Fuel With These 10 Simple Steps From: :: eSpAcE 9808 ::
4a.
Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda From: :: eSpAcE 9808 ::
4b.
Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda From: baddRi Rozaimi

Messages

1.

Fw: Tips Penjagaan/Tukar/Beli Tayar Kereta

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Fri Nov 5, 2010 7:52 am (PDT)




Tips Penjagaan Tayar Kereta
Posted by Mizan @ Tuan Tanah

Berikut beberapa panduan apabila anda mahu menukar tayar kereta.

PERTAMA
Pilih saiz yang sesuai dengan keupayaan kereta kita. Sebagai contoh, jika Proton Wira 1.3 dan hendak menggunakan sport rim, cukuplah setakat saiz rim 14 inci kerana jika menggunakan saiz 15 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan tepat, semua peralatan penyerap hentak akan lebih pendek jangka hayat.

KEDUA
Selepas mendapat saiz sesuai, Prhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar dikilangkan (minggu dan tahun).

Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan. Mengikut piawaian tayar antarabangsa, ia hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas dikilangkan.

KETIGA
Mengenai saiz, cuba perhatikan rangkaian nombor dan huruf yang tercetak timbul di permukaan tepi tayar.
Sebagai contoh 205/50 VR 16 bermaksud tayar itu mempunyai
kelebaran 205 mm, ketebalan (dari rim ke permukana jalan) adalah 50 peratus daripada kelebaran 205 mm dan untuk kegunaan rim bersaiz 16 inci.
Huruf VR bermaksud, tayar itu sesuai untuk kelajuan sehingga 240 km/j tanpa menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar.

KEEMPAT
Kebanyakan kita lebih suka memilih tayar import. Bagaimanapun, kebanyakan tayar berkenaan dibuat berdasarkan iklim dan apabila digunakan di Malaysia yang panas terik, jangka hayatnya lebih pendek.

KELIMA
Tayar sepatutnya ditukar kedudukannya setiap tiga bulan. Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang.

KEENAM
Sekiranya kadar kehausan bunga di bahagian tepi kiri dan kanan lebih cepat berbanding di tengah, ini bermaksud selama tekanan angin tayar kurang.

Sekian...

Tyre Maintenance

Posted by manoon

This includes checking all suspension components to ensure there are no worn parts before they cause costly problems and a computer four wheel alignment. Please note, once a wear pattern has started, the wear pattern will continue even after the alignment, so if you plan to purchase new tires, get your alignment immediately following. Have your vehicle aligned at least once a year and sooner if you notice the following: Excessive or uneven tire wear, steering wheel pulls to the left or right, feeling of looseness or wandering, steering wheel is not centered when car is moving straight ahead.

Tip Tukar / Beli Tayar Kereta

edited by deensokmo

Ada segelintir di antara kita telah mengetahui perkara ini, tapi bagi mereka yang belum gunakan ini sebagai panduan. Saya pun tak tahu ini kali berapa ader yang post pasal tayar...anggaplah ini sebagai ilmu.

1. Mula-mula pilih saiz yang sesuai dengan keupayaan kereta kita. Kalau Sentra standard, dan kita hendak menggunakan sport rim, cukuplah setakat saiz rim 16 inci. kerana jika kita menggunakan saiz 17 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan yang tepat, kesemua peralatan penyerap hentak akan lebih pendek jangkahayatnya dan yang paling penting, minyak akan lebih sedikit.

2. Selepas mendapat saiz yang sesuai, cuba perhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang seperti dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar di kilangkan (minggu dan tahun) dan batch pengeluaran di kilang. Jadi apabila tayar tidak memenuhi spesifikasi , maka senang bagi pihak pengeluar menarik balik tayar di pasaran. Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan. Mengikut piawaian tayar antarabangsa, tayar hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas di kilang (selepas tempoh itu getah tayar akan mati (keras) dan tidak selamt digunakan). Saya beri contoh rangkaian nombor yang ada 4001 bermaksud tayar tersebut di kilang pada munggu ke 40 tahun 2001 dan tarikh expired tayar tersebut sepatutnya minggu ke 40 tahun 2003. Jadi sekiranya kita dapat ada kedai yang menjual tayar dengan harga yang luarbiasa murahnya, cuba periksa tarikh tayar tersebut di kilang, mungkin tayar tersebut adalah tayar yang telah tamat tempoh penggunaannya. Dari pengalaman yang pernah diceritakan kepada saya, tayar yang telah tamat tempoh ini akan lebih senang meletup semasa kelajuan tinggi.

3. Tentang saiz tayar, cuba perhatikan rangkaian nombor dan huruf yang tercetak timbul di permukaan tepi tayar. Biasanya seperti contoh ini 205/50 VR 16 maksudnya, tayar itu mempunyai kelebaran 205 mm, ketebalan tayar (dari rim ke permukana jalan) adalah 50 % dari kelebaran 205 mm, dan untuk kegunaan rim bersaiz diameter 16 inci. Huruf VR bermaksud, tayar tersebut sesuai untuk kelajuan sehingga 240 km/j tanpa menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar. Sekiranya dipandu lebih dari kelajuan tersebut, sifat fizikal akan berubah dan besar kemungkinan tayar tidak lagi berfungsi dengan baik.

4. Tentang jenis tayar pula, kebanyakkan kita lebih suka memilih tayar import terutama dari Japan. Harganya lebih mahal dan dikatakan lebih lembut. Memang benar, tayar seperti michelin, yokohama, falken etc. lebih lembut kerana, tayar tersebut dibuat berdasarkan iklim sederhana yang kurang panas dan apabila digunakan di Malaysia yang sememangnya panas terik, tayar tersebut akan mempunyai jangkahayat yang pendek (cepat habis bunganya). Kebisingan tayar adalah bergantung kepada bunga tayar. Lebih senyap sesuatu tayar, maka lebih rapat bunga tayarnya dan tidak sesuai untuk permukaan jalan yang basah. Lebih bising tayar, lebih mencengkam dan sesuai pada permukaan yang basah. Jadi kalau kita hendakkan tayar yang senyap, kita terpaksa lebih berhati-heti semasa hujan.

5. Tayar sepatutnya di tukar kedudukannya setiap 3 bulan. Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang (untuk 4 tayar sama saiz). Lebih baik sekiranya tayar simpanan/ganti juga di masukkan ke dalam rotation tukaran tayar. Caranya, masukan tayar ganti ke kanan belakang, belakang kanan ke depan kanan, depan kanan ke belakang kiri, depan kiri ke dalam boot ganti, belakang kiri ke depan kiri. Semua rotation ini bergantung kepad jenis kereta, sistem pacuan dan sistem suspensi kereta.

6. Jika kita perhatikan bunga tayar selepas beberapa lama. Bunga mula menghaus. Sekiranya kadar kehabisan bunga di bahagian tepi kiri kanan tayar lebih cepat berbanding di bahagian tengah, ini bermaksud selama tekanan tayar adalah kurang dari yang sepatutnya. Sekiranya bahagian tengah lebih cepat haus, maksudnya tekanan terlalu tinggi. Sekiranya haus di bahagian luar sahaja, tayar kita terlalu mencapah ke dalam dan jika haus bahgian dalam sahaja, tayar kita terlalu mancapah ke luar (alligment tayar perlu dibetulkan). Sekiranya bunga tayar yang haus tidak sekata (turun naik), maka absorber kita perlulah diganti.

Sekian

jetturboextreme.

TAYAR komponen paling utama dan terpenting bagi sesebuah kenderaan. Jika rosak, ia boleh menyebabkan kemalangan, sekali gus mengancam nyawa pemandu dan penumpang tanpa diduga. Cuba periksa tayar kereta anda. Perhatikan di antara satu bunga tayar dengan satu bunga tayar lain terdapat satu penyambung. Jika penyambung itu mempunyai ketinggian yang sama dengan bunga, inibermakna ia perlu ditukar dalam tempoh tiga hingga empat bulan, bergantung kepada sekerap manaanda menggunakan kenderaan.

2a.

Fw: Honda Stream RSZ 2009

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Fri Nov 5, 2010 8:00 am (PDT)




Honda Stream RSZ 2009
informasi-kereta.blogspot

With its 1.8-litre 140PS i-VTEC engine, the Honda Stream RSZ continues to deliver what generations of Honda drivers have come to know and love: exceptional fuel efficiency. Coupled with highly compact MacPherson Strut suspensions at the front and Honda's renowned double wishbone suspensions at the rear, what you'll have in your hands is an amazingly comfortable ride.

i-VTEC engine

Honda Stream RSZ 1.8-litre 140PS i-VTEC engine is mated to a Drive-By-Wire (DBW) system to deliver the purest driving experience. At fast cruising, the Valve control is complimented by a DBW (Drive-By-Wire) system that provides optimum throttle valve control, which significantly reducing pumping losses. This allows greater energy efficiency and exceptional fuel economy.

A delightful blend of practicality and style, the Honda Stream RSZ is sure to impress both families and singles. Fit for today's stylish corporate individual, the will take you to the office or to the beach with the family in comfort, thanks to its 1.8 i-VTEC powerhouse engine and 7-seater interior. Exuding style that unleashes the younger side in you, the Honda Stream RSZ features a new level of styling and refinements like 17-inch alloy rims, an exclusive RSZ aerokit, HID headlights and many, many more accessories. Exhilaration and elegance are now in perfect harmony.

Honda builds its cars to the highest standards for better protection for you and your family. In Honda Stream RSZ, high-tensile steel has been applied to more areas of the body, improving structural rigidity. The front sub-pillar has been eliminated while crucial connection points that have been reinforced throughout the frame. Tailored blanks that incorporate fused steel plates of different thickness and materials means Honda Stream RSZ encases passengers in a safety cell.

2b.

Re: Fw: Honda Stream RSZ 2009

Posted by: "masyuk masyuk" masyukmasyuk@yahoo.com   masyukmasyuk

Sat Nov 6, 2010 3:20 am (PDT)



Generally Which 1 better, Stream or Wish?

________________________________
From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxautomobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Fri, November 5, 2010 10:59:46 PM
Subject: www.auto.pdniaga.com - Fw: Honda Stream RSZ 2009

 
 
Honda Stream RSZ 2009
informasi-kereta.blogspot
With its 1.8-litre 140PS i-VTEC engine, the Honda Stream RSZ continues to
deliver what generations of Honda drivers have come to know and love:
exceptional fuel efficiency. Coupled with highly compact MacPherson Strut
suspensions at the front and Honda's renowned double wishbone suspensions at the
rear, what you'll have in your hands is an amazingly comfortable ride.

i-VTEC engine

Honda Stream RSZ 1.8-litre 140PS i-VTEC engine is mated to a Drive-By-Wire (DBW)
system to deliver the purest driving experience. At fast cruising, the Valve
control is complimented by a DBW (Drive-By-Wire) system that provides optimum
throttle valve control, which significantly reducing pumping losses. This allows
greater energy efficiency and exceptional fuel economy.
A delightful blend of practicality and style, the Honda Stream RSZ is sure to
impress both families and singles. Fit for today's stylish corporate individual,
the will take you to the office or to the beach with the family in comfort,
thanks to its 1.8 i-VTEC powerhouse engine and 7-seater interior. Exuding style
that unleashes the younger side in you, the Honda Stream RSZ features a new
level of styling and refinements like 17-inch alloy rims, an exclusive RSZ
aerokit, HID headlights and many, many more accessories. Exhilaration and
elegance are now in perfect harmony.

         

Honda builds its cars to the highest standards for better protection for you and
your family. In Honda Stream RSZ, high-tensile steel has been applied to more
areas of the body, improving structural rigidity. The front sub-pillar has been
eliminated while crucial connection points that have been reinforced throughout
the frame. Tailored blanks that incorporate fused steel plates of different
thickness and materials means Honda Stream RSZ encases passengers in a safety
cell.

         
    

3.

Fw: Save Even More Fuel With These 10 Simple Steps

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Fri Nov 5, 2010 8:13 am (PDT)




Tips Menjimatkan Minyak Dengan Jayanya
matjoe

Salam petang jumaat. Sebelum ini aku ada beri tips jimatkan minyak which is beli kereta yg rendah fuel consumption seterusnya senarai kereta yang menjimatkan minyak. Kali ini aku nak share lagi tips menjimatkan minyak lagi.

1) Pemilihan jenama minyak - Setengah orang menganggap semua minyak sama tapi hakikatnya berbeza kerana ADDICTIVE dalam minyak utk sesuatu syarikat berbeza. Melalui pembacaan aku dalam comment yang diterima di blog paultan utk entry berkaitan petrol BHP, ramai reader yang bagi comment petronas ron95 adalah menjimatkan minyak.

2) Jangan tekan minyak dan break dengan mendadak - Perbuatan ni membuatkan penggunaan bahan api meningkat, sebaliknya tekan minyak secara perlahan (jgn la perlahan sangat sampai orang belakang marah) begitu juga dgn membrek,

3) Bawa pada gear yang sesuai - Kalau bawak kereta manual, kene gunakan gear yang sesuai, jgn biar kereta berada lama pada gear rendah, sebolehnya dapatkan kelajuan gear 5 secepat mungkin. Off course laa jgn bawak 40km/h nak stay gear 5 lagi

4) Stay below 3000rpm or below 90km/h- Relative dengan Torque Maksima pada RPM tertentu, paling optimun penggunaan bahan api adalah pada RPM itu. Apapun tak perlu pikir sangat pasal torque, senang cerita stay within 90km/h ataupun jaga RPM jangan lebih

5) Kurangkan berat badan dan berat barang dalam kereta -Lagi banyak beban nak bawak, lagi banyak minyak digunakan. so kalau anda gemuk, bila berjaya kuruskan badan, boleh jimatkan penggunaan minyak. Jangan bawak benda2 yang tak perlu. aku pun selalu terlupa keluarkan stroller. Mmg ada org yang dalam kereta dia byk sangat barang dan fail, mcm contoh ajen insurans dan ajen unit trust.

6) Servis kereta ikut jadual - Ni penting untuk servis kereta ikut jadual kerana bila minyak hitam dh kotor, makin banyak consume minyak. What's more kita punya kereta lebih selamat untuk dinaiki, kalau lama tak servis mana tahu kalau2 minyak hitam bocor, alih2 enjin rosak kereta tersadai, kan payah tu

7) Angin tayar biar optima - Kalau terlampau tinggi tekanan, melambung2 dibuatnya bila laju, x selamat pulak. Kalau lembik tayar (tekanan angin rendah) minyak akan digunakan lebih. Adalah sesuai utk check angin at least sebulan sekali. Boleh check berapa kadar angin yg sesuai utk sesuatu kereta tu somewhere dekat tempat duduk driver.

Save Even More Fuel With These 10 Simple Steps
informasi-kereta.blogspot

Fuel economy in automobiles is the amount of fuel required to move the automobile over a given distance. While the fuel efficiency of petroleum engines has improved markedly in recent decades, this does not necessarily translate into fuel economy, if consumers prefer or are required to buy larger and heavier vehicles that are more comfortable or have more mandated safety features.

Belows are a few useful tips in order to save more fuel and very easy to practice:

1 - Avoid High Speeds

As your speed increase, your aerodynamic drag increases in an exponential fashion. Driving 62mph (100km/j) vs 75mph(120 km/j) will reduce fuel consumption by about 15%.

2 - Do not Accelerate or Brake Hard

By anticipating the traffic and applying slow steady accelerating and braking, fuel economy may increase by as much as 20%.

3 - Keep Tires Properly Inflated

Keep tire air pressure at the level recommended by your vehicle manufacturer. A single tyre under inflated by 2 PSI, increase fuel consumption by 1%.

4 - Use Air Conditioner Sparingly

When the air conditioner is turned on, its put extra load on the engine forcing more fuel to be used (by about 20%).

5 - Keep Window Closed

Windows open, especially at Highway speeds, increase drag and result in decreased fuel economy of up to 10%

6 - Service Vehicle Regularly

Work for both. Proper maintenance avoid poor fuel economy related to dirty air filters, old spark plug or low fluid levels.

7 - Maintaining a Constant Speed

Maintaining a constant speed overlong distances often saves gas.

8 - Avoid Heavy Load

Remove sand bag from your trunk in the spring and pack lightly for long trips.

9 - Avoid Long Idles

If you anticipate being stopped for more than one minute, shut off the car. Restarting the car uses less fuel than letting it idle for this time.

10 - Do not Warm Up Your Engine

Drive off immediately at a low speed after starting your car. This way, the engine will warm up faster and lubricate better.
4a.

Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Fri Nov 5, 2010 6:00 pm (PDT)




Pengalaman Dengan Plus Peronda
Pengalaman saya dengan Plus Peronda apabila kereta saya breakdown di Highway Plus agak kecewa sekali. Semasa kereta saya breakdown di tepi jalan kerana enjin panas/overheat saya telah merujuk masalah tersebut dengan kawan saya. Kawan menasihat supaya berhenti tepi jalan sampai enjin betul-betul sejuk baru cuba masuk air ke dalam radiator/tangki air. Ini kerana untuk mengelakkan enjin kereta rosak, terutama gasket blok enjin dan head enjin. Teorinya apabila besi tengah panas melampau, jangan sesekali menyiram air kepada besi tersebut kerana akan menyebabkan keretakan pada besi.

Tetapi apabila sampai Peronda Plus yang saya anggap berprofesional, dia terus masuk air dalam tangki air terkelu lidah saya. Saya tidak pasti sama ada mereka betul-betul tahu pasal enjin atau sengaja buat begitu. Jika mereka tidak tahu, atau dengan niat untuk nak bagi kereta pengguna terus jalan tanpa menolong dengan betul, tindakan ini akan mejahanamkan kereta pengguna. Saya berpendapat pihak PLUS telah memberi satu kursus senggara kereta asas kepada kakitangan mereka (Peronda PLUS). Sekiranya mereka tidak tahu hal-hal senggaraan kereta maka mereka tidak layak jadi Peronda PLUS.

Ataupun mungkin Peronda PLUS telah bersubahat dengan golongan tertentu untuk mendapatkan Side Income dengan sengaja merosakkan kereta pengguna Highway supaya lagi teruk kerana ada komisen. Saya tidak pasti kesahihannya. Tetapi kawan-kawan saya juga ada sebut perkara ini. Jadi kita sebagai pengguna herus berhati-hati. Jangan percaya habis kepada Peronda Plus.

Pada pendapat saya Peronda PLUS seharusnya memberi perkhidmatan yang lebih profesional lagi.

1.. Mereka mempunyai kemahiran teknikal ASAS untuk senggara kenderaan untuk mencari punca masalah.

2.. Mampu memberi khidmat nasihat untuk pengguna menyelesaikan masalah.
3.. Mampu memberi pertolongan kepada pengguna dengan ikhlas.
Jika mereka tidak berprofessional, jangan bekerja dalam bidang ini. Kerana Peronda PLUS kerja mereka kena membantu/memberi khidmat kepada pengguna jalan raya. TOLONG PAHAM PERANAN MASING-MASING.
Posted by manoon

Pengalaman Saya Di Highway PLUS

Saya menggunakan highway PLUS setiap hari berulang alik dari Shah Alam dan Tanjung Malim. Pada 11 Nov 2008 di antara pukul 7 pg hingga 8 pg kereta saya suhu meningkat mendadak sehingga skil meter penuh dekat kawasan nak sampai tol bukit tagar. Saya terus berhenti keta di tepi jalan.

Kemudian saya terus call tanya kawan saya. Kawan saya nasihat, biar enjin sejuk dahulu. Lepas tu baru tambah air dalam tangki air. Semasa menunggu enjin sejuk, PLUS Peronda pun sampai. Dalam hati dah lega ada orang tolong. Dua orang Peronda PLUS turun dari keta dan tanya pada saya apa masalah, saya jawab soalan mereka. Dua Peronda PLUS tu buka radiator keta saya dan terus tambah air ke dalam. Tapi saya tak pasti sama ada mereka sengaja atau betul-betul tak tau mengenai tindakan tersebut.Tindakan dua Peronda itu memang salah sebenarnya, telah menjahatnamkan lagi enjin kereta.

Bila air penuh Peronda PLUS tuh suruh saya start keta. Bila enjin hidup Peronda itu suruh saya tengok meter suhu. Mereka tanya saya suhu ada turun tak? Saya jawab ya turun. Kemudian Peronda tuh suruh saya jalan. (Senang betul kerja, mereka suruh saya macam halau tak nak bagi saya berhenti lama2 kat situ.)

Saya pun terus memandu kereta ke Tanjung Malim. Sampai di antara Lembah Beringin dan Tanjung Malim suhu enjin kereta saya naik lagi. Saya berhenti di tepi jalan lagi eloknya tempat selekoh yang kerap berlaku kemalangan. Nasib baik Peronda ikut belakang. Bila saya berhenti, mereka pun sampai. Seperti biasa mereka turun dari keta dan tanya saya ada air lagi tak dalam keta. Saya jawab ada. Mereka kata nak pegi tempat lain ada kes dan suruh saya isi air dalam radiator kemudian jalan. Selepas itu mereka pun terus pergi.

Saya pun buka bonet dan tengok radiator, dapati ada air menitik dari bawah. (sure radiator telah bocor). Kemudian saya duk sekejap, sampai kereta ulat kat highway. Dia turun tanya saya. Saya bagitau dia perlu tow servis ke woksyop. Lawaknya dia kata tunggu jap dia nak call lori tow. Saya kata keta dia pun boleh tow. Dia baru ingat ada tali dalam keta. (lawak betul). Dia pun tarik kereta saya ke bengkel yang dia kenal katanya. (woksyop yang dah ada kepentingan). Saya yang tak cerdik masa tuh.

Sampai ke HAKIM WOKSYOP di Hulu Bernam dekat Tanjung Malim sebelah pam minyak Esso setentang pam minyak Shell. Tunggu mekanik sampai. Mekanik sampai dia suruh saya start enjin sambil dia tengok air dalam radiator. Dia kata mungkin gasket rosak kena buka enjin tengok. Saya tanya berapa habis dia kata dalam RM300-400. (sebenarnya itu adalah umpan nak senangkan hati). Saya pun suruh dia buka enjin nak cek. Tunggu lama jugak buka enjin nak tengok gasket dan head blok. Bila dah buka head, si mekanik tunjukkan keadaan head dan blok enjin. Dia kata head bengkok dan gasket rosak.

Jai bawa saya ke bilik untuk buat quotation. Banyak dia citer apa kena baiki. Jumlah quotation RM2200. Saya pun balik naik bas dengan hati tak senang. Saya ambik cuti pada hari tersebut dan keesokan hari. Petang hari tuh saya call Jai dia kata ada tambah lagi 2-3 barang. Keesokan hari semasa dalam perjalanan pergi ambik kereta mekanik call bagi tahu harga baiki jadi RM3000 dia kata nanti bagi diskaun. Terkejut saya.

Sampai di Hakim Woksyop mekanik pun bagi diskaun lah RM300 jadi saya kena bayar kat dia RM2700 semua. Setelah selesai, esoknya saya berjumpa dengan kawan saya yang tahu hal-hal automotif ini MEMANG SAH SAYA TELAH DITIPU DENGAN WOKSYOP TERSEBUT. BAB KATA KAWAN SAYA KO KENA SEMBELIH.

.............
Posted by manoon

Another Story: Car Overheated at Tanjung Malim

Last week, while my parents were driving to Kuala Lumpur from Penang, their car broke down somewhere near Tg Malim exit. Therefore, our car was towed to a workshop in Tanjung Malim for repair. After they dismantled our engine, we only being told that the repair will caused us a very unreasonable price which is >RM2k. (Anyway, we managed to get it reduce to RM1850 later). Since it is a very unreasonable price, we asked if they can put them back since the car initially still working just that the temperature goes up after sometime. They threaten us that there is no more warranty once we start our engine after they put them back. So, we have no choice but to let them repair.

Four days later, after many phone calls being made and visit their workshop once again, we finally got our car back (of course, after RM1850 being paid). My sister is the one who went to Tanjung Malim to pick up the car since my parents and I already back to Penang. When my sister got the car back, the foreman from this workshop told my sis that one of the paip still leaking, he didn't repair for us because we keep on rushing them for the car. Since, we have had a very bad experience dealing with this workshop, we decided to drive our car back to KL rather than let them repair again.

When my sister reach Subang, she found the car engine mati twice when she slow down. So, she has to send the car for repair again immediately.

My sister has checked with the foreman in KL, with the stuff Hakim has repaired, it might only cost us RM600-RM700 in KL......

Second Victim

Posted by manoon
4b.

Re: Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda

Posted by: "baddRi Rozaimi" zordaq@yahoo.com   zordaq

Fri Nov 5, 2010 10:24 pm (PDT)



mana2 highway kalau kereta ker motor yang rosak mesti kena sembelih punya...
kalau nasib kita baik mungkin tak kena.. pasal peronda tu aku agak diaorang
memang tak pro.. setakat sikit2 jerr.. aku pun pernah kena.. behenti tanya n
terus blah..
Mohd Badri Ibrahim - Badd
0123556142
Zordaq Sdn Bhd
G01 02 Jalan SM02 Taman Subang Mas,
47260 Subang Jaya, Selangor, Malaysia.
http://www.ezordaq.com
Spare Part - High Performance - Accessories Car

________________________________
From: :: eSpAcE 9808 :: <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxautomobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Sat, November 6, 2010 8:58:32 AM
Subject:www.auto.pdniaga.com - Fw: Pengalaman Dengan Plus Peronda

Pengalaman Dengan Plus Peronda
Pengalaman saya dengan Plus Peronda apabila kereta saya breakdown di Highway
Plus agak kecewa sekali. Semasa kereta saya breakdown di tepi jalan kerana
enjin panas/overheat saya telah merujuk masalah tersebut dengan kawan saya.
Kawan menasihat supaya berhenti tepi jalan sampai enjin betul-betul sejuk baru
cuba masuk air ke dalam radiator/tangki air. Ini kerana untuk mengelakkan enjin
kereta rosak, terutama gasket blok enjin dan head enjin. Teorinya apabila besi
tengah panas melampau, jangan sesekali menyiram air kepada besi tersebut kerana
akan menyebabkan keretakan pada besi.

Tetapi apabila sampai Peronda Plus yang saya anggap berprofesional, dia terus
masuk air dalam tangki air terkelu lidah saya. Saya tidak pasti sama ada mereka
betul-betul tahu pasal enjin atau sengaja buat begitu. Jika mereka tidak tahu,
atau dengan niat untuk nak bagi kereta pengguna terus jalan tanpa menolong
dengan betul, tindakan ini akan mejahanamkan kereta pengguna. Saya berpendapat
pihak PLUS telah memberi satu kursus senggara kereta asas kepada kakitangan
mereka (Peronda PLUS). Sekiranya mereka tidak tahu hal-hal senggaraan kereta
maka mereka tidak layak jadi Peronda PLUS.

Ataupun mungkin Peronda PLUS telah bersubahat dengan golongan tertentu untuk
mendapatkan Side Income dengan sengaja merosakkan kereta pengguna Highway
supaya lagi teruk kerana ada komisen. Saya tidak pasti kesahihannya. Tetapi
kawan-kawan saya juga ada sebut perkara ini. Jadi kita sebagai pengguna herus
berhati-hati. Jangan percaya habis kepada Peronda Plus.

Pada pendapat saya Peronda PLUS seharusnya memberi perkhidmatan yang lebih
profesional lagi.

1. Mereka mempunyai kemahiran teknikal ASAS untuk senggara kenderaan untuk
mencari punca masalah.

2. Mampu memberi khidmat nasihat untuk pengguna menyelesaikan masalah.
3. Mampu memberi pertolongan kepada pengguna dengan ikhlas.Jika mereka tidak
berprofessional, jangan bekerja dalam bidang ini. Kerana Peronda PLUS kerja
mereka kena membantu/memberi khidmat kepada pengguna jalan raya. TOLONG PAHAM
PERANAN MASING-MASING.

Posted by manoon


Pengalaman Saya Di Highway PLUS

Saya menggunakan highway PLUS setiap hari berulang alik dari Shah Alam dan
Tanjung Malim. Pada 11 Nov 2008 di antara pukul 7 pg hingga 8 pg kereta saya
suhu meningkat mendadak sehingga skil meter penuh dekat kawasan nak sampai tol
bukit tagar. Saya terus berhenti keta di tepi jalan.

Kemudian saya terus call tanya kawan saya. Kawan saya nasihat, biar enjin sejuk
dahulu. Lepas tu baru tambah air dalam tangki air. Semasa menunggu enjin sejuk,
PLUS Peronda pun sampai. Dalam hati dah lega ada orang tolong. Dua orang
PerondaPLUS turun dari keta dan tanya pada saya apa masalah, saya jawab soalan
mereka. Dua Peronda PLUStu buka radiator keta saya dan terus tambah air ke
dalam. Tapi saya tak pasti sama ada mereka sengaja atau betul-betul tak tau
mengenai tindakan tersebut.Tindakan dua Peronda itu memang salah sebenarnya,
telah menjahatnamkan lagi enjin kereta.

Bila air penuh Peronda PLUS tuh suruh saya start keta. Bila enjin hidup Peronda
itu suruh saya tengok meter suhu. Mereka tanya saya suhu ada turun tak? Saya
jawab ya turun. Kemudian Peronda tuh suruh saya jalan. (Senang betul kerja,
mereka suruh saya macam halau tak nak bagi saya berhenti lama2 kat situ.)

Saya pun terusmemandu kereta ke Tanjung Malim. Sampai di antara Lembah Beringin
dan Tanjung Malim suhu enjin kereta saya naik lagi.Saya berhenti di tepi jalan
lagi eloknya tempat selekoh yang kerap berlaku kemalangan. Nasib baik
Perondaikut belakang. Bila saya berhenti, mereka pun sampai. Seperti biasa
mereka turun dari keta dan tanya saya ada air lagi tak dalam keta.Saya jawab
ada. Mereka kata nak pegi tempat lain ada kes dan suruh saya isi air dalam
radiator kemudian jalan. Selepas itu mereka pun terus pergi.

Saya pun buka bonet dan tengok radiator, dapati ada air menitik dari bawah.
(sure radiator telah bocor). Kemudian saya duk sekejap, sampai kereta ulat kat
highway. Dia turun tanya saya. Saya bagitau dia perlu tow servis ke woksyop.
Lawaknya dia kata tunggu jap dia nak call lori tow. Saya kata keta dia pun
boleh tow. Dia baru ingat ada tali dalam keta. (lawak betul). Dia pun tarik
kereta saya ke bengkel yang dia kenal katanya. (woksyop yang dah ada
kepentingan). Saya yang tak cerdik masa tuh.

Sampai ke HAKIM WOKSYOP di Hulu Bernam dekat Tanjung Malim sebelah pam minyak
Esso setentang pam minyak Shell. Tunggu mekanik sampai. Mekanik sampai dia
suruh saya start enjin sambil dia tengok air dalam radiator. Dia kata mungkin
gasket rosak kena buka enjin tengok. Saya tanya berapa habis dia kata dalam
RM300-400.(sebenarnya itu adalah umpan nak senangkan hati). Saya pun suruh dia
buka enjin nak cek. Tunggu lama jugak buka enjin nak tengok gasket dan head
blok. Bila dah buka head, si mekanik tunjukkan keadaan head dan blok enjin. Dia
kata head bengkok dan gasket rosak.

Jai bawa saya ke bilik untuk buat quotation. Banyak dia citer apa kena baiki.
Jumlah quotation RM2200. Saya pun balik naik bas dengan hati tak senang. Saya
ambik cuti pada hari tersebut dan keesokan hari. Petang hari tuh saya call Jai
dia kata ada tambah lagi 2-3 barang. Keesokan hari semasa dalam perjalanan
pergi ambik kereta mekanik call bagi tahu harga baiki jadi RM3000 dia kata
nanti bagi diskaun. Terkejut saya.

Sampai di Hakim Woksyop mekanik pun bagi diskaun lah RM300 jadi saya kena bayar
kat dia RM2700 semua. Setelah selesai, esoknya saya berjumpa dengan kawan saya
yang tahu hal-hal automotif ini MEMANG SAH SAYA TELAH DITIPU DENGAN WOKSYOP
TERSEBUT. BAB KATA KAWAN SAYA KO KENA SEMBELIH.
.............
Posted by manoon


Another Story: Car Overheated at Tanjung Malim

Last week, while my parents were driving to Kuala Lumpur from Penang, their
car broke down somewhere near Tg Malim exit. Therefore, our car was towed to a
workshop in Tanjung Malim for repair. After they dismantled our engine, we only
being told that the repair will caused us a very unreasonable price which is
>RM2k. (Anyway, we managed to get it reduce to RM1850 later). Since it is a
very unreasonable price, we asked if they can put them back since the car
initially still working just that the temperature goes up after sometime. They
threaten us that there is no more warranty once we start our engine after they
put them back. So, we have no choice but to let them repair.

Four days later, after many phone calls being made and visit their workshop
once again, we finally got our car back (of course, after RM1850 being paid).
My sister is the one who went to Tanjung Malim to pick up the car since my
parents and I already back to Penang. When my sister got the car back, the
foreman from this workshop told my sis that one of the paip still leaking, he
didn't repair for us because we keep on rushing them for the car. Since, we
have had a very bad experience dealing with this workshop, we decided to drive
our car back to KL rather than let them repair again.

When my sister reach Subang, she found the car engine mati twice when she slow
down. So, she has to send the car for repair again immediately.

My sister has checked with the foreman in KL, with the stuff Hakim has
repaired, it might only cost us RM600-RM700 in KL......

Second Victim

Posted by manoon


Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
�      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
�      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
�      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
�      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
�      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
�      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
�      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
�      Jana Iklan � http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: