Friday, February 10, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3197

Messages In This Digest (15 Messages)

1a.
Fw: Kereta Boleh Lipat Diperkenalkan Di Eropah From: ::-eSpAcE 9808-::
1b.
Re: Fw: Kereta Boleh Lipat Diperkenalkan Di Eropah From: suhaimi ibrahim
2.
Fwd: I DID IT!!! From: shidan shidan
3.
Kren di menara binjai jatuh From: suhaimi ibrahim
4.
kerja kosoang di opis akitek From: suhaimi ibrahim
5a.
Re: Myvi Bergegar From: Badrul Hisham Mohd Ramly
5b.
Re: Myvi Bergegar From: SEektruTH
5c.
Re: Myvi Bergegar From: Badrul Hisham Mohd Ramly
5d.
Re: Myvi Bergegar From: Harris Bin Haron
5e.
Re: Myvi Bergegar From: bashah
5f.
Re: Myvi Bergegar From: Harris Bin Haron
5g.
Re: Myvi Bergegar From: agai@017
5h.
Re: Myvi Bergegar From: tajul_amir@yahoo.com
5i.
Re: Myvi Bergegar From: Tiada Nama
6a.
Proton Februari promotion From: Jagathies Kannasan

Messages

1a.

Fw: Kereta Boleh Lipat Diperkenalkan Di Eropah

Posted by: "::-eSpAcE 9808-::" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Thu Feb 9, 2012 7:57 am (PST)



----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

Kereta Boleh Lipat Diperkenalkan Di Eropah
wartashubhi
Posted by Mohd Shubhi Abdul

Masalah parkir melanda di semua negara maju. Masalah kos tenaga yang semakin meningkat juga menjadi mimpi buruk semua negara maju. Bagi mereka yang mempunyai kereta tentu inginkan sebuah kereta yang mudah digunakan, menjimatkan dan senang diletakkan di kawasan parkir yang sempit.

Kini impian tersebut telah menjadi kenyataan. Sebuah kereta bertenaga elektrik telah direka yang mana tanpa penggunaan minyak, tangki dan lain-lain peralatan yang diperlukan untuk sebuah kereta minyak tidak perlu dipasang dan ini membolehkan kereta tersebut dilipat menjadi lebih kecil bagi memudahkan aktiviti parkir.

baca laporannya di sini.

Foldable electric car debuts in Europe

Hiriko

Hiriko is a foldable electric car unveiled Jan. 24 in Europe. It is designed to fit in tight parking spaces and be part of car-sharing programs.

By John Roach
The commercial version of a two-seater foldable electric car that driver and passenger enter through a pop-out windshield was officially unveiled this week in Europe.

The car, called Hiriko, is powered by four in-wheel motors that each turn a full 90 degrees. Its compact - and compactable - design coupled with four-wheel steering should allow parking in the tightest of spaces on crowded city streets.

The concept is based on the electric CityCar created by researchers at the MIT Media Lab, and commercialized by a consortium of automotive companies in the Basque region of Spain.

Hiriko, which is Basque for "urban," made its debut at a ceremony Jan. 24 by José Manuel Barroso, president of the European Commission in Brussels.
With electric motors in the wheels, there's no need for a gas tank or traditional gasoline engine, transmission and gearbox, allowing the rear of the car to slip under the chassis.

When folded, three of the cars can fit in one traditional parking space.

MIT Media Lab

MIT Media Lab's CityCar, which is the car Hiriko is based on, is compared to standard-size automobiles and a Smart car.

The MIT Media Lab envisions the cars finding a home in car-share programs where members drive any available ride around the city and parking at widely distributed charging stations.

The cars have a reported range of 100 km (62 miles) per charge, making them well suited for in-city driving in compact European cities already accustomed to small, fuel-efficient vehicles.

While the vehicles should appeal to cities and consumers keen to save money and the environment, the Economist notes that "supercompact cars have not done nearly as well as their proponents had hoped."

One of the hurdles, IHS Global Insight analyst Tim Urquhart told the magazine, is that cars like Hiriko are low value, low price, "and, therefore, they are low margin" - not much of a money maker.

Time will tell if these little electric rides find market acceptance. The first car-sharing trial is slated for Malmo, Sweden's third largest city, the Guardian reports. Other cities around the world have reportedly expressed interest, including Berlin, San Francisco, and Hong Kong.

Commercial production is slated to begin in Spain next year. The cars will cost 12,500 Euros each to build. A video of the unveiling ceremony is below.
1b.

Re: Fw: Kereta Boleh Lipat Diperkenalkan Di Eropah

Posted by: "suhaimi ibrahim" designplanet78@yahoo.com   designplanet78

Thu Feb 9, 2012 6:58 pm (PST)



sekali dah lipat. datang kereta lain parking rapat rapat. dah takleh lipat keluar. huhuhhu

 
sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com
 

________________________________
From:
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, February 9, 2012 11:56 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Kereta Boleh Lipat Diperkenalkan Di Eropah


 
----- Original Message -----
From: ::-eSpAcE 9808-::

Kereta Boleh Lipat
Diperkenalkan Di Eropah
wartashubhi
Posted by Mohd Shubhi
Abdul
 
Masalah parkir melanda di
semua negara maju. Masalah kos tenaga yang semakin meningkat juga menjadi mimpi
buruk semua negara maju. Bagi mereka yang mempunyai kereta tentu inginkan sebuah
kereta yang mudah digunakan, menjimatkan dan senang diletakkan di kawasan parkir
yang sempit. 

Kini impian tersebut telah
menjadi kenyataan. Sebuah kereta bertenaga elektrik telah direka yang mana tanpa
penggunaan minyak, tangki dan lain-lain peralatan yang diperlukan untuk sebuah
kereta minyak tidak perlu dipasang dan ini membolehkan kereta tersebut dilipat
menjadi lebih kecil bagi memudahkan aktiviti parkir.

baca laporannya di sini.

 
2.

Fwd: I DID IT!!!

Posted by: "shidan shidan" syid_dan@yahoo.com   syid_dan

Thu Feb 9, 2012 3:43 pm (PST)



<p>Hey...<br><br>living paycheck to paycheck wasnt working for me this allows me to spend my paycheck the way I want to I refused to continue depending on other people!<br><a href="http://villafenix.pl/lastnews/42RichardBaker/">http://villafenix.pl/lastnews/42RichardBaker/</a> now im on top of my game<br>the sky is the limit...</p>
3.

Kren di menara binjai jatuh

Posted by: "suhaimi ibrahim" designplanet78@yahoo.com   designplanet78

Thu Feb 9, 2012 5:38 pm (PST)





 
sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com
 

----- Forwarded Message -----
From: suhaimi ibrahim <designplanet78@gmail.com>
To: designplanet78@yahoo.com
Sent: Friday, February 10, 2012 9:36 AM
Subject: Kren di menara binjai jatuh


Jangan meletak kereta di tepi tapak pembinaan
Tags kren jatuh, lexus, menara binjai, Proton, rosak
Di KL ni parking makin susah nak jumpa. Kalau ada pun mahal bayaranya.
Oleh itu ramai yang parking di tempat yang tidak sesuai. Tidak kurang
juga di tepi jalan dan juga kawasan kosong tepi tapaik binaan. Tengahari tadi kren di Menara Binjai yang sedang di bina jatuh menimpa dua
kereta. Tidak pasti ada kehilangan nyawa , rasa nya tiada.

manara Binjai
dalam pembinaan

kereta proton
yang dah tentu total lost

klick
klik untuk cerita penuh.
4.

kerja kosoang di opis akitek

Posted by: "suhaimi ibrahim" designplanet78@yahoo.com   designplanet78

Thu Feb 9, 2012 7:14 pm (PST)



ado sesapo nak keje
opis den.? O & O design, jalan tun razak. nak cari 2 technical dan 1 senior akitek... 03-2163 0668. cakap ngan Mrs Lilian
 
sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com
5a.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "Badrul Hisham Mohd Ramly" badrulhishammohd.ramly@gmail.com   cirit3

Thu Feb 9, 2012 9:01 pm (PST)



No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya
belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena
buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak
kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so
cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu
tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan
menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta
ialah...cuba kaedah yg termurah dulu....
Sekian.
On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com> wrote:

> **
>
>
> Assalamualaikum wbt,
>
> Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar walaupun
> saya tak pakai myvi.
> masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan satu
> pomen kedai tayar ni suh tukar
> chamber..terus elok.
>
> Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar. Time
> corner semua okay. Langsung takda bunyi. Buat balancing pun sama. bawak gi
> jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.
>
> Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2
> bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang.
> hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada
> yang bleh pakai..
>
> Sekian.
>
> Assalamualaikum wbt..
>
> ------------------------------
> *From:* Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com>
> *To:* "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
> *Sent:* Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
>
>
> Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat
> steering gegar pada
> kelajuan lebih 100km/h.
>
> Sent from my daughter's iPad2
>
> On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <
> badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
>
>
> Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
> On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com> wrote:
>
> **
>
> Salam,
>
> Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed
> lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah
> 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum
> bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa
> gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari
> Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.
>
> Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa
> solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.
>
> Model : Myvi SE
> Year made : 2008
> Mileage : 31,400
> Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
> Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
> All standard conditions.
>
> Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil keta
> lain.
>
> Thank you.
>
> =
>
>
>
>
5b.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "SEektruTH" sethyusof@gmail.com

Thu Feb 9, 2012 9:30 pm (PST)



Rasanya bukan on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport rim, kena
buat on-wheel balancing betul2
kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan buat
balancing biasa..
insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran...cuba lah

undilah PAKATAN RAKYAT....yess

On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <
badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:

> **
>
>
> No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya
> belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena
> buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak
> kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so
> cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu
> tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
> Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan
> menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta
> ialah...cuba kaedah yg termurah dulu....
> Sekian.
> On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com> wrote:
>
>> **
>>
>>
>> Assalamualaikum wbt,
>>
>> Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar walaupun
>> saya tak pakai myvi.
>> masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan
>> satu pomen kedai tayar ni suh tukar
>> chamber..terus elok.
>>
>> Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar.
>> Time corner semua okay. Langsung takda bunyi. Buat balancing pun sama.
>> bawak gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.
>>
>> Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2
>> bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang.
>> hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada
>> yang bleh pakai..
>>
>> Sekian.
>>
>> Assalamualaikum wbt..
>>
>> ------------------------------
>> *From:* Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com>
>> *To:* "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
>> *Sent:* Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
>> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
>>
>>
>> Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat
>> steering gegar pada
>> kelajuan lebih 100km/h.
>>
>> Sent from my daughter's iPad2
>>
>> On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <
>> badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
>>
>>
>> Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
>> On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com> wrote:
>>
>> **
>>
>> Salam,
>>
>> Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed
>> lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah
>> 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum
>> bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa
>> gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari
>> Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.
>>
>> Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa
>> solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.
>>
>> Model : Myvi SE
>> Year made : 2008
>> Mileage : 31,400
>> Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
>> Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
>> All standard conditions.
>>
>> Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil
>> keta lain.
>>
>> Thank you.
>>
>> =
>>
>>
>>
>
5c.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "Badrul Hisham Mohd Ramly" badrulhishammohd.ramly@gmail.com   cirit3

Thu Feb 9, 2012 10:56 pm (PST)



Betul...tersilap...email second tu tersilap.....thanks..
On Feb 10, 2012 1:30 PM, "SEektruTH" <sethyusof@gmail.com> wrote:

> **
>
>
> Rasanya bukan on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
> dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
> myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport rim, kena
> buat on-wheel balancing betul2
> kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan buat
> balancing biasa..
> insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran...cuba lah
>
> undilah PAKATAN RAKYAT....yess
>
> On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <
> badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
>
>> **
>>
>>
>> No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya
>> belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena
>> buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak
>> kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so
>> cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu
>> tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
>> Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan
>> menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta
>> ialah...cuba kaedah yg termurah dulu....
>> Sekian.
>> On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com> wrote:
>>
>>> **
>>>
>>>
>>> Assalamualaikum wbt,
>>>
>>> Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar
>>> walaupun saya tak pakai myvi.
>>> masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan
>>> satu pomen kedai tayar ni suh tukar
>>> chamber..terus elok.
>>>
>>> Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar.
>>> Time corner semua okay. Langsung takda bunyi. Buat balancing pun sama.
>>> bawak gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.
>>>
>>> Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2
>>> bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang.
>>> hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada
>>> yang bleh pakai..
>>>
>>> Sekian.
>>>
>>> Assalamualaikum wbt..
>>>
>>> ------------------------------
>>> *From:* Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com>
>>> *To:* "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
>>> *Sent:* Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
>>> *Subject:* Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
>>>
>>>
>>> Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat
>>> steering gegar pada
>>> kelajuan lebih 100km/h.
>>>
>>> Sent from my daughter's iPad2
>>>
>>> On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <
>>> badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
>>>
>>>
>>> Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
>>> On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com> wrote:
>>>
>>> **
>>>
>>> Salam,
>>>
>>> Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed
>>> lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah
>>> 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum
>>> bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa
>>> gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari
>>> Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.
>>>
>>> Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa
>>> solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.
>>>
>>> Model : Myvi SE
>>> Year made : 2008
>>> Mileage : 31,400
>>> Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
>>> Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
>>> All standard conditions.
>>>
>>> Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil
>>> keta lain.
>>>
>>> Thank you.
>>>
>>> =
>>>
>>>
>>>
>
>
5d.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Thu Feb 9, 2012 11:00 pm (PST)



Kalau area KL saya biasa buat on wheel di setapak, taman kobena jalan cheras & sentul....semua kedai apek....

Semua alignment manual bukan machine @ computer....

________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of Badrul Hisham Mohd Ramly
Sent: Friday, February 10, 2012 1:34 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

Betul...tersilap...email second tu tersilap.....thanks..
On Feb 10, 2012 1:30 PM, "SEektruTH" <sethyusof@gmail.com<mailto:sethyusof@gmail.com>> wrote:

Rasanya bukan on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport rim, kena buat on-wheel balancing betul2
kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan buat balancing biasa..
insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran...cuba lah

undilah PAKATAN RAKYAT....yess
On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com<mailto:badrulhishammohd.ramly@gmail.com>> wrote:

No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta ialah...cuba kaedah yg termurah dulu....
Sekian.
On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com<mailto:mykeus2001@yahoo.com>> wrote:

Assalamualaikum wbt,

Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar walaupun saya tak pakai myvi.
masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan satu pomen kedai tayar ni suh tukar
chamber..terus elok.

Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar. Time corner semua okay. Langsung takda bunyi. Buat balancing pun sama. bawak gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.

Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2 bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang. hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada yang bleh pakai..

Sekian.

Assalamualaikum wbt..

________________________________
From: Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com<mailto:madf2510@yahoo.com>>
To: "automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil@yahoogroups.com>" <automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil@yahoogroups.com>>
Sent: Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com<http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Myvi Bergegar

Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat steering gegar pada
kelajuan lebih 100km/h.

Sent from my daughter's iPad2

On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com<mailto:badrulhishammohd.ramly@gmail.com>> wrote:

Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com<mailto:nagoboror@gmail.com>> wrote:

Salam,

Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.

Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.

Model : Myvi SE
Year made : 2008
Mileage : 31,400
Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
All standard conditions.

Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil keta lain.

Thank you.
=

DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.
5e.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Thu Feb 9, 2012 11:13 pm (PST)



kereta aku pulak gegar pada 120km/h...pi naza kia wat aligmnet/bal pun depa kata tak boleh buat aper sebab tayar bunting...aku tanya depan belakang...technician kata semua 4 Dunlop  bunting....hebat gak tu ....depa kata tayar lama 2009..kereta tak banyak gerak ((weekend jer)). so aku tak boleh kata apa2...bila bawak aku rasa ok..biaq pi lah,,lagipun aku bawak standard PLUS 110km/h jer...biarkan biarkan.. aku plan tukar lagi 1 tahun...

walaupun overall Dunlop ni ok tapi aku cadang nak tukar ke Bridgstone ...ok tak Bridgstone ? kalu ada xperience bagi tau..thanks

________________________________
From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, February 10, 2012 3:03 PM
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar


 
Kalau area KL saya biasa buat on wheel di setapak, taman kobena jalan cheras & sentul….semua kedai apek….
 
Semua alignment manual bukan machine @ computer….
 

________________________________

From:automobil@yahoogroups.com [mailto: automobil@yahoogroups.com ] On Behalf Of Badrul Hisham Mohd Ramly
Sent: Friday, February 10, 2012 1:34 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
 
 
Betul...tersilap...email second tu tersilap.....thanks..
On Feb 10, 2012 1:30 PM, "SEektruTH" <sethyusof@gmail.com> wrote:
 
Rasanya bukan on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport rim, kena buat on-wheel balancing betul2
kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan buat balancing biasa..
insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran... cuba lah

undilah PAKATAN RAKYAT....yess
On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
 
No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta ialah... cuba kaedah yg termurah dulu....
Sekian.
On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com> wrote:
 
Assalamualaikum wbt,
 
Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar walaupun saya tak pakai myvi.
masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan satu pomen kedai tayar ni suh tukar
chamber..terus elok.
 
Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar. Time corner semua okay. Langsung takda bunyi.  Buat balancing pun sama. bawak gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.
 
Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2 bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang. hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada yang bleh pakai..
 
Sekian.
 
Assalamualaikum wbt..
 

________________________________

From:Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
 
 
Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat steering gegar pada 
kelajuan lebih 100km/h. 

Sent from my daughter's iPad2

On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
 
>Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
>On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com> wrote:

>Salam,

>Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.

>Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.

>Model : Myvi SE
>Year made : 2008
>Mileage : 31,400
>Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
>Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
>All standard conditions. 

>Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil keta lain.

>Thank you.
=
 
 
DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message. Thank you.
5f.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "Harris Bin Haron" Harris@maa.com.my

Thu Feb 9, 2012 11:24 pm (PST)



Bridgestone Techno bising..... kalau bridgestone Potenza menggagau mahal mcm besi....hehehhe...

Utk rim saiz 16/17 tu cuba hankook....sedap gak & berpatutan... mcm falken & Michelin mahal la sikit.....

Saya pakai sekarg 195/55/15 tayar continental CC5.... Dpt murah jer 150 sebijik member baru pakai 2 hari....

Senyap & lembut....grip 8/10....dah pakai 8 bulan....cengkaman masih ok....
________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of bashah
Sent: Friday, February 10, 2012 3:14 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

kereta aku pulak gegar pada 120km/h...pi naza kia wat aligmnet/bal pun depa kata tak boleh buat aper sebab tayar bunting...aku tanya depan belakang...technician kata semua 4 Dunlop bunting....hebat gak tu ....depa kata tayar lama 2009..kereta tak banyak gerak ((weekend jer)). so aku tak boleh kata apa2...bila bawak aku rasa ok..biaq pi lah,,lagipun aku bawak standard PLUS 110km/h jer...biarkan biarkan.. aku plan tukar lagi 1 tahun...

walaupun overall Dunlop ni ok tapi aku cadang nak tukar ke Bridgstone ...ok tak Bridgstone ? kalu ada xperience bagi tau..thanks
________________________________
From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, February 10, 2012 3:03 PM
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

Kalau area KL saya biasa buat on wheel di setapak, taman kobena jalan cheras & sentul....semua kedai apek....

Semua alignment manual bukan machine @ computer....

________________________________
From: automobil@yahoogroups.com [mailto: automobil@yahoogroups.com ] On Behalf Of Badrul Hisham Mohd Ramly
Sent: Friday, February 10, 2012 1:34 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

Betul...tersilap...email second tu tersilap.....thanks..
On Feb 10, 2012 1:30 PM, "SEektruTH" <sethyusof@gmail.com<mailto:sethyusof@gmail.com>> wrote:

Rasanya bukan on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport rim, kena buat on-wheel balancing betul2
kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan buat balancing biasa..
insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran... cuba lah

undilah PAKATAN RAKYAT....yess
On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com<mailto:badrulhishammohd.ramly@gmail.com>> wrote:

No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta ialah... cuba kaedah yg termurah dulu....
Sekian.
On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com<mailto:mykeus2001@yahoo.com>> wrote:

Assalamualaikum wbt,

Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar walaupun saya tak pakai myvi.
masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan satu pomen kedai tayar ni suh tukar
chamber..terus elok.

Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar. Time corner semua okay. Langsung takda bunyi. Buat balancing pun sama. bawak gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.

Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2 bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang. hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada yang bleh pakai..

Sekian.

Assalamualaikum wbt..

________________________________
From: Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com<mailto:madf2510@yahoo.com>>
To: "automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil@yahoogroups.com>" <automobil@yahoogroups.com<mailto:automobil@yahoogroups.com>>
Sent: Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com<http://www.groupautomobil.blogspot.com> - Myvi Bergegar

Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat steering gegar pada
kelajuan lebih 100km/h.

Sent from my daughter's iPad2

On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com<mailto:badrulhishammohd.ramly@gmail.com>> wrote:

Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com<mailto:nagoboror@gmail.com>> wrote:

Salam,

Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.

Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.

Model : Myvi SE
Year made : 2008
Mileage : 31,400
Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
All standard conditions.

Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil keta lain.

Thank you.
=

DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the use of the individual or entity named above and may contain information that is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that any dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited. If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message. Thank you.

DISCLAIMER:-

This email is confidential and intended only for the use of the
individual or entity named above and may contain information that
is privileged.

If you are not the intended recipient, you are notified that any
dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited.
If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message.

Thank you.
5g.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "agai@017" agai_disini@yahoo.com.my

Thu Feb 9, 2012 11:51 pm (PST)



bridgestone so far ok....tp mahal banyak bro....bukan mahal sikit

________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, 10 February 2012 3:13 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

 
kereta aku pulak gegar pada 120km/h...pi naza kia wat aligmnet/bal pun depa kata tak boleh buat aper sebab tayar bunting...aku tanya depan belakang...technician kata semua 4 Dunlop  bunting....hebat gak tu ....depa kata tayar lama 2009..kereta tak banyak gerak ((weekend jer)). so aku tak boleh kata apa2...bila bawak aku rasa ok..biaq pi lah,,lagipun aku bawak standard PLUS 110km/h jer...biarkan biarkan.. aku plan tukar lagi 1 tahun...

walaupun overall Dunlop ni ok tapi aku cadang nak tukar ke Bridgstone ...ok tak Bridgstone ? kalu ada xperience bagi tau..thanks

________________________________
From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, February 10, 2012 3:03 PM
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

 
Kalau area KL saya biasa buat on wheel di setapak, taman kobena jalan cheras & sentul….semua kedai apek….
 
Semua alignment manual bukan machine @ computer….
 

________________________________

From:automobil@yahoogroups.com [mailto: automobil@yahoogroups.com ] On Behalf Of Badrul Hisham Mohd Ramly
Sent: Friday, February 10, 2012 1:34 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
 
 
Betul...tersilap...email second tu tersilap.....thanks..
On Feb 10, 2012 1:30 PM, "SEektruTH" <sethyusof@gmail.com> wrote:
 
Rasanya bukan on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport rim, kena buat on-wheel balancing betul2
kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan buat balancing biasa..
insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran... cuba lah

undilah PAKATAN RAKYAT....yess
On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
 
No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta ialah... cuba kaedah yg termurah dulu....
Sekian.
On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com> wrote:
 
Assalamualaikum wbt,
 
Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar walaupun saya tak pakai myvi.
masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan satu pomen kedai tayar ni suh tukar
chamber..terus elok.
 
Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar. Time corner semua okay. Langsung takda bunyi.  Buat balancing pun sama. bawak gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.
 
Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2 bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang. hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada yang bleh pakai..
 
Sekian.
 
Assalamualaikum wbt..
 

________________________________

From:Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
 
 
Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat steering gegar pada 
kelajuan lebih 100km/h. 

Sent from my daughter's iPad2

On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
 
>Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
>On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com> wrote:

>Salam,

>Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.

>Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.

>Model : Myvi SE
>Year made : 2008
>Mileage : 31,400
>Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
>Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
>All standard conditions. 

>Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil keta lain.

>Thank you.
=
 
 
DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the use of the individual or entity named above and may contain information that is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that any dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited. If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message. Thank you.

5h.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "tajul_amir@yahoo.com" tajul_amir@yahoo.com   tajul_amir

Fri Feb 10, 2012 12:10 am (PST)



aku skarang pakai bridgestone my01 punya,pada pendapat aku agak
bising la,lagi satu keta aku try pakai micheline green XM2,ok la
tak la bising sgt.Sorang lagi kawan aku pakai bridgestone my01
juga,mmg bising dia komplen.tapi busing atau senyap ni tgk jenis
bunga juga.Kalau bridgestone turanza tu tak tahu la plak.Kalau
nak yg just ok2 aku cadang Yokohama,tak mahal & tak terlalu
bising.just my 2 cents la....

Sent from Samsung Mobile

"agai@017" wrote:



bridgestone so far ok....tp mahal banyak bro....bukan mahal sikit

From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, 10 February 2012 3:13 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

kereta aku pulak gegar pada 120km/h...pi naza kia wat
aligmnet/bal pun depa kata tak boleh buat aper sebab tayar
bunting...aku tanya depan belakang...technician kata semua 4
Dunlop bunting....hebat gak tu ....depa kata tayar lama
2009..kereta tak banyak gerak ((weekend jer)). so aku tak boleh
kata apa2...bila bawak aku rasa ok..biaq pi lah,,lagipun aku
bawak standard PLUS 110km/h jer...biarkan biarkan.. aku plan
tukar lagi 1 tahun...
walaupun overall Dunlop ni ok tapi aku cadang nak tukar ke
Bridgstone ...ok tak Bridgstone ? kalu ada xperience bagi
tau..thanks
From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, February 10, 2012 3:03 PM
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

Kalau area KL saya biasa buat on wheel di setapak, taman
kobena jalan cheras & sentul….semua kedai apek….
Semua alignment manual bukan machine @ computer….
From: automobil@yahoogroups.com [mailto:
automobil@yahoogroups.com ] On Behalf Of Badrul Hisham Mohd Ramly
Sent: Friday, February 10, 2012 1:34 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
Betul...tersilap...email second tu tersilap.....thanks.. On Feb
10, 2012 1:30 PM, "SEektruTH" <sethyusof@gmail.com
<mailto:sethyusof@gmail.com> > wrote: Rasanya bukan
on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport
rim, kena buat on-wheel balancing betul2
kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan
buat balancing biasa..
insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran... cuba
lah

undilah PAKATAN RAKYAT....yess On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM,
Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com
<mailto:badrulhishammohd.ramly@gmail.com> > wrote: No
komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya
belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu
kelajuan...biasanya kena buat on wheel alignment...kalau u nak
confirmkan jugak....cuba u bawak kereta u sampai kelajuan yg
gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so cuba u tekan lagi
sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu tiba tiba
ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan
menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta
ialah... cuba kaedah yg termurah dulu....
Sekian. On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com
<mailto:mykeus2001@yahoo.com> > wrote: Assalamualaikum
wbt, Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta
bergegar walaupun saya tak pakai myvi. masa pakai wira dulu,
penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan satu pomen kedai
tayar ni suh tukar chamber..terus elok. Masa pakai waja
pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar. Time corner
semua okay. Langsung takda bunyi. Buat balancing pun sama. bawak
gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.
Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun.
pastu lama2 bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok
sampai sekarang. hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi
jer pengalaman. Mungkin ada yang bleh pakai.. Sekian.
Assalamualaikum wbt.. From: Mohammad Firaj
<madf2510@yahoo.com <mailto:madf2510@yahoo.com> >
To: "automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com>
" <automobil@yahoogroups.com <mailto:automobil@yahoogroups.com> >
Sent: Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com
<http://www.groupautomobil.blogspot.com/> - Myvi Bergegar
Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh
buat steering gegar pada kelajuan lebih 100km/h.

Sent from my daughter's iPad2
On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly
<badrulhishammohd.ramly@gmail.com
<mailto:badrulhishammohd.ramly@gmail.com> > wrote:
Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel... On
Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com
<mailto:nagoboror@gmail.com> > wrote: Salam, Saya ada
satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed
lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau
bawah 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat
alignment sebelum bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk
ke Dungun tu dah rasa gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa
balik dari Kuantan guna LPT dari Bukit Besi ke Ajil, kereta
bergegar juga. Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum
ni tp saya dah lupa solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.
Model : Myvi SE Year made : 2008 Mileage : 31,400 Condition :
9/10 tak calar sikit pun. Service : Semua perform by Perodua dan
ikut jadual every 5,000 km. All standard conditions. Kalau
kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil
keta lain. Thank you. = DISCLAIMER:- This email is
confidential and intended only for the use of the individual or
entity named above and may contain information that is
privileged. If you are not the intended recipient, you are
notified that any dissemination, distribution or copying of this
email is strictly prohibited. If you have received this email in
error, please notify us immediately by return email or telephone
and destroy the original message. Thank you.





5i.

Re: Myvi Bergegar

Posted by: "Tiada Nama" alhanzoli@yahoo.com   abdtojizi

Fri Feb 10, 2012 12:48 am (PST)



jgn cari pasal.... bahaya tu kalu x silap.

________________________________
From: bashah <bwasi@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, February 10, 2012 3:13 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

 
kereta aku pulak gegar pada 120km/h...pi naza kia wat aligmnet/bal pun depa kata tak boleh buat aper sebab tayar bunting...aku tanya depan belakang...technician kata semua 4 Dunlop  bunting....hebat gak tu ....depa kata tayar lama 2009..kereta tak banyak gerak ((weekend jer)). so aku tak boleh kata apa2...bila bawak aku rasa ok..biaq pi lah,,lagipun aku bawak standard PLUS 110km/h jer...biarkan biarkan.. aku plan tukar lagi 1 tahun...

walaupun overall Dunlop ni ok tapi aku cadang nak tukar ke Bridgstone ...ok tak Bridgstone ? kalu ada xperience bagi tau..thanks

________________________________
From: Harris Bin Haron <Harris@maa.com.my>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Friday, February 10, 2012 3:03 PM
Subject: RE: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar

 
Kalau area KL saya biasa buat on wheel di setapak, taman kobena jalan cheras & sentul….semua kedai apek….
 
Semua alignment manual bukan machine @ computer….
 

________________________________

From:automobil@yahoogroups.com [mailto: automobil@yahoogroups.com ] On Behalf Of Badrul Hisham Mohd Ramly
Sent: Friday, February 10, 2012 1:34 PM
To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
 
 
Betul...tersilap...email second tu tersilap.....thanks..
On Feb 10, 2012 1:30 PM, "SEektruTH" <sethyusof@gmail.com> wrote:
 
Rasanya bukan on-wheel ALIGNMENT.....TAPI ON-WHEEL BALANCING bro....
dulu, sayapun kena mcm ni jugak...
myvi ni ringan...lainlah kete2 yg besar lain..kalau pakai sport rim, kena buat on-wheel balancing betul2
kalau tak nak gegar dan murah, pakai jer rim besi kompang tu dan buat balancing biasa..
insyaallah anda akan berpuas hati sebab tiada lg gegaran... cuba lah

undilah PAKATAN RAKYAT....yess
On Thu, Feb 9, 2012 at 7:05 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
 
No komenlah kalau u nak tukar drive shaft. Tapi apa yg saya belajar....kalau gegar masa bawah pada satu satu kelajuan...biasanya kena buat on wheel alignment...kalau u nak confirmkan jugak....cuba u bawak kereta u sampai kelajuan yg gegar tu...katakanlah pada halaju 100km/j....so cuba u tekan lagi sampai 110 @120km/j...kalau pada kelajuan tu gegar tu tiba tiba ilang...so confirm tayar u kena buat on wheel alignment....
Tapi kalau nak tukar drive shaft pun tak salah...tapi tak akan menyelesaikan masalah anda...lagi satu petua dlm pembaikan kereta ialah... cuba kaedah yg termurah dulu....
Sekian.
On Feb 9, 2012 6:16 PM, "MikaeL" <mykeus2001@yahoo.com> wrote:
 
Assalamualaikum wbt,
 
Sekadar kongsi pengalaman. pernah juga saya kena kereta bergegar walaupun saya tak pakai myvi.
masa pakai wira dulu, penat buat balancing, masih gegar. jumpa dengan satu pomen kedai tayar ni suh tukar
chamber..terus elok.
 
Masa pakai waja pulak betul2 tahun lepas, bawak kereta 100 jer gegar. Time corner semua okay. Langsung takda bunyi.  Buat balancing pun sama. bawak gi jumpa pomen tu. dia kata, drive shaft you sudah rosak.
 
Dalam hati kata..ya ya je pomen ni. tak mcm drive shaft pun. pastu lama2 bawak 70 pon gegar..Gi tukar drive shaft..terus elok sampai sekarang. hehe..Saya bukan nak kasi solution, cuma kongsi jer pengalaman. Mungkin ada yang bleh pakai..
 
Sekian.
 
Assalamualaikum wbt..
 

________________________________

From:Mohammad Firaj <madf2510@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, February 8, 2012 8:16 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Myvi Bergegar
 
 
Cuba check tekanan angin tayar. Kalau terlalu tinggi pun boleh buat steering gegar pada 
kelajuan lebih 100km/h. 

Sent from my daughter's iPad2

On Feb 8, 2012, at 3:06 PM, Badrul Hisham Mohd Ramly <badrulhishammohd.ramly@gmail.com> wrote:
 
>Dicadangkan buat on wheel balancing....jgn buat off wheel...
>On Jan 26, 2012 10:30 PM, "NagoMakeOre" <nagoboror@gmail.com> wrote:

>Salam,

>Saya ada satu kemusykilan sikit pasal kereta saya ni. Bila saya speed lebih dari 100km/j rasa gegar. Tak tahu puncanya pulak tapi kalau bawah 100km/j tak ada rasa apa-apa. 4 hari sebelum tu dah buat alignment sebelum bertolak ke Kuantan, masa kat jalan lurus utk ke Dungun tu dah rasa gegarnya ingatkan jalan tak rata tapi masa balik dari Kuantan guna LPT dari Bukit Besi ke Ajil, kereta bergegar juga.

>Rasanya isu ni dah banyak dibincangkan sebelum ni tp saya dah lupa solutionnya. Harap kenkawan dapat bg advise.

>Model : Myvi SE
>Year made : 2008
>Mileage : 31,400
>Condition : 9/10 tak calar sikit pun.
>Service : Semua perform by Perodua dan ikut jadual every 5,000 km.
>All standard conditions. 

>Kalau kenkawan rasa nak beli pun boleh gak... dah gatal tgn nak ambil keta lain.

>Thank you.
=
 
 
DISCLAIMER:- This email is confidential and intended only for the use of the individual or entity named above and may contain information that is privileged. If you are not the intended recipient, you are notified that any dissemination, distribution or copying of this email is strictly prohibited. If you have received this email in error, please notify us immediately by return email or telephone and destroy the original message. Thank you.

6a.

Proton Februari promotion

Posted by: "Jagathies Kannasan" vishnu_vd@yahoo.com   vishnu_vd

Thu Feb 9, 2012 9:01 pm (PST)



Dear friends,

Thank you for your continuous support for the previous year.For this month,we bring a good deal for our customer who intend to buy new proton cars.Please grab this opportunity if you plan to buy or change your car.We also accept trade in.Thank you all again to your continues support.

Promotion from authorized Sales Proton Edar Sdn Bhd.

 
Graduate scheme and government scheme also available for full loan.
Zero down payment available for selected model.

Proton Saga FLX
Proton Persona 

Proton Exora BOLD

Proton Inspira

So for all the friends please grab this opportunity if you plan to buy or change your car.We also accept trade in.Thank you all again to your continues support. 

Promotion from authorized Sales Proton Edar  Sdn Bhd.

For more info please call/sms/email to jega at  012-3332230

Regards,
jega 012-3332230
Authorised Sales Dealer
Proton Edar Sdn Bhd 

Kuala Lumpur,Selangor and Negeri sembilan
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Groups

Latest product news

Join Mod. Central

stay connected.

Yahoo! Search

Find it now

Everything you

need in one place.

Y! Sports for TV

Game Day Companion

Live fantasy league

& game stats on TV.

Need to Reply?

Click one of the "Reply" links to respond to a specific message in the Daily Digest.

Create New Topic | Visit Your Group on the Web
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: