Sunday, November 7, 2010

www.auto.pdniaga.com - Digest Number 2779

Messages In This Digest (3 Messages)

Messages

1.

Fw: Modifikasi Toyota Kijang Innova yang Tidak Biasa

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sat Nov 6, 2010 5:28 pm (PDT)




Modifikasi Toyota Kijang Innova yang Tidak Biasa
ujung-bumi.blogspot

Toyota Innova merupakan kendaraan yang sangat terkenal untuk mengangkut sekitar orang-orang dengan kenyamanan tapi seseorang walaupun mengapa tidak membuatnya limusin? Ketika Mercedes E-Class, Honda Accord dan Duta Besar dapat ditarik, mengapa bukan Innova? Innova ini telah terentang oleh lima kaki sepanjang sumbu roda tersebut. Meskipun mobil tidak terlihat estetis menyenangkan kita cukup bertanya-tanya apa interior seperti?

nah ini proses pembuatannya

2.

Fw: Kerajaan Enggan Mansuh Saman Ekor

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sat Nov 6, 2010 5:33 pm (PDT)




Saman ekor aniaya pengguna

Oleh IKHWAN IDERIS
ikhwan.ideris@kosmo.com.my
KUALA LUMPUR - Pelaksanaan saman ekor dilihat tidak mampu meningkatkan kesedaran pengguna untuk mematuhi peraturan lalu lintas, sebaliknya hanya membuatkan pengguna merasakan diri mereka dianiaya.

Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Dr. Ahmad Zaki Ismail berpendapat, saman ekor adalah saman yang tidak adil kerana dikeluarkan tanpa pengetahuan pengguna.

"Saman seharusnya dibuat secara terang-terangan dan dikeluarkan di tempat kejadian, bukannya mengambil kesalahan orang lain secara sorok-sorok, kemudian dihantar melalui pos.

"Saman yang diambil dengan cara menyorok ini dilihat seperti hendak menganiaya, bukannya memberikan kesedaran kepada pengguna dan ini sangat tidak adil," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Akhbar semalam melaporkan bahawa kerajaan tidak bercadang menghentikan tindakan mengeluarkan saman ekor kepada pesalah trafik.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, saman ekor adalah notis saman yang dikeluarkan oleh mahkamah kepada pesalah jalan raya yang ingkar terhadap Notis POL 170A yang dikeluarkan ke atas mereka oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Kerajaan Umno-BN Enggan Mansuh Saman Ekor
Author: Kembara Jr

KUALA LUMPUR 4 Nov - Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop semalam menegaskan kementeriannya enggan memansuhkan 17 juta saman ekor yang telah dikeluarkan pihak polis walaupun mendapat rungutan daripada pelbagai pihak berhubung kesahihan saman tersebut.

Dalam soalan tambahan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata jawapan yang diberikan oleh Menteri tersebut sebagai cuba mengelirukan Dewan.

"Menurut Seksen 115 Akta Pengangkutan Jalan menyebut bahawa jika seseorang itu gagal memenuhi notis pemberitahuan tentang kelajuan yang melebihi had laju dalam tempoh dikenakan (tempoh tujuh hari), ia adalah merupakan satu kesalahan melainkan seseorang itu berjaya membuktikan tidak bersalah dan memuaskan hati mahkamah.

"Persoalannya di sini, saman ekor yang telah dikeluarkan tidak pernah dibawa ke mahkamah sama ada kegagalan mereka memenuhi notis tersebut atau pun hal-hal yang berkaitan dengan kesalahan melebihi had laju," ujar Mahfuz.

Beliau turut meminta pihak polis agar mematuhi prosedur yang telah ditetapkan kerana rungutan pengguna jalan raya yang dikenakan saman ekor memberitahu mereka tidak pernah dipanggil ke mahkamah.

"Kalau mereka yang dikenakan saman ekor ini dipanggil ke mahkamah, kesalahan tidak menghadiri perbicaraan akan membolehkan mereka ditangkap.

"Kerajaan juga baru membentangkan akta tersebut dalam bacaan kali kedua Rang Undang-Undang, Akta Pengangkutan Jalan yang menyatakan takrif berkaitan imej rakaman.

"Maka saman ekor yang telah dikeluarkan oleh pihak polis berdasarkan rakaman imej sebelum ini adalah tidak sah disebabkan ianya belum termaktub di dalam akta yang akan digubal. Tindakan ini menyalahi undang-undang kerana perkara tersebut baru hendak dimasukkan ke dalam akta," tegasnya.

Dalam pada itu, Mahfuz turut meminta supaya 17 juta saman ekor yang telah dikeluarkan dengan anggaran membabitkan kos kewangan sebanyak RM 1.8 bilion diputihkan rekodnya terlebih dahulu sebelum akta baru itu dilaksanakan.
3.

Fw: Seandainya Kepolisian Berani Melakukan Ini, Dijamin Negeri Kita

Posted by: ":: eSpAcE 9808 ::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sat Nov 6, 2010 5:40 pm (PDT)




Seandainya Kepolisian Berani Melakukan Ini, Dijamin Negeri Kita Aman
ujung-bumi.blogspot

Meksiko pecat 10% anggota polisi

Kepolisian federal di Meksiko memecat hampir 10% anggotanya dalam upaya memerangi korupsi.

Tiga ribu dua ratus anggota polisi itu dipecat karena tidak melakukan tugas mereka dengan baik atau terkait korupsi atau kejahatan terorganisasi, kata Komisaris Kepolisian Federal Facundo Rosas.

Rosas mengatakan, lebih dari 1.000 anggota polisi yang lain menghadapi sidang disipliner dan kemungkinan juga akan diberhentikan.

Dia mengatakan mereka yang dipecat tidak akan dibolehkan lagi bekerja sebagai polisi di tingkat lokal, negara bagian maupun tingkat federal.

Lebih dari 4.500 anggota polisi sudah dipecat sejak bulan Mei, kata Rosas, dan banyak diantara mereka didakwa melakukan kejahatan.

Dalam jumpa pers, Rosas mengatakan sebagian dari mereka dituduh oleh bawahan mereka memiliki kaitan dengan kartel narkoba di Kota Juarez, kota yang paling penuh kekerasan di Meksiko.
Tahap pertama

Rosas mengatakan pemecatan ini hanyalah tahap pertama perombakan dalam jajaran kepolisian Meksiko.

Tidak lama setelah mulai menjabat, Presiden Felipe Calderon melancarkan perang besar terhadap kartel-kartel narkoba.

Di banyak daerah di negara itu dia mengerahkan tentara untuk melawan geng-geng penyelundup narkoba walaupun ditentang oleh para pengecamnya.

Tetapi Rosas mengatakan kepolisian federal juga ikut berpran dalam perang melawan obat-obat terlarang.

Dia menambahkan PHK yang sedang berlangsung ini adalah bagian dari strategi untuk membersihkan korps kepolisian dari korupsi dan membuat 34.500 anggotanya lebih bisa diandalkan, karena mereka merupakan bagian integral dari aparat keamanan negara itu.

Perang melawan kartel-kartel narkoba sudah memakan 25.000 korban jiwa sejak Calderon berkuasa tahun 2006.

POLRI/PDRM ?

POLRI/PDRM ga mesti melakukan seperti yg meksiko lakukan kalo mmg dirasa tidak perlu melakukan hal tersebut, paling tidak SEMANGAT dalam hal pemberantasan korupsinya patut dicontoh. POLRI/PDRM harus segera melakukan tindakan nyata/kongkrit dalam memberantas serta mencegah praktek korupsi yg terjadi di institusinya.

Berdasarkan komen2 agan, ada yg bilang bahwa sebenarnya POLRI/PDRM sudah melaksanakan pembersihan di institusinya, hanya saja, supaya perubahannya terlihat signifikan oleh masyarakat, maka perlu usaha extra luar biasa dari jajaran pimpinan POLRI/PDRM supaya POLRI/PDRM menjadi lebih baik..., terutama yg berkenaan KORUPSI, baik korupsi tingkat tinggi ataupun kelas teri (pungli2).

gw ga memungkiri, begitu banyak polisi yg bener2 profesional dalam tugasnya. oleh karenanya gw berharap POLRI/PDRM bisa benar2 mereformasi diri dgn totalitas sebagai salahsatu bentuk 'penghargaan' kepada mrk yg tlh bekerja profesional. pasti mereka yg bersih akan 'sakit hati' bila kinerja mrk dikotori oleh oknum2 tdk bertanggungjawab.
karena nila setitik, rusak susu sebelanga

Ini Baru Polisi, Gan!! Siapa Aja Yang Salah Pasti di Tilang!!!
Jangan maen-maen kalu di Amerika, gan...

Salah parkir dikit, aje....

Siapa pun pasti di TILANG!!!

Kaga pandang bulu, gan!!

Siapa pun kalu salah pasti di tilang!!

Nih contoh nye....

ALIEN SALAH MARKIR KAPAL TERBANGNYE, DITILANG!!!

AUTOBOT YANG SALAH PARKIR, JUGA DITILANG!!!
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Senarai Web:
•      Kad Kahwin - http://www.kadkahwin.biz     
•      Pengiklanan PERCUMA - http://www.interniaga.com     
•      Kad Nama Online - http://www.kadnama.com     
•      Koleksi Lirik Lagu - http://www.liriklagu.interniaga.com      
•      Blog, Video & MP3 - http://www.pdniaga.multiply.com 
•      Kad IPC Shopping - http://www.empay4u.com
•      PD Niaga Blog - http://pdniaga-blog.blogspot.com
•      Jana Iklan – http://www.janaiklan.com

Senarai Group & Keahlian Melalui Email:
1.  automobil-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/automobil 
2.  HitZ-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/HitZ
3.  pdniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pdniaga 
4.  dunia-politik-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/dunia-politik 
5.  bolasepak-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/bolasepak 
6.  auto-chat-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/auto-chat 
7.  ArenaPC-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/ArenaPC 
8.  pd-net-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/pd-net 
9.  interniaga-subscribe@yahoogroups.com 
http://groups.yahoo.com/group/interniaga
10. EBuku2-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/EBuku2U
10. JanaIklan-subscribe@yahoogroups.com   
http://groups.yahoo.com/group/JanaIklan

No comments: