Monday, July 30, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3329

9 New Messages

Digest #3329
1
Fw: AWAS! TEKNIK TERBARU CURI KERETA by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
2
(no subject) by "Azizol Hassan Omar" jijon@ymail.com
3
cuba by "ahmad sopuan abdullah" asafahaha

Messages

Sun Jul 29, 2012 8:33 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom



----- Original Message -----
From: hazriza

AWAS!!! TEKNIK TERBARU CURI KERETA

Minggu lalu, kereta seorang wanita telah dicuri di tempat yang sangat sibuk berhampiran Jaya Jusco di Mahkota Cheras, Kuala Lumpur . Kejadian ini adalah sesuatu yang sangat bernilai untuk dikongsi bersama supaya kita dapat mengurangkan peluang kepada pencuri kereta.

Selepas meletakkan keretanya di tepi jalan di luar Jusco, wanita tersebut mendapati bahawa dia tidak berjaya untuk mengunci keretanya dengan alat kawalan jauh (remote). Pada fikiran beliau alat kawalan jauh tersebut telah kehabisan bateri atau rosak, lalu beliau hanya menggunakan kunci biasa untuk mengunci keretanya secara manual.

Beliau kemudian pergi untuk membeli beberapa barangan runcit dan kira-kira 30 minit kemudian apabila dia kembali ke tempat di mana dia meletakkan kereta beliau, didapati keretanya telah hilang.

Kemudian di balai polis dan juga di agensi insurans, beliau telah diberitahu bahawa terdapat beberapa sindiket mencuri kereta yang menggunakan peranti elektronik 'klip'frekuensi alat kawalan jauh kereta (car remote's frequency clipping). Alat ini boleh mengesan frekuensi remote kereta semasa ia digunakan untuk mengunci kereta.

Kesan dari operasi 'clipping' oleh pencuri kereta ini akan menyebabkan pemilik kenderaan tersebut tidak dapat mengunci kereta dengan alat kawalan jauh.Jadi pemilik kereta akan menguncinya secara manual. Sebaik sahaja pencuri ini memperolehi frekuensi alat kawalan jauh kereta anda, mereka akan mencuri kereta apabila anda berada jauh dari kereta anda.

Pengajaran untuk masa depan apabila anda tidak dapat mengunci kereta anda dengan alat kawalan jauh, kemungkinan tinggi bahawa seseorang berdekatan telah mensasarkan kereta anda. Jadi anda dinasihatkan supaya tidak meletak kenderaan di tempat tersebut dan beredarlah dari situ.

Sun Jul 29, 2012 4:41 pm (PDT) . Posted by:

"ahmad sopuan abdullah" asafahaha

salam.

nak tahu mana yang sudah tak aktifkan adres

Sun Jul 29, 2012 7:22 pm (PDT) . Posted by:

"Fhazly Yusop" neoli18

setuju. kena ada penerangan lebih jelas berkenaan cara nak laksanakan janji ni...

________________________________
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, July 29, 2012 8:08 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan


as salam,

kalau harga kereta turun secara mendadak...

1. kedai kereta second hand jatuh terduduk tergolek dog.
2. orang2 yang baru beli kereta pun jawabnya akan 'terpaksa' pakai kereta baru sampai jadi habuk.

wallahualam.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, July 28, 2012 12:15 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan


 

 
70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan – Azan
hanyzan30.blogspot.
Mohd Hanyzan Al Muari  

 
KUALA LUMPUR 27 Julai:
Lebih 70 peratus rakyat Malaysia menggunakan separuh pendapatan bulanan hanya
untuk membayar pinjaman kereta, kata Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan
Ismail.
 
"Paling sedikit pun,
RM500 sebulan. Itupun kereta (Perodua Kancil). Sekarang, semua orang terpaksa
memiliki kereta sendiri disebabkan sistem pengangkutan awam yang teruk," katanya
ketika dihubungi.
 
Menurut Azan, Unit
Perancang Ekonomi (EPU) melaporkan, 61 peratus isi rumah di Malaysia
berpendapatan di bawah RM3,000.
 
"Tapi, kurang daripada
sepuluh peratus rakyat Malaysia menggunakan pendapatan bulanan mereka untuk
membeli aset seperti rumah dan tanah," jelas beliau.
 
Justeru kata Azan, rakyat
Malaysia dilihat berbelanja lebih untuk kenderaan, berbanding melabur aset kekal
seperti rumah dan tanah.
 
"Sembilan tahun bayar
pinjaman kereta ialah amalan kewangan yang tidak sihat," katanya.
 
Beliau menambah,
kenderaan mengalami susut nilai secara purata 20 peratus setahun, manakala nilai
kenderaan akan menyusut kepada 'harga buku' pada tahun keenam dari tarikh
kenderaan dibeli.
 
"Kalau kereta berharga
RM100,000, maka setiap tahun nilai susutnya adalah 20 peratus. Pada tahun
keenam,'harga buku' sekitar RM25,000 sahaja," katanya.
 
"Pembiayaan kewangan
Malaysia paling teruk. Kerajaan dilihat menyebelahi syarikat kewangan. Bank
memang suka tempoh pinjaman dilanjutkan. Lagi lama pinjaman dibuat, lagi besar
untung yang mereka dapat," kata Azan.
 
Sebelum ini, Pakatan
Rakyat bercadang untuk menurunkan harga kereta dengan menghapuskan duti eksais
dan cukai import jika berjaya mengambil alih Kerajaan Pusat.
 
Langkah itu ekoran harga
kenderaan di negara ini terlalu tinggi disebabkan cukai-cukai tersebut.-Kd

Sun Jul 29, 2012 11:55 pm (PDT) . Posted by:

"baddRi Rozaimi" zordaq

KEDAI KERETA 2ND AKAN JUAL LAGI MURAH.. KALAU NAK HIDUP.. 
 
Mohd Badri Ibrahim - Badd
0123556142
Zordaq Sdn Bhd
G01 02 Jalan SM02 Taman Subang Mas,
47260 Subang Jaya, Selangor, Malaysia.
http://www.ezordaq.com
Spare Part - High Performance - Accessories Car

________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, July 29, 2012 2:00 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan


 
Sebab tu pakat2 jangan beli lagi kereta pakai jer apa yg ada sekarang..Sabar2 la sikit ..sambil2 berdoa semoga PR menang PRU 13 nanti ..aminnnnnnn
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Sun, 29 Jul 2012 08:08:26
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan

as salam,

kalau harga kereta turun secara mendadak...

1. kedai kereta second hand jatuh terduduk tergolek dog.
2. orang2 yang baru beli kereta pun jawabnya akan 'terpaksa' pakai kereta baru sampai jadi habuk.

wallahualam.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, July 28, 2012 12:15 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan

 

 
70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan – Azan
hanyzan30.blogspot.
Mohd Hanyzan Al Muari  

 
KUALA LUMPUR 27 Julai:
Lebih 70 peratus rakyat Malaysia menggunakan separuh pendapatan bulanan hanya
untuk membayar pinjaman kereta, kata Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan
Ismail.
 
"Paling sedikit pun,
RM500 sebulan. Itupun kereta (Perodua Kancil). Sekarang, semua orang terpaksa
memiliki kereta sendiri disebabkan sistem pengangkutan awam yang teruk," katanya
ketika dihubungi.
 
Menurut Azan, Unit
Perancang Ekonomi (EPU) melaporkan, 61 peratus isi rumah di Malaysia
berpendapatan di bawah RM3,000.
 
"Tapi, kurang daripada
sepuluh peratus rakyat Malaysia menggunakan pendapatan bulanan mereka untuk
membeli aset seperti rumah dan tanah," jelas beliau.
 
Justeru kata Azan, rakyat
Malaysia dilihat berbelanja lebih untuk kenderaan, berbanding melabur aset kekal
seperti rumah dan tanah.
 
"Sembilan tahun bayar
pinjaman kereta ialah amalan kewangan yang tidak sihat," katanya.
 
Beliau menambah,
kenderaan mengalami susut nilai secara purata 20 peratus setahun, manakala nilai
kenderaan akan menyusut kepada 'harga buku' pada tahun keenam dari tarikh
kenderaan dibeli.
 
"Kalau kereta berharga
RM100,000, maka setiap tahun nilai susutnya adalah 20 peratus. Pada tahun
keenam,'harga buku' sekitar RM25,000 sahaja," katanya.
 
"Pembiayaan kewangan
Malaysia paling teruk. Kerajaan dilihat menyebelahi syarikat kewangan. Bank
memang suka tempoh pinjaman dilanjutkan. Lagi lama pinjaman dibuat, lagi besar
untung yang mereka dapat," kata Azan.
 
Sebelum ini, Pakatan
Rakyat bercadang untuk menurunkan harga kereta dengan menghapuskan duti eksais
dan cukai import jika berjaya mengambil alih Kerajaan Pusat.
 
Langkah itu ekoran harga
kenderaan di negara ini terlalu tinggi disebabkan cukai-cukai tersebut.-Kd

Mon Jul 30, 2012 1:44 am (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

kedai 2nd hand punya stok...alamatnya mmg tanggung rugi la tokey2 kedai tu.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: baddRi Rozaimi <zordaq@yahoo.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Monday, July 30, 2012 2:55 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan


 
KEDAI KERETA 2ND AKAN JUAL LAGI MURAH.. KALAU NAK HIDUP.. 
 
Mohd Badri Ibrahim - Badd
0123556142
Zordaq Sdn Bhd
G01 02 Jalan SM02 Taman Subang Mas,
47260 Subang Jaya, Selangor, Malaysia.
http://www.ezordaq.com/
Spare Part - High Performance - Accessories Car

________________________________
From: "fuzzyinn@yahoo.com" <fuzzyinn@yahoo.com>
To: Automobil <automobil@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, July 29, 2012 2:00 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan


 
Sebab tu pakat2 jangan beli lagi kereta pakai jer apa yg ada sekarang..Sabar2 la sikit ..sambil2 berdoa semoga PR menang PRU 13 nanti ..aminnnnnnn
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
Sender: automobil@yahoogroups.com
Date: Sun, 29 Jul 2012 08:08:26
To: automobil@yahoogroups.com<automobil@yahoogroups.com>
Reply-To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan

as salam,

kalau harga kereta turun secara mendadak...

1. kedai kereta second hand jatuh terduduk tergolek dog.
2. orang2 yang baru beli kereta pun jawabnya akan 'terpaksa' pakai kereta baru sampai jadi habuk.

wallahualam.
 
rgds,
Nazri Ahtar

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, July 28, 2012 12:15 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: 70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan

 

 
70% rakyat Malaysia terbeban hutang kenderaan – Azan
hanyzan30.blogspot.
Mohd Hanyzan Al Muari  

 
KUALA LUMPUR 27 Julai:
Lebih 70 peratus rakyat Malaysia menggunakan separuh pendapatan bulanan hanya
untuk membayar pinjaman kereta, kata Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan
Ismail.
 
"Paling sedikit pun,
RM500 sebulan. Itupun kereta (Perodua Kancil). Sekarang, semua orang terpaksa
memiliki kereta sendiri disebabkan sistem pengangkutan awam yang teruk," katanya
ketika dihubungi.
 
Menurut Azan, Unit
Perancang Ekonomi (EPU) melaporkan, 61 peratus isi rumah di Malaysia
berpendapatan di bawah RM3,000.
 
"Tapi, kurang daripada
sepuluh peratus rakyat Malaysia menggunakan pendapatan bulanan mereka untuk
membeli aset seperti rumah dan tanah," jelas beliau.
 
Justeru kata Azan, rakyat
Malaysia dilihat berbelanja lebih untuk kenderaan, berbanding melabur aset kekal
seperti rumah dan tanah.
 
"Sembilan tahun bayar
pinjaman kereta ialah amalan kewangan yang tidak sihat," katanya.
 
Beliau menambah,
kenderaan mengalami susut nilai secara purata 20 peratus setahun, manakala nilai
kenderaan akan menyusut kepada 'harga buku' pada tahun keenam dari tarikh
kenderaan dibeli.
 
"Kalau kereta berharga
RM100,000, maka setiap tahun nilai susutnya adalah 20 peratus. Pada tahun
keenam,'harga buku' sekitar RM25,000 sahaja," katanya.
 
"Pembiayaan kewangan
Malaysia paling teruk. Kerajaan dilihat menyebelahi syarikat kewangan. Bank
memang suka tempoh pinjaman dilanjutkan. Lagi lama pinjaman dibuat, lagi besar
untung yang mereka dapat," kata Azan.
 
Sebelum ini, Pakatan
Rakyat bercadang untuk menurunkan harga kereta dengan menghapuskan duti eksais
dan cukai import jika berjaya mengambil alih Kerajaan Pusat.
 
Langkah itu ekoran harga
kenderaan di negara ini terlalu tinggi disebabkan cukai-cukai tersebut.-Kd

Sun Jul 29, 2012 7:35 pm (PDT) . Posted by:

"Fhazly Yusop" neoli18

pada pendapat saya, masalah sebenarnya adalah pada AP bukan pada cukai. kalau AP tak dikawal, ie org awam bebas import kereta, secara tak langsung harga kereta lain juga terpaksa turun. sekurang2nya duti2 nki suma masuk kantung gomen, tp AP ni masuk kantung golonga2 tertentu. pekema pun x de sebut pasal AP dikekalkan/dihapuskan. artikel ni juga x sebut tentang AP.

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, July 28, 2012 12:18 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Bagaimana Cara harga Kereta Di Turunkan...???


 

Bagaimana Cara harga Kereta Di Turunkan...???
Posted by Kedah Lanie

 
Kereta Murah : Usah
risau PEKEMA..sokong je Pakatan Rakyat..!!
 
Posted by Kedah Lanie
 
 
Pengimport setuju
harga kereta diturunkan

Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan
Melayu Malaysia (Pekema) bersetuju harga kereta diturunkan dengan cara
pemotongan duti eksais dan cukai import terhadap kereta.

Presidennya,
Datuk Zainuddin Abdul Rahman berkata dengan cara itu, kereta bukan sahaja akan
mampu dimiliki orang ramai tetapi pada masa sama ia juga akan merancakkan
industri penjualan kereta tempatan.

"Biasanya apabila hampir dengan Hari
Raya, secara purata pusat jualan kereta mampu menjual kira-kira 70 ke 80 buah
kereta, sekarang hendak jual 20 buah pun susah," katanya.

Beliau berkata
demikian sewaktu memberi maklum balas kepada rancangan Pakatan Rakyat untuk
menurunkan harga kereta dengan menghapuskan duti eksais dan cukai
import.

Zainuddin bagaimanapun mengakui penghapusan duti eksais dan cukai
import ke atas kereta akan menyebabkan negara kehilangan sedikit sumber
pendapatan daripada cukai.

Namun katanya, negara masih mampu memperolehi
sumber pendapatan yang jauh lebih tinggi daripada sumber ekonomi selain daripada
cukai ke atas kereta.

"Kalau hapuskan cukai ke atas kereta, apalah sangat
kesan kepada pendapatan negara sebanyak satu atau dua bilion itu,"
katanya.

Pada masa sama, beliau turut menyuarakan kebimbangannya terhadap
industri kereta tempatan yang mungkin terjejas akibat penghapusan cukai
tersebut.

Menurutnya, penghapusan cukai dan duti itu akan hanya memberi
kelebihan kepada kereta-kereta import, dan bukannya kereta keluaran
tempatan.

"Kalau kerajaan (sendiri) hendak hapuskan, saya menyokong penuh
tetapi yang jadi masalah kereta tempatan.

"Contohnya daripada segi bahan
mentah, kita masih jauh ketinggalan, orang dah pakai robot kita masih pakai
tenaga manusia," katanya.
 
 
DASAR
'PENGURANGAN HARGA KENDERAAN' - Cabaran pada masa hadapan
Posted by Kedah
Lanie
 

Sebagai rakyat Malaysia,
janji politik yang dilontarkan oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli untuk
mengurangkan harga kenderaan ternyata menggamit hati dan perasaan. Jika ini
berjaya dilaksanakan, rakyat Malaysia akan merasai kesan positif dengan
mempunyai lebihan wang untuk dibelanjakan.

Sebagai contoh, buat masa
ini untuk kereta 1.3 cc rakyat perlu membayar RM500 untuk 9 tahun pinjaman.
Dengan kadar gaji asas lepasan diploma sebanyak RM1,500.00, kadar RM500 itu
menjangkau 1/3 daripada gaji asas mereka. Ditambah pula dengan syarat yang
diperketatkan oleh Bank Negara, graduan yang baru bekerja terpaksa gigit jari
untuk memiliki kereta baru.

Malah kenyataan daripada
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS),
Datuk Omar Osman, bagi tahun 2009 sahaja, seramai 542 orang atau hampir 50
peratus daripada 1,086 penjawat awam yang diisytiharkan muflis pinjaman sewa
beli kenderaan. Ujarnya lagi, trend itu meningkat hingga 200 peratus pada 2010.
Melihat kepada trend ini ia satu yang sanggat
membimbangkan.

Justeru itu, tindakan
Pakatan Rakyat untuk mengurangkan harga kenderaan adalah perkara yang amat
dinantikan oleh seluruh rakyat Malaysia.

Walaubagaimanapun disebalik
cadangan tersebut, Pakatan Rakyat (selaku Government in waiting) perlu melihat
beberapa perkara sebelum ia mampu direalisasikan.

1. Menangani kebanjiran
kenderaan di jalan raya
Apakah pelan jangka panjang
Pakatan Rakyat dalam menangani kebanjiran kenderaan di jalan raya? Mengikut kaji
selidik sebuah badan bebas tempatan, penjualan kenderaan persendirian akan
mengalami peningkatan hampir 50% dalam masa 3 tahun jika Dasar Pengurangan Harga
Kenderaan direalisasikan. Dengan jumlah kenderaan sedia ada yang menjangkau
sebanyak 9,721,447 bagi tahun 2011, adakah jalan raya kita sudah bersedia untuk
menampung pertambahan sebanyak 50% kenderaan lagi dalam masa 3 tahun akan
datang?

2. Tempias kepada
pengangkutan awam
Disamping itu juga dengan
keupayaan memiliki kenderaan persendirian dipertingkatkan, keinginan rakyat
untuk menggunakan pengangkutan awam pasti akan menurun. Berdasarkan Pelan
Struktur Kuala Lumpur 2020, hanya 20 peratus penduduk Kuala Lumpur menggunakan
pengangkutan awam. Jika dasar ini direalisasikan nanti, sedikit sebanyak
pengangkutan awam akan menerima tempiasnya. Oleh itu apakah mekanisme yang
Pakatan Rakyat bakal gunakan bagi menggalakkan rakyat kekal menggunakan
pengangkutan awam walaupun dalam keadaan kenderaan persendirian mengalami
penurunan harga?

3. 'Survival PROTON
dalam mendepani pasaran antarabangsa'
Jika Pakatan Rakyat dapat
memerintah Malaysia pada pasca PRU ke 13, dasar kereta nasional pasti akan
diteruskan dengan mekanisme yang pasti berbeza. Walaubagaimanpun, PROTON selaku
Tunjang Belakang Automotif Negara pasti merasai tempiasnya. Justeru itu, bagi
memastikan kesannya dalam kadar yang minima, PROTON perlu dilihat sebagai
peneraju gergasi automatif negara apabila dasar 'Pengurangan Harga Kenderaan'
direalisasikan. Apa yang malang, jika PROTON gagal mengharunginya dan terus
tenggelam dalam Dunia Automatif Negara. Oleh itu Pakatan Rakyat perlu bersedia
bagi memastikan PROTON kekal berdaya saing dan rakyat mendapat
nikmatnya.

Sebagai kesimpulan Dasar
Pengurangan Harga Kenderaan ternyata kena pada masanya dikala rakyat dibebani
kos sara hidup yang tinggi. Walaubagaimanapun, ia perlu menjalani kajian yang
mendalam bagi memastikan kelestarian negara sentiasa berterusan. Disamping beban
rakyat dapat dikurangkan, negara juga turut mendapat tempiasnya, malah alam
sekitar juga sentiasa terpelihara,

MOHD IKHMAL BIN MOHD
ISKANDAR
BBA (Hons) Transport , DBS
(Transport) UiTM
Bekas Pembantu Penyelidik
Malaysia Institute of Transport (MITRANS)
Penyelidik untuk kajian
pengangkutan awam dan bas henti-henti kerajaan negeri Terengganu
 

Sun Jul 29, 2012 8:53 pm (PDT) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

bagi aku harga kereta no. 2 penting.. yang paling penting harga petrol
wajib turun.. kalau petrol turun InsyaAllah harga barang lain boleh
dikawal..beras, susu, gula.. aminnnn.. tapi kalau semua turun.. itu
sudah baguss..

On 30/07/2012 10:35 AM, Fhazly Yusop wrote:
> pada pendapat saya, masalah sebenarnya adalah pada AP bukan pada
> cukai. kalau AP tak dikawal, ie org awam bebas import kereta, secara
> tak langsung harga kereta lain juga terpaksa turun. sekurang2nya duti2
> nki suma masuk kantung gomen, tp AP ni masuk kantung golonga2
> tertentu. pekema pun x de sebut pasal AP dikekalkan/dihapuskan.
> artikel ni juga x sebut tentang AP.
>
> ----------------------------------------------------------
> *From:* -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
> *To:* zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
> *Sent:* Saturday, July 28, 2012 12:18 AM
> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Bagaimana Cara harga
> Kereta Di Turunkan...???
>
> 
>
>
> Bagaimana Cara harga Kereta Di Turunkan...???
> <http://www.kedahlanie.info/2012/07/bagaimana-cara-harga-kereta-di-turunkan.html>
>
>
> Posted by Kedah Lanie
> <https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554991_10150970327327157_251719861_n.jpg>
>
> _Kereta Murah : Usah risau PEKEMA..sokong je Pakatan Rakyat..!! _
> Posted by Kedah Lanie
> *Pengimport setuju harga kereta diturunkan*
>
> Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema)
> bersetuju harga kereta diturunkan dengan cara pemotongan duti eksais
> dan cukai import terhadap kereta.
>
> Presidennya, Datuk Zainuddin Abdul Rahman berkata dengan cara itu,
> kereta bukan sahaja akan mampu dimiliki orang ramai tetapi pada masa
> sama ia juga akan merancakkan industri penjualan kereta tempatan.
>
> "Biasanya apabila hampir dengan Hari Raya, secara purata pusat jualan
> kereta mampu menjual kira-kira 70 ke 80 buah kereta, sekarang hendak
> jual 20 buah pun susah," katanya.
>
> Beliau berkata demikian sewaktu memberi maklum balas kepada rancangan
> Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga kereta dengan menghapuskan duti
> eksais dan cukai import.
>
> Zainuddin bagaimanapun mengakui penghapusan duti eksais dan cukai
> import ke atas kereta akan menyebabkan negara kehilangan sedikit
> sumber pendapatan daripada cukai.
>
> Namun katanya, negara masih mampu memperolehi sumber pendapatan yang
> jauh lebih tinggi daripada sumber ekonomi selain daripada cukai ke
> atas kereta.
>
> "Kalau hapuskan cukai ke atas kereta, apalah sangat kesan kepada
> pendapatan negara sebanyak satu atau dua bilion itu," katanya.
>
> Pada masa sama, beliau turut menyuarakan kebimbangannya terhadap
> industri kereta tempatan yang mungkin terjejas akibat penghapusan
> cukai tersebut.
>
> Menurutnya, penghapusan cukai dan duti itu akan hanya memberi
> kelebihan kepada kereta-kereta import, dan bukannya kereta keluaran
> tempatan.
>
> "Kalau kerajaan (sendiri) hendak hapuskan, saya menyokong penuh tetapi
> yang jadi masalah kereta tempatan.
>
> "Contohnya daripada segi bahan mentah, kita masih jauh ketinggalan,
> orang dah pakai robot kita masih pakai tenaga manusia," katanya.
>
>
> _DASAR 'PENGURANGAN HARGA KENDERAAN' - Cabaran pada masa hadapan_
>
> Posted by Kedah Lanie
> <http://1.bp.blogspot.com/-mD6jnx9_vfc/UBDMftCe1AI/AAAAAAAAHP0/iZ2nQPgEazQ/s1600/2012-07-26_124900.jpg>
>
> Sebagai rakyat Malaysia, janji politik yang dilontarkan oleh Pengarah
> Strategi PKR, Rafizi Ramli untuk mengurangkan harga kenderaan ternyata
> menggamit hati dan perasaan. Jika ini berjaya dilaksanakan, rakyat
> Malaysia akan merasai kesan positif dengan mempunyai lebihan wang
> untuk dibelanjakan.
>
> Sebagai contoh, buat masa ini untuk kereta 1.3 cc rakyat perlu
> membayar RM500 untuk 9 tahun pinjaman. Dengan kadar gaji asas lepasan
> diploma sebanyak RM1,500.00, kadar RM500 itu menjangkau 1/3 daripada
> gaji asas mereka. Ditambah pula dengan syarat yang diperketatkan oleh
> Bank Negara, graduan yang baru bekerja terpaksa gigit jari untuk
> memiliki kereta baru.
>
> Malah kenyataan daripada Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja
> Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman, bagi tahun 2009
> sahaja, seramai 542 orang atau hampir 50 peratus daripada 1,086
> penjawat awam yang diisytiharkan muflis pinjaman sewa beli kenderaan.
> Ujarnya lagi, trend itu meningkat hingga 200 peratus pada 2010.
> Melihat kepada trend ini ia satu yang sanggat membimbangkan.
>
> Justeru itu, tindakan Pakatan Rakyat untuk mengurangkan harga
> kenderaan adalah perkara yang amat dinantikan oleh seluruh rakyat
> Malaysia.
>
> Walaubagaimanapun disebalik cadangan tersebut, Pakatan Rakyat (selaku
> Government in waiting) perlu melihat beberapa perkara sebelum ia mampu
> direalisasikan.
> *
> *
> *1. Menangani kebanjiran kenderaan di jalan raya*
> Apakah pelan jangka panjang Pakatan Rakyat dalam menangani kebanjiran
> kenderaan di jalan raya? Mengikut kaji selidik sebuah badan bebas
> tempatan, penjualan kenderaan persendirian akan mengalami peningkatan
> hampir 50% dalam masa 3 tahun jika Dasar Pengurangan Harga Kenderaan
> direalisasikan. Dengan jumlah kenderaan sedia ada yang menjangkau
> sebanyak 9,721,447 bagi tahun 2011, adakah jalan raya kita sudah
> bersedia untuk menampung pertambahan sebanyak 50% kenderaan lagi dalam
> masa 3 tahun akan datang?
>
> *2. Tempias kepada pengangkutan awam*
> Disamping itu juga dengan keupayaan memiliki kenderaan persendirian
> dipertingkatkan, keinginan rakyat untuk menggunakan pengangkutan awam
> pasti akan menurun. Berdasarkan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020,
> hanya 20 peratus penduduk Kuala Lumpur menggunakan pengangkutan awam.
> Jika dasar ini direalisasikan nanti, sedikit sebanyak pengangkutan
> awam akan menerima tempiasnya. Oleh itu apakah mekanisme yang Pakatan
> Rakyat bakal gunakan bagi menggalakkan rakyat kekal menggunakan
> pengangkutan awam walaupun dalam keadaan kenderaan persendirian
> mengalami penurunan harga?
>
> *3. 'Survival PROTON dalam mendepani pasaran antarabangsa'*
> Jika Pakatan Rakyat dapat memerintah Malaysia pada pasca PRU ke 13,
> dasar kereta nasional pasti akan diteruskan dengan mekanisme yang
> pasti berbeza. Walaubagaimanpun, PROTON selaku Tunjang Belakang
> Automotif Negara pasti merasai tempiasnya. Justeru itu, bagi
> memastikan kesannya dalam kadar yang minima, PROTON perlu dilihat
> sebagai peneraju gergasi automatif negara apabila dasar 'Pengurangan
> Harga Kenderaan' direalisasikan. Apa yang malang, jika PROTON gagal
> mengharunginya dan terus tenggelam dalam Dunia Automatif Negara. Oleh
> itu Pakatan Rakyat perlu bersedia bagi memastikan PROTON kekal berdaya
> saing dan rakyat mendapat nikmatnya.
>
> Sebagai kesimpulan Dasar Pengurangan Harga Kenderaan ternyata kena
> pada masanya dikala rakyat dibebani kos sara hidup yang tinggi.
> Walaubagaimanapun, ia perlu menjalani kajian yang mendalam bagi
> memastikan kelestarian negara sentiasa berterusan. Disamping beban
> rakyat dapat dikurangkan, negara juga turut mendapat tempiasnya, malah
> alam sekitar juga sentiasa terpelihara,
>
> MOHD IKHMAL BIN MOHD ISKANDAR
> BBA (Hons) Transport , DBS (Transport) UiTM
> Bekas Pembantu Penyelidik Malaysia Institute of Transport (MITRANS)
> Penyelidik untuk kajian pengangkutan awam dan bas henti-henti kerajaan
> negeri Terengganu
>
>

Sun Jul 29, 2012 10:47 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

aku cari minyak sawit pun susah di kedai  semalam...walaupun Msia pengeluar sawit
 
kita ada  subsidi , tapi peniaga ni suka seludup keThailand Singapore smua tu..Idris Jala pulak kata subsidi boleh bagi bankrup
cuba pikir...bila di seludup keluar, kita rakyat Msia sebenarnya subsidikan peniaga dan rakyat luar..sebab rakyat luar mesti nak beli murah..
jadi setakat murah pun, ia takkan berguna jika tak di kuatkuasa...kenapa pulak rakyat nak barang subsidi, sebab gaji kita kecil...sebab apa gaji kecil..pasal gaji susah nak naik....pasal apa gaji susah nak naik...sebab banyak imigran datang...sebab apa banyka imigran dtang...pasal ada org suka niaga org....keluar pulak kes pemerdaganngan org mcm iklan di tv tu...lagi satu bila gaji kecil, org singapore/ putih boleh datg dok beli rumah kat sini..bila forex depa tinggi, harga rumah melambung....last2 salah burung bangau jugak

________________________________
From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
To: automobil@yahoogroups.com
Sent: Monday, July 30, 2012 11:53 AM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Bagaimana Cara harga Kereta Di Turunkan...???

bagi aku harga kereta no. 2 penting.. yang paling penting harga petrol wajib turun.. kalau petrol turun InsyaAllah harga barang lain boleh dikawal..beras, susu, gula.. aminnnn.. tapi kalau semua turun.. itu sudah baguss..

 On 30/07/2012 10:35 AM, Fhazly Yusop wrote:

pada pendapat saya, masalah sebenarnya adalah pada AP bukan pada cukai. kalau AP tak dikawal, ie org awam bebas import kereta, secara tak langsung harga kereta lain juga terpaksa turun. sekurang2nya duti2 nki suma masuk kantung gomen, tp AP ni masuk kantung golonga2 tertentu. pekema pun x de sebut pasal AP dikekalkan/dihapuskan. artikel ni juga x sebut tentang AP.
>
>
>
>
>________________________________
>From: -::eSpAcE9808::- mailto:rienacom@yahoo.com.sg
>To: zzxmelayucyber mailto:melayucyber@yahoogroups.com
>Sent: Saturday, July 28, 2012 12:18 AM
>Subject: http://www.groupautomobil.blogspot.com/ - Fw: Bagaimana Cara harga Kereta Di Turunkan...???
>
>

>
>Bagaimana Cara harga Kereta Di Turunkan...???
>Posted by Kedah Lanie
>
>
>
>
>Kereta Murah : Usah risau PEKEMA..sokong je Pakatan Rakyat..!!

>Posted by Kedah Lanie


>Pengimport setuju harga kereta diturunkan
>
>
>Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema) bersetuju harga kereta diturunkan dengan cara pemotongan duti eksais dan cukai import terhadap kereta.
>
>Presidennya, Datuk Zainuddin Abdul Rahman berkata dengan cara itu, kereta bukan sahaja akan mampu dimiliki orang ramai tetapi pada masa sama ia juga akan merancakkan industri penjualan kereta tempatan.
>
>"Biasanya apabila hampir dengan Hari Raya, secara purata pusat jualan kereta mampu menjual kira-kira 70 ke 80 buah kereta, sekarang hendak jual 20 buah pun susah," katanya.
>
>Beliau berkata demikian sewaktu memberi maklum balas kepada rancangan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga kereta dengan menghapuskan duti eksais dan cukai import.
>
>Zainuddin bagaimanapun mengakui penghapusan duti eksais dan cukai import ke atas kereta akan menyebabkan negara kehilangan sedikit sumber pendapatan daripada cukai.
>
>Namun katanya, negara masih mampu memperolehi sumber pendapatan yang jauh lebih tinggi daripada sumber ekonomi selain daripada cukai ke atas kereta.
>
>"Kalau hapuskan cukai ke atas kereta, apalah sangat kesan kepada pendapatan negara sebanyak satu atau dua bilion itu," katanya.
>
>Pada masa sama, beliau turut menyuarakan kebimbangannya terhadap industri kereta tempatan yang mungkin terjejas akibat penghapusan cukai tersebut.
>
>Menurutnya, penghapusan cukai dan duti itu akan hanya memberi kelebihan kepada kereta-kereta import, dan bukannya kereta keluaran tempatan.
>
>"Kalau kerajaan (sendiri) hendak hapuskan, saya menyokong penuh tetapi yang jadi masalah kereta tempatan.
>
>"Contohnya daripada segi bahan mentah, kita masih jauh ketinggalan, orang dah pakai robot kita masih pakai tenaga manusia," katanya.


>DASAR 'PENGURANGAN HARGA KENDERAAN' - Cabaran pada masa hadapan
>Posted by Kedah Lanie
>
>
>
>Sebagai rakyat Malaysia, janji politik yang dilontarkan oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli untuk mengurangkan harga kenderaan ternyata menggamit hati dan perasaan. Jika ini berjaya dilaksanakan, rakyat Malaysia akan merasai kesan positif dengan mempunyai lebihan wang untuk dibelanjakan.
>
>
>Sebagai contoh, buat masa ini untuk kereta 1.3 cc rakyat perlu membayar RM500 untuk 9 tahun pinjaman. Dengan kadar gaji asas lepasan diploma sebanyak RM1,500.00, kadar RM500 itu menjangkau 1/3 daripada gaji asas mereka. Ditambah pula dengan syarat yang diperketatkan oleh Bank Negara, graduan yang baru bekerja terpaksa gigit jari untuk memiliki kereta baru.
>
>
>Malah kenyataan daripada Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman, bagi tahun 2009 sahaja, seramai 542 orang atau hampir 50 peratus daripada 1,086 penjawat awam yang diisytiharkan muflis pinjaman sewa beli kenderaan. Ujarnya lagi, trend itu meningkat hingga 200 peratus pada 2010. Melihat kepada trend ini ia satu yang sanggat membimbangkan.
>
>
>Justeru itu, tindakan Pakatan Rakyat untuk mengurangkan harga kenderaan adalah perkara yang amat dinantikan oleh seluruh rakyat Malaysia.
>
>
>Walaubagaimanapun disebalik cadangan tersebut, Pakatan Rakyat (selaku Government in waiting) perlu melihat beberapa perkara sebelum ia mampu direalisasikan.
>
>
>1. Menangani kebanjiran kenderaan di jalan raya
>Apakah pelan jangka panjang Pakatan Rakyat dalam menangani kebanjiran kenderaan di jalan raya? Mengikut kaji selidik sebuah badan bebas tempatan, penjualan kenderaan persendirian akan mengalami peningkatan hampir 50% dalam masa 3 tahun jika Dasar Pengurangan Harga Kenderaan direalisasikan. Dengan jumlah kenderaan sedia ada yang menjangkau sebanyak 9,721,447 bagi tahun 2011, adakah jalan raya kita sudah bersedia untuk menampung pertambahan sebanyak 50% kenderaan lagi dalam masa 3 tahun akan datang?
>
>
>2. Tempias kepada pengangkutan awam
>Disamping itu juga dengan keupayaan memiliki kenderaan persendirian dipertingkatkan, keinginan rakyat untuk menggunakan pengangkutan awam pasti akan menurun. Berdasarkan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020, hanya 20 peratus penduduk Kuala Lumpur menggunakan pengangkutan awam. Jika dasar ini direalisasikan nanti, sedikit sebanyak pengangkutan awam akan menerima tempiasnya. Oleh itu apakah mekanisme yang Pakatan Rakyat bakal gunakan bagi menggalakkan rakyat kekal menggunakan pengangkutan awam walaupun dalam keadaan kenderaan persendirian mengalami penurunan harga?
>
>
>3. 'Survival PROTON dalam mendepani pasaran antarabangsa'
>Jika Pakatan Rakyat dapat memerintah Malaysia pada pasca PRU ke 13, dasar kereta nasional pasti akan diteruskan dengan mekanisme yang pasti berbeza. Walaubagaimanpun, PROTON selaku Tunjang Belakang Automotif Negara pasti merasai tempiasnya. Justeru itu, bagi memastikan kesannya dalam kadar yang minima, PROTON perlu dilihat sebagai peneraju gergasi automatif negara apabila dasar 'Pengurangan Harga Kenderaan' direalisasikan. Apa yang malang, jika PROTON gagal mengharunginya dan terus tenggelam dalam Dunia Automatif Negara. Oleh itu Pakatan Rakyat perlu bersedia bagi memastikan PROTON kekal berdaya saing dan rakyat mendapat nikmatnya.
>
>
>Sebagai kesimpulan Dasar Pengurangan Harga Kenderaan ternyata kena pada masanya dikala rakyat dibebani kos sara hidup yang tinggi. Walaubagaimanapun, ia perlu menjalani kajian yang mendalam bagi memastikan kelestarian negara sentiasa berterusan. Disamping beban rakyat dapat dikurangkan, negara juga turut mendapat tempiasnya, malah alam sekitar juga sentiasa terpelihara,
>
>
>
>MOHD IKHMAL BIN MOHD ISKANDAR
>BBA (Hons) Transport , DBS (Transport) UiTM
>Bekas Pembantu Penyelidik Malaysia Institute of Transport (MITRANS)
>Penyelidik untuk kajian pengangkutan awam dan bas henti-henti kerajaan negeri Terengganu

>
>
GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: