Tuesday, November 19, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3768

13 New Messages

Digest #3768
1c
5b

Messages

Mon Nov 18, 2013 8:03 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Professor Gila
telokbakong.blogspot.
cipantapirtenuk.blogspot
Ngomelan SysOp

Bhai/DeeDee sekalian...

Pertama skali... rupanyer banyak professor-professor di Malaysia jenis bangang aaaa... Bukan stakat bangang, kangkung ... Tapi gila... Kesian betul lar kat Malaysia nih... Dapat Professor gila... dengan kajian yang gila.. hasilnya dapatlah laporan gila... Yang best tue ader agensi Kerajaan pon samer naik gilanyer dengan Professor gila... Hahaha

Kesian la rakyat Malaysia nih...

Beli keter kat Malaysia ... Keter bodoh yang kecik nak mampus dengan CC yang besar lagi Superbike dari keter nih... dijual ngan harga 38 ribu keatas... Insuran gedabak... Utang plak palinh cikai 7 tahun.. tapi biasa jadik 9 tahun...

Makanyer kalo ikut cadangan dan kajian bangang Professor gila nih... Ader 3 tahun jer rakyat Malaysia tak perlu nak berhutang dengan bank dengan riba yang tahap "dewa jalan duta" ... Lepas tue rakyat Malaysia akan mampus balik kena berhutang...

Gua rasa yang paling seronok ngan idea gila Professor gila nih mestilah pihak "Bank Kapir Malaysia Berhad" dan "Tipu Tak Beretika Malaysia Berhad"...

Mati rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam hutang... Biler eksiden... Insuran dan Takaful dok cari jalan ngelat takmo nak bayar... Celaka betul lar... Memang celaka...

Tue la gua dak cakap itu hari... Malaysia nih dikuasai oleh "Yang Bingai" dari level balachi kat bawah sampai la wakil rakyat dan Menteri... Tak kisah la dari parti mana... Samer jer banyak "Yang Bingai"

Bangsat betul lar...

comments:

Anonymous said...
askm ctt

betolllll....
bangsat n celaka puak2 ni....

Amuraria said...
profesor mangkuk tandas ni tak kaji ka kereta apa yang kerap eksiden ? kereta lama atau kereta baru ? yang dok lari laju macam hantu & eksiden tu jenis baru atau lama ? memang betul tuan CTT++ cakap ,depa ni gila tapi dapat jadi prof & doc ! naya rakyat mesia kerana gerombolan & kroni buat duit daa ,hanya di mesia penyangak & penyamun senang naik pangkat & dapat vvip,ABU !

yg baru je makan garam said...
yer la saya pon rasa amat marah..
macam2 cerita bingai yang keluar skang neh..
semua cerita gila...

Taufik said...
keta aku pon dah lebih 12 taun beb naya punya keja ni

Anonymous said...
Mase suh isi takaful medical card sembang semua sakit boleh claim, bila claim, alamat tak betul la, tga proses la, cek tendang la, resit tk betul padahal klinik da bg yg betul utk urusan claim, seminggu lagi call la, pegawai bercuti luar negara... tup tup nak bulan 12 da, nk tutup akaun pulak... bila gertak nak berhenti, pandai pulak merayu.. bila nak ambik sendiri cek tu, tk payah la poskan nti.. orang2 insurans ke takaful ke same je...

Anonymous said...
insuran kerana terpaksa kalau saja saja nak ambil maaf banyak banyak la

nak kita masuk cakap pun macam semua boleh lepas masuk banyak yang tak boleh. memang cilaka.

Anonymous said...
depa peduli apa,janji ada masyuk. kajian tu semua bohong belaka,kajian yang di buat untuk membenarkan cakap para menteri pasola. kajian yang tidak ambik kira pelbagai aspek yang menyumbang kepada kemalangan jalan raya. macam hampeh..... menggadaikan ilmu untuk kepentingan perut.

bunbinban said...
bingai bila org kaya jadi pemerintah. Dorang dok pikir bersandarkan income dorang bkn rakyat keseluruhan. Kalau kete harga murah mungkin la xde masaalah sgt. Tapi elok gak dorang laksanakan cepat2...cepat sket melingkupnya bangsat2 tu.

Read more: http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2013/11/professor-gila.html#ixzz2l0UWOEeV

Nah Ambik Hangpa.. Dok mintak BN turunkan harga kereta, akhirnya depa hapus teruih kereta..!!
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Harapan Rakyat: Turunkan Harga Kereta.
UMNO BN: Harga kekal, tapi kita hapuskan kereta!

Pakai tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie.. dah la harga kereta no 2 paling tinggi didunia

kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih dahulu
telokbakong.blogspot
penpasksgb.blogspot
Dicatat oleh ELBI RISALAH

Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi.

OLEH MD IZWAN

Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.

Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia membeli kereta baru.

"Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik tetapi cuma keadaan semasa ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya dilaksanakan.

"Hal ini disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soalnya adakah orang ramai mampu untuk membeli kereta baru jika ia dilaksanakan," kata Zairil ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini bagi mengulas isu tersebut.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi baru-baru ini berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat pertimbangan teliti untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini.

Sebelum itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) Prof Dr Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia lebih 12 tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli juga membuat bantahan terhadap langkah kerajaan itu sebelum ini.

Menurut Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan rakyat kerana sudah pun terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa berhutang lagi apabila terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin dilaksanakan kerajaan.

"Kalau perbandingan dengan harga kereta di negara lain, kebanyakan negara dimana rakyat membeli kereta sudah habis bayar dalam tempoh dua ke tiga tahun. Malah di Filipina, paling lama pun rakyatnya membayar habis kereta yang dibeli adalah lima tahun.

"Tapi di Malaysia disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat terpaksa berhutang selama 7 hingga 9 tahun untuk melangsaikan hutang sepenuhnya," terang pemimpin DAP itu lagi.

Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membidas langkah tersebut sebagai tidak adil kerana membebani rakyat dan sepatutnya kerajaan terlebih dahulu mengurangkan dahulu duti eksais/import serta menurunkan harga kereta terlebih dahulu sebelum melaksanakan cadangan tersebut.

"Saya fikir ini satu tindakan yang tidak adil kepada rakyat kerana cukai eksais dan import masih tinggi, harga kereta juga masih tinggi

"Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan rakyat terlebih dahulu kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta lama tidak bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz kepada The Malaysian Insider.

Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak lagi memikirkan tentang kepentingan rakyat sebaliknya mencari cara untuk menambah beban kepada rakyat sahaja.

"Kerajaan kenalah berlaku adil, sekarang ini nampaknya kerajaan nak dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi bukannya berfikir untuk meringankan beban rakyat.

"Langkah ini hanya akan membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia dibebani dengan kenaikkan kos sara hidup harian," tegasnya lagi.

Sementara itu, Rafizi juga mengulas mengenai isu sama, menyifatkannya sebagai satu lagi langkah yang akan menambah hutang isi rumah yang sudah sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup seharian.

"Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli kereta.

"Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.

Menurut Rafizi, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung.

"Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.

"Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara lain.

"Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus," katanya.

Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.
Bagi Zairil, rakyat Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan kereta untuk tempoh yang lama memandangkan sistem pengangkutan awam negara yang masih lagi buruk.

Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem pengangkutan awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah drastik untuk menghadkan jangka hayat kereta.

"Langkah tersebut dilihat tidak praktikal kerana ketika ini sistem pengangkutan awam negara masih lagi tidak baik dan menyebabkan rakyat terpaksa menggunakan kereta yang berusia lamanya untuk tugasan harian.

"Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika ini adalah perbaiki dahulu sistem pengangkutan negara sebelum melaksanakannya," tegas Zairil lagi.

September lalu, akhbar perniagaan mendedahkan laporan harga kereta di Malaysia antara kedua tertinggi daripada 10 negara lain di dunia jika dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada laporan automobil Amerika Syarikat, Jalopnik.

Jalopnik dalam laporan di webnya mendedahkan Singapura dan Malaysia berkongsi kedudukan di ranking kedua harga kereta tertinggi, diikuti negara Indonesia, Nicaragua, China, Brazil, United Kingdom, St Kitts dan Nevis, Korea Utara dan Cuba.

Malahan, Pakatan juga sebelum ini dalam manifesto semasa piliihan raya umum ke-13 turut berjanji akan menurunkan harga kereta sekiranya berjaya merampas Putrajaya daripada kerajaan Barisan Nasional

Jangan Laksanakan Had Jangka Hayat Kereta Selagi Cukai Eksais Kereta Tidak Dihapuskan
telokbakong.blogspot.
rafiziramli.com

Saya terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa kerajaan akan menimbangkan untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan berikutan saranan oleh Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bahawa kereta berusia 12 tahun ke atas adalah tidak selamat.
Lebih membimbangkan apabila Datuk Abdul Aziz Kaprawi turut dilaporkan sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat kenderaan "perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat".

Pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun akan memangsakan beratus ribu rakyat Malaysia. Kebanyakan pembeli kereta dari keluarga berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan tahun untuk melangsaikan hutang. Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli kereta.

Keadaannya lebih parah bagi pembeli dari keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun berusia. Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta-kereta ini, pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih belum dilangsaikan.

Cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah rentetan dari tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak Barisan Nasional menang (dengan tipu helah) dalam PRU13. Setelah memungkiri janji untuk menurunkan harga kereta, Barisan Nasional menaikkan pula harga minyak. Kini dengan cadangan menghadkan jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun, ini akan menindas keluarga-keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup banyak perniagaan kereta terpakai.

Masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia yang pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung. Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.

Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara-negara lain. Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.

Akibatnya harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.

Oleh sebab itulah, Dato' Seri Anwar Ibrahim semasa menggariskan dasar-dasar automotif KEADILAN telah menegaskan bahawa langkah pertama merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu. Apabila cukai eksais sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal tinggi bila dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain, perbezaan harga itu berpunca dari tindakan mengambil untung yang berlebihan oleh pengeluar dan pengedar kereta. Hanya dalam keadaan pasaran kereta seperti ini barulah wujud persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar kereta yang boleh menurunkan harga kereta supaya setanding dengan negara-negara lain bagi model yang sama.

Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta sebelum cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan. Dasar had jangka hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di Malaysia turun setanding dengan model yang sama di negara lain.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

Mon Nov 18, 2013 3:50 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

just du it, du it, du it

On Tuesday, November 19, 2013 12:04 AM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

 

Professor
Gila
telokbakong.blogspot.
cipantapirtenuk.blogspot
Ngomelan SysOp
 
Bhai/DeeDee sekalian...

Pertama skali... rupanyer banyak professor-professor di Malaysia jenis
bangang aaaa... Bukan stakat bangang, kangkung ... Tapi gila... Kesian betul lar
kat Malaysia nih...  Dapat Professor gila... dengan kajian yang gila..
hasilnya dapatlah laporan gila... Yang best tue ader agensi Kerajaan pon samer
naik gilanyer dengan Professor gila... Hahaha

 
Kesian la rakyat Malaysia
nih...

Beli keter kat Malaysia ... Keter bodoh yang kecik nak mampus dengan CC
yang besar lagi Superbike dari keter nih... dijual ngan harga 38 ribu keatas...
Insuran gedabak...  Utang plak palinh cikai 7 tahun.. tapi biasa jadik 9
tahun...

Makanyer kalo ikut cadangan dan kajian bangang Professor gila nih... Ader 3
tahun jer rakyat Malaysia tak perlu nak berhutang dengan bank dengan riba yang
tahap "dewa jalan duta" ... Lepas tue rakyat Malaysia akan mampus balik kena
berhutang...

Gua rasa yang paling seronok ngan idea gila Professor gila nih mestilah
pihak "Bank Kapir Malaysia Berhad" dan "Tipu Tak Beretika Malaysia
Berhad"...

Mati rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam hutang... Biler eksiden...
Insuran dan Takaful dok cari jalan ngelat takmo nak bayar... Celaka betul lar...
Memang celaka...

Tue la gua dak cakap itu hari...  Malaysia nih dikuasai oleh "Yang
Bingai" dari level balachi kat bawah sampai la wakil rakyat dan Menteri... Tak
kisah la dari parti mana... Samer jer banyak "Yang Bingai"

Bangsat betul lar...
 
comments:
Anonymous said...
askm ctt

betolllll....
bangsat n celaka puak2
ni.... Amuraria said...
profesor mangkuk tandas ni tak kaji ka kereta apa yang kerap eksiden ? kereta lama atau kereta baru ? yang dok lari laju macam hantu & eksiden tu jenis baru atau lama ? memang betul tuan CTT++ cakap ,depa ni gila tapi dapat jadi prof & doc ! naya rakyat mesia kerana gerombolan & kroni buat duit daa ,hanya di mesia penyangak & penyamun senang naik pangkat & dapat vvip,ABU ! yg baru je makan garam said...
yer la saya pon rasa amat marah..
macam2 cerita
bingai yang keluar skang neh..
semua cerita gila... Taufik said...
keta aku pon dah lebih 12 taun beb naya punya keja ni Anonymous said...
Mase suh isi takaful medical card sembang semua sakit boleh claim, bila claim, alamat tak betul la, tga proses la, cek tendang la, resit tk betul padahal klinik da bg yg betul utk urusan claim, seminggu lagi call la, pegawai bercuti luar negara... tup tup nak bulan 12 da, nk tutup akaun pulak... bila gertak nak berhenti, pandai pulak merayu.. bila nak ambik sendiri cek tu, tk payah la poskan nti.. orang2 insurans ke takaful ke same je... Anonymous said...
insuran kerana terpaksa kalau saja saja nak ambil maaf banyak banyak la

nak kita masuk cakap pun macam semua boleh lepas masuk
banyak yang tak boleh. memang cilaka. Anonymous said...
depa peduli apa,janji ada masyuk. kajian tu semua bohong belaka,kajian yang di buat untuk membenarkan cakap para menteri pasola. kajian yang tidak ambik kira pelbagai aspek yang menyumbang kepada kemalangan jalan raya. macam hampeh..... menggadaikan ilmu untuk kepentingan perut. bunbinban said...
bingai bila org kaya jadi pemerintah. Dorang dok pikir bersandarkan income dorang bkn rakyat keseluruhan. Kalau kete harga murah mungkin la xde masaalah sgt. Tapi elok gak dorang laksanakan cepat2...cepat sket melingkupnya bangsat2 tu.

Read more: http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2013/11/professor-gila.html#ixzz2l0UWOEeV

 
Nah Ambik Hangpa.. Dok mintak BN turunkan harga kereta, akhirnya depa
hapus teruih kereta..!!
kedahlanie.info
Posted by Kedah
Lanie
 
Harapan Rakyat:
Turunkan Harga Kereta.
UMNO BN: Harga kekal, tapi kita hapuskan
kereta! 

 
Pakai tak naik
kereta la rakyat Malaysia selepas nie.. dah la harga kereta no 2 paling tinggi
didunia
 
kedahlanie.info
Posted by Kedah
Lanie
 

 
 
Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih
dahulu
telokbakong.blogspot
penpasksgb.blogspot
Dicatat oleh ELBI
RISALAH
 
Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir
Johari menyifatkan cadangan Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta
kepada 12 tahun tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di
Malaysia masih lagi tinggi.

 
OLEH MD IZWAN

Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh
Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun
sahaja.

Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari menyifatkan
cadangan tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di
Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia membeli kereta
baru.

"Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik tetapi cuma keadaan
semasa ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya dilaksanakan.

"Hal ini
disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soalnya adakah
orang ramai mampu untuk membeli kereta baru jika ia dilaksanakan," kata Zairil
ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini bagi mengulas isu
tersebut.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi
baru-baru ini berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat pertimbangan
teliti untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini.

Sebelum
itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) Prof Dr
Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia lebih 12 tahun tidak selamat
untuk berada di jalan raya.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli juga
membuat bantahan terhadap langkah kerajaan itu sebelum ini.

Menurut
Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan rakyat kerana sudah pun
terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa berhutang lagi apabila
terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin dilaksanakan kerajaan.

"Kalau
perbandingan dengan harga kereta di negara lain, kebanyakan negara dimana rakyat
membeli kereta sudah habis bayar dalam tempoh dua ke tiga tahun. Malah di
Filipina, paling lama pun rakyatnya membayar habis kereta yang dibeli adalah
lima tahun.

"Tapi di Malaysia disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat
terpaksa berhutang selama 7 hingga 9 tahun untuk melangsaikan hutang
sepenuhnya," terang pemimpin DAP itu lagi.

Dalam pada itu, Naib Presiden
PAS Datuk Mahfuz Omar membidas langkah tersebut sebagai tidak adil kerana
membebani rakyat dan sepatutnya kerajaan terlebih dahulu mengurangkan dahulu
duti eksais/import serta menurunkan harga kereta terlebih dahulu sebelum
melaksanakan cadangan tersebut.

"Saya fikir ini satu tindakan yang tidak
adil kepada rakyat kerana cukai eksais dan import masih tinggi, harga kereta
juga masih tinggi

"Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan
rakyat terlebih dahulu kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta
lama tidak bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz
kepada The Malaysian Insider.

Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak lagi
memikirkan tentang kepentingan rakyat sebaliknya mencari cara untuk menambah
beban kepada rakyat sahaja.

"Kerajaan kenalah berlaku adil, sekarang ini
nampaknya kerajaan nak dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi bukannya
berfikir untuk meringankan beban rakyat.

"Langkah ini hanya akan
membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia dibebani dengan kenaikkan kos sara
hidup harian," tegasnya lagi.

Sementara itu, Rafizi juga mengulas
mengenai isu sama, menyifatkannya sebagai satu lagi langkah yang akan menambah
hutang isi rumah yang sudah sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup
seharian.

"Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas
tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk
membeli kereta.

"Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga
berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang
sudah pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.

Menurut Rafizi,
masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah dilaporkan sebagai
kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang
menyebabkan harga naik melambung.

"Wujudnya cukai eksais yang melebihi
100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana
dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga
dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.

"Cukai eksais yang terlalu
tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar
kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil
keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara lain.

"Oleh kerana
pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus,
maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak
telus," katanya.

Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus
kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.
Bagi Zairil, rakyat Malaysia
tidak mempunyai pilihan selain menggunakan kereta untuk tempoh yang lama
memandangkan sistem pengangkutan awam negara yang masih lagi
buruk.

Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem
pengangkutan awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah
drastik untuk menghadkan jangka hayat kereta.

"Langkah tersebut dilihat
tidak praktikal kerana ketika ini sistem pengangkutan awam negara masih lagi
tidak baik dan menyebabkan rakyat terpaksa menggunakan kereta yang berusia
lamanya untuk tugasan harian.

"Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika
ini adalah perbaiki dahulu sistem pengangkutan negara sebelum melaksanakannya,"
tegas Zairil lagi.

September lalu, akhbar perniagaan mendedahkan laporan
harga kereta di Malaysia antara kedua tertinggi daripada 10 negara lain di dunia
jika dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada laporan automobil Amerika
Syarikat, Jalopnik.

Jalopnik dalam laporan di webnya mendedahkan
Singapura dan Malaysia berkongsi kedudukan di ranking kedua harga kereta
tertinggi, diikuti negara Indonesia, Nicaragua, China, Brazil, United Kingdom,
St Kitts dan Nevis, Korea Utara dan Cuba.

Malahan, Pakatan juga sebelum
ini dalam manifesto semasa piliihan raya umum ke-13 turut berjanji akan
menurunkan harga kereta sekiranya berjaya merampas Putrajaya daripada kerajaan
Barisan Nasional
 
 
Jangan Laksanakan Had Jangka
Hayat Kereta Selagi Cukai Eksais Kereta Tidak Dihapuskan
telokbakong.blogspot.
rafiziramli.com
 
Saya terkejut dengan kenyataan yang
dibuat oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa
kerajaan akan menimbangkan untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan
berikutan saranan oleh Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia
(MIROS) bahawa kereta berusia 12 tahun ke atas adalah tidak
selamat.
Lebih membimbangkan apabila Datuk Abdul Aziz Kaprawi
turut dilaporkan sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat
kenderaan "perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat".
Pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun
akan memangsakan beratus ribu rakyat Malaysia. Kebanyakan pembeli kereta dari
keluarga berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan
tahun untuk melangsaikan hutang. Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan
ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang
baru untuk membeli kereta.
Keadaannya lebih parah bagi pembeli dari keluarga
berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang
sudah pun berusia. Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta-kereta ini,
pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram di
sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih belum
dilangsaikan.
Cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah
rentetan dari tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak Barisan Nasional
menang (dengan tipu helah) dalam PRU13. Setelah memungkiri janji untuk
menurunkan harga kereta, Barisan Nasional menaikkan pula harga minyak. Kini
dengan cadangan menghadkan jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun, ini akan
menindas keluarga-keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup
banyak perniagaan kereta terpakai.
Masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia yang
pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan
pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung. Wujudnya cukai eksais
yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga
berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan
menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang
kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di
sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi
berbanding di negara-negara lain. Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan
pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan
di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.
Akibatnya harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi
antara yang tertinggi di dunia.
Oleh sebab itulah, Dato' Seri Anwar Ibrahim semasa
menggariskan dasar-dasar automotif KEADILAN telah menegaskan bahawa langkah
pertama merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula
dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu. Apabila cukai eksais
sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal tinggi bila
dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain, perbezaan harga itu
berpunca dari tindakan mengambil untung yang berlebihan oleh pengeluar dan
pengedar kereta. Hanya dalam keadaan pasaran kereta seperti ini barulah wujud
persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar kereta yang boleh menurunkan
harga kereta supaya setanding dengan negara-negara lain bagi model yang
sama.
Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka
hayat kereta sebelum cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan. Dasar
had jangka hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di
Malaysia turun setanding dengan model yang sama di negara lain.
RAFIZI RAMLI
Pengarah
Strategi

Mon Nov 18, 2013 6:23 pm (PST) . Posted by:

"Abd Mutalib Hussain" mutalibhh


----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To: zzxmelayucyber
Sent: Tuesday, November 19, 2013 12:00 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie



Professor Gila
telokbakong.blogspot.
cipantapirtenuk.blogspot
Ngomelan SysOp

Bhai/DeeDee sekalian...

Pertama skali... rupanyer banyak professor-professor di Malaysia jenis bangang aaaa... Bukan stakat bangang, kangkung ... Tapi gila... Kesian betul lar kat Malaysia nih... Dapat Professor gila... dengan kajian yang gila.. hasilnya dapatlah laporan gila... Yang best tue ader agensi Kerajaan pon samer naik gilanyer dengan Professor gila... Hahaha

Kesian la rakyat Malaysia nih...

Beli keter kat Malaysia ... Keter bodoh yang kecik nak mampus dengan CC yang besar lagi Superbike dari keter nih... dijual ngan harga 38 ribu keatas... Insuran gedabak... Utang plak palinh cikai 7 tahun.. tapi biasa jadik 9 tahun...

Makanyer kalo ikut cadangan dan kajian bangang Professor gila nih... Ader 3 tahun jer rakyat Malaysia tak perlu nak berhutang dengan bank dengan riba yang tahap "dewa jalan duta" ... Lepas tue rakyat Malaysia akan mampus balik kena berhutang...

Gua rasa yang paling seronok ngan idea gila Professor gila nih mestilah pihak "Bank Kapir Malaysia Berhad" dan "Tipu Tak Beretika Malaysia Berhad"...

Mati rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam hutang... Biler eksiden... Insuran dan Takaful dok cari jalan ngelat takmo nak bayar... Celaka betul lar... Memang celaka...

Tue la gua dak cakap itu hari... Malaysia nih dikuasai oleh "Yang Bingai" dari level balachi kat bawah sampai la wakil rakyat dan Menteri... Tak kisah la dari parti mana... Samer jer banyak "Yang Bingai"

Bangsat betul lar...

comments:

Anonymous said...
askm ctt

betolllll....
bangsat n celaka puak2 ni....

Amuraria said...
profesor mangkuk tandas ni tak kaji ka kereta apa yang kerap eksiden ? kereta lama atau kereta baru ? yang dok lari laju macam hantu & eksiden tu jenis baru atau lama ? memang betul tuan CTT++ cakap ,depa ni gila tapi dapat jadi prof & doc ! naya rakyat mesia kerana gerombolan & kroni buat duit daa ,hanya di mesia penyangak & penyamun senang naik pangkat & dapat vvip,ABU !

yg baru je makan garam said...
yer la saya pon rasa amat marah..
macam2 cerita bingai yang keluar skang neh..
semua cerita gila...

Taufik said...
keta aku pon dah lebih 12 taun beb naya punya keja ni

Anonymous said...
Mase suh isi takaful medical card sembang semua sakit boleh claim, bila claim, alamat tak betul la, tga proses la, cek tendang la, resit tk betul padahal klinik da bg yg betul utk urusan claim, seminggu lagi call la, pegawai bercuti luar negara... tup tup nak bulan 12 da, nk tutup akaun pulak... bila gertak nak berhenti, pandai pulak merayu.. bila nak ambik sendiri cek tu, tk payah la poskan nti.. orang2 insurans ke takaful ke same je...

Anonymous said...
insuran kerana terpaksa kalau saja saja nak ambil maaf banyak banyak la

nak kita masuk cakap pun macam semua boleh lepas masuk banyak yang tak boleh. memang cilaka.

Anonymous said...
depa peduli apa,janji ada masyuk. kajian tu semua bohong belaka,kajian yang di buat untuk membenarkan cakap para menteri pasola. kajian yang tidak ambik kira pelbagai aspek yang menyumbang kepada kemalangan jalan raya. macam hampeh..... menggadaikan ilmu untuk kepentingan perut.

bunbinban said...
bingai bila org kaya jadi pemerintah. Dorang dok pikir bersandarkan income dorang bkn rakyat keseluruhan. Kalau kete harga murah mungkin la xde masaalah sgt. Tapi elok gak dorang laksanakan cepat2...cepat sket melingkupnya bangsat2 tu.

Read more: http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2013/11/professor-gila.html#ixzz2l0UWOEeV

Nah Ambik Hangpa.. Dok mintak BN turunkan harga kereta, akhirnya depa hapus teruih kereta..!!
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Harapan Rakyat: Turunkan Harga Kereta.
UMNO BN: Harga kekal, tapi kita hapuskan kereta!

Pakai tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie.. dah la harga kereta no 2 paling tinggi didunia

kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih dahulu
telokbakong.blogspot
penpasksgb.blogspot
Dicatat oleh ELBI RISALAH

Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi.

OLEH MD IZWAN

Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.

Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia membeli kereta baru.

"Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik tetapi cuma keadaan semasa ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya dilaksanakan.

"Hal ini disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soalnya adakah orang ramai mampu untuk membeli kereta baru jika ia dilaksanakan," kata Zairil ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini bagi mengulas isu tersebut.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi baru-baru ini berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat pertimbangan teliti untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini.

Sebelum itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) Prof Dr Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia lebih 12 tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli juga membuat bantahan terhadap langkah kerajaan itu sebelum ini.

Menurut Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan rakyat kerana sudah pun terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa berhutang lagi apabila terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin dilaksanakan kerajaan.

"Kalau perbandingan dengan harga kereta di negara lain, kebanyakan negara dimana rakyat membeli kereta sudah habis bayar dalam tempoh dua ke tiga tahun. Malah di Filipina, paling lama pun rakyatnya membayar habis kereta yang dibeli adalah lima tahun.

"Tapi di Malaysia disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat terpaksa berhutang selama 7 hingga 9 tahun untuk melangsaikan hutang sepenuhnya," terang pemimpin DAP itu lagi.

Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membidas langkah tersebut sebagai tidak adil kerana membebani rakyat dan sepatutnya kerajaan terlebih dahulu mengurangkan dahulu duti eksais/import serta menurunkan harga kereta terlebih dahulu sebelum melaksanakan cadangan tersebut.

"Saya fikir ini satu tindakan yang tidak adil kepada rakyat kerana cukai eksais dan import masih tinggi, harga kereta juga masih tinggi

"Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan rakyat terlebih dahulu kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta lama tidak bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz kepada The Malaysian Insider.

Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak lagi memikirkan tentang kepentingan rakyat sebaliknya mencari cara untuk menambah beban kepada rakyat sahaja.

"Kerajaan kenalah berlaku adil, sekarang ini nampaknya kerajaan nak dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi bukannya berfikir untuk meringankan beban rakyat.

"Langkah ini hanya akan membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia dibebani dengan kenaikkan kos sara hidup harian," tegasnya lagi.

Sementara itu, Rafizi juga mengulas mengenai isu sama, menyifatkannya sebagai satu lagi langkah yang akan menambah hutang isi rumah yang sudah sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup seharian.

"Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli kereta.

"Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.

Menurut Rafizi, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung.

"Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.

"Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara lain.

"Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus," katanya.

Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.
Bagi Zairil, rakyat Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan kereta untuk tempoh yang lama memandangkan sistem pengangkutan awam negara yang masih lagi buruk.

Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem pengangkutan awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah drastik untuk menghadkan jangka hayat kereta.

"Langkah tersebut dilihat tidak praktikal kerana ketika ini sistem pengangkutan awam negara masih lagi tidak baik dan menyebabkan rakyat terpaksa menggunakan kereta yang berusia lamanya untuk tugasan harian.

"Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika ini adalah perbaiki dahulu sistem pengangkutan negara sebelum melaksanakannya," tegas Zairil lagi.

September lalu, akhbar perniagaan mendedahkan laporan harga kereta di Malaysia antara kedua tertinggi daripada 10 negara lain di dunia jika dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada laporan automobil Amerika Syarikat, Jalopnik.

Jalopnik dalam laporan di webnya mendedahkan Singapura dan Malaysia berkongsi kedudukan di ranking kedua harga kereta tertinggi, diikuti negara Indonesia, Nicaragua, China, Brazil, United Kingdom, St Kitts dan Nevis, Korea Utara dan Cuba.

Malahan, Pakatan juga sebelum ini dalam manifesto semasa piliihan raya umum ke-13 turut berjanji akan menurunkan harga kereta sekiranya berjaya merampas Putrajaya daripada kerajaan Barisan Nasional

Jangan Laksanakan Had Jangka Hayat Kereta Selagi Cukai Eksais Kereta Tidak Dihapuskan
telokbakong.blogspot.
rafiziramli.com

Saya terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa kerajaan akan menimbangkan untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan berikutan saranan oleh Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bahawa kereta berusia 12 tahun ke atas adalah tidak selamat.
Lebih membimbangkan apabila Datuk Abdul Aziz Kaprawi turut dilaporkan sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat kenderaan "perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat".

Pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun akan memangsakan beratus ribu rakyat Malaysia. Kebanyakan pembeli kereta dari keluarga berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan tahun untuk melangsaikan hutang. Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli kereta.

Keadaannya lebih parah bagi pembeli dari keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun berusia. Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta-kereta ini, pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih belum dilangsaikan.

Cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah rentetan dari tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak Barisan Nasional menang (dengan tipu helah) dalam PRU13. Setelah memungkiri janji untuk menurunkan harga kereta, Barisan Nasional menaikkan pula harga minyak. Kini dengan cadangan menghadkan jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun, ini akan menindas keluarga-keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup banyak perniagaan kereta terpakai.

Masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia yang pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung. Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.

Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara-negara lain. Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.

Akibatnya harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.

Oleh sebab itulah, Dato' Seri Anwar Ibrahim semasa menggariskan dasar-dasar automotif KEADILAN telah menegaskan bahawa langkah pertama merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu. Apabila cukai eksais sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal tinggi bila dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain, perbezaan harga itu berpunca dari tindakan mengambil untung yang berlebihan oleh pengeluar dan pengedar kereta. Hanya dalam keadaan pasaran kereta seperti ini barulah wujud persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar kereta yang boleh menurunkan harga kereta supaya setanding dengan negara-negara lain bagi model yang sama.

Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta sebelum cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan. Dasar had jangka hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di Malaysia turun setanding dengan model yang sama di negara lain.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

Mon Nov 18, 2013 11:36 pm (PST) . Posted by:

"muazck ." azz95

saya tak kira.

kete mini saya akan kekal bergerak

kete wira saya akan kekal bergerak

2013/11/19 Abd Mutalib Hussain <mutalib@dgkom.com.my>

>
>
>
>
>
> ----- Original Message -----
> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
> *To:* zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
> *Sent:* Tuesday, November 19, 2013 12:00 AM
> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: tak naik kereta la
> rakyat Malaysia selepas nie
>
>
>
>
> *Professor Gila *
> telokbakong.blogspot.
> cipantapirtenuk.blogspot
> Ngomelan SysOp
>
> Bhai/DeeDee sekalian...
>
> Pertama skali... rupanyer banyak professor-professor di Malaysia jenis
> bangang aaaa... Bukan stakat bangang, kangkung ... Tapi gila... Kesian
> betul lar kat Malaysia nih... Dapat Professor gila... dengan kajian yang
> gila.. hasilnya dapatlah laporan gila... Yang best tue ader agensi Kerajaan
> pon samer naik gilanyer dengan Professor gila... Hahaha
>
>
> <https://lh4.googleusercontent.com/-5HPQ6VrlaVE/UolzE4mT-bI/AAAAAAAAJrM/J-B_g3aIUoA/s640/blogger-image-1796443620.jpg>
>
>
> <https://lh6.googleusercontent.com/-MFPoJ-9g-TQ/UolzHYwHrXI/AAAAAAAAJrU/Ad92cIy_3t0/s640/blogger-image--562510811.jpg>
>
> Kesian la rakyat Malaysia nih...
>
> Beli keter kat Malaysia ... Keter bodoh yang kecik nak mampus dengan CC
> yang besar lagi Superbike dari keter nih... dijual ngan harga 38 ribu
> keatas... Insuran gedabak... Utang plak palinh cikai 7 tahun.. tapi biasa
> jadik 9 tahun...
>
> Makanyer kalo ikut cadangan dan kajian bangang Professor gila nih... Ader
> 3 tahun jer rakyat Malaysia tak perlu nak berhutang dengan bank dengan riba
> yang tahap "dewa jalan duta" ... Lepas tue rakyat Malaysia akan mampus
> balik kena berhutang...
>
> Gua rasa yang paling seronok ngan idea gila Professor gila nih mestilah
> pihak "Bank Kapir Malaysia Berhad" dan "Tipu Tak Beretika Malaysia
> Berhad"...
>
> Mati rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam hutang... Biler eksiden...
> Insuran dan Takaful dok cari jalan ngelat takmo nak bayar... Celaka betul
> lar... Memang celaka...
>
> Tue la gua dak cakap itu hari... Malaysia nih dikuasai oleh "Yang Bingai"
> dari level balachi kat bawah sampai la wakil rakyat dan Menteri... Tak
> kisah la dari parti mana... Samer jer banyak "Yang Bingai"
>
> Bangsat betul lar...
>
> *comments:*
> Anonymous said...
>
> askm ctt
>
> betolllll....
> bangsat n celaka puak2 ni....
> <http://www.blogger.com/profile/03653103982908219160>
> Amuraria <http://www.blogger.com/profile/03653103982908219160> said...
>
> profesor mangkuk tandas ni tak kaji ka kereta apa yang kerap eksiden ?
> kereta lama atau kereta baru ? yang dok lari laju macam hantu & eksiden tu
> jenis baru atau lama ? memang betul tuan CTT++ cakap ,depa ni gila tapi
> dapat jadi prof & doc ! naya rakyat mesia kerana gerombolan & kroni buat
> duit daa ,hanya di mesia penyangak & penyamun senang naik pangkat & dapat
> vvip,ABU !
> yg baru je makan garam said...
>
> yer la saya pon rasa amat marah..
> macam2 cerita bingai yang keluar skang neh..
> semua cerita gila...
> <http://www.blogger.com/profile/14132799064002125296>
> Taufik <http://www.blogger.com/profile/14132799064002125296> said...
>
> keta aku pon dah lebih 12 taun beb naya punya keja ni
> Anonymous said...
>
> Mase suh isi takaful medical card sembang semua sakit boleh claim, bila
> claim, alamat tak betul la, tga proses la, cek tendang la, resit tk betul
> padahal klinik da bg yg betul utk urusan claim, seminggu lagi call la,
> pegawai bercuti luar negara... tup tup nak bulan 12 da, nk tutup akaun
> pulak... bila gertak nak berhenti, pandai pulak merayu.. bila nak ambik
> sendiri cek tu, tk payah la poskan nti.. orang2 insurans ke takaful ke same
> je...
> Anonymous said...
>
> insuran kerana terpaksa kalau saja saja nak ambil maaf banyak banyak la
>
> nak kita masuk cakap pun macam semua boleh lepas masuk banyak yang tak
> boleh. memang cilaka.
> Anonymous said...
>
> depa peduli apa,janji ada masyuk. kajian tu semua bohong belaka,kajian
> yang di buat untuk membenarkan cakap para menteri pasola. kajian yang tidak
> ambik kira pelbagai aspek yang menyumbang kepada kemalangan jalan raya.
> macam hampeh..... menggadaikan ilmu untuk kepentingan perut.
> bunbinban said...
>
> bingai bila org kaya jadi pemerintah. Dorang dok pikir bersandarkan income
> dorang bkn rakyat keseluruhan. Kalau kete harga murah mungkin la xde
> masaalah sgt. Tapi elok gak dorang laksanakan cepat2...cepat sket
> melingkupnya bangsat2 tu.
>
> Read more:
> http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2013/11/professor-gila.html#ixzz2l0UWOEeV
> Nah Ambik Hangpa.. Dok mintak BN turunkan harga kereta, akhirnya depa
> hapus teruih kereta..!!<http://www.kedahlanie.info/2013/11/nah-ambik-hangpa-dok-mintak-bn-turunkan.html>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> Harapan Rakyat: Turunkan Harga Kereta.
> UMNO BN: Harga kekal, tapi kita hapuskan kereta!
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-DmgsERFJIr8/UojMvkchRCI/AAAAAAAATVM/x9lrlSXIqgc/s1600/2013-11-17_220312.jpg>
>
> *Pakai tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie.. dah la harga
> kereta no 2 paling tinggi didunia *
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-w9Vx1_7MyUE/UoigDh8KfGI/AAAAAAAATUo/PqnXHoRvrl4/s1600/capture_97.jpg>
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-VYhSJDfLdbk/UoigGcZ6heI/AAAAAAAATUw/DdvRlpYFMgU/s1600/capture_93.jpg>
>
>
> *Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih
> dahulu*
> telokbakong.blogspot
> penpasksgb.blogspot
> Dicatat oleh ELBI RISALAH
>
> *
> <http://www.themalaysianinsider.com/assets/uploads/resizer/SUNGAI_LIMAU_BY-ELECTION_021113_TMINAJJUA_19_zairil_540_362_100.jpg>*
> * Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan
> Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun tidak
> sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi
> tinggi.*
>
>
>
>
> *OLEH MD IZWAN*
>
>
> Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh Putrajaya untuk
> mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.
>
> Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan
> tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di
> Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia membeli
> kereta baru.
>
> "Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik tetapi cuma keadaan semasa
> ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya dilaksanakan.
>
> "Hal ini disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan
> soalnya adakah orang ramai mampu untuk membeli kereta baru jika ia
> dilaksanakan," kata Zairil ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini
> bagi mengulas isu tersebut.
>
> Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi baru-baru ini
> berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat pertimbangan teliti
> untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini.
>
> Sebelum itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia
> (Miros) Prof Dr Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia lebih 12
> tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya.
>
> Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli juga membuat bantahan terhadap langkah
> kerajaan itu sebelum ini.
>
> Menurut Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan rakyat kerana
> sudah pun terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa berhutang lagi
> apabila terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin dilaksanakan kerajaan.
>
> "Kalau perbandingan dengan harga kereta di negara lain, kebanyakan negara
> dimana rakyat membeli kereta sudah habis bayar dalam tempoh dua ke tiga
> tahun. Malah di Filipina, paling lama pun rakyatnya membayar habis kereta
> yang dibeli adalah lima tahun.
>
> "Tapi di Malaysia disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat terpaksa
> berhutang selama 7 hingga 9 tahun untuk melangsaikan hutang sepenuhnya,"
> terang pemimpin DAP itu lagi.
>
> Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membidas langkah
> tersebut sebagai tidak adil kerana membebani rakyat dan sepatutnya kerajaan
> terlebih dahulu mengurangkan dahulu duti eksais/import serta menurunkan
> harga kereta terlebih dahulu sebelum melaksanakan cadangan tersebut.
>
> "Saya fikir ini satu tindakan yang tidak adil kepada rakyat kerana cukai
> eksais dan import masih tinggi, harga kereta juga masih tinggi
>
> "Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan rakyat terlebih dahulu
> kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta lama tidak
> bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz kepada
> The Malaysian Insider.
>
> Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak lagi memikirkan tentang kepentingan
> rakyat sebaliknya mencari cara untuk menambah beban kepada rakyat sahaja.
>
> "Kerajaan kenalah berlaku adil, sekarang ini nampaknya kerajaan nak
> dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi bukannya berfikir untuk
> meringankan beban rakyat.
>
> "Langkah ini hanya akan membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia
> dibebani dengan kenaikkan kos sara hidup harian," tegasnya lagi.
>
> Sementara itu, Rafizi juga mengulas mengenai isu sama, menyifatkannya
> sebagai satu lagi langkah yang akan menambah hutang isi rumah yang sudah
> sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup seharian.
>
> "Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun
> keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli
> kereta.
>
> "Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga berpendapatan
> rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah
> pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.
>
> Menurut Rafizi, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah
> dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran
> domestik yang menyebabkan harga naik melambung.
>
> "Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang
> digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan
> harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta
> yang terlalu tinggi.
>
> "Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada
> syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di
> sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi
> berbanding di negara lain.
>
> "Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais
> adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta
> yang dibeli juga tidak telus," katanya.
>
> Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi
> antara yang tertinggi di dunia.
> Bagi Zairil, rakyat Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan
> kereta untuk tempoh yang lama memandangkan sistem pengangkutan awam negara
> yang masih lagi buruk.
>
> Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem pengangkutan
> awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah drastik
> untuk menghadkan jangka hayat kereta.
>
> "Langkah tersebut dilihat tidak praktikal kerana ketika ini sistem
> pengangkutan awam negara masih lagi tidak baik dan menyebabkan rakyat
> terpaksa menggunakan kereta yang berusia lamanya untuk tugasan harian.
>
> "Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika ini adalah perbaiki dahulu
> sistem pengangkutan negara sebelum melaksanakannya," tegas Zairil lagi.
>
> September lalu, akhbar perniagaan mendedahkan laporan harga kereta di
> Malaysia antara kedua tertinggi daripada 10 negara lain di dunia jika
> dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada laporan automobil Amerika
> Syarikat, Jalopnik.
>
> Jalopnik dalam laporan di webnya mendedahkan Singapura dan Malaysia
> berkongsi kedudukan di ranking kedua harga kereta tertinggi, diikuti negara
> Indonesia, Nicaragua, China, Brazil, United Kingdom, St Kitts dan Nevis,
> Korea Utara dan Cuba.
>
> Malahan, Pakatan juga sebelum ini dalam manifesto semasa piliihan raya
> umum ke-13 turut berjanji akan menurunkan harga kereta sekiranya berjaya
> merampas Putrajaya daripada kerajaan Barisan Nasional
>
>
> *Jangan Laksanakan Had Jangka Hayat Kereta Selagi Cukai Eksais Kereta
> Tidak Dihapuskan*
> telokbakong.blogspot.
> rafiziramli.com
>
> Saya terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri
> Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa kerajaan akan menimbangkan
> untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan berikutan saranan oleh Ketua
> Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bahawa kereta
> berusia 12 tahun ke atas adalah tidak selamat.
>
> Lebih membimbangkan apabila Datuk Abdul Aziz Kaprawi turut dilaporkan
> sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat kenderaan
> �perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat�.
>
> Pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun akan memangsakan
> beratus ribu rakyat Malaysia. Kebanyakan pembeli kereta dari keluarga
> berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan tahun
> untuk melangsaikan hutang. Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan
> ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat
> hutang baru untuk membeli kereta.
>
> Keadaannya lebih parah bagi pembeli dari keluarga berpendapatan rendah.
> Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun
> berusia. Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta-kereta ini,
> pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram
> di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih
> belum dilangsaikan.
>
> Cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah rentetan dari
> tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak Barisan Nasional menang (dengan
> tipu helah) dalam PRU13. Setelah memungkiri janji untuk menurunkan harga
> kereta, Barisan Nasional menaikkan pula harga minyak. Kini dengan cadangan
> menghadkan jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun, ini akan menindas
> keluarga-keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup banyak
> perniagaan kereta terpakai.
>
> Masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia yang pernah dilaporkan
> sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik
> yang menyebabkan harga naik melambung. Wujudnya cukai eksais yang melebihi
> 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan
> sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan
> menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
>
> Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada
> syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di
> sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi
> berbanding di negara-negara lain. Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan
> pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin
> keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.
>
> Akibatnya harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang
> tertinggi di dunia.
>
> Oleh sebab itulah, Dato� Seri Anwar Ibrahim semasa menggariskan
> dasar-dasar automotif KEADILAN telah menegaskan bahawa langkah pertama
> merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula
> dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu. Apabila cukai
> eksais sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal
> tinggi bila dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain,
> perbezaan harga itu berpunca dari tindakan mengambil untung yang berlebihan
> oleh pengeluar dan pengedar kereta. Hanya dalam keadaan pasaran kereta
> seperti ini barulah wujud persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar
> kereta yang boleh menurunkan harga kereta supaya setanding dengan
> negara-negara lain bagi model yang sama.
>
> Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta sebelum
> cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan. Dasar had jangka
> hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di Malaysia
> turun setanding dengan model yang sama di negara lain.
>
>
> *RAFIZI RAMLIPengarah Strategi*
>
>
>

Mon Nov 18, 2013 11:46 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

kalau undang2 dah lulus..... payah juga bang....takut nanti diaorang tahan dan sita.
alasannya nanti...'saya hanya jalankan tugas'
 
rgds,
Nazri Ahtar

On Tuesday, November 19, 2013 3:36 PM, muazck . <muazck@gmail.com> wrote:

 
saya tak kira. 

kete mini saya akan kekal bergerak

kete wira saya akan kekal bergerak

2013/11/19 Abd Mutalib Hussain <mutalib@dgkom.com.my>


>

>----- Original Message -----
>>From: -:eSpAcE9808:-
>>To: zzxmelayucyber
>>Sent: Tuesday, November 19, 2013 12:00 AM
>>Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie
>>
>> 
>>Professor Gila
>>telokbakong.blogspot.
>>cipantapirtenuk.blogspot
>>Ngomelan SysOp
>> 
>>Bhai/DeeDee sekalian...
>>
>>
>>Pertama skali... rupanyer banyak professor-professor di Malaysia jenis bangang aaaa... Bukan stakat bangang, kangkung ... Tapi gila... Kesian betul lar kat Malaysia nih...  Dapat Professor gila... dengan kajian yang gila.. hasilnya dapatlah laporan gila... Yang best tue ader agensi Kerajaan pon samer naik gilanyer dengan Professor gila... Hahaha
>>
>>
>>
>>
>> 
>>Kesian la rakyat Malaysia nih...
>>
>>
>>Beli keter kat Malaysia ... Keter bodoh yang kecik nak mampus dengan CC yang besar lagi Superbike dari keter nih... dijual ngan harga 38 ribu keatas... Insuran gedabak...  Utang plak palinh cikai 7 tahun.. tapi biasa jadik 9 tahun...
>>
>>
>>Makanyer kalo ikut cadangan dan kajian bangang Professor gila nih... Ader 3 tahun jer rakyat Malaysia tak perlu nak berhutang dengan bank dengan riba yang tahap "dewa jalan duta" ... Lepas tue rakyat Malaysia akan mampus balik kena berhutang...
>>
>>
>>Gua rasa yang paling seronok ngan idea gila Professor gila nih mestilah pihak "Bank Kapir Malaysia Berhad" dan "Tipu Tak Beretika Malaysia Berhad"...
>>
>>
>>Mati rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam hutang... Biler eksiden... Insuran dan Takaful dok cari jalan ngelat takmo nak bayar... Celaka betul lar... Memang celaka...
>>
>>
>>Tue la gua dak cakap itu hari...  Malaysia nih dikuasai oleh "Yang Bingai" dari level balachi kat bawah sampai la wakil rakyat dan Menteri... Tak kisah la dari parti mana... Samer jer banyak "Yang Bingai"
>>
>>
>>Bangsat betul lar...
>> 
>>comments:
>> Anonymous said...
>>askm ctt
>>
>>betolllll....
>>bangsat n celaka
puak2 ni.... Amuraria said...
>>profesor mangkuk tandas ni tak kaji ka kereta apa yang kerap eksiden ? kereta lama atau kereta baru ? yang dok lari laju macam hantu & eksiden tu jenis baru atau lama ? memang betul tuan CTT++ cakap ,depa ni gila tapi dapat jadi prof & doc ! naya rakyat mesia kerana gerombolan & kroni buat duit daa ,hanya di mesia penyangak & penyamun senang naik pangkat & dapat vvip,ABU ! yg baru je makan garam said...
>>yer la saya pon rasa amat marah..
>>macam2 cerita
bingai yang keluar skang neh..
>>semua cerita gila... Taufik said...
>>keta aku pon dah lebih 12 taun beb naya punya keja ni Anonymous said...
>>Mase suh isi takaful medical card sembang semua sakit boleh claim, bila claim, alamat tak betul la, tga proses la, cek tendang la, resit tk betul padahal klinik da bg yg betul utk urusan claim, seminggu lagi call la, pegawai bercuti luar negara... tup tup nak bulan 12 da, nk tutup akaun pulak... bila gertak nak berhenti, pandai pulak merayu.. bila nak ambik sendiri cek tu, tk payah la poskan nti.. orang2 insurans ke takaful ke same je... Anonymous said...
>>insuran kerana terpaksa kalau saja saja nak ambil maaf banyak banyak la
>>
>>nak kita masuk cakap pun macam semua boleh
lepas masuk banyak yang tak boleh. memang cilaka. Anonymous said...
>>depa peduli apa,janji ada masyuk. kajian tu semua bohong belaka,kajian yang di buat untuk membenarkan cakap para menteri pasola. kajian yang tidak ambik kira pelbagai aspek yang menyumbang kepada kemalangan jalan raya. macam hampeh..... menggadaikan ilmu untuk kepentingan perut. bunbinban said...
>>bingai bila org kaya jadi pemerintah. Dorang dok pikir bersandarkan income dorang bkn rakyat keseluruhan. Kalau kete harga murah mungkin la xde masaalah sgt. Tapi elok gak dorang laksanakan cepat2...cepat sket melingkupnya bangsat2 tu.
>>
>>Read more: http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2013/11/professor-gila.html#ixzz2l0UWOEeV
>>
>> 
>>Nah Ambik Hangpa.. Dok mintak BN turunkan harga kereta, akhirnya depa hapus teruih kereta..!!
>>kedahlanie.info
>>Posted by Kedah Lanie
>> 
>>Harapan Rakyat: Turunkan Harga Kereta.
>>UMNO BN: Harga kekal, tapi kita hapuskan
kereta! 
>>
>> 
>>Pakai tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie.. dah la harga kereta no 2 paling tinggi didunia
>> 
>>kedahlanie.info
>>Posted by Kedah Lanie
>> 
>>
>>
>> 
>> 
>>Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih dahulu
>>telokbakong.blogspot
>>penpasksgb.blogspot
>>Dicatat oleh ELBI RISALAH
>> 
>>Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi.
>>
>>
>>
>> 
>>OLEH MD IZWAN
>>
>>
>>Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.
>>
>>Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari
menyifatkan cadangan tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala
harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia
membeli kereta baru.
>>
>>"Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik
tetapi cuma keadaan semasa ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya
dilaksanakan.
>>
>>"Hal ini disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih
lagi tinggi dan soalnya adakah orang ramai mampu untuk membeli kereta baru
jika ia dilaksanakan," kata Zairil ketika dihubungi The Malaysian Insider hari
ini bagi mengulas isu tersebut.
>>
>>Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk
Abdul Aziz Kaprawi baru-baru ini berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan
membuat pertimbangan teliti untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di
negara ini.
>>
>>Sebelum itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya
Malaysia (Miros) Prof Dr Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia
lebih 12 tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya.
>>
>>Pengarah
Strategi PKR, Rafizi Ramli juga membuat bantahan terhadap langkah kerajaan itu
sebelum ini.
>>
>>Menurut Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan
rakyat kerana sudah pun terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa
berhutang lagi apabila terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin
dilaksanakan kerajaan.
>>
>>"Kalau perbandingan dengan harga kereta di
negara lain, kebanyakan negara dimana rakyat membeli kereta sudah habis bayar
dalam tempoh dua ke tiga tahun. Malah di Filipina, paling lama pun rakyatnya
membayar habis kereta yang dibeli adalah lima tahun.
>>
>>"Tapi di Malaysia
disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat terpaksa berhutang selama 7 hingga
9 tahun untuk melangsaikan hutang sepenuhnya," terang pemimpin DAP itu
lagi.
>>
>>Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membidas
langkah tersebut sebagai tidak adil kerana membebani rakyat dan sepatutnya
kerajaan terlebih dahulu mengurangkan dahulu duti eksais/import serta
menurunkan harga kereta terlebih dahulu sebelum melaksanakan cadangan
tersebut.
>>
>>"Saya fikir ini satu tindakan yang tidak adil kepada rakyat
kerana cukai eksais dan import masih tinggi, harga kereta juga masih
tinggi
>>
>>"Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan rakyat
terlebih dahulu kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta lama
tidak bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz
kepada The Malaysian Insider.
>>
>>Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak
lagi memikirkan tentang kepentingan rakyat sebaliknya mencari cara untuk
menambah beban kepada rakyat sahaja.
>>
>>"Kerajaan kenalah berlaku adil,
sekarang ini nampaknya kerajaan nak dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi
bukannya berfikir untuk meringankan beban rakyat.
>>
>>"Langkah ini hanya
akan membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia dibebani dengan kenaikkan kos
sara hidup harian," tegasnya lagi.
>>
>>Sementara itu, Rafizi juga mengulas
mengenai isu sama, menyifatkannya sebagai satu lagi langkah yang akan menambah
hutang isi rumah yang sudah sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup
seharian.
>>
>>"Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas
tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk
membeli kereta.
>>
>>"Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga
berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai
yang sudah pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.
>>
>>Menurut
Rafizi, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah dilaporkan
sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang
menyebabkan harga naik melambung.
>>
>>"Wujudnya cukai eksais yang melebihi
100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan
sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan
keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
>>
>>"Cukai eksais yang
terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan
pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk
mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara lain.
>>
>>"Oleh
kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak
telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga
tidak telus," katanya.
>>
>>Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di
Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.
>>Bagi Zairil,
rakyat Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan kereta untuk tempoh
yang lama memandangkan sistem pengangkutan awam negara yang masih lagi
buruk.
>>
>>Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem
pengangkutan awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah
drastik untuk menghadkan jangka hayat kereta.
>>
>>"Langkah tersebut dilihat
tidak praktikal kerana ketika ini sistem pengangkutan awam negara masih lagi
tidak baik dan menyebabkan rakyat terpaksa menggunakan kereta yang berusia
lamanya untuk tugasan harian.
>>
>>"Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika
ini adalah perbaiki dahulu sistem pengangkutan negara sebelum
melaksanakannya," tegas Zairil lagi.
>>
>>September lalu, akhbar perniagaan
mendedahkan laporan harga kereta di Malaysia antara kedua tertinggi daripada
10 negara lain di dunia jika dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada
laporan automobil Amerika Syarikat, Jalopnik.
>>
>>Jalopnik dalam laporan di
webnya mendedahkan Singapura dan Malaysia berkongsi kedudukan di ranking kedua
harga kereta tertinggi, diikuti negara Indonesia, Nicaragua, China, Brazil,
United Kingdom, St Kitts dan Nevis, Korea Utara dan Cuba.
>>
>>Malahan,
Pakatan juga sebelum ini dalam manifesto semasa piliihan raya umum ke-13 turut
berjanji akan menurunkan harga kereta sekiranya berjaya merampas Putrajaya
daripada kerajaan Barisan Nasional
>> 
>> 
>>Jangan Laksanakan Had Jangka Hayat Kereta Selagi Cukai Eksais Kereta Tidak
Dihapuskan
>>telokbakong.blogspot.
>>rafiziramli.com
>> 
>>Saya terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa kerajaan akan menimbangkan untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan berikutan saranan oleh Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bahawa kereta berusia 12 tahun ke atas adalah tidak selamat.
>>Lebih membimbangkan apabila Datuk Abdul Aziz Kaprawi turut dilaporkan sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat kenderaan "perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat".
>>Pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun akan memangsakan beratus ribu rakyat Malaysia. Kebanyakan pembeli kereta dari keluarga berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan tahun untuk melangsaikan hutang. Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli kereta.
>>Keadaannya lebih parah bagi pembeli dari keluarga berpendapatan rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun berusia. Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta-kereta ini, pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih belum dilangsaikan.
>>Cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah rentetan dari tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak Barisan Nasional menang (dengan tipu helah) dalam PRU13. Setelah memungkiri janji untuk menurunkan harga kereta, Barisan Nasional menaikkan pula harga minyak. Kini dengan cadangan menghadkan jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun, ini akan menindas keluarga-keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup banyak perniagaan kereta terpakai.
>>Masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia yang pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung. Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
>>Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi berbanding di negara-negara lain. Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.
>>Akibatnya harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang tertinggi di dunia.
>>Oleh sebab itulah, Dato' Seri Anwar Ibrahim semasa menggariskan dasar-dasar automotif KEADILAN telah menegaskan bahawa langkah pertama merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu. Apabila cukai eksais sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal tinggi bila dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain, perbezaan harga itu berpunca dari tindakan mengambil untung yang berlebihan oleh pengeluar dan pengedar kereta. Hanya dalam keadaan pasaran kereta seperti ini barulah wujud persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar kereta yang boleh menurunkan harga kereta supaya setanding dengan negara-negara lain bagi model yang sama.
>>Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta sebelum cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan. Dasar had jangka hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di Malaysia turun setanding dengan model yang sama di negara lain.
>>RAFIZI RAMLI
>>Pengarah
Strategi

Tue Nov 19, 2013 1:25 am (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Yang jadi mangsa orang yang kat bawah.
--------------
Kalau cakap kereta yang berusia lebih 12 tahun selalu rosak tu ada jugak
betulnya.
Apa yang aku nampak; ni semua nak 'menjaga&#39; sales aje..

2013/11/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>

> kalau undang2 dah lulus..... payah juga bang....takut nanti diaorang
> tahan dan sita.
> alasannya nanti...'saya hanya jalankan tugas'
>
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> On Tuesday, November 19, 2013 3:36 PM, muazck . <muazck@gmail.com>
> wrote:
>
> saya tak kira.
>
> kete mini saya akan kekal bergerak
>
> kete wira saya akan kekal bergerak
>
>
>
>
> 2013/11/19 Abd Mutalib Hussain <mutalib@dgkom.com.my>
>
>
>
>
> ----- Original Message -----
> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
> *To:* zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
> *Sent:* Tuesday, November 19, 2013 12:00 AM
> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: tak naik kereta la
> rakyat Malaysia selepas nie
>
>
> *Professor Gila *
> telokbakong.blogspot.
> cipantapirtenuk.blogspot
> Ngomelan SysOp
>
> Bhai/DeeDee sekalian...
>
> Pertama skali... rupanyer banyak professor-professor di Malaysia jenis
> bangang aaaa... Bukan stakat bangang, kangkung ... Tapi gila... Kesian
> betul lar kat Malaysia nih... Dapat Professor gila... dengan kajian yang
> gila.. hasilnya dapatlah laporan gila... Yang best tue ader agensi Kerajaan
> pon samer naik gilanyer dengan Professor gila... Hahaha
>
>
> <https://lh4.googleusercontent.com/-5HPQ6VrlaVE/UolzE4mT-bI/AAAAAAAAJrM/J-B_g3aIUoA/s640/blogger-image-1796443620.jpg>
>
>
> <https://lh6.googleusercontent.com/-MFPoJ-9g-TQ/UolzHYwHrXI/AAAAAAAAJrU/Ad92cIy_3t0/s640/blogger-image--562510811.jpg>
>
> Kesian la rakyat Malaysia nih...
>
> Beli keter kat Malaysia ... Keter bodoh yang kecik nak mampus dengan CC
> yang besar lagi Superbike dari keter nih... dijual ngan harga 38 ribu
> keatas... Insuran gedabak... Utang plak palinh cikai 7 tahun.. tapi biasa
> jadik 9 tahun...
>
> Makanyer kalo ikut cadangan dan kajian bangang Professor gila nih... Ader
> 3 tahun jer rakyat Malaysia tak perlu nak berhutang dengan bank dengan riba
> yang tahap "dewa jalan duta" ... Lepas tue rakyat Malaysia akan mampus
> balik kena berhutang...
>
> Gua rasa yang paling seronok ngan idea gila Professor gila nih mestilah
> pihak "Bank Kapir Malaysia Berhad" dan "Tipu Tak Beretika Malaysia
> Berhad"...
>
> Mati rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam hutang... Biler eksiden...
> Insuran dan Takaful dok cari jalan ngelat takmo nak bayar... Celaka betul
> lar... Memang celaka...
>
> Tue la gua dak cakap itu hari... Malaysia nih dikuasai oleh "Yang Bingai"
> dari level balachi kat bawah sampai la wakil rakyat dan Menteri... Tak
> kisah la dari parti mana... Samer jer banyak "Yang Bingai"
>
> Bangsat betul lar...
>
> *comments:*
> [image: alt]
> Anonymous said...
> askm ctt
>
> betolllll....
> bangsat n celaka puak2 ni....
> [image: alt] <http://www.blogger.com/profile/03653103982908219160>
> Amuraria <http://www.blogger.com/profile/03653103982908219160> said...
> profesor mangkuk tandas ni tak kaji ka kereta apa yang kerap eksiden ?
> kereta lama atau kereta baru ? yang dok lari laju macam hantu & eksiden tu
> jenis baru atau lama ? memang betul tuan CTT++ cakap ,depa ni gila tapi
> dapat jadi prof & doc ! naya rakyat mesia kerana gerombolan & kroni buat
> duit daa ,hanya di mesia penyangak & penyamun senang naik pangkat & dapat
> vvip,ABU !
> [image: alt]
> yg baru je makan garam said...
> yer la saya pon rasa amat marah..
> macam2 cerita bingai yang keluar skang neh..
> semua cerita gila...
> [image: alt] <http://www.blogger.com/profile/14132799064002125296>
> Taufik <http://www.blogger.com/profile/14132799064002125296> said...
> keta aku pon dah lebih 12 taun beb naya punya keja ni
> [image: alt]
> Anonymous said...
> Mase suh isi takaful medical card sembang semua sakit boleh claim, bila
> claim, alamat tak betul la, tga proses la, cek tendang la, resit tk betul
> padahal klinik da bg yg betul utk urusan claim, seminggu lagi call la,
> pegawai bercuti luar negara... tup tup nak bulan 12 da, nk tutup akaun
> pulak... bila gertak nak berhenti, pandai pulak merayu.. bila nak ambik
> sendiri cek tu, tk payah la poskan nti.. orang2 insurans ke takaful ke same
> je...
> [image: alt]
> Anonymous said...
> insuran kerana terpaksa kalau saja saja nak ambil maaf banyak banyak la
>
> nak kita masuk cakap pun macam semua boleh lepas masuk banyak yang tak
> boleh. memang cilaka.
> [image: alt]
> Anonymous said...
> depa peduli apa,janji ada masyuk. kajian tu semua bohong belaka,kajian
> yang di buat untuk membenarkan cakap para menteri pasola. kajian yang tidak
> ambik kira pelbagai aspek yang menyumbang kepada kemalangan jalan raya.
> macam hampeh..... menggadaikan ilmu untuk kepentingan perut.
> [image: alt]
> bunbinban said...
> bingai bila org kaya jadi pemerintah. Dorang dok pikir bersandarkan income
> dorang bkn rakyat keseluruhan. Kalau kete harga murah mungkin la xde
> masaalah sgt. Tapi elok gak dorang laksanakan cepat2...cepat sket
> melingkupnya bangsat2 tu.
>
> Read more:
> http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2013/11/professor-gila.html#ixzz2l0UWOEeV
> Nah Ambik Hangpa.. Dok mintak BN turunkan harga kereta, akhirnya depa
> hapus teruih kereta..!!<http://www.kedahlanie.info/2013/11/nah-ambik-hangpa-dok-mintak-bn-turunkan.html>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> Harapan Rakyat: Turunkan Harga Kereta.
> UMNO BN: Harga kekal, tapi kita hapuskan kereta!
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-DmgsERFJIr8/UojMvkchRCI/AAAAAAAATVM/x9lrlSXIqgc/s1600/2013-11-17_220312.jpg>
>
> *Pakai tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie.. dah la harga
> kereta no 2 paling tinggi didunia *
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-w9Vx1_7MyUE/UoigDh8KfGI/AAAAAAAATUo/PqnXHoRvrl4/s1600/capture_97.jpg>
>
> <http://4.bp.blogspot.com/-VYhSJDfLdbk/UoigGcZ6heI/AAAAAAAATUw/DdvRlpYFMgU/s1600/capture_93.jpg>
>
>
> *Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih
> dahulu*
> telokbakong.blogspot
> penpasksgb.blogspot
> Dicatat oleh ELBI RISALAH
>
> *
> <http://www.themalaysianinsider.com/assets/uploads/resizer/SUNGAI_LIMAU_BY-ELECTION_021113_TMINAJJUA_19_zairil_540_362_100.jpg>*
> *Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan
> Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun tidak
> sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi
> tinggi.*
>
>
>
>
>
> *OLEH MD IZWAN*
>
>
> Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh Putrajaya untuk
> mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.
>
> Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan
> tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di
> Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia membeli
> kereta baru.
>
> "Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik tetapi cuma keadaan semasa
> ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya dilaksanakan.
>
> "Hal ini disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan
> soalnya adakah orang ramai mampu untuk membeli kereta baru jika ia
> dilaksanakan," kata Zairil ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini
> bagi mengulas isu tersebut.
>
> Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi baru-baru ini
> berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat pertimbangan teliti
> untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini.
>
> Sebelum itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia
> (Miros) Prof Dr Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia lebih 12
> tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya.
>
> Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli juga membuat bantahan terhadap langkah
> kerajaan itu sebelum ini.
>
> Menurut Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan rakyat kerana
> sudah pun terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa berhutang lagi
> apabila terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin dilaksanakan kerajaan.
>
> "Kalau perbandingan dengan harga kereta di negara lain, kebanyakan negara
> dimana rakyat membeli kereta sudah habis bayar dalam tempoh dua ke tiga
> tahun. Malah di Filipina, paling lama pun rakyatnya membayar habis kereta
> yang dibeli adalah lima tahun.
>
> "Tapi di Malaysia disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat terpaksa
> berhutang selama 7 hingga 9 tahun untuk melangsaikan hutang sepenuhnya,"
> terang pemimpin DAP itu lagi.
>
> Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membidas langkah
> tersebut sebagai tidak adil kerana membebani rakyat dan sepatutnya kerajaan
> terlebih dahulu mengurangkan dahulu duti eksais/import serta menurunkan
> harga kereta terlebih dahulu sebelum melaksanakan cadangan tersebut.
>
> "Saya fikir ini satu tindakan yang tidak adil kepada rakyat kerana cukai
> eksais dan import masih tinggi, harga kereta juga masih tinggi
>
> "Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan rakyat terlebih dahulu
> kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta lama tidak
> bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz kepada
> The Malaysian Insider.
>
> Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak lagi memikirkan tentang kepentingan
> rakyat sebaliknya mencari cara untuk menambah beban kepada rakyat sahaja.
>
> "Kerajaan kenalah berlaku adil, sekarang ini nampaknya kerajaan nak
> dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi bukannya berfikir untuk
> meringankan beban rakyat.
>
> "Langkah ini hanya akan membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia
> dibebani dengan kenaikkan kos sara hidup harian," tegasnya lagi.
>
> Sementara itu, Rafizi juga mengulas mengenai isu sama, menyifatkannya
> sebagai satu lagi langkah yang akan menambah hutang isi rumah yang sudah
> sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup seharian.
>
> "Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun
> keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli
> kereta.
>
> "Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga berpendapatan
> rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah
> pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.
>
> Menurut Rafizi, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia pernah
> dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran
> domestik yang menyebabkan harga naik melambung.
>
> "Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang
> digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan
> harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta
> yang terlalu tinggi.
>
> "Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada
> syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di
> sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi
> berbanding di negara lain.
>
> "Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais
> adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta
> yang dibeli juga tidak telus," katanya.
>
> Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi
> antara yang tertinggi di dunia.
> Bagi Zairil, rakyat Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan
> kereta untuk tempoh yang lama memandangkan sistem pengangkutan awam negara
> yang masih lagi buruk.
>
> Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem pengangkutan
> awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah drastik
> untuk menghadkan jangka hayat kereta.
>
> "Langkah tersebut dilihat tidak praktikal kerana ketika ini sistem
> pengangkutan awam negara masih lagi tidak baik dan menyebabkan rakyat
> terpaksa menggunakan kereta yang berusia lamanya untuk tugasan harian.
>
> "Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika ini adalah perbaiki dahulu
> sistem pengangkutan negara sebelum melaksanakannya," tegas Zairil lagi.
>
> September lalu, akhbar perniagaan mendedahkan laporan harga kereta di
> Malaysia antara kedua tertinggi daripada 10 negara lain di dunia jika
> dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada laporan automobil Amerika
> Syarikat, Jalopnik.
>
> Jalopnik dalam laporan di webnya mendedahkan Singapura dan Malaysia
> berkongsi kedudukan di ranking kedua harga kereta tertinggi, diikuti negara
> Indonesia, Nicaragua, China, Brazil, United Kingdom, St Kitts dan Nevis,
> Korea Utara dan Cuba.
>
> Malahan, Pakatan juga sebelum ini dalam manifesto semasa piliihan raya
> umum ke-13 turut berjanji akan menurunkan harga kereta sekiranya berjaya
> merampas Putrajaya daripada kerajaan Barisan Nasional
>
>
> *Jangan Laksanakan Had Jangka Hayat Kereta Selagi Cukai Eksais Kereta
> Tidak Dihapuskan*
> telokbakong.blogspot.
> rafiziramli.com
>
> Saya terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri
> Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa kerajaan akan menimbangkan
> untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan berikutan saranan oleh Ketua
> Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bahawa kereta
> berusia 12 tahun ke atas adalah tidak selamat.
> Lebih membimbangkan apabila Datuk Abdul Aziz Kaprawi turut dilaporkan
> sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat kenderaan
> �perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat�.
> Pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun akan memangsakan
> beratus ribu rakyat Malaysia. Kebanyakan pembeli kereta dari keluarga
> berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan tahun
> untuk melangsaikan hutang. Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan
> ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat
> hutang baru untuk membeli kereta.
> Keadaannya lebih parah bagi pembeli dari keluarga berpendapatan rendah.
> Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun
> berusia. Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta-kereta ini,
> pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram
> di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih
> belum dilangsaikan.
> Cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah rentetan dari
> tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak Barisan Nasional menang (dengan
> tipu helah) dalam PRU13. Setelah memungkiri janji untuk menurunkan harga
> kereta, Barisan Nasional menaikkan pula harga minyak. Kini dengan cadangan
> menghadkan jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun, ini akan menindas
> keluarga-keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup banyak
> perniagaan kereta terpakai.
> Masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia yang pernah dilaporkan
> sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran domestik
> yang menyebabkan harga naik melambung. Wujudnya cukai eksais yang melebihi
> 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga berpendapatan
> sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal dan
> menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
> Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada
> syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di
> sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi
> berbanding di negara-negara lain. Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan
> pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin
> keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.
> Akibatnya harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang
> tertinggi di dunia.
> Oleh sebab itulah, Dato� Seri Anwar Ibrahim semasa menggariskan
> dasar-dasar automotif KEADILAN telah menegaskan bahawa langkah pertama
> merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula
> dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu. Apabila cukai
> eksais sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal
> tinggi bila dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain,
> perbezaan harga itu berpunca dari tindakan mengambil untung yang berlebihan
> oleh pengeluar dan pengedar kereta. Hanya dalam keadaan pasaran kereta
> seperti ini barulah wujud persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar
> kereta yang boleh menurunkan harga kereta supaya setanding dengan
> negara-negara lain bagi model yang sama.
> Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta sebelum
> cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan. Dasar had jangka
> hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di Malaysia
> turun setanding dengan model yang sama di negara lain.
>
> *RAFIZI RAMLIPengarah Strategi*
>
>
>
>
>

Tue Nov 19, 2013 1:43 am (PST) . Posted by:

"Sukri Farah"

......tak nak kasi kereta lama atas jalan senang je....
.....hentikan pengeluaran spare part, kedai potong pastu road tax setahun
rm10,000, insuran 20,000...sume cfrm tak nak pakai

2013/11/19 Zaiedishaq <zaiedishaq@gmail.com>

>
>
> Yang jadi mangsa orang yang kat bawah.
> --------------
> Kalau cakap kereta yang berusia lebih 12 tahun selalu rosak tu ada jugak
> betulnya.
> Apa yang aku nampak; ni semua nak 'menjaga&#39; sales aje..
>
>
>
>
>
> 2013/11/19 Nazri Ahtar <littlenoti@yahoo.com>
>
>> kalau undang2 dah lulus..... payah juga bang....takut nanti diaorang
>> tahan dan sita.
>> alasannya nanti...'saya hanya jalankan tugas'
>>
>> rgds,
>> Nazri Ahtar
>>
>>
>> On Tuesday, November 19, 2013 3:36 PM, muazck . <muazck@gmail.com>
>> wrote:
>>
>> saya tak kira.
>>
>> kete mini saya akan kekal bergerak
>>
>> kete wira saya akan kekal bergerak
>>
>>
>>
>>
>> 2013/11/19 Abd Mutalib Hussain <mutalib@dgkom.com.my>
>>
>>
>>
>>
>> ----- Original Message -----
>> *From:* -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
>> *To:* zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
>> *Sent:* Tuesday, November 19, 2013 12:00 AM
>> *Subject:* www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: tak naik kereta la
>> rakyat Malaysia selepas nie
>>
>>
>> *Professor Gila *
>> telokbakong.blogspot.
>> cipantapirtenuk.blogspot
>> Ngomelan SysOp
>>
>> Bhai/DeeDee sekalian...
>>
>> Pertama skali... rupanyer banyak professor-professor di Malaysia jenis
>> bangang aaaa... Bukan stakat bangang, kangkung ... Tapi gila... Kesian
>> betul lar kat Malaysia nih... Dapat Professor gila... dengan kajian yang
>> gila.. hasilnya dapatlah laporan gila... Yang best tue ader agensi Kerajaan
>> pon samer naik gilanyer dengan Professor gila... Hahaha
>>
>>
>> <https://lh4.googleusercontent.com/-5HPQ6VrlaVE/UolzE4mT-bI/AAAAAAAAJrM/J-B_g3aIUoA/s640/blogger-image-1796443620.jpg>
>>
>>
>> <https://lh6.googleusercontent.com/-MFPoJ-9g-TQ/UolzHYwHrXI/AAAAAAAAJrU/Ad92cIy_3t0/s640/blogger-image--562510811.jpg>
>>
>> Kesian la rakyat Malaysia nih...
>>
>> Beli keter kat Malaysia ... Keter bodoh yang kecik nak mampus dengan CC
>> yang besar lagi Superbike dari keter nih... dijual ngan harga 38 ribu
>> keatas... Insuran gedabak... Utang plak palinh cikai 7 tahun.. tapi biasa
>> jadik 9 tahun...
>>
>> Makanyer kalo ikut cadangan dan kajian bangang Professor gila nih... Ader
>> 3 tahun jer rakyat Malaysia tak perlu nak berhutang dengan bank dengan riba
>> yang tahap "dewa jalan duta" ... Lepas tue rakyat Malaysia akan mampus
>> balik kena berhutang...
>>
>> Gua rasa yang paling seronok ngan idea gila Professor gila nih mestilah
>> pihak "Bank Kapir Malaysia Berhad" dan "Tipu Tak Beretika Malaysia
>> Berhad"...
>>
>> Mati rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam hutang... Biler eksiden...
>> Insuran dan Takaful dok cari jalan ngelat takmo nak bayar... Celaka betul
>> lar... Memang celaka...
>>
>> Tue la gua dak cakap itu hari... Malaysia nih dikuasai oleh "Yang
>> Bingai" dari level balachi kat bawah sampai la wakil rakyat dan Menteri...
>> Tak kisah la dari parti mana... Samer jer banyak "Yang Bingai"
>>
>> Bangsat betul lar...
>>
>> *comments:*
>> [image: alt]
>> Anonymous said...
>> askm ctt
>>
>> betolllll....
>> bangsat n celaka puak2 ni....
>> [image: alt] <http://www.blogger.com/profile/03653103982908219160>
>> Amuraria <http://www.blogger.com/profile/03653103982908219160> said...
>> profesor mangkuk tandas ni tak kaji ka kereta apa yang kerap eksiden ?
>> kereta lama atau kereta baru ? yang dok lari laju macam hantu & eksiden tu
>> jenis baru atau lama ? memang betul tuan CTT++ cakap ,depa ni gila tapi
>> dapat jadi prof & doc ! naya rakyat mesia kerana gerombolan & kroni buat
>> duit daa ,hanya di mesia penyangak & penyamun senang naik pangkat & dapat
>> vvip,ABU !
>> [image: alt]
>> yg baru je makan garam said...
>> yer la saya pon rasa amat marah..
>> macam2 cerita bingai yang keluar skang neh..
>> semua cerita gila...
>> [image: alt] <http://www.blogger.com/profile/14132799064002125296>
>> Taufik <http://www.blogger.com/profile/14132799064002125296> said...
>> keta aku pon dah lebih 12 taun beb naya punya keja ni
>> [image: alt]
>> Anonymous said...
>> Mase suh isi takaful medical card sembang semua sakit boleh claim, bila
>> claim, alamat tak betul la, tga proses la, cek tendang la, resit tk betul
>> padahal klinik da bg yg betul utk urusan claim, seminggu lagi call la,
>> pegawai bercuti luar negara... tup tup nak bulan 12 da, nk tutup akaun
>> pulak... bila gertak nak berhenti, pandai pulak merayu.. bila nak ambik
>> sendiri cek tu, tk payah la poskan nti.. orang2 insurans ke takaful ke same
>> je...
>> [image: alt]
>> Anonymous said...
>> insuran kerana terpaksa kalau saja saja nak ambil maaf banyak banyak la
>>
>> nak kita masuk cakap pun macam semua boleh lepas masuk banyak yang tak
>> boleh. memang cilaka.
>> [image: alt]
>> Anonymous said...
>> depa peduli apa,janji ada masyuk. kajian tu semua bohong belaka,kajian
>> yang di buat untuk membenarkan cakap para menteri pasola. kajian yang tidak
>> ambik kira pelbagai aspek yang menyumbang kepada kemalangan jalan raya.
>> macam hampeh..... menggadaikan ilmu untuk kepentingan perut.
>> [image: alt]
>> bunbinban said...
>> bingai bila org kaya jadi pemerintah. Dorang dok pikir bersandarkan
>> income dorang bkn rakyat keseluruhan. Kalau kete harga murah mungkin la xde
>> masaalah sgt. Tapi elok gak dorang laksanakan cepat2...cepat sket
>> melingkupnya bangsat2 tu.
>>
>> Read more:
>> http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2013/11/professor-gila.html#ixzz2l0UWOEeV
>> Nah Ambik Hangpa.. Dok mintak BN turunkan harga kereta, akhirnya depa
>> hapus teruih kereta..!!<http://www.kedahlanie.info/2013/11/nah-ambik-hangpa-dok-mintak-bn-turunkan.html>
>> kedahlanie.info
>> Posted by Kedah Lanie
>>
>> Harapan Rakyat: Turunkan Harga Kereta.
>> UMNO BN: Harga kekal, tapi kita hapuskan kereta!
>>
>> <http://4.bp.blogspot.com/-DmgsERFJIr8/UojMvkchRCI/AAAAAAAATVM/x9lrlSXIqgc/s1600/2013-11-17_220312.jpg>
>>
>> *Pakai tak naik kereta la rakyat Malaysia selepas nie.. dah la harga
>> kereta no 2 paling tinggi didunia *
>>
>> kedahlanie.info
>> Posted by Kedah Lanie
>>
>> <http://4.bp.blogspot.com/-w9Vx1_7MyUE/UoigDh8KfGI/AAAAAAAATUo/PqnXHoRvrl4/s1600/capture_97.jpg>
>>
>> <http://4.bp.blogspot.com/-VYhSJDfLdbk/UoigGcZ6heI/AAAAAAAATUw/DdvRlpYFMgU/s1600/capture_93.jpg>
>>
>>
>> *Pakatan tolak had jangka hayat, desak turun harga kereta terlebih
>> dahulu*
>> telokbakong.blogspot
>> penpasksgb.blogspot
>> Dicatat oleh ELBI RISALAH
>>
>> *
>> <http://www.themalaysianinsider.com/assets/uploads/resizer/SUNGAI_LIMAU_BY-ELECTION_021113_TMINAJJUA_19_zairil_540_362_100.jpg>*
>> *Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari menyifatkan cadangan
>> Putrajaya untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun tidak
>> sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta di Malaysia masih lagi
>> tinggi.*
>>
>>
>>
>>
>>
>> *OLEH MD IZWAN*
>>
>>
>> Pakatan Rakyat hari ini menolak rancangan pelaksanaan oleh Putrajaya
>> untuk mengehadkan jangka hayat kereta kepada 12 tahun sahaja.
>>
>> Ahli Parlimen Bukit Bendera (DAP), Zairil Khir Johari menyifatkan
>> cadangan tersebut tidak sesuai dilaksanakan ketika ini tatkala harga kereta
>> di Malaysia masih lagi tinggi dan soal kemampuan rakyat Malaysia membeli
>> kereta baru.
>>
>> "Sebenarnya daripada segi polisi adalah baik tetapi cuma keadaan semasa
>> ketika ini bagi saya ia tidak sepatutnya dilaksanakan.
>>
>> "Hal ini disebabkan kerana harga kereta di Malaysia masih lagi tinggi dan
>> soalnya adakah orang ramai mampu untuk membeli kereta baru jika ia
>> dilaksanakan," kata Zairil ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini
>> bagi mengulas isu tersebut.
>>
>> Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi baru-baru ini
>> berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan membuat pertimbangan teliti
>> untuk menetapkan had jangka hayat kenderaan di negara ini.
>>
>> Sebelum itu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia
>> (Miros) Prof Dr Wong Shaw Voon mendedahkan bahawa kereta berusia lebih 12
>> tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya.
>>
>> Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli juga membuat bantahan terhadap
>> langkah kerajaan itu sebelum ini.
>>
>> Menurut Zairil, langkah tersebut dilihat bakal membebankan rakyat kerana
>> sudah pun terpaksa berhutang lama dan kemudiaannya terpaksa berhutang lagi
>> apabila terpaksa menuruti peraturan baru yang ingin dilaksanakan kerajaan.
>>
>> "Kalau perbandingan dengan harga kereta di negara lain, kebanyakan negara
>> dimana rakyat membeli kereta sudah habis bayar dalam tempoh dua ke tiga
>> tahun. Malah di Filipina, paling lama pun rakyatnya membayar habis kereta
>> yang dibeli adalah lima tahun.
>>
>> "Tapi di Malaysia disebabkan harga kereta yang mahal, rakyat terpaksa
>> berhutang selama 7 hingga 9 tahun untuk melangsaikan hutang sepenuhnya,"
>> terang pemimpin DAP itu lagi.
>>
>> Dalam pada itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar membidas langkah
>> tersebut sebagai tidak adil kerana membebani rakyat dan sepatutnya kerajaan
>> terlebih dahulu mengurangkan dahulu duti eksais/import serta menurunkan
>> harga kereta terlebih dahulu sebelum melaksanakan cadangan tersebut.
>>
>> "Saya fikir ini satu tindakan yang tidak adil kepada rakyat kerana cukai
>> eksais dan import masih tinggi, harga kereta juga masih tinggi
>>
>> "Kerajaan sepatutnya memikirkan tentang kemampuan rakyat terlebih dahulu
>> kerana ini hanya membebaskan rakyat ketika harga kereta lama tidak
>> bernilai, mereka tidak mampu untuk membeli kereta baru," kata Mahfuz kepada
>> The Malaysian Insider.
>>
>> Mahfuz juga menyifatkan kerajaan tidak lagi memikirkan tentang
>> kepentingan rakyat sebaliknya mencari cara untuk menambah beban kepada
>> rakyat sahaja.
>>
>> "Kerajaan kenalah berlaku adil, sekarang ini nampaknya kerajaan nak
>> dapatkan hasil dan pendapatan sahaja tapi bukannya berfikir untuk
>> meringankan beban rakyat.
>>
>> "Langkah ini hanya akan membebankan lagi rakyat yang sudah tersedia
>> dibebani dengan kenaikkan kos sara hidup harian," tegasnya lagi.
>>
>> Sementara itu, Rafizi juga mengulas mengenai isu sama, menyifatkannya
>> sebagai satu lagi langkah yang akan menambah hutang isi rumah yang sudah
>> sedia terbeban dengan peningkatan kos sara hidup seharian.
>>
>> "Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan ini, selepas tiga tahun
>> keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat hutang baru untuk membeli
>> kereta.
>>
>> "Keadaannya lebih parah bagi pembeli daripada keluarga berpendapatan
>> rendah. Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah
>> pun berusia," kata hli Parlimen Pandan tersebut.
>>
>> Menurut Rafizi, masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia
>> pernah dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan
>> pasaran domestik yang menyebabkan harga naik melambung.
>>
>> "Wujudnya cukai eksais yang melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang
>> digunakan oleh keluarga berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan
>> harga kereta terlalu mahal dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta
>> yang terlalu tinggi.
>>
>> "Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada
>> syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di
>> sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi
>> berbanding di negara lain.
>>
>> "Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan pemberian rebat cukai eksais
>> adalah tidak telus, maka struktur margin keuntungan di atas setiap kereta
>> yang dibeli juga tidak telus," katanya.
>>
>> Akibatnya, dakwa beliau, harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi
>> antara yang tertinggi di dunia.
>> Bagi Zairil, rakyat Malaysia tidak mempunyai pilihan selain menggunakan
>> kereta untuk tempoh yang lama memandangkan sistem pengangkutan awam negara
>> yang masih lagi buruk.
>>
>> Beliau sebaliknya menggesa kerajaan untuk memperbaiki sistem pengangkutan
>> awam di dalam negara terlebih dahulu sebelum mengambil langkah drastik
>> untuk menghadkan jangka hayat kereta.
>>
>> "Langkah tersebut dilihat tidak praktikal kerana ketika ini sistem
>> pengangkutan awam negara masih lagi tidak baik dan menyebabkan rakyat
>> terpaksa menggunakan kereta yang berusia lamanya untuk tugasan harian.
>>
>> "Apa yang sepatutnya kerajaan buat ketika ini adalah perbaiki dahulu
>> sistem pengangkutan negara sebelum melaksanakannya," tegas Zairil lagi.
>>
>> September lalu, akhbar perniagaan mendedahkan laporan harga kereta di
>> Malaysia antara kedua tertinggi daripada 10 negara lain di dunia jika
>> dibandingkan dengan negara lain, merujuk kepada laporan automobil Amerika
>> Syarikat, Jalopnik.
>>
>> Jalopnik dalam laporan di webnya mendedahkan Singapura dan Malaysia
>> berkongsi kedudukan di ranking kedua harga kereta tertinggi, diikuti negara
>> Indonesia, Nicaragua, China, Brazil, United Kingdom, St Kitts dan Nevis,
>> Korea Utara dan Cuba.
>>
>> Malahan, Pakatan juga sebelum ini dalam manifesto semasa piliihan raya
>> umum ke-13 turut berjanji akan menurunkan harga kereta sekiranya berjaya
>> merampas Putrajaya daripada kerajaan Barisan Nasional
>>
>>
>> *Jangan Laksanakan Had Jangka Hayat Kereta Selagi Cukai Eksais Kereta
>> Tidak Dihapuskan*
>> telokbakong.blogspot.
>> rafiziramli.com
>>
>> Saya terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Menteri
>> Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi bahawa kerajaan akan menimbangkan
>> untuk melaksanakan had jangka hayat kenderaan berikutan saranan oleh Ketua
>> Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bahawa kereta
>> berusia 12 tahun ke atas adalah tidak selamat.
>> Lebih membimbangkan apabila Datuk Abdul Aziz Kaprawi turut dilaporkan
>> sebagai berkata bahawa keputusan menetapkan had jangka hayat kenderaan
>> �perlu dibuat segera demi keselamatan rakyat�.
>> Pelaksanaan had jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun akan memangsakan
>> beratus ribu rakyat Malaysia. Kebanyakan pembeli kereta dari keluarga
>> berpendapatan sederhana dan rendah membuat pinjaman selama sembilan tahun
>> untuk melangsaikan hutang. Dengan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan
>> ini, selepas tiga tahun keluarga-keluarga di Malaysia terpaksa membuat
>> hutang baru untuk membeli kereta.
>> Keadaannya lebih parah bagi pembeli dari keluarga berpendapatan rendah.
>> Kebanyakan mereka hanya mampu membeli kereta terpakai yang sudah pun
>> berusia. Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta-kereta ini,
>> pelaksanaan had jangka hayat kenderaan bermakna kereta mereka dikira haram
>> di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan sedangkan hutang masih
>> belum dilangsaikan.
>> Cadangan pelaksanaan had jangka hayat kenderaan adalah rentetan dari
>> tindakan-tindakan yang menekan rakyat sejak Barisan Nasional menang (dengan
>> tipu helah) dalam PRU13. Setelah memungkiri janji untuk menurunkan harga
>> kereta, Barisan Nasional menaikkan pula harga minyak. Kini dengan cadangan
>> menghadkan jangka hayat kenderaan kepada 12 tahun, ini akan menindas
>> keluarga-keluarga berpendapatan sederhana dan rendah serta menutup banyak
>> perniagaan kereta terpakai.
>> Masalah utama bersabit pemilikan kereta di Malaysia yang pernah
>> dilaporkan sebagai kedua termahal di dunia ialah struktur cukai dan pasaran
>> domestik yang menyebabkan harga naik melambung. Wujudnya cukai eksais yang
>> melebihi 100% ke atas kereta-kereta yang digunakan oleh keluarga
>> berpendapatan sederhana dan rendah menyebabkan harga kereta terlalu mahal
>> dan menenggelamkan keluarga dengan hutang kereta yang terlalu tinggi.
>> Cukai eksais yang terlalu tinggi ini juga memberi ruang kepada
>> syarikat-syarikat pengeluar dan pengedar kereta untuk bersembunyi di
>> sebalik struktur cukai ini untuk mengambil keuntungan yang lebih tinggi
>> berbanding di negara-negara lain. Oleh kerana pelaksanaan cukai eksais dan
>> pemberian rebat cukai eksais adalah tidak telus, maka struktur margin
>> keuntungan di atas setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.
>> Akibatnya harga kereta di Malaysia terus kekal menjadi antara yang
>> tertinggi di dunia.
>> Oleh sebab itulah, Dato� Seri Anwar Ibrahim semasa menggariskan
>> dasar-dasar automotif KEADILAN telah menegaskan bahawa langkah pertama
>> merombak struktur harga kereta yang mahal di Malaysia perlulah bermula
>> dengan menghapuskan cukai eksais yang melampaui batas itu. Apabila cukai
>> eksais sudah tiada, barulah rakyat tahu bahawa jika harga tetap kekal
>> tinggi bila dibandingkan dengan model yang sama di negara-negara lain,
>> perbezaan harga itu berpunca dari tindakan mengambil untung yang berlebihan
>> oleh pengeluar dan pengedar kereta. Hanya dalam keadaan pasaran kereta
>> seperti ini barulah wujud persaingan sihat di antara pengeluar dan pengedar
>> kereta yang boleh menurunkan harga kereta supaya setanding dengan
>> negara-negara lain bagi model yang sama.
>> Maka, sebarang usaha untuk memperkenalkan had jangka hayat kereta sebelum
>> cukai eksais dihapuskan akan ditentang habis-habisan. Dasar had jangka
>> hayat kereta hanya boleh dilaksanakan setelah harga kereta di Malaysia
>> turun setanding dengan model yang sama di negara lain.
>>
>> *RAFIZI RAMLIPengarah Strategi*
>>
>>
>>
>>
>>
>
>

Mon Nov 18, 2013 7:03 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

tulah sape suruh korang jadi miskin, kan dah kena pijak hehe

On 11/14/2013 11:22 AM, Sukri Farah wrote:
> ...itu mmg idea yg bagus tu.......patutnye rege motor jadi rm20,000 dan
> rege kete jadi rm1,500 ke rm2,000 je...baru la betul...
>
>
> 2013/11/14 bashah <bwasi@yahoo.com <mailto:bwasi@yahoo.com>>
>
> kalau tak suka, jgn naik motor hehe
>
>
> On Wednesday, November 13, 2013 11:45 PM, -:eSpAcE9808:-
> <rienacom@yahoo.com.sg <mailto:rienacom@yahoo.com.sg>> wrote:
>
>
> Kerajaan BN kaji cadangan gila, nak haramkan motorsikal kapcai
> orang miskin dari guna highway...
> <http://www.kedahlanie.info/2013/11/kerajaan-bn-kaji-cadangan-gila-nak.html>
>
> kedahlanie.info <http://kedahlanie.info>
> Posted by Kedah Lanie
> <http://1.bp.blogspot.com/-bvOol8TLcgU/UoMzfWsljGI/AAAAAAAATRs/YMjnIkcEoVU/s1600/2013-11-13_153703.jpg>
> BN menang.. minyak naik.. kos hidup naik.. barang naik... jadi
> rakyat terpaksa naik motor... kini bila rakyat naik motor nak guna
> highway Kerajaan BN dok buat kajian nak haramkan pulak tak bagi guna
> highway.. org pikiaq nak selesai masalah bukan tambah masalah....
>
> habih highway nie guna untuk orang kaya je lah... rakyat yang
> pangkah BN nie tak layak ke nak guna highway dah...
>
>
> _Motor CC Rendah Tidak Dibenarkan Berada Atas Jalan Raya - Tol
> Untuk Motorsikal Berdasarkan Berat Motor. _
>
> malaysiaberih.blogspot
> amenoworld.blogspot
> <http://2.bp.blogspot.com/-DKJ1ZfjGcLM/UoMGqXSQNJI/AAAAAAAACYE/XpJSokxIlMY/s1600/motor.png>
>
> Duit tak berapa nak ada beli kereta. So beli motor. Kadang2 kena
> break time hujan. Singgah la kat mana2 tempat. Setiap kali lalu
> sebelah lori dan bas rasa macam bertarung nyawa. Tapi still guna
> motor sebab apa?
>
> 1. Duit tak berapa nak ada..
>
> 2. Nak jimat cermat. Mungkin ada kereta tapi disebabkan kos sara
> hidup tinggi maka motor jadi kenderaan pertama ulang alik kerja.
> Save masa, minyak, tol dan sebagainya.
>
> Ini penjelasan kepada cadangan kat bawah neh hah ;
>
> Motosikal kapasiti enjin (CC) _*rendah berkemungkinan tidak
> dibenarkan berada di lebuh raya bagi melindungi pengguna
> kenderaan itu daripada risiko kemalangan jalan raya*_.
>
> Menteri Kerja Raya, Datuk Fadilah Yusof berkata, kementeriannya
> telah menubuhkan jawatankuasa khas untuk mengkaji permasalahan
> itu memandangkan bukan semua lebuh raya menyediakan lorong khas
> motosikal.
>
> Katanya, berbanding motosikal berkuasa tinggi, pengguna
> motosikal kecil terdedah kepada risiko kemalangan kerana angin
> daripada kenderaan lain yang laju boleh mengakibatkan motosikal
> itu berada dalam keadaan tidak seimbang.
>
> "Kita sedang melihat bagaimana kita dapat menangani permasalahan
> ini, sama ada motosikal dibenarkan di lebuh raya, sama ada
> dikenakan tol, kategori mana yang dikenakan tol ataupun tiada
> tol untuk mereka, ini akan diperincikan," katanya sidang Dewan
> Rakyat hari ini.
>
>
> Idea nak mengutamakan keselamatan rakyat tue cantik. Memang cantik.
> Aku puji. Niat nak fikir pasal nyawa rakyat tue ada. Tapi slack satu
> benda. Niat betul, cara ko menterjemahkan niat ko tue pula tak betul.
>
> Apa yang perlu dibuat ialah lebih banyak keadilan dalam
> menguatkuasakan undang2 pencegahan. Lori rosak jangan dibiar atas
> jalan. Buat pemantauan yang kerap dan keras. Bila orang hantar sms
> aduan ke LPKP tue respon la. Jangan terima aduan tapi respon satu
> haram takde.
>
> Hukum mereka2 yang cuai dengan tindakan yang tegas. Jangan biarkan
> gejala rasuah bertebaran dalam institusi awam sehingga kredibliti
> penjawat awam terjejas. Itu sebab lori senget2 pun slumber mak nenek
> di bawa atas jalanraya.
>
> Pasang CCTV atas jalanraya. Kot ye pun malas nak mampos. Duduk dalam
> satu bilik. Upah la beberapa orang. Nampak aje lori2 dan bas2 yang
> tidak memenuhi spesifikasi untuk berada atas jalan, catatkan no plat
> tersebut dan jangan sekadar keluarkan saman. Tarik terus lori
> tersebut. Jangan bagi dia jejak jalan sehingga la kerosakkan dia
> dibaikpulih.
>
> Dalam waktu yang sama. Kurangkan cukai kenderaan. Harga lori biarla
> munasabah. Harga bas biarlah munasabah. Jangan serabutkan akal
> majikan. Harga repair dan maintainance pun biarlah munasabah.
>
> Ini harga kereta dah la mahal nak mampos. Ko tacap safety sikit. Ko
> naikkan harga dia. Kang ko tambah la safety, ko naikkan lagi harga.
> Seboleh2nya ko nak serap idealism ;
>
> Ko nak rasa selamat bila memandu kenderaan? = Ko jadi kaya.
>
> Ko nak rasa terlindung bila memandu kenderaan? = Ko jadi kaya.
>
> Semua benda neh ko boleh dapat bila ko jadi kaya. Kereta ko lebih
> baik, safety ko lebih baik, bila ko mengalami kemalangan pun risiko
> ko untuk selamat lebih tinggi berbanding kereta yang tak berapa nak
> safety untuk orang2 yang tak berapa nak kaya macam ko.
>
> Ini idealism yang berlaku sekarang.
>
> Rasa selamat, rasa terlindung hanya untuk orang2 berduit. Yang
> miskin nak mampos, bagi la apa2 yang sesuai dengan apa yang mereka
> mampu tawarkan. Dah miskin nak mampos kan. Apa je kita boleh buat.
> Miskin = cikai = satu geng. Lantak la. Yang mampos pun nyawa si
> miskin. Bukan nyawa mak bapak kita ke nyawa kita mak. Nyawa si
> miskin neh standard nyawa lalat aje. Dah mampos, mampos aje la. Apa
> boleh buat. Sapa suruh jadi si miskin?
>
> Sambung isu utama.
>
> Jadi pengguna motor pun akan mula berkira2 selepas neh. Ah sudah.
> Samada aku takde duit nak beli kereta ataupun aku memang ada kereta
> tapi sebab nak jimat cermat aku gunakan motor so apa aku nak buat
> untuk atasi benda neh?
>
> Ko nak kurangkan kadar kemalangan, tue betul. Tapi langkah2 yang ko
> akan ambil mestilah tidak membebankan mana2 pihak sekalipun.
>
> Cadangan seperti ini tidak perlu dikaji langsung. Buang saja dalam
> mana2 tong sampah yang berdekatan. Sebaliknya tumpukan kepada
> cadangan untuk membesarkan jalan. Bukan semua jalanraya kat Malaysia
> neh ada laluan motorsikal. Ko pergi tengok sendiri la. Ko akan tahu.
> Lebih2 lagi kat kampung2. Lebih2 lagi kat tempat yang jalan raya
> asyik2 kena renovate dan renovate dan last2 laluan untuk motorsikal
> pun ke mana2 hala.
>
> Ada yang sempit nak mampos pun ada. Itu tak masuk lagi bab kenderaan
> besar yang suka makan jalan. So apa2 cadangan sekalipun yang ko nak
> buat, ko kena pastikan suara orang yang terlibat dalam situasi neh,
> terlibat sama. Jangan tanya KFC kenapa mekdi sedap. Dah kfc tue buat
> kfc, bukan buat mekdi, faham ka?
>
> Dan dalam inbox di facebook. Ada salah seorang sahabat fb memberikan
> info. Katanya dia dengar dalam berita. Konon nya ada cadangan nak
> mengenakan tol untuk pengguna motor. Dan tol pula dikira berdasarkan
> berat motor. Aku sangka baik. AKu yakin orang yang bagi cadangan ini
> sebenarnya telah disalah erti. Dia bukan bagi cadangan. Dia cuma
> bagi 'lawak&#39;. Bila dia bagi lawak, kita gelak sudah la.
>
> Oke, bai.
>
> Rujukan berita
> :http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20131113/pa_02/Kerajaan-kaji-cadangan-tidak-benarkan-motosikal-kapcai-berada-di-lebuh-raya
>
> Read more:
> http://amenoworld.blogspot.com/2013/11/motor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html#ixzz2kXJDOjJz
>
>
> comments
> <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=dbac1380cee1a7a1ba7950d4e056996b&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D28%23cb%3Df28c49d7d8b6a0a%26domain%3Damenoworld.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Famenoworld.blogspot.com%252Ff11dbbbc6616be%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=450#>
>
> *
> alt
> <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=dbac1380cee1a7a1ba7950d4e056996b&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D28%23cb%3Df28c49d7d8b6a0a%26domain%3Damenoworld.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Famenoworld.blogspot.com%252Ff11dbbbc6616be%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=450#>
>
>
> Penunu Bunsen
> <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=dbac1380cee1a7a1ba7950d4e056996b&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D28%23cb%3Df28c49d7d8b6a0a%26domain%3Damenoworld.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Famenoworld.blogspot.com%252Ff11dbbbc6616be%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=450#>�
> //Top Commenter � Kulikutif
> <https://www.facebook.com/pages/Kulikutif/131812786860719> at
> Malaysian Biotechnology Corporation Sdn Bhd
> <https://www.facebook.com/pages/Malaysian-Biotechnology-Corporation-Sdn-Bhd/425852707525276>
>
> mohon Lembaga Lebuhraya Malaysia
> <https://www.facebook.com/LembagaLebuhrayaMalaysia?directed_target_id=0>arah
> pengendali lebuhraya ber-tol bina bumbung d setiap lorong
> motorsikal yang bakal d kenakan tol akan datang.
> <http://amenoworld.blogspot.com/2013/11/motor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html?fb_comment_id=fbc_567107303369607_3658005_567120926701578>
>
> o
> alt <https://www.facebook.com/mohdfadhli.mohdzain>
>
> Mohd Fadhli Mohd Zain
> <https://www.facebook.com/mohdfadhli.mohdzain>� Works at PT
> OCEANCASH FELTS
> <https://www.facebook.com/pages/PT-OCEANCASH-FELTS/137366739669476>
>
> kat indon motor meme xleh naik hiway....xdop komplen pong. x
> suka, bleh pindah. terima kasih. hehehehehe...
> o
> alt
> <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=dbac1380cee1a7a1ba7950d4e056996b&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D28%23cb%3Df28c49d7d8b6a0a%26domain%3Damenoworld.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Famenoworld.blogspot.com%252Ff11dbbbc6616be%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=450#>
>
>
> Penunu Bunsen
> <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=dbac1380cee1a7a1ba7950d4e056996b&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D28%23cb%3Df28c49d7d8b6a0a%26domain%3Damenoworld.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Famenoworld.blogspot.com%252Ff11dbbbc6616be%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=450#>�
> //Top Commenter � Kulikutif
> <https://www.facebook.com/pages/Kulikutif/131812786860719>
> at Malaysian Biotechnology Corporation Sdn Bhd
> <https://www.facebook.com/pages/Malaysian-Biotechnology-Corporation-Sdn-Bhd/425852707525276>
>
> Mohd Fadhli Mohd Zain
> <https://www.facebook.com/mohdfadhli.mohdzain?directed_target_id=0>,
> itu indon. kat indon x payah pakai helmet pun boleh, kat
> indon, leh buat teksi masuk kg, leh part time
> o
> alt <https://www.facebook.com/pokyielolo>
>
> Zzten Exora <https://www.facebook.com/pokyielolo>� //Top
> Commenter
> Mohd Fadhli Mohd Zain kamu ahh pindah indo...
> alt <https://www.facebook.com/ini.manap.punye>
> *
>
> Najmuddin Ibn Moskori Al-Johori
> <https://www.facebook.com/ini.manap.punye>� //Top Commenter �
> UiTM Puncak Alam <https://www.facebook.com/uitmpuncakalam>�
> so sampai bila baghal baghal ni nak perintah malaysia? im sick
> of them.
>
> *
> alt <https://www.facebook.com/khairil.fahmi1>
>
> Minyak Yuyi Cap Limau <https://www.facebook.com/khairil.fahmi1>
> PanglimaHitam Harith, Muhammad Azrul Aloy
> <https://www.facebook.com/AZRULELIGHT88?directed_target_id=0>...:)
> <http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html%3Ffb_comment_id%3Dfbc_567107303369607_3658049_567125653367772&h=KAQE6jBae&s=1>
>
> o
> alt <https://www.facebook.com/AZRULELIGHT88>
>
> Muhammad Azrul Aloy
> <https://www.facebook.com/AZRULELIGHT88>� Ampang, Kuala
> Lumpur
> <https://www.facebook.com/pages/Ampang-Kuala-Lumpur/107723232582812>
>
> Sila kaji secara menyeluruh...klu kapcai xleh naik highway
> sila wat kete berharga 1500 otr
> o
> alt <https://www.facebook.com/spark.plug.589>
>
> Spark Plug <https://www.facebook.com/spark.plug.589>� //Top
> Commenter
> baguih la menteri bn ni aku pun nak bg cadangan, apa kata
> basikal pun dikenakan tol... kahkahkah.
> o
> alt <https://www.facebook.com/zaki.denakatamedicz>
>
> Zaki De Nakata Medicz
> <https://www.facebook.com/zaki.denakatamedicz>� //Top
> Commenter � MUCH 07
> <https://www.facebook.com/pages/MUCH-07/423415697695113>
> Spark Plug bkn tkt bskl der org jln kki pn kne tol lg bgs
> ...................msia mkin pwr skg da trlmpau mju cmni la
> skgla pas .........rmi2 ....................
> *
> alt <https://www.facebook.com/bUckEtOflUcK>
>
> Eddie Juhaidy Hasrul <https://www.facebook.com/bUckEtOflUcK>�
> CEO & Founder
> <https://www.facebook.com/pages/CEO-Founder/130875350283931> at
> Self-employee
> <https://www.facebook.com/pages/Self-employee/176526142403770>
> 5 tahun lg kita ubah ~
> <http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html%3Ffb_comment_id%3Dfbc_567107303369607_3658205_567145506699120&h=VAQGbt2L-&s=1>
>
> *
> alt <https://www.facebook.com/deedeenadz>
>
> Farah Eleana <https://www.facebook.com/deedeenadz>� //Top
> Commenter � University Malaysia Sabah (UMS)
> <https://www.facebook.com/pages/University-Malaysia-Sabah-UMS/126587370706610>
>
> Amik ayat separa separa pastu buat kesimpulan mcm dia teraaaa
> sajaaa..ni lah mamak amenoworld punye kejaa kihkihkih..dan
> macai2 pon sama mangkuk pecaya sajaa..walopon penah kena kencing
> psl 40k banglaa! Di mana bangla itewww sumaa?
>
> *
> alt <https://www.facebook.com/deedeenadz>
>
> Farah Eleana <https://www.facebook.com/deedeenadz>� //Top
> Commenter � University Malaysia Sabah (UMS)
> <https://www.facebook.com/pages/University-Malaysia-Sabah-UMS/126587370706610>
>
> Hihihi baru jd cadangan si mangkuk ni tulis mcm mende tu dh
> confirm jek..plus nape mangkuk ayun mamak amenoworld xmo include
> skali cadangan fuziah thoron utk kenakan tol pd moto berkuasa
> tinggi?ni la blogger pr,tau spin ajeee...
>
> *
> alt <https://www.facebook.com/MahaNatsu>
>
> Maha Natsu <https://www.facebook.com/MahaNatsu>� Rawang,
> Selangor
> <https://www.facebook.com/pages/Rawang-Selangor/104160589620230>
> Jika hanya motorsikal 250cc dan keatas jew dibenarkan gune
> highway, that means MACAI expect owng2 kaya jew boley bawak
> motor kat highway..
>
> *
> alt <https://www.facebook.com/shahrul.kerr>
>
> Wanchai Kerr <https://www.facebook.com/shahrul.kerr>� SMK Bukit
> Jalil
> <https://www.facebook.com/pages/SMK-Bukit-Jalil/112337352119136>
> ni semua nak makan duit je. kau tau je la pengguna motor berapa
> ramai. jangan buat buat tak faham ye rakan rakan.
>
> *
> alt <https://www.facebook.com/mieorange>
>
> Zulhilmi Ahmad <https://www.facebook.com/mieorange>� //Top
> Commenter � Penang, Malaysia
> <https://www.facebook.com/pages/Penang-Malaysia/101892793186042>
> makin ari makin bangang pak2x mentri amno nie..
> <http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html%3Ffb_comment_id%3Dfbc_567107303369607_3658244_567158006697870&h=TAQGCYVSd&s=1>
>
> *
> alt
> <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=dbac1380cee1a7a1ba7950d4e056996b&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D28%23cb%3Df28c49d7d8b6a0a%26domain%3Damenoworld.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Famenoworld.blogspot.com%252Ff11dbbbc6616be%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=450#>
>
>
> Al Mamatoo Kun
> <https://www.facebook.com/plugins/comments.php?api_key=dbac1380cee1a7a1ba7950d4e056996b&channel_url=http%3A%2F%2Fstatic.ak.facebook.com%2Fconnect%2Fxd_arbiter.php%3Fversion%3D28%23cb%3Df28c49d7d8b6a0a%26domain%3Damenoworld.blogspot.com%26origin%3Dhttp%253A%252F%252Famenoworld.blogspot.com%252Ff11dbbbc6616be%26relation%3Dparent.parent&href=http%3A%2F%2Famenoworld.blogspot.com%2F2013%2F11%2Fmotor-cc-rendah-tidak-dibenarkan-berada.html&locale=en_US&numposts=10&sdk=joey&width=450#>�
> //Top Commenter
> dgn mengenakan tol kepada pengguna motosikal, kemalangan akan
> dpat dibasmikan dengan jayanya kuikui
> *
> alt <https://www.facebook.com/kerolkekerol>
>
> Encik Kerol <https://www.facebook.com/kerolkekerol>� //Top
> Commenter � Hamba Abdi
> <https://www.facebook.com/pages/Hamba-Abdi/145961175414023> at
> Kilang kicap
> <https://www.facebook.com/pages/Kilang-kicap/116143541759995>
> sayang BN ketat ketat
>
> *
> alt <https://www.facebook.com/cchokee>
>
> Choki Chokee <https://www.facebook.com/cchokee>� Computer
> Technician
> <https://www.facebook.com/pages/Computer-Technician/106022559438001>
> at Three Palz Computers
> <https://www.facebook.com/pages/Three-Palz-Computers/214914858667361>
>
> terbaiklah boss
>
>
>
>
>
>

Mon Nov 18, 2013 7:10 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

pejadahnye ini semua.. kena tahan roadblock berpeluh jugakle nak
menjawap hahahah..

On 11/18/2013 4:00 PM, Nazri Ahtar wrote:
> [Attachment(s) <#TopText> from Nazri Ahtar included below]
>
> rasanya itu untuk car key yang jenis lipat. memang senang patah dan
> tercabut.....
>
> tengok gambar attachment. wira saya dulu kena juga... patah kuncinya
> dari holder....last solution, tukar kunci.....kena la lagi seratus........
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> On Monday, November 18, 2013 1:48 PM, Ibn Muhd <adekchik@yahoo.com> wrote:
> Apa ke hal nya nak buat camtu. Nnt org kata kereta curi ke hapa lagu ni.
>
>
> ----------------------------------------------------------
> *From: * -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>;
> *To: * zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>;
> *Subject: * www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cara Buat Screwdriver
> Jadi Kunci Kereta Anda
> *Sent: * Thu, Nov 14, 2013 4:04:17 PM
>
> 
>
>
> _Cara Buat Screwdriver Jadi Kunci Kereta Anda_
>
> halamniah.blogspot
> lepak.my/blog <http://lepak.my/blog>
> Nak kunci kereta anda nampak cool dan lain dari yang lain? Mesti unik
> kalau nampak macam anda guna screwdriver sebagai kunci kan?
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/1.jpg>
> /<http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/2.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/3.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/4.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/5.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/6.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/7.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/8.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/9.jpg>/
> _comment_
>
> alt ash
> k new info about that..
>
>
>
>

Mon Nov 18, 2013 7:16 pm (PST) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

tunjuk je la key chain alarm tu....
kalau bengap juga polis tu, tak tau la....
 
rgds,
Nazri Ahtar

On Tuesday, November 19, 2013 11:10 AM, MHZ <cekelatgetah@gmail.com> wrote:

 
pejadahnye ini semua.. kena tahan roadblock berpeluh jugakle nak
menjawap hahahah..

On 11/18/2013 4:00 PM, Nazri Ahtar wrote:
> [Attachment(s) <#TopText> from Nazri Ahtar included below]
>
> rasanya itu untuk car key yang jenis lipat. memang senang patah dan
> tercabut.....
>
> tengok gambar attachment. wira saya dulu kena juga... patah kuncinya
> dari holder....last solution, tukar kunci.....kena la lagi seratus........
> rgds,
> Nazri Ahtar
>
>
> On Monday, November 18, 2013 1:48 PM, Ibn Muhd <adekchik@yahoo.com> wrote:
> Apa ke hal nya nak buat camtu. Nnt org kata kereta curi ke hapa lagu ni.
>
>
> ----------------------------------------------------------
> *From: * -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>;
> *To: * zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>;
> *Subject: * www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Cara Buat Screwdriver
> Jadi Kunci Kereta Anda
> *Sent: * Thu, Nov 14, 2013 4:04:17 PM
>
> 
>
>
> _Cara Buat Screwdriver Jadi Kunci Kereta Anda_
>
> halamniah.blogspot
> lepak.my/blog <http://lepak.my/blog>
> Nak kunci kereta anda nampak cool dan lain dari yang lain? Mesti unik
> kalau nampak macam anda guna screwdriver sebagai kunci kan?
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/1.jpg>
> /<http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/2.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/3.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/4.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/5.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/6.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/7.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/8.jpg>
> <http://lepak.my/blog/wp-content/uploads/2013/05/9.jpg>/
> _comment_
>
> alt ash
> k new info about that..
>
>
>
>

Mon Nov 18, 2013 7:13 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

syukurlah malaysia masih aman

On 11/18/2013 12:02 AM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> 
>
>
> Wanita Disamun, Dirogol Depan Anak
> <http://duniacacamarba.blogspot.com/2013/11/wanita-disamun-dirogol-di-depan-anak.html>
>
>
> malaysiaberih.blogspot.
> duniacacamarba.blogspot
>
>
> <http://2.bp.blogspot.com/-ZSC_BRHO-pQ/UoXLw-GHR6I/AAAAAAAAcsY/hgoz9BQydic/s1600/pizap.com10.7197747547179461360455204602+%281%29.jpg>
>
> [HM] Alor Setar: Tempoh 30 minit menjadi pengalaman sengsara dalam hidup
> seorang wanita apabila bukan saja menjadi mangsa samun, malah turut
> dirogol seorang lelaki di tempat duduk belakang sebuah kereta Proton
> Persona di satu lokasi, di sini.
>
> Difahamkan, kejadian berlaku kira-kira jam 10 malam 5 November lalu
> berkenaan turut disaksikan anak lelaki mangsa berusia empat tahun
> selepas wanita itu ke sebuah bank untuk mengeluarkan wang.
>
> Sebelum itu, seorang lelaki lingkungan 20-an dipercayai masuk di tempat
> duduk hadapan lalu mengacukan sebilah pisau kepada mangsa.
>
> Wanita berkenaan kemudian diarahkan memandu kereta terbabit ke kawasan
> lain sebelum merogol dan menyamun sejumlah wang tunai termasuk telefon
> bimbit sebelum melarikan diri.
>
> Susulan kejadian itu, gerakan menjejaki suspek dijalankan sehingga
> sepasukan anggota Bahagian Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis
> Kontinjen (IPK) Kedah berjaya menahan dua lelaki lingkungan 20-an, malam
> kelmarin.
>
> Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri Asisten Komisioner Mohd Nashir Ya
> berkata, tangkapan dibuat selepas pihaknya mendapat maklumat berhubung
> lokasi suspek dan kedua-dua lelaki itu ditahan secara berasingan.
>
> "Tangkapan pertama dibuat kira-kira jam 11 malam (kelmarin) di Kampung
> Kesop, Jitra, dan kami berjaya memberkas seorang lelaki yang dipercayai
> membeli telefon bimbit mangsa sebelum tangkapan kedua dilakukan tidak
> lama selepas itu.
>
> "Kami dapati kedua-duanya penagih dadah hasil daripada ujian saringan
> awal air kencing yang dilakukan terhadap mereka," katanya ketika
> ditemui, di sini, semalam.
>
> Mohd Nashir berkata, siasatan lanjut yang dilakukan terhadap suspek
> berjaya menemui semula barang-barang milik mangsa termasuk telefon bimbit.
>
> Katanya, kes berkenaan dianggap selesai dan kedua-dua suspek ditahan
> reman sehingga 20 November depan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen
> 392/397, Kanun Keseksaan serta Seksyen 376, kanun sama.
>
>

Mon Nov 18, 2013 7:15 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

jeles lah tuuu..

On 11/18/2013 12:03 AM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> 
>
>
> _Mini Cooper 5A Pulak Jadi Kecoh_
>
> telokbakong.blogspot
> greenblacks.blogspot
> Dicatat oleh G.blacks
>
> *<http://4.bp.blogspot.com/-68Ze4kPas4E/UodqaxlXOaI/AAAAAAAABao/PBA6w0hE_-0/s1600/minicooper+a.jpg>*
>
> *"Suami saya hanya menunaikan janjinya kepada anak dan kebetulan kami
> mampu membelinya. Gambar itu dimuat naik di Facebook saya untuk kenangan
> keluarga dan tiada niat menunjuk-nunjuk.*
>
> "Kereta Mini Cooper jenis dua pintu dalam gambar dimuat naik dalam
> Facebook itu bukan kereta sebenar yang akan dihadiahkan kepada anak.
> Suami akan bawa balik kereta lain, tetapi tetap jenama Mini Cooper
> mungkin empat pintu bagi kemudahan keluarga kami," kata Nor Aishah
> Mahmud, 31, ibu kepada Siti Nur Fatini Zulaikha Zukila, 12, yang
> gambarnya memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)
> sehingga menerima hadiah kereta mewah Mini Cooper S daripada ayahnya
> tersebar di laman sosial Facebook dan blog sejak kelmarin.
>
> Menurut Nor Aishah, kereta mewah itu hadiah untuk kejayaan anaknya
> daripada suaminya Zukila Deraman, 36, yang juga peniaga ayam dan tidak
> bermaksud untuk mempamerkan kemewahan.
>
> Katanya, dia tidak sangka gambar dimuat naik di Facebook itu menjadi
> perhatian.
>
> Sementara itu, Siti Nur Fatini yang juga calon cemerlang UPSR dari
> Sekolah Kebangsaan (SK) Zainab 1, dekat sini, berkata, pada awal tahun
> ini dia pernah memaklumkan kepada ayahnya yang dia meminati kereta itu,
> tetapi ayahnya hanya berdiam.
>
> sumber...myMetro
>
>

Mon Nov 18, 2013 11:42 pm (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

OK la tu.. Rezeki dia..
Aku dulu umur 13 belajar bdrive guna Datsun SSS.

Adik ni bole la belajar guna Cooper S..

2013/11/19 MHZ <cekelatgetah@gmail.com>

>
>
> jeles lah tuuu..
>
> On 11/18/2013 12:03 AM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> >
> >
> >
> > _Mini Cooper 5A Pulak Jadi Kecoh_
> >
> > telokbakong.blogspot
> > greenblacks.blogspot
> > Dicatat oleh G.blacks
> >
> > *<
> http://4.bp.blogspot.com/-68Ze4kPas4E/UodqaxlXOaI/AAAAAAAABao/PBA6w0hE_-0/s1600/minicooper+a.jpg
> >*
> >
> > *�Suami saya hanya menunaikan janjinya kepada anak dan kebetulan kami
> > mampu membelinya. Gambar itu dimuat naik di Facebook saya untuk kenangan
> > keluarga dan tiada niat menunjuk-nunjuk.*
> >
> > �Kereta Mini Cooper jenis dua pintu dalam gambar dimuat naik dalam
> > Facebook itu bukan kereta sebenar yang akan dihadiahkan kepada anak.
> > Suami akan bawa balik kereta lain, tetapi tetap jenama Mini Cooper
> > mungkin empat pintu bagi kemudahan keluarga kami,� kata Nor Aishah
> > Mahmud, 31, ibu kepada Siti Nur Fatini Zulaikha Zukila, 12, yang
> > gambarnya memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)
> > sehingga menerima hadiah kereta mewah Mini Cooper S daripada ayahnya
> > tersebar di laman sosial Facebook dan blog sejak kelmarin.
> >
> > Menurut Nor Aishah, kereta mewah itu hadiah untuk kejayaan anaknya
> > daripada suaminya Zukila Deraman, 36, yang juga peniaga ayam dan tidak
> > bermaksud untuk mempamerkan kemewahan.
> >
> > Katanya, dia tidak sangka gambar dimuat naik di Facebook itu menjadi
> > perhatian.
> >
> > Sementara itu, Siti Nur Fatini yang juga calon cemerlang UPSR dari
> > Sekolah Kebangsaan (SK) Zainab 1, dekat sini, berkata, pada awal tahun
> > ini dia pernah memaklumkan kepada ayahnya yang dia meminati kereta itu,
> > tetapi ayahnya hanya berdiam.
> >
> > sumber...myMetro
> >
> >
>
>
We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: