Thursday, February 12, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4128

9 Messages

Digest #4128

Messages

Tue Feb 10, 2015 7:45 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Bandingkanlah Diantara Najib & Jokowi...
greenboc.blogspot
Posted by Green Boc

Lawatan Jokowi: Yang Baik Kita Teladani Yang Buruk Kita Jauhi
Oleh A Kadir Jasin

LAWATAN Presiden Joko Widodo aka Jokowi ke negara kita sangat penting. Pertalian darah dan sejarah diperkukuh dan teladan dipelajari.

Presiden Jokowi tandatangani buku pelawat Istana Negera.

Presiden Jokowi dan isteri, Ibu Iriana.

Urusan peribadi: Presiden Jokowi dan isteri terbang ekonomi.

Kata Presiden Jokowi: "Saya ini wong ndeso, wong kampung, nggak ngerti golf. Saya bisanya nyangkul. Saya itu tidak bisa main golf. Belum pernah pegang stik golf. Belum pernah lihat dalamnya golf gimana."

Kata saya, ngak perlu risau Pak Presiden. Apa hebatnya golf?

Ular tedung tidak hilang bisanya kalau menyusur akar. Ular lidi panjatlah pohon paling tinggi tetap tidak berbisa.

Wallahuaklam.

comments:

Anonymous said...

Jokowi dan Bijan , bagai Garuda dan Keldai.

1 Mat Dah Bahalol

BaDiN said...
antara kedua pemimpin mana satu lebih menjiwai denyut nadi rakyat.Hanya yg berotak pintar boleh membezakannya.

Anonymous said...
kalu kat negara Jokovi, org macam bijan ni dah lama kena tendang

Anonymous said...
Sekali lagi, presideng parti tuan tuan kata tiada siapa boleh paksa dia pergi meeting.

Ada sesiapa paksa dia ker? Dap ker?

Kalau Ada paksa maka adalah paksa oleh Muktamar!

Kenapa nak salah dap hanya kerana lge tu cina yang pentingkan kehadiranan seorang presideng? Racist policy has become acceptable reason n this parti?!?!?!

Kenapa bat dan gb masih nak kata golongan ini hanya minority di party?

Anonymous said...
Yang penting amalan Kelas Pertama tidak boleh ditinggalkan.

Jeman said...
Byk pemimpin PAS skang dah jd juruckp UMNO.. cth tedekat Nik Amar, Nik Abduh, Zuhdi Marzuki, Mat Senik n Tantawi.. cybertrooper UMNO haramjadah senang2 dpt elaun bile bahalol2 ni becakap di media.. apa yg Hj Hadi buat adalah lanjutan dr sokongan puak2 ni.. smlm aku dh maki sorg penyokong UG ni yg suke tuduh org yg x stuju dgn presiden ni penyokong PASMA & DAP.. kami semua bkn peduli pon diorg tapi gaye UG ni klau dibiarkn makin lame la UMNO ni menindas rakyat jelata..

Faqirulkhoir said...
Ma'af, gue nampak pm Mesia ni lebih dekat dgn Prabowo, dan bukan bandingan dgn bapak Jolowi.

Anonymous said...
Kalau ada program Pertukaran Suka Sama Suka antara Jokowi dengan Najib seperti pertukaran pelajar kan best

Najib belajar menyangkul dan rasa naik flight ekonomi

Jokowi pula mengajar pemimpin Malaysia supaya jangan salah guna kuasa untuk kepentingan sendiri dan jangan takut membakar lori dan traktor yang menceroboh hutan hutan serta tanah bukit

Anonymous said...
makanya darila pemimpin org kampung, bukan anak PM yg biasa hidup mewah.

next anak mahdey, anak tun hussein jgn dipilih jadi PM

Anonymous said...
Sejak ada First class lagi Najib tak pernah naik Economy Class Jangan lah lepas ni Najib buang tabiat pulak naik flight Economy classs

Jangan harap Najib berubah Sebelum ini Najib pernah meninjau dan pernah guna pengangkutan awam

Tue Feb 10, 2015 7:46 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Hentikan Memanaskan Enjin Kenderaan Awal Pagi !

Dilulus untuk paparan oleh memo
tranungkite.net

Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.

Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.

Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga.

Golongan kaki panaskan enjin seperti itu mesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature". Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.

DINDING SILINDER CEPAT HAUS

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.

Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.

Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.-thehypemedia

Tue Feb 10, 2015 4:06 pm (PST) . Posted by:

"bashah" bwasi

""""" dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak""""
Ya, eloklah sangat advice ni..bila nak start balik batt kong pasal selalu on-off.dan kereta yg enjin mati ni pulak berada disimpang empat atau simpang keretapi.

On Tuesday, February 10, 2015 11:46 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
| Hentikan Memanaskan Enjin Kenderaan Awal Pagi !
 
Dilulus untuk paparan oleh memo
tranungkite.net |

 

Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.

Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.

Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga.

Golongan kaki panaskan enjin seperti itu mesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature". Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.

DINDING SILINDER CEPAT HAUS

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.

Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.

Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.-thehypemedia

#yiv3474058279 #yiv3474058279 -- #yiv3474058279ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mkp #yiv3474058279hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mkp #yiv3474058279ads {margin-bottom:10px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mkp .yiv3474058279ad {padding:0 0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mkp .yiv3474058279ad p {margin:0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mkp .yiv3474058279ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-sponsor #yiv3474058279ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-sponsor #yiv3474058279ygrp-lc #yiv3474058279hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-sponsor #yiv3474058279ygrp-lc .yiv3474058279ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279activity span {font-weight:700;}#yiv3474058279 #yiv3474058279activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv3474058279 #yiv3474058279activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv3474058279 #yiv3474058279activity span span {color:#ff7900;}#yiv3474058279 #yiv3474058279activity span .yiv3474058279underline {text-decoration:underline;}#yiv3474058279 .yiv3474058279attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv3474058279 .yiv3474058279attach div a {text-decoration:none;}#yiv3474058279 .yiv3474058279attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv3474058279 .yiv3474058279attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv3474058279 .yiv3474058279attach label a {text-decoration:none;}#yiv3474058279 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv3474058279 .yiv3474058279bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv3474058279 .yiv3474058279bold a {text-decoration:none;}#yiv3474058279 dd.yiv3474058279last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv3474058279 dd.yiv3474058279last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv3474058279 dd.yiv3474058279last p span.yiv3474058279yshortcuts {margin-right:0;}#yiv3474058279 div.yiv3474058279attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv3474058279 div.yiv3474058279attach-table {width:400px;}#yiv3474058279 div.yiv3474058279file-title a, #yiv3474058279 div.yiv3474058279file-title a:active, #yiv3474058279 div.yiv3474058279file-title a:hover, #yiv3474058279 div.yiv3474058279file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv3474058279 div.yiv3474058279photo-title a, #yiv3474058279 div.yiv3474058279photo-title a:active, #yiv3474058279 div.yiv3474058279photo-title a:hover, #yiv3474058279 div.yiv3474058279photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv3474058279 div#yiv3474058279ygrp-mlmsg #yiv3474058279ygrp-msg p a span.yiv3474058279yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv3474058279 .yiv3474058279green {color:#628c2a;}#yiv3474058279 .yiv3474058279MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv3474058279 o {font-size:0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279photos div {float:left;width:72px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279reco-category {font-size:77%;}#yiv3474058279 #yiv3474058279reco-desc {font-size:77%;}#yiv3474058279 .yiv3474058279replbq {margin:4px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mlmsg select, #yiv3474058279 input, #yiv3474058279 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mlmsg pre, #yiv3474058279 code {font:115% monospace;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-mlmsg #yiv3474058279logo {padding-bottom:10px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-msg p#yiv3474058279attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-reco #yiv3474058279reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-sponsor #yiv3474058279ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-sponsor #yiv3474058279ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-sponsor #yiv3474058279ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv3474058279 #yiv3474058279ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv3474058279

Wed Feb 11, 2015 4:42 am (PST) . Posted by:

"jaghahha kkam" radak48ira



On Wednesday, February 11, 2015 8:06 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  """"" dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak""""
Ya, eloklah sangat advice ni..bila nak start balik batt kong pasal selalu on-off.dan kereta yg enjin mati ni pulak berada disimpang empat atau simpang keretapi.

On Tuesday, February 10, 2015 11:46 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
| Hentikan Memanaskan Enjin Kenderaan Awal Pagi !
 
Dilulus untuk paparan oleh memo
tranungkite.net |

 

Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.

Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit.

Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga.

Golongan kaki panaskan enjin seperti itu mesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature". Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.

DINDING SILINDER CEPAT HAUS

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.

Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.

Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.-thehypemedia

#yiv1697565373 #yiv1697565373 -- #yiv1697565373ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mkp #yiv1697565373hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mkp #yiv1697565373ads {margin-bottom:10px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mkp .yiv1697565373ad {padding:0 0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mkp .yiv1697565373ad p {margin:0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mkp .yiv1697565373ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-sponsor #yiv1697565373ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-sponsor #yiv1697565373ygrp-lc #yiv1697565373hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-sponsor #yiv1697565373ygrp-lc .yiv1697565373ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373activity span {font-weight:700;}#yiv1697565373 #yiv1697565373activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1697565373 #yiv1697565373activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1697565373 #yiv1697565373activity span span {color:#ff7900;}#yiv1697565373 #yiv1697565373activity span .yiv1697565373underline {text-decoration:underline;}#yiv1697565373 .yiv1697565373attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv1697565373 .yiv1697565373attach div a {text-decoration:none;}#yiv1697565373 .yiv1697565373attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1697565373 .yiv1697565373attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1697565373 .yiv1697565373attach label a {text-decoration:none;}#yiv1697565373 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1697565373 .yiv1697565373bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1697565373 .yiv1697565373bold a {text-decoration:none;}#yiv1697565373 dd.yiv1697565373last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1697565373 dd.yiv1697565373last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1697565373 dd.yiv1697565373last p span.yiv1697565373yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1697565373 div.yiv1697565373attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1697565373 div.yiv1697565373attach-table {width:400px;}#yiv1697565373 div.yiv1697565373file-title a, #yiv1697565373 div.yiv1697565373file-title a:active, #yiv1697565373 div.yiv1697565373file-title a:hover, #yiv1697565373 div.yiv1697565373file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1697565373 div.yiv1697565373photo-title a, #yiv1697565373 div.yiv1697565373photo-title a:active, #yiv1697565373 div.yiv1697565373photo-title a:hover, #yiv1697565373 div.yiv1697565373photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1697565373 div#yiv1697565373ygrp-mlmsg #yiv1697565373ygrp-msg p a span.yiv1697565373yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1697565373 .yiv1697565373green {color:#628c2a;}#yiv1697565373 .yiv1697565373MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1697565373 o {font-size:0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373photos div {float:left;width:72px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373reco-category {font-size:77%;}#yiv1697565373 #yiv1697565373reco-desc {font-size:77%;}#yiv1697565373 .yiv1697565373replbq {margin:4px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mlmsg select, #yiv1697565373 input, #yiv1697565373 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mlmsg pre, #yiv1697565373 code {font:115% monospace;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-mlmsg #yiv1697565373logo {padding-bottom:10px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-msg p#yiv1697565373attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-reco #yiv1697565373reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-sponsor #yiv1697565373ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-sponsor #yiv1697565373ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-sponsor #yiv1697565373ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1697565373 #yiv1697565373ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv1697565373

Wed Feb 11, 2015 9:08 pm (PST) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

Mazda 6, kalau stop, tak tekan minyak, enjin mati.
Tekan minyak balik, enjin hidup..
Sesuai la kalau nak nak off enjin time berenti.

Regards,
-zaied-

2015-02-11 8:05 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> """"" dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak""""
>
> Ya, eloklah sangat advice ni..bila nak start balik batt kong pasal selalu
> on-off.
> dan kereta yg enjin mati ni pulak berada disimpang empat atau simpang
> keretapi.
>
>
> On Tuesday, February 10, 2015 11:46 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> 
>
> *Hentikan Memanaskan Enjin Kenderaan Awal Pagi !*
> Dilulus untuk paparan oleh memo
> <http://www.tranungkite.net/v12/PenjagaKubur>
> tranungkite.net
> <http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&new_topic=7>
>
> Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta
> kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.
>
> Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau
> ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada
> yang memanaskan selama 5 minit.
>
> Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai
> stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk
> memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga.
>
> Golongan kaki panaskan enjin seperti itu mesti bangun awal. Semua ini
> dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan
> jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.
>
> Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa
> kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa
> orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?
>
> Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan
> dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak
> digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen
> nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan.
> Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika
> Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin
> kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit
> atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?
>
> The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang
> terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu
> persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin
> kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur
> ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?
>
> Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu
> Les Ryder berkata, "Engines run best at their design temperature".
> Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih
> dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius.
> Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara
> yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika
> memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi 'gentle' kalau pandu
> terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak
> betul ini.
>
>
>
> *DINDING SILINDER CEPAT HAUS*Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan
> enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara
> yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran
> bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap
> membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak
> terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir
> yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding
> silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian
> sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun
> perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul,
> sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.
>
>
>
> *PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR*Di samping itu, tabiat ini juga boleh
> mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja
> palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan
> menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada
> peningkatan bahan api sebanyak 5%.
>
>
>
> *PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT*Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya
> akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada
> enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil
> daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam
> keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk
> panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos
> yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.
>
>
>
> *FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK*Kenderaan pada masa kini
> biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter
> pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai.
> Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang
> terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman.
> Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon
> monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada
> nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada
> karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi
> daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.
>
> Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan
> pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka
> hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap
> suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang
> sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar
> bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang
> berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat
> berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan
> meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam
> keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak
> bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?
>
>
>
> *MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN*Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit
> tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ
> iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang
> ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar
> angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara
> yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang
> agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun
> meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.
>
> Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit
> masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu
> naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya
> perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin
> telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir.
> Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju
> crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya
> mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan
> crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya
> membiarkan enjin dalam keadaan idling?
>
> Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya
> lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung
> pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang
> asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang
> warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti
> mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja
> enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak,
> siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil
> sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.
>
> Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar
> dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda
> tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan
> bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur,
> dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu
> enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh
> menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang
> ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin
> dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu
> juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau
> ke atmosfera yang membawa pemanasan global.*-thehypemedia*
> <http://www.thehypermedia.com/2015/02/hentikan-memanaskan-enjin-kenderaan.html>
>
>
>
>
>

Tue Feb 10, 2015 7:47 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

PALING RENDAH RM18000 KATA CIKGU NI
bloglist-malaysia.blogspot
lantakhangpala.blogspot.
Seorang guru wanita memuat naik status di laman Facebooknya yang boleh membangkitkan kemarahan kaum Adam akan ayatnya yang berunsur penghinaan.

Guru wanita yang menggunakan nama Cikgu Nur Wafidah Damia memuat naik status bahawa para wanita sewajarnya hanya menerima hantaran perkahwinan paling minima sebanyak RM18,000 dan paling tinggi, RM35,000 hingga RM40,000 ke atas.

"Wajib minta hantaran tinggi pada pihak lelaki. Paling rendah RM18,000. Paling tinggi RM35,000 - RM40,000.

"Lelaki yang tak mampu wajib halau dia dan jangan dijadikan kekasih atau suami. Layak dia kahwin dalam reban ayam bersama dengan ayam ternakkan," katanya.

Andaikata beginilah permintaan setiap wanita, tidak hairanlah jika ramai lelaki yang membujang untuk jangka masa yang lama.

Bagaimanapun, setelah disiasat, akaun Facebook 'guru' terbabit hanya mempunyai seorang rakan sahaja dan kami anggap ianya adalah akaun palsu yang digunakan untuk melepaskan geramnya terhadap seseorang.

Tue Feb 10, 2015 7:48 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

8 Penyakit Yang Boleh Sembuh Dengan Berjalan Kaki

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net


Jika anda selama ini malas untuk berjalan, fikirkanlah kembali. Menurut satu kajian, berjalan boleh mengurangkan lapan jenis penyakit. Malah boleh menyembuhkan penyakit tanpa harus mengeluarkan wang.

Mulai sekarang rajin-rajinlah berjalan dan rasakan manfaatnya. Berikut 8 jenis penyakit yang boleh disembuhkan dengan berjalan :-

1. Serangan Jantung : Berjalan boleh mengurangkan risiko serangan jantung. Otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras (dari pembuluh koroner ) agar segar dan berfungsi normal mengepam darah tanpa henti.

Berjalan dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.

Tidak banyak cara di luar dapat mengubati seperti ini. Berjalan dengan cepat boleh menurunkan risiko serangan jantung.

2. Stroke : Satu kajian dilakukan kepada 70 ribu pesakit di Harvard School of Public Health yang bekerja sambil berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya risiko diserang stroke menurun hingga dua pertiga.

3. Membakar Lemak : Rutin berjalan kaki akan meningkatkan metabolisme tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang oleh aktiviti berjalan kaki, kelebihan kalori yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut terbakar, kemudian kenaikan berat badan tidak terjadi.

4. Melangsingkan Badan : jika anda kelebihan berat badan, mulailah untuk rutin berjalan Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada terutama diperut anda akan terkikis. Lakukan berjalan kaki secara rutin selama satu jam.

5. Kanser : Gejala kanser akan lenyap dengan sendirinya jika kita rajin jalan kaki. Kanser yang dimaksudkan adalah jenis kanser usus besar (colorectal carcinoma).

Kita tahu, bergerak badan ikut melancarkan peristaltik usus, sehingga buang air besar lebih lancar. Kanser usus dicetuskan oleh najis tertahan lama dalam saluran pencernaan. Sementara dalam satu kajian lain, berjalan boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara.

6. Mencegah Osteoporosis : Sering berjalan bukan hanya menyebabkan otot-otot badan menjadi sihat, rangka atau tulang di dalam tubuh anda juga akan menjadi sihat dan kuat.

Osteoporosis tidak cukup hanya dengan rutin mengambil vitamin D dan kalsium yang banyak, tubuh juga memerlukan gerak badan dan memerlukan waktu paling kurang 15 minit dibawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis.

7. Mencegah Kencing Manis : Dengan rutin berjalan kira-kira 6 km per jam, dalam tempuh sekitar 50 minit, mampu mencegah berkembangnya diabetes, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk (National Institute of Diabetes and Gigesive & Kidney Diseases).

Selagi gula darah boleh dikawal hanya dengan cara bergerak badan (brisk walking), ubat tidak diperlukan. Anda hanya memerlukan berjalan secara rutin untuk terus menjaga kesihatan badan dan terhindar dari diabetes.

8. Depresi : Berjalan kaki dengan cepat boleh menggantikan ubat anti depresan yang biasanya diminum secara rutin oleh pesakit depresi. Mulai sekarang, rajinlah berjalan kaki akan menyembuhkan pesakit yang tengah depresi.

Tue Feb 10, 2015 7:49 am (PST) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Awas !! Jangan ambil panadol actifast atau soluble jika anda rasa deman atau sakit kepala

kedahlanie.info
utusandaily.blogspot

Jangan ambil panadol actifast atau soluble jika anda rasa deman atau sakit kepala. Pengambilan panadol tersebut boleh memudaratkan kesihatan anda pada masa akan datang.

"Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Alternative Treatment ( Tips )

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis "pain killer", semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang "biasa" ini ke dalam perut anda.

kredit: Pengalaman Seorang Blogger
Salam Ukhuwah..~

(MESTI TAHU) BAHAYA PANADOL PADA KESIHATAN KITA!!
penduduksungaipetani.blogspot
Penduduk SP

Tak elok makan Panadol selalu sangat kerana boleh kena penyakit buah pinggang jika tak kawal penggunaanya.
Tak kira lah apa jenis Panadol seperti active fast ke?Panadol 650 ke? semuanya sama saja..Ada campuran bahan kimia yang boleh rosakkan tubuh badan.
Nampaknya kena lah guna cara lain kalau demam,pening kepala atau batuk seperti makan madu ke..Tak pun minum air kelapa kot..Sebab organik tiada bahan kimia..
Ikuti kisah yang di terima dari email tentang pengalamannya menggunakan Panadol secara kerap sangat..

UNTUK PENGETAHUAN,

"Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang Pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Panadol adalah sejenis "painkiller", semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang "biasa" ini ke dalam mulut anda.

KOMEN PAKLONG.

Sebagai seorang doktor, mitos panadol di atas adalah mitos paling besar dalam perubatan Malaysia.

1. Mana ada ubat yang boleh tinggal dalam badan sampai 5 tahun.
2. Panadol kekal dalam badan selama 1-4 jam saja.
3. Kalau wanita mengandung, mana ada orang bagi panadol waktu nak bedah , hahaha, orang bagi ubat bius laa..
4. Semua fakta di atas adalah mengarut sebenarnya.
5. Orang nak bunuh diri pakai panadol pun kena makan banyaaaaaaaak sangat baru boleh mati, tak perlu risau la bab bab buah pinggang rosak kalau makan panadol sehari sekali.

Tue Feb 10, 2015 5:31 pm (PST) . Posted by:

Takde bro




From: "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]"
<automobil@yahoogroups.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
Date: 10/02/2015 05:44 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: GST beri faedah
kepada pengguna?
Sent by: automobil@yahoogroups.com




Mesti la baik.. (surat resign duduk standby atas meja)
Eh, kita baru aje nak tanya Amtek ada keje kosong ke tak..

n_n


2015-02-10 17:07 GMT+08:00 rezal_sapuan@amtek.my [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

Baiknya boss kau... Ada keje kosong?




From: "Zaiedishaq zaiedishaq@gmail.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com>
To: "automobil@yahoogroups.com" <automobil@yahoogroups.com>,
Date: 10/02/2015 05:00 PM
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: GST beri faedah
kepada pengguna?
Sent by: automobil@yahoogroups.com





Akhir tahun lepas saya ada minta dengan boss naik gaji sebanyak 6%.
Dia tanya kena minta 6%, saya cakap nak cover GST
Alhamdullilah dapat..
-----
Cerita pasal GST ni, apa la cerita harga kete lepas 1 April? Makin naik ke
turun..?
Ada sapa² ada info? bole share sikit..?




2015-02-10 11:16 GMT+08:00 'A. Nawi' gemaalam@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

Setuju sangat bro.. hahaha
On 10 Feb 2015 06:52, "badrulhishammohd.ramly@gmail.com [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com> wrote:

[Attachment(s) from badrulhishammohd.ramly@gmail.com included below]
Boikot farmasi?...baik boikot kerajaan terus...hehe

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

From: rezal_sapuan@amtek.my [automobil]
Sent: Tuesday, 10 February 2015 04:33
To: automobil@yahoogroups.com
Reply To: automobil@yahoogroups.com
Subject: Re: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: GST beri faedah kepada
pengguna?



Salam Bro,

GST 6% bukan 6 hinggit

Contoh yg u bagi tu dah melampau sgt. Elok boikot je farmasi tu

Demikian juga harga harga ubat ubatan di Farmasi diseluruh satu Malaysia.
Ubat gatal,jenis CREOBIC GOL harga asalnya RM 21.00 kini naik sebanyak RM
6.00 jadi RM 27.00.

Thanks and regards



From: "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <
automobil@yahoogroups.com>
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>,
Date: 08/02/2015 11:14 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: GST beri faedah
kepada pengguna?
Sent by: automobil@yahoogroups.com





GST beri faedah kepada pengguna?
telokbakong.blogspot
komentarkini.blogspot
Posted by Abdullah Ngah

Iklan dalam TV sebelum ini memberitahu kepada rakyat jelata satu Malaysia
bahawa GST hanya satu cukai sahaja yang dikenakan dan tidak membebankan
rakyat.

Penulis tidak tahu mengapa iklan berkenaan dibuat sedemikian rupa,
sedangkan fungsi GST adalah satu dalam dua, dua dalam satu iaitu cukai
barangan dan cukai perkihdmatan.

Macam mana boleh disebut dan diwar warkan yang GST hanya satu cukai sahaja
yang dikenakan dan tidak boleh membebankan rakyat jelata.

Mengapa dinyatakan dua cukai yang dikenakan itu disebut satu cukai sahaja.
Apakah ini bukan suatu pembohongan atau penipuan.

Sah ia suatu pembohongan dan penipuan terhadap rakyat jelata oleh kerajaan
yang mahu tak mahu boleh memberi persepsi nagetif.

Seperkara lagi, pihak kerajaan telah menetapkan GST akan berjalan bermula
kuatkuasa pada APRIL 2015, akan tetapi kesemua syarikat yang mendaftar
dengan GST di Negara ini sudah pun berjalan dan mula kuatkuasa pada
January 2015 kepada pengguna sebanyak 6 peratus.

Sebagai bukti ASTRO telah mengenakan caj Bil bermula Disember 2014
sebanyak 6 peratus. Jika bil asal Nomveber 2014 berjumlah RM 174.00, maka
caj Bil Disember 2014 kepada RM 184.00.

Demikian juga harga harga ubat ubatan di Farmasi diseluruh satu Malaysia.
Ubat gatal,jenis CREOBIC GOL harga asalnya RM 21.00 kini naik sebanyak RM
6.00 jadi RM 27.00.

Terkini satu iklan di TV menyatakan GST memberi faedah kepada pengguna.
Setahu penulis GST meberi untung besar kepada syarikat syarikat perniagaan
dan memberI hasil pendapatan tambahan kepada pihak kerajaan.

Apakah faedah yang di berikan kepada pengguna? Faedahnya tidak lain dan
tidak bukan ialah bebanan yang cukup menyayat hati atas sebab kenaikan
harga barangan disamping caj perkidmatan .harga rumah pasti naik melambung
punca semakin sukar untuk rakyat memiliki rumah kediaman indaman.

Mengapa? Gaji dan pendapatan kakitangan kerajaan dan swasta tidak naik.
apatah lagi pendapatan rakyat jelata tidak pernah bertambah sedangkan
harga barangan sentiasa naik dan mustahil akan turun miskipun harga minyak
sudah turun.

Mana dia faedahnya,selain terpaksa menanggung beban yang sangat berat
disamping kerajaan manjdi kayaraya dan rakyat jelata miskin terus miskin
dan status hidup kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.




Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: