Wednesday, February 19, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 3850

6 Messages

Digest #3850

Messages

Tue Feb 18, 2014 4:43 am (PST) . Posted by:

"nafis hussin" nafishussin

bnyk yg sy tgok kete mahal2 langgar undang2...kelam kabut bagai..tp tang
servis produa mmg tah hape2...sekian

Tue Feb 18, 2014 5:23 pm (PST) . Posted by:

"tanya saya"

itu pandangan peribadi beliau, berdasarkan pengalaman. Pada saya tak salah.
Setiap orang ada pandangan masing-masing..

Pengalaman saya sendiri di worksyop proton. Ade satu kereta perdana yang
baru dibeli, masuk worksyop. Kes - dashboard masuk air bila hujan. Kes
kedua, seorang uncle baru seminggu pakai kereta iswara yang colour silver
metalic tu.. Setiap kali corner, pintu belakang terbuka.

Secara asasnya, apa yang berlaku? Sebagai pembeli dan pemilik kereta baru
yang sebegini, agaknya apa yang mereka fikirkan, selepas spend berpuluh
ribu ringgit utk mendapatkan satu pengangkutan yang selesa dan boleh
diharap utk ke sana ke mari... dan mungkin terpaksa berhutang hingga 9
tahun..

Pilihan ditangan masing-masing.. Ade pendapatan lebih, macam2 boleh beli..
Dari kancil boleh terus pakai panamera ke.. Semua tu boleh jadi...

2014-02-18 11:55 GMT+08:00 bashah <bwasi@yahoo.com>:

>
>
> Hj Osama ni nak kutuk Perodua pun jgnlah sampai kutuk Pengguna/Pembeli
> Perodua...
> Ikut kajian ?...Kajian syok sendiri ni namanya...
> Setakat baru pakai Honda Nissan tu...aiya...belum lagi pakai BMW
> Harap pandangan saya diterima dg mulut terbuka oleh Osama...
>
>
>
> On Tuesday, February 18, 2014 11:00 AM, MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
> wrote:
>
> komen pengguna kereta nasional adalah dikalangan yang tidak berdisiplin
> adalah keterlaluan
>
> On 17/02/2014 11:11 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
> >
> >
> > *_Perodua, Honda dan Nissan_ *
> >
> > *telokbakong.blogspot*
> >
> > *edyesdotcom.blogspot*
> >
> > *
> >
> > Posted by Edyes Reduan <https://plus.google.com/102526401243098032092>
> >
> > *
> >
> > <
> http://2.bp.blogspot.com/-knrVyip7EPY/UwGD0a5h_-I/AAAAAAAAISg/g8usmsdzCls/s1600/kereta+di+Malaysia-709343.gif
> >
> >
> > Tulisan Santai
> > 16 Februari 2014
> >
> > _*Perodua, Honda dan Nissan*
> >
> > _Pertamanya saya memohon maaf. Saya pasti permohonan maaf saya ini akan
> > diterima dengan hati penuh terbuka.
> >
> > Saya juga mengharapkan anda menerima dengan penuh terbuka apa yang saya
> > akan perkatakan. Ini adalah penyataan daripada sisi saya dan ia adalah
> > sangat tidak adil untuk anda mengherdik dan membenci saya.
> >
> > Saya katakan ia adalah kenyataannya dan saya sangat berharap anda semua
> > menerimanya.
> >
> > Semasa saya mula mula mendapat kerja selepas berhempas pulas belajar
> > saya berjaya membeli sebuah kereta produa Kancil. Saya membeli kancil
> > kerana itu hanya kemampuan saya ketika itu.
> >
> > Namun ketika itu ia sudah menjadi satu kebanggaan yang sudah agak baik.
> > Bujang dan mempunyai kereta walau ianya hanya kancil sudah menjadikan
> > saya tampak sebagai seorang yang sudah berjaya.
> >
> > Kerana sekiranya anda baru bekerja dan anda mempunyai kemampuan yang
> > lebih daripada kancil anda sebenarnya hanya seorang penjual dadah atau
> > pengikis harta orang tua anda.
> >
> > Lagipun kancil ketika itu masih dianggap sebagai sangat trendy dan cool
> > bagi seorang anak muda. Ia dilihat sebagai tiket yang sangat baik untuk
> > memancing para gadis gadis berdahi agak licin. Anda jangan merasakan
> > isteri saya jenis itu. Saya tahu dia mencintai saya sepenuh hati bukan
> > kerana saya memiliki jentera ajaib ini. Saya tahu dan sedar akan hal
> > itu.mungkin sedikit ada kot. Kah kah kah.
> >
> > Oh, saya melalut sangat panjang. Yang saya mahukan di sini bukan tentang
> > itu. Itu hanya pembukaan agar anda tidak sangat akan 'terasa&#39; nanti.
> >
> > Setiap pembelian kereta akan dibekalkan dengan service selepas
> > pembelian. 15 tahun yang lepas, service bukanlah satu keutamaan sangat
> > baik untuk kereta national kita. Saya tidak tahu sekarang namun saya
> > masih mengekalkan benchmark itu untuk kereta Malaysia.
> >
> > Dua minggu selepas membelinya, yang mana runner in 1000 km belum habis,
> > pemegang pintu saya patah. Sebagai kereta yang daranya belum pecah
> > sepenuhnya saya dengan penuh bangganya membawa kereta saya ke pusat
> > servis yang telah ditentukan.
> >
> > Apa yang saya harapkan ialah mereka meminta maaf penuh jujur dan sykt
> > menghantar seorang wanita yang cantik untuk memohon maaf itu lantas
> > menggantikan pemegang pintu itu dengan percuma.
> >
> > Anda tahu apa jawapan mereka, "maaf dik, adik kena beli yang baru
> > sendiri harganya rm89.90 dan warnanya ialah hitam dan kami akan
> > memasangnya dengan caj." Saya menyumpah dengan penuh perasaan di dalam
> hati.
> >
> > Saya merasakan pembelian yang saya banggakan ini merupakan penghapusan
> > dosa yang telah ditentukan oleh Allah ke atas dosa yang paling besar
> > pernah saya lakukan.
> >
> > Oleh kerana datuk saya mempunyai bengkel, saya membawanya ke bengkel
> > datuk saya. Mereka hanya menggunakan dawai besi mengikatnya dan
> > mengelokkannya dan cajnya hanyalah percuma.
> >
> > Bermula daripada hari itu, itulah kali terakhir saya ke pusat servis
> > itu. Bagi saya mereka sangat mencekik darah. Mereka bukan sahaja menjual
> > kereta sambil mencekik darah anda, mereka juga menjual service sambil
> > mahu membunuh anda. Sungguh tidak patut.
> >
> > Selepas 7 tahun saya bersama Kancil saya menjualnya. Untuk kesemua harga
> > yang saya terpaksa bayar , saya hanya mendapat hanya lebih kurang rm10
> > ribu. Dengan sedikit duit simpanan saya tambahkan dengan hasil jualan
> > kancil, saya membeli sebuah Honda. Oh, saya cukup bangga. Saya telah
> > berjaya meninggalkan legasi kereta National. Saya merasakan saya telah
> > berjaya menumpaskan seribu musuh yang telah setiap bulan mencekik dan
> > mahu membunuh saya. Saya berjaya menjadi manusia yang sangat merdeka.
> >
> > Mari saya ceritakan tentang servis honda ini. Ianya adalah sangat baik.
> > Saya diberikan servise secara percuma untuk kesemua barangannya serta
> > upahnya sebanyak 5 kali. Saya hanya perlu booking dan menghantarnya.
> > Yang pasti, mereka juga sangat efisien. Layanan yang baik di bilik
> > menunggu yang beraircond sambil diberikan air kopi atau milo yang sangat
> > disukai oleh anak anak saya.
> >
> > Pernah satu ketika, aircond kereta saya tidak sejuk. Mereka
> > menggantikannya dengan sebuah aircond baru yang saya lihat masih di
> > dalam plastik bila mereka mahu menukarnya. Hati saya sangat tersentuh.
> >
> > Mahu membandingkannya seumpama langit dan bumi. Mereka sangat cermat dan
> > berhati ketika mereka melakukan kerja kerja mereka. Saya merasa sangat
> > berbaloi walau terpaksa membayar harga yang sedikit mahal untuk kereta
> > tersebut. Seperti kata pepatah alah membeli namun menang memakai.
> >
> > Polisi mereka juga sangat jelas, mereka membenarkan kata kata mereka
> > semasa sebelum saya menandatangani surat perjanjian. Salesman yang
> > menjualnya cukup ramah dan masih menghubungi saya walau telah lama saya
> > membelinya.
> >
> > Hampir setiap bulan saya akan menerima buletin Honda dan akan di berikan
> > pelbagai hadiah kepada saya. Setiap kali hari ulangtahun saya mereka
> > akan menghantar kad dan memberitahu saya tentang produk baru mereka.
> > Contoh layanan ini sungguh bertaraf dunia. Anda akan merasakan sangat
> > dihargai sebagai seorang pelanggan.
> >
> > Saya merasa cukup cukup dihargai. Yang lebih menariknya, sepanjang 9
> > tahun bersama Honda, saya tidak pernah mengalami masalah yang berat.
> > Yang menelan belanja yang besar. Juga tiada lagi masalah pintu dan
> > masalah kecil yang amat lucu untuk di ceritakan. Saya mengambil
> > keputusan untuk tidak menjual kereta ini kerana mengenangkan ia sangat
> > tidak bermasalah.
> >
> > Sebelum saya membuat keputusan membeli Honda dulu, saya membuat beberapa
> > pertanyaan dan penyelidikan. Saya menimbang banyak perkara antaranya
> > saranan daripada kawan kawan serta beberapa perkara yang menarik sebagai
> > pedoman. Saya juga membaca beberapa artikel.
> >
> > Antara yang masih tergiang giang di telinga saya ialah saranan kawan
> > saya saudara Aminuddin Abdullah. Dia minta saya menoleh kepada Nissan.
> > Alasannya Nissan di miliki oleh ramai pembeli Cina. Mengapa bangsa ini
> > sukakan Nissan menjadikan satu alasan yang sangat menarik hati saya.
> >
> > Akhirnya saya tetap memilih Honda. Seperti juga kawan saya si Amin itu
> > memilih toyota dan kini saya dengar beliau sudah mula tinggalkan Asia
> > dan memilih enjin German sebagai teman barunya. Tahniah kawanku. Engkau
> > pergi dulu menjengah Eropah. Tunggu aku datang suatu hari nanti.
> >
> > Kenapa saya tidak memilih Nissan dan memilih Honda ketika itu?. Mata
> > saya tidak pernah merasa bahagia dengan Nissan. Dia seolah dicipta untuk
> > menjadi sangat hodoh dan pelik. Tiada perasaan. Sangat ketinggalan dan
> > saya pasti tiada yang akan menoleh kepadanya untuk kali kedua.
> >
> > Untuk kereta baru saya, saya membuat keputusan yang sangat pelik. Saya
> > berusaha mengikut kata otak pelik saya bukan lagi perasaan. Saya mencuba
> > kelainan. Saya memilih Nissan. Hodoh? Masih hodoh, saya akui itu.
> >
> > Selepas 1000km pertama saya ke pusat servis Nissan. Sangat mengujakan.
> > Terletak di kawasan yang sangat tidak sibuk. Boleh berlenggang saja ke
> > sana. Besar dan luas. Bilik menanti yang sangat nyaman, aman, ada wifi,
> > air cond dan semestinya air cappucino yang sangat lazat. Juga terdapat
> > surau dan tandas yang sangat bersih dan kemas.
> >
> > Layanannya saya rasa lebih baik daripada Honda dan jauh sekali
> > berbanding kereta National kita.
> >
> > Kenapa saya ceritakan semua ini? Bila Proton mengeluarkan produk
> > pertamanya pada 1985 saya baru melangkah ke darjah satu. Ketika itu jiwa
> > patriotik saya masih belum dirosakkan dengan perkembangan dunia hari ini
> > yang sangat mengujakan dan cepat.
> >
> > Terasa hanya Malaysia ada di peta dunia. Hampir setiap kami akan bersama
> > sama melukis lambang Proton. Malah saya pernah mendapat hadiah kerana
> > lukisan lambang Proton saya yang paling cantik dan terbaik.
> >
> > Saya juga tidak pernah melupakan saat bersesak-sesak di depan Hotel
> > Perdana menonton kereta Proton Knight yang di pandu oleh seorang Mat
> > Salleh. Dia membuat pelbagai aksi akrobatik. Sungguh teruja dan tidak
> > mungkin saya melupakan. Serasa saya kereta inilah harapan masa depan
> saya.
> >
> > Selepas membesar, saya lihat industri kereta Malaysia mengalami zaman
> > yang sangat suram. Kita membesar bersama Kia dan beberapa syarikat Korea
> > namun kita jauh ketinggalan berbanding mereka. Kenapa ini terjadi?
> >
> > Secara nakal saya pernah melakukan beberapa kajian. Setiap pagi saya
> > menghantar anak ke sekolah. Saya akan melalui sebuah lampu isyarat di
> > hadapan sekolah di kawasan rumah saya.
> >
> > Lampu isyarat ini di bina dengan ada butang untuk kanak kanak sekolah
> > melintas. Kajian mendapati kebanyakan pengguna kereta National akan
> > selalu mengingkari lampu isyarat ini.
> >
> > Kesimpulannya saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena kepada pengguna
> > kereta National ini. Saya menjangkakan pembelinya dikalangan orang orang
> > yang tidak memahami undang undang dan tidak berdisplin.
> >
> > Berdasarkan pengalaman saya ini, saya meletakkan pengguna kereta
> > national ialah orang yang dipaksa atau terpaksa membelinya dan
> > dikalangan mereka yang sangat tidak berdisplin.
> >
> > Anda terasa kerana anda penjual kereta National? nah jadikan servis anda
> > terbaik dan jika anda terasa kerana anda berkereta National? Jaga
> > disiplin anda. Hanya anda mampu mengubahnya.
> >
> > Sehingga kini saya masih mengharapkan kereta National kita akan kembali
> > menjadi kereta kebanggan kita dan menjadi kereta utama dunia. Sesuatu
> > harus dilakukan dengan lebih bertanggungjawab.
> >
> > Terima kasih kerana membaca sehingga ke saat akhir. Saya memohon maaf
> > sekali lagi sebagaimana saya nyatakan di awal tulisan saya. Saya
> > nyatakan ini pandangan saya. Anda berhak mempunyai pandangan anda
> sendiri.
> >
> > SEKIAN untuk kali ini. Insha Allah kita akan bertemu lagi. Semoga
> terhibur!
> >
> > *Hj Osama*
> > Penyelaras SAMM Kelantan
> >
> > - See more at:
> >
> http://edyesdotcom.blogspot.com/2014/02/perodua-honda-dan-nissan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+edyesdotcom+%28edyesdotcom%29#sthash.6gUoXUvt.dpuf
> >
> >
>
>
>
>

Tue Feb 18, 2014 7:00 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

yg salahnya Hj Osama samakan "problem" Perodua tu dengan "disiplin"; drebar/pembeli Perodua tu.
ini bukan filem Transformer.
nak salahkan kilang takpe, ni pi salahkan customer dia buat aper ?
komen dia dah jauh ke laut dan lupakan daratan

aku pula pernah kutuk Proton sebab aku pernah pakai Proton,
TaPi aku Tak Pernah kutuk pengguna Proton yg lain..

aku syak Hj Osama ni cuma nak bagitau dunia yg dia dah kaya sebab beli honda Nissan..
aku peduli aper kalau dia dah kaya.... bukan duit aku pun...

Haji Bakhil PRamlee pun tak kutuk org camni..ish2

--------------------------------------------
On Tue, 2/18/14, tanya saya <worksplendid@gmail.com> wrote:

Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Perodua, Honda dan Nissan
To: "automobil&quot; <automobil@yahoogroups.com>
Date: Tuesday, February 18, 2014, 5:22 PM


 









itu pandangan peribadi
beliau, berdasarkan pengalaman. Pada saya tak salah. Setiap
orang ada pandangan masing-masing..


Pengalaman saya
sendiri di worksyop proton. Ade satu kereta perdana yang
baru dibeli, masuk worksyop. Kes - dashboard masuk air bila
hujan.  Kes kedua, seorang uncle baru seminggu pakai kereta
iswara yang colour silver metalic tu.. Setiap kali corner,
pintu belakang terbuka. 


Secara asasnya, apa
yang berlaku? Sebagai pembeli dan pemilik kereta baru yang
sebegini, agaknya apa yang mereka fikirkan, selepas spend
berpuluh ribu ringgit utk mendapatkan satu pengangkutan yang
selesa dan boleh diharap utk ke sana ke mari... dan mungkin
terpaksa berhutang hingga 9 tahun..


Pilihan ditangan
masing-masing.. Ade pendapatan lebih, macam2 boleh beli..
Dari kancil boleh terus pakai panamera ke..  Semua tu boleh
jadi...



2014-02-18 11:55 GMT+08:00
bashah <bwasi@yahoo.com>:

















 









Hj Osama ni nak kutuk Perodua pun
jgnlah sampai kutuk Pengguna/Pembeli Perodua...

Ikut kajian ?...Kajian syok sendiri ni
namanya...

Setakat baru pakai
Honda Nissan tu...aiya...belum lagi pakai BMW


Harap pandangan saya diterima dg mulut terbuka
oleh Osama...









On Tuesday, February
18, 2014 11:00 AM, MHZ <cekelatgetah@gmail.com>
wrote:

 









komen pengguna kereta nasional adalah dikalangan
yang tidak berdisiplin

adalah keterlaluan



On 17/02/2014 11:11 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:

>

>

> *_Perodua, Honda dan Nissan_ *

>

> *telokbakong.blogspot*

>

> *edyesdotcom.blogspot*

>

> *

>

> Posted by Edyes Reduan <https://plus.google.com/102526401243098032092>

>

> *

>

> <http://2.bp.blogspot.com/-knrVyip7EPY/UwGD0a5h_-I/AAAAAAAAISg/g8usmsdzCls/s1600/kereta+di+Malaysia-709343.gif>



>

> Tulisan Santai

> 16 Februari 2014

>

> _*Perodua, Honda dan Nissan*

>

> _Pertamanya saya memohon maaf. Saya pasti permohonan
maaf saya ini akan

> diterima dengan hati penuh terbuka.

>

> Saya juga mengharapkan anda menerima dengan penuh
terbuka apa yang saya

> akan perkatakan. Ini adalah penyataan daripada sisi
saya dan ia adalah

> sangat tidak adil untuk anda mengherdik dan membenci
saya.

>

> Saya katakan ia adalah kenyataannya dan saya sangat
berharap anda semua

> menerimanya.

>

> Semasa saya mula mula mendapat kerja selepas berhempas
pulas belajar

> saya berjaya membeli sebuah kereta produa Kancil. Saya
membeli kancil

> kerana itu hanya kemampuan saya ketika itu.

>

> Namun ketika itu ia sudah menjadi satu kebanggaan yang
sudah agak baik.

> Bujang dan mempunyai kereta walau ianya hanya kancil
sudah menjadikan

> saya tampak sebagai seorang yang sudah berjaya.

>

> Kerana sekiranya anda baru bekerja dan anda mempunyai
kemampuan yang

> lebih daripada kancil anda sebenarnya hanya seorang
penjual dadah atau

> pengikis harta orang tua anda.

>

> Lagipun kancil ketika itu masih dianggap sebagai sangat
trendy dan cool

> bagi seorang anak muda. Ia dilihat sebagai tiket yang
sangat baik untuk

> memancing para gadis gadis berdahi agak licin. Anda
jangan merasakan

> isteri saya jenis itu. Saya tahu dia mencintai saya
sepenuh hati bukan

> kerana saya memiliki jentera ajaib ini. Saya tahu dan
sedar akan hal

> itu.mungkin sedikit ada kot. Kah kah kah.

>

> Oh, saya melalut sangat panjang. Yang saya mahukan di
sini bukan tentang

> itu. Itu hanya pembukaan agar anda tidak sangat akan
'terasa&#39; nanti.

>

> Setiap pembelian kereta akan dibekalkan dengan service
selepas

> pembelian. 15 tahun yang lepas, service bukanlah satu
keutamaan sangat

> baik untuk kereta national kita. Saya tidak tahu
sekarang namun saya

> masih mengekalkan benchmark itu untuk kereta
Malaysia.

>

> Dua minggu selepas membelinya, yang mana runner in 1000
km belum habis,

> pemegang pintu saya patah. Sebagai kereta yang daranya
belum pecah

> sepenuhnya saya dengan penuh bangganya membawa kereta
saya ke pusat

> servis yang telah ditentukan.

>

> Apa yang saya harapkan ialah mereka meminta maaf penuh
jujur dan sykt

> menghantar seorang wanita yang cantik untuk memohon
maaf itu lantas

> menggantikan pemegang pintu itu dengan percuma.

>

> Anda tahu apa jawapan mereka, "maaf dik, adik kena
beli yang baru

> sendiri harganya rm89.90 dan warnanya ialah hitam dan
kami akan

> memasangnya dengan caj." Saya menyumpah dengan
penuh perasaan di dalam hati.

>

> Saya merasakan pembelian yang saya banggakan ini
merupakan penghapusan

> dosa yang telah ditentukan oleh Allah ke atas dosa yang
paling besar

> pernah saya lakukan.

>

> Oleh kerana datuk saya mempunyai bengkel, saya
membawanya ke bengkel

> datuk saya. Mereka hanya menggunakan dawai besi
mengikatnya dan

> mengelokkannya dan cajnya hanyalah percuma.

>

> Bermula daripada hari itu, itulah kali terakhir saya ke
pusat servis

> itu. Bagi saya mereka sangat mencekik darah. Mereka
bukan sahaja menjual

> kereta sambil mencekik darah anda, mereka juga menjual
service sambil

> mahu membunuh anda. Sungguh tidak patut.

>

> Selepas 7 tahun saya bersama Kancil saya menjualnya.
Untuk kesemua harga

> yang saya terpaksa bayar , saya hanya mendapat hanya
lebih kurang rm10

> ribu. Dengan sedikit duit simpanan saya tambahkan
dengan hasil jualan

> kancil, saya membeli sebuah Honda. Oh, saya cukup
bangga. Saya telah

> berjaya meninggalkan legasi kereta National. Saya
merasakan saya telah

> berjaya menumpaskan seribu musuh yang telah setiap
bulan mencekik dan

> mahu membunuh saya. Saya berjaya menjadi manusia yang
sangat merdeka.

>

> Mari saya ceritakan tentang servis honda ini. Ianya
adalah sangat baik.

> Saya diberikan servise secara percuma untuk kesemua
barangannya serta

> upahnya sebanyak 5 kali. Saya hanya perlu booking dan
menghantarnya.

> Yang pasti, mereka juga sangat efisien. Layanan yang
baik di bilik

> menunggu yang beraircond sambil diberikan air kopi atau
milo yang sangat

> disukai oleh anak anak saya.

>

> Pernah satu ketika, aircond kereta saya tidak sejuk.
Mereka

> menggantikannya dengan sebuah aircond baru yang saya
lihat masih di

> dalam plastik bila mereka mahu menukarnya. Hati saya
sangat tersentuh.

>

> Mahu membandingkannya seumpama langit dan bumi. Mereka
sangat cermat dan

> berhati ketika mereka melakukan kerja kerja mereka.
Saya merasa sangat

> berbaloi walau terpaksa membayar harga yang sedikit
mahal untuk kereta

> tersebut. Seperti kata pepatah alah membeli namun
menang memakai.

>

> Polisi mereka juga sangat jelas, mereka membenarkan
kata kata mereka

> semasa sebelum saya menandatangani surat perjanjian.
Salesman yang

> menjualnya cukup ramah dan masih menghubungi saya walau
telah lama saya

> membelinya.

>

> Hampir setiap bulan saya akan menerima buletin Honda
dan akan di berikan

> pelbagai hadiah kepada saya. Setiap kali hari
ulangtahun saya mereka

> akan menghantar kad dan memberitahu saya tentang produk
baru mereka.

> Contoh layanan ini sungguh bertaraf dunia. Anda akan
merasakan sangat

> dihargai sebagai seorang pelanggan.

>

> Saya merasa cukup cukup dihargai. Yang lebih
menariknya, sepanjang 9

> tahun bersama Honda, saya tidak pernah mengalami
masalah yang berat.

> Yang menelan belanja yang besar. Juga tiada lagi
masalah pintu dan

> masalah kecil yang amat lucu untuk di ceritakan. Saya
mengambil

> keputusan untuk tidak menjual kereta ini kerana
mengenangkan ia sangat

> tidak bermasalah.

>

> Sebelum saya membuat keputusan membeli Honda dulu, saya
membuat beberapa

> pertanyaan dan penyelidikan. Saya menimbang banyak
perkara antaranya

> saranan daripada kawan kawan serta beberapa perkara
yang menarik sebagai

> pedoman. Saya juga membaca beberapa artikel.

>

> Antara yang masih tergiang giang di telinga saya ialah
saranan kawan

> saya saudara Aminuddin Abdullah. Dia minta saya menoleh
kepada Nissan.

> Alasannya Nissan di miliki oleh ramai pembeli Cina.
Mengapa bangsa ini

> sukakan Nissan menjadikan satu alasan yang sangat
menarik hati saya.

>

> Akhirnya saya tetap memilih Honda. Seperti juga kawan
saya si Amin itu

> memilih toyota dan kini saya dengar beliau sudah mula
tinggalkan Asia

> dan memilih enjin German sebagai teman barunya. Tahniah
kawanku. Engkau

> pergi dulu menjengah Eropah. Tunggu aku datang suatu
hari nanti.

>

> Kenapa saya tidak memilih Nissan dan memilih Honda
ketika itu?. Mata

> saya tidak pernah merasa bahagia dengan Nissan. Dia
seolah dicipta untuk

> menjadi sangat hodoh dan pelik. Tiada perasaan. Sangat
ketinggalan dan

> saya pasti tiada yang akan menoleh kepadanya untuk kali
kedua.

>

> Untuk kereta baru saya, saya membuat keputusan yang
sangat pelik. Saya

> berusaha mengikut kata otak pelik saya bukan lagi
perasaan. Saya mencuba

> kelainan. Saya memilih Nissan. Hodoh? Masih hodoh, saya
akui itu.

>

> Selepas 1000km pertama saya ke pusat servis Nissan.
Sangat mengujakan.

> Terletak di kawasan yang sangat tidak sibuk. Boleh
berlenggang saja ke

> sana. Besar dan luas. Bilik menanti yang sangat nyaman,
aman, ada wifi,

> air cond dan semestinya air cappucino yang sangat
lazat. Juga terdapat

> surau dan tandas yang sangat bersih dan kemas.

>

> Layanannya saya rasa lebih baik daripada Honda dan jauh
sekali

> berbanding kereta National kita.

>

> Kenapa saya ceritakan semua ini? Bila Proton
mengeluarkan produk

> pertamanya pada 1985 saya baru melangkah ke darjah
satu. Ketika itu jiwa

> patriotik saya masih belum dirosakkan dengan
perkembangan dunia hari ini

> yang sangat mengujakan dan cepat.

>

> Terasa hanya Malaysia ada di peta dunia. Hampir setiap
kami akan bersama

> sama melukis lambang Proton. Malah saya pernah mendapat
hadiah kerana

> lukisan lambang Proton saya yang paling cantik dan
terbaik.

>

> Saya juga tidak pernah melupakan saat bersesak-sesak di
depan Hotel

> Perdana menonton kereta Proton Knight yang di pandu
oleh seorang Mat

> Salleh. Dia membuat pelbagai aksi akrobatik. Sungguh
teruja dan tidak

> mungkin saya melupakan. Serasa saya kereta inilah
harapan masa depan saya.

>

> Selepas membesar, saya lihat industri kereta Malaysia
mengalami zaman

> yang sangat suram. Kita membesar bersama Kia dan
beberapa syarikat Korea

> namun kita jauh ketinggalan berbanding mereka. Kenapa
ini terjadi?

>

> Secara nakal saya pernah melakukan beberapa kajian.
Setiap pagi saya

> menghantar anak ke sekolah. Saya akan melalui sebuah
lampu isyarat di

> hadapan sekolah di kawasan rumah saya.

>

> Lampu isyarat ini di bina dengan ada butang untuk kanak
kanak sekolah

> melintas. Kajian mendapati kebanyakan pengguna kereta
National akan

> selalu mengingkari lampu isyarat ini.

>

> Kesimpulannya saya merasakan ada sesuatu yang tidak
kena kepada pengguna

> kereta National ini. Saya menjangkakan pembelinya
dikalangan orang orang

> yang tidak memahami undang undang dan tidak
berdisplin.

>

> Berdasarkan pengalaman saya ini, saya meletakkan
pengguna kereta

> national ialah orang yang dipaksa atau terpaksa
membelinya dan

> dikalangan mereka yang sangat tidak berdisplin.

>

> Anda terasa kerana anda penjual kereta National? nah
jadikan servis anda

> terbaik dan jika anda terasa kerana anda berkereta
National? Jaga

> disiplin anda. Hanya anda mampu mengubahnya.

>

> Sehingga kini saya masih mengharapkan kereta National
kita akan kembali

> menjadi kereta kebanggan kita dan menjadi kereta utama
dunia. Sesuatu

> harus dilakukan dengan lebih bertanggungjawab.

>

> Terima kasih kerana membaca sehingga ke saat akhir.
Saya memohon maaf

> sekali lagi sebagaimana saya nyatakan di awal tulisan
saya. Saya

> nyatakan ini pandangan saya. Anda berhak mempunyai
pandangan anda sendiri.

>

> SEKIAN untuk kali ini. Insha Allah kita akan bertemu
lagi. Semoga terhibur!

>

> *Hj Osama*

> Penyelaras SAMM Kelantan

>

> - See more at:

> http://edyesdotcom.blogspot.com/2014/02/perodua-honda-dan-nissan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+edyesdotcom+%28edyesdotcom%29#sthash.6gUoXUvt.dpuf



>

>













































#yiv6633460724 #yiv6633460724 --
#yiv6633460724ygrp-mkp {
border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px
0;padding:0 10px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mkp hr {
border:1px solid #d8d8d8;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mkp #yiv6633460724hd {
color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px
0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mkp #yiv6633460724ads {
margin-bottom:10px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mkp .yiv6633460724ad {
padding:0 0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mkp .yiv6633460724ad p {
margin:0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mkp .yiv6633460724ad a {
color:#0000ff;text-decoration:none;}
#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-sponsor
#yiv6633460724ygrp-lc {
font-family:Arial;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-sponsor
#yiv6633460724ygrp-lc #yiv6633460724hd {
margin:10px
0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-sponsor
#yiv6633460724ygrp-lc .yiv6633460724ad {
margin-bottom:10px;padding:0 0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724actions {
font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724activity {
background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724activity span {
font-weight:700;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724activity span:first-child {
text-transform:uppercase;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724activity span a {
color:#5085b6;text-decoration:none;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724activity span span {
color:#ff7900;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724activity span
.yiv6633460724underline {
text-decoration:underline;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724attach {
clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px
0;width:400px;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724attach div a {
text-decoration:none;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724attach img {
border:none;padding-right:5px;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724attach label {
display:block;margin-bottom:5px;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724attach label a {
text-decoration:none;}

#yiv6633460724 blockquote {
margin:0 0 0 4px;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724bold {
font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724bold a {
text-decoration:none;}

#yiv6633460724 dd.yiv6633460724last p a {
font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv6633460724 dd.yiv6633460724last p span {
margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}

#yiv6633460724 dd.yiv6633460724last p
span.yiv6633460724yshortcuts {
margin-right:0;}

#yiv6633460724 div.yiv6633460724attach-table div div a {
text-decoration:none;}

#yiv6633460724 div.yiv6633460724attach-table {
width:400px;}

#yiv6633460724 div.yiv6633460724file-title a, #yiv6633460724
div.yiv6633460724file-title a:active, #yiv6633460724
div.yiv6633460724file-title a:hover, #yiv6633460724
div.yiv6633460724file-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv6633460724 div.yiv6633460724photo-title a,
#yiv6633460724 div.yiv6633460724photo-title a:active,
#yiv6633460724 div.yiv6633460724photo-title a:hover,
#yiv6633460724 div.yiv6633460724photo-title a:visited {
text-decoration:none;}

#yiv6633460724 div#yiv6633460724ygrp-mlmsg
#yiv6633460724ygrp-msg p a span.yiv6633460724yshortcuts {
font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724green {
color:#628c2a;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724MsoNormal {
margin:0 0 0 0;}

#yiv6633460724 o {
font-size:0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724photos div {
float:left;width:72px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724photos div div {
border:1px solid
#666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724photos div label {
color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724reco-category {
font-size:77%;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724reco-desc {
font-size:77%;}

#yiv6633460724 .yiv6633460724replbq {
margin:4px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-actbar div a:first-child {
margin-right:2px;padding-right:5px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mlmsg {
font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean,
sans-serif;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mlmsg table {
font-size:inherit;font:100%;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mlmsg select,
#yiv6633460724 input, #yiv6633460724 textarea {
font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mlmsg pre, #yiv6633460724
code {
font:115% monospace;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mlmsg * {
line-height:1.22em;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-mlmsg #yiv6633460724logo {
padding-bottom:10px;}


#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-msg p a {
font-family:Verdana;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-msg
p#yiv6633460724attach-count span {
color:#1E66AE;font-weight:700;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-reco
#yiv6633460724reco-head {
color:#ff7900;font-weight:700;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-reco {
margin-bottom:20px;padding:0px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-sponsor #yiv6633460724ov
li a {
font-size:130%;text-decoration:none;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-sponsor #yiv6633460724ov
li {
font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-sponsor #yiv6633460724ov
ul {
margin:0;padding:0 0 0 8px;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-text {
font-family:Georgia;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-text p {
margin:0 0 1em 0;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-text tt {
font-size:120%;}

#yiv6633460724 #yiv6633460724ygrp-vital ul li:last-child {
border-right:none !important;
}
#yiv6633460724


Tue Feb 18, 2014 7:53 pm (PST) . Posted by:

cirit3

Pada saya, kalau nak kutuk, kutuk saja jenama berkenaan, jgn
kutuk pembelinya, jgn samakan pembelinya dgn mind a kelas ke3,
mereka pun beli kenderaan kerana mereka perlukan kenderaan. Dlm
ranking dunia, pusat service yg terbaik ialah jenama Lexus
sehinggakan Mercedes benz dan BMW pun tak mampu menandinginya.
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.
From: tanya sayaSent: Wednesday, 19 February 2014 09:23To:
automobilReply To: automobil@yahoogroups.comSubject: Re:
www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Perodua, Honda dan Nissan


itu pandangan peribadi beliau, berdasarkan pengalaman. Pada saya
tak salah. Setiap orang ada pandangan masing-masing..
Pengalaman saya sendiri di worksyop proton. Ade satu kereta
perdana yang baru dibeli, masuk worksyop. Kes - dashboard masuk
air bila hujan. Kes kedua, seorang uncle baru seminggu pakai
kereta iswara yang colour silver metalic tu.. Setiap kali corner,
pintu belakang terbuka.
Secara asasnya, apa yang berlaku? Sebagai pembeli dan pemilik
kereta baru yang sebegini, agaknya apa yang mereka fikirkan,
selepas spend berpuluh ribu ringgit utk mendapatkan satu
pengangkutan yang selesa dan boleh diharap utk ke sana ke mari...
dan mungkin terpaksa berhutang hingga 9 tahun..
Pilihan ditangan masing-masing.. Ade pendapatan lebih, macam2
boleh beli.. Dari kancil boleh terus pakai panamera ke.. Semua
tu boleh jadi...

2014-02-18 11:55 GMT+08:00 bashah <bwasi@yahoo.com
<mailto:bwasi@yahoo.com> >:


Hj Osama ni nak kutuk Perodua pun jgnlah sampai kutuk
Pengguna/Pembeli Perodua... Ikut kajian ?...Kajian syok sendiri
ni namanya... Setakat baru pakai Honda Nissan tu...aiya...belum
lagi pakai BMW
Harap pandangan saya diterima dg mulut terbuka oleh Osama...


On Tuesday, February 18, 2014 11:00 AM, MHZ
<cekelatgetah@gmail.com <mailto:cekelatgetah@gmail.com> > wrote:
komen pengguna kereta nasional
adalah dikalangan yang tidak berdisiplin
adalah keterlaluan

On 17/02/2014 11:11 PM, -:eSpAcE9808:- wrote:
>
>
> *_Perodua, Honda dan Nissan_ *
>
> *telokbakong.blogspot*
>
> *edyesdotcom.blogspot*
>
> *
>
> Posted by Edyes Reduan
<https://plus.google.com/102526401243098032092
<https://plus.google.com/102526401243098032092> >
>
> *
>
>
<http://2.bp.blogspot.com/-knrVyip7EPY/UwGD0a5h_-I/AAAAAAAAISg/g8\
usmsdzCls/s1600/kereta+di+Malaysia-709343.gif
<http://2.bp.blogspot.com/-knrVyip7EPY/UwGD0a5h_-I/AAAAAAAAISg/g8\
usmsdzCls/s1600/kereta+di+Malaysia-709343.gif> >
>
> Tulisan Santai
> 16 Februari 2014
>
> _*Perodua, Honda dan Nissan*
>
> _Pertamanya saya memohon maaf. Saya pasti permohonan maaf saya
ini akan
> diterima dengan hati penuh terbuka.
>
> Saya juga mengharapkan anda menerima dengan penuh terbuka apa
yang saya
> akan perkatakan. Ini adalah penyataan daripada sisi saya dan ia
adalah
> sangat tidak adil untuk anda mengherdik dan membenci saya.
>
> Saya katakan ia adalah kenyataannya dan saya sangat berharap
anda semua
> menerimanya.
>
> Semasa saya mula mula mendapat kerja selepas berhempas pulas
belajar
> saya berjaya membeli sebuah kereta produa Kancil. Saya membeli
kancil
> kerana itu hanya kemampuan saya ketika itu.
>
> Namun ketika itu ia sudah menjadi satu kebanggaan yang sudah
agak baik.
> Bujang dan mempunyai kereta walau ianya hanya kancil sudah
menjadikan
> saya tampak sebagai seorang yang sudah berjaya.
>
> Kerana sekiranya anda baru bekerja dan anda mempunyai kemampuan
yang
> lebih daripada kancil anda sebenarnya hanya seorang penjual
dadah atau
> pengikis harta orang tua anda.
>
> Lagipun kancil ketika itu masih dianggap sebagai sangat trendy
dan cool
> bagi seorang anak muda. Ia dilihat sebagai tiket yang sangat
baik untuk
> memancing para gadis gadis berdahi agak licin. Anda jangan
merasakan
> isteri saya jenis itu. Saya tahu dia mencintai saya sepenuh
hati bukan
> kerana saya memiliki jentera ajaib ini. Saya tahu dan sedar
akan hal
> itu.mungkin sedikit ada kot. Kah kah kah.
>
> Oh, saya melalut sangat panjang. Yang saya mahukan di sini
bukan tentang
> itu. Itu hanya pembukaan agar anda tidak sangat akan 'terasa&#39;
nanti.
>
> Setiap pembelian kereta akan dibekalkan dengan service selepas
> pembelian. 15 tahun yang lepas, service bukanlah satu keutamaan
sangat
> baik untuk kereta national kita. Saya tidak tahu sekarang namun
saya
> masih mengekalkan benchmark itu untuk kereta Malaysia.
>
> Dua minggu selepas membelinya, yang mana runner in 1000 km
belum habis,
> pemegang pintu saya patah. Sebagai kereta yang daranya belum
pecah
> sepenuhnya saya dengan penuh bangganya membawa kereta saya ke
pusat
> servis yang telah ditentukan.
>
> Apa yang saya harapkan ialah mereka meminta maaf penuh jujur
dan sykt
> menghantar seorang wanita yang cantik untuk memohon maaf itu
lantas
> menggantikan pemegang pintu itu dengan percuma.
>
> Anda tahu apa jawapan mereka, "maaf dik, adik kena beli yang
baru
> sendiri harganya rm89.90 dan warnanya ialah hitam dan kami akan
> memasangnya dengan caj." Saya menyumpah dengan penuh perasaan
di dalam hati.
>
> Saya merasakan pembelian yang saya banggakan ini merupakan
penghapusan
> dosa yang telah ditentukan oleh Allah ke atas dosa yang paling
besar
> pernah saya lakukan.
>
> Oleh kerana datuk saya mempunyai bengkel, saya membawanya ke
bengkel
> datuk saya. Mereka hanya menggunakan dawai besi mengikatnya dan
> mengelokkannya dan cajnya hanyalah percuma.
>
> Bermula daripada hari itu, itulah kali terakhir saya ke pusat
servis
> itu. Bagi saya mereka sangat mencekik darah. Mereka bukan
sahaja menjual
> kereta sambil mencekik darah anda, mereka juga menjual service
sambil
> mahu membunuh anda. Sungguh tidak patut.
>
> Selepas 7 tahun saya bersama Kancil saya menjualnya. Untuk
kesemua harga
> yang saya terpaksa bayar , saya hanya mendapat hanya lebih
kurang rm10
> ribu. Dengan sedikit duit simpanan saya tambahkan dengan hasil
jualan
> kancil, saya membeli sebuah Honda. Oh, saya cukup bangga. Saya
telah
> berjaya meninggalkan legasi kereta National. Saya merasakan
saya telah
> berjaya menumpaskan seribu musuh yang telah setiap bulan
mencekik dan
> mahu membunuh saya. Saya berjaya menjadi manusia yang sangat
merdeka.
>
> Mari saya ceritakan tentang servis honda ini. Ianya adalah
sangat baik.
> Saya diberikan servise secara percuma untuk kesemua barangannya
serta
> upahnya sebanyak 5 kali. Saya hanya perlu booking dan
menghantarnya.
> Yang pasti, mereka juga sangat efisien. Layanan yang baik di
bilik
> menunggu yang beraircond sambil diberikan air kopi atau milo
yang sangat
> disukai oleh anak anak saya.
>
> Pernah satu ketika, aircond kereta saya tidak sejuk. Mereka
> menggantikannya dengan sebuah aircond baru yang saya lihat
masih di
> dalam plastik bila mereka mahu menukarnya. Hati saya sangat
tersentuh.
>
> Mahu membandingkannya seumpama langit dan bumi. Mereka sangat
cermat dan
> berhati ketika mereka melakukan kerja kerja mereka. Saya merasa
sangat
> berbaloi walau terpaksa membayar harga yang sedikit mahal untuk
kereta
> tersebut. Seperti kata pepatah alah membeli namun menang
memakai.
>
> Polisi mereka juga sangat jelas, mereka membenarkan kata kata
mereka
> semasa sebelum saya menandatangani surat perjanjian. Salesman
yang
> menjualnya cukup ramah dan masih menghubungi saya walau telah
lama saya
> membelinya.
>
> Hampir setiap bulan saya akan menerima buletin Honda dan akan
di berikan
> pelbagai hadiah kepada saya. Setiap kali hari ulangtahun saya
mereka
> akan menghantar kad dan memberitahu saya tentang produk baru
mereka.
> Contoh layanan ini sungguh bertaraf dunia. Anda akan merasakan
sangat
> dihargai sebagai seorang pelanggan.
>
> Saya merasa cukup cukup dihargai. Yang lebih menariknya,
sepanjang 9
> tahun bersama Honda, saya tidak pernah mengalami masalah yang
berat.
> Yang menelan belanja yang besar. Juga tiada lagi masalah pintu
dan
> masalah kecil yang amat lucu untuk di ceritakan. Saya mengambil
> keputusan untuk tidak menjual kereta ini kerana mengenangkan ia
sangat
> tidak bermasalah.
>
> Sebelum saya membuat keputusan membeli Honda dulu, saya membuat
beberapa
> pertanyaan dan penyelidikan. Saya menimbang banyak perkara
antaranya
> saranan daripada kawan kawan serta beberapa perkara yang
menarik sebagai
> pedoman. Saya juga membaca beberapa artikel.
>
> Antara yang masih tergiang giang di telinga saya ialah saranan
kawan
> saya saudara Aminuddin Abdullah. Dia minta saya menoleh kepada
Nissan.
> Alasannya Nissan di miliki oleh ramai pembeli Cina. Mengapa
bangsa ini
> sukakan Nissan menjadikan satu alasan yang sangat menarik hati
saya.
>
> Akhirnya saya tetap memilih Honda. Seperti juga kawan saya si
Amin itu
> memilih toyota dan kini saya dengar beliau sudah mula
tinggalkan Asia
> dan memilih enjin German sebagai teman barunya. Tahniah
kawanku. Engkau
> pergi dulu menjengah Eropah. Tunggu aku datang suatu hari
nanti.
>
> Kenapa saya tidak memilih Nissan dan memilih Honda ketika itu?.
Mata
> saya tidak pernah merasa bahagia dengan Nissan. Dia seolah
dicipta untuk
> menjadi sangat hodoh dan pelik. Tiada perasaan. Sangat
ketinggalan dan
> saya pasti tiada yang akan menoleh kepadanya untuk kali kedua.
>
> Untuk kereta baru saya, saya membuat keputusan yang sangat
pelik. Saya
> berusaha mengikut kata otak pelik saya bukan lagi perasaan.
Saya mencuba
> kelainan. Saya memilih Nissan. Hodoh? Masih hodoh, saya akui
itu.
>
> Selepas 1000km pertama saya ke pusat servis Nissan. Sangat
mengujakan.
> Terletak di kawasan yang sangat tidak sibuk. Boleh berlenggang
saja ke
> sana. Besar dan luas. Bilik menanti yang sangat nyaman, aman,
ada wifi,
> air cond dan semestinya air cappucino yang sangat lazat. Juga
terdapat
> surau dan tandas yang sangat bersih dan kemas.
>
> Layanannya saya rasa lebih baik daripada Honda dan jauh sekali
> berbanding kereta National kita.
>
> Kenapa saya ceritakan semua ini? Bila Proton mengeluarkan
produk
> pertamanya pada 1985 saya baru melangkah ke darjah satu. Ketika
itu jiwa
> patriotik saya masih belum dirosakkan dengan perkembangan dunia
hari ini
> yang sangat mengujakan dan cepat.
>
> Terasa hanya Malaysia ada di peta dunia. Hampir setiap kami
akan bersama
> sama melukis lambang Proton. Malah saya pernah mendapat hadiah
kerana
> lukisan lambang Proton saya yang paling cantik dan terbaik.
>
> Saya juga tidak pernah melupakan saat bersesak-sesak di depan
Hotel
> Perdana menonton kereta Proton Knight yang di pandu oleh
seorang Mat
> Salleh. Dia membuat pelbagai aksi akrobatik. Sungguh teruja dan
tidak
> mungkin saya melupakan. Serasa saya kereta inilah harapan masa
depan saya.
>
> Selepas membesar, saya lihat industri kereta Malaysia mengalami
zaman
> yang sangat suram. Kita membesar bersama Kia dan beberapa
syarikat Korea
> namun kita jauh ketinggalan berbanding mereka. Kenapa ini
terjadi?
>
> Secara nakal saya pernah melakukan beberapa kajian. Setiap pagi
saya
> menghantar anak ke sekolah. Saya akan melalui sebuah lampu
isyarat di
> hadapan sekolah di kawasan rumah saya.
>
> Lampu isyarat ini di bina dengan ada butang untuk kanak kanak
sekolah
> melintas. Kajian mendapati kebanyakan pengguna kereta National
akan
> selalu mengingkari lampu isyarat ini.
>
> Kesimpulannya saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena kepada
pengguna
> kereta National ini. Saya menjangkakan pembelinya dikalangan
orang orang
> yang tidak memahami undang undang dan tidak berdisplin.
>
> Berdasarkan pengalaman saya ini, saya meletakkan pengguna
kereta
> national ialah orang yang dipaksa atau terpaksa membelinya dan
> dikalangan mereka yang sangat tidak berdisplin.
>
> Anda terasa kerana anda penjual kereta National? nah jadikan
servis anda
> terbaik dan jika anda terasa kerana anda berkereta National?
Jaga
> disiplin anda. Hanya anda mampu mengubahnya.
>
> Sehingga kini saya masih mengharapkan kereta National kita akan
kembali
> menjadi kereta kebanggan kita dan menjadi kereta utama dunia.
Sesuatu
> harus dilakukan dengan lebih bertanggungjawab.
>
> Terima kasih kerana membaca sehingga ke saat akhir. Saya
memohon maaf
> sekali lagi sebagaimana saya nyatakan di awal tulisan saya.
Saya
> nyatakan ini pandangan saya. Anda berhak mempunyai pandangan
anda sendiri.
>
> SEKIAN untuk kali ini. Insha Allah kita akan bertemu lagi.
Semoga terhibur!
>
> *Hj Osama*
> Penyelaras SAMM Kelantan
>
> - See more at:
>
http://edyesdotcom.blogspot.com/2014/02/perodua-honda-dan-nissan.&#92;
html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+e&#92;
dyesdotcom+%28edyesdotcom%29#sthash.6gUoXUvt.dpuf
<http://edyesdotcom.blogspot.com/2014/02/perodua-honda-dan-nissan\
.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+&#92;
edyesdotcom+%28edyesdotcom%29#sthash.6gUoXUvt.dpuf>
>
>








Tue Feb 18, 2014 8:06 pm (PST) . Posted by:

"Din mi16" dinmi16

yang langgar undang2 tu mentaliti pemandu..bukan salah kete pun.tak kira la kete mahal ker murah ke.

On Tuesday, 18 February 2014 8:43 PM, nafis hussin <nafishussin@gmail.com> wrote:

 
bnyk yg sy tgok kete mahal2 langgar undang2...kelam kabut bagai..tp tang servis produa mmg tah hape2...sekian

Tue Feb 18, 2014 11:49 pm (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Saya adalah proud owner of Proton and Nissan.
So saya ni driver yang macam mana?

Tak adil jika menyamakan kualiti kereta dengan kualiti driver.
Sekadar pendapat yang tak berapa sen dari saya..

2014-02-19 12:06 GMT+08:00 Din mi16 <dinmi16@yahoo.com>:

>
>
> yang langgar undang2 tu mentaliti pemandu..bukan salah kete pun.tak kira
> la kete mahal ker murah ke.
>
>
> On Tuesday, 18 February 2014 8:43 PM, nafis hussin <
> nafishussin@gmail.com> wrote:
>
> bnyk yg sy tgok kete mahal2 langgar undang2...kelam kabut bagai..tp tang
> servis produa mmg tah hape2...sekian
>
>
>
>
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: