Thursday, November 21, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3770

7 New Messages

Digest #3770
1a
Fw: Bekas menteri gesa mansuh AP kereta by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
1c
2
Fw: Malang kerja malam by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
3
Fw: Kenaikan Gaji 2014 Sebanyak 5.7%. by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
4
Fw: Untuk Penyokong Bola by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Wed Nov 20, 2013 7:19 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Bekas menteri kewangan gesa mansuh AP kereta
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Daim gesa mansuh AP kereta

KUALA LUMPUR - Bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin mencadangkan kerajaan menimbang untuk memansuhkan Permit Import (AP), dasar yang diperlukan untuk mengimport kenderaan, bagi membantu mengurangkan kos memiliki kereta di Malaysia.

"Memansuhkan AP bermakna harga kereta yang lebih murah untuk rakyat," katanya di sini hari ini.

Daim berkata demikian sebagai mengulas kenyataan oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia Sdn Bhd, Roland S Folger yang berkata langkah itu jika dilaksanakan akan menjadikan harga kereta lebih murah, dan menggalakkan pengeluar kereta untuk meningkatkan pelaburan bagi mengeluarkan kereta yang lebih murah di pasaran tempatan.

"Bagi saya, ada satu cara kita dapat mengurangkan harga kereta. Ia merupakan penyelesaian yang mudah terhadap isu ini (iaitu) memansuhkan AP terbuka," kata Folger kepada akhbar The Sun baru-baru ini.

Daim berkata, kerajaan perlu mengambil langkah positif dalam Dasar Automotif Negara (NAP), yang akan disemak semula tidak lama lagi, supaya menimbang kepentingan segman penduduk yang lebih besar, dan bukannya beberapa orang terpilih sahaja.

Laporan menyebut bahawa terdapat 98 syarikat memegang AP terbuka bagi mengimport kereta ke dalam negara.

Penganalisis industri sering membincangkan kaedah untuk menjadikan industri automotif tempatan lebih berdaya saing, menggalakkan pelaburan yang lebih besar dan melabur semula, dan supaya kereta lebih mampu dimiliki dalam pasaran tempatan.

Folger juga menekankan hakikat bahawa pemansuhan AP terbuka tidak akan menjejaskan kutipan hasil kerajaan, malah dapat meningkatkan kutipan.

Penganalisis industri mengatakan bahawa kerajaan boleh menghapuskan barisan tambahan dalam perniagaan dan melepaskan kos penjimatan itu kepada rakyat memandangkan AP terbuka mengenakan beberapa ribu ringgit untuk setiap transaksi yang diproses.

Penjimatan kos boleh digunakan oleh kerajaan untuk merangsangkan lagi industri itu atau menyalurkannya untuk perbelanjaan yang lebih produktif, kata mereka.

Penganalisis terbabit mencadangkan kerajaan mengeluarkan tender AP Terbuka untuk mendapatkan lebih banyak hasil kerajaan yang seterusnya boleh mengurangkan cukai untuk pembeli kereta, dan sekali gus menjadikan harga kereta lebih murah.

AP Terbuka biasanya digunakan oleh pengimport yang sama untuk mengimport semula kereta mewah recond dan dijual pada harga yang lebih rendah berbanding kereta yang dipasang dalam negara.

Sebagai contoh semakan di Internet menunjukkan Mercedes-Benz E200 baharu dijual pada harga kira-kira 35,000 pound sterling (kira-kira RM179,000) di Britain berbanding RM366,000 untuk model yang sama yang dipasang di Malaysia.

Kereta Mercedes-Benz E200 terpakai di Britain akan menjadi kira-kira 10,000 pound lebih murah atau kira-kira RM51,000, bergantung kepada tahun pembuatan dan perbatuan.

Pengimport 'tidak rasmi' atau pemegang AP terbuka boleh mengambil kesempatan ke atas perbezaan harga yang lebih tinggi di Malaysia untuk menjual semula E200 recond daripada antara RM270,000 dan RM290,000 setiap satu, walaupun selepas membayar cukai.

Diskaun ini sering dilihat sebagai 'menguntungkan' pengguna atas perbelanjaan pengilang yang telah menanggung kos tambahan seperti perolehan tempatan, kos pemasangan, penjenamaan dan promosi, jualan dan perkhidmatan selepas jualan.

Pemansuhan AP terbuka juga akan menghapuskan Malaysia sebagai antara destinasi utama kereta terpakai mewah di dunia, kata penganalisis itu.

Mereka menegaskan supaya kerajaan perlu mengkaji semula keseluruhan struktur industri automotif, termasuk segmen rejim cukai dan tempoh akhir hayat kereta, bagi memastikan ia boleh bergerak ke depan memandangkan pembuat kereta nasional sudah wujud hampir 20 hingga 30 tahun dengan Proton Saga pertama dilancarkan pada Julai 1985 dan Perodua Kancil muncul pada Ogos 1994.

NAP diperkenal pada 22 Mac, 2006 dan disemak semula pada 2009 dan 2012 bertujuan menggalakkan daya saing dan berdaya maju dalam sektor automotif tempatan, khususnya pengeluar kereta nasional.

Ia juga bertujuan mempromosi Malaysia sebagai hab automotif serantau, dengan mengintegrasikan industri automotif tempatan ke dalam industri serantau dan rangkaian global dalam persekitaran yang semakin liberal dan berdaya saing.

Penganalisis juga menyatakan bahawa menyediakan persaingan yang lebih tinggi akan menghapuskan rasa puas hati dalam kalangan pengeluar kereta dan pembekal.

Mereka juga berharap NAP yang akan dikaji semula itu dapat melihat gambaran yang lebih luas dan membantu memulihkan industri automotif tempatan supaya menjadi sumber pendapatan negara menerusi pertukaran mata wang asing. - Bernama

Wed Nov 20, 2013 2:57 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

Tidak perlu tunjuk baik la Daim,
masa Daim berkuasa dulu bawah TDM, dia pun 2x5.
biarkan menteri sekarang buat keputusan sendiri.

On Wednesday, November 20, 2013 11:19 PM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

 

Bekas menteri kewangan gesa
mansuh AP kereta
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Daim gesa mansuh AP
kereta
KUALA LUMPUR - Bekas menteri kewangan, Tun Daim
Zainuddin mencadangkan kerajaan menimbang untuk memansuhkan Permit Import (AP),
dasar yang diperlukan untuk mengimport kenderaan, bagi membantu mengurangkan kos
memiliki kereta di Malaysia.

"Memansuhkan AP bermakna harga kereta yang
lebih murah untuk rakyat," katanya di sini hari ini.

Daim berkata
demikian sebagai mengulas kenyataan oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif
Mercedes-Benz Malaysia Sdn Bhd, Roland S Folger yang berkata langkah itu jika
dilaksanakan akan menjadikan harga kereta lebih murah, dan menggalakkan
pengeluar kereta untuk meningkatkan pelaburan bagi mengeluarkan kereta yang
lebih murah di pasaran tempatan.

"Bagi saya, ada satu cara kita dapat
mengurangkan harga kereta. Ia merupakan penyelesaian yang mudah terhadap isu ini
(iaitu) memansuhkan AP terbuka," kata Folger kepada akhbar The Sun baru-baru
ini.

Daim berkata, kerajaan perlu mengambil langkah positif dalam Dasar
Automotif Negara (NAP), yang akan disemak semula tidak lama lagi, supaya
menimbang kepentingan segman penduduk yang lebih besar, dan bukannya beberapa
orang terpilih sahaja.

Laporan menyebut bahawa terdapat 98 syarikat
memegang AP terbuka bagi mengimport kereta ke dalam negara.

Penganalisis
industri sering membincangkan kaedah untuk menjadikan industri automotif
tempatan lebih berdaya saing, menggalakkan pelaburan yang lebih besar dan
melabur semula, dan supaya kereta lebih mampu dimiliki dalam pasaran
tempatan.

Folger juga menekankan hakikat bahawa pemansuhan AP terbuka
tidak akan menjejaskan kutipan hasil kerajaan, malah dapat meningkatkan
kutipan.

Penganalisis industri mengatakan bahawa kerajaan boleh
menghapuskan barisan tambahan dalam perniagaan dan melepaskan kos penjimatan itu
kepada rakyat memandangkan AP terbuka mengenakan beberapa ribu ringgit untuk
setiap transaksi yang diproses.

Penjimatan kos boleh digunakan oleh
kerajaan untuk merangsangkan lagi industri itu atau menyalurkannya untuk
perbelanjaan yang lebih produktif, kata mereka.

Penganalisis terbabit
mencadangkan kerajaan mengeluarkan tender AP Terbuka untuk mendapatkan lebih
banyak hasil kerajaan yang seterusnya boleh mengurangkan cukai untuk pembeli
kereta, dan sekali gus menjadikan harga kereta lebih murah.

AP Terbuka
biasanya digunakan oleh pengimport yang sama untuk mengimport semula kereta
mewah recond dan dijual pada harga yang lebih rendah berbanding kereta yang
dipasang dalam negara.

Sebagai contoh semakan di Internet menunjukkan
Mercedes-Benz E200 baharu dijual pada harga kira-kira 35,000 pound sterling
(kira-kira RM179,000) di Britain berbanding RM366,000 untuk model yang sama yang
dipasang di Malaysia.

Kereta Mercedes-Benz E200 terpakai di Britain akan
menjadi kira-kira 10,000 pound lebih murah atau kira-kira RM51,000, bergantung
kepada tahun pembuatan dan perbatuan.

Pengimport 'tidak rasmi' atau
pemegang AP terbuka boleh mengambil kesempatan ke atas perbezaan harga yang
lebih tinggi di Malaysia untuk menjual semula E200 recond daripada antara
RM270,000 dan RM290,000 setiap satu, walaupun selepas membayar
cukai.

Diskaun ini sering dilihat sebagai 'menguntungkan&#39; pengguna atas
perbelanjaan pengilang yang telah menanggung kos tambahan seperti perolehan
tempatan, kos pemasangan, penjenamaan dan promosi, jualan dan perkhidmatan
selepas jualan.

Pemansuhan AP terbuka juga akan menghapuskan Malaysia
sebagai antara destinasi utama kereta terpakai mewah di dunia, kata penganalisis
itu.

Mereka menegaskan supaya kerajaan perlu mengkaji semula keseluruhan
struktur industri automotif, termasuk segmen rejim cukai dan tempoh akhir hayat
kereta, bagi memastikan ia boleh bergerak ke depan memandangkan pembuat kereta
nasional sudah wujud hampir 20 hingga 30 tahun dengan Proton Saga pertama
dilancarkan pada Julai 1985 dan Perodua Kancil muncul pada Ogos 1994.

NAP
diperkenal pada 22 Mac, 2006 dan disemak semula pada 2009 dan 2012 bertujuan
menggalakkan daya saing dan berdaya maju dalam sektor automotif tempatan,
khususnya pengeluar kereta nasional.

Ia juga bertujuan mempromosi
Malaysia sebagai hab automotif serantau, dengan mengintegrasikan industri
automotif tempatan ke dalam industri serantau dan rangkaian global dalam
persekitaran yang semakin liberal dan berdaya saing.

Penganalisis juga
menyatakan bahawa menyediakan persaingan yang lebih tinggi akan menghapuskan
rasa puas hati dalam kalangan pengeluar kereta dan pembekal.

Mereka juga
berharap NAP yang akan dikaji semula itu dapat melihat gambaran yang lebih luas
dan membantu memulihkan industri automotif tempatan supaya menjadi sumber
pendapatan negara menerusi pertukaran mata wang asing. - Bernama

Wed Nov 20, 2013 4:19 pm (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Macam pelik pulak dengar statement Tun Daim ni..

2013/11/20 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>

>
>
> *Bekas menteri kewangan gesa mansuh AP kereta *
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> *Daim gesa mansuh AP kereta*
>
> KUALA LUMPUR - Bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin mencadangkan
> kerajaan menimbang untuk memansuhkan Permit Import (AP), dasar yang
> diperlukan untuk mengimport kenderaan, bagi membantu mengurangkan kos
> memiliki kereta di Malaysia.
>
> "Memansuhkan AP bermakna harga kereta yang lebih murah untuk rakyat,"
> katanya di sini hari ini.
>
> Daim berkata demikian sebagai mengulas kenyataan oleh Presiden dan Ketua
> Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia Sdn Bhd, Roland S Folger yang
> berkata langkah itu jika dilaksanakan akan menjadikan harga kereta lebih
> murah, dan menggalakkan pengeluar kereta untuk meningkatkan pelaburan bagi
> mengeluarkan kereta yang lebih murah di pasaran tempatan.
>
> "Bagi saya, ada satu cara kita dapat mengurangkan harga kereta. Ia
> merupakan penyelesaian yang mudah terhadap isu ini (iaitu) memansuhkan AP
> terbuka," kata Folger kepada akhbar The Sun baru-baru ini.
>
> Daim berkata, kerajaan perlu mengambil langkah positif dalam Dasar
> Automotif Negara (NAP), yang akan disemak semula tidak lama lagi, supaya
> menimbang kepentingan segman penduduk yang lebih besar, dan bukannya
> beberapa orang terpilih sahaja.
>
> Laporan menyebut bahawa terdapat 98 syarikat memegang AP terbuka bagi
> mengimport kereta ke dalam negara.
>
> Penganalisis industri sering membincangkan kaedah untuk menjadikan
> industri automotif tempatan lebih berdaya saing, menggalakkan pelaburan
> yang lebih besar dan melabur semula, dan supaya kereta lebih mampu dimiliki
> dalam pasaran tempatan.
>
> Folger juga menekankan hakikat bahawa pemansuhan AP terbuka tidak akan
> menjejaskan kutipan hasil kerajaan, malah dapat meningkatkan kutipan.
>
> Penganalisis industri mengatakan bahawa kerajaan boleh menghapuskan
> barisan tambahan dalam perniagaan dan melepaskan kos penjimatan itu kepada
> rakyat memandangkan AP terbuka mengenakan beberapa ribu ringgit untuk
> setiap transaksi yang diproses.
>
> Penjimatan kos boleh digunakan oleh kerajaan untuk merangsangkan lagi
> industri itu atau menyalurkannya untuk perbelanjaan yang lebih produktif,
> kata mereka.
>
> Penganalisis terbabit mencadangkan kerajaan mengeluarkan tender AP Terbuka
> untuk mendapatkan lebih banyak hasil kerajaan yang seterusnya boleh
> mengurangkan cukai untuk pembeli kereta, dan sekali gus menjadikan harga
> kereta lebih murah.
>
> AP Terbuka biasanya digunakan oleh pengimport yang sama untuk mengimport
> semula kereta mewah recond dan dijual pada harga yang lebih rendah
> berbanding kereta yang dipasang dalam negara.
>
> Sebagai contoh semakan di Internet menunjukkan Mercedes-Benz E200 baharu
> dijual pada harga kira-kira 35,000 pound sterling (kira-kira RM179,000) di
> Britain berbanding RM366,000 untuk model yang sama yang dipasang di
> Malaysia.
>
> Kereta Mercedes-Benz E200 terpakai di Britain akan menjadi kira-kira
> 10,000 pound lebih murah atau kira-kira RM51,000, bergantung kepada tahun
> pembuatan dan perbatuan.
>
> Pengimport 'tidak rasmi' atau pemegang AP terbuka boleh mengambil
> kesempatan ke atas perbezaan harga yang lebih tinggi di Malaysia untuk
> menjual semula E200 recond daripada antara RM270,000 dan RM290,000 setiap
> satu, walaupun selepas membayar cukai.
>
> Diskaun ini sering dilihat sebagai 'menguntungkan&#39; pengguna atas
> perbelanjaan pengilang yang telah menanggung kos tambahan seperti perolehan
> tempatan, kos pemasangan, penjenamaan dan promosi, jualan dan perkhidmatan
> selepas jualan.
>
> Pemansuhan AP terbuka juga akan menghapuskan Malaysia sebagai antara
> destinasi utama kereta terpakai mewah di dunia, kata penganalisis itu.
>
> Mereka menegaskan supaya kerajaan perlu mengkaji semula keseluruhan
> struktur industri automotif, termasuk segmen rejim cukai dan tempoh akhir
> hayat kereta, bagi memastikan ia boleh bergerak ke depan memandangkan
> pembuat kereta nasional sudah wujud hampir 20 hingga 30 tahun dengan Proton
> Saga pertama dilancarkan pada Julai 1985 dan Perodua Kancil muncul pada
> Ogos 1994.
>
> NAP diperkenal pada 22 Mac, 2006 dan disemak semula pada 2009 dan 2012
> bertujuan menggalakkan daya saing dan berdaya maju dalam sektor automotif
> tempatan, khususnya pengeluar kereta nasional.
>
> Ia juga bertujuan mempromosi Malaysia sebagai hab automotif serantau,
> dengan mengintegrasikan industri automotif tempatan ke dalam industri
> serantau dan rangkaian global dalam persekitaran yang semakin liberal dan
> berdaya saing.
>
> Penganalisis juga menyatakan bahawa menyediakan persaingan yang lebih
> tinggi akan menghapuskan rasa puas hati dalam kalangan pengeluar kereta dan
> pembekal.
>
> Mereka juga berharap NAP yang akan dikaji semula itu dapat melihat
> gambaran yang lebih luas dan membantu memulihkan industri automotif
> tempatan supaya menjadi sumber pendapatan negara menerusi pertukaran mata
> wang asing. - Bernama
>
>
>

Wed Nov 20, 2013 6:21 pm (PST) . Posted by:

"MHZ" mohamad_hadi

sindrom polis pencen

On 11/21/2013 6:57 AM, bashah wrote:
> Tidak perlu tunjuk baik la Daim,
> masa Daim berkuasa dulu bawah TDM, dia pun 2x5.
> biarkan menteri sekarang buat keputusan sendiri.
>
>
> On Wednesday, November 20, 2013 11:19 PM, -:eSpAcE9808:-
> <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
> 
>
>
> _Bekas menteri kewangan gesa mansuh AP kereta _
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> _*Daim gesa mansuh AP ker*eta_
>
> KUALA LUMPUR - Bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin mencadangkan
> kerajaan menimbang untuk memansuhkan Permit Import (AP), dasar yang
> diperlukan untuk mengimport kenderaan, bagi membantu mengurangkan kos
> memiliki kereta di Malaysia.
>
> "Memansuhkan AP bermakna harga kereta yang lebih murah untuk rakyat,"
> katanya di sini hari ini.
>
> Daim berkata demikian sebagai mengulas kenyataan oleh Presiden dan Ketua
> Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia Sdn Bhd, Roland S Folger yang
> berkata langkah itu jika dilaksanakan akan menjadikan harga kereta lebih
> murah, dan menggalakkan pengeluar kereta untuk meningkatkan pelaburan
> bagi mengeluarkan kereta yang lebih murah di pasaran tempatan.
>
> "Bagi saya, ada satu cara kita dapat mengurangkan harga kereta. Ia
> merupakan penyelesaian yang mudah terhadap isu ini (iaitu) memansuhkan
> AP terbuka," kata Folger kepada akhbar The Sun baru-baru ini.
>
> Daim berkata, kerajaan perlu mengambil langkah positif dalam Dasar
> Automotif Negara (NAP), yang akan disemak semula tidak lama lagi, supaya
> menimbang kepentingan segman penduduk yang lebih besar, dan bukannya
> beberapa orang terpilih sahaja.
>
> Laporan menyebut bahawa terdapat 98 syarikat memegang AP terbuka bagi
> mengimport kereta ke dalam negara.
>
> Penganalisis industri sering membincangkan kaedah untuk menjadikan
> industri automotif tempatan lebih berdaya saing, menggalakkan pelaburan
> yang lebih besar dan melabur semula, dan supaya kereta lebih mampu
> dimiliki dalam pasaran tempatan.
>
> Folger juga menekankan hakikat bahawa pemansuhan AP terbuka tidak akan
> menjejaskan kutipan hasil kerajaan, malah dapat meningkatkan kutipan.
>
> Penganalisis industri mengatakan bahawa kerajaan boleh menghapuskan
> barisan tambahan dalam perniagaan dan melepaskan kos penjimatan itu
> kepada rakyat memandangkan AP terbuka mengenakan beberapa ribu ringgit
> untuk setiap transaksi yang diproses.
>
> Penjimatan kos boleh digunakan oleh kerajaan untuk merangsangkan lagi
> industri itu atau menyalurkannya untuk perbelanjaan yang lebih
> produktif, kata mereka.
>
> Penganalisis terbabit mencadangkan kerajaan mengeluarkan tender AP
> Terbuka untuk mendapatkan lebih banyak hasil kerajaan yang seterusnya
> boleh mengurangkan cukai untuk pembeli kereta, dan sekali gus menjadikan
> harga kereta lebih murah.
>
> AP Terbuka biasanya digunakan oleh pengimport yang sama untuk mengimport
> semula kereta mewah recond dan dijual pada harga yang lebih rendah
> berbanding kereta yang dipasang dalam negara.
>
> Sebagai contoh semakan di Internet menunjukkan Mercedes-Benz E200 baharu
> dijual pada harga kira-kira 35,000 pound sterling (kira-kira RM179,000)
> di Britain berbanding RM366,000 untuk model yang sama yang dipasang di
> Malaysia.
>
> Kereta Mercedes-Benz E200 terpakai di Britain akan menjadi kira-kira
> 10,000 pound lebih murah atau kira-kira RM51,000, bergantung kepada
> tahun pembuatan dan perbatuan.
>
> Pengimport 'tidak rasmi' atau pemegang AP terbuka boleh mengambil
> kesempatan ke atas perbezaan harga yang lebih tinggi di Malaysia untuk
> menjual semula E200 recond daripada antara RM270,000 dan RM290,000
> setiap satu, walaupun selepas membayar cukai.
>
> Diskaun ini sering dilihat sebagai 'menguntungkan&#39; pengguna atas
> perbelanjaan pengilang yang telah menanggung kos tambahan seperti
> perolehan tempatan, kos pemasangan, penjenamaan dan promosi, jualan dan
> perkhidmatan selepas jualan.
>
> Pemansuhan AP terbuka juga akan menghapuskan Malaysia sebagai antara
> destinasi utama kereta terpakai mewah di dunia, kata penganalisis itu.
>
> Mereka menegaskan supaya kerajaan perlu mengkaji semula keseluruhan
> struktur industri automotif, termasuk segmen rejim cukai dan tempoh
> akhir hayat kereta, bagi memastikan ia boleh bergerak ke depan
> memandangkan pembuat kereta nasional sudah wujud hampir 20 hingga 30
> tahun dengan Proton Saga pertama dilancarkan pada Julai 1985 dan Perodua
> Kancil muncul pada Ogos 1994.
>
> NAP diperkenal pada 22 Mac, 2006 dan disemak semula pada 2009 dan 2012
> bertujuan menggalakkan daya saing dan berdaya maju dalam sektor
> automotif tempatan, khususnya pengeluar kereta nasional.
>
> Ia juga bertujuan mempromosi Malaysia sebagai hab automotif serantau,
> dengan mengintegrasikan industri automotif tempatan ke dalam industri
> serantau dan rangkaian global dalam persekitaran yang semakin liberal
> dan berdaya saing.
>
> Penganalisis juga menyatakan bahawa menyediakan persaingan yang lebih
> tinggi akan menghapuskan rasa puas hati dalam kalangan pengeluar kereta
> dan pembekal.
>
> Mereka juga berharap NAP yang akan dikaji semula itu dapat melihat
> gambaran yang lebih luas dan membantu memulihkan industri automotif
> tempatan supaya menjadi sumber pendapatan negara menerusi pertukaran
> mata wang asing. - Bernama
>
>
>

Wed Nov 20, 2013 7:20 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Malang kerja malam
malaysiaberih.blogspot
lagiberita.blogspot.

Shah Alam: "Siapa suruh korang buka sampai malam," itulah kata-kata sekumpulan penyamun bersenjatakan parang apabila mereka dipercayai tersalah sasaran dalam satu kejadian samun bersenjata di Taman TTDI Jaya, di sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 9 malam itu, enam lelaki bersenjatakan parang menaiki tiga motosikal berhenti di depan sebuah bengkel membaiki kereta sebelum dua daripada mereka mengacu parang ke leher pekerja bengkel berkenaan sebelum melarikan wang tunai RM5,000.

Difahamkan, semua lelaki terbabit warga tempatan dan mereka juga didapati menggunakan motosikal tanpa nombor pendaftaran selain tidak menyalakan lampu belakang.

Mangsa yang juga pekerja bengkel Ahmad Shukri Hamzah, 23, berkata, ketika kejadian, dia bersama seorang lagi rakan sedang membaiki kereta di belakang bengkel dan pada mulanya dia hendak mengambil spanar di bahagian hadapan bengkel, sejurus melangkah keluar lehernya terus diacukan parang.

"Saya hanya mampu berdoa dalam hati apabila melihat parang di leher, siapa yang tak terkejut lain yang hendak dibuat lain yang jadi. Pada mulanya seorang daripada lelaki berkenaan bertanyakan kepada saya siapa yang ada di dalam bengkel sebelum bertanyakan identiti saya.

"Sebaik mengacu parang di leher, mereka terus meminta saya mengeluarkan semua wang dan menyeluk poket seluar, sebelum menolak saya masuk ke dalam pejabat dan mengacu parang ke arah bos saya yang ketika itu sedang berbaring, takut dicederakan, bos saya terus menyerahkan semua wang," katanya ketika ditemui, semalam.

Ahmad Shukri berkata, ini kejadian pertama yang berlaku sejak beroperasi tujuh tahun lalu dan selain wang tunai, lelaki itu turut mengambil beg pinggang milik majikannya yang mengandungi dokumen peribadi, kad bank, pemacu cakera serta telefon bimbit.

"Kami jarang beroperasi sampai malam, kebiasaannya jam 6 atau 7 malam sudah tutup, tetapi pada hari kejadian ada kereta perlu disiapkan dan tidak sangka perkara buruk akan terjadi.

"Mungkin itu rezeki mereka, kerana petang semalam (kelmarin) bos saya baru dapat bayaran daripada pelanggan dan kalau bos cepat lima minit ke bank, mungkin tak banyak mereka dapat," katanya. - Mymetro

Wed Nov 20, 2013 7:21 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Gempar!!! Inilah "HABUAN BESAR" Buat Penjawat Awam Sepanjang Tahun 2014: Sangat2 Mustahak Untuk Diketahui.. Jom Terjah!!!
telokbakong.blogspot.
sedakasejahtera.blogspot.

Jadual pembayaran gaji bulanan penjawat awam tahun 2014 - Mungkin ramai di kalangan kakitangan kerajaan yang masih tercari-cari informasi terkini berkenaan jadual pembayaran gaji bulanan bagi tahun 2014.

Di sini, admin akan berkongsi senarai tarikh pembayaran gaji setiap bulan sepanjang tahun depan untuk memudahkan anda merancang perbelanjaan bulanan terutamanya ketika menjelang cuti-cuti perayaan akan datang.

Bulan Tarikh Catatan
Januari 23 Januari 2014
Khamis Tahun Baru Cina
31 Jan - 1 Feb 2014
Februari 25 Februari 2014
Selasa

Mac 25 Mac 2014
Selasa

April 24 April 2014
Khamis

Mei 22 Mei 2014
Khamis Pesta Kaamatan
30 - 31 Mei 2014
Jun 25 Jun 2014
Rabu Hari Gawai
1 - 2 Jun 2014
Julai 22 Julai 2014
Selasa Hari Raya Puasa
28 - 29 Julai 2014
Ogos 25 Ogos 2014
Isnin


September 25 September 2014
Khamis

Oktober 16 Oktober 2014
Khamis Deepavali
23 Oktober 2014
November 25 November 2014
Selasa

Disember 18 Disember 2014
Khamis Hari Krismas
25 Disember 2014

Untuk memuat-turun fail jadual pembayaran gaji bulanan kakitangan awam tahun 2014, sila masuk ke laman sesawang Jadual Gaji Bulanan 2014.

-http://plbgaimacam.blogspot.com

Kenaikan Gaji 2014 di Malaysia Sebanyak 5.7%. Berita Gembira Penjawat Awam & Kakitangan Swasta!
telokbakong.blogspot
blog-hangit.blogspot.
Posted by hangit

Berita Kenaikan Gaji Naik 2014 di Malaysia : Dikala rakyat berhadapan dengan lonjakan kos sara hidup, terdapat berita gembira yang menanti rakyat Malaysia tidak kira penjawat awam mahupun kakitangan swasta apabila kalangan majikan telah mengunjurkan akan berlakunya….kenaikan gaji naik di Malaysia sekitar 5.7% pada tahun 2014.

Kajian yang terperinci ini dilakukan sendiri melalui kaji selidik oleh Trend Gaji ECA International.

Peranan ECA International adalah pembekal utama dunia bagi pengetahuan, maklumat dan teknologi bagi pengurusan dan tugasan pekerja di seluruh dunia.

Kadar Kenaikan Gaji Naik di Malaysia 2010 – 2013?
a.. Kadar kenaikan gaji naik di malaysia tahun 2010 : 5 %
b.. Kadar kenaikan gaji naik di Malaysia tahun 2011-2013 : 5.5%
c.. Kadar kenaikan gaji naik di malaysia tahun 2014 : 5.7%
Jikalau melihatkan jadual di bawah ini, berita semasa mendapati peratus kenaikan gaji nominal Malaysia pada tahun 2014 lebih tinggi berbanding jiran kta Malaysia walaubagaimanapun masih rendah berbanding Indonesia.

Secara puratanya untuk tempoh 3 tahun terakhir ini kenaikan gaji naik di Singapura hanyalah berlegar pada kadar 4.5% sahaja.

Pengarah serantau ECA Internationa, Lee Quane ada mengatakan pekerja industri Perbankan dan Kewangan di Malaysia akan memperoleh kenaikan tertinggi pada tahun 2014.

Kadar Kenaikan Gaji Naik di Malaysia VS Kos Sara Hidup?

Tetapi realitinya pa yang sedang berlaku dan menekan rakyat Malaysia hari ini?

Paling penting bagi Berita Semasa bebanan kos sara hidup perlu distabilkan semula. Sekadar berkongsi.

a.. Pembelian strawberi 250gram contohnya di New Zealand $1.34 jer sahaja.
b.. Di Malaysia? RM10.00!!

Dengan gaji 3000 dollar contohnya, pelbagai barangan dapat dibeli (perbelanjaan boleh guna). Contohnya?

a.. iPhone baru di New Zealand contohnya 300 dollar bagi pendapatan 3,000 dollar
b.. iPhone baru di Malaysia pula sekitar RM2,000 dengan gaji RM3,000

Mengapa? Nah…..Berita semasa amat menekankan supaya Malaysia kena kembalikan zaman kegemilangan nilai duit Malaysia sekurang-kurangnya bersamaan 1 kepada 1 dengan Singapore dan juga Brunei. Ini kerana ia penting untuk kesenangan hidup rakyat Malaysia. Tetapi…..tersangatlah menyedihkan kerana ini tidak berlaku, sebaliknya nilai duit rakyat Malaysia semakin jatuh dan jatuh. Something wrong somewhere?

a.. US atau New Zealand gaji $3000. Beli kereta kualiti pada nilai $15000 sahaja. Tidak perlu hutang pun boleh beli.
b.. Malaysia gaji RM3000. Beli kereta kurang kualiti RM40000-RM50000, jikalau mahu yang berkualiti sedikit perlu berbelanja sehingga RM70000-RM200000. Terima kasih dengan bantuan hutang bank selama 7-9 tahun lamanya

Apa respon balas anda pula? Bincangkan kenaikan gaji 2014 dengan bebanan kos sara hidup anda seharian?
- berita semasa

Comments

khairuddinlim ·

Syukur....

jamil ·

Admin, aku mintak tolong...
hang tolong cakapkan "buto la ko ni" kepada org yg buat kajian turrr. Gaji aku 6610 sebulan. kalu 5.7% ialah 376.77. Tapi kenaikan aku hanya 270 setahun atau 4.1% sahaja untuk tempoh beberapa tahun lagi! Peratus kenaikan harga barang pula melebihi peratus kenaikan gaji aku! Peratus kenaikan harga gula tahun ni (35 sen atau 12.1% drp harga asal RM2.90) itu pun sebenaarnya melebihi peratus kenaikan gaji aku 4.1%!! Petrol pun sama, kenaikannya (20 sen atau 10.53% drp harga asal RM1.90) berbanding peratus kenaikan gaji aku 4.1%

Tolong cakap kat dia "kepala buto ko la...mana ada gaji org malaysia naik sampai 5.7% setahun"

Adnan ·

syukurlah masih aman..tak kene tsunami dan taufan sbb umat melayu mmg baik dan soleh

melayu ·

Dengan mentaliti dan pemikiran mcm 2 komen di atas lah yg menyebabkan melayu tak akan maju....dan sikap ini memberi kegembiraan tak terhingga kepada umno yg boleh cucuk hidung orang melayu mcm lembu! Syukur memang kita kena bersyukur tetapi adakah setakat itu saja?....kitta boleh memperolehi lebih lagi dari apa yg kita dapat skrg...Allah Ta'alla kurniakan pada negara ini byk nikmat utk menguji kita semua...tetapi terjadi penyelewengan, rasuah, penipuan, putar belit, pembaziran dan mcm2 lagi! Itu sebab KERAjaan tak ada duit tetapi mereka tak khuatir kerana tahu bahawa orang melayu ni akan terus sokong mereka walau mereka buat apa saja pun! Bilalah nak berubah pemikiran bangsaku ini??

ngkola ·

syukur ada org seperti kamu "melayu"

Wed Nov 20, 2013 8:17 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Untuk Penyokong Manchester United..
telokbakong.blogspot.
btmmari.blogspot.
Written By canang

Assalamualaikum ustaz, saya adalah salah seorang peminat bola sepak dunia.. saya meminati banyak pasukan Eropah. ini kerana ada lambang Salib Setan .. saya mahu tahu adakah saya sebagai seorang muslim boleh memakai jersi tersebut.

Saya hanya meminati pasukan tersebut, sekiranya tidak boleh dipakai, adakah dalil yang melarang kita memakainya. Saya ada berbincang bersama rakan - rakan, mereka beritahu saya bahawa kita boleh memakai asalkan kita tidak mengagungkan lambang tersebut. Saya memang ragu - ragu dalam hal ini. Tolonglah selesaikan masalah saya ini ustaz. sekian, wassalam.

JAWAPAN

Wa'alaikumussalam,

Apa-apa sahaja logo jika adalah benar-benar sebuah lambang salib, ia tidak boleh dipakai sama ada di baju atau lainnya bagi seorang Muslim. Kerana penganut Islam tidak dibenarkan mengiklankan sebarang perkara yang bertentangan dengan Islam. Dalilnya adalah cukup mudah iaitu firman Allah:-

وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلإِثْمِ وَٱلْعُدْوَانِ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ

Ertinya : dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya ( Al-Maidah : 2)

Imam Ibn Kathir ketika menafsirkan ayat ini membawakan sebuah hadis yang menjelaskan lagi larangan member apa jua bantuan sama ada tersirat dan tersurat kepada hal ehwal yang bertentangan dengan aqidah dan hukum Islam. Hadisnya

ومن دعا إلى ضلالة كان عليه من الإثم مثل آثام من اتبعه إلى يوم القيامة ، لا ينقص ذلك من آثامهم شيئا

Ertinya : Barangsiapa yang menyeru atau mengajak ke arah sesuatu yang sesat (dosa), dia akan menanggung dosanya sebagaimana dosa-dosa orang yang mengikuti ajakan dan seruannya sehinggalaha hari kiamat, tidak terkurang dosa itu walau sedikit ( Riwayat Muslim & Ibn Majah )

RED DEVIL, CARLSBERG & CHEVROLET

Jika ia bukan lambang salib, tapi hanya dirasakan sebagai salib hasil imaginasi sendiri, maka tiada masalah untuk memakainya, contohnya seperti kereta Chevrolet. Lambang kereta ini, seseorang individu mungkin menganggapnya sebagai salib namun individu yang lain mungkin merasakan sebaliknya termasuk orang kristian sendiri. Apapun, jika seseorang itu secara tidak dapat dikawal sentiasa terbayang merasakan ia lambang salib, tatkala itu, elok ia dijauhi juga. Namun, dalam konteks biasa, logo kereta tersebut bukanlah salib.

Satu persoalan berkaitan adalah lambang Red Devil pada logo Manchester United.

Walaupun hakikat sebenarnya kita tidak tahu bentuk Syatitan yang sebenarnya, namun apabila manusia telah membuat imaginasi tersendiri berkenaan bentuk Syaitan, menamakannya sebagai Devil dan diterima umum sebagai satu lambang Devil. Tatkala itu lambang Red Devil yang berada di logo Manchester United juga termasuk dalam antara logo-logo yang TIDAK BOLEH, diiklankan dan disyiarkan (ditayang dan dibanggai) oleh seorang Muslim sama ada ditampal di dinding mahupun digunakan di atas pakaiannya.

Justeru, apa-apa logo jika telah diterima umum sebagai satu lambang syaitan, kemungkaran, kejahatan, heavy metal dihiasi amalan dan perbuatan kesyaitanan seperti (Black Metal). Logo itu telah menjadi haram untuk digunapakai.

Berbalik kepad Red Devil, jika ia benar-benar membawa imej umum sesuatu yang bersifat kesyaitanan, atau apa-apa aktiviti kesyaitanan dan dosa. Tatkala itu sudah termasuk dalam kategori Black Metal dan sememangnya tidak terlepas dari hukum haram.

LOGO MANCHESTER UNITED HARUS DAN MAKRUH BILA ?

Tetapi jika imej kesyaitanan dan aktviti dosa besar seperti Black Metal tersebut tidak berkait dengan Red Devil, kerana ia lebih membawa imej umum kepada hal bola sepak dan sukan, tatkala itu ia masih boleh digunakan.

Begitu juga jika ada individu tertentu boleh menyongsang arus lalu mendakwa ia berjaya mengelakkan hati dan pemikirannya dari mengakui ia sebuah lambang syaitan, dan kekal merasakan ia hanya sebuah lambang kumpulan bola sepak terkenal dunia yang tiada kaitan dengan syaitan atau sepertinya, tatkala itu BOLEH dan DIHARUSKAN baginya untuk memakainya.

Walaupun begitu, jika ia boleh menimbulkan fitnah di kalangan orang lan yang melihat, sehingga pemakai dianggap selaku menyokong sesuatu yang diharamkan, hukum HARUS berubah kepada makruh. Kesimpulannya, dalam hal Red Devil, hukum boleh jadi berbeza-beza kerana kepercayaan, keyakinan si pemakai dan orang yang melihat. Yang terbaik, sudah tentulah menjauhinya akibat rasa syubhah yang wujud.

Yang pasti, individu yang soleh dan mengabdikan diri kepada Allah tidak akan sama sekali memerlukan logo ini di dalam kehidupannya. Jika berminat sekalipun, cukuplah menyokong pasukan tersebut dalam pertandingannya tanpa perlu melibatkan diri dan menghabiskan duit dengan membeli jersi-jersi dan barang berlogo sebegitu.

Namun begitu, memakai jersi pasukan Liverpool yang dengan jelas memaparkan logo arak Carlsberg adalah muktamad hukumnya adalah HARAM menurut hukum Islam berdasarkan dalil-dalil dan hujah sebelum ini dan juga yang diberikan di bawah.

Pengharaman juga adalah MUKTAMAD bagi mana-mana pakaian dan barangan yang mempromosi iklan bank-bank konvensional yang menawarkan produk Riba. Umat Islam dilarang sama sekali secara sepakat ulama, mempromosikan mana-mana bank konvensional kerana dosanya sama seperti berperang dengan Allah dan RasulNya serta berzina 36 kali. Baca di SINI dan SINI .

Hujah dan tulisan ini bukan semata-mata TERHAD kepada kumpulan dan logo yang disebutkan, namun meliputi logo-logo dan jersi-jersi mana-mana pasukan dan kumpulan lain di dunia.

LAGI DALIL HADIS

Selain dalil Al-Quran di atas, sebahagian dalil lain kepada pengharaman mengguna termasuk memakai sesuatu yang diharamkan untuk Muslim adalah hadis :-

نهانا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نشرب في آنية الذهب والفضة وأن نأكل فيها، وعن لبس الحرير والديباج وأن نجلس عليه، وقال: هو لهم (أي للكفار) في الدنيا ولنا في الآخرة

Ertinya : Rasulullah Sallahualahiwassalam telah melarang kami makan dan minum dari bekas yang diperbuat dari emas dan perak, dan memakai (kaum lelaki) pakaian dari sutera dan juga menggunakannya untuk alas duduk, baginda juga berkata : itu semuanya untuk orang kafir di dunia, dan kita hanya dibenarkan di Syurga kelak. ( Riwayat Al-Bukhari)

Berasaskan dari hadis terbabit, lalu para ulama membuat kesimpulan sebuah kaedah iaitu :-

وما حرم استعماله حرم اتخاذه تحفة وزينة

Ertinya : dan apa-apa yang diharamkan penggunaanya, diharamkan juga mengambilnya sebagai baranngan yang disayangi ( barang dianggap berharga = masterpiece) dan perhiasan. ( Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Dr Yusuf Al-Qaradawi)

Kaedah ini menjawab persoalan sama ada ia diagungkan atau tidak, hakikatnya pemakaian, menjadikan hiasan sama ada sebagai pakaian, hiasan di rumah dan ditontonkan kepada orang ramai itu adalah sebenarnya secara langsung merupakan satu bentuk pengagungannya.

KESIMPULAN

Hukumnya memakai baju kumpulan bola berlambang salib secara jelas dan berlogo apaapa jenama yang diharamkan oleh Islam seperti Carlsberg itu adalah berdosa dan diharamkan untuk orang Islam memakainya dan dijadikan perhiasan dan masterpiece yang dibanggai.

Mankala hukum memakai pakaian yang berlambang Red Devil adalah di antara Harus dan Makruh sebagaimana yang disebutkan situasi berbezanya di atas. Namun, sekiranya ia benar-benar dianggap sebagai logo dan tanda Devil dan tanda negatif dan kejahatan bagi masyarakat awam di sesuatu tempat, ia boleh berubah menjadi haram.

Manakala menggunakan kereta berlogo Chevrolet adalah harus.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net
We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: