Saturday, November 23, 2013

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3772

5 New Messages

Digest #3772

Messages

Fri Nov 22, 2013 8:25 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Cermin gelap MPV, akta yang tidak munasabah di kuatkuasakan oleh JPJ
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

PENGGUNA MPV
Darul Aman

SAYA memohon kerajaan menimbang isu besar yang melibatkan pengguna dan pemilik kenderaan MPV di Malaysia khususnya pemilik Wish, Estima, Honda Stream, Cardina, Alphard dan Vellfire.

Sebagai pengguna MPV import, kami adalah mangsa seksyen 61(1) APJ 1987 yang sudah tidak relevan dengan keadaan zaman.

Bagi memahami isu saya catatkan kejadian yang berlaku. Untuk makluman pembaca, pada bulan lalu kenderaan MPV saya telah diarahkan berhenti oleh penguatkuasa JPJ di sebuah kawasan di Utara.

Setelah mencari kesalahan yang tidak ditemui, mereka melihat cermin MPV saya dan mengeluarkan 'Notis pemeriksaan kenderaan di bawah Seksyen 61(1) APJ 1987'.

Ini merupakan kejadian pertama sejak 2008 menggunakan kenderaan MPV import kerana keperluan keluarga yang ramai dan keselesaan perjalanan jauh.

Saya mengemukakan alasan MPV berkenaan telah mempunyai cermin asal (bukan tinted) bahagian belakang seperti yang dikeluarkan oleh negara asal (Jepun).

Malah bahagian pemandu saya adalah mematuhi peraturan dan cerah. Mereka menjelaskan bahawa tindakan pemasangan cermin putih dilakukan oleh pengedar kenderaan sebelum diluluskan PUSPAKOM.

Seperti yang dimaklumi, kesemua kenderaan MPV yang bercermin gelap bahagian belakang diluluskan oleh JPJ dengan taktik yang sama dan hampir semua orang tahu mengenainya.

Kejadian ini mengundang beberapa persoalan kepada Jabatan Kastam yang membenarkan kenderaan ini diimport serta Kementerian Pengangkutan khususnya JPJ untuk mencari penyelesaian terbaik kepada ramai rakyat Malaysia yang menjadi pengguna MPV seperti yang dialami.

Malah iklan-iklan kenderaan MPV ini secara terang mempamerkan keadaan asal cermin kenderaan berkenaan sedangkan arahan sebenarnya cermin berkenaan mesti berwarna cerah.

Sebagai pengguna, kami mempunyai empat pilihan berdasarkan notis di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 seksyen 61(1), iaitu menukar cermin cerah yang kosnya melibatkan beribu ringgit tetapi risikonya adalah cermin berkenaan bukan asli (buatan Taiwan atau China). Kaedah kedua ialah menyewa cermin putih seperti yang dilakukan oleh pengedar kenderaan dan berlakon untuk mendapatkan pembatalan notis. Paling menarik saya telah diberikan pilihan ketiga iaitu 'merasuah pegawai JPJ' iaitu tanpa membawa kenderaan dan notis akan diserahkan kepada 'orang dalam JPJ' untuk pembatalan dan kosnya ialah RM400. Namun perkara yang menjijikkan ini tidak terfikir untuk dilakukan sekalipun bayaran RM100.

Pilihan keempat ialah mengemukakan Borang Cermin Gelap (CG1) yang perlu mendapat kelulusan Menteri Pengangkutan atau Pengarah Penguatkuasa JPJ. Untuk makluman, kemungkinan besar permohonan ini tidak akan diluluskan kerana ianya khusus untuk mereka yang mempunyai faktor kesihatan (berpenyakit kulit) dan faktor keselamatan (VIP yang kemungkinan akan ditembak atau dirompak). Borang CG1 ini pula perlu mendapat surat sokongan berbagai agensi.

Namun bila difikirkan (sekadar gurauan) dengan melihat kejadian tembak, ianya mungkin boleh dipohon oleh sesiapa sahaja tanpa melibatkan golongan vip yang mempunyai alasan di rompak atau ditembak. Akhirnya keputusan saya ialah menyewa cermin cerah dari sebuah kedai mengecat milik kaum cina kerana bimbang sekatan terhadap cukai jalan yang dijadikan cara terakhir oleh JPJ bagi memastikan pengguna akur.

Bimbang kos bertambah kerana terdapat denda lewat maka saya merugikan masa selama 3 hari untuk perkara berkenaan. Sehari untuk menukar dan pemasangan cermin cerah. Pada hari kedua membawa kenderaan ke JPJ untuk mendapatkan surat PG,10-Pin.2/83 sebagai akuan pemeriksaan kenderaan.

Selepas itu kenderaan dimasukkan semula ke bengkel untuk dipasang semula cermin asal yang gelap. Kadar sewa yang dikenakan kepada saya ialah RM500. Bayangkan berapa banyak keuntungan kedai kereta milik kaum Cina yang menjalankan operasi berkenaan hasil inisiatif JPJ melalui notis berkenaan. Inilah modus operandi syarikat pengedar kenderaan import sejak sekian lama dan ia sudah sedia diketahui oleh JPJ. Persoalannya sampai bila ianya harus dibiarkan dan pihak pekedai mengaut keuntungan lumayan?

Bersabit isu ini, saya mengajak pemilik MPV yang membawa isu ini ketengah. Sebagai pengguna yang terkilan dan ditekan dengan akta ini, kita memerlukan tindakan bersepadu untuk mendesak kerajaan Malaysia agar menilai semula akta ini. Isunya pengguna MPV bukannya mahu memasang cermin gelap di keseluruhan kenderaan MPV, tetapi hanya mahu mengekalkan cermin gelap asal yang sedia ada di bahagian belakang dan tempat letak barang sahaja.

Berikut adalah sebab dan alasan yang relevan untuk dinilaikan:

1 Kerajaan perlu mengkaji semula undang-undang kaedah kenderaan motor (Larangan mengenai jenis-jenis kaca tertentu) 1991 dengan memberikan kelonggaran kepada kenderaan MPV.

2 Standard penggunaan cermin gelap bahagian belakang MPV adalah amalan perkilangan antarabangsa dan digunapakai di seluruh dunia kecuali Malaysia.

3 MPV merupakan sejenis caravan untuk keluarga dan keselesaan penumpang bahagian belakang harus diberikan perhatian. Selain keperluan akibat faktor cuaca panas di Malaysia, MPV seperti mana caravan dan van barang perlu yang menutup keseluruhan tempat barang mereka atas faktor mengundang kecurian

4 Justeru sebagai pengeluar kenderaan, pihak pengilang telah menjangkakan segala keperluan bagi kenderaan MPV ini sebelum direkabentuk untuk memastikan keselamatan barang kerana ianya direkabentuk tanpa bonet. Tarikan utama dan 'kecantikan dan sifat MPV' yang direkabentuk dari Jepun pada asalnya dengan bercermin gelap di bahagian belakang menyebabkan kenderaan ini laris di pasaran.

5 Bayangkan jika ia bercermin cerah, mungkin kenderaan ini tidak akan menjadi idaman dan tidak ramai orang berminat memilikinya. Melalui permintaan yang tinggi JPJ mendapat manfaat kewangan dan kerajaan mengaut keuntungan melalui duti import yang dkenakan oleh Kastam Diraja Malaysia.

6 Jika kerajaan Malaysia masih mahu mengekalkan akta ini, maka Jabatan Kastam tidak harus membenarkan kemasukan MPV import dengan cermin gelap ke negara ini. Sebelum kenderaan ini di bawa masuk, ia mestilah dipastikan bercermin cerah yang asli dari negara pengeluar.

7 Kepada penguatkuasa JPJ yang bertugas, letakkanlah sifat peka dan nilai kemanusiaan sebelum menghukum dan mengenakan kami.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20131118/fo_02/Cermin-gelap-MPV-akta-yang-tidak-munasabah#ixzz2lDaz07cS
© Utusan Melayu (M) Bhd

Fri Nov 22, 2013 8:53 am (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

kesian ....
dah lah bayar AP, bayar mahal, 
kereta pulak kereta lama ;;
recond...
kena saman lagik...
dah masuk perangkap, ingat senang nak lepas ?

On Saturday, November 23, 2013 12:25 AM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

 

Cermin gelap MPV, akta yang
tidak munasabah di kuatkuasakan oleh JPJ
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
 
PENGGUNA MPV
Darul Aman

SAYA memohon kerajaan menimbang isu besar yang
melibatkan pengguna dan pemilik kenderaan MPV di Malaysia khususnya pemilik
Wish, Estima, Honda Stream, Cardina, Alphard dan Vellfire.

Sebagai pengguna MPV import, kami adalah mangsa
seksyen 61(1) APJ 1987 yang sudah tidak relevan dengan keadaan zaman.

Bagi memahami isu saya catatkan kejadian yang
berlaku. Untuk makluman pembaca, pada bulan lalu kenderaan MPV saya telah
diarahkan berhenti oleh penguatkuasa JPJ di sebuah kawasan di Utara.

Setelah mencari kesalahan yang tidak ditemui,
mereka melihat cermin MPV saya dan mengeluarkan 'Notis pemeriksaan kenderaan di
bawah Seksyen 61(1) APJ 1987'.

Ini merupakan kejadian pertama sejak 2008
menggunakan kenderaan MPV import kerana keperluan keluarga yang ramai dan
keselesaan perjalanan jauh.

Saya mengemukakan alasan MPV berkenaan telah
mempunyai cermin asal (bukan tinted) bahagian belakang seperti yang dikeluarkan
oleh negara asal (Jepun).

Malah bahagian pemandu saya adalah mematuhi
peraturan dan cerah. Mereka menjelaskan bahawa tindakan pemasangan cermin putih
dilakukan oleh pengedar kenderaan sebelum diluluskan PUSPAKOM.

Seperti yang dimaklumi, kesemua kenderaan MPV
yang bercermin gelap bahagian belakang diluluskan oleh JPJ dengan taktik yang
sama dan hampir semua orang tahu mengenainya.

Kejadian ini mengundang beberapa persoalan
kepada Jabatan Kastam yang membenarkan kenderaan ini diimport serta Kementerian
Pengangkutan khususnya JPJ untuk mencari penyelesaian terbaik kepada ramai
rakyat Malaysia yang menjadi pengguna MPV seperti yang dialami.

Malah iklan-iklan kenderaan MPV ini secara
terang mempamerkan keadaan asal cermin kenderaan berkenaan sedangkan arahan
sebenarnya cermin berkenaan mesti berwarna cerah.

Sebagai pengguna, kami mempunyai empat pilihan
berdasarkan notis di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 seksyen 61(1), iaitu
menukar cermin cerah yang kosnya melibatkan beribu ringgit tetapi risikonya
adalah cermin berkenaan bukan asli (buatan Taiwan atau China). Kaedah kedua
ialah menyewa cermin putih seperti yang dilakukan oleh pengedar kenderaan dan
berlakon untuk mendapatkan pembatalan notis. Paling menarik saya telah diberikan
pilihan ketiga iaitu 'merasuah pegawai JPJ' iaitu tanpa membawa kenderaan dan
notis akan diserahkan kepada 'orang dalam JPJ' untuk pembatalan dan kosnya ialah
RM400. Namun perkara yang menjijikkan ini tidak terfikir untuk dilakukan
sekalipun bayaran RM100.

Pilihan keempat ialah mengemukakan Borang
Cermin Gelap (CG1) yang perlu mendapat kelulusan Menteri Pengangkutan atau
Pengarah Penguatkuasa JPJ. Untuk makluman, kemungkinan besar permohonan ini
tidak akan diluluskan kerana ianya khusus untuk mereka yang mempunyai faktor
kesihatan (berpenyakit kulit) dan faktor keselamatan (VIP yang kemungkinan akan
ditembak atau dirompak). Borang CG1 ini pula perlu mendapat surat sokongan
berbagai agensi.

Namun bila difikirkan (sekadar gurauan) dengan
melihat kejadian tembak, ianya mungkin boleh dipohon oleh sesiapa sahaja tanpa
melibatkan golongan vip yang mempunyai alasan di rompak atau ditembak. Akhirnya
keputusan saya ialah menyewa cermin cerah dari sebuah kedai mengecat milik kaum
cina kerana bimbang sekatan terhadap cukai jalan yang dijadikan cara terakhir
oleh JPJ bagi memastikan pengguna akur.

Bimbang kos bertambah kerana terdapat denda
lewat maka saya merugikan masa selama 3 hari untuk perkara berkenaan. Sehari
untuk menukar dan pemasangan cermin cerah. Pada hari kedua membawa kenderaan ke
JPJ untuk mendapatkan surat PG,10-Pin.2/83 sebagai akuan pemeriksaan
kenderaan.

Selepas itu kenderaan dimasukkan semula ke
bengkel untuk dipasang semula cermin asal yang gelap. Kadar sewa yang dikenakan
kepada saya ialah RM500. Bayangkan berapa banyak keuntungan kedai kereta milik
kaum Cina yang menjalankan operasi berkenaan hasil inisiatif JPJ melalui notis
berkenaan. Inilah modus operandi syarikat pengedar kenderaan import sejak sekian
lama dan ia sudah sedia diketahui oleh JPJ. Persoalannya sampai bila ianya harus
dibiarkan dan pihak pekedai mengaut keuntungan lumayan?

Bersabit isu ini, saya mengajak pemilik MPV
yang membawa isu ini ketengah. Sebagai pengguna yang terkilan dan ditekan dengan
akta ini, kita memerlukan tindakan bersepadu untuk mendesak kerajaan Malaysia
agar menilai semula akta ini. Isunya pengguna MPV bukannya mahu memasang cermin
gelap di keseluruhan kenderaan MPV, tetapi hanya mahu mengekalkan cermin gelap
asal yang sedia ada di bahagian belakang dan tempat letak barang sahaja.

Berikut adalah sebab dan alasan yang relevan
untuk dinilaikan:

1 Kerajaan perlu mengkaji semula
undang-undang kaedah kenderaan motor (Larangan mengenai jenis-jenis kaca
tertentu) 1991 dengan memberikan kelonggaran kepada kenderaan MPV.

2 Standard penggunaan cermin gelap
bahagian belakang MPV adalah amalan perkilangan antarabangsa dan digunapakai di
seluruh dunia kecuali Malaysia.

3 MPV merupakan sejenis caravan untuk
keluarga dan keselesaan penumpang bahagian belakang harus diberikan perhatian.
Selain keperluan akibat faktor cuaca panas di Malaysia, MPV seperti mana caravan
dan van barang perlu yang menutup keseluruhan tempat barang mereka atas faktor
mengundang kecurian

4 Justeru sebagai pengeluar kenderaan, pihak
pengilang telah menjangkakan segala keperluan bagi kenderaan MPV ini sebelum
direkabentuk untuk memastikan keselamatan barang kerana ianya direkabentuk tanpa
bonet. Tarikan utama dan 'kecantikan dan sifat MPV' yang direkabentuk dari Jepun
pada asalnya dengan bercermin gelap di bahagian belakang menyebabkan kenderaan
ini laris di pasaran.

5 Bayangkan jika ia bercermin cerah,
mungkin kenderaan ini tidak akan menjadi idaman dan tidak ramai orang berminat
memilikinya. Melalui permintaan yang tinggi JPJ mendapat manfaat kewangan dan
kerajaan mengaut keuntungan melalui duti import yang dkenakan oleh Kastam Diraja
Malaysia.

 6 Jika kerajaan Malaysia masih mahu
mengekalkan akta ini, maka Jabatan Kastam tidak harus membenarkan kemasukan MPV
import dengan cermin gelap ke negara ini. Sebelum kenderaan ini di bawa masuk,
ia mestilah dipastikan bercermin cerah yang asli dari negara pengeluar.

7 Kepada penguatkuasa JPJ yang bertugas,
letakkanlah sifat peka dan nilai kemanusiaan sebelum menghukum dan mengenakan
kami.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20131118/fo_02/Cermin-gelap-MPV-akta-yang-tidak-munasabah#ixzz2lDaz07cS
© Utusan Melayu (M)
Bhd
 

Fri Nov 22, 2013 2:32 pm (PST) . Posted by:

"ML" budubedet

Kalau MPV atas dasar keselesaan dan
"Import dah memang mcm tu", lepas kereta
import pun blh a order cermin gelap..
sebab atas dasar "keselesaan&quot; dan "import"

:-)

> On 23 Nov, 2013, at 12:53 am, bashah <bwasi@yahoo.com> wrote:
>
> kesian ....
> dah lah bayar AP, bayar mahal,
> kereta pulak kereta lama ;;
> recond...
> kena saman lagik...
> dah masuk perangkap, ingat senang nak lepas ?
>
>
> On Saturday, November 23, 2013 12:25 AM, -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:
> 
> Cermin gelap MPV, akta yang tidak munasabah di kuatkuasakan oleh JPJ
>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
>
> PENGGUNA MPV
> Darul Aman
>
> <1281400036_113055183_2-Toyota-Estima-Aeras-24-G-Edition-Petaling-Jaya-1281400036.jpg>
> SAYA memohon kerajaan menimbang isu besar yang melibatkan pengguna dan pemilik kenderaan MPV di Malaysia khususnya pemilik Wish, Estima, Honda Stream, Cardina, Alphard dan Vellfire.
>
> Sebagai pengguna MPV import, kami adalah mangsa seksyen 61(1) APJ 1987 yang sudah tidak relevan dengan keadaan zaman.
>
> Bagi memahami isu saya catatkan kejadian yang berlaku. Untuk makluman pembaca, pada bulan lalu kenderaan MPV saya telah diarahkan berhenti oleh penguatkuasa JPJ di sebuah kawasan di Utara.
>
> Setelah mencari kesalahan yang tidak ditemui, mereka melihat cermin MPV saya dan mengeluarkan 'Notis pemeriksaan kenderaan di bawah Seksyen 61(1) APJ 1987'.
>
> Ini merupakan kejadian pertama sejak 2008 menggunakan kenderaan MPV import kerana keperluan keluarga yang ramai dan keselesaan perjalanan jauh.
>
> Saya mengemukakan alasan MPV berkenaan telah mempunyai cermin asal (bukan tinted) bahagian belakang seperti yang dikeluarkan oleh negara asal (Jepun).
>
> Malah bahagian pemandu saya adalah mematuhi peraturan dan cerah. Mereka menjelaskan bahawa tindakan pemasangan cermin putih dilakukan oleh pengedar kenderaan sebelum diluluskan PUSPAKOM.
>
> Seperti yang dimaklumi, kesemua kenderaan MPV yang bercermin gelap bahagian belakang diluluskan oleh JPJ dengan taktik yang sama dan hampir semua orang tahu mengenainya.
>
> Kejadian ini mengundang beberapa persoalan kepada Jabatan Kastam yang membenarkan kenderaan ini diimport serta Kementerian Pengangkutan khususnya JPJ untuk mencari penyelesaian terbaik kepada ramai rakyat Malaysia yang menjadi pengguna MPV seperti yang dialami.
>
> Malah iklan-iklan kenderaan MPV ini secara terang mempamerkan keadaan asal cermin kenderaan berkenaan sedangkan arahan sebenarnya cermin berkenaan mesti berwarna cerah.
>
> Sebagai pengguna, kami mempunyai empat pilihan berdasarkan notis di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 seksyen 61(1), iaitu menukar cermin cerah yang kosnya melibatkan beribu ringgit tetapi risikonya adalah cermin berkenaan bukan asli (buatan Taiwan atau China). Kaedah kedua ialah menyewa cermin putih seperti yang dilakukan oleh pengedar kenderaan dan berlakon untuk mendapatkan pembatalan notis. Paling menarik saya telah diberikan pilihan ketiga iaitu 'merasuah pegawai JPJ' iaitu tanpa membawa kenderaan dan notis akan diserahkan kepada 'orang dalam JPJ' untuk pembatalan dan kosnya ialah RM400. Namun perkara yang menjijikkan ini tidak terfikir untuk dilakukan sekalipun bayaran RM100.
>
> Pilihan keempat ialah mengemukakan Borang Cermin Gelap (CG1) yang perlu mendapat kelulusan Menteri Pengangkutan atau Pengarah Penguatkuasa JPJ. Untuk makluman, kemungkinan besar permohonan ini tidak akan diluluskan kerana ianya khusus untuk mereka yang mempunyai faktor kesihatan (berpenyakit kulit) dan faktor keselamatan (VIP yang kemungkinan akan ditembak atau dirompak). Borang CG1 ini pula perlu mendapat surat sokongan berbagai agensi.
>
> Namun bila difikirkan (sekadar gurauan) dengan melihat kejadian tembak, ianya mungkin boleh dipohon oleh sesiapa sahaja tanpa melibatkan golongan vip yang mempunyai alasan di rompak atau ditembak. Akhirnya keputusan saya ialah menyewa cermin cerah dari sebuah kedai mengecat milik kaum cina kerana bimbang sekatan terhadap cukai jalan yang dijadikan cara terakhir oleh JPJ bagi memastikan pengguna akur.
>
> Bimbang kos bertambah kerana terdapat denda lewat maka saya merugikan masa selama 3 hari untuk perkara berkenaan. Sehari untuk menukar dan pemasangan cermin cerah. Pada hari kedua membawa kenderaan ke JPJ untuk mendapatkan surat PG,10-Pin.2/83 sebagai akuan pemeriksaan kenderaan.
>
> Selepas itu kenderaan dimasukkan semula ke bengkel untuk dipasang semula cermin asal yang gelap. Kadar sewa yang dikenakan kepada saya ialah RM500. Bayangkan berapa banyak keuntungan kedai kereta milik kaum Cina yang menjalankan operasi berkenaan hasil inisiatif JPJ melalui notis berkenaan. Inilah modus operandi syarikat pengedar kenderaan import sejak sekian lama dan ia sudah sedia diketahui oleh JPJ. Persoalannya sampai bila ianya harus dibiarkan dan pihak pekedai mengaut keuntungan lumayan?
>
> Bersabit isu ini, saya mengajak pemilik MPV yang membawa isu ini ketengah. Sebagai pengguna yang terkilan dan ditekan dengan akta ini, kita memerlukan tindakan bersepadu untuk mendesak kerajaan Malaysia agar menilai semula akta ini. Isunya pengguna MPV bukannya mahu memasang cermin gelap di keseluruhan kenderaan MPV, tetapi hanya mahu mengekalkan cermin gelap asal yang sedia ada di bahagian belakang dan tempat letak barang sahaja.
>
> Berikut adalah sebab dan alasan yang relevan untuk dinilaikan:
>
> 1 Kerajaan perlu mengkaji semula undang-undang kaedah kenderaan motor (Larangan mengenai jenis-jenis kaca tertentu) 1991 dengan memberikan kelonggaran kepada kenderaan MPV.
>
> 2 Standard penggunaan cermin gelap bahagian belakang MPV adalah amalan perkilangan antarabangsa dan digunapakai di seluruh dunia kecuali Malaysia.
>
> 3 MPV merupakan sejenis caravan untuk keluarga dan keselesaan penumpang bahagian belakang harus diberikan perhatian. Selain keperluan akibat faktor cuaca panas di Malaysia, MPV seperti mana caravan dan van barang perlu yang menutup keseluruhan tempat barang mereka atas faktor mengundang kecurian
>
> 4 Justeru sebagai pengeluar kenderaan, pihak pengilang telah menjangkakan segala keperluan bagi kenderaan MPV ini sebelum direkabentuk untuk memastikan keselamatan barang kerana ianya direkabentuk tanpa bonet. Tarikan utama dan 'kecantikan dan sifat MPV' yang direkabentuk dari Jepun pada asalnya dengan bercermin gelap di bahagian belakang menyebabkan kenderaan ini laris di pasaran.
>
> 5 Bayangkan jika ia bercermin cerah, mungkin kenderaan ini tidak akan menjadi idaman dan tidak ramai orang berminat memilikinya. Melalui permintaan yang tinggi JPJ mendapat manfaat kewangan dan kerajaan mengaut keuntungan melalui duti import yang dkenakan oleh Kastam Diraja Malaysia.
>
> 6 Jika kerajaan Malaysia masih mahu mengekalkan akta ini, maka Jabatan Kastam tidak harus membenarkan kemasukan MPV import dengan cermin gelap ke negara ini. Sebelum kenderaan ini di bawa masuk, ia mestilah dipastikan bercermin cerah yang asli dari negara pengeluar.
>
> 7 Kepada penguatkuasa JPJ yang bertugas, letakkanlah sifat peka dan nilai kemanusiaan sebelum menghukum dan mengenakan kami.
>
> Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20131118/fo_02/Cermin-gelap-MPV-akta-yang-tidak-munasabah#ixzz2lDaz07cS
> © Utusan Melayu (M) Bhd
>
>
>

Fri Nov 22, 2013 8:27 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


Bahaya Layar Sentuh Buat Anak Bawah Umur
ruzanah.blogspot
orangmuo.com
Posted by orang muo

Jangan biarkan anak anda terlalu asyik dengan tablet kerana ini akan memberi kesan tidak baik jangka panjang dengan perkembngan otot tangan dan jari.

Pakar pusat rawatan terapi, di Maryland, Amerika Syarikat, Lindsay Marzoli mengatakan bahawa apabila kanak-kanak menggunak tablet sentuh 'touchscreen&#39; jari kanak-kanak tersebut tidk dapat membina otot yang diperlukan.

Jika anak dibiarkan terus-menerus memakai layar sentuh, otot tangan mereka akan lemah. Mereka akan mengalami kelewatan pertumbuhan otot atau kelemahan otot di beberapa bahagian.

Dr. Timothy Doran, doktor kanak-kanak dari Greater Baltimore Medical Centre , mengatakan bahawa penggunaaan layar sentuh tiga hngga empat jam sehari tanpa pengawasan orang tua boleh membahayakan perkembangan anak.

Lebih baik kanak-kanak diberikan kertas dan pensil supaya otot tangan dan jarinya dapat berfungsi dengan baik dan kuat.

Mereka juga mengatakan kanak-kanak di bawah umur dua tahun tidak perlu menghabiskan masa apa-apa di hadapan skrin. Akhirnya, garis panduan yang mencadangkan televisyen, tablet dan komputer hendaklah disimpan keluar dari bilik kanak-kanak.

Ahli Fisioterapi Lorna Taylor mengatakan, gaya hidup modern dan peningkatan penggunaan teknologi membawa efek buruk bagi kesihatan anak. Jika tidak ditangani, akan memiliki efek besar bagi generasi akan datang.

Ia adalah penting kita memupuk tabiat yang baik dan menyediakan sumber-sumber supaya kanak-kanak boleh selesa, dapat menumpukan perhatian, mencapai potensi penuh mereka dengan bermain dan bersukan.
comments:

harumankasehvee said...
anak - anak perlu di pantau sebelum melarat ...

Mama Aida said...
Teknologi merosakkan minda...bagus anak di bawa keluar...main tanah...main cacing mcm dulu2...berkembang minda....susah mendidik anak skrg..byk dugaan..

Fri Nov 22, 2013 8:28 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Mekanik Pesawat Boeing Hancur Disedut Dalam Enjin!
ruzanah.blogspot
zhaf-akumenulis.blogspot.

Memang Ngeri!!! Untuk cabaran seorang mekanik pesawat atau kapal terbang.Kejadian ngeri ini berlaku di Lapangan terbang antarabangsa Texas.Pesawat jenis Airlines Flight 1515 dalam proses penerbangan menuju ke lapangan terbang Bush Intercontinental di Houstonwhen..

Menurut info, proses menyenggarakan enjin sebelah kanan sedang dijalankan.Dalam masa yang seorang mekanik telah disedut dalam enjin tersebut.Selepas siasat,menunjukkan mangsa yang disedut dalam enjin tersebut ialah seorang mekanik yang bekerja sebagai pembekal syarikat penerbangan tersebut

Sumber

comment:
1..
ahmad salleh
Kalau ya pun berita ini berilah tarikh dan waktu kejadian.
We are making changes based on your feedback, Thank you !
The Yahoo! Groups Product Blog
GROUP FOOTER MESSAGE
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: