Saturday, October 13, 2012

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3383

Aksesori, Alat Ganti, Kereta & Motor

4 New Messages

Digest #3383
1
Fw: berhati2 ketika melangkah masuk LRT by "-::eSpAcE9808::-" rienacom
2
NCD kereta lama ke kereta baru by "suhaimi ibrahim" designplanet78
3.1
Re: Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu by "hadi hashim" hadi_hashim2002

Messages

Fri Oct 12, 2012 8:45 am (PDT) . Posted by:

"-::eSpAcE9808::-" rienacom

Awas! Sila berhati-hati ketika melangkah masuk LRT
aiyangdisayang.blogspot
Posted by aiyang

adoiiii........
Rasanya boleh bayangkan betapa sakitnya wanita tersebut.
Kejadian ni berlaku di Spore beberapa bulan yang lalu di Bugis MRT Station.
Tak tahulah macam mana boleh terperosok kat celah lubang tu.....mungkin tersalah langkah, tersalah pijak atau tertolak atau berebut2 ( ehhh....bukan rakyat spore berdisiplin tinggi ke?).
Tak kisah!!!
Apa yang penting jadikan ini sebagai pengajaran supaya kita lebih berhati2. Kalau boleh mata tu tengok ke bawah waktu nak melangkah masuk ke dalam lrt tu....(macam aku la tu....ahaksss).

sumber

comment:

Ridzwan Mohamed said...
pergh ngerinye...

Fri Oct 12, 2012 12:09 pm (PDT) . Posted by:

"suhaimi ibrahim" designplanet78

Senario : amat ada sebuah kereta yang dah abis bayar. katakanlah die nak beli kereta lagi sebijik, bolehkah NCD kereta lamanya transfer ke kereta baru tanpa menjual kereta lamanya. kira macam kes sayang kereta lama la ni. Sekadar untuk ilmu dan info, saya rasa ramai yang nak tahu, biasanya orang trade in kereta terus transfer NCD.

 
sembang-automobil

Artikel bebas mengenai kereta, automobil dan perkara yang sewaktu denganya

http://sembang-automobil.blogspot.com

Fri Oct 12, 2012 7:43 pm (PDT) . Posted by:

"hadi hashim" hadi_hashim2002



Tarbaeekkkk.....

http://hzmarketing-bio.blogspot.com

>________________________________
> From: almustaqeem <almustaqeem@yahoo.com>
>To: automobil@yahoogroups.com
>Sent: Friday, October 12, 2012 4:34 PM
>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
>
>

>nak bagi jugaklah seposen.
>
>kete banyak bukan sebab harga dia murah ke mahal. kete banyak sebab penduduk bertambah. bandingkan penduduk KL tahun 80-an dengan zaman milenium neh. banyak beza tu...
>
>maka kesesakkan adalah sesuatu yang pasti. ianya ibarat anugerah buat negara yang membangun. bangkok, jakarta, manila, beijing, semua mengalami masalah ini. malah singapura pon macam lah tak pernah jem langsung. belom apa2 lagi, kat tambak johor pon dah jem.
>
>jadi kita mungkin tak dapat nak hapuskan jem. pilihan yang kita ada adalah untuk mengurangkan kesesakkan.
>
>maka kita memerlukan satu kaedah penyelesaian yang jitu yang boleh memberi manfaat kepada semua pihak. untuk mencapai objektif ini, ada beberapa perkara yang perlu dikorbankan. lihat lah pelbagai syarat dan peraturan yang dikenakan oleh singapura. kalau diorang tak buat syarat macam
tu, penuh sesaklah jalan raya diorang.
>
>SETELAH HARGA KERETA DITURUNKAN, KITA BOLEH MELETAKKAN SYARAT DAN PERATURAN, SETIAP RAKYAT HANYA BOLEH DAFTAR SATU KERETA SAHAJA,DAN MEREKA HARUS MENUNGGU SEHINGGA TEMPOH LIMA TAHUN KE SEPULUH TAHUN UNTUK DAFTAR KERETA BARU DENGAN SYARAT KERETA SEDIA ADA HARUS DILUPUSKAN.
>
>saya rasa syarat macam ni perlu untuk memberi keselesaan kepada golongan marhaen bagi mendapatkan kereta yang lebih sesuai. tak perlu mahal, janji sesuai.
>
>2,3 hari lepas, ingat tak kes kemalangan satu keluarga kat kemaman. eksiden dengan bas ekspres tu. 7 orang dalam satu viva. korang bayangkan camane dalam keadaan viva tu. 5 mati, 2 lagi ICU sampai ke hari ni tak sedar2. yang sadisnya si bapak, hilang isteri dan 3 anak sekali gus. perghhh... tersentuh aku punya soft spot. bayangkan kalo jadi kat kita...
>
>kalaulah harga kereta murah sikit, mungkin diorang tak bawak viva kan? tak perlu lah alphard ke, estima ke, dapat
alza pon dah syukur rahmat dah. lebih terkawal dan selamat nak bawak 7 orang.
>
>bagi yang berkemampuan, sekarang ni kereta macam senang sangat nak dapat. terbaharu, ada pulak skim untuk graduan yang belum habis mengaji pon boleh beli kereta. dah lepas ni dalam kampus pulak jem. nak pergi dating bawak makwe pon lagi senang sebab dah ada kereta. pasang tinted gelpa sikit, ringan2 dalam kereta pon orang tak nampak sangat. dah timbul masalah sosial pulak.
>
>baru2 ni saya ada dengar satu promosi dalam radio, ada satu dealer ni boleh bagi loan sampai 20 tahun pada gomen staf yg beli kereta dengan dia!
>
>manusia memerlukan kenderaan untuk bergerak dari point A ke point B. pengangkutan awam adalah satu penyelesaian sekiranya ianya dapat diuruskan dengan baik serta meliputi kawasan yang menjadi tumpuan ramai. dan kerajaan kita hanya nampak LRT MRT sahaja sebagai penyelesaian. sanggup labur 80 bilion daripada nak meningkatkan tahap kecekapan bas
yang lebih efisien serta boleh diakses oleh semua orang dengan mudah.
>
>Sekarang ni nak pergi keje pon kena naik kereta. kereta besar2, tapi kat dalam sorang2 jer. nak tak nak terpaksa naik kereta jugak sebab rumah jauh. habis tu nak buat camane? nak beli rumah yg dekat dengan tempat kerja, harga rumah tak masuk akal lah pulak. duduk gombak, tapi kerja putrajaya. ape putrajaya takde rumah ke? itu pasal MRR2 hari2 jem... kalaulah rumah dekat dengan tempat kerja, masa perjalanan dapat dipendekkan serta kesesakkan dapat dikurangkan. mungkin tak payah naik kereta. naik basikal pon dah cukup.
>
>teori dominonyer disini efek dekat harga rumah pulak. harga rumah tidak dapat dikawal sebab mahal camane pon rumah tetap boleh jual punya. maknanya demand tu sentiasa ada sebab takde kawalan. orang kaya bertambah kaya sebab boleh manipulasi jual beli rumah. ada orang boleh setup kampeni lagi buat bisnes purposely untuk jual beli rumah.
>
>kat sweden,
ada satu syarat setiap orang hanya boleh beli satu rumah sahaja, sebab kerajaan mereka beranggapan rumah adalah satu keperluan asas, bukannya bahan untuk dimanipulasi dan buat keuntungan. maka harga rumah dapat dikawal dan orang boleh beli rumah dekat dgn tempat kerja atau tmpt2 yang selalu dia pergi. secara otomatik, boleh mengurangkan kesesakkan bukan?
>
>saya ada kereta, tapi pergi mana2 takat saya sorang jer tak bawak anak bini saya bawak motor. panas ke, hujan ke saya tetap dengan motor. naik kereta sorang2 bikin saya jadi stress!
>
>inilah jadinya bila orang kat atas sana dah lama berkuasa dan selesa sangat. tak boleh usik langsung!
>
>--- On Fri, 12/10/12, MHZ <cekelatgetah@gmail.com> wrote:
>
>
>>From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat
terima Bajet Lu
>>To: automobil@yahoogroups.com
>>Received: Friday, 12 October, 2012, 3:09 PM
>>
>>
>> 
>>Salam,
>>
>>bro nazri,
>>klu bapak dia bg keta pd ank dia, ank dia yg br keje x perlu beli
keta lg.. jd problem no. 2 dh setel.
>>bukan mintak free pun.. kita still bayar.. tapi mintak byr
kurang.. (kecuali tol klu bleh nk free :)
>>apa2 pun sy setuju kita mintak satu2, mudah2an diberi satu2.. at
least dpt satu pn jadila. klu x cuba mintak mmg x dpt :)
>>
On 12/10/2012 11:36 AM, Nazri Ahtar wrote:
>>
>> 
>>>salam bang,
>>>
>>>
>>>mmg betul dia habis loan...dia beli kereta baru... kereta lama...anak dia pakai... bini dia pakai.... takkan dia hidup bujang selama2nya ? chances are slim la kan ?
>>>
>>>
>>>saya pernah naik motor bang...risiko tinggi, betul. tapi tempoh perjalanan...sangatlah berbeza. ada sesetengah orang suka naik motor pi kerja sebab cepat. tapi ada juga yang kurang mampu beli kereta;...tapi bila dah murah, mulalah beli kereta.
>>>
>>>
>>>semua pembanggunan datang dari tax. sekarang defisit makin kurang....dah berapa lama dok defisit. kalau progress pembangunan tak seimbang dengan jumlah kutipan cukai, defisit naik balik. kita jugak yang tanggung nanti, sah2 harga barang mentah naik sebab cukai naik.... barang mentah naik.... semua naik.
>>>
>>>
>>>ok, sorry tegur pasal banding negara jiran. tapi irritated bila sikit2 nak compare dengan negara jiran. bak kata orang lama... rambut sama hitam...hati lain2....otak pun lain2. sama jugak la dengan negara.... negara sama negara...tapi pembangunan lain2.... corak pemerintah lain2, cukai lain2, rakyat tu sendiri pun dah lain2.. tak adil kalau saya kata ali bagus bawak mercedec kompressor, abu tak bagus sebab bawak proton. tapi kita tak tahu hutang ali brape banyak, hutang abu berapa banyak, kan ? jadi kalau nak compare....compare the whole picture.  
>>>
>>>
>>>pada saya, ok je nak mintak itu free ini free....tapi satu2 la bang... kasik ruang bernafas. kumpul duit lebih sikit, buat satu....kumpul lebih duit sikit, buat lagi satu.... kalau semua nak buat serentak. rabak poket.
>>>
>>>
>>>cuba bayangkan kalau isteri masing2 mintak tukar langsir, sofa, tv, radio, meja makan, besarkan dapor, pasang plaster ceiling setiap tahun. boleh ? saya tak sanggup. alhamdullillah isteri saya tak macam tu... huhu....
>>>
>>>
>>>rgds,
>>>Nazri Ahtar
>>>
>>>
>>>________________________________
>>> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
>>>To: automobil@yahoogroups.com
>>>Sent: Friday, October 12, 2012 10:58 AM
>>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
>>>
>>>
>>> 
>>>bro nazri,
>>>
>>>logiknya kalau sorang dh habih loan keta then
dia beli sebiji lg, dia still bwk sebijik keta
je pegi keje hatta dia ada 4 bijik keta sekali
pun. yg menjadi jem ialah porch parking depan
rumah dia la hehe. point di sini bila hutang
keta dh habis  awal  kita boleh la menyimpan
atau salurkan ke benda2 lain yg lebih perlu.
kalau org tu jenis nk tukar/tambah keta je tu
tak boleh nk buat apa la.. penyakit cari
sendiri. aku ada member yg setiap 3-4 tahun
tukar keta baru walhal takde la kaya mana pun.
>>>
>>>yg no 2 tu aku setuju. baru keje semua pakat
nk beli keta. tak payah tgk akan datang,
sekarang ni pun trendnya mcm tu.. keje 3 bln
dh nk pakai keta.. sbab loan bleh stretch
sampai 10 tahun, monthly installmentnya
rendah. tp bila nk kawin brulah garu kepala nk
pk rumah bagai.. gaji dh separuh habis utk
keta. ini masalah pengurusan kewangan. tak ada
kaitan secara lansung dgn harga keta.
>>>
>>>aku sokong kalau brader2 yg pakai motor beli
keta, sbabnya motor ni risikonya tersangatlah
tinggi. terutama sekali klu yg travel kerja
jauh & musim hujan. tapi aku lagi sokong
kalau mereka dapat  gunakan pengangkutan awam
yg cekap. ramai juga kawan2 kita yg pegi keje
naik moto walau ada keta sbab tak tahan jln
jem.. kan bagus klu kita ada pengangkutan awam
yg baik.. tak payah naik motor.
>>>
>>>sy tak rasa kita ada masalah dr segi kewangan
utk wujudkan kemudahan pengangkutan awam yg
cekap. kita dh buktikan boleh buat putrajaya,
klia, klia2, sepang f1, klcc, empangan bakun..
repair istana negara.. mcm2 lglah semuanya
taraf dunia. malaysia boleh!!!!! tp klu nk
buat nnti cajnya kena berpatutanlah. kalau
sama je mcm isi petrol + tol, makan rotilah
kita.
>>>
>>>saya bandingkan dgn singapore sbab saudara AM,
ML buat comparison negara kita dgn jakarta
& singapore. so sy ceritalah perihal
singapore yg saya tahu.. jakarta saya tak
tahu.
>>>
>>>kesimpulannya klau keta, tol & petrol tak
turun pun takpelah.. janji kita kena ada
pengangkutan awam yg taraf dunia. sekurang2nya
kita ada pilihan.. jgn tak ada langsung. tp
mcm bro nazri ckplah kan.. ibarat pungguk
rindukan aje. takpelah bro nazri berangan pun
ok.. sebab berangan tu konfirm free tak payah
bayar hehe.
>>>On 11/10/2012 6:21 PM, Nazri Ahtar wrote:
>>>
>>> 
>>>>salam bro MHZ,
>>>>
>>>>
>>>>pada saya, harga kereta menyumbang kepada masalah jem.
>>>>1. bila kereta murah, sapa2 yang dah habis hutang kereta boleh mula intai2 beli kereta baru. kereta lama masih elok, masih boleh guna pakai. itu baru sorang. berapa juta orang ada kat dalam malaysia ? atau nak lebih tetap...berapa juta orang ada kat KL... multiply by 2. get the number.
>>>>
>>>>
>>>>2. bila kereta murah, yang baru kerja, lebih ramai boleh beli kereta. turut menyumbang kepada lebih banyak kereta dijalanraya.
>>>>
>>>>
>>>>3. jalanraya bila nak bagi besar...gomen tarak duit, nak buat tol....rakyat bising. jumlah kenderaan bertabur kat jalan makin lama makin banyak. jalan dok besaq tu jugak. 
>>>>
>>>>
>>>>4. bila kereta lebih murah, brader2 yang pakai motor pun teringin nak beli kereta. turut menyumbang kepada penambahan jumlah kereta dijalan raya.
>>>>
>>>>
>>>>saya setuju kalau pengangkutan awam dicambahkan kepada byk tempat, ditambah gerabak, ditambah kekerapan perjalanan. tapi berapa ramai antara kita yang boleh dok diam kalau cukai kerajaan kena naik sebab nak tampung semua penambahan pengangkutan awam ? pasti akan ada yg bising...'ini kebajikan utk rakyat...rakyat terbeban dsbgnya'. ayat kasar bolehlah dibunyikan dengan "masuk public toilet pun kena bayar, inikan pula nak naik lrt free ?"
>>>>
>>>>
>>>>jangan bandingkan singapore dengan malaysia hanya kepada pengangkutan awam. nak banding, bandingkan keseluruhan. (sepertimana yang saya selalu buat bila gomen bagi alasan nak naik harga minyak) termasuk cukai2 yang dikenakan di Singapura, termasuk larangan2 melintas jalanraya, termasuk larangan memandu dilorong kecemasan. termasuk kepada bayar roadtax siang, bawak kereta siang sahaja, bayar roadtax malam, bawak kereta malam sahaja. ini berbalik kepada mentaliti orang ramai kat malaysia dengan mentaliti orang ramai di Singapura. sanggup bayar for a better service ? tepuk dada tanya selera.
>>>>
>>>>
>>>>tak ada masalah kalau nak buat sekatan yang 'ntah apa2' bagi kenderaan persendirian, tapi kasik setel dulu masalah pengangkutan awam. tak payah tengok jauh. bayangkan orang kajang yang nak pi kerja di putrajaya. TAK ADA BAS DIRECT KAJANG - PUTRAJAYA.... KAJANG kena pi dulu Bandar Tasik Selatan terminal bersepadu.... naik ERL.... turun putrajaya precint 9, naik bas nak pi precint 2. berapa jam kalau nak dibandingkan dengan naik motor sendiri dari kajang ke putrajaya....? itu belum nak ke cyberjaya. sendiri boleh congak.
>>>>
>>>>
>>>>bukan ke masalah jem tu menyumbang kepada semua orang, bukannya penting diri sendiri. tiap2 hari saya bawak kereta dari semenyih - PJ. 100KM pergi balik setiap hari. boleh kira berapa banyak tol saya tempuh, berapa banyak minyak dah kena minum. Tiap2 hari juga saya nampak banyak kereta ikut lorong kecemasan semata2 nak potong queue. tiap2 hari ada sahaja polis traffic tahan diaorang..... tapi masih ada yang dok buat juga. 
>>>>
>>>>
>>>>semua orang nak free, saya pun nak free kalau boleh. tapi be realistic. saya takut nak jadi pungguk rindukan bulan.
>>>> 
>>>>rgds,
>>>>Nazri Ahtar
>>>>
>>>>
>>>>________________________________
>>>> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
>>>>To: automobil@yahoogroups.com
>>>>Sent: Thursday, October 11, 2012 2:41 PM
>>>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
>>>>
>>>>
>>>> 
>>>>harga keta tak menyelesaikan masalah jln jem. keta mahal pun jln ttp jem sbb ia satu keperluan. tp keta murah boleh selesaikan masalah hutang. keta mahal pun org mampu beli sbb tempoh loan 10 tahun (kadang2 0% d/p) sebabkan byran bulanan rendah. tapi balanya beban hutang tinggi dlm tempoh waktu yg panjang. keta murah gomen boleh limitkan loan 4-5 tahun, installment bulanan sama aje tapi hutang sikit + cpt langsai.
>>>>
>>>>utk menyelesaikan  masalah jem
ialah ifrastruktur
pengangkutan awam yg efisien
& mampu duseluruh bandar2
& pinggir2 bandar. bila dh
efisien wajibkan rakyat guna.
tp 20 thn lg pun belum tentu
nk efisien. Tak perlu hurai
detail nnti masuk politik, org
x suka.
>>>>
>>>>Di Singapura mmg mcm2 sekatan
dibuat terhadap pemilik
kereta. Tp sistem pengangkutan
awam mereka cun melecun. Nk ke
mana2 sgt senang. Kebanyakan
sedara aku org s'por tak pakai
keta. Bukan tak mampu tp lagi
berbaloi. Kalau nk datang
Malaysia, mereka sewa jer lagi
untung. Tk pyh pikir soal
maintenance & installment.
>>>>
>>>>aku sokong harga keta murah.
Walau aku baru beli keta &
sebabkan resale value keta aku
drop, tp bermanafaat kepada
anak2 aku, sedara2 aku, kawan2
aku dll yg nk baru nk beli
kereta. Jgn pentingkan diri
sendiri beb.
>>>>
>>>>rumah aku jauh dr tpt keje,
sbab rumah area tpt aku keja 3
kali ganda lebih mahal dgn
spek lebih kurang sama dgn
rumah yg aku beli skarang.
buat apa duduk kt bandar tapi
kurang selesa utk keluarga.
aku byr tol & petrol
sehari RM30, sebulan +-600 tak
termasuk maintenance. Laluan
aku bekerja tiada kemudahan
awam yg efisien. Jadi aku
menyokong 100% turun harga
petrol & hapuskan tol.
>>>>
>>>>Mungkin ini semua kepentingan
individu je, tp aku percaya
beribu2 lagi yg berkepentingan
seperti aku.. yang kalau
digabungkan semua sekali
jadilah kepentingan rakyat.
>>>>
>>>>On 06/10/2012 7:29 AM, ML
wrote:
>>>>
>>>> 
>>>>>Salam
>>>>>
>>>>>
>>>>>Sy rasa pandgn bro nazri lbh bernas.. bukannya brsifat individu ataupun status kekayaan seseorang. Jgn lah tuduh beliau bmenulis mcm org kaya pulak
>>>>>
>>>>>
>>>>>Ketika ramai mintak mcm2 kelebihan turun harga kereta, minyak, tol, roadtax dan sebagainya, semua org pikir keuntungan individu shj...
>>>>>
>>>>>
>>>>>Mcmana dgn kesesakan bila semua dah mampu beli, macamana dengan infrastruktur kita, parking2 tambahan, pencemaran, saiz jalan, kemalangan, pelancongan, industri2 terlibat...Fuh banyak juga impaknya :-)
>>>>>
>>>>>
>>>>>Nk buat bnyk jln baru, bnyk la pulak tanah trpaksa korban, bilion la pulak kos, tiap bandar kena tambah parking dua tiga kali ganda... Polis, jpj, hospital pun mungkin kena tambah.. Msia ni nanti blh dikenali negara 'jem'.. 
>>>>>
>>>>>
>>>>>Kita mungkin x mau jadi jakarta yg dikenali dgn jem, kita juga mungkin x mau jadi singapore beli kereta tp blh drive hari tertentu shj, jadi trpaksala terima solution yg ada sebagai terbaik utk keadaan di msia, sesuai dgn mentaliti org2 msia..
>>>>>
>>>>>
>>>>>Jgn la menang bersorak, kampung tergadai ;-)
>>>>>
>>>>>On 1 Oct, 2012, at 12:29
PM, <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>>>>
>>>>>
>>>>> 
>>>>>>Salam MOD,hide my mail add. (office mail).
>>>>>> 
>>>>>>Saya rasa semua hal melibatkan politik termasuk juga Automobil,tapi mesti kena cara olahan biar bersesuaian dng skop,kias sikit2 jngan direct nanti ada orang
>>>>>>marah.Ruang Automobil ni tak semestinya berbincang pasal enjin,tayar,ekzos atau tntang sewaktu dengannya,boleh luaskan skop tu tapi mesti berkisar
>>>>>>pada asas automobile.Kalau basikal pakai bateri tu pun rasanya boleh juga kut kalau ada yg nak tanya..he..he..
>>>>>> 
>>>>>>Kalau luaskan skop perbincangan saya pasti ruang ni lebih seronok dan meriah,ada active reply dari orang lain.
>>>>>>Tentang komen Nazri dibawah ni saya kurang setuju,pendapatnya lebih kepada utamakan diri sendiri,mungkin dia orang berkemampuan,mampu bayar serba-serbi dan belum berkeluarga atau pun anak Cuma 2 orang saja,boleh pakai kereta sedan,tak perlu beli MPV.
>>>>>>**pakai MPV tak semestinya menunjukkan kemewahan tapi untuk keselesaan keluarga.Kalau cukai kereta diturunkan ramai yang mampu beli,justeru lebih
>>>>>>Selesa dan Selamat.
>>>>>> 
>>>>>>Soal jual balik kereta yang masih berhutang tak de masalah kerana proses penurunan cukai oleh PR dibuat secara berperingkat sehingga sampai ke Satu tahap yg dikira bersesuaian,bukan terus dihapuskan sekaligus.
>>>>>> 
>>>>>>KAMI RAKYAT MARHAIN BUKAN NAK HIDUP MEWAH PUN,CUKUPLAH SEKADAR SENANG SIKIT,HIDUP SELESA DIBUMI MSIA YG KAYA NI.
>>>>>> 
>>>>>>**saya bukan penyokong tegar PR,tapi sokong mana  yang membawa kebaikan pada rakyat biasa macam saya.…kesian kami orang susah,
>>>>>>Nak menyimpan sekarang pun susah bro,nak bayar downpayment tinggi,loan pun tinggi..adusss susahnya hidup sekarang….
>>>>>> 
>>>>>>Mzi…
>>>>>> 
>>>>>> 
>>>>>> 
>>>>>> 
>>>>>> 
>>>>>> 
>>>>>>From:automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On Behalf Of Nazri Ahtar
>>>>>>Sent: Monday, 10, 2012 10:01 AM
>>>>>>To: automobil@yahoogroups.com
>>>>>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
>>>>>> 
>>>>>>yeah, harga kereta murah, minyak murah..... fuh !!!
>>>>>> 
>>>>>>lepas nih makin banyaklah kereta bertaburan kat jalan.. makin semak la jem nak pi kerja pagi2 dari elok2 kena bangun pukul 6.... mungkin lepas nih kena bangun pukul 5 pulak.
>>>>>> 
>>>>>>lepas tu kita mintak pulak besarkan jalan.... yeah gomen mesti ada duit nak besarkan jalan....tak perlu bayar tol. yeah... best giler la weh....
>>>>>> 
>>>>>>aku yang baru beli kereta, tak da harapan la nak jual kereta....sebab dah sign kontrak harga lama yang mahal. alamatnya pakai sampai jadi besi buruk baru boleh merasa beli kereta baru... yeah !!! 
>>>>>> 
>>>>>>terbaik !!
>>>>>> 
>>>>>>** masing2 ada pendapat sendiri, masing2 boleh nak sokong secara cerdik pandai mahupun semberono, negara bebas bukan?. secara ikhlas, saya rasa makin lama makin banyak topik politik dalam group automobil. politik is a never ending story. this has got to stop.**
>>>>>> 
>>>>>>rgds,
>>>>>>Nazri Ahtar
>>>>>> 
>>>>>>ps: pada pendapat saya, ini ruang borak2 pasal automobil. BUKAN RUANG POLITIK. mohon tok mod tegur saya kalau saya silap. 
>>>>>> 
>>>>>>yang baik dari Allah, yang buruk dari saya
>>>>>> 
>>>>>>
>>>>>>________________________________
>>>>>>
>>>>>>From:-::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
>>>>>>To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
>>>>>>Sent: Friday, September 28, 2012 11:50 PM
>>>>>>Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat terima Bajet Lu
>>>>>> 
>>>>>> 
>>>>>>
>>>>>>Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (10)
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>>
>>
>
>
>

Fri Oct 12, 2012 10:56 pm (PDT) . Posted by:

"Quwarrizxmy Qurraizy"

satu pandangan yang sungguh bernas,tidak emosional dan berpijak di bumi nyata

kurangkan penting diri sendiri dan sedia berkorban untuk orang lain,tahniah!!!

On 13/10/2012, hadi hashim <hadi_hashim2002@yahoo.com> wrote:
>
>
> Tarbaeekkkk.....
>
>
> http://hzmarketing-bio.blogspot.com
>
>
>
>>________________________________
>> From: almustaqeem <almustaqeem@yahoo.com>
>>To: automobil@yahoogroups.com
>>Sent: Friday, October 12, 2012 4:34 PM
>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat
>> terima Bajet Lu
>>
>>
>>
>>nak bagi jugaklah seposen.
>>
>>kete banyak bukan sebab harga dia murah ke mahal. kete banyak sebab
>> penduduk bertambah. bandingkan penduduk KL tahun 80-an dengan zaman
>> milenium neh. banyak beza tu...
>>
>>maka kesesakkan adalah sesuatu yang pasti. ianya ibarat anugerah buat
>> negara yang membangun. bangkok, jakarta, manila, beijing, semua mengalami
>> masalah ini. malah singapura pon macam lah tak pernah jem langsung. belom
>> apa2 lagi, kat tambak johor pon dah jem.
>>
>>jadi kita mungkin tak dapat nak hapuskan jem. pilihan yang kita ada adalah
>> untuk mengurangkan kesesakkan.
>>
>>maka kita memerlukan satu kaedah penyelesaian yang jitu yang boleh memberi
>> manfaat kepada semua pihak. untuk mencapai objektif ini, ada beberapa
>> perkara yang perlu dikorbankan. lihat lah pelbagai syarat dan peraturan
>> yang dikenakan oleh singapura. kalau diorang tak buat syarat macam
> tu, penuh sesaklah jalan raya diorang.
>>
>>SETELAH HARGA KERETA DITURUNKAN, KITA BOLEH MELETAKKAN SYARAT DAN
>> PERATURAN, SETIAP RAKYAT HANYA BOLEH DAFTAR SATU KERETA SAHAJA,DAN MEREKA
>> HARUS MENUNGGU SEHINGGA TEMPOH LIMA TAHUN KE SEPULUH TAHUN UNTUK DAFTAR
>> KERETA BARU DENGAN SYARAT KERETA SEDIA ADA HARUS DILUPUSKAN.
>>
>>saya rasa syarat macam ni perlu untuk memberi keselesaan kepada golongan
>> marhaen bagi mendapatkan kereta yang lebih sesuai. tak perlu mahal, janji
>> sesuai.
>>
>>2,3 hari lepas, ingat tak kes kemalangan satu keluarga kat kemaman. eksiden
>> dengan bas ekspres tu. 7 orang dalam satu viva. korang bayangkan camane
>> dalam keadaan viva tu. 5 mati, 2 lagi ICU sampai ke hari ni tak sedar2.
>> yang sadisnya si bapak, hilang isteri dan 3 anak sekali gus. perghhh...
>> tersentuh aku punya soft spot. bayangkan kalo jadi kat kita...
>>
>>kalaulah harga kereta murah sikit, mungkin diorang tak bawak viva kan? tak
>> perlu lah alphard ke, estima ke, dapat
> alza pon dah syukur rahmat dah. lebih terkawal dan selamat nak bawak 7
> orang.
>>
>>bagi yang berkemampuan, sekarang ni kereta macam senang sangat nak dapat.
>> terbaharu, ada pulak skim untuk graduan yang belum habis mengaji pon boleh
>> beli kereta. dah lepas ni dalam kampus pulak jem. nak pergi dating bawak
>> makwe pon lagi senang sebab dah ada kereta. pasang tinted gelpa sikit,
>> ringan2 dalam kereta pon orang tak nampak sangat. dah timbul masalah
>> sosial pulak.
>>
>>baru2 ni saya ada dengar satu promosi dalam radio, ada satu dealer ni boleh
>> bagi loan sampai 20 tahun pada gomen staf yg beli kereta dengan dia!
>>
>>manusia memerlukan kenderaan untuk bergerak dari point A ke point B.
>> pengangkutan awam adalah satu penyelesaian sekiranya ianya dapat diuruskan
>> dengan baik serta meliputi kawasan yang menjadi tumpuan ramai. dan
>> kerajaan kita hanya nampak LRT MRT sahaja sebagai penyelesaian. sanggup
>> labur 80 bilion daripada nak meningkatkan tahap kecekapan bas
> yang lebih efisien serta boleh diakses oleh semua orang dengan mudah.
>>
>>Sekarang ni nak pergi keje pon kena naik kereta. kereta besar2, tapi kat
>> dalam sorang2 jer. nak tak nak terpaksa naik kereta jugak sebab rumah
>> jauh. habis tu nak buat camane? nak beli rumah yg dekat dengan tempat
>> kerja, harga rumah tak masuk akal lah pulak. duduk gombak, tapi kerja
>> putrajaya. ape putrajaya takde rumah ke? itu pasal MRR2 hari2 jem...
>> kalaulah rumah dekat dengan tempat kerja, masa perjalanan dapat
>> dipendekkan serta kesesakkan dapat dikurangkan. mungkin tak payah naik
>> kereta. naik basikal pon dah cukup.
>>
>>teori dominonyer disini efek dekat harga rumah pulak. harga rumah tidak
>> dapat dikawal sebab mahal camane pon rumah tetap boleh jual punya.
>> maknanya demand tu sentiasa ada sebab takde kawalan. orang kaya bertambah
>> kaya sebab boleh manipulasi jual beli rumah. ada orang boleh setup kampeni
>> lagi buat bisnes purposely untuk jual beli rumah.
>>
>>kat sweden,
> ada satu syarat setiap orang hanya boleh beli satu rumah sahaja, sebab
> kerajaan mereka beranggapan rumah adalah satu keperluan asas, bukannya bahan
> untuk dimanipulasi dan buat keuntungan. maka harga rumah dapat dikawal dan
> orang boleh beli rumah dekat dgn tempat kerja atau tmpt2 yang selalu dia
> pergi. secara otomatik, boleh mengurangkan kesesakkan bukan?
>>
>>saya ada kereta, tapi pergi mana2 takat saya sorang jer tak bawak anak bini
>> saya bawak motor. panas ke, hujan ke saya tetap dengan motor. naik kereta
>> sorang2 bikin saya jadi stress!
>>
>>inilah jadinya bila orang kat atas sana dah lama berkuasa dan selesa
>> sangat. tak boleh usik langsung!
>>
>>--- On Fri, 12/10/12, MHZ <cekelatgetah@gmail.com> wrote:
>>
>>
>>>From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
>>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat
> terima Bajet Lu
>>>To: automobil@yahoogroups.com
>>>Received: Friday, 12 October, 2012, 3:09 PM
>>>
>>>
>>>
>>>Salam,
>>>
>>>bro nazri,
>>>klu bapak dia bg keta pd ank dia, ank dia yg br keje x perlu beli
> keta lg.. jd problem no. 2 dh setel.
>>>bukan mintak free pun.. kita still bayar.. tapi mintak byr
> kurang.. (kecuali tol klu bleh nk free :)
>>>apa2 pun sy setuju kita mintak satu2, mudah2an diberi satu2.. at
> least dpt satu pn jadila. klu x cuba mintak mmg x dpt :)
>>>
> On 12/10/2012 11:36 AM, Nazri Ahtar wrote:
>>>
>>>
>>>>salam bang,
>>>>
>>>>
>>>>mmg betul dia habis loan...dia beli kereta baru... kereta lama...anak dia
>>>> pakai... bini dia pakai.... takkan dia hidup bujang selama2nya ? chances
>>>> are slim la kan ?
>>>>
>>>>
>>>>saya pernah naik motor bang...risiko tinggi, betul. tapi tempoh
>>>> perjalanan...sangatlah berbeza. ada sesetengah orang suka naik motor pi
>>>> kerja sebab cepat. tapi ada juga yang kurang mampu beli kereta;...tapi
>>>> bila dah murah, mulalah beli kereta.
>>>>
>>>>
>>>>semua pembanggunan datang dari tax. sekarang defisit makin kurang....dah
>>>> berapa lama dok defisit. kalau progress pembangunan tak seimbang dengan
>>>> jumlah kutipan cukai, defisit naik balik. kita jugak yang tanggung
>>>> nanti, sah2 harga barang mentah naik sebab cukai naik.... barang mentah
>>>> naik.... semua naik.
>>>>
>>>>
>>>>ok, sorry tegur pasal banding negara jiran. tapi irritated bila sikit2
>>>> nak compare dengan negara jiran. bak kata orang lama... rambut sama
>>>> hitam...hati lain2....otak pun lain2. sama jugak la dengan negara....
>>>> negara sama negara...tapi pembangunan lain2.... corak pemerintah lain2,
>>>> cukai lain2, rakyat tu sendiri pun dah lain2.. tak adil kalau saya kata
>>>> ali bagus bawak mercedec kompressor, abu tak bagus sebab bawak proton.
>>>> tapi kita tak tahu hutang ali brape banyak, hutang abu berapa banyak,
>>>> kan ? jadi kalau nak compare....compare the whole picture.
>>>>
>>>>
>>>>pada saya, ok je nak mintak itu free ini free....tapi satu2 la bang...
>>>> kasik ruang bernafas. kumpul duit lebih sikit, buat satu....kumpul lebih
>>>> duit sikit, buat lagi satu.... kalau semua nak buat serentak. rabak
>>>> poket.
>>>>
>>>>
>>>>cuba bayangkan kalau isteri masing2 mintak tukar langsir, sofa, tv,
>>>> radio, meja makan, besarkan dapor, pasang plaster ceiling setiap tahun.
>>>> boleh ? saya tak sanggup. alhamdullillah isteri saya tak macam tu...
>>>> huhu....
>>>>
>>>>
>>>>rgds,
>>>>Nazri Ahtar
>>>>
>>>>
>>>>________________________________
>>>> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
>>>>To: automobil@yahoogroups.com
>>>>Sent: Friday, October 12, 2012 10:58 AM
>>>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat
>>>> terima Bajet Lu
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>bro nazri,
>>>>
>>>>logiknya kalau sorang dh habih loan keta then
> dia beli sebiji lg, dia still bwk sebijik keta
> je pegi keje hatta dia ada 4 bijik keta sekali
> pun. yg menjadi jem ialah porch parking depan
> rumah dia la hehe. point di sini bila hutang
> keta dh habis  awal  kita boleh la menyimpan
> atau salurkan ke benda2 lain yg lebih perlu.
> kalau org tu jenis nk tukar/tambah keta je tu
> tak boleh nk buat apa la.. penyakit cari
> sendiri. aku ada member yg setiap 3-4 tahun
> tukar keta baru walhal takde la kaya mana pun.
>>>>
>>>>yg no 2 tu aku setuju. baru keje semua pakat
> nk beli keta. tak payah tgk akan datang,
> sekarang ni pun trendnya mcm tu.. keje 3 bln
> dh nk pakai keta.. sbab loan bleh stretch
> sampai 10 tahun, monthly installmentnya
> rendah. tp bila nk kawin brulah garu kepala nk
> pk rumah bagai.. gaji dh separuh habis utk
> keta. ini masalah pengurusan kewangan. tak ada
> kaitan secara lansung dgn harga keta.
>>>>
>>>>aku sokong kalau brader2 yg pakai motor beli
> keta, sbabnya motor ni risikonya tersangatlah
> tinggi. terutama sekali klu yg travel kerja
> jauh & musim hujan. tapi aku lagi sokong
> kalau mereka dapat  gunakan pengangkutan awam
> yg cekap. ramai juga kawan2 kita yg pegi keje
> naik moto walau ada keta sbab tak tahan jln
> jem.. kan bagus klu kita ada pengangkutan awam
> yg baik.. tak payah naik motor.
>>>>
>>>>sy tak rasa kita ada masalah dr segi kewangan
> utk wujudkan kemudahan pengangkutan awam yg
> cekap. kita dh buktikan boleh buat putrajaya,
> klia, klia2, sepang f1, klcc, empangan bakun..
> repair istana negara.. mcm2 lglah semuanya
> taraf dunia. malaysia boleh!!!!! tp klu nk
> buat nnti cajnya kena berpatutanlah. kalau
> sama je mcm isi petrol + tol, makan rotilah
> kita.
>>>>
>>>>saya bandingkan dgn singapore sbab saudara AM,
> ML buat comparison negara kita dgn jakarta
> & singapore. so sy ceritalah perihal
> singapore yg saya tahu.. jakarta saya tak
> tahu.
>>>>
>>>>kesimpulannya klau keta, tol & petrol tak
> turun pun takpelah.. janji kita kena ada
> pengangkutan awam yg taraf dunia. sekurang2nya
> kita ada pilihan.. jgn tak ada langsung. tp
> mcm bro nazri ckplah kan.. ibarat pungguk
> rindukan aje. takpelah bro nazri berangan pun
> ok.. sebab berangan tu konfirm free tak payah
> bayar hehe.
>>>>On 11/10/2012 6:21 PM, Nazri Ahtar wrote:
>>>>
>>>>
>>>>>salam bro MHZ,
>>>>>
>>>>>
>>>>>pada saya, harga kereta menyumbang kepada masalah jem.
>>>>>1. bila kereta murah, sapa2 yang dah habis hutang kereta boleh mula
>>>>> intai2 beli kereta baru. kereta lama masih elok, masih boleh guna
>>>>> pakai. itu baru sorang. berapa juta orang ada kat dalam malaysia ? atau
>>>>> nak lebih tetap...berapa juta orang ada kat KL... multiply by 2. get
>>>>> the number.
>>>>>
>>>>>
>>>>>2. bila kereta murah, yang baru kerja, lebih ramai boleh beli kereta.
>>>>> turut menyumbang kepada lebih banyak kereta dijalanraya.
>>>>>
>>>>>
>>>>>3. jalanraya bila nak bagi besar...gomen tarak duit, nak buat
>>>>> tol....rakyat bising. jumlah kenderaan bertabur kat jalan makin lama
>>>>> makin banyak. jalan dok besaq tu jugak.
>>>>>
>>>>>
>>>>>4. bila kereta lebih murah, brader2 yang pakai motor pun teringin nak
>>>>> beli kereta. turut menyumbang kepada penambahan jumlah kereta dijalan
>>>>> raya.
>>>>>
>>>>>
>>>>>saya setuju kalau pengangkutan awam dicambahkan kepada byk tempat,
>>>>> ditambah gerabak, ditambah kekerapan perjalanan. tapi berapa ramai
>>>>> antara kita yang boleh dok diam kalau cukai kerajaan kena naik sebab
>>>>> nak tampung semua penambahan pengangkutan awam ? pasti akan ada yg
>>>>> bising...'ini kebajikan utk rakyat...rakyat terbeban dsbgnya'. ayat
>>>>> kasar bolehlah dibunyikan dengan "masuk public toilet pun kena bayar,
>>>>> inikan pula nak naik lrt free ?"
>>>>>
>>>>>
>>>>>jangan bandingkan singapore dengan malaysia hanya kepada pengangkutan
>>>>> awam. nak banding, bandingkan keseluruhan. (sepertimana yang saya
>>>>> selalu buat bila gomen bagi alasan nak naik harga minyak) termasuk
>>>>> cukai2 yang dikenakan di Singapura, termasuk larangan2 melintas
>>>>> jalanraya, termasuk larangan memandu dilorong kecemasan. termasuk
>>>>> kepada bayar roadtax siang, bawak kereta siang sahaja, bayar roadtax
>>>>> malam, bawak kereta malam sahaja. ini berbalik kepada mentaliti orang
>>>>> ramai kat malaysia dengan mentaliti orang ramai di Singapura. sanggup
>>>>> bayar for a better service ? tepuk dada tanya selera.
>>>>>
>>>>>
>>>>>tak ada masalah kalau nak buat sekatan yang 'ntah apa2' bagi kenderaan
>>>>> persendirian, tapi kasik setel dulu masalah pengangkutan awam. tak
>>>>> payah tengok jauh. bayangkan orang kajang yang nak pi kerja di
>>>>> putrajaya. TAK ADA BAS DIRECT KAJANG - PUTRAJAYA.... KAJANG kena pi
>>>>> dulu Bandar Tasik Selatan terminal bersepadu.... naik ERL.... turun
>>>>> putrajaya precint 9, naik bas nak pi precint 2. berapa jam kalau nak
>>>>> dibandingkan dengan naik motor sendiri dari kajang ke putrajaya....?
>>>>> itu belum nak ke cyberjaya. sendiri boleh congak.
>>>>>
>>>>>
>>>>>bukan ke masalah jem tu menyumbang kepada semua orang, bukannya penting
>>>>> diri sendiri. tiap2 hari saya bawak kereta dari semenyih - PJ. 100KM
>>>>> pergi balik setiap hari. boleh kira berapa banyak tol saya tempuh,
>>>>> berapa banyak minyak dah kena minum. Tiap2 hari juga saya nampak banyak
>>>>> kereta ikut lorong kecemasan semata2 nak potong queue. tiap2 hari ada
>>>>> sahaja polis traffic tahan diaorang..... tapi masih ada yang dok buat
>>>>> juga.
>>>>>
>>>>>
>>>>>semua orang nak free, saya pun nak free kalau boleh. tapi be realistic.
>>>>> saya takut nak jadi pungguk rindukan bulan.
>>>>>
>>>>>rgds,
>>>>>Nazri Ahtar
>>>>>
>>>>>
>>>>>________________________________
>>>>> From: MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
>>>>>To: automobil@yahoogroups.com
>>>>>Sent: Thursday, October 11, 2012 2:41 PM
>>>>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat
>>>>> terima Bajet Lu
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>harga keta tak menyelesaikan masalah jln jem. keta mahal pun jln ttp jem
>>>>> sbb ia satu keperluan. tp keta murah boleh selesaikan masalah hutang.
>>>>> keta mahal pun org mampu beli sbb tempoh loan 10 tahun (kadang2 0% d/p)
>>>>> sebabkan byran bulanan rendah. tapi balanya beban hutang tinggi dlm
>>>>> tempoh waktu yg panjang. keta murah gomen boleh limitkan loan 4-5
>>>>> tahun, installment bulanan sama aje tapi hutang sikit + cpt langsai.
>>>>>
>>>>>utk menyelesaikan  masalah jem
> ialah ifrastruktur
> pengangkutan awam yg efisien
> & mampu duseluruh bandar2
> & pinggir2 bandar. bila dh
> efisien wajibkan rakyat guna.
> tp 20 thn lg pun belum tentu
> nk efisien. Tak perlu hurai
> detail nnti masuk politik, org
> x suka.
>>>>>
>>>>>Di Singapura mmg mcm2 sekatan
> dibuat terhadap pemilik
> kereta. Tp sistem pengangkutan
> awam mereka cun melecun. Nk ke
> mana2 sgt senang. Kebanyakan
> sedara aku org s'por tak pakai
> keta. Bukan tak mampu tp lagi
> berbaloi. Kalau nk datang
> Malaysia, mereka sewa jer lagi
> untung. Tk pyh pikir soal
> maintenance & installment.
>>>>>
>>>>>aku sokong harga keta murah.
> Walau aku baru beli keta &
> sebabkan resale value keta aku
> drop, tp bermanafaat kepada
> anak2 aku, sedara2 aku, kawan2
> aku dll yg nk baru nk beli
> kereta. Jgn pentingkan diri
> sendiri beb.
>>>>>
>>>>>rumah aku jauh dr tpt keje,
> sbab rumah area tpt aku keja 3
> kali ganda lebih mahal dgn
> spek lebih kurang sama dgn
> rumah yg aku beli skarang.
> buat apa duduk kt bandar tapi
> kurang selesa utk keluarga.
> aku byr tol & petrol
> sehari RM30, sebulan +-600 tak
> termasuk maintenance. Laluan
> aku bekerja tiada kemudahan
> awam yg efisien. Jadi aku
> menyokong 100% turun harga
> petrol & hapuskan tol.
>>>>>
>>>>>Mungkin ini semua kepentingan
> individu je, tp aku percaya
> beribu2 lagi yg berkepentingan
> seperti aku.. yang kalau
> digabungkan semua sekali
> jadilah kepentingan rakyat.
>>>>>
>>>>>On 06/10/2012 7:29 AM, ML
> wrote:
>>>>>
>>>>>
>>>>>>Salam
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>Sy rasa pandgn bro nazri lbh bernas.. bukannya brsifat individu ataupun
>>>>>> status kekayaan seseorang. Jgn lah tuduh beliau bmenulis mcm org kaya
>>>>>> pulak
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>Ketika ramai mintak mcm2 kelebihan turun harga kereta, minyak, tol,
>>>>>> roadtax dan sebagainya, semua org pikir keuntungan individu shj...
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>Mcmana dgn kesesakan bila semua dah mampu beli, macamana dengan
>>>>>> infrastruktur kita, parking2 tambahan, pencemaran, saiz jalan,
>>>>>> kemalangan, pelancongan, industri2 terlibat...Fuh banyak juga impaknya
>>>>>> :-)
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>Nk buat bnyk jln baru, bnyk la pulak tanah trpaksa korban, bilion la
>>>>>> pulak kos, tiap bandar kena tambah parking dua tiga kali ganda...
>>>>>> Polis, jpj, hospital pun mungkin kena tambah.. Msia ni nanti blh
>>>>>> dikenali negara 'jem'..
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>Kita mungkin x mau jadi jakarta yg dikenali dgn jem, kita juga mungkin
>>>>>> x mau jadi singapore beli kereta tp blh drive hari tertentu shj, jadi
>>>>>> trpaksala terima solution yg ada sebagai terbaik utk keadaan di msia,
>>>>>> sesuai dgn mentaliti org2 msia..
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>Jgn la menang bersorak, kampung tergadai ;-)
>>>>>>
>>>>>>On 1 Oct, 2012, at 12:29
> PM,
> <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>>Salam MOD,hide my mail add. (office mail).
>>>>>>>
>>>>>>>Saya rasa semua hal melibatkan politik termasuk juga Automobil,tapi
>>>>>>> mesti kena cara olahan biar bersesuaian dng skop,kias sikit2 jngan
>>>>>>> direct nanti ada orang
>>>>>>>marah.Ruang Automobil ni tak semestinya berbincang pasal
>>>>>>> enjin,tayar,ekzos atau tntang sewaktu dengannya,boleh luaskan skop tu
>>>>>>> tapi mesti berkisar
>>>>>>>pada asas automobile.Kalau basikal pakai bateri tu pun rasanya boleh
>>>>>>> juga kut kalau ada yg nak tanya..he..he..
>>>>>>>
>>>>>>>Kalau luaskan skop perbincangan saya pasti ruang ni lebih seronok dan
>>>>>>> meriah,ada active reply dari orang lain.
>>>>>>>Tentang komen Nazri dibawah ni saya kurang setuju,pendapatnya lebih
>>>>>>> kepada utamakan diri sendiri,mungkin dia orang berkemampuan,mampu
>>>>>>> bayar serba-serbi dan belum berkeluarga atau pun anak Cuma 2 orang
>>>>>>> saja,boleh pakai kereta sedan,tak perlu beli MPV.
>>>>>>>**pakai MPV tak semestinya menunjukkan kemewahan tapi untuk keselesaan
>>>>>>> keluarga.Kalau cukai kereta diturunkan ramai yang mampu beli,justeru
>>>>>>> lebih
>>>>>>>Selesa dan Selamat.
>>>>>>>
>>>>>>>Soal jual balik kereta yang masih berhutang tak de masalah kerana
>>>>>>> proses penurunan cukai oleh PR dibuat secara berperingkat sehingga
>>>>>>> sampai ke Satu tahap yg dikira bersesuaian,bukan terus dihapuskan
>>>>>>> sekaligus.
>>>>>>>
>>>>>>>KAMI RAKYAT MARHAIN BUKAN NAK HIDUP MEWAH PUN,CUKUPLAH SEKADAR SENANG
>>>>>>> SIKIT,HIDUP SELESA DIBUMI MSIA YG KAYA NI.
>>>>>>>
>>>>>>>**saya bukan penyokong tegar PR,tapi sokong mana  yang membawa
>>>>>>> kebaikan pada rakyat biasa macam saya.…kesian kami orang susah,
>>>>>>>Nak menyimpan sekarang pun susah bro,nak bayar downpayment tinggi,loan
>>>>>>> pun tinggi..adusss susahnya hidup sekarang….
>>>>>>>
>>>>>>>Mzi…
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>From:automobil@yahoogroups.com [mailto:automobil@yahoogroups.com] On
>>>>>>> Behalf Of Nazri Ahtar
>>>>>>>Sent: Monday, 10, 2012 10:01 AM
>>>>>>>To: automobil@yahoogroups.com
>>>>>>>Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak
>>>>>>> dapat terima Bajet Lu
>>>>>>>
>>>>>>>yeah, harga kereta murah, minyak murah..... fuh !!!
>>>>>>>
>>>>>>>lepas nih makin banyaklah kereta bertaburan kat jalan.. makin semak la
>>>>>>> jem nak pi kerja pagi2 dari elok2 kena bangun pukul 6.... mungkin
>>>>>>> lepas nih kena bangun pukul 5 pulak.
>>>>>>>
>>>>>>>lepas tu kita mintak pulak besarkan jalan.... yeah gomen mesti ada
>>>>>>> duit nak besarkan jalan....tak perlu bayar tol. yeah... best giler la
>>>>>>> weh....
>>>>>>>
>>>>>>>aku yang baru beli kereta, tak da harapan la nak jual kereta....sebab
>>>>>>> dah sign kontrak harga lama yang mahal. alamatnya pakai sampai jadi
>>>>>>> besi buruk baru boleh merasa beli kereta baru... yeah !!!
>>>>>>>
>>>>>>>terbaik !!
>>>>>>>
>>>>>>>** masing2 ada pendapat sendiri, masing2 boleh nak sokong secara
>>>>>>> cerdik pandai mahupun semberono, negara bebas bukan?. secara ikhlas,
>>>>>>> saya rasa makin lama makin banyak topik politik dalam group
>>>>>>> automobil. politik is a never ending story. this has got to stop.**
>>>>>>>
>>>>>>>rgds,
>>>>>>>Nazri Ahtar
>>>>>>>
>>>>>>>ps: pada pendapat saya, ini ruang borak2 pasal automobil. BUKAN RUANG
>>>>>>> POLITIK. mohon tok mod tegur saya kalau saya silap.
>>>>>>>
>>>>>>>yang baik dari Allah, yang buruk dari saya
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>________________________________
>>>>>>>
>>>>>>>From:-::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
>>>>>>>To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
>>>>>>>Sent: Friday, September 28, 2012 11:50 PM
>>>>>>>Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Maaflah gua tak dapat
>>>>>>> terima Bajet Lu
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New
>>>>>>> Topic Messages in this topic (10)
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>
>>
>>

GROUP FOOTER MESSAGE
Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
        Pdniaga Grafik - http://pdniagagrafik.blogspot.com

Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
        Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:         Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com  
        The Paradise Of Marketplace - http://carimudah.com     
        Kad Kahwin Online - http://kadkahwin.biz     
        Kataloh Online Business Index - http://kataloh.com  
        OILYMAN - http://oilyman.com.my

No comments: